abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147971292
Ik heb nu twee jaar op rij de opening van het academisch jaar voor masterstudenten sociale wetenschappen meegemaakt, en beide keren kwam in de toespraak van de rector naar voren wat in zijn ogen het onderscheid maakt tussen de aanwezige studenten en anderen: het vermogen om kritisch na te denken, kritisch met informatie om te gaan en kritisch het eigen werk te analyseren. Een vermogen dat studenten voornamelijk op eigen initiatief moeten ontwikkelen omdat er in het curriculum van openbaar onderwijs geen expliciete aandacht voor is.

Beide keren zat ik daar met plaatsvervangende schaamte: uiteraard zijn er cognitief verschillen tussen studenten, maar het verheffen van kritisch denken tot elite-vaardigheid gaat mij veel te ver. Daarvoor is kritisch denken een te essentieel onderdeel van goed burgerschap, van doordacht consumeren en zelfs van goed functioneren op de werkvloer.

In mijn ogen zou kritisch denken een component moeten worden van het middelbare onderwijs. Een vak (of onderdeel van een groter vak) waarin het zoeken, onderscheiden en evalueren van informatie centraal zou moeten komen te staan. Een vak waar men geleerd wordt de bron van de informatie die ze gebruiken te bestuderen en kritisch te kijken naar wat de motieven zijn achter hetgeen gesteld wordt.

Uiteraard is kritisch denken niet iets wat iedereen gegeven is, en uiteraard zullen er scholieren zijn die menen aan zo'n vak helemaal geen behoefte te hebben, maar aangezien kritisch denken verder gaat dan de voorbereiding op de arbeidsmarkt lijkt het mij essentieel iedereen hier een mogelijkheid toe te bieden. Ik heb al vaker op FOK! gesteld dat onderwijs teveel de grillen van de arbeidsmarkt wil volgen en onderwijs meer te laten richten op de vorming van het individu als meer dan alleen een voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Goed, wederom heb ik de exacte uitvoering van dit plan bewust nog even achterwege gelaten, omdat het opgooien van een proefballonnetje over het algemeen een leukere discussie oplevert. Ik ben dus benieuwd wat jullie hiervan denken.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147971475
Absoluut een schoolvak! Iedereen zou in staat moeten zijn om binnen de eigen grenzen in staat te zijn om kritisch met informatie en ideeėn om te gaan.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_147971608
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 26 december 2014 @ 12:47:14 #4
198365 Morendo
The Real Deal
pi_147971942
Dat woord 'krities' geeft me een nare bijsmaak die herinneringen oproept aan de jaren '60.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_147972166
Op zich ben ik het met TS eens, maar je doet hierbij impliciet wel een verkeerde aanname: namelijk dat onderwijs als doel heeft om je een beter mens te maken. Onderwijs heeft als doel je een goede consument te maken, en daarbij is het niet gewenst dat je al te kritisch leert nadenken. We moeten namelijk wel gewoon braaf doen wat de reclame en commercie ons opdraagt anders krijgen we nooit een gezonde economie. En ik denk dat we het allemaal wel eens moeten zijn met het feit dat de economie het allerbelangrijkste is. Kritisch nadenken is natuurlijk wel een leuke hobby maar het laat de schoorsteen niet roken.
pi_147972336
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 12:56 schreef Farenji het volgende:
Op zich ben ik het met TS eens, maar je doet hierbij impliciet wel een verkeerde aanname: namelijk dat onderwijs als doel heeft om je een beter mens te maken. Onderwijs heeft als doel je een goede consument te maken, en daarbij is het niet gewenst dat je al te kritisch leert nadenken. We moeten namelijk wel gewoon braaf doen wat de reclame en commercie ons opdraagt anders krijgen we nooit een gezonde economie. En ik denk dat we het allemaal wel eens moeten zijn met het feit dat de economie het allerbelangrijkste is. Kritisch nadenken is natuurlijk wel een leuke hobby maar het laat de schoorsteen niet roken.
Ik ben op zich wel fan van je cynisme, maar onderwijs heeft m.i. als overkoepelend doel om de vrijheid van de leerling te bevorderen. In een samenleving waar informatie in feite een primaire behoefte vervult is het om je vrijheid te waarborgen belangrijk om zo goed mogelijk met informatie om te kunnen gaan.
Je maakt impliciet eigenlijk precies het punt waardoor kritisch denken ondergesneeuwd is: vanuit de arbeidsmarkt is er weinig vraag naar kritische denkers, maar de onderliggende vraag is dan ook of we het eens zijn met de Neelie Kroes-figuren die vinden dat je maar mee moet gaan met waar de arbeidsmarkt de komende jaren banen voor biedt of dat onderwijs meer is dan dat.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147973606
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147973952
Ik denk dat het een goed schoolvak zou zijn. Ik ben niet van mening dat het expliciet iets elitairs is, wel is het vaak iets wat samenhangt met logica en verbanden zien, wat vaak terugkomt in de hogere opleidingen. Wat wel vaak voorkomt is dat mensen hun eigen kritische denkvermogen veel hoger inschatten dan het werkelijk is, iets wat in BNW goed zichtbaar is.Meer aandacht er voor op school zou geen kwaad kunnen.
Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:02:43 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147974033
Opening van academische jaar voor sociale wetenschappen ga ik ook steeds heen. Elke keer genieten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147974124
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Dan heb je het over analytisch vermogen, niet zozeer over kritisch denken. De behoefte vanuit de arbeidsmarkt is voornamelijk technocratisch: snel kunnen zoeken en filteren. Maar de vraag naar werknemers die informatie op waarde kunnen schatten, de achterliggende motieven beoordelen, argumentatie ontleden en informatie kunnen verifiėren is m.i. niet zo hoog.

Ik kan dat mis hebben hoor. Maar ik vind het ook niet bepalend in hoeverre er concrete vraag naar is vanuit de arbeidsmarkt op dit moment. Het belang ervan gaat veel verder dan de grillen van de arbeidsmarkt.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:07:20 #11
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147974155
Maar even wat serieuzer:

Het 'kritisch denken' is binnen Gedrag en Maatschappij een beetje verheven tot voornaamste competentie die je opdoet (naast de standaard academische en onderzoeksvaardigheden) als je een sociaal-wetenschappelijk studie volgt. Als ik heel eerlijk ben begrijp ik dat wel en sta ik er ook achter. Het is ook echt wat onderscheidend werkt als je eenmaal aan de arbeid gaat.

Moet het echter een competentie worden die opgenomen wordt in de basisvorming? Nee, niet echt. Dit om de simpele redenen dat de meerderheid van de mensen geen behoefte hebben aan deze competentie, het zelfs lijnrecht kan botsen met andere competenties die men ook als nuttig ervaart en dat de mensen die wel behoefte eraan hebben om dit te ontwikkelen in het hoger onderwijs al voldoende aan hun trekken komen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:09:41 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_147974202
Het is de plicht van de burger om kritisch te zijn en het is voor de overheid een plicht transparant te zijn. Helaas gaat het beide mis.
pi_147974379
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:06 schreef keste010 het volgende:

[..]

Dan heb je het over analytisch vermogen, niet zozeer over kritisch denken. De behoefte vanuit de arbeidsmarkt is voornamelijk technocratisch: snel kunnen zoeken en filteren. Maar de vraag naar werknemers die informatie op waarde kunnen schatten, de achterliggende motieven beoordelen, argumentatie ontleden en informatie kunnen verifiėren is m.i. niet zo hoog.

Ik kan dat mis hebben hoor. Maar ik vind het ook niet bepalend in hoeverre er concrete vraag naar is vanuit de arbeidsmarkt op dit moment. Het belang ervan gaat veel verder dan de grillen van de arbeidsmarkt.
Ik heb het niet over analytisch vermogen, ik noem zaken die jij aanhaalt in de OP als aspecten van kritisch denken. Kritisch zijn over je eigen werk en de verkooppraatjes van technologische oplossingen vereist natuurlijk wel analytische vaardigheden.

Het is inderdaad zeker een vaardigheid die men mee moet krijgen. Hoe hier op Fok vaak klakkeloos 'onderzoek zegt X' wordt aangenomen zonder eens even kritisch te kijken naar de bron en wat daarin wordt gesteld is wel schrijnend. Kritisch denken is echter wel meer dan de wat beperkte alfa definitie die ik hier ook vaak gehanteerd zie worden bij bepaalde mensen met robots in de sociale wetenschappen. 'Persoon X is gelieerd aan Shell dus het onderzoek is onzin' is bijvoorbeeld een type claim dat hier ook te gemakkelijk wordt gemaakt. Het wordt vaak ook gebruikt als excuus om niet over de inhoud te discussiėren. Informatie afserveren op basis van de bron is iets wat je bij de zogenaamde kritische denkers in BNW ook maar al te vaak ziet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:24:59 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147974662
Laten we wel even 'kritisch denken' als competentie erbij pakken. Ik ben anders bang dat er geen Nederlander te vinden die zichzelf niet als een kritisch persoon beschouwt. En dat kan kloppen aangezien praktisch elk proffessie en elk persoon over deze competentie moet beschikken en tot zekere hoogte ook beschikt. De vraag is alleen in hoeverre het van belang is hier extra aandacht aan te schenken.

Voor het gemak heb ik de eerste hit op google gepakt:
http://www.carrieretijger(...)nken/kritisch-denken
quote:
Kritisch denken

Kritisch denken betekent dat je onafhankelijk van anderen informatie analyseert en beoordeelt. Je komt door zorgvuldig na te denken tot je eigen, gefundeerde conclusies. De eisen die daarbij aan je gesteld worden, verschillen al naargelang het niveau van je functie of opleiding.

Kritisch denken heb je nodig in banen waarin je zelfstandig tot gefundeerde beslissingen moet komen. Daarbij kunnen de eisen die aan je gesteld worden, verschillend zijn. Van een mbo-verpleegkundige worden andere beslissingen verwacht dan van een gespecialiseerde anesthesieverpleegkundige met een hbo-opleiding. Ben je daarentegen afgestudeerd anesthesist, dan moet je weer tot een ander oplossingsniveau weten te komen. En ben je wetenschapper, dan staat de waarheid helemaal op losse schroeven, en moet je voortdurend je eigen conclusies in twijfel trekken.
Wat ik mooi vind is dat er hier onderscheid gemaakt wordt tussen opleiding en niveau. Het kritisch denken waar een verpleegkundige mee te maken krijgt is anders van vorm en niveau dan het kritisch denken van een boekhouder of een wetenschapper. Uiteindelijk is iedereen er bij gebaat om deze competentie tot op zekere hoogte hebben ontwikkeld maar de wijze waarop kan verschillend zijn.

Op de werkvloer kan kritisch denken ook een belangrijke belemmering vormen. Onze boekhouder is er uitgesproken trots op dat hij deze competentie niet beheerst, aangezien hem dat een beroerd boekhouder zou maken. Zijn taak is geld innen en rekeningen betalen, niet het financieel-strategisch beleid van onze organisatie ter discussie stellen. Daar hebben we iemand anders voor aangenomen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147974844
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik heb het niet over analytisch vermogen, ik noem zaken die jij aanhaalt in de OP als aspecten van kritisch denken. Kritisch zijn over je eigen werk en de verkooppraatjes van technologische oplossingen vereist natuurlijk wel analytische vaardigheden.

Het is inderdaad zeker een vaardigheid die men mee moet krijgen. Hoe hier op Fok vaak klakkeloos 'onderzoek zegt X' wordt aangenomen zonder eens even kritisch te kijken naar de bron en wat daarin wordt gesteld is wel schrijnend. Kritisch denken is echter wel meer dan de wat beperkte alfa definitie die ik hier ook vaak gehanteerd zie worden bij bepaalde mensen met robots in de sociale wetenschappen. 'Persoon X is gelieerd aan Shell dus het onderzoek is onzin' is bijvoorbeeld een type claim dat hier ook te gemakkelijk wordt gemaakt. Het wordt vaak ook gebruikt als excuus om niet over de inhoud te discussiėren. Informatie afserveren op basis van de bron is iets wat je bij de zogenaamde kritische denkers in BNW ook maar al te vaak ziet.
Eens, vooral dat laatste moet je zien te voorkomen. Wat dat betreft is het natuurlijk vooral afhankelijk van de motivatie/belangen van het individu (bijv. de PVV die stelt dat al het wetenschappelijk onderzoek dat hun ongelijk bewijst door linkse wetenschappers moet zijn gemaakt). Maar uiteindelijk gaat het vooral erom om men de mogelijkheid te geven om bijv. door dat soort praatjes heen te prikken.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:30:46 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147974850
Niet iedere noodzakelijke of nuttige vaardigheid hoeft een apart schoolvak te zijn, natuurlijk. Het zou natuurlijk zo maar zo kunnen zijn dat scholen hier al aandacht aan besteden als onderdeel van een ander vak.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147974910
Ik heb nog niet in een organisatie gewerkt waarin zo ongeveer iedereen tot aan de koffiejuffrouw toe de strategie kritisch bejegende. :P
Kritisch zijn betekent natuurlijk ook niet helemaal dat je op basis van onvolledige informatie je oordeel gaat geven, iets dat veel mensen in Nederland ook maar al te graag doen. Het probleem met zaken als strategie is dat iedereen er wel wat over denkt te kunnen roepen, ook al komt er in de praktijk een stuk meer bij kijken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147974956
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:30 schreef Janneke141 het volgende:
Niet iedere noodzakelijke of nuttige vaardigheid hoeft een apart schoolvak te zijn, natuurlijk. Het zou natuurlijk zo maar zo kunnen zijn dat scholen hier al aandacht aan besteden als onderdeel van een ander vak.
Dat zou ik alleen maar toejuichen. Ik stel overigens in de OP ook dat het niet per sé een apart schoolvak hoeft te zijn. Maar ken jij scholen die hier expliciet aandacht aan besteden?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147975070
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:30 schreef keste010 het volgende:

[..]

Eens, vooral dat laatste moet je zien te voorkomen. Wat dat betreft is het natuurlijk vooral afhankelijk van de motivatie/belangen van het individu (bijv. de PVV die stelt dat al het wetenschappelijk onderzoek dat hun ongelijk bewijst door linkse wetenschappers moet zijn gemaakt). Maar uiteindelijk gaat het vooral erom om men de mogelijkheid te geven om bijv. door dat soort praatjes heen te prikken.
Dat is zeker waar, maar kritisch naar onderzoek kijken vereist bijvoorbeeld al een goed begrip van statistiek. Het recente onderzoek van het WODC dat Opstelten misbruikte om te doen alsof vast stond dat 90% van de in Nederland geteelde wiet zou worden geėxporteerd was erg schrijnend. Het is ook wel treurig dat daar in de media dan niet doorheen wordt geprikt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:40:05 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147975079
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:34 schreef keste010 het volgende:

[..]

Dat zou ik alleen maar toejuichen. Ik stel overigens in de OP ook dat het niet per sé een apart schoolvak hoeft te zijn. Maar ken jij scholen die hier expliciet aandacht aan besteden?
Sterker nog, ik denk dat iedere school dit tot op zekere hoogte wel doet. In vakken als geschiedenis, economie en maatschappijleer wordt er zeker bij stil gestaan waar het gaat om het samenstellen van verslagen of het maken/houden van presentaties, en de daarbij te gebruiken bronnen.
Bij het vak Nederlands is het op alle niveaus een onderdeel van het curriculum om in het kader van tekstverklaring onderscheid te kunnen maken tussen feit, fictie, opinie en dergelijke.

Het is een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd. Het is er bovendien een die zéér lastig te omschrijven is, en dus ook zéér lastig te meten. Dat maakt het moeilijk om het te implementeren in ons schoolsysteem.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147975157
Het hele onderwijssysteem is juist gebaseerd op het leveren van gehoorzame burgers.

Twijfelen aan wat men in je stampt is iets wat daar absoluut wordt tegengewerkt!

Wat dat betreft zijn de leerfabrieken in Nederland nog middeleeuws met hun doctrines..

Kritisch nadenken heeft niets te maken met :r elite :r maar met nieuwsgierigheid naar wat er daadwerkelijk waar is.
pi_147975241
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sterker nog, ik denk dat iedere school dit tot op zekere hoogte wel doet. In vakken als geschiedenis, economie en maatschappijleer wordt er zeker bij stil gestaan waar het gaat om het samenstellen van verslagen of het maken/houden van presentaties, en de daarbij te gebruiken bronnen.
Bij het vak Nederlands is het op alle niveaus een onderdeel van het curriculum om in het kader van tekstverklaring onderscheid te kunnen maken tussen feit, fictie, opinie en dergelijke.

Het is een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd. Het is er bovendien een die zéér lastig te omschrijven is, en dus ook zéér lastig te meten. Dat maakt het moeilijk om het te implementeren in ons schoolsysteem.
Tja, voor zover ik me herinner wordt er vooral gesteld dat je informatie niet rechtstreeks van internet mag kopieren en dat Wikipedia fout is. Het omgaan met bronnen beperkt zich vooral tot het zoeken en screenen van informatie. De vragen waarom bepaalde informatie wel of niet klopt, danwel beter is dan andere informatie heb ik zelden terug zien komen.

Ik ben het overigens wel met Monolith eens dat er een limiet zit aan wat je wat dat betreft van scholieren mag verwachten. Maar de basis (bijv. in de vorm van welke vragen je moet stellen bij het beoordelen van informatie en hoe je argumentatie kan ontleden) is m.i. op alle niveaus aan te leren.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147975281
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Dat is ook precies de makke, kritisch denken wordt de beta's wel geleerd. Het is een voorwaarde voor de ontwikkeling van wetenschap en techniek. Echter bij de niet-beta's is kritisch denken niet ontwikkeld of zelfs ongewenst en men ziet de beta's als nerds, een soort slaven met opleiding.
Waar het de niet-beta's werkelijk om gaat is juist sociale netwerken, bestuurders die bestuurders kennen om op deze wijze macht te houden en uit te breiden.
Kritisch denken is dus eigenlijk voor de armen, de onmachtigen, de slaven. ;(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:51:13 #24
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147975295
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat is zeker waar, maar kritisch naar onderzoek kijken vereist bijvoorbeeld al een goed begrip van statistiek. Het recente onderzoek van het WODC dat Opstelten misbruikte om te doen alsof vast stond dat 90% van de in Nederland geteelde wiet zou worden geėxporteerd was erg schrijnend. Het is ook wel treurig dat daar in de media dan niet doorheen wordt geprikt.
Doel van dat onderzoek was om de eerder (in 2012) aan de Kamer overlegde cijfers te valideren. Dat deed het rapport. Ondanks dat er een flinke onzekerheidsmarge in de schatting zat bevestigde het wel het eerder door de minister geschetste beeld dat de meerderheid van de hennepteelt het buitenland ingaat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147975322
quote:
Briljant is die _O_
-XOXO-
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:52:41 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147975328
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:50 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dat is ook precies de makke, kritisch denken wordt de beta's wel geleerd. Het is een voorwaarde voor de ontwikkeling van wetenschap en techniek. Echter bij de niet-beta's is kritisch denken niet ontwikkeld of zelfs ongewenst en men ziet de beta's als nerds, een soort slaven met opleiding.
Waar het de niet-beta's werkelijk om gaat is juist sociale netwerken, bestuurders die bestuurders kennen om op deze wijze macht te houden en uit te breiden.
Kritisch denken is dus eigenlijk voor de armen, de onmachtigen, de slaven. ;(
Bekijk even mijn post en link over 'kritisch denken' voordat iedereen zijn eigen invulling gaat gebruiken ;) en we weer tot een zinloze bčta niet bčta discussie komen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147975414
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Doel van dat onderzoek was om de eerder (in 2012) aan de Kamer overlegde cijfers te valideren. Dat deed het rapport. Ondanks dat er een flinke onzekerheidsmarge in de schatting zat bevestigde het wel het eerder door de minister geschetste beeld dat de meerderheid van de hennepteelt het buitenland ingaat.
Nee dat deed het niet. Het was inderdaad een onderzoek naar de mogelijkheden en beperkingen van het onderzoek, maar als je het daadwerkelijk las, dan zag je dat het 95%-betrouwbaarheidsinterval initieel op iets van 90 tot 900 ton lag. Vervolgens werd er een Monte Carlo analyse gedaan zo uit mijn hoofd, waarbij in het rapport zelf al werd gesteld dat die helemaal niet echt lekker toepasbaar was op de beschikbare informatie. Echter ook na deze analyse kwam men boog steeds uit op iets van 60 of 70% tot 90% als export voor het 95%-betrouwbaarheidsinterval. Ivo stelt vervolgens doodleuk dat 90% wordt geėxporteerd.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147975421
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:52 schreef Ryon het volgende:

[..]

Bekijk even mijn post en link over 'kritisch denken' voordat iedereen zijn eigen invulling gaat gebruiken ;) en we weer tot een zinloze bčta niet bčta discussie komen.
Als je de eerste hit op google neemt en daar je verhaal op baseert vind ik dat niet een voorbeeld van kritisch denken :)
TS is echter ruim in zijn definitie over wat kritisch denken is, hij heeft het zelfs over een voorwaarde om een goed burger te zijn. het is dus niet nodig het begrip kritisch denken in te perken tot het "braaf" functioneren op de werkvloer.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:59:34 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147975453
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:48 schreef keste010 het volgende:

[..]

Tja, voor zover ik me herinner wordt er vooral gesteld dat je informatie niet rechtstreeks van internet mag kopieren en dat Wikipedia fout is. Het omgaan met bronnen beperkt zich vooral tot het zoeken en screenen van informatie. De vragen waarom bepaalde informatie wel of niet klopt, danwel beter is dan andere informatie heb ik zelden terug zien komen.

Ik ben het overigens wel met Monolith eens dat er een limiet zit aan wat je wat dat betreft van scholieren mag verwachten. Maar de basis (bijv. in de vorm van welke vragen je moet stellen bij het beoordelen van informatie en hoe je argumentatie kan ontleden) is m.i. op alle niveaus aan te leren.
Ik beweer ook niet dat het op iedere school even ver wordt uitgewerkt en even concreet wordt gemaakt voor de leerling. Ik beweer zelfs niet dat je één school kan vinden die dit inzet op een manier die jij in gedachten hebt.

Je moet je wel afvragen of dat kan, en of het nodig is. En voor wie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147975780
Dat vak noemen we 'wijsbegeerte' lijkt me?
  vrijdag 26 december 2014 @ 15:18:40 #31
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147975783
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:57 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als je de eerste hit op google neemt en daar je verhaal op baseert vind ik dat niet een voorbeeld van kritisch denken :)
Dat mag je natuurlijk vinden, het is en blijft een vrij land en een ieder mag zijn eigen definities bedenken ;) Maar ironisch en wellicht paradoxaal genoeg is dat het juist wel een goed voorbeeld van kritisch denken. Zelfstandig onderzoek doen naar de gangbare definities (bijv via google) en je afwegingen onderbouwen in plaats van klakkeloos je eigen interpretatie (op grond van je eigen beperkte referentiekader) erop los laten is een van de kenmerken van een kritische houding. Mensen zijn uit zichzelf geneigd om als zij een term zien daar een duiding aan te geven die zij zelf als prettig of als wenselijk ervaren. Zonder zich af te vragen of hun definitie van het concept wel de gangbare is of dat de ander wellicht iets anders bedoelt. Klein beetje onderzoek (eerste hit op google nemen bijvoorbeeld) levert vaak al een veel completer beeld op.

Een van de problemen is juist dat men dan te gemakkelijk informatie opneemt en plaats in bestaande denkkaders. Kritisch denken houdt in dat je kan 'ontsnappen' aan je eigen (beperkte) bestaande kaders en a.d.h.v onderzoek een gefundeerde uitspraak kan doen. Dus informatie verzamelt (wat bedoelen andere mensen? Wat hebben zij erover geschreven? In hoeverre komt dat overeen met mijn kennis? Is er sprake van een tegenstelling?) en vandaar uit verder redeneren of dat concept juist onderbouwd tegenspreken. Dat is vrij pittig en de meeste mensen kunnen het niet.
quote:
TS is echter ruim in zijn definitie over wat kritisch denken is, hij heeft het zelfs over een voorwaarde om een goed burger te zijn. het is dus niet nodig het begrip kritisch denken in te perken tot het "braaf" functioneren op de werkvloer.
Ik ben het met je eens dat het niet nodig is om het daar toe te beperken maar die beperking brengt niemand in ;) Competenties die op de werkvloer van toepassing zijn, komen wel vaker van pas in meer aspecten van het maatschappelijk leven. Kritisch denken is daar één van en om die reden valt ook goed te onderbouwen dat het een competentie is die meer aandacht verdient.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 26 december 2014 @ 15:35:22 #32
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_147976122
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee dat deed het niet. Het was inderdaad een onderzoek naar de mogelijkheden en beperkingen van het onderzoek, maar als je het daadwerkelijk las, dan zag je dat het 95%-betrouwbaarheidsinterval initieel op iets van 90 tot 900 ton lag. Vervolgens werd er een Monte Carlo analyse gedaan zo uit mijn hoofd, waarbij in het rapport zelf al werd gesteld dat die helemaal niet echt lekker toepasbaar was op de beschikbare informatie. Echter ook na deze analyse kwam men boog steeds uit op iets van 60 of 70% tot 90% als export voor het 95%-betrouwbaarheidsinterval. Ivo stelt vervolgens doodleuk dat 90% wordt geėxporteerd.
Ik heb de stelling van Ivo dat 90% wordt geėxporteerd niet zo snel terug kunnen vinden. Ik kan wel begrijpen dat er media zijn die dat percentage (ik geloof dat 94% ook een mogelijkheid was) hebben overgenomen en dat klopt inderdaad gewoon niet. In het rapport wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan alle onzekerheden en dat die 90% een bovengrens vormt.

Onze grote vriend Ivo had het onderzoek echter uit laten voeren om zijn vorige cijfers te valideren. Namelijk dat de binnenlandse consumptie in geen verhouding staat tot productie en de export. Zou men namelijk de teelt legitimeren voor binnenlandse consumptie dan is daarmee het probleem (de overlast van de productie) niet mee weggenomen. Los van alle marges en onzekerheden is dat een claim van Opstelten die kan blijven staan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_147976479
Euh, waren het niet juist met name hoogopgeleiden die zo zouden dwepen met ik noem maar iets: homeopathie? :') En zijn het niet juist de sociaal-'wetenschappelijke' studies waarin zo enorm gefraudeerd was en waarin onderzoeken soms toch wel heel (politiek) gekleurd lijken? :')

"Oh kijk ons toch eens goed zijn, zoveel beter dan de anderen. Die zijn maar dom." :9~
Je suis Charlie Sheen
pi_147976700
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 15:35 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb de stelling van Ivo dat 90% wordt geėxporteerd niet zo snel terug kunnen vinden. Ik kan wel begrijpen dat er media zijn die dat percentage (ik geloof dat 94% ook een mogelijkheid was) hebben overgenomen en dat klopt inderdaad gewoon niet. In het rapport wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan alle onzekerheden en dat die 90% een bovengrens vormt.

Onze grote vriend Ivo had het onderzoek echter uit laten voeren om zijn vorige cijfers te valideren. Namelijk dat de binnenlandse consumptie in geen verhouding staat tot productie en de export. Zou men namelijk de teelt legitimeren voor binnenlandse consumptie dan is daarmee het probleem (de overlast van de productie) niet mee weggenomen. Los van alle marges en onzekerheden is dat een claim van Opstelten die kan blijven staan.
Nee, die claim houdt op basis van dit rapport nog steeds geen stand. Of eigenlijk blijkt dat er niet echt heel veel zinnigs over te zeggen valt. Zie ook dit topic:
NWS / Meeste wiet voor export gekweekt

Wat is bovendien 'in geen verhouding'? Is dat 30% export, 50%, 70%, 90%?
En nog belangrijker, ook al wordt 80% geėxporteerd, dan nog kun je niet zo maar stellen dat regulering van teelt niets oplost. Het reguleren van de binnenlandse teelt neemt in ieder geval een deel van de illegale teelt in woonhuizen weg die gevaar opleveren voor de omgeving bijvoorbeeld. Daarbij krijg je er een belastbare teelt voor terug. Ook weten we natuurlijk niet in hoeverre er een relatie is tussen teelt voor binnenlands gebruik en teelt voor export en wat het wegnemen van die teelt voor binnenlands gebruik voor effect heeft op de markt als geheel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147977285
Onzin TS vergeet dat niet iedereen wetenschappelijk onderwijs krijgt.

Kader en basis hebben niks aan kritisch denken. Laat mensen toch zelf weten wat ze willen denken. Biologie en wiskunde zijn vakken godsdienst, muziek en "kritisch denken" niet.
Felix
pi_147977322
Bedankt Hans.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147977352
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 16:26 schreef FelixDB het volgende:
Onzin TS vergeet dat niet iedereen wetenschappelijk onderwijs krijgt.

Kader en basis hebben niks aan kritisch denken. Laat mensen toch zelf weten wat ze willen denken. Biologie en wiskunde zijn vakken godsdienst, muziek en "kritisch denken" niet.
Als je nou even de OP leest dan zie je dat ik juist het belang van kritisch denken voor meer dan alleen wetenschappelijk onderwijs bespreek :') Maar goed, jij bent dan ook één van degenen die iets kritischer denken het meest zou kunnen gebruiken..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147977394
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 16:29 schreef keste010 het volgende:

[..]

Als je nou even de OP leest dan zie je dat ik juist het belang van kritisch denken voor meer dan alleen wetenschappelijk onderwijs bespreek :') Maar goed, jij bent dan ook één van degenen die iets kritischer denken het meest zou kunnen gebruiken..
Of het levende bewijs dat je van MBO'ers niet al te veel kunt verwachten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147977728
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 16:29 schreef keste010 het volgende:

[..]

Als je nou even de OP leest dan zie je dat ik juist het belang van kritisch denken voor meer dan alleen wetenschappelijk onderwijs bespreek :') Maar goed, jij bent dan ook één van degenen die iets kritischer denken het meest zou kunnen gebruiken..
Wat heeft kader en basis nou aan kritisch denken.

En als een PVV'er kritisch denkt over islam dan is meneer niet te spreken.

Verder vind ik kritisch zijn een hele goede eigenschap.
Felix
pi_147978028
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 16:44 schreef FelixDB het volgende:

[..]

Wat heeft kader en basis nou aan kritisch denken.

En als een PVV'er kritisch denkt over islam dan is meneer niet te spreken.

Verder vind ik kritisch zijn een hele goede eigenschap.
Jij verwart kritisch denken met kritiek hebben. Juist de kritiek op de islam is zelden gebaseerd op bijv. de wetenschappelijke opvattingen hierover. Op Internet kan iedereen met een onderbuikgevoel wel een onderbouwing voor zijn of haar standpunt vinden. De essentie zit hem in het kunnen vinden en gebruiken van betrouwbare informatie.

En juist daarom is het belangrijk dat op elk niveau van onderwijs er aandacht besteed wordt aan omgaan met informatie. Niet alleen vanwege zijn/haar baan, maar ook vanwege het functioneren als burger of consument.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147978087
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 16:26 schreef FelixDB het volgende:
Onzin TS vergeet dat niet iedereen wetenschappelijk onderwijs krijgt.

Kader en basis hebben niks aan kritisch denken. Laat mensen toch zelf weten wat ze willen denken. Biologie en wiskunde zijn vakken godsdienst, muziek en "kritisch denken" niet.
Ik vind het nogal denigrerend om vanuit te gaan dat kader en basis niks aan kritisch denken hebben.
ROBODEMONS..................|:(
  vrijdag 26 december 2014 @ 16:57:13 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147978107
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 16:44 schreef FelixDB het volgende:
Wat heeft kader en basis nou aan kritisch denken.
Wellicht steken ze er nog wat zinnigs van op. Zoals dat iemand die harder schreeuwt niet ineens meer gelijk heeft, of dat iets nog niet waarheid wordt omdat heel veel mensen het denken of zeggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147978272
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 16:56 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik vind het nogal denigrerend om vanuit te gaan dat kader en basis niks aan kritisch denken hebben.
Hahaha :') het hoogopgeleid meneertje weet weer hoe het er op kader/basis niveau aan toe gaat.
Felix
  vrijdag 26 december 2014 @ 17:05:17 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147978312
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:03 schreef FelixDB het volgende:

[..]

Hahaha :') het hoogopgeleid meneertje weet weer hoe het er op kader/basis niveau aan toe gaat.
En jij weet het uit eigen ervaring?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147978317
Mag dat zwakzinnige getroll achterwege blijven? Het was best een aardig topic.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147978457
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 16:54 schreef keste010 het volgende:

[..]

Jij verwart kritisch denken met kritiek hebben. Juist de kritiek op de islam is zelden gebaseerd op bijv. de wetenschappelijke opvattingen hierover. Op Internet kan iedereen met een onderbuikgevoel wel een onderbouwing voor zijn of haar standpunt vinden. De essentie zit hem in het kunnen vinden en gebruiken van betrouwbare informatie.

En juist daarom is het belangrijk dat op elk niveau van onderwijs er aandacht besteed wordt aan omgaan met informatie. Niet alleen vanwege zijn/haar baan, maar ook vanwege het functioneren als burger of consument.
Nee IS en de koran zijn geen goede argumenten. De koran is een boek vol met haat alleen lezen sommige het niet goed of interpreteren ze het verkeerd dit zijn de gematigde moslims (of christenen).

Jij kijkt met je WO pet neer op de rest maar jij weet niet hoe laagopgeleiden functioneren. De ene keer zitten jullie (vaak op fok) (en ik heb het over sommige hoogopgeleiden) te kankeren op de fabrieks arbeiders en stratenmakers omdat ze dom zijn.

Maar in de politiek zijn jullie moraalridders en moeten ze geholpen worden. Als je niet weet hoe ze in elkasr zitten (ik weet bijna zeker dat u ze niet kent) probeer dan niet voor ze te denken.
Felix
pi_147978474
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En jij weet het uit eigen ervaring?
De meeste van mijn vrienden hebben kader/basis gedaan en ik heb zelf VMBO-T gedaan.
Felix
pi_147978486
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:10 schreef FelixDB het volgende:
Nee IS en de koran zijn geen goede argumenten. De koran is een boek vol met haat alleen lezen sommige het niet goed of interpreteren ze het verkeerd dit zijn de gematigde moslims (of christenen).
Je wilt toch niet zeggen dat gematigde christenen de bijbel niet goed lezen en interpreteren? :')
Het christendom is gebasseerd op het nieuwe testament en daar wordt amper gepraat over geweld, of eigenlijk helemaal niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_147978543
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je wilt toch niet zeggen dat gematigde christenen de bijbel niet goed lezen en interpreteren? :')
Dit is mijn laatste offtopic.

Ze maken van de bijbel een verhaal uit 2014 terwijl het een verhaal van 2014 jaar terug is.

Vroeger was de wereld niet zo complex. Vroeger konden homosexuelen nog verbrand worden. Vroeger bestond arbortus niet. Vroeger werd atheisme voor he gehouden. Vroeger "bestonden" er heksen.
Felix
pi_147978562
Arbortus, dat is zeker het verwijderen van een foetus op arbotechnisch verantwoorde wijze.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147978571
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:14 schreef FelixDB het volgende:

[..]

Dit is mijn laatste offtopic.

Ze maken van de bijbel een verhaal uit 2014 terwijl het een verhaal van 2014 jaar terug is.

Vroeger was de wereld niet zo complex. Vroeger konden homosexuelen nog verbrand worden. Vroeger bestond arbortus niet. Vroeger werd atheisme voor he gehouden. Vroeger "bestonden" er heksen.
wie is ze? gematige christenen of orthodoxe christenen (die je eigenlijk alleen maar significant in de VS tegenkomt)
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_147978617
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

wie is ze? gematige christenen of orthodoxe christenen (die je eigenlijk alleen maar significant in de VS tegenkomt)
Ik ga niet iemand anders zijn topic verkloten ik zie je bij een topic over geloof ofzo.
Felix
pi_147978618
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:10 schreef FelixDB het volgende:

[..]

Nee IS en de koran zijn geen goede argumenten. De koran is een boek vol met haat alleen lezen sommige het niet goed of interpreteren ze het verkeerd dit zijn de gematigde moslims (of christenen).

Jij kijkt met je WO pet neer op de rest maar jij weet niet hoe laagopgeleiden functioneren. De ene keer zitten jullie (vaak op fok) (en ik heb het over sommige hoogopgeleiden) te kankeren op de fabrieks arbeiders en stratenmakers omdat ze dom zijn.

Maar in de politiek zijn jullie moraalridders en moeten ze geholpen worden. Als je niet weet hoe ze in elkasr zitten (ik weet bijna zeker dat u ze niet kent) probeer dan niet voor ze te denken.
Ik heb vele laagopgeleide vrienden, dus daar ga je met je "bijna zeker dat ik ze niet ken". Niet dat dat voor deze discussie relevant is, maar je slaat maar wat in het wild rond met je opmerking dat 'wij' op 'ze' zouden zitten te kankeren. Ik beoordeel mensen niet zomaar op opleiding, afkomst, leeftijd of boek dat ze lezen, maar jij wil elk persoon in een hokje plaatsen om complexiteiten die je niet begrijpt te kunnen versimpelen.

Jij bent hier degene die aangeeft dat lageropgeleiden het niet nodig hebben, terwijl ik hier juist het algemeen belang aangeef. Dan is het totaal niet relevant of ik weet hoe het er in MBO, HBO of waar dan ook aan toe gaat. Kritisch denken is voor elke burger en consument relevant en het zou in ieder geval het niveau van discussie hier op FOK erg omhoog kunnen brengen.

(En nee, ik ga bewust hier niet in op je bedroevende Islam-argumentatie, want daar hebben we al genoeg topics over).
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147978634
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:18 schreef FelixDB het volgende:

[..]

Ik ga niet iemand anders zijn topic verkloten ik zie je bij een topic over geloof ofzo.
Dit gaat over kritisch nadenken en dit specifieke geval leer je niet op school.

Het is apart dat je implicieert dat er een goede manier is om de bijbel te lezen, iets wat eeuwen werd veronderstelt door de verschrikkelijkste mensen die er op de aarde rondliepen omdat ze zo alles voor elkaar konden krijgen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_147978684
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:15 schreef Monolith het volgende:
Arbortus, dat is zeker het verwijderen van een foetus op arbotechnisch verantwoorde wijze.
Nee, je begrijpt toch wel dat hij naar het latijnse 'arbor' verwijst en dus wil aangeven dat vroeger het verwijderen van bomen niet bestond?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147978720
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:18 schreef keste010 het volgende:

[..]

Ik heb vele laagopgeleide vrienden, dus daar ga je met je "bijna zeker dat ik ze niet ken". Niet dat dat voor deze discussie relevant is, maar je slaat maar wat in het wild rond met je opmerking dat 'wij' op 'ze' zouden zitten te kankeren. Ik beoordeel mensen niet zomaar op opleiding, afkomst, leeftijd of boek dat ze lezen, maar jij wil elk persoon in een hokje plaatsen om complexiteiten die je niet begrijpt te kunnen versimpelen.

Jij bent hier degene die aangeeft dat lageropgeleiden het niet nodig hebben, terwijl ik hier juist het algemeen belang aangeef. Dan is het totaal niet relevant of ik weet hoe het er in MBO, HBO of waar dan ook aan toe gaat. Kritisch denken is voor elke burger en consument relevant en het zou in ieder geval het niveau van discussie hier op FOK erg omhoog kunnen brengen.

(En nee, ik ga bewust hier niet in op je bedroevende Islam-argumentatie, want daar hebben we al genoeg topics over).
Ik heb bewust tussen haakjes gezet dat jij dat nog niet gezegd hebt.

Verder verwijs ik je graag naar de FOK scholieren sectie.
Felix
pi_147978751
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:20 schreef keste010 het volgende:

[..]

Nee, je begrijpt toch wel dat hij naar het latijnse 'arbor' verwijst en dus wil aangeven dat vroeger het verwijderen van bomen niet bestond?
Slechts twee jaar latijn gehad en dat is alweer bijna 20 jaar geleden, dus dat was me even ontschoten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147978806
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:22 schreef FelixDB het volgende:

[..]

Ik heb bewust tussen haakjes gezet dat jij dat nog niet gezegd hebt.

Verder verwijs ik je graag naar de FOK scholieren sectie.
Dus als jij stelt dat je ergens bijna zeker van bent maar het tussen haakjes zet dan betekent het dat je er eigenlijk niet zo zeker van bent?

Die FOK scholieren sectie mag je houden; ik geef je net aan waarom kritisch denken voor elke bewoner belangrijk is en reageerde daarmee op jouw foute constatering dat MBO'ers het niet nodig zouden hebben.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147978816
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit gaat over kritisch nadenken en dit specifieke geval leer je niet op school.

Het is apart dat je implicieert dat er een goede manier is om de bijbel te lezen, iets wat eeuwen werd veronderstelt door de verschrikkelijkste mensen die er op de aarde rondliepen omdat ze zo alles voor elkaar konden krijgen....
De bijbel is een mooi voorbeeld van kritisch nadenken (dit gaat over religie :') ) er is 0 bewijs voor het bestaan van god. Toch geloven mensen er in. Allemaal leuk en aardig maar het is niet kritisch denken.

PS zullen we het niet over religie hebben.
Felix
pi_147978827
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:26 schreef FelixDB het volgende:

[..]

De bijbel is een mooi voorbeeld van kritisch nadenken (dit gaat over religie :') ) er is 0 bewijs voor het bestaan van god. Toch geloven mensen er in. Allemaal leuk en aardig maar het is niet kritisch denken.

PS zullen we het niet over religie hebben.
ag maar eens theologie op de universiteit studeren dan hoor je niks anders over kritisch nadenken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_147978883
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:26 schreef keste010 het volgende:

[..]

Dus als jij stelt dat je ergens bijna zeker van bent maar het tussen haakjes zet dan betekent het dat je er eigenlijk niet zo zeker van bent?

Die FOK scholieren sectie mag je houden; ik geef je net aan waarom kritisch denken voor elke bewoner belangrijk is en reageerde daarmee op jouw foute constatering dat MBO'ers het niet nodig zouden hebben.
De kader en basis scholieren die ik ken denken aan uitgaan en bier. Ze hebben het niet zo met school en zijn niet boek slim. En dan wil jij hen leren kritisch denken? Doe dat op het vmbo-t havo en vwo daar heeft u merr succes.
Felix
pi_147978889
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:23 schreef Monolith het volgende:

[..]

Slechts twee jaar latijn gehad en dat is alweer bijna 20 jaar geleden, dus dat was me even ontschoten.
Nou vooruit. Maar laat ik het niet nog eens zien! Die arme jongen voelt zich al zo weinig begrepen..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147978903
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:28 schreef FelixDB het volgende:

[..]

Doe dat op het vmbo-t havo en vwo daar heeft u merr succes.
Misschien moet je de OP even wat beter lezen..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147979041
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:28 schreef FelixDB het volgende:

[..]

De kader en basis scholieren die ik ken denken aan uitgaan en bier. Ze hebben het niet zo met school en zijn niet boek slim. En dan wil jij hen leren kritisch denken? Doe dat op het vmbo-t havo en vwo daar heeft u merr succes.
Het is best leuk dat de laagopgeleide jonge Knulletjes ook mee willen discussiėren, maar het is wel handig als je eerst eens probeert te begrijpen waar het topic over gaat. We, of nou Janneke in ieder geval, leren die kindertjes een aantal zaken zoals basale wiskunde, Nederlands, geschiedenis, enzovoort. Het idee van TS is om een vaardigheid als kritisch denken ook onderdeel te maken van die vorming. Wat dat kritisch denken precies inhoudt geeft TS ook aan.

Dat dit een vaardigheid is die ook op lagere niveaus relevant is onder andere vanuit carričreperspectief, is al aangegeven door een aantal mensen in dit topic. Of scholieren liever neuken en bier zuipen is daarbij niet bijster relevant.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147979792
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:07 schreef Ryon het volgende:
Maar even wat serieuzer:

Het 'kritisch denken' is binnen Gedrag en Maatschappij een beetje verheven tot voornaamste competentie die je opdoet (naast de standaard academische en onderzoeksvaardigheden) als je een sociaal-wetenschappelijk studie volgt. Als ik heel eerlijk ben begrijp ik dat wel en sta ik er ook achter. Het is ook echt wat onderscheidend werkt als je eenmaal aan de arbeid gaat.

Moet het echter een competentie worden die opgenomen wordt in de basisvorming? Nee, niet echt. Dit om de simpele redenen dat de meerderheid van de mensen geen behoefte hebben aan deze competentie, het zelfs lijnrecht kan botsen met andere competenties die men ook als nuttig ervaart en dat de mensen die wel behoefte eraan hebben om dit te ontwikkelen in het hoger onderwijs al voldoende aan hun trekken komen.
Kun je dat nader toelichten? Wat bedoel je als je zegt dat het lijnrecht tegenover andere competenties zou kunnen staan.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_147980702
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:24 schreef Ryon het volgende:
Laten we wel even 'kritisch denken' als competentie erbij pakken. Ik ben anders bang dat er geen Nederlander te vinden die zichzelf niet als een kritisch persoon beschouwt. En dat kan kloppen aangezien praktisch elk proffessie en elk persoon over deze competentie moet beschikken en tot zekere hoogte ook beschikt.
Dat betwijfel ik. Als je bijvoorbeeld naar de journalistiek kijkt dan zijn er een heleboel die een negatieve grondhouding en een agressieve benadering als kritisch bevragen beschouwen. In mijn optiek is een kritische vraag er nou juist een waarop een antwoord moet komen dat onderscheidend is.

Ik denk dat de oorspronkelijk betekenis van het woord hier uitkomst biedt, zoals dat ook terecht is gekomen in de 'kritieke toestand' van een patient, een restaurantkritiek, of een kritische termperatuur of massa in de natuurkunde. Een kritische vraag is een vraag naar het onderscheid. restaurantkritiek maakt onderscheid tussen een juiste en een verkeerde garing, een kritische beschouwing ontleedt het onderwerp.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 26 december 2014 @ 20:29:03 #67
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_147983309
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:43 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Het hele onderwijssysteem is juist gebaseerd op het leveren van gehoorzame burgers.

Twijfelen aan wat men in je stampt is iets wat daar absoluut wordt tegengewerkt!

Wat dat betreft zijn de leerfabrieken in Nederland nog middeleeuws met hun doctrines..

Kritisch nadenken heeft niets te maken met :r elite :r maar met nieuwsgierigheid naar wat er daadwerkelijk waar is.
Dit
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_147983678
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 december 2014 20:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dit
wordt voornamelijk geroepen door mensen die faalden in het onderwijs.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 26 december 2014 @ 20:45:05 #69
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_147983836
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 20:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

wordt voornamelijk geroepen door mensen die faalden in het onderwijs.
Een teken van kritisch denken...
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_147983882
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 20:45 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een teken van kritisch denken...
Ik weet niet of je eigen interpretatie aan calculus of Duitse naamvallen geven nou direct onder 'kritisch denken' geschaard moet worden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 26 december 2014 @ 20:55:14 #71
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_147984104
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 20:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet niet of je eigen interpretatie aan calculus of Duitse naamvallen geven nou direct onder 'kritisch denken' geschaard moet worden.
Het moet gezegd worden dat er ook nog wel nuttige zaken worden onderwezen tussen het indoctrineren door.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_147984243
Tja, voor sommige mensen is beweren dat de Amerikanen in de jaren 60 op de maan zijn geland of beweren dat het heelal pakweg 14 miljard jaar oud is indoctrinatie.
Met name mensen die er nogal absurdistische versies van de werkelijkheid op na houden lopen te miepen over vermeende indoctrinatie in het onderwijs.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147984390
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 20:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

wordt voornamelijk geroepen door mensen die faalden in het onderwijs.
Een voorbeeldje is het bewust niet vermelden dat de extreem links georiėnteerde Folkert van der Graaf, Pim Fortuyn heeft vermoord in een geschiedenisboek is voor mij sluitend bewijs van indoctrinatie in het onderwijs in Nederland.
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:07:12 #74
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_147984508
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:00 schreef Monolith het volgende:
Tja, voor sommige mensen is beweren dat de Amerikanen in de jaren 60 op de maan zijn geland of beweren dat het heelal pakweg 14 miljard jaar oud is indoctrinatie.
Met name mensen die er nogal absurdistische versies van de werkelijkheid op na houden lopen te miepen over vermeende indoctrinatie in het onderwijs.
Ik zie dat mijn dochtertje op de basisschool moet leren dat de islam de godsdienst van de vrede is. Volledig zonder context. Dat is pure indoctrinatie. Kritisch denken komt daar al helemaal niet bij van pas.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_147984623
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:07 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik zie dat mijn dochtertje op de basisschool moet leren dat de islam de godsdienst van de vrede is. Volledig zonder context. Dat is pure indoctrinatie. Kritisch denken komt daar al helemaal niet bij van pas.
Stuur haar naar school met wat foto's als deze:




..om door haar leerkracht te laten duiden.
Je suis Charlie Sheen
pi_147984652
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:04 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Een voorbeeldje is het bewust niet vermelden dat de extreem links georiėnteerde Folkert van der Graaf, Pim Fortuyn heeft vermoord in een geschiedenisboek is voor mij sluitend bewijs van indoctrinatie in het onderwijs in Nederland.
Dat ging om een canon volgens mij en de overweging het meer van doen met het feit dat het een vrij recente gebeurtenis is geweest, waarvan de definitieve impact en relevantie in historisch opzicht nog niet geheel duidelijk is.
En ook al staat iets niet in leenheerschap, er is altijd nog een leraar die een rol heeft of een vak als maatschappijleer waar dit soort zaken kunnen worden behandeld.
Het is inderdaad wel zo dat Fortuyn het concept van de vermeende 'liberal bias' in media, onderwijs, enzovoort in Nederland heeft geļntroduceerd.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:12:00 #77
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147984684
:( Alle docenten zijn links, en ik spreek uit ervaring :(
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147984724
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:12 schreef Janneke141 het volgende:
:( Alle docenten zijn links, en ik spreek uit ervaring :(
Jeetje, diepe littekens op je ziel of niet? :') _O-
Je suis Charlie Sheen
pi_147984760
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:12 schreef NotYou het volgende:

[..]

Jeetje, diepe littekens op je ziel of niet? :') _O-
Die grap werkt inderdaad niet bij mensen die de context niet kennen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:16:45 #80
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_147984869
Ik mocht vroeger niet meer meedoen in de maatschappijleerklas omdat ik het te fanatiek oneens was met de bebaarde, zelf gebreide truien dragende, linkse agogische leraar die ons zijn eenzijdige linkse maatschappijvisie als absolute waarheid stond te verkopen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:17:47 #81
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_147984905
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Die grap werkt inderdaad niet bij mensen die de context niet kennen.
Het was geen grap.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:18:48 #82
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147984936
Goed, zullen we alle stokpaardjes, belegen grappen en BNW-theorieėn weer achter ons laten en verder gaan met het onderwerp van dit topic?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:20:21 #83
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_147984986
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:18 schreef Janneke141 het volgende:
Goed, zullen we alle stokpaardjes, belegen grappen en BNW-theorieėn weer achter ons laten en verder gaan met het onderwerp van dit topic?
Dat kritische denkers op de middelbare school niet welkom zijn?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:24:29 #84
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_147985115
Ik vind kritsisch nadenken een beetje vreemd als schoolvak. Het loopt als het goed is overal doorheen. Vooral het vak geschiedenis geeft veel aanleiding. Kanten vanuit beide partijen bekijken komt daar ook, aan bod. En dat zaken vaak gecompliceerd.

Bij de exacte wetenschap leer je voorwaarden voor het vaststellen van feiten en hypothese maken bevestigen en weerleggen.

Bij Nederlands zit een stukje discusseren en in literatuur komt kritisch denken ook vaak voor. Zeker bij het analyseren van teksten.

Bij Aadrijkskunde leer je over andere culturen, waarbij ook misschien aan bod kan komen dat er geen absolute waarheid is.

Enfin ik werk op een middelbare school en probeer zo af en toe wat met kritisch denkvermogen en zelfreflectie te strooien, maar denk dat het als los vak kansloos is. Welke context plaats je het dan. Doe dan filosofie ofzo.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:25:42 #85
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147985167
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat kritische denkers op de middelbare school niet welkom zijn?
Dat is jouw interpretatie. Ik zie liever de formulering dat het onderwijs mogelijk een uitdaging heeft om 'kritisch denken' voldoende bij te brengen aan de huidige en komende generaties leerlingen. Dan kunnen we dit topic gebruiken om daar ideeėn over uit te wisselen, in plaats van ons allemaal te moeten afreageren op de complottheorieėn van jou en nog een paar users.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147987974
logica werkt niet, gezond verstand ook niet, religie loopt op zijn laatste benen, non religieuze snappen het evenmin, waar moet het allemaal vandaan gaan komen dat kritisch denken, zonder richting en visie en gezond verstand? Wie het weet mag het roepen!
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_147988188
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is jouw interpretatie. Ik zie liever de formulering dat het onderwijs mogelijk een uitdaging heeft om 'kritisch denken' voldoende bij te brengen aan de huidige en komende generaties leerlingen. Dan kunnen we dit topic gebruiken om daar ideeėn over uit te wisselen, in plaats van ons allemaal te moeten afreageren op de complottheorieėn van jou en nog een paar users.
Omdat jij eerder vroeg hoe en voor wie bedacht ik me net: toen ik naar school ging hadden we nog informatica-lessen (ik weet niet of dat vak nu nog heet), waar we voornamelijk technische dingen bij leerden die de helft van de klas al wist en de andere helft niets aanging. Zou een dergelijke les niet wat meer ingezet kunnen worden voor het houden van een reeks colleges over het opzoeken, evalueren en selecteren van informatie zoals ze bijv. al in voorbereidingsklassen op universiteiten aanbieden.
Gewoon een paar lesjes over bijv. wat het betekent dat een hit als eerste of tweede genoemd wordt op Google, hoe je bronnen achterhaald van online berichten, waar je naar moet kijken bij dergelijke bronnen, hoe argumentatiestructuur in elkaar zit en hoe je retoriek kan herkennen en er mee om moet gaan. En ik vergeet nu vast nog een hoop onderdelen van het kritisch met informatie om kunnen gaan. In een tijd waarin we in zo ontzettend veel manieren afhankelijk zijn van informatie die ons voor 90% via het Internet wordt aangeboden zijn dergelijke lessen toch belangrijk en goed te organiseren voor alle niveaus?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147988210
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:24 schreef Angst het volgende:
Ik vind kritsisch nadenken een beetje vreemd als schoolvak. Het loopt als het goed is overal doorheen. Vooral het vak geschiedenis geeft veel aanleiding. Kanten vanuit beide partijen bekijken komt daar ook, aan bod. En dat zaken vaak gecompliceerd.

Bij de exacte wetenschap leer je voorwaarden voor het vaststellen van feiten en hypothese maken bevestigen en weerleggen.

Bij Nederlands zit een stukje discusseren en in literatuur komt kritisch denken ook vaak voor. Zeker bij het analyseren van teksten.

Bij Aadrijkskunde leer je over andere culturen, waarbij ook misschien aan bod kan komen dat er geen absolute waarheid is.

Enfin ik werk op een middelbare school en probeer zo af en toe wat met kritisch denkvermogen en zelfreflectie te strooien, maar denk dat het als los vak kansloos is. Welke context plaats je het dan. Doe dan filosofie ofzo.
Ben jij zo'n lerares die seksueel over de schreef gaat? :9~
Je suis Charlie Sheen
pi_147988341
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:50 schreef keste010 het volgende:

[..]

Omdat jij eerder vroeg hoe en voor wie bedacht ik me net: toen ik naar school ging hadden we nog informatica-lessen (ik weet niet of dat vak nu nog heet), waar we voornamelijk technische dingen bij leerden die de helft van de klas al wist en de andere helft niets aanging. Zou een dergelijke les niet wat meer ingezet kunnen worden voor het houden van een reeks colleges over het opzoeken, evalueren en selecteren van informatie zoals ze bijv. al in voorbereidingsklassen op universiteiten aanbieden.
Gewoon een paar lesjes over bijv. wat het betekent dat een hit als eerste of tweede genoemd wordt op Google, hoe je bronnen achterhaald van online berichten, waar je naar moet kijken bij dergelijke bronnen, hoe argumentatiestructuur in elkaar zit en hoe je retoriek kan herkennen en er mee om moet gaan. En ik vergeet nu vast nog een hoop onderdelen van het kritisch met informatie om kunnen gaan. In een tijd waarin we in zo ontzettend veel manieren afhankelijk zijn van informatie die ons voor 90% via het Internet wordt aangeboden zijn dergelijke lessen toch belangrijk en goed te organiseren voor alle niveaus?
Zaken als retoriek en argumentatiestructuur kreeg ik volgens mij gewoon bij Nederlands, waar ze ook thuishoren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147988433
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zaken als retoriek en argumentatiestructuur kreeg ik volgens mij gewoon bij Nederlands, waar ze ook thuishoren.
Argumentatiestructuur kan ik me nog wel herinneren uit Nederlands, retoriek niet of nauwelijks. Sowieso denk ik dat die eerder op VWO terugkomen dan op andere niveau's.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147988533
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat ging om een canon volgens mij en de overweging het meer van doen met het feit dat het een vrij recente gebeurtenis is geweest, waarvan de definitieve impact en relevantie in historisch opzicht nog niet geheel duidelijk is.
En ook al staat iets niet in leenheerschap, er is altijd nog een leraar die een rol heeft of een vak als maatschappijleer waar dit soort zaken kunnen worden behandeld.
Het is inderdaad wel zo dat Fortuyn het concept van de vermeende 'liberal bias' in media, onderwijs, enzovoort in Nederland heeft geļntroduceerd.
Recent of niet het is juist cruciaal dat de kogel van links kwam.
Het lesmateriaal schrappen is vervalsing van de geschiedenis.

En uitgaan van een leerkracht die dan het verhaal eromheen zou kunnen vermelden is een zwaktebod, immers misschien is die Leeraar politiek partijdig en dan kan je als leerling dus op het verkeerde been worden gezet.
Dit had anders gemoeten door de volledige informatie aan de leerlingen beschikbaar te maken zodat ze zelf uit kunnen maken of de moord al dan niet een politieke kleur heeft gehad.
pi_147988616
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:57 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Recent of niet het is juist cruciaal dat de kogel van links kwam.
Het lesmateriaal schrappen is vervalsing van de geschiedenis.

En uitgaan van een leerkracht die dan het verhaal eromheen zou kunnen vermelden is een zwaktebod, immers misschien is die Leeraar politiek partijdig en dan kan je als leerling dus op het verkeerde been worden gezet.
Dit had anders gemoeten door de volledige informatie aan de leerlingen beschikbaar te maken zodat ze zelf uit kunnen maken of de moord al dan niet een politieke kleur heeft gehad.
Het ziet er naar uit alsof de mogelijkheid om dat zelf uit te kunnen maken met jou als leraar voor de klas nogal beperkt zou zijn geweest.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  vrijdag 26 december 2014 @ 23:00:33 #93
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_147988640
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:57 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Recent of niet het is juist cruciaal dat de kogel van links kwam.
Het lesmateriaal schrappen is vervalsing van de geschiedenis.

En uitgaan van een leerkracht die dan het verhaal eromheen zou kunnen vermelden is een zwaktebod, immers misschien is die Leeraar politiek partijdig en dan kan je als leerling dus op het verkeerde been worden gezet.
Dit had anders gemoeten door de volledige informatie aan de leerlingen beschikbaar te maken zodat ze zelf uit kunnen maken of de moord al dan niet een politieke kleur heeft gehad.
het gaat niet om schrappen, het is niet opgenomen nadat het gebeurd is.
Dit omdat het te recent zou zijn.

Overigens geen waardeoordeel over of dat terecht is of niet,daarvoor weet ik te weinig van geschiedenis en hoe dat vak is ingericht, maar het is dus niet geschrapt.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_147988719
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:00 schreef Angst het volgende:

[..]

het gaat niet om schrappen, het is niet opgenomen nadat het gebeurd is.
Dit omdat het te recent zou zijn.

Overigens geen waardeoordeel over of dat terecht is of niet,daarvoor weet ik te weinig van geschiedenis en hoe dat vak is ingericht, maar het is dus niet geschrapt.
Kan de holocaust bij jullie op school eigenlijk nog gewoon behandeld worden? En de evolutietheorie?
Je suis Charlie Sheen
pi_147988837
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:59 schreef keste010 het volgende:

[..]

Het ziet er naar uit alsof de mogelijkheid om dat zelf uit te kunnen maken met jou als leraar voor de klas nogal beperkt zou zijn geweest.
:D
Je mag van mij denken wat je wil. Ik ga uit van de informatie die al jaren bekend is.
Ik hou wel van een pittige discussie.

En voor de klas staan bij een geschiedenisles.. nee. fysica of wiskunde zou ik wel leuk vinden om uit te leggen indien er al een sterke basis bij de doelgroep aanwezig is.
  vrijdag 26 december 2014 @ 23:12:15 #96
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_147989141
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:02 schreef NotYou het volgende:

[..]

Kan de holocaust bij jullie op school eigenlijk nog gewoon behandeld worden? En de evolutietheorie?
ja en ja (ook al is het een best christelijk school) maar dat heeft niets te maken met wat ik net zeg.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
pi_147989234
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:12 schreef Angst het volgende:

[..]

ja en ja (ook al is het een best christelijk school) maar dat heeft niets te maken met wat ik net zeg.
Oh jawel hoor.
Je suis Charlie Sheen
pi_147989756
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is best leuk dat de laagopgeleide jonge Knulletjes ook mee willen discussiėren, maar het is wel handig als je eerst eens probeert te begrijpen waar het topic over gaat. We, of nou Janneke in ieder geval, leren die kindertjes een aantal zaken zoals basale wiskunde, Nederlands, geschiedenis, enzovoort. Het idee van TS is om een vaardigheid als kritisch denken ook onderdeel te maken van die vorming. Wat dat kritisch denken precies inhoudt geeft TS ook aan.

Dat dit een vaardigheid is die ook op lagere niveaus relevant is onder andere vanuit carričreperspectief, is al aangegeven door een aantal mensen in dit topic. Of scholieren liever neuken en bier zuipen is daarbij niet bijster relevant.
Je praat lekker denegrerend over laagopgeleiden. Gaat diederick-jan samen met zijn beste vrind robert-jan zijn eigen straten leggen. Of kunnen ze dat niet heur.

Je moet dit wel weten eikel ik weet dat ik me niet naar jouw niveau moet verlagen maar een maatschappij met alleen maar laagopgeleiden werkt en met alleen maar hoogopgeleiden niet.

Of gaan de kantoor kneusjes voortaan zelf fysieke arbeid doen.
Felix
pi_147989822
Agressiemanagement zou wellicht ook een goed idee zijn op het VMBO.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_147989949
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:29 schreef Monolith het volgende:
Agressiemanagement zou wellicht ook een goed idee zijn op het VMBO.
Kijk eens in de spiegel.

Of doe je niet aan zelfreflectie? ben je er misschien te elitair voor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')