Dus het is terecht?quote:Op zondag 18 januari 2015 19:04 schreef Kosmoproleet het volgende:
Ik heb al best vaak gezegd wat ik daarover vind. Maar volgens mij snap je dat niet.
Wat ik ook van Pegida vindt en ondanks hun aangetoonde banden met neo-nazi's in verschillende steden, hoort geen enkele demonstratie afgelast te worden omdat radicale idioten mensen bedreigen.
Wel makkelijk om de ongewenste demonstratie onder het mom van terreurdreiging te verbieden.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:06 schreef Wespensteek het volgende:
Wel triest dat die demonstratie is afgelast. Het was een mooie gelegenheid om rond te lopen met "Ich bin Pegida"
Zie mijn bericht.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:09 schreef Igen het volgende:
http://www.faz.net/aktuel(...)ischen-13377588.html
- De politie heeft voor morgen *alle* demonstraties in Dresden verboden, ook tegendemonstraties.
- Terroristen werd opgeroepen om zich onder de massa te mengen en dan de organisator te vermoorden
- De politie ziet (i.t.t. wat Pegida zelf zegt) geen verband met IS; weet niet wie erachter zit.
Dat dachten ze 70 jaar geleden ook, iedereen weet wat de gevolgen waren. Of keur jij het verleden ook goed?quote:
Het is niet verboden. De organisatie ziet er zelf van af.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:13 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Wel makkelijk om de ongewenste demonstratie onder het mom van terreurdreiging te verbieden.
Ah ok.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:14 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Het is niet verboden. De organisatie ziet er zelf van af.
Daarom gaan we nu ook allemaal op de straat en komen al die regeringsleiders langs. Arm in arm met Merkel: "Wir sind Pegida". Hebben ze ook een foldertje die we nu kunnen kopen?quote:Op zondag 18 januari 2015 19:13 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Wel makkelijk om de ongewenste demonstratie onder het mom van terreurdreiging te verbieden.
Half waar:quote:Op zondag 18 januari 2015 19:14 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Ook wel slim natuurlijk. Hoeven ze niets te bewaken en zijn ze even af van de zogenaamde extreemrechtsen.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:13 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Intussen heeft de politie ook een verbod uitgevaardigd. Hier de betreffende politieverordening:quote:Op zondag 18 januari 2015 19:14 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Hmmkay.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Intussen heeft de politie ook een verbod uitgevaardigd. Hier de betreffende politieverordening:
http://www.polizei.sachse(...)lgemeinverfXgung.pdf
De politie zegt:
- er is een "concreet" gevaar (i.t.t. een abstract gevaar)
- terroristen werd opgeroepen zich onder de menigte te begeven, maar de politie weet niet om wie het zou kunnen gaan
- de politie kan daarom de openbare veiligheid niet garanderen
- daarom zijn *alle* demonstraties en optochten morgen de hele dag verboden
Gewoon elke dag opnieuw, tot die smerige neonazi's stoppen met hun kritiek op islamisering.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:20 schreef LelijKnap het volgende:
Hoe vaak zou je een protest mogen/kunnen verbieden om een gevaar?
Preciesquote:Op zondag 18 januari 2015 19:21 schreef El_Matador het volgende:
Gewoon elke dag opnieuw, tot die smerige neonazi's stoppen met hun kritiek op islamisering.
Godwinquote:Op zondag 18 januari 2015 19:13 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dat dachten ze 70 jaar geleden ook, iedereen weet wat de gevolgen waren. Of keur jij het verleden ook goed?
Ik weet dat het juist bij van die nogal extreem-rechtse types in de mode is om juist de moslims min of meer voor neonazi's uit te maken. En ongetwijfeld liepen daar ook wat van rond bij de Pegida-demonstraties. Maar kun je daarmee zeggen dat dat is waar Pegida voor staat?quote:Op zondag 18 januari 2015 19:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Pegida maakt natuurlijk totaal geen godwins zelf verder.
Hoe dan ook.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet dat het juist bij van die nogal extreem-rechtse types in de mode is om juist de moslims min of meer voor neonazi's uit te maken. En ongetwijfeld liepen daar ook wat van rond bij de Pegida-demonstraties. Maar kun je daarmee zeggen dat dat is waar Pegida voor staat?
Nee, dat moet je strikt uit elkaar houden.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:44 schreef Oud_student het volgende:
Zorgelijke ontwikkelingen, de zelfislamisering is een feit![]()
(met uitvluchten: veiligheid, commercie, racisme, neo-nazi's)
Ja, dat schreef ik. Als ik zo zie wat er voor nieuws uit Frankrijk komt - die aanslag in Parijs, maar net zo goed ook dat die neonazi's van Le Pen de grootste zijn geworden bij de meest recente (Europese) verkiezingen - dan word ik daar niet vrolijk van. Allesbehalve!quote:Op zondag 18 januari 2015 19:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe dan ook.
Jij schreef dat de aanslagen juist averechts werken en toen wees je erop dat Europa ervaring heeft met genocide op grote schaal. Vergeef me als ik de verkeerde woorden gebruik, maar ik meen dat het zoiets was.
Ik blijf erbij dat het een anti-moslim beleid juist in het voordeel is van de extremisten.
quote:Pegida roept inwoners Dresden op tot massaal claxonprotest
Anti-islambeweging Pegida heeft de annulering van protestmars in Dresden een alternatief bedacht: de beweging roept op Facebook op om maandagavond om 18:30 uur massaal te gaan toeteren.
''We laten ons niet verbieden!'', staat er in de oproep.
Normaal gaat Pegida op maandagavond de straat op tegen de 'islamisering van Europa'. Daar komen duizenden mensen op af. Pegida claimde dat er bij de laatste demonstratie in Dresden 40.000 mensen op de been waren. Volgens de politie waren het er 25.000.
De betoging van komende maandag gaat niet door na bedreigingen van islamitische extremisten aan het adres van de leider van de groep, Lutz Bachmann. ''Beste vrienden, we denken dat we alles goed hebben gedaan en onze dertiende bijeenkomst afgelast vanwege de enorme bedreigingen'', schrijft Pegida op Facebook.
http://www.nu.nl/buitenla(...)l-claxonprotest.html
Geen verschil zien tussen Pegida ondersteunen en de holocaust goedkeuren. Driewerfquote:Op zondag 18 januari 2015 19:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Pegida maakt natuurlijk totaal geen godwins zelf verder.
Waarom zouden die terroristen ene fuck geven om gematigde moslims die in harmonie met ons willen leven?quote:Op zondag 18 januari 2015 20:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, dat schreef ik. Als ik zo zie wat er voor nieuws uit Frankrijk komt - die aanslag in Parijs, maar net zo goed ook dat die neonazi's van Le Pen de grootste zijn geworden bij de meest recente (Europese) verkiezingen - dan word ik daar niet vrolijk van. Allesbehalve!
Dan moet je voor jezelf eens op een rijtje zetten: wat is hetgeen wat ik uiteindelijk nou echt wil bereiken, en als ik doe wat ik nu doe en zie wat de consequenties daarvan zijn, bereik ik dan dat doel als ik op deze manier doorga? Ik denk dat als de terroristen dat eens serieus voor zichzelf op een rijtje zouden zetten, dat ze dan misschien wat anders zouden doen.
quote:
Is dat relevant? Blijkbaar beantwoord jij m'n retorische vraag anders dan ikzelf zou doen.quote:Op zondag 18 januari 2015 20:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zouden die terroristen ene fuck geven om gematigde moslims die in harmonie met ons willen leven?
Dat doel is dichterbij gekomen. Voor 9/11 was het moslimextremisme op sterven na dood, of althans marginaal.quote:Op zondag 18 januari 2015 20:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Is dat relevant? Blijkbaar beantwoord jij m'n retorische vraag anders dan ikzelf zou doen.
Wat is volgens jou het uiteindelijke doel van een terrorist?
Is dat doel de afgelopen jaren dichterbij gekomen of verder weg geraakt?
Nogmaals: Welk doel?quote:Op zondag 18 januari 2015 20:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat doel is dichterbij gekomen. Voor 9/11 was het moslimextremisme op sterven na dood, of althans marginaal.
Wat aanslagen en paar oorlogen verder en het extremisme heeft meer aanhang dan ooit.
De docu The Power of Nightmares is het kijken waard.
Groter worden. Zieltjes winnen. Meer gekkies rekruteren.quote:
En dan? Groter worden en meer gekkies recruteren doe je om iets anders te bereiken; het is geen doel op zich.quote:Op zondag 18 januari 2015 20:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Groter worden. Zieltjes winnen. Meer gekkies rekruteren.
Als je naar IS kijkt, dan is hun uiteindelijke doel om hun invloed in het Midden-Oosten uit te breiden, alsmede hun territorium. De westerlingen uit de regio verjagen zouden ze ook mooi vinden.quote:Op zondag 18 januari 2015 20:38 schreef Igen het volgende:
[..]
En dan? Groter worden en meer gekkies recruteren doe je om iets anders te bereiken; het is geen doel op zich.
Kijk aan.quote:Op zondag 18 januari 2015 20:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je naar IS kijkt, dan is hun uiteindelijke doel om hun invloed in het Midden-Oosten uit te breiden, alsmede hun territorium. De westerlingen uit de regio verjagen zouden ze ook mooi vinden.
Sorry, maar dit is echt een gevalletje vanquote:Stap 1 is echter om meer zieltjes te winnen.
Sorry, maar is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen?
Nee, natuurlijk niet.quote:Wat denk jij dat die lui willen? Zoveel mogelijk mensen opblazen met als gevolg dat moslims en westerlingen beste vriendjes worden?
Inderdaad. Jij noemt een noodzakelijke voorwaarde, maar het is nog geen voldoende voorwaarde.quote:Op zondag 18 januari 2015 21:15 schreef KoosVogels het volgende:
Beste Igen, ik besef dat je nooit gaat schrijven: 'Ja Koos, je hebt gelijk'. Dit is immers FOK!
Of je het nou dom vindt of niet, om meer invloed te kunnen uitoefenen zullen clubs als IS meer zieltjes moeten winnen. Dat doen ze onder meer door aanslagen te plegen en het westen tegen zich in het harnas te jagen.
Nu roep jij: 'ja, maar ze worden nu juist weggeblazen door het westen'.
Ook zelfvertrouwen is op zichzelf nog geen voldoende voorwaarde voor succes.quote:Ik denk echter dat die lui voldoende zelfvertrouwen hebben na twee succesvolle guerilla-oorlogen in Afghanistan en een voor hen niet onaardig einde van de Amerikaanse oorlog in Irak.
Managersjargon - brrrrr -quote:
Ik maakte ook wel es foto's van mezelf als ik ergens was, bleek dat later een selfie te heten...quote:Op maandag 19 januari 2015 01:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Managersjargon - brrrrr -
n/o , het is een van die dingen die elk logisch denkend mens zelf heeft bedacht en dan plakken ze er een bestaand woord op waarmee het gepimpt wordt zodat het trendy wordt.
Islamofobie is als eerste uitgesproken door Khomeini, en derhalve ook niet serieus te nemen.quote:Op maandag 19 januari 2015 02:09 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik maakte ook wel es foto's van mezelf als ik ergens was, bleek dat later een selfie te heten...
Zijn "islamisering" en "islamofobie" niet net zulke "gepimpte trendy woorden"?
Die politieke gespreksronde is imho typisch duits, niemand valt elkaar direkt in de rede en men laat elkaar netjes uitpraten en doet alle moeite zeer correct te formuleren.quote:Op zondag 18 januari 2015 23:01 schreef Igen het volgende:
Goeie uitzending. Ik ben positief verrast over de gematigdheid van alle gasten; dat ze toch best probeerden naar elkaar te luisteren en elkaar te begrijpen.
En ook goed om te zien dat die mevrouw Oertel van Pegida nadrukkelijk afstand nam van de al te xenofobe ideeën van een deel van de aanhang.
Voldoende voorwaarde voor wat?quote:Op zondag 18 januari 2015 21:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad. Jij noemt een noodzakelijke voorwaarde, maar het is nog geen voldoende voorwaarde.
Natuurlijk niet, maar het laat zien dat ze niet bang zijn om de strijd aan te gaan.quote:Ook zelfvertrouwen is op zichzelf nog geen voldoende voorwaarde voor succes.
Wat een verademing idd vergeleken bij de doorsnee Nederlandse talkshow waar het meestal meer op een kippenhok lijkt en het vooral heel gezellig moet zijn.quote:Op maandag 19 januari 2015 08:43 schreef RM-rf het volgende:
Die politieke gespreksronde is imho typisch duits, niemand valt elkaar direkt in de rede en men laat elkaar netjes uitpraten en doet alle moeite zeer correct te formuleren.
Ze zit natuurlijk een beetje in een spagaat. De voorbeelden die werden getoond waren nog geeneens zo extreem imho, maar doordat het uiteindelijk toch weer steeds over buitenlanders gaat als pijnpunt blijft het gevoelig en heeft ze weinig speelruimte. Overigens vond ik dat Jauch wel heel makkelijk Köln /Berlijn als voorbeeld nam waar het zo goed zou gaan met 10% moslims en het woord "differentiëren" kan ik ook even niet meer horen.quote:Op maandag 19 januari 2015 08:43 schreef RM-rf het volgende:
Iig was het enorm hoopvol dat iemand van PEGIDA eindelijk ook de eigen posities uitlegde en bereid was vragen te beantwoorden... Imho bleek daruit juist ook dat het zeer negatieve en rechtsextreme beeld dat rondom PEGIDA ontstaan is zeker ook kon ontstaan doordat deze zelf contact met de pers vermeden.
Of het 'slim' was van die mevrouw Oettel zich te distantieren van de uitspraken van de eigen demonstranten, waarvan benadrukt werd dat het een 'normale' uitsnede was uit urenlang filmmateriaal van interviews met PEGIDA-demonstranten (het onversneden materiaal was via internet geheel te bekijken), weet ik niet en hierbij heb ik wat twijfels.
Dat weet ik wel zeker, maar dat is iets wat je bij de meeste politieke partijen ziet en echt byzonder vind ik dat ook niet. Uiteindelijk is het toch ook een hoop onvrede mbt de politiek in z'n algemeenheid en dat neem je niet weg doordat men nu een keer met elkaar praat. Er zijn gewoon een hoop boze burgers net als in Nederland en dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven. Overigens kreeg ik vooral kromme tenen van die gozer van het CDU, maar dat kwam vooral door zijn "fanatieke" optreden. Oettel viel me reuze mee als je in acht neemt dat ze voor het eerst in haar leven in zo'n (media)situatie zat vergeleken met de oude vossen om haar heen.quote:Op maandag 19 januari 2015 08:43 schreef RM-rf het volgende:
Eerlijk gezegd denk ik ook dat er een behoorlijk verschil bestaat tussen de 'officiele positie' van PEGIDA, haar organisatoren en hoe bv mevrouw Oettel zich uitdrute in die gespreksronde, en de vele sentimenten van de demonstranten in Dresden.
quote:Op maandag 19 januari 2015 10:17 schreef Diqiu-Long het volgende:
Deze mensen zijn over tien jaar helden wanneer Europa overgenomen is door de islam
Dat roept men al 14 jaar joh.quote:Op maandag 19 januari 2015 10:17 schreef Diqiu-Long het volgende:
Deze mensen zijn over tien jaar helden wanneer Europa overgenomen is door de islam
Ik las vanmorgen juist dat ze massaal op de vlucht slaan:quote:Op maandag 19 januari 2015 10:17 schreef Diqiu-Long het volgende:
Het is ook wel eens anders bij Jauch. En die mevrouw Oertel hakkelde af en toe wel een beetje, dus als anderen in het debat kwade bedoelingen hadden gehad dan hadden ze alle kans gehad. Dus vandaar: het viel me mee.quote:Op maandag 19 januari 2015 08:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Die politieke gespreksronde is imho typisch duits, niemand valt elkaar direkt in de rede en men laat elkaar netjes uitpraten en doet alle moeite zeer correct te formuleren.
Dat was ook wel interessant ja.quote:Het viel me ook op dat bv die man van de AfD eigenlijk veel verder ging op het inspelen op die sentimenten en afkeer van de Islam en/of buitenlanders/asielzoekers... Daarbij bij Frau Oettel kennelijk op afkering stootte en vervolgens redelijk genegeerd werd
Van 4800 naar 60.000? Als alle demonstranten uit Dresden überhaupt komen opdagen, lijkt me dat nogal een groot aantal. Ben benieuwd.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 17:12 schreef Kingstown het volgende:
Legida wil morgen 60.000 mensen op de been brengen in Leipzig.
4000 politie-agenten moeten voor de veiligheid gaan zorgen. Bachmann laat nog open of hij wel of niet komt. Overigens hebben van links tot rechts een hoop mensen kritiek geuit op het verbieden van de demo's van afgelopen maandag.
http://www.sz-online.de/s(...)isieren-3019115.html
quote:Preekverbod priester die bij Pegida sprak
Een priester die maandag tijdens een demonstratie van de anti-islambeweging Pegida sprak, mag voorlopig niet preken. Bisschop Felix Genn van Münster heeft hem verboden zich binnen en buiten kerken namens de Rooms-Katholieke Kerk uit te laten.
De 67-jarige priester, die geen pastorale functie meer vervult, verspreidde volgens het bisdom tijdens de demonstratie in de stad Duisburg clichés over de islam. De man had er bovendien kritiek op dat enkele weken geleden de verlichting van de Dom van Keulen tijdens een Pegidamanifestatie was gedoofd.
Volgens het bisdom legde de geestelijke met zijn uitlatingen waarvoor hij zijn gezag als priester zou hebben misbruikt, „de basis voor rechtse ideologieën, vreemdelingenhaat en een tegen elkaar uitspelen van godsdiensten waarvoor in de katholieke kerk geen plaats is”. Genn heeft de priester schriftelijk meegedeeld dat hij zulke toespraken niet wil en kan toestaan.
Het lijkt mij ook heel optimistisch geschat van de organisatoren, maar we gaan het meemaken vanvond. Overigens is er een onderzoek ingesteld naar uitspraken die Bachmann zou hebben gedaan via FaceBook vorig jaar september (dus nog voordat Pegida begon met demonstreren). Onderzocht wordt of de uitspraken idd van hem zijn en of ze mogelijk strafbaar zijn. Termen als „Dreckspack“, „Viehzeug“ en „Gelumpe“ zouden zijn gebruikt.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 17:36 schreef tofastTG het volgende:
Van 4800 naar 60.000? Als alle demonstranten uit Dresden überhaupt komen opdagen, lijkt me dat nogal een groot aantal. Ben benieuwd.
In het artikel is overigens ook te lezen dat er al 19 tegendemonstraties zijn aangemeld.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overigens blijft het probleem van Pegida buiten Dresden dat er vooral een hoop NPD-aanhangers meelopen en zolang die het beeld bepalen zal het moeilijk worden om een grote beweging te worden.
quote:Op woensdag 21 januari 2015 09:01 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het lijkt mij ook heel optimistisch geschat van de organisatoren, maar we gaan het meemaken vanvond. Overigens is er een onderzoek ingesteld naar uitspraken die Bachmann zou hebben gedaan via FaceBook vorig jaar september (dus nog voordat Pegida begon met demonstreren). Onderzocht wordt of de uitspraken idd van hem zijn en of ze mogelijk strafbaar zijn. Termen als „Dreckspack“, „Viehzeug“ en „Gelumpe“ zouden zijn gebruikt.Heb je de vertaling voor die Duitse termen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overigens blijft het probleem van Pegida buiten Dresden dat er vooral een hoop NPD-aanhangers meelopen en zolang die het beeld bepalen zal het moeilijk worden om een grote beweging te worden.
zijn gewoon wat scheldwoorden: 'tuig', 'viezerikken', 'Afval'..quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:00 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Heb je de vertaling voor die Duitse termen?
Hangt van de context af en als die context is dat het tegen 1 speciale groep gericht is, dan vraag ik me serieus af of het niet strafbaar zou kunnen zijn, maar daarvoor ken ik de Duitse strafwetgeving niet goed genoeg.quote:Op woensdag 21 januari 2015 10:26 schreef RM-rf het volgende:
zijn gewoon wat scheldwoorden: 'tuig', 'viezerikken', 'Afval'..
misschien niet net, maar niet strafbaar en al helemaalé niet als deze uitspraken gedaan zijn in een besloten niet publieke omgeving.
Duits strafrecht biedt daartoe duidelijk veel minder mogelijkheden, in nederland worden zulke zaken snel via WvStrfR. 137 gedaan; onder Belediging, en staat men ook 'Belediging van een groep' toequote:Op woensdag 21 januari 2015 10:46 schreef Kingstown het volgende:
Hangt van de context af en als die context is dat het tegen 1 speciale groep gericht is, dan vraag ik me serieus af of het niet strafbaar zou kunnen zijn, maar daarvoor ken ik de Duitse strafwetgeving niet goed genoeg.
Is waarschijnlijk grap geweest of een reactie op de Godwins, maar dit is natuurlijk een geweldige voorzet voor zijn tegenstanders.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:17 schreef RM-rf het volgende:
Overigens,
Er is nog een pijnlijke foto van Lutz Bachmann opgedoken
eentje waar hij zich als Hitler, inclusief hitlersnor en haar uitdoste en eronder schreef: "Er is wieder da!"
http://www.huffingtonpost(...)eetlnkushpmg00000067
Bachmann bevestigd tegenover BILD dat de foto idd van hemzelf is, maar een 'grapje' was
http://www.bild.de/politi(...)k-39430448.bild.html
[ afbeelding ]
Inderdaad, een telefoontje of mailtje whatever geeft de gevestigde orde meteen een reden om de door hen ongewenste demonstratie te dwarsbomen. En anders verzinnen ze zelf wel wat.quote:Op zondag 18 januari 2015 19:13 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
de foto is schijnbaar wat ouder, maar wel dit jaar nog gemaakt voordat de Pegida demonstraties hem bekend maakten..quote:Op woensdag 21 januari 2015 12:18 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Is waarschijnlijk grap geweest of een reactie op de Godwins, maar dit is natuurlijk een geweldige voorzet voor zijn tegenstanders.
De reden waarom de politie die demonstratie afzegde wordt momenteel sterk bekritiseerd omdat er sterke twijfels zijn bij de gevaarinschatting..quote:Op woensdag 21 januari 2015 12:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Inderdaad, een telefoontje of mailtje whatever geeft de gevestigde orde meteen een reden om de door hen ongewenste demonstratie te dwarsbomen. En anders verzinnen ze zelf wel wat.
bronquote:Pegida, de Duitse volksbeweging tegen islamisering, breidt zich uit naar Vlaanderen. Dat meldt De Standaard.
Pegida Vlaanderen wil maandag, 26 januari betogen in Antwerpen. Er is ook een tegendemonstratie aangekondigd door het linkse burgerinitiatief Hart Boven Hard. Pegida Vlaanderen meldt in een persbericht: "Volksbijeenkomst voor vrijheid en tegen islamisering, Conscienceplein, Antwerpen, 20.00 uur".
Confrontatie
Hart Boven Hard organiseert daaraan voorafgaand een tegenbetoging vanaf 18.30 uur: 'Vertrek om 18.30uur aan het Mechelseplein'. Zowel de politie als de beweging zelf willen iedere confrontatie met Pegida Vlaanderen vermijden.
Dreigingsniveau
Wim Van Rooy, woordvoerder van Pegida Vlaanderen, blijkt overigens zijn hand niet in het vuur te durven steken voor de betoging van maandag: "De manifestatie kan enkel doorgaan wanneer ons land het dreigingsniveau afzwakt. Als we op niveau 3 blijven, begrijpt Pegida dat het evenement op een andere datum zal moeten plaatsvinden."
'Kort lontje'
"We moeten kritische vragen durven stellen over de Islam", aldus Van Rooy tegen De Standaard. "Die ideologie - soldatenreligie, zo u wil - heeft het gezond verstand van moslims uitgeschakeld. Daardoor zijn ze vaak erg fanatiek, hebben ze een kort lontje en belanden ze in de gevangenis. We moeten enkel nog onze hand uitreiken naar moslims die ze willen aannemen, en niet naar zij die onze hand afhakken." (De Standaard)
Inshallah!quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
Pegida breidt zich uit naar Vlaanderen meldt de Standaard
[..]
bron
Daarna Pegida Nederland?
Ze kunnen zich beter op de Latijnse landen richten. Daar ligt de werkloosheid wat hoger.quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
bron
Daarna Pegida Nederland?
NWS / Pegida breidt zich uit naar Vlaanderen.... daarna Nederland?quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:44 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ze kunnen zich beter op de Latijnse landen richten. Daar ligt de werkloosheid wat hoger.
Met elkaar? Of een van de groepen richting de politie?quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:00 schreef Kingstown het volgende:
Demo loopt helaas uit de hand. Was te verwachten, maar toch jammer.
Rellen?quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:00 schreef Kingstown het volgende:
Demo loopt helaas uit de hand. Was te verwachten, maar toch jammer.
quote:Op woensdag 21 januari 2015 22:18 schreef Samuray13 het volgende:
Hun oprichter heeft zijn masker afgezet.
Ik zei toch. Het gaat ze niet om de islam.
En hij heeft buitenlanders gespuis genoemd las ik?quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:37 schreef remlof het volgende:
Bachmann is opgestapt vanwege die Hitler-foto.
Nou en? Dat doet half Nederland ook, elke dag!quote:Op donderdag 22 januari 2015 00:05 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
En hij heeft buitenlanders gespuis genoemd las ik?
Bedankt Lemmeb.quote:Op donderdag 22 januari 2015 00:06 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nou en? Dat doet half Nederland ook, elke dag!
Veel van hen zijn ook gewoon gespuis.quote:Op donderdag 22 januari 2015 00:05 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
En hij heeft buitenlanders gespuis genoemd las ik?
Het staat hen vrij om dat te proberen maar het lijkt me voor hen vruchtbaarder om samen te proberen te werken met de PVV.quote:Op woensdag 21 januari 2015 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
bron
Daarna Pegida Nederland?
Aha.quote:Op donderdag 22 januari 2015 00:27 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Veel van hen zijn ook gewoon gespuis.
tegenstanders hadden vooraf twee brandende vuilcontainers op een spoorweg gezet om de aanreis voor eventuele Pegida-aanhangers te voorkomenb.quote:
quote:Differenzen zwischen Legida und Pegida
Zwischen dem islamkritischen Bündnis Pegida in Dresden und seinem Leipziger Ableger Legida gibt es zudem offensichtlich Differenzen. Pegida-Sprecherin Kathrin Oertel kündigte am Mittwoch rechtliche Schritte gegen die Gruppe Legida an, die am Mittwochabend in der Messestadt Tausende Menschen mobilisierte.
Die Legida-Organisatoren hätten bis Mittwoch keine klare Erklärung abgegeben, "dass sie den Forderungskatalog von Pegida Dresden übernehmen". "Alles, was heute Abend in Leipzig gesagt und gefordert wird, ist nicht mit uns abgesprochen. Das kann sich für die einheitliche Wahrnehmung unserer Bewegung als kontraproduktiv erweisen. Daher prüfen wir eine Unterlassungsklage", so Oertel.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat enerzijds PEGIDA zelf naar nederlands en vlaamse maatstaven veels te 'gematigd' is... Islam-kritiek is hier veel harder en uitgesprokener.quote:Op donderdag 22 januari 2015 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het staat hen vrij om dat te proberen maar het lijkt me voor hen vruchtbaarder om samen te proberen te werken met de PVV.
quote:Op donderdag 22 januari 2015 09:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Heel eerlijk gezegd denk ik dat enerzijds PEGIDA zelf naar nederlands en vlaamse maatstaven veels te 'gematigd' is... Islam-kritiek is hier veel harder en uitgesprokener.
Pegida lijkt ook sterk beinvloed te worden door christelijk-religieuze standpunten (veel kruisbeelden die meegedragen worden) en heeft ook een opvallende anti-amerikaanse en pro-russiche ondertoon.
Bij Nationalistische groepen is er al heel snel een probleem in het samenwerken tussen verschilende protest-culturen..
Een multi-cultuur van nationalisme's lijkt een Contradictie.
Alhoewel het me een lovenswaardig initiatief lijkt te zijn als deze groepen leren hoe om te gaan met onderlinge verschillen en toch tot constructieve standpunten en politieke streefdoelen te komen
Het is klaar voor deze man. Hij is dan ook al afgetreden uit zijn functie bij Pegida.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:09 schreef riazop het volgende:
het is wel klaar nu met pegida zo lijkt het...
verkleden als Hitler, hoe dom kun je zijn?
[ afbeelding ]
Geldt dat niet net zo goed voor alle dissidente groepen? Joden, Is, hamas, junta, Rusland.quote:Op zondag 25 januari 2015 01:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat is de enige juiste reactie. Ook als je het niet met Pegida eens bent, dan is het voeren van een open dialoog noodzakelijk.
Die hebben eveneens het recht zich te organiseren en te demonstreren zolang ze dat maar volgens de regels en op een vreedzame manier doen. Maar je moet iedere groep ook beoordelen op wie ze zijn.quote:Op zondag 25 januari 2015 01:09 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Geldt dat niet net zo goed voor alle dissidente groepen? Joden, Is, hamas, junta, Rusland.
Jawel maar geldt niet altijd dat praten en onderhandelen meer effect heeft dan 'shock&awe'?quote:Op zondag 25 januari 2015 01:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die hebben eveneens het recht zich te organiseren en te demonstreren zolang ze dat maar volgens de regels en op een vreedzame manier doen. Maar je moet iedere groep ook beoordelen op wie ze zijn.
IS heeft compleet andere denkbeelden en doelen dan een grote maatschappelijke beweging als Pegida.
Bijna altijd zou ik zeggen. Onderhandelingen met terroristische groeperingen of oorlogszuchtige landen die niet voor rede vatbaar zijn hebben op den duur geen zin meer. Maar dat is hier uiteraard niet aan de orde.quote:Op zondag 25 januari 2015 01:13 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Jawel maar geldt niet altijd dat praten en onderhandelen meer effect heeft dan 'shock&awe'?
Wat is het alternatief dan voor die landen?quote:Op zondag 25 januari 2015 01:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bijna altijd zou ik zeggen. Onderhandelingen met terroristische groeperingen of oorlogszuchtige landen die niet voor rede vatbaar zijn hebben op den duur geen zin meer. Maar dat is hier uiteraard niet aan de orde.
Ik ga het hier niet hebben over Rusland of andere oorlogszuchtige landen. Ik zie de vergelijking met Pegida totaal niet en hoop dat jij die ook niet ziet.quote:Op zondag 25 januari 2015 01:39 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Wat is het alternatief dan voor die landen?
De vergelijking is dat je altijd met dissidenten in gesprek moet blijven. Pegida, joden, hamas. Alleen met dialoog kom je misschien ergensquote:Op zondag 25 januari 2015 01:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik ga het hier niet hebben over Rusland of andere oorlogszuchtige landen. Ik zie de vergelijking met Pegida totaal niet en hoop dat jij die ook niet ziet.
Ik denk dat jij Pegida salonfähig probeert te maken en ze probeert voorstellen als gematigd en een breed ondersteunde maatschappelijke beweging.quote:Op zondag 25 januari 2015 01:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die hebben eveneens het recht zich te organiseren en te demonstreren zolang ze dat maar volgens de regels en op een vreedzame manier doen. Maar je moet iedere groep ook beoordelen op wie ze zijn.
IS heeft compleet andere denkbeelden en doelen dan een grote maatschappelijke beweging als Pegida.
Ik herhaal het bericht dat ik eerder plaatste nog maar eens:quote:Op zondag 25 januari 2015 16:56 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Ik denk dat jij Pegida salonfähig probeert te maken en ze probeert voorstellen als gematigd en een breed ondersteunde maatschappelijke beweging.
Dit staat erg van de realiteit. gezien ook de (in totaal) honderdduizenden mensen die tegen Pegida de straat op gaan. Het is gewoon een marginale grap die veel dubieuze figuren trekt.
Hoeveel oprichters ervan (zeker buiten Dresden, maar ook binnen) zijn nu al bewezen crimineel danwel hebben een neonazi-verleden?
Vrij absurd hoe jij ze neer wil zetten. Gaat helaas niet werken.
100+quote:Op zondag 25 januari 2015 01:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat is de enige juiste reactie. Ook als je het niet met Pegida eens bent, dan is het voeren van een open dialoog noodzakelijk. Niet willen luisteren naar de argumenten van deze burgers, ze allemaal als nazi's en rechtsradicalen wegzetten en zelfs demonstraties onmogelijk maken zal alleen maar meer onrust en tegenstand opwerpen.
Ik hoop dat er meer politici volgen zodat de Pegidabeweging nog tot iets positiefs kan leiden.
quote:Minder mensen op straat voor Pegida in Dresden
Een anti-islamprotest in het Duitse Dresden heeft zondag minder mensen op de been gekregen dan de afgelopen weken. Volgens de politie deden ruim zeventienduizend mee aan de demonstratie van de groep Pegida.
De hoogste opkomst voor een Pegida-protest tot dusver was twee weken geleden, toen 25 duizend mensen kwamen opdagen. Zo'n vijfduizend mensen hielden zondag een tegenprotest in Dresden. Pegida wilde vorige week ook demonstreren, maar zag daar uiteindelijk vanaf nadat er online dreigementen tegen de groep waren opgedoken.
Pegida, dat in het Duitsland staat voor Patriottische Europeanen Tegen de Islamisering van het Avondland, zegt dat de protesten en de groep zelf niet racistisch van aard zijn. Een van de oprichters bracht de groep echter afgelopen week in verlegenheid, nadat Facebook-berichten van hem in de media waren verschenen waarin hij verkleed als Adolf Hitler poseerde en vluchtelingen 'vies' noemde. Lutz Bachmann heeft zijn functie binnen de beweging neergelegd.
Veel Duitse politici, onder wie bondskanselier Angela Merkel, hebben zich al meermaals uitgesproken tegen de groep.
Het is maar net welke titel je zo'n bericht geeft om er de gewenste draai aan te geven.quote:
Feitelijk gewoon juist, er zijn minder mensen dan vorige keerquote:Op zondag 25 januari 2015 18:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is maar net welke titel je zo'n bericht geeft om er de gewenste draai aan te geven.
Meer Pegida-aanhangers dan tegendemonstranten
Aanhangers van anti-islambeweging Pegida hebben zondagmiddag in Dresden gedemonstreerd, zoals aangekondigd. Het was de eerste demonstratie na het terugtreden van leider en oprichter Lutz Bachmann afgelopen woensdag. Hij kwam onder vuur te liggen door een Hitlerimitatie.
De foto’s waarop Lutz Bachmann, de leider van de Duitse anti-immigratie en anti-islambeweging Pegida, zich afbeeldt als Hitler zijn groot nieuws in Duitsland. Na alle ophef besloot Bachmann gisteravond de eer aan zichzelf te houden en zit Pegida nu zonder leider.
De foto’s waarop Lutz Bachmann, de leider van de Duitse anti-immigratie en anti-islambeweging Pegida, zich afbeeldt als Hitler zijn groot nieuws in Duitsland. Na alle ophef besloot Bachmann gisteravond de eer aan zichzelf te houden en zit Pegida nu zonder leider.
Volgens de politie waren er ongeveer 17.300 Pegida-aanhangers op de been. De organisatie rekende op 25.000 mensen. Zoveel waren er bij de vorige demonstratie twee weken geleden, een record.
Tegelijkertijd waren er zondagmiddag drie tegendemonstraties in de Oost-Duitse stad met in totaal zo'n 5000 mensen. Een grote politiemacht hield beide partijen uit elkaar.
Normaal gesproken demonstreert Pegida op maandagavond. Vorige week ging de betoging niet door, omdat er met aanslagen was gedreigd. Komende maandag is er een gratis concert in Dresden, 'Open en bont - Dresden voor iedereen'. Artiesten als Herbert Grönemeyer en de band Keimzeit demonstreren tegen de ideeën van Pegida. De organisatie van de Pegidamars zei dat zijn aanhangers daar ook naartoe moeten kunnen.
Pegida ontstond in oktober in Dresden. De Patriottische Europeanen Tegen Islamisering van het Avondland (Europa) keert zich tegen buitenlandse invloeden en buitenlanders in Duitsland, vooral islamitische.
http://www.telegraaf.nl/b(...)da-aanhangers__.html
Tja, als je je moet verlagen tot de Telegraaf.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is maar net welke titel je zo'n bericht geeft om er de gewenste draai aan te geven.
Meer Pegida-aanhangers dan tegendemonstranten
Aanhangers van anti-islambeweging Pegida hebben zondagmiddag in Dresden gedemonstreerd, zoals aangekondigd. Het was de eerste demonstratie na het terugtreden van leider en oprichter Lutz Bachmann afgelopen woensdag. Hij kwam onder vuur te liggen door een Hitlerimitatie.
Volgens de politie waren er ongeveer 17.300 Pegida-aanhangers op de been. De organisatie rekende op 25.000 mensen. Zoveel waren er bij de vorige demonstratie twee weken geleden, een record.
Tegelijkertijd waren er zondagmiddag drie tegendemonstraties in de Oost-Duitse stad met in totaal zo'n 5000 mensen. Een grote politiemacht hield beide partijen uit elkaar.
Normaal gesproken demonstreert Pegida op maandagavond. Vorige week ging de betoging niet door, omdat er met aanslagen was gedreigd. Komende maandag is er een gratis concert in Dresden, 'Open en bont - Dresden voor iedereen'. Artiesten als Herbert Grönemeyer en de band Keimzeit demonstreren tegen de ideeën van Pegida. De organisatie van de Pegidamars zei dat zijn aanhangers daar ook naartoe moeten kunnen.
Pegida ontstond in oktober in Dresden. De Patriottische Europeanen Tegen Islamisering van het Avondland (Europa) keert zich tegen buitenlandse invloeden en buitenlanders in Duitsland, vooral islamitische.
http://www.telegraaf.nl/b(...)da-aanhangers__.html
Ik heb ook sterk de indruk dat de antigeluiden voornamelijk gebaseerd zijn op vooroordelen.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik herhaal het bericht dat ik eerder plaatste nog maar eens:
Pegida is helemaal niet zo xenofoob
Ze zijn tegen islamisering, maar staat de Duitse Pegida-beweging niet ook voor politieke onvrede, vraagt historicus Jan Dirk Snel zich af.
Elke maandag gaan in Duitsland duizenden demonstranten de straat op. Hun program is helder. Ze zijn voor het opvangen van oorlogsvluchtelingen en politiek of religieus vervolgden. Dat is een humanitaire plicht, menen ze.
Ze keren zich ook tegen de mensonwaardige wijze waarop deze vluchtelingen op het moment vaak gehuisvest worden. Ze komen op voor een decentrale opvang. En ze willen dat het aantal begeleiders van asielzoekers drastisch uitgebreid wordt. Nu is er op elke tweehonderd asielzoekers slechts één maatschappelijk werker beschikbaar en dat betekent volgens hen dat deze ‘deels getraumatiseerde mensen’ in werkelijkheid helemaal geen ondersteuning krijgen. Dat kan zo niet langer.
U begrijpt het al: ik heb het over de tienduizenden demonstranten die de straat opgaan om een tegenstem te bieden aan de xenofobe Pegida-beweging en deze in aantal verre overtreffen. Mis dus. Alle punten die ik noemde, zijn afkomstig uit de negentien stellingen tellende standpuntbepaling van Pegida. Naar Duitse snit is het een typisch ‘politiek correct’ werkstuk: veertien keer vertelt het waar men voor is en dan volgen aan het slot nog vijf zaken waar men tegen is.
http://www.nrc.nl/opinie/(...)al-niet-zo-xenofoob/
Feiten kun je verdraaien. Het is ook een feit dat het de op 1 na hoogste opkomst was.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:30 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Feitelijk gewoon juist, er zijn minder mensen dan vorige keer
quote:Op zondag 25 januari 2015 18:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb ook sterk de indruk dat de antigeluiden voornamelijk gebaseerd zijn op vooroordelen.
Zeker. Die staan ook gewoon op Wikipedia.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]![]()
Heb jij hun 19 standpunten ook al eens bekeken?
Als dat je beste argument isquote:Op zondag 25 januari 2015 18:30 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Tja, als je je moet verlagen tot de Telegraaf.
Dit bericht komt gewoon uit de Novum feedquote:Op zondag 25 januari 2015 18:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als dat je beste argument is![]()
LTDVK zijn bron is FOK! en daar zeg je niets over.
Of heeft 'toevallig' jij of LTDVK dat stukje geschreven?
Nee.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Het is ook een feit dat het de op 1 na hoogste opkomst was.
En een groot gedeelte loopt alleen mee omdat ze ontevreden zijn met de politiek, niet omdat ze per se tegen "Islamisering des Avondlands" zijn.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 16:47 schreef tofastTG het volgende:
De officiële standpunten zijn dan wellicht niet xenofoob, een gedeelte van de aanhang is dat zeker wel.
In reactie daarop zei ik toen al:quote:Op vrijdag 16 januari 2015 13:46 schreef Kosmoproleet het volgende:
http://www.theguardian.co(...)er-far-right-germany
Goh, de Pegida bende is aan het moorden geslagen. Gelukkig zijn het slechts 'bezorgde burgers' volgens eenvandaag.
Inmiddels is meer duidelijk:quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:00 schreef Elfletterig het volgende:
.... Zelfs al zou blijken dat het om een racistisch gemotiveerde moord gaat, dan moet daarna nog blijken dat de dader een aanhanger van PeGiDa is. En zelfs al is wél zo, hoe zit het dan ook alweer met niet iedereen verantwoordelijk houden voor de daden van één persoon? We mogen toch ook niet alle moslims verantwoordelijk houden voor de terreurdaden in Parijs? Waarom dan wél alle PeGiDa-deelnemers voor de (eventuele) daad van één persoon?
En dan komt er nog eens bij dat de kans aanzienlijk is dat "internal strife" het motief is. Als veel vluchtelingen langdurig op elkaars lip zitten, ontstaan spanningen. In augustus is een Somalische vluchteling uit de vluchtgarage omgekomen na een vechtpartij: http://www.parool.nl/paro(...)na-vechtpartij.dhtml
De opvattingen van PeGiDa zijn heel redelijk en lijken in de verste verte niet op (rechts)extremisme. Maar die realiteit past niet in de frame die er moet worden gemaakt.Ik vind het bijzonder kwalijk, ook met het oog op de zuiverheid van maatschappelijke discussies, dat zo'n beweging maar zo in de hoek van extreem-rechts wordt geduwd. Ze nemen daar juist krachtig en duidelijk afstand van.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]![]()
Heb jij hun 19 standpunten ook al eens bekeken?
Nee, dat is niet ter sprake gekomen. Ik zie ook niet in hoe een persoonlijke aanval deze discussie verbeterd.quote:Op zondag 25 januari 2015 21:08 schreef Elfletterig het volgende:
Ik volg dit topic niet op de voet, maar is dit al geadresseerd?
[..]
In reactie daarop zei ik toen al:
[..]
Inmiddels is meer duidelijk:
http://www.mdr.de/mdr-inf(...)aa7_zs-5d851339.html
https://mopo24.de/nachric(...)taeter-4068?isAjax=1
De hoofdverdachte van de moord is een man die eveneens uit Eritrea komt. Weet Kosmoproleet dit al? Zo ja, heeft hij al excuses aangeboden voor zijn uitlatingen? Mensen die vreedzaam demonstreren zijn door hem van moord beschuldigd.
Persoonlijke aanval?quote:Op zondag 25 januari 2015 21:24 schreef Felagund het volgende:
[..]
Nee, dat is niet ter sprake gekomen. Ik zie ook niet in hoe een persoonlijke aanval deze discussie verbeterd.
Idd.quote:Op zondag 25 januari 2015 21:24 schreef Felagund het volgende:
[..]
Nee, dat is niet ter sprake gekomen. Ik zie ook niet in hoe een persoonlijke aanval deze discussie verbeterd.
I ben het met je eens dat directe PEGIDA van extreem-rechts beschuldigen fout is, maar dat duidelijk afstand nemen valt nog wel mee. Er wordt bijvoorbeeld niet/nauwelijks op de pers gereageerd. Daarnaast worden zeker de protestmarsen in andere steden geleidt door dubieuze figuren.quote:Op zondag 25 januari 2015 21:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De opvattingen van PeGiDa zijn heel redelijk en lijken in de verste verte niet op (rechts)extremisme. Maar die realiteit past niet in de frame die er moet worden gemaakt.Ik vind het bijzonder kwalijk, ook met het oog op de zuiverheid van maatschappelijke discussies, dat zo'n beweging maar zo in de hoek van extreem-rechts wordt geduwd. Ze nemen daar juist krachtig en duidelijk afstand van.
Vanaf de jaren veertig zijn er enkele miljoenen om hun afkomst vermoord.quote:Op zondag 25 januari 2015 21:33 schreef Kosmoproleet het volgende:
Op commando excuses aanbieden is nep.
Maar ik kan aangeven dat wat deze casus betreft een verkeerde inschatting heb gemaakt.
Neemt verder niet weg dat er vanaf de jaren '90 tegen de honderd mensen in Duitsland door neo-nazi's zijn vermoord, puur vanwege hun afkomst.
En neemt ook niet weg dat er veel neonazi's meelopen met die Pegida demo's en ze vaak ook in de organisatie zitten.
PeGiDa bedient zich in alle uitingen voortdurend van dit logo:quote:Op zondag 25 januari 2015 21:35 schreef Felagund het volgende:
I ben het met je eens dat directe PEGIDA van extreem-rechts beschuldigen fout is, maar dat duidelijk afstand nemen valt nog wel mee. Er wordt bijvoorbeeld niet/nauwelijks op de pers gereageerd. Daarnaast worden zeker de protestmarsen in andere steden geleidt door dubieuze figuren.
Het leeft trouwens niet echt in (West)-Duitsland. De aandacht in de media mag dan groot zijn, op mijn werk wordt er nauwelijks over gesproken.
Het siert je dat je je inschattingsfout toegeeft. Nog gefeliciteerd met je verjaardag, trouwens. Was het nou vandaag of gisteren?quote:Op zondag 25 januari 2015 21:33 schreef Kosmoproleet het volgende:
Op commando excuses aanbieden is nep.
Maar ik kan aangeven dat wat deze casus betreft een verkeerde inschatting heb gemaakt.
Neemt verder niet weg dat er vanaf de jaren '90 tegen de honderd mensen in Duitsland door neo-nazi's zijn vermoord, puur vanwege hun afkomst.
En neemt ook niet weg dat er veel neonazi's meelopen met die Pegida demo's en ze vaak ook in de organisatie zitten.
De reden dat er deze ene keer op zondagmiddag ipv maandagavond is gedemonstreerd komt omdat er morgen (maandag dus) een groot anti-Pegida festival georganiseerd is (Offen und bunt – Dresden für alle) met o.a. Herbert Grönemeyer waar men 40.000 bezoekers verwacht. Om een eventuele confrontatie te vermijden is Pegida dus uitgeweken naar vandaag. Normaal gesproken wordt het volgende week weer maandag.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:39 schreef LTVDK het volgende:
Dit bericht komt gewoon uit de Novum feedEnige wat eraan is gewijzigd en er dus FOK! bijstaat is dat de afkorting verkeerd stond uitgelegd dus heb ik daar de juiste van gemaakt
Er stond Vaderland ipv Avondland.
Er staan 19 punten op papier waar ze voor/tegen zijn.quote:
wat zijn die punten danquote:Op zondag 25 januari 2015 22:42 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De reden dat er deze ene keer op zondagmiddag ipv maandagavond is gedemonstreerd komt omdat er morgen (maandag dus) een groot anti-Pegida festival georganiseerd is (Offen und bunt – Dresden für alle) met o.a. Herbert Grönemeyer waar men 40.000 bezoekers verwacht. Om een eventuele confrontatie te vermijden is Pegida dus uitgeweken naar vandaag. Normaal gesproken wordt het volgende week weer maandag.
[..]
Er staan 19 punten op papier waar ze voor/tegen zijn.
Ja, en u denkt dat alle lieden die de straat opkomen ook daadwerkelijk die standpunten aanhangen?quote:Op zondag 25 januari 2015 21:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De opvattingen van PeGiDa zijn heel redelijk en lijken in de verste verte niet op (rechts)extremisme. Maar die realiteit past niet in de frame die er moet worden gemaakt.Ik vind het bijzonder kwalijk, ook met het oog op de zuiverheid van maatschappelijke discussies, dat zo'n beweging maar zo in de hoek van extreem-rechts wordt geduwd. Ze nemen daar juist krachtig en duidelijk afstand van.
Bedankt en laten we dat in het midden houden voor de illusie van anonimiteit.quote:Op zondag 25 januari 2015 22:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het siert je dat je je inschattingsfout toegeeft. Nog gefeliciteerd met je verjaardag, trouwens. Was het nou vandaag of gisteren?
Natuurlijk zitten er rechts-extremisten bij. Logisch.quote:Op zondag 25 januari 2015 23:34 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ja, en u denkt dat alle lieden die de straat opkomen ook daadwerkelijk die standpunten aanhangen?Kom op, die punten zijn weinig spannend, daar je toch niet voor de straat op?
Nou nee. De discussie over de Islam wordt ook daar al langer gevoerd. Over het algemeen iets beschaafder en beleefder als bij ons, maar dat is met de meeste zaken zo. In het geval van Pegida is het grootste kritiekpunt "ausländerfeindlichkeit". Als je hun 19 punten doorneemt is ook wel duidelijk waarom. Afhankelijk van hoe je het 1 of het andere punt interpreteert gaan ongeveer 15 van hun 19 punten specificiek over buitenlanders.quote:Op maandag 26 januari 2015 07:27 schreef Mystikvm het volgende:
Daarnaast, in Nederland is het niet de moeite om hier de straat voor op te gaan, want hier kun je dat gewoon zeggen zonder een fascist genoemd te worden. In Duitsland kan dat, zoals je ziet, helemaal niet. Die zitten nog zo diep in de politieke correctheid dat elke vorm van kritiek op de islam gelijk wordt gesteld met nationaal-socialisme
En weer gebruiken de tegenstanders geweld. De tegenstanders zijn een stuk extremer dan de Pegida demonstranten zelf.quote:Tientallen gewonden bij anti-Pegidabetoging
Zeker 29 mensen, onder wie 24 agenten, zijn gisteravond gewond geraakt bij betogingen tegen de anti-islambeweging Pegida in Hannover. De politie van de Noord-Duitse stad heeft dat vanmorgen bekendgemaakt. De betogers raakten in de binnenstad slaags met agenten. Beide partijen gebruikten pepperspray. Ook vlogen er flessen, eieren en vuurwerk door de lucht.
De politie heeft 42 mensen aangehouden. Voor een betoging van aanhangers van Pegida, in Hannover Hagida geheten, waren ongeveer 150 mensen de straat opgegaan. Aan tegendemonstraties namen circa 1500 mensen deel. Voordat de demonstraties begonnen, woonden honderden mensen in een afgeladen kerk in het centrum een multireligieuze gebedsdienst bij. Vertegenwoordigers van de joodse, christelijke en islamitische gemeenschappen in de stad hadden de bijeenkomst georganiseerd.
http://www.volkskrant.nl/(...)dabetoging~a3838354/
Zozo, 150 Pegida gasten gingen de straat op.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En weer gebruiken de tegenstanders geweld. De tegenstanders zijn een stuk extremer dan de Pegida demonstranten zelf.
Hagida in dit geval. De Nederlandse pers heeft schijnbaar nog steeds niet door dat Pegida alleen in Dresden bestaat en dat men in andere steden "gida" gebruikt plus de eerste letters van de desbetreffende stad. Pegida wil ook helemaal niets met dit soort clubs te maken hebben. Heeft Oertel onlangs weer specifiek benadrukt.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:33 schreef KoosVogels het volgende:
Zozo, 150 Pegida gasten gingen de straat op.
Taking Germany by storm, die lui.
Van Oertel heb ik de indruk dat die idd niks wil met die andere 'aftreksels' die vaak door lokale neo-nazi en NPD afdelingen opgezet geworden zijn.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 12:37 schreef Kingstown het volgende:
Pegida wil ook helemaal niets met dit soort clubs te maken hebben. Heeft Oertel onlangs weer specifiek benadrukt.
Dat is idd opvallend en dat had ik ook in een eerdere posting al gemeld. Ik vraag me oprecht af of Oertel in staat is om dit allemaal te gaan handelen, want er komt nu meer op haar af dan dat ze wrs ooit voor mogelijk heeft gehouden. Met haar nee tegen de AfD heeft ze iig Pegida nog steeds "politiekloos" kunnen houden en dat is iig een slimme move imo, want anders jaag je zeker mensen uit je achterban weg. Als de hooliganscene uit Leipzig idd zichtbaar wordt in de Pegida demo's, dan is dat het begin van het einde, want de doorsnee 48-jarige man die daar meeloopt en boos is op de politiek wil daar niet mee geassocieerd worden. Gaat een lastige job voor haar worden om door dat mijnenveld te manouvreren.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 13:16 schreef RM-rf het volgende:
Opvallend was wel dat er wel pogingen zijn Legida, in leipzig, welke opvalt door een hoge geweldsbereidheid, ook tegen pers-mensen, sterke aanwezigheid van Hooligans (vooral van Lok Leipzig) en Neo-nazi's, erkend te krijgen als 'officiele' Pegida-demo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |