abonnement Unibet Coolblue
pi_147765720
@spamloos en woekele
Na een tip van spamloos heb ik vanavond als eigenaar van een Nefit ketel de Nefit AM10 regelaar besteld. Via de AM10 kan ik het aan/uit BDR91 ketelrelais aansluiten op de opentherm ingang van de Nefit ketel. Ik hoop hiermee te bereiken dat de ketel wat rustiger gaat branden en niet zo snel doorschiet naar vol vermogen. Ik ga het na de kerstdagen testen zodat ik zeker weet dat we niet tijdens de kerstdagen met testperikelen van de ketel geconfronteerd worden. Ik hou jullie op de hoogte van de testresultaten.
pi_147768244
Hierbij nog even een grafiek van een paar dagen terug waar ik op zich heel vrolijk van wordt maar niet helemaal kan verklaren. Misschien hebben jullie ideeën.

Klik hier voor een grotere afbeelding

Te zien is een stookpatroon zoals je het graag wilt. In korte tijd naar de setpoint en daarom blijven stoken. Enig wat wellicht opvalt is de relatief hoge ΔT. Dit komt echter door de vloerverwarming verdeler welke als enige zone open stond. Somehow krijg ik de ΔT van de verdeler niet omlaag. Tips? Ik hoor ze graag.

Enfin het gekke is; de start omgevingstemperatuur was ~19.0 graden. De gewenste temperatuur was 20.0 graden. Dat valt dus binnen het TPI bereik. Echter in de grafiek is géén sprake van TPI regelgedrag. Kan iemand dit verklaren?

Ik ben er blij mee, maar het is apart.
pi_147768373
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 19:48 schreef ST-eetje het volgende:
Besparing met een modulerende thermostaat schijnt maar iets van 3% te zijn ten opzichte van een aan/uit.
Dat zou best kunnen kloppen. Dit heeft te maken dat een ketel zelf ook moduleert op z'n retour temperatuur. Hiermee is de meeste winst (en rendement) te halen. Wanneer je alles waterzijdig ingeregeld hebt dan heb je een optimaal systeem.

Men denkt dat bij een aan/uit regeling de ketel vol gaat stampen. Niets is minder waar. Uiteraard zal de ketel met aan/uit naar z'n maximale aanvoer temperatuur toe gaan, echter dit is afhankelijk van de retour temperatuur. De stappenmodulatie zal het vermogen terug schroeven om een zo constant mogelijke ΔT te realiseren.

Voordeel van een OT regeling is dat de thermostaat de maximale aanvoer temperatuur kan berekenen en dit kan instellen op de ketel. Hier zal de extra besparing vandaan komen. Overall maakt het elkaar niet bijster veel inderdaad.
pi_147773690
Leandres, wie weet begint de TPI (of low load zoals ze het noemen) pas bij 0,5 graad onder de gewenste temperatuur? Of houdt jouw grafiek pas op als de gewenste temperatuur ook daadwerkelijk bereikt is? Dan snap ik ook niet waarom hij ineens geen low load/tpi zou doen. Waar heb je minimale-aan-tijd en schakelingen-per-uur op staan?
pi_147798256
Een paar dagen geleden poste ik een aantal grafieken met de temp van het ingaande en uitgaande water van mijn cv. Duidelijk is dat mijn cv z'n warmte niet goed af kan geven. Te warm water stroomt terug naar de cv en dit is dan ook vrij snel al weer op het ingestelde maximum, waardoor de cv afslaat. Dit is uiteraard geen efficient manier van je huis verwarmen lijkt me, en zorgt voor versnelde slijtage omdat de cv in het ergste geval elke 4 minuten aanspringt.

Dit zette mij aan het denken. Ik heb een gerenoveerde jaren 50 woning die normaal geisoleerd is, en alleen verwarmt wordt met radiatoren (geen vloerverwarming). De CV is nieuw, een valliant ecotec plus VHR 30-34 5.5, die kan moduleren op gas (minimaal nom 6kW) en de pomp (min 15%). De CV is een paar keer als beste koop door consumentenbond gekozen, dus hij moet wel goed zijn ;).

De beste manier energie te besparen is toch vooral niet te verwarmen daar waar je het niet nodig hebt. Dat is ook meteen het idee van de evohome, het aanleggen van zones. Dat betekend dus dat in mijn geval, en met mij waarschijnlijk meer van jullie, de cv vaak aangaat voor slechts 1 of 2 radiators.

Als de CV slechts 1 radiator (grote in woonkamer) verwarmt, dan zal de cv toch altijd een overcapaciteit hebben. Vooral wanneer de kamer op temperatuur is, en je de max temp verlaagd naar 60-65C. Dit probleem moet zich daarom veel vaker voordoen lijkt mij. 6kW is een vrij veel voorkomend minimaal vermogen. Ik zou daarom denken dat zonering in een normele eensgezinswoning bijna niet mogelijk is met de huidige moderne CV's, omdat deze nog steeds een te hoog minimaal vermogen hebben.

Of ga ik hier iets te kort door te bocht?
pi_147807666
Dat weet ik niet zeker. Mijn ketel is oud (ik kan de specificatie van zijn minimale vermogen niet vinden) en heeft aan 2 woonkamer-radiators genoeg om zijn warmte kwijt te kunnen, maar dat is dan ook wel 5400W samen.

Geven jouw radiators wel genoeg warmte af? Stroomt het water er niet te snel doorheen (moet je ze misschien inregelen/knipen)? Heb je gecheckt of de kranen uberhaupt wel open staan op het moment van warmtevraag? Is er niet een bypass die te vroeg al open springt? Hoe ging het vroeger als je je woonkamer ging verwarmen en de rest van de radiators dicht had? Werkte je ketel dan wel zonder telkens af te slaan? En nog een wilde ingeving: kun je je maximale temp niet gewoon hoger instellen? Zodat je ketel wat meer ruimte heeft voor hij af moet slaan? Opentherm zorgt als het goed is wel dat je onder die max temp blijft (behalve tijdelijk wanneer er vele graden opgewarmd moet worden).

PS: @Riedje: ik heb inmiddels 1 A-Exactkraan binnen, om te testen. Weet iemand of de radiatorsvermogens genoemd in de handleiding van de A-Exact gebasseerd zijn op aanvoertemp van 90 of 75 of 65? Want dat bepaalt op welke stand je hem moet zetten. Heb ook IR-temperatuurmeters besteld om zelf de aanvoer/retour te kunnen checken, zo kan ik het proefondervindelijk instellen. Maar beginnen met de instelling uit de handleiding is misschien wel handig.

[ Bericht 8% gewijzigd door woekele op 21-12-2014 20:23:17 ]
pi_147809132
Als je een gasmeter hebt, waarvan op het meest rechtse schijfje een reflecterend vakje zit, dan is een Youless met gasfirmware ook een aardige manier om je CV-ketel te monitoren. Ik weet aan de hand van de grafiek aardig wat de ketel doet. Meer op Tweakers.
pi_147824747
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 17:05 schreef woekele het volgende:

PS: @Riedje: ik heb inmiddels 1 A-Exactkraan binnen, om te testen. Weet iemand of de radiatorsvermogens genoemd in de handleiding van de A-Exact gebasseerd zijn op aanvoertemp van 90 of 75 of 65? Want dat bepaalt op welke stand je hem moet zetten.
Het radiatorvermogen in de tabel van de A-exact handleiding is wel gerelateerd aan de temperatuur, maar alleen maar indirect: gegeven een bepaalde aanvoertemperatuur en gewenste delta T heeft je radiator dus een bepaald vermogen. Zodra je dat vermogen weet kun je de bijbehorende instelwaarde vinden, de aanvoertemp heb je dan niet meer nodig.

Voorbeeldje: je hebt een radiator type 22, 90 cm breed, 60 cm hoog en je hebt een aanvoer van 60 C en delta T van 20:

Online zijn er verschillende tools om het vermogen te berekenen, dat is in dit geval ± 750 W. Met dit vermogen en de delta T kijk je in de tabel: instelwaarde = 3.

Als je het dan helemaal zelf wilt berekenen: bereken de flow (= 0.86 * P / dT = 0.86 * 0.750/20): 32 l/h. Delen door 10 en je hebt in je instelwaarde.

Maar... het gemak dient de mens: de fabrikant van de a-exact heeft een tool, HyTools, die dat alles voor je kan berekenen: je vult afmetingen van de radiator in, temperaturen en en die rekent meteen voor je uit wat het vermogen, flow en instelwaarde is. (Android en IOS).

quote:
Heb ook IR-temperatuurmeters besteld om zelf de aanvoer/retour te kunnen checken, zo kan ik het proefondervindelijk instellen. Maar beginnen met de instelling uit de handleiding is misschien wel handig.
Heb 't zelf ook gecontroleerd met een IR meter. Je moet wel even een minuut of 10 goed doorstoken voordat je begint met meten, maar de delta T was spot on! Mag ook wel, als je ziet wat je voor die a-exact moet neertellen :P :)
pi_147833393
De medewerkers van Honeywell hebben kerstvakantie, helaas kunnen ze dus even niet naar mijn logging kijken.


@riedje:
ah, temperatuur kun je tegen elkaar wegstrepen natuurlijk, helder.

ik heb een type 22-radiator van 200 bij 60, iets van 3500W volgens tabellen die ik op internet vind. Zo'n vermogen valt sowieso weinig meer aan af te stellen volgens de tabel van Heimeier, delta-t is automatisch toch al groot genoeg in theorie. Wel jammer, want het water suist er behoorlijk doorheen zo te horen. Waarschijnlijk is m'n cv-pomp gewoon te sterk, 95W, niet modulerend, niet instelbaar. Heb inmiddels een condensator besteld waarmee je het vermogen van de pomp schijnbaar kunt verminderen.

Als ik in de app afmetingen radiator invul en t-aanvoer, (gewenste?) t-retour en (gewenste?) t-ruimte, dan krijg ik inderdaad een vermogen en debiet te zien, maar geen a-exact-instelling. Of moet ik dan zelf het gewenste debiet invullen onder het kopje radiatorafsluiters?

Ik heb 80m3 te verwarmen in de woonkamer, op internet vind ik dat ik wel tussen de 5000 en 6000 vermogen nodig heb. Als ik dat vermogen wil halen, moet ik wel omhoog met m'n aanvoer-temperatuur (naast de 200x60 t22-radiator heb ik ook nog een 182x90 enkele designradiator). Vreemd, ik had niet het idee dat mijn systeem met de huidige lage instelling moeite had om 20 graden te bereiken. Of is die 5000-6000 alleen nodig als het buiten -20 is of zo?

[ Bericht 8% gewijzigd door woekele op 22-12-2014 09:14:15 ]
pi_147836612
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 08:43 schreef woekele het volgende:
ik heb een type 22-radiator van 200 bij 60, iets van 3500W volgens tabellen die ik op internet vind. Zo'n vermogen valt sowieso weinig meer aan af te stellen volgens de tabel van Heimeier, delta-t is automatisch toch al groot genoeg in theorie. Wel jammer, want het water suist er behoorlijk doorheen zo te horen. Waarschijnlijk is m'n cv-pomp gewoon te sterk, 95W, niet modulerend, niet instelbaar. Heb inmiddels een condensator besteld waarmee je het vermogen van de pomp schijnbaar kunt verminderen.
Da's wel jammer van de pomp, die takkeherrie van radiatoren word je ook niet blij van... Het is dan ook zo neem ik aan dat je ketel de pomp helemaal niet regelt?

Als de ketel het dan toch niet uitmaakt wat de pomp doet, zou je eventueel kunnen overwegen 'n geval zoals de Grundfos Alpha2 of Wilo Stratos erin te zetten: is automatisch modulerend zonder externe input (van bijv. een ketel). Sla je 2 vliegen in 1 klap: energieverbuik van je pomp omlaag + water wat niet langer onnodig hard door je leidingen giert...

quote:
Als ik in de app afmetingen radiator invul en t-aanvoer, (gewenste?) t-retour en (gewenste?) t-ruimte, dan krijg ik inderdaad een vermogen en debiet te zien, maar geen a-exact-instelling. Of moet ik dan zelf het gewenste debiet invullen onder het kopje radiatorafsluiters?
Ik gebruik zelf de IOS versie, ik weet niet of de android versie op dezelfde manier werkt. Wat je kan doen is eerst onder 'Radiator valves' de A-Exact selecteren. Vervolgens ga je dan naar 'radiator power' en vul je alles in. Als je dan teruggaat naar 'radiator valves' heeft de app automatisch de flow overgenomen en zie je de instelling die je moet gebruiken. Scheelt opnieuw invoeren :) De retour en ruimte temperaturen zijn de gewenste waarden trouwens...

quote:
Ik heb 80m3 te verwarmen in de woonkamer, op internet vind ik dat ik wel tussen de 5000 en 6000 vermogen nodig heb. Als ik dat vermogen wil halen, moet ik wel omhoog met m'n aanvoer-temperatuur (naast de 200x60 t22-radiator heb ik ook nog een 182x90 enkele designradiator). Vreemd, ik had niet het idee dat mijn systeem met de huidige lage instelling moeite had om 20 graden te bereiken. Of is die 5000-6000 alleen nodig als het buiten -20 is of zo?
Dat vermogen is bedoeld om je kamer op de gewenste temp te houden bij een buitentemperatuur van -10 graden.

Ik zou de aanvoer pas omhoog gooien als je merkt dat ondanks continu stoken je kamer niet meer op temperatuur blijft, anders is 't ook maar zonde. Mocht 't ooit nog 's -30 worden, dan zullen we tegen die tijd wel weer massaal op 90 graden aanvoer zitten :)

[ Bericht 2% gewijzigd door riedje op 22-12-2014 14:21:18 ]
pi_147846106
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 11:32 schreef riedje het volgende:
Da's wel jammer van de pomp, die takkeherrie van radiatoren word je ook niet blij van... Het is dan ook zo neem ik aan dat je ketel de pomp helemaal niet regelt?

Als de ketel het dan toch niet uitmaakt wat de pomp doet, zou je eventueel kunnen overwegen 'n geval zoals de Grundfos Alpha2 of Wilo Stratos erin te zetten
Klopt, hij regelt hem alleen aan/uit, that's it. Ik ga over een jaar een nieuwe ketel aanschaffen. Voor nu biedt hopelijk de condensator van paar euro soelaas.

quote:
Dat vermogen is bedoeld om je kamer op de gewenste temp te houden bij een buitentemperatuur van -10 graden.
Duidelijk, bedankt.

Als je hem op standje 15 zet, is dat dan trouwens hetzelfde als een normale radiatorknop? Of knijpt hij dan nog steeds wel wat?

[ Bericht 7% gewijzigd door woekele op 22-12-2014 19:33:21 ]
pi_147854929
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 16:21 schreef woekele het volgende:

[..]

Klopt, hij regelt hem alleen aan/uit, that's it. Ik ga over een jaar een nieuwe ketel aanschaffen. Voor nu biedt hopelijk de condensator van paar euro soelaas.

Da's wel iets voordeliger dan een nieuwe pomp van 200 euro ^O^

quote:
Als je hem op standje 15 zet, is dat dan trouwens hetzelfde als een normale radiatorknop? Of knijpt hij dan nog steeds wel wat?
Ja hoor, hij knijpt nog steeds hoor! Wat je moet doen als je meer nodig is me wel een raadsel, het alternatief - de dynamic valve van Danfoss - is nog beperkter, die gaat 'maar' tot 135 l/h... Waarschijnlijk vervangen door 2 radiatoren ofzo... :?
pi_147874110
Dank voor alle info, riedje.

Ik ga komende tijd, in navolging van Nightlife eens proberen wat er gebeurt als ik bijvoorbeeld probeer alleen mijn badkamer of slaapkamer te verwarmen en voor de rest niks. Ben benieuwd of bij mij de ketel dan ook continu afslaat.
pi_147877337
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 14:17 schreef woekele het volgende:
Leandres, wie weet begint de TPI (of low load zoals ze het noemen) pas bij 0,5 graad onder de gewenste temperatuur? Of houdt jouw grafiek pas op als de gewenste temperatuur ook daadwerkelijk bereikt is? Dan snap ik ook niet waarom hij ineens geen low load/tpi zou doen. Waar heb je minimale-aan-tijd en schakelingen-per-uur op staan?
Ik heb werkelijk geen idee. De laatste dagen stookt hij gewoon probleemloos in een keer door. Om 08.00 uur zet ik via het programma de zone automatisch uit. Dus ik kan niet nagaan wanneer die stopt en of er overshoot is.

Ik heb de schakelingen zo laag mogelijk staan; 3x per uur. De minimale aan tijd staat op 5 minuten.

quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 23:10 schreef riedje het volgende:

[..]

Het radiatorvermogen in de tabel van de A-exact handleiding is wel gerelateerd aan de temperatuur, maar alleen maar indirect: gegeven een bepaalde aanvoertemperatuur en gewenste delta T heeft je radiator dus een bepaald vermogen. Zodra je dat vermogen weet kun je de bijbehorende instelwaarde vinden, de aanvoertemp heb je dan niet meer nodig.

Voorbeeldje: je hebt een radiator type 22, 90 cm breed, 60 cm hoog en je hebt een aanvoer van 60 C en delta T van 20:

Online zijn er verschillende tools om het vermogen te berekenen, dat is in dit geval ± 750 W. Met dit vermogen en de delta T kijk je in de tabel: instelwaarde = 3.

Als je het dan helemaal zelf wilt berekenen: bereken de flow (= 0.86 * P / dT = 0.86 * 0.750/20): 32 l/h. Delen door 10 en je hebt in je instelwaarde.

Maar... het gemak dient de mens: de fabrikant van de a-exact heeft een tool, HyTools, die dat alles voor je kan berekenen: je vult afmetingen van de radiator in, temperaturen en en die rekent meteen voor je uit wat het vermogen, flow en instelwaarde is. (Android en IOS).
Super handige tool! Tnx. Alleen jammer dat ik daarmee niet de Danfoss RA instelwaarde kan berekenen. Of kan dit wel en kijk ik erover heen?
  dinsdag 23 december 2014 @ 13:07:10 #140
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147877546
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 12:59 schreef Leandres het volgende:
Super handige tool! Tnx. Alleen jammer dat ik daarmee niet de Danfoss RA instelwaarde kan berekenen. Of kan dit wel en kijk ik erover heen?
De instelwaarde voor de Danfoss RA staat gewoon in de PDF op de Danfoss site :)
pi_147878221
Heb ik helaas zelf niet kunnen vinden op de Danfoss site. Op welk document doel je precies? En hoe kan deze tool dan het beste gebruikt worden? In de rekenmachine optie zie ik diverse rekenmethodes.
  dinsdag 23 december 2014 @ 14:24:08 #142
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147880160
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 december 2014 13:28 schreef Leandres het volgende:
Heb ik helaas zelf niet kunnen vinden op de Danfoss site. Op welk document doel je precies? En hoe kan deze tool dan het beste gebruikt worden? In de rekenmachine optie zie ik diverse rekenmethodes.
http://klimaatregeling.da(...)U17532709_SIT40.html
pi_147917751
Ik heb nu in een kamer de temp verhoogt met de HR92 naar 16 graden, maar in de evotouch zie er niets van terug, al laat hij wel een hogere huidige temp (16,5 graden) zien als dat ik hem ingesteld had (5 graden) maar die zou dan toch ook naar 16 graden moeten gaan?
Er hoort toch een stopwatch of een mobiel in te komen als je de temp handmatig verhoogt?
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_147918525
Niet als je verstelt op een HR92. Is al vaak langsgekomen. De Evotouch 'weet' niet dat een HR92 handmatig hoger of lager is ingesteld. Hij merkt wel dat die HR92 ineens warmte vraagt terwijl de ingestelde temperatuur volgens Evotouch allang bereikt is. Maar goed, kleine fuck-up in het Evohome-systeem. Met de Round Wireless werkt het wel overigens. Als je die verstelt, zie je het ook terug in de zone op de Evotouch.
pi_147922250
Ok, kon het even niet zo snel terugvinden, misschien een idee om vaak voorkomende vragen in de topic start te zetten?
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_147948188
Ik zou graag de ts even aanpassen, echter ontbreekt deze optie?
pi_147954828
TS aangepast :) Dank Vonkenboer :)
pi_147963856
Super!
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_147985755
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 14:25 schreef woekele het volgende:
[...]
. Met de Round Wireless werkt het wel overigens. Als je die verstelt, zie je het ook terug in de zone op de Evotouch.
Dat werkt dus alleen met de nieuwe Round wireless met grote cijfers. Hievan na drie weken bevestiging gekregen van de Honeywell helpdesk, maar geen verklaring waarom er in de gebruiksaanwijzing van de oude round wireless staat dat deze well compatibel is met evohome.
Hopelijk krijg ik via marktplaats nog wat van mijn geld terug.
Peter
pi_148001160
Het zou me niks verbazen als er ook nog een nieuw type radiatorknop (HR93?) komt waar het wel op werkt. Volgens mij is dat echt een foutje geweest in het ontwerp/productie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')