abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 september 2015 @ 12:32:57 #101
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_156045523
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 12:26 schreef luxerobots het volgende:
Wetenschap is goed, is meteen de gedachte. En hoewel ik natuurlijk het belang van wetenschap inzie.

Moet ik toch bekennen dat dit eruit ziet als een zwembad waar ook de aannemer een mooie vette winst uit gehaald heeft.
En jij denkt dat de kosten in een betonnen bak zitten?
pi_156045606
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 12:22 schreef Momo... het volgende:

Was het maar zo makkelijk ja met basisschool rekenen, meetfout wil je zo klein mogelijk houden. Die neemt relatief toe bij een kleinere omgeving, het liefst hebben ze een bak van 3 km maarja dat is te duur.
Dus mijn berekening van 30 x 10 klopt niet?

En de resultaten in de bak van 30 meter ( x 10 ) , worden anders in een bak van 300 meter?

En nog los daarvan, wat is het effect in het berekenen van het verschil daartussen ( wat er volgens mij niet is) op een zee die miljoenen malen groter is ?
quote:
Die supercomputer is meer voor het kleinere werk, heb bij bedrijven supercomputer gezien van het formaat klein appartementencomplex.
Lol, dus nu is de supercomputer die je gratis mag gebruiken niet goed genoeg ?

Als we daar met aangetoond succes berekeningen op genetisch gebied kunnen uitvoeren,

iets dat duizenden malen meer factoren per berekening vergt dan een golf uit een 30 meter bak, omrekenen naar een 300 meter bak, of zelf een 3000 meter bak, of zelfs een 3.000.000 meter bak,

dan ben je niet tevreden?

Raar.
bivd kijkt met u mee.
pi_156045642
quote:
5s.gif Op zondag 13 september 2015 12:32 schreef pfaf het volgende:

[..]

En jij denkt dat de kosten in een betonnen bak zitten?
Vanaf hier kan ik moeilijk beoordelen of die 26 miljoen goed besteed is.

Je weet hoe dat gaat bij universiteiten en overheidsinstellingen. Er is een budget 26 miljoen, dus dat moet op ook. Ongeacht of het de beste prijs is.
pi_156045644
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 12:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja dat zijn ze.
Waar dan ?

De resultaten in de bak van 30 meter ( x 10 ) , worden anders in een bak van 300 meter?

En nog los daarvan, wat is het effect in het berekenen van het verschil daartussen ( wat er volgens mij niet is) op een zee die miljoenen malen groter is ?

quote:
quote:
Die supercomputer is meer voor het kleinere werk, heb bij bedrijven supercomputer gezien van het formaat klein appartementencomplex.
Lol, dus nu is de supercomputer die je gratis mag gebruiken niet goed genoeg ?

Als we daar met aangetoond succes berekeningen op genetisch gebied kunnen uitvoeren,

iets dat duizenden malen meer factoren per berekening vergt dan een golf uit een 30 meter bak, omrekenen naar een 300 meter bak, of zelf een 3000 meter bak, of zelfs een 3.000.000 meter bak,

dan ben je niet tevreden?

Raar.
bivd kijkt met u mee.
  Moderator zondag 13 september 2015 @ 15:19:31 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156049431
Weer schoon soort van
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 13 september 2015 @ 17:02:00 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_156052460
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 12:39 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Waar dan ?

De resultaten in de bak van 30 meter ( x 10 ) , worden anders in een bak van 300 meter?

Met 300 meter hebben ze blijkbaar voldoende nauwkeurigheid nagebootst.

Maar kennelijk denk jij het allemaal beter te weten dan de hele maritieme faculteit uit Delft. Ik zie uit naar je publicaties om je gelijk aan te tonen.
  zondag 13 september 2015 @ 17:12:39 #107
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_156052715
Goed nieuws topic ^O^
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_156052740
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 15:19 schreef sp3c het volgende:
Weer schoon soort van
Super, dank!
bivd kijkt met u mee.
pi_156052745
Eigenaardig topic. Waarom zou je hier tegen zijn?
I´m back.
  zondag 13 september 2015 @ 17:15:36 #110
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_156052768
Idioterie alom weer.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_156052817
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Met 300 meter hebben ze blijkbaar voldoende nauwkeurigheid nagebootst.

Maar kennelijk denk jij het allemaal beter te weten dan de hele maritieme faculteit uit Delft. Ik zie uit naar je publicaties om je gelijk aan te tonen.
Ik denk het heus helemaal niet beter te weten, maar ik kan op mijn 10 vingers natellen wat het verschil tussen en 30 meter en 300 meter is, en dat verschil in verhouding zien tegen de zee bij ons, of nog veel grotere oceaan bij New Orleans.

Daarom vraag ik me juist af waarom we deze 300 meter bak voor 26 miljoen nodig hebben, en niemand lijkt dat duidelijk te kunnen maken.
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 17:18:37 #112
pi_156052836
quote:
15s.gif Op zondag 13 september 2015 17:14 schreef Ryan3 het volgende:
Omdat niet iedereen het snapt. Wat op zich niet erg is, dit project is namelijk ook niet opgezet met als eis dat iedereen moet snappen waarom het bestaat, maar helaas weerhoudt gebrek aan kennis er niet iedereen van om er een mening over te vormen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_156052855
Dat 26 miljoen een fors bedrag is voor zo'n lab ben ik het mee eens. Aan de andere kant, we hebben geen bonnetjes gezien dus wie weet is het wel juist heel voordelig geweest.

Voor de rest ontgaat het doel van dit topic mij echt compleet: De wetenschappers die het hebben laten bouwen hebben toch een betere kijk op zaken dan wij hier tenslotte.
pi_156052960
quote:
15s.gif Op zondag 13 september 2015 17:14 schreef Ryan3 het volgende:
Omdat we die 26 miljoen nuttig kunnen besteden.

Ik begrijp zoals een paar keer aangegeven niet waarom we deze 300 meter bak nodig hebben.

Ik begrijp het nut van bestuderen, maar niet van het onnodig vergroten van bestaande test faciliteiten x 10, als de omgeving waarbinnen je iets hoopt te veranderen of voorkomen, miljoenen malen groter is, en totaal anders ingericht dan je test faciliteit.

De waterbak is vlak en hoekig met rechte lijnen, de natuur alles behalve dat.

Ik begrijp het nut van basiswaarden verzamelen om daar berekeningen op los te laten, maar niet wat de factor x 10 van de basiswaarden toevoegd aan wat je al weet.
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 17:25:30 #115
pi_156053005
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:17 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Ik denk het heus helemaal niet beter te weten, maar ik kan op mijn 10 vingers natellen wat het verschil tussen en 30 meter en 300 meter is, en dat verschil in verhouding zien tegen de zee bij ons, of nog veel grotere oceaan bij New Orleans.

Daarom vraag ik me juist af waarom we deze 300 meter bak voor 26 miljoen nodig hebben, en niemand lijkt dat duidelijk te kunnen maken.
Je vraagt je helemaal niets af, je stormt je eigen topic binnen met je mening en je begrijpt de tegenargumenten niet. Uit al je reacties blijkt dat je het wel beter denkt te weten. Als je daadwerkelijk iets wilt leren, start dan vanuit een wat meer neutrale positie.

Volgens mij heb je trouwens al genoeg antwoorden gekregen. Als je zelf denkt van niet of je wilt een meer professionele mening, dan kun je vast wel een mailtje sturen naar iemand die er meer van weet of er een filmpje op YouTube over bekijken.
  zondag 13 september 2015 @ 17:27:30 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_156053045
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:17 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Je denkt het niet beter te weten maar in de bijzin denk je het toch beter te weten? :?

quote:
Vraag het aan de professoren van de faculteit maritieme techniek. Die kunnen het je vast beter uitleggen dat wat willekeurige voorbijgangers op een forum.

http://www.tudelft.nl/over-tu-delft/hoogleraren/hoogleraren-a-z/
pi_156053198
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 17:25 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

daadwerkelijk iets wilt leren, start dan vanuit een wat meer neutrale positie.

Waarom dan, ik spreek mijn verontwaardiging uit over iets dat ik kort en simpel herhaaldelijk uitleg.
Dit is verspilling,.. met logische argumenten.

Er is toch niet mis met verontwaardigd zijn en blijven tot iemand je laat zien waarom dat misplaatst is?

Ik kom hier juist naartoe in de hoop dat iemand me uitlegt waarom mijn ergernis onterecht is, of waarom mijn argumenten om boos te zijn niet kloppen.

Ik ga eerst even eten, en kom daarna weer meedoen.
bivd kijkt met u mee.
pi_156053244
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:23 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Omdat we die 26 miljoen nuttig kunnen besteden.

Ik begrijp zoals een paar keer aangegeven niet waarom we deze 300 meter bak nodig hebben.

Ik begrijp het nut van bestuderen, maar niet van het onnodig vergroten van bestaande test faciliteiten x 10, als de omgeving waarbinnen je iets hoopt te veranderen of voorkomen, miljoenen malen groter is, en totaal anders ingericht dan je test faciliteit.

De waterbak is vlak en hoekig met rechte lijnen, de natuur alles behalve dat.

Ik begrijp het nut van basiswaarden verzamelen om daar berekeningen op los te laten, maar niet wat de factor x 10 van de basiswaarden toevoegd aan wat je al weet.
Staat in het artikel waarom ze experimenten moeten doen op grotere schaal. Verder denk ik dat voordat de plannen en begroting voor het bouwen van een dergelijke kostbare installatie worden goed gekeurd er talloze commissies over heen gaan om te bekijken of de installatie echt nodig is voor die experimenten en of ze wellicht niet ook gedaan kunnen worden met een wat minder kostbare installatie. Vergis je niet je hebt te maken met een instituut waarin je als je een doosje paperclips wilt bestellen voor je kantoorwerk al een verzoek in drievoud bij de penningmeester moet neerleggen hoor.
Wat buiten kijf staat is dat onderzoek dat verband houdt met onze veiligheid achter onze dijkjes en duinen sws nooit weggegooid geld mag heten.
I´m back.
  zondag 13 september 2015 @ 17:43:28 #119
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_156053340
De kleine golfbak van Civiele Techniek vond ik al indrukwekkend, nu dit.
Ik denk dat de investering er in enkele jaren uit is door de bak te verhuren en expertise te verkopen.
Ik mag hopen dat ook de oude windtunnel is gemoderniseerd. Die werd ook verhuurd, maar daarop wensten veel bouwers te bezuinigen, waardoor het slecht gesteld is met het stedelijk klimaat.
Je moet er niet aan denken dat grote ondernemingen op de huur of expertise van de golfbak gaan bezuinigen en de suggesties van TS gaan volgen....
Golven die spontaan de bocht om gaan, ROFL!
pi_156053395
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:43 schreef Lunatiek het volgende:
De kleine golfbak van Civiele Techniek vond ik al indrukwekkend, nu dit.
Ik denk dat de investering er in enkele jaren uit is door de bak te verhuren en expertise te verkopen.
Ik mag hopen dat ook de oude windtunnel is gemoderniseerd. Die werd ook verhuurd, maar daarop wensten veel bouwers te bezuinigen, waardoor het slecht gesteld is met het stedelijk klimaat.
Je moet er niet aan denken dat grote ondernemingen op de huur of expertise van de golfbak gaan bezuinigen en de suggesties van TS gaan volgen....
Golven die spontaan de bocht om gaan, ROFL!
Klopt idd, door de expertise die het oplevert, zullen de kosten er binnen een aantal jaren al uitgehaald zijn idd.

Maar TS denkt dat je dergelijke expertise ook kunt ontwikkelen mbv een wichelroede dus? Of mbv wat badeendjes in de badkuip van de professor?
I´m back.
  zondag 13 september 2015 @ 17:49:40 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_156053448
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:35 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Waarom dan, ik spreek mijn verontwaardiging uit over iets dat ik kort en simpel herhaaldelijk uitleg.

Er is toch niet mis met verontwaardigd zijn en blijven tot iemand je laat zien waarom dat misplaatst is?

Ik kom hier juist naartoe in de hoop dat iemand me uitlegt waarom mijn ergernis onterecht is, of waarom mijn argumenten om boos te zijn niet kloppen.

Ben je bekend met de term "gecontroleerde omstandigheden" en de wetenschappelijke eis om een experiment onder dezelfde omstandigheden te kunnen herhalen?
Heb je ooit met wetenschappelijke modellen gewerkt?
pi_156053462
Telegraaf TT
pi_156053544
Goed project, men dient aan het voorfront van de wetenschap te blijven om competitief en innoverend te kunnen blijven zijn doorheen de tijd :)
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_156053662
quote:
3s.gif Op zondag 13 september 2015 17:49 schreef Lunatiek het volgende:
Ben je bekend met de term "gecontroleerde omstandigheden" en de wetenschappelijke eis om een experiment onder dezelfde omstandigheden te kunnen herhalen?
Heb je ooit met wetenschappelijke modellen gewerkt?
TS vindt een badkuip met badeendjes al wetenschappelijk.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zondag 13 september 2015 @ 18:02:22 #125
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_156053722
Een grotere bak is simpelweg beter omdat je dan nauwkeuriger kan meten, is dat zo moeilijk? Kleinere bakken waren er al, dit is een nieuwe stap. Waarschijnlijk haal je hier alleen maar winst uit qua aanbiedingen uit het buitenland.
pi_156054952
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:35 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Je idee dat je naar de zee zou moeten kijken is wel voor de hand liggend maar is voor wetenschap niet bruikbaar.
Een experiment (of een proef) is een zorgvuldig opgezette en nauwkeurige observatie van een stukje werkelijkheid dat herhaaldelijk kan worden uitgevoerd om een wetenschappelijke hypothese te testen.
In de zee heb je niet alle omstandigheden onder controle zoals je wel hebt in een laboratorium, in dit geval die wildwaterbaan van je topic.

Artikel op de website van de eigenaren van het wetenschappelijke zwembad:
https://www.deltares.nl/nl/faciliteiten/delta-flumedeltagoot/

En ze zijn ermee aan het experimenteren:
quote:
In de nieuwe Deltagoot, een unieke onderzoeksfaciliteit in Delft waarmee de hoogste kunstmatige golven ter wereld kunnen worden opgewekt, was afgelopen maand een 11 meter hoge dijk opgebouwd waar ongeveer 5000 Basaltonzuilen (schaal van 1:1,6) op waren geplaatst. Deltares onderzocht de exacte sterkte van dit type zetsteen. Andere steensoorten werden eerder in de oude Deltagoot, in de Noordoostpolder, getest.

Mark Klein Breteler, projectleider steenbekledingsonderzoek: “De nieuwe Deltagoot is een stuk dieper dan de oude Deltagoot en kan ook grotere golven opwekken. De golven zijn 35% groter, waardoor we nog dichter bij de werkelijkheid komen en dus betrouwbaarder onderzoek kunnen uitvoeren”.
bron: https://www.deltares.nl/n(...)-succesvol-verlopen/
  zondag 13 september 2015 @ 18:51:35 #127
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_156055002
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 02:22 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

R&D kun je imo niet genoeg aan besteden ^O^
Dit dus.
  zondag 13 september 2015 @ 19:52:54 #128
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156056966
quote:

[..]

Je argumenten kloppen niet en zijn al door meerdere posters hier aangepakt. Het enige wat overvlijft voor je is of dingen terug nemen, of dimmen en wat opener zijn voor de discussie, of het topic dood te laten bloeden door niet meer te reageren en vervolgens 10 topics later doen alsof je altijd al voor zulk soort research was.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_156057799
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 10:18 schreef Merkie het volgende:

[..]

Wat heb je zelf gestudeerd?
tis meer een VMBO type....
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_156057938
Deltares, het onderzoeksinstituut waar dit staat is voor 20% van hun jaarbegroting afhankelijk van subsidies door de nederlandse staat, 12% door voornamelijk de EU...

En de rest komt uit het bedrijfsleven en is deel door betaalde opdrachten, dus zaken als het verhuur van hun golvensimulatoren voor projectontwikkelaars en ontwerpers
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_156057960
quote:

Ze hadden liever een 1000m bak gehad, maar die kost 120 miljoen en dat was wat boven het budget, dus behelpen ze zich voorlopig maar met dit bakje....
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_156057973
26 miljoen uitgeven aan de wetenschap terwijl er kunstenaars die allerlei subsidies ontvangen niets hoeven te doen. SCHANDE, prioriteiten zeg in dit land :')
pi_156059633
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:27 schreef Hexagon het volgende:

Je denkt het niet beter te weten maar in de bijzin denk je het toch beter te weten? :?
Ik denk het niet beter te weten.
In de bijzin leg ik de nadruk op mijn vermoedens.

Ik sta open voor redelijke argumenten en ik kon er niet 1 verzinnen, en tot nog toe de rest van de aanwezigen ook niet.
quote:
Vraag het aan de professoren van de faculteit maritieme techniek. Die kunnen het je vast beter uitleggen dat wat willekeurige voorbijgangers op een forum.

http://www.tudelft.nl/over-tu-delft/hoogleraren/hoogleraren-a-z/
Goed idee, stuur ze een mail en vraag ze te komen meepraten, je weet nooit wat een goed gesprek kan opleveren tot je het probeert.
bivd kijkt met u mee.
pi_156059686
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:04 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Ik sta open voor redelijke argumenten en ik kon er niet 1 verzinnen, en tot nog toe de rest van de aanwezigen ook niet.

[..]

Goed idee, stuur ze een mail en vraag ze te komen meepraten, je weet nooit wat een goed gesprek kan opleveren tot je het probeert.
Ik hoop idd dat je beter kunt koken joh.

Nofi uiteraard en even goede vrienden.
I´m back.
pi_156059747
quote:
2s.gif Op zondag 13 september 2015 17:19 schreef Nemephis het volgende:
Dat 26 miljoen een fors bedrag is voor zo'n lab ben ik het mee eens. Aan de andere kant, we hebben geen bonnetjes gezien dus wie weet is het wel juist heel voordelig geweest.

Voor de rest ontgaat het doel van dit topic mij echt compleet: De wetenschappers die het hebben laten bouwen hebben toch een betere kijk op zaken dan wij hier tenslotte.
Dat dachten we over de Fyra ook, en over de JSF.

Veel wetenschappers laten keer op keer zien dat ze niet kunnen inschatten hoe iets dat in theorie mooi kan zijn, in de praktijk in het beste geval niets toevoegt, en in het slechtste geval veel geld verspild.

En dat kunnen we dan beter gebruiken voor onderzoek naar belangrijkere dingen.
bivd kijkt met u mee.
pi_156059910
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:37 schreef Ryan3 het volgende:

Staat in het artikel waarom ze experimenten moeten doen op grotere schaal.
En ik heb steeds aangegeven dat het vergroten van meet-mogelijkheden van een basisgegeven, niets toevoegt en beter, sneller, en gratis door een supercomputer kan worden gedaan.

Het programeren van de computer zou iets kunnen kosten, trek daar een miljoen voor uit, en je kunt alle factoren die moeder natuur in werkelijkheid ook zal toevoegen aan het model meenemen in je berekening , ...en waarschijnlijk werkelijk iets ontdekken.
bivd kijkt met u mee.
pi_156059971
quote:
9s.gif Op zondag 13 september 2015 21:06 schreef Ryan3 het volgende:

Nofi uiteraard en even goede vrienden.
None taken, sarcasme moet kunnen, en je mag komen proeven ;)
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 21:19:11 #138
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_156060135
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:04 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Natuurlijk denk je het wel beter te weten. Je loopt immers het hele topic te beweren dat je het veel goedkoper kan en dat deze machine nutteloos is. Dan denk je toch echt slimmer te zijn dan de mensen die deze machine gebouwd hebben.. En dan ga je op een forum vol liken vragen om het werk van een stel hoogleraren te verdedigen.

Niemand heft hier dieogaande kennis over golven. Maar op een of andere wijze zijn de hoogleraren en ingenieurs die deze machine gebouwd hebben toch wat overtuigender.

quote:
Doe dat lekker zelf. Jij bent degene die een problem heft met dit ding. Wij zien de meerwaarde wel.
  zondag 13 september 2015 @ 21:20:23 #139
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_156060171
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:12 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Het programeren van de computer zou iets kunnen kosten, trek daar een miljoen voor uit, en je kunt alle factoren die moeder natuur in werkelijkheid ook zal toevoegen aan het model meenemen in je berekening , ...en waarschijnlijk werkelijk iets ontdekken.
Die factoren moet je ook eerst ergens 'meten'.
pi_156060316
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:07 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Veel wetenschappers laten keer op keer zien dat ze niet kunnen inschatten hoe iets dat in theorie mooi kan zijn, in de praktijk in het beste geval niets toevoegt, en in het slechtste geval veel geld verspild.

Dus je zit wat te trollen en ik heb dit voor niks getikt?
pi_156060568
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:07 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

Ook door wetenschappers die jij vervolgens weer gaat afkraken?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_156060589
quote:
2s.gif Op zondag 13 september 2015 18:49 schreef Nemephis het volgende:

Je idee dat je naar de zee zou moeten kijken is wel voor de hand liggend maar is voor wetenschap niet bruikbaar.
Een experiment (of een proef) is een zorgvuldig opgezette en nauwkeurige observatie van een stukje werkelijkheid dat herhaaldelijk kan worden uitgevoerd om een wetenschappelijke hypothese te testen.
In de zee heb je niet alle omstandigheden onder controle zoals je wel hebt in een laboratorium, in dit geval die wildwaterbaan van je topic.

simpel gezegd, we gaan nog beter dan we al weten, onderzoeken hoe "iets" zich gedraagt, onder omstandigheden waarvan we weten, dat het "iets" die in de praktijk niet gaat meemaken.

quote:
En ze zijn ermee aan het experimenteren.
En ik begrijp niet waarom dat experimenteren op grotere schaal nodig is, als je de basis meetwaarden in je bestaande kleinere laboratorium kunt ontdekken.

De verkregen resultaten zullen altijd neerkomen op een vergroting van wat je wist met een factor x.
En die factor x kun je simpel uitrekenen.

Los daarvan blijft het probleem dat je experimenten de belangrijkste factoren die werkelijk invloed hebben niet kunt meten, waarom dan die experimenten op nog grotere schaal uitvoeren?
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 21:31:54 #143
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_156060748
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:12 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

En ik heb steeds aangegeven dat het vergroten van meet-mogelijkheden van een basisgegeven, niets toevoegt en beter, sneller, en gratis door een supercomputer kan worden gedaan.

Je weet echt niet waar je het over hebt hè? :D
pi_156060780
quote:
2s.gif Op zondag 13 september 2015 21:23 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dus je zit wat te trollen en ik heb dit voor niks getikt?
Ik ging ze in volgorde beantwoorden, het jouwe staat er nu ook, en je tikt het zeker niet voor niks, ben blij met de input, neem het serieus, maar het verandert niets aan waarom ik er in beginsel een probleem mee heb.
bivd kijkt met u mee.
pi_156060846
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:20 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Die factoren moet je ook eerst ergens 'meten'.
En die ga je niet vinden in een langere waterbaan dan de mooie die er al was.
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 21:34:16 #146
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156060898
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:33 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

En die ga je niet vinden in een langere waterbaan dan de mooie die er al was.
De experts op de TU denken daar kennelijk anders over. En waarschijnlijk met een goede reden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 13 september 2015 @ 21:34:22 #147
pi_156060900
quote:

[..]

Oh ja joh? Welk wetenschappelijk onderzoek heeft expliciet aanbevolen om de Fyra en/of JSF aan te schaffen? :')

Je maakt nu steeds raardere sprongen in dit topic, een topic waarin je vanaf het begin al luidkeels je gebrek aan inzicht hebt geëtaleerd. Je beseft kennelijk niet dat je, wanneer je ergens zo weinig van weet als jij over dit onderwerp, er verstandig aan kunt doen de mening van grotere geesten als leidend te zien boven die van jezelf. Die nederigheid bezit je niet, en daar word je hier terecht op afgerekend.
pi_156061094
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 10:18 schreef Merkie het volgende:

[..]

Wat heb je zelf gestudeerd?
Iets totaal anders, wat niets met golven te maken heeft.

Maar ik heb in mijn studie en experimenten nooit de werkelijkheid uit het oog verloren, en ik denk dat dat hier wel gebeurt, ...op grote schaal ;)
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 21:38:06 #149
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156061126
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:37 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Maar ik heb in mijn studie en experimenten nooit de werkelijkheid uit het oog verloren, en ik denk dat dat hier wel gebeurt, ...op grote schaal ;)
Wat heb je gestudeerd?
2000 light years from home
pi_156061129
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 02:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
26 miljoen? Hebben we geld als water ofzo?
Dit bedrag is niets als je kijkt wat er jaarlijks aan onderhoud van dijken wordt uitgegeven. Sowieso kun je maar beter een beetje investeren in kennis en technologie mbt water als de zeespiegel stijgt en juist het zoete water steeds schaarser wordt.
Whatever...
  zondag 13 september 2015 @ 21:39:45 #151
pi_156061215
quote:

[..]

Zoals al meerdere mensen je inmiddels geprobeerd hebben je duidelijk te maken, kun je geen voorspellend model construeren als je niet weet waar je data vandaan komen. En dat weet je niet als je data worden gevormd onder invloed van talloze onbekende en oncontroleerbare factoren.
pi_156061234
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:37 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

Meerdere experts denken dat het hier niet gebeurt.
pi_156061282
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:38 schreef Spanky78 het volgende:
Dit bedrag is niets als je kijkt wat er jaarlijks aan onderhoud van dijken wordt uitgegeven. Sowieso kun je maar beter een beetje investeren in kennis en technologie mbt water als de zeespiegel stijgt en juist het zoete water steeds schaarser wordt.
Ik zou dan erbij wel eens die offerte willen zien voordat er iets zinnigs over gezegd wordt. Zomaar aannemen dat die bak met water wel 26 miljoen gekost moet hebben is een beetje naief misschien.

Zeker in een land waar de ene grote fraudezaak na de andere aan het licht komt
pi_156061298
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:28 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ook door wetenschappers die jij vervolgens weer gaat afkraken?
Ik kraak de wetenschappers niet af, maar deze manier van onderzoek doen.
Waterbouwkundigen hebben veel toegevoegd, ga ik niks aan af doen.

Maar als ik niet begrijp wat het vergroten van het meten van basiswaarden die je kleiner met bestaande middelen ook kunt meten opschiet, dan vraag ik me af waarom het 26 miljoen moet kosten.
bivd kijkt met u mee.
pi_156061339
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:42 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Maar als ik niet begrijp wat het vergroten van het meten van basiswaarden die je kleiner met bestaande middelen ook kunt meten opschiet, dan vraag ik me af waarom het 26 miljoen moet kosten.
Als dat had gekund, hadden ze dat vast wel gedaan.
  zondag 13 september 2015 @ 21:43:28 #156
pi_156061383
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:42 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Dus er mag pas geld worden uitgegeven aan wetenschappelijke vooruitgang als jij persoonlijk begrijpt waarom het nodi is? Dat lijkt me een bijzonder slechte graadmeter eerlijk gezegd.
pi_156061385
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:38 schreef Merkie het volgende:

[..]

Wat heb je gestudeerd?
Is niet relevant hier.
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 21:43:54 #158
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_156061412
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:43 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Is niet relevant hier.
Ok, mbo toerisme dus.
2000 light years from home
pi_156061453
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:41 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik zou dan erbij wel eens die offerte willen zien voordat er iets zinnigs over gezegd wordt. Zomaar aannemen dat die bak met water wel 26 miljoen gekost moet hebben is een beetje naief misschien.

Zeker in een land waar de ene grote fraudezaak na de andere aan het licht komt
Nouja, het ding is 300 meter lang eh.. en state of the art op dit gebied. Als je weet wat een strekkende meter snelweg kost valt dit allemaal wel mee.
Whatever...
  zondag 13 september 2015 @ 21:45:10 #160
pi_156061474
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:43 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Is niet relevant hier.
Geen exacte wetenschappen, neem ik aan.
pi_156061478
quote:

[..]

Is niet relevant hier.
Een relevante opleiding zou meer waarde aan jouw verhalen geven.
Maar ik begrijp uit je reactie dat je geen relevante opleiding hebt gedaan en er dus geen donder van snapt.
  zondag 13 september 2015 @ 21:46:07 #162
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_156061512
quote:

[..]

Dus jij denkt dat als de bak 10 keer kleiner is, dan de golf ook 10 keer kleiner is? Dat is niet hoe natuurkunde werkt.
pi_156061527
Wacht maar tot TS te horen krijgt wat dat apparaat van CERN gekost heeft, de Large Hadron Collider. Volgens TS hadden ze vast ook wel een Small Hadron Collidertje kunnen bouwen :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 13 september 2015 @ 21:46:31 #164
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_156061537
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:44 schreef Spanky78 het volgende:
Nouja, het ding is 300 meter lang eh.. en state of the art op dit gebied. Als je weet wat een strekkende meter snelweg kost valt dit allemaal wel mee.
Dan ben ik benieuwd naar die offerte
pi_156061585
quote:
2s.gif Op zondag 13 september 2015 21:46 schreef Nemephis het volgende:
Wacht maar tot TS te horen krijgt wat dat apparaat van CERN gekost heeft, de Large Hadron Collider. Volgens TS hadden ze vast ook wel een Small Hadron Collidertje kunnen bouwen :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon wat standaard PVC bochtjes aan elkaar lijmen toch? Kun je gewoon op de werkbank in de schuur doen.
  zondag 13 september 2015 @ 21:47:54 #167
346939 Janneke141
pi_156061610
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:46 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Misschien is die wel te wobben.
pi_156061624
quote:

[..]

Wat gaat een offerte jou nou vertellen? Bovendien is dat een boekwerk, maargoed.

http://www.autoblog.nl/ar(...)n-euro-per-kilometer

Kijk, in 2011 kostte een meter snelweg gewoon 43 miljoen euro. 1 meter. Paar banen, beetje fundering, vangrail....
Whatever...
  zondag 13 september 2015 @ 21:48:32 #169
pi_156061645
26 miljoen voor een stukje innovatieve moderne technologie is ook helemaal niet zo veel. Let wel, dit project is uniek en onovertroffen. Alleen de specifieke technologie zal al aardig wat kosten, evenals de technische architectuur. En dat betaalt zich probleemloos terug in huur en verwonnen expertise.
pi_156061649
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 21:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Zoals al meerdere mensen je inmiddels geprobeerd hebben je duidelijk te maken, kun je geen voorspellend model construeren als je niet weet waar je data vandaan komen. En dat weet je niet als je data worden gevormd onder invloed van talloze onbekende en oncontroleerbare factoren.
De data die we nu kunnen meten in de kleinere prachtige lab's, geven je exact dezelde data als in de vergroting, alleen dan vergroot met een factor x.

Er wordt namelijk niets toegevoegd, of weggelaten, we stellen basiswaarden vast.

Basiswaarden, op basis waarvan we later een voorspellend model willen construeren, zijn we het zover nog eens ?
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 21:49:06 #171
346939 Janneke141
pi_156061680
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:48 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat gaat een offerte jou nou vertellen? Bovendien is dat een boekwerk, maargoed.

http://www.autoblog.nl/ar(...)n-euro-per-kilometer

Kijk, in 2011 kostte een meter snelweg gewoon 43 miljoen euro. 1 meter. Paar banen, beetje fundering, vangrail....
Volgens je link is het per kilometer. Scheelt een factortje 1000.
pi_156061693
quote:

[..]

quote:
Het aanleggen van snelwegen in "open veld" - dus zonder dat geluidsschermen en andere voorzieningen noodzakelijk zijn- kost ongeveer ¤ 15 miljoen per kilometer
http://www.a4middendelfla(...)n-de-qalternatievenq
pi_156061709
quote:

[..]

ik niet begrijp

"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  zondag 13 september 2015 @ 21:49:55 #174
pi_156061732
quote:

SPOILER
Money well spent _O_

Investeringen in wetenschappelijke innovatie en vooruitgang zijn de beste investeringen denkbaar.
  zondag 13 september 2015 @ 21:50:02 #175
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_156061741
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:48 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

De data die we nu kunnen meten in de kleinere prachtige lab's, geven je exact dezelde data als in de vergroting, alleen dan vergroot met een factor x.

Echt?
  zondag 13 september 2015 @ 21:50:26 #176
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_156061761
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:48 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Er wordt namelijk niets toegevoegd, of weggelaten, we stellen basiswaarden vast.

Basiswaarden, op basis waarvan we later een voorspellend model willen construeren, zijn we het zover nog eens ?
Die factor x bestaat dus niet
pi_156061778
quote:

SPOILER
Onzin, de ITER heeft vast ook meer dan 26 miljoen gekost, daar hoor je me toch ook niet over klagen?

Maar da's verder offtopic, en niet relevant hier.
bivd kijkt met u mee.
pi_156061802
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:50 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Onzin, de ITER heeft vast ook meer dan 26 miljoen gekost, daar hoor je me toch ook niet over klagen?

Maar da's verder offtopic, en niet relevant hier.
En de Fyra en JSF waren wél ontopic? _O-
  zondag 13 september 2015 @ 21:51:33 #179
346939 Janneke141
pi_156061823
quote:
15s.gif Op zondag 13 september 2015 21:50 schreef pfaf het volgende:

[..]

Echt?
Dat zegt hij toch? Wel twintig keer, dus het zal wel waar zijn.
  zondag 13 september 2015 @ 21:53:05 #180
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_156061896
quote:
18s.gif Op zondag 13 september 2015 21:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat zegt hij toch? Wel twintig keer, dus het zal wel waar zijn.
Als we nou een grote testopstelling hadden om zijn hypothese te kunnen falsificeren...
  zondag 13 september 2015 @ 21:53:15 #181
pi_156061904
quote:

[..]

Nee, dat doen ze niet. Natuurkundige wetten kun je niet zonder meer extrapoleren.

Ook dat is je inmiddels al een aantal keer verteld.
pi_156061921
quote:
Een vergelijking met een stuk snelweg?
pi_156061934
quote:
12s.gif Op zondag 13 september 2015 21:53 schreef pfaf het volgende:

[..]

Als we nou een grote testopstelling hadden om zijn hypothese te kunnen falsificeren...
Kan m'n schoonvader wel regelen voor om en nabij de 26 miljoen.. met gemak.
pi_156062017
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:53 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Een vergelijking met een stuk snelweg?
Je vroeg er zelf om.
  zondag 13 september 2015 @ 21:55:37 #185
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_156062066
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 21:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
26 miljoen voor een stukje innovatieve moderne technologie is ook helemaal niet zo veel. Let wel, dit project is uniek en onovertroffen. Alleen de specifieke technologie zal al aardig wat kosten, evenals de technische architectuur. En dat betaalt zich probleemloos terug in huur en verwonnen expertise.
Ik heb nog even naar het filmpje zitten kijken (zag je die rails?). Met de grondgesteldheid van Delft e.o. in gedachten denk ik dat er een flink bedrag naar de fundering is gegaan. En grondkosten natuurlijk.
pi_156062067
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 21:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Nee, dat doen ze niet. Natuurkundige wetten kun je niet zonder meer extrapoleren.

Ook dat is je inmiddels al een aantal keer verteld.
Nog een keertje dan, voor de duidelijkheid:

pi_156062144
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:50 schreef Momo... het volgende:

[..]

Die factor x bestaat dus niet
Oke, daar beginnen we dus.

Als ik in een kleine waterbaan, in verhouding even kleine stenen neerzet, er kleine golven naartoe duw, en ga meten wat er gebeurt, dan heb ik een basiswaarde x.

Als ik in een grote waterbaan, in verhouding even grote stenen neerzet, en er in verhouding even grote golven naatoe duw, en ga meten wat er gebeurt, dan krijg ik dezelfde basiswaarde x, maar dan vergroot met de factor waarmee ik de waterbaan, stenen, en golven heb vergroot.

Eens ?
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 21:57:27 #188
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_156062166
quote:
15s.gif Op zondag 13 september 2015 21:50 schreef pfaf het volgende:

[..]

Echt?
Natuurlijk niet. TS heeft blijkbaar ook nooit met modelspoorbanen gespeeld.
  zondag 13 september 2015 @ 21:57:31 #189
346939 Janneke141
pi_156062169
quote:
Nee.
pi_156062255
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:57 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Eens ?
Nee. Nee. Nee. Houd er nu eens mee op.
pi_156062263
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 21:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dus schieten we niks op met een vergroting van 30 naar 300 meter, als de zee en oceanen miljoenen malen groter zijn.
bivd kijkt met u mee.
  zondag 13 september 2015 @ 21:59:45 #192
pi_156062334
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik heb nog even naar het filmpje zitten kijken (zag je die rails?). Met de grondgesteldheid van Delft e.o. in gedachten denk ik dat er een flink bedrag naar de fundering is gegaan. En grondkosten natuurlijk.
Daar had ik niet eens aan gedacht, maar inderdaad. Ook de logistiek is natuurlijk niet gratis.
pi_156062371
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:58 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Nee. Nee. Nee. Houd er nu eens mee op.
Ja, ja, ja, en ik ben nog maar net begonnen ;)
bivd kijkt met u mee.
pi_156062384
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:57 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Als ik in een kleine waterbaan, in verhouding even kleine stenen neerzet, er kleine golven naartoe duw, en ga meten wat er gebeurt, dan heb ik een basiswaarde x.

Als ik in een grote waterbaan, in verhouding even grote stenen neerzet, en er in verhouding even grote golven naatoe duw, en ga meten wat er gebeurt, dan krijg ik dezelfde basiswaarde x, maar dan vergroot met de factor waarmee ik de waterbaan, stenen, en golven heb vergroot.

Eens ?
Ik snap ook niet wat ze in de luchtvaartindustrie moeilijk doen met allemaal van die windtunnels en complexe modellen enzo. Dat kan toch ook gewoon op deze manier:

Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 13 september 2015 @ 22:00:29 #195
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_156062388
quote:
Nee. Om te beginnen gaat het om vierdimensionale waarden bij dit soort proeven.

Materiaalkunde en krachtenleer zat zeker ook niet in je opleiding?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 13-09-2015 22:06:10 ]
  zondag 13 september 2015 @ 22:00:43 #196
pi_156062406
quote:
Ik ben nu niet in de gelegenheid om filmpjes te bekijken. Is dit iets dat ik moet zien, of TS?
  zondag 13 september 2015 @ 22:00:54 #197
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_156062423
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. TS heeft blijkbaar ook nooit met modelspoorbanen gespeeld.
Was sarcastisch. ;) Ik doe dagelijks modeltesten in de waterbouw. Niets zo onmogelijk als de balans tussen al je dimensieloze kentallen te vinden en dan ook nog met de onmogelijke NS-vergelijkingen van doen te hebben..
pi_156062468
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 22:00 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:

[..]

Ja, ja, ja, en ik ben nog maar net begonnen ;)
Stel je voor dat ik een mooi kerkje bouw (dat voorbeeld is al genoemd in het filmpje) van luciferhoutjes, dan kan ik een heel mooi, heel hoog gek gotisch kerkje bouwen. Maar als ik hetzelfde doe met balken, dan dondert dat ding in elkaar omdat het dan te hoog en te zwaar is. Maar nee, zeg je dan, je moet de aarde dan ook vergroten want het staat natuurlijk in verhouding tot de zwaartekracht. Nou, als ik die aarde dan met dezelfde factor vergroot, dan trekt het alleen maar nóg harder aan die kerk en dondert het nog harder in elkaar. Duidelijk zo?
  zondag 13 september 2015 @ 22:01:49 #199
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_156062493
quote:

[..]

Eens ?
Nee, want de frictie van het water met de stenen ligt aan de positie van de stenen, wat een complex verband is.Als je de baan 2 keer zo lang maakt, word de golf echt niet 2 keer zo klein dat is een omgekeerd evenredig verband met een omgevingsconstante die afhangt van meerdere variabelen. En de ene golf is de andere golf niet, er zijn longitudinale golven en een transversale golven en combinaties.
pi_156062511
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 22:00 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ik ben nu niet in de gelegenheid om filmpjes te bekijken. Is dit iets dat ik moet zien, of TS?
Het is een heldere, simpele uitleg waarom je niet zomaar dingen kan vergroten en/of verkleinen en dan verwachten dat het hetzelfde werkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')