abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148110428
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:42 schreef IPA35 het volgende:
Bedoelen ze met kritisch denken volgzaam Marx aanbidden of zo?
Bedankt, Hans.
Je mag ook even het topic lezen en inhoudelijk reageren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_148110478
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:42 schreef IPA35 het volgende:
Bedoelen ze met kritisch denken volgzaam Marx aanbidden of zo?
quote:
By softening the brains of the intellectual class, ideology prepares the way for the statist machine far more effectively than any army." - Roger Scruton
Dat is een voorbeeld van onkritisch denken. 'softening the brains of the intellectual class' is een veel te vaag begrip.
The view from nowhere.
pi_148110484
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2014 20:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Bedankt, Hans.
Je mag ook even het topic lezen en inhoudelijk reageren.
Wat is dat "kritisch nadenken"?

Tegenwoordig zouden mensen wel eens een stuk minder "kritisch" mogen "nadenken".
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_148110611
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

By softening the brains of the intellectual class, ideology prepares the way for the statist machine far more effectively than any army." - Roger Scruton

Dat is een voorbeeld van onkritisch denken. 'softening the brains of the intellectual class' is een veel te vaag begrip.
Scruton doelt daar m.i. op de post-moderne denktrant die de academici in haar greep houdt. Iets wat men "kritisch denken" noemt tegenwoordig. C.q. alles reduceren tot iets wat niet werkelijk belangrijk is.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_148110692
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er zij vele tekortkomingen en daarom kun je het marktmodel het beste beschouwen als een speelgoed model. Ik noem er nog een paar:

1. Pareto-optimaal is niet hetzelfde, als wat mensen normaal bedoelen met optimaal. Pareto-optimaal betekent dat niemand zijn positie kan verbeteren, zonder dat het het ten koste gaat van iemand anders. Een situatie kan Pareto-optimaal zijn terwijl de halve bevolking verhongerd.

2. Volgens het model heeft ieder mens een individuele nutsfunctie, die per product de nutswaarde definieert die het product voor hem heeft. Daarmee modelleert men de subjectieve voorkeuren van mensen. Volgens het standaardmodel is deze nutsfunctie statisch. In werkelijkheid hangt de nutswaarde van een product af van de situatie, en die is dynamisch. (Stel je ontmoet een leuk meisje en ze woont in New York. Daarna heb je ineens behoefte aan een vliegticket naar New York.)

3. Volgens het model optimaliseert de consument zijn nut, en de producent zijn winst. Dat betekent dat een werknemer alleen geïnteresseerd is de hoogte van zijn loon, en geen voorkeur heeft voor werk (in termen van nutswaarde). Maar mensen vinden het ene werk ook leuker dan het andere. Waarom is er geen nutsfunctie voor de productie kant van het model?

De aannamen in het model zijn vaak niet gekozen om zo geloofwaardig mogelijk te zijn, maar om het model hanteerbaar te houden. Bijvoorbeeld, als je de nutsfunctie dynamisch maakt, moet je ineens de hele interactie tussen mensen gaan volgen, om erachter te komen welke keuzes ze zullen maken. Dat wordt veel te complex. De aannamen zijn vaak met opzet ontkoppelend (ze verbreken de natuurlijk samenhang) omdat ze daarmee de complexiteit verlagen.

Men probeert deze modelen wel te verbeteren. Informatie asymmetrie is later toegevoegd en daaruit bleek dat de voorspellingen cruciaal afhangen van informatie asymmetrie. Hele deelmarkten kunnen mogelijk of onmogelijk zijn, afhankelijk van de mate van informatie asymmetrie.
Ik geef al aan dat een Pareto-optimum niets zegt over de wenselijkheid. Het is echter in zekere zin een objectieve maatstaf voor 'de best mogelijke uitkomst' ongeacht de wenselijkheid van die uitkomst. Mijn punt is dat er twee aspecten aan het idealiseren van middelbare schoolwijsheden zitten. Ten eerste dat markten altijd de best mogelijke uitkomst leveren ongeacht weekhartigheid. En ten tweede dat het de meest wenselijke uitkomst zou zijn.
pi_148110711
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:47 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Scruton doelt daar m.i. op de post-moderne denktrant die de academici in haar greep houdt. Iets wat men "kritisch denken" noemt tegenwoordig. C.q. alles reduceren tot iets wat niet werkelijk belangrijk is.
Ik ben een beta. Post-modernisme heeft daar weinig invloed.
The view from nowhere.
pi_148110770
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik ben een beta. Post-modernisme heeft daar weinig invloed.
Jij doet dan ook geen "sociale wetenschap" maar een echte wetenschap.
Waarvoor mijn respect.
pi_148110773
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:44 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Tegenwoordig zouden mensen wel eens een stuk minder "kritisch" mogen "nadenken".
Dat is uitgebreid aan bod gekomen. Het is een beetje vermoeiend dat mensen steeds binnen komen met oneliners zonder het topic te lezen.
pi_148110795
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2014 20:49 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is uitgebreid aan bod gekomen. Het is een beetje vermoeiend dat mensen steeds binnen komen met oneliners zonder het topic te lezen.
Ik heb de OP gelezen en reageer daar op.
pi_148111151
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:49 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Jij doet dan ook geen "sociale wetenschap" maar een echte wetenschap.
Waarvoor mijn respect.
Een van de betere sociale denkers hier op het forum dan weer wel.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_148111180
quote:
10s.gif Op maandag 29 december 2014 20:55 schreef I-care het volgende:

[..]

Een van de betere sociale denkers hier op het forum dan weer wel.
Wie is dat?
pi_148111289
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:56 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Wie is dat?
deelnemer.
pi_148111790
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik geef al aan dat een Pareto-optimum niets zegt over de wenselijkheid. Het is echter in zekere zin een objectieve maatstaf voor 'de best mogelijke uitkomst' ongeacht de wenselijkheid van die uitkomst. Mijn punt is dat er twee aspecten aan het idealiseren van middelbare schoolwijsheden zitten. Ten eerste dat markten altijd de best mogelijke uitkomst leveren ongeacht weekhartigheid. En ten tweede dat het de meest wenselijke uitkomst zou zijn.
Eens.

Maar niet zozeer op de middelbare school. Het idealiseren van deze ideeen stamt uit het zakenleven, dat veel belang heeft bij deze ideologie. Het is een politieke ideologie die met veel kracht is gepropageerd.

Deze ideologie wordt gepropageerd via commerciele opleidingen (In een MBA opleiding gaat men korter door de bocht dan op de middelbare school.) In Davos door 'business leaders' zoals onze Ben Verwaayen, en door speciale instituten die gefinancieerd worden door rijke individuen, zoals The Ludwig von Mises Institute in New York. Sinds 2012 ook in Nederland:

Oprichtingsbijeenkomst Ludwig von Mises Instituut Nederland
The view from nowhere.
pi_148112592
Ik ben inderdaad ook niet zo'n fan van het kritiekloos accepteren van de Angelsaksische MBA wijsheden. Ik lees ook steeds vaker kritiek op dat uniforme denken vanuit mensen die zelf een dergelijke achtergrond hebben.
pi_148113129
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:44 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Eerst stellen dat kritisch denken Marxistisch denken is, daarna niet lezen wat er verondersteld wordt met kritisch denken in de OP en daarna maar even de hele sociale wetenschap alszijnde geen echte wetenschap bestempelen. Sterk verhaal..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_148113253
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 21:28 schreef keste010 het volgende:

[..]

Eerst stellen dat kritisch denken Marxistisch denken is, daarna niet lezen wat er verondersteld wordt met kritisch denken in de OP en daarna maar even de hele sociale wetenschap alszijnde geen echte wetenschap bestempelen. Sterk verhaal..
Wat ik daarmee natuurlijk impliceer is dat de studentjes geïndoctrineerd worden met linkse onzin.
pi_148113714
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 21:30 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Wat ik daarmee natuurlijk impliceer is dat de studentjes geïndoctrineerd worden met linkse onzin.
Zo'n vermoeden had ik al. De moeite nemen om hem te onderbouwen zal je vast niet doen? De moeite nemen om de discussie eerst te lezen neem je, gezien je vragen, immers ook niet.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
pi_148114058
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 21:38 schreef keste010 het volgende:

[..]

Zo'n vermoeden had ik al. De moeite nemen om hem te onderbouwen zal je vast niet doen? De moeite nemen om de discussie eerst te lezen neem je, gezien je vragen, immers ook niet.
Zinloze prietpraat over Amerikaanse management boekjes? Alleen zieligerds trappen in die charlatanerie.
pi_148114134
Blijft toch jammer dat mensen hier maar steeds weer komen trollen.
pi_148114183
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 21:43 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Zinloze prietpraat over Amerikaanse management boekjes? Alleen zieligerds trappen in die charlatanerie.
Juist. Bedankt voor je bijdrage verder..
pi_148114361
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 21:45 schreef Monolith het volgende:
Blijft toch jammer dat mensen hier maar steeds weer komen trollen.
Het hele onderwerp is dan ook buitengewoon KLB waardig.
pi_148114552
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 21:06 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Eens.

Maar niet zozeer op de middelbare school. Het idealiseren van deze ideeen stamt uit het zakenleven, dat veel belang heeft bij deze ideologie. Het is een politieke ideologie die met veel kracht is gepropageerd.

Deze ideologie wordt gepropageerd via commerciele opleidingen (In een MBA opleiding gaat men korter door de bocht dan op de middelbare school.) In Davos door 'business leaders' zoals onze Ben Verwaayen, en door speciale instituten die gefinancieerd worden door rijke individuen, zoals The Ludwig von Mises Institute in New York. Sinds 2012 ook in Nederland:

Oprichtingsbijeenkomst Ludwig von Mises Instituut Nederland

De sociale gevolgen zijn overigens ook niet gering. Ken je de studies van Frank, Gilovich en Regan? Waar studenten van sociale wetenschappen anders dan economie door de studie heen coöperatiever werden kon er van economiestudenten juist gesteld worden dat ze meer en meer een beeld kregen van de wereld alszijnde gedreven door eigenbelang. Ze kregen ook minder vertrouwen in anderen wat betreft het oplossen van sociale dilemma's. Wat mij betreft niet zo vreemd aangezien mainstream economie voornamelijk de wereld tot een verzameling individuen reduceert en vormen van communicatie voornamelijk vermijden in hun modellen.
pi_148114553
Wat is volgens jouw de ideale koers om te volgen IPA35 (bij benadering uiteraard)
pi_148115172
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 21:52 schreef I-care het volgende:
Wat is volgens jouw de ideale koers om te volgen IPA35 (bij benadering uiteraard)
Ik denk dat je dit het beste indirect aan kunt leren (laten we de exacte definitie van kritisch denken even in het midden) door middel van andere bezigheden. Denk hierbij aan onderzoek doen (scripties etc). Een speciaal vak om kritisch te leren denken zie ik geen heil in. Vooral als we het op sociaal vlak gaan bekijken. Dan kom je ongetwijfeld uit bij politiek-filosofisch gedoe. En laat dat nou net subjectief zijn. Diegene die jou gaat leren kritisch te denken is ook maar een mensen met zijn eigen percepties. Hij of zij zal die dan willen overbrengen op de student/leerling.

Kort gezegd denk ik dat de meest mensen ieder zo hun eigen visie op dingen ontwikkelen, dat lijkt mij een feit van algemene bekendheid zelfs (fok vormt al sterk empirisch bewijs). De ene persoon leest iets en voelt zich er tot aangetrokken, de ander ziet het als oplichterij. (Denk aan de werken van Marx of zo.) Wie denkt er hier voldoende kritisch?

Een andere manier om zoiets te "leren" (voor zover je dat echt kunt leren) is veel lezen. Het bestuderen van de grote denkers en ook de geschiedenis kun je denk ik al veel uit halen.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik sceptisch ben over het intellectueel vermogen van de individuele mens.
pi_148115925
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 22:03 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik denk dat je dit het beste indirect aan kunt leren (laten we de exacte definitie van kritisch denken even in het midden) door middel van andere bezigheden. Denk hierbij aan onderzoek doen (scripties etc). Een speciaal vak om kritisch te leren denken zie ik geen heil in. Vooral als we het op sociaal vlak gaan bekijken. Dan kom je ongetwijfeld uit bij politiek-filosofisch gedoe. En laat dat nou net subjectief zijn. Diegene die jou gaat leren kritisch te denken is ook maar een mensen met zijn eigen percepties. Hij of zij zal die dan willen overbrengen op de student/leerling.

Kort gezegd denk ik dat de meest mensen ieder zo hun eigen visie op dingen ontwikkelen, dat lijkt mij een feit van algemene bekendheid zelfs (fok vormt al sterk empirisch bewijs). De ene persoon leest iets en voelt zich er tot aangetrokken, de ander ziet het als oplichterij. (Denk aan de werken van Marx of zo.) Wie denkt er hier voldoende kritisch?

Een andere manier om zoiets te "leren" (voor zover je dat echt kunt leren) is veel lezen. Het bestuderen van de grote denkers en ook de geschiedenis kun je denk ik al veel uit halen.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik sceptisch ben over het intellectueel vermogen van de individuele mens.
Ik denk dat je toch de discussie even moet teruglezen. Het ging er juist om dat dergelijke waarden in het algemeen belang waren terwijl jij het aanleren van kritische vaardigheden enkel via hoger onderwijs bepleit. Ik ben het met je eens dat niet iedereen het cognitieve vermogen heeft om dergelijke vaardigheden aan te leren, maar aangezien ze van algemeen belang zijn voor burgerschap/consument is het belangrijk om een ieder die mogelijkheid te geven.

Overigens staan de vaardigheden w.b. kritisch denken die bepleit werden om aan te leren op middelbare school los van visie, politieke kleur of in het algemeen inhoud. Waar ik voor pleitte was om die parallel aan elkaar te ontwikkelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')