bronquote:NASA will detail a major science finding from the agency’s ongoing exploration of Mars during a news briefing at 11:30 a.m. EDT on Monday, Sept. 28 at the James Webb Auditorium at NASA Headquarters in Washington. The event will be broadcast live on NASA Television and the agency's website.
News conference participants will be:
· Jim Green, director of planetary science at NASA Headquarters
· Michael Meyer, lead scientist for the Mars Exploration Program at NASA Headquarters
· Lujendra Ojha of the Georgia Institute of Technology in Atlanta
· Mary Beth Wilhelm of NASA’s Ames Research Center in Moffett Field, California and the Georgia Institute of Technology
· Alfred McEwen, principal investigator for the High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) at the University of Arizona in Tucson
A brief question-and-answer session will take place during the event with reporters on site and by phone. Members of the public also can ask questions during the briefing using #AskNASA.
To participate in the briefing by phone, reporters must email their name, media affiliation and telephone number to Steve Cole at stephen.e.cole@nasa.gov by 9 a.m. EDT on Monday.
For NASA TV downlink information, schedules and to view the news briefing, visit:
http://www.nasa.gov/nasatv
For more information about NASA's journey to Mars:
https://www.nasa.gov/topics/journeytomars
Dwayne Brown / Laurie Cantillo
Headquarters, Washington
202-358-1726 / 202-358-1077
dwayne.c.brown@nasa.gov / laura.l.cantillo@nasa.gov
Guy Webster
Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Calif.
818-354-6278
guy.webster@jpl.nasa.gov
Last Updated: Sept. 24, 2015
Editor: Gina Anderson
Waarom niet, het is ridicuul om te denken dat leven alleen mogelijk is op manieren die we op aarde kennenquote:
Want?quote:Op zondag 27 september 2015 09:34 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat zou heel slecht nieuws zijn.
waarom? (geloof er trouwens niks van dat ze leven hebben aangetroffen, zal wel een bewijs zijn dat er stomend water is geweest)quote:Op zondag 27 september 2015 09:34 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat zou heel slecht nieuws zijn.
eh.... okéquote:Op zondag 27 september 2015 09:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Fermi paradox en The great filter theorie.
http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html
Lees maar. Fascinerend.quote:
Ah, de eerste sensatiekrant heeft er ook lucht van gekregenquote:Op zondag 27 september 2015 09:47 schreef hardromacore2.0 het volgende:
http://www.express.co.uk/(...)on-mars-life-on-mars
Interessant artikel (voor zo ver ik het begrijp)quote:Op zondag 27 september 2015 09:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
quote:
Daarom dus.quote:The discovery of even simple life on Mars would be devastating, because it would cut out a number of potential Great Filters behind us. And if we were to find fossilized complex life on Mars, Bostrom says “it would be by far the worst news ever printed on a newspaper cover,” because it would mean The Great Filter is almost definitely ahead of us—ultimately dooming the species. Bostrom believes that when it comes to The Fermi Paradox, “the silence of the night sky is golden.”
Mjah, alternatieven zijn dat we beschavingen die ons ver vooruit zijn helemaal niet herkennen of dat ze zich stil houden en we ze daarom niet horen. Ander alternatief kan zijn dat we in een soort van matrix zitten.quote:Op zondag 27 september 2015 10:02 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ja, had het al gelezen. Maar ik geloof daar niet zo in.
'We hebben nog maar 18 dagen te leven'quote:Op zondag 27 september 2015 09:33 schreef KaBuf het volgende:
Stiekem niet over Mars, maar over die komeet die ons allemaal doodt.
twitter:RT_com twitterde op zondag 27-09-2015 om 11:16:02#NASA to build settlements on #Mars using materials found on red planet http://t.co/RrEKYn5jMi http://t.co/1kIkRDcKf8 reageer retweet
quote:Op zondag 27 september 2015 09:08 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ja, planeet is niet rood maar groen.
Dit idd. Nasa zit al jaren in geldnood. Die zijn zo wanhopig op zoek naar funding dat ze inmiddels tot alles bereid zijn.quote:Op zondag 27 september 2015 10:08 schreef Terecht het volgende:
Ik moet het nog zien. De laatste paar keren dat NASA "groot nieuws" aankondigde had iedereen achteraf zoiets van.
Relevante voorbeelden:
NWS / NASA heeft iets ontdekt: "Discovery For 'the History Books' "
NWS / NASA kondigt persconferentie aan over bevindingen buitenaards leven
Hehe.quote:Op zondag 27 september 2015 10:23 schreef vipergts het volgende:
Misschien heeft parkeerbeheer op mars dat karretje van ze geklemd
quote:Op zondag 27 september 2015 12:08 schreef myShizzle het volgende:
Mooi. Kunnen daar vluchtelingen opgevangen worden
Dit is het grote nieuws?quote:Op zondag 27 september 2015 12:30 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Ik weet het, er is inderdaad leven ontdekt in stromend water.
Het zullen wel micro-organismen of bacterien zijn, maar toch..
Gebaseerd op random twitteraars?quote:Op zondag 27 september 2015 12:30 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Bron?quote:Op zondag 27 september 2015 12:30 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Onbevestigde anonieme bronnen die hun baan niet willen verliezen.quote:
Hadden ze daar ook grote aankondigingen en live uitzendingen bij, met embargo's tot de volgende dag ?quote:Op zondag 27 september 2015 10:08 schreef Terecht het volgende:
Ik moet het nog zien. De laatste paar keren dat NASA "groot nieuws" aankondigde had iedereen achteraf zoiets van.
Relevante voorbeelden:
Dit was ook mijn eerste gedachte.quote:Op zondag 27 september 2015 10:08 schreef Terecht het volgende:
Relevante voorbeelden:
Ze hadden al jaren terug ontdekt dat er stromend water was?quote:Op zondag 27 september 2015 09:40 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
waarom? (geloof er trouwens niks van dat ze leven hebben aangetroffen, zal wel een bewijs zijn dat er stomend water is geweest)
Je moet wat om jezelf in de kijker te spelen hč. Melden dat het nieuws onder embargo staat is ook een manier om een hype te creėren. Het budget van de NASA staat namelijk sterk onder druk van het Amerikaanse congres. Misschien komen ze dit keer eindelijk wel met een spectaculaire ontdekking maar ik zou er mijn geld niet op zetten gezien de PR-stunts van NASA de afgelopen jaren.quote:Op zondag 27 september 2015 13:21 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Hadden ze daar ook grote aankondigingen en live uitzendingen bij, met embargo's tot de volgende dag ?
Leuk, had er nog nooit van gehoord.quote:Op zondag 27 september 2015 09:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
The great filter lijkt me gewoon erg aannemelijk. Zelfs zonder vergelijking met andere planeten. Ga maar eens na hoeveel extinction level events de aarde alleen al heeft meegemaakt in de laatste 500 miljoen jaar. Wanneer hier iets gebeurd waardoor 60%+ van alle soorten uitsterft dan zijn wij gewoon ook de lul, of in ieder geval een heeeeeeele lange tijd niet bezig met iets anders dan overleven.quote:Op zondag 27 september 2015 09:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar dat is niet zo'n probleem, want dan begint het gewoon overnieuw. The great filter gaat echt over onoverkomenlijke hobbels, waardoor er geen enkel ander leven lijkt te zijn.... behalve wij.quote:Op zondag 27 september 2015 15:18 schreef Twiitch het volgende:
[..]
The great filter lijkt me gewoon erg aannemelijk. Zelfs zonder vergelijking met andere planeten. Ga maar eens na hoeveel extinction level events de aarde alleen al heeft meegemaakt in de laatste 500 miljoen jaar. Wanneer hier iets gebeurd waardoor 60%+ van alle soorten uitsterft dan zijn wij gewoon ook de lul, of in ieder geval een heeeeeeele lange tijd niet bezig met iets anders dan overleven.
Maar er is he-le-maal niets. Tenminste, daar lijkt het op.quote:Moving back to just our galaxy, and doing the same math on the lowest estimate for stars in the Milky Way (100 billion), we’d estimate that there are 1 billion Earth-like planets and 100,000 intelligent civilizations in our galaxy.
Als er in onze nabijheid fossielen van alien leven wordt gevonden zou dat zomaar kunnen.quote:Op zondag 27 september 2015 14:49 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Ik gok toch op 3.
[..]
[ afbeelding ]
Plutomannetjesquote:
juist andersom, als het "maar" water zou zijn had het bericht gewoon online gekund, het moet iets zijn dat schokkender is, en waarvoor we dus even tijd nodig hebben om in de juiste mindset te komen om het in ons op te nemen, door te laten dringen, en te verwerken.quote:Op zondag 27 september 2015 15:39 schreef Infection het volgende:
Als het echt zo boeiend was dan hadden ze het wel direct aangekondigd. Zal wel water zijn ofzo.
Mwah, ik kan me herinneren dat ze eerder zoiets aangekondigd hebben. Toen was het ook niet echt 'schokkend'. Het ging toen volgensmij over een bepaald 'god'-deeltje die ze gevonden hadden. Hoor je nu ook niets meer over.quote:Op zondag 27 september 2015 15:45 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
juist andersom, als het "maar" water zou zijn had het bericht gewoon online gekund, het moet iets zijn dat schokkender is, en waarvoor we dus even tijd nodig hebben om in de juiste mindset te komen om het in ons op te nemen, door te laten dringen, en te verwerken.
Als het iets is wat om te zoveel tijd voorkomt dan is het wel een probleem. In het geval van de Aarde duurde het dus +- 4.5 miljard jaar voordat de eerste "beschaving" ontstond. Dat is zelfs op kosmische schaal nogal een tijdspanne.quote:Op zondag 27 september 2015 15:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Maar dat is niet zo'n probleem, want dan begint het gewoon overnieuw.
Dan nog zouden we, met alleen in ons nabije omgeving al 100.000'en beschavingen, iets moeten opvangen. En de kans berekening zegt dat er dan toch wel een aantal door moeten gaan naar hogere beschavingen.quote:Op zondag 27 september 2015 16:05 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Als het elke paar honderdduizend jaar gebeurd dan is het wel een probleem.
quote:The Great Filter can be thought of as a probability barrier. It consists of exist one of more highly improbable evolutionary transitions or steps whose occurrence is required in order for an Earth‐like planet to produce an intelligent civilization of a type that would be visible to us with our current observation technology. You start with billions and billions of potential germination points for life, and you end up with a sum total of zero extraterrestrial civilizations that we can observe. The Great Filter must therefore be powerful enough— which is to say, the critical steps must be improbable enough—that even with many billions rolls of the dice, one ends up with nothing: no aliens, no spacecraft, no signals, at least none that we can detect in our neck of the woods.
Ik denk dat je nu wat nieuwsberichten door elkaar haaltquote:Op zondag 27 september 2015 15:50 schreef Infection het volgende:
[..]
Mwah, ik kan me herinneren dat ze eerder zoiets aangekondigd hebben. Toen was het ook niet echt 'schokkend'. Het ging toen volgensmij over een bepaald 'god'-deeltje die ze gevonden hadden. Hoor je nu ook niets meer over.
Je bent nogal aan het speculeren.quote:Op zondag 27 september 2015 16:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan nog zouden we, met alleen in ons nabije omgeving al 100.000'en beschavingen, iets moeten opvangen.
En NASA en CERN zijn ook niet echt uitwisselbaarquote:Op zondag 27 september 2015 16:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu wat nieuwsberichten door elkaar haaltEn het bewijzen van het Higgs boson heeft misschien geen invloed op jouw leven, maar is wel degelijk van grote waarde binnen de wetenschappelijke gemeenschap.
Eh nee, dat is nu juist wat de fermi paradox zegt.quote:Op zondag 27 september 2015 16:10 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je bent nogal aan het speculeren.
Dat er in de nabije omgeving 100.000'en andere beschavingen zouden moeten zijn? Hoe nabij is die omgeving waar je het over hebt dan?quote:Op zondag 27 september 2015 16:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Eh nee, dat is nu juist wat de fermi paradox zegt.
Ditquote:Op zondag 27 september 2015 12:23 schreef eight het volgende:
Dit idd. Nasa zit al jaren in geldnood. Die zijn zo wanhopig op zoek naar funding dat ze inmiddels tot alles bereid zijn.
quote:Op zondag 27 september 2015 16:14 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat er in de nabije omgeving 100.000'en andere beschavingen zouden moeten zijn? Hoe nabij is die omgeving waar je het over hebt dan?
quote:Moving back to just our galaxy, and doing the same math on the lowest estimate for stars in the Milky Way (100 billion), we’d estimate that there are 1 billion Earth-like planets and 100,000 intelligent civilizations in our galaxy.
Ahhh, ons sterrenstelsel zie jij als de nabije omgeving. Google anders even hoe groot ons sterrenstelsel is.quote:
Ja dat snap ik, maar als er volgens de meest conservatieve schattingen 100.000 planeten met intelligent leven in ons melkwegstelsel zouden zijn zouden we daar, volgens de gemiddelde wetenschapper, wat van moeten merken/horen/zien. Anders had niemand zich de vraag hoeven stellen "where are they" en had de hele fermi paradox niet bestaan he.quote:Op zondag 27 september 2015 16:17 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ahhh, ons sterrenstelsel zie jij als de nabije omgeving. Google anders even hoe groot ons sterrenstelsel is.
Uit dezelfde bron die jij blijkbaar heilig achtquote:Op zondag 27 september 2015 16:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, maar als er volgens de meest conservatieve schattingen 100.000 planeten met intelligent leven in ons melkwegstelsel zouden zijn
Dat getal is waardeloos dus.quote:Moving forward, we have no choice but to get completely speculative.
Okquote:Op zondag 27 september 2015 16:25 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Uit dezelfde bron die jij blijkbaar heilig acht
[..]
Waardeloos dus.
Ja hoor. Maar als je het nu goed leest, snap je misschien dat dat deel wat je quote dus heel goed 'the great filter' kan zijn: Misschien is het ontstaan van leven an sich wel zeer, zeer onwaarschijnlijk. En dan heb je dus alleen in ons melkwegstelsel al 1 miljard aardachtige planeten.... maar geen leven.quote:Op zondag 27 september 2015 16:28 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Fijn dat we het eens zijn. Volgende keer beter inlezen voordat je gaat raaskallen, ok?
... maar dan wel weer uit voornamelijk dezelfde elementen, ook iets om mee te nemen in de afwegingen.quote:Op zondag 27 september 2015 16:30 schreef Swetsenegger het volgende:
. En dan heb je dus alleen in ons melkwegstelsel al 1 miljard aardachtige planeten.... maar geen leven.
Morgenquote:Op zondag 27 september 2015 19:46 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Nou kom maar op met dat nieuws.
quote:Op zondag 27 september 2015 19:57 schreef Toefjes het volgende:
Ik hoop op een ontdekking van hele grappige marsmannetjes
Ben toch wel heel benieuwd, leven zou leuk zijn, ook als het "maar" bacterien zijn.quote:Op zondag 27 september 2015 21:22 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De kansen dat er iets van Mars afkomt is 1 op een miljoen, maar toch..
Dat zou toch wel een heel vet idee zijn, intelligent leven, zo dichtbij onze planeetquote:Op zondag 27 september 2015 21:28 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ben toch wel heel benieuwd, leven zou leuk zijn, ook als het "maar" bacterien zijn.
Toch vermoed ik eerder resten van "intelligent" leven, er zijn zoveel brokstukken gezien met "herkenbare" resten die wijzen op bebouwing.
"iets" zou dit ding gebouwd kunnen hebben...quote:Op zondag 27 september 2015 21:31 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dat zou toch wel een heel vet idee zijn, intelligent leven, zo dichtbij onze planeet
Wauw, dit moet een foto zijn van de zijkant van een trilobiet.quote:Op zondag 27 september 2015 21:33 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
"iets" zou dit ding gebouwd kunnen hebben...
[ afbeelding ]
Flauw dat ze het zo vaag gemaakt hebben. Maar, het moet wel iets met leven te maken hebben. Dat is toch het mysterie rond mars. Alleen eencellig tot intelligent en alles er tussen in is nog even de vraag.quote:Op zondag 27 september 2015 21:33 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze vond ik ook wel leuk, je gaat je toch afvragen wat het kan zijn (geweest)quote:Op zondag 27 september 2015 21:39 schreef I-care het volgende:
Mogelijke aanwijzingen van oude watergangen, welke bij nader onderzoek toch weer niets blijken te zijn.
Geen idee, maar met langdurige zandstormen kun je vast hele aparte vormen verwachten. Ik zie er weinig in wat op iets van leven zou moeten duiden.quote:Op zondag 27 september 2015 21:46 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Deze vond ik ook wel leuk, je gaat je toch afvragen wat het kan zijn (geweest)
[ afbeelding ]
ik zie een ronde pijp die uit een rots steekt.quote:Op zondag 27 september 2015 21:48 schreef I-care het volgende:
[..]
Geen idee, maar met langdurige zandstormen kun je vast hele aparte vormen verwachten. Ik zie er weinig in wat op iets van leven zou moeten duiden.
Een oude verroeste velg dat van een Russisch karretje afkomstig is.quote:Op zondag 27 september 2015 21:46 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Deze vond ik ook wel leuk, je gaat je toch afvragen wat het kan zijn (geweest)
[ afbeelding ]
niet onmogelijk, zeker een optie... lolquote:Op zondag 27 september 2015 21:49 schreef Falco het volgende:
[..]
Een oude verroeste velg dat van een Russisch karretje afkomstig is.
Een hamer achtergelaten door een verdwaalde timmerman.quote:Op zondag 27 september 2015 21:53 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
niet onmogelijk, zeker een optie... lol
En deze ?
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 27 september 2015 21:59 schreef Falco het volgende:
[..]
Een hamer achtergelaten door een verdwaalde timmerman.
Dan heeft ie z'n beitel meegenomen na het hakken van deze:quote:Op zondag 27 september 2015 21:59 schreef Falco het volgende:
[..]
Een hamer achtergelaten door een verdwaalde timmerman.
Klopt, maar kan best een reden voor zijn, anders dan oud leven. Maar kan net zo goed wel iets zijn natuurlijk. Ik zou het mooi vinden als morgen blijkt dat er leven gevonden is op Mars, maar dat zal wel iets vrij onzinnigs zijn maar belangrijk voor de wetenschap of zoiets.quote:Op zondag 27 september 2015 21:49 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
ik zie een ronde pijp die uit een rots steekt.
Er zijn mensen die NASA's e.a. fotos van 't internet trekken en daar zelf iets in gaan lopen photoshoppen zoals recent met een buizenstructuur in een nebula. Dikke fakes. Het effect is dat anderen daar weer hele verhalen omheen gaan spinnen en dat vinden die fakers leuk.quote:Op zondag 27 september 2015 21:33 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Foto uit 2014.quote:Op zondag 27 september 2015 21:33 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Geloof er geen hol vanquote:Op maandag 28 september 2015 08:42 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Nog krap 9 uurtjes en we zullen het allemaal weten, de wereld zal nooit meer hetzelfe zijn.
Over 20 jaar zul je nog weten waar je was en wat je deed toen je het grote nieuws van NASA hoorde.
Ik geloofde ook niet in jezus, ..en die is pas nog getrouwd.quote:
Hehe, dat van jezus weet ik niets van. We zullen het zien.quote:Op maandag 28 september 2015 09:26 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ik geloofde ook niet in jezus, ..en die is pas nog getrouwd.
Dit is dan best wel aannemelijk.
Ik snap alleen niet waarom er een embargo tot 17.30 is ingesteld.
Misschien hebben ze tijd nodig, en willen ze voorkomen dat iemand de domeinnaam wegkaapt met de namen van de aliens ofzo...
Alles erop en eraan, jurk, ring, kathedraal, getuigen, en een bisschop.quote:Op maandag 28 september 2015 09:29 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Hehe, dat van jezus weet ik niets van. We zullen het zien.
Dit, het zal wel om water gaan. Gewoon voor ons als leek, maar als wetenschapper uiteraard niet.quote:Op zondag 27 september 2015 15:50 schreef Infection het volgende:
[..]
Mwah, ik kan me herinneren dat ze eerder zoiets aangekondigd hebben. Toen was het ook niet echt 'schokkend'. Het ging toen volgensmij over een bepaald 'god'-deeltje die ze gevonden hadden. Hoor je nu ook niets meer over.
Doen ze volgens mij altijd... zo noemen ze dat...quote:Op maandag 28 september 2015 09:26 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Ik geloofde ook niet in jezus, ..en die is pas nog getrouwd.
Dit is dan best wel aannemelijk.
Ik snap alleen niet waarom er een embargo tot 17.30 is ingesteld.
Misschien hebben ze tijd nodig, en willen ze voorkomen dat iemand de domeinnaam wegkaapt met de namen van de aliens ofzo...
ik zag het net langskomenquote:Op maandag 28 september 2015 12:12 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Doen ze volgens mij altijd... zo noemen ze dat...
Zelf verwacht ik geen wereldschokkend resultaat maar stiekem hoop je er op... zeker nu ik las dat Lujendra Ojha erbij zit. En die heeft toch de theorie besproken dat er in de warme maanden stromend (zout) water op Mars zou vloeien. Dus wie weet heeft het toch met stromend water te maken. En als er water is... dan is de kans op bacterieel leven ook ineens een stuk groter geworden...
maar goed, in het verleden hadden ze ook "brekend nieuws"waarvan de 'gewone mens' dacht:"Oh is dat alles?" maar wetenschappelijk was het wel degelijk 'groot nieuws'
quote:WASHINGTON -
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat maandag een 'baanbrekende wetenschappelijke ontdekking' onthullen. "Het mysterie rond Mars is opgelost", meldt NASA. Geruchten doen de ronde dat er stromend water is gevonden op de rode planeet.
Foto: REUTERS
De ruimtevaartwereld is in rep en roer, maar wat NASA maandagmiddag om 17.30 uit de doeken gaat doen, blijft vooralsnog speculeren. Toch zeggen sommige kenners, waaronder de website NASA Watch, zeker te weten dat de ontdekking op de rode planeet alles te maken heeft met de vondst van vloeibaar water. Als er daadwerkelijk water op Mars stroomt, zullen de gevolgen van die ontdekking gigantisch zijn: water kan betekenen dat er ooit leven op de planeet is geweest.
Ongeluk
Het verhaal gaat dat technologiestudent Lujendra Ojha 'per ongeluk' bewijs heeft gevonden hebben dat er water vloeit op Mars nadat hij in 2011 beelden bestudeerde van de planeet. Ojha zal tijdens de persconferentie het woord nemen.
Aanwijzingen
Marsverkenner Curiosity vond in al in april aanwijzingen voor stromend water. Uit de metingen bleek dat zich 's avonds in de bovenste vijf centimeter van de bodem een soort zoutlaag vormt die in de ochtend telkens weer verdampt. De kans dat er leven op de rode planeet is, blijft echter klein. Daarvoor is er te weinig water en is het er te koud, schreven de geleerden toen
http://www.telegraaf.nl/b(...)ater_op_Mars___.htmlquote:De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat maandag een 'baanbrekende wetenschappelijke ontdekking' onthullen. "Het mysterie rond Mars is opgelost", meldt NASA. Geruchten doen de ronde dat er stromend water is gevonden op de rode planeet.
De ruimtevaartwereld is in rep en roer, maar wat NASA maandagmiddag om 17.30 uit de doeken gaat doen, blijft vooralsnog speculeren. Toch zeggen sommige kenners, waaronder de website NASA Watch, zeker te weten dat de ontdekking op de rode planeet alles te maken heeft met de vondst van vloeibaar water
quote:Op maandag 28 september 2015 13:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ater_op_Mars___.html
Big deal.... ik heb ook stromend water thuis.. Op meerdere plaatsen !!
"pan spermia" maar dan de andere kant op..quote:Op maandag 28 september 2015 13:26 schreef GekkePoes het volgende:
Of we hebben Mars besmet met onze eigen bacteriėn en die zijn zich nu aan het vermenigvuldigen
Ik dacht ook dat ze al water hadden gevonden onder het oppervlak.quote:Op maandag 28 september 2015 13:43 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Dat was toch al eens gevonden, of vergis ik me?
De rovers kunnen niet zwemmen, we gaan nu een onderzee-rover sturen denk ik.quote:Op maandag 28 september 2015 13:45 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Ik dacht ook dat ze al water hadden gevonden onder het oppervlak.
Het kan vaker zijn gebeurd, en als er dan een grote ramp is waar alles vernietigd is inclusief alle bewijs van vorige beschavingen en na een miljard jaar weer leven ontstaan.quote:Op maandag 28 september 2015 13:48 schreef DrParsifal het volgende:
Ik vind het vreemd dat sommige mensen verwachten dat er leven is ontstaan op andere planeten, terwijl ze ook aannemen dat het op aarde maar 1 keer ontstaan is en verder al het leven van dat unieke eerste leven afstamt.
Okee ik weet dat er heel veel planeten zijn in het universum, misschien biedt dat uitkomst, maar als we leven binnen een paar duizend lichtjaren vinden dan moeten er toch verklaringen gezocht worden waarom het op aarde maar 1 keer ontstaan is.
Dan moet je wel aanwijzingen hebben voor de ramp. Daarnaast zit er maar een miljard jaar tussen het ontstaan van de aarde en het ontstaan van het eerste leven op aarde. Dat is te kort dag voor de ontwikkeling van leven tot op een niveau dat het beschavingen heeft.quote:Op maandag 28 september 2015 13:52 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Het kan vaker zijn gebeurd, en als er dan een grote ramp is waar alles vernietigd is inclusief alle bewijs van vorige beschavingen en na een miljard jaar weer leven ontstaan.
Dat ligt helemaal aan de manier van tijdwaarneming, en tijdverloop.quote:Op maandag 28 september 2015 14:39 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Daarnaast zit er maar een miljard jaar tussen het ontstaan van de aarde en het ontstaan van het eerste leven op aarde. Dat is te kort dag voor de ontwikkeling van leven tot op een niveau dat het beschavingen heeft.
Dat gaat niet op voor gebeurtenissen op dezelfde locatie zoals in dit geval aarde. Ik twijfel er niet over dat er zich ergens in het universum leven bevindt. Ik zei alleen dat er te weinig tijd tussen het ontstaan van de aarde en het ontstaan van ons leven zat om nog een evolutieketen op aarde te bevatten die groot genoeg is om beschavingsresten te produceren.quote:Op maandag 28 september 2015 14:59 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan de manier van tijdwaarneming, en tijdverloop.
Er zijn theorieen die stellen dat wij tijdsverloop anders beleven dan elders door onze zwaartekracht.
Dan moet er maar eens een rover bij je thuis worden geinstalleerd.quote:Op maandag 28 september 2015 13:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)ater_op_Mars___.html
Big deal.... ik heb ook stromend water thuis.. Op meerdere plaatsen !!
Ook mogelijkquote:Op maandag 28 september 2015 16:59 schreef Rabieluh het volgende:
Antwoord op de vraag waar de atmosfeer van Mars is gebleven?
Maar ervan uitgaan dat alle modellen kloppen moet de kans dat het gebeurt heel erg klein zijn (misschien zelfs 0 -wat binnen de kansrekening niet gelijk is aan onmogelijk trouwens) omdat we het op aarde waarde omstandigheden blijkbaar goed zijn maar 1 keer is gebeurd (naar we aannemen)quote:Op maandag 28 september 2015 15:03 schreef heywoodu het volgende:
Gezien de immense hoeveelheid sterren in een sterrenstelsel en de immense hoeveelheid sterrenstelsels lijkt het me eerder erg vreemd als de Aarde de enige planeet is met vormen van leven
Waar dat leven dan op gebaseerd is is een tweede (het zal ongetwijfeld niet overal hetzelfde zijn als op aarde).
Public stream is live, nu nog ISS in beeld, zou zo moeten schakelen naar persconferentiequote:
Bedanktquote:Op maandag 28 september 2015 17:28 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
http://www.ustream.tv/channel/nasa-media-channel
backup stream
Is begonnenquote:Op maandag 28 september 2015 17:30 schreef Infection het volgende:
Zou die persconferentie niet nu moeten starten?
Eigenlijk welquote:Op maandag 28 september 2015 17:30 schreef Infection het volgende:
Zou die persconferentie niet nu moeten starten?
quote:Op maandag 28 september 2015 17:32 schreef Infection het volgende:
[..]
http://www.ustream.tv/channel/nasa-media-channel
Wat ik hier zie is geen persconferentie hoor.
Ik wist niet dat ook al bekend was dat Mars ooit net als aarde was maar zeeėn en meren en besneeuwde bergenquote:
Ja dat is nog steeds een hypothesequote:Op maandag 28 september 2015 17:36 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik wist niet dat ook al bekend was dat Mars ooit net als aarde was maar zeeėn en meren en besneeuwde bergen
quote:Op maandag 28 september 2015 17:37 schreef Joachim het volgende:
Stream vliegt er bij mij nu uit, toch 30 seconde mogen luisteren
BBC World news LIVEquote:Op maandag 28 september 2015 17:37 schreef Joachim het volgende:
Stream vliegt er bij mij nu uit, toch 30 seconde mogen luisteren
Geen probleem hier.quote:Op maandag 28 september 2015 17:57 schreef Infection het volgende:
Valt nog behoorlijk tegen om die stream te volgen.
Het is een marsmannetjequote:Op maandag 28 september 2015 17:58 schreef kapiteintje het volgende:
Wat heeft die perschef een rare lijn op zijn schedel lopen?
Vroeg ik mij ook al af. Heeft volgensmij een hersenoperatie gehad. Of hij is een reptilian, dat kan ook.quote:Op maandag 28 september 2015 17:58 schreef kapiteintje het volgende:
Wat heeft die perschef een rare lijn op zijn schedel lopen?
Denk dat laatste.quote:Op maandag 28 september 2015 17:59 schreef Infection het volgende:
[..]
Vroeg ik mij ook al af. Heeft volgensmij een hersenoperatie gehad. Of hij is een reptilian, dat kan ook.
Als je zegt dat er geen buitenaards leven is ben je sowieso naļef. Het is egoļstisch om te denken dat wij de enige zijn in dit gigantische universum waarin wij maar een klein speldenknopje zijn.quote:Op maandag 28 september 2015 18:01 schreef kapiteintje het volgende:
Maar in een ander verlengde van het vertelde: Zodra er daadwerkelijk leven op Mars ontdekt wordt, worden mensen die in buitenaards (intelligent) leven geloven dan nog geridiculiseerd? Wel grappig hoe de wereld in korte tijd zo kan veranderen en oude opvattingen zo belachelijk kunnen lijken.
Ridiculiseren van 'believers' is sowieso nogal dom als iets nog niet bewezen waarheid of onwaarheid is.quote:Op maandag 28 september 2015 18:01 schreef kapiteintje het volgende:
Maar in een ander verlengde van het vertelde: Zodra er daadwerkelijk leven op Mars ontdekt wordt, worden mensen die in buitenaards (intelligent) leven geloven dan nog geridiculiseerd? Wel grappig hoe de wereld in korte tijd zo kan veranderen en oude opvattingen zo belachelijk kunnen lijken.
Gemist wat ze zeiden, maar inhaken op je 'over 10.000' jaar; zou het mogelijk zijn, dat we er vandaan komen?quote:Op maandag 28 september 2015 18:06 schreef VacaLoca het volgende:
Maar goed, dat we ons over 10.000 jaar ons op Mars of een andere planeet bevinden is vrij aannemelijk, gezien onze technologische vooruitgang. Met een vorm van water aanwezig kan een vestiging daar stuk eerder gerealiseerd worden, als we de daar aanwezige resources kunnen gebruiken i.p.v alles moeten overvliegen.
Maar met een beetje geluk leef ik nog zo'n 70 jaar en zal me benieuwen hoe snel het in die tijd gaat. Volgend jaar dus iig bodemonderzoek, maar voor bemande missies heeft NASA helaas niet meer het budget denk ik.
De deurbel ging net echter toen ze over timeframe over missies gingen praten, wat werd er gezegd?
'Near future', 'resources are there'quote:Op maandag 28 september 2015 18:06 schreef VacaLoca het volgende:
Maar goed, dat we ons over 10.000 jaar ons op Mars of een andere planeet bevinden is vrij aannemelijk, gezien onze technologische vooruitgang. Met een vorm van water aanwezig kan een vestiging daar stuk eerder gerealiseerd worden, als we de daar aanwezige resources kunnen gebruiken i.p.v alles moeten overvliegen.
Maar met een beetje geluk leef ik nog zo'n 70 jaar en zal me benieuwen hoe snel het in die tijd gaat. Volgend jaar dus iig bodemonderzoek, maar voor bemande missies heeft NASA helaas niet meer het budget denk ik.
De deurbel ging net echter toen ze over timeframe over missies gingen praten, wat werd er gezegd?
En leven elders is dan nog altijd het meest waarschijnlijke scenario met ontelbaar veel planeten.quote:Op maandag 28 september 2015 18:02 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ridiculiseren van 'believers' is sowieso nogal dom als iets nog niet bewezen waarheid of onwaarheid is.
Je bedoelt als microorganismen of dat we ooit al geleefd hebben op mars en de planeet veranderde en we een ruimtemissie naar Aarde ondernamen en daar van scratch opnieuw begonnen zijn, zoals in Battlestar Galactica zeg maar?quote:Op maandag 28 september 2015 18:08 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Gemist wat ze zeiden, maar inhaken op je 'over 10.000' jaar; zou het mogelijk zijn, dat we er vandaan komen?
Beide eigenlijk, beiden lijken me niet totaal onmogelijk, misschien is het een minder waarschijnlijk dan het andere.quote:Op maandag 28 september 2015 18:11 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Je bedoelt als microorganismen of dat we ooit al geleefd hebben op mars en de planeet veranderde en we een ruimtemissie naar Aarde ondernamen en daar van scratch opnieuw begonnen zijn, zoals in Battlestar Galactica zeg maar?
Zit je op Mars dat het daarom wat trager is allemaal?quote:Op maandag 28 september 2015 18:14 schreef Beathoven het volgende:
Voor de liefhebbers die willen meetikken met Nasa of graag livefeeds copy-pasten, alvast bedankt, ik heb een trage verbinding.
Enter.
Ik was net aan het googlen toevallig, kwam dit tegen die bespreekt wat jij zegt: http://www.popsci.com/sci(...)mosphere-full-oxygenquote:Op maandag 28 september 2015 18:16 schreef VacaLoca het volgende:
Water, CO2, paar planten in greenhouses op voldoende hoogte en dan langzaam aan de atmosfeer veranderen.
Nee, daar is de verbinding sneller.quote:Op maandag 28 september 2015 18:16 schreef Nober het volgende:
[..]
Zit je op Mars dat het daarom wat trager is allemaal?
quote:Op maandag 28 september 2015 18:16 schreef VacaLoca het volgende:
Water, CO2, paar planten in greenhouses op voldoende hoogte en dan langzaam aan de atmosfeer veranderen.
Zou me verbazen als ze met de vlam in de pijp naar het water scheuren. Er komt waarschijnlijk een nieuwe missie voor. Men wil geen microben van planet urf in contact laten komen met dat water, anders creeeren we daar zelf leven.quote:Op maandag 28 september 2015 18:23 schreef kurk_droog het volgende:
Dus rijd Curiosity naar dat water. Hop, gas erop.
Idd. Dan gaat alles ineens supersnelquote:Op maandag 28 september 2015 18:04 schreef Scrummie het volgende:
Echt, als ik zo'n persconferentie zie denk ik altijd; kap toch met al die miljoenen aan onzin aan oorlogen en bullshit, stop al dat geld in waar we als mensheid altijd goed in zijn geweest; exploratie! En dan niet alleen NASA, maar voeg al die organisaties samen, treed naar buiten als mensheid, eenheid. Maar goed, dat is een utopie
Wie weet dacht het volk op Mars daar 3,5 biljoen jaar geleden iets anders over toen ze de aarde zijn gaan bezoeken en zijn wij het resultaat. Vlak er na hebben ze destijds dezelfde problemen als wij gehad, zich zelf vernietigd. Cycle of life revisited.quote:Op maandag 28 september 2015 18:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zou me verbazen dat ze met de vlam in de pijp naar het water scheuren. Er komt waarschijnlijk een nieuwe missie voor. Men wil geen microben van planet urf in contact laten komen met dat water, anders creeeren we daar zelf leven.
Dat maakt niet uit. Curiosity is ook schoon zover dat kan. En ga er maar vanuit dat die microben al op Mars zijn meegekomen met alle karretjes en dergelijke.quote:Op maandag 28 september 2015 18:28 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zou me verbazen dat ze met de vlam in de pijp naar het water scheuren. Er komt waarschijnlijk een nieuwe missie voor. Men wil geen microben van planet urf in contact laten komen met dat water, anders creeeren we daar zelf leven.
Zonder oorlogen waren wij technologisch nooit zover gekomen. Het heeft zijn voor- en nadelen helaas.quote:Op maandag 28 september 2015 18:29 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Idd. Dan gaat alles ineens supersnel
Ik las iets over een nieuwe missie op bloomberg (met Nasa als bron). Dat zou niet nodig zijn als de rover het ook zou kunnen.quote:Op maandag 28 september 2015 18:30 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Curiosity is ook schoon zover dat kan. En ga er maar vanuit dat die microben al op Mars zijn meegekomen met alle karretjes en dergelijke.
Hoever is de rover (in tijd) verwijderd?quote:Op maandag 28 september 2015 18:23 schreef kurk_droog het volgende:
Dus rijd Curiosity naar dat water. Hop, gas erop.
quote:Op maandag 28 september 2015 15:03 schreef heywoodu het volgende:
Gezien de immense hoeveelheid sterren in een sterrenstelsel en de immense hoeveelheid sterrenstelsels lijkt het me eerder erg vreemd als de Aarde de enige planeet is met vormen van leven
Waar dat leven dan op gebaseerd is is een tweede (het zal ongetwijfeld niet overal hetzelfde zijn als op aarde).
Daar is trouwens een leuke serie boeken van verschenen van James Patrick Hogan w.o. Ruines op de Maan en terugkeer van de Ganymeden.quote:Op maandag 28 september 2015 18:30 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Wie weet dacht het volk op Mars daar 3,5 biljoen jaar geleden iets anders over toen ze de aarde zijn gaan bezoeken en zijn wij het resultaat. Vlak er na hebben ze destijds dezelfde problemen als wij gehad, zich zelf vernietigd. Cycle of life revisited.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 28 september 2015 21:18 schreef J0kkebr0k het volgende:
Hi-res fotoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nieuws over mars via alternatieve media?quote:Op woensdag 30 september 2015 16:38 schreef Japie77 het volgende:
Nou nou nou wat een ontdekking. De mensen die de alternatieve media volgen en niet die NASA propaganda bs/leugens wisten dit natuurlijk al lang...
Word wakker mensen!
Je bent niet echt benieuwd te zien aan je smilie. Je wilt lekker iets afkraken. Dus daar ga ik dan ook geen moeite voor doen.quote:Op woensdag 30 september 2015 16:46 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
[..]
Nieuws over mars via alternatieve media?
Ben benieuwd.![]()
Linkje ?
Ik ben benieuwdquote:Op woensdag 30 september 2015 16:57 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je bent niet echt benieuwd te zien aan je smilie. Je wilt lekker iets afkraken. Dus daar ga ik dan ook geen moeite voor doen.
Ik ben zeer zeker wel benieuwdquote:Op woensdag 30 september 2015 16:57 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je bent niet echt benieuwd te zien aan je smilie. Je wilt lekker iets afkraken. Dus daar ga ik dan ook geen moeite voor doen.
Zoals?quote:Op woensdag 30 september 2015 16:38 schreef Japie77 het volgende:
Nou nou nou wat een ontdekking. De mensen die de alternatieve media volgen en niet die NASA propaganda bs/leugens wisten dit natuurlijk al lang...
Word wakker mensen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |