Uiteindelijk wordt de beslissing om te pitten door de pitwall gemaakt, die hebben het overzicht. Maar die zaten duidelijk te pitten.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:20 schreef Xylos het volgende:
[..]
Ik lees verschillende berichten dat Lewis degene was die zijn banden wilde wisselen, hij ging er vanuit dat Rosberg en Vettel dit ook zouden doen. Het team ging daarin mee. Lewis had ook zelf kunnen beslissen om gewoon door kunnen rijden.
Klopt die banden hadden het nog wel uitgehouden tot het einde van de race, maar het lijkt toch echt zijn eigen beslissing geweest:quote:Op maandag 25 mei 2015 11:24 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Uiteindelijk wordt de beslissing om te pitten door de pitwall gemaakt, die hebben het overzicht. Maar die zaten duidelijk te pitten.
Het is geen rocketscience dat op Monaco trackposition key is. Er moet toch wel iemand van de pitwall bekend zijn met Monaco 1992? Mansell die moet pitten vanwege in lekke band, net achter Senna weer de baan opkomt, maar ondanks dat hij 2-3 seconde per ronde sneller is, er niet langs komt.
Op Monaco is inhalen zo goed als onmogelijk, dus je gaat niet banden wisselen op 12 ronden van het einde, tenzij het écht noodzakelijk is, want zelfs op houten banden blijf je nog voor.
Ik vind het niet erg overigens, beter voor het kampioenschap en een beetje tegenslag voor Lewis kan geen kwaad. Hij begint steeds meer kapsones te krijgen.quote:“Lewis heeft gezegd dat de banden niet goed meer functioneerden. Hij wou ze wisselen. Dat zou wel eens van invloed kunnen geweest zijn om de strategische beslissing te nemen om hem toch binnen te roepen,” aldus Niki Lauda.
Dat vond ik wel meevallen. Zijn reactie op het podium was prima. Dat 'ie in eerste instantie baalt, vind ik nogal logisch.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:27 schreef IBAZ het volgende:
Ik vind Hamilton een klein kind in zijn reacties.
Je bent niet de enige.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:27 schreef IBAZ het volgende:
Ik vind Hamilton een klein kind in zijn reacties.
Het bord expres omrijden was jammer, voor de rest begrijpelijk.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat vond ik wel meevallen. Zijn reactie op het podium was prima. Dat 'ie in eerste instantie baalt, vind ik nogal logisch.
Hij klaagde over koude banden. Dan had het team moeten reageren "daar hebben de anderen ook last van." Bottomline blijft dat het team beslist hem naar binnen te halen en dat hadden ze nooit moeten doen in dit geval,quote:Op maandag 25 mei 2015 11:29 schreef Xylos het volgende:
[..]
Klopt die banden hadden het nog wel uitgehouden tot het einde van de race, maar het lijkt toch echt zijn eigen beslissing geweest:
Precies,quote:Op maandag 25 mei 2015 11:24 schreef Rossdale het volgende:
Punten rijden is belangrijk, maar ik weet 100% zeker dat de sponsoren extreem blij met Max waren gisteren. Hoe vaak is hij wel niet in beeld geweest tijdens de race? Zelfs als Max tegen niemand aan het knokken was, was alsnog zijn auto continu in beeld.
Daar draait het bij sponsors om, exposure. Max krijgt nu dit seizoen al zoveel aandacht van alle media, sponsoren worden daar extreem blij van en Torro Rosso daardoor dus ook.
Punten zijn belangrijk maar in een geldgedreven sport als F1 slechts een van de factoren.
Voorspelbaar antwoord. Niet. Dit is Max zijn racestijl. Ziequote:Op maandag 25 mei 2015 11:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Zonde dat Max ondanks zoveel intrinsieke snelheid uiteindelijk met lege handen staat. Zo'n fout als dit kan natuurlijk een keer gebeuren, maar een vervelende bijkomstigheid is wel dat er de volgende keer een dubbel vergrootglas op gericht is. Ben benieuwd hoe dit Max' racen gaat beïnvloeden.
Hij schoof het bord '3' even voorbij het bord '1'. Kinderachtig.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:31 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Het bord expres omrijden was jammer, voor de rest begrijpelijk.
Denk het ook niet nee. Maar dit is wel een nieuwe ervaring voor hem natuurlijk; een dusdanig breed uitgemeten fout maken. Tot nu toe gaat hij echter heel goed om met ophef over hem, dus ik heb er op zich vertrouwen in dat dat nu weer goed gaat komen.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:33 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Voorspelbaar antwoord. Niet. Dit is Max zijn racestijl. Zie
Wel grappigquote:Op maandag 25 mei 2015 11:34 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Hij schoof het bord '3' even voorbij het bord '1'. Kinderachtig.
Tijdens de virtual safety car lag hij 19 seconden voor. Op dat moment reden alle wagens dezelfde snelheid. Tijdens de pitstop kwam de echte safety car op de baan waardoor de wagens sneller konden rijden. Dit was waarschijnlijk de rede dat hij net achter ze weer de baan op reed.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hij klaagde over koude banden. Dan had het team moeten reageren "daar hebben de anderen ook last van." Bottomline blijft dat het team beslist hem naar binnen te halen en dat hadden ze nooit moeten doen in dit geval,
Eerder dit jaar maakten ze ook al de fout om bij een vroege SC te pitten, terwijl Ferrari doorreed en Vettel won. De racestrategy bij Mercedes is niet goed.
In feite was de reden dat een Sauber ook binnenkwam toen Mercedes net klaar was met de pitstop, waardoor hij ongeveer een seconde langer moest stilstaan.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:39 schreef Xylos het volgende:
[..]
Tijdens de virtual safety car lag hij 19 seconden voor. Op dat moment reden alle wagens dezelfde snelheid. Tijdens de pitstop kwam de echte safety car op de baan waardoor de wagens sneller konden rijden. Dit was waarschijnlijk de rede dat hij net achter ze weer de baan op reed.
lijkt me ook, die is gewoon op z'n Duits genaaidquote:Op maandag 25 mei 2015 11:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat vond ik wel meevallen. Zijn reactie op het podium was prima. Dat 'ie in eerste instantie baalt, vind ik nogal logisch.
Een onnodig risico inderdaad, maar leuk voor het kampioenschap. Ik ben geen fan van Hamilton vandaar dat ik er stiekem wel van geniet wanneer het hem niet meezit.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In feite was de reden dat een Sauber ook binnenkwam toen Mercedes net klaar was met de pitstop, waardoor hij ongeveer een seconde langer moest stilstaan.
19 seconden is ook ongeveer het tijdsverlies door een pitstop. Tijdens een pitstop kan altijd wat verkeerde gaan, wat dus ook gebeurde. Het is een risico wat je niet moet nemen op Monaco, want trackposition is waar het om gaat.
maar Monaco is wel een race die je op je naam wil hebben en het kampioenschap wordt er wel wat spannender door maar dat geeft eigenlijk ook maar een vertekend beeld dan van de werkelijke verhouding dit seizoen, de enige manier waarop het Hamilton kan ontgaan is door dit soort cadeautjes.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:45 schreef Xylos het volgende:
[..]
Een onnodig risico inderdaad, maar leuk voor het kampioenschap. Ik ben geen fan van Hamilton vandaar dat ik er stiekem wel van geniet wanneer het hem niet meezit.
Hij is gewoon een smaakmaker. Die 'fout' van gisteren kan en mag hij maken. Als je het niet probeert kom je er ook nooit voorbij.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:37 schreef alwaysonhold het volgende:
Leuke quote nog over Max door Martin Brundle ( zit nu terug te kijken de Sky F1 race coverage):
"Every team out there, is keeping an extra eye on Max Verstappen's performance, i know that for sure.''
Mooie quote
Op Monaco kun je ook eigenlijk niet inhalen. Wat dat betref is het een kutcircuit. Dat is geen reden of excuus om dan maar zulke risico's te nemen, dus wat dat betreft is de straf terecht.quote:Op maandag 25 mei 2015 12:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Hij is gewoon een smaakmaker. Die 'fout' van gisteren kan en mag hij maken. Als je het niet probeert kom je er ook nooit voorbij.
Op het moment van beslissen was de marge groot genoeg (26s).quote:Op maandag 25 mei 2015 11:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In feite was de reden dat een Sauber ook binnenkwam toen Mercedes net klaar was met de pitstop, waardoor hij ongeveer een seconde langer moest stilstaan.
19 seconden is ook ongeveer het tijdsverlies door een pitstop. Tijdens een pitstop kan altijd wat verkeerde gaan, wat dus ook gebeurde. Het is een risico wat je niet moet nemen op Monaco, want trackposition is waar het om gaat.
Misschien had het team hem even gas terug moeten laten nemen, maar die dachten waarschijnlijk dat P8 nog mogelijk was. Van de gekke eigenlijk, een 17 jarig ventje binnen halen, supersofts eronder zetten en dan denken dat hij van P14 in de punten rijdt, op een circuit waar je niet kunt inhalen. ik vind het fantastisch.quote:Op maandag 25 mei 2015 12:17 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Op Monaco kun je ook eigenlijk niet inhalen. Wat dat betref is het een kutcircuit. Dat is geen reden of excuus om dan maar zulke risico's te nemen, dus wat dat betreft is de straf terecht.
Maar hij is nog zo jong, die wijsheden komen vanzelf wel.
Dit.quote:Op maandag 25 mei 2015 12:47 schreef aesop het volgende:
[..]
Misschien had het team hem even gas terug moeten laten nemen, maar die dachten waarschijnlijk dat P8 nog mogelijk was. Van de gekke eigenlijk, een 17 jarig ventje binnen halen, supersofts eronder zetten en dan denken dat hij van P14 in de punten rijdt, op een circuit waar je niet kunt inhalen. ik vind het fantastisch.
Jep.quote:Op maandag 25 mei 2015 12:47 schreef aesop het volgende:
[..]
Misschien had het team hem even gas terug moeten laten nemen, maar die dachten waarschijnlijk dat P8 nog mogelijk was. Van de gekke eigenlijk, een 17 jarig ventje binnen halen, supersofts eronder zetten en dan denken dat hij van P14 in de punten rijdt, op een circuit waar je niet kunt inhalen. ik vind het fantastisch.
Hij heeft wel van een saaie race een leuke gemaaktquote:Op maandag 25 mei 2015 12:47 schreef aesop het volgende:
[..]
Nouja hadden ze dat niet gedaan was ie kleurloos 11e gewordenquote:Op maandag 25 mei 2015 12:47 schreef aesop het volgende:
[..]
quote:
mwoa denk dat zn plan was in iig een aantal rondes druk op grosjean te houden. Alleen net als bij Malledonna eerder zat hij er net iets te dicht opquote:Op maandag 25 mei 2015 13:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nouja hadden ze dat niet gedaan was ie kleurloos 11e geworden
Ik bedoel als ze hem niet op nieuwe banden hadden gezetquote:Op maandag 25 mei 2015 13:24 schreef franklop het volgende:
[..]
mwoa denk dat zn plan was in iig een aantal rondes druk op grosjean te houden. Alleen net als bij Malledonna eerder zat hij er net iets te dicht op
Klopt, wat dat betreft prima call. Genoeg teams hadden dat niet gedaan om te hopen dat iemand zich uit de race knalt.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:27 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik bedoel als ze hem niet op nieuwe banden hadden gezet
Hoe vaak heeft hij nu een grote fout gemaakt dit seizoen? In FP3 dat hij even de vangrail aanraakte en dit tijdens de race. Sainz heb ik meer fouten zien maken.quote:Op maandag 25 mei 2015 12:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Hij is gewoon een smaakmaker. Die 'fout' van gisteren kan en mag hij maken. Als je het niet probeert kom je er ook nooit voorbij.
Het feit dat hij gestraft wordt spreekt dan wel in zijn nadeel, als hij puur gestraft is omdat hij een lesje moet leren zou het zeer spijtig zijn.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:42 schreef Hartigan het volgende:
Ik denk niet echt dat Verstappen fout zat. Verstappen remt op een normaal punt, Grosjean remt wat eerder. Misschien om zijn lijn te verdedigen en daarna snel uit de bocht te accelereren, misschien omdat zijn banden al ver op waren. Om eerlijk te zijn denk ik dat ervaring hier een crash had kunnen voorkomen. Verstappen had misschien wat eerder gas terug kunnen nemen of verder naar rechts kunnen gaan.
Niet dat ik daarmee wil zeggen dat er sprake is van een fout. Noem het gewoon een race incident en ga dan weer verder. Waarom bestraffen? Is een DNF niet voldoende? Dat nog even los van de schrik, de blauwe plekken en een flink beschadigde auto. Onbegrijpelijke beslissing.
Hoe dan ook, ik heb genoten van de race. En het is ook mooi dat de Renaults geen problemen hebben gehad. Erg knap ook van Kvyat en Ricciardo.
Niet helemaal, ze namen de beslissing op het laatste moment, toen was de voorsprong al weer kleiner gewordenquote:Op maandag 25 mei 2015 12:34 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Op het moment van beslissen was de marge groot genoeg (26s).
Hamilton verloor 9 seconden ten opzichte van Rosberg in sector 2 (53s vs 44s) voordat hij binnenkwam. Daardoor werd het verschil met Rosberg en Vettel kritiek. De Sauber maakte dat hij uiteindelijk achter hen op de baan kwam.
http://www.auto-motor-und(...)schenkt-9603949.htmlquote:Zunächst einmal schien das virtuelle Safety Car Hamiltons Position zu festigen. Die Abstände werden ja eingefroren. Also kein Grund zur Panik. Tatsächlich gewann der Spitzenreiter zwischen der 63. und 64. Runde 6,6 Sekunden auf Nico Rosberg und Sebastian Vettel. In Runde 64 stieg Hamiltons Vorsprung von 19,1 auf 25,7 Sekunden an. Was damit zusammenhängt, dass er das VSC-Signal nach dem Zielstrich sah, während seine Gegner noch einen Teil der Runde mit gedrosseltem Tempo zurücklegen mussten.
quote:Op maandag 25 mei 2015 10:49 schreef S95Sedan het volgende:
De FIA zijn gewoon een stelletje incompetente prutsers.
De verschillen in afstand blijven dan hetzelfde, maar niet in tijd uiteraard, omdat langzamer gereden wordt zullen de tijdsverschillen gaan groeien. Als VSC weer opgeheven wordt zul je dezelfde tijdsverschillen hebben als voor de VSCquote:Op maandag 25 mei 2015 13:47 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Niet helemaal, ze namen de beslissing op het laatste moment, toen was de voorsprong al weer kleiner geworden
[..]
http://www.auto-motor-und(...)schenkt-9603949.html
Wat ik trouwens niet snap, is hoe het kan dat onder de VSC, waar de verschillen hetzelfde moeten blijven, Hamilton kennelijk 6,6 seconden uit kan lopen. Die 19,1 seconden was dan dus de voorsprong die hij had moeten hebben.
Tsja.. anderzijds bracht die mislukte pitstop hem weer in de positie om rete sneaky met Vettel langs Bottas en Sainz te geraken. Dat heeft iedereen gezien en daar werd hij om bejubeld.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:59 schreef MakkieR het volgende:
Eigenlijk vind ik het wel jammer en triest dat door Verstappen zijn crash de grootste drama bij team Torros Rosso weg gesneeuwd is. De 20 seconden weggegeven door de pits bracht hem namelijk in de positie dat hij wel iets moest gaan doen.
Yup, incompetente prutsersquote:Op maandag 25 mei 2015 13:49 schreef Patrice_Consigny het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat een incompetente prutser ja.
Ik heb hem vaak genoeg een verwend nest en een klein kind genoemd wanneer daar aanleiding voor was, maar die zag ik deze keer niet. Wat me wel ergert is dat anderen dat dan massaal voor hem gaan doen, het is meteen weer het grote boze Mercedes en de grandioze pech. Ja, het is pech, maar anderen hebben ook wel eens pech, en als hij zelf dan alles goed had gedaan, waarom neemt hij dan niet zelf de beslissing om Rosberg achter zich te houden op versleten banden? En als het dan eenmaal zo is dat je derde ligt, probeer dan ook iets meer met je veel betere banden en auto.quote:Op maandag 25 mei 2015 11:29 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik had eigenlijk ook wel wat meer uitleg verwacht. Nu blijft het achter gesloten deuren en blijft het gissen. Maar de stewards hadden dit weekend wel meer vreemde dingen zoals Raikkonen en Ricciardo.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het feit dat hij gestraft wordt spreekt dan wel in zijn nadeel, als hij puur gestraft is omdat hij een lesje moet leren zou het zeer spijtig zijn.
Jammer dat we er geen betere uitleg over krijgen, ik had wel willen weten of Grosjean werkelijk eerder remde.
Vanavond miss even de Sky uitzending terugkijken, hopelijk hebben ze het er nog over met onboardbeeldenquote:Op maandag 25 mei 2015 15:04 schreef WEST het volgende:
[..]
Ik had eigenlijk ook wel wat meer uitleg verwacht. Nu blijft het achter gesloten deuren en blijft het gissen. Maar de stewards hadden dit weekend wel meer vreemde dingen zoals Raikkonen en Ricciardo.
Teamorder zijn niet illegaal meer.quote:Op maandag 25 mei 2015 15:22 schreef franklop het volgende:
Vind het eigenlijk ook apart dat er niks is gedaan bij de teamorders van Red Bull. Ricciardo langs Kvyatt omdat hij op vers rubber stond en in de laatste ronde, volgens afspraak, de positie weer teruggeven..
nou ja het is qua racen meestal geen moer aan maar het hoort gewoon bij F1quote:Op maandag 25 mei 2015 15:46 schreef Xylos het volgende:
Ik vind Monaco een geweldig event, maar misschien is het niet meer van deze tijd.
Qua veiligheid valt er veel over te zeggen, inhalen kan maar met veel risico's.
Wat wil je er precies mee zeggen? Het is immers een onzinnige voorspelling. Natuurlijk kan het uitkomen, maar je kan gewoon niet nu al zeggen of hij wereldkampioen gaat worden.quote:Op maandag 25 mei 2015 16:02 schreef alwaysonhold het volgende:
En nog een positieve review over Max zijn race van the guardian
2. Max Verstappen is a future world champion
OK, the 17-year-old caused the crash that turned the grand prix upside down when he banged into the Lotus of Romain Grosjean, and Hamilton will not thank him for that. But before then he had put in the drive of the day, Hamilton included. He also bumped into the other Lotus, belonging to Pastor Maldonado, before overtaking him with a slick move. He was then hit by a 31-second pitstop that dumped him from eighth to 13th before battling back into the points. He is destined for a move to one of the bigger teams within the next three years.
De beste auto wint, weet niet of Max daar ooit in zal zitten.quote:Op maandag 25 mei 2015 16:02 schreef alwaysonhold het volgende:
En nog een positieve review over Max zijn race van the guardian
2. Max Verstappen is a future world champion
OK, the 17-year-old caused the crash that turned the grand prix upside down when he banged into the Lotus of Romain Grosjean, and Hamilton will not thank him for that. But before then he had put in the drive of the day, Hamilton included. He also bumped into the other Lotus, belonging to Pastor Maldonado, before overtaking him with a slick move. He was then hit by a 31-second pitstop that dumped him from eighth to 13th before battling back into the points. He is destined for a move to one of the bigger teams within the next three years.
Dus jij denkt dat je het beter weet dan Tom? Stuur je C.V. maar op zou ik zeggen.quote:Op maandag 25 mei 2015 14:41 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Yup, incompetente prutsers![]()
Als de strafmaat dusdanig verschilt dan doe je gewoon iets niet goed als wedstrijdleiding.
Neem aan dat je zelf ook wel snapt dat wat iemand gewonnen heeft daar ook geen bal mee te maken heeft.
Dat, ook al pakte dit niet goed uit, Verstappen het overall prima gedaan heeft? Dat men over het algemeen zeer positief is over Verstappen, ook al was dit een onhandige actie?quote:Op maandag 25 mei 2015 16:36 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat wil je er precies mee zeggen? Het is immers een onzinnige voorspelling. Natuurlijk kan het uitkomen, maar je kan gewoon niet nu al zeggen of hij wereldkampioen gaat worden.
Kennelijk is het ook iets wat de figuren die op ieder commentaar over Verstappen wat niet positief is reageren als door een wesp gestoken niet helemaal snappen. Kijk gewoon naar wat je ziet en beoordeel dat. En aan het eind van het seizoen maak je de balans op. Als het goed is zie je dan een bepaalde ontwikkeling en kun je ook over een seizoen bemeten zien wat de resultaten zijn.
Dat zijn deelname daarnaast kleurrijk is, is een tweede. Maar goed, dat is vooral leuk voor de kijker (niet dat die onbelangrijk is, integendeel) en met alleen leuk voor de kijker red je het niet. Hij moet dus zijn lef ook om gaan zetten in resultaten. En als de balans dan maar positief is, dan mag hij er zelfs af en toe af klappen.
Senna deed immers ook niet zelden iets idioots.
(de stomste fout deze race was overigens van Mercedes tav Hamilton, een fout die ik echt onbegrijpelijk vind tot op het punt dat ik mij zelfs afvraag waarom Hamilton luisterde naar de call)
Hierom:quote:Op maandag 25 mei 2015 13:47 schreef Wombcat het volgende:
Wat ik trouwens niet snap, is hoe het kan dat onder de VSC, waar de verschillen hetzelfde moeten blijven, Hamilton kennelijk 6,6 seconden uit kan lopen. Die 19,1 seconden was dan dus de voorsprong die hij had moeten hebben.
Ja? Wat is het verband tussen ervaring en snelheid?quote:Op maandag 25 mei 2015 18:13 schreef alwaysonhold het volgende:
Wat mensen trouwens ook vergeten over Sainz dat hij 4 jaar meer Formule ervaring heeft dan Max. Hij behoord dus gewoon sneller te zijn dan Max. Dat Max zo dicht bij de tijden blijft van Sainz en in de races regelmatig de overhand heeft, geeft aan hoe groot het talent van Max is.
quote:
Neem aan van wel, geen idee hoeveel tijd hij overhoudt naast trainen enzo eigenlijk.quote:Op maandag 25 mei 2015 19:24 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Is Max al met zijn rijlessen bezig trouwens? Zal toch wat dingetjes moeten afleren wil hij dat roze pasje bemachtigen.
Kan in België pas op zijn 18e pas zijn rijbewijs halen, maar mag volgens mij wel lessenquote:Op maandag 25 mei 2015 19:24 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Is Max al met zijn rijlessen bezig trouwens? Zal toch wat dingetjes moeten afleren wil hij dat roze pasje bemachtigen.
er was ooit een NL coureur (dacht Albers ) die maar 1 rijles nodig had voor afrijden.quote:Op maandag 25 mei 2015 19:24 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik zou ook Hamilton afzuigen als ik aan zijn miljoentjes mag zitten.quote:Op maandag 25 mei 2015 20:44 schreef Max23 het volgende:
Nieuwe vlam van Hamilton
[ afbeelding ]
http://www.telegraaf.nl/p(...)_Lewis_daten___.html
Ik nietquote:Op maandag 25 mei 2015 20:45 schreef Beach het volgende:
[..]
Ik zou ook Hamilton afzuigen als ik aan zijn miljoentjes mag zitten.
Gefeliciteerd!quote:
Dat journalisten overdrijven is bekend. Er zijn al meer dan 100 voetballers uitgeroepen tot de nieuwe Cruyff en het is er toch bij één gebleven.quote:Op maandag 25 mei 2015 17:52 schreef m0ridin het volgende:
Dat, ook al pakte dit niet goed uit, Verstappen het overall prima gedaan heeft?
Een DNF is altijd een slecht resultaat.
[quote]
Dat men over het algemeen zeer positief is over Verstappen, ook al was dit een onhandige actie?
Ik ben dus vooral benieuwd of hij daar toch aan het eind van het seizoen betere keuzes bij maakt.quote:Over het algemeen een dijk van een race gereden, uiteindelijk te veel risico (tja, je wil wat goedmake na zo'n mislukte pitstop) en daarmee (al dan niet mede dankzij een aktie van Grosjean) een crash veroorzaken doet daar niet heel veel aan af.
Dat is zoals gezegd een mechanisme. Het zegt niet zoveel. En daarnaast lees ik wel overal dat Verstappen fout zat en ik kreeg voor dezelfde constatering al 'troll' naar mijn hoofd, dus dat er wat opem zenuwen hier rondlopen lijkt mij evidend.quote:Als die criticasters hier lopen schreeuwen dat iedereen alles maar positief ziet omdat het verstappen is, is het toch niet erg om wat internationale (en onafhankelijke) bronnen te quoten die verstappen ook als een enorm positief iets zien?
Het was geen gedeelde schuld. Hoe kun je dat toch denken? Hij krijgt niet voor niets een straf!quote:Gisteren ging het mis, en het zal een gedeelde schuld zijn, maar helemaal met net wat midner materiaal moet je wat meer risicos nemen. Shit happens, hij heeft zich weer in de spotlights gereden en zolang de positieve (inhaal)akties de negatieve overstemmen komt het wel goed.
En Massa (vorig jaar), Grosjean (in 2013 op Monaco) en Webber (Valencia 2012).quote:Op maandag 25 mei 2015 19:32 schreef Fer het volgende:
Verstappen was te gretig en wilde korte metten maken met Grosjean om weer achter Vettel te kunnen blijven hangen.
Met meer geduld had hij buitenom kunnen gaan met zijn nieuwere banden en het puntje kunnen pakken.
Maar goed, ik heb Vettel, Hamilton en zelfs Schumacher dit soort acties zien doen vroeger.
Mensen denken dat omdat ze hun eigen mening als feit gaan beschouwen.quote:Op maandag 25 mei 2015 21:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het was geen gedeelde schuld. Hoe kun je dat toch denken? Hij krijgt niet voor niets een straf!
Schumi meerdere malen, Spa 1998, en o.a. bij zijn terugkeer in Spanje en Singapore. Maar de grote vraag bij Schumi was dan weer of hij na zijn terugkeer nog wel genoeg inschattingsvermogen had voor de F1, op zijn leeftijd.quote:Op maandag 25 mei 2015 21:34 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En Massa (vorig jaar), Grosjean (in 2013 op Monaco) en Webber (Valencia 2012).
Het was imho gewoon een inschattingsfout die zelfs ervaren coureurs wel eens maken.
Meh.quote:Op maandag 25 mei 2015 20:44 schreef Max23 het volgende:
Nieuwe vlam van Hamilton
[ afbeelding ]
http://www.telegraaf.nl/p(...)_Lewis_daten___.html
quote:Op maandag 25 mei 2015 20:45 schreef Beach het volgende:
[..]
Ik zou ook Hamilton afzuigen als ik aan zijn miljoentjes mag zitten.
Meh.quote:Op maandag 25 mei 2015 22:40 schreef twiFight het volgende:
Ik vond die Nicole anders best een babe. Maar veel te veel drama. Maar niemand kan tippen aan Button's vrouw
Doornbos is kneus.quote:
Zegt ook niks, natuurlijk.quote:
Beetje onzin idd. Voor de rest leuk.quote:Op maandag 25 mei 2015 23:17 schreef Patrice_Consigny het volgende:
"ABS en traction control komen uit de Formule 1."
![]()
![]()
![]()
Doornbosje heeft geen wiki kennis.
Prima verwoord inderdaad door Doornbos.quote:Op maandag 25 mei 2015 23:21 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Beetje onzin idd. Voor de rest leuk.
Hoop dat ook. En dat Olav gelijk kort en metten maakt met massa over dat hij dat soort dingen in het verleden ook gedaan heeft.quote:Op maandag 25 mei 2015 23:22 schreef Meike26 het volgende:
Kan op de tablet geen twitter quoten, maar Olav heeft daar laten weten dat hij interview aanvraag gedaan heeft bij Williams om Massa te interviewen + dat hij zeker er wat van gaat vragen/zeggen van zijn kritiek op Verstappen !
Hopelijk gaan ze in op de aanvraag
Was goed gisteren samen met Frank Weeink bij Indy.quote:
Godver, nu gaan we het krijgenquote:Op maandag 25 mei 2015 23:22 schreef Meike26 het volgende:
Kan op de tablet geen twitter quoten, maar Olav heeft daar laten weten dat hij interview aanvraag gedaan heeft bij Williams om Massa te interviewen + dat hij zeker er wat van gaat vragen/zeggen van zijn kritiek op Verstappen !
Hopelijk gaan ze in op de aanvraag
Idd, echt van kunnen genietenquote:Op maandag 25 mei 2015 23:29 schreef Marks het volgende:
[..]
Was goed gisteren samen met Frank Weeink bij Indy.
Hoe kan die Frank trouwens alle rijders van ZOVEEL raceklassen in een split second herkennen? Vraag ik me vaak af .Petje af.
Bij van Dam zat er wel altijd iemand naast (Coronel, Doornbos en Albers hebben het sowieso gedaan), maar bij Mol gebeurt het niet meer inderdaad.quote:Op maandag 25 mei 2015 23:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Idd, echt van kunnen genieten
Zou mooi zijn als hij naast Olav kan komen, of misschien zelfs als pitreporter.
Echt als co-commentator ja, maar dat hoeft dan weer niet. Gewoon iemand die de andere schermen in de gaten houdt.quote:Op maandag 25 mei 2015 23:49 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Bij van Dam zat er wel altijd iemand naast (Coronel, Doornbos en Albers hebben het sowieso gedaan), maar bij Mol gebeurt het niet meer inderdaad.
Hehe, mooie vondst.quote:Op maandag 25 mei 2015 22:34 schreef opreis het volgende:
Massa vond wat Max deed niet kunnen en heel erg gevaarlijk, laten we even kijken hoe Massa zelf in Monaca geraced heeft?
Ik vond vroeger de combi van Olav Mol en Alard Kalff wel goudquote:Op maandag 25 mei 2015 23:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Echt als co-commentator ja, maar dat hoeft dan weer niet. Gewoon iemand die de andere schermen in de gaten houdt.
Maar alsnog, liever een pitreporter
quote:Op dinsdag 26 mei 2015 02:26 schreef lobotm het volgende:
De blauwe vlag acties zijn legitiem en legaal... Dat het te laat remmen voor een brake test van gros jean bestraft moet worden lijkt me niet. Eerder had gros jean bestraft moeten worden voor het opzettelijk en op eengevaarlijk punt spelletjes te spelen met het leven van andere coureurs.
Eens.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 02:55 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik vond vroeger de combi van Olav Mol en Alard Kalff wel goud
dus als Max het doet in Monaco is het mis maar als pak hem beet Massa het op Maleisie doet mag het? Echt......hoe hypocriet zijn die coureurs van tegenwoordig. Ik mis met de week meer de coureurs van toen ik F1 ging kijken (96/97). De Irvines/Villeneuves/Alesis/Trullis van deze wereld. Al waren er voor die tijd andere en wellicht grotere bazen.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 02:17 schreef MakkieR het volgende:
Dat sommige coureurs niet erg blij waren met de blauwe vlag actie van Verstappen is mij inmiddels duidelijk. Maar hoe kijkt de FIA hier eigenlijk tegen aan? Heeft Verstappen daarmee ook een overtreding begaan of betreft dit alleen de actie van het te laat remmen voor de crash.
Helaas is Allard Kalff een beetje raar geworden, zoals hij Powned in het publiek ging zitten als een volleerde klapjosti, zie ik hem niet graag terugkeren in de paddock. Tenenkrommend die vent.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 02:55 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik vond vroeger de combi van Olav Mol en Alard Kalff wel goud
Volgens Massaquote:Op maandag 25 mei 2015 21:34 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En Massa (vorig jaar), Grosjean (in 2013 op Monaco) en Webber (Valencia 2012).
Het was imho gewoon een inschattingsfout die zelfs ervaren coureurs wel eens maken.
Hij is wat zuur geworden, ook toen bij Sport1 op die bank. OMG ook al klopt t wat ie zegt, hoe die 't brengt....quote:Op dinsdag 26 mei 2015 06:54 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Helaas is Allard Kalff een beetje raar geworden, zoals hij Powned in het publiek ging zitten als een volleerde klapjosti, zie ik hem niet graag terugkeren in de paddock. Tenenkrommend die vent.
Dat was een braketest door de teamgenoot van zijn concurrent in de titelstrijd, in de stromende regen en spray terwijl die voor de 3e keer die race op een ronde werd gezet en dus gewoon braaf, netjes en voorspelbaar aan de kant had moeten gaan.quote:
DC heeft er ook wel een paar gehad en Flaav natuurlijk ookquote:Op maandag 25 mei 2015 22:40 schreef twiFight het volgende:
Ik vond die Nicole anders best een babe. Maar veel te veel drama. Maar niemand kan tippen aan Button's vrouw
Volgens mij was het geen braketest maar ging Grosjean gewoon vroeg van het gas af. Je gas loslaten bij een F1-auto is schijnbaar ongeveer vergelijkbaar met hard remmen met een straatauto.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 02:26 schreef lobotm het volgende:
De blauwe vlag acties zijn legitiem en legaal... Dat het te laat remmen voor een brake test van gros jean bestraft moet worden lijkt me niet. Eerder had gros jean bestraft moeten worden voor het opzettelijk en op eengevaarlijk punt spelletjes te spelen met het leven van andere coureurs.
Zou dat misschien kunnen komen omdat ze EN veel meer informatie ter beschikking hebben EN gewoon verstand van zaken EN objectief zijn?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:17 schreef Rossdale het volgende:
Gewoon jammer en een raceongeluk. Helaas denkt de FIA daar anders over
De feit dat ze dit wel bestraffen en de beuk aan Kimi in dezelfde race niet, doet een beetje af van je laatste twee punten. Het eerste is natuurlijk wel zoquote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou dat misschien kunnen komen omdat ze EN veel meer informatie ter beschikking hebben EN gewoon verstand van zaken EN objectief zijn?
Kortom: zou het misschien niet "gewoon een raceongeluk" kunnen zijn?
Natuurlijk wel. Dan is er in de meeste gevallen sprake van een gevaarlijke actie en moet diegene dan ook op basis daarvan gestraft worden.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
Of het een braketest was of niet moet eigenlijk ook niet uitmaken
De situatie bij Kimi zou ik ook anders beoordelen op basis van wat ik gezien heb, maar dat is natuurlijk wel een compleet ander geval. Je kan niet stellen dat bij ieder contact er ook maar ingegrepen moet worden, ook al is contact bij de F1 in beginsel niet toegestaan.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:38 schreef Rossdale het volgende:
De feit dat ze dit wel bestraffen en de beuk aan Kimi in dezelfde race niet, doet een beetje af van je laatste twee punten. Het eerste is natuurlijk wel zo
Ik vind het vooral een hoop onzin bij elkaar.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:44 schreef alwaysonhold het volgende:
Lieve mensen, lees dit stukje leesvoer eens. Ik vond het heel mooi beschreven over Max Verstappen. http://www.theracedriverc(...)cfe90cf235f81953859b
En dàt heb ik dus bij de actie van Verstappenquote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
De situatie bij Kimi zou ik ook anders beoordelen op basis van wat ik gezien heb, maar dat is natuurlijk wel een compleet ander geval. Je kan niet stellen dat bij ieder contact er ook maar ingegrepen moet worden, ook al is contact bij de F1 in beginsel niet toegestaan.
Het verleden heeft uitgewezen dat je dat niet zomaar kunt aannemen, vaak kennen ze de regels niet eens en van consequentie is al helemaal geen sprake. .quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou dat misschien kunnen komen omdat ze EN veel meer informatie ter beschikking hebben EN gewoon verstand van zaken EN objectief zijn?
Gewoon een racing incident is meestal onzin, aangezien bij gewoon racen er geen ongelukken gebeuren, maar de een de ander in een situatie dringt dat die moet yielden. Dan kan het een keer gebeuren dat ze beide elkaars beweging verkeerd inschatten en elkaar daardoor raken zonder dat een schuldige is aan te wijzen. Maar in de regel is er eentje die de aanrijding had kunnen voorkomen. De achterligger is doorgaans in de positie om dat te doen.quote:Kortom: zou het misschien niet "gewoon een raceongeluk" kunnen zijn?
Dat is dan heel gek omdat er een extreem groot verschil zit tussen een contactmomentje van de zijkant en vol bij iemand erop kletsen achterop komend.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:56 schreef Rossdale het volgende:
En dàt heb ik dus bij de actie van Verstappen
Volgens mij doet Verstappen dat ook... Hij geeft aan dat Grosjean volgens hem wel heel vroeg op de rem ging, en dat hij dat niet verwacht had. Maar hij tekent verder ook (nog) geen protest aan tegen de straf die hem is opgelegd, of het team brengt dat niet naar buiten.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:29 schreef twiFight het volgende:
Het was gewoon een voorkombare crash, klaar. Het is nog altijd aan de coureur achterop om er veilig voorbij te gaan, danwel veilig er achter te blijven. Als VES zich verremd had dan was het ook voorkombaar geweest en had hij ook een straf gekregen (zie Alonso). Neem je het risico om er toch dicht op te zitten, dan heb je voordeel, maar dan moet je als het fout gaat ook een man zijn en de straf nemen als een man. Dat hier een paar mensen vast blijven houden aan een brake test zegt wel hoeobjectief
de VES fans zijn.
Ik 'hoor' het je zeggen...quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Het verleden heeft uitgewezen dat je dat niet zomaar kunt aannemen, vaak kennen ze de regels niet eens en van consequentie is al helemaal geen sprake. .
Het is je kennelijk ontgaan dat het helemaal niet om een inhaalactie ging, maar hij op dat moment er gewoon nog (kort) achter reed.quote:Gewoon een racing incident is meestal onzin, aangezien bij gewoon racen er geen ongelukken gebeuren, maar de een de ander in een situatie dringt dat die moet yielden. Dan kan het een keer gebeuren dat ze beide elkaars beweging verkeerd inschatten en elkaar daardoor raken zonder dat een schuldige is aan te wijzen. Maar in de regel is er eentje die de aanrijding had kunnen voorkomen. De achterligger is doorgaans in de positie om dat te doen.
Anderzijds was dit zo'n move waarvoor je een aanloopje moet nemen, als de voorligger dan net eerder remt kan het toevallig zo uitkomen dat er te weinig ruimte is. Als je dat dan hard gaat bestraffen ban je een bepaalde inhaalmanoeuvre uit en ik weet niet of dat wel de bedoeling moet zijn.
Dit.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:58 schreef nils7 het volgende:
Mijn lezing erover is dat Max fout zat.
Hij wist dat Grosjean veel mindere banden had dus steeds eerder moest gaan remmen, wellicht heeft Romain een braketest gedaan of ging ie eerder van z'n gas.
Maar hij had dit moeten weten en eventueel afstand moeten houden.
Is het een schande? Nee hij mag nog leren dus het is geen ramp.
Z'n race was toch al verpest na z'n eerste pitstop.
Geef eens een voorbeeld dan?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind het vooral een hoop onzin bij elkaar.
Let’s get something straight here – Max made hundreds of correct decisions in that race yet we criticize him for the one incorrect decision that he ‘may’ have made.quote:
De strekking van het verhaal is dat we idd niet te lang moeten focussen op die ene fout maar wel die dingen die hij heel goed deed, ben ik het helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Let’s get something straight here – Max made hundreds of correct decisions in that race yet we criticize him for the one incorrect decision that he ‘may’ have made.
Nog afgezien van de volstrekt idiote haakjes bij may: zo kun je alles wel goed lullen. Als iemand een ongeval heeft veroorzaakt gaan we nooit zeggen "ach, maakt niet uit, de rest van de rit heeft hij netjes richting aangegeven, bij het verkeerslicht voor het rode licht stil gestaan, goed gespiegeld, enz.". Nee, dan ligt de focus op het ongeval.
Regelrechte kletskoek is het.
Oh, dus al die wereldtitels van Senna en Schumacher e.d. doen er niet toe?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Let’s get something straight here – Max made hundreds of correct decisions in that race yet we criticize him for the one incorrect decision that he ‘may’ have made.
Nog afgezien van de volstrekt idiote haakjes bij may: zo kun je alles wel goed lullen. Als iemand een ongeval heeft veroorzaakt gaan we nooit zeggen "ach, maakt niet uit, de rest van de rit heeft hij netjes richting aangegeven, bij het verkeerslicht voor het rode licht stil gestaan, goed gespiegeld, enz.". Nee, dan ligt de focus op het ongeval.
Regelrechte kletskoek is het.
Ja, dus?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:19 schreef alwaysonhold het volgende:
De strekking van het verhaal is dat we idd niet te lang moeten focussen op die ene fout maar wel die dingen die hij heel goed deed, ben ik het helemaal mee eens.
Het is de 1ste (!!) keer dat hij in een aanrijding terecht komt in zijn prille autosport carriere. Het zou een keer gebeuren, en nu is het gebeurd.
Ten aanzien van dit ongeval? Nee, die zijn inderdaad volstrekt irrelevant.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:22 schreef TagForce het volgende:
Oh, dus al die wereldtitels van Senna en Schumacher e.d. doen er niet toe?
Als het om een ongeval gaat moet je inderdaad niet alles erbij halen wat er geen donder mee te maken heeft. En verder raad ik je aan om je Engels een beetje bij te schaven, want in het stuk wat ik quote staat duidelijk "in that race". Dat betekent (kennelijk weet je dat niet) "in die wedstrijd".quote:Ze hebben allemaal fouten gemaakt, dus dat is dan de maatstaf waarop we ze moeten beoordelen?
Nee, dat is onzinnig. Iedereen, maar dan ook iedereen zou bij zo'n ongeval worden beoordeeld ten aanzien van dat ongeval. Het springt er namelijk nogal uit.quote:Het punt in dat stuk is dat iedereen het nu wel over die crash heeft (voornamelijk alle coureurs), maar dat ze even voorbijgaan aan het feit dat Max tot op dat moment foutloos en perfect reed op een technisch ongelooflijk moeilijk circuit waar hij nog nooit gereden had. En niet alleen in de race, ook in de trainingen reed hij goed. Denk dat hij daar wel een punt heeft, dat Max afbranden nu wel voor hun belangrijk zou kunnen zijn, omdat ie duidelijk laat zien een bedreiging voor hun te vormen.
O, dus die twee mag je dan straffeloos aanrijden? Nee, goed dat ik het weet.quote:Dat is het enige. Die crash maakt de race van Max verder niet minder indrukwekkend. Jammer van de fout, maar zo leer je nu eenmaal, met vallen en opstaan. Grosjean en Maldonado zijn dan wel de laatsten die daarover moeten gaan lopen zeuren, die hebben meer op de grond gelegen dan rondgelopen in hun eerste seizoenen.
Canada, weekend van de 6e. Zie OP.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:41 schreef Tarado het volgende:
wanneer is de volgende race want ik zit wel aan de max hier qua geouwehoer over Neerlands hoop
Brake tests mogen niet en met het materiaal in de F1 is daar ook met geen mogelijkheid op te reageren. Veel mensen zien echter een F1 wagen 'afremmen' als het gas losgelaten wordt, gaan dat vergelijken met hun Seat Ibiza en zeggen dan 'brake test'. Overigens is hierover tussen coureurs nooit discussie geweest, dus in zoverre vormt het voor de mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebbeng een probleem.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
Of het een braketest was of niet moet eigenlijk ook niet uitmaken
Ik vond het een lelijke actie, maar ik heb een herhaling gezien en daar zat hij met zijn wielen naast de achterwielen van Raikkonen. Dus hoe lomp ik het ook vond is dat volgens de regels een valide inhaalpoging en had Raikkonen ruimte moeten geven.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:38 schreef Rossdale het volgende:
[..]
De feit dat ze dit wel bestraffen en de beuk aan Kimi in dezelfde race niet, doet een beetje af van je laatste twee punten. Het eerste is natuurlijk wel zo
En ik stel jou de vraag - en eigenlijk alle fans - maar ik weet het antwoord al (ook al zullen mensen het niet willen toegeven): hoe hadden jullie gereageerd als Grosjean op deze manier achterop geknald was bij Verstappen? Die man zou helemaal afgefakkeld worden. Niemand zou het hebben over een brake test of over een 'racing incident'.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 09:56 schreef Rossdale het volgende:
[..]
En dàt heb ik dus bij de actie van Verstappen
Jawel, maar daarvoor heb je ook wat objectiviteit nodigquote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:03 schreef Coelho het volgende:
Zou het niet genoeg zeggen dat in alle reacties nog nergens een reactie van Torro Rosso staat waarin ze zich achter Max' versie van het verhaal scharen, danwel aangeven protest in te willen dienen tegen de beslissing van de FIA?
Klopt, Verstappen zelf doet niet sneu. Dat komt vooral uit een andere hoek, maar volgens mij hebben een aantal mensen even een 'reality check' nodig.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:09 schreef TagForce het volgende:
[..]
Volgens mij doet Verstappen dat ook... Hij geeft aan dat Grosjean volgens hem wel heel vroeg op de rem ging, en dat hij dat niet verwacht had. Maar hij tekent verder ook (nog) geen protest aan tegen de straf die hem is opgelegd, of het team brengt dat niet naar buiten.
Verder dan dat komt Verstappen in ieder geval niet, dus neemt hij het als een man.
Ja, en? Waarom zou dit recht moeten lullen dat het zijn fout was en hij een straf verdient? Ja, ongelukken gebeuren. En ja, daar hoort schuld en straf bij. Get over it.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:19 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Het is de 1ste (!!) keer dat hij in een aanrijding terecht komt in zijn prille autosport carriere. Het zou een keer gebeuren, en nu is het gebeurd.
Nee, maar ook Senna en Schumacher werden aangekeken op hun fouten en terecht. Het feit dat je een goede racer bent betekent ook niet dat je zomaar voorkombare raceongelukken kunt veroorzaken.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:22 schreef TagForce het volgende:
[..]
Oh, dus al die wereldtitels van Senna en Schumacher e.d. doen er niet toe?
Ze hebben allemaal fouten gemaakt, dus dat is dan de maatstaf waarop we ze moeten beoordelen?
Mijn engels is waarschijnlijk beter dan het jouwe, maar dat doet er niet toe... Jij haalt er zelf stoplichten bij (behalve in de pits staan die niet op een circuit)...quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ten aanzien van dit ongeval? Nee, die zijn inderdaad volstrekt irrelevant.
[..]
Als het om een ongeval gaat moet je inderdaad niet alles erbij halen wat er geen donder mee te maken heeft. En verder raad ik je aan om je Engels een beetje bij te schaven, want in het stuk wat ik quote staat duidelijk "in that race". Dat betekent (kennelijk weet je dat niet) "in die wedstrijd".
Hij heeft in de kwalificatie wel goed gereden, alleen de laatste stint niet. En dat had een oorzaak die we kennen. Namelijk het niet op temperatuur krijgen van de banden. Maar hij heeft zich wel naar de Q3 gereden, dus dat is wel goed gereden in de kwalificatie.quote:Nee, dat is onzinnig. Iedereen, maar dan ook iedereen zou bij zo'n ongeval worden beoordeeld ten aanzien van dat ongeval. Het springt er namelijk nogal uit.
(en in de kwalificatie heeft Verstappen het helemaal niet goed gedaan, althans niet op het moment dat het er om ging)
Nee, je mag die 2 niet straffeloos aanrijden... Je moet alleen hun beoordeling van dat ongeval wel nemen in het licht van hun eigen optreden in hun eerste seizoen F1, en die was een stuk minder indrukwekkend dan die van Max tot nu toe. Voor ze de splinter uit het oog van Max willen halen, moeten ze eerst die balk uit die van henzelf trekken.quote:O, dus die twee mag je dan straffeloos aanrijden? Nee, goed dat ik het weet.
De crash is gewoon een bepalend moment. Dus hebben we het daarover. En dan hebben we het er niet over dat hij ook op het juiste moment overschakelde in ronde 7 ter hoogte van [vul in]. Dat is immers volstrekt irrelevant voor de beoordeling van het ongeval.
Nee, dat geldt alleen voor inhalen op een recht stuk, aldus de sporting regulationsquote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:43 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ik vond het een lelijke actie, maar ik heb een herhaling gezien en daar zat hij met zijn wielen naast de achterwielen van Raikkonen. Dus hoe lomp ik het ook vond is dat volgens de regels een valide inhaalpoging en had Raikkonen ruimte moeten geven.
Voor deze situatie gelden imho alleen de regelsquote:Any driver defending his position on a straight, and before any braking area, may use the full width of the track during his first move, provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his. Whilst defending in this way the driver may not leave the track without justifiable reason. For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is alongside the rear wheel of the car in front this will be deemed to be a ‘significant portion’.
Sterker nog, Alonso zat er veel verder (zelfs helemaal) naast en kreeg wel 5 seconden straf, dus dat Ricciardo geen straf kreeg slaat imho nergens op (of het moet zijn dat Raikkonen niet de muur in ging, maar het resultaat zou geen reden moeten zijn om niet te straffen. Fout is fout).quote:16.1
d) Caused a collision.
g) Illegitimately impeded another driver during overtaking.
Grosjean heeft dan ook zijn verleden niet mee. Maar evengoed was dit andersom ook een fout geweest die kan gebeuren in Monaco. Als het Vettel was geweest was hij ook fout geweest, en als het Rosberg was geweest ook. Net als het nu ook Max zijn fout was, maar shit happens. Ik ben ook geen voorstander van straffen voor "Avoidable contact" tenzij het duidelijk opzettelijk was.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:43 schreef twiFight het volgende:
En ik stel jou de vraag - en eigenlijk alle fans - maar ik weet het antwoord al (ook al zullen mensen het niet willen toegeven): hoe hadden jullie gereageerd als Grosjean op deze manier achterop geknald was bij Verstappen? Die man zou helemaal afgefakkeld worden. Niemand zou het hebben over een brake test of over een 'racing incident'.
Nee, dat klopt, maar het is blijkbaar in het geval van Max dan wel de reden om hem maar uit de F1 te willen gooien voor sommigen. Nogmaals, shit happens, en deze keer was het Max die de shit veroorzaakte (al dan niet geholpen door Grosjean), maar daarnaast heeft ie zich wel weer in de kijker gereden met briljante acties. Dus zeker wel F1 waardig, laten we daar eerlijk over zijn.quote:Nee, maar ook Senna en Schumacher werden aangekeken op hun fouten en terecht. Het feit dat je een goede racer bent betekent ook niet dat je zomaar voorkombare raceongelukken kunt veroorzaken.
quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:50 schreef JohnB52 het volgende:
Ach, volgende race rijdt ie toch weer achteraan , en hebben we van inhalen geen last meer...
Ok, dan nog wel voor de Manor wagentjes.
Hij overdrijft misschien een beetje maar zit wel wat in dat ze wat verder naar achteren zullen rijden,quote:
Bedankt voor de toelichting. Ik moet toegeven dat ik weinig meegekregen heb van waar het was en hoe de aanleiding was. Ik heb alleen een korte herhaling op de onboard gezien. Het contact van Alonso werd daarentegen weer wel vaak herhaald. Af en toe is de regie best wazig.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 11:03 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, dat geldt alleen voor inhalen op een recht stuk, aldus de sporting regulations
[..]
Op zich mee eens, maar dan nog moet je ergens een grens trekken. En hoe doe je dat? Wanneer oordeel je iets als opzettelijk. Er is nu al een hoop discussie over of Grosjean expres vroeg remde of niet. De FIA legt de grens blijkbaar wat 'eerder'; afijn, dat is hun keus. Ik denk dat de discussies zelf er niet anders om worden. Ik heb liever ook dat ze racen, maar regelt blijven nodig. Ik herinner mij de tijd nog wel, de beginjaren van Hamilton, waar er bijna elk raceweekend discussie was over avoidable collisions. Toen ging de discussie juist de andere kant op omdat er nogal eens races de put in gingen door contact dat gewoon niet nodig was.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 11:05 schreef TagForce het volgende:
[..]
Grosjean heeft dan ook zijn verleden niet mee. Maar evengoed was dit andersom ook een fout geweest die kan gebeuren in Monaco. Als het Vettel was geweest was hij ook fout geweest, en als het Rosberg was geweest ook. Net als het nu ook Max zijn fout was, maar shit happens. Ik ben ook geen voorstander van straffen voor "Avoidable contact" tenzij het duidelijk opzettelijk was.
Tsja, dat soort reacties lees ik dan ook snel overheen en negeer ik. Maar de mensen die komen om te trollen zijn dan ook meestal snel te herkennen (zie bv. JohnB52). Wat Massa betreft.. tsja, niet de eerste keer dat hij de plank een beetje mis slaat. Hij begint af en toe wat op de nieuwe Villeneuve te lijken. Ik vind hem geen slechte coureur, maar ik denk dat Massa steeds meer beseft dat er een nieuwe generatie aankomt en dat zijn carriere geen hoogtepunt meer gaat kennen. Dan is dat makkelijk afreageren op rookies.quote:[..]
Nee, dat klopt, maar het is blijkbaar in het geval van Max dan wel de reden om hem maar uit de F1 te willen gooien voor sommigen.
Waarom haal je er dan twee lieden bij die niet meededen, laat staan mee konden doen?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 10:54 schreef TagForce het volgende:
Mijn engels is waarschijnlijk beter dan het jouwe, maar dat doet er niet toe...
Dat had ik toch geschreven? Maar kennelijk ben je niet zo snel van begrip: zijn stelling is dat het onzinnig is om naar die ene fout te kijken, maar dat je beter kunt kijken naar alle goede dingen, alsof dat dan weer die fout goed zou maken.quote:Jij haalt er zelf stoplichten bij (behalve in de pits staan die niet op een circuit)...
Nee, de race is door de crash gewoon verpest en verworden tot een DNF. Die crash is niet "slechts een detail".quote:Het gaat niet om een ongeval, het gaat om de race, en die was op de crash na perfect.
Zijn auto hoort in Q3 te komen en hij was gewoon minder snel dan zijn teamgenoot. Het probleem met de banden hadden meerderen, waaronder Vettel. Natuurlijk, die heeft een snellere auto, maar toch... het was bepaald niet zo dat alleen zijn auto daarmee een probleem had.quote:Hij heeft in de kwalificatie wel goed gereden, alleen de laatste stint niet. En dat had een oorzaak die we kennen. Namelijk het niet op temperatuur krijgen van de banden. Maar hij heeft zich wel naar de Q3 gereden, dus dat is wel goed gereden in de kwalificatie.
Wat die twee er van vinden zal mij werkelijk jeuken. Ik heb het simpele oordeel: Max heeft een fout gemaakt en op basis van de regels is de opgelegde straf gewoon terecht.quote:Nee, je mag die 2 niet straffeloos aanrijden... Je moet alleen hun beoordeling van dat ongeval wel nemen in het licht van hun eigen optreden in hun eerste seizoen F1, en die was een stuk minder indrukwekkend dan die van Max tot nu toe. Voor ze de splinter uit het oog van Max willen halen, moeten ze eerst die balk uit die van henzelf trekken.
Het stuk waar ik op reageerde ging daar niet over.quote:Ja, die crash is bepalend, en natuurlijk wordt daar over gesproken. Maar naast die crash heeft Max ook deze race wel weer briljante dingen laten zien, en dan heb ik het echt niet over het op het juiste moment overschakelen naar whatever... Dan heb ik het over het rondenlang achter Vettel blijven hangen en meeklappen als hij achterblijvers inhaalt om zo posities goed te maken, en over het aan de kant zetten van Maldonado in Ste Devote.
Ik heb niet de hele wedstrijd kunnen kijken, maar zat voor de buis toen het ongeval gebeurde. En ik heb mij dus beperkt tot wat ik heb gezien.quote:Maar dat zijn dingen die jij, en een aantal met jou, niet WILLEN zien. Jullie focussen alleen op de negatieve kanten van Max' weekend, en de reden daarvoor is mij volstrekt onduidelijk. Wellicht is het jaloezie? Ik weet het niet, maar het begint een beetje vervelend te worden.
Wat wil je hij speelde bij Ferrari onder schumacher altijd 2e viool en nu onder Bottas weer.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 11:40 schreef VacaLoca het volgende:
Lees net de kritiek van Massa. Wat een ongelooflijk sneu pisventje blijft dat toch ook.
Jaloeziequote:Op dinsdag 26 mei 2015 11:40 schreef VacaLoca het volgende:
Lees net de kritiek van Massa. Wat een ongelooflijk sneu pisventje blijft dat toch ook.
Dat valt gelukkig erg mee:quote:Op dinsdag 26 mei 2015 11:22 schreef DS4 het volgende:
En bovendien lokt het kennelijk bij hem idiote teksten uit alsof een podiumplaats niet ondenkbaar is. Toch (als hij dat zo gezegd heeft, ik heb het maar gelezen, dus ik hou een slag om de arm, vooral ook omdat ik hoop dat hij het niet gezegd heeft) een teken dat hij wat gaat zweven en dat is gewoon niet goed.
Via GPUpdatequote:Op de vraag of een klassering in de top-vijf mogelijk is in de Grand Prix van Monaco, antwoordde Verstappen tegenover onder andere GPUpdate.net: "In de tweede training had ik wel wat dichterbij de nummer drie kunnen staan, maar ik werd vrij stevig opgehouden in de laatste sector. Dus ik denk dat dit wel mogelijk is. Maar dan moeten we wel eerst een goede ronde rijden in de kwalificatie." Wanneer hem daarna ook nog naar de kansen op een podiumplaats wordt gevraagd, reageert hij: "Misschien dat het op deze baan lukt. Maar dan moeten we ten eerste veel geluk hebben en op de tweede plaats moeten er coureurs met problemen uitvallen of crashen, terwijl wij juist in de race blijven. Misschien dat er dan een kans is. Maar nogmaals: we hebben daar heel veel geluk voor nodig, want normaal gesproken rijden Mercedes en Ferrari vooraan."
Dat hij wat vroeger vertraagt is denk ik wel een juiste constatering, maar dat moet je m.i. ook zien in het licht van dat hij met veel mindere banden nog een X aantal ronden Max achter zich wil houden.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 11:59 schreef VacaLoca het volgende:
Als filmpje terugkijk vind ik Grosjean erg vroeg remmen op het oog.
Leuk dat je ook Formule 1 kijkt sinds Verstappen meedoet en hier de kenner komt uithangen, maar als je de laatste jaren ook had gevolgd had je geweten dat de beslissingen van de stewards dikwijls niet boven twijfel verheven zijn.quote:
Hij komt 20 centimeter tekort, anders zit hij er gewoon aan de binnenkant naast.quote:Het is je kennelijk ontgaan dat het helemaal niet om een inhaalactie ging, maar hij op dat moment er gewoon nog (kort) achter reed.
Ik vind het nog steeds dan een ongelukkige uitspraak. Zeg dan gewoon: niets is onmogelijk, maar normaliter moeten wij ons richten op de plaatsen 10 t/m 7.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:00 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Dat valt gelukkig erg mee:
[..]
Via GPUpdate
Nah, ik vind het gewoon een eerlijk antwoord in plaats van een poging correct en nederig te zijn. In feite zegt hij wat jij voorstelt, maar dan met wat meer toelichting. Tot nu toe vind ik hem heel realistisch en nuchter overkomen, hopelijk kan hij dat vasthouden als het hem een paar keer meezit.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind het nog steeds dan een ongelukkige uitspraak. Zeg dan gewoon: niets is onmogelijk, maar normaliter moeten wij ons richten op de plaatsen 10 t/m 7.
Dat laatste doet niets af aan wat ik schreef en het eerste is vrij lachwekkend. Wat je had kunnen weten als je wat meer had meegelezen in PTA.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Leuk dat je ook Formule 1 kijkt sinds Verstappen meedoet en hier de kenner komt uithangen, maar als je de laatste jaren ook had gevolgd had je geweten dat de beslissingen van de stewards dikwijls niet boven twijfel verheven zijn.
En het blijft dan uitwijken.quote:Hij komt 20 centimeter tekort, anders zit hij er gewoon aan de binnenkant naast.
Waarschijnlijk had hij dan de bocht afgesneden, omdat Grosjean die ruimte nooit vrij had gehouden.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Hij komt 20 centimeter tekort, anders zit hij er gewoon aan de binnenkant naast.
Nou ja, stel dat Grosjean echt veel eerder vertraagde dan Verstappen zou moeten remmen en Verstappen had hem kunnen ontwijken en daarna de auto stabiel kunnen houden, dan zou hij er waarschijnlijk wel langs geweest zijn.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:14 schreef Nattekat het volgende:
Waarschijnlijk had hij dan de bocht afgesneden, omdat Grosjean die ruimte nooit vrij had gehouden.
Dan had hij de bocht afgesneden, of alsnog op Grosjean geklapt omdat hij rechtdoor schoot vanwege blokkerende wielen.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou ja, stel dat Grosjean echt veel eerder vertraagde dan Verstappen zou moeten remmen en Verstappen had hem kunnen ontwijken en daarna de auto stabiel kunnen houden, dan zou hij er waarschijnlijk wel langs geweest zijn.
Maar dat maakt het geen inhaalactie. Dat was gewoon niet zijn intentie. Heeft hij ook zelf verklaard.
Misschien hebben ze het daarom bij een waarschuwing gelaten.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:18 schreef twiFight het volgende:
Er was volgens mij geen ander verkeer (dicht) in de buurt.
Nou ja, dan nog sneed hij een bocht af. Het is geen punt waar dat gebeurt als je je rempunt mist of zo. Maar het kan idd zijn dat ze hem een waarschuwing hebben gegeven via de team principal en verder niets. Er zijn circuits genoeg waar de track limits wat creatief worden benaderdquote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien hebben ze het daarom bij een waarschuwing gelaten.
Veel beoordelingen kunnen twee kanten op vallen. Het is geen exacte wetenschap.
Dat hangt er vanaf hoeveel eerder Grosjean vertraagde. Maar dat de kans dat hij na het ontwijken alsnog wat zou raken flink aanwezig was, gaf ik reeds aan.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:19 schreef Nattekat het volgende:
Dan had hij de bocht afgesneden, of alsnog op Grosjean geklapt omdat hij rechtdoor schoot vanwege blokkerende wielen.
Bij de eerste viel er nog een dode ook..quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:24 schreef VacaLoca het volgende:
Zo'n incident als die met Max zie je wel vaker trouwens
Oh shit ja, even vergetenquote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:28 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Bij de eerste viel er nog een dode ook..
Ik wist niet dat daar topics waren over de F1 in het algemeen en de regelhandhaving in het bijzonder. Jij beroept je hier op de autoriteit van de stewards, sowieso al vrij onzinnig in een discussie over de juistheid van hun beslissing, maar ook iets wat iemand die hun beslissingen van de laatste jaren kent niet snel geneigd is te doen. Als ze nou wat consistenter waren geweest en de regels altijd goed hadden gelezen, hadden ze die autoriteit misschien wel verdiend.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste doet niets af aan wat ik schreef en het eerste is vrij lachwekkend. Wat je had kunnen weten als je wat meer had meegelezen in PTA.
Dat zijn meerdere aannames tegelijk. Ik heb van de laatste jaren in ieder geval genoeg F1 meegekregen om vast te stellen dat de stewards niet veel autoriteit hebben verworven met hun beslissingen.quote:Op basis waarvan acht jij jezelf eigenlijk kenner (want dat moet je volgens jou kennelijk zijn om hier een mening te mogen hebben)?
Hij kan er sowieso niet doorheen en hij zit er niet voor niks zo dicht achter, Grosjean remt vroeg en laat een gat, als hij daar induikt heb je een inhaalmanoevre, omdat hij net zijn achterband meepakt is het een heel andere situatie.quote:En het blijft dan uitwijken.
Omdat dat kennelijk jouw constatering is, dat iemand die een fout maakt alleen op die fout beoordeeld mag worden. Dat is natuurlijk onzin. En dat is ook precies wat het stuk waar je op reageert aanhaalt, dat het onzin is om je te beperken tot kritiek op deze crash en alle andere briljante acties te vergeten. Ja, de nasmaak van de GP zit in de crash, maar dat maakt het nog niet de enige actie die hij gedaan heeft.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 11:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom haal je er dan twee lieden bij die niet meededen, laat staan mee konden doen?
Als het gaat om een ongeval in normaal verkeer heb je gelijk. Maar het gaat hier niet om normaal verkeer. Het gaat hier om racen, en dan specifiek iemand die heel vroeg, heel veel talent laat zien, en nu 1 fout heeft gemaakt. Dat er over het ongeval gesproken wordt, prima, dat moet ook. Maar dat al het andere wat hij (in deze race) heeft laten zien dan gewoonweg vergeten moet te worden is simpelweg onzin. Je kijkt naar de rijder Max Verstappen en velt je oordeel over het totaal plaatje. En dat totaal plaatje laat minimaal 4 briljante acties zien, en 1 fuck-up, en is dus overwegend positief. Die ene fuck-up maakt hem geen slechte coureur, en moet zeker al niet zorgen voor 'haal hem uit de F1' opmerkingen.quote:Dat had ik toch geschreven? Maar kennelijk ben je niet zo snel van begrip: zijn stelling is dat het onzinnig is om naar die ene fout te kijken, maar dat je beter kunt kijken naar alle goede dingen, alsof dat dan weer die fout goed zou maken.
Nou, zo werkt het nu eenmaal niet bij een ongeval. Nooit. Als jij een ongeval veroorzaakt in het verkeer kijkt men gewoon naar wat er gebeurde op het moment van het ongeval en vlak daarvoor. Al het andere is volstrekt irrelevant voor de beoordeling van het ongeval.
Dat ligt compleet aan de context. In het licht van deze race en de punten in het seizoen is die crash inderdaad geen detail. In het licht van het talent van Max, en zijn toekomst in de F1, dan zeker wel... En als blijkt dat Grosjean inderdaad veel vroeger van het gas ging dan 1 rondje eerder op dezelfde plek wordt het zelfs een betekenisloos detail.quote:Nee, de race is door de crash gewoon verpest en verworden tot een DNF. Die crash is niet "slechts een detail".
Zolang je maar een tijd bij de eerste 15 rijdt. Dat deed hij, dus een goeie kwali, op de laatste stint na. Het hele weekend zat hij bij de top 5 qua tijden... Zelfs in de race heeft hij de op 4 na snelste ronde laten noteren. Hij was continu sneller dan zijn teamgenoot, behalve in die ene Q3 sessie. Daar baalde hij zelf ook van.quote:Zijn auto hoort in Q3 te komen en hij was gewoon minder snel dan zijn teamgenoot. Het probleem met de banden hadden meerderen, waaronder Vettel. Natuurlijk, die heeft een snellere auto, maar toch... het was bepaald niet zo dat alleen zijn auto daarmee een probleem had.
Q1 en Q2 ben je bezig om je te verzekeren van de volgende ronde. Het is dan echt niet zo relevant welke tijd je exact neer zet.
Ja Max heeft een fout gemaakt. De opgelegde straf is dan mogelijk. Of die ook terecht was (zonder de telemetrie van beide wagens te hebben gezien) kan ik niet beoordelen.quote:Wat die twee er van vinden zal mij werkelijk jeuken. Ik heb het simpele oordeel: Max heeft een fout gemaakt en op basis van de regels is de opgelegde straf gewoon terecht.
Klaar. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Het hele stuk waar jij op reageerde ging daar over.quote:Het stuk waar ik op reageerde ging daar niet over.
Oh, dus je hebt alleen de fuckup gezien, en hebt besloten dat de grond is waarop je je mening moet verspreiden? Misschien moet je dan de rest van de race ook kijken voor je hier je ongezouten ononderbouwde mening komt verkondigen. Het is maar een idee.quote:Ik heb niet de hele wedstrijd kunnen kijken, maar zat voor de buis toen het ongeval gebeurde. En ik heb mij dus beperkt tot wat ik heb gezien.
Wat mij betreft is het vooral vervelend dat hele normale constateringen als "Max heeft een fout gemaakt" als je het over het ongeval hebt meteen leidt tot verwensingen naar je hoofd.
Dat zijn ook de 2 dingen die je gezien hebt. Zoals ik al zei, kijk de rest ook even terug. Zo saai was de race niet (mede dankzij Max, zeker in de 2e helft van de race).quote:Dit (vrij saaie) raceweekend zijn mij twee dingen vooral opgevallen en dat is de crash en de oliedomme fout van Mercedes (en vooruit: het pleidooi van Vettel voor gridgirls terug, want dat ondersteun ik van harte). Nou, daar zeg ik dan iets over.
Tuurlijk mag je neutraal zijn over Max, maar baseer je dan op het totaal plaatje, en niet alleen op het deel wat jij toevallig gezien hebt, en denkt een vrij forse mening over te moeten hebben.quote:Verder ben ik vrij neutraal over Max, maar dat schijnt niet te mogen. Je moet kennelijk hem in zijn kont kruipen, maar dat laat ik toch graag over aan mensen die daar hun hobby van willen maken.
Ik gun hem een hele lange, succesvolle en mooie loopbaan in de F1 en juist daarom denk ik dat het beter is dat hij niet zo extreem wordt opgehemeld en nu al wordt bestempeld tot wereldkampioen in wording. Want hij zal ook wind tegen krijgen en dan staat de strontkar weer klaar, want dat is wel zoals het gaat. En bovendien lokt het kennelijk bij hem idiote teksten uit alsof een podiumplaats niet ondenkbaar is. Toch (als hij dat zo gezegd heeft, ik heb het maar gelezen, dus ik hou een slag om de arm, vooral ook omdat ik hoop dat hij het niet gezegd heeft) een teken dat hij wat gaat zweven en dat is gewoon niet goed.
Nee hoor ik heb gewoon gelijk, kijk maar naar de lay-out van het circuit.quote:
Dus jij denkt dat de gemiddelde fokker het beter kan? Mag. Beetje dom, maar goed.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 12:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik wist niet dat daar topics waren over de F1 in het algemeen en de regelhandhaving in het bijzonder. Jij beroept je hier op de autoriteit van de stewards, sowieso al vrij onzinnig in een discussie over de juistheid van hun beslissing, maar ook iets wat iemand die hun beslissingen van de laatste jaren kent niet snel geneigd is te doen. Als ze nou wat consistenter waren geweest en de regels altijd goed hadden gelezen, hadden ze die autoriteit misschien wel verdiend.
O, jij kijkt F1 op tv? Tsjonge!!! Nee, dan moet je wel een kenner zijn.quote:Dat zijn meerdere aannames tegelijk. Ik heb van de laatste jaren in ieder geval genoeg F1 meegekregen om vast te stellen dat de stewards niet veel autoriteit hebben verworven met hun beslissingen.
Wat jij stelde was dat deze straf op deze manier inhalen zou ontmoedigen. En het was dus geen poging tot inhalen, maar gewoon uitwijken.quote:Hij kan er sowieso niet doorheen en hij zit er niet voor niks zo dicht achter, Grosjean remt vroeg en laat een gat, als hij daar induikt heb je een inhaalmanoevre, omdat hij net zijn achterband meepakt is het een heel andere situatie.
Het blijft een moeilijk woord he, 'dus'.?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat de gemiddelde fokker het beter kan? Mag. Beetje dom, maar goed.
Goed idee, ik speel ook regelmatig een potje voetbal in de zesde klasse mee zodat ik me een goed oordeel kan vormen over een beslissing van de scheidsrechter in de Champions League.quote:O, jij kijkt F1 op tv? Tsjonge!!! Nee, dan moet je wel een kenner zijn.
(trek die grote broek dus maar snel weer uit en ga voor de aardigheid eens zelf wat racen)
Hij zit er zo dicht achter om in te kunnen halen wanneer de gelegenheid zich voordoet, als je nou zo'n crash streng gaat bestraffen veronderstelt dat eigenlijk dat je er niet zo dicht achter mag zitten.quote:Wat jij stelde was dat deze straf op deze manier inhalen zou ontmoedigen. En het was dus geen poging tot inhalen, maar gewoon uitwijken.
Wat de schrijver schreef was: het is onzinnig om naar die ene foute beslissing te kijken, want hij nam honderden goede beslissingen.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:01 schreef TagForce het volgende:
Omdat dat kennelijk jouw constatering is, dat iemand die een fout maakt alleen op die fout beoordeeld mag worden. Dat is natuurlijk onzin. En dat is ook precies wat het stuk waar je op reageert aanhaalt, dat het onzin is om je te beperken tot kritiek op deze crash en alle andere briljante acties te vergeten. Ja, de nasmaak van de GP zit in de crash, maar dat maakt het nog niet de enige actie die hij gedaan heeft.
Dat laatste zeg ik niet en is ook niet de tendens in de commentaren.quote:Als het gaat om een ongeval in normaal verkeer heb je gelijk. Maar het gaat hier niet om normaal verkeer. Het gaat hier om racen, en dan specifiek iemand die heel vroeg, heel veel talent laat zien, en nu 1 fout heeft gemaakt. Dat er over het ongeval gesproken wordt, prima, dat moet ook. Maar dat al het andere wat hij (in deze race) heeft laten zien dan gewoonweg vergeten moet te worden is simpelweg onzin.
Ik neem de opmerking "haal hem uit de F1" niet serieus.quote:Je kijkt naar de rijder Max Verstappen en velt je oordeel over het totaal plaatje. En dat totaal plaatje laat minimaal 4 briljante acties zien, en 1 fuck-up, en is dus overwegend positief. Die ene fuck-up maakt hem geen slechte coureur, en moet zeker al niet zorgen voor 'haal hem uit de F1' opmerkingen.
Het is geen betekenisloos detail. Het is gewoon een crash door zijn schuld. Dat mag af en toe, maar iedere keer is het een streepje en je moet tov het aantal races niet teveel streepjes hebben.quote:Dat ligt compleet aan de context. In het licht van deze race en de punten in het seizoen is die crash inderdaad geen detail. In het licht van het talent van Max, en zijn toekomst in de F1, dan zeker wel... En als blijkt dat Grosjean inderdaad veel vroeger van het gas ging dan 1 rondje eerder op dezelfde plek wordt het zelfs een betekenisloos detail.
Het draait natuurlijk wel om Q3 en nog veel meer om de einduitslag. Voor de snelste ronde krijg je geen punten (overigens zou dat van mij wel mogen, 1 punt voor de snelste ronde... wie weet wat voor gekkigheid je dan nog krijgt op het einde van de race...quote:Zolang je maar een tijd bij de eerste 15 rijdt. Dat deed hij, dus een goeie kwali, op de laatste stint na. Het hele weekend zat hij bij de top 5 qua tijden... Zelfs in de race heeft hij de op 4 na snelste ronde laten noteren. Hij was continu sneller dan zijn teamgenoot, behalve in die ene Q3 sessie. Daar baalde hij zelf ook van.
Dan zijn we het op hoofdlijnen met elkaar eens, toch?quote:Ja Max heeft een fout gemaakt. De opgelegde straf is dan mogelijk. Of die ook terecht was (zonder de telemetrie van beide wagens te hebben gezien) kan ik niet beoordelen.
Nee, maar goed.quote:Het hele stuk waar jij op reageerde ging daar over.
Ik zou niet weten waarom ik de gehele race moet zien om een oordeel te hebben over datgene wat ik wel gezien heb.quote:Oh, dus je hebt alleen de fuckup gezien, en hebt besloten dat de grond is waarop je je mening moet verspreiden? Misschien moet je dan de rest van de race ook kijken voor je hier je ongezouten ononderbouwde mening komt verkondigen. Het is maar een idee.
Jouw reactie hierboven dat ik een ononderbouwde mening heb over het ongeval omdat ik niet de gehele race gezien heb, met als ondertoon dat ik gewoon beter mijn bek kan houden geeft aan dat ook jijzelf al verdomd veel moeite hebt met mijn simpele mening dat hij een fout heeft gemaakt en dat de strafmaat gewoon past bij wat er gebeurd is.quote:Dat is onzin... Max heeft een fout gemaakt is wat ik ook zeg. Het gaat voornamelijk over de manier waarop. Als je gewoon zegt dat ie een fuckup maakte en onderbouwd waarom dan is er vaak niks aan de hand (uitzonderingen heb je beide kanten op, natuurlijk. Max Fanboys en Max Haters).
Ik heb meer gezien dan alleen dat, ik heb alleen niet de gehele race gezien. Ik geef commentaar op wat ik gezien heb en wat mij is bijgebleven. Objectief. En met name dat laatste lijkt een probleem te zijn.quote:Dat zijn ook de 2 dingen die je gezien hebt. Zoals ik al zei, kijk de rest ook even terug. Zo saai was de race niet (mede dankzij Max, zeker in de 2e helft van de race).
Dus ik moet ook een mening hebben over wat ik niet gezien heb? Ik weet dat het op fok doodgewoon is om te oordelen over feiten die mensen niet kennen, maar ik doe daar dus niet aan mee.quote:Tuurlijk mag je neutraal zijn over Max, maar baseer je dan op het totaal plaatje, en niet alleen op het deel wat jij toevallig gezien hebt, en denkt een vrij forse mening over te moeten hebben.
Eerst en vooral: ik heb direct aangegeven dat ik niet weet wat hij exact heeft gezegd en dat ik dus hoop dat hij het zo niet heeft gezegd. Dus je moet wel lezen wat ik schrijf.quote:Hier ook weer: Idiote teksten?! Waar baseer je dat op? Op het feit dat het mogelijk is om een podium te halen wanneer ze HEEL VEEL geluk hebben met de race, en er genoeg uitvallen om hem die plaats cadeau te doen? Dat is namelijk wat hij heeft gezegt.
Misschien moet jij toch een beetje van je fanboy zijn loskomen en eens lezen wat ik schrijf voordat je met gestrekt been inkomt en mij de mond wenst te snoeren.quote:Misschien moet je je toon wat matigen als je niet de uitspraak kent en de context waarin deze is gedaan. Dat helpt waarschijnlijk.
Even goede vrienden als je geen Max fan bent, hoor.
mag jij om 14uur geen bier hebben?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:34 schreef motorbloempje het volgende:
Dus! Avondrace (uitzendtijd, uiteraard) volgende keerLekker met 'n biertje kijken!
Mag wel, maar vaak sport ik nog tegen 't einde van de zondagmiddagquote:
dat is ook weer waarquote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:42 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Mag wel, maar vaak sport ik nog tegen 't einde van de zondagmiddagDus dan is 't wat minder handig.
Vind 't ook geen ramp hoor! Kijk net zo lief met 'n pot thee en lunchquote:
Dat kan niet altijd als je groepslessen/-sporten doetquote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:48 schreef Boarderzip het volgende:
Om 10 uur op en dan sporten! Kun je daarna ook echt met een heerlijk voldaan gevoel op de bank neerploffen met een biertje!
Kom eens met iets origineels. Ik kan steeds meer reacties van jou dromen... En ik lees maar een beperkt deel van jouw "bijdragen".quote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Het blijft een moeilijk woord he, 'dus'.?
Het verbaast mij niets dat jij ook niet kan voetballen, maar kenner zijn veronderstelt vooral dat je kunde hebt (en daarbij is in ieder geval vereist dat je op zijn minst de betreffende sport wel eens hebt beoefend, want een voetbalkenner die nog nooit tegen een balletje heeft getrapt... dat is vrij apart, nietwaar?). Ik heb mijzelf ook niet gepositioneerd als kenner (dat was jij!), maar kennelijk weet je dus wel dat ik in het verleden aan autosport heb gedaan en tegenwoordig recreatief rij. Je hebt alleen nog geen idee hoe of wat, maar dat weerhield jou er niet van om op basis van dat je een beetje toekijkt jezelf te positioneren als kenner... Beetje vreemd.quote:Goed idee, ik speel ook regelmatig een potje voetbal in de zesde klasse mee zodat ik me een goed oordeel kan vormen over een beslissing van de scheidsrechter in de Champions League.
Nee, het veronderstelt dat je gewoon moet zorgen dat je indien iemand net wat eerder vertraagt daar op moet kunnen reageren.quote:Hij zit er zo dicht achter om in te kunnen halen wanneer de gelegenheid zich voordoet, als je nou zo'n crash streng gaat bestraffen veronderstelt dat eigenlijk dat je er niet zo dicht achter mag zitten.
Je hoeft het niet te lezen.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:42 schreef motorbloempje het volgende:
Snoerde iemand je mond maar eens. Wat een overvloed aan negatief gezemel.
Ok dan, speciaal voor jou: Max heeft wel sensationeel gereden.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:55 schreef motorbloempje het volgende:
Wees niet bang, dat doe ik dan ook niet.bier
Racen
spanning
sensatie
Zelfs Max zijn antwoord op dat laatste was ja. Dus ach.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:02 schreef twiFight het volgende:
En het antwoord op beide punten is wat mij betreft ja.
Er bestaat wel een verschil tussen discussie voeren en iemand zijn wil op leggen zoals jij het doet. m.a.w. wat jij zegt klopt altijd.quote:
Als ik het terug lees zie ik nogal eens staan "ik vind".quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:21 schreef WEST het volgende:
Er bestaat wel een verschil tussen discussie voeren en iemand zijn wil op leggen zoals jij het doet. m.a.w. wat jij zegt klopt altijd.
Eensch.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:02 schreef twiFight het volgende:
De discussie loopt per definitie al stuk, want de ene helft heeft het over of Max in het algemeen een goede en enerverende coureur is en de andere helft heeft het over of deze crash zijn fout is.
En het antwoord op beide punten is wat mij betreft ja.
quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als ik het terug lees zie ik nogal eens staan "ik vind".
En verder vat twiFight het goed samen. Ik heb gewoon een mening over het ongeval en meer niet. Zoals gezegd: de balans over een seizoen maak je aan het einde op. Ik heb helemaal niet de behoefte om nu al een oordeel te geven over de gehele loopbaan van Max, laat staan met de glazen bol in de hand aan te geven hoeveel wereldtitels hij gaat winnen. Al was het maar omdat iedere race je laatste kan zijn.
Insgelijks!quote:
Dat jij niet in staat bent om gevolgtrekkingen te doen is het terugkerende probleem.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kom eens met iets origineels. Ik kan steeds meer reacties van jou dromen... En ik lees maar een beperkt deel van jouw "bijdragen".
Nee, dat heb ik helemaal niet beweerd.quote:Het verbaast mij niets dat jij ook niet kan voetballen, maar kenner zijn veronderstelt vooral dat je kunde hebt (en daarbij is in ieder geval vereist dat je op zijn minst de betreffende sport wel eens hebt beoefend, want een voetbalkenner die nog nooit tegen een balletje heeft getrapt... dat is vrij apart, nietwaar?). Ik heb mijzelf ook niet gepositioneerd als kenner (dat was jij!),
Het interesseert mij helemaal geen reet met wat voor hobby's jij in PTA koketteert. Het maakt je inschatting van de onderhevige situatie immers niet beter. Als je een beslissing van sportautoriteiten wil beoordelen moet je de regels kennen, het spel begrijpen en goed waarnemen. Veel profvoetballers kennen de regels niet eens, en stewards in de F1 hebben er in het verleden ook wel eens blijk van gegeven geen regels te kunnen lezen.quote:maar kennelijk weet je dus wel dat ik in het verleden aan autosport heb gedaan en tegenwoordig recreatief rij. Je hebt alleen nog geen idee hoe of wat, maar dat weerhield jou er niet van om op basis van dat je een beetje toekijkt jezelf te positioneren als kenner... Beetje vreemd.
Ik geloof niet dat daarvoor veel straffen zijn uitgedeeld. Maar vroeg remmen is lang niet altijd een braketest. Het punt met deze straf is dat die een behoorlijk verwijt impliceert, en omdat in de toekomst te voorkomen de coureur afstand zou moeten houden. Je hebt immers met een reactietijd te maken.quote:Nee, het veronderstelt dat je gewoon moet zorgen dat je indien iemand net wat eerder vertraagt daar op moet kunnen reageren.
Er zal zonder meer gekeken zijn naar punt van vertraging en de vertraging zelf. Zoals al eerder aangegeven: een brake test leidt doorgaans tot straf voor degene die de brake test doet.
Dat is dan niet volgens de regels. Bovendien is het het verkeerde signaal, de betreffende actie was een uitstekende, maar hij werd nog bijna gevaarlijk omdat de andere coureur zich liet verrassen.quote:Daarnaast speelt ook wel mee wat je tot op dat moment hebt laten zien. Eerder in het seizoen had Verstappen ook een vrij riskante inhaalactie (die goed af liep). Zoiets wil dan nog wel eens meewegen om een signaal af te geven dat hij net een tandje minder risico moet nemen.
Je moet die coureurs een beetje in toom houden zodat ze elkaar niet van de baan aftikken, dus als ze dan een inschattingsfoutje maken geef je ze een tik op vingers, zodat het niet te vaak gebeurt. Maar als je met straffen komt om een gedragsverandering te bewerkstelligen, dan moet je wel zeker weten dat je dat gedrag niet wil, en in dit geval komt het er op neer dat je dus niet wil dat een coureur in de versnellingsbak van een ander hangt. Dat gaat mij wat te ver.quote:En dat het publiek liever nog meer actie ziet snap ik wel... crashes zijn ook spectaculair... maar de veiligheid is een belangrijk punt geworden bij de F1.
Haha, dat klinkt wel heel apart. "Ja, mijn linkervoorwiel zat er naast. Tsja, mijn rechtervoorwiel was in geen velden of wegen te bekennen, maar ik had voor nog één wiel en die zat er naast!"quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:49 schreef DS4 het volgende:
Overigens ten aanzien van de actie tov Kimi die niet werd bestraft betreft het kennelijk een nieuwe regel (zo lees ik):
Toen Ricciardo Kimi voorbij ging, was ik vastberaden om het reglement grondig door te nemen, maar toen werd mij verteld dat een dergelijke actie nu is toegestaan als de voorste rijder een gat laat en de achterste coureur het voor elkaar krijgt om minimaal één wiel ernaast te zetten aan de binnenkant.
Is die beslissing ook weer duidelijk voor eenieder.
Ik ookquote:Op dinsdag 26 mei 2015 15:13 schreef opreis het volgende:
Normaliter lees ik ben alle post in dit topic maar sinds dit seizoen zijn er een paar users wiens reacties ik standaard ben gaan overslaan.
Ik vind niet dat het om gedrag gaat dat uitgebannen moet worden, integendeel. Dus dan moet je in ieder geval niet met strafpunten aan komen zetten.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 15:00 schreef DS4 het volgende:
Wat is nu je punt? Vind jij dat de straf onterecht is op basis van de regels, of vind je dat men de regels even terzijde had moeten schuiven omdat je van mening bent dat in de versnellingsbak hangen moet worden aangemoedigd?
Waarom werd Alonso dan bestraft? Die zat er helemaal naast.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:49 schreef DS4 het volgende:
Overigens ten aanzien van de actie tov Kimi die niet werd bestraft betreft het kennelijk een nieuwe regel (zo lees ik):
Toen Ricciardo Kimi voorbij ging, was ik vastberaden om het reglement grondig door te nemen, maar toen werd mij verteld dat een dergelijke actie nu is toegestaan als de voorste rijder een gat laat en de achterste coureur het voor elkaar krijgt om minimaal één wiel ernaast te zetten aan de binnenkant.
Is die beslissing ook weer duidelijk voor eenieder.
ben ik wel met je eensquote:Op dinsdag 26 mei 2015 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind niet dat het om gedrag gaat dat uitgebannen moet worden, integendeel. Dus dan moet je in ieder geval niet met strafpunten aan komen zetten.
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg of jij vindt dat in strijd met de regels is gehandeld, of dat jij vindt dat in dezen in strijd met de regels gehandeld had dienen te worden.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind niet dat het om gedrag gaat dat uitgebannen moet worden, integendeel. Dus dan moet je in ieder geval niet met strafpunten aan komen zetten.
GPupdate las ik dit als reden om niet in beroep te gaan.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 15:50 schreef sasquatsch het volgende:
Waarom werd Alonso dan bestraft? Die zat er helemaal naast.
En wat is je bron, want dit staat niet zo in de Sporting Regulations (behalve als het gaat om inhalen op een recht stuk. Er staat überhaupt weinig in m.b.t. inhalen)?
Dit toont weer eens aan hoe inconsequent de beslissingen van de stewards zijn. Alonso wel en Ricciardo geen straf.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 16:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
GPupdate las ik dit als reden om niet in beroep te gaan.
Maandag 9.48u.
Inderdaad. Ik kan geen enkele situatie noemen die de stewards goed hebben beoordeeld. Elke keer zaten ze er compleet naast.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 16:15 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dit toont weer eens aan hoe inconsequent de beslissingen van de stewards zijn. Alonso wel en Ricciardo geen straf.
het zijn toch ook iedere race weer andere stewards dan krijg je al snel andere interpretatiesquote:Op dinsdag 26 mei 2015 16:15 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dit toont weer eens aan hoe inconsequent de beslissingen van de stewards zijn. Alonso wel en Ricciardo geen straf.
Precies.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 16:23 schreef twiFight het volgende:
Je weet de argumenten van de stewards niet, dus daar kun je (nog) niet over oordelen.
Sky noemde wel dat Alonso te laat remde cq. zich verremde en daardoor nooit op tijd stil had kunnen staan om Hulkie niet te raken. Dat kan wel degelijk een/de factor zijn om een straf te geven.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 16:38 schreef twiFight het volgende:
Al met al kennen ze de regels veel beter dan wij en hebben ze meer data. Wat ik wel een verbeterpunt zou vinden is als ze wat transparanter zouden zijn over de oordelen. Bijvoorbeeld na de race een statement "volgens de regulatie in artikel x.x gold Ricciardo zijn actie als een valide inhaalpoging bla bla" of "uit de telemetrie bleek dat Grosjean niet onterecht vroeg remde etc.etc.". Dat zou een hoop gespeculeer wegnemen. Helaas is de FIA bij dit soort dingen altijd erg gesloten. Dat zal een reden hebben, maar ik heb 'm nog niet kunnen vinden. Misschien juist wel omdat de stewards per raceweekend verschillen en de regels in de tijdsgeest misschien anders geinterpreteerd worden. Anders krijg je misschien dingen als "ja maar in 2009 gaven jullie op basis van dat artikel wel een straf en nu niet..." en dan zijn ze alleen maar bezig met dat soort zaken.
Moeten ze ook de regels openbaar maken, want dat zijn ze ook niet (allemaal).quote:Op dinsdag 26 mei 2015 16:38 schreef twiFight het volgende:
Al met al kennen ze de regels veel beter dan wij en hebben ze meer data. Wat ik wel een verbeterpunt zou vinden is als ze wat transparanter zouden zijn over de oordelen. Bijvoorbeeld na de race een statement "volgens de regulatie in artikel x.x gold Ricciardo zijn actie als een valide inhaalpoging bla bla" of "uit de telemetrie bleek dat Grosjean niet onterecht vroeg remde etc.etc.". Dat zou een hoop gespeculeer wegnemen. Helaas is de FIA bij dit soort dingen altijd erg gesloten. Dat zal een reden hebben, maar ik heb 'm nog niet kunnen vinden. Misschien juist wel omdat de stewards per raceweekend verschillen en de regels in de tijdsgeest misschien anders geinterpreteerd worden. Anders krijg je misschien dingen als "ja maar in 2009 gaven jullie op basis van dat artikel wel een straf en nu niet..." en dan zijn ze alleen maar bezig met dat soort zaken.
Ach, Sainz doet het echt heel behoorlijk en dat valt ook heus wel op, maar kennelijk moet het een altijd ten koste van het ander gaan hier. Wat een overloos gezemel lees ik de laatste pagina's zeg.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 15:33 schreef alwaysonhold het volgende:
Deze zinnen. Zo waar wat in motorsport column staat:
But as I said at the beginning, it's not the record books and statistics that maketh F1 heroes. They are created by how they go about their job behind the wheel.
In Verstappen, the sport has exactly the kind of driver it so needs.
Ook heel wat hier zeggen dat hier. Sainz staat voor Verstappen bla die bla die bla. Daar gaat het maar deels om.
Verstappen maakt veel meer indruk bij diverse teams dan een Sainz, zie tweets van Mercedes over Max. Daar gaat het om.
Nadeel is alleen dat bij beiden de wagens nog al eens kapot gaan.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 18:09 schreef Beach het volgende:
Max is precies zoals Jos, dingen laten zien die met die auto eigenlijk niet kunnen.
quote:Op dinsdag 26 mei 2015 18:09 schreef aesop het volgende:
[..]
Ach, Sainz doet het echt heel behoorlijk en dat valt ook heus wel op, maar kennelijk moet het een altijd ten koste van het ander gaan hier. Wat een overloos gezemel lees ik de laatste pagina's zeg.
Max overtreft tot nu toe in elk geval al mijn verwachtingen. Dat het niet elke race hosanna zou zijn weet je van te voren. Dat ie een keer hard zou crashen ook, en misschien gebeurt dat nog twee keer dit seizoen. Maar dat ie mij zo op het puntje van mijn stoel laat zitten, zo de liefhebber in formule1 in mij weer weet op te roepen, zo briljant is in zijn inhaalacties, dat had ik niet in deze mate verwacht.
Ik ben het geheel eens met een ieder die aangeeft dat ie dit soort 'fouten' als zondag niet te vaak moet maken, maar dat zijn natuurlijk enorme open deuren. Je moet wel heel zuur zijn of een grote antipathie tegen Max hebben als je je daarop blijft focussen ipv te genieten van de geweldige sport die formule 1 mede dankzij hem momenteel is. Of ie ooit wereldkampioen wordt is van latere zorg.
Dat vind ik niet. Tot op heden maakt hij op mij een betere indruk dan zijn vader destijds bij zijn debuut in de F1.quote:
Dat is niet helemaal waar. Een paar jaar geleden bleek nog dat ze regels helemaal niet kenden toen ze Schumacher straften voor het inhalen van Alonso terwijl de safetycar al naar binnen was. Van racen leer je nou eenmaal geen regels lezen. Daarnaast is er ook nog wel eens wat druk om een rijder aan te pakken of dat juist niet te doen.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 16:38 schreef twiFight het volgende:
Al met al kennen ze de regels veel beter dan wij en hebben ze meer data.
Transparantie is leuk als je wat moois kunt laten zien. Een beslissing helemaal uitgeschreven publiceren vereist een nogal hoogstaand beslissingsproces met dito uitkomst. Je kunt niet wegkomen met een wat rommelige redenering en een gelegenheidsonderbouwing. De transparantie moet dus achter de kwaliteit aankomen, en gezien het gebrek aan consistentie is die kwaliteit er nog niet, want kwaliteit brengt ook dat met zich mee.quote:Wat ik wel een verbeterpunt zou vinden is als ze wat transparanter zouden zijn over de oordelen. Bijvoorbeeld na de race een statement "volgens de regulatie in artikel x.x gold Ricciardo zijn actie als een valide inhaalpoging bla bla" of "uit de telemetrie bleek dat Grosjean niet onterecht vroeg remde etc.etc.". Dat zou een hoop gespeculeer wegnemen. Helaas is de FIA bij dit soort dingen altijd erg gesloten. Dat zal een reden hebben, maar ik heb 'm nog niet kunnen vinden.
Daar krijg je ook geen kwaliteit van, tenzij de regels heel erg goed en daarmee heel erg eenduidig zijn. Dan komen andere stewards tot dezelfde uitkomsten.quote:Misschien juist wel omdat de stewards per raceweekend verschillen en de regels in de tijdsgeest misschien anders geinterpreteerd worden. Anders krijg je misschien dingen als "ja maar in 2009 gaven jullie op basis van dat artikel wel een straf en nu niet..." en dan zijn ze alleen maar bezig met dat soort zaken.
quote:Op dinsdag 26 mei 2015 18:09 schreef aesop het volgende:
[..]
Ach, Sainz doet het echt heel behoorlijk en dat valt ook heus wel op, maar kennelijk moet het een altijd ten koste van het ander gaan hier. Wat een overloos gezemel lees ik de laatste pagina's zeg.
Max overtreft tot nu toe in elk geval al mijn verwachtingen. Dat het niet elke race hosanna zou zijn weet je van te voren. Dat ie een keer hard zou crashen ook, en misschien gebeurt dat nog twee keer dit seizoen. Maar dat ie mij zo op het puntje van mijn stoel laat zitten, zo de liefhebber in formule1 in mij weer weet op te roepen, zo briljant is in zijn inhaalacties, dat had ik niet in deze mate verwacht.
Ik ben het geheel eens met een ieder die aangeeft dat ie dit soort 'fouten' als zondag niet te vaak moet maken, maar dat zijn natuurlijk enorme open deuren. Je moet wel heel zuur zijn of een grote antipathie tegen Max hebben als je je daarop blijft focussen ipv te genieten van de geweldige sport die formule 1 mede dankzij hem momenteel is. Of ie ooit wereldkampioen wordt is van latere zorg.
Lijkt mij niet zo slim om het zo te brengen. Deze avond de beelden terug gezien en het zag er niet uit als brake test en de straf suggereert dat de telemetrie ook geen brake test laat zien (zeker nu het tesm niet in beroep gaat). En dan komt zo'n bericht over als iemand die hardleers is.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:46 schreef alwaysonhold het volgende:
Max Verstappen is duidelijk op zijn Twitter account, hij heeft het over brake-testen:
Was an eventful race last week. Showed good pace during the race with some overtaking in Monaco! After an unlucky pitstop I was charging through the field before I got brake tested and had a hard crash into turn1! Anyway those things happen and will make me stronger! Next time we will get those points we deserved... Even though we have a penalty. I know what to do for the upcoming races... 😉😎 #F1
Wat eerder van het gas af gaan is geen braketest.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:46 schreef alwaysonhold het volgende:
Max Verstappen is duidelijk op zijn Twitter account, hij heeft het over brake-testen:
Was bij Maldonado.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Lijkt mij niet zo slim om het zo te brengen. Deze avond de beelden terug gezien en het zag er niet uit als brake test en de straf suggereert dat de telemetrie ook geen brake test laat zien (zeker nu het tesm niet in beroep gaat). En dan komt zo'n bericht over als iemand die hardleers is.
Bij het volgende incident kun je dan eerder een straf verwachten.
Overigens viel mij ook op dat hij eerder in de wedstrijd ook al bij iemand op de achterzijde reed. Zonder al te veel schade, maar het zou ook wel meegenomen zijn ter zake.
Zou het Max zijn die onzorgvuldig met het materiaal omgaat of zou het gewoon 'pech' zijn?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 18:11 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nadeel is alleen dat bij beiden de wagens nog al eens kapot gaan.
Bij een F1 auto wel... Bij gas loslaten remt een F1 al met meer kracht dan jouw Ford Focus vol in de ankers, alleen al vanwege het (K)ERS systeem.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wat eerder van het gas af gaan is geen braketest.
Hoezo is dat hardleers, hij mag toch gewoon zijn mening geven.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 22:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Lijkt mij niet zo slim om het zo te brengen. Deze avond de beelden terug gezien en het zag er niet uit als brake test en de straf suggereert dat de telemetrie ook geen brake test laat zien (zeker nu het tesm niet in beroep gaat). En dan komt zo'n bericht over als iemand die hardleers is.
Bij het volgende incident kun je dan eerder een straf verwachten.
Overigens viel mij ook op dat hij eerder in de wedstrijd ook al bij iemand op de achterzijde reed. Zonder al te veel schade, maar het zou ook wel meegenomen zijn ter zake.
De motoren komen nog maar aan 12.000 toeren tegenwoordig, die draai je niet meer kapot door teveel toeren te maken. Verkeer terugschakelen kan ook niet meer.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zou het Max zijn die onzorgvuldig met het materiaal omgaat of zou het gewoon 'pech' zijn?
Dat klopt maar is geen braketest, die term wordt te snel gebruikt.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bij een F1 auto wel... Bij gas loslaten remt een F1 al met meer kracht dan jouw Ford Focus vol in de ankers, alleen al vanwege het (K)ERS systeem.
quote:On his 63rd lap – the race’s 64th of 78 – Verstappen was on the DRS again down the old pit straight and gaining fast on the Lotus as they headed towards St Dévote. Initially he was moving to the left of the Lotus but as they approached the right-handed kink preceding the corner, Max tried to switch sides – by which time Grosjean, on his old rubber, was already on the brakes.
Max had simply misjudged it – and the Toro Rosso’s left front hit the Lotus’s right rear with a big speed differential, launching Max into the air, and from there, hard into the St Dévote SAFER barriers. “He was just way, way too late with his move,” said Grosjean. “The data shows I actually braked five metres later than on the lap before. I was braking as late as I could with my tyres as they were.”
Het zag er wat vreemd uit maar dat kan mogelijk ook door de actie van Max komen. Volgens mij remde hij geen vijf meter later maar ook niet heel veel eerder.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:17 schreef sasquatsch het volgende:
Volgens Grosjean ('s data) remde hij 5 meter later dan de ronde ervoor, dus niet eerder.
[..]
Later remmen is wat anders dan het gas loslaten natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:17 schreef sasquatsch het volgende:
Volgens Grosjean ('s data) remde hij 5 meter later dan de ronde ervoor, dus niet eerder.
[..]
Max reed een andere lijn daar en dat pakte verkeerd uit, beter was links achter Grosjean zodat je eventueel buitenom kunt wanneer die naar binnen duikt.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het zag er wat vreemd uit maar dat kan mogelijk ook door de actie van Max komen. Volgens mij remde hij geen vijf meter later maar ook niet heel veel eerder.
Dus?quote:
Ik zeg dat het zo over komt.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:13 schreef S95Sedan het volgende:
Hoezo is dat hardleers, hij mag toch gewoon zijn mening geven.
Als het een verdedigbaar standpunt geweest was had je een punt.quote:Sowieso kan je er van vinden wat je wil, ikzelf vind het wel knap dat hij gewoon bij zijn standpunt blijft en zich niet laat piepelen door de andere coureurs, Massa, Nasr, Grosjean. De volgende keer gebeurt het gewoon niet meer dus plus mentaal speelt dit soort dingen echt wel mee bij andere coureurs.
Hij remde iig op een punt waar andere rijders ook op enig moment in de race geremd hebben, w.o. Vettel.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het zag er wat vreemd uit maar dat kan mogelijk ook door de actie van Max komen. Volgens mij remde hij geen vijf meter later maar ook niet heel veel eerder.
Wanneer hij op 2e foto gekozen had om links te blijven kan er weinig gebeuren.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:22 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Later remmen is wat anders dan het gas loslaten natuurlijk.
Als je de beelden ook bekijkt dan zie je dat Grosjean het rondje ervoor pas afremt op het punt waar de bocht begint.(die aan het uitloop gedeelte ligt) Rondje van de crash laat hij z'n gas al los in de flauwe bocht naar rechts een meter of 10-15 eerder, nog voor het johnnie walker bord. Max bevind zich precies naast het 100m bord op dat moment.
Edit, fotos bijgevoegd voor referentie:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is een keuze die je maakt. In die bocht weet je 1 ding zeker. De auto voor je gaat naar links komen, want die wil de bocht gewoon wijd insturen. De weg loopt daar ook van flauw rechts, naar flauw links. Als je dus in een rechte lijn remt kom je al vlak langs de muur aan de linkerkant. Naar links gaan is dus eigenlijk geen optie, tenzij de auto voor je echt vol naar rechts komt om te blokken. De kant die Verstappen koos was dus het meest logisch. Hij haalde het alleen net niet. Had hij het wel gehaald dan was ie er waarschijnlijk niet af gegaan, maar was hij Grosjean waarschijnlijk ook niet voorbij gekomen (dan was Grosjean er vervolgens binnendoor weer langs gekomen).quote:Op woensdag 27 mei 2015 00:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wanneer hij op 2e foto gekozen had om links te blijven kan er weinig gebeuren.
Ik heb het gisteren nog nagekeken op de recorder , maar je hebt gelijk. De ronden ervoor remt Grosjean na het zebrapad, in de bewuste ronde vermindert hij vaart voor het zebrapad, waardoor Verstappen verrast wordt en ter hoogte van het zebrapad achterop knalt.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 23:22 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Later remmen is wat anders dan het gas loslaten natuurlijk.
Als je de beelden ook bekijkt dan zie je dat Grosjean het rondje ervoor pas afremt op het punt waar de bocht begint.(die aan het uitloop gedeelte ligt) Rondje van de crash laat hij z'n gas al los in de flauwe bocht naar rechts een meter of 10-15 eerder, nog voor het johnnie walker bord. Max bevind zich precies naast het 100m bord op dat moment.
Edit, fotos bijgevoegd voor referentie:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
toch onterecht dan die straf al is de achteroprijdende auto wel fout uiteindelijkquote:Op woensdag 27 mei 2015 09:04 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik heb het gisteren nog nagekeken op de recorder , maar je hebt gelijk. De ronden ervoor remt Grosjean na het zebrapad, in de bewuste ronde vermindert hij vaart voor het zebrapad, waardoor Verstappen verrast wordt en ter hoogte van het zebrapad achterop knalt.
quote:Hakkinen komt op voor Verstappen: "Straf onterecht"
Mika Hakkinen vindt het niet terecht dat Max Verstappen een straf heeft gekregen voor zijn botsing met Romain Grosjean in de Grand Prix van Monaco. De Nederlander klapte met nog veertien ronden te gaan hard achterop de Fransman, waarna hij met hoge snelheid in de barriers in de eerste bocht belandde.
De wedstrijdleiding nam het incident in onderzoek en besloot de Toro Rosso-coureur vijf startplaatsen straf te geven voor de volgende race in Canada. "Grosjean reed daar een andere lijn dan voorgaande ronden. Hij reed ook met een andere snelheid", vertelt de wereldkampioen van '98 en '99 aan de Finse krant Ilta-Sanomat. "Verstappen loerde op een kans om in te halen maar reed op een redelijk veilige afstand. Als degene voor je echter ineens een andere snelheid en lijn gaat rijden, is de kans op een botsing zeer aanwezig. Verstappen had dus geen straf moeten krijgen voor dit incident. Ik vind dat hem onrecht is aangedaan."
Behalve de gridstraf voor Canada kreeg Verstappen ook twee strafpunten op zijn superlicentie bijgeschreven.
bron: http://www.gpupdate.net/n(...)ppen-straf-onterecht
http://www.nu.nl/formule-(...)ruchtiger-maken.htmlquote:De motorfabrikanten in de Formule 1 willen de auto's al volgend seizoen luidruchtiger maken. Dat meldt motorsport.com.
De verhoging van het geluidsniveau van de motoren was eigenlijk onderdeel van een maatregelenpakket dat gepland staat voor 2017.
De extra herrie moet vooral worden opgebracht door wijzigingen aan het uitlaatsysteem van de Formule 1-wagens. Sinds 2014 zijn de bolides verplicht voorzien van een turbomotor met één uitlaat, een combinatie die veel minder geluid produceert dan eerder gebruikelijk was. Veel fans en insiders hadden kritiek op de afname in het geluid van de motoren.
Het plan van de vier motorfabrikanten Mercedes, Ferrari, Honda en Renault is nu om van een enkele naar een dubbele uitlaat te gaan. De extra uitlaat moet de turbo omzeilen, waardoor het geluid rechtstreeks uit het motorblok komt. Het geluid van de huidige enkele uitlaat wordt gedempt door de turbo.
"Alles wat het geluidsniveau kan verhogen juich ik toe", zegt Cyril Abiteboul, chef autosport van Renault, tegen motorsport.com. "Maar ik hoop, niet om negatief te zijn, wel dat het genoeg is."
Ok de turbo maakt het geluid minder maar volgens mij ligt het vooral aan de regeneratie van de hitte van de uitlaatgassen die voor het dempende effect zorgt. IndyCar heeft ook een V6 (twin)turbo en die klinken een flink stuk luider.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:54 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/formule-(...)ruchtiger-maken.html
Zou toch wel mooi zijn, als er dan nog mooi acties gemaakt mogen worden, zonder genaaid te worden door een tijdstraf o.i.d. , zijn ze weer op de goede weg
Wat is het verschil tussen jou en Firefly3quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ok de turbo maakt het geluid minder maar volgens mij ligt het vooral aan de regeneratie van de hitte van de uitlaatgassen die voor het dempende effect zorgt. IndyCar heeft ook een V6 (twin)turbo en die klinken een flink stuk luider.
ze verdoezelen het bewijs!!!quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:03 schreef Nattekat het volgende:
Het is echt onwijs lastig om te achterhalen wanneer Grosjean remde bij de crash... 2 rondes ervoor zie je nog een display waarop je kan zien wanneer hij de rem intrapt.
De ronde van de crash is ook de enige onboard van Grosjean die ze laten zien, anders had ik het geluid nog kunnen gebruikenquote:
Is dat voor of na het zebrapad onder het Johnny Walker bord?quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:03 schreef Nattekat het volgende:
Het is echt onwijs lastig om te achterhalen wanneer Grosjean remde bij de crash... 2 rondes ervoor zie je nog een display waarop je kan zien wanneer hij de rem intrapt.
Tussen het TagHeuer en het Johnny Walker bord.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:33 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Is dat voor of na het zebrapad onder het Johnny Walker bord?
F3 praktijkenquote:Op woensdag 27 mei 2015 13:50 schreef Fopje het volgende:
En het zijn maar 5 plekjes he. Misschien moet ie na Canada elke race wel 5 plekken inleveren op de grid.
Ik ben wel vaker met dat sujet in aanraking gekomen helaasquote:Op woensdag 27 mei 2015 13:02 schreef nils7 het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen jou en Firefly3
errug verwarrend
RFactor?quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:07 schreef Nattekat het volgende:
Ehmm... het lijkt erop dat Grosjean of niet veel eerder remde dan de ronde ervoor, of het geluid van de motor geen betrouwbare bron is voor het terugschakelmoment
Hij zat wel veel meer aan de binnenkant, als hij net zo reed als 2 rondes ervoor was Max erlangs gekomen
Camerapositie echt:
[ afbeelding ]
Zelfde camerapositie, met de locatie van de vorige render:
[ afbeelding ]
Ik vind de gelijkenis eng
3DS Maxquote:
Gas loslaten zonder remmen = knipperend lampje achter. Die heb ik niet gezien.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:21 schreef twiFight het volgende:
Mensen moeten wel even onderscheid blijven maken tussen remmen (rempedaal bewust indrukken met de voet) en afremmen (op aero/KERS, gaspedaal loslaten met de voet). Dat laatste is heel normaal en doet elke coureur bij elke race (remmen sparen, brandstof sparen, etc.). Dat eerste kan een brake test zijn en dat is niet toegestaan. Dat een auto afremt betekent dus niet per se dat Grosjean ook "vroeger remde".
Ik vind Hakkinen zijn verhaal op zich prima, maar ook opmerkelijk. "Grosjean reed een andere lijn". Errr ja, hij probeerde te verdedingen tegen iemand die 'm in wilde halen. Nogal wiedes dat hij een andere lijn rijdt. "Hij reed een andere snelheid". Ook niet heel verwonderlijk met slechter wordende banden en remmen.
Cool, kan jij dat?quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
3DS Max
[..]
Gas loslaten zonder remmen = knipperend lampje achter. Die heb ik niet gezien.
oh zou dat zo graag willen leren, zodat ik circuitjes kan maken voor Assetto Corsaquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb de modellen eerlijk geript uit F1 2012.
Lang geleden dat ik daar wat mee gedaan heb (ca 20 jaarquote:
Wist niet dat dat lampje dan ging knipperen. Dacht alleen bij regen en pitlimiter.quote:[..]
Gas loslaten zonder remmen = knipperend lampje achter. Die heb ik niet gezien.
Als iemand branstof aan het sparen is ofzo zie je het lampje knipperen voor de bochtquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:37 schreef sasquatsch het volgende:
Wist niet dat dat lampje dan ging knipperen. Dacht alleen bij regen en pitlimiter.
Ja, dat verklaart ook meteen waarom ervaren coureurs ook dit soort fouten maken. Even een paar voorbeelden, Webber in Valencia 2010, Schumacher meerdere keren in Singapore, Grosjean in Monaco 2013, etc.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:45 schreef Scrutinizer het volgende:
Volgens Massa is Max gewoon te jong, heeft-ie te weinig ervaring en doet-ie daarom levensgevaarlijke dingen. Zijn superlicentie zou heroverwogen moeten worden. Just saying
Massa heeft vergelijkbare acties laten zien, maar dan met 10 jaar ervaring. Wat zegt dat over hem dan? Ook zijn superlicentie niet waard?quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:45 schreef Scrutinizer het volgende:
Volgens Massa is Max gewoon te jong, heeft-ie te weinig ervaring en doet-ie daarom levensgevaarlijke dingen. Zijn superlicentie zou heroverwogen moeten worden. Just saying
Bedankt voor de mededelingquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:45 schreef Scrutinizer het volgende:
wel een sympathieke gozer verder maar dit zeiken om het zeikenquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:54 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik denk dat Massa met al zijn ervaring wel weet waarover hij praat. De man was eens bijna wereldkampioen.
twitter:Olav_Mol twitterde op maandag 25-05-2015 om 15:43:31Misschien heb ik in Canada een intv. met Massa. aanvraag gedaan bij Williams. kan leuk worden:))) hij krijgt m dan wel van me reageer retweet
dat interview krijgt hij dus nietquote:Op woensdag 27 mei 2015 14:59 schreef Nattekat het volgende:
Heeft Olav dat interview met Massa al?twitter:Olav_Mol twitterde op maandag 25-05-2015 om 15:43:31Misschien heb ik in Canada een intv. met Massa. aanvraag gedaan bij Williams. kan leuk worden:))) hij krijgt m dan wel van me reageer retweet
Dat wil niet zeggen dat hij gelijk heeft.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:54 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik denk dat Massa met al zijn ervaring wel weet waarover hij praat. De man was eens bijna wereldkampioen.
Leeftijd is slechts een getal. Als hij maar over het stuur kan kijken, bij de pedalen kan en bewezen heeft dat hij kan rijden zou het prima moeten zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2015 14:45 schreef Scrutinizer het volgende:
Denk het ook niet. Denk dat ze bij Williams liever geen Nederlandse journalisten te woord staan.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |