Ze stellen de begroting inderdaad wel samen vast maar de uiteindelijke implementatie wordt nog altijd gedaan door de nationale overheden, en de controle daarop is behoorlijk zwak.quote:Op zondag 19 juli 2015 17:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze moeten nog altijd de EU-begroting samen goedkeuren. Is niet heel wezenlijk anders dan dat het nu gaat.
Maar het is niet de nationale overheid van het land die het geld 'ophoest' die dat doet, maar de nationale overheid van het land die het geld uitgeeft.quote:Op zondag 19 juli 2015 17:47 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ze stellen de begroting inderdaad wel samen vast maar de uiteindelijke implementatie wordt nog altijd gedaan door de nationale overheden, en de controle daarop is behoorlijk zwak.
Toen mensen uit de WOII kwamen vonden ze dat we lering moesten trekken uit deze catastrofe. Nu mag dat niet meer, wat blijkt uit het feit dat iemand die 'Godwin' roept, het daarmee afkapt. Ik vind dit gebruik van het begrip 'Godwin' net zo flauw of populistisch.quote:Op zondag 19 juli 2015 16:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een kleine 70 jaar teruggrijpen om het zwakke punt van de Godwins van Engelen te verdedigen, ook niet erg sterk wat mij betreft...
Merkel bevestigt zojuist in het ARD zomerinterview dat binnen de eurozone geen haircut in de klassieke zin toegestaan is. Ze wijst op de moral hazard die ervan uit kan gaan, we komen dan in een totaal uitzichtloze situatie.quote:Op zondag 19 juli 2015 16:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Kortom, de eurozone is al een transferunie. Het is alleen de vraag hoe lang men voor struisvogel blijft spelen.
Zit het te kijken, ze zegt expliciet dat er na verloop van tijd over looptijdverlenging / renteverlaging etc. gepraat kan worden. Dat is geen "haircut in klassieke zin" maar kan net zo goed neerkomen op een substantiële verlaging van de (verdisconteerde) contante waarde van een obligatie.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Merkel bevestigt zojuist in het ARD zomerinterview dat binnen de eurozone geen haircut in de klassieke zin toegestaan is. Ze wijst op de moral hazard die ervan uit kan gaan, we komen dan in een totaal uitzichtloze situatie.
ARD-Sommerinterview mit Kanzlerin Merkel
Men is bereid de schuldenlast dragelijker te maken middels verlagen van rente, langere grace period en looptijden. Dit in ruil voor geimplementeerde hervormingen. Een klassieke haircut binnen de muntunie is uitgesloten dwz als Griekenland het graag wil ze uit de muntunie moeten treden. Vind ik zelf ook een fair deal eerlijk gezegd. Griekenland kan natuurlijk ook lobbyen voor een transferunie buiten de eurozone om binnen de EU. Zoals ik al eerder stelde ligt een transferunie binnen de EU en buiten specifiek de eurozone gezien de haken en ogen die eraan zitten veel meer voor de hand.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Zit het te kijken, ze zegt expliciet dat er na verloop van tijd over looptijdverlenging / renteverlaging etc. gepraat kan worden. Dat is geen "haircut in klassieke zin" maar kan net zo goed neerkomen op een substantiële verlaging van de (verdisconteerde) contante waarde van een obligatie.
Maar nu ik dit opschrijf: zelfs Schäuble heeft dáár niks over gezegd. Hij wilde geen substantiële effecten op de overheidsbegroting. Maar ik geloof niet dat bij de overheidsbegroting af- en bijboekingen verdisconteerd worden als ze in de toekomst liggen? Dan levert een looptijdverlenging dus geen substantieel effect op de overheidsbegroting op - terwijl het praktisch in feite wel neerkomt op een soort van gedeeltelijke schuldenkwijtschelding.
Nou dan heb je hier een artikeltje uit VrijNederland waar je het wrs ook wel niet mee eens bent, er worden geen zogenaamde Godwins in gebruikt, maar het sluit voor een deel wel aan op Engelens mening:quote:Op zondag 19 juli 2015 19:00 schreef 99.999 het volgende:
Als Engelen goed had onderbouwd waarom iedereen die het niet met hem eens een nazi zou zijn, dan had je een punt. Dat doet hij echter niet. Dan levert het een sneu stukje op waarmee hij vooral zijn eigen glazen ingooit.
quote:Waarom Varoufakis groot gelijk heeft - Vrij Nederland
Europa heeft de coördinatie van de muntunie in handen gelegd van ministers van Financiën die geen officiële status hebben, elkaar om de haverklap in de haren vliegen en door geen parlement tot de orde kunnen worden geroepen.
Nu Yanis Varoufakis weer zeeën van tijd heeft, kan hij misschien een vervolg op zijn boek De economie uitgelegd aan mijn dochter gaan schrijven. Suggestie: De Europese besluitvorming uitgelegd aan mijn dochter. De linkse rockster-econoom heeft er genoeg ruzies en woede-uitbarstingen in Brusselse achterkamertjes voor meegemaakt.
‘We hebben een eurogroep die de macht heeft over de levens van de Europeanen,’ zei de voormalige Griekse minister van Financiën in de New Statesman: ‘En die groep wordt niet verantwoordelijk gesteld, aangezien ze in juridische zin niet bestaat en in de grootste vertrouwelijkheid opereert. Geen burger weet wat er gezegd wordt, niemand hoeft daar verantwoording af te leggen.’ De kritiek van een heethoofd die niet tegen zijn verlies kan en nu wraak neemt op Jeroen Dijsselbloem, Alexander Stubb en Wolfgang Schäuble, zou je kunnen zeggen. Maar Varoufakis heeft groot gelijk. Want Europa heeft de coördinatie van de muntunie in handen gelegd van ministers van Financiën die geen officiële status hebben, elkaar tijdens nachtelijke vergaderingen de hersens inslaan en door geen enkel parlement ter verantwoording kunnen worden geroepen.
Het Europees Parlement besprak het Griekse drama tot nu toe één keer in het openbaar – toen Tsipras in Brussel op bezoek was. De nationale parlementen kunnen van te voren vragen stellen over de intentie waarmee hun eigen schatkistbewaarder naar Brussel gaat. Maar wat er vervolgens uitkomt, tja, dat is een compromis dat in een achterkamertje is gesloten.
Niet alleen Griekse rockster-economen, maar ook eerbiedwaardige adviesorganen als de Raad van State maken zich zorgen over het ‘democratisch tekort’ dat sinds de instelling van de eurogroep is ontstaan. In 2013 bracht de Raad van State advies uit over het plan van voorzitter van de Europese Raad Herman van Rompuy om Brussel meer zeggenschap over de nationale begrotingen te geven. De Raad was daar niet erg van gecharmeerd. De bankencrisis had duidelijk gemaakt dat meer sturing en samenwerking nodig waren, daar had Van Rompuy een punt. Maar wat zouden de consequenties zijn voor het democratisch debat en de nationale soevereiniteit? Zou tussen het Europees Parlement en de nationale parlementen niet een soort niemandsland ontstaan?
Het was het één of het ander, zeiden de staatsraden: of de eurozone kreeg een eigen parlement, of Tweede en Eerste Kamer moesten meer bij de besluitvorming betrokken worden. Achteraf kan worden geconstateerd dat van beide niets is terecht gekomen. Dus bereidt een eurogroep die een informele status heeft verreikende besluiten over de toekomst van landen als Griekenland voor. In grote vertrouwelijkheid. De journalisten op de gang moeten maar raden wat voor hoogoplopende ruzies zich binnenskamers hebben afgespeeld. Tweede Kamer, Bundestag en Vouli mogen het resultaat achteraf goedkeuren. Technocraten en boekhouders delen in Europa de lakens uit, zegt Varoufakis.
Hij zit er niet ver naast.
Bron: beta.vn.nl
Ik vind de discussie over of de haircut nou 'klassiek' moet zijn of niet, een beetje een suf woordspelletje.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Men is bereid de schuldenlast dragelijker te maken middels verlagen van rente, langere grace period en looptijden. Dit in ruil voor geimplementeerde hervormingen. Een klassieke haircut binnen de muntunie is uitgesloten dwz als Griekenland het graag wil ze uit de muntunie moeten treden. Vind ik zelf ook een fair deal eerlijk gezegd. Griekenland kan natuurlijk ook lobbyen voor een transferunie buiten de eurozone om binnen de EU. Zoals ik al eerder stelde ligt een transferunie binnen de EU en buiten specifiek de eurozone gezien de haken en ogen die eraan zitten veel meer voor de hand.
Dat de Eurogroep een ondoorzichtig geheel is, daar ben ik het volledig mee eens. Lijkt me ook geen houdbaar recept voor de toekomst.quote:Op zondag 19 juli 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou dan heb je hier een artikeltje uit VrijNederland waar je het wrs ook wel niet mee eens bent, er worden geen zogenaamde Godwins in gebruikt, maar het sluit voor een deel wel aan op Engelens mening:
[..]
Er zit wel een verschil in zoals ook het IMF stelt. Bij een klassieke haircut wordt de schuldenberg direct gereduceerd en kan men sneller zijn kredietwaardigheid terugwinnen en opnieuw schulden aangaan. In het geval men de looptijden en grace period verlengt wordt het terugwinnen van kredietwaardigheid moeilijker. De enorme schuldenberg blijft decennialang boven het land ¨hangen¨.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Ach, als men met dat soort trucjes dan tenminste wel bereid is om met het onvermijdelijke om te gaan, prima. Alleen waarom dan zo moeilijk en principieel doen over een open-en-blote schuldenherstructurering?
Niet echt, want je behoud op deze manier gedurende de looptijd een middel om de Griekse overheid onder druk te zetten als zij niet kunnen of willen doen wat er is afgesproken om die haircut te krijgen.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:12 schreef Perrin het volgende:
Als het toch op hetzelfde uitkomt, gaat er dan niet dezelfde moral hazard van uit?
Maar het sluit aan op Engelens mening dus. Engelen extrapoleert slechts.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat de Eurogroep een ondoorzichtig geheel is, daar ben ik het volledig mee eens. Lijkt me ook geen houdbaar recept voor de toekomst.
En deze columnist brengt het ook gewoon netjes, dat scheelt al een slok op een borrel..
Nee,quote:Op zondag 19 juli 2015 20:12 schreef Perrin het volgende:
Als het toch op hetzelfde uitkomt, gaat er dan niet dezelfde moral hazard van uit?
Pas op, of we maken jullie nog faillieter dan je al bent?quote:Op zondag 19 juli 2015 20:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Niet echt, want je behoud op deze manier gedurende de looptijd een middel om de Griekse overheid onder druk te zetten als zij niet kunnen of willen doen wat er is afgesproken om die haircut te krijgen.
Misschien is dat iets te botquote:Op zondag 19 juli 2015 20:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Pas op, of we maken jullie nog faillieter dan je al bent?
Amper nog. Engelen maakt er een schertsvertoning van.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar het sluit aan op Engelens mening dus. Engelen extrapoleert slechts.
Ja lijkt mij ook, zo wil ik mijn hypotheek ook graag over laten sluiten.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:12 schreef Perrin het volgende:
Die laatste optie is al een paar keer gedaan. Met als nadeel dat Griekenland net kan doen alsof ze niets hebben gekregen omdat het gros van de mensen het niet snapt. Dat proberen ze uit te buiten in de huidige onderhandelingen.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik vind de discussie over of de haircut nou 'klassiek' moet zijn of niet, een beetje een suf woordspelletje.
Staatsobligaties worden doorgaans in één keer aan het einde van de looptijd afgelost. Dat maakt de berekening simpel.
Neem aan dat degene die het geld heeft geleend met 100% zekerheid terugbetaalt en dat de inflatie door de ECB langdurig netjes op 2% wordt gehouden.
Je kan dan rekenen: een lening met een 'face value' van 100 euro,
- een rente van 5% en een looptijd van 10 jaar houdt in dat over 10 jaar 163 euro moet worden terugbetaald. Gecorrigeerd voor inflatie heeft dat een huidige waarde van 134 euro (een dikke verwachte winst voor degene die het geld uitleent dus).
- een rente van 2% en een looptijd van 30 jaar houdt in dat over 30 jaar 181 euro moet worden terugbetaald. Gecorrigeerd voor inflatie is dat precies 100 euro. Beide partijen spelen quitte.
- een rente van 2%, een aanloopperiode van 20 jaar en dan een looptijd van 10 jaar. Dat houdt in dat over 30 jaar 122 euro moet worden terugbetaald. Gecorrigeerd voor inflatie heeft dat een huidige waarde van 67 euro.
Dat is een verschil in waarde van 50% tussen de eerste en de derde optie! Zo kun je dus de-facto een haircut van 50% uitvoeren zonder formeel een haircut op de face value te doen.
Ach, als men met dat soort trucjes dan tenminste wel bereid is om met het onvermijdelijke om te gaan, prima. Alleen waarom dan zo moeilijk en principieel doen over een open-en-blote schuldenherstructurering?
Heb jij ergens inhoudelijk toegelicht waarom jij van mening bent dat "hij zich buiten de discussie plaatst" en dat "zijn interpretaties niet doordacht zijn"?quote:Op zondag 19 juli 2015 13:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, je kunt blijven hangen in de ellende van bijna 20 jaar terug maar dat voegt nu volgens mij niet zoveel meer toe. Sindsdien hebben ook diverse Griekse regeringen er vol passie een zooitje van gemaakt. Met als een triest dieptepunt de huidige regering.
Dat zo'n Engelen zich graag buiten de discussie plaatst moet hij zelf weten maar kijk dan ook niet gek op wanneer niemand hem nog serieus neemt. Want erg doordacht lijken zijn interpretaties ook niet bepaald.
Nederland is dan ook niet in crisis. Als je in Duitsland een crisistax had voorgesteld, zoals bedrijven in Nederland kregen dan was je ook afgeschoten.quote:Op maandag 20 juli 2015 01:02 schreef Idisrom het volgende:
BTW op koffie en thee in Griekenland gaat van 13% naar 23% (hoor ik zonet van Harry van Bommel op Radio 1).
In Nederland werd staatssecretaris Frans Weekers vorig jaar collectief afgeschoten in de Tweede Kamer, toen hij voorstelde om in Nederland te verhogen van 6% naar 7%.
Ik kan niet beoordelen wat de hervormingen teweeg brengen. Maar dat klinkt als iets groters dan een schuldenkwestie, het klinkt als een sociaal-economische experiment.quote:Op maandag 20 juli 2015 01:41 schreef Nintex het volgende:
Veel mensen (voor en tegen) hier beseffen zich niet hoeveel de Griekse economie afwijkt van de onze en Duitse economie. Wil dat de Eurozone werkt dan moeten de Grieken meer naar onze maatstaven gaan handelen of wij meer als de Grieken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |