Je komt Harvard echt niet in met alleen een zak geld hoor, snap nooit zo goed waar jullie die infomatie vandaan halen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 10:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Ze hebben altijd gelijke kansen. Of je betaalt voor bijvoorbeeld Harvard of je kunt, mits je heel goed bent, een scholarship verdien bij diezelfde universiteit. Eerlijk lijkt me zo. Het moet maar eens afgelopen zijn met het straffen van kinderen omdat ze toevallig rijke ouders hebben.
Ik wil dit beeld toch enigszins tegenspreken. Het type dat op een filosofiestudie afkomt is aardig divers, dat verschilt van hockeymeisje tot aan blowende hippie (inderdaad, het passieve type). Bij sommige filosofiestudies (bijvoorbeeld in Tilburg) is het bij sommige afstudeerroutes verplicht om een stageplaats vinden.quote:Op zondag 14 juni 2015 19:39 schreef Ryon het volgende:
[..]
Heeft m.i alles te maken met het slag mens dat een bepaalde studierichting aantrekt. Als je een beetje maatschappelijk betrokken en ondernemend bent ingesteld vind je je eigen weg wel. Master of your own destiny etc. De gemiddelde filosoof is echter zo passief als een blowende zoutzak. Beetje sociaal geograaf heeft al stage gelopen bij verschillende instanties voordat de studie eindigt en al 1 of 2 openingen gecreëerd om na de studie door te stromen.
Ja, nou noem je me ook een paar studies zeg.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:28 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
[..]
Ik wil dit beeld toch enigszins tegenspreken. Het type dat op een filosofiestudie afkomt is aardig divers, dat verschilt van hockeymeisje tot aan blowende hippie (inderdaad, het passieve type). Bij sommige filosofiestudies (bijvoorbeeld in Tilburg) is het bij sommige afstudeerroutes verplicht om een stageplaats vinden.
Een veel groter probleem simpele beeldvorming (iets waar jouw post ironisch genoeg een mooi voorbeeld van is). Een studie sociale geografie associëren mensen nog met 'met mensen werken' (of je maakt ze dat wijs), maar bij een studie filosofie denkt men dat je de ganse dag lekker aan het speculeren bent over 'de zin van het leven'. Een groot deel van de mensen (tot aan hbo-denkniveau) denkt op die manier over filosofie, terwijl slechts een klein deel het wellicht op waarde kan schatten (vaak academici die ermee in aanraking zijn gekomen). Dit terwijl filosofie-alumni naar mijn idee net zoveel (of misschien zelfs meer) in hun mars hebben als afgestudeerde (kunst)historici, antropologen of sociaal geografen.
Nou ja, filosofie blijft natuurlijk een alfastudie en zodoende is het wel zo eerlijk om het met andere alfastudies te vergelijken. Maar vergeleken met overige alfa-alumni vind ik filosofie-alumni absoluut niet slecht uit te bus komen (qua vaardigheden en kennis).quote:Op zondag 9 augustus 2015 21:18 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja, nou noem je me ook een paar studies zeg.
Op elke studie komt het "hockeymeisje tot aan blowende hippie" omdat dat praktisch een dwarsdoosnede is van de (blanke) Nederlandse student. Als je goed zoekt zie je die overal wel verschijnen.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:28 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Ik wil dit beeld toch enigszins tegenspreken. Het type dat op een filosofiestudie afkomt is aardig divers, dat verschilt van hockeymeisje tot aan blowende hippie (inderdaad, het passieve type). Bij sommige filosofiestudies (bijvoorbeeld in Tilburg) is het bij sommige afstudeerroutes verplicht om een stageplaats vinden.
Simpele beeldvorming is er niet. Wel imago en marketing. Universiteiten en studies werkten dat zelf in de hand. De beeldvorming wordt mede-bepaald door de aanwezige studenten. Aankomende studenten kijken tijdens open dagen niet alleen (of eigenlijk niet eens) naar het vakkenpakket maar voornamelijk naar de koppen van de studenten. Ze vragen zich af: "pas ik hierbij?" Immers birds of a feather flock together.quote:Op zondag 9 augustus 2015 20:28 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Een veel groter probleem simpele beeldvorming (iets waar jouw post ironisch genoeg een mooi voorbeeld van is). Een studie sociale geografie associëren mensen nog met 'met mensen werken' (of je maakt ze dat wijs), maar bij een studie filosofie denkt men dat je de ganse dag lekker aan het speculeren bent over 'de zin van het leven'. Een groot deel van de mensen (tot aan hbo-denkniveau) denkt op die manier over filosofie, terwijl slechts een klein deel het wellicht op waarde kan schatten (vaak academici die ermee in aanraking zijn gekomen). Dit terwijl filosofie-alumni naar mijn idee net zoveel (of misschien zelfs meer) in hun mars hebben als afgestudeerde (kunst)historici, antropologen of sociaal geografen.
Op zich ben ik het wel met je eens dat opleidingen bepaalde stereotypes aantrekken (let wel, stereotypes dus). Bij mijn studie politicologie merk ik dat mensen veel lijken op bestuurskunde-studenten (al is laatstgenoemde studie wellicht iets juridischer van aard): vaak maatschappelijk geëngageerd en nauwgezet volgen van politieke ontwikkelingen. En zo zal inderdaad een bedrijfskunde-student grofweg een stuk ondernemender zijn ingesteld dan een filosofie, want die studie is ook een stuk praktischer van aard. Maar of, om maar een zijstraat te noemen, historici of classici zoveel qua type verschillen van filosofen? Nee, dat geloof ik niet zo. Maar ja, dit blijft natuurlijk een beetje hangen op het niveau 'meninkjes uitwisselen over stereotypen'.quote:Op maandag 10 augustus 2015 11:26 schreef Ryon het volgende:
[..]
Op elke studie komt het "hockeymeisje tot aan blowende hippie" omdat dat praktisch een dwarsdoosnede is van de (blanke) Nederlandse student. Als je goed zoekt zie je die overal wel verschijnen.
Dat neemt niet weg dat elke studie wel een bepaald slag aantrekt. Dat zie je meteen als je Informatica naast psychologie legt, maar filosofie naast economie geeft ook al een duidelijk beeld. en ja, het "slag mens" dat economie kiest is een stuk ondernemender ingesteld dan het slag mens dat bij filosofie rondspookt.
Tsja, voor deze claims zul je toch echt met iets van bewijsmateriaal moeten komen. Wat ik weet via Studentenmonitoren is dat wo-studenten hun studiekeuze met name baseren op persoonlijke interesses en aansluiting bij de eigen capaciteiten. Maar inderdaad, ik bedoelde inderdaad iets als een (wellicht onterecht) imago.quote:[..]
Simpele beeldvorming is er niet. Wel imago en marketing. Universiteiten en studies werkten dat zelf in de hand. De beeldvorming wordt mede-bepaald door de aanwezige studenten. Aankomende studenten kijken tijdens open dagen niet alleen (of eigenlijk niet eens) naar het vakkenpakket maar voornamelijk naar de koppen van de studenten. Ze vragen zich af: "pas ik hierbij?" Immers birds of a feather flock together.
Dat ligt er een beetje aan wat voor profiel de universiteit geeft aan sociale geografie. Net als bij sociologie kan dit aardig de filosofische kant op gaan. Overigens is filosofie in Groningen ook een stuk analytischer dan bijvoorbeeld Nijmegen, om maar iets te noemen (meer nadruk op Angelsaksische stijl van filosofie bedrijven).quote:Nogmaals: het gevolg is dat de ondernemende student zich minder snel inlaat met een studie als filosofie dan een gamma opleiding. Sociale geografie is trouwens uitgesproken gamma en daardoor lastig te vergelijken met kunstgeschiedenis etc.
Simone van Saarloos vind ik met haar bachelor filosofie nu niet bepaald het beste voorbeeld waar je mee kon komen.quote:Waar zijn die filosofen dan? Ik zag er gisteren één verschijnen bij Zomergasten en dat was de eerste sinds tijden.
Wie zijn dit?quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:46 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Zomaar een lijst:
- Ad Verbrugge, voorzitter Beter Onderwijs Nederland
- Rob Wijnberg, oprichter De Correspondent
- Ronald van Raak, SP-Kamerlid
- Roel Kuiper, ChristenUnie-senator
- Herman Philipse, bekend atheďstisch filosoof
- Sunny Bergman, documentaire-maakster
- Afshin Ellian, publicist Elsevier, rechtsfilosoof in Leiden
- Stine Jensen, programma-maakster voor de humanistische omroep
- Luuk van Middelaar, tekstschrijver voor Frits Bolkestein
Dat betekent vooral dat er veel nutteloze WO studies zijn bijgekomen, vooral in de alfa richting om zo meer vrouwen op de universiteit te krijgen, want ja we moeten het gemaakte ''vrouwen-aan-de-top" quotum wel halen natuurlijkquote:Oftewel, afgestudeerde filosofen komen voornamelijk terecht bij de overheid of in het onderwijs en de werkloosheid is (na 1,5 jaar) tegenwoordig vergelijkbaar met de gemiddelde wo-alumnus.
Ja, samen met econometrie en wiskunde de beste studie die je kan kiezenquote:
'De beste studie'quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 07:38 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ja, samen met econometrie en wiskunde de beste studie die je kan kiezen
Dat dacht ik vroeger ook hoor, maar ook jij zal erachter komen dat het helaas niet zo werkt in onze maatschappij. Uiteindelijk realiseer je je dat je primair studeert voor een baan/werk en dus voor geld. Zo werkt dat in deze maatschappij. En nee, niet omdat je materialistisch bent, omdat je rijk wilt zijn, omdat je een vrijstaand huis wilt of nieuwe auto. Nee, simpelweg om gewoon te leven, (financieel) onafhankelijk, zonder subsidies, zonder huisbazen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 20:22 schreef ulq het volgende:
[..]
'De beste studie'
Doe gewoon wat je interessant vindt en wellicht ook nog enigszins nuttig is (als in dat je later iets mee kan gaan doen)...
+als je het interessant vindt is het makkelijker om erin te excelleren en er dingen naast te doen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 20:22 schreef ulq het volgende:
[..]
'De beste studie'
Doe gewoon wat je interessant vindt en wellicht ook nog enigszins nuttig is (als in dat je later iets mee kan gaan doen)...
Een stereotype is weer wat anders dan een doelgroep. Ik bedoel zelf het tweede. De stereotype student van een bepaalde studie kan iedereen zelf wel voor de geest halen maar hoeft niet representatief te zijn. Een kleine dwarsdoorsnede van de doelgroep kan wel al een representatief beeld geven. Aankomende scholieren worden echter niet normaal verdeeld over de verschillende opleidingen maar verspreiden zich a.d.h.v sociaal-culturele (en economische) kenmerken wat er voor zorgt dat bepaalde type studenten meet te vinden zijn bij studie X dan Z.quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:46 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Op zich ben ik het wel met je eens dat opleidingen bepaalde stereotypes aantrekken (let wel, stereotypes dus). Bij mijn studie politicologie merk ik dat mensen veel lijken op bestuurskunde-studenten (al is laatstgenoemde studie wellicht iets juridischer van aard): vaak maatschappelijk geëngageerd en nauwgezet volgen van politieke ontwikkelingen. En zo zal inderdaad een bedrijfskunde-student grofweg een stuk ondernemender zijn ingesteld dan een filosofie, want die studie is ook een stuk praktischer van aard. Maar of, om maar een zijstraat te noemen, historici of classici zoveel qua type verschillen van filosofen? Nee, dat geloof ik niet zo. Maar ja, dit blijft natuurlijk een beetje hangen op het niveau 'meninkjes uitwisselen over stereotypen'.
Overigens stelt de Studentenmonitor ook studentprofielen op en deelt ze in op idealisten, vakgeinteresseerden, zelfontplooiers, normatieven en statuszoekers. Bij de wo-sector taal & cultuur zie je dan dat er een substantieel deel bestaat uit vakgeinteresseerden en zelfontplooiers, terwijl de sector economie aardig wat statuszoekers aantrekt en de gezondheidszorg veel idealisten (zie ook www.studentenmonitor.nl voor een aantal jaaroverzichten).
Het beetje SPSS dat je krijgt bij communicatiewetenschappen (psychologie is trouwens nog een slag kwantitatiever) overstijgt het hbo niveau en is binnen de communicatiebranche ruimschoots voldoende om mee aan de slag te kunnen. Grootschalig communicatieonderzoek wordt op gedeeld in meerdere elementen en vaak wordt er slechts één wiskundige bij betrokken.quote:Daarnaast vind ik gamma niet direct meer kwaliteiten of onderzoeksvaardigheden betekenen. Een beetje met SPSS kunnen werken (zonder de achterliggende wiskunde te begrijpen) beschouw ik meer als een hbo-skill. Studies als communicatiewetenschappen of psychologie zou je ook als gamma kunnen beschouwen, maar of daar nu figuren van afstuderen die meer kunnen dan de gemiddelde filosofie-alumnus? Ik betwijfel het sterk, maar dat is natuurlijk mijn eigen intuďtie.
Ja, dat zijn de bekende filosofen die voornamelijk bekendheid hebben gekregen binnen de politiek en de media. Waar ze trouwens ook met een communicatiestudie aansluiting op hebben gehadquote:Zomaar een lijst:
En natuurlijk ook de resultaten van het bovengenoemde Elsevier-onderzoek.
Ja, daar moet je dus even kritisch naar kijken. De oververtegenwoordiging binnen het onderwijs wordt veroorzaakt door de mogelijkheden die de educationele master biedt. Veel studenten die vrezen voor hun baankansen na een alfa studie volgen die master tegen een gereduceerd tarief als een back-up.quote:Oftewel, afgestudeerde filosofen komen voornamelijk terecht bij de overheid of in het onderwijs en de werkloosheid is (na 1,5 jaar) tegenwoordig vergelijkbaar met de gemiddelde wo-alumnus.
Mensen die studeren voor een baan.quote:Op zondag 16 augustus 2015 02:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat dacht ik vroeger ook hoor, maar ook jij zal erachter komen dat het helaas niet zo werkt in onze maatschappij. Uiteindelijk realiseer je je dat je primair studeert voor een baan/werk en dus voor geld. Zo werkt dat in deze maatschappij. En nee, niet omdat je materialistisch bent, omdat je rijk wilt zijn, omdat je een vrijstaand huis wilt of nieuwe auto. Nee, simpelweg om gewoon te leven, (financieel) onafhankelijk, zonder subsidies, zonder huisbazen.
Er zijn genoeg studies die ik heel interessant vind en die ik een stuk makkelijk had gevonden dan de studie die uiteindelijk had gedaan, alleen in die richting zou weinig droog brood te verdienen zijn.
En nuttig, tja, dat is vrij subjectief. Ik ben van mening dat vooral de bčta, medische, technische studies nuttig zijn en bijvoorbeeld klassieke/culturele en taalstudies niet (op Engels na misschien). Maar er lopen hier genoeg mensen rond die Franse taal en cultuur zeer nuttig vinden, daar kun je eindeloze discussies mee hebben.
quote:Op maandag 10 augustus 2015 18:46 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
[..]
Op zich ben ik het wel met je eens dat opleidingen bepaalde stereotypes aantrekken (let wel, stereotypes dus). Bij mijn studie politicologie merk ik dat mensen veel lijken op bestuurskunde-studenten (al is laatstgenoemde studie wellicht iets juridischer van aard): vaak maatschappelijk geëngageerd en nauwgezet volgen van politieke ontwikkelingen. En zo zal inderdaad een bedrijfskunde-student grofweg een stuk ondernemender zijn ingesteld dan een filosofie, want die studie is ook een stuk praktischer van aard. Maar of, om maar een zijstraat te noemen, historici of classici zoveel qua type verschillen van filosofen? Nee, dat geloof ik niet zo. Maar ja, dit blijft natuurlijk een beetje hangen op het niveau 'meninkjes uitwisselen over stereotypen'.
Overigens stelt de Studentenmonitor ook studentprofielen op en deelt ze in op idealisten, vakgeinteresseerden, zelfontplooiers, normatieven en statuszoekers. Bij de wo-sector taal & cultuur zie je dan dat er een substantieel deel bestaat uit vakgeinteresseerden en zelfontplooiers, terwijl de sector economie aardig wat statuszoekers aantrekt en de gezondheidszorg veel idealisten (zie ook www.studentenmonitor.nl voor een aantal jaaroverzichten).
[..]
Tsja, voor deze claims zul je toch echt met iets van bewijsmateriaal moeten komen. Wat ik weet via Studentenmonitoren is dat wo-studenten hun studiekeuze met name baseren op persoonlijke interesses en aansluiting bij de eigen capaciteiten. Maar inderdaad, ik bedoelde inderdaad iets als een (wellicht onterecht) imago.
[..]
Dat ligt er een beetje aan wat voor profiel de universiteit geeft aan sociale geografie. Net als bij sociologie kan dit aardig de filosofische kant op gaan. Overigens is filosofie in Groningen ook een stuk analytischer dan bijvoorbeeld Nijmegen, om maar iets te noemen (meer nadruk op Angelsaksische stijl van filosofie bedrijven).
Daarnaast vind ik gamma niet direct meer kwaliteiten of onderzoeksvaardigheden betekenen. Een beetje met SPSS kunnen werken (zonder de achterliggende wiskunde te begrijpen) beschouw ik meer als een hbo-skill. Studies als communicatiewetenschappen of psychologie zou je ook als gamma kunnen beschouwen, maar of daar nu figuren van afstuderen die meer kunnen dan de gemiddelde filosofie-alumnus? Ik betwijfel het sterk, maar dat is natuurlijk mijn eigen intuďtie.
[..]
Simone van Saarloos vind ik met haar bachelor filosofie nu niet bepaald het beste voorbeeld waar je mee kon komen.![]()
Zomaar een lijst:
En natuurlijk ook de resultaten van het bovengenoemde Elsevier-onderzoek.
[ afbeelding ]
Oftewel, afgestudeerde filosofen komen voornamelijk terecht bij de overheid of in het onderwijs en de werkloosheid is (na 1,5 jaar) tegenwoordig vergelijkbaar met de gemiddelde wo-alumnus.
Je kan ook gewoon 'leven' op een inkomen dat onder modaal ligt...quote:Op zondag 16 augustus 2015 02:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat dacht ik vroeger ook hoor, maar ook jij zal erachter komen dat het helaas niet zo werkt in onze maatschappij. Uiteindelijk realiseer je je dat je primair studeert voor een baan/werk en dus voor geld. Zo werkt dat in deze maatschappij. En nee, niet omdat je materialistisch bent, omdat je rijk wilt zijn, omdat je een vrijstaand huis wilt of nieuwe auto. Nee, simpelweg om gewoon te leven, (financieel) onafhankelijk, zonder subsidies, zonder huisbazen.
Er zijn genoeg studies die ik heel interessant vind en die ik een stuk makkelijk had gevonden dan de studie die uiteindelijk had gedaan, alleen in die richting zou weinig droog brood te verdienen zijn.
En nuttig, tja, dat is vrij subjectief. Ik ben van mening dat vooral de bčta, medische, technische studies nuttig zijn en bijvoorbeeld klassieke/culturele en taalstudies niet (op Engels na misschien). Maar er lopen hier genoeg mensen rond die Franse taal en cultuur zeer nuttig vinden, daar kun je eindeloze discussies mee hebben.
Goede trollquote:Op maandag 17 augustus 2015 09:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Mensen die studeren voor een baan.
Matig antwoord.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |