abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148498804
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 23:42 schreef woekele het volgende:
maar had je dat probleem dat de kamer niet warm werd voor de HR92 ook al niet dan?
nee, want daarvoor stond hij op 6 (of 9 weet niet zeker meer) en dat is volgens hier 37 graden (of 55 als hij op 9 stond), het is niet helemaal dezelfde knop, maar wel 1 van MMA en ook met 9 standen, maar 55 graden leek me een beetje te warm voor de vloerverwarming, dus heb hem op 6 gezet.
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_148514611
@Microkid: Honeywell-Opentherm-thermostaten werken blijkbaar allemaal zo. In de buurt van het setpoint gedragen ze zich grofweg als aan/uit-thermostaten. Om de 10 minuten tijdelijk naar 100%, dan wat lager. Dan een paar minuten uit. Etc. etc. Dat gaan ze niet aanpassen ben ik bang. Dat is nou eenmaal hun werkwijze.
pi_148515855
@Microkid: Ik zie hetzelfde aansturend gedrag van de Opentherm ketelmodule. Eerst 1 minuut 90 graden warmtevraag, daarna 2 minuten (mijn min. aan-tijd staat op 3 min.) laag, meestal 5 graden boven de aanvoertemperatuur op dat moment. Bij mij gaan in die eerste minuut eerst de ventilator draaien en nog wat zaken, tegen de tijd dat de gasklep open gaat, is die minuut al bijna voorbij, waarna er op de juiste (lage) temperatuur gemoduleerd wordt.
pi_148525113
Honeywel heeft me trouwens gezegd dat in theorie de aan/uit-sturing inderdaad een cyclus van 10 minuten hoort over te slaan (dus niet de ketel AAN sturen) als de warmtevraag minder is dan de minimum-aan-tijd. Helaas zie ik dit in de praktijk niet terug. Bugje dus? Hopelijk komt er een oplossing. Volgende week gaan ze delogging nog iets uitbreiden, zodat ze het precies kunnen zien/zeker weten... Hopelijk gaat het geduld beloond worden :)
  vrijdag 9 januari 2015 @ 23:31:14 #230
13698 microkid
speaks digitalk
pi_148528852
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 21:59 schreef woekele het volgende:
Honeywel heeft me trouwens gezegd dat in theorie de aan/uit-sturing inderdaad een cyclus van 10 minuten hoort over te slaan (dus niet de ketel AAN sturen) als de warmtevraag minder is dan de minimum-aan-tijd. Helaas zie ik dit in de praktijk niet terug. Bugje dus? Hopelijk komt er een oplossing. Volgende week gaan ze delogging nog iets uitbreiden, zodat ze het precies kunnen zien/zeker weten... Hopelijk gaat het geduld beloond worden :)
Ik heb ze vandaag even een mail gestuurd met deze bevindingen en screenshot. Waren ze erg blij mee en ze gaan er naar kijken. Ik heb meteen voorsteld om te werken naar een nieuwe firmware met verbeterde temperatuurregeling. Afwachten dus of het ooit wat wordt :)
pi_148529492
Omdat vanwege vervanging van een radiator mijn hele systeem binnenkort helemaal leeg gaat, zit ik er aan te denken om dan gelijk de Danfoss RA-N afsluiters te vervangen. Om de HR92 hiermee goed werkend te krijgen, moet ik ze wel heel erg los op de adapter-ring draaien, eigenlijk bijna helemaal los.

Ik zit er hard aan te denken om dan Honeywell V2000 afsluiters te monteren, dat zou toch *kuch* gegarandeerd goed moeten werken met een HR92 in de standaard configuratie, zou je zeggen. Alleen mis ik dan natuurlijk wel de mogelijkheid tot makkelijk waterzijdig inregelen...

Wat zijn de ervaringen met Honeywell V2000 afsluiters? En bijvoorbeeld de Heimeier A-Exact?
pi_148535916
@Microkid: ben benieuwd. Wat is volgens jou het alternatief? Constant op lage temperatuur stoken ipv aan/uit-gedrag? Als de ketel teveel vermogen heeft moet hij af en toen wel uit gaan natuurlijk, anders wordt het te warm :)

@dekooning: Ik heb V2000 en zonder volledige kraanslag, sloot de HR92 de radiator af terwijl hij nog wel warmte vroeg. Stond ergens rond de 30% als ik het me goed herinner. Ik had dit ook op een Heimeier overigens (maar minder snel). En ook met HR80's. Op de HR80's gebeurde het zelfs met volledige kraanslag nog.

[ Bericht 27% gewijzigd door woekele op 10-01-2015 11:17:34 ]
  zaterdag 10 januari 2015 @ 18:44:34 #233
13698 microkid
speaks digitalk
pi_148546579
Nee, want op lage temperatuur stoken is geen oplossing. Bij mij in elk geval niet. Want zelfs op z'n laagst levert de ketel te veel vermogen. Wat imho wel kan helpen is om via OpenTherm om een reele temperatuur te vragen, bijv 35 of 45 graden. Is de aanvoertemperatuur hoger dan dat, dan slaat de ketel niet aan. Is de aanvoer na verloop van tijd lager, dan zal de ketel even aanslaan. De aanvoer zal dan juist zijn of mogelijk te hoog, waarna in elk geval voor langere tijd geen warmte vraag nodig is, totdat de aanvoer weer onder de gevraagde temp komt. Dat geeft dus een stuk rustiger beeld voor de temperatuur en de ketel zal minder vaak aan slaan.
pi_148587063
Dus jij wil de ketel zijn aan/uit zelf laten regelen op basis van de gevraagde aanvoer ipv door Evotouch. Klinkt heel redelijk inderdaad. Ik snap uberhaupt niet waarom ze hun modulerende thermostaten als een soort aan/uit-thermostaten laten werken, maar blijkbaar is dat ook zo met al die Chronoterms etc. Het voordeel t.o.v. aan/uit is dan nog maar miniem. Lees er echter weinig klachten over on-line. Dus mensen hebben het of niet door, of vinden het niet erg, of de informatie die ik gevonden heb klopt niet :P Vraag me ook af hoe bijvoorbeeld de iSense (Remeha) en Easy (Nefit) het doen. Toch niet zo 'dom' mag ik hopen.
  maandag 12 januari 2015 @ 07:30:29 #235
13698 microkid
speaks digitalk
pi_148595762
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 22:10 schreef woekele het volgende:
Dus jij wil de ketel zijn aan/uit zelf laten regelen op basis van de gevraagde aanvoer ipv door Evotouch. Klinkt heel redelijk inderdaad.
Eeh, dat is toch de hele achterliggende gedachte van Opentherm? :) Thermostaat vraagt een bepaalde temperatuur, ketel moet die leveren. Is de watertemperatuur toevallig hoger dan de gevraagde temperatuur, dan moet de ketel zo slim zijn om niet te stoken. (Als dat niet zo is, dan moet het hele Opentherm nog maar eens flink op de schop).
pi_148597783
Dat laatste zie ik (naast het aan/uit-gedrag) bij mij af en toe ook gebeuren; Evohome vraagt 30 graden, water is 40 graden. Evohome geeft dan wel warmtevraag, maar de ketel gaat niet stoken, alleen (vrij lang) pompen. Daarna dan weer over op het aan/uit-gedrag.
pi_148599629
Op Tweakers zijn ze juist enthousiast over het aan/uit-gedrag van Honeywell modulerende thermostaten (low load). Remeha met de iSense doet blijkbaar geen aan/uit-gedrag en dat is dan minder comfortabel.

http://gathering.tweakers(...)ge/39675981#39675981
http://gathering.tweakers(...)ge/41326248#41326248

De theorie is dat je beter een slimme thermostaat kunt laten berekenen hoe vaak en lang een ketel aan/uit moet gaan dan dat je het door een 'domme' ketel laat doen. En de low load modus wordt als het goed is pas gestart als de thermostaat een signaal krijgt van de ketel dat deze al op minimaal vermogen draait (maximaal moduleert) en toch door de gewenste aanvoertemperatuur heen schiet.

Als je huis goed geisoleerd is en je ketel kan niet genoeg terugmoduleren, heb je eigenlijk weinig aan een modulerende versie is mijn conclusie. Hij gaat zich toch al gauw gedragen als aan/uit-variant. Enige voordeel is dat hij tijdens het opwarmen wellicht lagere aanvoertemperaturen vraagt, maar je kunt ook gewoon een lager maximum instellen op je ketel met een aan/uit-thermostaat.

[ Bericht 9% gewijzigd door woekele op 12-01-2015 19:13:50 ]
pi_148601610
Ik heb het script van Riedje nu ook aan de gang, en kan heel mooi zien wanneer per kamer er gestookt word.
Kan niet zijn hoeveel starts, stops er etc zijn, evenals dat er geen data verzonden word over heatrequest terwijl je die data wel kunt uitlezen via diverse scripts. Deze lijkt altijd op Yes te staan als ik mij niet vergis, ook al staat het setpoint op 5 graad en is de temp beduidend hoger!

Zie wel in mijn Domoticz systeem dat wanneer de temp ook daadwerkelijk gestegen is, er ook daadwerkelijk is gestookt.
Het enigste wat jammer is is dat alleen per uur het gasverbruikt word opgehaald uit de gasmeter via mij P1 poort van de stroommeter.

Ik wil Riedje nog bedanken voor het script, ziet er super uit!

EDIT: Oh ja, je ziet trouwens ook niet wanneer de HR92 met de hand lager is ingesteld dat het setpoint veranderd, de waarde ingesteld in de Evohome blijft dus leidend voor de uitgelezen informatie!

[ Bericht 12% gewijzigd door MaikelK. op 12-01-2015 12:45:23 (HR92 handmatig versteld) ]
pi_148611878
Ik heb er een tijdje overnagedacht om zelf een thermostaat te maken, met een arduino, sparkcore oid. Dan kun je alle instellingen zelf tweaken en het systeem uitbreiden zoals je zelf wilt. Alleen leek me dat met opentherm erg ingewikkeld worden, daar is wel het een en ander over bekend, maar de kans dat je vast komt te zitten met iets waar je niet uitkomt was me iets te groot. Nu blijkt dat EN opentherm helemaal niet zoveel zuiniger is aangezien je ketel zelf kan moduleren, en opentherm van honeywell eigenlijk voor een deel geen opentherm gebruikt, is een echte aan/uit thermostaat niet eens zo verkeerd. En deze is wel heel simpel te maken. Enige bottleneck is dan een goedkope en werkzaam alternatief voor de HR92. Een thermomotor zou kunnen werken, maar die werkt weer niet op een batterij.

Dit klinkt wel als een erg leuk projectje. En volgens mij zit er op dit forum genoeg kennis om er ook iets heel moois van te maken! Alleen wel jammer dat ik dus net voor een niet misselijk bedrag een evohome systeem gekocht heb :S

[ Bericht 3% gewijzigd door nightlife31 op 12-01-2015 18:14:46 ]
pi_148635497
misschien een stomme vraag he, maar ik heb nu een kamer die aan het opwarmen is, maar nu voel ik ook warm water door de vloerverwarming komen, terwijl de hr92 dicht zit, en de leiding erna ook koud aanvoelt.
Kan het zijn dat de vloerverwarming warm water krijgt via de retourleiding?
Die is namelijk wel warm en de bypass zit daar op aangesloten.
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_148649368
Als de aanvoer dicht zit, zou er ook weinig de retour in moeten kunnen lijkt me?
pi_148665606
Ik heb zojuist een ecohome systeem geïnstalleerd. Vloerverwarming met zonneklep met BDR91.
4 x HR92 en BDR91 op de Ketel. Koste even wat tijd om de boel in te stellen, maar met behulp van dit forum en youtube toch gelukt.
Ik heb nu echter het probleem dat ik géén warm water heb uit de kraan.
Kan al twee dagen niet douchen.
Iemand een idee hoe dit kan?
pi_148669913
Ecohome? Is dat een groene Evohome?

Er zou geen relatie mogen zijn tussen je warm water en de aan/uit-thermostaat voor de CV. Wat gebeurt er als je de BDR91 lopskoppelt van de ketel? Heb je dan weer warm water? (ik gok van niet).
pi_148674609
heb je in de het configuratiemenu van de Evohome de warmwater regeling per ongeluk aan staan? Dit zou een oorzaak kunnen zijn?

Je moet in het 'diepere menu' door langer op de knop 'instellingen' te drukken en dan volgensmij naar parameter instellingen.
pi_148674910
Hoe moet die warmwater-functie uberhaupt werken met een aan/uit-aansluiting? Of lopen er dan extra draden van de BDR91 naar de ketel of zo?

Trouwens, hoezo kan je al 2 dagen niet douchen, terwijl je het 'zojuist' hebt geïnstalleerd... klinkt raar.
pi_148677040
Heb het probleem al ontdekt.
De BDR91 niet op de juiste klemmen gezet.
pi_148680993
wellicht wat off topic, maar:

de monteur van Remeha heeft onze ketel anders ingesteld:
De pompsnelheid is geminimaliseerd op 40% en gemaximaliseerd op 60%. Nalooptijd pomp staat op 4 minuten.
Temperatuur aanvoer op 75 graden.

We hebben problemen met gedrag Evohome icm probleem in een radiator waarschijnlijk.

Wat voor voordeel heeft het om de pompsnelheid te minimaliseren en te maximaliseren?
pi_148687937
lagere pompsnelheid is lagere stroomsnelheid, is minder vermogen voor je radiators, lagere retour-temperatuur. Maar het pompt ook je aanvoer minder snel weg uit de ketel, dus de aanvoer-temp bij de ketel kan stijgen als je ketel teveel vermogen heeft. Waarom je hem zowel zou minimaliseren als maximaliseren weet ik niet. Misschien om de by-pass niet in de war te brengen door de pomp zoveel mogelijk op 1 snelheid te houden?

[ Bericht 1% gewijzigd door woekele op 15-01-2015 06:52:52 ]
pi_148698139
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 19:03 schreef woekele het volgende:
Als de aanvoer dicht zit, zou er ook weinig de retour in moeten kunnen lijkt me?


Oude situatie foto, maar boven de thermostaatknop zit nu de HR92, die buis helemaal links is de retourleiding die aan de vloerverwarming zit, en waar die rode knop aan zit is de bypass van de aanvoer, daar gaat het water heen als de HR92 of de thermostaatknop dicht zitten.

Zal anders ff een goede foto maken waar alles op te zien is.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de HR92 of niet helemaal dicht gaat, of ik heb hem niet goed gekoppeld, zal morgen eens kijken naar de slag, welke optie was dat ook alweer?
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_148699829
parameter 6, optie 1. Als de HR92 iets doorlaat, moet je kunnen voelen dat die buis warm wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')