Wiskundequote:
Misschien is dat constructiestudies?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:37 schreef jatochneetoch het volgende:
Mijn studie (WO WB) staat er niet eens in
Nou, HBO WB doet het iig supergoed (5/5/5), dus dat zit denk ik wel snor.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:37 schreef jatochneetoch het volgende:
Mijn studie (WO WB) staat er niet eens in
Wiskunde doet het beter dan informatica, had ik niet verwacht.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:34 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Wiskunde
de 5/5/5's op WO zijn
Constructiestudies (wat?)
Econometrie
Fiscaal recht
Wiskunde
Maarja het is ook wat je er zelf van maakt
Dit ja. Het dichtste bij biotech wat ik kon vinden.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 22:08 schreef MyloXylo het volgende:
5/4/4 voor mijn toekomstige studie
(scheikundige technologie)
Detail. Wel iets met mensen. Veel afwisseling ook.quote:
Tja, telt niet echt mee in deze context imo.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
Detail. Wel iets met mensen. Veel afwisseling ook.
Ja, kans op een vaste baan is wel echt een extreem verschilquote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:25 schreef Etsu het volgende:
[..]
En lerarenopleiding economie:
[ afbeelding ]
Ietsje beter
Lerarenopleiding wiskunde (HBO) scoort 5/4/5, WO wiskunde 5/5/5.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:25 schreef Etsu het volgende:
[..]
En lerarenopleiding economie:
[ afbeelding ]
Ietsje beter
Naja het is dat notarieel er niet bij staat. volgens mij is dat ietsje beter dan gewoon rechtsgeleerdheid, maar weet niet zekerquote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:26 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja, kans op een vaste baan is wel echt een extreem verschil
Op je notariskantoor? Ik weet niet of ik daar de goede opleiding voor heb....quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:27 schreef Etsu het volgende:
[..]
Naja het is dat notarieel er niet bij staat. volgens mij is dat ietsje beter dan gewoon rechtsgeleerdheid, maar weet niet zeker
Je kan nog altijd voor mij werken, Pax
Verkeerde studie (rechten) en verkeerde vak (eco) gekozen danquote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Lerarenopleiding wiskunde (HBO) scoort 5/4/5, WO wiskunde 5/5/5.
Ook notarissen hebben een secretaresse nodig. En een iemand die koffie langsbrengt.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:28 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Op je notariskantoor? Ik weet niet of ik daar de goede opleiding voor heb....
Voor docenten economie is er nog wel een redelijk aantal vacatures. Wij hebben net iemand aangenomen die 80 km verderop woont, omdat er dichterbij geen geschiktere kandidaten te vinden waren. Er is nog niets verlorenquote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:28 schreef Etsu het volgende:
[..]
Verkeerde studie (rechten) en verkeerde vak (eco) gekozen dan
Ach, moet nog beginnen he, misschien stop ik binnen een maand wel
Ik heb als recent afgestudeerde meegedaan aan dit onderzoek voor de Elsevier / SEO en dergelijke antwoorden zouden wel zijn meegenomen, omdat er niet gevraagd wordt naar het type werk, alleen naar of je werk hebt. Maar dit is dan ook een vrij ongelukkig type onderzoek aangezien er met heel veel complicerende factoren (ik heb bijvoorbeeld een dubbele master gedaan) geen rekening mee gehouden wordt. Mijn antwoorden zouden eigenlijk niet meegenomen mogen worden. Want heb ik nou mijn baan gekregen (professioneel bier tappen) o.g.v studie 1 of studie 2? Of een combinatie van beide? Of staat het er helemaal los van?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:13 schreef Rezania het volgende:
[..]
Tja, telt niet echt mee in deze context imo.
Lijkt me, gemiddeld genomen, niet echt accuraat inderdaad.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 00:14 schreef Squalus het volgende:
4/5/4. Betwijfel of dit echt klopt voor Economie.
Wat had jij gedacht dan?quote:Op zaterdag 13 juni 2015 00:14 schreef Squalus het volgende:
4/5/4. Betwijfel of dit echt klopt voor Economie.
Nouja, het is een redelijk massale studie die niet echt een ontzettend grote moeilijkheidsgraad kent. Dus dan is zo'n hoge 'rating' wel redelijk onverwachts.quote:
De rating van de studies kloppen ook niet helemaal. Kwetsbare studies op hbo niveau zoals CE, Communicatie en MER scoren alsnog redelijk volgens de Elsevier. Ondanks dat de problemen met de aansluiting bekend zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:17 schreef ulq het volgende:
[..]
Nouja, het is een redelijk massale studie die niet echt een ontzettend grote moeilijkheidsgraad kent. Dus dan is zo'n hoge 'rating' wel redelijk onverwachts.
Wat heb jij gestudeerd?quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
De rating van de studies kloppen ook niet helemaal. Kwetsbare studies op hbo niveau zoals CE, Communicatie en MER scoren alsnog redelijk volgens de Elsevier. Ondanks dat de problemen met de aansluiting bekend zijn.
Maar hoe moeilijk of hoe massaal een studie is staat voor een zeer belangrijk deel los van de vraag ernaar op de arbeidsmarktDat vindt niet iedereen even eerlijk maar zo werkt het wel.
Naar economen en bedrijfskundigen is simpelweg een constante en enorme vraag aangezien het leeuwendeel van de banen in Nederland (dienstverlende sector) daar op gebaseerd is. Als marketeer, communicatiewetenschapper of bedrijfskundige hoef je het ook helemaal niet zwaar te hebben. Er zijn duizenden andere studenten, maar je hebt ook de keuze uit duizenden vacatures en i.t.t bijv een technicus kan je in elk bedrijf aan de slag. Als econoom kan je zowel aan de bak bij TATA Steel, Akzo Nobel, Achmea, De Nederlandse Bank, Nuon als DHV Royal Haskoning om maar even een willekeur aan bedrijven uit de technische / financiële sector te noemen.
Als 'echte' econoom (dus geen bedrijfskundige) sta je trouwens ook behoorlijk hoog binnen de bedrijfshiërarchie. Niet alleen heb je prima uitzicht op een functie, ruim de keuze uit bedrijven maar je kan ook behoorlijk hoog instromen binnen de organisatie.
In heb eigenlijk altijd gedacht dat je echt een heel beroerde banenkans had met theologie. Ook als je kijkt hoeveel theologen spijt hebben van hun opleiding (32% vs 16% universiteitsbreed), omdat de banenkansen beroerd zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig, theologie staat sinds jaar en dag bekend als een studie met een van de beste garantie op een baan, maarbij Elsevier scoort het nog slechter dan Wijsbegeerte
ROA maastricht en andere onderzoeks instituten voor de arbeidsmarkt kwamen altijd met heer zonnige toekomtspersectieven voor theologenquote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:17 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
In heb eigenlijk altijd gedacht dat je echt een heel beroerde banenkans had met theologie. Ook als je kijkt hoeveel theologen spijt hebben van hun opleiding (32% vs 16% universiteitsbreed), omdat de banenkansen beroerd zijn.
Klopt, de volgorde is ongeveer zo bij economische/bedrijfskundige studies: econometrie, (algemene) economie, finance, accountancy, bedrijfskunde (marketing, consultancy, etc.).quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als 'echte' econoom (dus geen bedrijfskundige) sta je trouwens ook behoorlijk hoog binnen de bedrijfshiërarchie. Niet alleen heb je prima uitzicht op een functie, ruim de keuze uit bedrijven maar je kan ook behoorlijk hoog instromen binnen de organisatie.
Dat spijt zal wel vooral te maken hebben met dat het overgrote deel tijdens hun studie van hun geloof valt.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:17 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
In heb eigenlijk altijd gedacht dat je echt een heel beroerde banenkans had met theologie. Ook als je kijkt hoeveel theologen spijt hebben van hun opleiding (32% vs 16% universiteitsbreed), omdat de banenkansen beroerd zijn.
Jij doet zeker economie en geen bedrijfskunde?quote:Op zondag 14 juni 2015 15:27 schreef Kaptali het volgende:
[..]
Klopt, de volgorde is ongeveer zo bij economische/bedrijfskundige studies: econometrie, (algemene) economie, finance, accountancy, bedrijfskunde (marketing, consultancy, etc.).
Eigenlijk gewoon naar moeilijkheidsgraad dus. Vrij logisch ook, vanuit de werkgever bekeken.
Toegepaste biowetenschappen: 2/2/1quote:Op vrijdag 12 juni 2015 22:11 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dit ja. Het dichtste bij biotech wat ik kon vinden.
Ooh de ironie van die avatar.quote:Op zondag 14 juni 2015 15:56 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me af welke kennis economen werkelijk hebben, als je naar die eindeloze vraag/aanbod modellen kijkt die weinig met de werkelijkheid van doen hebben.
En het onvermogen om met een visie te komen voor optimale economic policies en het onvermogen om economische voorspellingen te doen.
Wat jij dus zegt idd. BFW is bijvoorbeeld iets anders dan biotech, daarom koos ik ook voor een vergelijking met scheikundige technologie. Ik doelde op het ontwerpen en draaiende houden van bioprocessen, dus downstream processing, fermentation, upstream processing, etc.quote:Op zondag 14 juni 2015 15:56 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Toegepaste biowetenschappen: 2/2/1
Sowieso kun je scheikunde en scheikundige technologie lastig samenvoegen. Van de ene studie gaat een heel groot deel promotieonderzoek doen, dus goed snel een baan, maar geen vaste baan en laag salaris. De andere gaat juist wel het bedrijfsleven in.
[..]
Ooh de ironie van die avatar.
Gozer, Delfste kant is dat echt niet hoor. Ik ken mijn eigen studie wel.quote:Op zondag 14 juni 2015 16:13 schreef Harunobu het volgende:
Maar Life Science & Technology -> toegepaste biowetenschappen -> 2/2/1.
Opleidingen met een hoog PhD-gehalte scoren lager, maar die afgestudeerden gaan uiteindelijk wel meer verdienen.
Nee.quote:Op zondag 14 juni 2015 15:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij doet zeker economie en geen bedrijfskunde?
Het gaat niet zozeer om de kennis die je opdoet tijdens je studie. Meer om analytisch vermogen, snel verbanden kunnen leggen, etc. Bij economie zijn die vaardigheden belangrijker dan bij bedrijfskunde, wat vooral veel leren is, en zeer weinig kwantitatief. Veel werkgevers kijken simpelweg naar de moeilijkheidsgraad van de opleiding.quote:Op zondag 14 juni 2015 15:56 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me af welke kennis economen werkelijk hebben, als je naar die eindeloze vraag/aanbod modellen kijkt die weinig met de werkelijkheid van doen hebben.
En het onvermogen om met een visie te komen voor optimaal economisch beleid en het onvermogen om economische voorspellingen te doen.
http://onderzoek.elsevier(...)n-sociale-studies/88quote:Op zaterdag 13 juni 2015 15:05 schreef Watdoeteenvulploegleider het volgende:
[..]
Wat heb jij gestudeerd?
Ik kan me daar wat bij voorstellen en ik denk dat er een kern van waarheid in zit. Maar de gedachte dat de kennis die je opdoet niet relevant is, is wel een beetje deprimerend. Al denk ik dat ook dat grotendeels waar is, als ik zie wat voor onzin ik allemaal heb moeten lerenquote:Op zondag 14 juni 2015 16:22 schreef Kaptali het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Het gaat niet zozeer om de kennis die je opdoet tijdens je studie. Meer om analytisch vermogen, snel verbanden kunnen leggen, etc. Bij economie zijn die vaardigheden belangrijker dan bij bedrijfskunde, wat vooral veel leren is, en zeer weinig kwantitatief. Veel werkgevers kijken simpelweg naar de moeilijkheidsgraad van de opleiding.
Is dat echt waar?quote:Op zondag 14 juni 2015 17:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
http://onderzoek.elsevier(...)n-sociale-studies/88
Vanachter de bar kan ik dus met aanvullende bijstand mijn analyses delen over mensen die wel werk hebben.
Wat studeer je?quote:Op zondag 14 juni 2015 18:10 schreef Aijmee het volgende:
Het gaat er toch ook gewoon om dat je ervoor zorgt dat je naast je studie(s) genoeg onderneemt om nog meer ervaring en kennis op te doen? Met als resultaat dat je 'beter' wordt in je vakgebied, je steeds meer connecties krijgt en dat je dus aantrekkelijker wordt voor werkgevers. Of leef ik in een droomwereld en komt de realiteit hard aan als ik ben afgestudeerd? Ik mag toch hopen van niet.
Nee, als jij sociale geografie of zoiets doet kan je het shaken, op afgestudeerde juristen zit ook niemand meer te wachten, is een overschot aan.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:10 schreef Aijmee het volgende:
Het gaat er toch ook gewoon om dat je ervoor zorgt dat je naast je studie(s) genoeg onderneemt om nog meer ervaring en kennis op te doen? Met als resultaat dat je 'beter' wordt in je vakgebied, je steeds meer connecties krijgt en dat je dus aantrekkelijker wordt voor werkgevers. Of leef ik in een droomwereld en komt de realiteit hard aan als ik ben afgestudeerd? Ik mag toch hopen van niet.
Meen je dit echt of maak je een grapje? Ik kan via internet nooit zien of iemand een reactie meent of juist niet.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, als jij sociale geografie of zoiets doet kan je het shaken, op afgestudeerde juristen zit ook niemand meer te wachten, is een overschot aan.
Ik meen dit.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:16 schreef Aijmee het volgende:
[..]
Meen je dit echt of maak je een grapje? Ik kan via internet nooit zien of iemand een reactie meent of juist niet.
Het lijkt mij dat het voornamelijk aan jezelf ligt.
Dat ik een Msc in de sociologie heb? Das waar. Dat ik sinds zeer recent parttime barman ben ook. Of ik in aanmerking kom voor aanvullende bijstand weet ik niet. Denk dat ik daar in totaal te veel voor verdien.quote:
De kans dat jij je eerste baan krijgt via je stage en je netwerk is 50%quote:Op zondag 14 juni 2015 18:10 schreef Aijmee het volgende:
Een baan achter de bar of eentje in het verlengde van je studie?quote:Op zondag 14 juni 2015 18:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
De kans dat jij je eerste baan krijgt via je stage en je netwerk is 50%
Het loont dus wel de moeite om niet alleen maar in de boeken te blijven hangen
Nee, dat klopt. Als sociaal geograaf en als filosoof zit inderdaad niemand op je te wachten. Toch lukt het heel veel sociaal geografen wel om een leuke job te bemachtigen i.t.t veel filosofen. Hoe dat komt?quote:Op zondag 14 juni 2015 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een baan achter de bar of eentje in het verlengde van je studie?
Weet dat als je Automotive doet de headhunters je op school vandaan plukken, bij sociale geografie of Filosofie is dat zeker niet het geval. Het loont vooral een studie te doen waar vraag naar is in de markt.
Ik heb zelf Cognitiewetenschappen en Filosofie gedaan, en de meeste van mijn jaargenoten zijn nu niet bepaald succesvol geweest op de arbeidsmarkt.
komt wel goed schatje.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:06 schreef Paxcon het volgende:
[ afbeelding ]
Jaja, ik slaap niet meer vannacht
Daar trap je een open deur in.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het loont vooral een studie te doen waar vraag naar is in de markt.
Ik heb na mijn vwo gekozen voor een hbo opleiding. Richting: media. Ik was nog niet zo lang achttien en het leek mij een superleuk vakgebied. Mijn ouders en zelfs de decaan van de middelbare school hebben het nog uit m'n hoofd willen praten, maar ik was er heel erg van overtuigd dat deze studierichting hèt was voor mij. En nu ik in het tweede jaar zit besef ik mij opeens dat de baankansen heel heel heel erg slecht zijn. Daar had ik (heel slim!) nooit goed over nagedacht.quote:
Ik hoop het!quote:Op zondag 14 juni 2015 18:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
De kans dat jij je eerste baan krijgt via je stage en je netwerk is 50%
Het loont dus wel de moeite om niet alleen maar in de boeken te blijven hangen
Informatica en elektrotechniek op hbo heeft wel 5/5/5 en op universiteit niet. Dit is wel een beetje vreemd.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 22:05 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Wiskunde doet het beter dan informatica, had ik niet verwacht.
Waarom is dat vreemd?quote:Op maandag 15 juni 2015 08:52 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Informatica en elektrotechniek op hbo heeft wel 5/5/5 en op universiteit niet. Dit is wel een beetje vreemd.
Op WO heeft informatica en elektrotechniek 4 puntjes bij salaris. Ik weet niet hoe dit bepaald wordt. Gaan ze bij WO uit van een hoger startsalaris en bij WO heb je minder kans op om het startsalaris te krijgen dan bij hbo?quote:
Omdat bedrijven zitten te springen om WO Informatica studenten en dat terug te zien zou moeten zijn in de score.quote:
Ik weet het niet, dan zou je het onderzoek moeten lezen, maar zover ik de resultaten zie zeggen ze gewoon wat er in de realiteit gebeurd. Het zou zomaar kunnen dat er gewoon betere banenkansen zijn voor een technische HBO'er tov een theoretische Uni afsluiting. Het maakt ook nogal verschil of je technische informatica in bv Twente hebt gedaan tov informatica in bv Nijmegen.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:02 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Op WO heeft informatica en elektrotechniek 4 puntjes bij salaris. Ik weet niet hoe dit bepaald wordt. Gaan ze bij WO uit van een hoger startsalaris en bij WO heb je minder kans op om het startsalaris te krijgen dan bij hbo?
Dus
Wo startsalaris: ¤3000 en 70% krijgt dat daadwerkelijk.
Hbo startsalaris: ¤2500 en 100% krijgt dat daadwerkelijk.
?
Edit: startsalaris = salaris na 1,5 jaar.
Volgens het onderzoek heb je niet betere baankansen maar beter salaris op hbo varianten. Dit lijkt mij wel vreemd.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet het niet, dan zou je het onderzoek moeten lezen, maar zover ik de resultaten zie zeggen ze gewoon wat er in de realiteit gebeurd. Het zou zomaar kunnen dat er gewoon betere banenkansen zijn voor een technische HBO'er tov een theoretische Uni afsluiting. Het maakt ook nogal verschil of je technische informatica in bv Twente hebt gedaan tov informatica in bv Nijmegen.
Nee, dat is niet heel vreemd, een beetje loodgieter verdient ook meer dan een jurist die net van de uni af komt.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:12 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Volgens het onderzoek heb je niet betere baankansen maar beter salaris op hbo varianten. Dit lijkt mij wel vreemd.
true, maar veel jongeren zijn nogal naief, maar het is gewoon zo dat je met bv Civiele Techniek gewoon een veel betere baankans hebt dan met Culturele Antropologiequote:
maar dit dit geval gaat het om zelfde studie met zelfde aantal jaren ervaring. Dus alles is hetzelfde behalve dat WO minder punten krijgt dan hbo.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is niet heel vreemd, een beetje loodgieter verdient ook meer dan een jurist die net van de uni af komt.
Nee, het gaat niet om dezelfde studie, het gaat om een HBO Opleiding versus een WO studie. Als de markt liever een technische/pragmatische HBO Ing. heeft dan een meer wetenschappelijke WO drs dan is dat zo.quote:Op maandag 15 juni 2015 10:48 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
maar dit dit geval gaat het om zelfde studie met zelfde aantal jaren ervaring. Dus alles is hetzelfde behalve dat WO minder punten krijgt dan hbo.
Klopt, maar over het algemeen kan er van uitgegaan worden dat een WO-er met een studie die dezelfde naam heeft een hoger salaris krijgt. Dat het niet het geval is voor informatica en elektrotechniek vind ik wel vreemd. Dat zijn nou niet bepaald studies waar weinig vraag naar is.quote:Op maandag 15 juni 2015 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het gaat niet om dezelfde studie, het gaat om een HBO Opleiding versus een WO studie. Als de markt liever een technische/pragmatische HBO Ing. heeft dan een meer wetenschappelijke WO drs dan is dat zo.
Het zijn wel studies waar de markt eerder op zoek is naar ingenieurs dan naar wetenschappers, naar doeners ipv denkers, ik ken mensen die informatica en telecommunicatie technologie in Twente studeerden en die zijn imho anders opgeleid dan mensen die informatica in Nijmegen studeerden. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over, maar de markt hecht er wel een waarde aanquote:Op maandag 15 juni 2015 11:15 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Klopt, maar over het algemeen kan er van uitgegaan worden dat een WO-er met een studie die dezelfde naam heeft een hoger salaris krijgt. Dat het niet het geval is voor informatica en elektrotechniek vind ik wel vreemd. Dat zijn nou niet bepaald studies waar weinig vraag naar is.
Wat voor een verschil merk je daar? Ik ben oprecht geïnteresseerd.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
ik ken mensen die informatica en telecommunicatie technologie in Twente studeerden en die zijn imho anders opgeleid dan mensen die informatica in Nijmegen studeerden
De mensen uit twente cq van een technische uni zijn pragmatischer, meer doener, aanpakmentaliteit. Maar dat is slechts mijn smalle ervaring. Zoals gezegd, dit is geen waarde oordeel, slechts een observatie.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:52 schreef Awsom het volgende:
[..]
Wat voor een verschil merk je daar? Ik ben oprecht geïnteresseerd.
Maar dit gaat niet over hoe snel je een baan hebt, daar hebben de WO varianten ook 5 punten. Het gaat om de salaris na 1,5 jaar en ik kan me niet voorstellen dat gemiddeld gezien een WO-er met informatie of elektrotechniek minder verdiend dan een hbo-er.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het zijn wel studies waar de markt eerder op zoek is naar ingenieurs dan naar wetenschappers, naar doeners ipv denkers, ik ken mensen die informatica en telecommunicatie technologie in Twente studeerden en die zijn imho anders opgeleid dan mensen die informatica in Nijmegen studeerden. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over, maar de markt hecht er wel een waarde aan
Nee, de HTS varianten hebben de beste aansluiting met de arbeidsmarkt. Zowel met de wo als de HTS variant zit je niet lang om werk verlegen, maar met de HTS variant krijg je bij wijze van spreke al betaald voordat je bent afgestudeerd. Dat heeft alles te maken met de beroepsgerichte aanpak en de goede aansluiting met het bedrijfsleven.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:15 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Klopt, maar over het algemeen kan er van uitgegaan worden dat een WO-er met een studie die dezelfde naam heeft een hoger salaris krijgt. Dat het niet het geval is voor informatica en elektrotechniek vind ik wel vreemd. Dat zijn nou niet bepaald studies waar weinig vraag naar is.
Dit klinkt logisch.quote:Op maandag 15 juni 2015 12:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, de HTS varianten hebben de beste aansluiting met de arbeidsmarkt. Zowel met de wo als de HTS variant zit je niet lang om werk verlegen, maar met de HTS variant krijg je bij wijze van spreke al betaald voordat je bent afgestudeerd. Dat heeft alles te maken met de beroepsgerichte aanpak en de goede aansluiting met het bedrijfsleven.
Deze "vliegende start" ben je trouwens al binnen een paar jaar kwijt als je kijkt naar verdere carrière verloop en ontwikkeling. Dit omdat je als (technische) wo'er meer doorgroei mogelijkheden hebt. Maar aangezien HTS'ers vaak relatief jong afstuderen in vergelijking met hun academische soortgenoten kan je opvallende verschillen zien.
Maar kijk je alleen naar die punten? Want dat is natuurlijk ten opzichte van andere WOers.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:59 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Maar dit gaat niet over hoe snel je een baan hebt, daar hebben de WO varianten ook 5 punten. Het gaat om de salaris na 1,5 jaar en ik kan me niet voorstellen dat gemiddeld gezien een WO-er met informatie of elektrotechniek minder verdiend dan een hbo-er.
haha altijd gedacht dat je iets juridisch had gestudeerdquote:Op zondag 14 juni 2015 18:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat ik een Msc in de sociologie heb? Das waar. Dat ik sinds zeer recent parttime barman ben ook. Of ik in aanmerking kom voor aanvullende bijstand weet ik niet. Denk dat ik daar in totaal te veel voor verdien.
Hmm, oké. En de rest van je parttime bestaan heb je wel een baantje op niveau?quote:Op zondag 14 juni 2015 18:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat ik een Msc in de sociologie heb? Das waar. Dat ik sinds zeer recent parttime barman ben ook. Of ik in aanmerking kom voor aanvullende bijstand weet ik niet. Denk dat ik daar in totaal te veel voor verdien.
Ja, als je gewoon gemotiveerd genoeg bent kan je overal wel je brood mee verdienen. Het is wel zo dat, wanneer je iets als 'media' doet, je in ieder geval te maken hebt met een stevige concurrentie aan super gemotiveerde mede-afgestudeerden die ook in het media-wereldje aan de slag willen. Het heeft echter geen zin om nu een beetje depressief te huilen om je studiekeuze, als je echt aan de bak wil komen lukt het hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk echt wel. Gewoon ergens beginnen bij een regionale omroep als camerabediende en vervolgens jezelf opwerkenquote:Op zondag 14 juni 2015 22:09 schreef Aijmee het volgende:
[..]
Ik heb na mijn vwo gekozen voor een hbo opleiding. Richting: media. Ik was nog niet zo lang achttien en het leek mij een superleuk vakgebied. Mijn ouders en zelfs de decaan van de middelbare school hebben het nog uit m'n hoofd willen praten, maar ik was er heel erg van overtuigd dat deze studierichting hèt was voor mij. En nu ik in het tweede jaar zit besef ik mij opeens dat de baankansen heel heel heel erg slecht zijn. Daar had ik (heel slim!) nooit goed over nagedacht.
En daar word ik nu een beetje bang van. Hoewel ik naast mijn studie genoeg onderneem, steeds meer connecties krijg en al een stage heb gelopen terwijl dat vanuit school nog niet nodig was, ziet mijn toekomst er eigenlijk niet rooskleurig uit als ik kijk naar de cijfers en als ik luister naar verhalen van mensen met soortgelijke studies. Er zijn maar een paar mensen met succes. Maar ik weet ook niet wat ik anders moet doen. Ik vind het werk superleuk en al is de studie makkelijk en is er geen uitdaging, ik begin binnenkort aan een stage bij de allerleukste omroep van Nederland en dan wil ik eigenlijk helemaal niets anders dan doen wat ik doe.
Maar er zijn zo weinig banen en er zijn zoveel uitblinkers. En ik weet niet wat ik ben. Ik ben eigenlijk maar een standaard meisje met een impulsieve studiekeuze toen. Ik ben niet bijzonder, ik ben niet uitzonderlijk of fantastisch goed. En uiteindelijk zijn er voor mij 1000 andere afgestudeerden die mogelijk nóg gemotiveerder, intelligenter, slimmer en beter zijn. En als ik dan berichtjes van jou lees (daar zit niemand op te wachten) dan denk ik: ja, dat is ook zo, maar wat moet je dan als jongvolwassene? Geen studie volgen? Of een studie volgen met goede baankansen, maar waar je hart niet ligt? Het is een beetje deprimerend soms.
quote:Op maandag 15 juni 2015 14:48 schreef ulq het volgende:
[..]
Ja, maar je hebt nu wel te weinig geld om een relaxed huis te kopen
Ligt aan de huizenprijzen. Ik verdien prima.quote:Op maandag 15 juni 2015 14:48 schreef ulq het volgende:
[..]
Ja, maar je hebt nu wel te weinig geld om een relaxed huis te kopen
Omdat hij erg goed kan ouwehoeren. Dingen die in 3 zinnen gezegd kunnen zijn, maakt hij een half a4 van. Het blijft gebakken lucht, maar je zou menigeen voor de gek kunnen houden.quote:Op maandag 15 juni 2015 13:37 schreef Aethereal het volgende:
[..]
haha altijd gedacht dat je iets juridisch had gestudeerd
Klopt, ik heb meerdere masters gedaanquote:Op maandag 15 juni 2015 13:37 schreef Aethereal het volgende:
[..]
haha altijd gedacht dat je iets juridisch had gestudeerd
Ik werk de rest van de week fulltime op kantoor voor verschillende opdrachtgevers. Maar een vriend van mij heeft een eigen kroeg waar ik ook een handje help. Nu kan je denken: boeie. Maar wederom verneukt dat de statistieken. Wat als ik "op niveau" stage loop of trainee ben, maar daarnaast mijn inkomen met een eigen kroeg omhoog help? Gewoon omdat ik denk daarmee miljonair te worden / een vriend te helpen zijn eerste succes te verdienen.quote:Op maandag 15 juni 2015 14:48 schreef ulq het volgende:
[..]
Hmm, oké. En de rest van je parttime bestaan heb je wel een baantje op niveau?
Kort en bondig zijn heb ik inderdaad niet geleerd op mijn studie. Mensen voor de gek houden leer je ook weer op andere plekken. Hoort bij het student zijnquote:Op maandag 15 juni 2015 20:03 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Omdat hij erg goed kan ouwehoeren. Dingen die in 3 zinnen gezegd kunnen zijn, maakt hij een half a4 van. Het blijft gebakken lucht, maar je zou menigeen voor de gek kunnen houden.
ga je master ectrie doen? Ga je bij de big4 als strat consultant proberen?quote:Op dinsdag 23 juni 2015 17:19 schreef Rainymood het volgende:
5/5/5 econometrie lol
Zit nu in 3e jaar. Heb vrienden die bij een actuariaat bedrijf werken voor 18/uur als werkstudent, dat is gewoon knetter(te)gek!
Als mensen nog vragen hebben ofzo, stel ze gerust!
(1) Mooie avatar lmaoquote:Op dinsdag 23 juni 2015 17:23 schreef topdeck het volgende:
[..]
ga je master ectrie doen? Ga je bij de big4 als strat consultant proberen?
Dat is ook heel erg leuk als je die kans krijgt. Voor mij is dat ook de motivatie om actuaris te worden.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 17:19 schreef Rainymood het volgende:
5/5/5 econometrie lol
Zit nu in 3e jaar. Heb vrienden die bij een actuariaat bedrijf werken voor 18/uur als werkstudent, dat is gewoon knetter(te)gek!
Als mensen nog vragen hebben ofzo, stel ze gerust!
Vet! In het hoeveelste jaar zit jij nu dan?quote:Op dinsdag 23 juni 2015 17:54 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat is ook heel erg leuk als je die kans krijgt. Voor mij is dat ook de motivatie om actuaris te worden.
Ik werk fulltime, maar ben net begonnen met de deeltijd opleiding actuarieel analist.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 20:08 schreef Rainymood het volgende:
[..]
Vet! In het hoeveelste jaar zit jij nu dan?
Zwaar! Wat doe je nu als fulltime baan?quote:Op dinsdag 23 juni 2015 20:19 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik werk fulltime, maar ben net begonnen met de deeltijd opleiding actuarieel analist.
Op dit moment ben ik actuarieel rekenaar en ja, ik vind het werk erg leuk. Het is wel verschillend waar je werkt. Bij kleine bedrijfje moet je alles nog in excel berekenen, terwijl in de wat grotere bedrijven (verzekeraars) veel berekeningen via programma's worden gedaan. Dat laatste is wel jammer, al merk je wel dat je er toch kennis voor nodig hebt. Zo moet je bijvoorbeeld nog steeds handmatig de nominale premies kunnen berekenen.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 20:47 schreef Rainymood het volgende:
[..]
Zwaar! Wat doe je nu als fulltime baan?
Vind je actuariaat een beetje leuk so far? Ik vond het heel vet dat je alles ineens zo toepast, echt cool. Je moet even door de symbolen bikkelen maar daarna is het meeste vrij standaard
quote:
quote:Op woensdag 24 juni 2015 16:31 schreef christiman het volgende:
5/5/1
én bovendien een hoger bruto uurloon en maandsalaris dan gemiddeld,
quote:Op woensdag 24 juni 2015 18:35 schreef KraantjeFappie het volgende:
1/2/2![]()
![]()
Kan altijd nog kontje verkopen.
quote:
Is biologie tegenwoordig zo slecht dan? Ik dacht dat biologie wel een solide bèta-studie wasquote:Op maandag 15 juni 2015 20:40 schreef De_jager het volgende:
1/2/2 Biologie
Nja, niet iets wat ik nog niet wist
Ik weet niet hoe het bij medische biologie zit, maar bijvoorbeeld ecologisch onderzoek wordt vaak gesubsidieerd door de overheid. Daar is helaas flink op bezuinigd. Het is tegenwoordig goed te merken, bij het stagebedrijf waar ik een aantal jaar terug stage heb gelopen hebben ze ook letterlijk 75% laten gaan.quote:Op maandag 29 juni 2015 19:16 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Is biologie tegenwoordig zo slecht dan? Ik dacht dat biologie wel een solide bèta-studie was
Ah, okay, ja op mijn diploma staat wat anders.quote:Op woensdag 29 juli 2015 17:40 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
http://onderzoek.elsevier(...)5/15/wijsbegeerte/71
3/1/1 wat een verassing.
Echt waar?quote:Op zondag 14 juni 2015 15:49 schreef poker4lifee het volgende:
1/1/1 (psychologie)
nu ff in een hoekje huilen. maarja eigenlijk niet heel verrassend ook als je het niveau van de opleiding bekijkt.maar toch triest
Psychologie is 1/1/1, doet mijn filosofie het toch beter.quote:Op woensdag 29 juli 2015 17:40 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
http://onderzoek.elsevier(...)5/15/wijsbegeerte/71
3/1/1 wat een verassing.
Tja, misschien omdat dierwetenschapper geen dierenarts is en dus ook naar hele andere banen opzoek moet. En er gaan nogal wat lui die studies doen. Waarschijnlijk uit liefde voor dieren huisdieren, maar uiteindelijk werkt 7 van de 10 van hen er vooral aan dat we elke avond weer vlees op ons bord hebben liggen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 13:50 schreef mexxum het volgende:
4/4/3 Diergeneeskunde (en dierwetenschappen zegt het onderzoek)
Die 1e 4 valt vies tegen.
Een oud studiegenoot (ik deed er langer over, zij is al 2 jaar klaar), is na 2 jaar maar een hele andere richting opgegaan (ict) omdat ze niks kon vinden. En zij was echt een goede student.
Onderling veel verschil, maar gooi het op een grote hoop en het zal bij benadering kloppenquote:Op woensdag 29 juli 2015 18:57 schreef HeavensAxe het volgende:
1/1/1![]()
Toch vind ik het overigens niet helemaal representatief, zeker als je bekijkt dat je bij mijn studie (Psychologie) onderling ontzettend grote verschillen hebt. Zo verdien je als GZ-Psycholoog redelijk wat en als simpel diagnostisch medewerker geen fuck. (Ik wil overigens de onderzoeks-technische kant op)
Je studeert toch niet voor het geld?quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:55 schreef Shreyas het volgende:
Even de ''topsalarissen'' bekeken:
- bijvoorbeeld wiskunde: salaris 5/5 als je doorklikt 17.5 euro per uur![]()
- bijvoorbeeld econometrie: salaris 5/5 als je doorklikt 19 euro per uur![]()
Ongelofelijk, een vakkenvuller of postbezorger zit al boven de 10 euro per uur, een schoonmaakster vangt al bijna 13 euro per uur en als WO afgestudeerde met 1.5 jaar werkervaring verdien je niet eens het dubbele, slecht een paar euro per uur meer. Inkomensverschillen moeten maar weer snel groter worden in Nederland, dit kan echt niet.
Idealistisch links gepeupel, uiteindelijk realiseer je je dat je studeert voor een baan/werk en dat je werkt voor geld. Zo werkt dat in deze maatschappij. Een beetje waardering voor je jarenlange studie mag je wel krijgen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 03:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Je studeert toch niet voor het geld?
Dat is je salaris na 1,5 jaar, als starter.quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:55 schreef Shreyas het volgende:
Ongelofelijk, een vakkenvuller of postbezorger zit al boven de 10 euro per uur, een schoonmaakster vangt al bijna 13 euro per uur en als WO afgestudeerde met 1.5 jaar werkervaring verdien je niet eens het dubbele, slecht een paar euro per uur meer. Inkomensverschillen moeten maar weer snel groter worden in Nederland, dit kan echt niet.
Nou ja, waardering. De Staat betaalt een peperdure studie (van rond de 12,000 euro per jaar), je mag minimaal 4 tot 5 jaar een beetje chillen, studeren, bier drinken en blowen terwijl je geniet van het leven. De Staat voorziet jouw in jouw onkosten en als klap op de vuurpijl verdien je als je begint met werken ook nog eens het dubbele van wat de sukkel verdient die wel vijf jaar lang van 9 tot 5 in weer en wind gewerkt heeft.quote:Op donderdag 30 juli 2015 03:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Idealistisch links gepeupel, uiteindelijk realiseer je je dat je studeert voor een baan/werk en dat je werkt voor geld. Zo werkt dat in deze maatschappij. Een beetje waardering voor je jarenlange studie mag je wel krijgen.
De staat heeft hier zelf ook belang bij, hoe kunnen ze anders die ambitieuze plannen van ze realiseren. Daar hebben ze mensen voor nodig die opgeleid zijn, iemand met een afgeronde studie draagt daar aan bij. Daarom kan je meer verdienen en de Staat meer uitgeven. Het hangt allemaal met elkaar samen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 07:31 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou ja, waardering. De Staat betaalt een peperdure studie (van rond de 12,000 euro per jaar), je mag minimaal 4 tot 5 jaar een beetje chillen, studeren, bier drinken en blowen terwijl je geniet van het leven. De Staat voorziet jouw in jouw onkosten en als klap op de vuurpijl verdien je als je begint met werken ook nog eens het dubbele van wat de sukkel verdient die wel vijf jaar lang van 9 tot 5 in weer en wind gewerkt heeft.
Lijkt mij dat "een beetje waardering voor je jarenlange studie" een Nederland vrij letterlijk genomen wordt. Het komt je allemaal aanvliegen.
Je moet werken om jezelf (dus niet iemand anders) te kunnen onderhouden en dat kan in Nederland ook met het minimumloon en daar is het minimumloon ook op berekend. Ruimte voor luxe is er niet, maar je kunt jezelf daarmee onderhouden. Alles boven de ¤1500 bruto per maand is pure luxe.quote:Op donderdag 30 juli 2015 03:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Idealistisch links gepeupel, uiteindelijk realiseer je je dat je studeert voor een baan/werk en dat je werkt voor geld. Zo werkt dat in deze maatschappij. Een beetje waardering voor je jarenlange studie mag je wel krijgen.
quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:55 schreef Shreyas het volgende:
quote:Op donderdag 30 juli 2015 07:31 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou ja, waardering. De Staat betaalt een peperdure studie (van rond de 12,000 euro per jaar), je mag minimaal 4 tot 5 jaar een beetje chillen, studeren, bier drinken en blowen terwijl je geniet van het leven. De Staat voorziet jouw in jouw onkosten en als klap op de vuurpijl verdien je als je begint met werken ook nog eens het dubbele van wat de sukkel verdient die wel vijf jaar lang van 9 tot 5 in weer en wind gewerkt heeft.
Lijkt mij dat "een beetje waardering voor je jarenlange studie" een Nederland vrij letterlijk genomen wordt. Het komt je allemaal aanvliegen.
Bij de studies econometrie en wiskunde kun je dus niet een beetje chillen, bier drinken etc. Die zijn een stuk lastiger dan bijvoorbeeld rechten, psychologie of iets dergelijks. Verder is die 12.000 euro enorm arbitrair, het is natuurlijk onzin dat een studie als wiskunde evenveel kost als bijvoorbeeld scheikunde of biologie.quote:Op donderdag 30 juli 2015 07:31 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat kan als je er genoegen mee neemt om te wonen in een huis dat niet van jou is. Daar gaat het dus al mis, want dan ben je dus meteen afhankelijk van een huisbaas (verhuurder) of vereniging. Ik vind het geen luxe om een eigen huis te hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:22 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Je moet werken om jezelf (dus niet iemand anders) te kunnen onderhouden en dat kan in Nederland ook met het minimumloon en daar is het minimumloon ook op berekend. Ruimte voor luxe is er niet, maar je kunt jezelf daarmee onderhouden. Alles boven de ¤1500 bruto per maand is pure luxe.
Jonger dan 30 zou ik sowieso geen huis willen kopen, je levert daarbij te veel vrijheid en flexibiliteit in. Snap dan ook niet zo het gedoe dat je met een studieschuld geen hypotheek kan krijgen. Als je jong bent moet je gewoon geen huis willen kopen.quote:Op donderdag 30 juli 2015 17:18 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat kan als je er genoegen mee neemt om te wonen in een huis dat niet van jou is. Daar gaat het dus al mis, want dan ben je dus meteen afhankelijk van een huisbaas (verhuurder) of vereniging. Ik vind het geen luxe om een eigen huis te hebben.
Als je kijkt naar 19 euro per uur kom je ongeveer uit op 33.000 per jaar bruto. Je mag dus dan voor maximaal 170.000 euro een hypotheek nemen, succes om daarmee een huis te kopen. Er wordt gesteld dat je met een WO econometrie/wiskunde en anderhalf jaar werkervaring tot de top behoort qua inkomen, als je dan nauwelijks een eigen huis kan kopen wil ik niet weten hoe erg het is voor de andere WO afgestudeerden.
Tegenwoordig gaat 'men' er vanuit dat je samen een huis koopt, maar om jezelf afhankelijk op te stellen van een partner is al helemaal niet handig want 34% van de koppels gaat vroegtijdig uit elkaar en zitten ze beide met een groot probleem.
Ja, succes: http://www.funda.nl/koop/heel-nederland/0-175000/quote:Op donderdag 30 juli 2015 17:18 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je mag dus dan voor maximaal 170.000 euro een hypotheek nemen, succes om daarmee een huis te kopen.
Dat is niet waar.quote:Op donderdag 30 juli 2015 17:13 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Bij de studies econometrie en wiskunde kun je dus niet een beetje chillen, bier drinken etc.
Alsof je moet gaan studeren om rijk te wordenquote:Op donderdag 30 juli 2015 01:55 schreef Shreyas het volgende:
Leuk dat je zoekt op heel Nederland, maar je weet zelf ook wel dat er in sommige delen van Nederland geen huizen zijn die zo goedkoop zijn. Je wilt natuurlijk niet een enorm eind van je werk vandaan een huis kopen, enkel omdat de woningen daar goedkoper zijn. Overigens dat brengt ook weer reiskosten met zich mee.quote:Op donderdag 30 juli 2015 18:58 schreef Hamlapje het volgende:
[..]
Ja, succes: http://www.funda.nl/koop/heel-nederland/0-175000/
Deels waar natuurlijk, maar waar het mij om ging is dat als je in de topcategorie valt qua salaris onder de WO afgestudeerden, dan is het toch teleurstellend te noemen dat je na anderhalf jaar net onder of op modaal zit qua salaris. Dat betekent dat iedereen die niet in die topcategorie valt (maar vrij laag zit zoals een MSc. Sociologie bijvoorbeeld) ver onder modaal verdient, terwijl je hoogopgeleid bent.quote:Op donderdag 30 juli 2015 19:16 schreef ulq het volgende:
[..]
Alsof je moet gaan studeren om rijk te wordenGa dan gewoon echt een skill ontwikkelen, een bedrijf starten, oid. Hoe veel geld je gaat verdienen ligt aan jezelf en niet aan je studie
Voor dat bedrag kan je prima een appartement in bijv. Amsterdam kopen, een vrijstaand huis daar zit er idd niet in. Net waar je waarde aan hecht, grootte of locatie.quote:Op donderdag 30 juli 2015 19:18 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Leuk dat je zoekt op heel Nederland, maar je weet zelf ook wel dat er in sommige delen van Nederland geen huizen zijn die zo goedkoop zijn. Je wilt natuurlijk niet een enorm eind van je werk vandaan een huis kopen, enkel omdat de woningen daar goedkoper zijn. Overigens dat brengt ook weer reiskosten met zich mee.
Dat is dus niet zo makkelijk als je denkt, in die appartementen heb je vaak een forse VvE bijdrage, waardoor je per maand dus minder te besteden hebt. Nu denk je dat je dat misschien zelf wel kan managen, maar banken doen dan een stuk moeilijker om je dan je maximale hypotheek te geven.quote:Op donderdag 30 juli 2015 19:22 schreef ulq het volgende:
[..]
Voor dat bedrag kan je prima een appartement in bijv. Amsterdam kopen, een vrijstaand huis daar zit er idd niet in. Net waar je waarde aan hecht, grootte of locatie.
Tjah, econometrie studenten die de studie gekozen hebben omdat die bij hen past hebben het echt niet heel zwaar. Die kom je 's avonds ook gewoon tegen in de kroeg of zitten lekker te blowen op hun studentenkamertje. De studenten die de studie maar wat lastig en zwaar vinden hadden wellicht beter een hbo variant kunnen kiezen als zij wel in dat vakgebied door willen gaan. Ieder zijn keus.quote:Op donderdag 30 juli 2015 17:13 schreef Shreyas het volgende:
Bij de studies econometrie en wiskunde kun je dus niet een beetje chillen, bier drinken etc. Die zijn een stuk lastiger dan bijvoorbeeld rechten, psychologie of iets dergelijks. Verder is die 12.000 euro enorm arbitrair, het is natuurlijk onzin dat een studie als wiskunde evenveel kost als bijvoorbeeld scheikunde of biologie.
Tjah, dan loop je dus met open ogen in de valkuil van dergelijk vergelijkend kwantitatief onderzoekquote:Op donderdag 30 juli 2015 19:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Deels waar natuurlijk, maar waar het mij om ging is dat als je in de topcategorie valt qua salaris onder de WO afgestudeerden, dan is het toch teleurstellend te noemen dat je na anderhalf jaar net onder of op modaal zit qua salaris. Dat betekent dat iedereen die niet in die topcategorie valt (maar vrij laag zit zoals een MSc. Sociologie bijvoorbeeld) ver onder modaal verdient, terwijl je hoogopgeleid bent.
Ja, en waarom zou je als twintiger in godesnaam willen kopen? De kans dat je binnen een paar jaar weer gaat verkopen (vanwege veranderingen in relaties en werk) is aanzienlijk. In Amsterdam doet ook niemand dat. Naast dat praktisch niemand op een starterscontract een hypotheek krijgt om een gezinswoning aan te schaffen. Op zijn best een flex appartementje in een hippe upcoming wijk. Maar ook dan hoeft kopen nog niet aanlokkelijk te zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2015 17:18 schreef Shreyas het volgende:
Als je kijkt naar 19 euro per uur kom je ongeveer uit op 33.000 per jaar bruto. Je mag dus dan voor maximaal 170.000 euro een hypotheek nemen, succes om daarmee een huis te kopen. Er wordt gesteld dat je met een WO econometrie/wiskunde en anderhalf jaar werkervaring tot de top behoort qua inkomen, als je dan nauwelijks een eigen huis kan kopen wil ik niet weten hoe erg het is voor de andere WO afgestudeerden.
Tegenwoordig gaat 'men' er vanuit dat je samen een huis koopt, maar om jezelf afhankelijk op te stellen van een partner is al helemaal niet handig want 34% van de koppels gaat vroegtijdig uit elkaar en zitten ze beide met een groot probleem.
In deze tijd is dat niet erg slim nee. Vroeger wel. Als je in 1996 een huis kocht voor 117.000,- was die in 2002 ongeveer 205.000,- waardt. Lijkt me een prima investering.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, en waarom zou je als twintiger in godesnaam willen kopen? De kans dat je binnen een paar jaar weer gaat verkopen (vanwege veranderingen in relaties en werk) is aanzienlijk.
Voor een starter inderdaad. Een modaal inkomen is berekent over de totale beroepsbevolking, dat je hier als starter meteen al aan zit, lijkt me helemaal niet slecht. Sommigen verdienen dit op hun 50ste en je hebt als starternog 40 jaar voor je. Daarnaast wordt je salaris niet alleen bepaald naar aanleiding van het opleidingsniveau, maar spelen er ook nog andere factoren mee (ervaring, tijd in dienst enz).quote:Op vrijdag 31 juli 2015 12:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
En nogmaals: het uurloon is afhankelijk van het aantal uur dat er gewerkt wordt. Volgens de Elsevier werken econometristen gemiddeld 38.97 uur per week en verdienen zij daarmee 3.150 euro bruto in de maand. Dat is dus (los van winstdeling, bonus en dertiende maand / vakantiegeld) al 37.800 per jaar. Dat is erg hoog. Met de extra's erbij (waar de Elsevier niet naar vroeg) tikt dat al bijna een kleine 50k aan. En dat voor een starter.
Helemaal niet slecht tot 'best wel relaxed'. Zonder ook nog maar een kut gedaan te hebben in "de echte wereld" als starter toch al meer verdienen dan 80% van de huishoudens. Academici hebben het maar zwaar in Nederland.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 15:14 schreef Mr_White4321 het volgende:
[..]
Voor een starter inderdaad. Een modaal inkomen is berekent over de totale beroepsbevolking, dat je hier als starter meteen al aan zit, lijkt me helemaal niet slecht. Sommigen verdienen dit op hun 50ste en je hebt als starternog 40 jaar voor je. Daarnaast wordt je salaris niet alleen bepaald naar aanleiding van het opleidingsniveau, maar spelen er ook nog andere factoren mee (ervaring, tijd in dienst enz).
Krijg jij nou een groot plassertje van jezelf nu je mensen zoals ik kleineert?quote:Op vrijdag 31 juli 2015 18:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Helemaal niet slecht tot 'best wel relaxed'. Zonder ook nog maar een kut gedaan te hebben in "de echte wereld" als starter toch al meer verdienen dan 80% van de huishoudens. Academici hebben het maar zwaar in Nederland.
Jij verdient geen 37.8k per jaar? Zonde man, had je ook econometrie moeten doen.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 18:13 schreef jantjevertonghen het volgende:
[..]
Krijg jij nou een groot plassertje van jezelf nu je mensen zoals ik kleineert?
Nou daar ik bij promotiewerk doe verdien ik geen ene ruftkever.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 18:15 schreef Ryon het volgende:
[..]
Jij verdient geen 37.8k per jaar? Zonde man, had je ook econometrie moeten doen.
Als je maar leuk werk hebt en er voldoening uit haalt en jij hebt tenminste een vriendin, dat kan ook niet iedereen zeggen.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 18:16 schreef jantjevertonghen het volgende:
[..]
Nou daar ik bij promotiewerk doe verdien ik geen ene ruftkever.
Daarbij studeer ik psychologie dus gouden bergen liggen mij niet in het verschiet.
Lekker relevant weer dit.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 18:23 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als je maar leuk werk hebt en er voldoening uit haalt en jij hebt tenminste een vriendin, dat kan ook niet iedereen zeggen.
Een vriendin is toch wel de heilige graal hierquote:
Ik wil nog altijd een keer bij een meisje van 18/19 in de auto zittenquote:Op vrijdag 31 juli 2015 18:47 schreef m.w. het volgende:
[..]
Een vriendin is toch wel de heilige graal hier. En tsja, niemand is verplicht jou dat geld te geven. Je moet je onderscheiden van de de rest van de afgestudeerden en iets te bieden hebben. Bij psychologie zal dat dus meestal niet het geval zijn.
Je kansen slinken elk jaar weer wat verder Erno.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 18:48 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik wil nog altijd een keer bij een meisje van 18/19 in de auto zitten
2017 wordt mijn jaarquote:Op vrijdag 31 juli 2015 18:49 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Je kansen slinken elk jaar weer wat verder Erno.
Word taxichauffeur.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 18:48 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik wil nog altijd een keer bij een meisje van 18/19 in de auto zitten
Weet je al hoe achterlijk saai dat is? Fiscaal recht, schiet mij maar af hoor. Dan maar wat minder loon.quote:Op vrijdag 31 juli 2015 23:54 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
3/1/1.
Tsja, als ik dit soort onderzoeken van tevoren eens goed doorgenomen had, had ik ook netjes fiscaal recht of fiscale economie gestudeerd. Of gewoon Nederlands met aansluitend een universitaire lerarenopleiding (want Nederlandse taal en cultuur is natuurlijk veel kneuterig voor de o zo internationaal georiënteerde hipsters vandaag de dag).
Zij moet rijdenquote:
Geneeskunde?quote:
Inderdaad. Al is die baankans voor pas afgestudeerden ook minder aan het worden (weet niet hoe dat nu is tov andere groepen, misschien is het in verhouding nog steeds 'goed').quote:
gastquote:Op donderdag 30 juli 2015 17:18 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat kan als je er genoegen mee neemt om te wonen in een huis dat niet van jou is. Daar gaat het dus al mis, want dan ben je dus meteen afhankelijk van een huisbaas (verhuurder) of vereniging. Ik vind het geen luxe om een eigen huis te hebben.
Het hoogste wat een postbezorger qua loon kan halen is nog geen 9 Euro per uur. En daarvoor moet je minimaal 5 jaar in dienst zijn. Sowieso wordt er bij dat soort banen gebruik gemaakt van schaaljaren met een limiet, terwijl hoogopgeleiden (vaak) beoordeeld worden op hun prestaties. Ook kunnen ze oneindig lang salarisverhoging krijgen. Met andere woorden, op langer termijn is er wel degelijk een groot inkomstenverschil.quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:55 schreef Shreyas het volgende:
Ach, als je mij nu nogmaals had laten kiezen, dan had ik nooit voor de studie gekozen waarvoor ik nu gekozen had (politicologie). Ik baal er wel van dat ik destijds veel te veel keek naar wat ik leuk vond en wat me interesseerde. En naïef zoals ik was dacht ik dat het vanzelf goed zou komen met die baan.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 08:33 schreef Skv het volgende:
[..]
Weet je al hoe achterlijk saai dat is? Fiscaal recht, schiet mij maar af hoor. Dan maar wat minder loon.
Je moet gewoon een generalistische startersbaan hebben en je daarna specialiseren. Dan boeit je vooropleiding ook niet zoveel.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 13:14 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
[..]
Ach, als je mij nu nogmaals had laten kiezen, dan had ik nooit voor de studie gekozen waarvoor ik nu gekozen had (politicologie). Ik baal er wel van dat ik destijds veel te veel keek naar wat ik leuk vond en wat me interesseerde. En naïef zoals ik was dacht dat het vanzelf goed zou komen met die baan.
Nee, dan liever maar droge, saaie stof en een goed salaris en baanzekerheid. Politicologie als tweede studie of hobby. Of gewoon docent Nederlands geworden (tekortvak in het voortgezet onderwijs).
Veel mensen herkennen dit. Ik heb destijds juist gekozen voor iets wat ik eigenlijk niet zo leuk vond, niet zo voor gemotiveerd was dus. Heb er langer over gedaan, dat wel, maar het was het waard.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 13:14 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
[..]
Ach, als je mij nu nogmaals had laten kiezen, dan had ik nooit voor de studie gekozen waarvoor ik nu gekozen had (politicologie). Ik baal er wel van dat ik destijds veel te veel keek naar wat ik leuk vond en wat me interesseerde. En naïef zoals ik was dacht ik dat het vanzelf goed zou komen met die baan.
Inderdaad, als je realistisch bent weet je dat je in Nederland vooral werkt voor geld om jezelf te kunnen onderhouden zonder afhankelijk te zijn van huurbazen, de staat of een partner.quote:Nee, dan liever maar droge, saaie stof en een goed salaris en baanzekerheid.
Jezelf in levensonderhoud voorzien en daarbij onafhankelijk willen zijn is totaal niet hetzelfde als een materialistische ideologie nastrevenquote:Op zaterdag 1 augustus 2015 17:02 schreef HeavensAxe het volgende:
Als je voldoening haalt uit geld verdienen boeit het sowieso niet wat je doet, als het maar veel knaken oplevert. De vraag is dan, of je voor de rest van je leven aan zo'n materialistische ideologie wil vasthouden.
Dat wat jij noemt is niet helemaal wat ik bedoel, maargoed.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 18:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Jezelf in levensonderhoud voorzien en daarbij onafhankelijk willen zijn is totaal niet hetzelfde als een materialistische ideologie nastreven
Precies.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 18:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Jezelf in levensonderhoud voorzien en daarbij onafhankelijk willen zijn is totaal niet hetzelfde als een materialistische ideologie nastreven
Wat bedoel je dan? Je doet nu alsof er niks zit tussen 'materialistisch zijn' en 'doen wat je leuk vindt'.quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 23:36 schreef HeavensAxe het volgende:
[..]
Dat wat jij noemt is niet helemaal wat ik bedoel, maargoed.
Dat ie een vrij *kleinburgerlijke* opvatting. Wanneer je vooral werkt voor *het geld* had je net zo goed vuilnisman kunnen worden. Ook geen leuk werk, maar zonder enige vorm van opleiding verdient het een boel centen. Ik zal niet ontkennen dat voor een groot deel van de samenleving werken voornamelijk (of zelfs alleen) bedoeld is om centen te verdienen. Maar vandaar dat de toegang tot hoger onderwijs ook zo belangrijk is. Het geeft eenieder een mogelijkheid om uit een dergelijk *arbeiders* bestaan te ontsnappen:quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 15:31 schreef Shreyas het volgende:
Inderdaad, als je realistisch bent weet je dat je in Nederland vooral werkt voor geld om jezelf te kunnen onderhouden zonder afhankelijk te zijn van huurbazen, de staat of een partner.
Je moet bedenken dat veel wiskundigen na hun studie eerst nog een promotie doen; dat verklaart die lage salarissen en die hoge baanzekerheid. Wat dat betreft geeft het Elsevier-onderzoek een vertekend beeld en zou het beter zijn om de baankansen "na studie en eventuele promotie" in plaats van alleen maar "na studie" weer te geven.quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:55 schreef Shreyas het volgende:
Daar hoef je geen HBO/WO opleiding voor gevolgd te hebben. Je kan ook autodidact zijn. Sterker nog, je hoeft niet eens betaald werk te doen om de bovenste tree van de piramide te halen, met vrijwilligerswerk kan dat ook.quote:Op zondag 2 augustus 2015 09:50 schreef Ryon het volgende:
Als hogeropgeleide en zeker als academicus krijg je de mogelijkheid (en als het goed is leer je dat ook op je studie) om activiteiten te ondernemen die meer opleveren dan alleen te voorzien de laagste trappen op de piramide van Maslow.
Je kan functies uitoefenen waarin je wat kan betekenen voor jezelf (ontplooiing), voor de gemeenschap (aanzien / prestige) en die ook *uitdagend* zijn om uit te voeren. Dat levert een prettig bestaan op, waarin je gerespecteerd wordt door je naast en je voldoening en zingeving haalt uit de activiteiten die je dagelijks onderneemt. Je (bovengemiddelde) hoge salaris wordt dan al vrij snel een belangrijke bijzaak. Financiële onafhankelijkheid (wat grotendeels een illusie is, aangezien onze samenleving daar niet op is ingericht) wordt dan meer een hobby voor 50+ die met de loop der jaren een leuk aandelenpakket hebben bij elkaar gespaard.
Ik zeg ook niet dat een hbo/wo opleiding een harde vereiste is. Wel dat dit een eenvoudige springplank is om op de bovenste trede te komen. Daar zit een belangrijk maar essentieel verschil in. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Sommige zijn echter onbegaanbaar en duister, andere zijn een stuk makkelijker te bereizen. Aan elk individu zelf de keuze om een pad te kiezen.quote:Op zondag 2 augustus 2015 12:38 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Daar hoef je geen HBO/WO opleiding voor gevolgd te hebben. Je kan ook autodidact zijn. Sterker nog, je hoeft niet eens betaald werk te doen om de bovenste tree van de piramide te halen, met vrijwilligerswerk kan dat ook.
Dat zal best, maar een hele kleine minderheid kiest om die reden voor een WO-opleiding. Het gros wil gewoon een goede baan(zekerheid) met goed salaris.quote:Op zondag 2 augustus 2015 12:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat een hbo/wo opleiding een harde vereiste is. Wel dat dit een eenvoudige springplank is om op de bovenste trede te komen.
Nogmaals: dat betwijfel ik ook nietquote:Op zondag 2 augustus 2015 13:06 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat zal best, maar een hele kleine minderheid kiest om die reden voor een WO-opleiding. Het gros wil gewoon een goede baan(zekerheid) met goed salaris.
Het startsalaris of salaris na 1.5 jaar zegt inderdaad eigenlijk veels te weinig. Idem voor de baankans. Ik ken zoveel mensen die een life sciences studie gedaan hebben, een promotie inrollen en na afronding zeer moeilijk aan het werk komen. Op de studie en vergelijkingswebsites staat ondertussen vrolijk dat 95% een baan vindt binnen een paar maanden, omdat promotieplekken relatief makkelijk te vinden zijn. Dat er na die 4 jaar maar voor 20% werk is wordt nergens vermeld en komt op geen enkele vergelijkingssite naar boven.quote:Op zondag 2 augustus 2015 11:15 schreef thabit het volgende:
[..]
Je moet bedenken dat veel wiskundigen na hun studie eerst nog een promotie doen; dat verklaart die lage salarissen en die hoge baanzekerheid. Wat dat betreft geeft het Elsevier-onderzoek een vertekend beeld en zou het beter zijn om de baankansen "na studie en eventuele promotie" in plaats van alleen maar "na studie" weer te geven.
Waarschijnlijk wel, rechten, psychologie, economie, bedrijfskunde en communicatiewetenschap zijn de grootste studies. Bètastudies zijn relatief klein en juist daar is een enorm tekort aan.quote:Op zondag 2 augustus 2015 23:40 schreef lemonhead het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd of na 5 jaar het hogere startsalaris van beta studies nog standhoud tegen de gemiddelde salarissen van bv. rechten of economisch/bedrijfskundig afgestudeerden.
Ik weet het niet. Juristen, controllers, managers en wat hogere HR-functionarissen zijn hoger ingeschaald dan informatici en (WO-)technici waar ik werk. Daar staat dan weer tegenover dat beta-afgestudeerden die de management of financiele kant opgaan zeer succesvol kunnen zijn en dit zullen compenseren.quote:Op zondag 2 augustus 2015 23:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, rechten, psychologie, economie, bedrijfskunde en communicatiewetenschap zijn de grootste studies. Bètastudies zijn relatief klein en juist daar is een enorm tekort aan.
Ja maar waar jij werkt is niet per definitie representatiefquote:Op maandag 3 augustus 2015 00:01 schreef lemonhead het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Juristen, controllers, managers en wat hogere HR-functionarissen zijn hoger ingeschaald dan informatici en (WO-)technici waar ik werk.
Het probleem is erg simpel: er studeren te veel mensen.quote:Op zondag 2 augustus 2015 23:40 schreef lemonhead het volgende:
[..]
Het startsalaris of salaris na 1.5 jaar zegt inderdaad eigenlijk veels te weinig. Idem voor de baankans. Ik ken zoveel mensen die een life sciences studie gedaan hebben, een promotie inrollen en na afronding zeer moeilijk aan het werk komen. Op de studie en vergelijkingswebsites staat ondertussen vrolijk dat 95% een baan vindt binnen een paar maanden, omdat promotieplekken relatief makkelijk te vinden zijn. Dat er na die 4 jaar maar voor 20% werk is wordt nergens vermeld en komt op geen enkele vergelijkingssite naar boven.
Ik ben ook wel benieuwd of na 5 jaar het hogere startsalaris van beta studies nog standhoud tegen de gemiddelde salarissen van bv. rechten of economisch/bedrijfskundig afgestudeerden.
Dat studies als rechten een grote studie is brengt niet mee dat er geen tekort kan zijn aan goede juristen.quote:Op zondag 2 augustus 2015 23:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, rechten, psychologie, economie, bedrijfskunde en communicatiewetenschap zijn de grootste studies. Bètastudies zijn relatief klein en juist daar is een enorm tekort aan.
Dat er veel studenten zijn betekent ook dat er veel middelmatige studenten zijn natuurlijk..quote:Op maandag 3 augustus 2015 07:43 schreef laforest het volgende:
[..]
Het probleem is erg simpel: er studeren te veel mensen.
Er zijn te veel studenten met een diploma voor een studie die normaal gezien wordt (werd) als golden ticket naar een hoog loon en/of vaste baan. Nu ligt de macht bij de bedrijven.
Er is ook wel wat meer vraag naar juristen dan naar bèta's, en het aanbod wordt bovendien kunstmatig laag gehouden door een numerus fixus. Het meeste bèta-werk vereist geen specialistische kennis of vaardigheden, maar kan eigenlijk door iedereen met een bovengemiddeld IQ wel worden opgepikt.quote:Op zondag 2 augustus 2015 23:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ja, toch zolang je iedereen maar laat studeren is het aanbod te groot en gaat het loon omlaag.quote:Op maandag 3 augustus 2015 21:58 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Dat studies als rechten een grote studie is brengt niet mee dat er geen tekort kan zijn aan goede juristen.
[..]
Dat er veel studenten zijn betekent ook dat er veel middelmatige studenten zijn natuurlijk..
Bèta's kunnen prima functies van bedrijfskundigen invullen. Andersom is doorgaans een stuk problematischer.quote:Op maandag 3 augustus 2015 22:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Er is ook wel wat meer vraag naar juristen dan naar bèta's, en het aanbod wordt bovendien kunstmatig laag gehouden door een numerus fixus. Het meeste bèta-werk vereist geen specialistische kennis of vaardigheden, maar kan eigenlijk door iedereen met een bovengemiddeld IQ wel worden opgepikt.
Problemen mee? Iedereen verdient toch een kansquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 08:02 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja, toch zolang je iedereen maar laat studeren is het aanbod te groot en gaat het loon omlaag.
Ja, ik vind niet dat iedereen moet gaan studeren, dat is onrealistisch.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:47 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Problemen mee? Iedereen verdient toch een kans
idd, kansen moet je verdienen, niet cadeau krijgen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 09:47 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Problemen mee? Iedereen verdient toch een kans
Selectie aan de poort dus, mensen die niet capabel zijn voor een opleiding worden dan vroegtijdig eruit gefilterdquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:02 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja, ik vind niet dat iedereen moet gaan studeren, dat is onrealistisch.
Ook met de numeri fixi (die inderdaad een kunstmatige schaarste creëert aan technici) voor de technische opleidingen ligt de instroom relatief hoog. Er beginnen meer mensen aan een studie als werktuigbouwkunde of lucht en ruimtevaarttechniek dan aan een bachelor sociologie. De uitval ligt bij een gamma studie ook hoger dan bij een bèta studie, waardoor het aantal afgestudeerde sociologen in vergelijking met ingenieurs minimaal is.quote:Op maandag 3 augustus 2015 22:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Er is ook wel wat meer vraag naar juristen dan naar bèta's, en het aanbod wordt bovendien kunstmatig laag gehouden door een numerus fixus. Het meeste bèta-werk vereist geen specialistische kennis of vaardigheden, maar kan eigenlijk door iedereen met een bovengemiddeld IQ wel worden opgepikt.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:07 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Selectie aan de poort dus, mensen die niet capabel zijn voor een opleiding worden dan vroegtijdig eruit gefilterd
Ja, of zelf betalen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
idd, kansen moet je verdienen, niet cadeau krijgen.
Dat is onzin, iedereen verdient een kans ondanks dikte van de portemonnee, mits hij/zij aantoonbaar talent heeft voor de opleiding. Dat kan door selectie aan de poort.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:21 schreef laforest het volgende:
[..]en mensen die het niet kunnen betalen én middelmatig zijn.
Als je middelmatig heb je niets op een uni te zoeken, maar dan ben je vrij om naar een private university te gaan als je het kunt betalen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:24 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Dat is onzin, iedereen verdient een kans ondanks dikte van de portemonnee, mits hij/zij aantoonbaar talent heeft voor de opleiding. Dat kan door selectie aan de poort.
Waarom zou iemand met rijke ouders die alles in de schoot geworpen krijgt meer kansen krijgen om te studeren dan iemand uit een arbeidersmilieu die hard werkt om hoger op te komen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Als je middelmatig heb je niets op een uni te zoeken, maar dan ben je vrij om naar een private university te gaan als je het kunt betalen.
Ze hebben altijd gelijke kansen. Of je betaalt voor bijvoorbeeld Harvard of je kunt, mits je heel goed bent, een scholarship verdien bij diezelfde universiteit. Eerlijk lijkt me zo. Het moet maar eens afgelopen zijn met het straffen van kinderen omdat ze toevallig rijke ouders hebben.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:29 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Waarom zou iemand met rijke ouders die alles in de schoot geworpen krijgt meer kansen krijgen om te studeren dan iemand uit een arbeidersmilieu die hard werkt om hoger op te komen?
Rijke kinderen worden niet gestraft hoor, waar haal je dat uit?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Ze hebben altijd gelijke kansen. Of je betaalt voor bijvoorbeeld Harvard of je kunt, mits je heel goed bent, een scholarship verdien bij diezelfde universiteit. Eerlijk lijkt me zo. Het moet maar eens afgelopen zijn met het straffen van kinderen omdat ze toevallig rijke ouders hebben.
Universiteiten als Harvard hebben voor veel studies strenge toelatingseisen, is niet simpel betalen en je bent binnen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Ze hebben altijd gelijke kansen. Of je betaalt voor bijvoorbeeld Harvard of je kunt, mits je heel goed bent, een scholarship verdien bij diezelfde universiteit. Eerlijk lijkt me zo. Het moet maar eens afgelopen zijn met het straffen van kinderen omdat ze toevallig rijke ouders hebben.
Uit jouw opmerking.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:32 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Rijke kinderen worden niet gestraft hoor, waar haal je dat uit?
Je komt Harvard echt niet in met alleen een zak geld hoor, snap nooit zo goed waar jullie die infomatie vandaan halen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik wil dit beeld toch enigszins tegenspreken. Het type dat op een filosofiestudie afkomt is aardig divers, dat verschilt van hockeymeisje tot aan blowende hippie (inderdaad, het passieve type). Bij sommige filosofiestudies (bijvoorbeeld in Tilburg) is het bij sommige afstudeerroutes verplicht om een stageplaats vinden.quote:Op zondag 14 juni 2015 19:39 schreef Ryon het volgende:
[..]
Heeft m.i alles te maken met het slag mens dat een bepaalde studierichting aantrekt. Als je een beetje maatschappelijk betrokken en ondernemend bent ingesteld vind je je eigen weg wel. Master of your own destiny etc. De gemiddelde filosoof is echter zo passief als een blowende zoutzak. Beetje sociaal geograaf heeft al stage gelopen bij verschillende instanties voordat de studie eindigt en al 1 of 2 openingen gecreëerd om na de studie door te stromen.
Ja, nou noem je me ook een paar studies zeg.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:28 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
[..]
Ik wil dit beeld toch enigszins tegenspreken. Het type dat op een filosofiestudie afkomt is aardig divers, dat verschilt van hockeymeisje tot aan blowende hippie (inderdaad, het passieve type). Bij sommige filosofiestudies (bijvoorbeeld in Tilburg) is het bij sommige afstudeerroutes verplicht om een stageplaats vinden.
Een veel groter probleem simpele beeldvorming (iets waar jouw post ironisch genoeg een mooi voorbeeld van is). Een studie sociale geografie associëren mensen nog met 'met mensen werken' (of je maakt ze dat wijs), maar bij een studie filosofie denkt men dat je de ganse dag lekker aan het speculeren bent over 'de zin van het leven'. Een groot deel van de mensen (tot aan hbo-denkniveau) denkt op die manier over filosofie, terwijl slechts een klein deel het wellicht op waarde kan schatten (vaak academici die ermee in aanraking zijn gekomen). Dit terwijl filosofie-alumni naar mijn idee net zoveel (of misschien zelfs meer) in hun mars hebben als afgestudeerde (kunst)historici, antropologen of sociaal geografen.
Nou ja, filosofie blijft natuurlijk een alfastudie en zodoende is het wel zo eerlijk om het met andere alfastudies te vergelijken. Maar vergeleken met overige alfa-alumni vind ik filosofie-alumni absoluut niet slecht uit te bus komen (qua vaardigheden en kennis).quote:Op zondag 9 augustus 2015 21:18 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, nou noem je me ook een paar studies zeg.
Op elke studie komt het "hockeymeisje tot aan blowende hippie" omdat dat praktisch een dwarsdoosnede is van de (blanke) Nederlandse student. Als je goed zoekt zie je die overal wel verschijnen.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:28 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Ik wil dit beeld toch enigszins tegenspreken. Het type dat op een filosofiestudie afkomt is aardig divers, dat verschilt van hockeymeisje tot aan blowende hippie (inderdaad, het passieve type). Bij sommige filosofiestudies (bijvoorbeeld in Tilburg) is het bij sommige afstudeerroutes verplicht om een stageplaats vinden.
Simpele beeldvorming is er niet. Wel imago en marketing. Universiteiten en studies werkten dat zelf in de hand. De beeldvorming wordt mede-bepaald door de aanwezige studenten. Aankomende studenten kijken tijdens open dagen niet alleen (of eigenlijk niet eens) naar het vakkenpakket maar voornamelijk naar de koppen van de studenten. Ze vragen zich af: "pas ik hierbij?" Immers birds of a feather flock together.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:28 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Een veel groter probleem simpele beeldvorming (iets waar jouw post ironisch genoeg een mooi voorbeeld van is). Een studie sociale geografie associëren mensen nog met 'met mensen werken' (of je maakt ze dat wijs), maar bij een studie filosofie denkt men dat je de ganse dag lekker aan het speculeren bent over 'de zin van het leven'. Een groot deel van de mensen (tot aan hbo-denkniveau) denkt op die manier over filosofie, terwijl slechts een klein deel het wellicht op waarde kan schatten (vaak academici die ermee in aanraking zijn gekomen). Dit terwijl filosofie-alumni naar mijn idee net zoveel (of misschien zelfs meer) in hun mars hebben als afgestudeerde (kunst)historici, antropologen of sociaal geografen.
Op zich ben ik het wel met je eens dat opleidingen bepaalde stereotypes aantrekken (let wel, stereotypes dus). Bij mijn studie politicologie merk ik dat mensen veel lijken op bestuurskunde-studenten (al is laatstgenoemde studie wellicht iets juridischer van aard): vaak maatschappelijk geëngageerd en nauwgezet volgen van politieke ontwikkelingen. En zo zal inderdaad een bedrijfskunde-student grofweg een stuk ondernemender zijn ingesteld dan een filosofie, want die studie is ook een stuk praktischer van aard. Maar of, om maar een zijstraat te noemen, historici of classici zoveel qua type verschillen van filosofen? Nee, dat geloof ik niet zo. Maar ja, dit blijft natuurlijk een beetje hangen op het niveau 'meninkjes uitwisselen over stereotypen'.quote:Op maandag 10 augustus 2015 11:26 schreef Ryon het volgende:
[..]
Op elke studie komt het "hockeymeisje tot aan blowende hippie" omdat dat praktisch een dwarsdoosnede is van de (blanke) Nederlandse student. Als je goed zoekt zie je die overal wel verschijnen.
Dat neemt niet weg dat elke studie wel een bepaald slag aantrekt. Dat zie je meteen als je Informatica naast psychologie legt, maar filosofie naast economie geeft ook al een duidelijk beeld. en ja, het "slag mens" dat economie kiest is een stuk ondernemender ingesteld dan het slag mens dat bij filosofie rondspookt.
Tsja, voor deze claims zul je toch echt met iets van bewijsmateriaal moeten komen. Wat ik weet via Studentenmonitoren is dat wo-studenten hun studiekeuze met name baseren op persoonlijke interesses en aansluiting bij de eigen capaciteiten. Maar inderdaad, ik bedoelde inderdaad iets als een (wellicht onterecht) imago.quote:[..]
Simpele beeldvorming is er niet. Wel imago en marketing. Universiteiten en studies werkten dat zelf in de hand. De beeldvorming wordt mede-bepaald door de aanwezige studenten. Aankomende studenten kijken tijdens open dagen niet alleen (of eigenlijk niet eens) naar het vakkenpakket maar voornamelijk naar de koppen van de studenten. Ze vragen zich af: "pas ik hierbij?" Immers birds of a feather flock together.
Dat ligt er een beetje aan wat voor profiel de universiteit geeft aan sociale geografie. Net als bij sociologie kan dit aardig de filosofische kant op gaan. Overigens is filosofie in Groningen ook een stuk analytischer dan bijvoorbeeld Nijmegen, om maar iets te noemen (meer nadruk op Angelsaksische stijl van filosofie bedrijven).quote:Nogmaals: het gevolg is dat de ondernemende student zich minder snel inlaat met een studie als filosofie dan een gamma opleiding. Sociale geografie is trouwens uitgesproken gamma en daardoor lastig te vergelijken met kunstgeschiedenis etc.
Simone van Saarloos vind ik met haar bachelor filosofie nu niet bepaald het beste voorbeeld waar je mee kon komen.quote:Waar zijn die filosofen dan? Ik zag er gisteren één verschijnen bij Zomergasten en dat was de eerste sinds tijden.
Wie zijn dit?quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:46 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Zomaar een lijst:
- Ad Verbrugge, voorzitter Beter Onderwijs Nederland
- Rob Wijnberg, oprichter De Correspondent
- Ronald van Raak, SP-Kamerlid
- Roel Kuiper, ChristenUnie-senator
- Herman Philipse, bekend atheïstisch filosoof
- Sunny Bergman, documentaire-maakster
- Afshin Ellian, publicist Elsevier, rechtsfilosoof in Leiden
- Stine Jensen, programma-maakster voor de humanistische omroep
- Luuk van Middelaar, tekstschrijver voor Frits Bolkestein
Dat betekent vooral dat er veel nutteloze WO studies zijn bijgekomen, vooral in de alfa richting om zo meer vrouwen op de universiteit te krijgen, want ja we moeten het gemaakte ''vrouwen-aan-de-top" quotum wel halen natuurlijkquote:Oftewel, afgestudeerde filosofen komen voornamelijk terecht bij de overheid of in het onderwijs en de werkloosheid is (na 1,5 jaar) tegenwoordig vergelijkbaar met de gemiddelde wo-alumnus.
Ja, samen met econometrie en wiskunde de beste studie die je kan kiezenquote:
'De beste studie'quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 07:38 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ja, samen met econometrie en wiskunde de beste studie die je kan kiezen
Dat dacht ik vroeger ook hoor, maar ook jij zal erachter komen dat het helaas niet zo werkt in onze maatschappij. Uiteindelijk realiseer je je dat je primair studeert voor een baan/werk en dus voor geld. Zo werkt dat in deze maatschappij. En nee, niet omdat je materialistisch bent, omdat je rijk wilt zijn, omdat je een vrijstaand huis wilt of nieuwe auto. Nee, simpelweg om gewoon te leven, (financieel) onafhankelijk, zonder subsidies, zonder huisbazen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 20:22 schreef ulq het volgende:
[..]
'De beste studie'
Doe gewoon wat je interessant vindt en wellicht ook nog enigszins nuttig is (als in dat je later iets mee kan gaan doen)...
+als je het interessant vindt is het makkelijker om erin te excelleren en er dingen naast te doen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 20:22 schreef ulq het volgende:
[..]
'De beste studie'
Doe gewoon wat je interessant vindt en wellicht ook nog enigszins nuttig is (als in dat je later iets mee kan gaan doen)...
Een stereotype is weer wat anders dan een doelgroep. Ik bedoel zelf het tweede. De stereotype student van een bepaalde studie kan iedereen zelf wel voor de geest halen maar hoeft niet representatief te zijn. Een kleine dwarsdoorsnede van de doelgroep kan wel al een representatief beeld geven. Aankomende scholieren worden echter niet normaal verdeeld over de verschillende opleidingen maar verspreiden zich a.d.h.v sociaal-culturele (en economische) kenmerken wat er voor zorgt dat bepaalde type studenten meet te vinden zijn bij studie X dan Z.quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:46 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Op zich ben ik het wel met je eens dat opleidingen bepaalde stereotypes aantrekken (let wel, stereotypes dus). Bij mijn studie politicologie merk ik dat mensen veel lijken op bestuurskunde-studenten (al is laatstgenoemde studie wellicht iets juridischer van aard): vaak maatschappelijk geëngageerd en nauwgezet volgen van politieke ontwikkelingen. En zo zal inderdaad een bedrijfskunde-student grofweg een stuk ondernemender zijn ingesteld dan een filosofie, want die studie is ook een stuk praktischer van aard. Maar of, om maar een zijstraat te noemen, historici of classici zoveel qua type verschillen van filosofen? Nee, dat geloof ik niet zo. Maar ja, dit blijft natuurlijk een beetje hangen op het niveau 'meninkjes uitwisselen over stereotypen'.
Overigens stelt de Studentenmonitor ook studentprofielen op en deelt ze in op idealisten, vakgeinteresseerden, zelfontplooiers, normatieven en statuszoekers. Bij de wo-sector taal & cultuur zie je dan dat er een substantieel deel bestaat uit vakgeinteresseerden en zelfontplooiers, terwijl de sector economie aardig wat statuszoekers aantrekt en de gezondheidszorg veel idealisten (zie ook www.studentenmonitor.nl voor een aantal jaaroverzichten).
Het beetje SPSS dat je krijgt bij communicatiewetenschappen (psychologie is trouwens nog een slag kwantitatiever) overstijgt het hbo niveau en is binnen de communicatiebranche ruimschoots voldoende om mee aan de slag te kunnen. Grootschalig communicatieonderzoek wordt op gedeeld in meerdere elementen en vaak wordt er slechts één wiskundige bij betrokken.quote:Daarnaast vind ik gamma niet direct meer kwaliteiten of onderzoeksvaardigheden betekenen. Een beetje met SPSS kunnen werken (zonder de achterliggende wiskunde te begrijpen) beschouw ik meer als een hbo-skill. Studies als communicatiewetenschappen of psychologie zou je ook als gamma kunnen beschouwen, maar of daar nu figuren van afstuderen die meer kunnen dan de gemiddelde filosofie-alumnus? Ik betwijfel het sterk, maar dat is natuurlijk mijn eigen intuïtie.
Ja, dat zijn de bekende filosofen die voornamelijk bekendheid hebben gekregen binnen de politiek en de media. Waar ze trouwens ook met een communicatiestudie aansluiting op hebben gehadquote:Zomaar een lijst:
En natuurlijk ook de resultaten van het bovengenoemde Elsevier-onderzoek.
Ja, daar moet je dus even kritisch naar kijken. De oververtegenwoordiging binnen het onderwijs wordt veroorzaakt door de mogelijkheden die de educationele master biedt. Veel studenten die vrezen voor hun baankansen na een alfa studie volgen die master tegen een gereduceerd tarief als een back-up.quote:Oftewel, afgestudeerde filosofen komen voornamelijk terecht bij de overheid of in het onderwijs en de werkloosheid is (na 1,5 jaar) tegenwoordig vergelijkbaar met de gemiddelde wo-alumnus.
Mensen die studeren voor een baan.quote:Op zondag 16 augustus 2015 02:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat dacht ik vroeger ook hoor, maar ook jij zal erachter komen dat het helaas niet zo werkt in onze maatschappij. Uiteindelijk realiseer je je dat je primair studeert voor een baan/werk en dus voor geld. Zo werkt dat in deze maatschappij. En nee, niet omdat je materialistisch bent, omdat je rijk wilt zijn, omdat je een vrijstaand huis wilt of nieuwe auto. Nee, simpelweg om gewoon te leven, (financieel) onafhankelijk, zonder subsidies, zonder huisbazen.
Er zijn genoeg studies die ik heel interessant vind en die ik een stuk makkelijk had gevonden dan de studie die uiteindelijk had gedaan, alleen in die richting zou weinig droog brood te verdienen zijn.
En nuttig, tja, dat is vrij subjectief. Ik ben van mening dat vooral de bèta, medische, technische studies nuttig zijn en bijvoorbeeld klassieke/culturele en taalstudies niet (op Engels na misschien). Maar er lopen hier genoeg mensen rond die Franse taal en cultuur zeer nuttig vinden, daar kun je eindeloze discussies mee hebben.
quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:46 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
[..]
Op zich ben ik het wel met je eens dat opleidingen bepaalde stereotypes aantrekken (let wel, stereotypes dus). Bij mijn studie politicologie merk ik dat mensen veel lijken op bestuurskunde-studenten (al is laatstgenoemde studie wellicht iets juridischer van aard): vaak maatschappelijk geëngageerd en nauwgezet volgen van politieke ontwikkelingen. En zo zal inderdaad een bedrijfskunde-student grofweg een stuk ondernemender zijn ingesteld dan een filosofie, want die studie is ook een stuk praktischer van aard. Maar of, om maar een zijstraat te noemen, historici of classici zoveel qua type verschillen van filosofen? Nee, dat geloof ik niet zo. Maar ja, dit blijft natuurlijk een beetje hangen op het niveau 'meninkjes uitwisselen over stereotypen'.
Overigens stelt de Studentenmonitor ook studentprofielen op en deelt ze in op idealisten, vakgeinteresseerden, zelfontplooiers, normatieven en statuszoekers. Bij de wo-sector taal & cultuur zie je dan dat er een substantieel deel bestaat uit vakgeinteresseerden en zelfontplooiers, terwijl de sector economie aardig wat statuszoekers aantrekt en de gezondheidszorg veel idealisten (zie ook www.studentenmonitor.nl voor een aantal jaaroverzichten).
[..]
Tsja, voor deze claims zul je toch echt met iets van bewijsmateriaal moeten komen. Wat ik weet via Studentenmonitoren is dat wo-studenten hun studiekeuze met name baseren op persoonlijke interesses en aansluiting bij de eigen capaciteiten. Maar inderdaad, ik bedoelde inderdaad iets als een (wellicht onterecht) imago.
[..]
Dat ligt er een beetje aan wat voor profiel de universiteit geeft aan sociale geografie. Net als bij sociologie kan dit aardig de filosofische kant op gaan. Overigens is filosofie in Groningen ook een stuk analytischer dan bijvoorbeeld Nijmegen, om maar iets te noemen (meer nadruk op Angelsaksische stijl van filosofie bedrijven).
Daarnaast vind ik gamma niet direct meer kwaliteiten of onderzoeksvaardigheden betekenen. Een beetje met SPSS kunnen werken (zonder de achterliggende wiskunde te begrijpen) beschouw ik meer als een hbo-skill. Studies als communicatiewetenschappen of psychologie zou je ook als gamma kunnen beschouwen, maar of daar nu figuren van afstuderen die meer kunnen dan de gemiddelde filosofie-alumnus? Ik betwijfel het sterk, maar dat is natuurlijk mijn eigen intuïtie.
[..]
Simone van Saarloos vind ik met haar bachelor filosofie nu niet bepaald het beste voorbeeld waar je mee kon komen.![]()
Zomaar een lijst:
En natuurlijk ook de resultaten van het bovengenoemde Elsevier-onderzoek.
[ afbeelding ]
Oftewel, afgestudeerde filosofen komen voornamelijk terecht bij de overheid of in het onderwijs en de werkloosheid is (na 1,5 jaar) tegenwoordig vergelijkbaar met de gemiddelde wo-alumnus.
Je kan ook gewoon 'leven' op een inkomen dat onder modaal ligt...quote:Op zondag 16 augustus 2015 02:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat dacht ik vroeger ook hoor, maar ook jij zal erachter komen dat het helaas niet zo werkt in onze maatschappij. Uiteindelijk realiseer je je dat je primair studeert voor een baan/werk en dus voor geld. Zo werkt dat in deze maatschappij. En nee, niet omdat je materialistisch bent, omdat je rijk wilt zijn, omdat je een vrijstaand huis wilt of nieuwe auto. Nee, simpelweg om gewoon te leven, (financieel) onafhankelijk, zonder subsidies, zonder huisbazen.
Er zijn genoeg studies die ik heel interessant vind en die ik een stuk makkelijk had gevonden dan de studie die uiteindelijk had gedaan, alleen in die richting zou weinig droog brood te verdienen zijn.
En nuttig, tja, dat is vrij subjectief. Ik ben van mening dat vooral de bèta, medische, technische studies nuttig zijn en bijvoorbeeld klassieke/culturele en taalstudies niet (op Engels na misschien). Maar er lopen hier genoeg mensen rond die Franse taal en cultuur zeer nuttig vinden, daar kun je eindeloze discussies mee hebben.
Goede trollquote:Op maandag 17 augustus 2015 09:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Mensen die studeren voor een baan.
Matig antwoord.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |