Wiskundequote:
Misschien is dat constructiestudies?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:37 schreef jatochneetoch het volgende:
Mijn studie (WO WB) staat er niet eens in
Nou, HBO WB doet het iig supergoed (5/5/5), dus dat zit denk ik wel snor.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:37 schreef jatochneetoch het volgende:
Mijn studie (WO WB) staat er niet eens in
Wiskunde doet het beter dan informatica, had ik niet verwacht.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 21:34 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Wiskunde
de 5/5/5's op WO zijn
Constructiestudies (wat?)
Econometrie
Fiscaal recht
Wiskunde
Maarja het is ook wat je er zelf van maakt
Dit ja. Het dichtste bij biotech wat ik kon vinden.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 22:08 schreef MyloXylo het volgende:
5/4/4 voor mijn toekomstige studie
(scheikundige technologie)
Detail. Wel iets met mensen. Veel afwisseling ook.quote:
Tja, telt niet echt mee in deze context imo.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
Detail. Wel iets met mensen. Veel afwisseling ook.
Ja, kans op een vaste baan is wel echt een extreem verschilquote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:25 schreef Etsu het volgende:
[..]
En lerarenopleiding economie:
[ afbeelding ]
Ietsje beter
Lerarenopleiding wiskunde (HBO) scoort 5/4/5, WO wiskunde 5/5/5.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:25 schreef Etsu het volgende:
[..]
En lerarenopleiding economie:
[ afbeelding ]
Ietsje beter
Naja het is dat notarieel er niet bij staat. volgens mij is dat ietsje beter dan gewoon rechtsgeleerdheid, maar weet niet zekerquote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:26 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja, kans op een vaste baan is wel echt een extreem verschil
Op je notariskantoor? Ik weet niet of ik daar de goede opleiding voor heb....quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:27 schreef Etsu het volgende:
[..]
Naja het is dat notarieel er niet bij staat. volgens mij is dat ietsje beter dan gewoon rechtsgeleerdheid, maar weet niet zeker
Je kan nog altijd voor mij werken, Pax
Verkeerde studie (rechten) en verkeerde vak (eco) gekozen danquote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Lerarenopleiding wiskunde (HBO) scoort 5/4/5, WO wiskunde 5/5/5.
Ook notarissen hebben een secretaresse nodig. En een iemand die koffie langsbrengt.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:28 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Op je notariskantoor? Ik weet niet of ik daar de goede opleiding voor heb....
Voor docenten economie is er nog wel een redelijk aantal vacatures. Wij hebben net iemand aangenomen die 80 km verderop woont, omdat er dichterbij geen geschiktere kandidaten te vinden waren. Er is nog niets verlorenquote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:28 schreef Etsu het volgende:
[..]
Verkeerde studie (rechten) en verkeerde vak (eco) gekozen dan
Ach, moet nog beginnen he, misschien stop ik binnen een maand wel
Ik heb als recent afgestudeerde meegedaan aan dit onderzoek voor de Elsevier / SEO en dergelijke antwoorden zouden wel zijn meegenomen, omdat er niet gevraagd wordt naar het type werk, alleen naar of je werk hebt. Maar dit is dan ook een vrij ongelukkig type onderzoek aangezien er met heel veel complicerende factoren (ik heb bijvoorbeeld een dubbele master gedaan) geen rekening mee gehouden wordt. Mijn antwoorden zouden eigenlijk niet meegenomen mogen worden. Want heb ik nou mijn baan gekregen (professioneel bier tappen) o.g.v studie 1 of studie 2? Of een combinatie van beide? Of staat het er helemaal los van?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:13 schreef Rezania het volgende:
[..]
Tja, telt niet echt mee in deze context imo.
Lijkt me, gemiddeld genomen, niet echt accuraat inderdaad.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 00:14 schreef Squalus het volgende:
4/5/4. Betwijfel of dit echt klopt voor Economie.
Wat had jij gedacht dan?quote:Op zaterdag 13 juni 2015 00:14 schreef Squalus het volgende:
4/5/4. Betwijfel of dit echt klopt voor Economie.
Nouja, het is een redelijk massale studie die niet echt een ontzettend grote moeilijkheidsgraad kent. Dus dan is zo'n hoge 'rating' wel redelijk onverwachts.quote:
De rating van de studies kloppen ook niet helemaal. Kwetsbare studies op hbo niveau zoals CE, Communicatie en MER scoren alsnog redelijk volgens de Elsevier. Ondanks dat de problemen met de aansluiting bekend zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:17 schreef ulq het volgende:
[..]
Nouja, het is een redelijk massale studie die niet echt een ontzettend grote moeilijkheidsgraad kent. Dus dan is zo'n hoge 'rating' wel redelijk onverwachts.
Wat heb jij gestudeerd?quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
De rating van de studies kloppen ook niet helemaal. Kwetsbare studies op hbo niveau zoals CE, Communicatie en MER scoren alsnog redelijk volgens de Elsevier. Ondanks dat de problemen met de aansluiting bekend zijn.
Maar hoe moeilijk of hoe massaal een studie is staat voor een zeer belangrijk deel los van de vraag ernaar op de arbeidsmarktDat vindt niet iedereen even eerlijk maar zo werkt het wel.
Naar economen en bedrijfskundigen is simpelweg een constante en enorme vraag aangezien het leeuwendeel van de banen in Nederland (dienstverlende sector) daar op gebaseerd is. Als marketeer, communicatiewetenschapper of bedrijfskundige hoef je het ook helemaal niet zwaar te hebben. Er zijn duizenden andere studenten, maar je hebt ook de keuze uit duizenden vacatures en i.t.t bijv een technicus kan je in elk bedrijf aan de slag. Als econoom kan je zowel aan de bak bij TATA Steel, Akzo Nobel, Achmea, De Nederlandse Bank, Nuon als DHV Royal Haskoning om maar even een willekeur aan bedrijven uit de technische / financiële sector te noemen.
Als 'echte' econoom (dus geen bedrijfskundige) sta je trouwens ook behoorlijk hoog binnen de bedrijfshiërarchie. Niet alleen heb je prima uitzicht op een functie, ruim de keuze uit bedrijven maar je kan ook behoorlijk hoog instromen binnen de organisatie.
In heb eigenlijk altijd gedacht dat je echt een heel beroerde banenkans had met theologie. Ook als je kijkt hoeveel theologen spijt hebben van hun opleiding (32% vs 16% universiteitsbreed), omdat de banenkansen beroerd zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 18:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig, theologie staat sinds jaar en dag bekend als een studie met een van de beste garantie op een baan, maarbij Elsevier scoort het nog slechter dan Wijsbegeerte
ROA maastricht en andere onderzoeks instituten voor de arbeidsmarkt kwamen altijd met heer zonnige toekomtspersectieven voor theologenquote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:17 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
In heb eigenlijk altijd gedacht dat je echt een heel beroerde banenkans had met theologie. Ook als je kijkt hoeveel theologen spijt hebben van hun opleiding (32% vs 16% universiteitsbreed), omdat de banenkansen beroerd zijn.
Klopt, de volgorde is ongeveer zo bij economische/bedrijfskundige studies: econometrie, (algemene) economie, finance, accountancy, bedrijfskunde (marketing, consultancy, etc.).quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als 'echte' econoom (dus geen bedrijfskundige) sta je trouwens ook behoorlijk hoog binnen de bedrijfshiërarchie. Niet alleen heb je prima uitzicht op een functie, ruim de keuze uit bedrijven maar je kan ook behoorlijk hoog instromen binnen de organisatie.
Dat spijt zal wel vooral te maken hebben met dat het overgrote deel tijdens hun studie van hun geloof valt.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 19:17 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
In heb eigenlijk altijd gedacht dat je echt een heel beroerde banenkans had met theologie. Ook als je kijkt hoeveel theologen spijt hebben van hun opleiding (32% vs 16% universiteitsbreed), omdat de banenkansen beroerd zijn.
Jij doet zeker economie en geen bedrijfskunde?quote:Op zondag 14 juni 2015 15:27 schreef Kaptali het volgende:
[..]
Klopt, de volgorde is ongeveer zo bij economische/bedrijfskundige studies: econometrie, (algemene) economie, finance, accountancy, bedrijfskunde (marketing, consultancy, etc.).
Eigenlijk gewoon naar moeilijkheidsgraad dus. Vrij logisch ook, vanuit de werkgever bekeken.
Toegepaste biowetenschappen: 2/2/1quote:Op vrijdag 12 juni 2015 22:11 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dit ja. Het dichtste bij biotech wat ik kon vinden.
Ooh de ironie van die avatar.quote:Op zondag 14 juni 2015 15:56 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me af welke kennis economen werkelijk hebben, als je naar die eindeloze vraag/aanbod modellen kijkt die weinig met de werkelijkheid van doen hebben.
En het onvermogen om met een visie te komen voor optimale economic policies en het onvermogen om economische voorspellingen te doen.
Wat jij dus zegt idd. BFW is bijvoorbeeld iets anders dan biotech, daarom koos ik ook voor een vergelijking met scheikundige technologie. Ik doelde op het ontwerpen en draaiende houden van bioprocessen, dus downstream processing, fermentation, upstream processing, etc.quote:Op zondag 14 juni 2015 15:56 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Toegepaste biowetenschappen: 2/2/1
Sowieso kun je scheikunde en scheikundige technologie lastig samenvoegen. Van de ene studie gaat een heel groot deel promotieonderzoek doen, dus goed snel een baan, maar geen vaste baan en laag salaris. De andere gaat juist wel het bedrijfsleven in.
[..]
Ooh de ironie van die avatar.
Gozer, Delfste kant is dat echt niet hoor. Ik ken mijn eigen studie wel.quote:Op zondag 14 juni 2015 16:13 schreef Harunobu het volgende:
Maar Life Science & Technology -> toegepaste biowetenschappen -> 2/2/1.
Opleidingen met een hoog PhD-gehalte scoren lager, maar die afgestudeerden gaan uiteindelijk wel meer verdienen.
Nee.quote:Op zondag 14 juni 2015 15:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij doet zeker economie en geen bedrijfskunde?
Het gaat niet zozeer om de kennis die je opdoet tijdens je studie. Meer om analytisch vermogen, snel verbanden kunnen leggen, etc. Bij economie zijn die vaardigheden belangrijker dan bij bedrijfskunde, wat vooral veel leren is, en zeer weinig kwantitatief. Veel werkgevers kijken simpelweg naar de moeilijkheidsgraad van de opleiding.quote:Op zondag 14 juni 2015 15:56 schreef Libertarisch het volgende:
Ik vraag me af welke kennis economen werkelijk hebben, als je naar die eindeloze vraag/aanbod modellen kijkt die weinig met de werkelijkheid van doen hebben.
En het onvermogen om met een visie te komen voor optimaal economisch beleid en het onvermogen om economische voorspellingen te doen.
http://onderzoek.elsevier(...)n-sociale-studies/88quote:Op zaterdag 13 juni 2015 15:05 schreef Watdoeteenvulploegleider het volgende:
[..]
Wat heb jij gestudeerd?
Ik kan me daar wat bij voorstellen en ik denk dat er een kern van waarheid in zit. Maar de gedachte dat de kennis die je opdoet niet relevant is, is wel een beetje deprimerend. Al denk ik dat ook dat grotendeels waar is, als ik zie wat voor onzin ik allemaal heb moeten lerenquote:Op zondag 14 juni 2015 16:22 schreef Kaptali het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Het gaat niet zozeer om de kennis die je opdoet tijdens je studie. Meer om analytisch vermogen, snel verbanden kunnen leggen, etc. Bij economie zijn die vaardigheden belangrijker dan bij bedrijfskunde, wat vooral veel leren is, en zeer weinig kwantitatief. Veel werkgevers kijken simpelweg naar de moeilijkheidsgraad van de opleiding.
Is dat echt waar?quote:Op zondag 14 juni 2015 17:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
http://onderzoek.elsevier(...)n-sociale-studies/88
Vanachter de bar kan ik dus met aanvullende bijstand mijn analyses delen over mensen die wel werk hebben.
Wat studeer je?quote:Op zondag 14 juni 2015 18:10 schreef Aijmee het volgende:
Het gaat er toch ook gewoon om dat je ervoor zorgt dat je naast je studie(s) genoeg onderneemt om nog meer ervaring en kennis op te doen? Met als resultaat dat je 'beter' wordt in je vakgebied, je steeds meer connecties krijgt en dat je dus aantrekkelijker wordt voor werkgevers. Of leef ik in een droomwereld en komt de realiteit hard aan als ik ben afgestudeerd? Ik mag toch hopen van niet.
Nee, als jij sociale geografie of zoiets doet kan je het shaken, op afgestudeerde juristen zit ook niemand meer te wachten, is een overschot aan.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:10 schreef Aijmee het volgende:
Het gaat er toch ook gewoon om dat je ervoor zorgt dat je naast je studie(s) genoeg onderneemt om nog meer ervaring en kennis op te doen? Met als resultaat dat je 'beter' wordt in je vakgebied, je steeds meer connecties krijgt en dat je dus aantrekkelijker wordt voor werkgevers. Of leef ik in een droomwereld en komt de realiteit hard aan als ik ben afgestudeerd? Ik mag toch hopen van niet.
Meen je dit echt of maak je een grapje? Ik kan via internet nooit zien of iemand een reactie meent of juist niet.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, als jij sociale geografie of zoiets doet kan je het shaken, op afgestudeerde juristen zit ook niemand meer te wachten, is een overschot aan.
Ik meen dit.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:16 schreef Aijmee het volgende:
[..]
Meen je dit echt of maak je een grapje? Ik kan via internet nooit zien of iemand een reactie meent of juist niet.
Het lijkt mij dat het voornamelijk aan jezelf ligt.
Dat ik een Msc in de sociologie heb? Das waar. Dat ik sinds zeer recent parttime barman ben ook. Of ik in aanmerking kom voor aanvullende bijstand weet ik niet. Denk dat ik daar in totaal te veel voor verdien.quote:
De kans dat jij je eerste baan krijgt via je stage en je netwerk is 50%quote:Op zondag 14 juni 2015 18:10 schreef Aijmee het volgende:
Een baan achter de bar of eentje in het verlengde van je studie?quote:Op zondag 14 juni 2015 18:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
De kans dat jij je eerste baan krijgt via je stage en je netwerk is 50%
Het loont dus wel de moeite om niet alleen maar in de boeken te blijven hangen
Nee, dat klopt. Als sociaal geograaf en als filosoof zit inderdaad niemand op je te wachten. Toch lukt het heel veel sociaal geografen wel om een leuke job te bemachtigen i.t.t veel filosofen. Hoe dat komt?quote:Op zondag 14 juni 2015 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een baan achter de bar of eentje in het verlengde van je studie?
Weet dat als je Automotive doet de headhunters je op school vandaan plukken, bij sociale geografie of Filosofie is dat zeker niet het geval. Het loont vooral een studie te doen waar vraag naar is in de markt.
Ik heb zelf Cognitiewetenschappen en Filosofie gedaan, en de meeste van mijn jaargenoten zijn nu niet bepaald succesvol geweest op de arbeidsmarkt.
komt wel goed schatje.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 23:06 schreef Paxcon het volgende:
[ afbeelding ]
Jaja, ik slaap niet meer vannacht
Daar trap je een open deur in.quote:Op zondag 14 juni 2015 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het loont vooral een studie te doen waar vraag naar is in de markt.
Ik heb na mijn vwo gekozen voor een hbo opleiding. Richting: media. Ik was nog niet zo lang achttien en het leek mij een superleuk vakgebied. Mijn ouders en zelfs de decaan van de middelbare school hebben het nog uit m'n hoofd willen praten, maar ik was er heel erg van overtuigd dat deze studierichting hèt was voor mij. En nu ik in het tweede jaar zit besef ik mij opeens dat de baankansen heel heel heel erg slecht zijn. Daar had ik (heel slim!) nooit goed over nagedacht.quote:
Ik hoop het!quote:Op zondag 14 juni 2015 18:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
De kans dat jij je eerste baan krijgt via je stage en je netwerk is 50%
Het loont dus wel de moeite om niet alleen maar in de boeken te blijven hangen
Informatica en elektrotechniek op hbo heeft wel 5/5/5 en op universiteit niet. Dit is wel een beetje vreemd.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 22:05 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Wiskunde doet het beter dan informatica, had ik niet verwacht.
Waarom is dat vreemd?quote:Op maandag 15 juni 2015 08:52 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Informatica en elektrotechniek op hbo heeft wel 5/5/5 en op universiteit niet. Dit is wel een beetje vreemd.
Op WO heeft informatica en elektrotechniek 4 puntjes bij salaris. Ik weet niet hoe dit bepaald wordt. Gaan ze bij WO uit van een hoger startsalaris en bij WO heb je minder kans op om het startsalaris te krijgen dan bij hbo?quote:
Omdat bedrijven zitten te springen om WO Informatica studenten en dat terug te zien zou moeten zijn in de score.quote:
Ik weet het niet, dan zou je het onderzoek moeten lezen, maar zover ik de resultaten zie zeggen ze gewoon wat er in de realiteit gebeurd. Het zou zomaar kunnen dat er gewoon betere banenkansen zijn voor een technische HBO'er tov een theoretische Uni afsluiting. Het maakt ook nogal verschil of je technische informatica in bv Twente hebt gedaan tov informatica in bv Nijmegen.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:02 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Op WO heeft informatica en elektrotechniek 4 puntjes bij salaris. Ik weet niet hoe dit bepaald wordt. Gaan ze bij WO uit van een hoger startsalaris en bij WO heb je minder kans op om het startsalaris te krijgen dan bij hbo?
Dus
Wo startsalaris: ¤3000 en 70% krijgt dat daadwerkelijk.
Hbo startsalaris: ¤2500 en 100% krijgt dat daadwerkelijk.
?
Edit: startsalaris = salaris na 1,5 jaar.
Volgens het onderzoek heb je niet betere baankansen maar beter salaris op hbo varianten. Dit lijkt mij wel vreemd.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet het niet, dan zou je het onderzoek moeten lezen, maar zover ik de resultaten zie zeggen ze gewoon wat er in de realiteit gebeurd. Het zou zomaar kunnen dat er gewoon betere banenkansen zijn voor een technische HBO'er tov een theoretische Uni afsluiting. Het maakt ook nogal verschil of je technische informatica in bv Twente hebt gedaan tov informatica in bv Nijmegen.
Nee, dat is niet heel vreemd, een beetje loodgieter verdient ook meer dan een jurist die net van de uni af komt.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:12 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Volgens het onderzoek heb je niet betere baankansen maar beter salaris op hbo varianten. Dit lijkt mij wel vreemd.
true, maar veel jongeren zijn nogal naief, maar het is gewoon zo dat je met bv Civiele Techniek gewoon een veel betere baankans hebt dan met Culturele Antropologiequote:
maar dit dit geval gaat het om zelfde studie met zelfde aantal jaren ervaring. Dus alles is hetzelfde behalve dat WO minder punten krijgt dan hbo.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is niet heel vreemd, een beetje loodgieter verdient ook meer dan een jurist die net van de uni af komt.
Nee, het gaat niet om dezelfde studie, het gaat om een HBO Opleiding versus een WO studie. Als de markt liever een technische/pragmatische HBO Ing. heeft dan een meer wetenschappelijke WO drs dan is dat zo.quote:Op maandag 15 juni 2015 10:48 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
maar dit dit geval gaat het om zelfde studie met zelfde aantal jaren ervaring. Dus alles is hetzelfde behalve dat WO minder punten krijgt dan hbo.
Klopt, maar over het algemeen kan er van uitgegaan worden dat een WO-er met een studie die dezelfde naam heeft een hoger salaris krijgt. Dat het niet het geval is voor informatica en elektrotechniek vind ik wel vreemd. Dat zijn nou niet bepaald studies waar weinig vraag naar is.quote:Op maandag 15 juni 2015 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het gaat niet om dezelfde studie, het gaat om een HBO Opleiding versus een WO studie. Als de markt liever een technische/pragmatische HBO Ing. heeft dan een meer wetenschappelijke WO drs dan is dat zo.
Het zijn wel studies waar de markt eerder op zoek is naar ingenieurs dan naar wetenschappers, naar doeners ipv denkers, ik ken mensen die informatica en telecommunicatie technologie in Twente studeerden en die zijn imho anders opgeleid dan mensen die informatica in Nijmegen studeerden. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over, maar de markt hecht er wel een waarde aanquote:Op maandag 15 juni 2015 11:15 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Klopt, maar over het algemeen kan er van uitgegaan worden dat een WO-er met een studie die dezelfde naam heeft een hoger salaris krijgt. Dat het niet het geval is voor informatica en elektrotechniek vind ik wel vreemd. Dat zijn nou niet bepaald studies waar weinig vraag naar is.
Wat voor een verschil merk je daar? Ik ben oprecht geïnteresseerd.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
ik ken mensen die informatica en telecommunicatie technologie in Twente studeerden en die zijn imho anders opgeleid dan mensen die informatica in Nijmegen studeerden
De mensen uit twente cq van een technische uni zijn pragmatischer, meer doener, aanpakmentaliteit. Maar dat is slechts mijn smalle ervaring. Zoals gezegd, dit is geen waarde oordeel, slechts een observatie.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:52 schreef Awsom het volgende:
[..]
Wat voor een verschil merk je daar? Ik ben oprecht geïnteresseerd.
Maar dit gaat niet over hoe snel je een baan hebt, daar hebben de WO varianten ook 5 punten. Het gaat om de salaris na 1,5 jaar en ik kan me niet voorstellen dat gemiddeld gezien een WO-er met informatie of elektrotechniek minder verdiend dan een hbo-er.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het zijn wel studies waar de markt eerder op zoek is naar ingenieurs dan naar wetenschappers, naar doeners ipv denkers, ik ken mensen die informatica en telecommunicatie technologie in Twente studeerden en die zijn imho anders opgeleid dan mensen die informatica in Nijmegen studeerden. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over, maar de markt hecht er wel een waarde aan
Nee, de HTS varianten hebben de beste aansluiting met de arbeidsmarkt. Zowel met de wo als de HTS variant zit je niet lang om werk verlegen, maar met de HTS variant krijg je bij wijze van spreke al betaald voordat je bent afgestudeerd. Dat heeft alles te maken met de beroepsgerichte aanpak en de goede aansluiting met het bedrijfsleven.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:15 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Klopt, maar over het algemeen kan er van uitgegaan worden dat een WO-er met een studie die dezelfde naam heeft een hoger salaris krijgt. Dat het niet het geval is voor informatica en elektrotechniek vind ik wel vreemd. Dat zijn nou niet bepaald studies waar weinig vraag naar is.
Dit klinkt logisch.quote:Op maandag 15 juni 2015 12:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, de HTS varianten hebben de beste aansluiting met de arbeidsmarkt. Zowel met de wo als de HTS variant zit je niet lang om werk verlegen, maar met de HTS variant krijg je bij wijze van spreke al betaald voordat je bent afgestudeerd. Dat heeft alles te maken met de beroepsgerichte aanpak en de goede aansluiting met het bedrijfsleven.
Deze "vliegende start" ben je trouwens al binnen een paar jaar kwijt als je kijkt naar verdere carrière verloop en ontwikkeling. Dit omdat je als (technische) wo'er meer doorgroei mogelijkheden hebt. Maar aangezien HTS'ers vaak relatief jong afstuderen in vergelijking met hun academische soortgenoten kan je opvallende verschillen zien.
Maar kijk je alleen naar die punten? Want dat is natuurlijk ten opzichte van andere WOers.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:59 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Maar dit gaat niet over hoe snel je een baan hebt, daar hebben de WO varianten ook 5 punten. Het gaat om de salaris na 1,5 jaar en ik kan me niet voorstellen dat gemiddeld gezien een WO-er met informatie of elektrotechniek minder verdiend dan een hbo-er.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |