Vertel...quote:Op maandag 29 december 2014 08:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Jij hebt dus totaal geen weet van de Socratic method (dialectic).
Alan Watts legt dat principe mooi uit. Ik zal eens kijken of ik die video nog kan vinden.quote:Op woensdag 26 november 2014 15:49 schreef Cockwhale het volgende:
Het grootste probleem is dat de wetenschap het bewustzijn zoekt in (losse) deeltjes. Wat mij betreft kan het bewustzijn alleen vanuit een holistische perspectief verklaard worden. Overigens is dit een vaker voorkomend probleem. De wetenschap meet deeltjes en observeert actie en reactie. De (holistische) samenhang is echter niet meetbaar, omdat alleen deeltjes meetbaar zijn.
Mogelijk bestaat het bewustzijn alleen in dynamiek, een constante staat van beweging, terwijl de wetenschap slechts achtereenvolgende (stilstaande) momenten meet
Wiskunde is, zoals haushofer ook zei, een taal waarin wij het universum beschrijven. Dus ja, in die zin ontleent wiskunde haar bestaansrecht aan de wetmatigheden van het universum.quote:Op maandag 29 december 2014 15:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nu heb ik mijzelf er niet heel erg in verdiept, maar er moet toch wel een wiskundig iets zijn dat de wetmatigheden in ons universum verklaard? Misschien is ons universum, de fysieke wereld, een soort medium waar de wiskunde haar bestaansrecht krijgt?
Ik ben nog wel es benieuwd naar dit boek,quote:Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskunde is, zoals haushofer ook zei, een taal waarin wij het universum beschrijven. Dus ja, in die zin ontleent wiskunde haar bestaansrecht aan de wetmatigheden van het universum.
Maar het is niet alsof wiskunde die wetmatigheden verklaart. Integendeel. Wiskunde is een modelleringstaal die niet onafhankelijk van mensen bestaat.
Is dat zo?quote:Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus ja, in die zin ontleent wiskunde haar bestaansrecht aan de wetmatigheden van het universum.
Klinkt interessant.quote:Op dinsdag 30 december 2014 09:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben nog wel es benieuwd naar dit boek,
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Our_Mathematical_Universe
Van Tegmark.
Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren. Het is niet alsof het bestaan en de aard van het universum het gevolg zijn van die menselijke discipline.quote:Op dinsdag 30 december 2014 09:46 schreef laforest het volgende:
[..]
Is dat zo?
Leg dat eens uit, want daar ben ik het niet mee eens.
Zeg dat maar tegen de Flatlanders.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren. Het is niet alsof het bestaan en de aard van het universum het gevolg zijn van die menselijke discipline.
Ik zal de Flatlanders wel even informeren dat ze geheel fictief zijn, bedacht door mensen om te illustreren hoe subjectief onze 3D interpretatie van de wereld is.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen de Flatlanders.
Is dat zo? Is het ondenkbaar dat andere organismen in andere universa precies dezelfde wiskunde hanteren, omdat dat nu eenmaal is hoe wiskunde is?quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren.
Het antwoord op deze vraag is zeker niet vanzelfsprekend 'nee' of 'ja'. Zie ook de hierboven geposte lezing.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Is het ondenkbaar dat andere organismen in andere universa precies dezelfde wiskunde hanteren, omdat dat nu eenmaal is hoe wiskunde is?
Dit is een platonisch beeld van de wiskunde dat mateloos populair is.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:07 schreef Tijn het volgende:
Ik ga de lezing wel even kijken, maar vooralsnog ben ik er niet van overtuigd dat wiskunde überhaupt onze wereld beschrijft of dat mensen het uitvinden. Ik heb wiskunde altijd meer gezien als universele waarheid die we stukje bij beetje ontdekken.
De wetmatigheid waarover jij spreekt is ook door mensen bedacht. Laws of nature zijn nog altijd laws of nature as conceived by humans. Daarnaast is wiskunde helemaal niet bedacht om het universum te modeleren. Prehistorische wiskunde ging om tellen en Babylonische wiskunde begon met metrologie, meten van gewichten.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren. Het is niet alsof het bestaan en de aard van het universum het gevolg zijn van die menselijke discipline.
Dat is een vraag waarop geen enkel antwoord mogelijk is. Wij hebben geen weet van dingen buiten ons universum dus kunnen we alleen maar speculeren over zulke zaken.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Is het ondenkbaar dat andere organismen in andere universa precies dezelfde wiskunde hanteren, omdat dat nu eenmaal is hoe wiskunde is?
Ik volg liever Kant in deze, wiskunde is geen universele waarheid, het is wellicht a priori, maar synthetisch. Tenzij je over tautologie spreekt, maar dat heeft geen enkele waarde (a=a).quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:07 schreef Tijn het volgende:
Ik ga de lezing wel even kijken, maar vooralsnog ben ik er niet van overtuigd dat wiskunde überhaupt onze wereld beschrijft of dat mensen het uitvinden. Ik heb wiskunde altijd meer gezien als universele waarheid die we stukje bij beetje ontdekken.
Plato was ook zweverig bezig. Ik vind hem fantastisch als filososoof in het algemeen, maar slaat de plank volledig mis met zijn Vorm-theorie.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is een platonisch beeld van de wiskunde dat mateloos populair is.
Maar of het ook klopt.... ik heb er in elk geval zo mijn bedenkingen bij. Wat van toepassing is op "het ultieme paard" lijkt me net zoveel van toepassing op "de ultieme wiskunde". Het komt een beetje zweverig op me over.
Klopt. Natuurwetten bestaan niet echt.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:20 schreef laforest het volgende:
[..]
De wetmatigheid waarover jij spreekt is ook door mensen bedacht. Laws of nature zijn nog altijd laws of nature as conceived by humans.
Tellen, hoe eenvoudig dan ook, is toch een manier om de wereld te modelleren? Ik heb hier 20 koeien. Ik geef er 4 aan de buurman, ik heb er dan nog 16 over.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:20 schreef laforest het volgende:
Daarnaast is wiskunde helemaal niet bedacht om het universum te modeleren. Prehistorische wiskunde ging om tellen en Babylonische wiskunde begon met metrologie, meten van gewichten.
Ik denk dat we van de fouten van Plato wel heel veel kunnen leren. Bijvoorbeeld over hoe wij zelf tegen de wiskunde aankijken.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:27 schreef laforest het volgende:
[..]
Plato was ook zweverig bezig. Ik vind hem fantastisch als filososoof in het algemeen, maar slaat de plank volledig mis met zijn Vorm-theorie.
Ja, klopt.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk dat we van de fouten van Plato wel heel veel kunnen leren. Bijvoorbeeld over hoe wij zelf tegen de wiskunde aankijken.
Ik denk het niet. Ik heb twee munten en geef jou 1 munt, ik vind dat niet hetzelfde als zeggen dat wiskunde is bedacht om het universum te modelleren.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Natuurwetten bestaan niet echt.
[..]
Tellen, hoe eenvoudig dan ook, is toch een manier om de wereld te modelleren? Ik heb hier 20 koeien. Ik geef er 4 aan de buurman, ik heb er dan nog 16 over.
De eerste vorm van wiskunde die ik ken waarbij je niet kunt zeggen dat de wereld waarin wij leven daardoor (specifiek) wordt beschreven is snaartheorie. En zelfs daarvan is de intentie om de wereld ermee te beschrijven. Niet de hypothetische wereld waarin aliens in een ander universum leven, maar *onze* wereld.
Maar je kunt toch niet zeggen dat het feit dat je 16 overhoudt wanneer je 4 van 20 af hebt getrokken door mensen is bedacht?quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tellen, hoe eenvoudig dan ook, is toch een manier om de wereld te modelleren? Ik heb hier 20 koeien. Ik geef er 4 aan de buurman, ik heb er dan nog 16 over.
En hier komen we dus in grijs gebied terecht.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar je kunt toch niet zeggen dat het feit dat je 16 overhoudt wanneer je 4 van 20 af hebt getrokken door mensen is bedacht?
Er loopt in dat veld naast die "4 dinosauriėrs" ook nog een veldmuis rond. Vervolgens komt een alien naast jou staan die zegt: "daar lopen niet 4 dinosauriėrs, maar 5". Heeft hij daarmee gelijk? Heeft hij daarmee ongelijk? Of is zijn gelijk afhankelijk van hoe breed wij onze categorie "dinosaurier" definiėren?quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:43 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp niet echt hoe er in dat verhaal niet gewoon vier dinosaurussen kunnen zijn, ook al is er niemand bij die tot vier kan tellen. Wat mij betreft is dat gewoon zo en is het niet iets dat wij ervan maken. Maar ik ben dan ook een mens, dus ik kan moeilijk als iets anders dan dat denken
Je kunt niet spreken van "2 + 2 = 4" zonder de wereld, arbitrair, op te delen in categorieėn. Zonder die categorieėn is een uitspraak als '2 + 2 = 4' betekenisloos.quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:49 schreef Tijn het volgende:
De indeling van de wereld is iets menselijks, ja. Maar waar het om gaat is dat 2 + 2 gelijk is aan 4, of er nou mensen zijn of niet.
Daar ben ik het echt helemaal niet mee eensquote:Op dinsdag 30 december 2014 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt niet spreken van "2 + 2 = 4" zonder de wereld, arbitrair, op te delen in categorieėn. Zonder die categorieėn is een uitspraak als '2 + 2 = 5' betekenisloos.
Dus als je wiskunde wilt bedrijven, en wilt toepassen op de wereld, kom je niet onder die menselijke indeling van de wereld uit.
Als de toepasbaarheid van de wiskunde op de werkelijkheid niet relevant is dan is er geen enkele reden om de wiskundige regel "2 + 2 = 4" te prefereren boven de wiskundige regel "2 + 2 = 5,327".quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar ben ik het echt helemaal niet mee eensNatuurlijk kun je sommen maken zonder de wereld erbij te betrekken! Sterker nog, dat doen wiskundigen all the time. De toepassing op de wereld is inderdaad iets menselijks, maar de onderliggende wiskunde is volledig abstract.
Bedoel je nu dat we afspreken dat we vier schrijven als 5,327 of dat we afspreken dat de waarde van 2 de helft is van 5,327?quote:Op dinsdag 30 december 2014 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als de toepasbaarheid van de wiskunde op de werkelijkheid niet relevant is dan is er geen enkele reden om de wiskundige regel "2 + 2 = 4" te prefereren boven de wiskundige regel "2 + 2 = 5,327".
Ik bedoel dat je best kunt werken met een wiskundig model waarin twee kwantiteiten "2" bij elkaar opgeteld de waarde "5,327" krijgen.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bedoel je nu dat we afspreken dat we vier schrijven als 5,327 of dat we afspreken dat de waarde van 2 de helft is van 5,327?
Ik zie dat niet, hoor.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je best kunt werken met een wiskundig model waarin twee kwantiteiten "2" bij elkaar opgeteld de waarde "5,327" krijgen.
Wiskundige axioma's zijn voor ons makkelijker voor te stellen wanneer ze *wel* toepasbaar zijn op de wereld om ons heen. 2 + 2 koeien = 4 koeien.quote:
Ik ben zelf ook geen wiskundige hoor.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:11 schreef Tijn het volgende:
Mja, ik geef het op. Ik weet hier toch helemaal niks vanaf, joh
Dan is het toch wel echt raar dat er toch wetmatigheden in de natuur zijn, als je er zo over nadenkt, maar als dat niet zo was zouden we er ook niet zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wiskundige axioma's zijn voor ons makkelijker voor te stellen wanneer ze *wel* toepasbaar zijn op de wereld om ons heen. 2 + 2 koeien = 4 koeien.
Het wordt duidelijk lastiger als er axioma's worden geļntroduceerd die niet direct tot de verbeelding spreken: wortel(-1) = i. Voor de meeste mensen zie dat eruit als gegoochel.
Punt is: er zijn geen objectieve criteria om bepaalde sets van wiskundige axioma's te prefereren boven andere sets van axioma's. Als de toepasbaarheid op de werkelijkheid geen criterium meer is dan is je keuze van axioma's perfect arbitrair. En dan is ook "2 + 2 = 5,327" een valide uitgangspunt.
Als je de toepasbaarheid op de werkelijkheid introduceert als criterium verandert het hele argument natuurlijk. Vanzelfsprekend is "2 + 2 = 4" beter toepasbaar op ons universum dan "2 + 2 = 5,327". Het enige punt dat ik daar wilde maken is dat dat nog niet betekent dat daarom "2 + 2 = 4" onafhankelijk van het bestaan van het universum waar is. Dat volgt daar helemaal niet uit.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan is het toch wel echt raar dat er toch wetmatigheden in de natuur zijn, als je er zo over nadenkt, maar als dat niet zo was zouden we er ook niet zijn natuurlijk.
Waarom is het bijna perfect beschrijfbaar met wiskunde, als die wiskunde een menselijk construct is?
De platonische wereld is 1 en al vaagheid.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:44 schreef Discombobulate het volgende:
Maar nu je het zegt lijkt mij die platonische wereld ook een beetje vaag, het komt nu een stuk duidelijker op me over.
Voor de groep Z2 geldt bv dat 1x1=0quote:
Itt elementaire deeltjes, die volgens de QM fundamenteel niet te onderscheiden zijn. Als Plato dat es wistquote:Op dinsdag 30 december 2014 14:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
En hier komen we dus in grijs gebied terecht.
Bekend gedachtenexperiment, ik weet niet meer van wie het kwam: "in de tijd van de dinosauriėrs staan 2 dinosauriėrs bij elkaar in een veld. 2 andere dinosauriėrs voegen zich bij de eerste 2. Er is nu een groep van 4 dinosauriėrs."
Is dit nu waar, onafhankelijk van het bestaan van wezens die kunnen tellen? Of is "4 dinosauriėrs" op zichzelf al een menselijke abstractie van de wereld?
Dat laatste is nog niet eens zo gek namelijk. "Dinosaurier" is een categorie die wij bedenken om de wereld te ordenen. Het is niet alsof 2 dinosauriėrs altijd volstrekt identiek zijn namelijk. Sterker nog: dat zijn ze nooit. De categorie "dinosaurier" bestaat net zo min als het platonische "ultieme paard".
Goed punt.quote:Op dinsdag 30 december 2014 21:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Itt elementaire deeltjes, die volgens de QM fundamenteel niet te onderscheiden zijn. Als Plato dat es wist
Waarom zou Plato dat niet weten?quote:Op dinsdag 30 december 2014 21:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Itt elementaire deeltjes, die volgens de QM fundamenteel niet te onderscheiden zijn. Als Plato dat es wist
Omdat-ie al meer dan 2000 jaar dood is.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:57 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Waarom zou Plato dat niet weten?
Als je sterft kom je erachter dat er geen dood bestaat (Eckhart Tolle).quote:Op woensdag 31 december 2014 14:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat-ie al meer dan 2000 jaar dood is.
Volgens mij bedoeld Eckhart Tolle daar heel wat anders mee dan jij denkt.quote:Op woensdag 31 december 2014 18:32 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Als je sterft kom je erachter dat er geen dood bestaat (Eckhart Tolle).
Als elementaire deeltjes fundamenteel niet van elkaar te onderscheiden zijn is dat gegeven helemaal niet interessant: Plato-atomen gedragen zich exact hetzelfde als andere atomen.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:57 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
In ieder geval dragen wij enkele atomen van hem mee. Ook gij Brutus.
Wat zou hij bedoelen?quote:Op woensdag 31 december 2014 18:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Volgens mij bedoeld Eckhart Tolle daar heel wat anders mee dan jij denkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |