Hoi AJS1,quote:Op zaterdag 13 december 2014 01:21 schreef AJS1 het volgende:
Ik heb het systeem nu 2 jaar draaien en ben eigenlijk gewoon een tevreden gebruiker maar heb nog wel een paar verbeterpuntjes:
1. Als eigenaar van een Nefit ketel ben ik "veroordeeld" tot de Aan-Uit ketelmodule. Het enige nadeel wat ik ervaar is dat de ketel "onnodig" op vol vermogen gaat draaien in geval van beperkte warmtevraag. De ketel gaat wel naderhand moduleren op basis van de retourtemperatuur maar liever heb ik het oorspronkelijke opentherm gedrag van de Nefit Moduline 400 thermostaat. Vraag: heeft iemand positieve ervaringen met een Honeywell Opentherm ketelmodule gekoppeld via een Nefit opentherm converter om het "vol vermogen" effect van de Aan-Uit module op te lossen?
Alvast bedankt voor reacties.
De AM10 wordt juist met aan/uit aangestuurd, naast de bestaande (Nefit) kamerthermostaat. Die laatste bepaald voornamelijk de temp, maar als er door de Evotouch nog warmtevraag uit andere zones is, kan de ketel middels de AM10 bijwarmen, zonder dat hij (wat mij betreft nodeloos) op 100% wordt aangestuurd. Dat is althans de gedachtequote:Op zondag 14 december 2014 09:37 schreef woekele het volgende:
Hoe kan Evotouch AM10 aansturen? Hij kent dat apparaat niet. Of gaat dat weer via de BDR91? En als die telkens uit/aan-schakelt, snapt AM10 dan dat hij aan moet blijven? En hoe weet AM10 de echte warmtebehoefte? Als je kamer 0,1 onder setpoint ligt, is die behoefte heel anders dan als het 3 onder setpoint ligt. Dat weet je met een buitenvoeler niet, toch?
De minimale aan-tijd staat op 1 minuut, en het aantal keren per uur op 3 (maar ik begreep dat dat bij OT niet uit maakt).quote:Op vrijdag 12 december 2014 21:42 schreef woekele het volgende:
De round wireless geeft gewoon de temperatuur weer die hij zelf meet ipv de 'afronding' die de Evotouch toepast mee te nemen. Onder water zou de regeling (en dus het stookgedrag) altijd gebruik moeten maken van de echt gemeten waarde. Dus het zou geen invloed moeten hebben daarop. Die afronding is alleen een weergave.
Dat hij langzaam met tussenpozen door blijft stoken, is inderdaad het probleem wat ik ook heb. Waar heb je je minimale aan-tijd op staan?
Ik heb het ook als ik de meeste radiatoren open heb staan, de temp gaat gewoon langzaam maar zeker omhoog. Het lijkt me ook niet goed (voor gas-, stroomgebruik en ketel) als hij de hele tijd brandt op zo'n laag pitje. De radiatoren zijn handwarm. Vandaag even geexperimenteerd, in 2 uur gaat de temp met zo'n 0.3C achteruit als ik de verwarming gewoon uit zet (met zonnetje buiten). Dan maak je mij niet wijs dat het efficienter is om continu te stoken...quote:Op zondag 14 december 2014 12:20 schreef woekele het volgende:
Hm, dus jij hebt OpenTherm. Blijkbaar is die minimale warmtevraag die Evotouch stuurt en de lage warmte die vervolgens aan jouw ketel gevraagd wordt voor jouw kamer toch nog genoeg om verder op te warmen. Wat ik dus ook heb, maar dan met Aan/Uit. Ik hoop ook dat ze dit aanpakken. Is echt cruciaal voor juiste werking van het systeem.
Ik heb het trouwens vooral als meeste andere radiatoren in huis dicht staan. Als er veel meer open staan, is de minimale-aan-tijd niet genoeg om de kamer verder op te warmen en dan treedt het probleem dus niet op. Is dat bij jou ook?
PS: zou leuk zijn als je Evohome-zone kon koppelen met een deurcontact. Dat hij alleen aan ging als de deur dicht was. Maar dat zit er niet in, toch?
Hallo Tom,quote:Op zondag 14 december 2014 00:48 schreef spamloos het volgende:
[..]
Hoi AJS1,
Ik heb ook een Nefit ketel maar heb meteen de opentherm ketelmodule en de Nefit converter genomen. Ik ben daar zo ontevreden over dat ik in elk geval een Opentherm gateway heb aangeschaft om te monitoren wat er nu precies wordt gestuurd. Moet hem nog wel even in elkaar solderenZie eerdere posts van mij in Deel 6 over ellende met constant op 100% aanspringen.
Ik heb ook met Nefit contact opgenomen, en ze gaven mij een heel interessant advies, namelijk het gebruik van de AM10 module in combinatie met een aan/uit thermostaat (dan zou ik dus Opentherm moeten omruilen voor aan/uit, lijkt niet echt een verbeteringhoe dan ook, de AM10 kan weersafhankelijk modulerend regelen. Dus je stelt een stooklijn in (er moet ook een buitenvoeler aan) en je laat de Evotouch de AM10 aansturen die vervolgens de ketel naar 'echte' warmtebehoefte stuurt. Het klonk mij wel als een mooie oplossing. Hij kan gelijktijdig met een Moduline 400 worden aangesloten (ik heb helaas een Moduline 300, volgens specs kan dat niet) waardoor je ook nog je gebruikelijke thermostaat kunt handhaven.
Misschien heb je iets aan deze suggestie..?
Groet,
Tom
Jij hebt dus een goed geisoleerd huis. Dan is dat de reden dat bij jou zelfs de minimumvraag voor opwarming zorgt. Denk dat er echt een aanpassing vanuit Honeywell nodig is om dit te voorkomen. Hopelijk zien ze dit ook en komt er echt een wijziging...quote:Op zondag 14 december 2014 20:38 schreef stat het volgende:
Ik heb het ook als ik de meeste radiatoren open heb staan, de temp gaat gewoon langzaam maar zeker omhoog. [...] Vandaag even geexperimenteerd, in 2 uur gaat de temp met zo'n 0.3C achteruit als ik de verwarming gewoon uit zet (met zonnetje buiten). Dan maak je mij niet wijs dat het efficienter is om continu te stoken...
Ik heb de afgelopen dagen ipv de interne voeler een Round wireless gebruikt en ik was zeer te spreken over het resultaat. Minder door stoken met de kleppen van de vloerverwarming zones nog dicht op de een of andere manier heeft de interne voeler onverklaarbaar veel invloed op het hele systeem. dat de radiatorknoppen nooit op een ideale plaats zitten ben ik met je eens maar daarvoor kan je deze anders instellen.quote:Op zondag 14 december 2014 21:18 schreef woekele het volgende:
Je kunt de interne voeler sowieso natuurlijk maar gebruiken voor 1 zone. Dus voor de andere zones heb je sowieso externe thermostaten nodig (of de sensors in de radiatorknop HR92/80 gebruiken, maar die zullen zelden op de ideale plek zitten).
Ik heb van Nefit ook wat documentatie over de AM10 gekregen die ik niet (direct) online kon vinden. Kan ik je wellicht sturen. (Per DM?)quote:Op zondag 14 december 2014 20:43 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Hallo Tom,
bedankt voor je tip over de AM10. Deze kende ik nog niet. Ik zal het eens verder uitzoeken en laat je nog weten als ik er wat mee ga doen.
Hallo Tom,quote:Op zondag 14 december 2014 23:53 schreef spamloos het volgende:
[..]
Ik heb van Nefit ook wat documentatie over de AM10 gekregen die ik niet (direct) online kon vinden. Kan ik je wellicht sturen. (Per DM?)
Groet,
Tom
Ik heb precies dezelfde setup (bdr91 voor verdeler, HR80/92 voor radiatoren en ook BDR91 aan/uit regeling voor ketel) en het voldoet prima. De temperatuur van de wand (mijn vloerverwarming is feitelijk wandverwarming) blijft prachtig constant. Dat komt ook door de temperatuurbegrenzer op het verdeelstation, die zorgt er voor dat er nooit te heet water in de verdeler komt (ook al maakt de ketel dat met aan/uit heter dan bij opentherm).quote:Op maandag 15 december 2014 13:59 schreef alleszinskrom het volgende:
bedankt voor de snelle reacite!
Als ik het goed begrijp dan ben ik het "voordeel" van modulerend stoken kwijt als ik gebruik ga maken van een zoneklep i.c.m. de bdr91.
Gaat deze aan/uit schakeling van mijn ketel er dan ook voor zorgen dat de vloer de ene keer warmer aanvoelt dan de andere keer? en niet zoals nu (opentherm - vaste kamerthermostaat) contstant dezelfde temperatuur behoud?
Heb ook de HR92 in gebruik voor mijn vloerverwarming en dat gaat uitstekend geheel zonder problemen en met een opentherm ketelsturing.quote:Op maandag 15 december 2014 14:39 schreef woekele het volgende:
De aan/uit-schakeling zorgt er (in theorie) voor, door x minuten aan, x minuten uit te gaan, dat je een vergelijkbaar effect krijgt als opentherm. Het is dus niet zo dat hij een uur aan (warm!) gaat en een uur uit (koud!). Hij gaat bijvoorbeeld 3 minuten aan, 7 minuten uit, etc. Zo krijg je ongeveer een constante temperatuur. De praktijkervaring moet je aan iemand met vloerverwarming vragen, ik heb dat niet
De HR92 past op 'normale' radiatorkranen. Ik kan me voorstellen dat een complete vloerverwarming grotere kranen gebruikt. Maar ik weet het niet.
Ik gebruik gewoon de default instelling, wel ervoor zorgen dat je de witte ring helemaal linksom tot de aanslag draait en dan de knop plaatsen. Zelf heb ik nog geen problemen ondervonden.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef woekele het volgende:
Hij probeert een overshoot te voorkomen door als hij in de buurt van setpoint is heel rustig naar de gewenste temp toe te regelen. Doet hij met aan/uit ook. Laatst duurde van 15.5 naar 16.5 meer dan een uur bij mij. Heb daar ook reeds over geklaagd bij Honeywell. Leandres klaagt daar ook over, het vele aan/uit schakelen terwijl dat niet nodig is en de boel alleen maar vertraagt.
Goede en nuttige info, p51d! Op die manier kun je dus wel Opentherm met vloerverwarming gebruiken. Heb je de HR92 op FULL instelling staat voor kraanslag? Of op de default, NORMAL? Nooit last dat d HR92 al dicht is terwijl hij wel om warmte vraagt?
Ik begrijp het, maar je zou toch zeggen dat te programmeren moet zijn dat als het erg lang duurt hij toch om wat meer vermogen gaat vragen. AL moet ik zeggen dat veel overshoots ook onprettig zijn natuurlijk.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef woekele het volgende:
Hij probeert een overshoot te voorkomen door als hij in de buurt van setpoint is heel rustig naar de gewenste temp toe te regelen. Doet hij met aan/uit ook. Laatst duurde van 15.5 naar 16.5 meer dan een uur bij mij. Heb daar ook reeds over geklaagd bij Honeywell. Leandres klaagt daar ook over, het vele aan/uit schakelen terwijl dat niet nodig is en de boel alleen maar vertraagt.
Zo gaat ik hem ook aansluiten, zit nog te wachten op een radiator die ook aangesloten moet worden.quote:Op maandag 15 december 2014 19:39 schreef p51d het volgende:
[..]
Heb ook de HR92 in gebruik voor mijn vloerverwarming en dat gaat uitstekend geheel zonder problemen en met een opentherm ketelsturing.
De Thermostaatkraan om je vloerverwarmingstemperatuur (40 graden) te regelen heeft de zelfde doorlaatopening sterker nog bij mij is het ook een honeywell kraan dus de doorlaat van de HR92 is veel groter dan je vloerverwarming nodig heeft.
]Foto Verdeler met HR92
Deze combinatie werkt prima bij mij en ook bij andere wat ik heb gelezen.quote:Op maandag 15 december 2014 13:44 schreef alleszinskrom het volgende:
Hoi allen,
Een vraagje. Heeft er iemand ervaring met het Evohome systeem
Ik zal iets duidelijker zijn. Ik ben me aan het oriënteren op dit (zoals ik er nu tegenaan kijk: schitterende) evohome syteem.
Het is mogelijk om mijn ketel aan te sturen met een evohome die een signaal stuurt naar de opentherm-module. M.a.w. Is het koud in de woonkamer, dan stuurt evohome een signaal naar de ketel, warmte gaat lopen, vloer wordt warm. Dit kan ik uitbreiden met HR92 knoppen. Die dan op hun beurt evohome aansturen om warmte te leveren, onafhandelijke of dat in de woonkamer ook nodig is.
Nadeel: als ik mijn vloerverwarming niet appart aanstuur, dan zal deze ook warm worden, zelfs als dat niet nodig is. (omdat ik daar niet ben, of omdat de houthaard brand).
Hiervoor zijn er twee oplossingen: 1) een zoneklep met aan/uit-relais 2) een dure HCE80 met thermokleppen. Deze laatse optie is een vrij prijzige. Ik zou dan 1 z'n module meoten hebben inlusief 5 thermokleppen. Die allen tegelijk aan moeten gaan, aangezien de 5 vloerverwarming zones nagenoeg allemaal in de woonkamer/open keuken zijn. U snapt: daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.
Ik zat dus aan de eerste optie te denken. Een zoneklep monteren vóór de vloerverwarming verdeler en deze laten aansturen met een aan/uit relais.
ik kan hier weinig informatie over vinden, en ben dus benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben (lees: het modulerend aansturen van de ketel i.c.m. het aan/uit-relais voor de vloerverwarming. In een topic uit 2011 heb ik kunnen halen dat "OneofMany" deze situatie gemaakt heeft, maar weinig ervaring lees ik er niet op. Ik weet ook niet of deze gebruiker nog actief is.
Mijn dank is bij voorbaat zeer erkentelijk.
Grappig om te zien dat je grafiek ook heel duidelijk TPI laat zien. Zie ook mijn eerdere grafieken. Dit is lekker voor de levensduur van je ketel. NOTquote:Op maandag 15 december 2014 22:55 schreef nightlife31 het volgende:
[ afbeelding ]
Sorry voor het spammen, ik heb nog niet ontdekt hoe ik een gepost bericht kan wijzigen
Dit is exact het gedrag dat ik dus ook merk (Nefit + OT Evohome). Mijn probleem is dat het door het constant opwarmen/afkoelen de leidingen gaan tikken en de radiatoren ruisen. Ik stuur nu de ketel met de bestaande thermostaat aan (onzin natuurlijk!) maar nu regelt hij tenminste weer normaal. Probleem is dan natuurlijk dat je op tig punten alles in moet stellen en dat werkt niet ok.quote:Op dinsdag 16 december 2014 08:57 schreef Leandres het volgende:
[..]
Grappig om te zien dat je grafiek ook heel duidelijk TPI laat zien. Zie ook mijn eerdere grafieken. Dit is lekker voor de levensduur van je ketel. NOT
Heb je trouwens al kans gehad om de OT gateway te gebruiken om verkeer tussen nefit en evohome te monitoren?quote:Op dinsdag 16 december 2014 09:56 schreef spamloos het volgende:
[..]
Dit is exact het gedrag dat ik dus ook merk (Nefit + OT Evohome).
Moet soldeerbout nog ter hand nemenquote:Op dinsdag 16 december 2014 10:02 schreef riedje het volgende:
[..]
Heb je trouwens al kans gehad om de OT gateway te gebruiken om verkeer tussen nefit en evohome te monitoren?
Ik denk toch dat er in jullie configuratie iets vreemds zit. Ik lees dat het bij sommigen meer dan een uur duurt om een graad te verwarmen, of zelfs na 2 uur nog steeds niet de gewenste temp. Dat lijkt me dan eerder in de ketel zitten dan in de EvoHome, want zolang de temperatuur niet bereikt is zal hij continu om warmte blijven vragen. Ter info: bij mij krijg ik het in een uur van 17 naar 21 graden. Ketel brandt continu door en stopt pas zodra de 21 in zicht komt en de retourtemp te hoog op loopt.quote:Op maandag 15 december 2014 19:56 schreef woekele het volgende:
Hij probeert een overshoot te voorkomen door als hij in de buurt van setpoint is heel rustig naar de gewenste temp toe te regelen. Doet hij met aan/uit ook. Laatst duurde van 15.5 naar 16.5 meer dan een uur bij mij. Heb daar ook reeds over geklaagd bij Honeywell. Leandres klaagt daar ook over, het vele aan/uit schakelen terwijl dat niet nodig is en de boel alleen maar vertraagt.
Goede en nuttige info, p51d! Op die manier kun je dus wel Opentherm met vloerverwarming gebruiken. Heb je de HR92 op FULL instelling staat voor kraanslag? Of op de default, NORMAL? Nooit last dat d HR92 al dicht is terwijl hij wel om warmte vraagt?
dat is gewoon niet waar. Als Evohome in de buurt komt van je setpoint, gaat hij beginnen met aan/uit-patroon (of in het geval van Opentherm een lagere temperatuur vragen). En als hij dan teveel uit is en te weinig aan (of een hele lage temperatuur vraagt), dan duurt het laatste halve graadje opwarmen lang.quote:Dat lijkt me dan eerder in de ketel zitten dan in de EvoHome, want zolang de temperatuur niet bereikt is zal hij continu om warmte blijven vragen
Pertinent onjuist. Zoals ook te zien is in mijn grafieken en van @nightlife31 wordt de ketel continue aan/uit gestuurd door Evohome (TPI). Voor mij zou Evohome bijna perfect zijn als ik TPI (in Evohome instellingen: 'aantal schakelingen per uur') kan uitschakelen zodat de ketel altijd ingeschakeld is bij warmte vraag zodat zijzelf kan moduleren op retour temperatuur.quote:Op dinsdag 16 december 2014 11:39 schreef microkid het volgende:
[..]
Ik denk toch dat er in jullie configuratie iets vreemds zit. Ik lees dat het bij sommigen meer dan een uur duurt om een graad te verwarmen, of zelfs na 2 uur nog steeds niet de gewenste temp. Dat lijkt me dan eerder in de ketel zitten dan in de EvoHome, want zolang de temperatuur niet bereikt is zal hij continu om warmte blijven vragen. Ter info: bij mij krijg ik het in een uur van 17 naar 21 graden. Ketel brandt continu door en stopt pas zodra de 21 in zicht komt en de retourtemp te hoog op loopt.
***knip***
Wat ik zie is een ketel die elke paar minuten aan en uit gaat. Of dat nou komt door TPI of door de anti-pendel stand kan je imho niet uit deze grafiek halen zonder inzicht te hebben in het gevraagde setpoint van de EvoHome.quote:Op dinsdag 16 december 2014 12:42 schreef Leandres het volgende:
Pertinent onjuist. Zoals ook te zien is in mijn grafieken en van @nightlife31 wordt de ketel continue aan/uit gestuurd door Evohome (TPI).
Ik denk dat je het hier ook niet mee gaat redden. Als bij mij de ketel op z'n laagst brand zal het temperatuur uiteindelijk toch te hoog oplopen waardoor hij in anti pendel stand gaat. Je zal hoe dan ook af en toe de keten rust moeten geven, zeker als de kamer al op temperatuur is, want dan is de retour relatief hoog (weinig warmte afgifte).quote:Voor mij zou Evohome bijna perfect zijn als ik TPI (in Evohome instellingen: 'aantal schakelingen per uur') kan uitschakelen zodat de ketel altijd ingeschakeld is bij warmte vraag zodat zijzelf kan moduleren op retour temperatuur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |