Ik heb na mijn vwo gekozen voor een hbo opleiding. Richting: media. Ik was nog niet zo lang achttien en het leek mij een superleuk vakgebied. Mijn ouders en zelfs de decaan van de middelbare school hebben het nog uit m'n hoofd willen praten, maar ik was er heel erg van overtuigd dat deze studierichting hèt was voor mij. En nu ik in het tweede jaar zit besef ik mij opeens dat de baankansen heel heel heel erg slecht zijn. Daar had ik (heel slim!) nooit goed over nagedacht.quote:
Ik hoop het!quote:Op zondag 14 juni 2015 18:46 schreef Ryon het volgende:
[..]
De kans dat jij je eerste baan krijgt via je stage en je netwerk is 50%
Het loont dus wel de moeite om niet alleen maar in de boeken te blijven hangen
Informatica en elektrotechniek op hbo heeft wel 5/5/5 en op universiteit niet. Dit is wel een beetje vreemd.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 22:05 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Wiskunde doet het beter dan informatica, had ik niet verwacht.
Waarom is dat vreemd?quote:Op maandag 15 juni 2015 08:52 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Informatica en elektrotechniek op hbo heeft wel 5/5/5 en op universiteit niet. Dit is wel een beetje vreemd.
Op WO heeft informatica en elektrotechniek 4 puntjes bij salaris. Ik weet niet hoe dit bepaald wordt. Gaan ze bij WO uit van een hoger startsalaris en bij WO heb je minder kans op om het startsalaris te krijgen dan bij hbo?quote:
Omdat bedrijven zitten te springen om WO Informatica studenten en dat terug te zien zou moeten zijn in de score.quote:
Ik weet het niet, dan zou je het onderzoek moeten lezen, maar zover ik de resultaten zie zeggen ze gewoon wat er in de realiteit gebeurd. Het zou zomaar kunnen dat er gewoon betere banenkansen zijn voor een technische HBO'er tov een theoretische Uni afsluiting. Het maakt ook nogal verschil of je technische informatica in bv Twente hebt gedaan tov informatica in bv Nijmegen.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:02 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Op WO heeft informatica en elektrotechniek 4 puntjes bij salaris. Ik weet niet hoe dit bepaald wordt. Gaan ze bij WO uit van een hoger startsalaris en bij WO heb je minder kans op om het startsalaris te krijgen dan bij hbo?
Dus
Wo startsalaris: ¤3000 en 70% krijgt dat daadwerkelijk.
Hbo startsalaris: ¤2500 en 100% krijgt dat daadwerkelijk.
?
Edit: startsalaris = salaris na 1,5 jaar.
Volgens het onderzoek heb je niet betere baankansen maar beter salaris op hbo varianten. Dit lijkt mij wel vreemd.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik weet het niet, dan zou je het onderzoek moeten lezen, maar zover ik de resultaten zie zeggen ze gewoon wat er in de realiteit gebeurd. Het zou zomaar kunnen dat er gewoon betere banenkansen zijn voor een technische HBO'er tov een theoretische Uni afsluiting. Het maakt ook nogal verschil of je technische informatica in bv Twente hebt gedaan tov informatica in bv Nijmegen.
Nee, dat is niet heel vreemd, een beetje loodgieter verdient ook meer dan een jurist die net van de uni af komt.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:12 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Volgens het onderzoek heb je niet betere baankansen maar beter salaris op hbo varianten. Dit lijkt mij wel vreemd.
true, maar veel jongeren zijn nogal naief, maar het is gewoon zo dat je met bv Civiele Techniek gewoon een veel betere baankans hebt dan met Culturele Antropologiequote:
maar dit dit geval gaat het om zelfde studie met zelfde aantal jaren ervaring. Dus alles is hetzelfde behalve dat WO minder punten krijgt dan hbo.quote:Op maandag 15 juni 2015 09:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is niet heel vreemd, een beetje loodgieter verdient ook meer dan een jurist die net van de uni af komt.
Nee, het gaat niet om dezelfde studie, het gaat om een HBO Opleiding versus een WO studie. Als de markt liever een technische/pragmatische HBO Ing. heeft dan een meer wetenschappelijke WO drs dan is dat zo.quote:Op maandag 15 juni 2015 10:48 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
maar dit dit geval gaat het om zelfde studie met zelfde aantal jaren ervaring. Dus alles is hetzelfde behalve dat WO minder punten krijgt dan hbo.
Klopt, maar over het algemeen kan er van uitgegaan worden dat een WO-er met een studie die dezelfde naam heeft een hoger salaris krijgt. Dat het niet het geval is voor informatica en elektrotechniek vind ik wel vreemd. Dat zijn nou niet bepaald studies waar weinig vraag naar is.quote:Op maandag 15 juni 2015 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, het gaat niet om dezelfde studie, het gaat om een HBO Opleiding versus een WO studie. Als de markt liever een technische/pragmatische HBO Ing. heeft dan een meer wetenschappelijke WO drs dan is dat zo.
Het zijn wel studies waar de markt eerder op zoek is naar ingenieurs dan naar wetenschappers, naar doeners ipv denkers, ik ken mensen die informatica en telecommunicatie technologie in Twente studeerden en die zijn imho anders opgeleid dan mensen die informatica in Nijmegen studeerden. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over, maar de markt hecht er wel een waarde aanquote:Op maandag 15 juni 2015 11:15 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Klopt, maar over het algemeen kan er van uitgegaan worden dat een WO-er met een studie die dezelfde naam heeft een hoger salaris krijgt. Dat het niet het geval is voor informatica en elektrotechniek vind ik wel vreemd. Dat zijn nou niet bepaald studies waar weinig vraag naar is.
Wat voor een verschil merk je daar? Ik ben oprecht geïnteresseerd.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
ik ken mensen die informatica en telecommunicatie technologie in Twente studeerden en die zijn imho anders opgeleid dan mensen die informatica in Nijmegen studeerden
De mensen uit twente cq van een technische uni zijn pragmatischer, meer doener, aanpakmentaliteit. Maar dat is slechts mijn smalle ervaring. Zoals gezegd, dit is geen waarde oordeel, slechts een observatie.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:52 schreef Awsom het volgende:
[..]
Wat voor een verschil merk je daar? Ik ben oprecht geïnteresseerd.
Maar dit gaat niet over hoe snel je een baan hebt, daar hebben de WO varianten ook 5 punten. Het gaat om de salaris na 1,5 jaar en ik kan me niet voorstellen dat gemiddeld gezien een WO-er met informatie of elektrotechniek minder verdiend dan een hbo-er.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het zijn wel studies waar de markt eerder op zoek is naar ingenieurs dan naar wetenschappers, naar doeners ipv denkers, ik ken mensen die informatica en telecommunicatie technologie in Twente studeerden en die zijn imho anders opgeleid dan mensen die informatica in Nijmegen studeerden. Ik heb daar verder geen waardeoordeel over, maar de markt hecht er wel een waarde aan
Nee, de HTS varianten hebben de beste aansluiting met de arbeidsmarkt. Zowel met de wo als de HTS variant zit je niet lang om werk verlegen, maar met de HTS variant krijg je bij wijze van spreke al betaald voordat je bent afgestudeerd. Dat heeft alles te maken met de beroepsgerichte aanpak en de goede aansluiting met het bedrijfsleven.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:15 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Klopt, maar over het algemeen kan er van uitgegaan worden dat een WO-er met een studie die dezelfde naam heeft een hoger salaris krijgt. Dat het niet het geval is voor informatica en elektrotechniek vind ik wel vreemd. Dat zijn nou niet bepaald studies waar weinig vraag naar is.
Dit klinkt logisch.quote:Op maandag 15 juni 2015 12:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, de HTS varianten hebben de beste aansluiting met de arbeidsmarkt. Zowel met de wo als de HTS variant zit je niet lang om werk verlegen, maar met de HTS variant krijg je bij wijze van spreke al betaald voordat je bent afgestudeerd. Dat heeft alles te maken met de beroepsgerichte aanpak en de goede aansluiting met het bedrijfsleven.
Deze "vliegende start" ben je trouwens al binnen een paar jaar kwijt als je kijkt naar verdere carrière verloop en ontwikkeling. Dit omdat je als (technische) wo'er meer doorgroei mogelijkheden hebt. Maar aangezien HTS'ers vaak relatief jong afstuderen in vergelijking met hun academische soortgenoten kan je opvallende verschillen zien.
Maar kijk je alleen naar die punten? Want dat is natuurlijk ten opzichte van andere WOers.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:59 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Maar dit gaat niet over hoe snel je een baan hebt, daar hebben de WO varianten ook 5 punten. Het gaat om de salaris na 1,5 jaar en ik kan me niet voorstellen dat gemiddeld gezien een WO-er met informatie of elektrotechniek minder verdiend dan een hbo-er.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |