Bestaande wiskundige kennis ja. Waarmee je weer gemakkelijker andere kennis kunt 'vinden'. Zo te horen hadden we meer last van een misverstand dan meningsverschil.quote:Op zaterdag 27 december 2014 20:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De hele geschiedenis door heeft de mensheid gezocht naar de juiste uitgangspunten. Immanuel Kant dacht dat 'a priori synthetische oordelen' mogelijk zijn (dat is a priori kennis). Maar zijn argumentatie is achterhaald / weerlegt. Zover als ik weet, geloofd niemand meer dat a priori kennis mogelijk is.
Wat jij bedoelt met a priori kennis is al de bekende kennis. Je maakt onderscheid tussen wat er al bekend is en wat nog niet. Dat de power van te voren kunt uitrekenen betekent dat je leunt op de bestaande natuurkundige kennis en deze gebruikt.
Als je mensen echt kritischer opleidt zullen ze de eenzijdige berichtgeving van ANP alleen en Reuters (ik geloof niet dat er nog meer over is) ook niet accepteren en genuanceerdere verhalen van meerdere kanten eisen. Ik ga wel mee met jouw verhaal dat het denken dat je het snapt (terwijl dat voor echt grote vraagstukken zelden zo is) misschien nog wel gevaarlijker is dan denken dat je het niet snapt en dat dit ook zo is.quote:Op zaterdag 27 december 2014 20:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik volg het conflict in de Oekraine sinds de schietpartij op de Maidan eind Februari. Het is mijn ervaring, dat het zeer moeilijk is om de situatie daar goed te beoordelen. Je bent afhankelijk van info van derden. Er is veel propaganda / desinfo. Geen enkele cruciale gebeurtenis is echt uitgezocht (niet de schiet partij op de Maidan, niet de brand in Odessa, niet wie vlucht MH17 heeft neergeschoten, etc, etc.) en zijn alleen conflicteren verhalen, en dat is niet toevallig. Je kunt googlen wat je wilt, maar ik betwijfel of mensen daar uitkomen.
Je legt de lat heel laag. Zo laag, dat als je een beetje achtergrond kennis hebt en basale logica gebruikt, het voldoende is. Maatschappelijke problemen zijn zelden simpel genoeg voor deze behandeling.
Ik ben bang dat mensen, lang voordat ze het nodige hebben gedaan, zichzelf hebben overtuigd dat ze het hebben begrepen. Het leidt volgens mij alleen toe, dat mensen allerlei nonsense van charlatans weten te vermijden en zich richten op de standaard geaccepteerde bronnen.
Kunnen ze ook de onzin in deze geaccepteerde bronnen vaststellen, zoals deze soms een generatie later worden vastgesteld? Ik betwijfel dat.
Ik denk zeker dat er een spanningsveld is tussen haves and have not's, dus de zaken die je opnoemt zullen zeker meespelen in veel meningen en zelfs wereldvisies en politieke keuzes.quote:Ik denk dat moraal niet perse hoort bij kritisch denken.
Maar in de praktijk denk ik dat kritisch denken wel moraal kan vormen of ter discussie stellen.
Het wordt ook al snel semantiek, want wat is moraal exact. Een stelsel ingeschreven regels of de denkbeelden die eraan ten grondslag liggen?
In ieder geval zou je mijn verhaal mbt het delen van visie en strategie met de gtoentensnijder moraal kunnen noemen. Transparantie. Als ik vind dat mensen die hun best doen en hard werken recht hebben om bepaalde zaken te weten.
Als je het anders bekijkt is het slechts mijn middel om tot een beter bedrijf te komen, zonder enig waardeoordeel.
Het motief kan wat mij betreft beiden zijn iig en mengvorm.
Kritisch denken gaat er voor mij juist om om zaken los te laten, of juist weer mee te nemen. Dus bekijk en probleem eens puur logisch. Of puur vanuit de emotie van bepaalde deelnemers, of juist rationeel maart dan gezien de effecten op de hele samenleving.
Als je de zaak vanuit heel verschillend perspectief bekijkt komt er sinds heel wat meer begrip en besef naar voren.
Grappig zijn al die types die mopperen op managers in een ander topic. Zo ontzettend eenzijdig allemaal. Ze hebben vast wel eens redenen om te mopperen, maar hoe zou het dan moeten? En waarom? Wat zijn alternatieven? Ligt het aan hoe hun manager zaken invult, afgunst of is het gemopper en afspiegeling van eigen tekortkoming?
Dat lijkt me niet helemaal de correcte interpretatie van Kant. Het gaat eigenlijk meer om het idee dat empirische data noodzakelijkerwijs in het licht gezien moeten worden van bepaalde concepten die onze interpretatie van de empirie beperken zoals concepties van ruimte en tijd. In die zin is het wat achterhaald dat Kant de Euclidische geometrie noodzakelijk en onveranderlijk waar achtte.quote:Op zaterdag 27 december 2014 20:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De hele geschiedenis door heeft de mensheid gezocht naar de juiste uitgangspunten. Immanuel Kant dacht dat 'a priori synthetische oordelen' mogelijk zijn (dat is a priori kennis). Maar zijn argumentatie is achterhaald / weerlegt. Zover als ik weet, geloofd niemand meer dat a priori kennis mogelijk is.
Wat jij bedoelt met a priori kennis is al de bekende kennis. Je maakt onderscheid tussen wat er al bekend is en wat nog niet. Dat de power van te voren kunt uitrekenen betekent dat je leunt op de bestaande natuurkundige kennis en deze gebruikt.
Een synthetisch oordeel a priori betekent: een niet analytisch uitspraak, die toch evident waar is, als gevolg de aard van het kenvermogen zelf.quote:Op zaterdag 27 december 2014 21:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet helemaal de correcte interpretatie van Kant. Het gaat eigenlijk meer om het idee dat empirische data noodzakelijkerwijs in het licht gezien moeten worden van bepaalde concepten die onze interpretatie van de empirie beperken zoals concepties van ruimte en tijd. In die zin is het wat achterhaald dat Kant de Euclidische geometrie noodzakelijk en onveranderlijk waar achtte.
Met name Michael Friedman is wel een aardige neo-Kantiaan met interessante beschouwingen over dit soort zaken, zie bijvoorbeeld:
http://murzim.net/LP/LP13.html
Of liever zijn werk, want heel geweldige informatie is er online niet te vinden.
Klopt en hier heb je de uitgebreide versie van wat Kant ermee bedoelde en in welke context dit gezien moet worden:quote:Op zaterdag 27 december 2014 21:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een synthetisch oordeel a priori betekent: een niet analytisch uitspraak, die toch evident waar is, als gevolg de aard van het kenvermogen zelf.
Ik was het topic aan het doorlezen (dat is het lezen van posten van anderen), en de posten die ik tegenkwam waarop ik wilde reageren heb ik van een reactie voorzien. Zo krijg je lijstje posten die lijken op een monoloog.quote:Op zaterdag 27 december 2014 21:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt en hier heb je de uitgebreide versie van wat Kant ermee bedoelde en in welke context dit gezien moet worden:
http://www.philosophypages.com/hy/5f.htm
Maar ik heb het idee dat je hier meer monologen aan het houden bent dan daadwerkelijk de posts van anderen te lezen en daar inhoudelijk op te reageren.
Nogmaals: je kan allerlei scenario's bedenken waar het cognitieve vermogen van mensen tekort zal schieten, maar in algemene zin kan je toch niet anders dan concluderen dat het verbeteren van de vaardigheid kritisch denken tot een beter geïnformeerde burger/consument zal leiden?quote:Op zaterdag 27 december 2014 20:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als het gaat om het conflict in Oekraine hebben mensen meer aan een cultuur die propaganda afkeurt als een acceptabel middel, dan aan een cursus kritisch denken.
Stel er is een moord gepleegd. Piet wordt verdacht. Iemand anders meldt dat Piet op dat moment ergens anders was (een vals alibi). Op dat moment weet je het al niet meer.
Zelfs als je beschikt over sterke aanwijzingen, is het makkelijk daarover twijfel te zaaien. Bij teveel desinformatie ben je het spoor zo bijster. Daar overheden zelf desinformatie verspreiden, ben je met een beetje googlen nergens, ook niet na een cursus kritisch denken.
...en jij maakt je zorgen over de indoctrinatie van je dochter op school? Wow...quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik mocht vroeger niet meer meedoen in de maatschappijleerklas omdat ik het te fanatiek oneens was met de bebaarde, zelf gebreide truien dragende, linkse agogische leraar die ons zijn eenzijdige linkse maatschappijvisie als absolute waarheid stond te verkopen.
Nee, je ontketent een informatie oorlog, waarin alles alleen maar onduidelijker wordt.quote:Op zondag 28 december 2014 02:33 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nogmaals: je kan allerlei scenario's bedenken waar het cognitieve vermogen van mensen tekort zal schieten, maar in algemene zin kan je toch niet anders dan concluderen dat het verbeteren van de vaardigheid kritisch denken tot een beter geïnformeerde burger/consument zal leiden?
En hoe wou je beweren dat die mogelijkheid er nu niet is? Men leeft al in een tijdperk waar informatie overal is en de studies over information overloads niet aan te slepen zijn. Iedereen, van alle leeftijden en achtergronden heeft toegang tot gigantische hoeveelheden informatie zonder dat men expliciet de vaardigheden leert om daar mee om te gaan. In die zin is de huidige situatie veel gevaarlijker dan wanneer kritisch denken expliciet behandeld zou worden (en ja, dat uiteindelijk het cognitieve vermogen bepalend is in hoeverre die vaardigheden opgedaan en benut worden weten we allang, maar dat is geen reden om niet eenieder die kans te geven).quote:Op zondag 28 december 2014 11:13 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, je ontketent een informatie oorlog, waarin alles alleen maar onduidelijker wordt.
Mensen hebben vaak geprobeerd de wereld te verbeteren door competenties te verbeteren. Volgens het Christendom moeten mensen elkaar liefhebben als zichzelf. Dat kun je jarenlang cultiveren, maar dat kan gemakkelijk omslaan in zijn tegendeel. Je schiet dan niet tekort in de volmaakte liefde, maar je bereikt het tegendeel. Dat ontstaat als er teveel ruimte is voor interpretatie.
Hier is ook teveel ruimte voor interpretatie, omdat er geen bodem in het verhaal zit. Als de 'waarheid' algemeen bekend was, ook al kan slechts een klein aantal mensen deze bevatten, dan kun je voor alle mensen daarin het nodige verbeteren. Je kunt die waarheid dan in vereenvoudigde vorm in hapklare brokken aanreiken. Denk bv aan wiskundige kennis.
Maar als dat niet zo is, ontaard het eerder in zijn tegendeel, omdat je niet bestand bent tegen degenen die de 'waarheid verkrachten'. Je ontketent een wapenwedloop in een informatieoorlog. Degenen die het niet zo nauw nemen met 'de waarheid' hebben daarin het voordeel. Dat is het geval in veel politieke kwesties.
Je zult zien dat, als er een 'bullshit detection tool' op scholen wordt onderwezen, binnen de kortste keren alle propaganda is aangepast om deze test te doorstaan, en men de tegenstander probeer onderuit te schoffelen door hem daarin verdacht te maken. Iets waar je alleen bovenuit kan stijgen als je veel in huis hebt (intelligent, goede algemene ontwikkeling, serieuze opleiding, de nodige 'inside knowledge'). Anders verzuip je in de mogelijke interpretaties.
Volgens mij is eea al aan de gang. Ik vind het een verbetering. Nu kun je iig ook de Russische informatie zien mbt het conflict in Oekraïne.quote:Op zondag 28 december 2014 11:13 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, je ontketent een informatie oorlog, waarin alles alleen maar onduidelijker wordt.
Mensen hebben vaak geprobeerd de wereld te verbeteren door competenties te verbeteren. Volgens het Christendom moeten mensen elkaar liefhebben als zichzelf. Dat kun je jarenlang cultiveren, maar dat kan gemakkelijk omslaan in zijn tegendeel. Je schiet dan niet tekort in de volmaakte liefde, maar je bereikt het tegendeel. Dat ontstaat als er teveel ruimte is voor interpretatie.
Hier is ook teveel ruimte voor interpretatie, omdat er geen bodem in het verhaal zit (bestonden er maar evidente ware uitgangspunten, maar hoe dieper je graaft hoe onduidelijker alles wordt). Als de 'waarheid' algemeen bekend was, ook al kan slechts een klein aantal mensen deze bevatten, dan kun je voor alle mensen daarin het nodige verbeteren. Je kunt die waarheid dan in vereenvoudigde vorm in hapklare brokken aanreiken. Denk bv aan wiskundige kennis.
Maar als dat niet zo is, ontaard het eerder in zijn tegendeel, omdat je niet bestand bent tegen degenen die de 'waarheid verkrachten'. Je ontketent een wapenwedloop in een informatieoorlog. Degenen die het niet zo nauw nemen met 'de waarheid' hebben daarin het voordeel. Dat is het geval in veel politieke kwesties.
Je zult zien dat, als er een 'bullshit detection tool' op scholen wordt onderwezen, binnen de kortste keren alle propaganda is aangepast om deze test te doorstaan, en men de tegenstander probeer onderuit te schoffelen door hem daarin verdacht te maken. Iets waar je alleen bovenuit kan stijgen als je veel in huis hebt (intelligent, goede algemene ontwikkeling, serieuze opleiding, de nodige 'inside knowledge'). Anders verzuip je in de mogelijke interpretaties.
Er is nog een tweede mogelijkheid. Dat is het cultiveren van intellectuele eerlijkheid. Dat is wat men in de wetenschap doet. Men werkt daar ook met peer reviews (deskundigen beoordelen elkaar).quote:Op zondag 28 december 2014 11:17 schreef keste010 het volgende:
[..]
En hoe wou je beweren dat die mogelijkheid er nu niet is? Men leeft al in een tijdperk waar informatie overal is en de studies over information overloads niet aan te slepen zijn. Iedereen, van alle leeftijden en achtergronden heeft toegang tot gigantische hoeveelheden informatie zonder dat men expliciet de vaardigheden leert om daar mee om te gaan. In die zin is de huidige situatie veel gevaarlijker dan wanneer kritisch denken expliciet behandeld zou worden (en ja, dat uiteindelijk het cognitieve vermogen bepalend is in hoeverre die vaardigheden opgedaan en benut worden weten we allang, maar dat is geen reden om niet eenieder die kans te geven).
Grappig onderscheid maak je hier. De Tweede Kamer is namelijk de burger. De burger claimt via het parlement het recht om zich door de elite niets wijs te laten maken. De burger als afzonderlijke entiteit bestaat namelijk niet. De burger manifesteert zich in een aantal organen en instituten.quote:Op zondag 28 december 2014 11:55 schreef deelnemer het volgende:
Wij geven de bestuurselite een gigantische ruimte om de bevolking te bespelen. We doen alsof het de eigen verantwoordelijkheid van de burger is om het kaf van het koren te scheiden. Maar dat is onrealistisch. Zelfs als de burger dezelfde claim maakt als de 2e kamer (de eis correct en volledig te worden geinformeerd), doen we alsof de burger dat niet nodig heeft. De burger laat zich misschien graag verleiden dat hij een superman is, die zich niets laat wijsmaken en wel weet hoe de vork in de steel zit. Maar dat is naief.
Allemaal heel leuk maar de informatie die van politici en bedrijven komt is slechts een fractie van de informatie die beschikbaar is. Bovendien kan je al die informatie niet onderhevig maken aan zoiets als peer review. Tot slot is er natuurlijk een enorm verschil tussen wetenschappelijke kennis en andere informatie, in de zin dat daar standaarden te stellen zijn en dat die publicaties te verifiëren zijn. Dat is bij andere typen informatie (bijv. de visies die wij hier op FOK verspreiden) niet zo makkelijk. Er bestaan veel halve waarheden, betogen die enkel op intuïtie zijn gebaseerd, etc. Dat is niet per sé slechte informatie. Maar veel belangrijker is om iedereen de mogelijkheid te geven die informatie op waarde te beoordelen. Ik begrijp dan ook nog steeds niet wat je tegen dat plan hebt.quote:Op zondag 28 december 2014 11:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
2. We cultiveren intellectuele eerlijkheid. In dat geval mag je niet liegen, en dus ook niet alles beweren wat je maar wilt. Het moet voldoen aan bepaalde eisen.
De formele rol van de burger is in ons bestel heel groot. De burger stuurt in laatste instantie alles aan, de politiek als kiezer en de economie als consument. Dat rechtvaardigt het bestel. Maar dat is formeel. In de praktijk is het evident dat de burger dat nauwelijks waar kan maken.quote:Op zondag 28 december 2014 12:02 schreef Ryon het volgende:
[..]
Grappig onderscheid maak je hier. De Tweede Kamer is namelijk de burger. De burger claimt via het parlement het recht om zich door de elite niets wijs te laten maken. De burger als afzonderlijke entiteit bestaat namelijk niet. De burger manifesteert zich in een aantal organen en instituten.
Mijn politieke partij bestond al, kwestie van lid worden. Mijn multinational bestond nog niet. Still work in progress.quote:Op zondag 28 december 2014 12:27 schreef deelnemer het volgende:
Ik weet wel dat je als burger je eigen school kunt oprichten (misschien iets voor Paper-Tiger) je eigen vakbond, je eigen politieke partij, en je eigen multinational. Zo kun je niet klagen, want alles is mogelijk. Maar hoeveel vakbonden, scholen, politieke partijen en multinationals heb jij al opgericht?
Ik zie in onze samenleving vaak de neiging om de burger af te schepen met een aantal radicale keuzemogelijkheden, maar in de kleine behapbare mogelijkheden wordt hij bepaald door anderen.
Zo kan een werknemer natuurlijk ontslag nemen (dat is een radicale keuze), terwijl je meer hebt aan reele inspraak in de gang van zaken op de werkvloer. Bedrijven zijn eigenlijk dictaturen, en dat los niet echt op met alleen de mogelijk ontslag te nemen. De vrijheid van mensen neemt af als zij alleen radicale keuzes kunnen maken, maar geen kleine aanpassingen. Anders zou een slaaf ook volledig vrij zijn. Want een slaaf kan zelfmoord plegen. Als hij dat niet doet heeft hij zelf gekozen om hier aanwezig te zijn, en heeft dus niets te klagen.
Alle mensen in ons land zijn burgers, en dan is het al snel waar dat alles in handen van burgers is. Dat is waar, ondanks alle verschillende vormen die dat kan aannemen. Ook vormen waarin de meeste mensen nauwelijks toegang hebben tot een aantal belangrijke mogelijkheden.quote:Op zondag 28 december 2014 12:40 schreef Ryon het volgende:
De huidige maatschappij is grotendeels in handen van "de burger". Zo erg zelfs, dat veel mensen de instituten van de burger (denk bijvoorbeeld aan de volksvertegenwoordiging) niet eens meer herkent als een burgerlijk instituut. Dat is ironisch, maar ergens ook wel weer goed.
Dat ben ik wel met je eens. Maar de mogelijkheden van burgers + de definitie dat iedereen een burger is, betekent niet dat iedereen beschik over al deze mogelijkheden. Dus moet je, naast de mogelijkheden die de burger formeel heeft, je ook inleven in mensen voor wie die mogelijkheden niet reeel zijn. Als uit die exercitie blijkt dat deze groep structureel bedonderd wordt, dan wordt het bedenkelijk.quote:Op zondag 28 december 2014 12:40 schreef Ryon het volgende:
Om ook even de link te trekken met het topic. De "burger" kan zich prima laten vertegenwoordigen. Het is echt niet nodig dat alle 17 miljoen individuele burgers zichzelf volledig laten onderwijzen om op bestuurlijk niveau mee te kunnen praten. Dat werkt gewoon niet en wij moeten dat ook niet willen verwachten.
K ben het met je eens. Ons systeem is echter al wel zo opgezet. Verantwoording aan de tweede kamer is niet voor niets openbaar. Laten we er even vanuit gaan dat je gelijk hebt en dit niet werkt, hoe zou jij dat dan concreet willen verbeteren?quote:Op zondag 28 december 2014 13:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens. Maar de mogelijkheden van burgers + de definitie dat iedereen een burger is, betekent niet dat iedereen beschik over al deze mogelijkheden. Dus moet je, naast de mogelijkheden die de burger formeel heeft, je ook inleven in mensen voor wie die mogelijkheden niet reeel zijn. Als uit die exercitie blijkt dat deze groep structureel bedonderd wordt, dan wordt het bedenkelijk.
Dus als er een discussie is over de noodzaak van een aanvalsoorlog op Irak, moet je niet een verhaal ophangen waaruit een redelijk mens zou denken: akkoord. Waarbij de adder onder het gras is, dat het verhaal met opzet zo geconstrueerd is dat je die conclusie trekt, maar in strijd is met de feiten. Feiten die alleen bevoegden mogen weten en de gewone man niet kan controleren.
Het gaat dus om die gevallen waarin
1. de gewone burger niet kan weten hoe de vork in de steel zit.
2. en degene die hem vertegenwoordigd dat gebruikt om de zaak te verdraaien.
Bij een overdacht van beslissingsbevoegdheden (van burger naar zijn vertegenwoordiger) pas ook betrouwbaarheid. Ik vind dat daar weinig van terecht komt.
Dit sluit denk ik goed aan op wat je bedoelt, naast dat kritisch analytisch vermogen (wat op zich elke WO student toch hopelijk wel leert, puur en alleen al door voor zichzelf te blijven denken en onderwijs in verschillende wetenschappelijke methoden). Het is een vak (met deelvakken) uit het 1e jaar van mijn bachelorstudie. Rechtstreeks van de site:quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb het niet over analytisch vermogen, ik noem zaken die jij aanhaalt in de OP als aspecten van kritisch denken. Kritisch zijn over je eigen werk en de verkooppraatjes van technologische oplossingen vereist natuurlijk wel analytische vaardigheden.
Het is inderdaad zeker een vaardigheid die men mee moet krijgen. Hoe hier op Fok vaak klakkeloos 'onderzoek zegt X' wordt aangenomen zonder eens even kritisch te kijken naar de bron en wat daarin wordt gesteld is wel schrijnend. Kritisch denken is echter wel meer dan de wat beperkte alfa definitie die ik hier ook vaak gehanteerd zie worden bij bepaalde mensen met robots in de sociale wetenschappen. 'Persoon X is gelieerd aan Shell dus het onderzoek is onzin' is bijvoorbeeld een type claim dat hier ook te gemakkelijk wordt gemaakt. Het wordt vaak ook gebruikt als excuus om niet over de inhoud te discussiëren. Informatie afserveren op basis van de bron is iets wat je bij de zogenaamde kritische denkers in BNW ook maar al te vaak ziet.
quote:Vaardigheden die van belang zijn bij het sociale functioneren als academicus heb je ook al nodig in de studie zelf. Om goed mee te kunnen doen in UvH-werkgroepen, -projecten en -colleges is het bijvoorbeeld nodig om bij te dragen aan een discussie, goed te kunnen luisteren, iets te kunnen uitleggen, een referaat te kunnen verzorgen over literatuur, te reflecteren over de eigen ontwikkeling, je te oriënteren op de arbeidsmarkt en om adequaat om te gaan met teksten. In het eerste jaar maken we een begin met het trainen van deze vaardigheden. Deelname is verplicht.
In het eerste jaar bestaat het onderwijsonderdeel Academische en arbeidsmarktgerichte vaardigheden uit vijf practica:
Gespreksvaardigheden (GV). Dit practicum richt zich op dialogische gespreksvaardigheden. We onderzoeken je luisterhouding en oefenen in het aandachtig luisteren naar en het adequaat reageren op wat een ander je vertelt. Het leermateriaal bestaat hierbij uit de gesprekken in de practicumgroep, alledaagse gesprekken die je zelf voert, videofragmenten en rollenspelen.
Groepswerk (GW). Dit practicum is gericht op verantwoordelijk en deskundig deelnemen aan een werkgroep. We behandelen beginselen van groepsdynamica en oefenen in het beïnvloeden van groepsgesprekken qua inhoud, sfeer en orde.
Presenteren (PRES). In dit practicum gaat het in eerste instantie om het overdragen van een boodschap op een ‘publiek’. Hoe kun je dat zo effectief en inspirerend mogelijk doen? We staan stil bij voorbereiding, aanpak, stijl, werkvormen en hulpmiddelen. Ook hier denken we dit jaar vooral aan toepassing in werkgroepen, zoals bij het verzorgen van een literatuurreferaat.
Reflecteren (REFL). In dit practicum leer je te reflecteren op je studievoortgang en je wetenschappelijke en levensbeschouwelijke ontwikkeling aan de hand van je biografie. Je oefent met verschillende reflectievormen: associatieve, systematische en evaluatieve. Associatieve reflectie is vooral toepasbaar bij eigen ervaringen, systematische vooral bij kennisinhouden, evaluatieve vooral in leer- en ontwikkelingssituaties.
Arbeidsmarktoriëntatie (AO). Dit onderdeel is verwerkt in de bovenstaande practica middels presentaties over toekomstperspectief en scenarioreflecties.
Socratisch gesprek (SG). Dit is een practicum waarin systematische reflectievaardigheden en gespreksvaardigheden worden gecombineerd op het terrein van filosofische reflectie. In een kleine groep en in gedisciplineerde sessies worden filosofische vragen, die aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen, gezamenlijk beantwoord via het analyseren, kritisch bevragen, beargumenteren en bediscussiëren van door de deelnemers ingebrachte ervaringsvoorbeelden. De motor voor de gedachtegang is het streven naar consensus.
Het is deels een vorm van corruptie. We hebben in de financiele sector een tijd van schandalen achter de rug. In de politiek ook, en dat is vooral onder Bush misgegaan. In beide gevallen begon 'een deel van de burgers' zich als zonnekoningen te gedragen. Deze kwesties betreffen de hele westerse wereld, die allemaal een soortgelijke trend volgen. Daarin is de VS leidend. Ik zou het dus niet direct zoeken in de details van ons Nederlands bestel, maar in deze ideologische trend.quote:Op zondag 28 december 2014 13:28 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
K ben het met je eens. Ons systeem is echter al wel zo opgezet. Verantwoording aan de tweede kamer is niet voor niets openbaar. Laten we er even vanuit gaan dat je gelijk hebt en dit niet werkt, hoe zou jij dat dan concreet willen verbeteren?
De politiek is nu nationaal, en zolang dat zo is, maakt ieder land dat zelf uit. Internationaal is er overleg, maar deze wordt gedragen door nationale overheden.quote:Schimmiger wordt het bij supranationale aangelegenheden...daar wordt van alles besloten zonder echte inspraak. Daar komt dan ook veel kritiek op (eu, ttip). Daar vind ik dat je een punt hebt. Daarnaast kun jeje afvragen of niet iedere wreledburger dan inspraak moet hebben. En hoe ga je dan om met de meerderheid die dan desharia zou willen invoeren?
Mijn klacht is dat het publieke debat disfunctioneert. Dus 'Voice' wordt ondermijnt. Als je merkt dat simpele kritiek door niemand wordt begrepen, dan kan dat duiden op corruptie. Want in corrupte organisaties wil men je niet begrijpen.quote:Op zondag 28 december 2014 12:40 schreef Ryon het volgende:
Wat betreft die radicale keuzes. Daar is het klassieke werk van Hirschman natuurlijk op toepassing van:
http://en.wikipedia.org/wiki/Exit,_Voice,_and_Loyalty
Onze organisatievormen zijn zo opgebouwd dat werknemers, leden en de politieke achterban meer mogelijkheden hebben dan alleen gebruik te maken van de 'exit'. Zij kunnen gebruik maken van een 'voice' om hun wensen en belangen kenbaar te maken. Het is een vrij eenvoudig concept met een vrij ingewikkelde (en ook gedetailleerde) uitwerking, maar als je erop gaat letten zie je het consequent terugkomen.
Goed punt en de oude tactieken werken gewoon. Brood, spelen en wat verdeel en heers...quote:Op zondag 28 december 2014 22:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mijn klacht is dat het publieke debat disfunctioneert. Dus Voice' wordt ondermijnt. Als je merkt dat simpele kritiek door niemand wordt begrepen, dan kan dat duiden op corruptie. Want in corrupte organisaties wil men je niet begrijpen.
Ik vind dat onderwerpen, waar grote belangen mee gemoeid zijn in Nederland nauwelijks van de grond komen. Ik denk aan
1. Onze moeizame discussie over de politieke steun aan de aanvalsoorlog op Irak
2. De HRA die meer dan 10 jaar het H-woord was.
3. Over topsalarissen was voor de kredietcrisis geen discussie mogelijk. Iedereen die erover klaagde werd afgeserveerd als dombo. Mensen die kritiek goed kunnen verwoorden komen nauwelijks aan het woord. En voor kritiek op het marktmodel iha moest je ook jarenlang uitwijken naar critici in het buitenland.
4. De EU. Dat project denderde door, maar nooit werd er een eerlijk publiek debat over gevoerd.
5. Nederland belasting paradijs (4000 miljard stroomt door Nederland)
Dat kan geen toeval zijn. Naar mijn gevoel duidt dat op corruptie. Hoe slagen wij erin om telkens het debat dood te slaan? Wij doen dat ook met klokkenluiders.
Eens, economie als middelbare schoolvak moet drastisch worden herzien. Om te beginnen zouden we niet meer doodgegooid moeten worden met de assumptie dat meer consumptie automatisch tot meer welvaart leidt, want zelfs onze premier gelooft nog in dat sprookje.quote:Op maandag 29 december 2014 12:23 schreef raptorix het volgende:
Voordat dit een vak word is het van belang dat kinderen eerst fatsoenlijk les krijgen in basisfundamenten, om voorbeeld te geven, bij mijn economielessen eind jaren 80 werden Keyniaanse modellen als absolute waarheid gepresenteerd, het hele pensioenstelsel werd wel uitgelegd, maar slechts als onfeilbare theorie, en zo werden nog veel meer zaken onderwezen. Om mensen kritisch te laten denken moet men zich beperken tot feiten.
Anw, ckv en levensbeschouwing schrappen, filosofie en programmeren erin. Doen we.quote:Op vrijdag 26 december 2014 15:18 schreef LelijKnap het volgende:
Dat vak noemen we 'wijsbegeerte' lijkt me?
Dat velen programmeren geinig vinden en er in de toekomst meer werknemers naar zullen vragen maakt nog niet dat het een vaardigheid is die voor het algemene publiek belangrijk is. Dan kan je ook wel het maken van een LinkedIn-profiel gaan behandelen.quote:Op maandag 29 december 2014 12:30 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Anw, ckv en levensbeschouwing schrappen, filosofie en programmeren erin. Doen we.
Als programmeur ben ik groot voorstanderquote:Op maandag 29 december 2014 12:30 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Anw, ckv en levensbeschouwing schrappen, filosofie en programmeren erin. Doen we.
De meeste mensen programmeren al dagelijks, jij ook, alleen ken je de syntax misschien nog niet. Zaken als beslissingsbomen, loops of recursie zul je dagelijks gebruiken, al was het maar in je hoofdquote:Op maandag 29 december 2014 12:39 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat velen programmeren geinig vinden en er in de toekomst meer werknemers naar zullen vragen maakt nog niet dat het een vaardigheid is die voor het algemene publiek belangrijk is. Dan kan je ook wel het maken van een LinkedIn-profiel gaan behandelen.
Kritisch omgaan met technologie is veel belangrijker dan men maar blind er mee blijven voeden..
En waarom zou je het dan als schoolvak invoeren? Enkel omdat het leuk is?quote:Op maandag 29 december 2014 12:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
De meeste mensen programmeren al dagelijks, jij ook, alleen ken je de syntax misschien nog niet. Zaken als beslissingsbomen, loops of recursie zul je dagelijks gebruiken, al was het maar in je hoofd
Oh ik zou het ook niet willen zien als compleet vak, maar iedereen die Hoger onderwijs gaat doen, of Universiteit heeft er gewoon ontzettend voordeel van, het hoeft ook geen herbruikbare software te zijn, maar gewoon een skill die nuttig is, bijvoorbeeld in de verwerking van gegevens.quote:Op maandag 29 december 2014 12:42 schreef keste010 het volgende:
[..]
En waarom zou je het dan als schoolvak invoeren? Enkel omdat het leuk is?
Voor mijn part gooi je er een introductielesje tegenaan tijdens informatica. Als mensen het dan leuk vinden kunnen ze er altijd later nog in gaan specialiseren. Die Neelie Kroes-logica dat het in het algemeen belang zou zijn is m.i. nergens op gebaseerd.
Kijk: eindelijk weer eens een post op FOK waar ik het 100% mee eens ben.quote:Op maandag 29 december 2014 12:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh ik zou het ook niet willen zien als compleet vak, maar iedereen die Hoger onderwijs gaat doen, of Universiteit heeft er gewoon ontzettend voordeel van, het hoeft ook geen herbruikbare software te zijn, maar gewoon een skill die nuttig is, bijvoorbeeld in de verwerking van gegevens.
En Neelie Kroes snapt er niet heel veel van, die denkt dat je zomaar even een tweede sillicon valley uit de grond kan stampen. Als je hightech in Nederland wilt bevorderen als overheid dan zou je bijvoorbeeld veel beter goedkope kantoorruimte kunnen faciliteren, beetje zoals dat in Berlijn het geval is.
Ik denk dat met les in klassieke logica en genoeg wiskunde iedereen vrij gemakkelijk kan leren programmeren.quote:Op maandag 29 december 2014 12:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als programmeur ben ik groot voorstander
Maar serieus, ik ben van mening dat iedereen de basis van programmeren zou moeten leren, behalve dat het een goede training is om zaken logisch aan te pakken is het ook nog eens nuttig en leuk, de meeste mensen leer ik de basis van programmeren in laten we zeggen 2 avonden, of iemand er aanleg voor heeft is een tweede. Wat dat betreft is dit een ontzettend leuk initiatief: http://www.cps.nl/l/libra(...)ave_to_disk&ext=.pdf
Volgens mij is het in London en Silicon Valley zelf enorm duur, maar daar is het geen belemmering. Berlijn heeft toevallig als voordeel dat het an sich vrij goedkoop is, maar daarvan lijkt de aantrekkingskracht mij eerder op nationaal niveau te werken dan op internationaal niveau.quote:Op maandag 29 december 2014 12:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh ik zou het ook niet willen zien als compleet vak, maar iedereen die Hoger onderwijs gaat doen, of Universiteit heeft er gewoon ontzettend voordeel van, het hoeft ook geen herbruikbare software te zijn, maar gewoon een skill die nuttig is, bijvoorbeeld in de verwerking van gegevens.
En Neelie Kroes snapt er niet heel veel van, die denkt dat je zomaar even een tweede sillicon valley uit de grond kan stampen. Als je hightech in Nederland wilt bevorderen als overheid dan zou je bijvoorbeeld veel beter goedkope kantoorruimte kunnen faciliteren, beetje zoals dat in Berlijn het geval is.
Dat zal je nog meevallen. Afgelopen jaar heb ik aan kinderen uit vwo-3 een vak mogen geven dat losjes gebaseerd was op de vrije kunsten in de oudheid. Grammatica, logica en retorica kwamen aan bod.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is wel al stof voor gevorderden.
Dat weet ik, maar het Sillicon Valley waar Kroes op doelt is dus kennelijk een soort van kolonie van startups, ik ben juist voorstander om startups zo minimaal mogelijk te faciliteren omdat je nu ziet dat veel startups te vroeg in de watten worden gelegd. Ik denk zelf dat de meeste startups te vroeg gefinancieerd worden.quote:Op maandag 29 december 2014 13:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij is het in London en Silicon Valley zelf enorm duur, maar daar is het geen belemmering. Berlijn heeft toevallig als voordeel dat het an sich vrij goedkoop is, maar daarvan lijkt de aantrekkingskracht mij eerder op nationaal niveau te werken dan op internationaal niveau.
Als je High Tech start-ups wil hebben, dan dient er een veelvoud van zaken aanwezig te zijn. Van mensen met technische kennis en mensen met ondernemerschap, bij voorkeur maar niet noodzakelijkerwijs ineen, voldoende mogelijkheden om aan kapitaal te komen, enzovoort.
Dit is niet programmeren, maar algoritmisch denken. Algoritmes zijn een onderdeel van de wiskunde. Programmeren is het omzetten van algoritmes in instructies die een computer (al dan niet met tussenstappen) begrijpt.quote:Op maandag 29 december 2014 12:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
De meeste mensen programmeren al dagelijks, jij ook, alleen ken je de syntax misschien nog niet. Zaken als beslissingsbomen, loops of recursie zul je dagelijks gebruiken, al was het maar in je hoofd
Juist als programmeur is het weer ontzettend grappig om de domeinmodellen te moeten definiëren omdat dat vaak weer voor ons een blinde vlek is, niet voor niets stuurt het bedrijf waar ik werk het liefst een team een dagje mee de werkvloer op om te zien wat er speelt.
Wat ik zelf een leuke oefening vind/vond is een standpunt te verdedigen maar dan vanuit de ogen van je tegenstanderquote:Op maandag 29 december 2014 13:12 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat zal je nog meevallen. Afgelopen jaar heb ik aan kinderen uit vwo-3 een vak mogen geven dat losjes gebaseerd was op de vrije kunsten in de oudheid. Grammatica, logica en retorica kwamen aan bod.
Bij logica heb ik toen zelfs een begin gemaakt met de uitleg en toepassing van propositie- en predikaatlogica. Bij retorica moesten de leerlingen speeches gaan analyseren (met de typische concepten die gebruikt worden in de communicatiewetenschap) en afsluitend zelfs een speech zelf geven. Vonden ze erg leuk en leerzaam.
En waar denk je dat 80% van code uit bestaatquote:Op maandag 29 december 2014 13:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dit is niet programmeren, maar algoritmisch denken. Algoritmes zijn een onderdeel van de wiskunde. Programmeren is het omzetten van algoritmes in instructies die een computer (al dan niet met tussenstappen) begrijpt.
Uit implementaties van die wiskundige algoritmes. Maar het is niet hetzelfde. Een bouwtekening is ook wat anders dan een concreet huis.quote:Op maandag 29 december 2014 13:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
En waar denk je dat 80% van code uit bestaat
Uitstekende les! Zou wat mij betreft op alle niveaus gegeven mogen worden.quote:Op maandag 29 december 2014 13:12 schreef Friek_ het volgende:
Bij logica heb ik toen zelfs een begin gemaakt met de uitleg en toepassing van propositie- en predikaatlogica. Bij retorica moesten de leerlingen speeches gaan analyseren (met de typische concepten die gebruikt worden in de communicatiewetenschap) en afsluitend zelfs een speech zelf geven. Vonden ze erg leuk en leerzaam.
Programmeren is natuurlijk wel iets meer dan leuk voor potentiële werkgevers. Het leert je juist een logisch redeneervermogen aan, vergelijkbaar met het logica-gedeelte van filosofie. Dat in combinatie met een grotere nadruk op analytische (taal)filosofie zou ik groot voorstander van zijn.quote:Op maandag 29 december 2014 12:39 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat velen programmeren geinig vinden en er in de toekomst meer werknemers naar zullen vragen maakt nog niet dat het een vaardigheid is die voor het algemene publiek belangrijk is. Dan kan je ook wel het maken van een LinkedIn-profiel gaan behandelen.
Het hangt er beetje vanaf wat je programmeert, ik programmeer over algemeen high level waar je nauwelijks te maken krijgt met wiskundige algoritmes, hoewel ik dat juist weer bijhoud door oefeningen te doen van bijvoorbeeld Project Euler (erg leuke site!).quote:Op maandag 29 december 2014 13:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Uit implementaties van die wiskundige algoritmes. Maar het is niet hetzelfde. Een bouwtekening is ook wat anders dan een concreet huis.
Dan moeten de de MBA opleidingen maar een herzien, want die doen alsof de marktmodel de waarheid is.quote:Op maandag 29 december 2014 12:23 schreef raptorix het volgende:
Voordat dit een vak word is het van belang dat kinderen eerst fatsoenlijk les krijgen in basisfundamenten, om voorbeeld te geven, bij mijn economielessen eind jaren 80 werden Keyniaanse modellen als absolute waarheid gepresenteerd, het hele pensioenstelsel werd wel uitgelegd, maar slechts als onfeilbare theorie, en zo werden nog veel meer zaken onderwezen. Om mensen kritisch te laten denken moet men zich beperken tot feiten.
Het systeem van vraag en aanbod is gewoon wetenschappelijk te bewijzen, ga nu maar eens op de markt staan met kerstspullen.quote:Op maandag 29 december 2014 13:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan moeten de de MBA opleidingen maar een herzien, want die doen alsof de marktmodel de waarheid is.
Eens. Maar wat mij betreft kan die vaardigheid tot redeneren ook los van programmeren ontwikkeld worden. M.i. is de analyse van informatie, hetgeen in mijn ogen van een veel algemener belang is, daar afdoende voor.quote:Op maandag 29 december 2014 13:20 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Programmeren is natuurlijk wel iets meer dan leuk voor potentiële werkgevers. Het leert je juist een logisch redeneervermogen aan, vergelijkbaar met het logica-gedeelte van filosofie. Dat in combinatie met een grotere nadruk op analytische (taal)filosofie zou ik groot voorstander van zijn.
Je implementeert ALTIJD wiskundige algoritmen, want algoritmen zijn inherent wiskundig. Het echte verschil tussen algoritmen en implementaties zie je pas als je ook met andere paradigma gaat werken (99% van de mensen die iets programmeren kennen eigenlijk alleen imperatieve programmeertalen, niet bijvoorbeeld logische of functionele talen). Dat is echter meer een academisch iets. Weinig mensen die voor de lol met Prolog, Erlang of Lisp aan de gang gaan. Als je echter een basisalgoritme bedenkt en dat vervolgens gaat implementeren in Java, Prolog en Lisp, dan zie je het verschil tussen algoritme en implementatie vrij helder.quote:Op maandag 29 december 2014 13:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het hangt er beetje vanaf wat je programmeert, ik programmeer over algemeen high level waar je nauwelijks te maken krijgt met wiskundige algoritmes, hoewel ik dat juist weer bijhoud door oefeningen te doen van bijvoorbeeld Project Euler (erg leuke site!).
Het idee dat er markten bestaan waar vraag en aanbod zonder inmenging op de markt van zichzelf op elkaar aansluiten is dan weer een allang achterhaald fabeltje. Onder meer omdat de assumptie van rationaliteit op geen enkele markt van toepassing is.quote:Op maandag 29 december 2014 13:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het systeem van vraag en aanbod is gewoon wetenschappelijk te bewijzen, ga nu maar eens op de markt staan met kerstspullen.
Ja uiteraard, de discussie was alleen of je dat zelf doet, immers alle programmeertalen leiden allemaal weer gewoon terug naar machine instructies, de vraag is echter of je dat zelf doet of de taal waar je in werktquote:Op maandag 29 december 2014 13:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je implementeert ALTIJD wiskundige algoritmen, want algoritmen zijn inherent wiskundig. Het echte verschil tussen algoritmen en implementaties zie je pas als je ook met andere paradigma gaat werken (99% van de mensen die iets programmeren kennen eigenlijk alleen imperatieve programmeertalen, niet bijvoorbeeld logische of functionele talen). Dat is echter meer een academisch iets. Weinig mensen die voor de lol met Prolog, Erlang of Lisp aan de gang gaan. Als je echter een basisalgoritme bedenkt en dat vervolgens gaat implementeren in Java, Prolog en Lisp, dan zie je het verschil tussen algoritme en implementatie vrij helder.
Ja maar dat is dus een ander verhaal dan marktwerking ansich, dat marktwerking anders werkt blijkt bijvoorbeeld goed op de beurs waar iedereen wilt instappen bij een hoge koers, en uitstappen bij een lagequote:Op maandag 29 december 2014 13:28 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het idee dat er markten bestaan waar vraag en aanbod zonder inmenging op de markt van zichzelf op elkaar aansluiten is dan weer een allang achterhaald fabeltje. Onder meer omdat de assumptie van rationaliteit op geen enkele markt van toepassing is.
Monolith bedoelt dat alle programma's algoritmen zijn. Dat valt overigens onder logica. Programmeren is toegepaste logica.quote:Op maandag 29 december 2014 13:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het hangt er beetje vanaf wat je programmeert, ik programmeer over algemeen high level waar je nauwelijks te maken krijgt met wiskundige algoritmes, hoewel ik dat juist weer bijhoud door oefeningen te doen van bijvoorbeeld Project Euler (erg leuke site!).
Het is een misvatting om te denken dat talen slechts verschillen in de mate waarin zij 'high-level' zijn. Logische of Functionele talen zitten in wezen gewoon vaak op hetzelfde niveau als imperatieve talen. Het verschil is de wijze waarop je er in programmeert. Logisch programmeren is gebaseerd op de formele logica, functioneel programmeren komt voort uit de lambda-calculus, terwijl imperatieve talen meer gericht zijn op het schrijven van instructies voor je machine. Binnen de imperatieve talen scheelt het inderdaad nogal op welke niveau je werkt.quote:Op maandag 29 december 2014 13:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja uiteraard, de discussie was alleen of je dat zelf doet, immers alle programmeertalen leiden allemaal weer gewoon terug naar machine instructies, de vraag is echter of je dat zelf doet of de taal waar je in werkt
Ik denk dat er weinig mensen zijn die beweren dat het idee van vraag en aanbod niet bestaat. Wel dat er in economielessen er een soort wetmatigheid wordt aangeleerd dat de markt zichzelf altijd wel corrigeert, hetgeen allang achterhaald is.quote:Op maandag 29 december 2014 13:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja maar dat is dus een ander verhaal dan marktwerking ansich, dat marktwerking anders werkt blijkt bijvoorbeeld goed op de beurs waar iedereen wilt instappen bij een hoge koers, en uitstappen bij een lage
De wet van vraag en aanbod is nog geen compleet economisch model. Om er een compleet economisch model van te maken, zijn er nog tal van aannamen nodig. De modellen die wij nu hebben zijn speelgoed modellen. Luister maar eens naar Joseph Stiglitz. Maar wij doen alsof ze waar zijn.quote:Op maandag 29 december 2014 13:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het systeem van vraag en aanbod is gewoon wetenschappelijk te bewijzen, ga nu maar eens op de markt staan met kerstspullen.
En daarom zou de vraag moeten zijn waarom de markt zich niet corrigeert.quote:Op maandag 29 december 2014 13:38 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig mensen zijn die beweren dat het idee van vraag en aanbod niet bestaat. Wel dat er in economielessen er een soort wetmatigheid wordt aangeleerd dat de markt zichzelf altijd wel corrigeert, hetgeen allang achterhaald is.
Ik doelde gewoon op het principe van vraag en aanbod, daar valt weinig op af te dingen, hoe dat zich binnen grotere economische principes laat vertalen is natuurlijk een heel ander punt wat veel lastiger te verklaren is.quote:Op maandag 29 december 2014 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wet van vraag en aanbod is nog geen compleet economisch model. Om er een compleet economisch model van te maken, zijn er nog tal van aannamen nodig. De modellen die wij nu hebben zijn speelgoed modellen. Luister maar eens naar Joseph Stiglitz. Maar wij doen alsof ze waar zijn.
Noem eens een voorbeeld van een markt die zich niet corrigieert. Volgens mij corrigeert de markt altijd alleen worden die correcties onwenselijk geacht en met veel kunst en vliegwerkt uitgesteld of de kosten ervan gesocialiseerd.quote:Op maandag 29 december 2014 13:38 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wel dat er in economielessen er een soort wetmatigheid wordt aangeleerd dat de markt zichzelf altijd wel corrigeert, hetgeen allang achterhaald is.
Er is een uitgebreide literatuur over marktfalen. Het probleem is, dat marktspelers altijd lokale deeloptimalisaties doen, en dat geeft niet dezelfde uitkomst als een globale optimalisatie.quote:Op maandag 29 december 2014 13:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
En daarom zou de vraag moeten zijn waarom de markt zich niet corrigeert.
Een MBA opleiding of een studie economie gaat niet alleen over de wet van vraag en aanbod.quote:Op maandag 29 december 2014 13:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik doelde gewoon op het principe van vraag en aanbod, daar valt weinig op af te dingen, hoe dat zich binnen grotere economische principes laat vertalen is natuurlijk een heel ander punt wat veel lastiger te verklaren is.
Laten we niet te veel offtopic gaan (neemt niet weg dat het een interessant onderwerp is).quote:Op maandag 29 december 2014 13:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is een uitgebreide literatuur over marktfalen. Het probleem is, dat marktspelers altijd lokale deeloptimalisatie doen, en geeft niet dezelfde uitkomst als een globale optimalisatie.
Een markt die zichzelf corrigeert betekent dat er een nieuw equilibrium ontstaat tussen vraag en aanbod. Echter heb je daarvoor wel een reële vraag nodig, waar ook weer het principe van rationaliteit onder druk staat. Veelal zijn de nieuwe evenwichten die ontstaan geen reflectie van daadwerkelijke kostprijs en vraagprijs.quote:Op maandag 29 december 2014 13:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Noem eens een voorbeeld van een markt die zich niet corrigieert. Volgens mij corrigeert de markt altijd alleen worden die correcties onwenselijk geacht en met veel kunst en vliegwerkt uitgesteld of de kosten ervan gesocialiseerd.
Het probleem bij discussies over economie is volgens mij meer dat veel mensen wat ze op de middelbare school leren als 'universeel toepasbare feitjes / wetten' zien, terwijl juist zaken als marktwerking in de praktijk gebonden zijn aan heel veel condities om optimaal te kunnen.quote:Op maandag 29 december 2014 13:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is een uitgebreide literatuur over marktfalen. Het probleem is, dat marktspelers altijd lokale deeloptimalisatie doen, en dat geeft niet dezelfde uitkomst als een globale optimalisatie.
[..]
Een MBA opleiding of een studie economie gaat niet alleen over de wet van vraag en aanbod.
Ik vermoed dat alle mensen die zo'n opleiding de wet van vraag en aanbod een kennen en begrijpen voordat ze beginnen. Het probleem zijn de mensen, die denken dat ze klaar zijn als ze de wet van van vraag en aanbod kennen en begrijpen.
Het lijkt me dat als de kosten hoger zijn dan de vraagprijs je de dienst of het produkt niet meer aanbiedt of produceert.quote:Op maandag 29 december 2014 13:52 schreef keste010 het volgende:
[..]
Een markt die zichzelf corrigeert betekent dat er een nieuw equilibrium ontstaat tussen vraag en aanbod. Echter heb je daarvoor wel een reële vraag nodig, waar ook weer het principe van rationaliteit onder druk staat. Veelal zijn de nieuwe evenwichten die ontstaan geen reflectie van daadwerkelijke kostprijs en vraagprijs.
Ware het niet dat de prijs die de consument in de winkel bereid is te betalen voor een product lang niet de reële vraagprijs hoeft te betekenen. Zie daar de essentie van de voorwaarde van rationaliteit.quote:Op maandag 29 december 2014 13:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het lijkt me dat als de kosten hoger zijn dan de vraagprijs je de dienst of het produkt niet meer aanbiedt of produceert.
Ik had ik zo'n eigenwijze docent Latijn, die deed dit ook. Waren een paar van de meest leerzame lessen uit mijn schoolcarrière .quote:Op maandag 29 december 2014 13:12 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat zal je nog meevallen. Afgelopen jaar heb ik aan kinderen uit vwo-3 een vak mogen geven dat losjes gebaseerd was op de vrije kunsten in de oudheid. Grammatica, logica en retorica kwamen aan bod.
Bij logica heb ik toen zelfs een begin gemaakt met de uitleg en toepassing van propositie- en predikaatlogica. Bij retorica moesten de leerlingen speeches gaan analyseren (met de typische concepten die gebruikt worden in de communicatiewetenschap) en afsluitend zelfs een speech zelf geven. Vonden ze erg leuk en leerzaam.
Ik zie het verschil niet tussen een reële vraagprijs en de prijs die de consument in de winkel bereid is te betalen?quote:Op maandag 29 december 2014 14:01 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ware het niet dat de prijs die de consument in de winkel bereid is te betalen voor een product lang niet de reële vraagprijs hoeft te betekenen. Zie daar de essentie van de voorwaarde van rationaliteit.
Dat eerste punt, je bent een van de weinigen d ie dit aanhaalt. Grappig want ik roep dat altijd tegen verstokt kapitalisten. (ik ben trouwens absoluut niet voor socialisme, dat is een andere vorm van inefficiency).quote:Op maandag 29 december 2014 13:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is een uitgebreide literatuur over marktfalen. Het probleem is, dat marktspelers altijd lokale deeloptimalisatie doen, en dat geeft niet dezelfde uitkomst als een globale optimalisatie.
[..]
Een MBA opleiding of een studie economie gaat niet alleen over de wet van vraag en aanbod.
Ik vermoed dat alle mensen die zo'n opleiding de wet van vraag en aanbod een kennen en begrijpen voordat ze beginnen. Het probleem zijn de mensen, die denken dat ze klaar zijn als ze de wet van van vraag en aanbod kennen en begrijpen.
Allereerst bied je nooit iets aan tegen een vraagprijs. Daarnaast betekent het feit dat een consument het product koopt voor die prijs niet dat dat de daadwerkelijke prijs is die aansluit bij de voorkeuren van de consument. Er zijn talloze voorbeelden van aspecten die die prijs kunnen beïnvloeden. Als consumenten volledige geïnformeerd zouden zijn over de effecten van de productie van dat product op bijv. milieu, uitbuiting, landbezit, etc. en als de consument niet continu onderhevig was aan manipulatie vanuit de producent was de prijs die zij bereid waren te betalen al heel anders geweest.quote:Op maandag 29 december 2014 14:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zie het verschil niet tussen een reële vraagprijs en de prijs die de consument in de winkel bereid is te betalen?
Je kan iets aanbieden tegen een niet reële hoge vraagprijs maar dan moet je niet vreemd opkijken dat er geen klanten komen opdagen.
Klopt, er zit meer haken en ogen aan dan alleen marktfalen. Als je strikt marktje speelt, heeft dat een uitkomst in termen van de verdeling. Men doet domweg alsof die uitkomst precies samenvalt de waarheid van het goede. Zonder zich te realiseren dat het begrip 'de waarheid van het goede' problematisch is.quote:Op maandag 29 december 2014 13:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem bij discussies over economie is volgens mij meer dat veel mensen wat ze op de middelbare school leren als 'universeel toepasbare feitjes / wetten' zien, terwijl juist zaken als marktwerking in de praktijk gebonden zijn aan heel veel condities om optimaal te kunnen.
Helemaal mee eens! Maar uiteindelijk begint het doorbreken van die trend met 1) politici die tegen dergelijke wetmatigheden in durven te gaan (zoals we in Nederland eigenlijk alleen aan de linkerkant van het politieke spectrum zien en dan nog in heel beperkte mate (Groenlinks, PvdD)); 2) het omgooien van de onderwijsmethoden economie en de opleiding van docenten daarin. Economie zou veel meer een kritisch vak moeten zijn over de interacties tussen mensen. Uiteindelijk blijft economie een sociale wetenschap.quote:Op maandag 29 december 2014 14:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt, er zit meer haken en ogen aan dan alleen marktfalen. Als je strikt marktje speelt, heeft dat een uitkomst in termen van de verdeling. Men doet domweg alsof die uitkomst precies samenvalt de waarheid van het goede. Zonder zich te realiseren dat het begrip 'de waarheid van het goede' problematisch is.
Maar niet alleen omdat men op de middelbare school deze zaken vereenvoudigd. Het is ook de ideologisch trend in de westerse wereld van de afgelopen decennia, en daardoor krijg dat soort eenzijdig gedram. Dat zie je aan het fanatisme waarmee men bepaalde slogans herhaald en niet vatbaar is voor kritiek. De ideologisch trend is voor veel mensen een belangrijker houvast dan een sluitend argument.
Het gaat niet alleen om de 'waarheid van het goede' oftewel de vraag of de uitkomst ook de meest wenselijke is. Ook simpelweg iets objectiefs als een Pareto-optimum wordt in de praktijk eigenlijk nooit bereikt door een markt in de praktijk. Bepaalde types denken dan dat overheidsinvloed reduceren tot nul dergelijke zaken wel gaat bereiken, maar dan heb je natuurlijk verre van een perfecte markt.quote:Op maandag 29 december 2014 14:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt, er zit meer haken en ogen aan dan alleen marktfalen. Als je strikt marktje speelt, heeft dat een uitkomst in termen van de verdeling. Men doet domweg alsof die uitkomst precies samenvalt de waarheid van het goede. Zonder zich te realiseren dat het begrip 'de waarheid van het goede' problematisch is.
Maar niet alleen omdat men op de middelbare school deze zaken vereenvoudigd. Het is ook de ideologisch trend in de westerse wereld van de afgelopen decennia, en daardoor krijg dat soort eenzijdig gedram. Dat zie je aan het fanatisme waarmee men bepaalde slogans herhaald en niet vatbaar is voor kritiek. De ideologisch trend is voor veel mensen een belangrijker houvast dan een sluitend argument.
Er zij vele tekortkomingen en daarom kun je het marktmodel het beste beschouwen als een speelgoed model. Ik noem er nog een paar:quote:Op maandag 29 december 2014 16:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om de 'waarheid van het goede' oftewel de vraag of de uitkomst ook de meest wenselijke is. Ook simpelweg iets objectiefs als een Pareto-optimum wordt in de praktijk eigenlijk nooit bereikt door een markt in de praktijk. Bepaalde types denken dan dat overheidsinvloed reduceren tot nul dergelijke zaken wel gaat bereiken, maar dan heb je natuurlijk verre van een perfecte markt.
Bedankt, Hans.quote:Op maandag 29 december 2014 20:42 schreef IPA35 het volgende:
Bedoelen ze met kritisch denken volgzaam Marx aanbidden of zo?
quote:Op maandag 29 december 2014 20:42 schreef IPA35 het volgende:
Bedoelen ze met kritisch denken volgzaam Marx aanbidden of zo?
Dat is een voorbeeld van onkritisch denken. 'softening the brains of the intellectual class' is een veel te vaag begrip.quote:By softening the brains of the intellectual class, ideology prepares the way for the statist machine far more effectively than any army." - Roger Scruton
Wat is dat "kritisch nadenken"?quote:Op maandag 29 december 2014 20:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bedankt, Hans.
Je mag ook even het topic lezen en inhoudelijk reageren.
Scruton doelt daar m.i. op de post-moderne denktrant die de academici in haar greep houdt. Iets wat men "kritisch denken" noemt tegenwoordig. C.q. alles reduceren tot iets wat niet werkelijk belangrijk is.quote:Op maandag 29 december 2014 20:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
By softening the brains of the intellectual class, ideology prepares the way for the statist machine far more effectively than any army." - Roger Scruton
Dat is een voorbeeld van onkritisch denken. 'softening the brains of the intellectual class' is een veel te vaag begrip.
Ik geef al aan dat een Pareto-optimum niets zegt over de wenselijkheid. Het is echter in zekere zin een objectieve maatstaf voor 'de best mogelijke uitkomst' ongeacht de wenselijkheid van die uitkomst. Mijn punt is dat er twee aspecten aan het idealiseren van middelbare schoolwijsheden zitten. Ten eerste dat markten altijd de best mogelijke uitkomst leveren ongeacht weekhartigheid. En ten tweede dat het de meest wenselijke uitkomst zou zijn.quote:Op maandag 29 december 2014 20:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er zij vele tekortkomingen en daarom kun je het marktmodel het beste beschouwen als een speelgoed model. Ik noem er nog een paar:
1. Pareto-optimaal is niet hetzelfde, als wat mensen normaal bedoelen met optimaal. Pareto-optimaal betekent dat niemand zijn positie kan verbeteren, zonder dat het het ten koste gaat van iemand anders. Een situatie kan Pareto-optimaal zijn terwijl de halve bevolking verhongerd.
2. Volgens het model heeft ieder mens een individuele nutsfunctie, die per product de nutswaarde definieert die het product voor hem heeft. Daarmee modelleert men de subjectieve voorkeuren van mensen. Volgens het standaardmodel is deze nutsfunctie statisch. In werkelijkheid hangt de nutswaarde van een product af van de situatie, en die is dynamisch. (Stel je ontmoet een leuk meisje en ze woont in New York. Daarna heb je ineens behoefte aan een vliegticket naar New York.)
3. Volgens het model optimaliseert de consument zijn nut, en de producent zijn winst. Dat betekent dat een werknemer alleen geïnteresseerd is de hoogte van zijn loon, en geen voorkeur heeft voor werk (in termen van nutswaarde). Maar mensen vinden het ene werk ook leuker dan het andere. Waarom is er geen nutsfunctie voor de productie kant van het model?
De aannamen in het model zijn vaak niet gekozen om zo geloofwaardig mogelijk te zijn, maar om het model hanteerbaar te houden. Bijvoorbeeld, als je de nutsfunctie dynamisch maakt, moet je ineens de hele interactie tussen mensen gaan volgen, om erachter te komen welke keuzes ze zullen maken. Dat wordt veel te complex. De aannamen zijn vaak met opzet ontkoppelend (ze verbreken de natuurlijk samenhang) omdat ze daarmee de complexiteit verlagen.
Men probeert deze modelen wel te verbeteren. Informatie asymmetrie is later toegevoegd en daaruit bleek dat de voorspellingen cruciaal afhangen van informatie asymmetrie. Hele deelmarkten kunnen mogelijk of onmogelijk zijn, afhankelijk van de mate van informatie asymmetrie.
Ik ben een beta. Post-modernisme heeft daar weinig invloed.quote:Op maandag 29 december 2014 20:47 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Scruton doelt daar m.i. op de post-moderne denktrant die de academici in haar greep houdt. Iets wat men "kritisch denken" noemt tegenwoordig. C.q. alles reduceren tot iets wat niet werkelijk belangrijk is.
Jij doet dan ook geen "sociale wetenschap" maar een echte wetenschap.quote:Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik ben een beta. Post-modernisme heeft daar weinig invloed.
Dat is uitgebreid aan bod gekomen. Het is een beetje vermoeiend dat mensen steeds binnen komen met oneliners zonder het topic te lezen.quote:Op maandag 29 december 2014 20:44 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Wat is dat "kritisch nadenken"?
Tegenwoordig zouden mensen wel eens een stuk minder "kritisch" mogen "nadenken".
Ik heb de OP gelezen en reageer daar op.quote:Op maandag 29 december 2014 20:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is uitgebreid aan bod gekomen. Het is een beetje vermoeiend dat mensen steeds binnen komen met oneliners zonder het topic te lezen.
Een van de betere sociale denkers hier op het forum dan weer wel.quote:Op maandag 29 december 2014 20:49 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Jij doet dan ook geen "sociale wetenschap" maar een echte wetenschap.
Waarvoor mijn respect.
Wie is dat?quote:Op maandag 29 december 2014 20:55 schreef I-care het volgende:
[..]
Een van de betere sociale denkers hier op het forum dan weer wel.
Eens.quote:Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik geef al aan dat een Pareto-optimum niets zegt over de wenselijkheid. Het is echter in zekere zin een objectieve maatstaf voor 'de best mogelijke uitkomst' ongeacht de wenselijkheid van die uitkomst. Mijn punt is dat er twee aspecten aan het idealiseren van middelbare schoolwijsheden zitten. Ten eerste dat markten altijd de best mogelijke uitkomst leveren ongeacht weekhartigheid. En ten tweede dat het de meest wenselijke uitkomst zou zijn.
Eerst stellen dat kritisch denken Marxistisch denken is, daarna niet lezen wat er verondersteld wordt met kritisch denken in de OP en daarna maar even de hele sociale wetenschap alszijnde geen echte wetenschap bestempelen. Sterk verhaal..quote:Op maandag 29 december 2014 20:44 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Wat is dat "kritisch nadenken"?
Tegenwoordig zouden mensen wel eens een stuk minder "kritisch" mogen "nadenken".
Wat ik daarmee natuurlijk impliceer is dat de studentjes geïndoctrineerd worden met linkse onzin.quote:Op maandag 29 december 2014 21:28 schreef keste010 het volgende:
[..]
Eerst stellen dat kritisch denken Marxistisch denken is, daarna niet lezen wat er verondersteld wordt met kritisch denken in de OP en daarna maar even de hele sociale wetenschap alszijnde geen echte wetenschap bestempelen. Sterk verhaal..
Zo'n vermoeden had ik al. De moeite nemen om hem te onderbouwen zal je vast niet doen? De moeite nemen om de discussie eerst te lezen neem je, gezien je vragen, immers ook niet.quote:Op maandag 29 december 2014 21:30 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Wat ik daarmee natuurlijk impliceer is dat de studentjes geïndoctrineerd worden met linkse onzin.
Zinloze prietpraat over Amerikaanse management boekjes? Alleen zieligerds trappen in die charlatanerie.quote:Op maandag 29 december 2014 21:38 schreef keste010 het volgende:
[..]
Zo'n vermoeden had ik al. De moeite nemen om hem te onderbouwen zal je vast niet doen? De moeite nemen om de discussie eerst te lezen neem je, gezien je vragen, immers ook niet.
Juist. Bedankt voor je bijdrage verder..quote:Op maandag 29 december 2014 21:43 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Zinloze prietpraat over Amerikaanse management boekjes? Alleen zieligerds trappen in die charlatanerie.
Het hele onderwerp is dan ook buitengewoon KLB waardig.quote:Op maandag 29 december 2014 21:45 schreef Monolith het volgende:
Blijft toch jammer dat mensen hier maar steeds weer komen trollen.
De sociale gevolgen zijn overigens ook niet gering. Ken je de studies van Frank, Gilovich en Regan? Waar studenten van sociale wetenschappen anders dan economie door de studie heen coöperatiever werden kon er van economiestudenten juist gesteld worden dat ze meer en meer een beeld kregen van de wereld alszijnde gedreven door eigenbelang. Ze kregen ook minder vertrouwen in anderen wat betreft het oplossen van sociale dilemma's. Wat mij betreft niet zo vreemd aangezien mainstream economie voornamelijk de wereld tot een verzameling individuen reduceert en vormen van communicatie voornamelijk vermijden in hun modellen.quote:Op maandag 29 december 2014 21:06 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Eens.
Maar niet zozeer op de middelbare school. Het idealiseren van deze ideeen stamt uit het zakenleven, dat veel belang heeft bij deze ideologie. Het is een politieke ideologie die met veel kracht is gepropageerd.
Deze ideologie wordt gepropageerd via commerciele opleidingen (In een MBA opleiding gaat men korter door de bocht dan op de middelbare school.) In Davos door 'business leaders' zoals onze Ben Verwaayen, en door speciale instituten die gefinancieerd worden door rijke individuen, zoals The Ludwig von Mises Institute in New York. Sinds 2012 ook in Nederland:
Oprichtingsbijeenkomst Ludwig von Mises Instituut Nederland
Ik denk dat je dit het beste indirect aan kunt leren (laten we de exacte definitie van kritisch denken even in het midden) door middel van andere bezigheden. Denk hierbij aan onderzoek doen (scripties etc). Een speciaal vak om kritisch te leren denken zie ik geen heil in. Vooral als we het op sociaal vlak gaan bekijken. Dan kom je ongetwijfeld uit bij politiek-filosofisch gedoe. En laat dat nou net subjectief zijn. Diegene die jou gaat leren kritisch te denken is ook maar een mensen met zijn eigen percepties. Hij of zij zal die dan willen overbrengen op de student/leerling.quote:Op maandag 29 december 2014 21:52 schreef I-care het volgende:
Wat is volgens jouw de ideale koers om te volgen IPA35 (bij benadering uiteraard)
Ik denk dat je toch de discussie even moet teruglezen. Het ging er juist om dat dergelijke waarden in het algemeen belang waren terwijl jij het aanleren van kritische vaardigheden enkel via hoger onderwijs bepleit. Ik ben het met je eens dat niet iedereen het cognitieve vermogen heeft om dergelijke vaardigheden aan te leren, maar aangezien ze van algemeen belang zijn voor burgerschap/consument is het belangrijk om een ieder die mogelijkheid te geven.quote:Op maandag 29 december 2014 22:03 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dit het beste indirect aan kunt leren (laten we de exacte definitie van kritisch denken even in het midden) door middel van andere bezigheden. Denk hierbij aan onderzoek doen (scripties etc). Een speciaal vak om kritisch te leren denken zie ik geen heil in. Vooral als we het op sociaal vlak gaan bekijken. Dan kom je ongetwijfeld uit bij politiek-filosofisch gedoe. En laat dat nou net subjectief zijn. Diegene die jou gaat leren kritisch te denken is ook maar een mensen met zijn eigen percepties. Hij of zij zal die dan willen overbrengen op de student/leerling.
Kort gezegd denk ik dat de meest mensen ieder zo hun eigen visie op dingen ontwikkelen, dat lijkt mij een feit van algemene bekendheid zelfs (fok vormt al sterk empirisch bewijs). De ene persoon leest iets en voelt zich er tot aangetrokken, de ander ziet het als oplichterij. (Denk aan de werken van Marx of zo.) Wie denkt er hier voldoende kritisch?
Een andere manier om zoiets te "leren" (voor zover je dat echt kunt leren) is veel lezen. Het bestuderen van de grote denkers en ook de geschiedenis kun je denk ik al veel uit halen.
Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik sceptisch ben over het intellectueel vermogen van de individuele mens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |