Het is te hopen dat de grexit er komt. Beter voor de EU en Griekenland.quote:Griekenland verlaat waarschijnlijk de eurozone en de Europese Unie als er geen akkoord over de schuldenkwestie wordt bereikt.
Dat stelt de Griekse centrale bank woensdag.
Het mislukken van een akkoord leidt volgens de Bank of Greece tot het begin "van een pijnlijk verloop dat in eerste instantie zal leiden tot een Grieks faillissement en uiteindelijk tot een vertrek van het land uit de eurozone en hoogstwaarschijnlijk uit de Europese Unie".
De centrale bank noemt het bereiken van een nieuw akkoord met de geldschieters "van het grootste belang om de directe gevaren voor de economie af te wenden, de onzekerheid te verminderen en zich te verzekeren van een duurzame groei".
Bank of Greece denkt dat de huidige schuldencrisis dan snel verandert in een oncontroleerbare crisis, met grote risico's voor de bankensector en financiële stabiliteit.
Diepe recessie
"Een vertrek uit de eurozone zal de toch al ongunstige situatie alleen maar verergeren, omdat de daaruit voortvloeiende wisselkoerscrisis de inflatie zal laten stijgen", aldus de centrale bank.
Dat zal dan leiden tot een diepe recessie, drastische inkomensdalingen, een grote groei van de werkloosheid en een grote economische terugval. "Vanuit zijn positie als belangrijk lid van de EU, zal Griekenland zichzelf gedegradeerd zien naar de rang van een arm land in Zuid-Europa."
Daarom heeft Bank of Greece de stellige overtuiging dat het bereiken van een akkoord "een historische noodzaak" is die niet genegeerd kan worden.
Tot nu toe lijkt het er volgens de centrale bank op dat er een compromis is bereikt over de belangrijkste voorwaarden van het akkoord. De kloof tussen de partijen zou klein zijn.
Levensvatbaar
"Wat we nu nodig hebben is een levensvatbaar akkoord", schrijft Bank of Greece. Maar wel een akkoord waarbij toekomstige generaties zoveel mogelijk worden ontzien, "omdat we geen recht hebben om ze daarmee op te zadelen".
Ondertussen halen Grieken weer veel geld van hun bankrekeningen. Op maandag en dinsdag zouden ze volgens Griekse media gezamenlijk 850 miljoen euro hebben opgenomen, meldt Het Financieele Dagblad.
http://www.nu.nl/economie(...)d-wordt-bereikt.html
twitter:RT_com twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 00:18:33BREAKING: Greece to hold national referendum on debt deal http://t.co/oJEKR2uriP http://t.co/ygxKTfDjXx reageer retweet
twitter:zacys twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 14:25:55No good sign: a queue even at the ATM inside the Athens parliament. #Greece http://t.co/ObZUVDiRxZ reageer retweet
Damn... Dat assquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:20 schreef L3gend het volgende:
twitter:zacys twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 14:25:55No good sign: a queue even at the ATM inside the Athens parliament. #Greece http://t.co/ObZUVDiRxZ reageer retweet
Spanje is zelf een van de grote critici van Syriza. Spanje heeft zelf een eigen "Syriza" namelijk Podemos, die willen zelf dat de de Syriza regering niet veel bereiken zodat Podemos niet als een alternatief gezien kan wordenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:19 schreef vigen98 het volgende:
Hoe zit het trouwens met Italië en Spanje? Hebben ze al gereageerd wat zij gaan doen?
twitter:GPamboridis twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 15:00:32@avis_liberum @zacys the problem is that most Greeks seeing photo don't say: wow it's the parliamentThey say "who's that chic at the front" reageer retweet
Als er geen akkoord komt en Griekenland uit de euro stapt zijn we ons geld ook gewoon kwijt hoor, dus dit is geen kwestie van of je 'er aan mee wilt betalen of niet'.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Lulloek, Tsipras heeft niet te kennen gegeven dat hij een referendum zou houden aan de schuldeisers. Pas 1 sec voor 12 de EU-belastingbetalers met miljarden aan extra kosten gaat hij dat organiseren. Terecht dat het wordt afgewezen. Dat jij daar graag aan mee wilt betalen prima maar ik niet.
Oké maar ik bedoel zullen er stappen ondernomen worden wanneer de Grieken vertrekken? Dus dat bijvoorbeeld de Italianen en Spanjaarden ook nu dingen gaan eisen?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:22 schreef L3gend het volgende:
[..]
Spanje is zelf een van de grote critici van Syriza. Spanje heeft zelf een eigen "Syriza" namelijk Podemos, die willen zelf dat de de Syriza regering niet veel bereiken zodat Podemos niet als een alternatief gezien kan worden
Italie is met Renzi een van de softste tegenover de Syriza regering
Ik hoop van niet als niet voor mij maar voor de kinderen, en ik denk als er iets uitbreekt zal het zijn omdat er geen werk of anders iets.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Er is altijd mot tussen Frankrijk en Duitsland geweest, die wordt nu alleen beteugeld door de Europese samenwerking, maar ook nu zie je nog dat ze allebei heel verschillend in bepaalde zaken staan. Als je de EU opsplitst zoals Bram wil en Frankrijk en Duitsland zitten allebei in een ander blok zal het niet lang duren voordat de tering weer uitbreekt in deze hoek van Europa.
Zelf eisen weet ik niet, waarschijnlijk willen ze wel dat de ECB bijspringt in het geval dat er op hun landen wordt gespeculeerd.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:24 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Oké maar ik bedoel zullen er stappen ondernomen worden wanneer de Grieken vertrekken? Dus dat bijvoorbeeld de Italianen en Spanjaarden ook nu dingen gaan eisen?
quote:Volgens betrokkenen is het plan-B erop gericht eventuele problemen voor andere zwakkere eurolanden (Portugal, Cyprus, Italië) te voorkomen. Mochten de markten hun pijlen op deze landen richten, dan zou de ECB grootschalig staatsobligaties kunnen opkopen. Plan-B bestaat feitelijk uit meerdere plannen, onder andere ook om eventuele humanitaire noodhulp aan Griekenland te verstrekken.
Waarom zouden ze? Het is niet zo alsof de Griekse tactieken tot nu toe veel succes hebben opgeleverd.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:24 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Oké maar ik bedoel zullen er stappen ondernomen worden wanneer de Grieken vertrekken? Dus dat bijvoorbeeld de Italianen en Spanjaarden ook nu dingen gaan eisen?
Denk ik ook, maar what if men hun de schuld kwijtscheld en ze gaan op gelijke voet verder?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:25 schreef vigen98 het volgende:
Trouwens voor de mensen die willen dat de Grieken vertrekken: Als ze nu vertrekken is de schade groter dan dat ze blijven
Ik was in het begin tegen een Grexit, vooral vanwege geo-politiek en omdat ik pro EU ben. Maar omdat de Syriza regering zich zo onvolwassen regeert, heb ik geen vertrouwen dat het goedkomt, ook al komt er een deal.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:25 schreef vigen98 het volgende:
Trouwens voor de mensen die willen dat de Grieken vertrekken: Als ze nu vertrekken is de schade groter dan dat ze blijven
Nu stoppen is veel erger dan later, als je nu stopt dan is alles weg!quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:28 schreef L3gend het volgende:
[..]
Ik was in het begin tegen een Grexit, vooral vanwege geo-politiek. Maar omdat de Syriza regering zich zo onvolwassen regeert, heb ik geen vertrouwen dat het goedkomt, ook al komt er een deal.
Ik denk dat het beter is om nu ons verlies te nemen dan meer geld instoppen om dan onze verliezen groter te zien worden
De hele EU weet dat ze op een zeker moment een deel van de schulden van de Grieken moeten gaan kwijtschelden. Dat ze daar nu niet aan willen toegeven is om de Grieken onder druk te houden om te hervormen en te bezuinigen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:26 schreef john2406 het volgende:
[..]
Denk ik ook, maar what if men hun de schuld kwijtscheld en ze gaan op gelijke voet verder?
Verdiep je in ECB ELA en kom dan nog eens terug.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:23 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als er geen akkoord komt en Griekenland uit de euro stapt zijn we ons geld ook gewoon kwijt hoor, dus dit is geen kwestie van of je 'er aan mee wilt betalen of niet'.
Kan de rente nog verder zakken?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:29 schreef vigen98 het volgende:
Wacht heeft dit gevolgen op spaargeld van Nederlanders als de Grieken vertrekken?!
Dan neem je aan dat het in de toekomst goed gaat, maar het kan ook fout lopen en dan zijn we veel meer kwijt. Ik heb geen vertrouwen in de Syriza regering dat ze de komende jaren goed werk zullen verichtenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:29 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Nu stoppen is veel erger dan later, als je nu stopt dan is alles weg!
Onze banken en pensioenfondsen hebben nauwelijks of geen belangen in Griekenland, dit heeft geen effect op ons spaargeld gelukkigquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:29 schreef vigen98 het volgende:
Heeft dit gevolgen op spaargeld van Nederlanders als de Grieken vertrekken?
Ik heb vertrouwen in de toekomst maar ik zou de Grieken failliet verklaren maar nog steeds in de EU en Euro houden, wanneer ze weer sterker zijn kunnen ze wel delen terugbetalenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:30 schreef L3gend het volgende:
[..]
Dan neem je aan dat het in de toekomst goed gaat, maar het kan ook fout lopen en dan zijn we veel meer kwijt. Ik heb geen vertrouwen in de Syriza regering dat ze de komende jaren goed werk zullen verichten
Heb je een punt. Maar de kosten van een Griekse exit zijn zo hoog dat de ECB beter nog een week emergency loans kan geven in de hoop dat de Grieken ja stemmen, dan dat je de boel nu gaat opblazen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Verdiep je in ECB ELA en kom dan nog eens terug.
Wat rook jij nou?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:31 schreef crystal_meth het volgende:
Volgende stap is militair conflict tussen Griekenland en Turkije. Waarbij de EU de kant van de Turken kiest.
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:29 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De hele EU weet dat ze op een zeker moment een deel van de schulden van de Grieken moeten gaan kwijtschelden. Dat ze daar nu niet aan willen toegeven is om de Grieken onder druk te houden om te hervormen en te bezuinigen.
Die kwijtschelding van schulden gaat vroeg of laat komen.
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:08 schreef remlof het volgende:
[..]
Die wouden Europa met hun land overheersen, daar kwamen juist al die oorlogen uit voort.
krijgen we na een mogelijk grexit ook GreNavoExitquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:31 schreef crystal_meth het volgende:
Volgende stap is militair conflict tussen Griekenland en Turkije. Waarbij de EU de kant van de Turken kiest.
Ik denk dat ze sowieso Griekenland in de NAVO willen hebben het ligt zeer strategisch en als Griekenland onder Russisch invloed valt dan kan dat nog wel zeer slecht uitpakken voor de NAVO landenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:33 schreef L3gend het volgende:
[..]
krijgen we na een mogelijk grexit ook GreNavoExit
Ik denk niet eens dat ze uit de EU stappen, maar dat ze slechts failliet gaan evt uit de Euro stappenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:34 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze sowieso Griekenland in de NAVO willen hebben het ligt zeer strategisch en als Griekenland onder Russisch invloed valt dan kan dat nog wel zeer slecht uitpakken voor de NAVO landen
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:34 schreef john2406 het volgende:
Als een schaap over de dam is volgen er volgens mij meer?
Dat is het geval de vorderingen blijven 2 jaar in euros en daar kan het nationale parlement van Griekenland niets eenzijdig aan wijzigen zolang het lid is van de EU.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik zou ervoor zorgen dat Grieken een andere valuta krijgen, maar de schuld blijft bestaan.
Laat grieken maar eerst hun land in orde maken en winstgevend, daarna kan ze de schuld terugbetalen zonder rente.
En uiteindelijk ooit weer terug in Euro..
Dat is beste voor ons allemaal.
quote:
Hoeveel miljarden denk je dat die bankrun nu kost? Bedenk je wel dat daar allemaal oninbare vorderingen van EU-belastingbetalers tegenover komen staan.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:32 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Heb je een punt. Maar de kosten van een Griekse exit zijn zo hoog dat de ECB beter nog een week emergency loans kan geven in de hoop dat de Grieken ja stemmen, dan dat je de boel nu gaat opblazen.
Ja met die mensen flikt men niks die beginnen een bankrun en dan staat men volgens mij machteloos?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoeveel miljarden denk je dat die bankrun nu kost? Bedenk je wel dat daar allemaal oninbare vorderingen van EU-belastingbetalers tegenover komen staan.
Gaat moeilijk worden omdat dat juridisch nergens geregeld is. Helemaal uit de EU stappen kan wel maar daar schieten ze ook niet echt iets mee op, al is het maar omdat bij opnieuw toetreden tot de EU de verplichting komt om weer tot de Euro in te voeren.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:35 schreef L3gend het volgende:
[..]
Ik denk niet eens dat ze uit de EU stappen, maar dat ze slechts failliet gaan evt uit de Euro stappen
twitter:StefanLeifert twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 16:41:22Eurogroup is presently discussing the greek referendum. "But we will soon start discussing Plan B", we hear from inside the Eurogroup. reageer retweet
Ze kunnen altijd aansluiten bij de Euraziatische Economische Unie.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Gaat moeilijk worden omdat dat juridisch nergens geregeld is. Helemaal uit de EU stappen kan wel maar daar schieten ze ook niet echt iets mee op, al is het maar omdat bij opnieuw toetreden tot de EU de verplichting komt om weer tot de Euro in te voeren.
????quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Gaat moeilijk worden omdat dat juridisch nergens geregeld is. Helemaal uit de EU stappen kan wel maar daar schieten ze ook niet echt iets mee op, al is het maar omdat bij opnieuw toetreden tot de EU de verplichting komt om weer tot de Euro in te voeren.
Ik neem dat de EU een zeer creatief middel kan vinden om het te regelenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Negotiated opt-out... Net als een paar andere...quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:46 schreef john2406 het volgende:
[..]
????
Engeland heeft toch nog steeds het brits pond of niet?
Als de Spaanse bevolking de bezuigigingen en de gigantische jeugdwerkloosheid net zo zat is als de Grieke heeft Spanje niets te willen bij de komende verkiezingen de stemmers stemmen dan uit wanhoop op Podemos en dan is het hek van de dam. Waarom zou je schulden gaan betalen aan iemand die voor je garant heeft gestaan in Amsterdam of Berlijn. Europa valt door het beleid van de afgelopen 7 jaar straks nog terug in een ieder voor zich continentquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:22 schreef L3gend het volgende:
[..]
Spanje is zelf een van de grote critici van Syriza. Spanje heeft zelf een eigen "Syriza" namelijk Podemos, die willen zelf dat de de Syriza regering niet veel bereiken zodat Podemos niet als een alternatief gezien kan worden
Italie is met Renzi een van de softste tegenover de Syriza regering
En dit..quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:55 schreef Digi2 het volgende:
Je zult zien dat de arme grieken die nu roepen om geen deal te sluiten vanwege de "harde" bezuinigen het hardst getroffen gaan worden zodra ze straks hun pensioentje gaan pinnen en ontdekken dat er drachmen uitkomen die veel minder waard zijn dan euro's. Ja, maar het kan niet erger. Met die illusie gaan ze straks hard op hun bek als ze in de werkelijkheid belanden.
Ik denk dat ze al een aantal maanden in de werkelijkheid zijn beland aangezien Europa en het IMF niet willen meewerken aan Tsipras' achterlijke verkiezingsbeloften.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:55 schreef Digi2 het volgende:
Je zult zien dat de arme grieken die nu roepen om geen deal te sluiten vanwege de "harde" bezuinigen het hardst getroffen gaan worden zodra ze straks hun pensioentje gaan pinnen en ontdekken dat er drachmen uitkomen die veel minder waard zijn dan euro's. Ja, maar het kan niet erger. Met die illusie gaan ze straks hard op hun bek als ze in de werkelijkheid belanden.
De ultra-rijken met hun jachten daar vinden wel een weg. Yannis met de pet, die waarschijnlijk Syriza gestemd heeft, die gaat het voelen...quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:56 schreef Szura het volgende:
[..]
Ik denk dat ze al een aantal maanden in de werkelijkheid zijn beland aangezien Europa en het IMF niet willen meewerken aan Tsipras' achterlijke verkiezingsbeloften.
inderdaad, de EU en IMF rekenden erop dat ze eender wat konden eisen omdat het alternatief erger was. Nu blijkt die strategie te mislukken...quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:55 schreef Digi2 het volgende:
twitter:dannyctkemp twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 16:54:43Eurozone ministers have rejected Greece bailout extension, sources tell @AFP reageer retweet
Van Zwitserland wordt ook gedoogd dat ze het vrije verkeer van personen eenzijdig hebben afgeschaft ondanks hun EU-verdrag. Wat de vluchtelingen betreft valt het wel mee denk ik. We zullen gaan zien wat ze op vrijwillige basis gaan verdelen en welke landen eraan meedoen. Er niet aan meedoen vergroot natuurlijk niet de goodwill naar de andere landen toe. Als je als land in nood komt is dat niet echt handig want dan krijg je te maken met het reciprociteitsbeginsel wat je dan hard kan treffen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:55 schreef crystal_meth het volgende:
Griekenland gaat uit de Euro, geen EU solidariteit wat betreft de vluchtelingenstroom, de Britten mogen binnenkort de uitspraken van het ECHR naast zich neerleggen. het gaat goed met de EU...
Het spel is op de wagen Renaat..quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:59 schreef L3gend het volgende:
twitter:dannyctkemp twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 16:54:43Eurozone ministers have rejected Greece bailout extension, sources tell @AFP reageer retweet
quote:Onderhandelingen met Griekenland vastgelopen
De onderhandelingen in Brussel over de redding van Griekenland zijn vastgelopen. De landen van de Eurogroep willen het referendum niet afwachten dat de Griekse regering wil houden over het hervormings- en bezuinigingspakket dat de geldschieters uitgevoerd willen zien. Als het referendum nog doorgaat, wordt het volgende week zondag gehouden.
Nu de onderhandelingen zijn vastgelopen, loopt Griekenland een lening van meer dan 7 miljard euro mis. Die heeft het nodig om dinsdag een ruim een miljard grote schuld aan het Internationaal Monetair Fonds af te lossen. Griekenland is dan bankroet.
Wat daarvan de gevolgen zijn is onduidelijk.
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)and-speelt-hoog-spel
Heb ik me altijd afgevraagd hoe dat kon trouwens?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Van Zwitserland wordt ook gedoogd dat ze het vrije verkeer van personen eenzijdig hebben afgeschaft ondanks hun EU-verdrag. Wat de vluchtelingen betreft valt het wel mee denk ik. We zullen gaan zien wat ze op vrijwillige basis gaan verdelen en welke landen eraan meedoen. Er niet aan meedoen vergroot natuurlijk niet de goodwill naar de andere landen toe. Als je als land in nood komt is dat niet echt handig want dan krijg je te maken met het reciprociteitsbeginsel wat je dan hard kan treffen.
Zwitserland is geen Lidstaat hč, 'slechts' bijzonder fragmentarische en ingewikkelde associatieakkoorden. Enige EFTA lid wat niet in de EER zit...quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heb ik me altijd afgevraagd hoe dat kon trouwens?
Dat maakt niet zo veel uit, de lange termijn winst is veel groter. We zouden terug een stabiele munt krijgen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 15:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoeveel zou ik dan verliezen tegenover de gulden, heb al ingeleverd toen de euro kwam nou nog eens dan?
quote:Eurolanden praten verder zonder Grieken
Het overleg tussen de ministers van Financiën van de negentien eurolanden (de eurogroep) is afgelopen. Een gezamenlijk akkoord over de aanpak van de Griekse schuldenkwestie tussen de geldschieters en Griekenland is er niet, zo stellen bronnen in Brussel. Na een persconferentie door eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem praten de andere achttien eurolanden verder zonder Griekenland.
Dan zal er nadrukkelijk gesproken worden over een plan B.
De extra vergadering in Brussel begon rond 14.30 uur. De Griekse premier Alexis Tsipras legde in de nacht van vrijdag op zaterdag een bommetje onder het overleg door een referendum aan te kondigen over een financieel reddingsplan voor het land. Voor de geldschieters (eurolanden, de Europese Centrale Bank en het Internationaal Monetair Fonds) sloot Tsipras met die actie de deur voor verdere onderhandelingen over een afronding van het lopende steunprogramma voor Griekenland, dat dinsdag om middernacht afloopt.
http://www.volkskrant.nl/(...)-oplossing~a4089812/
twitter:SpiegelPeter twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 16:58:25I'm being told #Eurogroup break will be a short one with 18 reconvening without #Greece delegation after. reageer retweet
yeah right, ze zouden er de volgende twee jaar 40000 verdelen over andere EU landen, terwijl er dit jaar al 153000 zijn binnengekomen en het hoogseizoen wat vluchtelingen betreft nog niet begonnen is.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Van Zwitserland wordt ook gedoogd dat ze het vrije verkeer van personen eenzijdig hebben afgeschaft ondanks hun EU-verdrag. Wat de vluchtelingen betreft valt het wel mee denk ik. We zullen gaan zien wat ze op vrijwillige basis gaan verdelen en welke landen eraan meedoen. Er niet aan meedoen vergroot natuurlijk niet de goodwill naar de andere landen toe. Als je als land in nood komt is dat niet echt handig want dan krijg je te maken met het reciprociteitsbeginsel wat je dan hard kan treffen.
De Grexident tekende zich al af na de uitspraken van Rutte, Schauble en Dijsselbloem. Vooral de grieken gaan daar last van krijgen die lijken niet over en plan B te beschikken. De EU-lidstaten gaan gewoon hun draaiboek plan B erbij pakken en uitwerken.quote:
Die titel gaat al een vijftal topics mee, staat tussen quotes, en verwijst naar een uitspraak van de Griekse centrale bank voorzitter die de gevolgen van het niet sluiten van een akkoord beschreefquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:08 schreef Hoplahopla het volgende:
![]()
Mij een beetje lekker maken met een loktitel... Er moet eerst nog een referendum komen. Dat zal wel weer met een sisser aflopen.
Eh, dat referendum wordt niet geaccepteerd en is dus achterhaald.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:08 schreef Hoplahopla het volgende:
![]()
Mij een beetje lekker maken met een loktitel... Er moet eerst nog een referendum komen. Dat zal wel weer met een sisser aflopen.
Hebben ze ook een plan C of D als die andere erachteraan komen?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De Grexident tekende zich al af na de uitspraken van Rutte, Schauble en Dijsselbloem. Vooral de grieken gaan daar last van krijgen die lijken niet over en plan B te beschikken. De EU-lidstaten gaan gewoon hun draaiboek plan B erbij pakken en uitwerken.
The real question is: Will the European Union survive? This depends on their handling of the situation over the next few days. Greeks are not alone among populations increasingly uncomfortable with micromanagement by unelected supranational bodies. The time has come for the Union to redefine itself as one which actively seeks to strike a balance between harmonisation and sovereignty or one which tries to bully its way to federalisation at the risk of perishing.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 15:19 schreef remlof het volgende:
Intressante analyse: https://www.byline.com/column/11/article/124
De meeste vluchtelingen komen uiteindelijk naar Duitsland. Dit jaar worden er daar tussen de 500.000 en 600.000 verwacht. Italie en Griekenland zijn slechts transitlanden.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:05 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
yeah right, ze zouden er de volgende twee jaar 40000 verdelen over andere EU landen, terwijl er dit jaar al 153000 zijn binnengekomen en het hoogseizoen wat vluchtelingen betreft nog niet begonnen is.
Ik denk als ik erheen op vakantie zou gaan, dat ik over voldoende cash zou moeten beschikken?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:12 schreef Toefjes het volgende:
Beste rijen bij de banken. Ik ben benieuwd hoe de sfeer nu op Kos, Rhodos, dat soort plekken is. Ook daar zullen de geldautomaten leeggeplunderd worden door de locals lijkt me.
Maakt dat wat uit dan, als ze eenmaal EU burger zijn mogen ze toch reizen binnen Europa of niet?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De meeste vluchtelingen komen uiteindelijk naar Duitsland. Dit jaar worden er daar tussen de 500.000 en 600.000 verwacht. Italie en Griekenland zijn slechts transitlanden.
Hoeveel goud zou er wel niet in dat land liggen?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:03 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Zwitserland is geen Lidstaat hč, 'slechts' bijzonder fragmentarische en ingewikkelde associatieakkoorden. Enige EFTA lid wat niet in de EER zit...
Dat wordt sowieso aanbevolen, alleen ben ik bang dat niet iedereen netjes zijn huiswerk doet voor het op vakantie gaan.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik denk als ik erheen op vakantie zou gaan, dat ik over voldoende cash zou moeten beschikken?
Iniedergeval genoeg voor een vliegticket terug naar NL en een paar dage voedsel/onderdak.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik denk als ik erheen op vakantie zou gaan, dat ik over voldoende cash zou moeten beschikken?
Wat toeristen een geliefd doelwit maakt als de pinautomaten geen geld meer geven. Of draaf ik nu te ver door met hersenspinsels?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Iniedergeval genoeg voor een vliegticket terug naar NL en een paar dage voedsel/onderdak.
maar de vraag is wat neem je mee?? Euro's drachmen dollars of roebels?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Euro of dollar die kun je altijd omwisselen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:17 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
maar de vraag is wat neem je mee?? Euro's drachmen dollars of roebels?
Griekenland ligt dicht bij Turkije en Bulgarije, dus het zal wel eens kunnen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:17 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wat toeristen een geliefd doelwit maakt als de pinautomaten geen geld meer geven. Of draaf ik nu te ver door met hersenspinsels?
Anders lees je eens hoe de EU echt werktquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
The real question is: Will the European Union survive? This depends on their handling of the situation over the next few days. Greeks are not alone among populations increasingly uncomfortable with micromanagement by unelected supranational bodies. The time has come for the Union to redefine itself as one which actively seeks to strike a balance between harmonisation and sovereignty or one which tries to bully its way to federalisation at the risk of perishing.
Ik kan het hiet niet meer mee eens zijn. Aangezien de EU-fielen die de scepter zwaaien al heel erg lang hebben aangetoond over geen enkele realiteitszin te beschikken zie ik geen koersverandering in komst.
Ancient history. Voor jou misschien wat minder ancient dan voor ons aangezien jij al wat ouder bent maar desalniettemin. Andere omstandigheden, andere tijd, andere machtsverhoudingen (Europa wat meerdere wereldmachten had, Europa wat 0 wereldmachten heeft).quote:Op zaterdag 27 juni 2015 15:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik kijk gewoon naar de feiten, er is altijd oorlog in Europa geweest, totdat (juist daarom!) de EGKS werd gevormd.
Reactie van het IMF:quote:(1) Passed a law in May 2015 saying the country could unilaterally declare a moratorium on debt repayment to creditors.
(2) Finance Minister Natalie Jaresko claimed that the current proposal from creditors would force the government to use $8 billion of Ukranian central bank reserves, and such a withdrawal would be in violation of Ukrainian law, plus the proposal would "damage long-term growth" of the country.
(3) And like the Greeks, Ukraine's Finance Minister justified Ukraine's objections to its creditor's repayment terms because the creditors made the debt payment arrangement with a previous government, a government Jaresko called a "dictatorship".
Creditors replied that Ukraine's plan would result in a 40 percent haircut on the $70 billion dollars owed them. Russia's Finance Minister Anton Siluanov announced that his country can and will sue under British law if if Ukraine does not repay Russia $3 billion it lent the country by the end of this year.
quote:The IMF said it will release $40 billion to Ukraine even if the country makes good on its threat to place a moratorium on repayment of its debt to creditors.
Volgens mij niet hoor, of tewel ze hebben het in een kluisje in het hotel liggen?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:17 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wat toeristen een geliefd doelwit maakt als de pinautomaten geen geld meer geven. Of draaf ik nu te ver door met hersenspinsels?
Voor de Euro was de dollar toch de geliefste munt of niet?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Euro of dollar die kun je altijd omwisselen.
Het zijn niet mijn woorden maar die van een opiniemaker. Hij heeft echter een punt.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:17 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Anders lees je eens hoe de EU echt werktBesluitvormingsbevoegdheid ligt bij de Raad en de laatste keer dat ik checkte zaten daar de nationale regeringen in. Niks 'unelected supranational bodies' ...
Yup, maar ik denk dat de grieken zitten te springen om euros maar aangezien de positie van de euro wankel word bij een grexit raad ik aan ook dollars mee te nemen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:20 schreef john2406 het volgende:
[..]
Voor de Euro was de dollar toch de geliefste munt of niet?
Bullshit. We hebben vertegenwoordigende democratie en de regering hier heeft een mandaat van het Parlement dat hier direct en indirect gekozen wordt. Sterker nog alle regeringen hebben danwel een direct, danwel een indirect democratisch mandaat. Die opinie is de aloude stemmingmakerij van het 'democratic deficit'.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zijn niet mijn woorden maar die van een opiniemaker. Hij heeft echter een punt.
Bij mijn weten hebben wij hier geen gekozen eerste minister en hebben wij nooit een van de eerste ministers de bevoegdheid gegeven om dit soort beslissingen voor ons te nemen.
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:17 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Anders lees je eens hoe de EU echt werktBesluitvormingsbevoegdheid ligt bij de Raad en de laatste keer dat ik checkte zaten daar de nationale regeringen in. Niks 'unelected supranational bodies' ...
Dat uiteindelijk wel, alleen moet je er nog veilig komen. Naja, ben blij dat ik dit jaar niet op vakantie ga eigenlijk, en dat is best jammer, het is toch altijd het hoogtepunt van het jaar.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor, of tewel ze hebben het in een kluisje in het hotel liggen?
Nou haal dat topic eens aan van dat linksom of rechtsom erbij, die AMvb regeling of iets in die aard en dan roep je dat nog eens. Of eventueel over het opheffen van de eerste kamer.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:22 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Bullshit. We hebben vertegenwoordigende democratie en de regering hier heeft een mandaat van het Parlement dat hier direct en indirect gekozen wordt. Sterker nog alle regeringen hebben danwel een direct, danwel een indirect democratisch mandaat. Die opinie is de aloude stemmingmakerij van het 'democratic deficit'.
Zou hij zijn toekomstige baan onder zijn voetzoolen zien wegslijten. LOL.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:27 schreef crystal_meth het volgende:
Waarom zit Dijsselbloem voortdurend een scheef bakkes te trekken?
xDDDD!!!!quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:28 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou hij zijn toekomstige baan onder zijn voetzoolen zien wegslijten. LOL.
vind je?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:29 schreef Toefjes het volgende:
Hij spreekt een knap woordje Engels, dat dan weer wel.
Waar is Timmermans?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:29 schreef Toefjes het volgende:
Hij spreekt een knap woordje Engels, dat dan weer wel.
True, maar dat is in essentie een nationaal issue. En dat kunnen jij en ik beďnvloeden via onze stem...quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:26 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nou haal dat topic eens aan van dat linksom of rechtsom erbij, die AMvb regeling of iets in die aard en dan roep je dat nog eens. Of eventueel over het opheffen van de eerste kamer.
Stormlooptopic.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:31 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Heel griekenland naar de pinmachine nu
Bullshit. Mensen in NL stemmen voor de HRA en krijgen de rest er gratis bij. En waar zou je op moeten stemmen als je tegen de EU bent?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:22 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Bullshit. We hebben vertegenwoordigende democratie en de regering hier heeft een mandaat van het Parlement dat hier direct en indirect gekozen wordt. Sterker nog alle regeringen hebben danwel een direct, danwel een indirect democratisch mandaat. Die opinie is de aloude stemmingmakerij van het 'democratic deficit'.
Schijnbaar bestaat er op de straat onduidelijkheid over het verschil tussen meningen en feiten. Iedereen mag vinden wat hij wil, maar meningen worden makkelijker gevormd op basis van juiste feiten, toch?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:23 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Gast, even een lesje van de straat:
Zelfs de grootste, ongeďnteresseerd in poltiek'e lul die jij ergens in het wild kunt vinden zal er van overtuigd moeten zijn de dat EU nuttig is.
Lopen er teveel van dat soort lullen rond, en komt het daadwerkelijke bestaan van de EU in gevaar, dan is dat de schuld van de EU, en niet van die lul.
En de aller, aller, aller ergste manier waarop de EU zelf kan reageren, is zoals jij dat doet.
Regentesk vanuit je torentje roepen "dat jullie het allemaal niet snappen, ga de reglementen maar lezen".
Dat is vannacht al gebeurd.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:33 schreef Breekfast het volgende:
Als ik Grieks was ging ik nu heel snel naar de pinautomaat
Als ik Grieks was, had ik alles al opgenomenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:33 schreef Breekfast het volgende:
Je moet ook stemmen met je overtuiging, niet met je portemonneequote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Bullshit. Mensen in NL stemmen voor de HRA en krijgen de rest er gratis bij. En waar zou je op moeten stemmen als je tegen de EU bent?
Ja en nou stel er komt niet dat uit wat je gedrukt hebt dan?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:33 schreef Breekfast het volgende:
https://parltv.live.grnet.gr/webtv/quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:36 schreef Szura het volgende:
Iemand een stream van het Griekse parlement op dit moment?![]()
Omdat het ook om onze centjes gaat misschien?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:37 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Warom wel?
Niemand geeft er geen ene reet om.
Tja, Nederland op zijn kleinst. We maken ons liever zorgen om wat foute declaraties dan tientallen miljarden die in rook opgaan.quote:
Kan je er dan iets aan veranderen zelfs al namen ze ons direct alles af?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:38 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Omdat het ook om onze centjes gaat misschien?
Onze centjes zijn allang niet meer heilig, dat hoef je niet alleen bij Griekenland te zoeken.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:38 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik denk meer aan de gevolgen hiervan, nog een onstabiel land erbij, en dit keer weer iets dichterbij huis.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:38 schreef Confetti het volgende:
[..]
Tja, Nederland op zijn kleinst. We maken ons liever zorgen om wat foute declaraties dan tientallen miljarden die in rook opgaan.
Waarom niet? Als het je maar hard genoeg raakt...quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:40 schreef john2406 het volgende:
Denk niet dat hier in het land nog ooit een menigte zal staan met de hooivorken in de aanslag?
Zit niet in de volksaard joh. Kijk maar naar de tweede wereldoorlog, dan weet je genoeg.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:41 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Waarom niet? Als het je maar hard genoeg raakt...
Heb jij een hooivork? Ik nietquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:41 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Juist daarom met beetjes zodat het niet opvalt misschien?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:41 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Ik denk zomaar dat de Griekse PM meer azen in zijn mouwen heeft.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:34 schreef Nintex het volgende:
Dieselboom verklaart de Grieken vogelvrij. Zoek het maar uit, jullie kennen de risico's, doei.
De publieke omroep die aan kwaliteitsjournalistiek doet en riskeert minder kijkers te krijgen? No way!quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:22 schreef Szura het volgende:
Leuk zo'n extra journaaltje straks maar nu moet je gewoon live...
Uiteindelijk is het peanuts, minder dan wat een Vlaming jaarlijks aan Wallonië betaalt.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:38 schreef Breekfast het volgende:
[..]
quote:Jaarlijks stroomt er 6 miljard euro van het noorden naar het zuiden van het land, vanuit Brussel is dat 0,3 miljard. Wallonië ontvangt in totaal 6,4 miljard euro. In aantal procent van het bruto binnenlands product gaat het om 1,8 procent van het bbp vanuit Vlaanderen en minder dan 0,1 procent vanuit Brussel.
Hoe onstabiel zou het nou eigenlijk worden?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:40 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik denk meer aan de gevolgen hiervan, nog een onstabiel land erbij, en dit keer weer iets dichterbij huis.
Ik denk dat de West europese bewoners al murw gebeukt zijn en alles maar geleidelijk over zich heen laten gaan.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:39 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Onze centjes zijn allang niet meer heilig, dat hoef je niet alleen bij Griekenland te zoeken.
Het is dus gewoon een communistische turk?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:43 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ik denk zomaar dat de Griekse PM meer azen in zijn mouwen heeft.
Herinner je de tripjes richting Rusland? En de Chinezen zijn er ook nog als mogelijke investeerders.
Als Tsipras oproept om NEE te stemmen dan heeft hij heus nog wel iets in de melk te brokkelen.....het is geen domme jongen of zo....
==============================================
Early life and career
In 2013
Tsipras was born on July 28, 1974 in Athens. His family has its roots in a village near Babaeski in Eastern Thrace (European Turkey), which moved to Greece during the population exchange between Greece and Turkey.[5] His father was born in Epirus.[6][7] His mother was born in Eleftheroupoli.[8]
He joined the Communist Youth of Greece in the late 1980s. In the early 1990s, as a student of Ampelokipoi Multi-disciplinary High School, he was politically active in the student uprising against the controversial law of Education Minister Vasilis Kontogiannopoulos. He rose to prominence as a representative of the student movement when he was featured as a guest on a television show hosted by journalist Anna Panagiotarea. During the interview, Panagiotarea implied that Tsipras was being disingenuous in defending middle and high school students' right to absenteeism without parental notification in the context of protests.[9]
He studied civil engineering at the National Technical University of Athens, graduating in 2000, before undertaking postgraduate studies in Urban and Regional Planning following an inter-departmental MPhil at the School of Architecture of NTUA. Alongside his postgraduate studies, he began working as a civil engineer in the construction industry. He wrote several studies and projects on the theme of the city of Athens.[9][10][11]
As a university student, he joined the ranks of the renascent left-wing movement, particularly the "Enceladus" (Greek: Εγκέλαδος) group, and as member of it was elected to the executive board of the students' union of the Civil Engineering School of NTUA, and also served as student representative on the University Senate. From 1995 to 1997 he was an elected member of the Central Council of the National Students Union of Greece (EFEE).[9]
Beetje laat vind je niet.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:33 schreef Breekfast het volgende:
Ik heb om eerlijk te zijn totaal geen idee, dit is voor het eerst dat zo iets gebeurt volgens mij.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:44 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Hoe onstabiel zou het nou eigenlijk worden?
Meer demonstraties dan in laatste jaren kan je niet echt hebben.
Ik ben mijn drietand aan het slijpen.quote:
Jij bent waterman?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben mijn drietand aan het slijpen.
Dat is in het meest ideale scenario, jaquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:33 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Schijnbaar bestaat er op de straat onduidelijkheid over het verschil tussen meningen en feiten. Iedereen mag vinden wat hij wil, maar meningen worden makkelijker gevormd op basis van juiste feiten, toch?
Ze mogen blij zijn dat ze ooit de kans hebben gekregen. Het is formeel niet eens Europa meer.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:45 schreef empa1010 het volgende:
Grieken lopen weg omdat ze niet nog eens een maand uitstel krijgenze hebben al 6 jaar de tijd gehad om hun zooi op orde te krijgen
Dat is niet vergelijkbaar aangezien dat 1 land is. In Nederland betalen Hollanders, Brabanders en Groningers (zolang er gas ligtquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:44 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het peanuts, minder dan wat een Vlaming jaarlijks aan Wallonië betaalt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
No results found for Varouapisquote:
Maar ook toen had men nog voldoende te verliezen, zelfs na de invasie. Pak alles af en de chaosquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:42 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Zit niet in de volksaard joh. Kijk maar naar de tweede wereldoorlog, dan weet je genoeg.
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is niet vergelijkbaar aangezien dat 1 land is. In Nederland betalen Hollanders, Brabanders en Groningers (zolang er gas ligt) ook veel aan Friezen, Limburgers etc.
Het hoort er bij. Bovendien krijgen die Vlamingen er een prachtig natuurgebied voor terug waar wij alleen maar van kunnen dromen.Er zijn helaas staatsgevaarlijke mensen die menen dat we Griekenland ook als een soort provincie moeten zien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nopequote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:48 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
No results found for Varouapis
hebben jullie problemen met Griekse namen?
Dat geldt nog veel meer voor de minister van Financiën (Varoufakis, een autoriteit binnen zijn vakgebied (speltheorie toegepast op de economie)) maar helaas blijkt hij geen drol van politiek en onderhandelingen te begrijpen. In Nederland hadden wij ook zo'n voorbeeld met Ronald Plasterk. Niet dat we dombo's zoals Dijksma, Zijlstra of Elias dan maar moeten benoemen, die zijn nog veel erger!quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:43 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ik denk zomaar dat de Griekse PM meer azen in zijn mouwen heeft.
Herinner je de tripjes richting Rusland? En de Chinezen zijn er ook nog als mogelijke investeerders.
Als Tsipras oproept om NEE te stemmen dan heeft hij heus nog wel iets in de melk te brokkelen.....het is geen domme jongen of zo....
Ik had het tegen mensen als Szura en digi die blijkbaar geen Griekse namen kunnen typen. Of ze zijn gewoon racist, dat kan ook.quote:
Nee hij is een zeer intelligent persoon die het welzijn van zijn land en burgers op de eerste plaats ziet.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:44 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Het is dus gewoon een communistische turk?
Zijn andere Europese politici ook best goed in hoor.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:51 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Nul verantwoordelijkheid nemen, gewoon lekker politiek bedrijven. Zo doen we dat in Griekenland.
Precies mijn punt. Die man mag nog zo slim zijn, politiek gezien staat zijn hoofd onder water.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:51 schreef Nintex het volgende:
Varoufakis is zenuwachtig aan het blaten, in tegenstelling tot zijn doorgaans goed doordachte monologen. Dit hadden ze niet verwacht.
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:52 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee hij is een zeer intelligent persoon die het welzijn van zijn land en burgers op de eerste plaats ziet.
Maar aan de andere kant heeft hij uiteraard zeer sterke banden met de communisten en dus ook met Rusland en China.
En die zouden wel eens de helpende hand willen bieden.
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat geldt nog veel meer voor de minister van Financiën (Varoufakis, een autoriteit binnen zijn vakgebied (speltheorie toegepast op de economie)) maar helaas blijkt hij geen drol van politiek en onderhandelingen te begrijpen. In Nederland hadden wij ook zo'n voorbeeld met Ronald Plasterk. Niet dat we dombo's zoals Dijksma, Zijlstra of Elias dan maar moeten benoemen, die zijn nog veel erger!
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is niet vergelijkbaar aangezien dat 1 land is. In Nederland betalen Hollanders, Brabanders en Groningers (zolang er gas ligt) ook veel aan Friezen, Limburgers etc.
Het hoort er bij. Bovendien krijgen die Vlamingen er een prachtig natuurgebied voor terug waar wij alleen maar van kunnen dromen.Je vergeet dat limburg met de mijnen leeggeplukt is jaren geleden, nou is schijnbaar Groningen aan de beurt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien volgt holland ook nog wel als de haven van Belgie uitgroeid?
Hij komt erachter dat speltheorie een theorie is en het soms in de praktijk ff anders loopt. Het tekent de elite een heel volk aan een theorie bloot te stellen en er vervolgens achter komen dat ie niet werktquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Precies mijn punt. Die man mag nog zo slim zijn, politiek gezien staat zijn hoofd onder water.
Net als Balkenende, blijven zitten en doen alsof er niets gebeurd isquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:57 schreef Szura het volgende:
@JaapJansen: Varoufakis: ,,If the Greek people say yes, we will sign the agreement."
En dan als regering opstappen/het niet uitvoeren zeker
Dijsselbloem heeft al duidelijk gemaakt dat het referendum geen zin heeft, omdat er geen nieuwe onderhandelingen komen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:57 schreef Szura het volgende:
@JaapJansen: Varoufakis: ,,If the Greek people say yes, we will sign the agreement."
En dan als regering opstappen/het niet uitvoeren zeker
En zelfs dat heeft geen bal te maken met zijn politieke kwaliteiten. Griekenland zit aan het einde van z'n touw, zelfs s'werelds beste politicus gaat daar niks aan veranderen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Precies mijn punt. Die man mag nog zo slim zijn, politiek gezien staat zijn hoofd onder water.
Draaikonten zie ik nog wel gebeuren.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:01 schreef Nintex het volgende:
[..]
Dijsselbloem heeft al duidelijk gemaakt dat het referendum geen zin heeft, omdat er geen nieuwe onderhandelingen komen.
Joh, het was ook hypothetisch. Weet niet in welke sprookjeswereld die Varoufakis leeftquote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:01 schreef Nintex het volgende:
[..]
Dijsselbloem heeft al duidelijk gemaakt dat het referendum geen zin heeft, omdat er geen nieuwe onderhandelingen komen.
psies, mijn voorkeur is : laat ze failliet gaan. Dan hebben we dat ook weer gehad.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:57 schreef asco het volgende:
Het wordt echt tijd dat dit pokerspelletje eens echt afgelopen is.
Doe IETS, wat dan ook, maar laat het niet wéér voortduren.
Ik wou net zeggen, we hebben eerder gehoord dat Europa met een voorstel waar men kon slikken of stikken inmiddels weten we allemaal hoe dat is afgelopen......quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:03 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Draaikonten zie ik nog wel gebeuren.
Fair enough maar dat hij niet de meest geschikte persoon is voor deze functie is ook pijnlijk duidelijk. Let op, ik heb die man anderzijds hoog zitten. Net als Plasterk.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:02 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
En zelfs dat heeft geen bal te maken met zijn politieke kwaliteiten. Griekenland zit aan het einde van z'n touw, zelfs s'werelds beste politicus gaat daar niks aan veranderen.
Waar stond die ouderdomsleeftijd in Griekenland nog eens op?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:06 schreef tralalala het volgende:
Denken dat er geen deal komtStraks gewoon weer een paar miljarden naar Griekenland en de AOW naar 70 in Nederland
Vind ik een goed idee, maar dat is (het begin van het) einde (van de) unie.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:05 schreef deedeetee het volgende:
[..]
psies, mijn voorkeur is : laat ze failliet gaan. Dan hebben we dat ook weer gehad.
Juist en ik denk dat de Grieken dat ook wel weten, pokeren met een zonebril helpt dan niet denk ik?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:08 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Vind ik een goed idee, maar dat is (het begin van het) einde (van de) unie.
Daarom kunnen we er op rekenen dat onze kaste "politici" alles op alles zullen zetten om dat te voorkomen.
Mooi toch! Het begin van het eindequote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:08 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
.
We zitten op het punt dat wat de grieken ook beloven, en we kunnen het voorspellingsmodel nog wat meer aanvullen, zelfs als ze het daarna dan ook echt gaan doen, het betekent wederom nog meer tijdelijk krediet wat europese politici op dit punt *niet meer* kunnen verkopen aan het volk.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Fair enough maar dat hij niet de meest geschikte persoon is voor deze functie is ook pijnlijk duidelijk. Let op, ik heb die man anderzijds hoog zitten. Net als Plasterk.
Ze zijn failliet verklaard door Dijselbloem zojuist, voor zover dat nog niet duidelijk mocht zijn. Nu vergaderen ze over de afwikkeling van het faillisement. De ECB en eurogroep zullen in close contact overleg voeren om de geloofwaardigheid en stabiliteit van de eurozone te borgen. Dat zal weinig problemen moeten opleveren omdat de ECB enorm veel euro's kan QEen zonder dat de inflatie erg oploopt op dit moment. Coordinatie tussen de ECB en eurogroep is heel belangrijk omdat ze in deze een gesloten front moeten vormen tegen evt speculanten.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:05 schreef deedeetee het volgende:
[..]
psies, mijn voorkeur is : laat ze failliet gaan. Dan hebben we dat ook weer gehad.
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Juist en ik denk dat de Grieken dat ook wel weten, pokeren met een zonebril helpt dan niet denk ik?
Benieuwd ben ik er ook naar, al betwijfel ik of het goed is?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:14 schreef HighVolume het volgende:
Wat zijn nou de gevolgen voor europa als Griekenland uit de EU wordt gezet ?
Kan totaal niet uitmaken,quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:14 schreef HighVolume het volgende:
Waarom het einde? Er zijn geen situaties vergelijkbaar met Griekenland.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:08 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Daarom kunnen we er op rekenen dat onze kaste "politici" alles op alles zullen zetten om dat te voorkomen.
Ik denk dat ze dat liever niet zien gebeuren de EU evenmin. De vrees is dat ze er op termijn zelf uit moeten stappen omdat anders alle vorderingen nog ten minste 2 jaar in euro's opeisbaar zijn.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:14 schreef HighVolume het volgende:
quote:Het Griekse compromisvoorstel, dat de kabinetschef van Juncker zondagavond nog een erg positieve beoordeling meegaf, kreeg woensdag na wat rekenwerk een totaal onvoldoende mee. Slecht voor de groei, zo luidde de spin. Voor Paul Krugman werd het toen te veel. ‘Are you kidding us?’, schreef hij. ‘Uitgerekend de lui die de door austerity veroorzaakte ravage straal negeerden, doceren nu wat goed is voor de groei.’ Aan lef ontbreekt het de drie instellingen inderdaad niet. Pleiten voor groei en tegelijk de btw op onbewerkte levensmiddelen van 13 naar 23 procent optrekken, goed voor een prijsverhoging van 10 procent van brood, kaas en olie. Peanuts voor het betere volk, een aanslag op de koopkracht van de armste Grieken en een oorvijg aan het electoraat van Syriza. Doorrekenen, heet dat dan, maar in feite wordt een artillerie in stelling gebracht om de laatste verdedigingsgordel van Syriza op te rollen. Kortom, de shockdoctrine revisited, voor volwassen heren met cravate of dames in chanelpakje.
Nog even Krugman. ‘Als het tot een Grexit komt, is het omdat de crediteuren, alleszins het IMF, erop aanstuurden.’ De Brusselse evenementen van de vorige week spreken die conclusie niet tegen. En er is meer. De Griekenlandsaga toont aan hoe fors de muntunie in de politieke maneuvreerruimte, dus de nationale democratie, heeft gesnoeid. In vergelijking met de François Mitterrand van begin jaren 80 is het regeerprogramma van Syriza een zachtgekookt ei, maar toch wordt de regering-Tsipras fijngemalen. Zoveel is duidelijk: in dit Europa en deze muntunie wordt links hooguit getolereerd als poedel. Of als oppositiepartij.
Omdat daarna het precedent is geschapen; andere landen kunnen dan ook uit de EU.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waarom het einde? Er zijn geen situaties vergelijkbaar met Griekenland.
Doemdenkers heb je altijd. Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Alleen de Grieken gaan het effe kut krijgen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waarom het einde? Er zijn geen situaties vergelijkbaar met Griekenland.
Dat hoop ik oprecht ookquote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:24 schreef remlof het volgende:
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.
Het kost de rest van Europa geld, want er moet worden afgeboekt op de vorderingen op Griekenland. Net zoals met een faillissement bij een bedrijf dat gevolgen heeft voor anderen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:14 schreef HighVolume het volgende:
Wat gaan de gevolgen zijn? Exit Griekenland uit de EMU en de EU?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ze zijn failliet verklaard door Dijselbloem zojuist, voor zover dat nog niet duidelijk mocht zijn. Nu vergaderen ze over de afwikkeling van het faillisement. De ECB en eurogroep zullen in close contact overleg voeren om de geloofwaardigheid en stabiliteit van de eurozone te borgen. Dat zal weinig problemen moeten opleveren omdat de ECB enorm veel euro's kan QEen zonder dat de inflatie erg oploopt op dit moment. Coordinatie tussen de ECB en eurogroep is heel belangrijk omdat ze in deze een gesloten front moeten vormen tegen evt speculanten.
Dat is een stap die alleen de Grieken zelf kunnen zetten, en voorlopig lijken ze dat nog niet van plan te zijn. Varoufakis is er zelfs nog van overtuigd dat ze wel tot een akkoord kunnen komen:quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat gaan de gevolgen zijn? Exit Griekenland uit de EMU en de EU?
quote:27 juni 2015, 18:17
Varoufakis: 'Er is nog tijd'
Volgens Varoufakis is er nog steeds een kans dat Griekenland tot overeenstemming komt met de schuldeisers, ondanks het afbreken van de onderhandelingen: 'We kunnen nog een nacht, en een paar dagen onderhandelen om het voorstel te verbeteren.'
Verder bevestigt Varoufakis dat hij de ECB-voorzitter Mario Draghi heeft gesproken, maar de minister gaat niet in op de inhoud van dat gesprek.
http://www.volkskrant.nl/(...)ef-mislukt~a4089812/
Helemaal eens. De EU is een neoliberaal project.quote:
Nee, dat klopt niet.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:24 schreef crystal_meth het volgende:
"groeibevorderende maatregelen" nodig, zegt het IMF. Daarom eist het dat de BTW op horeca verhoogd wordt. Wat een klucht.![]()
![]()
De rest van Europa is zo rijk dat dat niet echt een probleem is.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:27 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het kost de rest van Europa geld, want er moet worden afgeboekt op de vorderingen op Griekenland. Net zoals met een faillissement bij een bedrijf dat gevolgen heeft voor anderen.
Gewoon even uithuilen over het verlies en dan snel weer verder gaan.
Hoe vaak mag dat of dit dan voorkomen zodat de rest ook rijk blijft, of waar kunnen de rijken dan heen, is er nog een ander optie voor de rijken dan om het maar te benoemen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:28 schreef remlof het volgende:
[..]
De rest van Europa is zo rijk dat dat niet echt een probleem is.
De formulering van de (rest van de) Eurogroep is daarentegen helder:quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat is een stap die alleen de Grieken zelf kunnen zetten, en voorlopig lijken ze dat nog niet van plan te zijn. Varoufakis is er zelfs nog van overtuigd dat ze wel tot een akkoord kunnen komen:
[..]
We hebben het over de Mitterrand die in 1983 een volledige u-bocht maakte toen hij doorkreeg dat zijn beleid niet realiseerbaar was?quote:In vergelijking met de François Mitterrand van begin jaren 80 is het regeerprogramma van Syriza een zachtgekookt ei, maar toch wordt de regering-Tsipras fijngemalen.
Tja, mijn krant kopt "Het IMF wil dat de Griekse regering ‘groeibevorderende maatregelen’ neemt. Waarom wil Lagarde dan de btw op de horeca optrekken?". Volgens jou klopt dat niet? Bron?quote:
quote:27 juni 2015, 18:08
Varoufakis: referendum gaat door
Er is volgens de Griekse minister Varoufakis van Financiën geen reden om het referendum over het reddingsplan af te blazen. Wel zijn de Grieken bereid om het advies aan de bevolking aan te passen, als de voorstellen verbeteren.
http://www.volkskrant.nl/(...)ef-mislukt~a4089812/
Want economie is een exacte wetenschap. In de burelen van de EU hebben ze de blauwdruk liggen van het plan wat Griekenland ge-ga-ran-deerd weer op poten brengt.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:28 schreef Igen het volgende:
Ten tweede: het IMF wilde maatregelen die gegarandeerd effect hebben.
Dat denk ik ookquote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:06 schreef tralalala het volgende:
Denken dat er geen deal komtStraks gewoon weer een paar miljarden naar Griekenland en de AOW naar 70 in Nederland
lol, zoals de vorige maatregelen die het IMF goedkeurde? Een kortstondige daling van het GDP, waarna de Griekse economie weer zou groeien. Dat was de IMF voorspelling!quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:28 schreef Igen het volgende:
Ten tweede: het IMF wilde maatregelen die gegarandeerd effect hebben.
En wat zou er dan wél moeten gebeuren? Een permanente transferunie? Elk jaar miljarden naar Griekenland, gratis en voor niks, zonder voorwaarden?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:35 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Want economie is een exacte wetenschap. In de burelen van de EU hebben ze de blauwdruk liggen van het plan wat Griekenland ge-ga-ran-deerd weer op poten brengt.
Nee.
De EU opereert niet anders dan setje bankiers a'la goldman sachs. De centen die de EU in Griekenland gestoken heeft zover, die moeten terug, dus willen we 'plannen' zien die dat in het vooruitzicht stellen.
Dat Griekenland zelf naar de middeleeuwen wordt bezuinigd, zo heftig word de publieke sector afgebroken, interesseert ze niets.
hij is minister van Defensie. Hij is overigen geen Syriza lid maar lid van de Griekse Onafhankelijken (Syriza coalitiepartnerquote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:39 schreef Falco het volgende:
https://parltv.live.grnet.gr/webtv/
Wat een gebrul van deze Syriza-dude. Dit is Hitler in het kwadraat.
Inderdaad: https://en.wikipedia.org/wiki/Panos_Kammenosquote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:40 schreef L3gend het volgende:
[..]
hij is minister van Defensie. Hij is overigen geen Syriza lid maar lid van de Griekse Onafhankelijken (Syriza coalitiepartner
Wauwquote:Kammenos has stated that "Europe is governed by German neo-Nazis".[8] He has also called German Minister of Finance Wolfgang Schäuble persona non grata because of war reparations that Kammenos demands from Germany.[11]
In December 2014, Kammenos claimed on television that Greek Jews don't pay taxes. The remark was condemned by Greece's Jewish community and government officials, who called it "conspiracy theories, lies and slander”.[12]
In March 2015 Kammenos said that "If they deal a blow to Greece, then they should know Greece will suspend the Dublin II treaty, and migrants will get their ID and documents and will travel to Berlin". He also stated that "If Europe leaves us in the crisis, we will flood it with migrants, and it will be even worse for Berlin if in that wave of millions of economic migrants there will be some jihadists of the Islamic State too” and threatened that Greece would "give to migrants from everywhere the documents they need to travel in the Schengen area."[13][14]
Nee, maatregelen die de economie doen groeien, maw net het omgekeerde van wat de EU en het IMF nu lijken te willen doen: hun maatregelen zullen voorspelbaar leiden tot meer werkloosheid, meer armoede, krimpen van de economie...quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:40 schreef Igen het volgende:
[..]
En wat zou er dan wél moeten gebeuren? Een permanente transferunie? Elk jaar miljarden naar Griekenland, gratis en voor niks, zonder voorwaarden?
Moet je nagaan waar de Gouden Dageraad voorstaatquote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Inderdaad: https://en.wikipedia.org/wiki/Panos_Kammenos
[..]
Wauw
Ik denk dat het onontkomelijk is dat de EU zijn verliezen neemt.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:40 schreef Igen het volgende:
[..]
En wat zou er dan wél moeten gebeuren? Een permanente transferunie? Elk jaar miljarden naar Griekenland, gratis en voor niks, zonder voorwaarden?
Wát voor maatregelen? Gezien je stellige "nee" heb je blijkbaar bepaalde maatregelen in je hoofd die niet via tekorten te hoeven gefinancierd - daar ben ik erg benieuwd naar.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:44 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Nee, maatregelen die de economie doen groeien, maw net het omgekeerde van wat de EU en het IMF nu lijken te willen doen: hun maatregelen zullen voorspelbaar leiden tot meer werkloosheid, meer armoede, krimpen van de economie...
Daarvan is nu een gast aan het woord. Deze kerel (https://en.wikipedia.org/wiki/Nikolaos_Michaloliakos) ontkent dat er gaskamers waren in WOIIquote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:44 schreef L3gend het volgende:
[..]
Moet je nagaan waar de Gouden Dageraad voorstaat
link?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:46 schreef Falco het volgende:
[..]
Daarvan is nu een gast aan het woord. Deze kerel (https://en.wikipedia.org/wiki/Nikolaos_Michaloliakos) ontkent dat er gaskamers waren in WOII
waarom?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:33 schreef L3gend het volgende:
[..]
krijgen we na een mogelijk grexit ook GreNavoExit
Hmm, zoals ipv minder geld uitgeven, meer geld uitgeven, ipv meer belastingen minder belastingen, zoiets? Ja, zou ik ook wel willen, geen gezeik iedereen rijk, toch?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:44 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Nee, maatregelen die de economie doen groeien, maw net het omgekeerde van wat de EU en het IMF nu lijken te willen doen: hun maatregelen zullen voorspelbaar leiden tot meer werkloosheid, meer armoede, krimpen van de economie...
quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:46 schreef Falco het volgende:
[..]
Daarvan is nu een gast aan het woord. Deze kerel (https://en.wikipedia.org/wiki/Nikolaos_Michaloliakos) ontkent dat er gaskamers waren in WOII
quote:In April 2014, Golden Dawn MP Ilias Panagiotaros described Hitler as a "great personality, like Stalin" and denounced homosexuality as a "sickness".
Die zie ik nog wel een staatsgreep plegen na een grexit.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:44 schreef L3gend het volgende:
[..]
Moet je nagaan waar de Gouden Dageraad voorstaat
Dus volgens jou heeft het IMF gelijk en de rest heeft ongelijk?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Wát voor maatregelen? Gezien je stellige "nee" heb je blijkbaar bepaalde maatregelen in je hoofd die niet via tekorten te hoeven gefinancierd - daar ben ik erg benieuwd naar.
(uit De Standaard)quote:In informele gesprekken maken ook Europese diplomaten en politici er geen geheim van dat ze niet begrijpen waarom het IMF zo blijft aandringen op die btw-verhoging in de horeca. Het is zeker geen ‘groeibevorderende maatregel’, terwijl Lagarde net zegt dat het de plannen van de Griekse regering net daaraan ontbreekt. Haar btw-plan bevat geen verhoging van het tarief voor melk of olie meer. Dat voorstel, dat vooral de armste Grieken zou treffen, werd deze week geschrapt. Maar het dreigt wel schade aan te richten in de toeristische sector. ‘Tsipras heeft daar gewoon een punt’, klonk het deze week in hoge Europese kringen. ‘Dat heeft geen zin.’
Op dit moment bedraagt de btw op hotelbezoek 6,5 procent in Griekenland, terwijl die voor restaurants en cafés op 13 procent ligt. Als het van het IMF afhangt, wordt dat twee keer 23 procent. Ter vergelijking: in Italië en Spanje geldt een tarief van 10 procent, op Malta is het 8 procent. Een btw-verhoging dreigt zonnekloppers een andere kant op te sturen, terwijl de toeristische sector een van de weinige is die niet helemaal in mekaar zijn gestuikt. Er werkten in 2014, volgens de World Travel & Tourism Council, ongeveer 340.000 mensen. Dat is iets meer dan 9 procent van de totale Griekse werkgelegenheid.
Eerder een zege voor de eurozone. Het zwaard van Damocles wat er al jarenlang boven hangt gaat eindelijk worden verwijderd.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:52 schreef Izzy73 het volgende:
De huidige regering is een zegen voor Griekenland.
Ik vroeg nou al twee keer wat er volgens jou wél moet gebeuren. Dit is nog steeds geen antwoord op die vraag.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:53 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dus volgens jou heeft het IMF gelijk en de rest heeft ongelijk?
[..]
(uit De Standaard)
Het is de minister van Volksgezondheid: https://en.wikipedia.org/wiki/Panagiotis_Kouroumblisquote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:58 schreef Falco het volgende:
Die stream naar het Griekse parlement is echt baas. Nu is de Griekse Ray Charles aan het woord.
Wauwquote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:59 schreef Falco het volgende:
[..]
Het is de minister van Volksgezondheid: https://en.wikipedia.org/wiki/Panagiotis_Kouroumblis
En blind geworden door een overgebleven Duitse granaat.
Inderdaad, landen als Ierland, Portugal, Spanje en nota bene Cyprus staan wel achter het gezamenlijke statement. Het feit dat Varoufakis zelfs de support van hen kwijt is zegt genoeg. Kijk ook niet raar op als ze ineens wel Eurobonds e.d. gaan introduceren - zonder Griekenland uiteraard.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Eerder een zege voor de eurozone. Het zwaard van Damocles wat er al jarenlang boven hangt gaat eindelijk worden verwijderd.
Hij leest die twee blinde eurofielen wel goed de les.quote:Helena Smith, our Athens correspondent, has more details of Tsipras’s call to Merkel and Hollande today.
Tsipras apparently told both leaders:
“Democracy is of the highest order in Greece and the referendum will take place regardless of the Euro group decision.”
En wat gaat hij eind volgende week doen, nog voor het referendum? Ontkennen dat Griekenland failliet is?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:02 schreef Confetti het volgende:
[..]
Hij leest die twee blinde eurofielen wel goed de les.
Dat referendum komt neer op:quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En wat gaat hij eind volgende week doen, nog voor het referendum? Ontkennen dat Griekenland failliet is?
Dat zou je dan ook als 'de les lezen' kunnen zien
Hebben die landen Griekenland ooit echt gesteund dan? Portugese kranten benadrukten vanaf begin af aan al dat volgens hun Portugal meer op Ierland dan op Griekenland lijkt (hardwerkend, hervormingen doorvoeren etc.)quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:01 schreef Nintex het volgende:
[..]
Inderdaad, landen als Ierland, Portugal, Spanje en nota bene Cyprus staan wel achter het gezamenlijke statement. Het feit dat Varoufakis zelfs de support van hen kwijt is zegt genoeg. Kijk ook niet raar op als ze ineens wel Eurobonds e.d. gaan introduceren - zonder Griekenland uiteraard.
Gewoon een referendum of ze failliet zijn.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En wat gaat hij eind volgende week doen, nog voor het referendum? Ontkennen dat Griekenland failliet is?
Dat zou je dan ook als 'de les lezen' kunnen zien
Nee nee nee. Varoufakis heeft al gezegd dat het referendum niet over de euro zal gaan, dus de gewenste keuzes zijn blijkbaar ongeveer zo:quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:08 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Dat referendum komt neer op:
"Beste landgenoten, we gaan zo meteen als land door het putje. En dat kan op manier A of B. Kiest u maar."
Ik zou niet graag in de beste man z'n schoenen willen staan.
We hadden het over de IMF maatregelen, die jij verdedigde, ook al keurt quasi iedereen ze af als ondoeltreffend of regelrecht schadelijk voor de Griekse economie. Dan is "wat zou jij dan doen" een zwak argument.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik vroeg nou al twee keer wat er volgens jou wél moet gebeuren. Dit is nog steeds geen antwoord op die vraag.
Gedeeltelijk misschien, je beseft toch wel dat de 240 miljard aan leningen niet naar Griekenland is gegaan maar naar Duitse, Franse en Nederlandse banken, private investeerders hebben hierdoor 5 jaar de tijd gehad om hun geld veilig te stellen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Eerder een zege voor de eurozone. Het zwaard van Damocles wat er al jarenlang boven hangt gaat eindelijk worden verwijderd.
Ok, het IMF raadde verkeerde opties aan.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:12 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
We hadden het over de IMF maatregelen, die jij verdedigde, ook al keurt quasi iedereen ze af als ondoeltreffend of regelrecht schadelijk voor de Griekse economie. Dan is "wat zou jij dan doen" een zwak argument.
Maar in het echt is 2 natuurlijk: linksom of rechtsom niet meer de euro als betaalmiddel.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee nee nee. Varoufakis heeft al gezegd dat het referendum niet over de euro zal gaan, dus de gewenste keuzes zijn blijkbaar ongeveer zo:
"1. [ ] In de euro blijven en bezuinigen, zoals de Troika wil
2. [ ] In de euro blijven maar het bezuinigingspakket niet aanvaarden
We adviseren optie 2."
Geen wonder dat de Eurogroep dit niet serieus neemt.
De eigen banken bedoel je.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:30 schreef Nintex het volgende:
Wat de Grieken niet snappen (en de Amerikaanse economen ook niet) is dat de Nederlandse, Duitse, Finse, Franse etc. belastingbetalers opdraaien voor het gekloot van de Grieken.
De Grieken hebben 5 jaar gehad om te hervormen en werkelijk niets uitgevoerd. Het beetje hervormen dat gelukt is, werd door Tsipras teruggedraaid.quote:
Morgen verwacht ik meer duidelijkheid van de ECB. Hopelijk kappen ze de ELA-creditlijn, er is in feite ook geen basis meer voor nu je weet dat verdere extentie van ELA giften zijn van EU-belastingbetalers want er is weinig kans dat de vorderingen die ten grondslag liggen aan ELA nog inbaar zijn. Het zou feitelijk om een directe transfer gaan.quote:ECB let scherp op Griekse situatie
De Europese Centrale Bank (ECB) houdt de situatie in en rond Griekenland scherp in de gaten. Dat liet de ECB zaterdag weten naar aanleiding van het afgebroken overleg binnen de eurogroep over de verdere verstrekking van financiële steun aan Griekenland.
De ECB gaf aan dat het ECB-bestuur op een gepast moment zal vergaderen over de Griekse situatie. Naar verluidt vindt dat overleg zondag plaats.
Daarbij gaat vooral om de kwetsbare positie van Griekse banken. Die worden overeind gehouden met noodsteun van de Griekse centrale bank, die alleen met toestemming van de ECB kan worden verleend.
ANP
Mijn conclusie is dat het IMF en de ministers van financiën de onderhandelingen wilden laten mislukken.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Ok, het IMF raadde verkeerde opties aan.
En nu?
Wie weet. Maar des te beter, zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:17 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mijn conclusie is dat het IMF en de ministers van financiën de onderhandelingen wilden laten mislukken.
word deze ondertiteld?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 18:58 schreef Falco het volgende:
Die stream naar het Griekse parlement is echt baas. Nu is de Griekse Ray Charles aan het woord.
Dan hadden ze dat toch al veel eerder kunnen doen?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:17 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mijn conclusie is dat het IMF en de ministers van financiën de onderhandelingen wilden laten mislukken.
Maar al neemt de Eu dit niet serieus, wat dan? De democratie heeft gesproken dan in Griekenland.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee nee nee. Varoufakis heeft al gezegd dat het referendum niet over de euro zal gaan, dus de gewenste keuzes zijn blijkbaar ongeveer zo:
"1. [ ] In de euro blijven en bezuinigen, zoals de Troika wil
2. [ ] In de euro blijven maar het bezuinigingspakket niet aanvaarden
We adviseren optie 2."
Geen wonder dat de Eurogroep dit niet serieus neemt.
Tsipras doet maar. Democratie betekent niet dat Griekse kiezers over het geld van 500 miljoen Europeanen mogen beslissen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:21 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Maar al neemt de Eu dit niet serieus, wat dan? De democratie heeft gesproken dan in Griekenland.
Eigenlijk wel slim van Tsipras want hij zal hierna de EU beschuldigen van dictatorship.
Ik heb altijd al gezegd dat de eis tot een kwijtschelding gevaarlijk was. Immers bij een bankroet staan de schuldeisers sterker en in het geval van Griekenland ingebed in de EU al helemaal. Misschien had Varouvakis die info vergeten in zijn model te implementeren.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:17 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De EU is een dictatuur omdat ze de Grieken niet op hun voorwaarden geld geven?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:21 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Maar al neemt de Eu dit niet serieus, wat dan? De democratie heeft gesproken dan in Griekenland.
Eigenlijk wel slim van Tsipras want hij zal hierna de EU beschuldigen van dictatorship.
Nee maar ze mogen wel zeggen of zij iets accepteren of niet. En als de grieken zeggen: wij accepteren deze paketten niet dan is het terug naar de onderhandelingstafel of de Grieken uit de Eu zetten....quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Tsipras doet maar. Democratie betekent niet dat Griekse kiezers over het geld van 500 miljoen Europeanen mogen beslissen.
Waaeom zou hij het niet doen om zijn eigen politieke leven en het leven van zijn partij te beschermen?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:21 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Siryza moest wel de schuld krijgen, natuurlijk. Is hun gelukt ook, kijk naar de hoeveelheid propaganda die er in Europa over Griekenland verspreid is. Griekenland, waar iedereen een vet pensioen heeft, niemand belastingen betaalt, etc... Zou me niet verbazen als de Grieken ondertussen minder populair zijn dan de Russen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:20 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Dan hadden ze dat toch al veel eerder kunnen doen?
Klopt. De Grieken mogen zeggen dat ze het niet accepteren - dan loopt het noodhulpprogramma af en gaan de banken failliet en kan de overheid de pensioenen en ambtenarensalarissen niet meer (volledig) uitbetalen. Prima. En dan mogen de Grieken helemaal zelf democratisch beslissen hoe ze dat gaan oplossen. Daar ben ik helemaal voor, en dat is geen flauw grapje.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:24 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee maar ze mogen wel zeggen of zij iets accepteren of niet. En als de grieken zeggen: wij accepteren deze paketten niet dan is het terug naar de onderhandelingstafel of de Grieken uit de Eu zetten....
Vroeger werd de oorlog verklaard, dat kan nu niet meer...
Tsipras zit in een "gunstigere" zetel dan de EU.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Waaeom zou hij het niet doen om zijn eigen politieke leven en het leven van zijn partij beschermen?
Je zult eens zien hoe snel de Russen en de Chinezen te hulp gaan schieten.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Klopt. De Grieken mogen zeggen dat ze het niet accepteren - dan loopt het noodhulpprogramma af en gaan de banken failliet en kan de overheid de pensioenen en ambtenarensalarissen niet meer (volledig) uitbetalen. Prima. En dan mogen de Grieken helemaal zelf democratisch beslissen hoe ze dat gaan oplossen. Daar ben ik helemaal voor, en dat is geen flauw grapje.
Dat zou mij ook niet verbazen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:25 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Siryza moest wel de schuld krijgen, natuurlijk. Is hun gelukt ook, kijk naar de hoeveelheid propaganda die er in Europa over Griekenland verspreid is. Griekenland, waar iedereen een vet pensioen heeft, niemand belastingen betaalt, etc... Zou me niet verbazen als de Grieken ondertussen minder populair zijn dan de Russen.
En waarom willen zij wel geld verbranden?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:27 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Je zult eens zien hoe snel de Russen en de Chinezen te hulp gaan schieten.
En dan zijn ze veel beter af als ze een vazalstaat van Rusland of een wingewest van China zijn?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:27 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee maar de Chinezen en de Russen zullen geen wurgcontracten samenstellen zoals Goldman Sachs dit deed bij Griekenland.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En dan zijn ze veel beter af als ze een vazalstaat van Rusland of een wingewest van China zijn?
Vroeger werd het land geplunderd en gebrandschat maar gelukkig zijn we nu beschaafder. Er zullen onderhandelingen komen met de schuldeisers over een haircut. Daarna worden de bestaande schulden geherstructureerd in de vorm van obligaties. In het recente geval van Argentinie betrof de haircut 70%. Is die herstructureringsdeal rond dan kan het land noodkredieten aanvragen bij het IMF om zijn importen te kunnen blijven financieren. Griekenland heeft als voordeel dat het veel toerisme kent. Er komen dus zwz aardig wat vreemde valuta binnen waarmee ze hun importen kunnen betalen. Het gaat dan vooral om machines, vrachtwagens dat soort dingen die ze zelf niet maken. Voedsel gaan ze zelf meer produceren ipv importeren.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:26 schreef agter het volgende:
Wie kan me vertellen wat er gebeurd als een land failliet wordt verklaard?
Komt er dan een curator, en wordt de inboedel dan geveild ofzo?
Omdat hij erop afgerekend word is het niet door zuis europa dan wel door het noordenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 17:27 schreef crystal_meth het volgende:
Waarom zit Dijsselbloem voortdurend een scheef bakkes te trekken?
Dat het IMF hypocriet is, is mij ook wel duidelijk. Het is zo openlijk en ongestraft dat het ronduit beschamend is.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:28 schreef crystal_meth het volgende:
Ondertussen mag Oekraine dreigen te defaulten, en het IMF zegt, geen probleem, wij blijven sowieso geld leveren...
ik dacht eerder aan een neurologische aandoening, of ischemic stroke of zo. Trok steeds z'n linkermondhoek omhoog.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:42 schreef vipergts het volgende:
[..]
Omdat hij erop afgerekend word is het niet door zuis europa dan wel door het noorden
Ik denk bijna zeker dat je dit schromelijk overschat. Moskou heeft tientallen of honderden miljarden pot beschikbaar om even aan ontwikkelingshulp te doen. En Chinezen doen niks zonder er zelf een tienvoud voor terug te krijgen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:27 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Aangezien de nieuwe Dragme wel zal kelderen als een baksteen zal een kwijtschelding van 70% ook niet genoeg zijn; de schuld (voornamelijk in euro's) zal de Grieken hoe dan ook boven de pet blijven groeien. Daarnaast lijkt mij de welwillendheid van het IMF ook vrijwel 0 aangezien zij nu kunnen fluiten naar de 1.5 miljard aflossing van komende week.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vroeger werd het land geplunderd en gebrandschat maar gelukkig zijn we nu beschaafder. Er zullen onderhandelingen komen met de schuldeisers over een haircut. Daarna worden de bestaande schulden geherstructureerd in de vorm van obligaties. In het recente geval van Argentinie betrof de haircut 70%. Is die herstructureringsdeal rond dan kan het land noodkredieten aanvragen bij het IMF om zijn importen te kunnen blijven financieren. Griekenland heeft als voordeel dat het veel toerisme kent. Er komen dus zwz aardig wat vreemde valuta binnen waarmee ze hun importen kunnen betalen. Het gaat dan vooral om machines, vrachtwagens dat soort dingen die ze zelf niet maken. Voedsel gaan ze zelf meer produceren ipv importeren.
De pensioenen en ambtenaren salarissen zullen sterk dalen omdat die met vers gedukt geld worden betaald op termijn en waar maar weinig vertrouwen in is.
Ik vraag me af of jij toevallig werkzaam bent bij een financieel instituut, en of die dan zoveel minder hypocriet zijn dan het IMF?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 19:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat het IMF hypocriet is, is mij ook wel duidelijk. Het is zo openlijk en ongestraft dat het ronduit beschamend is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |