abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:53:47 #276
438101 alleszinskrom
Krom, krommer, kromst
pi_149132277
registreer om deze reclame te verbergen
Zo,

De regelunit zit voor mijn vloerverwarming. Met het water van de installatie eraf meteen maar 2 radiatoren voorzien van thermostaatkranen, waar ik straks weer de HR92 op kan monteren.

Nadat ik het systeem gevuld had, en het heb laten werken liep merkte ik dat ik geen warm water meer kreeg. Ben bij de ketel gaan kijken en die gaf een storing aan (E.1 (avanta ketel)). Proberen de boel nogmaals te ontluchten en de ketel gereset. Werkte weer prima, voor even.

Klaarblijkelijk gaat hij in storing vanwege druk. Pomp wil rondpompen, maar kan niet genoeg doorstroming krijgen. Zet ik namelijk 1 thermostaankraan open, dan schiet de ketel niet meer in storing. Dit is dus de reden van de bypass die ik mag gaan maken? Vreemd eigenlijk dat als er 1 zone om een beetje warm water vraagt, de ketel zijn druk niet kwijt kan omdat de rest van de zone's "gesloten" zijn.

Wat zou de beste plek zijn voor de bypass? ik lees 2 soorten verhalen. Zo ver mogelijk bij de ketel vandaan, en zo dichtbij mogelijk. bij veraf, dan zou de mooiste oplossing zijn bij de vloerverwarming-verdeler. Dit komt mij niet zo gunstig uit, omdat ik daar weinig plek heb om op de (vooral) aanvoer een T te monteren en dan weer aan te sluiten op de thermostaatkraan (aanvoerleiding komt uit de muur, voorzien van een geperste knie, die rechtrstreeks op de thermostaatkraan zit, die weer direct op het verdeelblok zit). De regelunit zit op de afvoer van het systeem, niet de meest ideaalste oplossing, maja... plekgebrek.... Een andere oplossing zou zijn om de bypass om de verdeelunit te leiden. Mocht de ketel dan druk opbouwen, wordt het water hooguit door het verdeelblok gejast. Lijkt me ook niet helemaal zoals het zou moeten.
Zou de bypass zo dicht mogelijk bij de ketel moeten zitten, dan mag ik weer gaan zagen en knellen ben ik bang.
pi_149184394
Het er iemand een idee van het energie verbruik (Watt/uur) van zowel de

gateway als de lader van de controller...

Het zal waarschijnlijk niet veel zijn...Maar gezien deze zowat 24/7 zullen draaien is dit

toch een jaarlijkse kost om rekening mee te houden...

Thx...

Edit...

Gateway 5W/Uur
Lader 2.5W/Uur

Totaal dus 7.5W/uur...ofwel 65kW/Jaar...

[ Bericht 15% gewijzigd door Wally.D op 30-01-2015 13:33:57 ]
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_149248101
Beste forum leden, al enige tijd mijn licht opgestoken in dit topic. De twijfel was groot voor de aanschaf, maar begin dit jaar toch gedaan. Ik heb nu een Evo Home met 8 HR92 knoppen en gateway en een OT module. Alles zo geÔnstalleerd eigenlijk zeer eenvoudig. De Evo Touch is de temperatuur voeler in de woonkamer. Voorheen had/heb ik een Chronotherm 4 modulation. Ketel is een Intergas Kombi Kompact 36/30.
Het volgende valt mij op, de OT module moduleert niet, bij het op temperatuur zijn van de woonkamer en vanuit de andere zones is er zeker geen vraag dan start de ketel op maximum temp (staat bij mij op 55 graden) en blijft daar. Dan is de temp snel bereikt en slaat de ketel in brander beveiliging, dan op na draaien (staat bij mij op 3 minuten). Dan begint de hele cyclus opnieuw. Heel soms zie ik een lagere temperatuurvraag maar die loopt weer snel op naar de max ingestelde temperatuur.
Ik heb alles gerest en weer opnieuw ingesteld maar geen verbetering.
Enig idee hoe dit komt?
pi_149269412
registreer om deze reclame te verbergen
Het is een fout om te denken dat er geen vraag is als een ruimte op temperatuur is. Als de ruimte op temperatuur is, gaat Evohome die temperatuur onderhouden door elke X minuten even aan te sturen. Als je maar weinig radiatoren open hebt, en als die bovendien maar weinig vermogen afgeven door een lage aanvoer-temperatuur, zal je ketel al snel teveel vermogen hebben (ook bij maximaal moduleren) en dus snel over de maximum temperatuur heengaan en afslaan.
pi_149317673
Beste Woekele, je bevestigd mijn vermoeden. Er staan maar 4 verwarmingen open waarvan er 2 een jaga mini's zijn. De warmte vraag weet ik zeker omdat de andere zones op een temperatuur staan ingesteld minimaal 4 graden lager dan de aangegeven temperatuur op de HR92, er zou dus vanuit die zones geen vraag mogen zijn.
Als ik het vermogen terugschroef dan duurt het te lang voordat de ruimte warm is. Als ik de temperatuur hoger instel krijgen de radiatoren een hoger vermogen, maar nog steeds niet genoeg om het minimale vermogen van de ketel weg te stoken. Zou het voor de ketel en het verbruik niet uitmaken dat deze zo veel aan en uit springt en op max ingestelde temperatuur draait? Ik blijf het vreemd vinden dat bij een ruimte op temperatuur de vraag steeds maximaal is.
pi_149318798
volgens mij is het bij Honeywell Opentherm zo dat hij bij elke cyclus de eerste paar seconden vol vermogen vraagt (om zeker te weten dat de ketel aan gaat) en daarna pas een lagere vraag stuurt.

als het goed is, heb je om de 10 minuten zo'n cyclus, dus bijvoorbeeld: 10 seconden 100%, 50 seconden 50% en dan 9 minuten niks. Dan weer 10 seconden 100%, 50 seconden 50% en 9 minuten niks, etc.

let op: ik heb zelf geen OT, maar aan/uit, dus kan het niet bevestigen, het is alleen wat ik her en der gelezen heb.
pi_149327513
registreer om deze reclame te verbergen
Het wordt mij meer en meer duidelijk dat dit systeem meer mankementen bevat dan mij lief is...

1. Temp. overshoot
2. Ongevraagd aanjagen van ketel/pomp
3. Controller en HR92 knoppen die de communicatie verliezen...moeten hercalibreerd worden...
4. De app die via de gateway kuren vertoond...
5. Spontane reboot controller
6. Niemand die kan vertellen wat de levensduur van de HR92 is...(toch wel een essentiŽel en duur onderdeel van dit systeem)
7. Een 'state of the art' systeem waarvan de firmware middeleeuws is (meer dan 1 jaar bedraagt) en bovendien voor de gewone gebruiker niet te updaten valt...
8. Honeywell die op rechtstreekse en pertinente vragen hieromtrent doet alsof zijn/haar neus bloedt...

Als den deze + 800 § moet uitgeven aan zulk een systeem...dan pas ik voorlopig...

Mij lijkt het dat de sop de kool niet waard is en ik blijf dus voorlopig met mijn Wireless Chromoterm CM927 werken...Die doet namelijk wel precies wat ik wil...
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_149327673
Schot in de roos Wally.D
pi_149327866
En dat zeggen we niet zomaar...

Volg Honeywell ook op twitter...Promotie maken doen ze genoeg...antwoorden op vragen niet...

Op een Engels forum volg ik de 'experten' die rond pertinente vragen dansen alsof het een lust is en oplossingen aandragen voor problemen een 'smart' systeem onwaardig !!!

Nieuwe firmware voor mijn flatscreen...iPhone of BT-headset is binnen de 10 minuten geinstalleerd...

Honeywell staat dit niet toe omwille van 'security reasons'...(moet den deze toch wel lachen)

Zelfs een tech savvy gebruiker zou van dit systeem horendul worden...

Dit krijg ik echt aan mijn vrouw ( die nog maar net met de iPad overweg kan) niet verkocht !!!
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_149340624
1. Temp. overshoot

Heb ik inderdaad. Van toepassing wanneer je ketel genoeg vermogen heeft om je zone binnen de minimum-aan-tijd op te warmen.

2. Ongevraagd aanjagen van ketel/pomp

Geen last van (behalve in omstandigheden van punt 1).

3. Controller en HR92 knoppen die de communicatie verliezen...moeten hercalibreerd worden...

Geen last van.

4. De app die via de gateway kuren vertoond...

Geen last van.

5. Spontane reboot controller

Geen last van.

6. Niemand die kan vertellen wat de levensduur van de HR92 is...(toch wel een essentiŽel en duur onderdeel van dit systeem)

Geen idee inderdaad. Nog geen problemen mee.

7. Een 'state of the art' systeem waarvan de firmware middeleeuws is (meer dan 1 jaar bedraagt) en bovendien voor de gewone gebruiker niet te updaten valt...

Ik vind het opzich niet erg als er geen nieuwe firmware is. Behalve als er iets te fixen valt natuurlijk :)

8. Honeywell die op rechtstreekse en pertinente vragen hieromtrent doet alsof zijn/haar neus bloedt...

Mee eens. Support van Honeywell is erg moeilijk te doordringen.

Tech savvy-gebruiker-verhaal: de bediening is heel simpel. Installatie vond ik ook best meevallen.
pi_149341682
En of er nix te fixen valt...

http://www.automatedhome.(...)p?13-Heating-Control

Read it...and weep...
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_149342036
Ja, op internet kun je altijd negatieve stukken vinden. Zo ook mijn verhaal over te ver doorstoken. Maar verder heb ik nergens last van. Je linkt trouwens bijvoorbeeld ook naar een topic-lijst met topics van allerhande aard, niet alleen problemen.
pi_149343232
Hier ook een zeer tevreden gebruiker, en ook daadwerkelijk besparing ondervonden. En t comfort van verschillende zones.

En software update doen ze over de gateway, consument heeft dat niet door als dat gebeurt. ( is mij ingefluisterd)
pi_149344351
De gateway wordt dan geupdate...Niet de controller...

Die draait bij iedereen de Januari 2014 versie...

Het gaat er bij mij om dat eenmaal het systeem is geinstalleerd

dat na de inleerperiode het feilloos zou moeten werken...

Niet dat je allerhande fixes moet uitvoeren die alleen maar symptomatisch zijn

en niet het probleem op zich oplossen...

Vb. Override maar eens zone via de HR92 een paar minuten voor ie aan zijn volgende

setpoint komt... De kans zit er dan dik in dat de controller pas het signaal krijgt nadat de

start van het setpoint voorbij is...waardoor de manueel ingestelde temp aangehouden blijft

tot het volgende setpoint...
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
  woensdag 4 februari 2015 @ 08:24:42 #290
13698 microkid
speaks digitalk
pi_149348768
1. Temp. overshoot
Geen last van.

2. Ongevraagd aanjagen van ketel/pomp
Geen last van.

3. Controller en HR92 knoppen die de communicatie verliezen...moeten hercalibreerd worden...
Geen last van (heb HR80).

4. De app die via de gateway kuren vertoond...
Geen last van.

5. Spontane reboot controller
Geen last van.

6. Niemand die kan vertellen wat de levensduur van de HR92 is...(toch wel een essentiŽel en duur onderdeel van dit systeem)
Heb de HR80's al sinds 2010 en still going strong.

7. Een 'state of the art' systeem waarvan de firmware middeleeuws is (meer dan 1 jaar bedraagt) en bovendien voor de gewone gebruiker niet te updaten valt...
Eens. Meer updates en door de gebruiker te updaten is een grote wens.

8. Honeywell die op rechtstreekse en pertinente vragen hieromtrent doet alsof zijn/haar neus bloedt...
Bedrijfspolicy, alles moet via de distributeurs en specialisten lopen.

Als den deze + 800 § moet uitgeven aan zulk een systeem...dan pas ik voorlopig...

Tja, je kan het zo positief of negatief invullen als je zelf wilt. Voor mijzelf weet ik dat dit systeem in 3 huizen nu al voor 4 jaar voor een singnificante besparing op gasverbruik heeft gezorgd en verbeterd comfort. Ik ben dus positief.
pi_149350445
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 22:56 schreef Wally.D het volgende:

Vb. Override maar eens zone via de HR92 een paar minuten voor ie aan zijn volgende

setpoint komt... De kans zit er dan dik in dat de controller pas het signaal krijgt nadat de

start van het setpoint voorbij is...waardoor de manueel ingestelde temp aangehouden blijft

tot het volgende setpoint...
de controller ontvangt uberhaupt geen signaal als je een hr92 overridet. Dus dat is niet de reden. Belangrijker is dat de controller 'denkt' een ander setpoint naar de hr92 te moeten sturen. Dus stel: setpoint is 11. Je zet hem manueel naar 13. En daarna is setpoint weer 11, dan verandert er niks, blijft op 13. Maar als setpoint is 11, manueel is 13 en daarna setpoint is 12, dan zet hij hem gewoon op 12.

PS: waarom type je zo raar met al die enters ertussen?
pi_149361700
Hoi, ben nieuw hier en zit te denken om mijn huis en verwarminginstallatie te voorzien van het evohome systeem. Mijn situatie is als volgt.

woonkamer vloerverwarming (zone 1)
gang/wc/douche vloerverwarming (zone 2)
3 slaapkamers radiatorren (zone 3,4 en 5)
zolder radiator (zone 6)

Op mijn verdeler van de vloerverwarming heb ik 8 strengen. 6 daarvan zijn tbv de woonkamer. 2 daarvan zijn tbv gang, toilet, douche. Ik wil dus 6 zones gaan indelen.

Ik wil dus dmv stelmotoren 220v MT4-230-NC de strengen van de verdeler gaan aansturen. Wat ik mij nu afvraag is of ik deze kan gaan aansturen met de BDR91A1000. In mijn situatie zou ik dus 2 BDR 91 willen gebruiken. 1 BDR91 stuurt 6 stelmotoren aan en de andere twee stelmotoren. Voor zone 1 (6 strengen) wil ik de tempsensor gaan gebruiken in de evotouch. Voor zone 2 (2 strengen) wil ik een tempsensor gaan gebruiken. Omdat ik niet zeker weet of dat gaat werken heb ik al een aantal installateurs gebeld en hen dezelfde vraag gesteld maar de antwoorden waren niet echt geruststellend.

Is er iemand op dit forum die mij kan vertellen of ik goed zit met bovenstaande redenering?

Ik hoor het uiteraard graag en tips zijn welkom
pi_149373918
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 08:24 schreef microkid het volgende:
1. Temp. overshoot
Geen last van.

2. Ongevraagd aanjagen van ketel/pomp
Geen last van.

3. Controller en HR92 knoppen die de communicatie verliezen...moeten hercalibreerd worden...
Geen last van (heb HR80).

4. De app die via de gateway kuren vertoond...
Geen last van.

5. Spontane reboot controller
Geen last van.

6. Niemand die kan vertellen wat de levensduur van de HR92 is...(toch wel een essentiŽel en duur onderdeel van dit systeem)
Heb de HR80's al sinds 2010 en still going strong.

7. Een 'state of the art' systeem waarvan de firmware middeleeuws is (meer dan 1 jaar bedraagt) en bovendien voor de gewone gebruiker niet te updaten valt...
Eens. Meer updates en door de gebruiker te updaten is een grote wens.

8. Honeywell die op rechtstreekse en pertinente vragen hieromtrent doet alsof zijn/haar neus bloedt...
Bedrijfspolicy, alles moet via de distributeurs en specialisten lopen.

Als den deze + 800 § moet uitgeven aan zulk een systeem...dan pas ik voorlopig...

Tja, je kan het zo positief of negatief invullen als je zelf wilt. Voor mijzelf weet ik dat dit systeem in 3 huizen nu al voor 4 jaar voor een singnificante besparing op gasverbruik heeft gezorgd en verbeterd comfort. Ik ben dus positief.
Voor mij gelden dezelfde bevindingen als Microkid
pi_149379554
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:07 schreef hirodaro het volgende:
Ik hoor het uiteraard graag en tips zijn welkom
Ik heb geen verstand van vloerverwarming en strengen en stelmotors, maar die tempsensor moet gewoon kunnen, ik zou daar een nieuwe Round Wireless voor gebruiken.
pi_149467116
Probeer al een tijdje mijn RFG100 internet gateway te koppelen aan mijn evotouch. Maar het lukt niet. Het middelste lampje zou van langzaam knipperen iets sneller moeten knipperen. Maar dat gebeurt niet. Ook geen terugmelding op de evotouch.

- volgens youtube instructie gedaan. RFG alleen aan het stroom. Evotouch vanuit configuratiescherm. Lukt niet
- account aangemaakt en RFG op router aangesloten. Lukt allemaal. Daarna toewijzen.. lukt niet
- kleine afstand en grote afstand (enkele meters) geprobeerd.. maar lukt niet..

Wie heeft nog een suggestive? Kan ik de RFG resetten?

Volgende stap is de aan/uit toewijzen.. maar dat doe ik als laatste (gehoord dat dat beter werkt).

Thanks! E
pi_149473481
RFG100 heeft 1 knop op de onderkant. Als je die paar seconden indrukt, wordt hij gereset. Daarna kan je hem verwijderen en opnieuw koppelen op internet.

Daarna 1 keer kort op het knopje drukken om hem in toewijs-modus te zetten, het lampje moet dan gaan knipperen. Vanuit config Evotouch ook toewijzen. En dan vinden ze elkaar binnen een seconde.
pi_149475884
Hi Woekele,

Thans voor snelle antwoord. Heb echter denk ik alle volgordes al wel geprobeerd maar nog niet kunnen verbinden. Even kijken of ik je nou goed begrijp.
- knop onderkant 3 sec indrukken
- bij account "total connect comfort" de RFG verwijderen
- bij dit account opnieuw toevoegen
- RFG knop kort indrukken (groene lamp gaat langzaam knipperen)
- EvoTouch in configuratie mode "add gateway"

En dan zou het wel moeten lukken?

Kan het ermee te maken hebben dat ik de 6 HR92s al gekoppeld had? De aan/uit staat wel op de ketel maar is nog niet verbonden. Zou ik de RFG misschien als eerste moeten koppelen? Dus ook voor de radiatorknoppen?

Ben helaas niet thuis nu dus kan het niet testen..

E
pi_149480729
Kan iemand mij vertellen hoe ik een hr92 aansluit om mijn vloerverwarming te regelen? Ik zie op diverse plekken dat dit mogelijk zou moeten zijn. Maar hoe? Iemand toevallig een foto van hoe hij het aangesloten heeft?
pi_149481778
FFhome, zoals jij beschrijft moet het gewoon werken. Die volgorde maakt niet zoveel uit. Als de RFG ge-reset is, moet je hem gewoon kunnen koppelen.

@rwijnhov: een rechte radiatorkraan in de leiding hangen en HR92 erop zetten? Let wel op dat je je aanvoertemperatuur maximaliseert voor je vloerverwarming.
pi_149482046
Hoe bedoel je:
Let wel op dat je je aanvoertemperatuur maximaliseert voor je vloerverwarming.?

De aanvoertemperatuur op mijn ketel staat op 70 graden.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')