abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147498503
Hier ook een calenta 40L ,ik heb veel problemen gehad met opentherm , deze functioneerd niet met de calenta, omgeruild met de aan/uit module en sindsdien geen problemen meer.
Bypass 5m van de ketel af, en totaal geen storingen.
Als deze ketel zijn boiler opwarmt wil deze ook de rest warmte kwijt over de radiatoren of in dit geval de bypass om dat alle radiatoren gesloten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door simonmo op 12-12-2014 23:37:48 ]
pi_147500727
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 21:29 schreef riedje het volgende:

[..]

Heb je een PM gestuurd.

Ik heb vertraagde start eerlijk gezegd niet geprobeerd. Volgens dit document is vertraagde start een soort van uitgestelde start en start verwarming niet eerder dan op het ingestelde tijdstip. Het klinkt allemaal erg onlogisch, dus ik sla het maar even over :).

Uit het document:

[..]

Vrij vertaald: "Schat maar in wanneer je denkt dat de ketel ongeveer zou moeten beginnen en als 't weer mee wil werken lukt het waarschijnlijk wel om je zone op temperatuur te krijgen, en anders heb je het waarschijnlijk koud. Maar, je bespaart wel iets !!1".
Ahh ok, dan maar de tijd een uur eerder instellen :)
Nog 1,8 dag en dan mag ik het dm systeem gebruiken, vreemde instelling hier maar goed, het was een sql error in de device insert function, en volgens mij in de duplicate key sql, zo even uit mn hoofd, dus hij voegt niets meer toe in de database.
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_147507031
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 20:08 schreef woekele het volgende:
Ik heb vandaag een engineer van Honeywell uit de UK over de vloer gehad en de problemen voorgelegd. Het is iemand die voor mijn gevoel dicht bij de ontwikkeling van het systeem zit. Ik schrijf later een 'verslag'. En nu: tijd voor een nieuw topic! ;)
Was je toevallig al toegekomen aan het verslag? Ben erg benieuwd namelijk :)
pi_147508711
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 09:24 schreef Leandres het volgende:

[..]

Was je toevallig al toegekomen aan het verslag? Ben erg benieuwd namelijk :)
Ben ook uiterst benieuwd...

Voorlopig houd ik de boot nog ff af en doe ik verder met mijn Honeywell CM927 draadloze aan/uit thermostaat...Ik heb trouwens begrepen dat de RF module van CM927 ook voor de Evohome kan gebruikt worden...
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_147516172
Ik maak verslag dit weekend. Moet af en toe ook nog werken en aandacht aan mn vriendin geven :D
pi_147516875
Ik wil mijn gloednieuwe ketel Vaillant EcoTec plus van OT terugbouwen naar aan/uit moet de OT aansluiting van de ketel dan kortgesloten worden of opengelaten?

Nu met evohome altijd warme buizen zonder warmte vraag
pi_147517375
1: ik vraag me af of het helpt. Je moet de werkelijke oorzaak van die warmtevraag vinden.Welke zone vraagt om warmte? Hoe dicht bij het setpoint zit die? Waarom wordt de radiator niet warm? Draait de radiatorknop te vroeg/veel dicht?

2: verder heb je dan een andere ketelrelaismodule nodig.

3: ik vind online dat bij ecotec plus aan/uit op RT24 moet, OT op module VR33. Heb niet zo'n ketel, dus zegt me verder niks.
pi_147518857
Even een verzoek om jullie mening...

Evohome werkt door vanuit de Evotouch een bepaalde warmtevraag (in procenten) naar je ketelrelais te sturen. Als de temperatuur ver onder de gewenste temperatuur ligt, stuurt hij 100%. Als de temperatuur dichtbij je gewenste temperatuur ligt, stuurt hij bijvoorbeeld maar 10%. Als de temperatuur ver boven je gewenste temperatuur ligt, stuurt hij 0%. Je ketelrelaist stuurt aan de hand van dit percentage vervolgens je ketel aan. Momenteel kun je op de Evotouch niet zien of er warmtevraag is of niet. Is dit iets wat we wel zouden willen?

Poll: Wil jij op Evotouch kunnen zien wanneer er warmtevraag is?
nee, hoef ik niet te zien
ja, ik heb genoeg aan één vlam-icoontje
ja, ik wil één procentuele weergave
ja, ik wil een vlam-icoontje voor elke zone
ja, een procentuele weergave van elke zone
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  vrijdag 12 december 2014 @ 18:08:45 #34
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147521239
Woekele, niet helemaal juist. EvoHome verzamelt alle warmtevragen van alle HR80's, HR92's enz. Elke geeft zelf aan hoeveel warmte hij nodig heeft. Je kan dus niet echt zien hoeveel % warmte een afzonderlijke regelaar vraagt. EvoHome voegt dat samen en berekend dan de gewenste temperatuur zodat er voldoende warmte komt voor alle ruimtes. Zover ik weet werkt EvoHome dus niet met procenten maar met temperatuur. Stel dat je opwarmt, dan zal hij maximale temp vragen. Naarmate de temperatuur bereikt is daalt de gevraagde temp. Dat zie ik op mijn Recom software. Bij opwarmen vraagt Evohome maximaal vermogen (beperkt op mijn ketel tot 70 graden) maar later zie ik het setpoint vanuit Evohome teruglopen naar 52 graden.

Afgezien daarvan zou ik inderdaad wel heel graag willen zien welke zone om ruimte vraagt. Deze wens ligt trouwens al langer bij Honeywell, ik heb laatst ook nog contact met ze gehad en dit onder de aandacht gebracht. Ze zullen er naar kijken mits er voldoende vraag uit de markt is.
pi_147522479
Nou ja, ze zullen er naar kijken mits er voldoende vraag uit de markt is?? Net of dat weken programmeren is.

Zo iets hoort er gewoon standaard in te zitten, en dan in het instellingen Menu ergens een lijstje waar de gebruiker zelf kan aan/uit vinken wat hij wil zien.
pi_147522552
Andere vraag aan de gebruikers met vloerverwarming als hoofdverwarming.... Niet helemaal Evohome gerelateerd maar hoeveel uur van te voren laten jullie Evotouch naar de nachtverlaging schakelen?

Ik houd momenteel 1 uur aan, maar ga komende week daar elke dag eens wat bij doen om te kijken hoelang de vloerverwarming warmte afblijft geven en de woonkamer op gewenste temp houd.
pi_147523082
Ik heb op vlam icoontje voor elke zone gekozen, vandaag had ik dus het probleem dat na het bijvoegen van een 2e zone, mijn eerste zone op radiator stond ipv zonekleppen, waardoor mijn vrouw dus vandaag in de kou zat oeps.
Nu had ik de temp hoger gezet met de app, maar ja ze kon dus niet zien dat er daadwerkelijk verwarmd werd, na een paar keer de trap op en af was ze daar ook wel klaar mee.
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_147523440
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 18:08 schreef microkid het volgende:
Woekele, niet helemaal juist. EvoHome verzamelt alle warmtevragen van alle HR80's, HR92's enz. Elke geeft zelf aan hoeveel warmte hij nodig heeft. Je kan dus niet echt zien hoeveel % warmte een afzonderlijke regelaar vraagt. EvoHome voegt dat samen en berekend dan de gewenste temperatuur zodat er voldoende warmte komt voor alle ruimtes. Zover ik weet werkt EvoHome dus niet met procenten maar met temperatuur..
wat mij vertelt is, is dat Evohome een percentage stuurt naar ketelmodule. De module (hetzij Opentherm, hetzij aan/uit) stuurt vervolgens de ketel. Bij een laag percentage stuurt Opentherm een lagere temperatuur. En aan/uit zal korter aan gaan elke 10 minuten. Hoe het signaal van de zoneregelaars precies binnenkomt op de Evotouch (als graden of als procenten), dat weet ik ook niet inderdaad. Maar ze kunnen hoe dan ook vast wel iets maken dat weergeeft of de zone veel of weinig warmte vraagt.

Reden voor deze poll is om ze te kunnen bewijzen dat gebruikers dit weldegelijk willen kunnen zien. Hopelijk sluit de uitslag daar ook echt bij aan ;)

Ik wil nog een 2e poll maken, namelijk of gebruikers een optie willen om de daadwerkelijk gemeten temperatuur te tonen ipv een of andere rare 'afronding'. Bij dezen!

Poll: Op Evotouch de precieze gemeten temperatuur kunnen zien?
Huidige afronding richting setpoint = Prima
Wil echt gemeten temp zien, stapjes van 0.5
Ik wil tot op tiende nauwkeurig kunnen zien
Tussenstand:

[ Bericht 18% gewijzigd door woekele op 12-12-2014 19:40:16 ]
pi_147523773
Woekele, daarwerkelijke temp is altijd gewenst ipv een rare afronding die niet eens klopt.
Resultaat is dat ik op Ebay 8 temperatuur sensortjes heb gekocht voor een paar euro en die in elke ruimte 1 heb liggen. Die geven wel een juiste temp aan, op een kleine afwijking na dan.

Maar hoe zit dat met de temperatuur weergave op bv een HR92.
Is het zo dat de HR92 het meet, waarde naar Evotouch stuurt, die rond het naar iets raars af, en dat is de waarde die dan op de HR92 en Evotouch wordt getoond? Ik bedoel, HR92 laat niet direct zien wat hij zelf meet?
pi_147524034
Crimineel, je moet dit even los zien van in hoeverre de sensor in je zone uberhaupt de juiste temperatuur meet. Als dit een HR92 is ergens in een hoek op de grond, dan klopt de waarde sowieso niet natuurlijk. Maar het gaat mij erom dat de Evotouch niet nog eens een extra 'afronding' erop doet, om dichter bij het setpoint te lijken zijn.

Of de HR92 als gemeten temperatuur ook de gekke afronding weergeeft, weet ik niet zeker. Ik gebruik momenteel even geen HR92 als sensor. Je kunt het checken door de gemeten temp weer te geven op de HR92 en dan te kijken of deze regelmatig afwijkt van de waarde die je ziet op Evotouch. En specifiek dat de waarde op Evotouch dan altijd 'toevallig' dichter bij setpoint ligt. Of misschien nog makkelijker, door het setpoint te veranderen en dan te kijken of 'toevallig' de weergegeven temperatuur op de HR92 ook ineens verandert richting dat setpoint. Mijn vermoeden is dat de HR92 ook de 'afgeronde' waarde toont. Want volgens mij meet een HR92, stuurt de waarde naar Evotouch. De Evotouch verwerkt het en stuurt de gemeten temp weer terug naar de HR92 en DAT geeft hij dan weer.

Ik gebruik nu een Round Wireless als sensor en het leuke is dat die niet die gekke afronding doet. Vanmiddag bij setpoint 16,5 zag ik dat terwijl de kamer langzaam afkoelde de Round Wireless van 17,5 naar 17 versprong, en vlak daarna de Evotouch ineens van 17,0 naar 16,5.
pi_147526298
De round wireless geeft inderdaad goede temp. Weer.
Ik heb hier 11 stuks round wireless die de hr92 weer regelt en de hce80. En deze nog niet kunnen betrappen op rare temp. Afwijkingen.

De evohome is voor mij de voeler voor de hce80 voor de zone van de woonkamer.
Op de thermomotor heb ik een lampje gemaakt waar ik op kan zien wanneer deze daadwerkelijk aangestuurd wordt., en dat is hier alleen als er echt warmtevraag is.
En dit geld tevens ook voor de andere 4 groepen van de vloerverwarming die elk een round wireless hebben als voeler.
Alleen bij vraag worden deze aangestuurd.

[ Bericht 28% gewijzigd door simonmo op 12-12-2014 20:57:49 ]
pi_147527272
Interessant dat die round wireless het beter lijkt de doen. Ik vraag me wel af of het stookgedrag dan ook verbetert.

Wat mij nu opvalt is dat de evohome continu warmtevraag blijft genereren totdat de temperatuur volgens de evohome zelf een halve graad boven het setpoint is (dat is in werkelijkheid dan vaak al een hele graad). Vervolgens zet de evohome de warmtevraag af en toe even uit, maar stookt vooral op een laag pitje door. Vandaag gebeurde dat bij een setpoint van 19, de evohome verwarmde rustig door naar 19.5 en bleef verwarmen (zei het met korte tussenpozen). Als ik de setpoint dan op 16.5 zet koelt de kamer af. Bij 18.5 graden (op andere thermometer) heb ik de evohome vervolgens op 18.5 gezet, en het gekke is dat die dan niet direct aanslaat, dat duurde nog best weer even.

Het blijft ook erg lastig te monitoren zonder vlammetje. Ik ga toch maar een opentherm gateway aanschaffen zodat ik e.e.a. beter kan documenteren.

Ik vind het toch wel verontrustend dat de evohome dit gedrag vertoond. Dat verwacht je niet van honeywell.
pi_147528588
De round wireless geeft gewoon de temperatuur weer die hij zelf meet ipv de 'afronding' die de Evotouch toepast mee te nemen. Onder water zou de regeling (en dus het stookgedrag) altijd gebruik moeten maken van de echt gemeten waarde. Dus het zou geen invloed moeten hebben daarop. Die afronding is alleen een weergave.

Dat hij langzaam met tussenpozen door blijft stoken, is inderdaad het probleem wat ik ook heb. Waar heb je je minimale aan-tijd op staan?
  vrijdag 12 december 2014 @ 21:51:12 #44
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147528957
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 20:32 schreef woekele het volgende:
Over puntje 3: heb je ook de HR92 eraf gehaald, handmatig het zwarte ding zover mogelijk linksom gedraaid, HR92 er weer op, minuut wachten vervolgens gezien/gehoord dat hij een volledige CYCLE gaat doen? Daar kalibreert hij zich naar de slag van de kraan.
Dat is trouwens iets waarvan ik vermoed dat veel EvoHome gebruikers dit niet weten: als je een HR80 of HR92 plaatst, moet je eerst de plastic stelring (paars in de HR80, zwart in de HR92) eerst helemaal opendraaien tot aan de aanslag. Dan pas de regelaar erop klikken. De regelaar zal dan een cycle doen om te leren hoeveel slagen hij moet maken om de kraan helemaal dicht te draaien. Doe je dit niet, dan kan je soms onverwachte effecten krijgen. Daarnaast is het zinvol om elke kraan minstens 1x per jaar even opnieuw in te leren op deze manier, omdat de regelaar na verloop van tijd toch wat verloop kent. (de HR92 zou hier minder last van hebben dan de HR80).
pi_147529385
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 21:51 schreef microkid het volgende:

[..]

Dat is trouwens iets waarvan ik vermoed dat veel EvoHome gebruikers dit niet weten: als je een HR80 of HR92 plaatst, moet je eerst de plastic stelring (paars in de HR80, zwart in de HR92) eerst helemaal opendraaien tot aan de aanslag. Dan pas de regelaar erop klikken. De regelaar zal dan een cycle doen om te leren hoeveel slagen hij moet maken om de kraan helemaal dicht te draaien. Doe je dit niet, dan kan je soms onverwachte effecten krijgen. Daarnaast is het zinvol om elke kraan minstens 1x per jaar even opnieuw in te leren op deze manier, omdat de regelaar na verloop van tijd toch wat verloop kent. (de HR92 zou hier minder last van hebben dan de HR80).
Zo staat het toch ook in de handleiding?
pi_147530855
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 december 2014 15:53 schreef woekele het volgende:
1: ik vraag me af of het helpt. Je moet de werkelijke oorzaak van die warmtevraag vinden.Welke zone vraagt om warmte? Hoe dicht bij het setpoint zit die? Waarom wordt de radiator niet warm? Draait de radiatorknop te vroeg/veel dicht?2: verder heb je dan een andere ketelrelaismodule nodig.3: ik vind online dat bij ecotec plus aan/uit op RT24 moet, OT op module VR33. Heb niet zo'n ketel, dus zegt me verder niks.
Wij hebben 4 zones met 2 zonekleppen voor verschillende vloerverwarming units en twee HR92's
Als alle kleppen dicht staan en beide HR92's dicht staan maar de leiding naar de bypass is bloedheet dan is er iets mis. Honeywell heeft toegegeven dat met dit soort configuraties er een probleem is met een OT ketel sturing.
Hun oplossing is om de OT module te vervangen voor een aan/uit.

Ik heb nu een experiment lopen met een Round wireless als temperatuurvoeler ipv de ingebouwde voeler van de EVOHOME en nu koelt de leiding richting de bypass wel af.

Moeder de vrouw ook weer blij want die heeft weer een vertrouwd kastje aan de muur hangen die ze hoger en lager kan zetten.

na het weekend weet ik zeker of dit ook een oplossing is.
pi_147531515
Oh, dat is een mix van aan/uit (voor de zonekleppen) en opentherm voor de warmtevraag bij de ketel. Zag ergens eerder voorbij komen dat ze dat afraden. De ketel kan dan via Opentherm om warmte gevraagd worden terwijl de kleppen via aan/uit nog gewoon dicht zijn.

Ik snap niet zo goed waarom een andere voeler dat zou oplossen, maar als het zo is, dan is het zo en is dat alleen maar mooi.
pi_147531961
Verslag van bezoek Honeywell-engineer (waarschuwing, lang verhaal):

De engineer van Honeywell is iemand met veel kennis van zaken. Hij staat open voor commentaar, mits goed onderbouwd. Als er dingen niet blijken te kloppen, dan heb ik het idee dat hij er zeker iets mee gaat doen. De belangrijkste uitkomst/samenvatting voor nu is dat er bij mij een paar instellingen veranderd zijn en ze nog wat langer mijn installatie gaan loggen en de gegevens weer analyseren. Ze loggen de gemeten temp, het setpoint en de warmtevraag die Evotouch stuurt. Ik waardeer heel erg dat Honeywell het in elk geval serieus neemt. Zo kunnen we verder komen.

Privacy is trouwens echt een ding bij Honeywell. Ze kunnen niet zomaar bij je gegevens. Ze moeten veel moeite doen om bij mij te kunnen loggen. Ik moet een speciale Gateway gebruiken bijvoorbeeld. Ik vind dat een goede zaak.

Doorstoken boven het setpoint:
Mijn belangrijkste klacht. Zowel bij single-zone-modus (alleen Evotouch + BDR91, geen radiatorknoppen) als bij gebruik van HR80/92's zie ik dat als de gewenste temp bereikt is, hij daarna toch elke 10 minuten opnieuw om warmte vraagt. Dat gaat bij single-zone-modus door tot maarliefst 1,5 graad boven het setpoint. Bij HR80/92 tot ongeveer 0.5-1.0 graad boven het setpoint. Zij kunnen dit ook zien in de logging. Ze hebben echter ook loggings van een aantal andere gebruikers, waar dit absoluut niet gebeurt. Er moet dus een verschil zijn... we moeten erachter komen wat dat is.

Helaas waren ze bij Honeywell eerst nog steeds erg gericht op de tempsensor die ik gebruik en de locatie daarvan. Ik denk zelf dat het er niks mee te maken heeft. Als de tempsensor 'foute' waardes meet, dan moet er nog altijd goed geregeld worden op basis van die foute meting. En dat gebeurt niet. Dus ik denk dat het in de regeling zit. Maargoed, ik heb getest met Evotouch als sensor, met HR80/92 als sensor en sinds kort met de Round Wireless als sensor. De Round Wireless zijn ze blij mee, omdat deze een goede sensor heeft en je hem op elke gewenste plek kunt hangen. Nu ik die Round Wirelesss heb hangen, op de plek waar zij zeggen dat hij moet, moet dat goed zijn. Dus dat kunnen we vanaf nu hopelijk definief gaan uitsluiten als oorzaak...

De engineer heeft deels uitgelegd hoe Evotouch stuurt. Komt eigenlijk overeen met wat gebruikers zelf al hebben geconstateerd. Evotouch verzamelt warmtevraag van zones en stuurt 1 waarde (in procenten) door naar je ketelmodule. Als de huidige temp 1,5 graden of meer onder setpoint ligt, stuurt hij een waarde van 100%. Je ketel zal dan continu op maximaal vermogen gaan werken (tot zijn maximale ingestelde temp tenminste). Als de temp vervolgens binnen die 1,5 afstand van het setpoint komt, dan gaat Evotouch een lagere waarde dan 100% sturen, bijvoorbeeld 50%. Je ketelmodule gaat dat vervolgens vertalen. De Opentherm-module vertaalt het naar een lagere watertemperatuurvraag. De aan/uit-module vertaalt het naar een bepaalde verdeling tussen 'aan' en 'uit' per 10 minuten (bij instelling van 6 schakelingen per uur), rekeninghoudende met de ingestelde minimale aan-tijd. Ik heb dus een aan/uit-module.

Wat ik denk wat het probleem is, maar waar zij nog niet van overtuigd zijn lijkt het... Evotouch stuurt binnen de 1,5 graden afwijking van setpoint altijd een percentage hoger dan 0. Het aan/uit-relais zal binnen de 1,5 graden afwijking van het setpoint dus altijd elke 10 minuten aan gaan, en dan minimaal de duur van de minimale aan-tijd. Als deze minimale tijd genoeg is om je zone nog verder op te warmen, zal je zone dus altijd opwarmen tot 1,5 boven je setpoint. Bij gebruik van HR80/92 lijkt dit wat minder te zijn, namelijk 0,5-1.0 graad boven het setpoint. Gebruikers van Opentherm hebben hier denk ik geen/minder last van, omdat door het lage percentage en dus de lage warmtevraag de zone niet verder zal opwarmen. Aan/uit-gebruikers die hoge temperaturen instellen in huis, zullen het ook niet merken, omdat de minimale aan-tijd niet zal zorgen voor verdere verhoging. Ik draai echter meestal redelijk lage temperaturen. Bijvoorbeeld 18 graden. En als het dan buiten ook niet echt koud is, dan gaat het opwarmen, en ga je het dus merken. De minimaal aan-tijd zorgt dan dat je zone steeds verder opwarmt. Ik denk dat dat het verschil is met gebruikers die het probleem niet hebben. Die hebben Opentherm, of gebruiken hogere gewenste temperaturen. Of hebben een ketel met minder vermogen t.o.v. de radiators die ze open hebben.

Wat ze bij mij nu hebben gedaan, is de minimale aan-tijd verlagen. Van 4 minuten naar 2. Dat zou moeten voorkomen dat de zone te ver doorverwarmt. En ja, dan zal de zone inderdaad minder snel boven de gewenste temp uit gaan komen, dat is logisch. Maar als het buiten niet te koud is, en ik de temp niet te hoog instel, dan zal het toch weer gaan gebeuren voorspel ik (en heb ik vanmiddag alweer gezien). Maar dat gaan zij dan dus ook mooi terugzien in de logging en dan gaan ze het hopelijk geloven. Het moet volgens mij opgelost worden door de Evotouch gewoon een waarde van 0% te laten sturen als de temp al boven setpoint ligt en stijgende is. Het is niet slim om telkens nog meer warmte te blijven vragen als dat niet nodig is. Ze moeten hier dus alleen nog van overtuigd raken en het implementeren in een nieuwe firmware.

Teveel aan/uit schakelen
Een ander punt waar ze wat mij betreft van overtuigd moeten raken is dat dat hele aan/uit schakelen helemaal niet zoveel nodig is. Vanmiddag was het 15,5 graden in mijn kamer. Ik stelde setpoint vervolgens in op 16,5. Door al dat in/uit-schakelen heeft hij er een uur over gedaan om op de gewenste temperatuur te komen. Ik zou veel liever zien dat hij in 1 keer doorverwarmt en net op tijd stopt om een overshoot te voorkomen. Dus niet telkens dat aan/uit schakelen allang voor de overshoot. Hij had het dan makkelijk binnen een half uur kunnen doen. Dus meer comfort en minder schakelen op je ketel (minder slijtage etc).

Dichtdraaien van radiatorknop terwijl deze nog wel op warmte vraagt:
De HR80 en HR92 draaien als je over je setpoint gaat langzaam dicht. Op zich niks mis mee. Maar het kwam bij mij voor dat de radiator al helemaal dichtgedraaid was, terwijl de HR8/92 nog wel om warmte vroeg. Dat is een situatie die je niet wilt. Warmte genereren die de ketel niet kwijt kan.

Op de HR92 helpt het bij mij tot nu toe als ik de kraanslag (optie 6) op FULL (waarde 1) zet. Op de HR80 hielp dit bij mij NIET. Engineer gaf aan dat het bijna onmogelijk is de knoppen op elke radiatorkraan 100% goed te laten werken. Maar ik heb notabene een Honeywell-kraan, dus niet helemaal tevreden met dit antwoord. De HR92 zou het beter moeten kunnen dan de HR80 (klopt in mijn geval). Full-instelling gebruiken is prima, het verbruikt alleen iets meer batterij. Maar de HR80 is voor mij dus niet bruikbaar. Verder het advies om de HR92 goed te laten 'cyclen' (calibreren). Knop eraf, zwarte stuk helemaal linksom draaien. Knop erop, locken. Minuut wachten. Vervolgens zou hij CYCL moeten aangeven. Duurt even, maar dan leert hij de kraanslag kennen.

Geen 'vlammetje' bij warmtevraag:
De Evotouch kan dit vlammetje in theorie weergeven, maar doet het bewust niet. Ze willen de interface clean en simpel houden. Veel gebruikers zouden hierin niet geïnteresseerd zijn en het maar verwarrend vinden. Ik ben het hier niet mee eens. Daarom een poll gestart in dit topic, om hopelijk te bewijzen dat gebruikers het wel willen kunnen zien. Maak eventueel een setting in de opties die bepaalt of je dit wel of niet ziet (zet het standaard uit?).

'Liegen' over gemeten temperatuur:
De gemeten temperatuur die de Evotouch weergeeft heeft een rare afronding richting het setpoint dat je hebt ingesteld. Dit betekent niet alleen dat 18,3 eventueel wordt weergegeven als 18,5. Mijn ervaring is dat er nog veel grotere verschillen kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat 18,3 wordt weergegeven als 19. De engineer wist van de afronding, maar dacht niet dat die zo groot kon zijn. Honeywell zegt dat de sturing geregeld wordt volgens de echte meting, tot meerdere cijfers achter de komma. Dus voor de sturing maakt het allemaal niks uit. Ok, mooi. Maar ik wil ook graag gewoon de echte meting zien. Honeywell heeft gekozen voor de 'afronding' om verwarring te voorkomen. Voorbeeld: als iemand zijn temp heeft ingesteld op 19 en de zone is 18,74. Dan zou dit gewoonlijk worden weergegeven als 18,5. En dan zouden gebruikers ontevreden zijn, omdat het veel lijkt af te wijken van setpoint. Door het weer te geven als 19 zijn mensen niet meer ontevreden. Tsjah... geef het dan gewoon weer als 18,74 zou ik zeggen. Ook daarvoor een poll gestart om hopelijk aan te kunnen tonen dat mensen de daadwerkelijk gemeten temperatuur willen kunnen zien.

Tot zover... eerst weer even afwachten dus, totdat ze naar de nieuwe log-gegevens hebben gekeken. Ik had vanavond alweer een mooie overshoot. Gewenste temp ingesteld op 19. Hij heeft er een paar uur over gedaan, maar hij ging helemaal door tot 19,5 en stopte daarna pas met elke 10 minuten warmte vragen.

Hier nogmaals de polls voor wie ze gemist heeft:

Poll: Wil jij op Evotouch kunnen zien wanneer er warmtevraag is?
nee, hoef ik niet te zien
ja, ik heb genoeg aan één vlam-icoontje
ja, ik wil één procentuele weergave
ja, ik wil een vlam-icoontje voor elke zone
ja, een procentuele weergave van elke zone
Tussenstand:

Poll: Op Evotouch de precieze gemeten temperatuur kunnen zien?
Huidige afronding richting setpoint = Prima
Wil echt gemeten temp zien, stapjes van 0.5
Ik wil tot op tiende nauwkeurig kunnen zien
Tussenstand:

[ Bericht 0% gewijzigd door woekele op 13-12-2014 09:13:42 ]
pi_147532930
Lang inderdaad...

Maar ook boeiend om door te nemen...

Hopelijk resulteert één en ander in beter werkend produkt...

Daar is tenslotte iedereen mee gediend...
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_147535162
@ Woekele, na lange tijd maar weer eens een reactie op het forum. Bedankt voor je uitgebreide verslag van het bezoek van de Honeywell engineer. Ik heb zelf nog nooit last gehad van het doorstoken boven het setpoint maar ben wel benieuwd met welke verklaring de engineer terugkomt op basis van de loggegevens.

Ik heb het systeem nu 2 jaar draaien en ben eigenlijk gewoon een tevreden gebruiker maar heb nog wel een paar verbeterpuntjes:

1. Als eigenaar van een Nefit ketel ben ik "veroordeeld" tot de Aan-Uit ketelmodule. Het enige nadeel wat ik ervaar is dat de ketel "onnodig" op vol vermogen gaat draaien in geval van beperkte warmtevraag. De ketel gaat wel naderhand moduleren op basis van de retourtemperatuur maar liever heb ik het oorspronkelijke opentherm gedrag van de Nefit Moduline 400 thermostaat. Vraag: heeft iemand positieve ervaringen met een Honeywell Opentherm ketelmodule gekoppeld via een Nefit opentherm converter om het "vol vermogen" effect van de Aan-Uit module op te lossen?

2. Sinds ik de nieuwe "Kleuren Evotouch" gebruik in combinatie met de HR92 valt het mij op dat als 's-middags om 16 uur als het programma in de woonkamer van 19 naar 20 graden gaat de Nefit ketel regelmatig in het "Antipendelprogramma"(korter dan 10 minuten een warmtevraag) schiet waarbij de installatie dus niet opgewarmd wordt. Ik heb inderdaad op de Evotouch de verwarmingsfrequentie op 1 maal per 10 minuten maar had bij de oude Evotouch en HR80 daar geen last van. Vraag: herkent iemand dit probleem en is er een oplossing voor?

Alvast bedankt voor reacties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')