Verslag van bezoek Honeywell-engineer (waarschuwing, lang verhaal):
De engineer van Honeywell is iemand met veel kennis van zaken. Hij staat open voor commentaar, mits goed onderbouwd. Als er dingen niet blijken te kloppen, dan heb ik het idee dat hij er zeker iets mee gaat doen. De belangrijkste uitkomst/samenvatting voor nu is dat er bij mij een paar instellingen veranderd zijn en ze nog wat langer mijn installatie gaan loggen en de gegevens weer analyseren. Ze loggen de gemeten temp, het setpoint en de warmtevraag die Evotouch stuurt. Ik waardeer heel erg dat Honeywell het in elk geval serieus neemt. Zo kunnen we verder komen.
Privacy is trouwens echt een ding bij Honeywell. Ze kunnen niet zomaar bij je gegevens. Ze moeten veel moeite doen om bij mij te kunnen loggen. Ik moet een speciale Gateway gebruiken bijvoorbeeld. Ik vind dat een goede zaak.
Doorstoken boven het setpoint:Mijn belangrijkste klacht. Zowel bij single-zone-modus (alleen Evotouch + BDR91, geen radiatorknoppen) als bij gebruik van HR80/92's zie ik dat als de gewenste temp bereikt is, hij daarna toch elke 10 minuten opnieuw om warmte vraagt. Dat gaat bij single-zone-modus door tot maarliefst 1,5 graad boven het setpoint. Bij HR80/92 tot ongeveer 0.5-1.0 graad boven het setpoint. Zij kunnen dit ook zien in de logging. Ze hebben echter ook loggings van een aantal andere gebruikers, waar dit absoluut niet gebeurt. Er moet dus een verschil zijn... we moeten erachter komen wat dat is.
Helaas waren ze bij Honeywell eerst nog steeds erg gericht op de tempsensor die ik gebruik en de locatie daarvan. Ik denk zelf dat het er niks mee te maken heeft. Als de tempsensor 'foute' waardes meet, dan moet er nog altijd goed geregeld worden op basis van die foute meting. En dat gebeurt niet. Dus ik denk dat het in de regeling zit. Maargoed, ik heb getest met Evotouch als sensor, met HR80/92 als sensor en sinds kort met de Round Wireless als sensor. De Round Wireless zijn ze blij mee, omdat deze een goede sensor heeft en je hem op elke gewenste plek kunt hangen. Nu ik die Round Wirelesss heb hangen, op de plek waar zij zeggen dat hij moet, moet dat goed zijn. Dus dat kunnen we vanaf nu hopelijk definief gaan uitsluiten als oorzaak...
De engineer heeft deels uitgelegd hoe Evotouch stuurt. Komt eigenlijk overeen met wat gebruikers zelf al hebben geconstateerd. Evotouch verzamelt warmtevraag van zones en stuurt 1 waarde (in procenten) door naar je ketelmodule. Als de huidige temp 1,5 graden of meer onder setpoint ligt, stuurt hij een waarde van 100%. Je ketel zal dan continu op maximaal vermogen gaan werken (tot zijn maximale ingestelde temp tenminste). Als de temp vervolgens binnen die 1,5 afstand van het setpoint komt, dan gaat Evotouch een lagere waarde dan 100% sturen, bijvoorbeeld 50%. Je ketelmodule gaat dat vervolgens vertalen. De Opentherm-module vertaalt het naar een lagere watertemperatuurvraag. De aan/uit-module vertaalt het naar een bepaalde verdeling tussen 'aan' en 'uit' per 10 minuten (bij instelling van 6 schakelingen per uur), rekeninghoudende met de ingestelde minimale aan-tijd. Ik heb dus een aan/uit-module.
Wat ik denk wat het probleem is, maar waar zij nog niet van overtuigd zijn lijkt het... Evotouch stuurt binnen de 1,5 graden afwijking van setpoint altijd een percentage hoger dan 0. Het aan/uit-relais zal binnen de 1,5 graden afwijking van het setpoint dus altijd elke 10 minuten aan gaan, en dan minimaal de duur van de minimale aan-tijd. Als deze minimale tijd genoeg is om je zone nog verder op te warmen, zal je zone dus altijd opwarmen tot 1,5 boven je setpoint. Bij gebruik van HR80/92 lijkt dit wat minder te zijn, namelijk 0,5-1.0 graad boven het setpoint. Gebruikers van Opentherm hebben hier denk ik geen/minder last van, omdat door het lage percentage en dus de lage warmtevraag de zone niet verder zal opwarmen. Aan/uit-gebruikers die hoge temperaturen instellen in huis, zullen het ook niet merken, omdat de minimale aan-tijd niet zal zorgen voor verdere verhoging. Ik draai echter meestal redelijk lage temperaturen. Bijvoorbeeld 18 graden. En als het dan buiten ook niet echt koud is, dan gaat het opwarmen, en ga je het dus merken. De minimaal aan-tijd zorgt dan dat je zone steeds verder opwarmt. Ik denk dat dat het verschil is met gebruikers die het probleem niet hebben. Die hebben Opentherm, of gebruiken hogere gewenste temperaturen. Of hebben een ketel met minder vermogen t.o.v. de radiators die ze open hebben.
Wat ze bij mij nu hebben gedaan, is de minimale aan-tijd verlagen. Van 4 minuten naar 2. Dat zou moeten voorkomen dat de zone te ver doorverwarmt. En ja, dan zal de zone inderdaad minder snel boven de gewenste temp uit gaan komen, dat is logisch. Maar als het buiten niet te koud is, en ik de temp niet te hoog instel, dan zal het toch weer gaan gebeuren voorspel ik (en heb ik vanmiddag alweer gezien). Maar dat gaan zij dan dus ook mooi terugzien in de logging en dan gaan ze het hopelijk geloven. Het moet volgens mij opgelost worden door de Evotouch gewoon een waarde van 0% te laten sturen als de temp al boven setpoint ligt en stijgende is. Het is niet slim om telkens nog meer warmte te blijven vragen als dat niet nodig is. Ze moeten hier dus alleen nog van overtuigd raken en het implementeren in een nieuwe firmware.
Teveel aan/uit schakelenEen ander punt waar ze wat mij betreft van overtuigd moeten raken is dat dat hele aan/uit schakelen helemaal niet zoveel nodig is. Vanmiddag was het 15,5 graden in mijn kamer. Ik stelde setpoint vervolgens in op 16,5. Door al dat in/uit-schakelen heeft hij er een uur over gedaan om op de gewenste temperatuur te komen. Ik zou veel liever zien dat hij in 1 keer doorverwarmt en net op tijd stopt om een overshoot te voorkomen. Dus niet telkens dat aan/uit schakelen allang voor de overshoot. Hij had het dan makkelijk binnen een half uur kunnen doen. Dus meer comfort en minder schakelen op je ketel (minder slijtage etc).
Dichtdraaien van radiatorknop terwijl deze nog wel op warmte vraagt:De HR80 en HR92 draaien als je over je setpoint gaat langzaam dicht. Op zich niks mis mee. Maar het kwam bij mij voor dat de radiator al helemaal dichtgedraaid was, terwijl de HR8/92 nog wel om warmte vroeg. Dat is een situatie die je niet wilt. Warmte genereren die de ketel niet kwijt kan.
Op de HR92 helpt het bij mij tot nu toe als ik de kraanslag (optie 6) op FULL (waarde 1) zet. Op de HR80 hielp dit bij mij NIET. Engineer gaf aan dat het bijna onmogelijk is de knoppen op elke radiatorkraan 100% goed te laten werken. Maar ik heb notabene een Honeywell-kraan, dus niet helemaal tevreden met dit antwoord. De HR92 zou het beter moeten kunnen dan de HR80 (klopt in mijn geval). Full-instelling gebruiken is prima, het verbruikt alleen iets meer batterij. Maar de HR80 is voor mij dus niet bruikbaar. Verder het advies om de HR92 goed te laten 'cyclen' (calibreren). Knop eraf, zwarte stuk helemaal linksom draaien. Knop erop, locken. Minuut wachten. Vervolgens zou hij CYCL moeten aangeven. Duurt even, maar dan leert hij de kraanslag kennen.
Geen 'vlammetje' bij warmtevraag:De Evotouch kan dit vlammetje in theorie weergeven, maar doet het bewust niet. Ze willen de interface clean en simpel houden. Veel gebruikers zouden hierin niet geïnteresseerd zijn en het maar verwarrend vinden. Ik ben het hier niet mee eens. Daarom een poll gestart in dit topic, om hopelijk te bewijzen dat gebruikers het wel willen kunnen zien. Maak eventueel een setting in de opties die bepaalt of je dit wel of niet ziet (zet het standaard uit?).
'Liegen' over gemeten temperatuur:De gemeten temperatuur die de Evotouch weergeeft heeft een rare afronding richting het setpoint dat je hebt ingesteld. Dit betekent niet alleen dat 18,3 eventueel wordt weergegeven als 18,5. Mijn ervaring is dat er nog veel grotere verschillen kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat 18,3 wordt weergegeven als 19. De engineer wist van de afronding, maar dacht niet dat die zo groot kon zijn. Honeywell zegt dat de sturing geregeld wordt volgens de echte meting, tot meerdere cijfers achter de komma. Dus voor de sturing maakt het allemaal niks uit. Ok, mooi. Maar ik wil ook graag gewoon de echte meting zien. Honeywell heeft gekozen voor de 'afronding' om verwarring te voorkomen. Voorbeeld: als iemand zijn temp heeft ingesteld op 19 en de zone is 18,74. Dan zou dit gewoonlijk worden weergegeven als 18,5. En dan zouden gebruikers ontevreden zijn, omdat het veel lijkt af te wijken van setpoint. Door het weer te geven als 19 zijn mensen niet meer ontevreden. Tsjah... geef het dan gewoon weer als 18,74 zou ik zeggen. Ook daarvoor een poll gestart om hopelijk aan te kunnen tonen dat mensen de daadwerkelijk gemeten temperatuur willen kunnen zien.
Tot zover... eerst weer even afwachten dus, totdat ze naar de nieuwe log-gegevens hebben gekeken. Ik had vanavond alweer een mooie overshoot. Gewenste temp ingesteld op 19. Hij heeft er een paar uur over gedaan, maar hij ging helemaal door tot 19,5 en stopte daarna pas met elke 10 minuten warmte vragen.
Hier nogmaals de polls voor wie ze gemist heeft:Poll: Wil jij op Evotouch kunnen zien wanneer er warmtevraag is?•
nee, hoef ik niet te zien•
ja, ik heb genoeg aan één vlam-icoontje•
ja, ik wil één procentuele weergave•
ja, ik wil een vlam-icoontje voor elke zone•
ja, een procentuele weergave van elke zoneTussenstand:
Ook een poll maken? Klik hierPoll: Op Evotouch de precieze gemeten temperatuur kunnen zien?•
Huidige afronding richting setpoint = Prima•
Wil echt gemeten temp zien, stapjes van 0.5•
Ik wil tot op tiende nauwkeurig kunnen zienTussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier[ Bericht 0% gewijzigd door woekele op 13-12-2014 09:13:42 ]