Eens, economie als middelbare schoolvak moet drastisch worden herzien. Om te beginnen zouden we niet meer doodgegooid moeten worden met de assumptie dat meer consumptie automatisch tot meer welvaart leidt, want zelfs onze premier gelooft nog in dat sprookje.quote:Op maandag 29 december 2014 12:23 schreef raptorix het volgende:
Voordat dit een vak word is het van belang dat kinderen eerst fatsoenlijk les krijgen in basisfundamenten, om voorbeeld te geven, bij mijn economielessen eind jaren 80 werden Keyniaanse modellen als absolute waarheid gepresenteerd, het hele pensioenstelsel werd wel uitgelegd, maar slechts als onfeilbare theorie, en zo werden nog veel meer zaken onderwezen. Om mensen kritisch te laten denken moet men zich beperken tot feiten.
Anw, ckv en levensbeschouwing schrappen, filosofie en programmeren erin. Doen we.quote:Op vrijdag 26 december 2014 15:18 schreef LelijKnap het volgende:
Dat vak noemen we 'wijsbegeerte' lijkt me?
Dat velen programmeren geinig vinden en er in de toekomst meer werknemers naar zullen vragen maakt nog niet dat het een vaardigheid is die voor het algemene publiek belangrijk is. Dan kan je ook wel het maken van een LinkedIn-profiel gaan behandelen.quote:Op maandag 29 december 2014 12:30 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Anw, ckv en levensbeschouwing schrappen, filosofie en programmeren erin. Doen we.
Als programmeur ben ik groot voorstanderquote:Op maandag 29 december 2014 12:30 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Anw, ckv en levensbeschouwing schrappen, filosofie en programmeren erin. Doen we.
De meeste mensen programmeren al dagelijks, jij ook, alleen ken je de syntax misschien nog niet. Zaken als beslissingsbomen, loops of recursie zul je dagelijks gebruiken, al was het maar in je hoofdquote:Op maandag 29 december 2014 12:39 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat velen programmeren geinig vinden en er in de toekomst meer werknemers naar zullen vragen maakt nog niet dat het een vaardigheid is die voor het algemene publiek belangrijk is. Dan kan je ook wel het maken van een LinkedIn-profiel gaan behandelen.
Kritisch omgaan met technologie is veel belangrijker dan men maar blind er mee blijven voeden..
En waarom zou je het dan als schoolvak invoeren? Enkel omdat het leuk is?quote:Op maandag 29 december 2014 12:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
De meeste mensen programmeren al dagelijks, jij ook, alleen ken je de syntax misschien nog niet. Zaken als beslissingsbomen, loops of recursie zul je dagelijks gebruiken, al was het maar in je hoofd
Oh ik zou het ook niet willen zien als compleet vak, maar iedereen die Hoger onderwijs gaat doen, of Universiteit heeft er gewoon ontzettend voordeel van, het hoeft ook geen herbruikbare software te zijn, maar gewoon een skill die nuttig is, bijvoorbeeld in de verwerking van gegevens.quote:Op maandag 29 december 2014 12:42 schreef keste010 het volgende:
[..]
En waarom zou je het dan als schoolvak invoeren? Enkel omdat het leuk is?
Voor mijn part gooi je er een introductielesje tegenaan tijdens informatica. Als mensen het dan leuk vinden kunnen ze er altijd later nog in gaan specialiseren. Die Neelie Kroes-logica dat het in het algemeen belang zou zijn is m.i. nergens op gebaseerd.
Kijk: eindelijk weer eens een post op FOK waar ik het 100% mee eens ben.quote:Op maandag 29 december 2014 12:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh ik zou het ook niet willen zien als compleet vak, maar iedereen die Hoger onderwijs gaat doen, of Universiteit heeft er gewoon ontzettend voordeel van, het hoeft ook geen herbruikbare software te zijn, maar gewoon een skill die nuttig is, bijvoorbeeld in de verwerking van gegevens.
En Neelie Kroes snapt er niet heel veel van, die denkt dat je zomaar even een tweede sillicon valley uit de grond kan stampen. Als je hightech in Nederland wilt bevorderen als overheid dan zou je bijvoorbeeld veel beter goedkope kantoorruimte kunnen faciliteren, beetje zoals dat in Berlijn het geval is.
Ik denk dat met les in klassieke logica en genoeg wiskunde iedereen vrij gemakkelijk kan leren programmeren.quote:Op maandag 29 december 2014 12:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als programmeur ben ik groot voorstander
Maar serieus, ik ben van mening dat iedereen de basis van programmeren zou moeten leren, behalve dat het een goede training is om zaken logisch aan te pakken is het ook nog eens nuttig en leuk, de meeste mensen leer ik de basis van programmeren in laten we zeggen 2 avonden, of iemand er aanleg voor heeft is een tweede. Wat dat betreft is dit een ontzettend leuk initiatief: http://www.cps.nl/l/libra(...)ave_to_disk&ext=.pdf
Volgens mij is het in London en Silicon Valley zelf enorm duur, maar daar is het geen belemmering. Berlijn heeft toevallig als voordeel dat het an sich vrij goedkoop is, maar daarvan lijkt de aantrekkingskracht mij eerder op nationaal niveau te werken dan op internationaal niveau.quote:Op maandag 29 december 2014 12:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh ik zou het ook niet willen zien als compleet vak, maar iedereen die Hoger onderwijs gaat doen, of Universiteit heeft er gewoon ontzettend voordeel van, het hoeft ook geen herbruikbare software te zijn, maar gewoon een skill die nuttig is, bijvoorbeeld in de verwerking van gegevens.
En Neelie Kroes snapt er niet heel veel van, die denkt dat je zomaar even een tweede sillicon valley uit de grond kan stampen. Als je hightech in Nederland wilt bevorderen als overheid dan zou je bijvoorbeeld veel beter goedkope kantoorruimte kunnen faciliteren, beetje zoals dat in Berlijn het geval is.
Dat zal je nog meevallen. Afgelopen jaar heb ik aan kinderen uit vwo-3 een vak mogen geven dat losjes gebaseerd was op de vrije kunsten in de oudheid. Grammatica, logica en retorica kwamen aan bod.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is wel al stof voor gevorderden.
Dat weet ik, maar het Sillicon Valley waar Kroes op doelt is dus kennelijk een soort van kolonie van startups, ik ben juist voorstander om startups zo minimaal mogelijk te faciliteren omdat je nu ziet dat veel startups te vroeg in de watten worden gelegd. Ik denk zelf dat de meeste startups te vroeg gefinancieerd worden.quote:Op maandag 29 december 2014 13:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij is het in London en Silicon Valley zelf enorm duur, maar daar is het geen belemmering. Berlijn heeft toevallig als voordeel dat het an sich vrij goedkoop is, maar daarvan lijkt de aantrekkingskracht mij eerder op nationaal niveau te werken dan op internationaal niveau.
Als je High Tech start-ups wil hebben, dan dient er een veelvoud van zaken aanwezig te zijn. Van mensen met technische kennis en mensen met ondernemerschap, bij voorkeur maar niet noodzakelijkerwijs ineen, voldoende mogelijkheden om aan kapitaal te komen, enzovoort.
Dit is niet programmeren, maar algoritmisch denken. Algoritmes zijn een onderdeel van de wiskunde. Programmeren is het omzetten van algoritmes in instructies die een computer (al dan niet met tussenstappen) begrijpt.quote:Op maandag 29 december 2014 12:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
De meeste mensen programmeren al dagelijks, jij ook, alleen ken je de syntax misschien nog niet. Zaken als beslissingsbomen, loops of recursie zul je dagelijks gebruiken, al was het maar in je hoofd
Juist als programmeur is het weer ontzettend grappig om de domeinmodellen te moeten definiëren omdat dat vaak weer voor ons een blinde vlek is, niet voor niets stuurt het bedrijf waar ik werk het liefst een team een dagje mee de werkvloer op om te zien wat er speelt.
Wat ik zelf een leuke oefening vind/vond is een standpunt te verdedigen maar dan vanuit de ogen van je tegenstanderquote:Op maandag 29 december 2014 13:12 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat zal je nog meevallen. Afgelopen jaar heb ik aan kinderen uit vwo-3 een vak mogen geven dat losjes gebaseerd was op de vrije kunsten in de oudheid. Grammatica, logica en retorica kwamen aan bod.
Bij logica heb ik toen zelfs een begin gemaakt met de uitleg en toepassing van propositie- en predikaatlogica. Bij retorica moesten de leerlingen speeches gaan analyseren (met de typische concepten die gebruikt worden in de communicatiewetenschap) en afsluitend zelfs een speech zelf geven. Vonden ze erg leuk en leerzaam.
En waar denk je dat 80% van code uit bestaatquote:Op maandag 29 december 2014 13:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dit is niet programmeren, maar algoritmisch denken. Algoritmes zijn een onderdeel van de wiskunde. Programmeren is het omzetten van algoritmes in instructies die een computer (al dan niet met tussenstappen) begrijpt.
Uit implementaties van die wiskundige algoritmes. Maar het is niet hetzelfde. Een bouwtekening is ook wat anders dan een concreet huis.quote:Op maandag 29 december 2014 13:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
En waar denk je dat 80% van code uit bestaat
Uitstekende les! Zou wat mij betreft op alle niveaus gegeven mogen worden.quote:Op maandag 29 december 2014 13:12 schreef Friek_ het volgende:
Bij logica heb ik toen zelfs een begin gemaakt met de uitleg en toepassing van propositie- en predikaatlogica. Bij retorica moesten de leerlingen speeches gaan analyseren (met de typische concepten die gebruikt worden in de communicatiewetenschap) en afsluitend zelfs een speech zelf geven. Vonden ze erg leuk en leerzaam.
Programmeren is natuurlijk wel iets meer dan leuk voor potentiële werkgevers. Het leert je juist een logisch redeneervermogen aan, vergelijkbaar met het logica-gedeelte van filosofie. Dat in combinatie met een grotere nadruk op analytische (taal)filosofie zou ik groot voorstander van zijn.quote:Op maandag 29 december 2014 12:39 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat velen programmeren geinig vinden en er in de toekomst meer werknemers naar zullen vragen maakt nog niet dat het een vaardigheid is die voor het algemene publiek belangrijk is. Dan kan je ook wel het maken van een LinkedIn-profiel gaan behandelen.
Het hangt er beetje vanaf wat je programmeert, ik programmeer over algemeen high level waar je nauwelijks te maken krijgt met wiskundige algoritmes, hoewel ik dat juist weer bijhoud door oefeningen te doen van bijvoorbeeld Project Euler (erg leuke site!).quote:Op maandag 29 december 2014 13:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Uit implementaties van die wiskundige algoritmes. Maar het is niet hetzelfde. Een bouwtekening is ook wat anders dan een concreet huis.
Dan moeten de de MBA opleidingen maar een herzien, want die doen alsof de marktmodel de waarheid is.quote:Op maandag 29 december 2014 12:23 schreef raptorix het volgende:
Voordat dit een vak word is het van belang dat kinderen eerst fatsoenlijk les krijgen in basisfundamenten, om voorbeeld te geven, bij mijn economielessen eind jaren 80 werden Keyniaanse modellen als absolute waarheid gepresenteerd, het hele pensioenstelsel werd wel uitgelegd, maar slechts als onfeilbare theorie, en zo werden nog veel meer zaken onderwezen. Om mensen kritisch te laten denken moet men zich beperken tot feiten.
Het systeem van vraag en aanbod is gewoon wetenschappelijk te bewijzen, ga nu maar eens op de markt staan met kerstspullen.quote:Op maandag 29 december 2014 13:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan moeten de de MBA opleidingen maar een herzien, want die doen alsof de marktmodel de waarheid is.
Eens. Maar wat mij betreft kan die vaardigheid tot redeneren ook los van programmeren ontwikkeld worden. M.i. is de analyse van informatie, hetgeen in mijn ogen van een veel algemener belang is, daar afdoende voor.quote:Op maandag 29 december 2014 13:20 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Programmeren is natuurlijk wel iets meer dan leuk voor potentiële werkgevers. Het leert je juist een logisch redeneervermogen aan, vergelijkbaar met het logica-gedeelte van filosofie. Dat in combinatie met een grotere nadruk op analytische (taal)filosofie zou ik groot voorstander van zijn.
Je implementeert ALTIJD wiskundige algoritmen, want algoritmen zijn inherent wiskundig. Het echte verschil tussen algoritmen en implementaties zie je pas als je ook met andere paradigma gaat werken (99% van de mensen die iets programmeren kennen eigenlijk alleen imperatieve programmeertalen, niet bijvoorbeeld logische of functionele talen). Dat is echter meer een academisch iets. Weinig mensen die voor de lol met Prolog, Erlang of Lisp aan de gang gaan. Als je echter een basisalgoritme bedenkt en dat vervolgens gaat implementeren in Java, Prolog en Lisp, dan zie je het verschil tussen algoritme en implementatie vrij helder.quote:Op maandag 29 december 2014 13:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het hangt er beetje vanaf wat je programmeert, ik programmeer over algemeen high level waar je nauwelijks te maken krijgt met wiskundige algoritmes, hoewel ik dat juist weer bijhoud door oefeningen te doen van bijvoorbeeld Project Euler (erg leuke site!).
Het idee dat er markten bestaan waar vraag en aanbod zonder inmenging op de markt van zichzelf op elkaar aansluiten is dan weer een allang achterhaald fabeltje. Onder meer omdat de assumptie van rationaliteit op geen enkele markt van toepassing is.quote:Op maandag 29 december 2014 13:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het systeem van vraag en aanbod is gewoon wetenschappelijk te bewijzen, ga nu maar eens op de markt staan met kerstspullen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |