Bron: Website Honeywellquote:Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.
Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.
Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.
Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!
Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Als het goed is moet een HR92 wel passen, zelfs die schrale Lidl dingen passen prima.quote:Op woensdag 10 december 2014 19:27 schreef woekele het volgende:
dank simonmo en riedje. Erg nuttige info over het inregelen etc. Had ik het maar geweten voor ik alle radiatorkranen vervangen hadPassen HR92's gewoon op die Exacts trouwens? En wat is het verschil tussen A-exact en V-exact II?
Ik heb nu trouwens de Round Wireless als temp-sensor voor mn woonkamer. Grappige is dat deze gewoon zijn ware meting op het scherm weergeeft en Evohome de waarde met de 'afronding' (richting setpoint). Voorbeeld: Gewenste temp is 18. Round zegt 17. Evohome zegt 17,5.
En nu vraag ik me ineens af, is dat op de HR92 ook zo als je die instelt als temp-sensor? Als je de HR92 instelt om de gemeten temp weer te geven ipv de ingestelde temp... zie je dan ook vaak verschil tussen de waarde op de HR92 en op de Evotouch? En dan om precies te zijn dat de waarde op de Evotouch dichter bij je ingestelde temperatuur ligt dan op de HR92?
Ik heb de data voor m'n zones van de afgelopen tijd er nog even op nageslagen en ben tot de trieste conclusie gekomen dat de evotouch adaptieve start niet uitvoert voor m'n vloerverwarmingszonequote:Op dinsdag 9 december 2014 13:13 schreef Mickroz het volgende:
[..]
Gisteren heb ik hem ingesteld dat het om 7 uur 19 graden moet zijn, met adaptieve start 3 uur.
Nu sloeg de kachel pas om 7 uur aan om te gaan verwarmen.
Hoe krijg ik hem nou dat hij zorgt dat het om 7 uur 19 graden is zoals met de chronoterm?
Dit komt doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Het water staat immers bijna stil. Je moet een bypass plaatsen, liefst aan het eind van de leiding zodat het water onderweg nog wat kan afkoelen.quote:Op donderdag 11 december 2014 14:40 schreef themullnl het volgende:
Hallo, ik heb sinds ongeveer 6mnd een Evohome systeem met 8HR92 knoppen.
Probleem dat zich voordoet is dat bij einde warmtevraag de HR92 knoppen dichtdraaien, maar dat de warmtevraag op de ketel nog minstens 2 minuten blijft doorlopen. De dan geproduceerde warmte kan de ketel niet kwijt waardoor. De temperatuur gaat dan hard over het setpoint van 65 graden heen, tot bijna koken aan toe. Hierdoor ontstaan luchtbelletjes die na verloop van tijd zeer veel geratel veroorzaken in de ketel.
Wie is er bekend met dit prpobleem en wie weet ook hoe je dit evt kan oplossen?
Ik heb de zelfde ervaring maar dan met vloerverwarming waar een HR92 gekoppeld is als zoneklep dan heb ik ook geen optimalisatie als de hr92 op de radiator uit staat. Als ik de hr92 op de radiator aan zet dan geeft evohome wel opt aan. lijkt mij op een bug in evohome.quote:Op donderdag 11 december 2014 09:32 schreef riedje het volgende:
@zerox123 en @Mickroz leuk dat 't werktgithub komt er zsm aan!
Om nog even op een oudere post terug te komen
[..]
Ik heb de data voor m'n zones van de afgelopen tijd er nog even op nageslagen en ben tot de trieste conclusie gekomen dat de evotouch adaptieve start niet uitvoert voor m'n vloerverwarmingszone:
Setpoint verandert pas op het ingestelde tijdstip waardoor een tijd later pas de gemeten temperatuur ook echt begint te stijgen, soms pas tot een uur na ingesteld tijdstip. Optimale stop daarentegen voert ie wel goed uit voor de vloerverwarmingszone.
Voor alle andere zones (radiators met HR92) werkt adaptieve start wel netjes, ik zie dat op het ingestelde tijdstip zonder uitzondering de temperatuur bereikt (gemiddeld wordt er 45 tot 30 minuten van te voren begonnen met stoken).
Heb ook zaken als zone opnieuw instellen, optimalisatie uit en weer aan, opnieuw koppelen van de BDR91 geprobeerd, helaas zonder resultaat.
heb nu net een nieuwe zone toegevoegd weer, en daarin gaat het fout met je script, zal het even naar je pm-en, mijn python kennis reikt niet zoverquote:Op donderdag 11 december 2014 09:32 schreef riedje het volgende:
@zerox123 en @Mickroz leuk dat 't werktgithub komt er zsm aan!
Om nog even op een oudere post terug te komen
[..]
Ik heb de data voor m'n zones van de afgelopen tijd er nog even op nageslagen en ben tot de trieste conclusie gekomen dat de evotouch adaptieve start niet uitvoert voor m'n vloerverwarmingszone:
Setpoint verandert pas op het ingestelde tijdstip waardoor een tijd later pas de gemeten temperatuur ook echt begint te stijgen, soms pas tot een uur na ingesteld tijdstip. Optimale stop daarentegen voert ie wel goed uit voor de vloerverwarmingszone.
Voor alle andere zones (radiators met HR92) werkt adaptieve start wel netjes, ik zie dat op het ingestelde tijdstip zonder uitzondering de temperatuur bereikt (gemiddeld wordt er 45 tot 30 minuten van te voren begonnen met stoken).
Heb ook zaken als zone opnieuw instellen, optimalisatie uit en weer aan, opnieuw koppelen van de BDR91 geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Ik heb hetzelfde gehad. ketel kon zijn warmte niet kwijt en kwam zelfs in storing te hangen. Oplossing is inderdaad bypass of 1 radiator (zonder HR92) constant open laten staan.quote:Op donderdag 11 december 2014 14:40 schreef themullnl het volgende:
Hallo, ik heb sinds ongeveer 6mnd een Evohome systeem met 8HR92 knoppen.
Probleem dat zich voordoet is dat bij einde warmtevraag de HR92 knoppen dichtdraaien, maar dat de warmtevraag op de ketel nog minstens 2 minuten blijft doorlopen. De dan geproduceerde warmte kan de ketel niet kwijt waardoor. De temperatuur gaat dan hard over het setpoint van 65 graden heen, tot bijna koken aan toe. Hierdoor ontstaan luchtbelletjes die na verloop van tijd zeer veel geratel veroorzaken in de ketel.
Ketel: remeha calenta 40C (2013) .
Inmiddels zijn op de retourleiding en op de pommp van de ketel zelf ontluchters geplaatst.
Het lijkt er op dat doordat de warmtevraag nog blijft doorlopen terwijl de knoppen al dichtgedraaid zijn de flow ineens stokt, de ketel zijn vermogen niet meer kwijt kan met alle gevolgen van dien.
ff kort: wij hebben de ketel sinds maart 2014, sindsdien problememn gehad met lucht in het systeem, maar inmiddels zo goed als zeker veroorzaakt doordat de ketel door blijft branden bij dichtgedraaide knoppen en een Evohome die de warmtevraag pas 2 minuten daadwerkelijk stopt terwijl alle zones al uit zijn.
Wie is er bekend met dit prpobleem en wie weet ook hoe je dit evt kan oplossen?
quote:Op donderdag 11 december 2014 14:44 schreef microkid het volgende:
[..]
Dit komt doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Het water staat immers bijna stil. Je moet een bypass plaatsen, liefst aan het eind van de leiding zodat het water onderweg nog wat kan afkoelen.
Als het goed is geeft je ketel een code 9, dat betekend "blokkade" omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. De ketel stopt dan en gaat dan na een aantal minuten opnieuw proberen. Code 9 betekend 100% dat er een bypass in moet.
Eigenlijk is het dat hij z'n water niet kwijt kanquote:Op donderdag 11 december 2014 14:44 schreef microkid het volgende:
[..]
Dit komt doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Het water staat immers bijna stil. Je moet een bypass plaatsen, liefst aan het eind van de leiding zodat het water onderweg nog wat kan afkoelen.
Als het goed is geeft je ketel een code 9, dat betekend "blokkade" omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. De ketel stopt dan en gaat dan na een aantal minuten opnieuw proberen. Code 9 betekend 100% dat er een bypass in moet.
Heb je een PM gestuurd.quote:Op donderdag 11 december 2014 16:46 schreef Mickroz het volgende:
[..]
En als je nu vertraagde start doet? gaat hij dan wel eerder aan? kan het nu even niet meer monitoren in je script
Vrij vertaald: "Schat maar in wanneer je denkt dat de ketel ongeveer zou moeten beginnen en als 't weer mee wil werken lukt het waarschijnlijk wel om je zone op temperatuur te krijgen, en anders heb je het waarschijnlijk koud. Maar, je bespaart wel iets !!1".quote:How does Delayed Start work?
You set the earliest start time, based on an estimate and Delayed Start will do the rest. Delayed Start will delay the boiler firing time on warmer days, when it is possible to save energy. But, on colder days, the programmed time may prevent your desired temperature being reached. Delayed Start does accrue a 0.15 °C reduction in heating load for calculations under SAP for Building Regulations.
quote:De radiator wordt niet koud De radiatorkraan sluit niet volledig Controleer de montage, stel evt. de volledige slag in (parameter6)
Iemand ervaring mee met instelling 6 veranderen dat het ook daadwerkelijk helptquote:Parameter 6 – KraanslagDe radiatorthermostaat werkt af fabriek met de optimale slag voor de radiatorkraan.Wanneer de volledige slag moet worden benut of de kraan niet volledig opent, kan de volledige slag worden geselecteerd
Heb al wel diverse keren gelezen dat het wel een oplossing is voor een radiator die niet volledig werd open gedraaitquote:Op donderdag 11 december 2014 21:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bij mij wordt de radiator op zolder niet koudmet een HR 92 knop ondanks lage temp instelling programma en uitstekende verbinding
Huiskamer ook HR 92 knop ook radiator als nu warmte vraag komt in huiskamer dan zolder opeens sauna met 30C![]()
Dus gebruiksaanwijzing doorgelezen en schijnt dat de radiator kraan niet volledig sluit dus instelling 6 aanpassen
[..]
[..]
Iemand ervaring mee met instelling 6 veranderen dat het ook daadwerkelijk helpt
Instellen lukt mij wel
Ik had het omgekeerde probleem, de HR92 ging teveel dicht. Na aanpassing is alles nu in orde!quote:Op donderdag 11 december 2014 21:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Iemand ervaring mee met instelling 6 veranderen dat het ook daadwerkelijk helpt
Instellen lukt mij wel
nee heb ik niet. Dit is wat de Remeha man mij vertelde.quote:@themullnl: heb je eventueel nog details mb.t. tot die blokkering (status/substatus)?
Dank voor de tip! Heb meteen alle HR92's voor de zekerheid op deze manier behandeldquote:Op donderdag 11 december 2014 20:32 schreef woekele het volgende:
Over puntje 3: heb je ook de HR92 eraf gehaald, handmatig het zwarte ding zover mogelijk linksom gedraaid, HR92 er weer op, minuut wachten vervolgens gezien/gehoord dat hij een volledige CYCLE gaat doen? Daar kalibreert hij zich naar de slag van de kraan.
Ik had al een nog niet gebruike HR92 geprobeerd ipv de geinstalleerde HR92 zonder resultaatHiervoor zat er een gewone thermostaat knop op en het pennetje ook handmatig bewogen en gaat soepelquote:Op donderdag 11 december 2014 22:03 schreef woekele het volgende:
Je kunt ook altijd nog proberen de HR92 opnieuw erop te zetten en opnieuw zijn inleer-cyclus te doen, zoals ik hierboven net beschreef. Daarnaast dus optie 6 op 1 zetten. Kan helpen om klep volledig dicht te draaien, maar kan ook helpen om klep niet te snel volledig dicht te laten gaan blijkbaar.
Daarnaast kan gewoon je radiatorkraan stuk zijn. Gaat hij met een 'normale' knop wel goed dicht?
Ahh ok, dan maar de tijd een uur eerder instellenquote:Op donderdag 11 december 2014 21:29 schreef riedje het volgende:
[..]
Heb je een PM gestuurd.
Ik heb vertraagde start eerlijk gezegd niet geprobeerd. Volgens dit document is vertraagde start een soort van uitgestelde start en start verwarming niet eerder dan op het ingestelde tijdstip. Het klinkt allemaal erg onlogisch, dus ik sla het maar even over.
Uit het document:
[..]
Vrij vertaald: "Schat maar in wanneer je denkt dat de ketel ongeveer zou moeten beginnen en als 't weer mee wil werken lukt het waarschijnlijk wel om je zone op temperatuur te krijgen, en anders heb je het waarschijnlijk koud. Maar, je bespaart wel iets !!1".
Was je toevallig al toegekomen aan het verslag? Ben erg benieuwd namelijkquote:Op woensdag 10 december 2014 20:08 schreef woekele het volgende:
Ik heb vandaag een engineer van Honeywell uit de UK over de vloer gehad en de problemen voorgelegd. Het is iemand die voor mijn gevoel dicht bij de ontwikkeling van het systeem zit. Ik schrijf later een 'verslag'. En nu: tijd voor een nieuw topic!
Ben ook uiterst benieuwd...quote:Op vrijdag 12 december 2014 09:24 schreef Leandres het volgende:
[..]
Was je toevallig al toegekomen aan het verslag? Ben erg benieuwd namelijk
wat mij vertelt is, is dat Evohome een percentage stuurt naar ketelmodule. De module (hetzij Opentherm, hetzij aan/uit) stuurt vervolgens de ketel. Bij een laag percentage stuurt Opentherm een lagere temperatuur. En aan/uit zal korter aan gaan elke 10 minuten. Hoe het signaal van de zoneregelaars precies binnenkomt op de Evotouch (als graden of als procenten), dat weet ik ook niet inderdaad. Maar ze kunnen hoe dan ook vast wel iets maken dat weergeeft of de zone veel of weinig warmte vraagt.quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:08 schreef microkid het volgende:
Woekele, niet helemaal juist. EvoHome verzamelt alle warmtevragen van alle HR80's, HR92's enz. Elke geeft zelf aan hoeveel warmte hij nodig heeft. Je kan dus niet echt zien hoeveel % warmte een afzonderlijke regelaar vraagt. EvoHome voegt dat samen en berekend dan de gewenste temperatuur zodat er voldoende warmte komt voor alle ruimtes. Zover ik weet werkt EvoHome dus niet met procenten maar met temperatuur..
Dat is trouwens iets waarvan ik vermoed dat veel EvoHome gebruikers dit niet weten: als je een HR80 of HR92 plaatst, moet je eerst de plastic stelring (paars in de HR80, zwart in de HR92) eerst helemaal opendraaien tot aan de aanslag. Dan pas de regelaar erop klikken. De regelaar zal dan een cycle doen om te leren hoeveel slagen hij moet maken om de kraan helemaal dicht te draaien. Doe je dit niet, dan kan je soms onverwachte effecten krijgen. Daarnaast is het zinvol om elke kraan minstens 1x per jaar even opnieuw in te leren op deze manier, omdat de regelaar na verloop van tijd toch wat verloop kent. (de HR92 zou hier minder last van hebben dan de HR80).quote:Op donderdag 11 december 2014 20:32 schreef woekele het volgende:
Over puntje 3: heb je ook de HR92 eraf gehaald, handmatig het zwarte ding zover mogelijk linksom gedraaid, HR92 er weer op, minuut wachten vervolgens gezien/gehoord dat hij een volledige CYCLE gaat doen? Daar kalibreert hij zich naar de slag van de kraan.
Zo staat het toch ook in de handleiding?quote:Op vrijdag 12 december 2014 21:51 schreef microkid het volgende:
[..]
Dat is trouwens iets waarvan ik vermoed dat veel EvoHome gebruikers dit niet weten: als je een HR80 of HR92 plaatst, moet je eerst de plastic stelring (paars in de HR80, zwart in de HR92) eerst helemaal opendraaien tot aan de aanslag. Dan pas de regelaar erop klikken. De regelaar zal dan een cycle doen om te leren hoeveel slagen hij moet maken om de kraan helemaal dicht te draaien. Doe je dit niet, dan kan je soms onverwachte effecten krijgen. Daarnaast is het zinvol om elke kraan minstens 1x per jaar even opnieuw in te leren op deze manier, omdat de regelaar na verloop van tijd toch wat verloop kent. (de HR92 zou hier minder last van hebben dan de HR80).
Wij hebben 4 zones met 2 zonekleppen voor verschillende vloerverwarming units en twee HR92'squote:Op vrijdag 12 december 2014 15:53 schreef woekele het volgende:
1: ik vraag me af of het helpt. Je moet de werkelijke oorzaak van die warmtevraag vinden.Welke zone vraagt om warmte? Hoe dicht bij het setpoint zit die? Waarom wordt de radiator niet warm? Draait de radiatorknop te vroeg/veel dicht?2: verder heb je dan een andere ketelrelaismodule nodig.3: ik vind online dat bij ecotec plus aan/uit op RT24 moet, OT op module VR33. Heb niet zo'n ketel, dus zegt me verder niks.
Hoi AJS1,quote:Op zaterdag 13 december 2014 01:21 schreef AJS1 het volgende:
Ik heb het systeem nu 2 jaar draaien en ben eigenlijk gewoon een tevreden gebruiker maar heb nog wel een paar verbeterpuntjes:
1. Als eigenaar van een Nefit ketel ben ik "veroordeeld" tot de Aan-Uit ketelmodule. Het enige nadeel wat ik ervaar is dat de ketel "onnodig" op vol vermogen gaat draaien in geval van beperkte warmtevraag. De ketel gaat wel naderhand moduleren op basis van de retourtemperatuur maar liever heb ik het oorspronkelijke opentherm gedrag van de Nefit Moduline 400 thermostaat. Vraag: heeft iemand positieve ervaringen met een Honeywell Opentherm ketelmodule gekoppeld via een Nefit opentherm converter om het "vol vermogen" effect van de Aan-Uit module op te lossen?
Alvast bedankt voor reacties.
De AM10 wordt juist met aan/uit aangestuurd, naast de bestaande (Nefit) kamerthermostaat. Die laatste bepaald voornamelijk de temp, maar als er door de Evotouch nog warmtevraag uit andere zones is, kan de ketel middels de AM10 bijwarmen, zonder dat hij (wat mij betreft nodeloos) op 100% wordt aangestuurd. Dat is althans de gedachtequote:Op zondag 14 december 2014 09:37 schreef woekele het volgende:
Hoe kan Evotouch AM10 aansturen? Hij kent dat apparaat niet. Of gaat dat weer via de BDR91? En als die telkens uit/aan-schakelt, snapt AM10 dan dat hij aan moet blijven? En hoe weet AM10 de echte warmtebehoefte? Als je kamer 0,1 onder setpoint ligt, is die behoefte heel anders dan als het 3 onder setpoint ligt. Dat weet je met een buitenvoeler niet, toch?
De minimale aan-tijd staat op 1 minuut, en het aantal keren per uur op 3 (maar ik begreep dat dat bij OT niet uit maakt).quote:Op vrijdag 12 december 2014 21:42 schreef woekele het volgende:
De round wireless geeft gewoon de temperatuur weer die hij zelf meet ipv de 'afronding' die de Evotouch toepast mee te nemen. Onder water zou de regeling (en dus het stookgedrag) altijd gebruik moeten maken van de echt gemeten waarde. Dus het zou geen invloed moeten hebben daarop. Die afronding is alleen een weergave.
Dat hij langzaam met tussenpozen door blijft stoken, is inderdaad het probleem wat ik ook heb. Waar heb je je minimale aan-tijd op staan?
Ik heb het ook als ik de meeste radiatoren open heb staan, de temp gaat gewoon langzaam maar zeker omhoog. Het lijkt me ook niet goed (voor gas-, stroomgebruik en ketel) als hij de hele tijd brandt op zo'n laag pitje. De radiatoren zijn handwarm. Vandaag even geexperimenteerd, in 2 uur gaat de temp met zo'n 0.3C achteruit als ik de verwarming gewoon uit zet (met zonnetje buiten). Dan maak je mij niet wijs dat het efficienter is om continu te stoken...quote:Op zondag 14 december 2014 12:20 schreef woekele het volgende:
Hm, dus jij hebt OpenTherm. Blijkbaar is die minimale warmtevraag die Evotouch stuurt en de lage warmte die vervolgens aan jouw ketel gevraagd wordt voor jouw kamer toch nog genoeg om verder op te warmen. Wat ik dus ook heb, maar dan met Aan/Uit. Ik hoop ook dat ze dit aanpakken. Is echt cruciaal voor juiste werking van het systeem.
Ik heb het trouwens vooral als meeste andere radiatoren in huis dicht staan. Als er veel meer open staan, is de minimale-aan-tijd niet genoeg om de kamer verder op te warmen en dan treedt het probleem dus niet op. Is dat bij jou ook?
PS: zou leuk zijn als je Evohome-zone kon koppelen met een deurcontact. Dat hij alleen aan ging als de deur dicht was. Maar dat zit er niet in, toch?
Hallo Tom,quote:Op zondag 14 december 2014 00:48 schreef spamloos het volgende:
[..]
Hoi AJS1,
Ik heb ook een Nefit ketel maar heb meteen de opentherm ketelmodule en de Nefit converter genomen. Ik ben daar zo ontevreden over dat ik in elk geval een Opentherm gateway heb aangeschaft om te monitoren wat er nu precies wordt gestuurd. Moet hem nog wel even in elkaar solderenZie eerdere posts van mij in Deel 6 over ellende met constant op 100% aanspringen.
Ik heb ook met Nefit contact opgenomen, en ze gaven mij een heel interessant advies, namelijk het gebruik van de AM10 module in combinatie met een aan/uit thermostaat (dan zou ik dus Opentherm moeten omruilen voor aan/uit, lijkt niet echt een verbeteringhoe dan ook, de AM10 kan weersafhankelijk modulerend regelen. Dus je stelt een stooklijn in (er moet ook een buitenvoeler aan) en je laat de Evotouch de AM10 aansturen die vervolgens de ketel naar 'echte' warmtebehoefte stuurt. Het klonk mij wel als een mooie oplossing. Hij kan gelijktijdig met een Moduline 400 worden aangesloten (ik heb helaas een Moduline 300, volgens specs kan dat niet) waardoor je ook nog je gebruikelijke thermostaat kunt handhaven.
Misschien heb je iets aan deze suggestie..?
Groet,
Tom
Jij hebt dus een goed geisoleerd huis. Dan is dat de reden dat bij jou zelfs de minimumvraag voor opwarming zorgt. Denk dat er echt een aanpassing vanuit Honeywell nodig is om dit te voorkomen. Hopelijk zien ze dit ook en komt er echt een wijziging...quote:Op zondag 14 december 2014 20:38 schreef stat het volgende:
Ik heb het ook als ik de meeste radiatoren open heb staan, de temp gaat gewoon langzaam maar zeker omhoog. [...] Vandaag even geexperimenteerd, in 2 uur gaat de temp met zo'n 0.3C achteruit als ik de verwarming gewoon uit zet (met zonnetje buiten). Dan maak je mij niet wijs dat het efficienter is om continu te stoken...
Ik heb de afgelopen dagen ipv de interne voeler een Round wireless gebruikt en ik was zeer te spreken over het resultaat. Minder door stoken met de kleppen van de vloerverwarming zones nog dicht op de een of andere manier heeft de interne voeler onverklaarbaar veel invloed op het hele systeem. dat de radiatorknoppen nooit op een ideale plaats zitten ben ik met je eens maar daarvoor kan je deze anders instellen.quote:Op zondag 14 december 2014 21:18 schreef woekele het volgende:
Je kunt de interne voeler sowieso natuurlijk maar gebruiken voor 1 zone. Dus voor de andere zones heb je sowieso externe thermostaten nodig (of de sensors in de radiatorknop HR92/80 gebruiken, maar die zullen zelden op de ideale plek zitten).
Ik heb van Nefit ook wat documentatie over de AM10 gekregen die ik niet (direct) online kon vinden. Kan ik je wellicht sturen. (Per DM?)quote:Op zondag 14 december 2014 20:43 schreef AJS1 het volgende:
[..]
Hallo Tom,
bedankt voor je tip over de AM10. Deze kende ik nog niet. Ik zal het eens verder uitzoeken en laat je nog weten als ik er wat mee ga doen.
Hallo Tom,quote:Op zondag 14 december 2014 23:53 schreef spamloos het volgende:
[..]
Ik heb van Nefit ook wat documentatie over de AM10 gekregen die ik niet (direct) online kon vinden. Kan ik je wellicht sturen. (Per DM?)
Groet,
Tom
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |