Ik ben op zich wel fan van je cynisme, maar onderwijs heeft m.i. als overkoepelend doel om de vrijheid van de leerling te bevorderen. In een samenleving waar informatie in feite een primaire behoefte vervult is het om je vrijheid te waarborgen belangrijk om zo goed mogelijk met informatie om te kunnen gaan.quote:Op vrijdag 26 december 2014 12:56 schreef Farenji het volgende:
Op zich ben ik het met TS eens, maar je doet hierbij impliciet wel een verkeerde aanname: namelijk dat onderwijs als doel heeft om je een beter mens te maken. Onderwijs heeft als doel je een goede consument te maken, en daarbij is het niet gewenst dat je al te kritisch leert nadenken. We moeten namelijk wel gewoon braaf doen wat de reclame en commercie ons opdraagt anders krijgen we nooit een gezonde economie. En ik denk dat we het allemaal wel eens moeten zijn met het feit dat de economie het allerbelangrijkste is. Kritisch nadenken is natuurlijk wel een leuke hobby maar het laat de schoorsteen niet roken.
Dan heb je het over analytisch vermogen, niet zozeer over kritisch denken. De behoefte vanuit de arbeidsmarkt is voornamelijk technocratisch: snel kunnen zoeken en filteren. Maar de vraag naar werknemers die informatie op waarde kunnen schatten, de achterliggende motieven beoordelen, argumentatie ontleden en informatie kunnen verifiėren is m.i. niet zo hoog.quote:Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Ik heb het niet over analytisch vermogen, ik noem zaken die jij aanhaalt in de OP als aspecten van kritisch denken. Kritisch zijn over je eigen werk en de verkooppraatjes van technologische oplossingen vereist natuurlijk wel analytische vaardigheden.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:06 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dan heb je het over analytisch vermogen, niet zozeer over kritisch denken. De behoefte vanuit de arbeidsmarkt is voornamelijk technocratisch: snel kunnen zoeken en filteren. Maar de vraag naar werknemers die informatie op waarde kunnen schatten, de achterliggende motieven beoordelen, argumentatie ontleden en informatie kunnen verifiėren is m.i. niet zo hoog.
Ik kan dat mis hebben hoor. Maar ik vind het ook niet bepalend in hoeverre er concrete vraag naar is vanuit de arbeidsmarkt op dit moment. Het belang ervan gaat veel verder dan de grillen van de arbeidsmarkt.
Wat ik mooi vind is dat er hier onderscheid gemaakt wordt tussen opleiding en niveau. Het kritisch denken waar een verpleegkundige mee te maken krijgt is anders van vorm en niveau dan het kritisch denken van een boekhouder of een wetenschapper. Uiteindelijk is iedereen er bij gebaat om deze competentie tot op zekere hoogte hebben ontwikkeld maar de wijze waarop kan verschillend zijn.quote:Kritisch denken
Kritisch denken betekent dat je onafhankelijk van anderen informatie analyseert en beoordeelt. Je komt door zorgvuldig na te denken tot je eigen, gefundeerde conclusies. De eisen die daarbij aan je gesteld worden, verschillen al naargelang het niveau van je functie of opleiding.
Kritisch denken heb je nodig in banen waarin je zelfstandig tot gefundeerde beslissingen moet komen. Daarbij kunnen de eisen die aan je gesteld worden, verschillend zijn. Van een mbo-verpleegkundige worden andere beslissingen verwacht dan van een gespecialiseerde anesthesieverpleegkundige met een hbo-opleiding. Ben je daarentegen afgestudeerd anesthesist, dan moet je weer tot een ander oplossingsniveau weten te komen. En ben je wetenschapper, dan staat de waarheid helemaal op losse schroeven, en moet je voortdurend je eigen conclusies in twijfel trekken.
Eens, vooral dat laatste moet je zien te voorkomen. Wat dat betreft is het natuurlijk vooral afhankelijk van de motivatie/belangen van het individu (bijv. de PVV die stelt dat al het wetenschappelijk onderzoek dat hun ongelijk bewijst door linkse wetenschappers moet zijn gemaakt). Maar uiteindelijk gaat het vooral erom om men de mogelijkheid te geven om bijv. door dat soort praatjes heen te prikken.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb het niet over analytisch vermogen, ik noem zaken die jij aanhaalt in de OP als aspecten van kritisch denken. Kritisch zijn over je eigen werk en de verkooppraatjes van technologische oplossingen vereist natuurlijk wel analytische vaardigheden.
Het is inderdaad zeker een vaardigheid die men mee moet krijgen. Hoe hier op Fok vaak klakkeloos 'onderzoek zegt X' wordt aangenomen zonder eens even kritisch te kijken naar de bron en wat daarin wordt gesteld is wel schrijnend. Kritisch denken is echter wel meer dan de wat beperkte alfa definitie die ik hier ook vaak gehanteerd zie worden bij bepaalde mensen met robots in de sociale wetenschappen. 'Persoon X is gelieerd aan Shell dus het onderzoek is onzin' is bijvoorbeeld een type claim dat hier ook te gemakkelijk wordt gemaakt. Het wordt vaak ook gebruikt als excuus om niet over de inhoud te discussiėren. Informatie afserveren op basis van de bron is iets wat je bij de zogenaamde kritische denkers in BNW ook maar al te vaak ziet.
Dat zou ik alleen maar toejuichen. Ik stel overigens in de OP ook dat het niet per sé een apart schoolvak hoeft te zijn. Maar ken jij scholen die hier expliciet aandacht aan besteden?quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:30 schreef Janneke141 het volgende:
Niet iedere noodzakelijke of nuttige vaardigheid hoeft een apart schoolvak te zijn, natuurlijk. Het zou natuurlijk zo maar zo kunnen zijn dat scholen hier al aandacht aan besteden als onderdeel van een ander vak.
Dat is zeker waar, maar kritisch naar onderzoek kijken vereist bijvoorbeeld al een goed begrip van statistiek. Het recente onderzoek van het WODC dat Opstelten misbruikte om te doen alsof vast stond dat 90% van de in Nederland geteelde wiet zou worden geėxporteerd was erg schrijnend. Het is ook wel treurig dat daar in de media dan niet doorheen wordt geprikt.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:30 schreef keste010 het volgende:
[..]
Eens, vooral dat laatste moet je zien te voorkomen. Wat dat betreft is het natuurlijk vooral afhankelijk van de motivatie/belangen van het individu (bijv. de PVV die stelt dat al het wetenschappelijk onderzoek dat hun ongelijk bewijst door linkse wetenschappers moet zijn gemaakt). Maar uiteindelijk gaat het vooral erom om men de mogelijkheid te geven om bijv. door dat soort praatjes heen te prikken.
Sterker nog, ik denk dat iedere school dit tot op zekere hoogte wel doet. In vakken als geschiedenis, economie en maatschappijleer wordt er zeker bij stil gestaan waar het gaat om het samenstellen van verslagen of het maken/houden van presentaties, en de daarbij te gebruiken bronnen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:34 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat zou ik alleen maar toejuichen. Ik stel overigens in de OP ook dat het niet per sé een apart schoolvak hoeft te zijn. Maar ken jij scholen die hier expliciet aandacht aan besteden?
Tja, voor zover ik me herinner wordt er vooral gesteld dat je informatie niet rechtstreeks van internet mag kopieren en dat Wikipedia fout is. Het omgaan met bronnen beperkt zich vooral tot het zoeken en screenen van informatie. De vragen waarom bepaalde informatie wel of niet klopt, danwel beter is dan andere informatie heb ik zelden terug zien komen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Sterker nog, ik denk dat iedere school dit tot op zekere hoogte wel doet. In vakken als geschiedenis, economie en maatschappijleer wordt er zeker bij stil gestaan waar het gaat om het samenstellen van verslagen of het maken/houden van presentaties, en de daarbij te gebruiken bronnen.
Bij het vak Nederlands is het op alle niveaus een onderdeel van het curriculum om in het kader van tekstverklaring onderscheid te kunnen maken tussen feit, fictie, opinie en dergelijke.
Het is een vaardigheid die niet voor iedereen is weggelegd. Het is er bovendien een die zéér lastig te omschrijven is, en dus ook zéér lastig te meten. Dat maakt het moeilijk om het te implementeren in ons schoolsysteem.
Dat is ook precies de makke, kritisch denken wordt de beta's wel geleerd. Het is een voorwaarde voor de ontwikkeling van wetenschap en techniek. Echter bij de niet-beta's is kritisch denken niet ontwikkeld of zelfs ongewenst en men ziet de beta's als nerds, een soort slaven met opleiding.quote:Op vrijdag 26 december 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
Vanuit de arbeidsmarkt weinig vraag naar 'kritisch denken'? Daar is toch echt wel veel behoefte aan hoor. De meeste mensen waar ik mee werk zijn vaak erg kritisch over het eigen werk, bij de keus voor bepaalde technologie moet je goed kunnen doorgronden wat de voor- en nadelen zijn in plaats van enkel te kijken naar het verkooppraatje, enzovoort.
Doel van dat onderzoek was om de eerder (in 2012) aan de Kamer overlegde cijfers te valideren. Dat deed het rapport. Ondanks dat er een flinke onzekerheidsmarge in de schatting zat bevestigde het wel het eerder door de minister geschetste beeld dat de meerderheid van de hennepteelt het buitenland ingaat.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, maar kritisch naar onderzoek kijken vereist bijvoorbeeld al een goed begrip van statistiek. Het recente onderzoek van het WODC dat Opstelten misbruikte om te doen alsof vast stond dat 90% van de in Nederland geteelde wiet zou worden geėxporteerd was erg schrijnend. Het is ook wel treurig dat daar in de media dan niet doorheen wordt geprikt.
Bekijk even mijn post en link over 'kritisch denken' voordat iedereen zijn eigen invulling gaat gebruikenquote:Op vrijdag 26 december 2014 14:50 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dat is ook precies de makke, kritisch denken wordt de beta's wel geleerd. Het is een voorwaarde voor de ontwikkeling van wetenschap en techniek. Echter bij de niet-beta's is kritisch denken niet ontwikkeld of zelfs ongewenst en men ziet de beta's als nerds, een soort slaven met opleiding.
Waar het de niet-beta's werkelijk om gaat is juist sociale netwerken, bestuurders die bestuurders kennen om op deze wijze macht te houden en uit te breiden.
Kritisch denken is dus eigenlijk voor de armen, de onmachtigen, de slaven.
Nee dat deed het niet. Het was inderdaad een onderzoek naar de mogelijkheden en beperkingen van het onderzoek, maar als je het daadwerkelijk las, dan zag je dat het 95%-betrouwbaarheidsinterval initieel op iets van 90 tot 900 ton lag. Vervolgens werd er een Monte Carlo analyse gedaan zo uit mijn hoofd, waarbij in het rapport zelf al werd gesteld dat die helemaal niet echt lekker toepasbaar was op de beschikbare informatie. Echter ook na deze analyse kwam men boog steeds uit op iets van 60 of 70% tot 90% als export voor het 95%-betrouwbaarheidsinterval. Ivo stelt vervolgens doodleuk dat 90% wordt geėxporteerd.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Doel van dat onderzoek was om de eerder (in 2012) aan de Kamer overlegde cijfers te valideren. Dat deed het rapport. Ondanks dat er een flinke onzekerheidsmarge in de schatting zat bevestigde het wel het eerder door de minister geschetste beeld dat de meerderheid van de hennepteelt het buitenland ingaat.
Als je de eerste hit op google neemt en daar je verhaal op baseert vind ik dat niet een voorbeeld van kritisch denkenquote:Op vrijdag 26 december 2014 14:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bekijk even mijn post en link over 'kritisch denken' voordat iedereen zijn eigen invulling gaat gebruikenen we weer tot een zinloze bčta niet bčta discussie komen.
Ik beweer ook niet dat het op iedere school even ver wordt uitgewerkt en even concreet wordt gemaakt voor de leerling. Ik beweer zelfs niet dat je één school kan vinden die dit inzet op een manier die jij in gedachten hebt.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:48 schreef keste010 het volgende:
[..]
Tja, voor zover ik me herinner wordt er vooral gesteld dat je informatie niet rechtstreeks van internet mag kopieren en dat Wikipedia fout is. Het omgaan met bronnen beperkt zich vooral tot het zoeken en screenen van informatie. De vragen waarom bepaalde informatie wel of niet klopt, danwel beter is dan andere informatie heb ik zelden terug zien komen.
Ik ben het overigens wel met Monolith eens dat er een limiet zit aan wat je wat dat betreft van scholieren mag verwachten. Maar de basis (bijv. in de vorm van welke vragen je moet stellen bij het beoordelen van informatie en hoe je argumentatie kan ontleden) is m.i. op alle niveaus aan te leren.
Dat mag je natuurlijk vinden, het is en blijft een vrij land en een ieder mag zijn eigen definities bedenkenquote:Op vrijdag 26 december 2014 14:57 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als je de eerste hit op google neemt en daar je verhaal op baseert vind ik dat niet een voorbeeld van kritisch denken
Ik ben het met je eens dat het niet nodig is om het daar toe te beperken maar die beperking brengt niemand inquote:TS is echter ruim in zijn definitie over wat kritisch denken is, hij heeft het zelfs over een voorwaarde om een goed burger te zijn. het is dus niet nodig het begrip kritisch denken in te perken tot het "braaf" functioneren op de werkvloer.
Ik heb de stelling van Ivo dat 90% wordt geėxporteerd niet zo snel terug kunnen vinden. Ik kan wel begrijpen dat er media zijn die dat percentage (ik geloof dat 94% ook een mogelijkheid was) hebben overgenomen en dat klopt inderdaad gewoon niet. In het rapport wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan alle onzekerheden en dat die 90% een bovengrens vormt.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee dat deed het niet. Het was inderdaad een onderzoek naar de mogelijkheden en beperkingen van het onderzoek, maar als je het daadwerkelijk las, dan zag je dat het 95%-betrouwbaarheidsinterval initieel op iets van 90 tot 900 ton lag. Vervolgens werd er een Monte Carlo analyse gedaan zo uit mijn hoofd, waarbij in het rapport zelf al werd gesteld dat die helemaal niet echt lekker toepasbaar was op de beschikbare informatie. Echter ook na deze analyse kwam men boog steeds uit op iets van 60 of 70% tot 90% als export voor het 95%-betrouwbaarheidsinterval. Ivo stelt vervolgens doodleuk dat 90% wordt geėxporteerd.
Nee, die claim houdt op basis van dit rapport nog steeds geen stand. Of eigenlijk blijkt dat er niet echt heel veel zinnigs over te zeggen valt. Zie ook dit topic:quote:Op vrijdag 26 december 2014 15:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik heb de stelling van Ivo dat 90% wordt geėxporteerd niet zo snel terug kunnen vinden. Ik kan wel begrijpen dat er media zijn die dat percentage (ik geloof dat 94% ook een mogelijkheid was) hebben overgenomen en dat klopt inderdaad gewoon niet. In het rapport wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan alle onzekerheden en dat die 90% een bovengrens vormt.
Onze grote vriend Ivo had het onderzoek echter uit laten voeren om zijn vorige cijfers te valideren. Namelijk dat de binnenlandse consumptie in geen verhouding staat tot productie en de export. Zou men namelijk de teelt legitimeren voor binnenlandse consumptie dan is daarmee het probleem (de overlast van de productie) niet mee weggenomen. Los van alle marges en onzekerheden is dat een claim van Opstelten die kan blijven staan.
Als je nou even de OP leest dan zie je dat ik juist het belang van kritisch denken voor meer dan alleen wetenschappelijk onderwijs bespreekquote:Op vrijdag 26 december 2014 16:26 schreef FelixDB het volgende:
Onzin TS vergeet dat niet iedereen wetenschappelijk onderwijs krijgt.
Kader en basis hebben niks aan kritisch denken. Laat mensen toch zelf weten wat ze willen denken. Biologie en wiskunde zijn vakken godsdienst, muziek en "kritisch denken" niet.
Of het levende bewijs dat je van MBO'ers niet al te veel kunt verwachten.quote:Op vrijdag 26 december 2014 16:29 schreef keste010 het volgende:
[..]
Als je nou even de OP leest dan zie je dat ik juist het belang van kritisch denken voor meer dan alleen wetenschappelijk onderwijs bespreekMaar goed, jij bent dan ook één van degenen die iets kritischer denken het meest zou kunnen gebruiken..
Wat heeft kader en basis nou aan kritisch denken.quote:Op vrijdag 26 december 2014 16:29 schreef keste010 het volgende:
[..]
Als je nou even de OP leest dan zie je dat ik juist het belang van kritisch denken voor meer dan alleen wetenschappelijk onderwijs bespreekMaar goed, jij bent dan ook één van degenen die iets kritischer denken het meest zou kunnen gebruiken..
Jij verwart kritisch denken met kritiek hebben. Juist de kritiek op de islam is zelden gebaseerd op bijv. de wetenschappelijke opvattingen hierover. Op Internet kan iedereen met een onderbuikgevoel wel een onderbouwing voor zijn of haar standpunt vinden. De essentie zit hem in het kunnen vinden en gebruiken van betrouwbare informatie.quote:Op vrijdag 26 december 2014 16:44 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Wat heeft kader en basis nou aan kritisch denken.
En als een PVV'er kritisch denkt over islam dan is meneer niet te spreken.
Verder vind ik kritisch zijn een hele goede eigenschap.
Ik vind het nogal denigrerend om vanuit te gaan dat kader en basis niks aan kritisch denken hebben.quote:Op vrijdag 26 december 2014 16:26 schreef FelixDB het volgende:
Onzin TS vergeet dat niet iedereen wetenschappelijk onderwijs krijgt.
Kader en basis hebben niks aan kritisch denken. Laat mensen toch zelf weten wat ze willen denken. Biologie en wiskunde zijn vakken godsdienst, muziek en "kritisch denken" niet.
Wellicht steken ze er nog wat zinnigs van op. Zoals dat iemand die harder schreeuwt niet ineens meer gelijk heeft, of dat iets nog niet waarheid wordt omdat heel veel mensen het denken of zeggen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 16:44 schreef FelixDB het volgende:
Wat heeft kader en basis nou aan kritisch denken.
Hahahaquote:Op vrijdag 26 december 2014 16:56 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vind het nogal denigrerend om vanuit te gaan dat kader en basis niks aan kritisch denken hebben.
En jij weet het uit eigen ervaring?quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:03 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Hahahahet hoogopgeleid meneertje weet weer hoe het er op kader/basis niveau aan toe gaat.
Nee IS en de koran zijn geen goede argumenten. De koran is een boek vol met haat alleen lezen sommige het niet goed of interpreteren ze het verkeerd dit zijn de gematigde moslims (of christenen).quote:Op vrijdag 26 december 2014 16:54 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij verwart kritisch denken met kritiek hebben. Juist de kritiek op de islam is zelden gebaseerd op bijv. de wetenschappelijke opvattingen hierover. Op Internet kan iedereen met een onderbuikgevoel wel een onderbouwing voor zijn of haar standpunt vinden. De essentie zit hem in het kunnen vinden en gebruiken van betrouwbare informatie.
En juist daarom is het belangrijk dat op elk niveau van onderwijs er aandacht besteed wordt aan omgaan met informatie. Niet alleen vanwege zijn/haar baan, maar ook vanwege het functioneren als burger of consument.
De meeste van mijn vrienden hebben kader/basis gedaan en ik heb zelf VMBO-T gedaan.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En jij weet het uit eigen ervaring?
Je wilt toch niet zeggen dat gematigde christenen de bijbel niet goed lezen en interpreteren?quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:10 schreef FelixDB het volgende:
Nee IS en de koran zijn geen goede argumenten. De koran is een boek vol met haat alleen lezen sommige het niet goed of interpreteren ze het verkeerd dit zijn de gematigde moslims (of christenen).
Dit is mijn laatste offtopic.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je wilt toch niet zeggen dat gematigde christenen de bijbel niet goed lezen en interpreteren?
wie is ze? gematige christenen of orthodoxe christenen (die je eigenlijk alleen maar significant in de VS tegenkomt)quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:14 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Dit is mijn laatste offtopic.
Ze maken van de bijbel een verhaal uit 2014 terwijl het een verhaal van 2014 jaar terug is.
Vroeger was de wereld niet zo complex. Vroeger konden homosexuelen nog verbrand worden. Vroeger bestond arbortus niet. Vroeger werd atheisme voor he gehouden. Vroeger "bestonden" er heksen.
Ik ga niet iemand anders zijn topic verkloten ik zie je bij een topic over geloof ofzo.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wie is ze? gematige christenen of orthodoxe christenen (die je eigenlijk alleen maar significant in de VS tegenkomt)
Ik heb vele laagopgeleide vrienden, dus daar ga je met je "bijna zeker dat ik ze niet ken". Niet dat dat voor deze discussie relevant is, maar je slaat maar wat in het wild rond met je opmerking dat 'wij' op 'ze' zouden zitten te kankeren. Ik beoordeel mensen niet zomaar op opleiding, afkomst, leeftijd of boek dat ze lezen, maar jij wil elk persoon in een hokje plaatsen om complexiteiten die je niet begrijpt te kunnen versimpelen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:10 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Nee IS en de koran zijn geen goede argumenten. De koran is een boek vol met haat alleen lezen sommige het niet goed of interpreteren ze het verkeerd dit zijn de gematigde moslims (of christenen).
Jij kijkt met je WO pet neer op de rest maar jij weet niet hoe laagopgeleiden functioneren. De ene keer zitten jullie (vaak op fok) (en ik heb het over sommige hoogopgeleiden) te kankeren op de fabrieks arbeiders en stratenmakers omdat ze dom zijn.
Maar in de politiek zijn jullie moraalridders en moeten ze geholpen worden. Als je niet weet hoe ze in elkasr zitten (ik weet bijna zeker dat u ze niet kent) probeer dan niet voor ze te denken.
Dit gaat over kritisch nadenken en dit specifieke geval leer je niet op school.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:18 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Ik ga niet iemand anders zijn topic verkloten ik zie je bij een topic over geloof ofzo.
Nee, je begrijpt toch wel dat hij naar het latijnse 'arbor' verwijst en dus wil aangeven dat vroeger het verwijderen van bomen niet bestond?quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:15 schreef Monolith het volgende:
Arbortus, dat is zeker het verwijderen van een foetus op arbotechnisch verantwoorde wijze.
Ik heb bewust tussen haakjes gezet dat jij dat nog niet gezegd hebt.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:18 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik heb vele laagopgeleide vrienden, dus daar ga je met je "bijna zeker dat ik ze niet ken". Niet dat dat voor deze discussie relevant is, maar je slaat maar wat in het wild rond met je opmerking dat 'wij' op 'ze' zouden zitten te kankeren. Ik beoordeel mensen niet zomaar op opleiding, afkomst, leeftijd of boek dat ze lezen, maar jij wil elk persoon in een hokje plaatsen om complexiteiten die je niet begrijpt te kunnen versimpelen.
Jij bent hier degene die aangeeft dat lageropgeleiden het niet nodig hebben, terwijl ik hier juist het algemeen belang aangeef. Dan is het totaal niet relevant of ik weet hoe het er in MBO, HBO of waar dan ook aan toe gaat. Kritisch denken is voor elke burger en consument relevant en het zou in ieder geval het niveau van discussie hier op FOK erg omhoog kunnen brengen.
(En nee, ik ga bewust hier niet in op je bedroevende Islam-argumentatie, want daar hebben we al genoeg topics over).
Slechts twee jaar latijn gehad en dat is alweer bijna 20 jaar geleden, dus dat was me even ontschoten.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:20 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nee, je begrijpt toch wel dat hij naar het latijnse 'arbor' verwijst en dus wil aangeven dat vroeger het verwijderen van bomen niet bestond?
Dus als jij stelt dat je ergens bijna zeker van bent maar het tussen haakjes zet dan betekent het dat je er eigenlijk niet zo zeker van bent?quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:22 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Ik heb bewust tussen haakjes gezet dat jij dat nog niet gezegd hebt.
Verder verwijs ik je graag naar de FOK scholieren sectie.
De bijbel is een mooi voorbeeld van kritisch nadenken (dit gaat over religiequote:Op vrijdag 26 december 2014 17:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit gaat over kritisch nadenken en dit specifieke geval leer je niet op school.
Het is apart dat je implicieert dat er een goede manier is om de bijbel te lezen, iets wat eeuwen werd veronderstelt door de verschrikkelijkste mensen die er op de aarde rondliepen omdat ze zo alles voor elkaar konden krijgen....
ag maar eens theologie op de universiteit studeren dan hoor je niks anders over kritisch nadenkenquote:Op vrijdag 26 december 2014 17:26 schreef FelixDB het volgende:
[..]
De bijbel is een mooi voorbeeld van kritisch nadenken (dit gaat over religie) er is 0 bewijs voor het bestaan van god. Toch geloven mensen er in. Allemaal leuk en aardig maar het is niet kritisch denken.
PS zullen we het niet over religie hebben.
De kader en basis scholieren die ik ken denken aan uitgaan en bier. Ze hebben het niet zo met school en zijn niet boek slim. En dan wil jij hen leren kritisch denken? Doe dat op het vmbo-t havo en vwo daar heeft u merr succes.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:26 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dus als jij stelt dat je ergens bijna zeker van bent maar het tussen haakjes zet dan betekent het dat je er eigenlijk niet zo zeker van bent?
Die FOK scholieren sectie mag je houden; ik geef je net aan waarom kritisch denken voor elke bewoner belangrijk is en reageerde daarmee op jouw foute constatering dat MBO'ers het niet nodig zouden hebben.
Nou vooruit. Maar laat ik het niet nog eens zien! Die arme jongen voelt zich al zo weinig begrepen..quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Slechts twee jaar latijn gehad en dat is alweer bijna 20 jaar geleden, dus dat was me even ontschoten.
Misschien moet je de OP even wat beter lezen..quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:28 schreef FelixDB het volgende:
[..]
Doe dat op het vmbo-t havo en vwo daar heeft u merr succes.
Het is best leuk dat de laagopgeleide jonge Knulletjes ook mee willen discussiėren, maar het is wel handig als je eerst eens probeert te begrijpen waar het topic over gaat. We, of nou Janneke in ieder geval, leren die kindertjes een aantal zaken zoals basale wiskunde, Nederlands, geschiedenis, enzovoort. Het idee van TS is om een vaardigheid als kritisch denken ook onderdeel te maken van die vorming. Wat dat kritisch denken precies inhoudt geeft TS ook aan.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:28 schreef FelixDB het volgende:
[..]
De kader en basis scholieren die ik ken denken aan uitgaan en bier. Ze hebben het niet zo met school en zijn niet boek slim. En dan wil jij hen leren kritisch denken? Doe dat op het vmbo-t havo en vwo daar heeft u merr succes.
Kun je dat nader toelichten? Wat bedoel je als je zegt dat het lijnrecht tegenover andere competenties zou kunnen staan.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:07 schreef Ryon het volgende:
Maar even wat serieuzer:
Het 'kritisch denken' is binnen Gedrag en Maatschappij een beetje verheven tot voornaamste competentie die je opdoet (naast de standaard academische en onderzoeksvaardigheden) als je een sociaal-wetenschappelijk studie volgt. Als ik heel eerlijk ben begrijp ik dat wel en sta ik er ook achter. Het is ook echt wat onderscheidend werkt als je eenmaal aan de arbeid gaat.
Moet het echter een competentie worden die opgenomen wordt in de basisvorming? Nee, niet echt. Dit om de simpele redenen dat de meerderheid van de mensen geen behoefte hebben aan deze competentie, het zelfs lijnrecht kan botsen met andere competenties die men ook als nuttig ervaart en dat de mensen die wel behoefte eraan hebben om dit te ontwikkelen in het hoger onderwijs al voldoende aan hun trekken komen.
Dat betwijfel ik. Als je bijvoorbeeld naar de journalistiek kijkt dan zijn er een heleboel die een negatieve grondhouding en een agressieve benadering als kritisch bevragen beschouwen. In mijn optiek is een kritische vraag er nou juist een waarop een antwoord moet komen dat onderscheidend is.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:24 schreef Ryon het volgende:
Laten we wel even 'kritisch denken' als competentie erbij pakken. Ik ben anders bang dat er geen Nederlander te vinden die zichzelf niet als een kritisch persoon beschouwt. En dat kan kloppen aangezien praktisch elk proffessie en elk persoon over deze competentie moet beschikken en tot zekere hoogte ook beschikt.
Ditquote:Op vrijdag 26 december 2014 14:43 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Het hele onderwijssysteem is juist gebaseerd op het leveren van gehoorzame burgers.
Twijfelen aan wat men in je stampt is iets wat daar absoluut wordt tegengewerkt!
Wat dat betreft zijn de leerfabrieken in Nederland nog middeleeuws met hun doctrines..
Kritisch nadenken heeft niets te maken metelite
maar met nieuwsgierigheid naar wat er daadwerkelijk waar is.
wordt voornamelijk geroepen door mensen die faalden in het onderwijs.quote:
Een teken van kritisch denken...quote:Op vrijdag 26 december 2014 20:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
wordt voornamelijk geroepen door mensen die faalden in het onderwijs.
Ik weet niet of je eigen interpretatie aan calculus of Duitse naamvallen geven nou direct onder 'kritisch denken' geschaard moet worden.quote:Op vrijdag 26 december 2014 20:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Een teken van kritisch denken...
Het moet gezegd worden dat er ook nog wel nuttige zaken worden onderwezen tussen het indoctrineren door.quote:Op vrijdag 26 december 2014 20:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet niet of je eigen interpretatie aan calculus of Duitse naamvallen geven nou direct onder 'kritisch denken' geschaard moet worden.
Een voorbeeldje is het bewust niet vermelden dat de extreem links georiėnteerde Folkert van der Graaf, Pim Fortuyn heeft vermoord in een geschiedenisboek is voor mij sluitend bewijs van indoctrinatie in het onderwijs in Nederland.quote:Op vrijdag 26 december 2014 20:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
wordt voornamelijk geroepen door mensen die faalden in het onderwijs.
Ik zie dat mijn dochtertje op de basisschool moet leren dat de islam de godsdienst van de vrede is. Volledig zonder context. Dat is pure indoctrinatie. Kritisch denken komt daar al helemaal niet bij van pas.quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:00 schreef Monolith het volgende:
Tja, voor sommige mensen is beweren dat de Amerikanen in de jaren 60 op de maan zijn geland of beweren dat het heelal pakweg 14 miljard jaar oud is indoctrinatie.
Met name mensen die er nogal absurdistische versies van de werkelijkheid op na houden lopen te miepen over vermeende indoctrinatie in het onderwijs.
Stuur haar naar school met wat foto's als deze:quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zie dat mijn dochtertje op de basisschool moet leren dat de islam de godsdienst van de vrede is. Volledig zonder context. Dat is pure indoctrinatie. Kritisch denken komt daar al helemaal niet bij van pas.
Dat ging om een canon volgens mij en de overweging het meer van doen met het feit dat het een vrij recente gebeurtenis is geweest, waarvan de definitieve impact en relevantie in historisch opzicht nog niet geheel duidelijk is.quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:04 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
[..]
Een voorbeeldje is het bewust niet vermelden dat de extreem links georiėnteerde Folkert van der Graaf, Pim Fortuyn heeft vermoord in een geschiedenisboek is voor mij sluitend bewijs van indoctrinatie in het onderwijs in Nederland.
Jeetje, diepe littekens op je ziel of niet?quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:12 schreef Janneke141 het volgende:
Alle docenten zijn links, en ik spreek uit ervaring
Die grap werkt inderdaad niet bij mensen die de context niet kennen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:12 schreef NotYou het volgende:
[..]
Jeetje, diepe littekens op je ziel of niet?![]()
Het was geen grap.quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die grap werkt inderdaad niet bij mensen die de context niet kennen.
Dat kritische denkers op de middelbare school niet welkom zijn?quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:18 schreef Janneke141 het volgende:
Goed, zullen we alle stokpaardjes, belegen grappen en BNW-theorieėn weer achter ons laten en verder gaan met het onderwerp van dit topic?
Dat is jouw interpretatie. Ik zie liever de formulering dat het onderwijs mogelijk een uitdaging heeft om 'kritisch denken' voldoende bij te brengen aan de huidige en komende generaties leerlingen. Dan kunnen we dit topic gebruiken om daar ideeėn over uit te wisselen, in plaats van ons allemaal te moeten afreageren op de complottheorieėn van jou en nog een paar users.quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat kritische denkers op de middelbare school niet welkom zijn?
Omdat jij eerder vroeg hoe en voor wie bedacht ik me net: toen ik naar school ging hadden we nog informatica-lessen (ik weet niet of dat vak nu nog heet), waar we voornamelijk technische dingen bij leerden die de helft van de klas al wist en de andere helft niets aanging. Zou een dergelijke les niet wat meer ingezet kunnen worden voor het houden van een reeks colleges over het opzoeken, evalueren en selecteren van informatie zoals ze bijv. al in voorbereidingsklassen op universiteiten aanbieden.quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie. Ik zie liever de formulering dat het onderwijs mogelijk een uitdaging heeft om 'kritisch denken' voldoende bij te brengen aan de huidige en komende generaties leerlingen. Dan kunnen we dit topic gebruiken om daar ideeėn over uit te wisselen, in plaats van ons allemaal te moeten afreageren op de complottheorieėn van jou en nog een paar users.
Ben jij zo'n lerares die seksueel over de schreef gaat?quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:24 schreef Angst het volgende:
Ik vind kritsisch nadenken een beetje vreemd als schoolvak. Het loopt als het goed is overal doorheen. Vooral het vak geschiedenis geeft veel aanleiding. Kanten vanuit beide partijen bekijken komt daar ook, aan bod. En dat zaken vaak gecompliceerd.
Bij de exacte wetenschap leer je voorwaarden voor het vaststellen van feiten en hypothese maken bevestigen en weerleggen.
Bij Nederlands zit een stukje discusseren en in literatuur komt kritisch denken ook vaak voor. Zeker bij het analyseren van teksten.
Bij Aadrijkskunde leer je over andere culturen, waarbij ook misschien aan bod kan komen dat er geen absolute waarheid is.
Enfin ik werk op een middelbare school en probeer zo af en toe wat met kritisch denkvermogen en zelfreflectie te strooien, maar denk dat het als los vak kansloos is. Welke context plaats je het dan. Doe dan filosofie ofzo.
Zaken als retoriek en argumentatiestructuur kreeg ik volgens mij gewoon bij Nederlands, waar ze ook thuishoren.quote:Op vrijdag 26 december 2014 22:50 schreef keste010 het volgende:
[..]
Omdat jij eerder vroeg hoe en voor wie bedacht ik me net: toen ik naar school ging hadden we nog informatica-lessen (ik weet niet of dat vak nu nog heet), waar we voornamelijk technische dingen bij leerden die de helft van de klas al wist en de andere helft niets aanging. Zou een dergelijke les niet wat meer ingezet kunnen worden voor het houden van een reeks colleges over het opzoeken, evalueren en selecteren van informatie zoals ze bijv. al in voorbereidingsklassen op universiteiten aanbieden.
Gewoon een paar lesjes over bijv. wat het betekent dat een hit als eerste of tweede genoemd wordt op Google, hoe je bronnen achterhaald van online berichten, waar je naar moet kijken bij dergelijke bronnen, hoe argumentatiestructuur in elkaar zit en hoe je retoriek kan herkennen en er mee om moet gaan. En ik vergeet nu vast nog een hoop onderdelen van het kritisch met informatie om kunnen gaan. In een tijd waarin we in zo ontzettend veel manieren afhankelijk zijn van informatie die ons voor 90% via het Internet wordt aangeboden zijn dergelijke lessen toch belangrijk en goed te organiseren voor alle niveaus?
Argumentatiestructuur kan ik me nog wel herinneren uit Nederlands, retoriek niet of nauwelijks. Sowieso denk ik dat die eerder op VWO terugkomen dan op andere niveau's.quote:Op vrijdag 26 december 2014 22:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zaken als retoriek en argumentatiestructuur kreeg ik volgens mij gewoon bij Nederlands, waar ze ook thuishoren.
Recent of niet het is juist cruciaal dat de kogel van links kwam.quote:Op vrijdag 26 december 2014 21:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat ging om een canon volgens mij en de overweging het meer van doen met het feit dat het een vrij recente gebeurtenis is geweest, waarvan de definitieve impact en relevantie in historisch opzicht nog niet geheel duidelijk is.
En ook al staat iets niet in leenheerschap, er is altijd nog een leraar die een rol heeft of een vak als maatschappijleer waar dit soort zaken kunnen worden behandeld.
Het is inderdaad wel zo dat Fortuyn het concept van de vermeende 'liberal bias' in media, onderwijs, enzovoort in Nederland heeft geļntroduceerd.
Het ziet er naar uit alsof de mogelijkheid om dat zelf uit te kunnen maken met jou als leraar voor de klas nogal beperkt zou zijn geweest.quote:Op vrijdag 26 december 2014 22:57 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
[..]
Recent of niet het is juist cruciaal dat de kogel van links kwam.
Het lesmateriaal schrappen is vervalsing van de geschiedenis.
En uitgaan van een leerkracht die dan het verhaal eromheen zou kunnen vermelden is een zwaktebod, immers misschien is die Leeraar politiek partijdig en dan kan je als leerling dus op het verkeerde been worden gezet.
Dit had anders gemoeten door de volledige informatie aan de leerlingen beschikbaar te maken zodat ze zelf uit kunnen maken of de moord al dan niet een politieke kleur heeft gehad.
het gaat niet om schrappen, het is niet opgenomen nadat het gebeurd is.quote:Op vrijdag 26 december 2014 22:57 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
[..]
Recent of niet het is juist cruciaal dat de kogel van links kwam.
Het lesmateriaal schrappen is vervalsing van de geschiedenis.
En uitgaan van een leerkracht die dan het verhaal eromheen zou kunnen vermelden is een zwaktebod, immers misschien is die Leeraar politiek partijdig en dan kan je als leerling dus op het verkeerde been worden gezet.
Dit had anders gemoeten door de volledige informatie aan de leerlingen beschikbaar te maken zodat ze zelf uit kunnen maken of de moord al dan niet een politieke kleur heeft gehad.
Kan de holocaust bij jullie op school eigenlijk nog gewoon behandeld worden? En de evolutietheorie?quote:Op vrijdag 26 december 2014 23:00 schreef Angst het volgende:
[..]
het gaat niet om schrappen, het is niet opgenomen nadat het gebeurd is.
Dit omdat het te recent zou zijn.
Overigens geen waardeoordeel over of dat terecht is of niet,daarvoor weet ik te weinig van geschiedenis en hoe dat vak is ingericht, maar het is dus niet geschrapt.
quote:Op vrijdag 26 december 2014 22:59 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het ziet er naar uit alsof de mogelijkheid om dat zelf uit te kunnen maken met jou als leraar voor de klas nogal beperkt zou zijn geweest.
ja en ja (ook al is het een best christelijk school) maar dat heeft niets te maken met wat ik net zeg.quote:Op vrijdag 26 december 2014 23:02 schreef NotYou het volgende:
[..]
Kan de holocaust bij jullie op school eigenlijk nog gewoon behandeld worden? En de evolutietheorie?
Oh jawel hoor.quote:Op vrijdag 26 december 2014 23:12 schreef Angst het volgende:
[..]
ja en ja (ook al is het een best christelijk school) maar dat heeft niets te maken met wat ik net zeg.
Je praat lekker denegrerend over laagopgeleiden. Gaat diederick-jan samen met zijn beste vrind robert-jan zijn eigen straten leggen. Of kunnen ze dat niet heur.quote:Op vrijdag 26 december 2014 17:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is best leuk dat de laagopgeleide jonge Knulletjes ook mee willen discussiėren, maar het is wel handig als je eerst eens probeert te begrijpen waar het topic over gaat. We, of nou Janneke in ieder geval, leren die kindertjes een aantal zaken zoals basale wiskunde, Nederlands, geschiedenis, enzovoort. Het idee van TS is om een vaardigheid als kritisch denken ook onderdeel te maken van die vorming. Wat dat kritisch denken precies inhoudt geeft TS ook aan.
Dat dit een vaardigheid is die ook op lagere niveaus relevant is onder andere vanuit carričreperspectief, is al aangegeven door een aantal mensen in dit topic. Of scholieren liever neuken en bier zuipen is daarbij niet bijster relevant.
Kijk eens in de spiegel.quote:Op vrijdag 26 december 2014 23:29 schreef Monolith het volgende:
Agressiemanagement zou wellicht ook een goed idee zijn op het VMBO.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |