abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147650581
Hi guys
Dank voor jullie analyse!

Voor alle duidelijkheid, de grafiek die ik liet zien was van de woonkamer, met een dubbele radiator van zon 2.5x0.5m (weet even niet snel het vermogen). Daarnaast had ik inderdaad slechts 1 andere radiator open staan, die van de badkamer met een laag vermogen. Het zou dus zeker goed kunnen dat mijn cv steeds afslaat doordat ie z'n max temp bereikt. De CV staat ingesteld op modulerend vermogen. Kan deze ook handmatig om minimaal 6kw zetten, maar dat was laatst niet voldoende om het huis op te warmen. Ik zal morgen een wat meer radiatoren open zetten om te kijken of ik hetzelfde patroon krijg. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk niet de oplossing :) Nu we juist zo zuinig mogelijk willen stoken, door huizen goed te isoleren en het aanleggen van zones met de evohome, zou een cv toch ook efficient moeten kunnen stoken wanneer slecht een radiator warmte nodig heeft.

Zo'n module om opentherm uit te lezen heb ik helaas niet. Valliant heeft zo'n eigen standaard, ebus, en misschien dat je via opentherm dan ook minder informatie uit kan lezen. Een andere thermostaat tijdenlijk installeren had ik ook al bedacht. Helaas net iets te enthousiast deze op marktplaats gezet na de verbouwing :(
pi_147650594
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:28 schreef woekele het volgende:

Even een off-topic vraagje tussendoor: bij waterzijdig inregelen hebben ze het altijd over debiet en delta T enzo. Maar ze nemen daarbij nooit mee wat de huidige temperatuur in de kamer is.
----
Kort antwoord: Op zich neem je de kamertemperatuur wel mee, maar indirect.
Kamertemperatuur is namelijk verwerkt in radiatorvermogen, net als delta T en je aanvoer/retour-temperatuur. Verder wordt de delta T gebruikt bij het berekenen van het debiet.

----
Iets langer antwoord :) :

Om het debiet te berekenen dat nodig is om een bepaalde delta T te bereiken, kun je de volgende formule gebruiken:

Q = 0.86 * P / deltaT

Waar Q uitgedrukt wordt in m³/h en P in kW (0.86 is soortelijke warmte van water omgerekend naar (Kg.K)/kWh ).

Wat het vermogen is van een radiator kun je opzoeken of berekenen. Ongeacht of je 't opzoekt of uitrekent, je hebt in ieder geval de aanvoer-, retour- en ruimte-temperatuur nodig. Tegenwoordig zul je in de meeste tabellen zien dat er van 75/65/20 (EN442 standaard) wordt uitgegaan, wat niks anders is dan 75 aanvoer, 65 retour (en dus een delta T van 10) en een kamertemperatuur van 20. Bijvoorbeeld dit document kun je raadplegen voor omrekenfactoren naar andere temperaturen: http://www.renewable-ener(...)orrectiefactoren.pdf

Paar rekenvoorbeelden:
Stel, je radiator heeft volgens opgave een vermogen van 800 Watt, da's dus onder standaard omstandigheden (75/65/20). Als je dat wilt omrekenen naar 65/45/24 (bijv. de badkamer), dan vind je dat het vermogen onder die nieuwe omstandigheden is: P = 800 W / 1.94 = 412 W. De omrekenfactor 1.94 kun je vinden in het document hierboven.

Bij 75/65/20 800 W is Q = 0.86*0.800/10 = 0.068 m³/h = 68 l/h
Bij 64/45/24 412 W is Q = 0.86*0.412/20 = 0.018 m³/h = 18 l/h

Je moet het trouwens allemaal wel met een korreltje zout nemen, want welke ketel levert water met altijd exact die aanvoertemperaturen? En je kamer is ook niet 24 uur per dag op de rekentemperatuur dus het vermogen is ook niet altijd exact wat opgegeven is, dus de flow niet, etc. etc. etc.

quote:
Ik kan me voorstellen dat als de temperatuur in de kamer heel laag is, dat een verwarming dan veel meer warmte afgeeft (grotere delta T) dan wanneer het al warm is in de kamer? Hoe kun je een verwarming dan afregelen op een bepaalde delta T? Als je de temperatuur niet weet?
De verwarming zal wel iets meer afgeven, maar het verschil is niet wereldschokkend. Als een radiator een vermogen heeft van 1000 W bij 75/65/20 en de kamertemperatuur daalt naar 15 graden, dan zal die zelfde radiator een maximaal vermogen hebben van 1123 W.

Makkelijkst is dan ook (en volgens mij ook mij gangbaar) rekenen met de temperatuur die je wilt bereiken in de ruimte.

[ Bericht 2% gewijzigd door riedje op 16-12-2014 22:10:57 ]
pi_147650966
Die maximale wachttijd is trouwens iets van valliant. De uiteindelijke wachttijd voordat de cv weer opgestart kan worden is afhankelijk van de gevraagde temperatuur. In het vorige profiel was de duur heel kort, 2min. In onderstaande grafiek heb ik het op max gezet, wat voor 57 neer komt op 21 min. Dat zie je nu heel mooi terug in de grafiek (periode tussen einde pompnaloop en begin van de volgende verwarmingscyclus).

Wat nu opvalt is dat de duur van het verwarmen veel langer is dan eerst. Of dit het gevolg is van het dalen van de temp in de tussentijd, of doordat er elektronisch toch een bepaalde aantijd per uur gewenst is, is niet duidelijk. Zowiezo wordt het wel complex (en meestal niet beter), wanneer twee slimme systemen iets willen regelen.

Die 21 minuten is nu wat overdreven, en ook te lang om de kamer op temperatuur te houden. Toch lijkt het dat dit een mogelijke oplossing is om het regelmatig aanslaan van de cv wat te temperen. Geen nette oplossing, maar in ieder geval iets dat we nu zelf kunnen sturen.



Ik zal morgen dus eens kijken naar een korte wachttijd met meerdere radiatoren open
pi_147651675
Jep, ook deze grafiek lijkt hij telkens precies op z'n top af te slaan. Dus wijst een beetje op een ketel die zn max-temp bereikt. Denk niet dat dat op zich zo'n probleem is. Honeywell kan er ook niks aan doen. Als je ketel teveel vermogen heeft voor een ruimte, dan moet hij wel af en toe uit gaan.

Jij noemt het maximale wachttijd, ik zou het minimale wachttijd noemen :) Mijn ketel staat die op 4 minuten volgens mij (standaard).

Wat ik trouwens mis in je 1e grafiek. Ik had verwacht dat Evohome een lagere aanvoer-temp zou gaan sturen vanaf het moment dat je dichtbij je setpoint kwam. Maar daar zien we niks van terug eigenlijk. Zou je ketel misschien altijd tijdens opstarten eerst even 100% gaan voor hij terugmoduleert? En misschien ging hij daardoor al zo snel naar max-temp dat hij geen tijd kreeg om te gaan moduleren. Dus: inderdaad eens met meer radiators open proberen lijkt me het beste. Als de ketel niet minder warmte kan leveren, dan kan Honeywell dat ook niet verhelpen natuurlijk.

Bedankt riedje voor de info! En goede tip van het checken van de stroomsnelheid van de radiator. Werd je radiator uberhaupt warm trouwens, nightlife? Stond de HR92 wel open? Moet haast wel, want je temperatuur stijgt telkens wel iets.

Trouwens: iedereen hier bedankt voor het vullen van het topic met info/uitleg etc. Echt mooi dat dit bestaat :)

[ Bericht 20% gewijzigd door woekele op 17-12-2014 06:53:25 ]
pi_147651710
@nightlife31: Als ik het zo zie bekruipt me toch het gevoel dat je ketel z'n warmte niet kwijt kan (afgaand op de aanvoertemperatuur). Idealiter zou de ketel net genoeg warmte moeten opwekken om aan de warmtevraag te voldoen: de warmte afgegeven door de radiatoren komt overeen met de warmte zoals door de ketel aangeleverd. Dat zou je een vlakke lijn qua aanvoertemperatuur moeten opleveren.

Zelfs al zou de evohome een belachelijk hoge temperatuur vragen, dan zou dat niet mogen uitmaken, omdat je radiatoren bij een hogere aanvoertemperatuur ook meer warmte kunnen afgeven en je dus nog steeds een (redelijk) vlakke lijn qua aanvoertemperatuur zou moeten hebben.

EDIT: Zou je 's kunnen meten wat de temperatuur is bij aan en afvoer van je radiator? Het zou ook kunnen dat het water zo snel door je radiator vliegt dat deze helemaal geen warmte af kan geven...

[ Bericht 7% gewijzigd door riedje op 16-12-2014 21:50:57 ]
  dinsdag 16 december 2014 @ 23:18:24 #106
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147657642
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:28 schreef woekele het volgende:
Even een off-topic vraagje tussendoor: bij waterzijdig inregelen hebben ze het altijd over debiet en delta T enzo. Maar ze nemen daarbij nooit mee wat de huidige temperatuur in de kamer is. Ik kan me voorstellen dat als de temperatuur in de kamer heel laag is, dat een verwarming dan veel meer warmte afgeeft (grotere delta T) dan wanneer het al warm is in de kamer? Hoe kun je een verwarming dan afregelen op een bepaalde delta T? Als je de temperatuur niet weet?
Van mijn installateur kreeg ik de volgende tip mee voor het inregelen op dT:
- doe dit bij voorkeur in de winter
- doe alle ramen open zodat de warmte weg kan
- zet de CV op max vermogen
- meet de aanvoer en afvoer bij de eerste radiator, bepaal de dT en regel zonodig bij met voetventiel of vergelijkbaar.
- doe dit voor alle radiatoren
- nadat je alles gehad hebt, nog een keer nalopen. Immers, verandering op de ene radiator kan invloed hebben op andere radiator. Vandaar wordt ook wel aangeraden om tegenwoordig de A-Exact of Danfoss Dynamic Valve radiatorkranen te gebruiken, die hebben altijd een vast debiet, ongeacht de druk.
- Klaar, cv uit, ramen dicht.
pi_147661334
En stel dat je alles netjes hebt 'afgeknepen' via a-exact, maar je hebt geen modulerende pomp, duwt die pomp dan niet alsnog alles er volle snelheid doorheen? Of krijgt de pomp gewoon zoveel weerstand dat hij toch echt minder snel gaat pompen?

Hmmm, en a-exact is er niet in dubbelhaaks zo te zien. En ook niet in dubbele onderblokken. In elk geval vast eentje besteld, voor radiator in de woonkamer. Die suist nogal namelijk.

[ Bericht 14% gewijzigd door woekele op 17-12-2014 12:28:08 ]
  woensdag 17 december 2014 @ 11:07:41 #108
438101 alleszinskrom
Krom, krommer, kromst
pi_147664455
Zo:

Setje is besteld. De OT-bridge i.c.m. een aantal radiatorknoppen. Allereerst eens experimenteren met de radiatorknop op de aanvoerleiding van mijn vw. :)
pi_147674490
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 11:39 schreef microkid het volgende:

[..]

Ik denk toch dat er in jullie configuratie iets vreemds zit. Ik lees dat het bij sommigen meer dan een uur duurt om een graad te verwarmen, of zelfs na 2 uur nog steeds niet de gewenste temp. Dat lijkt me dan eerder in de ketel zitten dan in de EvoHome, want zolang de temperatuur niet bereikt is zal hij continu om warmte blijven vragen. Ter info: bij mij krijg ik het in een uur van 17 naar 21 graden. Ketel brandt continu door en stopt pas zodra de 21 in zicht komt en de retourtemp te hoog op loopt.
@stat: ga anders eens bij je ketel zitten om te kijken wat hij doet bij zo'n situatie. Waar woon je trouwens?
Dat ik bij mijn ketel moet zitten om dit in de gaten te houden vind ik een van de irritante dingen van de evohome. Zit te denken aan een opentherm gateway, maar ja, is ook niet gratis natuurlijk.
Ik ben er wel vaak naar toe gelopen en wat ik zie is dat de ketel vrijwel continu brandt op een heel laag pitje (aanvoertemp van zo'n 35-40 graden) en af en toe even afslaat.
Vandaag staat-ie de hele dag op 18, kom net thuis en het is 18.5 graden volgens de evohome zelf (18.7 volgens een andere thermometer). En de ketel draait nu gewoon lekker, aanvoer 41 retour 33. Go figure. TPI...

O ja en ik woon in Leiden

[ Bericht 1% gewijzigd door stat op 17-12-2014 17:13:21 (woonplaats) ]
pi_147677489
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 19:40 schreef Mickroz het volgende:
Ik weet niet of deze al bekend is, of dat de topicstart aangepast kan worden, maar vond deze wel handig.
[ afbeelding ]

Ik kwam ook deze tegen, deze heeft een andere layout?
Edit: nvm, is een instelling van het timeout scherm :P
[ afbeelding ]
Plaatjes zal ik even in TS zetten in het weekend.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 06:52 schreef woekele het volgende:
En stel dat je alles netjes hebt 'afgeknepen' via a-exact, maar je hebt geen modulerende pomp, duwt die pomp dan niet alsnog alles er volle snelheid doorheen? Of krijgt de pomp gewoon zoveel weerstand dat hij toch echt minder snel gaat pompen?

Hmmm, en a-exact is er niet in dubbelhaaks zo te zien. En ook niet in dubbele onderblokken. In elk geval vast eentje besteld, voor radiator in de woonkamer. Die suist nogal namelijk.
Ik heb A-Exact ventielen, wat voor pomp je hebt maakt niet heel veel uit op zich. Modulerend zal wat langzamer gaan draaien maar niet modulerend zal water gewoon rond blijven pompen zolang er 1 of meerdere radiatoren open staan.

Het is ook knijpen en niet dichtzetten heh ;) Ipv dat je water door de eerste radiator heen ragt knijp je deze zodat er vervolgens meer naar de volgende gaat enzovoort. Uiteindelijk ga je dan je pompsnelheid terug regelen tot het punt dat je verwarming te traag wordt. Tenzij je een zelf denkend pomp hebt natuurlijk. Door op deze manier te werken creeer je een goed startpunt voor evohome. Evohome kan weinig tot niets veranderen aan een slecht ingeregeld systeem. Ik zou hier altijd mee starten. Je ziet bijvoorbeeld ook regelmatig grafieken van pendelende ketels, grotendeels kan je hier zelf wel wat aan verbeteren met de juiste ventielen(+afstelling).
pi_147680058
Stat: ik vind de TPI ook niet handig momenteel.

Als je een klein stukje onder de gewenste temp zit (0,5-1,0 graad), dan regelt hij te langzaam naar de gewenste temp toe. Als je eenmaal op de gewenste temp zit, regelt hij langzaam door tot je er 0,5-1,0 graad boven zit (als het vermogen van je ketel groot genoeg is voor betreffende zone tenminste).

Oplossing:sneller naar setpoint toestoken. En boven gewenste temp eerder stoppen met stoken. Go Honeywell :)
pi_147683470
Is het misschien interessant om een overzicht te maken van de provincie/regie/woonplaats van de Evohome gebruikers hier in dit topic? Dit zodat er eens wat vaker gebruikers kunnen komen bij iemand thuis en daar samen kunnen overleggen / tunen van cv / Evohome instellingen aanpassen. Ik denk dan meer aan Piet komt naar Jan in plaats van 1 grote ontmoeting. Dat loopt meer uit op een vergadering in plaats van het echte aanpassen en meten.

Geïnteresseerde kunnen dan per PB contact met elkaar opnemen.


Voor de gene die hier aan mee willen doen, graag onderstaande lijst aanvullen in een aparte post.

Nummer / Naam / Gebruikersnaam / Provincie, regio (en/of woonplaats)

1. Bart / Crimineel87 / Noord Brabant, vlak onder Eindhoven
2. Erik / woekele / grens tussen Overijssel en Gelderland, Deventer

Ik zal proberen iedereen toe te voegen in deze post. Wellicht kan er in de TS een link naar deze post komen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Crimineel87 op 17-12-2014 22:21:27 ]
pi_147686011
Hi all,
Vandaag heb ik dus de woonkamer radiator aangezet, waarna ik het piekenpatroon van eergisteren weer zag. Rond 15:40 zijn toen 4 andere radiatoren opengezet (normale thermostaatkraan), waardoor de temp van de CV toe en afvoer naar beneden ging. Een uur later is het genormaliseerd en is er weer een regelmatig patroon te zien. Het korte piekenpatroon, dat stopt wanneer de max temp is bereikt is over. Dit versterkt het idee dat mijn cv z'n warmte niet kwijt kan.
Echter, er ontstaat nu een nieuw patroon, dat langer duurt en waarbij de max temp niet bereikt wordt. Waarom de cv uiteindelijk toch afslaat is nog niet duidelijk, misschien omdat de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is. De gegevens die de HR92 aangeeft heb ik helaas deze keer niet.

De maximale wachttijd is wat verwarrend. Ik stel de max wachttijd dus in, de exacte wachttijd is afhankelijk van de maximale temp. Deze is 21 min bij 60C en een max wachttijd van 60 min.

Zonder dit topic teveel te kapen, ben ik wel erg benieuwd welke mogelijkheden ik heb om de CV efficienter te maken. Dit lijkt mij wel nodig, of niet? Pomp en CV vermogen staan dus al op auto. Waarbij de pomp 15% aangeeft. Ik heb standaard maar een paar radiatoren aan omdat we nog maar met zn tweeen zijn ons ons 2 verd eengezinswoning. Installatie van A-extact zou een optie zijn zoals eerder vandaag gemeld. Ik heb juist net nieuwe aansluitingen

Groet, Rutger

pi_147686840
Erik / woekele / grens tussen Overijssel en Gelderland, Deventer.

Mooi Nightlife, met meer radiators open in elk geval geen sprake meer van het bereiken van de maximale temperatuur en daardoor afslaan. Ik vermoed dat de TPI zo rond 16:40 begon. Waarschijnlijk kwam toen je temp in de buurt van het setpoint. Evohome stuurt vanaf dan zo te zien op een aanvoertemp van 55 en later zelfs nog wat lager.

Alleen inderdaad raar dat hij alsnog telkens een tijdje afslaat. Ik kan me niet voorstellen dat Evohome dit doet. Want dan zou de Opentherm tegelijkertijd als een soort aan/uit werken, lijkt me niet, dat zou erg slecht zijn. Ik vermoed dan toch een instelling in de ketel. Maar wat precies, weet ik helaas niet. Misschien een te klein verschil tussen aanvoer en retour? Dus toch weer een soort van vermogenoverschot?

Om 100% zeker te weten dat Evohome het niet veroorzaakt zou je de Opentherm moeten monitoren of een standaard Opentherm-thermostaat ophangen en kijken of die het ook doet. Maar je hebt al eerder aangegeven dat dat nu ff geen optie is. Het is wel toevallig dat het afslaan om de 10 minuten gebeurt, de standaard schakeltijd van Evohome...

Ben erg benieuwd naar de Opentherm-logging van anderen hier.

Edit: heb even ge-google'd naar Opentherm-grafieken van anderen en zie bijvoorbeeld dit voorbeeld: http://www.palebluedot.nl(...)ot-ch-modulating.jpg

Is het normaal gedrag voor Opentherm om toch nog een beetje aan/uit-achtig te werken?

[ Bericht 3% gewijzigd door woekele op 17-12-2014 22:40:18 ]
pi_147688883
Ik heb tot nu toe weinig tot geen klachten , denk dat alles goed draait alhoewel ik de laatste tijd de ketel niet monitor.

Van de week voor t eerst weer een instelling veranderd, namelijk de optimale stop aangezet voor alle zones/ adaptieve start stond altijd al aan en heb ik aan laten staan.
Nu de optimale stop aanstaat krijg ik de woonkamer niet meer op temp. Die laatste graad duurt een eeuwigheid als ie t al op temp. Krijgt. Woonkamer wordt geregeld door de evotouch.

De andere 11 zones geregeld door round wireless schijnt er iets minder moeite mee te hebben.

Maar blijkbaar door de optimale stop houd ie gewoon op met stoken voordat de gewenste temp is bereikt .

Wolvega/ Friesland
pi_147690366
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:47 schreef simonmo het volgende:
Ik heb tot nu toe weinig tot geen klachten , denk dat alles goed draait alhoewel ik de laatste tijd de ketel niet monitor.

Van de week voor t eerst weer een instelling veranderd, namelijk de optimale stop aangezet voor alle zones/ adaptieve start stond altijd al aan en heb ik aan laten staan.
Nu de optimale stop aanstaat krijg ik de woonkamer niet meer op temp. Die laatste graad duurt een eeuwigheid als ie t al op temp. Krijgt. Woonkamer wordt geregeld door de evotouch.

De andere 11 zones geregeld door round wireless schijnt er iets minder moeite mee te hebben.

Maar blijkbaar door de optimale stop houd ie gewoon op met stoken voordat de gewenste temp is bereikt .

Wolvega/ Friesland
Wellicht dat het systeem tijd nodig heeft om zich aan de instelling 'optimale stop' aan te passen...Give it a week or two...
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_147697180
Er is een bèta app te binden voor windowsphone via deze link

http://www.windowscentral(...)te-app-windows-phone

[ Bericht 84% gewijzigd door p51d op 18-12-2014 08:13:22 ]
pi_147697254
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:10 schreef p51d het volgende:

[..]

Ik gebruik gewoon de default instelling, wel ervoor zorgen dat je de witte ring helemaal linksom tot de aanslag draait en dan de knop plaatsen. Zelf heb ik nog geen problemen ondervonden.
Bedoel natuurlijk de zwarte ring
pi_147697471
En in het geval van de HR80, de paarse ring ;) Trouwens: moet je het monteren van een knop juist doen als er water stroomt, of juist als het systeem in rust is, of maakt het niet uit?

Uitslag van de polls is wel vrij duidelijk trouwens

94% wil echte weergave van gemeten temperatuur.
97% wil de warmtevraag kunnen zien.

Poll: Wil jij op Evotouch kunnen zien wanneer er warmtevraag is?
nee, hoef ik niet te zien
ja, ik heb genoeg aan één vlam-icoontje
ja, ik wil één procentuele weergave
ja, ik wil een vlam-icoontje voor elke zone
ja, een procentuele weergave van elke zone
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Op Evotouch de precieze gemeten temperatuur kunnen zien?
Huidige afronding richting setpoint = Prima
Wil echt gemeten temp zien, stapjes van 0.5
Ik wil tot op tiende nauwkeurig kunnen zien
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 29% gewijzigd door woekele op 18-12-2014 13:52:46 ]
pi_147716097
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 08:38 schreef woekele het volgende:
En in het geval van de HR80, de paarse ring ;) Trouwens: moet je het monteren van een knop juist doen als er water stroomt, of juist als het systeem in rust is, of maakt het niet uit?

Uitslag van de polls is wel vrij duidelijk trouwens

94% wil echte weergave van gemeten temperatuur.
97% wil de warmtevraag kunnen zien.

Poll: Wil jij op Evotouch kunnen zien wanneer er warmtevraag is?
nee, hoef ik niet te zien
ja, ik heb genoeg aan één vlam-icoontje
ja, ik wil één procentuele weergave
ja, ik wil een vlam-icoontje voor elke zone
ja, een procentuele weergave van elke zone
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Op Evotouch de precieze gemeten temperatuur kunnen zien?
Huidige afronding richting setpoint = Prima
Wil echt gemeten temp zien, stapjes van 0.5
Ik wil tot op tiende nauwkeurig kunnen zien
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier

Of het water stroomt of niet dat maakt niet uit alleen zorg ik er altijd voor dat de ketel niet aan kan springen (geen warmtevraag)
pi_147718160
Helder.
pi_147719851
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 06:52 schreef woekele het volgende:
En stel dat je alles netjes hebt 'afgeknepen' via a-exact, maar je hebt geen modulerende pomp, duwt die pomp dan niet alsnog alles er volle snelheid doorheen? Of krijgt de pomp gewoon zoveel weerstand dat hij toch echt minder snel gaat pompen?
De a-exact kan tot een druk van 60 kPa het debiet op het ingestelde niveau houden. Zolang je je pomp niet vol op 100% zet met alle radiatoren dicht zou je daar niet eens in de buurt van moeten komen, dus 'knijp away' :)
pi_147751316
Nou, ik heb wat lopen zoeken en posten op internet ivm het gedrag van Opentherm bij Nightlife en ben er wel een beetje uit denk ik. Key-woord is 'low load'. Als je meer dan 1,5 graad boven je gewenste temp zit, zullen de meeste modulerende thermostaten een warmtevraag van 0 graden sturen. Dan blijft de ketel continu uit. Als je meer dan 1,5 graad onder je gewenste temp zit, zullen de meeste thermostaten een warmtevraag van 90 graden sturen. De ketel gaat dan continu volop branden.

Het gaat om de range daar tussenin. Rond je setpoint gebruiken ze vaak de low load functionaliteit. Dit betekent eigenlijk dat de modulerende thermostaten zich bijna als een aan/uit-thermostaat gaan gedragen. Van 1,5 tot 0,5 graad onder de gewenste temperatuur heb je nog kans dat hij gewoon netjes continu een lagere watertemperatuur vraagt (moduleren), maar bijvoorbeeld vanaf 0,5 onder je setpoint gaat hij je ketel ook gewoon uit/aan schakelen, meestal elke 10 minuten. Laten we zeggen 2 minuten aan, 8 minuten uit. Het kan zijn dat hij tijdens de aan-periode wel een lagere watertemperatuur vraagt, dus toch nog modulerend. Maar tegelijkertijd dus aan/uit-gedrag. Dit zien we in de grafiek van Nightlife31 (die met meerdere radiators open)

Het idee achter dit alles is dat je ketel waarschijnlijk teveel vermogen heeft (zelfs wanneer deze op minimaal vermogen draait) en daarom je kamer teveel gaat opwarmen. Daarom moet hij wel aan/uit gaan om dit te voorkomen en toch op temperatuur te blijven. En oh ja, LET OP: omdat de thermostaat zeker wil weten dat de ketel daadwerkelijk bij elke warmtevraag ook echt inschakelt, vraagt hij bij elke aan-schakeling eerst even (10t??) 90 graden voor hij naar een lagere waarde daalt, vooral Honeywells doen dit. Dit verklaart waarschijnlijk waarom jouw ketel telkens zo snel de max temp bereikt, Nightlife31. De thermostaat vraagt elke keer tijdelijk 100%.

Er is dus wel een en ander aan te merken op dit systeem. Maar het is nu eenmaal zoals het meestal werkt en dus hoort. Tenminste, voor zover ik heb kunnen uitvinden. Op sommige thermostaten kun je de low load-functionaliteit uitschakelen (evohome niet?). Maar dan heb je kans dat hij veel oncomfortabeler stookt. Eerst overshoot en dan weer lang afkoelen bijvoorbeeld (bij trage verwarmingen zoals vloerverwarming zou dit minder een probleem moeten zijn trouwens). Ik had gehoopt dat juist een slimme thermostaat dit beter zou kunnen. Ik vind het prima dat hij uit/aan gaat schakelen als hij écht vlakbij je setpoint zit en je ketel écht niet verder kan moduleren, maar heb het idee dat deze modus al te snel wordt ingezet, met onnodig veel aan/uit schakelen en langzaam opwarmen van het laatste graadje toch gevolg.

Dus, ookal heb je een modulerende thermostaat met Opentherm, goede kans dat hij zich in de buurt van je setpoint toch gaat gedragen als aan/uit-thermostaat, maar dan toch nog beetje modulerend door de lagere warmtevraag tijdens de aan-periodes. En hij schiet bij Honeywell dus ook elke 10 minuten even naar maximale warmtevraag, waardoor je ketel even op max niveau gaat draaien. Geeft een modulerende thermostaat met dit gedrag nog wel veel besparing vraag ik me af?

Verder lijkt Evohome bij modulerend ketelrelais het aantal schakeltijden per uur te negeren volgens jullie berichten. Geldt dit ook voor de minimum-aan-tijd? Anders zou je die nog iets kunnen opkrikken, om in elk geval stookmomentjes van 1 minuut te voorkomen. Je kan hem dan bijvoorbeeld op 3 minuten zetten. Maar, als je je minimum-aan-tijd zo hoog zet dat je zone erdoor opwarmt, dan zul je altijd een langzame overshoot krijgen naar minimaal 0,5 graad boven je gewenste temperatuur. Dat laatste zou Honeywell echt moeten oplossen vind ik.

@leandres: het telkens aan/uit schakelen van de ketel schijnt DE manier te zijn om een kamer op 1 temperatuur te houden zonder telkens veel op te warmen en af te koelen. Comfortabel dus. Je kunt eventueel het aantal schakelmomenten zo laag mogelijk zetten. Met aan/uit-module werkt die setting (met Opentherm niet). Maar je blijft dan dus schakelgedrag zien om de X minuten (maar wel minder).

Ben het met je eens dat hij bij het opwarmen van de laatste graad best wat langer aan mag blijven telkens om eerder op temperatuur te komen. Maar als hij eenmaal op temperatuur is, en je wilt het comfortabel op temperatuur houden, dan is telkens aan/uit schakelen gewoon nodig.

[ Bericht 3% gewijzigd door woekele op 19-12-2014 20:36:45 ]
pi_147751973
Besparing met een modulerende thermostaat schijnt maar iets van 3% te zijn ten opzichte van een aan/uit.
pi_147760586
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 19:48 schreef ST-eetje het volgende:
Besparing met een modulerende thermostaat schijnt maar iets van 3% te zijn ten opzichte van een aan/uit.
Ongetwijfeld verschilt dat van installatie tot installatie, maar in mijn geval merkte ik dat de ketel veel harder stookte (met bijbehorend gasverbruik) ten opzichte van gelijke warmtevraag met OT.

Ik heb aan/uit maar gedurende een paar dagen ingezet. Als ik dan het verbruik per graaddag vergelijk, dan scheelt het 22% (0,38 m3/graaddag met aan/uit en 0,31 m3/graaddag met OT).

Omdat 't een korte periode betreft en ik nogal 's rommel met instellingen is 't niet 100% betrouwbaar, maar ik heb dus wel degelijk een flinke besparing. Puur gevoelsmatig lijkt 3% me wel een erg voorzichtige schatting...
pi_147765720
@spamloos en woekele
Na een tip van spamloos heb ik vanavond als eigenaar van een Nefit ketel de Nefit AM10 regelaar besteld. Via de AM10 kan ik het aan/uit BDR91 ketelrelais aansluiten op de opentherm ingang van de Nefit ketel. Ik hoop hiermee te bereiken dat de ketel wat rustiger gaat branden en niet zo snel doorschiet naar vol vermogen. Ik ga het na de kerstdagen testen zodat ik zeker weet dat we niet tijdens de kerstdagen met testperikelen van de ketel geconfronteerd worden. Ik hou jullie op de hoogte van de testresultaten.
pi_147768244
Hierbij nog even een grafiek van een paar dagen terug waar ik op zich heel vrolijk van wordt maar niet helemaal kan verklaren. Misschien hebben jullie ideeën.

Klik hier voor een grotere afbeelding

Te zien is een stookpatroon zoals je het graag wilt. In korte tijd naar de setpoint en daarom blijven stoken. Enig wat wellicht opvalt is de relatief hoge ΔT. Dit komt echter door de vloerverwarming verdeler welke als enige zone open stond. Somehow krijg ik de ΔT van de verdeler niet omlaag. Tips? Ik hoor ze graag.

Enfin het gekke is; de start omgevingstemperatuur was ~19.0 graden. De gewenste temperatuur was 20.0 graden. Dat valt dus binnen het TPI bereik. Echter in de grafiek is géén sprake van TPI regelgedrag. Kan iemand dit verklaren?

Ik ben er blij mee, maar het is apart.
pi_147768373
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 19:48 schreef ST-eetje het volgende:
Besparing met een modulerende thermostaat schijnt maar iets van 3% te zijn ten opzichte van een aan/uit.
Dat zou best kunnen kloppen. Dit heeft te maken dat een ketel zelf ook moduleert op z'n retour temperatuur. Hiermee is de meeste winst (en rendement) te halen. Wanneer je alles waterzijdig ingeregeld hebt dan heb je een optimaal systeem.

Men denkt dat bij een aan/uit regeling de ketel vol gaat stampen. Niets is minder waar. Uiteraard zal de ketel met aan/uit naar z'n maximale aanvoer temperatuur toe gaan, echter dit is afhankelijk van de retour temperatuur. De stappenmodulatie zal het vermogen terug schroeven om een zo constant mogelijke ΔT te realiseren.

Voordeel van een OT regeling is dat de thermostaat de maximale aanvoer temperatuur kan berekenen en dit kan instellen op de ketel. Hier zal de extra besparing vandaan komen. Overall maakt het elkaar niet bijster veel inderdaad.
pi_147773690
Leandres, wie weet begint de TPI (of low load zoals ze het noemen) pas bij 0,5 graad onder de gewenste temperatuur? Of houdt jouw grafiek pas op als de gewenste temperatuur ook daadwerkelijk bereikt is? Dan snap ik ook niet waarom hij ineens geen low load/tpi zou doen. Waar heb je minimale-aan-tijd en schakelingen-per-uur op staan?
pi_147798256
Een paar dagen geleden poste ik een aantal grafieken met de temp van het ingaande en uitgaande water van mijn cv. Duidelijk is dat mijn cv z'n warmte niet goed af kan geven. Te warm water stroomt terug naar de cv en dit is dan ook vrij snel al weer op het ingestelde maximum, waardoor de cv afslaat. Dit is uiteraard geen efficient manier van je huis verwarmen lijkt me, en zorgt voor versnelde slijtage omdat de cv in het ergste geval elke 4 minuten aanspringt.

Dit zette mij aan het denken. Ik heb een gerenoveerde jaren 50 woning die normaal geisoleerd is, en alleen verwarmt wordt met radiatoren (geen vloerverwarming). De CV is nieuw, een valliant ecotec plus VHR 30-34 5.5, die kan moduleren op gas (minimaal nom 6kW) en de pomp (min 15%). De CV is een paar keer als beste koop door consumentenbond gekozen, dus hij moet wel goed zijn ;).

De beste manier energie te besparen is toch vooral niet te verwarmen daar waar je het niet nodig hebt. Dat is ook meteen het idee van de evohome, het aanleggen van zones. Dat betekend dus dat in mijn geval, en met mij waarschijnlijk meer van jullie, de cv vaak aangaat voor slechts 1 of 2 radiators.

Als de CV slechts 1 radiator (grote in woonkamer) verwarmt, dan zal de cv toch altijd een overcapaciteit hebben. Vooral wanneer de kamer op temperatuur is, en je de max temp verlaagd naar 60-65C. Dit probleem moet zich daarom veel vaker voordoen lijkt mij. 6kW is een vrij veel voorkomend minimaal vermogen. Ik zou daarom denken dat zonering in een normele eensgezinswoning bijna niet mogelijk is met de huidige moderne CV's, omdat deze nog steeds een te hoog minimaal vermogen hebben.

Of ga ik hier iets te kort door te bocht?
pi_147807666
Dat weet ik niet zeker. Mijn ketel is oud (ik kan de specificatie van zijn minimale vermogen niet vinden) en heeft aan 2 woonkamer-radiators genoeg om zijn warmte kwijt te kunnen, maar dat is dan ook wel 5400W samen.

Geven jouw radiators wel genoeg warmte af? Stroomt het water er niet te snel doorheen (moet je ze misschien inregelen/knipen)? Heb je gecheckt of de kranen uberhaupt wel open staan op het moment van warmtevraag? Is er niet een bypass die te vroeg al open springt? Hoe ging het vroeger als je je woonkamer ging verwarmen en de rest van de radiators dicht had? Werkte je ketel dan wel zonder telkens af te slaan? En nog een wilde ingeving: kun je je maximale temp niet gewoon hoger instellen? Zodat je ketel wat meer ruimte heeft voor hij af moet slaan? Opentherm zorgt als het goed is wel dat je onder die max temp blijft (behalve tijdelijk wanneer er vele graden opgewarmd moet worden).

PS: @Riedje: ik heb inmiddels 1 A-Exactkraan binnen, om te testen. Weet iemand of de radiatorsvermogens genoemd in de handleiding van de A-Exact gebasseerd zijn op aanvoertemp van 90 of 75 of 65? Want dat bepaalt op welke stand je hem moet zetten. Heb ook IR-temperatuurmeters besteld om zelf de aanvoer/retour te kunnen checken, zo kan ik het proefondervindelijk instellen. Maar beginnen met de instelling uit de handleiding is misschien wel handig.

[ Bericht 8% gewijzigd door woekele op 21-12-2014 20:23:17 ]
pi_147809132
Als je een gasmeter hebt, waarvan op het meest rechtse schijfje een reflecterend vakje zit, dan is een Youless met gasfirmware ook een aardige manier om je CV-ketel te monitoren. Ik weet aan de hand van de grafiek aardig wat de ketel doet. Meer op Tweakers.
pi_147824747
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 17:05 schreef woekele het volgende:

PS: @Riedje: ik heb inmiddels 1 A-Exactkraan binnen, om te testen. Weet iemand of de radiatorsvermogens genoemd in de handleiding van de A-Exact gebasseerd zijn op aanvoertemp van 90 of 75 of 65? Want dat bepaalt op welke stand je hem moet zetten.
Het radiatorvermogen in de tabel van de A-exact handleiding is wel gerelateerd aan de temperatuur, maar alleen maar indirect: gegeven een bepaalde aanvoertemperatuur en gewenste delta T heeft je radiator dus een bepaald vermogen. Zodra je dat vermogen weet kun je de bijbehorende instelwaarde vinden, de aanvoertemp heb je dan niet meer nodig.

Voorbeeldje: je hebt een radiator type 22, 90 cm breed, 60 cm hoog en je hebt een aanvoer van 60 C en delta T van 20:

Online zijn er verschillende tools om het vermogen te berekenen, dat is in dit geval ± 750 W. Met dit vermogen en de delta T kijk je in de tabel: instelwaarde = 3.

Als je het dan helemaal zelf wilt berekenen: bereken de flow (= 0.86 * P / dT = 0.86 * 0.750/20): 32 l/h. Delen door 10 en je hebt in je instelwaarde.

Maar... het gemak dient de mens: de fabrikant van de a-exact heeft een tool, HyTools, die dat alles voor je kan berekenen: je vult afmetingen van de radiator in, temperaturen en en die rekent meteen voor je uit wat het vermogen, flow en instelwaarde is. (Android en IOS).

quote:
Heb ook IR-temperatuurmeters besteld om zelf de aanvoer/retour te kunnen checken, zo kan ik het proefondervindelijk instellen. Maar beginnen met de instelling uit de handleiding is misschien wel handig.
Heb 't zelf ook gecontroleerd met een IR meter. Je moet wel even een minuut of 10 goed doorstoken voordat je begint met meten, maar de delta T was spot on! Mag ook wel, als je ziet wat je voor die a-exact moet neertellen :P :)
pi_147833393
De medewerkers van Honeywell hebben kerstvakantie, helaas kunnen ze dus even niet naar mijn logging kijken.


@riedje:
ah, temperatuur kun je tegen elkaar wegstrepen natuurlijk, helder.

ik heb een type 22-radiator van 200 bij 60, iets van 3500W volgens tabellen die ik op internet vind. Zo'n vermogen valt sowieso weinig meer aan af te stellen volgens de tabel van Heimeier, delta-t is automatisch toch al groot genoeg in theorie. Wel jammer, want het water suist er behoorlijk doorheen zo te horen. Waarschijnlijk is m'n cv-pomp gewoon te sterk, 95W, niet modulerend, niet instelbaar. Heb inmiddels een condensator besteld waarmee je het vermogen van de pomp schijnbaar kunt verminderen.

Als ik in de app afmetingen radiator invul en t-aanvoer, (gewenste?) t-retour en (gewenste?) t-ruimte, dan krijg ik inderdaad een vermogen en debiet te zien, maar geen a-exact-instelling. Of moet ik dan zelf het gewenste debiet invullen onder het kopje radiatorafsluiters?

Ik heb 80m3 te verwarmen in de woonkamer, op internet vind ik dat ik wel tussen de 5000 en 6000 vermogen nodig heb. Als ik dat vermogen wil halen, moet ik wel omhoog met m'n aanvoer-temperatuur (naast de 200x60 t22-radiator heb ik ook nog een 182x90 enkele designradiator). Vreemd, ik had niet het idee dat mijn systeem met de huidige lage instelling moeite had om 20 graden te bereiken. Of is die 5000-6000 alleen nodig als het buiten -20 is of zo?

[ Bericht 8% gewijzigd door woekele op 22-12-2014 09:14:15 ]
pi_147836612
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 08:43 schreef woekele het volgende:
ik heb een type 22-radiator van 200 bij 60, iets van 3500W volgens tabellen die ik op internet vind. Zo'n vermogen valt sowieso weinig meer aan af te stellen volgens de tabel van Heimeier, delta-t is automatisch toch al groot genoeg in theorie. Wel jammer, want het water suist er behoorlijk doorheen zo te horen. Waarschijnlijk is m'n cv-pomp gewoon te sterk, 95W, niet modulerend, niet instelbaar. Heb inmiddels een condensator besteld waarmee je het vermogen van de pomp schijnbaar kunt verminderen.
Da's wel jammer van de pomp, die takkeherrie van radiatoren word je ook niet blij van... Het is dan ook zo neem ik aan dat je ketel de pomp helemaal niet regelt?

Als de ketel het dan toch niet uitmaakt wat de pomp doet, zou je eventueel kunnen overwegen 'n geval zoals de Grundfos Alpha2 of Wilo Stratos erin te zetten: is automatisch modulerend zonder externe input (van bijv. een ketel). Sla je 2 vliegen in 1 klap: energieverbuik van je pomp omlaag + water wat niet langer onnodig hard door je leidingen giert...

quote:
Als ik in de app afmetingen radiator invul en t-aanvoer, (gewenste?) t-retour en (gewenste?) t-ruimte, dan krijg ik inderdaad een vermogen en debiet te zien, maar geen a-exact-instelling. Of moet ik dan zelf het gewenste debiet invullen onder het kopje radiatorafsluiters?
Ik gebruik zelf de IOS versie, ik weet niet of de android versie op dezelfde manier werkt. Wat je kan doen is eerst onder 'Radiator valves' de A-Exact selecteren. Vervolgens ga je dan naar 'radiator power' en vul je alles in. Als je dan teruggaat naar 'radiator valves' heeft de app automatisch de flow overgenomen en zie je de instelling die je moet gebruiken. Scheelt opnieuw invoeren :) De retour en ruimte temperaturen zijn de gewenste waarden trouwens...

quote:
Ik heb 80m3 te verwarmen in de woonkamer, op internet vind ik dat ik wel tussen de 5000 en 6000 vermogen nodig heb. Als ik dat vermogen wil halen, moet ik wel omhoog met m'n aanvoer-temperatuur (naast de 200x60 t22-radiator heb ik ook nog een 182x90 enkele designradiator). Vreemd, ik had niet het idee dat mijn systeem met de huidige lage instelling moeite had om 20 graden te bereiken. Of is die 5000-6000 alleen nodig als het buiten -20 is of zo?
Dat vermogen is bedoeld om je kamer op de gewenste temp te houden bij een buitentemperatuur van -10 graden.

Ik zou de aanvoer pas omhoog gooien als je merkt dat ondanks continu stoken je kamer niet meer op temperatuur blijft, anders is 't ook maar zonde. Mocht 't ooit nog 's -30 worden, dan zullen we tegen die tijd wel weer massaal op 90 graden aanvoer zitten :)

[ Bericht 2% gewijzigd door riedje op 22-12-2014 14:21:18 ]
pi_147846106
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 11:32 schreef riedje het volgende:
Da's wel jammer van de pomp, die takkeherrie van radiatoren word je ook niet blij van... Het is dan ook zo neem ik aan dat je ketel de pomp helemaal niet regelt?

Als de ketel het dan toch niet uitmaakt wat de pomp doet, zou je eventueel kunnen overwegen 'n geval zoals de Grundfos Alpha2 of Wilo Stratos erin te zetten
Klopt, hij regelt hem alleen aan/uit, that's it. Ik ga over een jaar een nieuwe ketel aanschaffen. Voor nu biedt hopelijk de condensator van paar euro soelaas.

quote:
Dat vermogen is bedoeld om je kamer op de gewenste temp te houden bij een buitentemperatuur van -10 graden.
Duidelijk, bedankt.

Als je hem op standje 15 zet, is dat dan trouwens hetzelfde als een normale radiatorknop? Of knijpt hij dan nog steeds wel wat?

[ Bericht 7% gewijzigd door woekele op 22-12-2014 19:33:21 ]
pi_147854929
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 16:21 schreef woekele het volgende:

[..]

Klopt, hij regelt hem alleen aan/uit, that's it. Ik ga over een jaar een nieuwe ketel aanschaffen. Voor nu biedt hopelijk de condensator van paar euro soelaas.

Da's wel iets voordeliger dan een nieuwe pomp van 200 euro ^O^

quote:
Als je hem op standje 15 zet, is dat dan trouwens hetzelfde als een normale radiatorknop? Of knijpt hij dan nog steeds wel wat?
Ja hoor, hij knijpt nog steeds hoor! Wat je moet doen als je meer nodig is me wel een raadsel, het alternatief - de dynamic valve van Danfoss - is nog beperkter, die gaat 'maar' tot 135 l/h... Waarschijnlijk vervangen door 2 radiatoren ofzo... :?
pi_147874110
Dank voor alle info, riedje.

Ik ga komende tijd, in navolging van Nightlife eens proberen wat er gebeurt als ik bijvoorbeeld probeer alleen mijn badkamer of slaapkamer te verwarmen en voor de rest niks. Ben benieuwd of bij mij de ketel dan ook continu afslaat.
pi_147877337
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:17 schreef woekele het volgende:
Leandres, wie weet begint de TPI (of low load zoals ze het noemen) pas bij 0,5 graad onder de gewenste temperatuur? Of houdt jouw grafiek pas op als de gewenste temperatuur ook daadwerkelijk bereikt is? Dan snap ik ook niet waarom hij ineens geen low load/tpi zou doen. Waar heb je minimale-aan-tijd en schakelingen-per-uur op staan?
Ik heb werkelijk geen idee. De laatste dagen stookt hij gewoon probleemloos in een keer door. Om 08.00 uur zet ik via het programma de zone automatisch uit. Dus ik kan niet nagaan wanneer die stopt en of er overshoot is.

Ik heb de schakelingen zo laag mogelijk staan; 3x per uur. De minimale aan tijd staat op 5 minuten.

quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 23:10 schreef riedje het volgende:

[..]

Het radiatorvermogen in de tabel van de A-exact handleiding is wel gerelateerd aan de temperatuur, maar alleen maar indirect: gegeven een bepaalde aanvoertemperatuur en gewenste delta T heeft je radiator dus een bepaald vermogen. Zodra je dat vermogen weet kun je de bijbehorende instelwaarde vinden, de aanvoertemp heb je dan niet meer nodig.

Voorbeeldje: je hebt een radiator type 22, 90 cm breed, 60 cm hoog en je hebt een aanvoer van 60 C en delta T van 20:

Online zijn er verschillende tools om het vermogen te berekenen, dat is in dit geval ± 750 W. Met dit vermogen en de delta T kijk je in de tabel: instelwaarde = 3.

Als je het dan helemaal zelf wilt berekenen: bereken de flow (= 0.86 * P / dT = 0.86 * 0.750/20): 32 l/h. Delen door 10 en je hebt in je instelwaarde.

Maar... het gemak dient de mens: de fabrikant van de a-exact heeft een tool, HyTools, die dat alles voor je kan berekenen: je vult afmetingen van de radiator in, temperaturen en en die rekent meteen voor je uit wat het vermogen, flow en instelwaarde is. (Android en IOS).
Super handige tool! Tnx. Alleen jammer dat ik daarmee niet de Danfoss RA instelwaarde kan berekenen. Of kan dit wel en kijk ik erover heen?
  dinsdag 23 december 2014 @ 13:07:10 #140
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147877546
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 12:59 schreef Leandres het volgende:
Super handige tool! Tnx. Alleen jammer dat ik daarmee niet de Danfoss RA instelwaarde kan berekenen. Of kan dit wel en kijk ik erover heen?
De instelwaarde voor de Danfoss RA staat gewoon in de PDF op de Danfoss site :)
pi_147878221
Heb ik helaas zelf niet kunnen vinden op de Danfoss site. Op welk document doel je precies? En hoe kan deze tool dan het beste gebruikt worden? In de rekenmachine optie zie ik diverse rekenmethodes.
  dinsdag 23 december 2014 @ 14:24:08 #142
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147880160
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 13:28 schreef Leandres het volgende:
Heb ik helaas zelf niet kunnen vinden op de Danfoss site. Op welk document doel je precies? En hoe kan deze tool dan het beste gebruikt worden? In de rekenmachine optie zie ik diverse rekenmethodes.
http://klimaatregeling.da(...)U17532709_SIT40.html
pi_147917751
Ik heb nu in een kamer de temp verhoogt met de HR92 naar 16 graden, maar in de evotouch zie er niets van terug, al laat hij wel een hogere huidige temp (16,5 graden) zien als dat ik hem ingesteld had (5 graden) maar die zou dan toch ook naar 16 graden moeten gaan?
Er hoort toch een stopwatch of een mobiel in te komen als je de temp handmatig verhoogt?
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_147918525
Niet als je verstelt op een HR92. Is al vaak langsgekomen. De Evotouch 'weet' niet dat een HR92 handmatig hoger of lager is ingesteld. Hij merkt wel dat die HR92 ineens warmte vraagt terwijl de ingestelde temperatuur volgens Evotouch allang bereikt is. Maar goed, kleine fuck-up in het Evohome-systeem. Met de Round Wireless werkt het wel overigens. Als je die verstelt, zie je het ook terug in de zone op de Evotouch.
pi_147922250
Ok, kon het even niet zo snel terugvinden, misschien een idee om vaak voorkomende vragen in de topic start te zetten?
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_147948188
Ik zou graag de ts even aanpassen, echter ontbreekt deze optie?
pi_147954828
TS aangepast :) Dank Vonkenboer :)
pi_147963856
Super!
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_147985755
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 14:25 schreef woekele het volgende:
[...]
. Met de Round Wireless werkt het wel overigens. Als je die verstelt, zie je het ook terug in de zone op de Evotouch.
Dat werkt dus alleen met de nieuwe Round wireless met grote cijfers. Hievan na drie weken bevestiging gekregen van de Honeywell helpdesk, maar geen verklaring waarom er in de gebruiksaanwijzing van de oude round wireless staat dat deze well compatibel is met evohome.
Hopelijk krijg ik via marktplaats nog wat van mijn geld terug.
Peter
pi_148001160
Het zou me niks verbazen als er ook nog een nieuw type radiatorknop (HR93?) komt waar het wel op werkt. Volgens mij is dat echt een foutje geweest in het ontwerp/productie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')