abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154461057
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:07 schreef Cherna het volgende:

[..]

Hoe dan ook, ik deel de mening van het geschreven stuk.
Dat mag uiteraard. Ik zou me er voor schamen omdat het een beschamend stukje broddelwerk is maar dat is geheel aan de lezer zelf om te bepalen.
  zondag 19 juli 2015 @ 13:11:09 #102
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154461120
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat mag uiteraard. Ik zou me er voor schamen omdat het een beschamend stukje broddelwerk is maar dat is geheel aan de lezer zelf om te bepalen.
De bewoordingen mogen hard zijn, maar de kern van zijn stuk is prima onderbouwt en zichtbaar in de samenleving.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_154461130
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:57 schreef nixxx het volgende:

[..]

Zijn doel is waarschijnlijk om te zorgen dat Duitsland in die nieuwe setup niet de macht krijgt om de lijn te bepalen.
Klinkt logisch, maar ik vraag me af hoe hij dat wil doen. Het huidige Griekenland-akkoord is immers ook niet door de Duitsers opgelegd, daar had Frankrijk uiteindelijk ook een vetorecht, maar toch hebben ze hun zin niet gekregen.

Als ze echt een stap voorwaarts willen zetten, dan denk ik dat je het Europees Parlement juist meer macht in dit soort kwesties zou moeten geven. Want daar heeft de harde Duitse lijn volgens mij geen meerderheid.
  zondag 19 juli 2015 @ 13:12:45 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154461149
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Klinkt logisch, maar ik vraag me af hoe hij dat wil doen. Het huidige Griekenland-akkoord is immers ook niet door de Duitsers opgelegd, daar had Frankrijk uiteindelijk ook een vetorecht, maar toch hebben ze hun zin niet gekregen.

Als ze echt een stap voorwaarts willen zetten, dan denk ik dat je het Europees Parlement juist meer macht in dit soort kwesties zou moeten geven. Want daar heeft de harde Duitse lijn volgens mij geen meerderheid.
Lekker soft zijn maar de Duitsers wel laten betalen bedoel je?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154461192
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker soft zijn maar de Duitsers wel laten betalen bedoel je?
Als een democratische meerderheid in de eurozone geldtransfers naar Griekenland wil (al was het maar in de vorm van een schuldenherstructurering), dan zou dat er eigenlijk ook moeten komen, lijkt me. Het is ook niet alleen Duitsland dat betaalt hè.

Edit: En het is ook niet heel Duitsland wat het zo wil hè. De SPD, toch ook bepaald niet irrelevant, zit bijv. veel meer op de Franse lijn en lijkt het eigenlijk totaal niet eens te zijn met de onderhandelingsmethode van Schäuble. Maar dat deel van de Duitse politiek wordt nu op Europees niveau totaal niet gehoord. Als de keus bij het EP zou liggen dan zou deze fractie van de Duitse politiek daarentegen wél vertegenwoordigd zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2015 13:22:42 ]
pi_154461884
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:14 schreef Igen het volgende:

[..]
Als een democratische meerderheid in de eurozone geldtransfers naar Griekenland wil (al was het maar in de vorm van een schuldenherstructurering), dan zou dat er eigenlijk ook moeten komen, lijkt me. Het is ook niet alleen Duitsland dat betaalt hè.
Lijkt me niet. De duitsers zijn akkoord gegaan met de euro onder strikte voorwaarden. De duitse grondwet staat ook niet toe dat zonder instemming van de Bundestag de duitse begroting veranderd. Wat betreft een transferunie zijn er genoeg andere mogelijkheden mocht men daartoe willen overgaan buiten de euro of eurozone om. Daar zitten de fransen ook niet op te wachten, zij wezen als 1e snelle bilaterale financiële hulp aan Griekenland af _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 19-07-2015 13:47:30 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_154462294
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Lijkt me niet. De duitsers zijn akkoord gegaan met de euro onder strikte voorwaarden. De duitse grondwet staat ook niet toe dat zonder instemming van de Bundestag de duitse begroting veranderd. Wat betreft een transferunie zijn er genoeg andere mogelijkheden mocht men daartoe willen overgaan buiten de euro of eurozone om. Daar zitten de fransen ook niet op te wachten, zij wezen als 1e snelle bilaterale financiële hulp aan Griekenland af _O-
De EU heeft allerlei fondsen zoals het regionaleontwikkelingsfonds en het landbouwbeleid, waar Duitsland conform hun grondwet aan meebetaalt maar waarbij de precieze invulling bij de EU ligt.

Ik zou dus niet weten waarom het juridisch onmogelijk zou zijn om bijv. een eurozone-nivelleringsfonds op te zetten waar de lidstaten dan bijv. ook per 5 jaar een X bedrag inleggen, dat dan bijvoorbeeld gebruikt kan worden om beetje bij beetje Griekse obligaties tegen boekwaarde uit het ESM te kopen en die dan tegen marktwaarde weer op de financiële markt te verkopen. En waarbij de besluitvorming over het gebruik van dat fonds dan dus bij het EP o.i.d. ligt.
pi_154463479
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:58 schreef Igen het volgende:

[..]

De EU heeft allerlei fondsen zoals het regionaleontwikkelingsfonds en het landbouwbeleid, waar Duitsland conform hun grondwet aan meebetaalt maar waarbij de precieze invulling bij de EU ligt.

Ik zou dus niet weten waarom het juridisch onmogelijk zou zijn om bijv. een eurozone-nivelleringsfonds op te zetten waar de lidstaten dan bijv. ook per 5 jaar een X bedrag inleggen, dat dan bijvoorbeeld gebruikt kan worden om beetje bij beetje Griekse obligaties tegen boekwaarde uit het ESM te kopen en die dan tegen marktwaarde weer op de financiële markt te verkopen. En waarbij de besluitvorming over het gebruik van dat fonds dan dus bij het EP o.i.d. ligt.
Gewoon alle uitgaven van de EU met 10% korten en dat geld gebruiken voor begrotingssteun.. beetje de rente van de esm betalen o.i.d
pi_154463859
quote:
9s.gif Op zondag 19 juli 2015 08:26 schreef Perrin het volgende:
De politici gaan door tot het met geweld klapt.
Opschieten met dat geweld dan, want met de aanstaande vervolmaking van de surveillance staat wordt het steeds moeilijker.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154464004
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Financiele transacties, zoals stortingen naar het esm, hebben geen invloed op je emu saldo.
  zondag 19 juli 2015 @ 15:22:39 #111
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154464024
quote:
Germany's vice chancellor is criticizing the country's finance minister for suggesting that Greece could take a five-year "timeout" from the shared euro currency to address its financial problems.

Sigmar Gabriel, who is also Germany's economy minister, said on ZDF television Sunday "it wasn't prudent to make this suggestion as a German suggestion," the dpa news agency reported.

He added that Finance Minister Wolfgang Schaeuble also knew Gabriel's junior government coalition partner, the Social Democrats, would only talk of a Greek exit "if that's what the Greeks want themselves."

Chancellor Angela Merkel has taken a softer stance than Schaeuble, but in an interview in Der Spiegel magazine, the finance minister downplayed their differences. Schaeuble says "we're not always of the same opinion but we're on the same path."
http://www.nytimes.com/ap(...)-germany-greece.html
are we infinite or am I alone
  zondag 19 juli 2015 @ 15:25:58 #112
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154464083
quote:
Die schwarz-rote Koalition kommt nach den jüngsten Unstimmigkeiten in der Griechenland-Krise nicht zur Ruhe. Finanzminister Wolfgang Schäuble (CDU) und Vizekanzler Sigmar Gabriel (SPD) machten sich am Wochenende erneut gegenseitig Vorhaltungen. Hintergrund ist Schäubles jüngster Vorschlag, dass Griechenland vorübergehend aus der Eurozone aussteigen sollte - was die SPD ablehnt. Schäuble löste außerdem mit Äußerungen zu einem möglichen Rücktritt Irritationen aus.

Der Finanzminister hatte vor einigen Tagen einen zeitweisen Ausstieg Griechenlands aus der Eurozone ins Gespräch gebracht und war mit einem entsprechenden Papier in die Verhandlungen in Brüssel gezogen. Das sorgte in der Koalition für heftige Verstimmungen. Schäuble betont, der Vorschlag sei in der Regierung abgestimmt gewesen. Gabriel versichert dagegen, ihm sei nur die Idee bekannt gewesen, nicht aber das Papier. Seit Tagen überziehen sich Union und SPD - und auch Schäuble und Gabriel - mit Vorwürfen und unterschiedlichen Darstellungen zu den Absprachen und Abläufen.

Gabriel legte nun nach. Schäuble habe die SPD „gegen sich aufgebracht“, beklagte er. Zu Schäubles Vorstoß sagte der SPD-Chef im ZDF-„Sommerinterview“: „Diesen Vorschlag als deutschen Vorschlag einzubringen, war aus meiner Sicht nicht vernünftig.“ Das hätte man „anders machen müssen“. Schäuble habe gewusst, „dass wir in der Sozialdemokratie nur für einen einzigen Fall bereit sind, über ein Aussteigen Griechenlands aus der Eurozone zu reden“, nämlich dann, „wenn die Griechen das selbst wollen“.

Schäuble wiederum warf Gabriel indirekt vor, die Dinge falsch darzustellen. „Jede Partei hat ihre Probleme. Und in einer Koalition nimmt man aufeinander Rücksicht“, sagte er dem Magazin „Der Spiegel“. „Aber man sollte eigene Probleme nicht durch unzutreffende Behauptungen über andere lösen wollen.“

...
http://www.faz.net/aktuel(...)rgehen-13710243.html
  zondag 19 juli 2015 @ 15:29:14 #113
45206 Pietverdriet
pi_154464136
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:14 schreef Igen het volgende:

[..]

Edit: En het is ook niet heel Duitsland wat het zo wil hè. De SPD, toch ook bepaald niet irrelevant, zit bijv. veel meer op de Franse lijn en lijkt het eigenlijk totaal niet eens te zijn met de onderhandelingsmethode van Schäuble. Maar dat deel van de Duitse politiek wordt nu op Europees niveau totaal niet gehoord. Als de keus bij het EP zou liggen dan zou deze fractie van de Duitse politiek daarentegen wél vertegenwoordigd zijn.
Doe het heel democratisch, vraag mensen om een vrijwillige bijdrage voor Griekenland. Een leuke tv actie, demp de put, giro's 666
pi_154464170
quote:

Het EP staat ten dele buiten de eurozone EU =/= eurozone. De kwestie is of de eurozone een vehikel zou moeten zijn voor een transferunie. Gezien de uitspraken van Sapin en Schauble plus een groot aantal noordelijke en oostelijke lidstaten niet. Als men al een transferunie zou willen is dat eerder aan het EP/EU en niet aan de eurozone. Immers toetreding tot de eurozone zou dan vanuit transfers gewenst zijn voor de ene lidstaat en kan voor anderen weer een reden zijn eruit te treden of niet toe te treden. Dit dillema kan je vermijden door een transferunie los te koppelen van wel of niet lidstaat van de eurozone zijn. Bovendien zal je strikte criteria moeten vastleggen en vooral de termijnen omdat langdurige transfers de concurrentiepositie van de EU als geheel ondermijnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 19-07-2015 15:37:36 ]
  zondag 19 juli 2015 @ 15:42:55 #115
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154464427
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Een van de hoofdredenen waarom we de EU (en eerder de EEG en EGKS) überhaupt hebben, is om ervoor te zorgen dat grote bedrijven grensoverschrijdend te werk gaan en die bedrijven buiten de controle van de nationale politiek te brengen. Om zo de mogelijkheden voor nationalistische politiek in te perken.

Dus ja, er is een afgebakende bandbreedte welke politiek in "Europa" wel en niet toelaatbaar is. Iets wat trouwens in wel meer opzichten geldt, de mensenrechten zijn bijv. natuurlijk ook een afbakening van de politieke keuzeruimte.
Mensenrechten beschermen vaak de bevolking. Grote bedrijven buiten de controle van de nationale politiek brengen, brengt ze buiten de controle van de EU-burgers. Want de democratie is in de EU onvoldoende tot wasdom gekomen.

Zoals de economische samenwerking wordt gebruikt als breekijzer voor federalisering, zo zouden burgers de federalisering afhankelijk moeten maken van meer democratisering. Geen overdracht van bevoegdheden naar Brussel zonder een versterking van de democratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 19-07-2015 16:05:18 ]
The view from nowhere.
pi_154464475
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:21 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Financiele transacties, zoals stortingen naar het esm, hebben geen invloed op je emu saldo.
Ze bergen wel een risico voor de begroting zoals in het geval van een default en dus moet zoiets altijd door de Bundestag behandeld worden.
  zondag 19 juli 2015 @ 15:54:14 #117
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154464653
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Niet enkel dat, ook termen als collaborateurs e.d. Het is een grote aaneenschakeling van onsmakelijkheden waarmee hij zichzelf volledig buitenspel zet in iedere serieuze discussie.
Alsof de bestuurselite zelf niet doet aan onsmakelijk populisme.

De VVD zet in een verkiezingscampagne op borden langs de weg:

Niet je hand ophouden, maar je klauwen uit je mouwen.

Amerikaanse presidenten:
The evil empire
The axis of evil

Zoals wij over andere landen spreken, is zeker niet beter dan dit soort kritiek op de EU. Het is een analyse in machtstermen. Wij doen net alsof dat soort analyses niet van toepassing kunnen zijn op een net bestuur in eigen land, maar zelf spreken ze over andere landen wel in deze termen.

In ieder land is het ongepast als je het over het machtsspel door de bestuurselite in eigen land hebt. Ook (of juist) als het regime zelf een scheve schaats rijdt. Zoals de politionele acties in Indonesie. De bestuurelite zelf kiest vaak weer eufemistische termen als 'politionele acties'. Zetten zij zich daarmee ook buiten spel?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 19-07-2015 16:07:46 ]
The view from nowhere.
  zondag 19 juli 2015 @ 15:59:47 #118
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154464749
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:07 schreef 99.999 het volgende:
Tja, je kunt blijven hangen in de ellende van bijna 20 jaar terug maar dat voegt nu volgens mij niet zoveel meer toe. Sindsdien hebben ook diverse Griekse regeringen er vol passie een zooitje van gemaakt. Met als een triest dieptepunt de huidige regering.
Dit (wat je zelf hier intypt) is geen interpretatie, maar de evidente waarheid? Woorden als "zootje' is gepast.
The view from nowhere.
pi_154464824
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het EP staat ten dele buiten de eurozone EU =/= eurozone. De kwestie is of de eurozone een vehikel zou moeten zijn voor een transferunie. Gezien de uitspraken van Sapin en Schauble plus een groot aantal noordelijke en oostelijke lidstaten niet. Als men al een transferunie zou willen is dat eerder aan het EP/EU en niet aan de eurozone. Immers toetreding tot de eurozone zou dan vanuit transfers gewenst zijn voor de ene lidstaat en kan voor anderen weer een reden zijn eruit te treden of niet toe te treden. Dit dillema kan je vermijden door een transferunie los te koppelen van wel of niet lidstaat van de eurozone zijn. Bovendien zal je strikte criteria moeten vastleggen en vooral de termijnen omdat langdurige transfers de concurrentiepositie van de EU als geheel ondermijnen.
Dat is geen kwestie. Schäuble heeft al uitgelegd dat het transferunie-verbod niet alleen een verbod op directe transfers inhoudt, maar volgens hem ook een verbod op schuldenkwijtschelding en een verbod op zodanige herstructurering van rente en/of looptijd dat de netto-contante-waarde substantieel vermindert.

Maar het IMF heeft voorgerekend dat het niet anders kán. Dat de Griekse schuld onhoudbaar is en op z'n allerminst bijv. zo'n forse looptijdverlenging nodig is, met een aanloopfase zonder enige betaling tot 2043 o.i.d.

Kortom, de eurozone is al een transferunie. Het is alleen de vraag hoe lang men voor struisvogel blijft spelen.
pi_154465115
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dit (wat je zelf hier intypt) is geen interpretatie, maar de evidente waarheid? Woorden als "zootje' is gepast.
Het is uiteraard een interpretatie. Wel een waarvoor de argumenten overduidelijk zijn maar je kan ook prima zeggen dat de Griekse regeringen de afgelopen 20 jaar prima werk hebben geleverd en Syriza Griekenland nunnog verder opstuwt in de vaart der volkeren.
pi_154465142
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:54 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Alsof de bestuurselite zelf niet doet aan onsmakelijk populisme.

De VVD zet in een verkiezingscampagne op borden langs de weg:

Niet je hand ophouden, maar je klauwen uit je mouwen.

Amerikaanse presidenten:
The evil empire
The axis of evil

Zoals wij over andere landen spreken, is zeker niet beter dan dit soort kritiek op de EU. Het is een analyse in machtstermen. Wij doen net alsof dat soort analyses niet van toepassing kunnen zijn op een net bestuur in eigen land, maar zelf spreken ze over andere landen wel in deze termen.

In ieder land is het ongepast als je het over het machtsspel door de bestuurselite in eigen land hebt. Ook (of juist) als het regime zelf een scheve schaats rijdt. Zoals de politionele acties in Indonesie. De bestuurelite zelf kiest vaak weer eufemistische termen als 'politionele acties'. Zetten zij zich daarmee ook buiten spel?
Een kleine 70 jaar teruggrijpen om het zwakke punt van de Godwins van Engelen te verdedigen, ook niet erg sterk wat mij betreft...
pi_154466571
quote:

[..]

Het zal juridisch gezien best wel mogelijk zijn maar het creëert nogal een flinke moral hazard als je op zo'n manier met geld gaat schuiven. Je creëert een situatie waarbij landen wel geld moet geven maar vervolgens geen zegje hebben over wat er precies met dat geld gebeurd.
pi_154466715
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 17:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het zal juridisch gezien best wel mogelijk zijn maar het creëert nogal een flinke moral hazard als je op zo'n manier met geld gaat schuiven. Je creëert een situatie waarbij landen wel geld moet geven maar vervolgens geen zegje hebben over wat er precies met dat geld gebeurd.
Ze moeten nog altijd de EU-begroting samen goedkeuren. Is niet heel wezenlijk anders dan dat het nu gaat.
  zondag 19 juli 2015 @ 17:36:33 #124
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154466720
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Opschieten met dat geweld dan, want met de aanstaande vervolmaking van de surveillance staat wordt het steeds moeilijker.
Oldschoolmethodes gebruiken. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154466823
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 17:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

De moral hazard is denk ik idd het grootste probleem. Misschien ook daarom dat men in de eurogroep die IMF-analyse over de draagbaarheid van de Griekse staatsschuld min of meer negeert? Dwz. dat ze best beseffen wat erin staat, maar eerst willen dat Griekenland door het stof kruipt en braaf hervormt en daarna pas over schuldenherstructurering gaat worden gepraat.
pi_154466959
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 17:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ze moeten nog altijd de EU-begroting samen goedkeuren. Is niet heel wezenlijk anders dan dat het nu gaat.
Ze stellen de begroting inderdaad wel samen vast maar de uiteindelijke implementatie wordt nog altijd gedaan door de nationale overheden, en de controle daarop is behoorlijk zwak.
pi_154467479
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 17:47 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ze stellen de begroting inderdaad wel samen vast maar de uiteindelijke implementatie wordt nog altijd gedaan door de nationale overheden, en de controle daarop is behoorlijk zwak.
Maar het is niet de nationale overheid van het land die het geld 'ophoest' die dat doet, maar de nationale overheid van het land die het geld uitgeeft. ;)
  zondag 19 juli 2015 @ 18:47:29 #128
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154468220
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 16:19 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Een kleine 70 jaar teruggrijpen om het zwakke punt van de Godwins van Engelen te verdedigen, ook niet erg sterk wat mij betreft...
Toen mensen uit de WOII kwamen vonden ze dat we lering moesten trekken uit deze catastrofe. Nu mag dat niet meer, wat blijkt uit het feit dat iemand die 'Godwin' roept, het daarmee afkapt. Ik vind dit gebruik van het begrip 'Godwin' net zo flauw of populistisch.

Ik geef onmiddelijk toe dat ik geen geschiedenis heb gestudeerd. Je kunt met een brede interesse door wat zelfstudie veel bijleren. Wat ik vooral uit de geschiedenis en filosofie leer is dat bestuurselites zelf veel spelen met ideologie, onzin verkondigen, en zaken framen naar hun belang.

Maar zonder een studie, beroep & werk, die je ondersteund in een maatschappelijk debat, blijf je kansloos. Mensen die niet meedenken, maar je tegenwerken en daarin een (wss irrelevante) competitie maken van welke feiten je paraat hebt en kunt ophoesten, en bij gebrek je daarop afserveren, die stellen eigenlijk impliciet, dat alleen een kleine groep nog een mening kan hebben over de politiek en samenleving. De rest kun je gemakkelijk als populist en klootjesvolk afdoen.

In het topic over de Oekraine heb ik uitgeprobeerd wat je als burger moet doen om jezelf op de hoogte te stellen van een politieke kwestie. Mijn conclusie:

Iedereen die een gefundeerde mening wilt hebben over een politieke kwestie waar grote belangen mee zijn gemoeid, zonder het voordeel beroepshalve over ruime voorkennis te beschikken, zal zijn baan moeten opzeggen, er een dagtaak van moeten maken, en dan nog ...

Ontmoedigend vind ik deze wereld, voor de mensen die uit de beste bedoelingen politiek geintereseerd zijn.
The view from nowhere.
pi_154468527
Als Engelen goed had onderbouwd waarom iedereen die het niet met hem eens een nazi zou zijn, dan had je een punt. Dat doet hij echter niet. Dan levert het een sneu stukje op waarmee hij vooral zijn eigen glazen ingooit.
pi_154469161
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 16:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Kortom, de eurozone is al een transferunie. Het is alleen de vraag hoe lang men voor struisvogel blijft spelen.
Merkel bevestigt zojuist in het ARD zomerinterview dat binnen de eurozone geen haircut in de klassieke zin toegestaan is. Ze wijst op de moral hazard die ervan uit kan gaan, we komen dan in een totaal uitzichtloze situatie.

ARD-Sommerinterview mit Kanzlerin Merkel
pi_154469447
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 19:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Merkel bevestigt zojuist in het ARD zomerinterview dat binnen de eurozone geen haircut in de klassieke zin toegestaan is. Ze wijst op de moral hazard die ervan uit kan gaan, we komen dan in een totaal uitzichtloze situatie.

ARD-Sommerinterview mit Kanzlerin Merkel
Zit het te kijken, ze zegt expliciet dat er na verloop van tijd over looptijdverlenging / renteverlaging etc. gepraat kan worden. Dat is geen "haircut in klassieke zin" maar kan net zo goed neerkomen op een substantiële verlaging van de (verdisconteerde) contante waarde van een obligatie.

Maar nu ik dit opschrijf: zelfs Schäuble heeft dáár niks over gezegd. Hij wilde geen substantiële effecten op de overheidsbegroting. Maar ik geloof niet dat bij de overheidsbegroting af- en bijboekingen verdisconteerd worden als ze in de toekomst liggen? Dan levert een looptijdverlenging dus geen substantieel effect op de overheidsbegroting op - terwijl het praktisch in feite wel neerkomt op een soort van gedeeltelijke schuldenkwijtschelding.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2015 19:38:58 ]
pi_154469712
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 19:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Zit het te kijken, ze zegt expliciet dat er na verloop van tijd over looptijdverlenging / renteverlaging etc. gepraat kan worden. Dat is geen "haircut in klassieke zin" maar kan net zo goed neerkomen op een substantiële verlaging van de (verdisconteerde) contante waarde van een obligatie.

Maar nu ik dit opschrijf: zelfs Schäuble heeft dáár niks over gezegd. Hij wilde geen substantiële effecten op de overheidsbegroting. Maar ik geloof niet dat bij de overheidsbegroting af- en bijboekingen verdisconteerd worden als ze in de toekomst liggen? Dan levert een looptijdverlenging dus geen substantieel effect op de overheidsbegroting op - terwijl het praktisch in feite wel neerkomt op een soort van gedeeltelijke schuldenkwijtschelding.
Men is bereid de schuldenlast dragelijker te maken middels verlagen van rente, langere grace period en looptijden. Dit in ruil voor geimplementeerde hervormingen. Een klassieke haircut binnen de muntunie is uitgesloten dwz als Griekenland het graag wil ze uit de muntunie moeten treden. Vind ik zelf ook een fair deal eerlijk gezegd. Griekenland kan natuurlijk ook lobbyen voor een transferunie buiten de eurozone om binnen de EU. Zoals ik al eerder stelde ligt een transferunie binnen de EU en buiten specifiek de eurozone gezien de haken en ogen die eraan zitten veel meer voor de hand.
pi_154469734
quote:
2s.gif Op zondag 19 juli 2015 19:00 schreef 99.999 het volgende:
Als Engelen goed had onderbouwd waarom iedereen die het niet met hem eens een nazi zou zijn, dan had je een punt. Dat doet hij echter niet. Dan levert het een sneu stukje op waarmee hij vooral zijn eigen glazen ingooit.
Nou dan heb je hier een artikeltje uit VrijNederland waar je het wrs ook wel niet mee eens bent, er worden geen zogenaamde Godwins in gebruikt, maar het sluit voor een deel wel aan op Engelens mening:

quote:
Waarom Varoufakis groot gelijk heeft - Vrij Nederland

Europa heeft de coördinatie van de muntunie in handen gelegd van ministers van Financiën die geen officiële status hebben, elkaar om de haverklap in de haren vliegen en door geen parlement tot de orde kunnen worden geroepen.

Nu Yanis Varoufakis weer zeeën van tijd heeft, kan hij misschien een vervolg op zijn boek De economie uitgelegd aan mijn dochter gaan schrijven. Suggestie: De Europese besluitvorming uitgelegd aan mijn dochter. De linkse rockster-econoom heeft er genoeg ruzies en woede-uitbarstingen in Brusselse achterkamertjes voor meegemaakt.

‘We hebben een eurogroep die de macht heeft over de levens van de Europeanen,’ zei de voormalige Griekse minister van Financiën in de New Statesman: ‘En die groep wordt niet verantwoordelijk gesteld, aangezien ze in juridische zin niet bestaat en in de grootste vertrouwelijkheid opereert. Geen burger weet wat er gezegd wordt, niemand hoeft daar verantwoording af te leggen.’ De kritiek van een heethoofd die niet tegen zijn verlies kan en nu wraak neemt op Jeroen Dijsselbloem, Alexander Stubb en Wolfgang Schäuble, zou je kunnen zeggen. Maar Varoufakis heeft groot gelijk. Want Europa heeft de coördinatie van de muntunie in handen gelegd van ministers van Financiën die geen officiële status hebben, elkaar tijdens nachtelijke vergaderingen de hersens inslaan en door geen enkel parlement ter verantwoording kunnen worden geroepen.

Het Europees Parlement besprak het Griekse drama tot nu toe één keer in het openbaar – toen Tsipras in Brussel op bezoek was. De nationale parlementen kunnen van te voren vragen stellen over de intentie waarmee hun eigen schatkistbewaarder naar Brussel gaat. Maar wat er vervolgens uitkomt, tja, dat is een compromis dat in een achterkamertje is gesloten.

Niet alleen Griekse rockster-economen, maar ook eerbiedwaardige adviesorganen als de Raad van State maken zich zorgen over het ‘democratisch tekort’ dat sinds de instelling van de eurogroep is ontstaan. In 2013 bracht de Raad van State advies uit over het plan van voorzitter van de Europese Raad Herman van Rompuy om Brussel meer zeggenschap over de nationale begrotingen te geven. De Raad was daar niet erg van gecharmeerd. De bankencrisis had duidelijk gemaakt dat meer sturing en samenwerking nodig waren, daar had Van Rompuy een punt. Maar wat zouden de consequenties zijn voor het democratisch debat en de nationale soevereiniteit? Zou tussen het Europees Parlement en de nationale parlementen niet een soort niemandsland ontstaan?

Het was het één of het ander, zeiden de staatsraden: of de eurozone kreeg een eigen parlement, of Tweede en Eerste Kamer moesten meer bij de besluitvorming betrokken worden. Achteraf kan worden geconstateerd dat van beide niets is terecht gekomen. Dus bereidt een eurogroep die een informele status heeft verreikende besluiten over de toekomst van landen als Griekenland voor. In grote vertrouwelijkheid. De journalisten op de gang moeten maar raden wat voor hoogoplopende ruzies zich binnenskamers hebben afgespeeld. Tweede Kamer, Bundestag en Vouli mogen het resultaat achteraf goedkeuren. Technocraten en boekhouders delen in Europa de lakens uit, zegt Varoufakis.

Hij zit er niet ver naast.
Bron: beta.vn.nl
I´m back.
pi_154470019
En dan, een Eurozoneparlement zodat je het idee hebt dat je via de verkiezingen nog invloed en controle hebt?
pi_154470384
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 19:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Men is bereid de schuldenlast dragelijker te maken middels verlagen van rente, langere grace period en looptijden. Dit in ruil voor geimplementeerde hervormingen. Een klassieke haircut binnen de muntunie is uitgesloten dwz als Griekenland het graag wil ze uit de muntunie moeten treden. Vind ik zelf ook een fair deal eerlijk gezegd. Griekenland kan natuurlijk ook lobbyen voor een transferunie buiten de eurozone om binnen de EU. Zoals ik al eerder stelde ligt een transferunie binnen de EU en buiten specifiek de eurozone gezien de haken en ogen die eraan zitten veel meer voor de hand.
Ik vind de discussie over of de haircut nou 'klassiek' moet zijn of niet, een beetje een suf woordspelletje.

Staatsobligaties worden doorgaans in één keer aan het einde van de looptijd afgelost. Dat maakt de berekening simpel.

Neem aan dat degene die het geld heeft geleend met 100% zekerheid terugbetaalt en dat de inflatie door de ECB langdurig netjes op 2% wordt gehouden.

Je kan dan rekenen: een lening met een 'face value' van 100 euro,
- een rente van 5% en een looptijd van 10 jaar houdt in dat over 10 jaar 163 euro moet worden terugbetaald. Gecorrigeerd voor inflatie heeft dat een huidige waarde van 134 euro (een dikke verwachte winst voor degene die het geld uitleent dus).
- een rente van 2% en een looptijd van 30 jaar houdt in dat over 30 jaar 181 euro moet worden terugbetaald. Gecorrigeerd voor inflatie is dat precies 100 euro. Beide partijen spelen quitte.
- een rente van 2%, een aanloopperiode van 20 jaar en dan een looptijd van 10 jaar. Dat houdt in dat over 30 jaar 122 euro moet worden terugbetaald. Gecorrigeerd voor inflatie heeft dat een huidige waarde van 67 euro.

Dat is een verschil in waarde van 50% tussen de eerste en de derde optie! Zo kun je dus de-facto een haircut van 50% uitvoeren zonder formeel een haircut op de face value te doen.

Ach, als men met dat soort trucjes dan tenminste wel bereid is om met het onvermijdelijke om te gaan, prima. Alleen waarom dan zo moeilijk en principieel doen over een open-en-blote schuldenherstructurering?
pi_154470407
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou dan heb je hier een artikeltje uit VrijNederland waar je het wrs ook wel niet mee eens bent, er worden geen zogenaamde Godwins in gebruikt, maar het sluit voor een deel wel aan op Engelens mening:

[..]

Dat de Eurogroep een ondoorzichtig geheel is, daar ben ik het volledig mee eens. Lijkt me ook geen houdbaar recept voor de toekomst.
En deze columnist brengt het ook gewoon netjes, dat scheelt al een slok op een borrel..
  zondag 19 juli 2015 @ 20:12:47 #137
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_154470435
Als het toch op hetzelfde uitkomt, gaat er dan niet dezelfde moral hazard van uit?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_154470557
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 20:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Ach, als men met dat soort trucjes dan tenminste wel bereid is om met het onvermijdelijke om te gaan, prima. Alleen waarom dan zo moeilijk en principieel doen over een open-en-blote schuldenherstructurering?
Er zit wel een verschil in zoals ook het IMF stelt. Bij een klassieke haircut wordt de schuldenberg direct gereduceerd en kan men sneller zijn kredietwaardigheid terugwinnen en opnieuw schulden aangaan. In het geval men de looptijden en grace period verlengt wordt het terugwinnen van kredietwaardigheid moeilijker. De enorme schuldenberg blijft decennialang boven het land ¨hangen¨.
pi_154470566
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 20:12 schreef Perrin het volgende:
Als het toch op hetzelfde uitkomt, gaat er dan niet dezelfde moral hazard van uit?
Niet echt, want je behoud op deze manier gedurende de looptijd een middel om de Griekse overheid onder druk te zetten als zij niet kunnen of willen doen wat er is afgesproken om die haircut te krijgen.
pi_154470578
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 20:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat de Eurogroep een ondoorzichtig geheel is, daar ben ik het volledig mee eens. Lijkt me ook geen houdbaar recept voor de toekomst.
En deze columnist brengt het ook gewoon netjes, dat scheelt al een slok op een borrel..
Maar het sluit aan op Engelens mening dus. Engelen extrapoleert slechts.
I´m back.
pi_154470592
quote:
Nee,
Er zit wel een verschil in zoals ook het IMF stelt. Bij een klassieke haircut wordt de schuldenberg direct gereduceerd en kan men sneller zijn kredietwaardigheid terugwinnen en opnieuw schulden aangaan. In het geval men de looptijden en grace period verlengt wordt het terugwinnen van kredietwaardigheid moeilijker. De enorme schuldenberg blijft decennialang boven het land ¨hangen¨.
  zondag 19 juli 2015 @ 20:20:28 #142
38496 Perrin
pi_154470618
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 20:18 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Niet echt, want je behoud op deze manier gedurende de looptijd een middel om de Griekse overheid onder druk te zetten als zij niet kunnen of willen doen wat er is afgesproken om die haircut te krijgen.
Pas op, of we maken jullie nog faillieter dan je al bent?
pi_154470933
quote:
9s.gif Op zondag 19 juli 2015 20:20 schreef Perrin het volgende:

[..]

Pas op, of we maken jullie nog faillieter dan je al bent?
Misschien is dat iets te bot :D.

Leiders als Merkel of Rutte hebben zelf ook wel door dat die Griekse schuld nooit in zijn geheel wordt terugbetaald maar dat is niet een mededeling die echt goed bij de kiezers ligt. Het is voor hen dus ook belangrijk om te zorgen dat het echt maar een eenmalig iets is en de enige manier waarop dat kan is als landen als Griekenland economisch gezien gewoon meekunnen met de rest van de eurolanden. Aangezien het nog altijd onafhankelijke landen zijn ben je volledig afhankelijk van de bereidwilligheid van de overheid in kwestie om de hervormingen door te voeren die zorgen dat het land dat ook kan. Als die overheid niet echt bereid is om dat te doen, zoals de Griekse regering nu, wil je wel nog een stok achter de deur houden om af te dwingen dat het alsnog doen of toch teruggaan naar een eigen munt.
pi_154470986
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 20:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Maar het sluit aan op Engelens mening dus. Engelen extrapoleert slechts.
Amper nog. Engelen maakt er een schertsvertoning van.
  zondag 19 juli 2015 @ 21:08:33 #145
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_154471916
quote:
Ja lijkt mij ook, zo wil ik mijn hypotheek ook graag over laten sluiten.
Moet ik dus eerst meer gaan lenen, niets meer gaan aflossen en geen rente meer gaan betalen, dan onderhandelen met de bank en een voorlopig overbruggingskrediet krijgen en dan beginnen met aflossen en rente (1%) betalen na 2025, waar kan ik tekenen :)

Als de bank dit voor mij zou doen dan gaat mijn buurman hetzelfde doen :X
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 19 juli 2015 @ 21:23:35 #146
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_154472402
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 20:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik vind de discussie over of de haircut nou 'klassiek' moet zijn of niet, een beetje een suf woordspelletje.

Staatsobligaties worden doorgaans in één keer aan het einde van de looptijd afgelost. Dat maakt de berekening simpel.

Neem aan dat degene die het geld heeft geleend met 100% zekerheid terugbetaalt en dat de inflatie door de ECB langdurig netjes op 2% wordt gehouden.

Je kan dan rekenen: een lening met een 'face value' van 100 euro,
- een rente van 5% en een looptijd van 10 jaar houdt in dat over 10 jaar 163 euro moet worden terugbetaald. Gecorrigeerd voor inflatie heeft dat een huidige waarde van 134 euro (een dikke verwachte winst voor degene die het geld uitleent dus).
- een rente van 2% en een looptijd van 30 jaar houdt in dat over 30 jaar 181 euro moet worden terugbetaald. Gecorrigeerd voor inflatie is dat precies 100 euro. Beide partijen spelen quitte.
- een rente van 2%, een aanloopperiode van 20 jaar en dan een looptijd van 10 jaar. Dat houdt in dat over 30 jaar 122 euro moet worden terugbetaald. Gecorrigeerd voor inflatie heeft dat een huidige waarde van 67 euro.

Dat is een verschil in waarde van 50% tussen de eerste en de derde optie! Zo kun je dus de-facto een haircut van 50% uitvoeren zonder formeel een haircut op de face value te doen.

Die laatste optie is al een paar keer gedaan. Met als nadeel dat Griekenland net kan doen alsof ze niets hebben gekregen omdat het gros van de mensen het niet snapt. Dat proberen ze uit te buiten in de huidige onderhandelingen.
  maandag 20 juli 2015 @ 00:27:28 #147
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154477212
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, je kunt blijven hangen in de ellende van bijna 20 jaar terug maar dat voegt nu volgens mij niet zoveel meer toe. Sindsdien hebben ook diverse Griekse regeringen er vol passie een zooitje van gemaakt. Met als een triest dieptepunt de huidige regering.
Dat zo'n Engelen zich graag buiten de discussie plaatst moet hij zelf weten maar kijk dan ook niet gek op wanneer niemand hem nog serieus neemt. Want erg doordacht lijken zijn interpretaties ook niet bepaald.
Heb jij ergens inhoudelijk toegelicht waarom jij van mening bent dat "hij zich buiten de discussie plaatst" en dat "zijn interpretaties niet doordacht zijn"?
Prima als jij dat vindt maar dan verwacht ik wel een goede onderbouwing aangezien dat zware aantijgingen zijn.
Dat hij het woord collaborateur gebruikte als synoniem of metafoor (en daardoor een synoniem) van landverrader daar kan ik nu niet bepaald wakker van liggen gezien zijn mening dat Rutte c.s. niet de belangen van Nederland behartigt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154477920
BTW op koffie en thee in Griekenland gaat van 13% naar 23% (hoor ik zonet van Harry van Bommel op Radio 1).

In Nederland werd staatssecretaris Frans Weekers vorig jaar collectief afgeschoten in de Tweede Kamer, toen hij voorstelde om in Nederland te verhogen van 6% naar 7%.
pi_154478467
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 01:02 schreef Idisrom het volgende:
BTW op koffie en thee in Griekenland gaat van 13% naar 23% (hoor ik zonet van Harry van Bommel op Radio 1).

In Nederland werd staatssecretaris Frans Weekers vorig jaar collectief afgeschoten in de Tweede Kamer, toen hij voorstelde om in Nederland te verhogen van 6% naar 7%.
Nederland is dan ook niet in crisis. Als je in Duitsland een crisistax had voorgesteld, zoals bedrijven in Nederland kregen dan was je ook afgeschoten.

Punt blijft dat het land als het in de Euro wil blijven moet hervormen. De supermarkt daar mag bijvoorbeeld niet eens brood verkopen en voor 9 van de 10 beroepen heb je allerlei vergunningen nodig voor je het mag uitoefenen. Veel mensen (voor en tegen) hier beseffen zich niet hoeveel de Griekse economie afwijkt van de onze en Duitse economie. Wil dat de Eurozone werkt dan moeten de Grieken meer naar onze maatstaven gaan handelen of wij meer als de Grieken.

Iedereen die de Euro invoerde wist dat het een voorbode was voor een groter Europees samenwerkingsverband en gezamenlijk beleid. Dat wil niet zeggen dat de EU in huidige vorm perfect is, alles behalve dat. Ook de EU zal moeten hervormen (meer aandacht voor werkloosheid en individuen en minder voor de eurokoers en uitbreiding op korte termijn). De hervormingen die de EU moet doen om het voor iedereen 'acceptabel' te maken zijn een veel kleinere stap dan de nationale munten weer invoeren, hoewel dat het logische gevolg is als het nu niet lukt om de boel bij elkaar te houden.
  maandag 20 juli 2015 @ 02:51:56 #150
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154479227
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 01:41 schreef Nintex het volgende:
Veel mensen (voor en tegen) hier beseffen zich niet hoeveel de Griekse economie afwijkt van de onze en Duitse economie. Wil dat de Eurozone werkt dan moeten de Grieken meer naar onze maatstaven gaan handelen of wij meer als de Grieken.
Ik kan niet beoordelen wat de hervormingen teweeg brengen. Maar dat klinkt als iets groters dan een schuldenkwestie, het klinkt als een sociaal-economische experiment.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 20-07-2015 03:46:54 ]
The view from nowhere.
  maandag 20 juli 2015 @ 03:26:59 #151
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154479384
quote:
2s.gif Op zondag 19 juli 2015 19:00 schreef 99.999 het volgende:
Dat vind ik niet zo belangrijk.

Hoe overtuigend en ingrijpend zijn de hervormingen en hoe snel worden deze ingevoerd? We hebben het over de hervorming van een land. Dat is niet alleen een financiele kwestie. Ik kan dat niet beoordelen aan een punten lijstje en wat voorbeelden, dan is de interpretatie ruimte te groot. Als het een grote hervorming is en deze wordt afgedwongen, vereist het een sterk geloof in je hervormingen en hun uitkomst. En wie bepaald dat? De schuldeisers?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 20-07-2015 03:47:57 ]
The view from nowhere.
  maandag 20 juli 2015 @ 03:40:51 #152
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154479420
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:
Dus bereidt een eurogroep die een informele status heeft verreikende besluiten over de toekomst van landen als Griekenland voor. In grote vertrouwelijkheid.
Dit.
The view from nowhere.
pi_154479731
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Heb jij ergens inhoudelijk toegelicht waarom jij van mening bent dat "hij zich buiten de discussie plaatst" en dat "zijn interpretaties niet doordacht zijn"?
Prima als jij dat vindt maar dan verwacht ik wel een goede onderbouwing aangezien dat zware aantijgingen zijn.
Dat hij het woord collaborateur gebruikte als synoniem of metafoor (en daardoor een synoniem) van landverrader daar kan ik nu niet bepaald wakker van liggen gezien zijn mening dat Rutte c.s. niet de belangen van Nederland behartigt.
Als je voornaamste argumenten achterlijke Godwins zijn, plaats je je wat mij betreft al snel buiten de discussie. Ik zou zeggen lees die collumn zelf even door en vergelijk dat met mensen die serieuze kritiek op de EU of Euro hebben. Het is gewoon goedkope bagger.
pi_154479742
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 01:41 schreef Nintex het volgende:

[..]

Nederland is dan ook niet in crisis. Als je in Duitsland een crisistax had voorgesteld, zoals bedrijven in Nederland kregen dan was je ook afgeschoten.

Punt blijft dat het land als het in de Euro wil blijven moet hervormen. De supermarkt daar mag bijvoorbeeld niet eens brood verkopen en voor 9 van de 10 beroepen heb je allerlei vergunningen nodig voor je het mag uitoefenen. Veel mensen (voor en tegen) hier beseffen zich niet hoeveel de Griekse economie afwijkt van de onze en Duitse economie. Wil dat de Eurozone werkt dan moeten de Grieken meer naar onze maatstaven gaan handelen of wij meer als de Grieken.

Iedereen die de Euro invoerde wist dat het een voorbode was voor een groter Europees samenwerkingsverband en gezamenlijk beleid. Dat wil niet zeggen dat de EU in huidige vorm perfect is, alles behalve dat. Ook de EU zal moeten hervormen (meer aandacht voor werkloosheid en individuen en minder voor de eurokoers en uitbreiding op korte termijn). De hervormingen die de EU moet doen om het voor iedereen 'acceptabel' te maken zijn een veel kleinere stap dan de nationale munten weer invoeren, hoewel dat het logische gevolg is als het nu niet lukt om de boel bij elkaar te houden.
Ik bedoelde de ophef vorig jaar op een eventuele kleine BTW-verhoging van 1% in Nederland op de basisbehoeften t.o.v. de huidige 10% in Griekenland op de basisbehoeften.
Toen die ene procent werd voorgesteld was de Tweede Kamer te klein voor de vermeende negatieve gevolgen voor de 'arme' Nederlanders.
pi_154481415
http://cnnpressroom.blogs(...)he-greek-government/

quote:
Paul Krugman: "I may have overestimated the competence of the Greek government"

“…it didn’t even occur to me that they would be prepared to make a stand without having done any contingency planning ...amazingly - they thought they could simply demand better terms without having any backup plan. (...)
  maandag 20 juli 2015 @ 10:22:18 #156
38496 Perrin
pi_154481443
Paul Krugman: ik roeptoeter ook maar wat zonder enige kennis van zaken.
pi_154482452
quote:
Als zelfs hij erkent dat Tsipras en consorten er een zooitje van maken :P
pi_154482708
quote:
9s.gif Op maandag 20 juli 2015 10:22 schreef Perrin het volgende:
Paul Krugman: ik roeptoeter ook maar wat zonder enige kennis van zaken.
We kunnen wel griekenland blijven afzeiken, volgens mij had publieke gezien de euro groep bijvoorbeeld ook geen plan B gereed, net zoals de grieken niet hebben/hadden. :D
  maandag 20 juli 2015 @ 11:28:14 #159
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_154482871
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Doe het heel democratisch, vraag mensen om een vrijwillige bijdrage voor Griekenland. Een leuke tv actie, demp de put, giro's 666
De Grieken hebben ervanuit hun mythologische verleden ervaring mee:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dana%C3%AFden
De Danaïden moeten voor straf ten eeuwigen dage in de Onderwereld een bodemloos vat volscheppen (het Danaïdenvat).
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_154483195
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 07:31 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik bedoelde de ophef vorig jaar op een eventuele kleine BTW-verhoging van 1% in Nederland op de basisbehoeften t.o.v. de huidige 10% in Griekenland op de basisbehoeften.
Toen die ene procent werd voorgesteld was de Tweede Kamer te klein voor de vermeende negatieve gevolgen voor de 'arme' Nederlanders.
Of wat dacht je van het privatiseren van NS, Schiphol, Havenbedrijf Rotterdam en de waterleidingbedrijven. :+ Men is vrij hypocriet bezig inderdaad. Ook hier op FOK! overigens, waar vele users de Grieken weg zetten als klaplopers.
  maandag 20 juli 2015 @ 11:53:18 #161
45206 Pietverdriet
pi_154483368
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 07:31 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik bedoelde de ophef vorig jaar op een eventuele kleine BTW-verhoging van 1% in Nederland op de basisbehoeften
Waar heb je het over?
Volgens mij wilde men het lage btw tarief voor veel zaken afschaffen en het hoge tarief gaan berekenen muv levensmiddelen.
Het zou dan van 6 % naar 21% gaan, een verhoging van 350%
Hiervoor zou dan de inkomstenbelasting flink verlaagd worden om de belasting op arbeid te verleggen naar een belasting op consumptie. De reden waarom het afgeschoten is, is omdat de oppositie de regering geen succes gunt, belastinghervorming is wel degelijk een goed idee.

[ Bericht 11% gewijzigd door Pietverdriet op 20-07-2015 12:01:23 ]
  maandag 20 juli 2015 @ 11:59:23 #162
45206 Pietverdriet
pi_154483507
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2015 11:44 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Of wat dacht je van het privatiseren van NS, Schiphol, Havenbedrijf Rotterdam en de waterleidingbedrijven. :+ Men is vrij hypocriet bezig inderdaad. Ook hier op FOK! overigens, waar vele users de Grieken weg zetten als klaplopers.
Nogal een stropop niet? Griekenland wordt niet weggezet als klaplopers maar als een land waar zwart geld, fraude en corruptie wijdverspreid zijn.
pi_154483557
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2015 11:44 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Als er geen geld is...

Het is inderdaad heel begrijpelijk dat een land zulke bedrijven in eigen hand wil houden. Maar het is niet erg begrijpelijk waarom een ander land daarvoor zou moeten betalen.
  maandag 20 juli 2015 @ 12:04:22 #164
45206 Pietverdriet
pi_154483594
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Als er geen geld is...

Het is inderdaad heel begrijpelijk dat een land zulke bedrijven in eigen hand wil houden. Maar het is niet erg begrijpelijk waarom een ander land daarvoor zou moeten betalen.
Ja maar, ja maar, ze hebben het nooooodig Patrick!
  maandag 20 juli 2015 @ 12:14:31 #165
45206 Pietverdriet
pi_154483788
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 01:02 schreef Idisrom het volgende:

Een verhoging van 6% naar 7% is een verhoging met 16,6% ofwel één procentpunt.
Het zeggen dat het "slechts" een verhoging van 1% is, is ofwel dom omdat je je weet hoe je met procenten rekent, ofwel een leugen om een verhoging met 16,6% als onschuldig te laten lijken.
pi_154483873
pi_154483944
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het zeggen dat het "slechts" een verhoging van 1% is, is ofwel dom omdat je je weet hoe je met procenten rekent, ofwel een leugen om een verhoging met 16,6% als onschuldig te laten lijken.
IN Nederland wordt slechts 11% van het inkomen besteed aan basisbehoeften. Had men deze BTW vorig jaar met 1% verhoogd van 6% naar 7%, dan had men nu in de plannen minder drastisch allerlei groepen uit het lage BTW-tarief hoeven knikkeren.

Als ik nu zie hoe gemakkelijk de BTW-verhoging in Griekenland van 13% naar 23% gaat, dan had in Nederland het lage BTW-tarief wel naar 9% gekund.
Inderdaad in jouw beleving een verhoging van 50%. Maar in mijn beleving een veel betere oplossing dan het willekeurig plaatsen van bepaalde diensten eerst een tijdlang in het lage BTW-tarief, en vervolgens even later weer naar het hoge BTW-tarief.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 20-07-2015 12:53:19 ]
pi_154484509
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nogal een stropop niet? Griekenland wordt niet weggezet als klaplopers maar als een land waar zwart geld, fraude en corruptie wijdverspreid zijn.
Hoe denkt de trojka dat deze op cleintisme veroorzaakte redenen door maar te prviatiseren vermindert?

De verkoop van het oude vliegveld ging op wonderbaarlijke wijze voor maar 1/3 van het bedacht bedrag naar een bevriende investeerder en er was wel 1 biedende partij. Over nepotisme vanuit het trojka perspectief gesproken.
http://925.nl/archief/2014/04/07/grieks-vliegveld/
  maandag 20 juli 2015 @ 12:51:04 #169
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154484627
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

btw van 6% naar 7% is een prijsverhoging van 0.94%
pi_154484818
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 02:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik kan niet beoordelen wat de hervormingen teweeg brengen. Maar dat klinkt als iets groters dan een schuldenkwestie, het klinkt als een sociaal-economische experiment.
Dat is het ook deels. Je kunt echter niet om de hervormingen heen. Griekenland wil al het voordeel van de Eurozone (lage rentes, gemakkelijk geld lenen, weinig handelsbelemmeringen) maar niet de nadelen. Kortom, ze beschermen de eigen markt en maken het voor andere Europese bedrijven vrijwel onmogelijk om in Griekenland te vestigen en zijn laks betreffende het innen van belastingen.

Dat brengt ons weer op de BTW verhogingen, want de BTW betalingen gaan veel al electronisch en worden wel gedaan. Vandaar dat men zich nu alleen richt op de BTW, omdat andere belastingtarieven verhogen geen enkele zin heeft (de Grieken betalen toch niet en Syriza doet daar weinig aan).
  maandag 20 juli 2015 @ 13:11:00 #171
45206 Pietverdriet
pi_154485120
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:51 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

btw van 6% naar 7% is een prijsverhoging van 0.94%
Er werd gesproken over een btw verhoging van 1%
  maandag 20 juli 2015 @ 13:12:01 #172
45206 Pietverdriet
pi_154485141
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoe denkt de trojka dat deze op cleintisme veroorzaakte redenen door maar te prviatiseren vermindert?

De verkoop van het oude vliegveld ging op wonderbaarlijke wijze voor maar 1/3 van het bedacht bedrag naar een bevriende investeerder en er was wel 1 biedende partij. Over nepotisme vanuit het trojka perspectief gesproken.
http://925.nl/archief/2014/04/07/grieks-vliegveld/
Bewijst maar weer eens het punt dat het een corrupt land is, nietwaar?
pi_154485146
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar het is niet erg begrijpelijk waarom een ander land daarvoor zou moeten betalen.
Mee eens, ik snap dan ook niet waarom de andere Eurolanden, direct of indirect, haast alle staatsschuld van Griekenland hebben opgekocht. Of eigenlijk snap ik dat wel, het is het gebrek aan doortastendheid van de politici van deze Eurolanden om knopen door te hakken.
pi_154485151
http://nos.nl/op3/artikel(...)akantie-duurder.html

Hier (Wordt je Griekse vakantie duurder door de Btw-verhoging) maakt men zich in Nederland dus druk om.
  maandag 20 juli 2015 @ 13:15:03 #175
45206 Pietverdriet
pi_154485228
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 12:22 schreef Idisrom het volgende:

[..]

IN Nederland wordt slechts 11% van het inkomen besteed aan basisbehoeften. Had men deze BTW vorig jaar met 1% verhoogd van 6% naar 7%, dan had men nu in de plannen minder drastisch allerlei groepen uit het lage BTW-tarief hoeven knikkeren.

Als ik nu zie hoe gemakkelijk de BTW-verhoging in Griekenland van 13% naar 23% gaat, dan had in Nederland het lage BTW-tarief wel naar 9% gekund.
Inderdaad in jouw beleving een verhoging van 50%. Maar in mijn beleving een veel betere oplossing dan het willekeurig plaatsen van bepaalde diensten eerst een tijdlang in het lage BTW-tarief, en vervolgens even later weer naar het hoge BTW-tarief.
Zoals ik zei, het hervormen van de belastingen is een goed idee, en de reden dat het niet gebeurd is, is omdat de oppositie de regering geen succes gunt en de regering geen meerderheid heeft in de eerste kamer. De eerste kamer wordt gebruikt om politiek te bedrijven, terwijl de eerste kamer er eigenlijk is om de inhoudelijkheid van wetten te controleren.
  maandag 20 juli 2015 @ 13:15:51 #176
45206 Pietverdriet
pi_154485248
quote:
14s.gif Op maandag 20 juli 2015 13:12 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Mee eens, ik snap dan ook niet waarom de andere Eurolanden, direct of indirect, haast alle staatsschuld van Griekenland hebben opgekocht. Of eigenlijk snap ik dat wel, het is het gebrek aan doortastendheid van de politici van deze Eurolanden om knopen door te hakken.
Het is vooral een gebrek aan doortastendheid van de griekse politiek
pi_154485289
Las dat de Grieken 6.8 miljard gaan betalen aan de ECB en het IMF. Aangezien de eerste overbruggingslening volgens mij 7 miljard is, blijft dit een toepasselijk plaatje:
  maandag 20 juli 2015 @ 13:17:12 #178
45206 Pietverdriet
pi_154485295
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 13:12 schreef Idisrom het volgende:
http://nos.nl/op3/artikel(...)akantie-duurder.html

Hier (Wordt je Griekse vakantie duurder door de Btw-verhoging) maakt men zich in Nederland dus druk om.
Het laat vooral het totale gebrek aan diepgang van de vaderlandse pers zien vind ik.
  maandag 20 juli 2015 @ 13:18:57 #179
45206 Pietverdriet
pi_154485343
quote:
10s.gif Op maandag 20 juli 2015 13:17 schreef Nintex het volgende:
Las dat de Grieken 6.8 miljard gaan betalen aan de ECB en het IMF. Aangezien de eerste overbruggingslening volgens mij 7 miljard is, blijft dit een toepasselijk plaatje:
[ afbeelding ]
Als jij de rekening van iemand anders in een restaurant betaald, heeft deze persoon daar geen profijt van?
Als er eem deurwaarder bij de buurman aan de deur staat, en jij betaald deze voor je buurman, heeft deze daar geen profijt van?
  maandag 20 juli 2015 @ 13:35:44 #180
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154485804
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij de rekening van iemand anders in een restaurant betaald, heeft deze persoon daar geen profijt van?
Als er eem deurwaarder bij de buurman aan de deur staat, en jij betaald deze voor je buurman, heeft deze daar geen profijt van?
niet als jij daarna een deurwaarder stuurt om die nieuwe lening op te eisen...

Leningen afsluiten om andere leningen te betalen, ik dacht dat zoiets een no-no was...
  maandag 20 juli 2015 @ 13:39:28 #181
45206 Pietverdriet
pi_154485893
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 13:35 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

niet als jij daarna een deurwaarder stuurt om die nieuwe lening op te eisen...

Leningen afsluiten om andere leningen te betalen, ik dacht dat zoiets een no-no was...
Als je oude lening 6% rente droeg en de nieuwe 3% is het erg verstandig zelfs.
  maandag 20 juli 2015 @ 13:54:39 #182
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154486285
quote:
Je terugvalpositie is belangrijk. Maar iemand ongelijk geven zolang hij niet voldoende tegenmacht kan organiseren om het je moeilijk te maken, is ook niet echt redelijk. Dan kun je alleen gelijk krijgen in de mate waarin je dat kunt afdwingen. Dat is ook een vorm van might makes right. Wat gebeurd er dan als je met je rug tegen de muur staat (geen goede opties hebt)?
The view from nowhere.
pi_154486375
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 13:54 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je terugvalpositie is belangrijk. Maar iemand ongelijk geven zolang hij niet voldoende tegenmacht kan organiseren om het je moeilijk te maken, is ook niet echt redelijk. Dan kun je alleen gelijk krijgen in de mate waarin je dat kunt afdwingen. Dat is ook een vorm van might makes right. Wat gebeurd er dan als je met je rug tegen de muur staat (geen goede opties hebt)?
Je kan ook met goeie wil ipv. terugvalopties onderhandelen, maar dan moet je de tegenpartij ook niet voor terroristen en wat weet ik uitmaken.
  maandag 20 juli 2015 @ 14:03:08 #184
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154486520
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 13:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Je kan ook met goeie wil ipv. terugvalopties onderhandelen, maar dan moet je de tegenpartij ook niet voor terroristen en wat weet ik uitmaken.
de terroristen hebben gewonnen. ;(
pi_154486742
''Ons netwerk is er klaar voor'', zei een official van de Piraeus Bank. ''Er zullen hoogstens lange rijen zijn, omdat mensen geld willen opnemen uit hun kluisjes.''

|:( |:( |:( |:( |:(
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 20 juli 2015 @ 14:14:52 #186
45206 Pietverdriet
pi_154486812
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 14:12 schreef raptorix het volgende:
''Ons netwerk is er klaar voor'', zei een official van de Piraeus Bank. ''Er zullen hoogstens lange rijen zijn, omdat mensen geld willen opnemen uit hun kluisjes.''

|:( |:( |:( |:( |:(
Loopt de zaak wat uit de hand, breng je de boel naar Zwitserland
Of zoals ze in Bern en Genève zeggen, Wo Länder Schwankchen helfen Schweitzer Bankchen
pi_154486863
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Loopt de zaak wat uit de hand, breng je de boel naar Zwitserland
Of zoals ze in Bern en Genève zeggen, Wo Länder Schwankchen helfen Schweitzer Bankchen
Kijk maar eens op wiki artikel van Griekse miljardairs, geloof dat er van de 10 sowieso 4 in Zwitserland wonen.
  maandag 20 juli 2015 @ 14:18:00 #188
45206 Pietverdriet
pi_154486911
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 14:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

Kijk maar eens op wiki artikel van Griekse miljardairs, geloof dat er van de 10 sowieso 4 in Zwitserland wonen.
Denk niet dat het alleen miljardairs zijn, maar hele volksstammen die hun zwarte geld wegsluizen, zover ze dat nog niet gedaan hebben
pi_154487445
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk niet dat het alleen miljardairs zijn, maar hele volksstammen die hun zwarte geld wegsluizen, zover ze dat nog niet gedaan hebben
Klopt mijn indruk van de Grieken is over algemeen dat ze niet in armoede leven.
pi_154487751
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 14:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Er is wel steeds meer schrijnende armoede op dit moment daar.
pi_154487773
quote:
2s.gif Op maandag 20 juli 2015 14:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Er is wel steeds meer schrijnende armoede op dit moment daar.
Moeten ze even bij de bank wachten, krijgen ze wel wat van de mensen die hun kluisje komen legen.
  maandag 20 juli 2015 @ 15:15:09 #192
45206 Pietverdriet
pi_154488298
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 14:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Niet alle Grieken hebben zwart geld, maar armere landen dan Griekenland moeten nu voor Griekenland betalen. Er zijn dus armere mensen dan de arme Grieken die mogen meebetalen voor het Griekse wanbeleid.
pi_154488345
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet alle Grieken hebben zwart geld, maar armere landen dan Griekenland moeten nu voor Griekenland betalen. Er zijn dus armere mensen dan de arme Grieken die mogen meebetalen voor het Griekse wanbeleid.
De politiek heeft het heel eufemistisch over "bijdragen" in plaats van betalen.
  maandag 20 juli 2015 @ 15:19:15 #194
45206 Pietverdriet
pi_154488408
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 15:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

De politiek heeft het heel eufemistisch over "bijdragen" in plaats van betalen.
Zoals ze ook investeren zeggen ipv uitgeven, en milieu ipv belasting, bezuinigen zeggen tegen lastenverzwaring
pi_154488599
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 15:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ze ook investeren zeggen ipv uitgeven, en milieu ipv belasting, bezuinigen zeggen tegen lastenverzwaring
Bezuinigen? Hervormen bedoel je.
  maandag 20 juli 2015 @ 16:03:26 #196
45206 Pietverdriet
pi_154489604
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 15:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Bezuinigen? Hervormen bedoel je.
Nee, hervormen is als je de kosten verplaatst
pi_154489980
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2015 07:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je voornaamste argumenten achterlijke Godwins zijn, plaats je je wat mij betreft al snel buiten de discussie. Ik zou zeggen lees die collumn zelf even door en vergelijk dat met mensen die serieuze kritiek op de EU of Euro hebben. Het is gewoon goedkope bagger.
Ik heb een déjà vu nu, want ik heb dit al eens gevraagd volgens mij, maar zou het in theorie kunnen dat er iets gebeurt, of dat er iets aan het licht komt, waardoor jij de EU niet meer blijft verdedigen eigenlijk? (Dit is serieus bedoeld hè).
I´m back.
pi_154490154
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 16:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik heb een déjà vu nu, want ik heb dit al eens gevraagd volgens mij, maar zou het in theorie kunnen dat er iets gebeurt, of dat er iets aan het licht komt, waardoor jij de EU niet meer blijft verdedigen eigenlijk? (Dit is serieus bedoeld hè).
Natuurlijk kan dat. Ben op veel onderdelen zeer kritisch op het functioneren van de EU. Maar om mezelf dan maar te verlagen tot Godwins voegt volgens mij niet veel toe.
  maandag 20 juli 2015 @ 16:27:24 #199
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154490194
quote:
“Greece has a certain sensitivity to foreign ultimatums and occupations, most notably on the part of Germans”

A few words on Greek history are in order. The Greek national memory is replete with foreign occupations, humiliations and diktats. The Ottoman Turks ruled Greece from the fifteenth century until the nineteenth. Greece declared independence in 1821, a cause broadly supported by European public opinion, though it took six years and the intervention of a French, British, and Russian armada in 1827 to finally oust the Turks. The nascent Greek state took advantage of the broad support for its revolt against the Turks and floated an independence loan. The government defaulted in 1826, even before Greece had fully expelled the Turks, shutting Greece out of European capital markets for the next fifty-three years. The European powers selected a king for newly independent Greece, seventeen-year-old Prince Otto of Bavaria, who spoke little Greek. Otto was expelled in 1862 and replaced by a Dane, George I of Schleswig-Holstein, who reigned until 1913, when he was assassinated.

In World War I, Greece fought on the Allied side against Germany, Austria, and Turkey. After the war, the victorious powers awarded Greece several islands that had been under Turkish control, as well as the predominantly Greek city of Smyrna on the Turkish mainland and a surrounding Greek-speaking enclave. But when the Turks invaded in 1922, the Allies did not come to the aid of the Smyrna Greeks. Hundreds of thousands died, and over a million ethnic Greeks from ancestral homelands in the Asia Minor regions of Ionia, Pontus, and Eastern Thrace were deported to European Greece, where they had never lived. The massacre at Smyrna was second only to the genocide of the Armenians in the catalog of World War I-era Turkish atrocities.

After a period of unstable semi-democracy under a still-influential Greek monarchy, General Ioannis Metaxas, a fascist, seized power in a coup in 1936. When World War II broke out, he sought to keep Greece neutral, but Mussolini demanded the right to occupy several Greek strategic sites. Metaxas refused, leading Italy to invade. The smaller Greek army humiliated the Italians in the war’s first defeat of the Axis powers. Hitler rescued his hapless ally with a blitzkrieg attack and invasion in April 1941.

The German occupation of Greece was one of the most brutal in Europe. The local economy was destroyed, and food was in extremely short supply. In Athens alone, at least 250,000 civilians died of starvation. The small Greek Jewish community, dating to antiquity, was all but annihilated. Partisan guerrillas of the Greek resistance made forays from the mountains, and in retaliation Nazis wiped out entire villages thought to harbor sympathizers. The resistance was mostly led by communists, but it included a broad range of anti-Nazis working with British and U.S. intelligence as well as with the Soviets.

The Germans were pushed out of Greece in October 1944, and the aftermath was unlike what ensued in any other occupied European nation. At a Moscow meeting that month, Stalin and Churchill agreed to a pact making the Balkans a Soviet sphere of influence—with the exception of Greece, where the British would be dominant. In the anarchy that followed the German withdrawal, civil war between the resistance and pro-Nazi Greeks broke out in early 1945. To stabilize affairs and prevent a communist victory, the British openly backed right-wing Greeks who had been prominent Nazi collaborationists during the occupation. As the Cold War intensified, the United States, under the Truman Doctrine, provided aid to the anticommunist side, leading to a right-wing victory in 1949.

Elsewhere in postwar Europe, Nazi collaborators were disgraced, imprisoned, and barred from politics. In Greece, they became the ruling elite. A repressive formal democracy was restored in 1949, only to fall to a dictatorship that lasted from 1967 to 1973. Greece at last became an effective democracy in 1981, when the first PASOK government broadly restored civil rights to former anti-Nazi resistance fighters and sponsored a referendum ending the monarchy. Thus Greece has a certain sensitivity to foreign ultimatums and occupations, most notably on the part of Germans.
http://www.salon.com/2015(...)the_part_of_germans/
pi_154490230
quote:
2s.gif Op maandag 20 juli 2015 16:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Natuurlijk kan dat. Ben op veel onderdelen zeer kritisch op het functioneren van de EU. Maar om mezelf dan maar te verlagen tot Godwins voegt volgens mij niet veel toe.
O, en dus wanneer zou jij nou zeggen.... nee, dit gaat me te ver?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')