abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154461057
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:07 schreef Cherna het volgende:

[..]

Hoe dan ook, ik deel de mening van het geschreven stuk.
Dat mag uiteraard. Ik zou me er voor schamen omdat het een beschamend stukje broddelwerk is maar dat is geheel aan de lezer zelf om te bepalen.
  zondag 19 juli 2015 @ 13:11:09 #102
321876 Cherna
Fuck the System
pi_154461120
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat mag uiteraard. Ik zou me er voor schamen omdat het een beschamend stukje broddelwerk is maar dat is geheel aan de lezer zelf om te bepalen.
De bewoordingen mogen hard zijn, maar de kern van zijn stuk is prima onderbouwt en zichtbaar in de samenleving.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_154461130
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:57 schreef nixxx het volgende:

[..]

Zijn doel is waarschijnlijk om te zorgen dat Duitsland in die nieuwe setup niet de macht krijgt om de lijn te bepalen.
Klinkt logisch, maar ik vraag me af hoe hij dat wil doen. Het huidige Griekenland-akkoord is immers ook niet door de Duitsers opgelegd, daar had Frankrijk uiteindelijk ook een vetorecht, maar toch hebben ze hun zin niet gekregen.

Als ze echt een stap voorwaarts willen zetten, dan denk ik dat je het Europees Parlement juist meer macht in dit soort kwesties zou moeten geven. Want daar heeft de harde Duitse lijn volgens mij geen meerderheid.
  zondag 19 juli 2015 @ 13:12:45 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154461149
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Klinkt logisch, maar ik vraag me af hoe hij dat wil doen. Het huidige Griekenland-akkoord is immers ook niet door de Duitsers opgelegd, daar had Frankrijk uiteindelijk ook een vetorecht, maar toch hebben ze hun zin niet gekregen.

Als ze echt een stap voorwaarts willen zetten, dan denk ik dat je het Europees Parlement juist meer macht in dit soort kwesties zou moeten geven. Want daar heeft de harde Duitse lijn volgens mij geen meerderheid.
Lekker soft zijn maar de Duitsers wel laten betalen bedoel je?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154461192
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker soft zijn maar de Duitsers wel laten betalen bedoel je?
Als een democratische meerderheid in de eurozone geldtransfers naar Griekenland wil (al was het maar in de vorm van een schuldenherstructurering), dan zou dat er eigenlijk ook moeten komen, lijkt me. Het is ook niet alleen Duitsland dat betaalt hè.

Edit: En het is ook niet heel Duitsland wat het zo wil hè. De SPD, toch ook bepaald niet irrelevant, zit bijv. veel meer op de Franse lijn en lijkt het eigenlijk totaal niet eens te zijn met de onderhandelingsmethode van Schäuble. Maar dat deel van de Duitse politiek wordt nu op Europees niveau totaal niet gehoord. Als de keus bij het EP zou liggen dan zou deze fractie van de Duitse politiek daarentegen wél vertegenwoordigd zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2015 13:22:42 ]
pi_154461884
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:14 schreef Igen het volgende:

[..]
Als een democratische meerderheid in de eurozone geldtransfers naar Griekenland wil (al was het maar in de vorm van een schuldenherstructurering), dan zou dat er eigenlijk ook moeten komen, lijkt me. Het is ook niet alleen Duitsland dat betaalt hè.
Lijkt me niet. De duitsers zijn akkoord gegaan met de euro onder strikte voorwaarden. De duitse grondwet staat ook niet toe dat zonder instemming van de Bundestag de duitse begroting veranderd. Wat betreft een transferunie zijn er genoeg andere mogelijkheden mocht men daartoe willen overgaan buiten de euro of eurozone om. Daar zitten de fransen ook niet op te wachten, zij wezen als 1e snelle bilaterale financiële hulp aan Griekenland af _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 19-07-2015 13:47:30 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_154462294
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Lijkt me niet. De duitsers zijn akkoord gegaan met de euro onder strikte voorwaarden. De duitse grondwet staat ook niet toe dat zonder instemming van de Bundestag de duitse begroting veranderd. Wat betreft een transferunie zijn er genoeg andere mogelijkheden mocht men daartoe willen overgaan buiten de euro of eurozone om. Daar zitten de fransen ook niet op te wachten, zij wezen als 1e snelle bilaterale financiële hulp aan Griekenland af _O-
De EU heeft allerlei fondsen zoals het regionaleontwikkelingsfonds en het landbouwbeleid, waar Duitsland conform hun grondwet aan meebetaalt maar waarbij de precieze invulling bij de EU ligt.

Ik zou dus niet weten waarom het juridisch onmogelijk zou zijn om bijv. een eurozone-nivelleringsfonds op te zetten waar de lidstaten dan bijv. ook per 5 jaar een X bedrag inleggen, dat dan bijvoorbeeld gebruikt kan worden om beetje bij beetje Griekse obligaties tegen boekwaarde uit het ESM te kopen en die dan tegen marktwaarde weer op de financiële markt te verkopen. En waarbij de besluitvorming over het gebruik van dat fonds dan dus bij het EP o.i.d. ligt.
pi_154463479
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:58 schreef Igen het volgende:

[..]

De EU heeft allerlei fondsen zoals het regionaleontwikkelingsfonds en het landbouwbeleid, waar Duitsland conform hun grondwet aan meebetaalt maar waarbij de precieze invulling bij de EU ligt.

Ik zou dus niet weten waarom het juridisch onmogelijk zou zijn om bijv. een eurozone-nivelleringsfonds op te zetten waar de lidstaten dan bijv. ook per 5 jaar een X bedrag inleggen, dat dan bijvoorbeeld gebruikt kan worden om beetje bij beetje Griekse obligaties tegen boekwaarde uit het ESM te kopen en die dan tegen marktwaarde weer op de financiële markt te verkopen. En waarbij de besluitvorming over het gebruik van dat fonds dan dus bij het EP o.i.d. ligt.
Gewoon alle uitgaven van de EU met 10% korten en dat geld gebruiken voor begrotingssteun.. beetje de rente van de esm betalen o.i.d
pi_154463859
quote:
9s.gif Op zondag 19 juli 2015 08:26 schreef Perrin het volgende:
De politici gaan door tot het met geweld klapt.
Opschieten met dat geweld dan, want met de aanstaande vervolmaking van de surveillance staat wordt het steeds moeilijker.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_154464004
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Financiele transacties, zoals stortingen naar het esm, hebben geen invloed op je emu saldo.
  zondag 19 juli 2015 @ 15:22:39 #111
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154464024
quote:
Germany's vice chancellor is criticizing the country's finance minister for suggesting that Greece could take a five-year "timeout" from the shared euro currency to address its financial problems.

Sigmar Gabriel, who is also Germany's economy minister, said on ZDF television Sunday "it wasn't prudent to make this suggestion as a German suggestion," the dpa news agency reported.

He added that Finance Minister Wolfgang Schaeuble also knew Gabriel's junior government coalition partner, the Social Democrats, would only talk of a Greek exit "if that's what the Greeks want themselves."

Chancellor Angela Merkel has taken a softer stance than Schaeuble, but in an interview in Der Spiegel magazine, the finance minister downplayed their differences. Schaeuble says "we're not always of the same opinion but we're on the same path."
http://www.nytimes.com/ap(...)-germany-greece.html
are we infinite or am I alone
  zondag 19 juli 2015 @ 15:25:58 #112
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154464083
quote:
Die schwarz-rote Koalition kommt nach den jüngsten Unstimmigkeiten in der Griechenland-Krise nicht zur Ruhe. Finanzminister Wolfgang Schäuble (CDU) und Vizekanzler Sigmar Gabriel (SPD) machten sich am Wochenende erneut gegenseitig Vorhaltungen. Hintergrund ist Schäubles jüngster Vorschlag, dass Griechenland vorübergehend aus der Eurozone aussteigen sollte - was die SPD ablehnt. Schäuble löste außerdem mit Äußerungen zu einem möglichen Rücktritt Irritationen aus.

Der Finanzminister hatte vor einigen Tagen einen zeitweisen Ausstieg Griechenlands aus der Eurozone ins Gespräch gebracht und war mit einem entsprechenden Papier in die Verhandlungen in Brüssel gezogen. Das sorgte in der Koalition für heftige Verstimmungen. Schäuble betont, der Vorschlag sei in der Regierung abgestimmt gewesen. Gabriel versichert dagegen, ihm sei nur die Idee bekannt gewesen, nicht aber das Papier. Seit Tagen überziehen sich Union und SPD - und auch Schäuble und Gabriel - mit Vorwürfen und unterschiedlichen Darstellungen zu den Absprachen und Abläufen.

Gabriel legte nun nach. Schäuble habe die SPD „gegen sich aufgebracht“, beklagte er. Zu Schäubles Vorstoß sagte der SPD-Chef im ZDF-„Sommerinterview“: „Diesen Vorschlag als deutschen Vorschlag einzubringen, war aus meiner Sicht nicht vernünftig.“ Das hätte man „anders machen müssen“. Schäuble habe gewusst, „dass wir in der Sozialdemokratie nur für einen einzigen Fall bereit sind, über ein Aussteigen Griechenlands aus der Eurozone zu reden“, nämlich dann, „wenn die Griechen das selbst wollen“.

Schäuble wiederum warf Gabriel indirekt vor, die Dinge falsch darzustellen. „Jede Partei hat ihre Probleme. Und in einer Koalition nimmt man aufeinander Rücksicht“, sagte er dem Magazin „Der Spiegel“. „Aber man sollte eigene Probleme nicht durch unzutreffende Behauptungen über andere lösen wollen.“

...
http://www.faz.net/aktuel(...)rgehen-13710243.html
are we infinite or am I alone
  zondag 19 juli 2015 @ 15:29:14 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154464136
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:14 schreef Igen het volgende:

[..]

Edit: En het is ook niet heel Duitsland wat het zo wil hè. De SPD, toch ook bepaald niet irrelevant, zit bijv. veel meer op de Franse lijn en lijkt het eigenlijk totaal niet eens te zijn met de onderhandelingsmethode van Schäuble. Maar dat deel van de Duitse politiek wordt nu op Europees niveau totaal niet gehoord. Als de keus bij het EP zou liggen dan zou deze fractie van de Duitse politiek daarentegen wél vertegenwoordigd zijn.
Doe het heel democratisch, vraag mensen om een vrijwillige bijdrage voor Griekenland. Een leuke tv actie, demp de put, giro's 666
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154464170
quote:

Het EP staat ten dele buiten de eurozone EU =/= eurozone. De kwestie is of de eurozone een vehikel zou moeten zijn voor een transferunie. Gezien de uitspraken van Sapin en Schauble plus een groot aantal noordelijke en oostelijke lidstaten niet. Als men al een transferunie zou willen is dat eerder aan het EP/EU en niet aan de eurozone. Immers toetreding tot de eurozone zou dan vanuit transfers gewenst zijn voor de ene lidstaat en kan voor anderen weer een reden zijn eruit te treden of niet toe te treden. Dit dillema kan je vermijden door een transferunie los te koppelen van wel of niet lidstaat van de eurozone zijn. Bovendien zal je strikte criteria moeten vastleggen en vooral de termijnen omdat langdurige transfers de concurrentiepositie van de EU als geheel ondermijnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 19-07-2015 15:37:36 ]
  zondag 19 juli 2015 @ 15:42:55 #115
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154464427
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Een van de hoofdredenen waarom we de EU (en eerder de EEG en EGKS) überhaupt hebben, is om ervoor te zorgen dat grote bedrijven grensoverschrijdend te werk gaan en die bedrijven buiten de controle van de nationale politiek te brengen. Om zo de mogelijkheden voor nationalistische politiek in te perken.

Dus ja, er is een afgebakende bandbreedte welke politiek in "Europa" wel en niet toelaatbaar is. Iets wat trouwens in wel meer opzichten geldt, de mensenrechten zijn bijv. natuurlijk ook een afbakening van de politieke keuzeruimte.
Mensenrechten beschermen vaak de bevolking. Grote bedrijven buiten de controle van de nationale politiek brengen, brengt ze buiten de controle van de EU-burgers. Want de democratie is in de EU onvoldoende tot wasdom gekomen.

Zoals de economische samenwerking wordt gebruikt als breekijzer voor federalisering, zo zouden burgers de federalisering afhankelijk moeten maken van meer democratisering. Geen overdracht van bevoegdheden naar Brussel zonder een versterking van de democratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 19-07-2015 16:05:18 ]
The view from nowhere.
pi_154464475
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:21 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Financiele transacties, zoals stortingen naar het esm, hebben geen invloed op je emu saldo.
Ze bergen wel een risico voor de begroting zoals in het geval van een default en dus moet zoiets altijd door de Bundestag behandeld worden.
  zondag 19 juli 2015 @ 15:54:14 #117
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154464653
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 12:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Niet enkel dat, ook termen als collaborateurs e.d. Het is een grote aaneenschakeling van onsmakelijkheden waarmee hij zichzelf volledig buitenspel zet in iedere serieuze discussie.
Alsof de bestuurselite zelf niet doet aan onsmakelijk populisme.

De VVD zet in een verkiezingscampagne op borden langs de weg:

Niet je hand ophouden, maar je klauwen uit je mouwen.

Amerikaanse presidenten:
The evil empire
The axis of evil

Zoals wij over andere landen spreken, is zeker niet beter dan dit soort kritiek op de EU. Het is een analyse in machtstermen. Wij doen net alsof dat soort analyses niet van toepassing kunnen zijn op een net bestuur in eigen land, maar zelf spreken ze over andere landen wel in deze termen.

In ieder land is het ongepast als je het over het machtsspel door de bestuurselite in eigen land hebt. Ook (of juist) als het regime zelf een scheve schaats rijdt. Zoals de politionele acties in Indonesie. De bestuurelite zelf kiest vaak weer eufemistische termen als 'politionele acties'. Zetten zij zich daarmee ook buiten spel?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 19-07-2015 16:07:46 ]
The view from nowhere.
  zondag 19 juli 2015 @ 15:59:47 #118
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154464749
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2015 13:07 schreef 99.999 het volgende:
Tja, je kunt blijven hangen in de ellende van bijna 20 jaar terug maar dat voegt nu volgens mij niet zoveel meer toe. Sindsdien hebben ook diverse Griekse regeringen er vol passie een zooitje van gemaakt. Met als een triest dieptepunt de huidige regering.
Dit (wat je zelf hier intypt) is geen interpretatie, maar de evidente waarheid? Woorden als "zootje' is gepast.
The view from nowhere.
pi_154464824
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het EP staat ten dele buiten de eurozone EU =/= eurozone. De kwestie is of de eurozone een vehikel zou moeten zijn voor een transferunie. Gezien de uitspraken van Sapin en Schauble plus een groot aantal noordelijke en oostelijke lidstaten niet. Als men al een transferunie zou willen is dat eerder aan het EP/EU en niet aan de eurozone. Immers toetreding tot de eurozone zou dan vanuit transfers gewenst zijn voor de ene lidstaat en kan voor anderen weer een reden zijn eruit te treden of niet toe te treden. Dit dillema kan je vermijden door een transferunie los te koppelen van wel of niet lidstaat van de eurozone zijn. Bovendien zal je strikte criteria moeten vastleggen en vooral de termijnen omdat langdurige transfers de concurrentiepositie van de EU als geheel ondermijnen.
Dat is geen kwestie. Schäuble heeft al uitgelegd dat het transferunie-verbod niet alleen een verbod op directe transfers inhoudt, maar volgens hem ook een verbod op schuldenkwijtschelding en een verbod op zodanige herstructurering van rente en/of looptijd dat de netto-contante-waarde substantieel vermindert.

Maar het IMF heeft voorgerekend dat het niet anders kán. Dat de Griekse schuld onhoudbaar is en op z'n allerminst bijv. zo'n forse looptijdverlenging nodig is, met een aanloopfase zonder enige betaling tot 2043 o.i.d.

Kortom, de eurozone is al een transferunie. Het is alleen de vraag hoe lang men voor struisvogel blijft spelen.
pi_154465115
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dit (wat je zelf hier intypt) is geen interpretatie, maar de evidente waarheid? Woorden als "zootje' is gepast.
Het is uiteraard een interpretatie. Wel een waarvoor de argumenten overduidelijk zijn maar je kan ook prima zeggen dat de Griekse regeringen de afgelopen 20 jaar prima werk hebben geleverd en Syriza Griekenland nunnog verder opstuwt in de vaart der volkeren.
pi_154465142
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:54 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Alsof de bestuurselite zelf niet doet aan onsmakelijk populisme.

De VVD zet in een verkiezingscampagne op borden langs de weg:

Niet je hand ophouden, maar je klauwen uit je mouwen.

Amerikaanse presidenten:
The evil empire
The axis of evil

Zoals wij over andere landen spreken, is zeker niet beter dan dit soort kritiek op de EU. Het is een analyse in machtstermen. Wij doen net alsof dat soort analyses niet van toepassing kunnen zijn op een net bestuur in eigen land, maar zelf spreken ze over andere landen wel in deze termen.

In ieder land is het ongepast als je het over het machtsspel door de bestuurselite in eigen land hebt. Ook (of juist) als het regime zelf een scheve schaats rijdt. Zoals de politionele acties in Indonesie. De bestuurelite zelf kiest vaak weer eufemistische termen als 'politionele acties'. Zetten zij zich daarmee ook buiten spel?
Een kleine 70 jaar teruggrijpen om het zwakke punt van de Godwins van Engelen te verdedigen, ook niet erg sterk wat mij betreft...
pi_154466571
quote:

[..]

Het zal juridisch gezien best wel mogelijk zijn maar het creëert nogal een flinke moral hazard als je op zo'n manier met geld gaat schuiven. Je creëert een situatie waarbij landen wel geld moet geven maar vervolgens geen zegje hebben over wat er precies met dat geld gebeurd.
pi_154466715
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 17:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het zal juridisch gezien best wel mogelijk zijn maar het creëert nogal een flinke moral hazard als je op zo'n manier met geld gaat schuiven. Je creëert een situatie waarbij landen wel geld moet geven maar vervolgens geen zegje hebben over wat er precies met dat geld gebeurd.
Ze moeten nog altijd de EU-begroting samen goedkeuren. Is niet heel wezenlijk anders dan dat het nu gaat.
  zondag 19 juli 2015 @ 17:36:33 #124
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154466720
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 15:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Opschieten met dat geweld dan, want met de aanstaande vervolmaking van de surveillance staat wordt het steeds moeilijker.
Oldschoolmethodes gebruiken. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154466823
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 17:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

De moral hazard is denk ik idd het grootste probleem. Misschien ook daarom dat men in de eurogroep die IMF-analyse over de draagbaarheid van de Griekse staatsschuld min of meer negeert? Dwz. dat ze best beseffen wat erin staat, maar eerst willen dat Griekenland door het stof kruipt en braaf hervormt en daarna pas over schuldenherstructurering gaat worden gepraat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')