quote:Blatter herkozen als voorzitter van FIFA na terugtrekken prins Ali
Sepp Blatter is vrijdag herkozen als FIFA-voorzitter op het congres van de wereldvoetbalbond in Zürich. De 79-jarige Zwitser versloeg zijn enige tegenstrever prins Ali Bin Al-Hussein bij een stemming van de 209 leden van de FIFA. Blatter kreeg na de eerste stemronde 133 stemmen, tegenover 73 voor prins Ali. Eigenlijk was er daarna een tweede stemronde nodig, maar prins Ali besloot zich terug te trekken.
Blatter is al voorzitter van de bond sinds 1998 en begint aan zijn vijfde termijn van vier jaar. "Ik wil prins Ali bedanken", aldus Blatter in zijn overwinningsspeech. Een staande ovatie viel hem ten deel. "Hij was een uitdager die een zeer goed resultaat heeft behaald. Hij had ook kunnen zeggen: kom op, we doen een tweede ronde."
Blatter zei zijn hoge leeftijd (79) geen probleem te vinden. "Er zijn mensen van 50 jaar die er oud uit zien.Ik ga niets veranderen aan het WK, daarvoor is dat toernooi te belangrijk", kondigde Blatter verder aan. Hij pleitte voor een betere vertegenwoordiging van continenten in de FIFA-commissies.
Teleurstelling
De herverkiezing van Blatter betekent een teleurstelling voor de Europese bond UEFA, waarvan de leden bijna allemaal achter prins Ali stonden. Blatter lag bij veel Europese landen onder vuur vanwege diverse corruptieschandalen waarmee de FIFA te maken heeft gehad onder zijn leiding.
Volgens de FBI hebben negen FIFA-leden zich sinds de jaren negentig voor meer dan 145 miljoen euro verrijkt. Zeven van hen werden woensdag op last van de Amerikaanse geheime dienst gearresteerd. Tegelijkertijd startte de Zwitserse justitie een onderzoek naar de toewijzing van de komende WK's.
Blatter kon bij de geheime stemming zeer waarschijnlijk wel rekenen op steun uit Afrika en bijna heel Azië, samen al goed waren voor ruim 90 van de 209 stemmen.
quote:Crisisoverleg bij FIFA na schandaal - Platini wilde Blatter weg hebben
FIFA-baas Sepp Blatter heeft vanmiddag op het hoofdkantoor in Zürich een spoedoverleg gehouden om te praten over het grootschalige corruptieschandaal bij de wereldvoetbalbond. Hij sprak daar met de voorzitters van zes continentale bonden, zo meldt persbureau Reuters. Ook de voorzitter van de Europese voetbalbond UEFA, Michel Platini, was daarbij aanwezig. Voorafgaand aan de ontmoeting riep Platini Blatter op om zijn functie neer te leggen.
Over de inhoud van het overleg wilde een woordvoerder tegenover Reuters niets kwijt, afgezien van dat er over "de huidige situatie" wordt gesproken. Het komt zelden voor dat de FIFA een spoedoverleg organiseert. Tegelijkertijd is ook de top van de Europese voetbalbond UEFA bijeen.
Naast de twee mannen - Jeffrey Webb van de CONCACAF (Noord- en Midden-Amerika) en Eugenio Figueredo van de Zuid-Amerikaanse bond - werden nog zeven medewerkers van de bond opgepakt. Dat schandaal kwam voor Blatter op een slecht moment, aangezien morgen op het FIFA-congres een gooi wil doen naar een nieuwe termijn als FIFA-voorzitter.
Ook UEFA in conclaaf
Ook op de burelen van de UEFA werd vanmiddag druk overlegd. De leiders van de 53 Europese voetbalbonden waren daar sinds 12.30 uur in gesprek over een gezamenlijke strategie tijdens het congres. Zojuist werd bekend dat de Europese bond de verkiezingen bij de FIFA niet zal boycotten, zoals eerder op de dag even ter sprake kwam.
Bart Hinke
Van Praag: geen boycot UEFA, wel grote meerderheid van Europese landen voor prins Ali morgen bij verkiezing FIFA-president. #fifa #uefa 1 uur geleden
De bond zou dat dreigmiddel overwegen om de verkiezingen te vertragen. De UEFA wil dat de FIFA nog een half jaar wacht voordat de volgende voorzitter wordt gekozen. Sommige landelijke bonden binnen de UEFA zouden wel weer direct willen stemmen. De Nederlandse UEFA is daar een van, zo liet directeur Bert van Oostveen vanmiddag weten.
Stemmen op de concurrent
Wel zullen veel van de Europese bonden stemmen op Blatters concurrent tijdens de verkiezingen, prins Ali Bin Al-Hussein. Dat is de enige overgebleven kandidaat, nadat Luis Figo en de Nederlandse Michael van Praag zich eerder deze maand terugtrokken uit de strijd. De verwachting was tot gisteren dat prins Ali weinig kans maakte.
Inmiddels denkt de prins veel meer stemmen te kunnen verzamelen, stelt van Oostveen. Op de Aziatische bonden hoeft hij waarschijnlijk niet te rekenen: die lieten eerder vandaag weten dat ze nog altijd Blatter steunen, ook al zijn ze "teleurgesteld en verdrietig" over het schandaal van gisteren.
Bart Hinke
Van Oostveen: prins Ali zegt veel stemmen te kunnen halen, 'aantal komt in de buurt van benodigde 105', liet Jordaanse prins doorschemeren.
Platini vroeg Blatter ontslag te nemen
Tijdens een persconferentie na de UEFA-bijeenkomst stond UEFA-voorzitter Michel Platini de pers te woord. Hij sprak onder meer over de aanstaande verkiezingen voor het presidentschap van de FIFA. Platini riep op alle bonden wereldwijd op om te stemmen voor de Jordaanse prins Ali: "Een zeer, zeer grote meerderheid van de bonden zal stemmen voor Prins Ali. De mensen hebben er genoeg van."
Verder beschreef Platini een ontmoeting die hij gisterenochtend had met Blatter, waarin hij hem direct vroeg op te stappen. "Ik zei tegen hem: Sepp, we zijn samen begonnen om de FIFA beter te maken. Nu vraag ik je ontslag te nemen, zo kan het niet langer."
Sinds 1998 aan de macht
De druk op Sepp Blatter is sinds gisterochtend flink toegenomen, als gevolg van het onderzoek van de Amerikaanse FBI en de Zwitserse justitie. De gearresteerde FIFA-officials zouden zich, samen met nog vijf anderen, volgens de FBI voor zo'n 145 miljoen euro hebben verrijkt. Tegelijkertijd maakte de Zwitserse justitie een onderzoek bekend naar de toewijzing van de WK's van 2018 en 2022. Sepp Blatter behoort momenteel niet tot de verdachten in het onderzoek. Hij is al sinds 1998 voorzitter van de wereldvoetbalbond.
quote:Blatter viert zege: we gaan verder
Sepp Blatter heeft, nadat bekend werd dat hij ook de komende vier jaar voorzitter van de FIFA is, een overwinningsspeech gegeven. De 79-jarige Zwitser werd herkozen, omdat uitdager prins Ali bin Al-Hussein zich terugtrok ondanks dat hij er een tweede stemronde had uitgesleept.
"Prins Ali heeft een heel goed resultaat gehaald. Hij had makkelijk kunnen zeggen, laten we verder gaan. Misschien had ik meer stemmen gehaald. Ik bedank u dat u mij geaccepteerd heeft. De komende vier jaar heb ik het commando over de de boot FIFA", vertelde Blatter, die naar eigen zeggen aan zijn laatste termijn gaat beginnen.
Blatter kreeg in de eerste ronde 133 stemmen. Prins Ali moest het doen met 73 stemmen. Drie stemmen werden ongeldig verklaard. De Jordaniër maakte kort na de uitslag bekend de strijd te staken, omdat hij geen hoop meer had op een zege. Blatter uitte respect voor zijn uitdager, maar vierde voornamelijk zijn overwinning.
"We gaan verder"
"We moeten werken. We gaan verder. We moeten werken aan andere dingen die we voor FIFA moeten doen in de toekomst. Vier jaar geleden had ik veel problemen op te lossen en daagde ik u uit. Dat doe ik nu niet", vervolgde Blatter zijn speech.
"We moeten een betere vertegenwoordiging van de verschillende confederaties hebben. We hebben vrouwen nodig. We moeten meer doen. Ook in onze competities. Ik kom niet aan het WK, want dat is daar te belangrijk voor", benadrukte de 79-jarige Zwitser, die al sinds 1998 aan de macht is.
"We moeten meer respect geven aan bijvoorbeeld het continent Oceanië. Ze hebben namelijk maar één plaats. Daar moeten we iets aan doen. Is niet goed voor de solidariteit in het voetbal. Ik neem de verantwoordelijkheid om FIFA terug te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen."
Blatter heeft daar zo zijn redenen voor. "Ik ben een gelovig man. Ik zei God, Allah, of in welke geest we ook geloven zal ons helpen de FIFA terug te brengen. Ik beloof u dat ik aan het eind van mijn termijn een robuuste FIFA overdraag."
Leeftijd
Blatter sloot zijn toespraak af met een paar grappen. "Leeftijd doet er niet toe. Er zijn vijftigers die er oud uitzien", waarop er veel gelach uit de zaal kwam. "Ik wist niet dat er zoveel vijftigers in de zaal zaten", was Blatters reactie daarop.
"Dames en heren, zoals ik aan het begin al zei: ik mag u, ik hou van mijn baan. Ik ben graag onder u. Ik ben niet perfect, maar dat is niemand. Dank voor uw vertrouwen. Let’s go FIFA! Hup FIFA!"
quote:Verklaring KNVB: KNVB blijft vechten voor betere FIFA
Na afloop van een democratisch proces is het gebruikelijk dat je de winnaar feliciteert. Voor de KNVB is dit moeilijker dan ooit. Voor de vijfde keer is Sepp Blatter verkozen als FIFA-president. De KNVB is al jaren fervent voorstander van fundamentele verandering binnen FIFA. In het bestuur, in het leiderschap, in de fundamenten. Voor ons is het moeilijk te accepteren dat de meerderheid gestemd heeft op een persoon wiens campagne uit niets meer bestond dan een statement dat de afgelopen zestien jaar met hem aan het roer een voorbeeld zijn van hoe hij verder wil. Het zijn precies deze zestien jaar die onze voorzitter Michael van Praag ertoe bewogen hebben zelf deel te nemen aan de presidentsverkiezingen.
We hebben deze slag misschien verloren, maar dit proces is nog lang niet voorbij. Terwijl FIFA wordt geplaagd door verwarring en bezoedeld door corruptie, zullen we blijven vechten voor een betere FIFA. Voor een FIFA waarbij ontwikkeling van het voetbal op de eerste plek komt in plaats van de FIFA zelf. We zullen onverminderd strijden voor voetbal voor eenieder. We zien ernaar uit om samen met andere vooruitstrevende landen bijeen te komen om de toekomst van FIFA en onze rol daarin te bespreken. Om te beginnen op 6 juni in Berlijn, bij een bijeenkomst van alle UEFA-lidstaten.
De volledige aanklacht van 27 Meitwitter:OostveenBert twitterde op vrijdag 29-05-2015 om 19:59:3573 weldenkende bonden. Europa zal zich in ieder geval beraden over hoe verder. Dit systeem kan zo niet doorgaan. Teleurstellend dit. reageer retweet
quote:Blatter: ik kom in de hemel
Nee, hij heeft niets fout gedaan. Is een eerlijk mens. En komt dan ook absoluut in de hemel. Sepp Blatter, de scheidend voorzitter van de wereldvoetbalbond FIFA, heeft weer eens zijn schone geweten benadrukt in een interview met het Duitse tijdschrift Bunte.
De 79-jarige Zwitser vindt zichzelf niet corrupt en meent dat hij na zijn dood in de hemel komt. "Als mensen mij ervan beschuldigen dat ik corrupt ben, dan vraag ik mij af of ze de betekenis van dat woord kennen. Mensen die mij ervan beschuldigen dat ik corrupt ben, horen thuis in de gevangenis.''
Corruptie
Blatters organisatie ligt zwaar onder vuur vanwege omkoping tot in de hoogste regionen. Veertien officials van de wereldbond zijn door justitie in de Verenigde Staten beschuldigd van corruptie. Blatter blijft bij hoog en laag volhouden dat hij er niets mee te maken heeft. "Ik sta open voor kritiek, maar als mensen mij corrupt noemen omdat de FIFA corrupt is, schud ik mijn hoofd.''
Blatter zegt dat zijn geloof hem door de moeilijke tijd heeft geholpen. "Ik ben een religieus mens en ik bid ook. Ik bezit een gouden kruis dat is gezegend door paus Franciscus. Ik kom na mijn dood ook in de hemel. Ik geloof namelijk niet dat er een hel bestaat."
Om de boel daarna over te nemen in het hiernamaals zeker.quote:
WK 2026 in de Helquote:Op woensdag 1 juli 2015 19:33 schreef Scrummie het volgende:
Met Blatter in de hemel word zelfs God corrupt.
Ik denk dat God dan even een telefoontje met beneden voert( Lucifer) om Blatter daar te stallen.quote:Op woensdag 1 juli 2015 19:33 schreef Scrummie het volgende:
Met Blatter in de hemel word zelfs God corrupt.
quote:FIFA-verkiezing eind februari
De FIFA gaat op 26 februari 2016 een
nieuwe voorzitter kiezen.Dat heeft de
wereldvoetbalbond besloten tijdens een
buitengewoon congres in Zürich.
Sepp Blatter liet in juni,enkele dagen
na zijn herverkiezing als voorzitter,
weten zijn functie neer te leggen.
quote:FOTO: Blatter bekogeld met nepgeld
Het FIFA-congres in Zürich, waar onder meer een datum werd geprikt voor de verkiezing voor de nieuwe FIFA-voorzitter, is even onderbroken. Scheidend president Sepp Blatter werd door een komiek bekogeld met nepgeld.
De komiek Simon Brodkin, die opereert onder zijn artiestennaam Lee Nelson, bekogelde Blatter met nepgeld. Aanleiding is het corruptieschandaal waar de FIFA mee kampt. Onder meer het WK voetbal van 2010, dat in Zuid-Afrika werd gehouden, werd toegewezen na het betalen van smeergeld.
quote:FIFA zet Blatters nummer 2 aan de kant
De FIFA heeft secretaris generaal Jérôme Valcke per direct van al zijn taken ontheven. Dit heeft te maken met een groot onderzoek naar corruptie binnen de wereldvoetbalbond.
In augustus kwam nog naar buiten dat Valcke overwoog deel te nemen aan de verkiezingen voor het voorzitterschap van de FIFA. De Fransman was na Blatter de hoogst geplaatste bestuurder binnen de FIFA.
Valcke verscheen onlangs negatief in het nieuws toen The New York Times publiceerde dat hij 10 miljoen euro smeergeld zou hebben betaald voor de toewijzing van het WK van 2010 aan Zuid-Afrika.
De voetbalbond heeft de algemeen secretaris tot dusver altijd gesteund in de smeergeldkwestie. Volgens de geplaagde bond werd het geldbedrag op verzoek van de Zuid-Afrikaanse regering ingehouden op het budget van de WK-organisatie voor het toernooi in 2010 om de ontwikkeling van het voetbal in het Caribisch gebied te ondersteunen.
'Mij valt niets te verwijten'
Bij het onderzoek naar het corruptieschandaal bij de FIFA werd volgens onbevestigde berichten ook de computer van Valcke in beslag genomen. De Fransman heeft zijn betrokkenheid bij omkoping altijd ontkend. "Mij valt niets te verwijten en ik voel me absoluut niet schuldig", reageerde Valcke die zelfs zou overwegen om een gooi te doen naar het voorzitterschap van de FIFA.
Bron: Telegraaf
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)k-naar-sepp-blatter/quote:Zwitserland begint een strafrechtelijk onderzoek naar terugtredend FIFA-voorzitter Sepp Blatter. Dat heeft de Zwiterse openbaar aanklager vanmiddag bekend gemaakt. Blatter, die vandaag verhoord werd door de Zwiterse autoriteiten, wordt onder meer verdacht van corruptie en verduistering.
twitter:pieterkleinrtl twitterde op vrijdag 25-09-2015 om 16:34:19Sjonge!Persalarm: Blatter zou 2 miljoen frank smeergeld hebben betaald aan UEFA-voorzitter Michel Platini (RTR) reageer retweet
Mooi, allebei oprotten. 2 van dezelfde corrupte machtsgeile viespeukjes.quote:Op vrijdag 25 september 2015 16:34 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)k-naar-sepp-blatter/twitter:pieterkleinrtl twitterde op vrijdag 25-09-2015 om 16:34:19Sjonge!Persalarm: Blatter zou 2 miljoen frank smeergeld hebben betaald aan UEFA-voorzitter Michel Platini (RTR) reageer retweet
afgelopen 17 augustusquote:De suggestie dat Michel Platini zijn handen vuil heeft gemaakt als UEFA-president heeft KNVB-voorzitter Michael van Praag resoluut van de hand gewezen.
'Ik kan u garanderen dat hij brandschoon is', stelt Van Praag in gesprek met FOX Sports. De voormalige Ajax-preses is dan ook niet van plan zich opnieuw verkiesbaar te stellen zoals hij deed in aanloop naar de presidentsverkiezingen van afgelopen zomer. 'Nee hoor. Ik denk dat, als je als lid van de UEFA tegenkandidaat wordt van je eigen voorzitter, je nul kans hebt. En dat behoor je ook niet te doen.'
quote:Since 27 May 2015, FIFA has been cooperating with the Office of the Swiss Attorney General (OAG) and has complied with all requests for documents, data and other information. We will continue this level of cooperation throughout the investigation.
Today, at the Home of FIFA, representatives from the Office of the Swiss Attorney General conducted interviews and gathered documents pursuant to its investigation. FIFA facilitated these interviews as part of our ongoing cooperation.
We will have no further comment on the matter as it is an active investigation.
Ik probeer het te doorgronden. Raak het spoor bijster. Is er nog iemand met schone handen bij de FIFA-Topquote:Op vrijdag 25 september 2015 19:12 schreef Pleun2011 het volgende:
De vraag die bij mij nu opborrelt.. wat moest er dan gesmeerd worden dat Platini die centjes nodig had?
Van Praag natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 september 2015 19:39 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik probeer het te doorgronden. Raak het spoor bijster. Is er nog iemand met schone handen bij de FIFA-Top
Het is natuurlijk heel logisch dat je iemand in 2011 betaald voor bewezen diensten tussen 1999 en 2002...quote:Onderdeel van het onderzoek is ook een betaling van twee miljoen Zwitserse frank in 2011 aan Platini, voor "diensten" die hij tussen januari 1999 en juni 2002 leverde.
Topshowquote:FIFA-voorzitter Sepp Blatter hangt een schorsing boven het hoofd nu de Zwitserse autoriteiten een justitieel onderzoek naar hem zijn begonnen.
Dat heeft Andreas Bantel, de woordvoerder van de ethische commissie van de FIFA, bevestigd in gesprek met de Zwitserse krant Schweiz am Sonntag.
"Als er verdachtmakingen zijn, starten we een formeel onderzoek", legt Bantel uit. "We kijken daarbij niet naar de naam van iemand of welke positie hij bekleedt."
http://www.nu.nl/voetbal/(...)schorst-blatter.htmlquote:De ethische commissie van de FIFA heeft Joseph Blatter per direct geschorst. De schorsing geldt vermoedelijk voor negentig dagen in afwachting van het Zwitserse strafrechtelijk onderzoek.
Dat meldt onder meer de Duitse krant Die Welt.
Blatter zou volgens Die Welt direct zijn bureau moeten leegmaken en een stadionverbod opgelegd krijgen.
De schorsing is in afwachtiing van het strarechtelijke onderzoek naar de FIFA-president. Hij wordt verdacht van fraude en bestuurlijke misstanden.
Blatter zou in 2005 een contract hebben getekend met de Caribische voetbalfederatie, dat niet in het voordeel was van de wereldvoetbalbond. De inhoud van het contract is niet door het OM bekendgemaakt. Vermoedelijk ging het om tv-rechten.
Ten tijde van de deal met de Caribische bond was Jack Warner daar de voorzitter. Warner is al verdachte in het lopende onderzoek naar omkoping bij de FIFA.
Blatter zou eveneens 2 miljoen Zwitserse frank, zo'n 1,8 miljoen euro, aan FIFA-gelden hebben overgemaakt aan UEFA-president Michel Platini voor werk dat hij tussen 1999 en 2002 heeft gedaan.
Onduidelijk is waar dat bedrag voor bedoeld was. De betaling, die gedaan werd in februari 2011, was niet in het belang van de FIFA.
Met Issa altijd fissaquote:Op woensdag 7 oktober 2015 19:54 schreef Ajacied422 het volgende:
Komende 90 dagen dan wel een net zo corrupt figuur aan het roer.
Issa Hayatou![]()
http://www.nu.nl/voetbal/(...)n-werk-bij-fifa.htmlquote:Sepp Blatter is van plan om donderdag gewoon aan het werk te gaan bij de FIFA, hoewel de onderzoekskamer van de ethische commissie het voorstel heeft gedaan hem voor negentig dagen te schorsen.
"Momenteel zijn het geruchten", zegt Blatters persoonlijke adviseur Klaus J. Stöhlker in de krant Blick.
"Ik heb 's avonds met hem gesproken en hij zal donderdag weer aan de slag gaan."
De definitieve beslissing over een schorsing moet nog genomen worden door Hans-Joachim Eckert, het hoofd van de juridische tak van de ethische commissie.
Als Blatter wordt geschorst, mag hij zich gedurende negentig dagen niet op het FIFA-kantoor in Zürich melden. Bovendien zal hij worden geweerd uit stadions.
Fraude
De mogelijke schorsing is in afwachting van het strafrechtelijke onderzoek naar de FIFA-president. Hij wordt verdacht van fraude en bestuurlijke misstanden.
Blatter zou twee miljoen Zwitserse frank, zo'n 1,8 miljoen euro, aan FIFA-gelden hebben overgemaakt aan UEFA-president Michel Platini voor werk dat hij tussen 1999 en 2002 heeft gedaan.
Onduidelijk is waar dat bedrag voor bedoeld was. De betaling, die gedaan werd in februari 2011, was niet in het belang van de FIFA.
http://www.nu.nl/voetbal/(...)ert-beschadigen.htmlquote:Michel Platini stelt dat de FIFA hem bewust probeert te beschadigen door het nieuws te lekken dat hij mogelijk voorlopig wordt geschorst door de ethische commissie van de wereldvoetbalbond.
De UEFA-voorzitter laat dat donderdag weten in een verklaring naar aanleiding van de onrust die is ontstaan over de sanctie die hem boven het hoofd zou hangen.
Platini ontving in 2011 een bedrag van 1,8 miljoen euro van de FIFA voor werkzaamheden die hij tussen 1999 en 2002 als persoonlijk adviseur van FIFA-voorzitter Sepp Blatter zou hebben verricht.
Onduidelijk is waar dat bedrag voor bedoeld was. De betaling, die gedaan werd in februari 2011, was niet in het belang van de FIFA. Platini schaarde zich in het voorjaar van 2011 achter Blatter in de aanloop naar de voorzittersverkiezingen.
"Ik kreeg gisteravond te horen dat de onderzoekskamer van de ethische commissie de intentie heeft om de juridische kamer de aanbeveling te doen om mij voor negentig dagen te schorsen", schrijft Platini.
"Het betreft een serieuze zaak, zeker omdat de informatie afkomstig lijkt van een officiële FIFA-bron. Dit terwijl de ethische commissie volstrekt onafhankelijk opereert. Het is bewust gelekt in een poging mijn reputatie te beschadigen."
Platini benadrukt dat hij volledig meewerkt met het onderzoek van de Zwitserse autoriteiten. "Het is de FIFA die de regels minacht."
Eerlijk
De kans is groot dat Platini donderdag of vrijdag hoort of hij wordt geschorst. "Ik ben altijd eerlijk geweest, dat zie ik als een morele plicht. Als de berichten over een schorsing blijken te kloppen, dan zal ik er alles aan doen om aan te tonen hoe het echt zit."
De 60-jarige oud-topvoetballer heeft nog steeds de ambitie om volgend jaar scheidend FIFA-preses Blatter op te volgen.
"Vanmorgen heb ik de brieven ingediend waarin nationale bonden hun steun aan mij uitspreken. De komende tijd blijf ik me sowieso inzetten voor de UEFA. Ik weet zeker dat we samen uit deze moeilijke periode komen."
http://www.nu.nl/voetbal/(...)-geschorst-fifa.htmlquote:De ethische commissie van de FIFA heeft Sepp Blatter en Michel Platini definitief geschorst, zo meldt de wereldvoetbalbond.
De schorsing geldt voor negentig dagen en gaat onmiddellijk in. De straf kan met maximaal 45 dagen worden verlengd, zo meldde Hans-Joachim Eckert, de voorzitter van de juridische kamer van de ethische commissie, donderdag.
Ook secretaris-generaal Jérôme Valcke, die door de FIFA al op non-actief was gezet, is voor negentig dagen geschorst.
Zowel FIFA-preses Blatter als UEFA-voorzitter Platini mag zich de komende periode niet bemoeien met aan voetbal gerelateerde activiteiten.
De schorsing is in afwachting van het onderzoek waarmee Zwitserse autoriteiten bezig zijn naar een dubieuze betaling van Blatter aan Platini in 2011.
Blatter zou twee miljoen Zwitserse frank, zo'n 1,8 miljoen euro, aan FIFA-gelden hebben overgemaakt aan Platini voor werk dat de Fransman tussen 1999 en 2002 heeft gedaan.
Verkiezingen
Blatter staat al sinds 1998 aan het hoofd van de FIFA. In mei werd de Zwitser voor de vijfde keer herkozen, hoewel in de aanloop naar de verkiezingen verschillende officials werden gearresteerd.
Enkele dagen na de herverkiezing kondigde Blatter alsnog zijn vertrek aan. De bestuurder wil tot en met het buitengewone congres waarop zijn opvolger wordt benoemd zijn functie blijven uitoefenen. Dit congres heeft plaats op 26 februari 2016.
Platini is een van de kandidaten voor deze functie, net als onder anderen prins Ali, die in mei werd verslagen door Blatter.
Dan zal de volgende corrupte jood wel aan het roer staan. Van Praag ofzo.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 19:50 schreef Scrummie het volgende:
Heerlijk hoor, het lijkt nu toch echt einde verhaal te zijn voor dit gespuis, incl Platini.
Benieuwd hoe de bond er over pakweg 3/4 jaar uitziet (en daarmee het voetballandschap).
Van Praagquote:Op donderdag 8 oktober 2015 14:21 schreef Caland het volgende:
[..]
Dan zal de volgende corrupte jood wel aan het roer staan. Van Praag ofzo.
quote:
quote:'Blatter gaat gewoon aan het werk'
Ondanks dat hem een schorsing van 90 dagen van de ethische commissie van de FIFA boven het hoofd hangt, zal Sepp Blatter zich donderdag 'gewoon' melden bij het hoofdkantoor in Zürich. Dat zegt zijn woordvoerder Klaus Stöhlker tegen de Zwitserse krant Blick. Donderdag of vrijdag valt het definitieve oordeel over de voorgenomen sanctie tegen Blatter.
"Ik heb vanavond met de heer Blatter gesproken en hij heeft laten weten dat hij donderdag gewoon op kantoor verschijnt", lliet Stöhlker weten. Bij het hoofdkantoor in de Zwitserse stad verzamelde zich donderdagochtend de nodige pers om de aankomst van Blatter vast te leggen.
Als het daadwerkelijk tot een schorsing komt mag Blatter zich niet op het hoofdkantoor van de FIFA vertonen en zich evenmin in een voetbalstadion laten zien. Zijn werkkamer moet hij direct leegmaken.
Tegen Blatter loopt een strafrechtelijke procedure. De Zwitserse justitie verdenkt de 79-jarige preses van handelingen die tegen de belangen van de FIFA zouden zijn gericht. Zo zou hij in 2011 de steun van UEFA-preses Michel Platini hebben gekocht om als voorzitter van de FIFA herkozen te kunnen worden. Ook zou Blatter voor een veel te laag bedrag tv-rechten aan medebestuursleden hebben verkocht.
http://www.telegraaf.nl/t(...)oon_aan_werk___.html
twitter:SkySportsNewsHQ twitterde op donderdag 15-10-2015 om 08:32:59BREAKING: Prince Ali submits candidacy for FIFA presidency. #SSNHQ reageer retweet
quote:Fifa candidate Sheikh Salman al-Khalifa is linked to Bahrain crackdown | Football | The Guardian
Human rights organisations have reacted with alarm to the Bahraini royal Sheikh Salman bin Ebrahim al-Khalifa becoming the new favourite to succeed Sepp Blatter as Fifa president, citing his family’s role in the brutal suppression of the country’s pro-democracy demonstrations in 2011.
Sheikh Salman, the Asian Football Confederation president, is expected to announce his candidature early next week after agreeing to fill the void created by the suspension of the Uefa president, Michel Platini, over an alleged “disloyal payment” from Blatter, who has also been suspended by world football’s governing body. Sheikh Salman has received backing from football associations around the world, including many in Platini’s Uefa stronghold.
But human rights organisations have reacted furiously, resurrecting claims that Sheikh Salman was involved in identifying athletes involved in pro-democracy demonstrations in 2011, some of whom were then allegedly imprisoned and tortured. “Since the peaceful anti-government protests of 2011, which the authorities responded to with brutal and lethal force, the al-Khalifa family have overseen a campaign of torture and mass incarceration that has decimated Bahrain’s pro-democracy movement,” said Nicholas McGeehan, the Gulf researcher at Human Rights Watch.
“If a member of Bahrain’s royal family is the cleanest pair of hands that Fifa can find, then the organisation would appear to have the shallowest and least ethical pool of talent in world sport.”
Related: AFC president Sheikh Salman al-Khalifa set to stand for Fifa presidency
Sheikh Salman, who has always denied those allegations, will be presented as a “clean skin” candidate, having been elected to the Fifa executive committee only in 2013 and so not tarnished by the decades of allegations of corruption and malpractice that have built up at its door.
Sheikh Salman is believed to have already secured expressions of support from Europe, Asia, Africa and South America as it has become increasingly clear Platini is highly unlikely to make it on to the ballot paper by the 26 October deadline.
The Football Association on Friday suspended its support for Platini’s bid to become Fifa president after a briefing from his lawyers at Uefa’s headquarters in Nyon. The FA has been under huge pressure to reconsider its position after the Uefa president was questioned by the Swiss attorney general as somewhere “between a witness and an accused person” over a £1.35m payment received from the departing Fifa president, Blatter, in 2011. As the Guardian revealed this week no written contract exists for the £1.35m payment, which relates to the period between January 1999 and June 2002 when Platini acted as a paid adviser to Blatter. Blatter confirmed as much on Friday, describing the payment as a “gentleman’s agreement”.
Sources in the region have suggested Sheikh Salman would not have agreed to run, having initially promised to back Platini, if he did not believe he would win.
Prince Ali, the Jordanian Royal who lost to Blatter in May days before the 79-year‑old was forced to promise to stand down in the face of a spiralling corruption crisis, is currently the only other declared candidate. Sheikh Salman, who has the backing of the influential Kuwaiti Fifa executive committee member Sheikh Ahmad al-Fahad al-Sabah, will immediately be installed as the strong favourite to succeed Blatter.
However, he will have to deal with renewed interest in allegations surrounding his role in the brutal suppression of pro-democracy protests in the country in 2011, for which the ruling al-Khalifa regime was widely criticised.
The Guardian has seen a letter from the Bahrain Institute for Rights and Democracy in which it called on Michael Garcia, then head of the investigatory unit of the Fifa ethics committee, to investigate Sheikh Salman’s role in “systematically targeting and mistreating athletes who have taken part in anti-government protests”.
Associated Press reported in 2011 that more than 150 athletes, coaches and referees were jailed after a special committee, which it said was chaired by Sheikh Salman who was then head of the Bahrain Football Association, identified them from photos of protests. The BIRD claimed that in doing so he had broken Fifa’s Code of Ethics. But Garcia wrote back in January 2014 to say that the claims made by BIRD were outside the investigatory chamber’s jurisdiction.
In response BIRD pointed to a string of Fifa decisions in which it had opened proceedings against national associations because of government interference.
“Fifa has a statutory duty to protect the integrity and reputation of football in Bahrain,” it added, but again Garcia refused to open an investigation. “In attempting to get rid of its corruption crisis Fifa is now set to replace one allegedly corrupt official with another,” said Sayed Al Wadaei, director of advocacy at BIRD.
“Salman is accused of involvement in a campaign of abuse against athletes in Bahrain, something Fifa is aware of and has refused to investigate. Salman’s appointment would be absurd.”
After his election as AFC president in May 2013 Sheikh Salman said there was no proof that he was involved in identifying protesters. “I just have one question: You talk about allegations but the question is, do you have the proof?” he said.
“Somebody talks about the government, I don’t think this is our business in football. If anybody has the proof that the Bahrain Football Association has violated the statutes of Fifa or AFC, then present it. Otherwise we move on.”In the wake of the 2011 protests, new human rights insititutions were set up based on the recommendations of the Bahrain Independent Commission of Inquiry but an Amnesty report in April of this year claimed they had had little effect in practice. Among those footballers seized were the country’s record goalscorer Alaa Hubail and his brother Mohammed Hubail. Alaa Hubail was interrogated on state television and called a traitor. Both were allegedly tortured. “What happened to me was a cost of fame. Participating in the athletes’ rally was not a crime,” he told AP at the time.
Along with other players, they were barred from playing for their clubs and the national team. Amnesty’s Bahrain researcher Said Haddadi said that, like other Gulf states, Bahrain was looking to sport to burnish its image.
“They like to project an image of a country that is at peace with itself. But that is not the case. You only have to hear what is happening against political activists or anyone who criticises the authorities,” said Haddadi.
The AFC and Sheikh Salman’s office did not respond to requests for comment. He is expected to travel to Zurich on Monday before Tuesday’s emergency Fifa executive committee meeting, chaired by the interim Fifa president, Issa Hayatou, in the absence of the suspended Blatter.
Bron: www.theguardian.com
quote:Megaschorsing dreigt voor Platini én Blatter
Sepp Blatter en Michel Platini moeten volgens Welt am Sontag vrezen voor een gigantische schorsing. De Duitse krant meldt op basis van een bron binnen de FIFA dat de ethische commissie van de wereldvoetbalbond beide bestuurders mogelijk voor vijf jaar wil schorsen.
Diezelfde commissie heeft het tweetal al een schorsing van 90 dagen opgelegd in verband met de betaling van 1.8 miljoen euro die de Zwitser vier jaar geleden deed aan de Fransman. Volgens Platini kreeg hij dit bedrag als dank voor werkzaamheden die hij tussen 1998 en 2002 verrichtte voor de 79-jarige Blatter.
Het onderzoek naar de dubieuze betaling is in volle gang. Als uiteindelijk blijkt dat beide mannen schuldig zijn, zou zowel de Blatter als de 60-jarige Platini voor vijf jaar geschorst kunnen worden.
UEFA-voorzitter Platini heeft nog altijd het doel om Blatter, sinds 1998 baas bij de FIFA, op te volgen als voorzitter van de wereldvoetbalbond.
Bron: Telegraaf
79. De zin is in het originele bericht ook aangepast.quote:Op zondag 18 oktober 2015 20:36 schreef hhh38 het volgende:
Is Blatter nou 60 of 79
Zou mooi zijn natuurlijk.
twitter:martynziegler twitterde op maandag 26-10-2015 om 11:17:09Significant FIFA development - UEFA gen sec Gianni Infantino set to be nominated for FIFA presidecy. UEFA ExCo meeting shortly to confirm. reageer retweet
Lachwekkend, ik zie niet in welke van deze 8 de fifa zou kunnen gaan veranderenquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 07:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De definitieve kandidatenlijst is gekend :
http://m.sporza.be/#!/sni(...)5dc10cf2c33a9332ee1b
quote:"Ik ben - in alle bescheidenheid - nog steeds de beste persoon om het wereldvoetbal te leiden", zei hij donderdag in interviews met diverse Europese kranten.
Zijn schorsing ziet de vedette als een poging hem uit de race te houden. "Mensen willen me ervan weerhouden mee te doen omdat ze weten dat ik alle kans heb om te winnen." Hij zegt "naar alle sport- en civiele gerechtsinstanties te gaan om me te verdedigen".
De schorsing maakt het hem wel moeilijk te strijden om de post van FIFA-president. Andere kandidaten hebben daardoor betere middelen. "Ik voel me als een ridder uit de Middeleeuwen die voor een kasteel staat. Ik probeer binnen te komen en het voetbal terug te brengen maar in plaats daarvan giet men kokende olie over me heen."
Wat een nobele knaap is het tochquote:Op donderdag 29 oktober 2015 10:59 schreef nostra het volgende:
Platini is een Middeleeuwse ridder:
[..]
twitter:SportsMole twitterde op vrijdag 06-11-2015 om 17:47:57BREAKING: Suspended FIFA president Sepp Blatter undergoing "medical evaluation" due to stress. More: https://t.co/DbbB60xHjk reageer retweet
MedischCorrupt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:49 schreef Ajacied422 het volgende:
twitter:SportsMole twitterde op vrijdag 06-11-2015 om 17:47:57BREAKING: Suspended FIFA president Sepp Blatter undergoing "medical evaluation" due to stress. More: https://t.co/DbbB60xHjk reageer retweet
Tijd om de popcorn erbij te pakkenquote:Voormalig vicevoorzitter van werelvoetbalbond FIFA Eugenio Figueredo heeft toegegeven dat er in het Zuid-Amerikaanse voetbal sprake is geweest van een groot corruptienetwerk.
Dat heeft de openbaar aanklager Juan Gómez vrijdag in Montevideo bekendgemaakt. Figueredo was een dag eerder door de Zwitserse justitie uitgeleverd aan zijn vaderland waar hij meteen in hechtenis werd genomen.
Figueredo heeft toegegeven dat hij "grote sommen geld'' heeft ontvangen, verklaarde Gómez. Dat geld investeerde hij elders.
Figueredo was twintig jaar vicevoorzitter van de Zuid-Amerikaanse voetbalbond Comnebol, in 2013 en 2014 was hij voorzitter. Hij hoorde bij de zeven FIFA-functionarissen die op 27 mei, twee dagen voor de voorzittersverkiezing van de FIFA, in Zürich werden opgepakt door de Zwitserse politie. Dat gebeurde op verzoek van justitie in de Verenigde Staten.
Amerika wilde de Uruguayaan graag uitgeleverd zien, maar de Zwitserse justitie besloot hem naar zijn vaderland te sturen omdat daar de aanklachten tegen hem nog zwaarder zijn
Hier verderquote:Op vrijdag 8 januari 2016 08:38 schreef tong80 het volgende:
Het is uitgesloten dat Michel Platini op 26 februari de nieuwe voorzitter van de FIFA wordt. l'Equipe meldt dat de 60-jarige Fransman zijn kandidatuur voor de hoogste post bij de wereldvoetbalbond in. De Franse sportkrant publiceerde een interview met de oud-topvoetballer.
[ afbeelding ]
"Ik trek me terug uit de verkiezingsstrijd", laat Platini weten in het vraaggesprek. 'Het ontbreekt mij simpelweg aan de tijd die nodig is om bondgenoten bij elkaar te krijgen. Ik moet me richten op mijn verweer. Ik wil ervoor zorgen dat mijn naam wordt gezuiverd."
De kans dat Platini de nieuwe baas van de FIFA zou worden was toch al verkeken. De huidige FIFA-voorzitter, Sepp Blatter, en Platini werden in december voor acht jaar geschorst door de ethische commissie van de FIFA. In die tijd mogen ze helemaal geen enkele voetbal-gerelateerde activiteiten ondernemen.
Platini werd door de ethische commissie van de FIFA geschorst wegens een dubieuze betaling van Blatter aan zijn adres. Hij kreeg 1.8 miljoen euro van de Zwitser.
http://www.telegraaf.nl/t(...)kt_zich_terug__.html
Dag Brutus.....tot nooit.
Tuurlijk.quote:"Ik trek me terug uit de verkiezingsstrijd", laat Platini weten in het vraaggesprek. 'Het ontbreekt mij simpelweg aan de tijd die nodig is om bondgenoten bij elkaar te krijgen.
Het zouden zo namen van James Bond schurken kunnen zijn...quote:Op woensdag 20 januari 2016 15:22 schreef tong80 het volgende:
De Duitse voetbalbond heeft zijn keuze gemaakt voor de opvolging van FIFA-voorzitter Sepp Blatter. De bond van de wereldkampioen voetbal stemt op het verkiezingscongres op 26 februari op de Zwitser Gianni Infantino, meldde de DFB woensdag. ,,Hij is de beste kandidaat. Door zijn werk als algemeen secretaris van de FIFA kent hij alle aspecten van het spel, hij heeft uitmuntende internationale contacten en spreekt zes talen'', lichtte voorzitter Reinhard Rauball de keuze van de Duitse bond toe.
[ afbeelding ]
Er zijn vijf kandidaten voor het voorzitterschap. Naast Infantino zijn dat de Jordaanse prins Ali bin Al-Hussein, de Fransman Jérôme Champagne, de Zuid-Afrikaan Tokyo Sexwale en sjeik Salman bin Ebrahim al Khalifa uit Bahrein.
Infantino is voorstander van een WK met veertig deelnemende landen en sprak zich deze week ook uit voor een eindronde die in meerdere landen kan worden afgewerkt.
De Nederlandse KNVB heeft nog niet bekendgemaakt welke kandidaat de bond gaat steunen.
http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)eunt-Infantino.dhtml
Ze zijn geen van allen onbevlekt. Dus Duitsland wil een voorzitter met nauwe banden met Blatter.quote:Op woensdag 20 januari 2016 15:24 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Het zouden zo namen van James Bond schurken kunnen zijn...
Puur op naam zou ik gaan voor Tokyo Sexwale. Maar inderdaad, het zijn gewoon een paar van de 40 rovers.quote:Op woensdag 20 januari 2016 15:25 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ze zijn geen van allen onbevlekt. Dus Duitsland wil een voorzitter met nauwe banden met Blatter.
Zo win je stemmetjesquote:Op woensdag 20 januari 2016 15:30 schreef hafcfan het volgende:
WK met 40 landen over de hele wereld....
volgens mij meer in regio's. En ik kan me best voorstellen dat je een WK van 40 landen met poules van 5 (zo begrijp ik het) in meerdere landen tegelijk houdtquote:Op woensdag 20 januari 2016 15:30 schreef hafcfan het volgende:
WK met 40 landen over de hele wereld....
Straks maar even die verkiezingsregelingen opzoeken hoe dat in zijn werk gaatquote:Prins Ali bin Al-Hussein wil dat volgende week bij de verkiezing van een nieuwe voorzitter voor wereldvoetbalbond FIFA transparante stemhokjes worden gebruikt. Dit om te voorkomen dat afgevaardigden van de 209 landen stiekem een foto maken van hun stembriefje.
Het verkiezingscomité van de FIFA onder leiding van Domenico Scala wees dat opvallende verzoek van de Jordaanse prins echter direct af.
Volgens Jérôme Champagne, net als prins Ali kandidaat voor de opvolging van Sepp Blatter, staan sommige landen onder grote druk om op een bepaalde kandidaat te stemmen. De Fransman beweert dat die landen ook bewijs moeten leveren dat ze daadwerkelijk een kruisje hebben gezet bij de naam van die kandidaat, bijvoorbeeld een foto. Prins Ali pleitte daarom voor 'open' stemhokjes in Zürich. 'Hiermee kunnen we volledige transparantie van de verkiezing waarborgen', aldus de Jordaniër.
Het verkiezingscomité benadrukte in een reactie echter dat de stemming geheim is. Volgens Scala moeten de 209 stemmers hun mobiele telefoons en andere opnameapparatuur inleveren voordat ze het hokje in gaan.
Die Ali heeft ook altijd wat te zeuren of te klagen, hé.twitter:AFP twitterde op dinsdag 23-02-2016 om 09:57:27#BREAKING Prince Ali lawyers call on sport tribunal to suspend FIFA vote reageer retweet
Hij heeft de doorzichtige stemkasten al verzondenquote:Op dinsdag 23 februari 2016 10:05 schreef Ajacied422 het volgende:
Die Ali heeft ook altijd wat te zeuren of te klagen, hé.twitter:AFP twitterde op dinsdag 23-02-2016 om 09:57:27#BREAKING Prince Ali lawyers call on sport tribunal to suspend FIFA vote reageer retweet
Ik denk alleen niet dat Ali zijn zin krijgt.quote:Op woensdag 24 februari 2016 16:43 schreef Max23 het volgende:
[..]
Hij heeft de doorzichtige stemkasten al verzonden![]()
http://nos.nl/artikel/208(...)okjes-naar-fifa.html
quote:Op woensdag 24 februari 2016 16:43 schreef Max23 het volgende:
[..]
Hij heeft de doorzichtige stemkasten al verzonden![]()
http://nos.nl/artikel/208(...)okjes-naar-fifa.html
http://www.nu.nl/voetbal/(...)bracht-zes-jaar.htmlquote:Schorsing van Blatter en Platini door FIFA teruggebracht tot zes jaar
De beroepscommissie van de wereldvoetbalbond FIFA heeft de schorsing van Sepp Blatter en Michel Platini woensdag teruggebracht van acht naar zes jaar.
Reden daarvoor is het werk dat de voormalig voorzitter van de FIFA en preses van de Europese bond UEFA jarenlang hebben gedaan voor de voetbalwereld.
Blatter en Platini hadden beroep aangetekend tegen hun schorsing van acht jaar, die was opgelegd door de rechtsprekende kamer van de ethische commissie bij de FIFA. De onderzoekskamer van die commissie was ook in beroep gegaan, omdat die vindt dat Blatter en Platini voor het leven geschorst moeten worden.
De beroepscommissie wees alle bezwaren af, maar besloot de schorsing van Blatter en Platini vanwege verzachtende omstandigheden wel te reduceren.
De schorsing was het gevolg van het bedrag van 1,8 miljoen euro dat Platini in 2011 ontving voor werkzaamheden die hij tussen 1999 en 2002 voor Blatter zou hebben verricht.
Presidentsverkiezing
Blatter heeft altijd benadrukt dat de betaling legaal was en er geen sprake was van corruptie of omkoping. Deze schorsing kostte Platini eerder al zijn deelname aan de presidentsverkiezing van de FIFA, die aanstaande vrijdag wordt gehouden.
Blatter en Platini hebben nu nog de mogelijkheid naar het internationaal sporttribunaal CAS te stappen. Allebei zinspeelden ze daar eerder al op. De schorsing van Blatter en Platini voor alle voetbalgerelateerde activiteiten loopt nu tot 8 oktober 2021.
quote:Kandidaten sparen Infantino bij UEFA-congres
De vijf FIFA-presidentskandidaten hebben daags voor de verkiezingen van vrijdag de UEFA-bonden toegesproken. Ook Michael van Praag nam het woord.
Sjeik Salman, die eerder deze week nog stelde dat de FIFA failliet zou gaan indien Gianni Infantino met zijn gulle beloftes aan de macht zou komen, sprak zich nu diplomatieker uit. 'Europa speelt een belangrijke rol. Of we willen of niet, we moeten samenwerken. Het gaat niet om nationaliteit. Azië steunde als eerste Michel Platini. U weet dat. Hij was klaar om de verantwoordelijkheid te nemen.'
Naast UEFA-kandidaat Infantino – 'Ik ben een man van feiten, ik ben een man van actie, ik ben een man van voetbal' – kon prins Ali op een warm applaus rekenen. 'Het is een déjà vu', opende de outsider uit Jordanië. 'Ik ben de enige die twee keer binnen een jaar meedoet aan verkiezingen. Ik wil de brug zijn tussen Europa en de rest van de wereld.' Prins Ali deed als enige een harde belofte: 'Mijn secretaris-generaal zal een Europeaan zijn.'
Voormalig Blatter-adviseur Jérôme Champagne stak zijn verhaal af over het IJzeren Geldgordijn in Europa. De Fransman pleit voor meer financiële gelijkheid waardoor ook PSV en Ajax internationaal weer kunnen meedoen om de prijzen, maar desalniettemin is hij kansloos. 'Ik heb geen twintig consultants om mijn speeches te krijgen', sneerde hij nog. Eerder was Champagne in het nieuws met diverse aanvallen op de plannen van Infantino (groter WK, hogere subsidies), maar daar begon hij nu niet over. 'Ik ben een Europeaan. Als u mij vertrouwen geeft, kunt u rekenen op meer gelijkheid.'
Onzichtbaar
Ook Zuid-Afrikaan Tokyo Sexwale is afgereisd naar het besneeuwde Zwitserland. Sexwale moest onlangs bij de Zuid-Afrikaanse bond op het matje komen vanwege zijn matige campagne. Hij was te lang onzichtbaar, maar bleek wel een vlammende speech in huis te hebben en deelde en passant een tik uit aan de UEFA. Volgens hem werd hij bijna geboycot en kwam er pas laat groen licht om te mogen spreken in het hol van de leeuw. 'Beter laat dan nooit', zei Sexwale.
Toen de Zuid-Afrikaan was vetrokken, herstelde vicevoorzitter Van Praag het door Sexwale geschetste beeld. 'Vorig jaar was ik zelf presidentskandidaat. De UEFA was juist de eerste in de wereld die toestond dat de andere kandidaten mochten spreken op ons congres. Bij de andere confederaties gebeurde dat niet. Wat we ook probeerden, niemand gaf ons de ruimte. Ik ben juist erg trots op de UEFA. Wij zijn echt democratische mensen. Dank u.'
quote:De strijd om de opvolging van FIFA-voorzitter Sepp Blatter nadert zijn hoogtepunt. In de loop van vrijdag zal duidelijk worden wie de zegen krijgt van de meerderheid van de 209 leden.
Zoveel stemmen zijn er waarschijnlijk niet te verdelen, omdat de geschorste bonden van Koeweit en Indonesië moeten hopen op een wonder om nog mee te kunnen beslissen over de nieuwe voorzitter. Als dat niet gebeurt, strijden sjeik Salman Bin Ibrahim Al-Khalifa, prins Ali bin al-Hussein, Gianni Infantino, Jérôme Champagne en Tokyo Sexwale om 207 stemmen.
Wie de verkiezing in het Hallenstadion op de voet wil volgen, moet over zitvlees beschikken. De gedelegeerden vullen elke ronde namelijk met de hand een stembriefje in. Ook het sorteren en tellen van de stemmen neemt veel tijd in beslag. Vorig jaar mei duurde de stemronde bij de herverkiezing van Blatter zo’n twee uur.
De verkiezing kan beslist worden in de eerste ronde als een kandidaat tweederde van de stemmen binnensleept. Dat lukte Blatter vorig jaar niet, want tegenstander prins Ali kreeg 73 landen achter zich. Voordat begonnen kon worden aan de tweede ronde haakte de Jordaniër alsnog af.
Als er een tweede ronde komt, valt de kandidaat met de minste stemmen af voor het vervolg. Vanaf dan volstaat een meerderheid van de bonden voor het winnen van de verkiezing. Omdat zich vijf kandidaten gemeld hebben, zijn maximaal vier stemrondes nodig voor de strijd beslist is.
Agenda
De verkiezing is het elfde punt op de agenda van het congres in Zürich, waar ook belangrijke hervormingsvoorstellen op staan. In de loop van de middag zal de verkiezing beginnen met speeches van de kandidaten waarin zij twijfelaars over de streep proberen te trekken.
Het is niet te zeggen hoe laat de beslissing zal vallen, omdat het in theorie nachtwerk kan worden in het Hallenstadion. Aangezien er de volgende dag een ijshockeywedstrijd in dezelfde arena wordt gespeeld, mogen de FIFA-bestuurders het echter niet te laat maken.
Het rechterhandje van Platini? Wat?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 10:50 schreef Blik het volgende:
De vervanger van Blatter wordt dus het rechterhandje van Platini ofwel een familielid van een sjeik die tientallen doden op zijn geweten heeft.
Daar gaat echt niks veranderen...
http://www.vi.nl/premium-(...)nd-van-platini-1.htmquote:Op vrijdag 26 februari 2016 10:53 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Het rechterhandje van Platini? Wat?
Heerlijk. Ha ha ha. Afrika en Azië stemmen op hem.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 10:50 schreef Blik het volgende:
De vervanger van Blatter wordt dus het rechterhandje van Platini ofwel een familielid van een sjeik die tientallen doden op zijn geweten heeft.
Dit. Iets minder debiel dan een sjeik. Ha ha ha.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 10:57 schreef Blik het volgende:
[..]
http://www.vi.nl/premium-(...)nd-van-platini-1.htm
Infantino is gewoon getraind door Platini, de knecht van...
22 landen die tegenstemmen, genot.twitter:VI_nl twitterde op vrijdag 26-02-2016 om 11:23:45De hervormingen en nieuwe FIFA-statuten zijn er doorheen. 179 stemmen vóór onder andere een maximale presidentstermijn van twaalf jaar. reageer retweet
Welke landen ?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:24 schreef Ajacied422 het volgende:
22 landen die tegenstemmen, genot.twitter:VI_nl twitterde op vrijdag 26-02-2016 om 11:23:45De hervormingen en nieuwe FIFA-statuten zijn er doorheen. 179 stemmen vóór onder andere een maximale presidentstermijn van twaalf jaar. reageer retweet
Dat staat er niet bij. Ik gok dat die stemmingen gewoon anoniem zijn.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:26 schreef tong80 het volgende:
[..]
Welke landen ?
Volgens Blatter zou de FIFA transparant worden.
twitter:richard_conway twitterde op vrijdag 26-02-2016 om 11:27:10And that's lunch... Fifa delegates off to the buffet. Election candidates and their teams given another chance for last minute lobbying. reageer retweet
twitter:VI_nl twitterde op vrijdag 26-02-2016 om 11:28:51De FIFA-bobo's gaan een uur pauzeren. Even lunchen. Daarna gaat het er echt van komen: de verkiezing van de nieuwe president. reageer retweet
Ze zouden toch geen stemmen gaan kopen toch?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:27 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Dat staat er niet bij. Ik gok dat die stemmingen gewoon anoniem zijn.
En..twitter:richard_conway twitterde op vrijdag 26-02-2016 om 11:27:10And that's lunch... Fifa delegates off to the buffet. Election candidates and their teams given another chance for last minute lobbying. reageer retweet
twitter:VI_nl twitterde op vrijdag 26-02-2016 om 11:28:51De FIFA-bobo's gaan een uur pauzeren. Even lunchen. Daarna gaat het er echt van komen: de verkiezing van de nieuwe president. reageer retweet
Ik snap Blatter met zijn reacties ook nog wel. We trekken gewoon wat lijken uit de kast en gaan lekker door met corruptie en fraude.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:44 schreef tong80 het volgende:
Ze krijgen nog de kans om even te lobbyen. Ha ha ha. Ik zit hard op te lachen.
quote:De KNVB meldt het volgende:
11.25 uur: De hervormingsplannen zijn aangenomen! Bert van Oostveen: "Eindelijk hervorming binnen de FIFA en gelukkig grote meerderheid". Michael van Praag: "Ongeloofelijk dat er nog 22 afgevaardigden tegen zijn."
Die man schijnt ook corrupt te zijn. Gewoon de hielen likker van Platini.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:24 schreef Ajacied422 het volgende:
Tom Knipping vindt het heel raar dat er op Infantino gestemd gaat worden door de KNVB.
In het verhaal van transparantie en co is het vreemd om niet op Ali/Champagne te stemmen omdat die tenminste de WK-bid shit meer onder het licht willen brengen.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:33 schreef hafcfan het volgende:
[..]
Die man schijnt ook corrupt te zijn. Gewoon de hielen likker van Platini.
Topquote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:43 schreef Zipportal het volgende:
Die Prins Ali is echt lachwekkend.
Betere stream.
In zijn inleiding al een vreselijk zelfgeilverhaal.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:54 schreef Zipportal het volgende:
Praat eens wat harder, slavendrijver.
Gelijk al applaus krijgen.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:54 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
In zijn inleiding al een vreselijk zelfgeilverhaal.
Het rechterhandje van Platini die dan ook nog eens uit hetzelfde dorp als Blatter komt ... Hoe groot is de kans zeg ...quote:Op vrijdag 26 februari 2016 10:50 schreef Blik het volgende:
Kan hier geen streams zien , wat gebeurde er ?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:43 schreef Zipportal het volgende:
Betere stream.
Qua plannen wel maar hij zal nooit winnen dus kiest KNVB maar wat andersquote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:03 schreef Ajacied422 het volgende:
Jerome Champagne is volgens Knipping en Van Duren voor Nederland de beste optie.
En 6 ongeldige stemmenquote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
22 landen die geen transparantie willen, geen maximumtermijn in bestuur/commissies, geen gelijkheid
Kortom: TOPSHOW
Beter trekken Sexwale en Champagne zich terug, dan gaat het ook wat rapper.
Op VI staat ook een stream geloof ikquote:Op vrijdag 26 februari 2016 12:43 schreef Zipportal het volgende:
Betere stream.
Ja, maar die verbinding is enorm ruk.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:06 schreef Vasion het volgende:
[..]
Op VI staat ook een stream geloof ik
Champagne lijkt me wel geschikt, maar die is kansloos.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:06 schreef Vasion het volgende:
Jongens, op wie hopen we eigenlijk? Ik vind ze allemaal best aids.
Het gaat toch alleen maar tussen Infantino en Sjeik Salman, dan lijkt me Infantino nog de beste van de twee.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:06 schreef Vasion het volgende:
Duhh ze willen de corruptie in stand houdenquote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Champagne lijkt me wel geschikt, maar die is kansloos.
Het is idd gewoon lachwekkend dat de voetbalbond van pakweg Vanuatu of Noord-Korea evenveel te zeggen heeft dan die van Italië, Brazilië of Spanje ofzo ...quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:06 schreef raptorix het volgende:
Overigens zou men over moeten gaan tot een gewogen stem, bijvoorbeeld op basis van de FIFA ranking, bijvoorbeeld weging is fifa ranking gedeeld door 5.
Tokyo Sexwale weet eigenlijk niemand iets van, schimmige campagnequote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:06 schreef Vasion het volgende:
Zou een goede zijn voor Nederland. Hij wilt kleinere competities zoals de eredivisie weer naar de top brengen vorige keer.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Champagne lijkt me wel geschikt, maar die is kansloos.
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:09 schreef Vasion het volgende:
[..]
Zou een goede zijn voor Nederland. Hij wilt kleinere competities zoals de eredivisie weer naar de top brengen vorige keer.
En toch stemt Nederland straks op Infantino ...quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:09 schreef Vasion het volgende:
[..]
Zou een goede zijn voor Nederland. Hij wilt kleinere competities zoals de eredivisie weer naar de top brengen vorige keer.
Ali heeft niet echt z'n uitstraling mee en bovendien weet ik niet of hij iets voor het voetbal zou kunnen betekenen. Maarja, als hij de enige is dat niet corrupt is, dan hem maar.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:08 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Tokyo Sexwale weet eigenlijk niemand iets van, schimmige campagne
Sjeik Salman = golfstatengekkie
Gianni Infantino = rechterhandje Platini en daarmee besmet
Prins Ali = (voorlopig) niets op aan te merken
Jerome Champagne = wordt door niemand serieus genomen terwijl zijn inhoud nog eigenlijk best goed is en is tenminste bereid om het debat etc aan te gaan.
Had ik ook al gelezen ja, maar niemand doet er wat mee. Niemand stelt er kritische vragen over, de media pakt het niet opquote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:11 schreef Ajacied422 het volgende:
Ik sla net de VI open op een bladzijde ''Mensenrechtenorganisaties protesteren al maanden tegen de kandidatuur van Sjeik Salman''
Wat voor mij ook in zijn voordeel spreekt is dat hij net als Champagne het WK-bidonderzoek openbaar wil hebben.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:12 schreef Vasion het volgende:
[..]
Ali heeft niet echt z'n uitstraling mee en bovendien weet ik niet of hij iets voor het voetbal zou kunnen betekenen. Maarja, als hij de enige is dat niet corrupt is, dan hem maar.
Dat zou echt een schande zijn, als hij het wordt. Dan verlangen mensen binnen een jaar alweer terug naar Blatter denk ik.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:11 schreef Ajacied422 het volgende:
Ik sla net de VI open op een bladzijde ''Mensenrechtenorganisaties protesteren al maanden tegen de kandidatuur van Sjeik Salman''
Alle kantoren naar de Golfstaten, lekker man. Daarom is Europa sowieso fel tegen hem.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:13 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat zou echt een schande zijn, als hij het wordt. Dan verlangen mensen binnen een jaar alweer terug naar Blatter denk ik.
Liverpool - MUFC.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:18 schreef hhh38 het volgende:
"We are now going to draw the kloebs of the next round of the Europa League... oh sorry, wrong speech"
Dat was juist geweldig joh, ook de hele tijd hetzelfde liedje in plaats van steeds nieuwe zoals nuquote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:55 schreef Ajacied422 het volgende:
Het wachtmuziekje is beter dan de vorige keer.
Jep, Sexwale.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:13 schreef Vlassie1980 het volgende:
Als ik op dat grote scherm kijk zie ik maar 4 kandidaten? Is er iemand uitgestapt?
Tokyo Sexwale heeft er op bombastische wijze de brui aan gegeven.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:13 schreef Vlassie1980 het volgende:
Als ik op dat grote scherm kijk zie ik maar 4 kandidaten? Is er iemand uitgestapt?
Thanks, die gast maakte ook totaal geen indruk. Had zelfs in zijn handjes mogen knijpen met 1 stemquote:
Ach ja... de voorzitter van de Belgische bond heeft gister Blatter nog staan verdedigen...quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:15 schreef Ajacied422 het volgende:
Heerlijk om de meest absurde landen voorbij te horen komen waar misschien alleen de bond van het bestaan van voetbal afweet.
En uiteindelijk wordt het een Golfstatengekkie. Misschien wel erger dan Blatter.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:16 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Ach ja... de voorzitter van de Belgische bond heeft gister Blatter nog staan verdedigen...
Dit inderdaadquote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:15 schreef Ajacied422 het volgende:
Heerlijk om de meest absurde landen voorbij te horen komen waar misschien alleen de bond van het bestaan van voetbal afweet.
Ze kunnen de tering krijgen daar, allemaal. Stel verkrachters van de mooiste sport op aarde.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:16 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
En uiteindelijk wordt het een Golfstatengekkie. Misschien wel erger dan Blatter.
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:17 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Ze kunnen de tering krijgen daar, allemaal. Stel verkrachters van de mooiste sport op aarde.
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:17 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Ze kunnen de tering krijgen daar, allemaal. Stel verkrachters van de mooiste sport op aarde.
Eerste keer dat het uitgebreid wordt naar 52 landen, kwalificeert Oranje zich uiteraard niet.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:17 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dit inderdaad
Waarschijnlijk heeft meer dan 2/3 van de stemmende landen nog nooit op het WK gespeeld, daarom voelen al die kandidaten ook de noodzaak om te roepen dat het WK moet worden uitgebreid. Als er straks 40 landen deelnemen gaan kandidaten roepen dat het WK 48 landen moet hebben.
Tegen die tijd wordt het WK gehouden op kunstgras in alweer een oliestaat, daar moet je niet eens bij willen zijn.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:18 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Eerste keer dat het uitgebreid wordt naar 52 landen, kwalificeert Oranje zich uiteraard niet.
En geen vrouwenvoetbal meer dan toch?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:17 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Ik gok dat het dan per toerbeurt in China en Rusland plaatsvindt.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:19 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Tegen die tijd wordt het WK gehouden op kunstgras in alweer een oliestaat, daar moet je niet eens bij willen zijn.
Vrouwenvoetbal is net als darts.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:19 schreef Vasion het volgende:
[..]
En geen vrouwenvoetbal meer dan toch?
Was die prins ali niet voorstander van het vrouwenvoetbal?quote:
En dan over vijftig jaar een WK met 128 landenquote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:17 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dit inderdaad
Waarschijnlijk heeft meer dan 2/3 van de stemmende landen nog nooit op het WK gespeeld, daarom voelen al die kandidaten ook de noodzaak om te roepen dat het WK moet worden uitgebreid. Als er straks 40 landen deelnemen gaan kandidaten roepen dat het WK 48 landen moet hebben.
2 maanden WK-genotquote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:21 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
En dan over vijftig jaar een WK met 128 landen.
Ik heb geen idee. Ik kwam er pas gister achter dat er maar liefst 2 theedoeken meededen.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:21 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Was die prins ali niet voorstander van het vrouwenvoetbal?
Ja maar: Platini.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:22 schreef Rabieluh het volgende:
Ik vind dat al deze mensen pas mogen stemmen als ze 10 keer een bal kunnen hooghouden. Niet dat er per se voormalig topvoetballers op belangrijke functies moeten zitten, totaal niet, maar dit is wel de laagste drempel.
Als al die mafsjaken uit landen die nauwelijks bestaan niet 10 keer kunnen hooghouden mogen ze ook niet stemmen en kunnen ze ook niet omgekocht worden door lui als Blatter en Platini.quote:
Sjeik Salam zou echt fantastisch zijn.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:25 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Het enige goede van Fifa komt van EA Sports.
Ik hoop dat ze het aantal ongeldige stemmen ook bekend makenquote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:24 schreef hhh38 het volgende:
Sommige landen kunnen niet eens een envelop in een stembus doen
Bij de eerste stemming (over de vernieuwingen) vandaag waren er ook 6 ongeldig.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:25 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze het aantal ongeldige stemmen ook bekend maken. Er zitten hier zeker gasten bij die zo'n stembiljet niet snappen, dat kennen ze niet in hun land
.
Hahah, oh man wat triest.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:26 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Bij de eerste stemming (over de vernieuwingen) vandaag waren er ook 6 ongeldig.
Wil je dit ook voor elk eilandstaatje in de Cariben doen?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:26 schreef Ajacied422 het volgende:
[ afbeelding ]
Een impressie van waar Djibouti ligt.
Het zou mij verbazen als ze daar überhaupt een voetbalveld hebben.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:26 schreef Ajacied422 het volgende:
[ afbeelding ]
Een impressie van waar Djibouti ligt.
Er komt sowieso nog een ronde twee!quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:28 schreef DonRaja het volgende:
Oh wacht... die moeten dus straks nog allemaal handmatig geteld worden. Dit gaat tot morgenochtend duren man...
Yepquote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:28 schreef Ajacied422 het volgende:
Mochten de Kaaiman Eilanden ook stemmen?
Tenzij er direct een 2/3e meerderheid is toch?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:28 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Er komt sowieso nog een ronde twee!
Maar dat is een kansloos verhaal.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:28 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Tenzij er direct een 2/3e meerderheid is toch?
Hé, niet spotten met het Nationale Stadion van Djiboutiquote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:27 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Het zou mij verbazen als ze daar überhaupt een voetbalveld hebben.
https://www.google.nl/map(...)bba7ef0f5b88!6m1!1e1quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:27 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Het zou mij verbazen als ze daar überhaupt een voetbalveld hebben.
Dat ziet er fantastisch uit.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:30 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hé, niet spotten met het Nationale Stadion van Djibouti
[ afbeelding ]
Nee.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:31 schreef Bolasie het volgende:
Is deze shit ergens op TV te volgen jungs? Geen zin in een stream.
Gewoon chromecast ja toch.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:32 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Nee.
Je kan ook zoals ik een extra laptop pakken en die aansluiten op de TV.
Ik zit prima hier.
twitter:richard_conway twitterde op vrijdag 26-02-2016 om 14:32:07Reports though that Salman has 23 votes from Caribbean. Truth will out soon enough. reageer retweet
Nee, dan ga ik liever FIFA (huehuehue) spelen.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:32 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Nee.
Je kan ook zoals ik een extra laptop pakken en die aansluiten op de TV.
Ik zit prima hier.
Ik heb het aanstaan, maar luister eigenlijk alleen naar de funky muziekjes.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:31 schreef Bolasie het volgende:
Is deze shit ergens op TV te volgen jungs? Geen zin in een stream.
Djibouti out, always difficult.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:30 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hé, niet spotten met het Nationale Stadion van Djibouti
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:32 schreef Ajacied422 het volgende:
twitter:richard_conway twitterde op vrijdag 26-02-2016 om 14:32:07Reports though that Salman has 23 votes from Caribbean. Truth will out soon enough. reageer retweet
Irak is bijna aan de beurt.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:41 schreef DonRaja het volgende:
Als IS toch ooit wereldwijd goodwill had willen kweken he...
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:50 schreef hhh38 het volgende:
Liberia, iedereen in de zaal heeft nu Ebola
Denken ze daar allemaal dat de voorzitter van de KNVB z'n zoontje heeft gestuurd...quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:50 schreef DeTolk het volgende:
Straks Bart van Oosterveen namens thuisblijver Nederland
Debiele Neefje.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:51 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Denken ze daar allemaal dat de voorzitter van de KNVB z'n zoontje heeft gestuurd...
In 2010 nog deelgenomen aan de African Cup of Nations!quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:53 schreef Ajacied422 het volgende:
Malawi, ook daar wordt gevoetbald.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |