Dat zou best kunnen kloppen. Dit heeft te maken dat een ketel zelf ook moduleert op z'n retour temperatuur. Hiermee is de meeste winst (en rendement) te halen. Wanneer je alles waterzijdig ingeregeld hebt dan heb je een optimaal systeem.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:48 schreef ST-eetje het volgende:
Besparing met een modulerende thermostaat schijnt maar iets van 3% te zijn ten opzichte van een aan/uit.
Het radiatorvermogen in de tabel van de A-exact handleiding is wel gerelateerd aan de temperatuur, maar alleen maar indirect: gegeven een bepaalde aanvoertemperatuur en gewenste delta T heeft je radiator dus een bepaald vermogen. Zodra je dat vermogen weet kun je de bijbehorende instelwaarde vinden, de aanvoertemp heb je dan niet meer nodig.quote:Op zondag 21 december 2014 17:05 schreef woekele het volgende:
PS: @Riedje: ik heb inmiddels 1 A-Exactkraan binnen, om te testen. Weet iemand of de radiatorsvermogens genoemd in de handleiding van de A-Exact gebasseerd zijn op aanvoertemp van 90 of 75 of 65? Want dat bepaalt op welke stand je hem moet zetten.
Heb 't zelf ook gecontroleerd met een IR meter. Je moet wel even een minuut of 10 goed doorstoken voordat je begint met meten, maar de delta T was spot on! Mag ook wel, als je ziet wat je voor die a-exact moet neertellenquote:Heb ook IR-temperatuurmeters besteld om zelf de aanvoer/retour te kunnen checken, zo kan ik het proefondervindelijk instellen. Maar beginnen met de instelling uit de handleiding is misschien wel handig.
Da's wel jammer van de pomp, die takkeherrie van radiatoren word je ook niet blij van... Het is dan ook zo neem ik aan dat je ketel de pomp helemaal niet regelt?quote:Op maandag 22 december 2014 08:43 schreef woekele het volgende:
ik heb een type 22-radiator van 200 bij 60, iets van 3500W volgens tabellen die ik op internet vind. Zo'n vermogen valt sowieso weinig meer aan af te stellen volgens de tabel van Heimeier, delta-t is automatisch toch al groot genoeg in theorie. Wel jammer, want het water suist er behoorlijk doorheen zo te horen. Waarschijnlijk is m'n cv-pomp gewoon te sterk, 95W, niet modulerend, niet instelbaar. Heb inmiddels een condensator besteld waarmee je het vermogen van de pomp schijnbaar kunt verminderen.
Ik gebruik zelf de IOS versie, ik weet niet of de android versie op dezelfde manier werkt. Wat je kan doen is eerst onder 'Radiator valves' de A-Exact selecteren. Vervolgens ga je dan naar 'radiator power' en vul je alles in. Als je dan teruggaat naar 'radiator valves' heeft de app automatisch de flow overgenomen en zie je de instelling die je moet gebruiken. Scheelt opnieuw invoeren De retour en ruimte temperaturen zijn de gewenste waarden trouwens...quote:Als ik in de app afmetingen radiator invul en t-aanvoer, (gewenste?) t-retour en (gewenste?) t-ruimte, dan krijg ik inderdaad een vermogen en debiet te zien, maar geen a-exact-instelling. Of moet ik dan zelf het gewenste debiet invullen onder het kopje radiatorafsluiters?
Dat vermogen is bedoeld om je kamer op de gewenste temp te houden bij een buitentemperatuur van -10 graden.quote:Ik heb 80m3 te verwarmen in de woonkamer, op internet vind ik dat ik wel tussen de 5000 en 6000 vermogen nodig heb. Als ik dat vermogen wil halen, moet ik wel omhoog met m'n aanvoer-temperatuur (naast de 200x60 t22-radiator heb ik ook nog een 182x90 enkele designradiator). Vreemd, ik had niet het idee dat mijn systeem met de huidige lage instelling moeite had om 20 graden te bereiken. Of is die 5000-6000 alleen nodig als het buiten -20 is of zo?
Klopt, hij regelt hem alleen aan/uit, that's it. Ik ga over een jaar een nieuwe ketel aanschaffen. Voor nu biedt hopelijk de condensator van paar euro soelaas.quote:Op maandag 22 december 2014 11:32 schreef riedje het volgende:
Da's wel jammer van de pomp, die takkeherrie van radiatoren word je ook niet blij van... Het is dan ook zo neem ik aan dat je ketel de pomp helemaal niet regelt?
Als de ketel het dan toch niet uitmaakt wat de pomp doet, zou je eventueel kunnen overwegen 'n geval zoals de Grundfos Alpha2 of Wilo Stratos erin te zetten
Duidelijk, bedankt.quote:Dat vermogen is bedoeld om je kamer op de gewenste temp te houden bij een buitentemperatuur van -10 graden.
Da's wel iets voordeliger dan een nieuwe pomp van 200 euroquote:Op maandag 22 december 2014 16:21 schreef woekele het volgende:
[..]
Klopt, hij regelt hem alleen aan/uit, that's it. Ik ga over een jaar een nieuwe ketel aanschaffen. Voor nu biedt hopelijk de condensator van paar euro soelaas.
Ja hoor, hij knijpt nog steeds hoor! Wat je moet doen als je meer nodig is me wel een raadsel, het alternatief - de dynamic valve van Danfoss - is nog beperkter, die gaat 'maar' tot 135 l/h... Waarschijnlijk vervangen door 2 radiatoren ofzo...quote:Als je hem op standje 15 zet, is dat dan trouwens hetzelfde als een normale radiatorknop? Of knijpt hij dan nog steeds wel wat?
Ik heb werkelijk geen idee. De laatste dagen stookt hij gewoon probleemloos in een keer door. Om 08.00 uur zet ik via het programma de zone automatisch uit. Dus ik kan niet nagaan wanneer die stopt en of er overshoot is.quote:Op zaterdag 20 december 2014 14:17 schreef woekele het volgende:
Leandres, wie weet begint de TPI (of low load zoals ze het noemen) pas bij 0,5 graad onder de gewenste temperatuur? Of houdt jouw grafiek pas op als de gewenste temperatuur ook daadwerkelijk bereikt is? Dan snap ik ook niet waarom hij ineens geen low load/tpi zou doen. Waar heb je minimale-aan-tijd en schakelingen-per-uur op staan?
Super handige tool! Tnx. Alleen jammer dat ik daarmee niet de Danfoss RA instelwaarde kan berekenen. Of kan dit wel en kijk ik erover heen?quote:Op zondag 21 december 2014 23:10 schreef riedje het volgende:
[..]
Het radiatorvermogen in de tabel van de A-exact handleiding is wel gerelateerd aan de temperatuur, maar alleen maar indirect: gegeven een bepaalde aanvoertemperatuur en gewenste delta T heeft je radiator dus een bepaald vermogen. Zodra je dat vermogen weet kun je de bijbehorende instelwaarde vinden, de aanvoertemp heb je dan niet meer nodig.
Voorbeeldje: je hebt een radiator type 22, 90 cm breed, 60 cm hoog en je hebt een aanvoer van 60 C en delta T van 20:
Online zijn er verschillende tools om het vermogen te berekenen, dat is in dit geval ± 750 W. Met dit vermogen en de delta T kijk je in de tabel: instelwaarde = 3.
Als je het dan helemaal zelf wilt berekenen: bereken de flow (= 0.86 * P / dT = 0.86 * 0.750/20): 32 l/h. Delen door 10 en je hebt in je instelwaarde.
Maar... het gemak dient de mens: de fabrikant van de a-exact heeft een tool, HyTools, die dat alles voor je kan berekenen: je vult afmetingen van de radiator in, temperaturen en en die rekent meteen voor je uit wat het vermogen, flow en instelwaarde is. (Android en IOS).
De instelwaarde voor de Danfoss RA staat gewoon in de PDF op de Danfoss sitequote:Op dinsdag 23 december 2014 12:59 schreef Leandres het volgende:
Super handige tool! Tnx. Alleen jammer dat ik daarmee niet de Danfoss RA instelwaarde kan berekenen. Of kan dit wel en kijk ik erover heen?
http://klimaatregeling.da(...)U17532709_SIT40.htmlquote:Op dinsdag 23 december 2014 13:28 schreef Leandres het volgende:
Heb ik helaas zelf niet kunnen vinden op de Danfoss site. Op welk document doel je precies? En hoe kan deze tool dan het beste gebruikt worden? In de rekenmachine optie zie ik diverse rekenmethodes.
Dat werkt dus alleen met de nieuwe Round wireless met grote cijfers. Hievan na drie weken bevestiging gekregen van de Honeywell helpdesk, maar geen verklaring waarom er in de gebruiksaanwijzing van de oude round wireless staat dat deze well compatibel is met evohome.quote:Op woensdag 24 december 2014 14:25 schreef woekele het volgende:
[...]
. Met de Round Wireless werkt het wel overigens. Als je die verstelt, zie je het ook terug in de zone op de Evotouch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |