'Fake' impliceert dat het opzet zou zijn, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat er niets wetenschappelijk is aan de stelling 'reincarnatie is aannemelijk'. En wie dat uitlegt als wetenschap is zeker een sufferd, ja. (Of heeft minimaal niet begrepen hoe de wetenschappelijke methode werkt.)quote:Op woensdag 17 december 2014 12:49 schreef Heerda2 het volgende:
http://www.theosofie.net/impuls/1998/reincarnatieonderz.html
30 jaar onderzoek aan de universiteit in Virginia allemaal fake? De theosofische vereniging allemaal sufferds?
Die mogelijkheid zal er altijd blijven. Net zoals de mogelijkheid dat er smurfen op Venus wonen en dat er een theepot in orbit rond Jupiter is. Dat is op zichzelf helemaal niet interessant.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:49 schreef Heerda2 het volgende:
Of blijft er een kans bestaan dat Reïncarnatie bestaat?
Het aantal mensen dat in X gelooft is een heel slechte graadmeter voor waarheid. Mensen geloven vaak dingen die niet kloppen. Vaak ook op zeer grote schaal.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:49 schreef Heerda2 het volgende:
Bij voorbeeld omdat miljarden mensen, Christenen zowel als aanhangers van het Boeddhisme of Hindoeïsme, dit geloven?
Ik sluit het ook niet uit. Ik zeg alleen: er is niets wetenschappelijk aan de uitspraken van Stevenson. Het is religie verpakt als pseudowetenschap.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:49 schreef Heerda2 het volgende:
Ik sluit die kans niet uit. Wat zou ik uitsluiten als dit leven bestaat, deze aarde of dit heelal?
Idd. Weinig dingen zijn echt 100% uit te sluiten... eigenlijk alleen als een idee interne inconsistenties heeft kan het met zekerheid worden uitgesloten - een vierkante cirkel bijvoorbeeld. Die theepot daar rond Jupiter is intern consistent.quote:Op woensdag 17 december 2014 12:58 schreef Molurus het volgende:
Die mogelijkheid zal er altijd blijven. Net zoals de mogelijkheid dat er smurfen op Venus wonen en dat er een theepot in orbit rond Jupiter is. Dat is op zichzelf helemaal niet interessant.
Dat zou geniaal zijn!quote:Op woensdag 17 december 2014 13:03 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
ff by the way: zou toch mooi zijn als, in een eerbetoon aan Bertrand Russell, er in de toekomst door een of andere sonde langs Jupiter daadwerkelijk een theepot wordt meegenomen en achtergelaten
Dit soort opmerkingen worden vaak gemaakt door sceptici. Maar dat zijn pseudo sceptici, mensen die graag sceptisch zijn, behalve als het hun eigen materialistische denkwereld ondersteunt. Dan zijn ze niet sceptisch en geloven ze het wel.quote:Op woensdag 17 december 2014 11:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is, in elk geval door zijn onderzoeken, helemaal niets aannemelijk gemaakt. Zijn hele betoog is 1 groot argumentum ad ignorantiam.
Hij toont een aantal vreemde gebeurtenissen en/of getuigenverklaringen, zegt vervolgens: A, B en C (de enige verklaringen die hij kan bedenken) kunnen het niet verklaren... en daarom is reincarnatie aannemelijk. Het is echt een nogal kinderlijke denkfout, en heeft al zeker niets met wetenschap te maken.
Het is net zo 'wetenschappelijk' als een ufoloog die wijst naar een foto en zegt 'het is aannemelijk dat dit een buitenaards ruimteschip is omdat ik geen andere verklaringen kan bedenken voor deze foto'.
Niet zo'n slimme opmerking Molurus. Zo'n theepot zou natuurlijk de meest waardevolle meting van die meetapparatuur zijn......quote:Op woensdag 17 december 2014 13:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou geniaal zijn!![]()
Maar goed, als de keuze is tussen het vervoeren van een theepot van een kilo en waardevolle meetapparatuur van een kilo is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Ik zie dan toch ook liever meetapparatuur aan boord van zo'n sonde.
Inderdaad, zo'n theepot zou bewijs zijn voor het bestaan van buitenaardse wezens met dezelfde soort burgerlijke gewoontes als wij. In de theepot zou materiaal kunnen zitten dat we kunnen vergelijken met aards DNA, waaruit belangrijke conclusies getrokken zouden kunnen worden over het ontstaan van leven in het universum.quote:Op vrijdag 19 december 2014 23:33 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Niet zo'n slimme opmerking Molurus. Zo'n theepot zou natuurlijk de meest waardevolle meting van die meetapparatuur zijn......
Je tekst verraadt alleen maar je vooringenomenheid.
Maakt niet uit hoor, ik pin je niet vast. Laat op de avond en zo. Spreek je later....
Okay...quote:Op vrijdag 19 december 2014 21:05 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingen worden vaak gemaakt door sceptici. Maar dat zijn pseudo sceptici, mensen die graag sceptisch zijn, behalve als het hun eigen materialistische denkwereld ondersteunt. Dan zijn ze niet sceptisch en geloven ze het wel.
Maar inhoudelijke kritiek op Stevenson heb ik nog niet gelezen, zoals op sceptik.nl (die website, weet niet of het de juiste link is).
Ga eens inhoudelijk in op de verhalen van Stevenson. Ontkracht er eens eentje, door de rede. Gooi niet al zijn verhalen op een hoop, of schiet de boodschapper neer enkel omdat hij "religieus" zou zijn.
Want ook dit gebeurt door materialisten. Zodra iemand met een ander idee komt is hij religieus en vandaar uit heeft hij of zij onderzoeken gedaan. En als je iemand in de religieuze hoek neerzet hoef je geen echte discussie aan te gaan.
Terwijl iemand ook onderzoek kan hebben gedaan en daardoor op het idee van reïncarnatie is gekomen. Kan ook he
Zo is het maar net ;-)quote:Op zondag 21 december 2014 20:07 schreef Tijn het volgende:
Gelukkig maar, Jerry. Het zou ook een saaie boel worden als we allemaal de hele tijd normaal deden.
Reïncarnatie is helemaal niet zo interessant. So what als er iets (je ziel/energie) voort blijft bestaan in een andere "meatsuit". De ik (en je herinneringen) van het nu verdwijnt hoe dan ook. Reïncarnatie zou dus niets meer zijn dan een recycling van materie en tevens net zo weinig interessant.quote:Op zondag 21 december 2014 20:07 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Okay...
Reïncarnatie hoeft en kan niet bewezen worden, evenmin als de eeuwige ziel. Gelukkig niet. Er moet iets te raden overblijven... Als je in het irreëele geval reïncarneert weet je, behoudens uitzonderingen zoals onderzocht door Stevenson,
daar toch niets meer van. Dus wat is de zin? Stevenson verdient trouwens als je zijn onderzoeken echt bestudeert het voordeel van de twijfel. Dan lees je ook dat hij niet zegt dat hij het bestaan van reïncarnatie wetenschappelijk heeft aangetoond. Alleen dat het aannemelijk is. Daar heeft hij een punt.
Dan moet je je eerst afvragen wat die eeuwige ziel zou zijn. En ik geloof, als theosofisch geinteresseerde leek, niet dat er iets is dat eeuwig is. Zelfs ons universum gaat er een keer helemaal aan en zal weer overnieuw beginnen.quote:Op zondag 21 december 2014 20:07 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Okay...
Reïncarnatie hoeft en kan niet bewezen worden, evenmin als de eeuwige ziel. Gelukkig niet. Er moet iets te raden overblijven...
Dat is precies wat ik bedoel. Als een wetenschapper na gedegen onderzoek erachter komt "dat zwaartekracht bestaat" dan ga je zo'n man ook niet wegzetten als gelovige. Dus waarom mensen dit wel doen bij onderzoek naar reïncarnatie is voor mij een raadsel. Dan is er sprake van een vooroordeel.quote:Als je in het irreëele geval reïncarneert weet je, behoudens uitzonderingen zoals onderzocht door Stevenson,
daar toch niets meer van. Dus wat is de zin? Stevenson verdient trouwens als je zijn onderzoeken echt bestudeert het voordeel van de twijfel. Dan lees je ook dat hij niet zegt dat hij het bestaan van reïncarnatie wetenschappelijk heeft aangetoond. Alleen dat het aannemelijk is. Daar heeft hij een punt.
Reincarnatie op zich is niet interessant, maar in verband met karma is het een stukje duidelijker. Dan weet je waarom dingen gebeuren in je leven. Of dat kun je menen te weten althans.quote:Op zondag 21 december 2014 21:33 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Reïncarnatie is helemaal niet zo interessant. So what als er iets (je ziel/energie) voort blijft bestaan in een andere "meatsuit". De ik (en je herinneringen) van het nu verdwijnt hoe dan ook. Reïncarnatie zou dus niets meer zijn dan een recycling van materie en tevens net zo weinig interessant.
Afgeleid van God, is er ook 'goddelijk', als iemand iets mooi vindt, of wellicht gebruiken sommige mensen dat woord als ze iets lelijk vinden.quote:Op zondag 21 december 2014 19:46 schreef JerryWesterby het volgende:
OK, point taken, maar hoeveel zin hebben die bijdragen? De theepot niet meenemen is geen domheid maar ideologie snap je? Het is een a priori, bij voorbaat opgeworpen barriere die het eigen standpunt moet beschermen, omdat dat nu eenmaal juist moet zijn, koste wat kost.
quote:Op zondag 21 december 2014 17:44 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Aan de andere kant, Westerby, is het allemaal leuk en aardig om bijdehand te doen, maar je zei dat je Molurus hier niet verder over zou lastig vallen, en je impliceerde dat je weer met serieuze bijdragen zou komen.....
Ik volg dit even niet meer. Ben je nu met jezelf in gesprek? Vergeten van kloon te wisselen ofzo?quote:Op zondag 21 december 2014 19:46 schreef JerryWesterby het volgende:
OK, point taken, maar hoeveel zin hebben die bijdragen? De theepot niet meenemen is geen domheid maar ideologie snap je? Het is een a priori, bij voorbaat opgeworpen barriere die het eigen standpunt moet beschermen, omdat dat nu eenmaal juist moet zijn, koste wat kost.
Steiner was een idioot die nog steeds duizenden kinderen volledig kansloos maakt met zijn Steiner-scholen en mensen vermoordt met z'n nepgeneeskunde.quote:Op dinsdag 23 december 2014 10:41 schreef Heerda2 het volgende:
Beste Jerry,
Zo'n overtuiging over het bestaan van reïncarnatie is zeldzaam en waard om in ere te houden. Dit evenaart de overtuiging van antroposofen in navolging van Rudolf Steiner, ook niet de eerste de beste. Iedereen die voldoende in de antroposofie is ingewijd is in staat zich zijn vorige incarnaties te herinneren. Is dus een kwestie van studie, inzicht en overtuiging. Zou kunnen dat dit alleen is weggelegd voor mensen die de antroposofische weg naar het einddoel goeddeels hebben afgelegd. Niet voor twijfelaars zoals ik. Maar ik ben wel op een leeftijd dat ik niets uitsluit.
http://www.antroposofie.nl
Dank voor de genuanceerde reactie. En je poging de wereld te verbeteren.quote:Op dinsdag 23 december 2014 11:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Steiner was een idioot die nog steeds duizenden kinderen volledig kansloos maakt met zijn Steiner-scholen en mensen vermoordt met z'n nepgeneeskunde.
Kwakzalfmaster Steiner. Net waar je blij van wordt.quote:Op dinsdag 23 december 2014 10:41 schreef Heerda2 het volgende:
Dit evenaart de overtuiging van antroposofen in navolging van Rudolf Steiner, ook niet de eerste de beste.
Veel nuance is er niet. Antroposofisch onderwijs blijkt keer op keer een mislukking te zijn en antroposofische geneeskunde doet meer kwaad dan goed. Ik heb me zelfs nog ingehouden.quote:Op dinsdag 23 december 2014 17:51 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Dank voor de genuanceerde reactie. En je poging de wereld te verbeteren.
Zijn eerdere werk snijdt wel wat hout, trouwens. Hij verloor pas later elke vorm van realiteitszin.quote:Op dinsdag 23 december 2014 11:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Steiner was een idioot die nog steeds duizenden kinderen volledig kansloos maakt met zijn Steiner-scholen en mensen vermoordt met z'n nepgeneeskunde.
Sorry ik had hem niet moeten noemen. Kennelijk trek ik daarmee onbedoeld een beerput van agressie open. Wat ik niet begrijp. Kan het alleen verklaren vanuit karmische(?) in ieder geval traumatische ervaringen.quote:Op dinsdag 23 december 2014 11:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Steiner was een idioot die nog steeds duizenden kinderen volledig kansloos maakt met zijn Steiner-scholen en mensen vermoordt met z'n nepgeneeskunde.
Daarmee trek je nog een grotere beerput open.quote:Op woensdag 24 december 2014 11:06 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Okay laten we het hebben over de vader van het dualisme Socrates, geciteerd door Plato.
Je moet het meer zien als een socratische dialoog ;-)quote:Op dinsdag 23 december 2014 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Ik volg dit even niet meer. Ben je nu met jezelf in gesprek? Vergeten van kloon te wisselen ofzo?
Het gaat er niet om wie de ideeen had maar om de ideeen. Of het nou Plato was of Socrates of andere geniale mensen uit die tijd, de ideeen zijn uiterst waardevol. Uiteraard, zoals altijd, aangepast aan moderne inzichten.quote:Op woensdag 24 december 2014 11:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daarmee trek je nog een grotere beerput open.Niemand is namelijk nog in staat om de ideeën van Plato en de ideeën van Socrates uit elkaar te houden. Het enige werk waarvan men zegt dat het redelijkerwijs de ideeën van Socrates weergeeft, is diens Apologie (al zit Plato daar bij tijd en wijlen ook tussen). Als Socrates in ander werk van Plato komt opdraven, gaat men er gewoonlijk van uit dat hij Plato's ideeën aan het spuien is.
Ok.quote:Op woensdag 24 december 2014 14:33 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je moet het meer zien als een socratische dialoog ;-)
Ik heb nooit iets van Stevenson gelezen. Ik zag wel goeie recensies over zijn research, zoals:quote:Op dinsdag 23 december 2014 10:41 schreef Heerda2 het volgende:
Beste Jerry,
Zo'n overtuiging over het bestaan van reïncarnatie is zeldzaam en waard om in ere te houden. Dit evenaart de overtuiging van antroposofen in navolging van Rudolf Steiner, ook niet de eerste de beste. Iedereen die voldoende in de antroposofie is ingewijd is in staat zich zijn vorige incarnaties te herinneren. Is dus een kwestie van studie, inzicht en overtuiging. Zou kunnen dat dit alleen is weggelegd voor mensen die de antroposofische weg naar het einddoel goeddeels hebben afgelegd. Niet voor twijfelaars zoals ik. Maar ik ben wel op een leeftijd dat ik niets uitsluit.
http://www.antroposofie.nl
Waarom niet? Als iemand echt telepatitische gaven heeft, dan heeft-ie dat tijdens een onderzoek toch ook?quote:Op woensdag 24 december 2014 15:19 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Helaas lenen dit soort verschijnselen zich door hun aard niet voor de fysische onderzoeksmethode, met zijn gecontroleerde en herhaalbare experimenten.
Nee dat is blijkbaar niet persé oproepbaar en herhaalbaar. Blijkbaar gedraagt het zich niet volgens fysische wetmatigheid. Dat wijst erop dat het van een andere orde is.quote:Op woensdag 24 december 2014 15:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom niet? Als iemand echt telepatitische gaven heeft, dan heeft-ie dat tijdens een onderzoek toch ook?
Wacht even. Begrijp ik je verkeerd of beweer je nu dat telepathische gaven echt bestaan?quote:Op woensdag 24 december 2014 16:30 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee dat is blijkbaar niet persé oproepbaar en herhaalbaar. Blijkbaar gedraagt het zich niet volgens fysische wetmatigheid. Dat wijst erop dat het van een andere orde is.
Ik denk niet dat je iedereen, altijd, af kan doen als charlatan. De verschijnselen zijn daar te hardnekkig en structureel voor.
Is het aan mij gericht? Wat bedoel je precies?quote:Op woensdag 24 december 2014 16:11 schreef Heerda2 het volgende:
Socratische dialoog betekent dat je uitsluitend mag spreken vanuit je eigen ervaring. Dus weg met theorietjes of ze nu wetenschappelijk gefundeerd zijn of niet.
Beweren in de zin van ik denk het wel ja.quote:Op woensdag 24 december 2014 16:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wacht even. Begrijp ik je verkeerd of beweer je nu dat telepathische gaven echt bestaan?
Waarom?quote:Op woensdag 24 december 2014 16:41 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Beweren in de zin van ik denk het wel ja.
Ik denk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent en daarom dit soort dingen altijd weer de kop op steken, maar dat maakt het niet gebaseerd op enige waarheid.quote:Op woensdag 24 december 2014 16:30 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je iedereen, altijd, af kan doen als charlatan. De verschijnselen zijn daar te hardnekkig en structureel voor.
Hoe is het mogelijk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent? Dat op zich is onder jouw aannames al een onoplosbaar probleem. Toch weet je dat het klopt.quote:Op woensdag 24 december 2014 16:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent en daarom dit soort dingen altijd weer de kop op steken, maar dat maakt het niet gebaseerd op enige waarheid.
Vanwege al die voorvallen. Voor een poging zoiets aan te tonen zie bijvoorbeeld:quote:
Het concept van Sheldrake wordt niet gedeeld door het overgrote deel van de wetenschappelijke wereld. Sommigen beschouwen Sheldrake's concept als niet falsifieerbaar en men vindt het daardoor buiten de wetenschappelijke benadering vallen. Door hen wordt het concept van morfische velden dan ook als pseudowetenschap beschouwd.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:02 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Vanwege al die voorvallen. Voor een poging zoiets aan te tonen zie bijvoorbeeld:
http://www.sheldrake.org/research/sense-of-being-stared-at
Zeg nou eerlijk, is het jou nooit opgevallen?
Wie is 'hen', Kijkertje?quote:Op woensdag 24 december 2014 17:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het concept van Sheldrake wordt niet gedeeld door het overgrote deel van de wetenschappelijke wereld. Sommigen beschouwen Sheldrake's concept als niet falsifieerbaar en men vindt het daardoor buiten de wetenschappelijke benadering vallen. Door hen wordt het concept van morfische velden dan ook als pseudowetenschap beschouwd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake
Eerste keer ooit trouwens dat ik een vrouwelijke deelnemer tref in F&L. Wat is er mis met jou ;-)quote:Op woensdag 24 december 2014 17:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het concept van Sheldrake wordt niet gedeeld door het overgrote deel van de wetenschappelijke wereld. Sommigen beschouwen Sheldrake's concept als niet falsifieerbaar en men vindt het daardoor buiten de wetenschappelijke benadering vallen. Door hen wordt het concept van morfische velden dan ook als pseudowetenschap beschouwd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake
http://www.csicop.org/si/(...)seudo_randomization/quote:Op woensdag 24 december 2014 17:40 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Wie is 'hen', Kijkertje?
Ik ken de controverse hoor. Ook de internet oorlog van 'skeptics' tegen Sheldrakes wikipedia pagina heb ik een eindje gevolgd, maar ik werd er niet vrolijk van.
http://realitysandwich.co(...)s_control_wikipedia/
Ik weet niet of het klopt, maar dat is wat ik denk. Ik vind het aannemelijker om magie te zoeken in de hoek van bedenksels dan er vanuit te gaan dat zulke dingen echt bestaan.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:01 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe is het mogelijk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent? Dat op zich is onder jouw aannames al een onoplosbaar probleem. Toch weet je dat het klopt.
Er zijn toch wel meer vrouwelijke deelnemers? Ik persoonlijk ben tijdelijk afgedwaald naar Utopiaquote:Op woensdag 24 december 2014 17:44 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Eerste keer ooit trouwens dat ik een vrouwelijke deelnemer tref in F&L. Wat is er mis met jou ;-)
Ik bedoelde de onbegrensdheid van creativiteit....quote:Op woensdag 24 december 2014 17:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik weet niet of het klopt, maar dat is wat ik denk. Ik vind het aannemelijker om magie te zoeken in de hoek van bedenksels dan er vanuit te gaan dat zulke dingen echt bestaan.
Maar wat is je eigen ervaring?quote:Op woensdag 24 december 2014 17:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
http://www.csicop.org/si/(...)seudo_randomization/
Ze zijn nooit waargenomen, dus bestaan ze niet.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:50 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Er zijn toch wel meer vrouwelijke deelnemers? Ik persoonlijk ben tijdelijk afgedwaald naar Utopia
Ja, creativiteit, bedenksels, hoe je het noemen wil.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:50 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik bedoelde de onbegrensdheid van creativiteit....
He niet generaliseren he?quote:Op woensdag 24 december 2014 17:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ze zijn nooit waargenomen, dus bestaan ze niet.
Utopia is voor mij niet een stap die ik snel zou nemen. Is dat waar je naar toe gaat als je uitgekeken bent op Filosofie?
Niet persé wát er bedacht wordt, maar dát er iets bedacht wordt. Laat staan alles.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, creativiteit, bedenksels, hoe je het noemen wil.
Persoonlijke ervaringen zijn nooit een bewijs voor de conclusie die je daar uit trekt.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:52 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar wat is je eigen ervaring?
Waarom zou er niks bedacht kunnen worden?quote:Op woensdag 24 december 2014 18:15 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Bedacht door iets in het universum, waarin nooit iets bedacht wordt of kan worden.
Hoe zou er iets 'bedacht' kunnen worden in jouw universum? Uit welke natuurwet volgt dat?quote:Op woensdag 24 december 2014 18:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom zou er niks bedacht kunnen worden?
Maar wat is je ervaring?quote:Op woensdag 24 december 2014 18:17 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Persoonlijke ervaringen zijn nooit een bewijs voor de conclusie die je daar uit trekt.
Lijkt me sowieso een foutieve stelling, menselijke creativiteit zit altijd nog gebonden aan de regels van de waarneembare werkelijkheid dunkt me.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:01 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe is het mogelijk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent? Dat op zich is onder jouw aannames al een onoplosbaar probleem. Toch weet je dat het klopt.
OK see you later.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
He niet generaliseren he?Ik ben niet uitgekeken op filosofie, Utopia is sowieso een tijdelijk forum
![]()
Menselijke creativiteit is niet onbegrensd. Het is afhankelijk van opgedane ervaringen en perceptie. Vanuit dat punt kunnen we combineren, weglaten, toevoegen, vergelijken, onderscheiden, samenvoegen, herleiden, herkennen, et cetera.quote:Op woensdag 24 december 2014 16:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent en daarom dit soort dingen altijd weer de kop op steken, maar dat maakt het niet gebaseerd op enige waarheid.
Ik dacht het niet. Ik dacht net nog aan een vliegende kat.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Lijkt me sowieso een foutieve stelling, menselijke creativiteit zit altijd nog gebonden aan de regels van de waarneembare werkelijkheid dunkt me.
Wat een rare vraag, Jerry.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:19 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe zou er iets 'bedacht' kunnen worden in jouw universum? Uit welke natuurwet volgt dat?
OK, ik dacht net nog aan een vliegende kapsonimus die niet kan vliegen.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:21 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Menselijke creativiteit is niet onbegrensd. Het is afhankelijk van opgedane ervaringen en perceptie. Vanuit dat punt kunnen we combineren, weglaten, toevoegen, vergelijken, onderscheiden, samenvoegen, herleiden, herkennen, et cetera.
Twee begrippen die afzonderlijk prima kunnen. De fantasie is ze aan elkaar koppelen. Dat bedoel ik een beetje, alles wat je bedenkt val te visualiseren.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik dacht het niet. Ik dacht net nog aan een vliegende kat.
Er is van alles te bedenken dat helemaal niet visualiseren valt.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
alles wat je bedenkt val te visualiseren.
Natuurlijk wel. Je maakt gewoon een tekening. Of een beschrijving. Of een blueprint. Whatever.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is van alles te bedenken dat helemaal niet visualiseren valt.
Ik kan makkelijk iets bedenken dat in strijd is met de natuurwetten, of zelfs met de logica. Dat lijkt niks bijzonders op het eerste gezicht, maar op het tweede gezicht is het dat wel. Als alles wat we zijn voortkomt uit diezelfde natuurwetten.quote:
Ik zie helemaal niet hoe dat elkaar tegenspreekt. Natuurwetten bepalen ons niet, ze beschrijven alleen de realiteit zoals we die observeren.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:32 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik kan makkelijk iets bedenken dat in strijd is met de natuurwetten, of zelfs met de logica. Dat lijkt niks bijzonders op het eerste gezicht, maar op het tweede gezicht is het dat wel. Als alles wat we zijn voortkomt uit diezelfde natuurwetten.
Mee eens ;-)quote:Op woensdag 24 december 2014 18:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zie helemaal niet hoe dat elkaar tegenspreekt. Natuurwetten bepalen ons niet, ze beschrijven alleen de realiteit zoals we die observeren.
Aangezien creativiteit ook wordt geobserveerd, bestaat dat dus ook daadwerkelijk. Dat we nog geen formules hebben om dit te beschrijven, maakt het niet minder waar dat het bestaat.
Heel eerlijk gezegd: ja, dat is me heel vaak opgevallen.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:02 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Vanwege al die voorvallen. Voor een poging zoiets aan te tonen zie bijvoorbeeld:
http://www.sheldrake.org/research/sense-of-being-stared-at
Zeg nou eerlijk, is het jou nooit opgevallen?
En ook heel vaak nietquote:Op woensdag 24 december 2014 23:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Heel eerlijk gezegd: ja, dat is me heel vaak opgevallen.
Ik reageer n.a.v. je discussie met Molurus. Zou mooi zijn dat hier persoonlijke ervaringen met reïncarnatie zouden worden uitgewisseld. Bij voorbeeld frappante onverklaarbare dejavues. Waar, wanneer, wat heeft het met je gedaan.quote:Op woensdag 24 december 2014 16:40 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Is het aan mij gericht? Wat bedoel je precies?
Het is een open deur, maar "persoonlijke ervaringen met reïncarnatie" en "frappante onverklaarbare dejavues" hebben niet noodzakelijk iets met elkaar te maken.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:11 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Ik reageer n.a.v. je discussie met Molurus. Zou mooi zijn dat hier persoonlijke ervaringen met reïncarnatie zouden worden uitgewisseld. Bij voorbeeld frappante onverklaarbare dejavues. Waar, wanneer, wat heeft het met je gedaan.
Je kunt dejavues die je meemaakt ervaren als herinneringen uit een vorig even. Zo ook kennis wat je je niet zou kunnen eigen maken als het geen herinneringen waren. Ik zou willen weten waar Socrates deze kennis vandaan haalt.quote:Op zaterdag 27 december 2014 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is een open deur, maar "persoonlijke ervaringen met reïncarnatie" en "frappante onverklaarbare dejavues" hebben niet noodzakelijk iets met elkaar te maken.
Het kan zijn dat mensen die zulke ervaringen hebben dat zo interpreteren. Maar daarmee is het nog geen waarheid natuurlijk.quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:12 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Je kunt dejavues die je meemaakt ervaren als herinneringen uit een vorig even.
"Het kan niet op een andere manier verklaard worden" is een bewering die nooit gedaan kan worden. Deze intellectuele valkuil staat beter bekend als het "argumentum ad ignorantiam". Ofwel: "Ik neem aan dat de verklaring X is, want ik kan geen andere verklaring bedenken".quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:12 schreef Heerda2 het volgende:
Zo ook kennis wat je je niet zou kunnen eigen maken als het geen herinneringen waren.
Waarheid... Ik denk dat die niet bestaat, ik heb het natuurlijk niet over wiskunde.quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het kan zijn dat mensen die zulke ervaringen hebben dat zo interpreteren. Maar daarmee is het nog geen waarheid natuurlijk.
[..]
"Het kan niet op een andere manier verklaard worden" is een bewering die nooit gedaan kan worden. Deze intellectuele valkuil staat beter bekend als het "argumentum ad ignorantiam". Ofwel: "Ik neem aan dat de verklaring X is, want ik kan geen andere verklaring bedenken".
Het is een fout die helaas heel vaak wordt gemaakt. (En vaak niet als zodanig wordt herkend.)
De enige manier om reïncarnatie (of wat dan ook) aannemelijk te maken is door het direct aannemelijk te maken.
Dat je een bepaald verschijnsel (of dat nu vermeende kennis uit vorige levens of een vermeende foto van buitenaardse wezens is) niet kunt verklaren is op zichzelf eigenlijk niet interessant. Dat zegt niets over het verschijnsel dat je niet kunt verklaren.
Onverklaarde / onverklaarbare verschijnselen worden pas echt interessant als je er toetsbare hypotheses op kunt loslaten. En het rottige is dat de wijze waarop die vermeende kennis uit vorige levens (of foto's van aliens) tot stand komt niet kan worden onderzocht. En dan is het al zo goed als onmogelijk om de reïncarnatiehypothese (of welke hypothese dan ook) aannemelijk te maken.
Je begint en eindigt dan met een onverklaard verschijnsel dat niet kan worden onderzocht. Persoonlijk lijkt dat me zonde van de tijd.
Wiskunde bestaat onafhankelijk van de realiteit die we leven.quote:Op zaterdag 27 december 2014 21:25 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Waarheid... Ik denk dat die niet bestaat, ik heb het natuurlijk niet over wiskunde.
quote:Op woensdag 24 december 2014 16:11 schreef Heerda2 het volgende:
Socratische dialoog betekent dat je uitsluitend mag spreken vanuit je eigen ervaring. Dus weg met theorietjes of ze nu wetenschappelijk gefundeerd zijn of niet.
Waarom? Platonisme is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik heb eigenlijk nooit goede redenen gezien waarom wiskunde meer zou zijn dan een taal met een hoogontwikkelde syntax.quote:Op zondag 28 december 2014 02:03 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wiskunde bestaat onafhankelijk van de realiteit die we leven.
In het boek 'Road to Reality' van Roger Penrose besteedt hij daar wat aandacht aan, z'n trialistische visie van een platonische wereld, een fysieke wereld en een mentale wereld. Ik vond het best wel vanzelfsprekend en kon mijzelf er wel in vinden.quote:Op maandag 29 december 2014 11:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom? Platonisme is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik heb eigenlijk nooit goede redenen gezien waarom wiskunde meer zou zijn dan een taal met een hoogontwikkelde syntax.
Vertel...quote:Op maandag 29 december 2014 08:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Jij hebt dus totaal geen weet van de Socratic method (dialectic).
Alan Watts legt dat principe mooi uit. Ik zal eens kijken of ik die video nog kan vinden.quote:Op woensdag 26 november 2014 15:49 schreef Cockwhale het volgende:
Het grootste probleem is dat de wetenschap het bewustzijn zoekt in (losse) deeltjes. Wat mij betreft kan het bewustzijn alleen vanuit een holistische perspectief verklaard worden. Overigens is dit een vaker voorkomend probleem. De wetenschap meet deeltjes en observeert actie en reactie. De (holistische) samenhang is echter niet meetbaar, omdat alleen deeltjes meetbaar zijn.
Mogelijk bestaat het bewustzijn alleen in dynamiek, een constante staat van beweging, terwijl de wetenschap slechts achtereenvolgende (stilstaande) momenten meet
Wiskunde is, zoals haushofer ook zei, een taal waarin wij het universum beschrijven. Dus ja, in die zin ontleent wiskunde haar bestaansrecht aan de wetmatigheden van het universum.quote:Op maandag 29 december 2014 15:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nu heb ik mijzelf er niet heel erg in verdiept, maar er moet toch wel een wiskundig iets zijn dat de wetmatigheden in ons universum verklaard? Misschien is ons universum, de fysieke wereld, een soort medium waar de wiskunde haar bestaansrecht krijgt?
Ik ben nog wel es benieuwd naar dit boek,quote:Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskunde is, zoals haushofer ook zei, een taal waarin wij het universum beschrijven. Dus ja, in die zin ontleent wiskunde haar bestaansrecht aan de wetmatigheden van het universum.
Maar het is niet alsof wiskunde die wetmatigheden verklaart. Integendeel. Wiskunde is een modelleringstaal die niet onafhankelijk van mensen bestaat.
Is dat zo?quote:Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus ja, in die zin ontleent wiskunde haar bestaansrecht aan de wetmatigheden van het universum.
Klinkt interessant.quote:Op dinsdag 30 december 2014 09:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben nog wel es benieuwd naar dit boek,
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Our_Mathematical_Universe
Van Tegmark.
Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren. Het is niet alsof het bestaan en de aard van het universum het gevolg zijn van die menselijke discipline.quote:Op dinsdag 30 december 2014 09:46 schreef laforest het volgende:
[..]
Is dat zo?
Leg dat eens uit, want daar ben ik het niet mee eens.
Zeg dat maar tegen de Flatlanders.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren. Het is niet alsof het bestaan en de aard van het universum het gevolg zijn van die menselijke discipline.
Ik zal de Flatlanders wel even informeren dat ze geheel fictief zijn, bedacht door mensen om te illustreren hoe subjectief onze 3D interpretatie van de wereld is.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen de Flatlanders.
Is dat zo? Is het ondenkbaar dat andere organismen in andere universa precies dezelfde wiskunde hanteren, omdat dat nu eenmaal is hoe wiskunde is?quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren.
Het antwoord op deze vraag is zeker niet vanzelfsprekend 'nee' of 'ja'. Zie ook de hierboven geposte lezing.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Is het ondenkbaar dat andere organismen in andere universa precies dezelfde wiskunde hanteren, omdat dat nu eenmaal is hoe wiskunde is?
Dit is een platonisch beeld van de wiskunde dat mateloos populair is.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:07 schreef Tijn het volgende:
Ik ga de lezing wel even kijken, maar vooralsnog ben ik er niet van overtuigd dat wiskunde überhaupt onze wereld beschrijft of dat mensen het uitvinden. Ik heb wiskunde altijd meer gezien als universele waarheid die we stukje bij beetje ontdekken.
De wetmatigheid waarover jij spreekt is ook door mensen bedacht. Laws of nature zijn nog altijd laws of nature as conceived by humans. Daarnaast is wiskunde helemaal niet bedacht om het universum te modeleren. Prehistorische wiskunde ging om tellen en Babylonische wiskunde begon met metrologie, meten van gewichten.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren. Het is niet alsof het bestaan en de aard van het universum het gevolg zijn van die menselijke discipline.
Dat is een vraag waarop geen enkel antwoord mogelijk is. Wij hebben geen weet van dingen buiten ons universum dus kunnen we alleen maar speculeren over zulke zaken.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Is het ondenkbaar dat andere organismen in andere universa precies dezelfde wiskunde hanteren, omdat dat nu eenmaal is hoe wiskunde is?
Ik volg liever Kant in deze, wiskunde is geen universele waarheid, het is wellicht a priori, maar synthetisch. Tenzij je over tautologie spreekt, maar dat heeft geen enkele waarde (a=a).quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:07 schreef Tijn het volgende:
Ik ga de lezing wel even kijken, maar vooralsnog ben ik er niet van overtuigd dat wiskunde überhaupt onze wereld beschrijft of dat mensen het uitvinden. Ik heb wiskunde altijd meer gezien als universele waarheid die we stukje bij beetje ontdekken.
Plato was ook zweverig bezig. Ik vind hem fantastisch als filososoof in het algemeen, maar slaat de plank volledig mis met zijn Vorm-theorie.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is een platonisch beeld van de wiskunde dat mateloos populair is.
Maar of het ook klopt.... ik heb er in elk geval zo mijn bedenkingen bij. Wat van toepassing is op "het ultieme paard" lijkt me net zoveel van toepassing op "de ultieme wiskunde". Het komt een beetje zweverig op me over.
Klopt. Natuurwetten bestaan niet echt.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:20 schreef laforest het volgende:
[..]
De wetmatigheid waarover jij spreekt is ook door mensen bedacht. Laws of nature zijn nog altijd laws of nature as conceived by humans.
Tellen, hoe eenvoudig dan ook, is toch een manier om de wereld te modelleren? Ik heb hier 20 koeien. Ik geef er 4 aan de buurman, ik heb er dan nog 16 over.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:20 schreef laforest het volgende:
Daarnaast is wiskunde helemaal niet bedacht om het universum te modeleren. Prehistorische wiskunde ging om tellen en Babylonische wiskunde begon met metrologie, meten van gewichten.
Ik denk dat we van de fouten van Plato wel heel veel kunnen leren. Bijvoorbeeld over hoe wij zelf tegen de wiskunde aankijken.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Plato was ook zweverig bezig. Ik vind hem fantastisch als filososoof in het algemeen, maar slaat de plank volledig mis met zijn Vorm-theorie.
Ja, klopt.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk dat we van de fouten van Plato wel heel veel kunnen leren. Bijvoorbeeld over hoe wij zelf tegen de wiskunde aankijken.
Ik denk het niet. Ik heb twee munten en geef jou 1 munt, ik vind dat niet hetzelfde als zeggen dat wiskunde is bedacht om het universum te modelleren.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Natuurwetten bestaan niet echt.
[..]
Tellen, hoe eenvoudig dan ook, is toch een manier om de wereld te modelleren? Ik heb hier 20 koeien. Ik geef er 4 aan de buurman, ik heb er dan nog 16 over.
De eerste vorm van wiskunde die ik ken waarbij je niet kunt zeggen dat de wereld waarin wij leven daardoor (specifiek) wordt beschreven is snaartheorie. En zelfs daarvan is de intentie om de wereld ermee te beschrijven. Niet de hypothetische wereld waarin aliens in een ander universum leven, maar *onze* wereld.
Maar je kunt toch niet zeggen dat het feit dat je 16 overhoudt wanneer je 4 van 20 af hebt getrokken door mensen is bedacht?quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tellen, hoe eenvoudig dan ook, is toch een manier om de wereld te modelleren? Ik heb hier 20 koeien. Ik geef er 4 aan de buurman, ik heb er dan nog 16 over.
En hier komen we dus in grijs gebied terecht.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar je kunt toch niet zeggen dat het feit dat je 16 overhoudt wanneer je 4 van 20 af hebt getrokken door mensen is bedacht?
Er loopt in dat veld naast die "4 dinosauriërs" ook nog een veldmuis rond. Vervolgens komt een alien naast jou staan die zegt: "daar lopen niet 4 dinosauriërs, maar 5". Heeft hij daarmee gelijk? Heeft hij daarmee ongelijk? Of is zijn gelijk afhankelijk van hoe breed wij onze categorie "dinosaurier" definiëren?quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:43 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp niet echt hoe er in dat verhaal niet gewoon vier dinosaurussen kunnen zijn, ook al is er niemand bij die tot vier kan tellen. Wat mij betreft is dat gewoon zo en is het niet iets dat wij ervan maken. Maar ik ben dan ook een mens, dus ik kan moeilijk als iets anders dan dat denken
Je kunt niet spreken van "2 + 2 = 4" zonder de wereld, arbitrair, op te delen in categorieën. Zonder die categorieën is een uitspraak als '2 + 2 = 4' betekenisloos.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:49 schreef Tijn het volgende:
De indeling van de wereld is iets menselijks, ja. Maar waar het om gaat is dat 2 + 2 gelijk is aan 4, of er nou mensen zijn of niet.
Daar ben ik het echt helemaal niet mee eensquote:Op dinsdag 30 december 2014 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt niet spreken van "2 + 2 = 4" zonder de wereld, arbitrair, op te delen in categorieën. Zonder die categorieën is een uitspraak als '2 + 2 = 5' betekenisloos.
Dus als je wiskunde wilt bedrijven, en wilt toepassen op de wereld, kom je niet onder die menselijke indeling van de wereld uit.
Als de toepasbaarheid van de wiskunde op de werkelijkheid niet relevant is dan is er geen enkele reden om de wiskundige regel "2 + 2 = 4" te prefereren boven de wiskundige regel "2 + 2 = 5,327".quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar ben ik het echt helemaal niet mee eensNatuurlijk kun je sommen maken zonder de wereld erbij te betrekken! Sterker nog, dat doen wiskundigen all the time. De toepassing op de wereld is inderdaad iets menselijks, maar de onderliggende wiskunde is volledig abstract.
Bedoel je nu dat we afspreken dat we vier schrijven als 5,327 of dat we afspreken dat de waarde van 2 de helft is van 5,327?quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als de toepasbaarheid van de wiskunde op de werkelijkheid niet relevant is dan is er geen enkele reden om de wiskundige regel "2 + 2 = 4" te prefereren boven de wiskundige regel "2 + 2 = 5,327".
Ik bedoel dat je best kunt werken met een wiskundig model waarin twee kwantiteiten "2" bij elkaar opgeteld de waarde "5,327" krijgen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bedoel je nu dat we afspreken dat we vier schrijven als 5,327 of dat we afspreken dat de waarde van 2 de helft is van 5,327?
Ik zie dat niet, hoor.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je best kunt werken met een wiskundig model waarin twee kwantiteiten "2" bij elkaar opgeteld de waarde "5,327" krijgen.
Wiskundige axioma's zijn voor ons makkelijker voor te stellen wanneer ze *wel* toepasbaar zijn op de wereld om ons heen. 2 + 2 koeien = 4 koeien.quote:
Ik ben zelf ook geen wiskundige hoor.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:11 schreef Tijn het volgende:
Mja, ik geef het op. Ik weet hier toch helemaal niks vanaf, joh
Dan is het toch wel echt raar dat er toch wetmatigheden in de natuur zijn, als je er zo over nadenkt, maar als dat niet zo was zouden we er ook niet zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskundige axioma's zijn voor ons makkelijker voor te stellen wanneer ze *wel* toepasbaar zijn op de wereld om ons heen. 2 + 2 koeien = 4 koeien.
Het wordt duidelijk lastiger als er axioma's worden geïntroduceerd die niet direct tot de verbeelding spreken: wortel(-1) = i. Voor de meeste mensen zie dat eruit als gegoochel.
Punt is: er zijn geen objectieve criteria om bepaalde sets van wiskundige axioma's te prefereren boven andere sets van axioma's. Als de toepasbaarheid op de werkelijkheid geen criterium meer is dan is je keuze van axioma's perfect arbitrair. En dan is ook "2 + 2 = 5,327" een valide uitgangspunt.
Als je de toepasbaarheid op de werkelijkheid introduceert als criterium verandert het hele argument natuurlijk. Vanzelfsprekend is "2 + 2 = 4" beter toepasbaar op ons universum dan "2 + 2 = 5,327". Het enige punt dat ik daar wilde maken is dat dat nog niet betekent dat daarom "2 + 2 = 4" onafhankelijk van het bestaan van het universum waar is. Dat volgt daar helemaal niet uit.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan is het toch wel echt raar dat er toch wetmatigheden in de natuur zijn, als je er zo over nadenkt, maar als dat niet zo was zouden we er ook niet zijn natuurlijk.
Waarom is het bijna perfect beschrijfbaar met wiskunde, als die wiskunde een menselijk construct is?
De platonische wereld is 1 en al vaagheid.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:44 schreef Discombobulate het volgende:
Maar nu je het zegt lijkt mij die platonische wereld ook een beetje vaag, het komt nu een stuk duidelijker op me over.
Voor de groep Z2 geldt bv dat 1x1=0quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |