Bron: Website Honeywellquote:Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.
Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.
Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.
Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!
Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Als het goed is moet een HR92 wel passen, zelfs die schrale Lidl dingen passen prima.quote:Op woensdag 10 december 2014 19:27 schreef woekele het volgende:
dank simonmo en riedje. Erg nuttige info over het inregelen etc. Had ik het maar geweten voor ik alle radiatorkranen vervangen had Passen HR92's gewoon op die Exacts trouwens? En wat is het verschil tussen A-exact en V-exact II?
Ik heb nu trouwens de Round Wireless als temp-sensor voor mn woonkamer. Grappige is dat deze gewoon zijn ware meting op het scherm weergeeft en Evohome de waarde met de 'afronding' (richting setpoint). Voorbeeld: Gewenste temp is 18. Round zegt 17. Evohome zegt 17,5.
En nu vraag ik me ineens af, is dat op de HR92 ook zo als je die instelt als temp-sensor? Als je de HR92 instelt om de gemeten temp weer te geven ipv de ingestelde temp... zie je dan ook vaak verschil tussen de waarde op de HR92 en op de Evotouch? En dan om precies te zijn dat de waarde op de Evotouch dichter bij je ingestelde temperatuur ligt dan op de HR92?
Ik heb de data voor m'n zones van de afgelopen tijd er nog even op nageslagen en ben tot de trieste conclusie gekomen dat de evotouch adaptieve start niet uitvoert voor m'n vloerverwarmingszone :quote:Op dinsdag 9 december 2014 13:13 schreef Mickroz het volgende:
[..]
Gisteren heb ik hem ingesteld dat het om 7 uur 19 graden moet zijn, met adaptieve start 3 uur.
Nu sloeg de kachel pas om 7 uur aan om te gaan verwarmen.
Hoe krijg ik hem nou dat hij zorgt dat het om 7 uur 19 graden is zoals met de chronoterm?
Dit komt doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Het water staat immers bijna stil. Je moet een bypass plaatsen, liefst aan het eind van de leiding zodat het water onderweg nog wat kan afkoelen.quote:Op donderdag 11 december 2014 14:40 schreef themullnl het volgende:
Hallo, ik heb sinds ongeveer 6mnd een Evohome systeem met 8HR92 knoppen.
Probleem dat zich voordoet is dat bij einde warmtevraag de HR92 knoppen dichtdraaien, maar dat de warmtevraag op de ketel nog minstens 2 minuten blijft doorlopen. De dan geproduceerde warmte kan de ketel niet kwijt waardoor. De temperatuur gaat dan hard over het setpoint van 65 graden heen, tot bijna koken aan toe. Hierdoor ontstaan luchtbelletjes die na verloop van tijd zeer veel geratel veroorzaken in de ketel.
Wie is er bekend met dit prpobleem en wie weet ook hoe je dit evt kan oplossen?
Ik heb de zelfde ervaring maar dan met vloerverwarming waar een HR92 gekoppeld is als zoneklep dan heb ik ook geen optimalisatie als de hr92 op de radiator uit staat. Als ik de hr92 op de radiator aan zet dan geeft evohome wel opt aan. lijkt mij op een bug in evohome.quote:Op donderdag 11 december 2014 09:32 schreef riedje het volgende:
@zerox123 en @Mickroz leuk dat 't werkt github komt er zsm aan!
Om nog even op een oudere post terug te komen
[..]
Ik heb de data voor m'n zones van de afgelopen tijd er nog even op nageslagen en ben tot de trieste conclusie gekomen dat de evotouch adaptieve start niet uitvoert voor m'n vloerverwarmingszone :
Setpoint verandert pas op het ingestelde tijdstip waardoor een tijd later pas de gemeten temperatuur ook echt begint te stijgen, soms pas tot een uur na ingesteld tijdstip. Optimale stop daarentegen voert ie wel goed uit voor de vloerverwarmingszone.
Voor alle andere zones (radiators met HR92) werkt adaptieve start wel netjes, ik zie dat op het ingestelde tijdstip zonder uitzondering de temperatuur bereikt (gemiddeld wordt er 45 tot 30 minuten van te voren begonnen met stoken).
Heb ook zaken als zone opnieuw instellen, optimalisatie uit en weer aan, opnieuw koppelen van de BDR91 geprobeerd, helaas zonder resultaat.
heb nu net een nieuwe zone toegevoegd weer, en daarin gaat het fout met je script, zal het even naar je pm-en, mijn python kennis reikt niet zoverquote:Op donderdag 11 december 2014 09:32 schreef riedje het volgende:
@zerox123 en @Mickroz leuk dat 't werkt github komt er zsm aan!
Om nog even op een oudere post terug te komen
[..]
Ik heb de data voor m'n zones van de afgelopen tijd er nog even op nageslagen en ben tot de trieste conclusie gekomen dat de evotouch adaptieve start niet uitvoert voor m'n vloerverwarmingszone :
Setpoint verandert pas op het ingestelde tijdstip waardoor een tijd later pas de gemeten temperatuur ook echt begint te stijgen, soms pas tot een uur na ingesteld tijdstip. Optimale stop daarentegen voert ie wel goed uit voor de vloerverwarmingszone.
Voor alle andere zones (radiators met HR92) werkt adaptieve start wel netjes, ik zie dat op het ingestelde tijdstip zonder uitzondering de temperatuur bereikt (gemiddeld wordt er 45 tot 30 minuten van te voren begonnen met stoken).
Heb ook zaken als zone opnieuw instellen, optimalisatie uit en weer aan, opnieuw koppelen van de BDR91 geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Ik heb hetzelfde gehad. ketel kon zijn warmte niet kwijt en kwam zelfs in storing te hangen. Oplossing is inderdaad bypass of 1 radiator (zonder HR92) constant open laten staan.quote:Op donderdag 11 december 2014 14:40 schreef themullnl het volgende:
Hallo, ik heb sinds ongeveer 6mnd een Evohome systeem met 8HR92 knoppen.
Probleem dat zich voordoet is dat bij einde warmtevraag de HR92 knoppen dichtdraaien, maar dat de warmtevraag op de ketel nog minstens 2 minuten blijft doorlopen. De dan geproduceerde warmte kan de ketel niet kwijt waardoor. De temperatuur gaat dan hard over het setpoint van 65 graden heen, tot bijna koken aan toe. Hierdoor ontstaan luchtbelletjes die na verloop van tijd zeer veel geratel veroorzaken in de ketel.
Ketel: remeha calenta 40C (2013) .
Inmiddels zijn op de retourleiding en op de pommp van de ketel zelf ontluchters geplaatst.
Het lijkt er op dat doordat de warmtevraag nog blijft doorlopen terwijl de knoppen al dichtgedraaid zijn de flow ineens stokt, de ketel zijn vermogen niet meer kwijt kan met alle gevolgen van dien.
ff kort: wij hebben de ketel sinds maart 2014, sindsdien problememn gehad met lucht in het systeem, maar inmiddels zo goed als zeker veroorzaakt doordat de ketel door blijft branden bij dichtgedraaide knoppen en een Evohome die de warmtevraag pas 2 minuten daadwerkelijk stopt terwijl alle zones al uit zijn.
Wie is er bekend met dit prpobleem en wie weet ook hoe je dit evt kan oplossen?
quote:Op donderdag 11 december 2014 14:44 schreef microkid het volgende:
[..]
Dit komt doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Het water staat immers bijna stil. Je moet een bypass plaatsen, liefst aan het eind van de leiding zodat het water onderweg nog wat kan afkoelen.
Als het goed is geeft je ketel een code 9, dat betekend "blokkade" omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. De ketel stopt dan en gaat dan na een aantal minuten opnieuw proberen. Code 9 betekend 100% dat er een bypass in moet.
Eigenlijk is het dat hij z'n water niet kwijt kan warmte niet kwijt is brander uit. Water niet kwijt kunnen is/kan schadelijk zijn.quote:Op donderdag 11 december 2014 14:44 schreef microkid het volgende:
[..]
Dit komt doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Het water staat immers bijna stil. Je moet een bypass plaatsen, liefst aan het eind van de leiding zodat het water onderweg nog wat kan afkoelen.
Als het goed is geeft je ketel een code 9, dat betekend "blokkade" omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. De ketel stopt dan en gaat dan na een aantal minuten opnieuw proberen. Code 9 betekend 100% dat er een bypass in moet.
Heb je een PM gestuurd.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:46 schreef Mickroz het volgende:
[..]
En als je nu vertraagde start doet? gaat hij dan wel eerder aan? kan het nu even niet meer monitoren in je script
Vrij vertaald: "Schat maar in wanneer je denkt dat de ketel ongeveer zou moeten beginnen en als 't weer mee wil werken lukt het waarschijnlijk wel om je zone op temperatuur te krijgen, en anders heb je het waarschijnlijk koud. Maar, je bespaart wel iets !!1".quote:How does Delayed Start work?
You set the earliest start time, based on an estimate and Delayed Start will do the rest. Delayed Start will delay the boiler firing time on warmer days, when it is possible to save energy. But, on colder days, the programmed time may prevent your desired temperature being reached. Delayed Start does accrue a 0.15 °C reduction in heating load for calculations under SAP for Building Regulations.
quote:De radiator wordt niet koud De radiatorkraan sluit niet volledig Controleer de montage, stel evt. de volledige slag in (parameter6)
Iemand ervaring mee met instelling 6 veranderen dat het ook daadwerkelijk helptquote:Parameter 6 – KraanslagDe radiatorthermostaat werkt af fabriek met de optimale slag voor de radiatorkraan.Wanneer de volledige slag moet worden benut of de kraan niet volledig opent, kan de volledige slag worden geselecteerd
Heb al wel diverse keren gelezen dat het wel een oplossing is voor een radiator die niet volledig werd open gedraaitquote:Op donderdag 11 december 2014 21:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bij mij wordt de radiator op zolder niet koud met een HR 92 knop ondanks lage temp instelling programma en uitstekende verbinding
Huiskamer ook HR 92 knop ook radiator als nu warmte vraag komt in huiskamer dan zolder opeens sauna met 30C
Dus gebruiksaanwijzing doorgelezen en schijnt dat de radiator kraan niet volledig sluit dus instelling 6 aanpassen
[..]
[..]
Iemand ervaring mee met instelling 6 veranderen dat het ook daadwerkelijk helpt
Instellen lukt mij wel
Ik had het omgekeerde probleem, de HR92 ging teveel dicht. Na aanpassing is alles nu in orde!quote:Op donderdag 11 december 2014 21:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Iemand ervaring mee met instelling 6 veranderen dat het ook daadwerkelijk helpt
Instellen lukt mij wel
nee heb ik niet. Dit is wat de Remeha man mij vertelde.quote:@themullnl: heb je eventueel nog details mb.t. tot die blokkering (status/substatus)?
Dank voor de tip! Heb meteen alle HR92's voor de zekerheid op deze manier behandeldquote:Op donderdag 11 december 2014 20:32 schreef woekele het volgende:
Over puntje 3: heb je ook de HR92 eraf gehaald, handmatig het zwarte ding zover mogelijk linksom gedraaid, HR92 er weer op, minuut wachten vervolgens gezien/gehoord dat hij een volledige CYCLE gaat doen? Daar kalibreert hij zich naar de slag van de kraan.
Ik had al een nog niet gebruike HR92 geprobeerd ipv de geinstalleerde HR92 zonder resultaatHiervoor zat er een gewone thermostaat knop op en het pennetje ook handmatig bewogen en gaat soepelquote:Op donderdag 11 december 2014 22:03 schreef woekele het volgende:
Je kunt ook altijd nog proberen de HR92 opnieuw erop te zetten en opnieuw zijn inleer-cyclus te doen, zoals ik hierboven net beschreef. Daarnaast dus optie 6 op 1 zetten. Kan helpen om klep volledig dicht te draaien, maar kan ook helpen om klep niet te snel volledig dicht te laten gaan blijkbaar.
Daarnaast kan gewoon je radiatorkraan stuk zijn. Gaat hij met een 'normale' knop wel goed dicht?
Ahh ok, dan maar de tijd een uur eerder instellenquote:Op donderdag 11 december 2014 21:29 schreef riedje het volgende:
[..]
Heb je een PM gestuurd.
Ik heb vertraagde start eerlijk gezegd niet geprobeerd. Volgens dit document is vertraagde start een soort van uitgestelde start en start verwarming niet eerder dan op het ingestelde tijdstip. Het klinkt allemaal erg onlogisch, dus ik sla het maar even over .
Uit het document:
[..]
Vrij vertaald: "Schat maar in wanneer je denkt dat de ketel ongeveer zou moeten beginnen en als 't weer mee wil werken lukt het waarschijnlijk wel om je zone op temperatuur te krijgen, en anders heb je het waarschijnlijk koud. Maar, je bespaart wel iets !!1".
Was je toevallig al toegekomen aan het verslag? Ben erg benieuwd namelijkquote:Op woensdag 10 december 2014 20:08 schreef woekele het volgende:
Ik heb vandaag een engineer van Honeywell uit de UK over de vloer gehad en de problemen voorgelegd. Het is iemand die voor mijn gevoel dicht bij de ontwikkeling van het systeem zit. Ik schrijf later een 'verslag'. En nu: tijd voor een nieuw topic!
Ben ook uiterst benieuwd...quote:Op vrijdag 12 december 2014 09:24 schreef Leandres het volgende:
[..]
Was je toevallig al toegekomen aan het verslag? Ben erg benieuwd namelijk
wat mij vertelt is, is dat Evohome een percentage stuurt naar ketelmodule. De module (hetzij Opentherm, hetzij aan/uit) stuurt vervolgens de ketel. Bij een laag percentage stuurt Opentherm een lagere temperatuur. En aan/uit zal korter aan gaan elke 10 minuten. Hoe het signaal van de zoneregelaars precies binnenkomt op de Evotouch (als graden of als procenten), dat weet ik ook niet inderdaad. Maar ze kunnen hoe dan ook vast wel iets maken dat weergeeft of de zone veel of weinig warmte vraagt.quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:08 schreef microkid het volgende:
Woekele, niet helemaal juist. EvoHome verzamelt alle warmtevragen van alle HR80's, HR92's enz. Elke geeft zelf aan hoeveel warmte hij nodig heeft. Je kan dus niet echt zien hoeveel % warmte een afzonderlijke regelaar vraagt. EvoHome voegt dat samen en berekend dan de gewenste temperatuur zodat er voldoende warmte komt voor alle ruimtes. Zover ik weet werkt EvoHome dus niet met procenten maar met temperatuur..
Dat is trouwens iets waarvan ik vermoed dat veel EvoHome gebruikers dit niet weten: als je een HR80 of HR92 plaatst, moet je eerst de plastic stelring (paars in de HR80, zwart in de HR92) eerst helemaal opendraaien tot aan de aanslag. Dan pas de regelaar erop klikken. De regelaar zal dan een cycle doen om te leren hoeveel slagen hij moet maken om de kraan helemaal dicht te draaien. Doe je dit niet, dan kan je soms onverwachte effecten krijgen. Daarnaast is het zinvol om elke kraan minstens 1x per jaar even opnieuw in te leren op deze manier, omdat de regelaar na verloop van tijd toch wat verloop kent. (de HR92 zou hier minder last van hebben dan de HR80).quote:Op donderdag 11 december 2014 20:32 schreef woekele het volgende:
Over puntje 3: heb je ook de HR92 eraf gehaald, handmatig het zwarte ding zover mogelijk linksom gedraaid, HR92 er weer op, minuut wachten vervolgens gezien/gehoord dat hij een volledige CYCLE gaat doen? Daar kalibreert hij zich naar de slag van de kraan.
Zo staat het toch ook in de handleiding?quote:Op vrijdag 12 december 2014 21:51 schreef microkid het volgende:
[..]
Dat is trouwens iets waarvan ik vermoed dat veel EvoHome gebruikers dit niet weten: als je een HR80 of HR92 plaatst, moet je eerst de plastic stelring (paars in de HR80, zwart in de HR92) eerst helemaal opendraaien tot aan de aanslag. Dan pas de regelaar erop klikken. De regelaar zal dan een cycle doen om te leren hoeveel slagen hij moet maken om de kraan helemaal dicht te draaien. Doe je dit niet, dan kan je soms onverwachte effecten krijgen. Daarnaast is het zinvol om elke kraan minstens 1x per jaar even opnieuw in te leren op deze manier, omdat de regelaar na verloop van tijd toch wat verloop kent. (de HR92 zou hier minder last van hebben dan de HR80).
Wij hebben 4 zones met 2 zonekleppen voor verschillende vloerverwarming units en twee HR92'squote:Op vrijdag 12 december 2014 15:53 schreef woekele het volgende:
1: ik vraag me af of het helpt. Je moet de werkelijke oorzaak van die warmtevraag vinden.Welke zone vraagt om warmte? Hoe dicht bij het setpoint zit die? Waarom wordt de radiator niet warm? Draait de radiatorknop te vroeg/veel dicht?2: verder heb je dan een andere ketelrelaismodule nodig.3: ik vind online dat bij ecotec plus aan/uit op RT24 moet, OT op module VR33. Heb niet zo'n ketel, dus zegt me verder niks.
Hoi AJS1,quote:Op zaterdag 13 december 2014 01:21 schreef AJS1 het volgende:
Ik heb het systeem nu 2 jaar draaien en ben eigenlijk gewoon een tevreden gebruiker maar heb nog wel een paar verbeterpuntjes:
1. Als eigenaar van een Nefit ketel ben ik "veroordeeld" tot de Aan-Uit ketelmodule. Het enige nadeel wat ik ervaar is dat de ketel "onnodig" op vol vermogen gaat draaien in geval van beperkte warmtevraag. De ketel gaat wel naderhand moduleren op basis van de retourtemperatuur maar liever heb ik het oorspronkelijke opentherm gedrag van de Nefit Moduline 400 thermostaat. Vraag: heeft iemand positieve ervaringen met een Honeywell Opentherm ketelmodule gekoppeld via een Nefit opentherm converter om het "vol vermogen" effect van de Aan-Uit module op te lossen?
Alvast bedankt voor reacties.
De AM10 wordt juist met aan/uit aangestuurd, naast de bestaande (Nefit) kamerthermostaat. Die laatste bepaald voornamelijk de temp, maar als er door de Evotouch nog warmtevraag uit andere zones is, kan de ketel middels de AM10 bijwarmen, zonder dat hij (wat mij betreft nodeloos) op 100% wordt aangestuurd. Dat is althans de gedachte Overigens, als de Evotouch zo goed zou regelen als je suggereert (warmtebehoefte bij 0.1 graad onder setpoint = beperkt aansturen ketel) dan was dit natuurlijk allemaal niet nodig. Daarom zal ik eerst met de OT gateway monitoren hoe erg het nu echt isquote:Op zondag 14 december 2014 09:37 schreef woekele het volgende:
Hoe kan Evotouch AM10 aansturen? Hij kent dat apparaat niet. Of gaat dat weer via de BDR91? En als die telkens uit/aan-schakelt, snapt AM10 dan dat hij aan moet blijven? En hoe weet AM10 de echte warmtebehoefte? Als je kamer 0,1 onder setpoint ligt, is die behoefte heel anders dan als het 3 onder setpoint ligt. Dat weet je met een buitenvoeler niet, toch?
De minimale aan-tijd staat op 1 minuut, en het aantal keren per uur op 3 (maar ik begreep dat dat bij OT niet uit maakt).quote:Op vrijdag 12 december 2014 21:42 schreef woekele het volgende:
De round wireless geeft gewoon de temperatuur weer die hij zelf meet ipv de 'afronding' die de Evotouch toepast mee te nemen. Onder water zou de regeling (en dus het stookgedrag) altijd gebruik moeten maken van de echt gemeten waarde. Dus het zou geen invloed moeten hebben daarop. Die afronding is alleen een weergave.
Dat hij langzaam met tussenpozen door blijft stoken, is inderdaad het probleem wat ik ook heb. Waar heb je je minimale aan-tijd op staan?
Ik heb het ook als ik de meeste radiatoren open heb staan, de temp gaat gewoon langzaam maar zeker omhoog. Het lijkt me ook niet goed (voor gas-, stroomgebruik en ketel) als hij de hele tijd brandt op zo'n laag pitje. De radiatoren zijn handwarm. Vandaag even geexperimenteerd, in 2 uur gaat de temp met zo'n 0.3C achteruit als ik de verwarming gewoon uit zet (met zonnetje buiten). Dan maak je mij niet wijs dat het efficienter is om continu te stoken...quote:Op zondag 14 december 2014 12:20 schreef woekele het volgende:
Hm, dus jij hebt OpenTherm. Blijkbaar is die minimale warmtevraag die Evotouch stuurt en de lage warmte die vervolgens aan jouw ketel gevraagd wordt voor jouw kamer toch nog genoeg om verder op te warmen. Wat ik dus ook heb, maar dan met Aan/Uit. Ik hoop ook dat ze dit aanpakken. Is echt cruciaal voor juiste werking van het systeem.
Ik heb het trouwens vooral als meeste andere radiatoren in huis dicht staan. Als er veel meer open staan, is de minimale-aan-tijd niet genoeg om de kamer verder op te warmen en dan treedt het probleem dus niet op. Is dat bij jou ook?
PS: zou leuk zijn als je Evohome-zone kon koppelen met een deurcontact. Dat hij alleen aan ging als de deur dicht was. Maar dat zit er niet in, toch?
Hallo Tom,quote:Op zondag 14 december 2014 00:48 schreef spamloos het volgende:
[..]
Hoi AJS1,
Ik heb ook een Nefit ketel maar heb meteen de opentherm ketelmodule en de Nefit converter genomen. Ik ben daar zo ontevreden over dat ik in elk geval een Opentherm gateway heb aangeschaft om te monitoren wat er nu precies wordt gestuurd. Moet hem nog wel even in elkaar solderen Zie eerdere posts van mij in Deel 6 over ellende met constant op 100% aanspringen.
Ik heb ook met Nefit contact opgenomen, en ze gaven mij een heel interessant advies, namelijk het gebruik van de AM10 module in combinatie met een aan/uit thermostaat (dan zou ik dus Opentherm moeten omruilen voor aan/uit, lijkt niet echt een verbetering hoe dan ook, de AM10 kan weersafhankelijk modulerend regelen. Dus je stelt een stooklijn in (er moet ook een buitenvoeler aan) en je laat de Evotouch de AM10 aansturen die vervolgens de ketel naar 'echte' warmtebehoefte stuurt. Het klonk mij wel als een mooie oplossing. Hij kan gelijktijdig met een Moduline 400 worden aangesloten (ik heb helaas een Moduline 300, volgens specs kan dat niet) waardoor je ook nog je gebruikelijke thermostaat kunt handhaven.
Misschien heb je iets aan deze suggestie..?
Groet,
Tom
Jij hebt dus een goed geisoleerd huis. Dan is dat de reden dat bij jou zelfs de minimumvraag voor opwarming zorgt. Denk dat er echt een aanpassing vanuit Honeywell nodig is om dit te voorkomen. Hopelijk zien ze dit ook en komt er echt een wijziging...quote:Op zondag 14 december 2014 20:38 schreef stat het volgende:
Ik heb het ook als ik de meeste radiatoren open heb staan, de temp gaat gewoon langzaam maar zeker omhoog. [...] Vandaag even geexperimenteerd, in 2 uur gaat de temp met zo'n 0.3C achteruit als ik de verwarming gewoon uit zet (met zonnetje buiten). Dan maak je mij niet wijs dat het efficienter is om continu te stoken...
Ik heb de afgelopen dagen ipv de interne voeler een Round wireless gebruikt en ik was zeer te spreken over het resultaat. Minder door stoken met de kleppen van de vloerverwarming zones nog dicht op de een of andere manier heeft de interne voeler onverklaarbaar veel invloed op het hele systeem. dat de radiatorknoppen nooit op een ideale plaats zitten ben ik met je eens maar daarvoor kan je deze anders instellen.quote:Op zondag 14 december 2014 21:18 schreef woekele het volgende:
Je kunt de interne voeler sowieso natuurlijk maar gebruiken voor 1 zone. Dus voor de andere zones heb je sowieso externe thermostaten nodig (of de sensors in de radiatorknop HR92/80 gebruiken, maar die zullen zelden op de ideale plek zitten).
Ik heb van Nefit ook wat documentatie over de AM10 gekregen die ik niet (direct) online kon vinden. Kan ik je wellicht sturen. (Per DM?)quote:Op zondag 14 december 2014 20:43 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Hallo Tom,
bedankt voor je tip over de AM10. Deze kende ik nog niet. Ik zal het eens verder uitzoeken en laat je nog weten als ik er wat mee ga doen.
Hallo Tom,quote:Op zondag 14 december 2014 23:53 schreef spamloos het volgende:
[..]
Ik heb van Nefit ook wat documentatie over de AM10 gekregen die ik niet (direct) online kon vinden. Kan ik je wellicht sturen. (Per DM?)
Groet,
Tom
Ik heb precies dezelfde setup (bdr91 voor verdeler, HR80/92 voor radiatoren en ook BDR91 aan/uit regeling voor ketel) en het voldoet prima. De temperatuur van de wand (mijn vloerverwarming is feitelijk wandverwarming) blijft prachtig constant. Dat komt ook door de temperatuurbegrenzer op het verdeelstation, die zorgt er voor dat er nooit te heet water in de verdeler komt (ook al maakt de ketel dat met aan/uit heter dan bij opentherm).quote:Op maandag 15 december 2014 13:59 schreef alleszinskrom het volgende:
bedankt voor de snelle reacite!
Als ik het goed begrijp dan ben ik het "voordeel" van modulerend stoken kwijt als ik gebruik ga maken van een zoneklep i.c.m. de bdr91.
Gaat deze aan/uit schakeling van mijn ketel er dan ook voor zorgen dat de vloer de ene keer warmer aanvoelt dan de andere keer? en niet zoals nu (opentherm - vaste kamerthermostaat) contstant dezelfde temperatuur behoud?
Heb ook de HR92 in gebruik voor mijn vloerverwarming en dat gaat uitstekend geheel zonder problemen en met een opentherm ketelsturing.quote:Op maandag 15 december 2014 14:39 schreef woekele het volgende:
De aan/uit-schakeling zorgt er (in theorie) voor, door x minuten aan, x minuten uit te gaan, dat je een vergelijkbaar effect krijgt als opentherm. Het is dus niet zo dat hij een uur aan (warm!) gaat en een uur uit (koud!). Hij gaat bijvoorbeeld 3 minuten aan, 7 minuten uit, etc. Zo krijg je ongeveer een constante temperatuur. De praktijkervaring moet je aan iemand met vloerverwarming vragen, ik heb dat niet
De HR92 past op 'normale' radiatorkranen. Ik kan me voorstellen dat een complete vloerverwarming grotere kranen gebruikt. Maar ik weet het niet.
Ik gebruik gewoon de default instelling, wel ervoor zorgen dat je de witte ring helemaal linksom tot de aanslag draait en dan de knop plaatsen. Zelf heb ik nog geen problemen ondervonden.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef woekele het volgende:
Hij probeert een overshoot te voorkomen door als hij in de buurt van setpoint is heel rustig naar de gewenste temp toe te regelen. Doet hij met aan/uit ook. Laatst duurde van 15.5 naar 16.5 meer dan een uur bij mij. Heb daar ook reeds over geklaagd bij Honeywell. Leandres klaagt daar ook over, het vele aan/uit schakelen terwijl dat niet nodig is en de boel alleen maar vertraagt.
Goede en nuttige info, p51d! Op die manier kun je dus wel Opentherm met vloerverwarming gebruiken. Heb je de HR92 op FULL instelling staat voor kraanslag? Of op de default, NORMAL? Nooit last dat d HR92 al dicht is terwijl hij wel om warmte vraagt?
Ik begrijp het, maar je zou toch zeggen dat te programmeren moet zijn dat als het erg lang duurt hij toch om wat meer vermogen gaat vragen. AL moet ik zeggen dat veel overshoots ook onprettig zijn natuurlijk.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef woekele het volgende:
Hij probeert een overshoot te voorkomen door als hij in de buurt van setpoint is heel rustig naar de gewenste temp toe te regelen. Doet hij met aan/uit ook. Laatst duurde van 15.5 naar 16.5 meer dan een uur bij mij. Heb daar ook reeds over geklaagd bij Honeywell. Leandres klaagt daar ook over, het vele aan/uit schakelen terwijl dat niet nodig is en de boel alleen maar vertraagt.
Zo gaat ik hem ook aansluiten, zit nog te wachten op een radiator die ook aangesloten moet worden.quote:Op maandag 15 december 2014 19:39 schreef p51d het volgende:
[..]
Heb ook de HR92 in gebruik voor mijn vloerverwarming en dat gaat uitstekend geheel zonder problemen en met een opentherm ketelsturing.
De Thermostaatkraan om je vloerverwarmingstemperatuur (40 graden) te regelen heeft de zelfde doorlaatopening sterker nog bij mij is het ook een honeywell kraan dus de doorlaat van de HR92 is veel groter dan je vloerverwarming nodig heeft.
]Foto Verdeler met HR92
Deze combinatie werkt prima bij mij en ook bij andere wat ik heb gelezen.quote:Op maandag 15 december 2014 13:44 schreef alleszinskrom het volgende:
Hoi allen,
Een vraagje. Heeft er iemand ervaring met het Evohome systeem
Ik zal iets duidelijker zijn. Ik ben me aan het oriënteren op dit (zoals ik er nu tegenaan kijk: schitterende) evohome syteem.
Het is mogelijk om mijn ketel aan te sturen met een evohome die een signaal stuurt naar de opentherm-module. M.a.w. Is het koud in de woonkamer, dan stuurt evohome een signaal naar de ketel, warmte gaat lopen, vloer wordt warm. Dit kan ik uitbreiden met HR92 knoppen. Die dan op hun beurt evohome aansturen om warmte te leveren, onafhandelijke of dat in de woonkamer ook nodig is.
Nadeel: als ik mijn vloerverwarming niet appart aanstuur, dan zal deze ook warm worden, zelfs als dat niet nodig is. (omdat ik daar niet ben, of omdat de houthaard brand).
Hiervoor zijn er twee oplossingen: 1) een zoneklep met aan/uit-relais 2) een dure HCE80 met thermokleppen. Deze laatse optie is een vrij prijzige. Ik zou dan 1 z'n module meoten hebben inlusief 5 thermokleppen. Die allen tegelijk aan moeten gaan, aangezien de 5 vloerverwarming zones nagenoeg allemaal in de woonkamer/open keuken zijn. U snapt: daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.
Ik zat dus aan de eerste optie te denken. Een zoneklep monteren vóór de vloerverwarming verdeler en deze laten aansturen met een aan/uit relais.
ik kan hier weinig informatie over vinden, en ben dus benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben (lees: het modulerend aansturen van de ketel i.c.m. het aan/uit-relais voor de vloerverwarming. In een topic uit 2011 heb ik kunnen halen dat "OneofMany" deze situatie gemaakt heeft, maar weinig ervaring lees ik er niet op. Ik weet ook niet of deze gebruiker nog actief is.
Mijn dank is bij voorbaat zeer erkentelijk.
Grappig om te zien dat je grafiek ook heel duidelijk TPI laat zien. Zie ook mijn eerdere grafieken. Dit is lekker voor de levensduur van je ketel. NOTquote:Op maandag 15 december 2014 22:55 schreef nightlife31 het volgende:
[ afbeelding ]
Sorry voor het spammen, ik heb nog niet ontdekt hoe ik een gepost bericht kan wijzigen
Dit is exact het gedrag dat ik dus ook merk (Nefit + OT Evohome). Mijn probleem is dat het door het constant opwarmen/afkoelen de leidingen gaan tikken en de radiatoren ruisen. Ik stuur nu de ketel met de bestaande thermostaat aan (onzin natuurlijk!) maar nu regelt hij tenminste weer normaal. Probleem is dan natuurlijk dat je op tig punten alles in moet stellen en dat werkt niet ok.quote:Op dinsdag 16 december 2014 08:57 schreef Leandres het volgende:
[..]
Grappig om te zien dat je grafiek ook heel duidelijk TPI laat zien. Zie ook mijn eerdere grafieken. Dit is lekker voor de levensduur van je ketel. NOT
Heb je trouwens al kans gehad om de OT gateway te gebruiken om verkeer tussen nefit en evohome te monitoren?quote:Op dinsdag 16 december 2014 09:56 schreef spamloos het volgende:
[..]
Dit is exact het gedrag dat ik dus ook merk (Nefit + OT Evohome).
Moet soldeerbout nog ter hand nemenquote:Op dinsdag 16 december 2014 10:02 schreef riedje het volgende:
[..]
Heb je trouwens al kans gehad om de OT gateway te gebruiken om verkeer tussen nefit en evohome te monitoren?
Ik denk toch dat er in jullie configuratie iets vreemds zit. Ik lees dat het bij sommigen meer dan een uur duurt om een graad te verwarmen, of zelfs na 2 uur nog steeds niet de gewenste temp. Dat lijkt me dan eerder in de ketel zitten dan in de EvoHome, want zolang de temperatuur niet bereikt is zal hij continu om warmte blijven vragen. Ter info: bij mij krijg ik het in een uur van 17 naar 21 graden. Ketel brandt continu door en stopt pas zodra de 21 in zicht komt en de retourtemp te hoog op loopt.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef woekele het volgende:
Hij probeert een overshoot te voorkomen door als hij in de buurt van setpoint is heel rustig naar de gewenste temp toe te regelen. Doet hij met aan/uit ook. Laatst duurde van 15.5 naar 16.5 meer dan een uur bij mij. Heb daar ook reeds over geklaagd bij Honeywell. Leandres klaagt daar ook over, het vele aan/uit schakelen terwijl dat niet nodig is en de boel alleen maar vertraagt.
Goede en nuttige info, p51d! Op die manier kun je dus wel Opentherm met vloerverwarming gebruiken. Heb je de HR92 op FULL instelling staat voor kraanslag? Of op de default, NORMAL? Nooit last dat d HR92 al dicht is terwijl hij wel om warmte vraagt?
dat is gewoon niet waar. Als Evohome in de buurt komt van je setpoint, gaat hij beginnen met aan/uit-patroon (of in het geval van Opentherm een lagere temperatuur vragen). En als hij dan teveel uit is en te weinig aan (of een hele lage temperatuur vraagt), dan duurt het laatste halve graadje opwarmen lang.quote:Dat lijkt me dan eerder in de ketel zitten dan in de EvoHome, want zolang de temperatuur niet bereikt is zal hij continu om warmte blijven vragen
Pertinent onjuist. Zoals ook te zien is in mijn grafieken en van @nightlife31 wordt de ketel continue aan/uit gestuurd door Evohome (TPI). Voor mij zou Evohome bijna perfect zijn als ik TPI (in Evohome instellingen: 'aantal schakelingen per uur') kan uitschakelen zodat de ketel altijd ingeschakeld is bij warmte vraag zodat zijzelf kan moduleren op retour temperatuur.quote:Op dinsdag 16 december 2014 11:39 schreef microkid het volgende:
[..]
Ik denk toch dat er in jullie configuratie iets vreemds zit. Ik lees dat het bij sommigen meer dan een uur duurt om een graad te verwarmen, of zelfs na 2 uur nog steeds niet de gewenste temp. Dat lijkt me dan eerder in de ketel zitten dan in de EvoHome, want zolang de temperatuur niet bereikt is zal hij continu om warmte blijven vragen. Ter info: bij mij krijg ik het in een uur van 17 naar 21 graden. Ketel brandt continu door en stopt pas zodra de 21 in zicht komt en de retourtemp te hoog op loopt.
***knip***
Wat ik zie is een ketel die elke paar minuten aan en uit gaat. Of dat nou komt door TPI of door de anti-pendel stand kan je imho niet uit deze grafiek halen zonder inzicht te hebben in het gevraagde setpoint van de EvoHome.quote:Op dinsdag 16 december 2014 12:42 schreef Leandres het volgende:
Pertinent onjuist. Zoals ook te zien is in mijn grafieken en van @nightlife31 wordt de ketel continue aan/uit gestuurd door Evohome (TPI).
Ik denk dat je het hier ook niet mee gaat redden. Als bij mij de ketel op z'n laagst brand zal het temperatuur uiteindelijk toch te hoog oplopen waardoor hij in anti pendel stand gaat. Je zal hoe dan ook af en toe de keten rust moeten geven, zeker als de kamer al op temperatuur is, want dan is de retour relatief hoog (weinig warmte afgifte).quote:Voor mij zou Evohome bijna perfect zijn als ik TPI (in Evohome instellingen: 'aantal schakelingen per uur') kan uitschakelen zodat de ketel altijd ingeschakeld is bij warmte vraag zodat zijzelf kan moduleren op retour temperatuur.
----quote:Op dinsdag 16 december 2014 13:28 schreef woekele het volgende:
Even een off-topic vraagje tussendoor: bij waterzijdig inregelen hebben ze het altijd over debiet en delta T enzo. Maar ze nemen daarbij nooit mee wat de huidige temperatuur in de kamer is.
De verwarming zal wel iets meer afgeven, maar het verschil is niet wereldschokkend. Als een radiator een vermogen heeft van 1000 W bij 75/65/20 en de kamertemperatuur daalt naar 15 graden, dan zal die zelfde radiator een maximaal vermogen hebben van 1123 W.quote:Ik kan me voorstellen dat als de temperatuur in de kamer heel laag is, dat een verwarming dan veel meer warmte afgeeft (grotere delta T) dan wanneer het al warm is in de kamer? Hoe kun je een verwarming dan afregelen op een bepaalde delta T? Als je de temperatuur niet weet?
Van mijn installateur kreeg ik de volgende tip mee voor het inregelen op dT:quote:Op dinsdag 16 december 2014 13:28 schreef woekele het volgende:
Even een off-topic vraagje tussendoor: bij waterzijdig inregelen hebben ze het altijd over debiet en delta T enzo. Maar ze nemen daarbij nooit mee wat de huidige temperatuur in de kamer is. Ik kan me voorstellen dat als de temperatuur in de kamer heel laag is, dat een verwarming dan veel meer warmte afgeeft (grotere delta T) dan wanneer het al warm is in de kamer? Hoe kun je een verwarming dan afregelen op een bepaalde delta T? Als je de temperatuur niet weet?
Dat ik bij mijn ketel moet zitten om dit in de gaten te houden vind ik een van de irritante dingen van de evohome. Zit te denken aan een opentherm gateway, maar ja, is ook niet gratis natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 december 2014 11:39 schreef microkid het volgende:
[..]
Ik denk toch dat er in jullie configuratie iets vreemds zit. Ik lees dat het bij sommigen meer dan een uur duurt om een graad te verwarmen, of zelfs na 2 uur nog steeds niet de gewenste temp. Dat lijkt me dan eerder in de ketel zitten dan in de EvoHome, want zolang de temperatuur niet bereikt is zal hij continu om warmte blijven vragen. Ter info: bij mij krijg ik het in een uur van 17 naar 21 graden. Ketel brandt continu door en stopt pas zodra de 21 in zicht komt en de retourtemp te hoog op loopt.
@stat: ga anders eens bij je ketel zitten om te kijken wat hij doet bij zo'n situatie. Waar woon je trouwens?
Plaatjes zal ik even in TS zetten in het weekend.quote:Op maandag 15 december 2014 19:40 schreef Mickroz het volgende:
Ik weet niet of deze al bekend is, of dat de topicstart aangepast kan worden, maar vond deze wel handig.
[ afbeelding ]
Ik kwam ook deze tegen, deze heeft een andere layout?
Edit: nvm, is een instelling van het timeout scherm
[ afbeelding ]
Ik heb A-Exact ventielen, wat voor pomp je hebt maakt niet heel veel uit op zich. Modulerend zal wat langzamer gaan draaien maar niet modulerend zal water gewoon rond blijven pompen zolang er 1 of meerdere radiatoren open staan.quote:Op woensdag 17 december 2014 06:52 schreef woekele het volgende:
En stel dat je alles netjes hebt 'afgeknepen' via a-exact, maar je hebt geen modulerende pomp, duwt die pomp dan niet alsnog alles er volle snelheid doorheen? Of krijgt de pomp gewoon zoveel weerstand dat hij toch echt minder snel gaat pompen?
Hmmm, en a-exact is er niet in dubbelhaaks zo te zien. En ook niet in dubbele onderblokken. In elk geval vast eentje besteld, voor radiator in de woonkamer. Die suist nogal namelijk.
Wellicht dat het systeem tijd nodig heeft om zich aan de instelling 'optimale stop' aan te passen...Give it a week or two...quote:Op woensdag 17 december 2014 22:47 schreef simonmo het volgende:
Ik heb tot nu toe weinig tot geen klachten , denk dat alles goed draait alhoewel ik de laatste tijd de ketel niet monitor.
Van de week voor t eerst weer een instelling veranderd, namelijk de optimale stop aangezet voor alle zones/ adaptieve start stond altijd al aan en heb ik aan laten staan.
Nu de optimale stop aanstaat krijg ik de woonkamer niet meer op temp. Die laatste graad duurt een eeuwigheid als ie t al op temp. Krijgt. Woonkamer wordt geregeld door de evotouch.
De andere 11 zones geregeld door round wireless schijnt er iets minder moeite mee te hebben.
Maar blijkbaar door de optimale stop houd ie gewoon op met stoken voordat de gewenste temp is bereikt .
Wolvega/ Friesland
Bedoel natuurlijk de zwarte ringquote:Op maandag 15 december 2014 20:10 schreef p51d het volgende:
[..]
Ik gebruik gewoon de default instelling, wel ervoor zorgen dat je de witte ring helemaal linksom tot de aanslag draait en dan de knop plaatsen. Zelf heb ik nog geen problemen ondervonden.
Of het water stroomt of niet dat maakt niet uit alleen zorg ik er altijd voor dat de ketel niet aan kan springen (geen warmtevraag)quote:Op donderdag 18 december 2014 08:38 schreef woekele het volgende:
En in het geval van de HR80, de paarse ring Trouwens: moet je het monteren van een knop juist doen als er water stroomt, of juist als het systeem in rust is, of maakt het niet uit?
Uitslag van de polls is wel vrij duidelijk trouwens
94% wil echte weergave van gemeten temperatuur.
97% wil de warmtevraag kunnen zien.
Poll: Wil jij op Evotouch kunnen zien wanneer er warmtevraag is?
• nee, hoef ik niet te zien
• ja, ik heb genoeg aan één vlam-icoontje
• ja, ik wil één procentuele weergave
• ja, ik wil een vlam-icoontje voor elke zone
• ja, een procentuele weergave van elke zone
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Poll: Op Evotouch de precieze gemeten temperatuur kunnen zien?
• Huidige afronding richting setpoint = Prima
• Wil echt gemeten temp zien, stapjes van 0.5
• Ik wil tot op tiende nauwkeurig kunnen zien
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
De a-exact kan tot een druk van 60 kPa het debiet op het ingestelde niveau houden. Zolang je je pomp niet vol op 100% zet met alle radiatoren dicht zou je daar niet eens in de buurt van moeten komen, dus 'knijp away'quote:Op woensdag 17 december 2014 06:52 schreef woekele het volgende:
En stel dat je alles netjes hebt 'afgeknepen' via a-exact, maar je hebt geen modulerende pomp, duwt die pomp dan niet alsnog alles er volle snelheid doorheen? Of krijgt de pomp gewoon zoveel weerstand dat hij toch echt minder snel gaat pompen?
Ongetwijfeld verschilt dat van installatie tot installatie, maar in mijn geval merkte ik dat de ketel veel harder stookte (met bijbehorend gasverbruik) ten opzichte van gelijke warmtevraag met OT.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:48 schreef ST-eetje het volgende:
Besparing met een modulerende thermostaat schijnt maar iets van 3% te zijn ten opzichte van een aan/uit.
Dat zou best kunnen kloppen. Dit heeft te maken dat een ketel zelf ook moduleert op z'n retour temperatuur. Hiermee is de meeste winst (en rendement) te halen. Wanneer je alles waterzijdig ingeregeld hebt dan heb je een optimaal systeem.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:48 schreef ST-eetje het volgende:
Besparing met een modulerende thermostaat schijnt maar iets van 3% te zijn ten opzichte van een aan/uit.
Het radiatorvermogen in de tabel van de A-exact handleiding is wel gerelateerd aan de temperatuur, maar alleen maar indirect: gegeven een bepaalde aanvoertemperatuur en gewenste delta T heeft je radiator dus een bepaald vermogen. Zodra je dat vermogen weet kun je de bijbehorende instelwaarde vinden, de aanvoertemp heb je dan niet meer nodig.quote:Op zondag 21 december 2014 17:05 schreef woekele het volgende:
PS: @Riedje: ik heb inmiddels 1 A-Exactkraan binnen, om te testen. Weet iemand of de radiatorsvermogens genoemd in de handleiding van de A-Exact gebasseerd zijn op aanvoertemp van 90 of 75 of 65? Want dat bepaalt op welke stand je hem moet zetten.
Heb 't zelf ook gecontroleerd met een IR meter. Je moet wel even een minuut of 10 goed doorstoken voordat je begint met meten, maar de delta T was spot on! Mag ook wel, als je ziet wat je voor die a-exact moet neertellenquote:Heb ook IR-temperatuurmeters besteld om zelf de aanvoer/retour te kunnen checken, zo kan ik het proefondervindelijk instellen. Maar beginnen met de instelling uit de handleiding is misschien wel handig.
Da's wel jammer van de pomp, die takkeherrie van radiatoren word je ook niet blij van... Het is dan ook zo neem ik aan dat je ketel de pomp helemaal niet regelt?quote:Op maandag 22 december 2014 08:43 schreef woekele het volgende:
ik heb een type 22-radiator van 200 bij 60, iets van 3500W volgens tabellen die ik op internet vind. Zo'n vermogen valt sowieso weinig meer aan af te stellen volgens de tabel van Heimeier, delta-t is automatisch toch al groot genoeg in theorie. Wel jammer, want het water suist er behoorlijk doorheen zo te horen. Waarschijnlijk is m'n cv-pomp gewoon te sterk, 95W, niet modulerend, niet instelbaar. Heb inmiddels een condensator besteld waarmee je het vermogen van de pomp schijnbaar kunt verminderen.
Ik gebruik zelf de IOS versie, ik weet niet of de android versie op dezelfde manier werkt. Wat je kan doen is eerst onder 'Radiator valves' de A-Exact selecteren. Vervolgens ga je dan naar 'radiator power' en vul je alles in. Als je dan teruggaat naar 'radiator valves' heeft de app automatisch de flow overgenomen en zie je de instelling die je moet gebruiken. Scheelt opnieuw invoeren De retour en ruimte temperaturen zijn de gewenste waarden trouwens...quote:Als ik in de app afmetingen radiator invul en t-aanvoer, (gewenste?) t-retour en (gewenste?) t-ruimte, dan krijg ik inderdaad een vermogen en debiet te zien, maar geen a-exact-instelling. Of moet ik dan zelf het gewenste debiet invullen onder het kopje radiatorafsluiters?
Dat vermogen is bedoeld om je kamer op de gewenste temp te houden bij een buitentemperatuur van -10 graden.quote:Ik heb 80m3 te verwarmen in de woonkamer, op internet vind ik dat ik wel tussen de 5000 en 6000 vermogen nodig heb. Als ik dat vermogen wil halen, moet ik wel omhoog met m'n aanvoer-temperatuur (naast de 200x60 t22-radiator heb ik ook nog een 182x90 enkele designradiator). Vreemd, ik had niet het idee dat mijn systeem met de huidige lage instelling moeite had om 20 graden te bereiken. Of is die 5000-6000 alleen nodig als het buiten -20 is of zo?
Klopt, hij regelt hem alleen aan/uit, that's it. Ik ga over een jaar een nieuwe ketel aanschaffen. Voor nu biedt hopelijk de condensator van paar euro soelaas.quote:Op maandag 22 december 2014 11:32 schreef riedje het volgende:
Da's wel jammer van de pomp, die takkeherrie van radiatoren word je ook niet blij van... Het is dan ook zo neem ik aan dat je ketel de pomp helemaal niet regelt?
Als de ketel het dan toch niet uitmaakt wat de pomp doet, zou je eventueel kunnen overwegen 'n geval zoals de Grundfos Alpha2 of Wilo Stratos erin te zetten
Duidelijk, bedankt.quote:Dat vermogen is bedoeld om je kamer op de gewenste temp te houden bij een buitentemperatuur van -10 graden.
Da's wel iets voordeliger dan een nieuwe pomp van 200 euroquote:Op maandag 22 december 2014 16:21 schreef woekele het volgende:
[..]
Klopt, hij regelt hem alleen aan/uit, that's it. Ik ga over een jaar een nieuwe ketel aanschaffen. Voor nu biedt hopelijk de condensator van paar euro soelaas.
Ja hoor, hij knijpt nog steeds hoor! Wat je moet doen als je meer nodig is me wel een raadsel, het alternatief - de dynamic valve van Danfoss - is nog beperkter, die gaat 'maar' tot 135 l/h... Waarschijnlijk vervangen door 2 radiatoren ofzo...quote:Als je hem op standje 15 zet, is dat dan trouwens hetzelfde als een normale radiatorknop? Of knijpt hij dan nog steeds wel wat?
Ik heb werkelijk geen idee. De laatste dagen stookt hij gewoon probleemloos in een keer door. Om 08.00 uur zet ik via het programma de zone automatisch uit. Dus ik kan niet nagaan wanneer die stopt en of er overshoot is.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:17 schreef woekele het volgende:
Leandres, wie weet begint de TPI (of low load zoals ze het noemen) pas bij 0,5 graad onder de gewenste temperatuur? Of houdt jouw grafiek pas op als de gewenste temperatuur ook daadwerkelijk bereikt is? Dan snap ik ook niet waarom hij ineens geen low load/tpi zou doen. Waar heb je minimale-aan-tijd en schakelingen-per-uur op staan?
Super handige tool! Tnx. Alleen jammer dat ik daarmee niet de Danfoss RA instelwaarde kan berekenen. Of kan dit wel en kijk ik erover heen?quote:Op zondag 21 december 2014 23:10 schreef riedje het volgende:
[..]
Het radiatorvermogen in de tabel van de A-exact handleiding is wel gerelateerd aan de temperatuur, maar alleen maar indirect: gegeven een bepaalde aanvoertemperatuur en gewenste delta T heeft je radiator dus een bepaald vermogen. Zodra je dat vermogen weet kun je de bijbehorende instelwaarde vinden, de aanvoertemp heb je dan niet meer nodig.
Voorbeeldje: je hebt een radiator type 22, 90 cm breed, 60 cm hoog en je hebt een aanvoer van 60 C en delta T van 20:
Online zijn er verschillende tools om het vermogen te berekenen, dat is in dit geval ± 750 W. Met dit vermogen en de delta T kijk je in de tabel: instelwaarde = 3.
Als je het dan helemaal zelf wilt berekenen: bereken de flow (= 0.86 * P / dT = 0.86 * 0.750/20): 32 l/h. Delen door 10 en je hebt in je instelwaarde.
Maar... het gemak dient de mens: de fabrikant van de a-exact heeft een tool, HyTools, die dat alles voor je kan berekenen: je vult afmetingen van de radiator in, temperaturen en en die rekent meteen voor je uit wat het vermogen, flow en instelwaarde is. (Android en IOS).
De instelwaarde voor de Danfoss RA staat gewoon in de PDF op de Danfoss sitequote:Op dinsdag 23 december 2014 12:59 schreef Leandres het volgende:
Super handige tool! Tnx. Alleen jammer dat ik daarmee niet de Danfoss RA instelwaarde kan berekenen. Of kan dit wel en kijk ik erover heen?
http://klimaatregeling.da(...)U17532709_SIT40.htmlquote:Op dinsdag 23 december 2014 13:28 schreef Leandres het volgende:
Heb ik helaas zelf niet kunnen vinden op de Danfoss site. Op welk document doel je precies? En hoe kan deze tool dan het beste gebruikt worden? In de rekenmachine optie zie ik diverse rekenmethodes.
Dat werkt dus alleen met de nieuwe Round wireless met grote cijfers. Hievan na drie weken bevestiging gekregen van de Honeywell helpdesk, maar geen verklaring waarom er in de gebruiksaanwijzing van de oude round wireless staat dat deze well compatibel is met evohome.quote:Op woensdag 24 december 2014 14:25 schreef woekele het volgende:
[...]
. Met de Round Wireless werkt het wel overigens. Als je die verstelt, zie je het ook terug in de zone op de Evotouch.
Dat heb ik ook gehoord. Technisch is er namelijk niks op tegen, want de HR80/92 zenden hun setpoint gewoon uit. Als "compromisoplossing" heb ik gesuggereerd om dan een icoontje in het beeldscherm van de Evotouch te tonen (een handje bijvoorbeeld) dat duidelijk maakt dat de temperatuur (ergens) in die specifieke zone lokaal is aangepast. Die oplossing is welwillend opgeschreven. :-)quote:Op zaterdag 27 december 2014 11:21 schreef soemlepa het volgende:
Volgens Honeywell is het geen ontwerpfout, maar is dit bewust gedaan. Stel je hebt de complete etage met 4 slaapkamers als 1 zone ingesteld. En je zou dan op 1 kamer de temperatuur willen verhogen door aan de radiator kraan te draaien, dan zou de complete zone moeten gaan verhogen. Omdat de evohome niet weet hoe de zones in elkaar steken.
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 27 december 2014 21:23 schreef woekele het volgende:
Wat een rare uitleg. Als je de radiators in verschillende kamers onafhankelijk van elkaar wil regelen ipv als geheel, moet je er niet 1 zone van maken.
Dit doet ie bij mij wel. Ik heb dat ook gedaan bij de kamer waar we een wasrek hebben staan, allemaal tijd-bestekken van 3 uur in gezet, als er dan wat was wordt opgehangen kun je hem tijdelijk verhogen zodat de was toch al wat sneller droogt en na een tijdje ( dus binnen 3 uur ) gaat ie terug naar zijn oude ritme. 15 graden dus.quote:Op zondag 28 december 2014 16:16 schreef zegel het volgende:
Even een vervolgvraag ver het bekende probleem als je in een een kamer de temp verhoogt met de HR92.
- Zou het niet zo moeten zijn dat deze handmatige aanpassing wordt overruled door de Evotouch bij een programmawissel?
Mijn probleem is dat onze kinderen de temperatuur in hun kamer handmatig verhogen. Mijn oplossing was om op gezette tijden de temperatuur in het programma te wijzigen - bijvoorbeeld om 1300, 1700, 2300 en 0700.
Mijn verwachtte resultaat is dat de evotouch nu de handmatig ingestelde temperatuur overruled, dit gebeurt echter niet. Weet iemand een oplossing, om toch op gezette tijden de handmatig op de HR92 ingestelde temperatuur te " resettten" naar een op de evotouch ingestelde waarde?
Dat hoort ie wel te doen. Je moet wel zorgen dat er wel wat te wijzigen is. Als je dus bij 7:00, 13:00 en 17:00 op 18 graden hebt staan zal evotouch niets doen, want volgens hem is er geen verschil tussen de 3 instellingen (alles op 18 graden). Wat ik dus gedaan heb is het volgende: 7:00 op 18 graden, 13:00 op 18,5 graden, 17:00 op 8 graden. Nu is er volgens evotouch wel elke keer een wijziging nodig. Dus als de kids hem tussendoor ergens anders op zetten, wordt dat altijd bij het volgende schakelpunt overruled.quote:Op zondag 28 december 2014 16:16 schreef zegel het volgende:
Mijn verwachtte resultaat is dat de evotouch nu de handmatig ingestelde temperatuur overruled, dit gebeurt echter niet. Weet iemand een oplossing, om toch op gezette tijden de handmatig op de HR92 ingestelde temperatuur te " resettten" naar een op de evotouch ingestelde waarde?
Kom maar op met die firmware updatequote:Op maandag 29 december 2014 13:34 schreef woekele het volgende:
PS: volgens mij is Honeywell nu wel redelijk ervan overtuigd dat mijn opstelling thuis gewoon juist is en dat er echt een probleem zit in de regeling (mits je een situatie hebt waarin de minimale aan-tijd genoeg is om je zone verder op te warmen). Nu afwachten of en hoe ze het gaan oplossen. Ze gaan er vanaf begin volgend jaar weer mee bezig.
Ok, temp was 10. Dat is duidelijk ver genoeg onder de gewenste temp Dat wou ik even zeker weten.quote:Op dinsdag 30 december 2014 22:53 schreef themullnl het volgende:
temperatuur was 10 graden. Ik wilde t 20 graden hebben . Hoezo?
Wat de plaats van het relais. Hoort dat ding niet in de ketel te hangen?
mijn installateur adviseert obv advies honeywell om een aan/uit relais te installeren ipv modulerend. En dat modulerend bij mij toch niet uitmaakt omdat de ketel gaat moduleren op de delta t van de aanvoer/retour op de ketel. Mi. is modulerend toch juist voor gedoseerd gebruik van vermogen van de ketel ipv telkens op vol vermogen?
ik heb juist gekozen voor een modere ketel en streef naar zo laag mogelijk verbruik.
Is aan uit nadelig tov opentherm? klopt het dat de opentherm module van honeywell problemen geeft? en weet iemand of de specifieke configuratie van een REmeha Calenta 40c icm Evohome opentherm problemen geeft?
Geen idee. Ik doe juist niets, laat gewoon de EvoHome en ketel hun gang gaan. Ik stel 20 graden in op de Evo en de rest gaat vanzelf. Geen overshoot, niet hoger instellen. Daarom is het voor mij zo vreemd te lezen dat het niet bij iedereen blijkbaar foutloos werkt.quote:Op woensdag 31 december 2014 14:22 schreef woekele het volgende:
@Microkid: ben benieuwd waarom jouw OT-relais ineens niet meer aan/uit gaat doen als de ingestelde temperatuur bijna bereikt is. Of stel je nog steeds de temp 1,5 hoger in dan gewenst en zet je hem weer uit als de gewenste temp bereikt is?
Dus toen schakelde je ketel nog wel aan/uit? Wat heb je veranderd? Of was dat als de boel al op temperatuur was?quote:Goed, ik heb ook even wat getest. Max aantal schakelmomenten van 6 naar 3 gezet. Recom aan de ketel gehangen. En wat zie je? De ketel gaat netjes om de 10 minuten aan ipv om de 20 minuten, Dat hoort dus niet.
Wat ik bedoel is dat ik elke 10 minuten een warmtevraag vanuit de evohome zag (6x per uur). Bij een instelling van 3x per uur had ik elke 20 minuten warmtevraag verwacht. Ik heb het daarna weer terugezet naar 6x, nadat ik met Honeywell contact had gehad en wij mij vertelden dat met OT de evo altijd 6x per uur schakelt, ongeacht wat je instelt. Dat is dus per design. Verder heb ik niets gewijzigd.quote:Op woensdag 31 december 2014 16:46 schreef woekele het volgende:
Maar eerder zei je
[..]
Dus toen schakelde je ketel nog wel aan/uit? Wat heb je veranderd? Of was dat als de boel al op temperatuur was?
Aha, bedoel je dat? Heel eenvoudig: van wat ik van de Evo begrijp: de Evo kijkt 6x per uur of er warmte vraag is. Zolang er warmtevraag die langer is dan 10 minuten is zal je dus een continue warmtevraag zien. Dat is exact wat je bij mij ziet. Zo'n 45 minuten is er constant warmtevraag, omdat de kamertemp lager is dan de ingestelde temp van 20 graden. Pas op het eind is deze temp bereikt en zie je dat er geen warmtevraag meer is. (zie parameter Mod. warmtevraag, onder in de grafiek, deze geeft aan of er een modulerende warmtevraag aan de ketel is). Wanneer de kamertemperatuur eenmaal bereikt is zou je 6x per uur een warmtevraag moeten zien, om de temperatuur vast te houden. En dat zie ik ook (geen grafiek van).quote:Op woensdag 31 december 2014 18:00 schreef woekele het volgende:
Maar als je 6x per uur een warmtevraag ziet, hoe kan je grafiek dan zo constant zijn? Dat lijkt op 1 lange warmtevraag.
Helaas is een deel van de hardware voor het automatisch loggen van het ketelrelais nu tijdelijk in gebruik voor een ander projectje. Hierdoor zijn de logs sinds maandag (29 dec) nietmeer volledig, maar indien je wil, kan ik je nog wel een backup van deze oude logs doorsturen. Binnen een goede week hoop ik terug de relais toestand te loggen.quote:Op maandag 29 december 2014 17:00 schreef woekele het volgende:
@ Bielie547 : we willen graag meer loggings zien Vooral van lange periodes met 1 en hetzelfde setpoint vinden ze bij Honeywell fijn trouwens.
Ik heb de minimum aan-tijd op 4 minuten staan en 3 schakelingen per uur. Dus 1 x per 20 minuten.quote:Op donderdag 1 januari 2015 14:08 schreef woekele het volgende:
Bij jou is de minimum aan-tijd is blijkbaar niet genoeg om je zone verder op te warmen, dus dan heb je het probleem niet. Relatief tot zone-inhoud minder vermogen (beter modulerend) of minder isolatie dus. Wordt je ketel uberhaupt elke 10 minuten even aan gestuurd door Evohome? Of helemaal niet?
In je laatste zin heb je het antwoord.quote:Op donderdag 1 januari 2015 16:31 schreef woekele het volgende:
De Ecotec+ CW4 moduleert terug tot 5,2. Ook niet slecht. De Ecotec Pro CW4 tot 6,2. Dus zou dan voor de + gaan en niet de Pro.
Elke 20 minuten ipv elke 10 minuten. En op een laag niveau. Dat scheelt natuurlijk. Hoe komt hij op dat lage niveau trouwens? Je hebt toch aan/uit? (anders zou hij die 3-schakelingen-setting negeren). Of is je ketel zelf zo slim om niet naar de maximale temperatuur te stoken in die 4 minuten?
Heb nu nog maar 1 zone met radiators/HR92's. Huidige ketel kan niet eens Opentherm. Als er langer dan 2 minuten een aan-signaal wordt gestuurd, dan gaat hij gewoon volop branden tot de maximum aanvoertemp bereikt is, vanaf dan gaat de ketel moduleren, om de aanvoertemp op deze maximum temp te houden. Ik heb echter het vermogen van de ketel bijgesteld, zodat deze niet naar de maximum aanvoertemp race't, maar rustig opwarmt. En ik heb het maximum flink lager gezet.quote:Op donderdag 1 januari 2015 16:40 schreef Crimineel87 het volgende:
[..]
Heb jij alleen HR92's ? Of ook vloerverwarming? Indien alleen radiatoren, zou je voor de opentherm versie kunnen kiezen. Maar ik zou dat denk ik niet doen, gezien er eigenlijk alleen maar problemen met zijn. Gewoon aan/uit en het moduleren aan de ketel overlaten.
De Vaillant Ecotec begint ook altijd op laag vermogen te branden, en gaat dan pas kijken of dat voldoende is. Indien dat niet genoeg is ( dus temp gaat niet snel genoeg omhoog ) dan gaat ie pas naar een hoger stapje.
Minimale aan-tijd is 2 minuten. Opentherm is gebaseerd op temperatuur, echter laat Recom alleen zien of er warmtevraag is of niet. De echte temperatuur die gevraagd wordt zie je wel, dat is de CV setpoint. Soms zie ik die ook lager staan dan 70 graden, in de grafiek staat hij ook een keer op 67 graden.quote:Op donderdag 1 januari 2015 17:47 schreef woekele het volgende:
@Microkid: tnx. Ik had verwacht dat hij bij het opwarmen wat meer uit/aan zou gaan. Wat was je minimale-aan-tijd ook alweer? Klopt het trouwens dat je Opentherm signaal alleen aan of uit is en niks daartussen? Of komt dat door de weergave? En hoe lang ging hij daarna nog door met warmtevragen? Je grafiek houdt op met warmtevraag En trouwens, hij begint ook met warmtevraag, nog voor je je keuken hebt aangestuurd?
@riedje,quote:Op donderdag 11 december 2014 09:32 schreef riedje het volgende:
@zerox123 en @Mickroz leuk dat 't werkt github komt er zsm aan!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | pi@domoticzpi ~ $ python3 /home/pi/evohome/scripts/evohome.py Traceback (most recent call last): File "/home/pi/evohome/scripts/evohome.py", line 48, in <module> (userId, sessionId) = getId() File "/home/pi/evohome/scripts/evohome.py", line 37, in getId userData = json.loads(response.content) File "/usr/lib/python3.2/json/__init__.py", line 309, in loads return _default_decoder.decode(s) File "/usr/lib/python3.2/json/decoder.py", line 353, in decode obj, end = self.raw_decode(s, idx=_w(s, 0).end()) TypeError: can't use a string pattern on a bytes-like object |
Maximale aanvoertemp staat op 75 graden.quote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:00 schreef woekele het volgende:
1: Dit gebeurt soms inderdaad.Bijvoorbeeld als je je temperatuur ver omlaag zet. Dan draaien de HR92's vrij snel al dicht, terwijl je ketelrelais wellicht toevallig nog net een keer je ketel aan-stuurt voor een paar minuten. Een by-pass zou het probleem dat er geen doorstroming is moeten verhelpen. Bovendien hoort een ketel af te slaan als de temperatuur te hoog wordt. Stel: je maximale aanvoer staat op 70. Dan moet hij bij 80 allang afslaan. Dan kan hij dus nooit gaan koken. Waar staat het maximum op?
2: als je via de iPhone instelt, hangt de Evotouch dan op dezelfde plek aan de wandunit? Enige wat ik kan bedenken is bereik tussen Evotouch en ketelrelais niet in orde. Maar als je via iPhone stuurt, gaat het uiteindelijk ook via Evotouch, dus niet echt logisch, tenzij je de Evotouch dan ergens anders hebt liggen. Het probleem heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen. En ook niet dat er updates zijn die het oplossen. Is er ook al geprobeerd een volledige reset/herinrichting te doen? En ik heb je 2x eerder gevraagd of je ketelmodule echt IN de ketel zit (doe eens niet) en wat het resultaat was van communicatietest. Maar daar antwoord je niet op
Relais opnieuw aankoppelen ga ik proberenquote:Op dinsdag 6 januari 2015 22:15 schreef riedje het volgende:
• Volgorde: heb je het relais als laatste toegevoegd? Koppel 'm eventueel opnieuw aan, dat kan wel eens helpen in sommige gevallen.
• Afstand: als je een comm. test uitvoert op de HR92's, heb je dan voldoende signaalsterkte?
• Heb je het probleem ook als je alles 'knus' naast elkaar ligt? een HR92, de evohome en het relais naast de ketel en dan aan de HR92 draaien tot aan de maximum waarde.
• RF storingen: heb je wellicht andere apparatuur die in de 800 MHz range werkt, bijv. een alarmsysteem?
Ben ik niet helemaal met je eens Woekele. Wel wanneer blijkt dat geratel in de ketel veroorzaakt wordt door een luchtbel, dat kan niet via een forum opgelost worden ;-) , maar niet met je eens omdat Evotouch warmtevraag blijft sturen terwijl de HR92 dicht zijn, Ketel gaat dan inderdaad in blokkade. Vraag is of dit bij meer mensen voorkomt? Wat de oplossing is? Is een nieuw relais (schijnt een geupdate versie te zijn) de oplossing?quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:58 schreef woekele het volgende:
Themull: dDit kan niet opgelost worden via forum. Haal een vakman erbij. Wij kunnen alleen maar gissen. Het is in elk geval geen bekend Evohome-probleem of wat dan ook. Er is iets mis met je installatie. Het lijkt op luchtbel in je badkamer. Maar het blijft gissen.
Een bypass staat normaal gesproken DICHT en heeft dus 0 invloed op het systeem. Hij hoort alleen in uitzonderingssituaties te openen.
De Remeha monteur las met Rehcom uit dat er telkens nog een paar minuten warmtevraag was terwijl de knoppen al dichtgezet waren.Temperatuur wordt dan ipv ingestelde 19,5 graden verlaagd naar 15 graden ivm afwezigheid. In de logs van Remeha is dan te zien dat dit steeds gebeurd, dus dat de warmte vraag nog een tijd doorgaat alvorens de stoppen. Lang genoeg om de ketel in blokkade te laten gaan.quote:Op woensdag 7 januari 2015 20:42 schreef woekele het volgende:
Een andere ketelmodule gaat het gedrag van de HR92 niet veranderen.
Wat ik me afvraag: gebeurt het dichtgaan van de HR92 alleen als ze daadwerkelijk helemaal dichtgaan (als de temperatuur ineens veel lager wordt ingesteld bijvoorbeeld)? En dat de ketel daarna toevallig nog net 1x wordt aangestuurd? Want dat kun je niet voorkomen. Daarvoor is de bypass. Als die + je ketel goed functioneert, moet dat geen problemen geven.
Of gebeurt het continu? Terwijl de boel nog gewoon aan het verwarmen is? En dat de ketel gewoon nog een hele tijd wordt aangestuurd? Dat zou niet moeten gebeuren. Dekooning en ik hebben het een paar posts geleden gehad over dat probleem met de HR92. Hij had ook dat zelfs met volledige kraanslag de kraan geen water doorliet.
Het zijn Heimeijer instelbare kranen. hoezo?quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:13 schreef dekooning het volgende:
Dit zegt mij, dat je afsluiter waarschijnlijk al dichtgedraaid is, terwijl je HR92 hem nog voor 10% open denkt te hebben (en dus nog warmtevraag genereert).
Ik bedoelde overigens eigenlijk de klepstand checken zonder de knop eerst te verwijderen, want dan gaat hij altijd eerst calibreren en dan krijg je wat je hier boven beschreef. Dus echt parameter 10 checken per knop. Knop indrukken en ingedrukt houden, parameter 10 op 1 zetten en dan de klepstand aflezen.
Wat voor merk/soort afsluiters heb je onder je HR92's zitten? Danfoss RA-(F)N's?
nee, want daarvoor stond hij op 6 (of 9 weet niet zeker meer) en dat is volgens hier 37 graden (of 55 als hij op 9 stond), het is niet helemaal dezelfde knop, maar wel 1 van MMA en ook met 9 standen, maar 55 graden leek me een beetje te warm voor de vloerverwarming, dus heb hem op 6 gezet.quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:42 schreef woekele het volgende:
maar had je dat probleem dat de kamer niet warm werd voor de HR92 ook al niet dan?
Ik heb ze vandaag even een mail gestuurd met deze bevindingen en screenshot. Waren ze erg blij mee en ze gaan er naar kijken. Ik heb meteen voorsteld om te werken naar een nieuwe firmware met verbeterde temperatuurregeling. Afwachten dus of het ooit wat wordtquote:Op vrijdag 9 januari 2015 21:59 schreef woekele het volgende:
Honeywel heeft me trouwens gezegd dat in theorie de aan/uit-sturing inderdaad een cyclus van 10 minuten hoort over te slaan (dus niet de ketel AAN sturen) als de warmtevraag minder is dan de minimum-aan-tijd. Helaas zie ik dit in de praktijk niet terug. Bugje dus? Hopelijk komt er een oplossing. Volgende week gaan ze delogging nog iets uitbreiden, zodat ze het precies kunnen zien/zeker weten... Hopelijk gaat het geduld beloond worden
Eeh, dat is toch de hele achterliggende gedachte van Opentherm? Thermostaat vraagt een bepaalde temperatuur, ketel moet die leveren. Is de watertemperatuur toevallig hoger dan de gevraagde temperatuur, dan moet de ketel zo slim zijn om niet te stoken. (Als dat niet zo is, dan moet het hele Opentherm nog maar eens flink op de schop).quote:Op zondag 11 januari 2015 22:10 schreef woekele het volgende:
Dus jij wil de ketel zijn aan/uit zelf laten regelen op basis van de gevraagde aanvoer ipv door Evotouch. Klinkt heel redelijk inderdaad.
quote:Op dinsdag 13 januari 2015 19:03 schreef woekele het volgende:
Als de aanvoer dicht zit, zou er ook weinig de retour in moeten kunnen lijkt me?
de instelling is 40-80% . Het is een modulerende pomp. Is de normale instelling 0-100% afhankelijk van hoeveel vermogen er gevraagd wordt?quote:Op donderdag 15 januari 2015 16:59 schreef Appie_Heijn het volgende:
Wanneer je je pomp niet maximaal en minimaal afsteld:
Pomp op maximaal geeft radiatoren niet volledig de kans om het retourwater af te koelen. Je retour loopt dan te snel op wat kan zorgen voor een pendelende ketel(aan/uit/aan/uit). Wanneer deze retour ook nog boven de 50 graden komt dan condenseert de ketel ook bijna niet meer wat slecht is voor je rendement.
Pomp op minimaal(te langzaam) zorgt dat er te weinig aanvoer voor de radiatoren om het snel en goed warm te krijgen. Je retour zal laag zijn wat voor het condenseren optimaal is echter je aanvoer zal nauwelijks toenemen omdat de gemiddelde ketel ergens Dt max heeft van 15-25 graden. Wanneer je een retour van 20 graden hebt zal je max aanvoer op dat moment ergens tussen de 35 en 45 graden liggen. Niet echt genoeg om het snel warm te maken. Je ketel zal niet snel afslaan bij een te lage pompsnelheid.
De kunst is om een balans te vinden. Te snel is snel warm maar niet efficient omdat je retour veel te hoog wordt.
kun je hier iets mee:quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:54 schreef Xanlle het volgende:
Ik heb een HGI80 gekocht en wil deze pairen met mijn evohome. Bij andere componenten zoals een HRE92, OpenTherm module etc is dat geen probleem. Maar waar vind ik in de evotouch een optie om een HGI80 te pairen? Iemand een idee?
Jij bedoelt het systeem gewoon te laten zoals het is (zonder regelaar) en dan de vw-thermostaat (die de max warmte van de vloer bepaald) op b.v. 20 zetten?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 16:06 schreef woekele het volgende:
Of je vloerverwarming altijd open zetten, maar dan op lage temperatuur, of heel erg geknepen (weinig flow). Geeft ie nog wel warmte voetjes, maar gaat er weinig energie 'verloren'.
de controller ontvangt uberhaupt geen signaal als je een hr92 overridet. Dus dat is niet de reden. Belangrijker is dat de controller 'denkt' een ander setpoint naar de hr92 te moeten sturen. Dus stel: setpoint is 11. Je zet hem manueel naar 13. En daarna is setpoint weer 11, dan verandert er niks, blijft op 13. Maar als setpoint is 11, manueel is 13 en daarna setpoint is 12, dan zet hij hem gewoon op 12.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 22:56 schreef Wally.D het volgende:
Vb. Override maar eens zone via de HR92 een paar minuten voor ie aan zijn volgende
setpoint komt... De kans zit er dan dik in dat de controller pas het signaal krijgt nadat de
start van het setpoint voorbij is...waardoor de manueel ingestelde temp aangehouden blijft
tot het volgende setpoint...
Voor mij gelden dezelfde bevindingen als Microkidquote:Op woensdag 4 februari 2015 08:24 schreef microkid het volgende:
1. Temp. overshoot
Geen last van.
2. Ongevraagd aanjagen van ketel/pomp
Geen last van.
3. Controller en HR92 knoppen die de communicatie verliezen...moeten hercalibreerd worden...
Geen last van (heb HR80).
4. De app die via de gateway kuren vertoond...
Geen last van.
5. Spontane reboot controller
Geen last van.
6. Niemand die kan vertellen wat de levensduur van de HR92 is...(toch wel een essentiëel en duur onderdeel van dit systeem)
Heb de HR80's al sinds 2010 en still going strong.
7. Een 'state of the art' systeem waarvan de firmware middeleeuws is (meer dan 1 jaar bedraagt) en bovendien voor de gewone gebruiker niet te updaten valt...
Eens. Meer updates en door de gebruiker te updaten is een grote wens.
8. Honeywell die op rechtstreekse en pertinente vragen hieromtrent doet alsof zijn/haar neus bloedt...
Bedrijfspolicy, alles moet via de distributeurs en specialisten lopen.
Als den deze + 800 ¤ moet uitgeven aan zulk een systeem...dan pas ik voorlopig...
Tja, je kan het zo positief of negatief invullen als je zelf wilt. Voor mijzelf weet ik dat dit systeem in 3 huizen nu al voor 4 jaar voor een singnificante besparing op gasverbruik heeft gezorgd en verbeterd comfort. Ik ben dus positief.
Ik heb geen verstand van vloerverwarming en strengen en stelmotors, maar die tempsensor moet gewoon kunnen, ik zou daar een nieuwe Round Wireless voor gebruiken.quote:Op woensdag 4 februari 2015 17:07 schreef hirodaro het volgende:
Ik hoor het uiteraard graag en tips zijn welkom
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |