abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147984652
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:04 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Een voorbeeldje is het bewust niet vermelden dat de extreem links georiënteerde Folkert van der Graaf, Pim Fortuyn heeft vermoord in een geschiedenisboek is voor mij sluitend bewijs van indoctrinatie in het onderwijs in Nederland.
Dat ging om een canon volgens mij en de overweging het meer van doen met het feit dat het een vrij recente gebeurtenis is geweest, waarvan de definitieve impact en relevantie in historisch opzicht nog niet geheel duidelijk is.
En ook al staat iets niet in leenheerschap, er is altijd nog een leraar die een rol heeft of een vak als maatschappijleer waar dit soort zaken kunnen worden behandeld.
Het is inderdaad wel zo dat Fortuyn het concept van de vermeende 'liberal bias' in media, onderwijs, enzovoort in Nederland heeft geïntroduceerd.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:12:00 #77
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147984684
:( Alle docenten zijn links, en ik spreek uit ervaring :(
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147984724
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:12 schreef Janneke141 het volgende:
:( Alle docenten zijn links, en ik spreek uit ervaring :(
Jeetje, diepe littekens op je ziel of niet? :') _O-
Je suis Charlie Sheen
pi_147984760
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:12 schreef NotYou het volgende:

[..]

Jeetje, diepe littekens op je ziel of niet? :') _O-
Die grap werkt inderdaad niet bij mensen die de context niet kennen.
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:16:45 #80
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_147984869
Ik mocht vroeger niet meer meedoen in de maatschappijleerklas omdat ik het te fanatiek oneens was met de bebaarde, zelf gebreide truien dragende, linkse agogische leraar die ons zijn eenzijdige linkse maatschappijvisie als absolute waarheid stond te verkopen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:17:47 #81
379943 Paper_Tiger
pi_147984905
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Die grap werkt inderdaad niet bij mensen die de context niet kennen.
Het was geen grap.
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:18:48 #82
346939 Janneke141
pi_147984936
Goed, zullen we alle stokpaardjes, belegen grappen en BNW-theorieën weer achter ons laten en verder gaan met het onderwerp van dit topic?
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:20:21 #83
379943 Paper_Tiger
pi_147984986
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:18 schreef Janneke141 het volgende:
Goed, zullen we alle stokpaardjes, belegen grappen en BNW-theorieën weer achter ons laten en verder gaan met het onderwerp van dit topic?
Dat kritische denkers op de middelbare school niet welkom zijn?
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:24:29 #84
39114 Angst
CorticotropinReleasingHormon
pi_147985115
Ik vind kritsisch nadenken een beetje vreemd als schoolvak. Het loopt als het goed is overal doorheen. Vooral het vak geschiedenis geeft veel aanleiding. Kanten vanuit beide partijen bekijken komt daar ook, aan bod. En dat zaken vaak gecompliceerd.

Bij de exacte wetenschap leer je voorwaarden voor het vaststellen van feiten en hypothese maken bevestigen en weerleggen.

Bij Nederlands zit een stukje discusseren en in literatuur komt kritisch denken ook vaak voor. Zeker bij het analyseren van teksten.

Bij Aadrijkskunde leer je over andere culturen, waarbij ook misschien aan bod kan komen dat er geen absolute waarheid is.

Enfin ik werk op een middelbare school en probeer zo af en toe wat met kritisch denkvermogen en zelfreflectie te strooien, maar denk dat het als los vak kansloos is. Welke context plaats je het dan. Doe dan filosofie ofzo.
In theorie vind ik iedereen aardig!
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
Jagermaster alleen als ie bloed en bloedheet is!
  vrijdag 26 december 2014 @ 21:25:42 #85
346939 Janneke141
pi_147985167
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:20 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat kritische denkers op de middelbare school niet welkom zijn?
Dat is jouw interpretatie. Ik zie liever de formulering dat het onderwijs mogelijk een uitdaging heeft om 'kritisch denken' voldoende bij te brengen aan de huidige en komende generaties leerlingen. Dan kunnen we dit topic gebruiken om daar ideeën over uit te wisselen, in plaats van ons allemaal te moeten afreageren op de complottheorieën van jou en nog een paar users.
pi_147987974
logica werkt niet, gezond verstand ook niet, religie loopt op zijn laatste benen, non religieuze snappen het evenmin, waar moet het allemaal vandaan gaan komen dat kritisch denken, zonder richting en visie en gezond verstand? Wie het weet mag het roepen!
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_147988188
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is jouw interpretatie. Ik zie liever de formulering dat het onderwijs mogelijk een uitdaging heeft om 'kritisch denken' voldoende bij te brengen aan de huidige en komende generaties leerlingen. Dan kunnen we dit topic gebruiken om daar ideeën over uit te wisselen, in plaats van ons allemaal te moeten afreageren op de complottheorieën van jou en nog een paar users.
Omdat jij eerder vroeg hoe en voor wie bedacht ik me net: toen ik naar school ging hadden we nog informatica-lessen (ik weet niet of dat vak nu nog heet), waar we voornamelijk technische dingen bij leerden die de helft van de klas al wist en de andere helft niets aanging. Zou een dergelijke les niet wat meer ingezet kunnen worden voor het houden van een reeks colleges over het opzoeken, evalueren en selecteren van informatie zoals ze bijv. al in voorbereidingsklassen op universiteiten aanbieden.
Gewoon een paar lesjes over bijv. wat het betekent dat een hit als eerste of tweede genoemd wordt op Google, hoe je bronnen achterhaald van online berichten, waar je naar moet kijken bij dergelijke bronnen, hoe argumentatiestructuur in elkaar zit en hoe je retoriek kan herkennen en er mee om moet gaan. En ik vergeet nu vast nog een hoop onderdelen van het kritisch met informatie om kunnen gaan. In een tijd waarin we in zo ontzettend veel manieren afhankelijk zijn van informatie die ons voor 90% via het Internet wordt aangeboden zijn dergelijke lessen toch belangrijk en goed te organiseren voor alle niveaus?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_147988210
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:24 schreef Angst het volgende:
Ik vind kritsisch nadenken een beetje vreemd als schoolvak. Het loopt als het goed is overal doorheen. Vooral het vak geschiedenis geeft veel aanleiding. Kanten vanuit beide partijen bekijken komt daar ook, aan bod. En dat zaken vaak gecompliceerd.

Bij de exacte wetenschap leer je voorwaarden voor het vaststellen van feiten en hypothese maken bevestigen en weerleggen.

Bij Nederlands zit een stukje discusseren en in literatuur komt kritisch denken ook vaak voor. Zeker bij het analyseren van teksten.

Bij Aadrijkskunde leer je over andere culturen, waarbij ook misschien aan bod kan komen dat er geen absolute waarheid is.

Enfin ik werk op een middelbare school en probeer zo af en toe wat met kritisch denkvermogen en zelfreflectie te strooien, maar denk dat het als los vak kansloos is. Welke context plaats je het dan. Doe dan filosofie ofzo.
Ben jij zo'n lerares die seksueel over de schreef gaat? :9~
Je suis Charlie Sheen
pi_147988341
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:50 schreef keste010 het volgende:

[..]

Omdat jij eerder vroeg hoe en voor wie bedacht ik me net: toen ik naar school ging hadden we nog informatica-lessen (ik weet niet of dat vak nu nog heet), waar we voornamelijk technische dingen bij leerden die de helft van de klas al wist en de andere helft niets aanging. Zou een dergelijke les niet wat meer ingezet kunnen worden voor het houden van een reeks colleges over het opzoeken, evalueren en selecteren van informatie zoals ze bijv. al in voorbereidingsklassen op universiteiten aanbieden.
Gewoon een paar lesjes over bijv. wat het betekent dat een hit als eerste of tweede genoemd wordt op Google, hoe je bronnen achterhaald van online berichten, waar je naar moet kijken bij dergelijke bronnen, hoe argumentatiestructuur in elkaar zit en hoe je retoriek kan herkennen en er mee om moet gaan. En ik vergeet nu vast nog een hoop onderdelen van het kritisch met informatie om kunnen gaan. In een tijd waarin we in zo ontzettend veel manieren afhankelijk zijn van informatie die ons voor 90% via het Internet wordt aangeboden zijn dergelijke lessen toch belangrijk en goed te organiseren voor alle niveaus?
Zaken als retoriek en argumentatiestructuur kreeg ik volgens mij gewoon bij Nederlands, waar ze ook thuishoren.
pi_147988433
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zaken als retoriek en argumentatiestructuur kreeg ik volgens mij gewoon bij Nederlands, waar ze ook thuishoren.
Argumentatiestructuur kan ik me nog wel herinneren uit Nederlands, retoriek niet of nauwelijks. Sowieso denk ik dat die eerder op VWO terugkomen dan op andere niveau's.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
pi_147988533
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat ging om een canon volgens mij en de overweging het meer van doen met het feit dat het een vrij recente gebeurtenis is geweest, waarvan de definitieve impact en relevantie in historisch opzicht nog niet geheel duidelijk is.
En ook al staat iets niet in leenheerschap, er is altijd nog een leraar die een rol heeft of een vak als maatschappijleer waar dit soort zaken kunnen worden behandeld.
Het is inderdaad wel zo dat Fortuyn het concept van de vermeende 'liberal bias' in media, onderwijs, enzovoort in Nederland heeft geïntroduceerd.
Recent of niet het is juist cruciaal dat de kogel van links kwam.
Het lesmateriaal schrappen is vervalsing van de geschiedenis.

En uitgaan van een leerkracht die dan het verhaal eromheen zou kunnen vermelden is een zwaktebod, immers misschien is die Leeraar politiek partijdig en dan kan je als leerling dus op het verkeerde been worden gezet.
Dit had anders gemoeten door de volledige informatie aan de leerlingen beschikbaar te maken zodat ze zelf uit kunnen maken of de moord al dan niet een politieke kleur heeft gehad.
pi_147988616
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:57 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

En uitgaan van een leerkracht die dan het verhaal eromheen zou kunnen vermelden is een zwaktebod, immers misschien is die Leeraar politiek partijdig en dan kan je als leerling dus op het verkeerde been worden gezet.
Dit had anders gemoeten door de volledige informatie aan de leerlingen beschikbaar te maken zodat ze zelf uit kunnen maken of de moord al dan niet een politieke kleur heeft gehad.
Het ziet er naar uit alsof de mogelijkheid om dat zelf uit te kunnen maken met jou als leraar voor de klas nogal beperkt zou zijn geweest.
  vrijdag 26 december 2014 @ 23:00:33 #93
39114 Angst
pi_147988640
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:57 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

het gaat niet om schrappen, het is niet opgenomen nadat het gebeurd is.
Dit omdat het te recent zou zijn.

Overigens geen waardeoordeel over of dat terecht is of niet,daarvoor weet ik te weinig van geschiedenis en hoe dat vak is ingericht, maar het is dus niet geschrapt.
<a href="http://img170.exs.cx/img170/7325/img90181an.jpg" rel="nofollow" target="_blank">check mijn schilderij!</a>
pi_147988719
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:00 schreef Angst het volgende:

[..]

het gaat niet om schrappen, het is niet opgenomen nadat het gebeurd is.
Dit omdat het te recent zou zijn.

Overigens geen waardeoordeel over of dat terecht is of niet,daarvoor weet ik te weinig van geschiedenis en hoe dat vak is ingericht, maar het is dus niet geschrapt.
Kan de holocaust bij jullie op school eigenlijk nog gewoon behandeld worden? En de evolutietheorie?
Je suis Charlie Sheen
pi_147988837
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 22:59 schreef keste010 het volgende:

[..]

Het ziet er naar uit alsof de mogelijkheid om dat zelf uit te kunnen maken met jou als leraar voor de klas nogal beperkt zou zijn geweest.
:D
Je mag van mij denken wat je wil. Ik ga uit van de informatie die al jaren bekend is.
Ik hou wel van een pittige discussie.

En voor de klas staan bij een geschiedenisles.. nee. fysica of wiskunde zou ik wel leuk vinden om uit te leggen indien er al een sterke basis bij de doelgroep aanwezig is.
  vrijdag 26 december 2014 @ 23:12:15 #96
39114 Angst
pi_147989141
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:02 schreef NotYou het volgende:

[..]

Kan de holocaust bij jullie op school eigenlijk nog gewoon behandeld worden? En de evolutietheorie?
ja en ja (ook al is het een best christelijk school) maar dat heeft niets te maken met wat ik net zeg.
pi_147989234
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:12 schreef Angst het volgende:

[..]

ja en ja (ook al is het een best christelijk school) maar dat heeft niets te maken met wat ik net zeg.
Oh jawel hoor.
Je suis Charlie Sheen
pi_147989756
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 17:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is best leuk dat de laagopgeleide jonge Knulletjes ook mee willen discussiëren, maar het is wel handig als je eerst eens probeert te begrijpen waar het topic over gaat. We, of nou Janneke in ieder geval, leren die kindertjes een aantal zaken zoals basale wiskunde, Nederlands, geschiedenis, enzovoort. Het idee van TS is om een vaardigheid als kritisch denken ook onderdeel te maken van die vorming. Wat dat kritisch denken precies inhoudt geeft TS ook aan.

Dat dit een vaardigheid is die ook op lagere niveaus relevant is onder andere vanuit carrièreperspectief, is al aangegeven door een aantal mensen in dit topic. Of scholieren liever neuken en bier zuipen is daarbij niet bijster relevant.
Je praat lekker denegrerend over laagopgeleiden. Gaat diederick-jan samen met zijn beste vrind robert-jan zijn eigen straten leggen. Of kunnen ze dat niet heur.

Je moet dit wel weten eikel ik weet dat ik me niet naar jouw niveau moet verlagen maar een maatschappij met alleen maar laagopgeleiden werkt en met alleen maar hoogopgeleiden niet.

Of gaan de kantoor kneusjes voortaan zelf fysieke arbeid doen.
Felix
pi_147989822
Agressiemanagement zou wellicht ook een goed idee zijn op het VMBO.
pi_147989949
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:29 schreef Monolith het volgende:
Agressiemanagement zou wellicht ook een goed idee zijn op het VMBO.
Kijk eens in de spiegel.

Of doe je niet aan zelfreflectie? ben je er misschien te elitair voor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')