----quote:Op dinsdag 16 december 2014 13:28 schreef woekele het volgende:
Even een off-topic vraagje tussendoor: bij waterzijdig inregelen hebben ze het altijd over debiet en delta T enzo. Maar ze nemen daarbij nooit mee wat de huidige temperatuur in de kamer is.
De verwarming zal wel iets meer afgeven, maar het verschil is niet wereldschokkend. Als een radiator een vermogen heeft van 1000 W bij 75/65/20 en de kamertemperatuur daalt naar 15 graden, dan zal die zelfde radiator een maximaal vermogen hebben van 1123 W.quote:Ik kan me voorstellen dat als de temperatuur in de kamer heel laag is, dat een verwarming dan veel meer warmte afgeeft (grotere delta T) dan wanneer het al warm is in de kamer? Hoe kun je een verwarming dan afregelen op een bepaalde delta T? Als je de temperatuur niet weet?
Van mijn installateur kreeg ik de volgende tip mee voor het inregelen op dT:quote:Op dinsdag 16 december 2014 13:28 schreef woekele het volgende:
Even een off-topic vraagje tussendoor: bij waterzijdig inregelen hebben ze het altijd over debiet en delta T enzo. Maar ze nemen daarbij nooit mee wat de huidige temperatuur in de kamer is. Ik kan me voorstellen dat als de temperatuur in de kamer heel laag is, dat een verwarming dan veel meer warmte afgeeft (grotere delta T) dan wanneer het al warm is in de kamer? Hoe kun je een verwarming dan afregelen op een bepaalde delta T? Als je de temperatuur niet weet?
Dat ik bij mijn ketel moet zitten om dit in de gaten te houden vind ik een van de irritante dingen van de evohome. Zit te denken aan een opentherm gateway, maar ja, is ook niet gratis natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 december 2014 11:39 schreef microkid het volgende:
[..]
Ik denk toch dat er in jullie configuratie iets vreemds zit. Ik lees dat het bij sommigen meer dan een uur duurt om een graad te verwarmen, of zelfs na 2 uur nog steeds niet de gewenste temp. Dat lijkt me dan eerder in de ketel zitten dan in de EvoHome, want zolang de temperatuur niet bereikt is zal hij continu om warmte blijven vragen. Ter info: bij mij krijg ik het in een uur van 17 naar 21 graden. Ketel brandt continu door en stopt pas zodra de 21 in zicht komt en de retourtemp te hoog op loopt.
@stat: ga anders eens bij je ketel zitten om te kijken wat hij doet bij zo'n situatie. Waar woon je trouwens?
Plaatjes zal ik even in TS zetten in het weekend.quote:Op maandag 15 december 2014 19:40 schreef Mickroz het volgende:
Ik weet niet of deze al bekend is, of dat de topicstart aangepast kan worden, maar vond deze wel handig.
[ afbeelding ]
Ik kwam ook deze tegen, deze heeft een andere layout?
Edit: nvm, is een instelling van het timeout scherm
[ afbeelding ]
Ik heb A-Exact ventielen, wat voor pomp je hebt maakt niet heel veel uit op zich. Modulerend zal wat langzamer gaan draaien maar niet modulerend zal water gewoon rond blijven pompen zolang er 1 of meerdere radiatoren open staan.quote:Op woensdag 17 december 2014 06:52 schreef woekele het volgende:
En stel dat je alles netjes hebt 'afgeknepen' via a-exact, maar je hebt geen modulerende pomp, duwt die pomp dan niet alsnog alles er volle snelheid doorheen? Of krijgt de pomp gewoon zoveel weerstand dat hij toch echt minder snel gaat pompen?
Hmmm, en a-exact is er niet in dubbelhaaks zo te zien. En ook niet in dubbele onderblokken. In elk geval vast eentje besteld, voor radiator in de woonkamer. Die suist nogal namelijk.
Wellicht dat het systeem tijd nodig heeft om zich aan de instelling 'optimale stop' aan te passen...Give it a week or two...quote:Op woensdag 17 december 2014 22:47 schreef simonmo het volgende:
Ik heb tot nu toe weinig tot geen klachten , denk dat alles goed draait alhoewel ik de laatste tijd de ketel niet monitor.
Van de week voor t eerst weer een instelling veranderd, namelijk de optimale stop aangezet voor alle zones/ adaptieve start stond altijd al aan en heb ik aan laten staan.
Nu de optimale stop aanstaat krijg ik de woonkamer niet meer op temp. Die laatste graad duurt een eeuwigheid als ie t al op temp. Krijgt. Woonkamer wordt geregeld door de evotouch.
De andere 11 zones geregeld door round wireless schijnt er iets minder moeite mee te hebben.
Maar blijkbaar door de optimale stop houd ie gewoon op met stoken voordat de gewenste temp is bereikt .
Wolvega/ Friesland
Bedoel natuurlijk de zwarte ringquote:Op maandag 15 december 2014 20:10 schreef p51d het volgende:
[..]
Ik gebruik gewoon de default instelling, wel ervoor zorgen dat je de witte ring helemaal linksom tot de aanslag draait en dan de knop plaatsen. Zelf heb ik nog geen problemen ondervonden.
Of het water stroomt of niet dat maakt niet uit alleen zorg ik er altijd voor dat de ketel niet aan kan springen (geen warmtevraag)quote:Op donderdag 18 december 2014 08:38 schreef woekele het volgende:
En in het geval van de HR80, de paarse ringTrouwens: moet je het monteren van een knop juist doen als er water stroomt, of juist als het systeem in rust is, of maakt het niet uit?
Uitslag van de polls is wel vrij duidelijk trouwens
94% wil echte weergave van gemeten temperatuur.
97% wil de warmtevraag kunnen zien.
Poll: Wil jij op Evotouch kunnen zien wanneer er warmtevraag is?
• nee, hoef ik niet te zien
• ja, ik heb genoeg aan één vlam-icoontje
• ja, ik wil één procentuele weergave
• ja, ik wil een vlam-icoontje voor elke zone
• ja, een procentuele weergave van elke zone
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Poll: Op Evotouch de precieze gemeten temperatuur kunnen zien?
• Huidige afronding richting setpoint = Prima
• Wil echt gemeten temp zien, stapjes van 0.5
• Ik wil tot op tiende nauwkeurig kunnen zien
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
De a-exact kan tot een druk van 60 kPa het debiet op het ingestelde niveau houden. Zolang je je pomp niet vol op 100% zet met alle radiatoren dicht zou je daar niet eens in de buurt van moeten komen, dus 'knijp away'quote:Op woensdag 17 december 2014 06:52 schreef woekele het volgende:
En stel dat je alles netjes hebt 'afgeknepen' via a-exact, maar je hebt geen modulerende pomp, duwt die pomp dan niet alsnog alles er volle snelheid doorheen? Of krijgt de pomp gewoon zoveel weerstand dat hij toch echt minder snel gaat pompen?
Ongetwijfeld verschilt dat van installatie tot installatie, maar in mijn geval merkte ik dat de ketel veel harder stookte (met bijbehorend gasverbruik) ten opzichte van gelijke warmtevraag met OT.quote:Op vrijdag 19 december 2014 19:48 schreef ST-eetje het volgende:
Besparing met een modulerende thermostaat schijnt maar iets van 3% te zijn ten opzichte van een aan/uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |