abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148106664
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 08:11 schreef laforest het volgende:

[..]

:')
Jij hebt dus totaal geen weet van de Socratic method (dialectic).
Vertel...
pi_148107747
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 15:49 schreef Cockwhale het volgende:
Het grootste probleem is dat de wetenschap het bewustzijn zoekt in (losse) deeltjes. Wat mij betreft kan het bewustzijn alleen vanuit een holistische perspectief verklaard worden. Overigens is dit een vaker voorkomend probleem. De wetenschap meet deeltjes en observeert actie en reactie. De (holistische) samenhang is echter niet meetbaar, omdat alleen deeltjes meetbaar zijn.
Mogelijk bestaat het bewustzijn alleen in dynamiek, een constante staat van beweging, terwijl de wetenschap slechts achtereenvolgende (stilstaande) momenten meet
Alan Watts legt dat principe mooi uit. Ik zal eens kijken of ik die video nog kan vinden.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_148110716
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2014 15:25 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Nu heb ik mijzelf er niet heel erg in verdiept, maar er moet toch wel een wiskundig iets zijn dat de wetmatigheden in ons universum verklaard? Misschien is ons universum, de fysieke wereld, een soort medium waar de wiskunde haar bestaansrecht krijgt?
Wiskunde is, zoals haushofer ook zei, een taal waarin wij het universum beschrijven. Dus ja, in die zin ontleent wiskunde haar bestaansrecht aan de wetmatigheden van het universum.

Maar het is niet alsof wiskunde die wetmatigheden verklaart. Integendeel. Wiskunde is een modelleringstaal die niet onafhankelijk van mensen bestaat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148128332
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wiskunde is, zoals haushofer ook zei, een taal waarin wij het universum beschrijven. Dus ja, in die zin ontleent wiskunde haar bestaansrecht aan de wetmatigheden van het universum.

Maar het is niet alsof wiskunde die wetmatigheden verklaart. Integendeel. Wiskunde is een modelleringstaal die niet onafhankelijk van mensen bestaat.
Ik ben nog wel es benieuwd naar dit boek,

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Our_Mathematical_Universe

Van Tegmark. :)
pi_148128971
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:48 schreef Molurus het volgende:

[..]
Dus ja, in die zin ontleent wiskunde haar bestaansrecht aan de wetmatigheden van het universum.
Is dat zo?
Leg dat eens uit, want daar ben ik het niet mee eens.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_148135889
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 09:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik ben nog wel es benieuwd naar dit boek,

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Our_Mathematical_Universe

Van Tegmark. :)
Klinkt interessant. :)

Ik heb alleen nog zo veel liggen dat ik nog eens moet lezen. :{
pi_148135934
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 december 2014 09:46 schreef laforest het volgende:

[..]

Is dat zo?
Leg dat eens uit, want daar ben ik het niet mee eens.
Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren. Het is niet alsof het bestaan en de aard van het universum het gevolg zijn van die menselijke discipline.
  dinsdag 30 december 2014 @ 13:30:17 #208
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148136170
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 13:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren. Het is niet alsof het bestaan en de aard van het universum het gevolg zijn van die menselijke discipline.
Zeg dat maar tegen de Flatlanders.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_148136360
Wat betreft de vraag of wiskunde een van mensen onafhankelijk bestaan heeft is dit wel een aardige lezing:

pi_148136416
quote:
6s.gif Op dinsdag 30 december 2014 13:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zeg dat maar tegen de Flatlanders.
Ik zal de Flatlanders wel even informeren dat ze geheel fictief zijn, bedacht door mensen om te illustreren hoe subjectief onze 3D interpretatie van de wereld is. 8-)
  dinsdag 30 december 2014 @ 13:37:57 #211
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148136560
quote:

[..]

Wiskunde is een menselijke discipline die ontwikkeld is om daarmee het universum te modelleren.
Is dat zo? Is het ondenkbaar dat andere organismen in andere universa precies dezelfde wiskunde hanteren, omdat dat nu eenmaal is hoe wiskunde is?
pi_148136883
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 december 2014 13:37 schreef Tijn het volgende:

[..]

Is dat zo? Is het ondenkbaar dat andere organismen in andere universa precies dezelfde wiskunde hanteren, omdat dat nu eenmaal is hoe wiskunde is?
Het antwoord op deze vraag is zeker niet vanzelfsprekend 'nee' of 'ja'. Zie ook de hierboven geposte lezing.

Het is wel denkbaar dat aliens tot vergelijkbare modellen komen, omdat ze goed werken in het beschrijven van de wereld. Maar dat impliceert geenszins dat wiskunde een van denkende wezens onafhankelijk bestaan heeft. Dat betekent alleen maar dat bepaalde wiskundige modellen de wereld beter beschrijven dan andere.

Overigens is het tegendeel daarmee ook niet bewezen... maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe een uitspraak als 'wiskunde bestaat onafhankelijk van het universum' überhaupt een coherente uitspraak genoemd kan worden.

Wat zou dat betekenen, een wiskunde zonder universum? Betekent dat dat ongeacht het soort universum waarin je je bevindt die wiskunde geldig is?

En hoe interessant is dat eigenlijk, dat regels die wij hier bedenken voor het schaakspel (ook een wiskundig model) ook geldig zijn in een ander universum? Betekent dat dat het schaakspel onafhankelijk van het universum bestaat? Dat lijkt me niet.

Er is niets dat garandeert dat een wiskundig model dat onze wereld redelijk beschrijft dat ook doet voor een andere levensvorm in een ander universum.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 30-12-2014 13:55:03 ]
  dinsdag 30 december 2014 @ 14:07:39 #213
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148137898
Ik ga de lezing wel even kijken, maar vooralsnog ben ik er niet van overtuigd dat wiskunde überhaupt onze wereld beschrijft of dat mensen het uitvinden. Ik heb wiskunde altijd meer gezien als universele waarheid die we stukje bij beetje ontdekken.
pi_148138315
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:07 schreef Tijn het volgende:
Ik ga de lezing wel even kijken, maar vooralsnog ben ik er niet van overtuigd dat wiskunde überhaupt onze wereld beschrijft of dat mensen het uitvinden. Ik heb wiskunde altijd meer gezien als universele waarheid die we stukje bij beetje ontdekken.
Dit is een platonisch beeld van de wiskunde dat mateloos populair is. :)

Maar of het ook klopt.... ik heb er in elk geval zo mijn bedenkingen bij. Wat van toepassing is op "het ultieme paard" lijkt me net zoveel van toepassing op "de ultieme wiskunde". Het komt een beetje zweverig op me over.
pi_148138516
quote:

[..]

De wetmatigheid waarover jij spreekt is ook door mensen bedacht. Laws of nature zijn nog altijd laws of nature as conceived by humans. Daarnaast is wiskunde helemaal niet bedacht om het universum te modeleren. Prehistorische wiskunde ging om tellen en Babylonische wiskunde begon met metrologie, meten van gewichten.
pi_148138601
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 december 2014 13:37 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat is een vraag waarop geen enkel antwoord mogelijk is. Wij hebben geen weet van dingen buiten ons universum dus kunnen we alleen maar speculeren over zulke zaken.
pi_148138818
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:07 schreef Tijn het volgende:
Ik volg liever Kant in deze, wiskunde is geen universele waarheid, het is wellicht a priori, maar synthetisch. Tenzij je over tautologie spreekt, maar dat heeft geen enkele waarde (a=a).
pi_148138897
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is een platonisch beeld van de wiskunde dat mateloos populair is. :)

Maar of het ook klopt.... ik heb er in elk geval zo mijn bedenkingen bij. Wat van toepassing is op "het ultieme paard" lijkt me net zoveel van toepassing op "de ultieme wiskunde". Het komt een beetje zweverig op me over.
Plato was ook zweverig bezig. Ik vind hem fantastisch als filososoof in het algemeen, maar slaat de plank volledig mis met zijn Vorm-theorie.
pi_148138933
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:20 schreef laforest het volgende:

[..]

De wetmatigheid waarover jij spreekt is ook door mensen bedacht. Laws of nature zijn nog altijd laws of nature as conceived by humans.
Klopt. Natuurwetten bestaan niet echt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:20 schreef laforest het volgende:

Daarnaast is wiskunde helemaal niet bedacht om het universum te modeleren. Prehistorische wiskunde ging om tellen en Babylonische wiskunde begon met metrologie, meten van gewichten.
Tellen, hoe eenvoudig dan ook, is toch een manier om de wereld te modelleren? Ik heb hier 20 koeien. Ik geef er 4 aan de buurman, ik heb er dan nog 16 over.

De eerste vorm van wiskunde die ik ken waarbij je niet kunt zeggen dat de wereld waarin wij leven daardoor (specifiek) wordt beschreven is snaartheorie. En zelfs daarvan is de intentie om de wereld ermee te beschrijven. Niet de hypothetische wereld waarin aliens in een ander universum leven, maar *onze* wereld.
pi_148138994
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:27 schreef laforest het volgende:

[..]

Plato was ook zweverig bezig. Ik vind hem fantastisch als filososoof in het algemeen, maar slaat de plank volledig mis met zijn Vorm-theorie.
Ik denk dat we van de fouten van Plato wel heel veel kunnen leren. Bijvoorbeeld over hoe wij zelf tegen de wiskunde aankijken.
pi_148139193
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk dat we van de fouten van Plato wel heel veel kunnen leren. Bijvoorbeeld over hoe wij zelf tegen de wiskunde aankijken.
Ja, klopt. :Y
pi_148139321
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt. Natuurwetten bestaan niet echt.

[..]

Tellen, hoe eenvoudig dan ook, is toch een manier om de wereld te modelleren? Ik heb hier 20 koeien. Ik geef er 4 aan de buurman, ik heb er dan nog 16 over.

De eerste vorm van wiskunde die ik ken waarbij je niet kunt zeggen dat de wereld waarin wij leven daardoor (specifiek) wordt beschreven is snaartheorie. En zelfs daarvan is de intentie om de wereld ermee te beschrijven. Niet de hypothetische wereld waarin aliens in een ander universum leven, maar *onze* wereld.
Ik denk het niet. Ik heb twee munten en geef jou 1 munt, ik vind dat niet hetzelfde als zeggen dat wiskunde is bedacht om het universum te modelleren. :N Ik vind dat nog al een grote uitspraak en niet echt duidelijk onderbouwd, dat is mijn punt.
  dinsdag 30 december 2014 @ 14:36:44 #223
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148139451
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar je kunt toch niet zeggen dat het feit dat je 16 overhoudt wanneer je 4 van 20 af hebt getrokken door mensen is bedacht?
pi_148139626
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:36 schreef Tijn het volgende:

[..]

Maar je kunt toch niet zeggen dat het feit dat je 16 overhoudt wanneer je 4 van 20 af hebt getrokken door mensen is bedacht?
En hier komen we dus in grijs gebied terecht.

Bekend gedachtenexperiment, ik weet niet meer van wie het kwam: "in de tijd van de dinosauriërs staan 2 dinosauriërs bij elkaar in een veld. 2 andere dinosauriërs voegen zich bij de eerste 2. Er is nu een groep van 4 dinosauriërs."

Is dit nu waar, onafhankelijk van het bestaan van wezens die kunnen tellen? Of is "4 dinosauriërs" op zichzelf al een menselijke abstractie van de wereld?

Dat laatste is nog niet eens zo gek namelijk. "Dinosaurier" is een categorie die wij bedenken om de wereld te ordenen. Het is niet alsof 2 dinosauriërs altijd volstrekt identiek zijn namelijk. Sterker nog: dat zijn ze nooit. De categorie "dinosaurier" bestaat net zo min als het platonische "ultieme paard".
  dinsdag 30 december 2014 @ 14:43:13 #225
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148139784
Ik begrijp niet echt hoe er in dat verhaal niet gewoon vier dinosaurussen kunnen zijn, ook al is er niemand bij die tot vier kan tellen. Wat mij betreft is dat gewoon zo en is het niet iets dat wij ervan maken. Maar ik ben dan ook een mens, dus ik kan moeilijk als iets anders dan dat denken :+
pi_148139967
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:43 schreef Tijn het volgende:
Ik begrijp niet echt hoe er in dat verhaal niet gewoon vier dinosaurussen kunnen zijn, ook al is er niemand bij die tot vier kan tellen. Wat mij betreft is dat gewoon zo en is het niet iets dat wij ervan maken. Maar ik ben dan ook een mens, dus ik kan moeilijk als iets anders dan dat denken :+
Er loopt in dat veld naast die "4 dinosauriërs" ook nog een veldmuis rond. Vervolgens komt een alien naast jou staan die zegt: "daar lopen niet 4 dinosauriërs, maar 5". Heeft hij daarmee gelijk? Heeft hij daarmee ongelijk? Of is zijn gelijk afhankelijk van hoe breed wij onze categorie "dinosaurier" definiëren?

Ik zeg dat laatste. Maar daarmee is de constatering dat er 4 dinosauriërs in een veld staan niks meer dan subjectief.
  dinsdag 30 december 2014 @ 14:49:41 #227
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148140098
De indeling van de wereld is iets menselijks, ja. Maar waar het om gaat is dat 2 + 2 gelijk is aan 4, of er nou mensen zijn of niet.
pi_148140208
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:49 schreef Tijn het volgende:
De indeling van de wereld is iets menselijks, ja. Maar waar het om gaat is dat 2 + 2 gelijk is aan 4, of er nou mensen zijn of niet.
Je kunt niet spreken van "2 + 2 = 4" zonder de wereld, arbitrair, op te delen in categorieën. Zonder die categorieën is een uitspraak als '2 + 2 = 4' betekenisloos.

Dus als je wiskunde wilt bedrijven, en wilt toepassen op de wereld, kom je niet onder die menselijke indeling van de wereld uit. De valkuil is te denken dat die indeling *echt* bestaat.
  dinsdag 30 december 2014 @ 14:55:45 #229
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148140396
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je kunt niet spreken van "2 + 2 = 4" zonder de wereld, arbitrair, op te delen in categorieën. Zonder die categorieën is een uitspraak als '2 + 2 = 5' betekenisloos.

Dus als je wiskunde wilt bedrijven, en wilt toepassen op de wereld, kom je niet onder die menselijke indeling van de wereld uit.
Daar ben ik het echt helemaal niet mee eens :D Natuurlijk kun je sommen maken zonder de wereld erbij te betrekken! Sterker nog, dat doen wiskundigen all the time. De toepassing op de wereld is inderdaad iets menselijks, maar de onderliggende wiskunde is volledig abstract.
pi_148140539
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:55 schreef Tijn het volgende:

[..]

Daar ben ik het echt helemaal niet mee eens :D Natuurlijk kun je sommen maken zonder de wereld erbij te betrekken! Sterker nog, dat doen wiskundigen all the time. De toepassing op de wereld is inderdaad iets menselijks, maar de onderliggende wiskunde is volledig abstract.
Als de toepasbaarheid van de wiskunde op de werkelijkheid niet relevant is dan is er geen enkele reden om de wiskundige regel "2 + 2 = 4" te prefereren boven de wiskundige regel "2 + 2 = 5,327".

De reden dat we de eerste verkiezen boven de tweede is juist omdat het makkelijker kan worden toegepast op bijvoorbeeld het tellen van koeien. :)

Er is geen wiskundige wetmatigheid die stelt dat we het 1 boven het ander zouden moeten verkiezen. Je kunt met "2 + 2 = 5,327" natuurlijk net zo goed rekenen.
  dinsdag 30 december 2014 @ 15:01:15 #231
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148140659
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als de toepasbaarheid van de wiskunde op de werkelijkheid niet relevant is dan is er geen enkele reden om de wiskundige regel "2 + 2 = 4" te prefereren boven de wiskundige regel "2 + 2 = 5,327".
Bedoel je nu dat we afspreken dat we vier schrijven als 5,327 of dat we afspreken dat de waarde van 2 de helft is van 5,327?
pi_148140770
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:01 schreef Tijn het volgende:

[..]

Bedoel je nu dat we afspreken dat we vier schrijven als 5,327 of dat we afspreken dat de waarde van 2 de helft is van 5,327?
Ik bedoel dat je best kunt werken met een wiskundig model waarin twee kwantiteiten "2" bij elkaar opgeteld de waarde "5,327" krijgen.

Zie het als een universum waarin als wetmatigheid geldt dat als je twee dinosauriërs bij twee andere dinosauriërs zet er 5,327 dinosauriërs zijn.

Binnen onze wereld is dat natuurlijk lastig voor te stellen... dit is puur om te demonstreren hoezeer ons beeld van 'de ultieme wiskunde' bepaald is door de wereld waarin wij leven. (En hoe wij die wereld, als mensen, modelleren.)

Het is niet alsof het ene wiskundige model objectief beter is dan het ander. Wiskundige modellen zijn gewoon sets van axioma's, niets meer en niets minder. "2 + 2 = 5,327" is een prima axioma.
  dinsdag 30 december 2014 @ 15:06:42 #233
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148140897
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik bedoel dat je best kunt werken met een wiskundig model waarin twee kwantiteiten "2" bij elkaar opgeteld de waarde "5,327" krijgen.
Ik zie dat niet, hoor.
pi_148141012
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:06 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik zie dat niet, hoor.
Wiskundige axioma's zijn voor ons makkelijker voor te stellen wanneer ze *wel* toepasbaar zijn op de wereld om ons heen. 2 + 2 koeien = 4 koeien.

Het wordt duidelijk lastiger als er axioma's worden geïntroduceerd die niet direct tot de verbeelding spreken: wortel(-1) = i. Voor de meeste mensen zie dat eruit als gegoochel.

Punt is: er zijn geen objectieve criteria om bepaalde sets van wiskundige axioma's te prefereren boven andere sets van axioma's. Als de toepasbaarheid op de werkelijkheid geen criterium meer is dan is je keuze van axioma's perfect arbitrair. En dan is ook "2 + 2 = 5,327" een valide uitgangspunt.
  dinsdag 30 december 2014 @ 15:11:59 #235
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148141163
Mja, ik geef het op. Ik weet hier toch helemaal niks vanaf, joh :+
pi_148141252
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:11 schreef Tijn het volgende:
Mja, ik geef het op. Ik weet hier toch helemaal niks vanaf, joh :+
Ik ben zelf ook geen wiskundige hoor. ;)

Ik vind het vooral interessante stof om over na te denken. Het is ook niet voor het eerst dat deze vraag ter sprake komt in F&L trouwens, het is een interessante vraag die al gesteld wordt sinds Plato.

Wat dat betreft heeft jouw beeld van de wiskunde veel weg van Plato's beeld van universalia. Het lijkt me in essentie dezelfde denkfout.

Een zeer begrijpelijke en logische denkfout, begrijp me niet vekeerd. ;) Het is een direct gevolg van de manier waarop wij naar de wereld kijken. De verleiding is ontzettend groot om dat beeld en de werkelijkheid aan elkaar gelijk te stellen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Molurus op 30-12-2014 15:27:47 ]
pi_148142513
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wiskundige axioma's zijn voor ons makkelijker voor te stellen wanneer ze *wel* toepasbaar zijn op de wereld om ons heen. 2 + 2 koeien = 4 koeien.

Het wordt duidelijk lastiger als er axioma's worden geïntroduceerd die niet direct tot de verbeelding spreken: wortel(-1) = i. Voor de meeste mensen zie dat eruit als gegoochel.

Punt is: er zijn geen objectieve criteria om bepaalde sets van wiskundige axioma's te prefereren boven andere sets van axioma's. Als de toepasbaarheid op de werkelijkheid geen criterium meer is dan is je keuze van axioma's perfect arbitrair. En dan is ook "2 + 2 = 5,327" een valide uitgangspunt.
Dan is het toch wel echt raar dat er toch wetmatigheden in de natuur zijn, als je er zo over nadenkt, maar als dat niet zo was zouden we er ook niet zijn natuurlijk.
Waarom is het bijna perfect beschrijfbaar met wiskunde, als die wiskunde een menselijk construct is?
Maar nu je het zegt lijkt mij die platonische wereld ook een beetje vaag, het komt nu een stuk duidelijker op me over. :D
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_148142762
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:44 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dan is het toch wel echt raar dat er toch wetmatigheden in de natuur zijn, als je er zo over nadenkt, maar als dat niet zo was zouden we er ook niet zijn natuurlijk.
Waarom is het bijna perfect beschrijfbaar met wiskunde, als die wiskunde een menselijk construct is?
Als je de toepasbaarheid op de werkelijkheid introduceert als criterium verandert het hele argument natuurlijk. Vanzelfsprekend is "2 + 2 = 4" beter toepasbaar op ons universum dan "2 + 2 = 5,327". Het enige punt dat ik daar wilde maken is dat dat nog niet betekent dat daarom "2 + 2 = 4" onafhankelijk van het bestaan van het universum waar is. Dat volgt daar helemaal niet uit.

Laat niet weg dat de wiskunde nog steeds een heel effectief middel is om de wereld mee te beschrijven. Mits je de axioma's afstemt op de specifieke wereld waarin wij leven.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:44 schreef Discombobulate het volgende:

Maar nu je het zegt lijkt mij die platonische wereld ook een beetje vaag, het komt nu een stuk duidelijker op me over. :D
De platonische wereld is 1 en al vaagheid. :) Zoals gezegd: Plato zat daarmee fout, maar het is wel een heel waardevolle fout in die zin dat we er veel van kunnen leren.
pi_148143460
Haha, dat voorbeeld van die dinosauriërs is het eerste voorbeeld dat wordt aangehaald in de lezing over E.T. Math hierboven. :) (Ben hem ook nog maar eens aan het kijken.)

Het is dus afkomstig van Martin Gardner, bekende naam ook.
pi_148154625
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:06 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik zie dat niet, hoor.
Voor de groep Z2 geldt bv dat 1x1=0 :P
pi_148161084
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

En hier komen we dus in grijs gebied terecht.

Bekend gedachtenexperiment, ik weet niet meer van wie het kwam: "in de tijd van de dinosauriërs staan 2 dinosauriërs bij elkaar in een veld. 2 andere dinosauriërs voegen zich bij de eerste 2. Er is nu een groep van 4 dinosauriërs."

Is dit nu waar, onafhankelijk van het bestaan van wezens die kunnen tellen? Of is "4 dinosauriërs" op zichzelf al een menselijke abstractie van de wereld?

Dat laatste is nog niet eens zo gek namelijk. "Dinosaurier" is een categorie die wij bedenken om de wereld te ordenen. Het is niet alsof 2 dinosauriërs altijd volstrekt identiek zijn namelijk. Sterker nog: dat zijn ze nooit. De categorie "dinosaurier" bestaat net zo min als het platonische "ultieme paard".
Itt elementaire deeltjes, die volgens de QM fundamenteel niet te onderscheiden zijn. Als Plato dat es wist :P
pi_148163080
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 21:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Itt elementaire deeltjes, die volgens de QM fundamenteel niet te onderscheiden zijn. Als Plato dat es wist :P
Goed punt. :D
pi_148184493
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 21:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom zou Plato dat niet weten?
Okay theoretisch is dat mogelijk. In het onmogelijke geval dat zijn ziel niet meer bestaat. Hij kan ook de zoveelste incarnatie nu meemaken. In ieder geval dragen wij enkele atomen van hem mee. Ook gij Brutus.
  woensdag 31 december 2014 @ 14:10:16 #244
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148184967
quote:
1s.gif Op woensdag 31 december 2014 13:57 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Waarom zou Plato dat niet weten?
Omdat-ie al meer dan 2000 jaar dood is.
pi_148196435
quote:
2s.gif Op woensdag 31 december 2014 14:10 schreef Tijn het volgende:

[..]

Omdat-ie al meer dan 2000 jaar dood is.
Als je sterft kom je erachter dat er geen dood bestaat (Eckhart Tolle).
pi_148196932
quote:
1s.gif Op woensdag 31 december 2014 18:32 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Als je sterft kom je erachter dat er geen dood bestaat (Eckhart Tolle).
Volgens mij bedoeld Eckhart Tolle daar heel wat anders mee dan jij denkt. :')
pi_148199931
quote:
1s.gif Op woensdag 31 december 2014 13:57 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

In ieder geval dragen wij enkele atomen van hem mee. Ook gij Brutus.
Als elementaire deeltjes fundamenteel niet van elkaar te onderscheiden zijn is dat gegeven helemaal niet interessant: Plato-atomen gedragen zich exact hetzelfde als andere atomen.
pi_148223320
quote:
1s.gif Op woensdag 31 december 2014 18:48 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Volgens mij bedoeld Eckhart Tolle daar heel wat anders mee dan jij denkt. :')
Wat zou hij bedoelen?
  donderdag 1 januari 2015 @ 19:58:12 #249
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_148224611
quote:
1s.gif Op donderdag 1 januari 2015 19:08 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Wat zou hij bedoelen?
Dat je de dood niet kunt ervaren, omdat je er op dat moment niet meer bent.
pi_148226732

Tolle zegt hier ... eh, ja wat zegt hij eigenlijk? Dat je een "formless body" hebt? Een aanname die je niet zomaar kan doen. Hij heeft het over zeepbelletjes waarbij het niet gaat om de vorm van de zeepbel maar over de inhoud van de zeepbel. Volgens mij in zijn verhaal één grote zeepbel :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 01-01-2015 21:16:53 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_148227494
Nog een zeepbelletje:

Tolle zegt dat als je je in dit leven alleen maar bezig houdt met je lichamelijk vorm, je bewustzijn zich niet ontwikkelt tot een hoger bewustzijn en dus weer een vorm(=lichaam) zal zoeken. Bij het hoogste bewustzijn heb je geen lichaam meer nodig.

Hij gaat er voor het gemak van uit dat het bewustzijn zonder brein bestaat.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_148228883
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:14 schreef Kijkertje het volgende:

Hij gaat er voor het gemak van uit dat het bewustzijn zonder brein bestaat.
Zou hij ook denken dat je kunt ademen zonder longen of dat je bloed stroomt zonder hart?
pi_148229273
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zou hij ook denken dat je kunt ademen zonder longen of dat je bloed stroomt zonder hart?
:D Dat denk ik niet. Maar wel dat alle lichamelijke vormen een illusie zijn en niet belangrijk. Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien. ;)
pi_148229368
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

:D Dat denk ik niet. Maar wel dat alle lichamelijke vormen een illusie zijn en niet belangrijk. Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien. ;)
Hmja, zal wel weer zo'n reïncarnatieverhaal aan vast zitten.
pi_148229579
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hmja, zal wel weer zo'n reïncarnatieverhaal aan vast zitten.
Ja idd. Hij brengt het niet als zodanig, maar daar komt het wel op neer. Zo te zien op internet heeft hij uit allerlei spirituele stromingen aan "cherry-picking" gedaan. Hij zal er wel goed van leven denk ik dan.
pi_148229612
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 22:00 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja idd. Hij brengt het niet als zodanig, maar daar komt het wel op neer. Zo te zien op internet heeft hij uit allerlei spirituele stromingen aan "cherry-picking" gedaan. Hij zal er wel goed van leven denk ik dan.
Ach, ieder het zijne. Ik vind dat soort overtuigingen absurd en hij zal hetzelfde van de mijne vinden.
pi_148229997
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 22:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ach, ieder het zijne. Ik vind dat soort overtuigingen absurd en hij zal hetzelfde van de mijne vinden.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, mensen trappen er zelf met open ogen in. Ik kan ook geen enkele discussie van hem vinden op internet met mensen die niet aan zijn lippen hangen en eens wat kritische vragen stellen. Hij geeft ook maar heel weinig en selectief een interview weg. Een veeg teken....
  vrijdag 2 januari 2015 @ 15:29:27 #258
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148244616
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat is nieuw voor mij; kun je me hier wat meer over vertellen ? Iets specifieker gevraagd: "Kun je mij het bewijs voorleggen waaruit blijkt dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien en hoe dat dan precies werkt ?
pi_148248855
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:29 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dat is nieuw voor mij; kun je me hier wat meer over vertellen ? Iets specifieker gevraagd: "Kun je mij het bewijs voorleggen waaruit blijkt dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien en hoe dat dan precies werkt ?
Zonder lichaam geen hersenen, zonder hersenen geen bewustzijn. Da's niet echt hogere natuurkunde of zo.
pi_148250022
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 17:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zonder lichaam geen hersenen, zonder hersenen geen bewustzijn. Da's niet echt hogere natuurkunde of zo.
Er zijn filosofen die beweren dat bewustzijn een fundamentele eigenschap van het universum is, zie o.a. Chalmer's panpsychisme of een soortgelijk iets. :)
pi_148250056
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 17:58 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Er zijn filosofen die beweren dat bewustzijn een fundamentele eigenschap van het universum is, zie o.a. Chalmer's panpsychisme of een soortgelijk iets. :)
Moeten we het daar echt serieus over gaan hebben?
pi_148250212
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 17:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Moeten we het daar echt serieus over gaan hebben?
Weerleg het maar, het zijn echt geen flutargumenten.

Niet dat ik het er mee eens ben, maar het is te simpel om te zeggen.
We weten overigens ook nog niet wat bewustzijn eigenlijk nu is. I'm just saying.
pi_148250282
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:03 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Niet dat ik het er mee eens ben, maar het is te simpel om te zeggen.
We weten overigens ook nog niet wat bewustzijn eigenlijk nu is. I'm just saying.
Oké. Het bewustzijn is iets dat constant bedacht wordt door de hersenen. Bewustzijn is dus feitelijk eigenlijk niets.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 18:38:51 #264
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148251545
Het probleem met bewustzijn is dat wij, van nature, bewustzijn zien als een eenvoudig elementair iets... terwijl het in de praktijk een zeer complex en emergent verschijnsel is. Er bestaan allerlei gradaties en vormen van... en wat we er nu precies mee bedoelen blijft in nevelen gehuld.

quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:03 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dat het niet weerlegbaar is sluit niet uit dat het alsnog flutargumenten zijn. Als de enige merites van een argument is dat het niet weerlegbaar is dan is het vrijwel altijd een flutargument.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 21:37:22 #265
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_148259070
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:29 schreef Jappie het volgende:

[..]

Verwacht je nu een link naar een bron waar Tolle dit stelt en/of bewijs ervoor aandraagt, of verwacht je dat Kijkertje Tolle's stelling (die ze zelf niet gelooft) gaat aantonen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:51:48 #266
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148263336
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:37 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Verwacht je nu een link naar een bron waar Tolle dit stelt en/of bewijs ervoor aandraagt, of verwacht je dat Kijkertje Tolle's stelling (die ze zelf niet gelooft) gaat aantonen?
Lees de vraag en je weet dat geen van jouw suggesties van toepassing zijn.

Maar ik wil de reden van mijn vraag wel bekend maken hoor; het bevreemd mij namelijk dat Kijkertje Tolle's ideeen wegzet als onzin met het onhoudbare argument dat bewustzijn een lichaam nodig heeft om te kunnen groeien. Dus niet alleen om te kunnen bestaan maar zelfs om te groeien.

Dat soort boute onbewezen stellingen vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dus vandaar mijn interesse naar de achtergrond ervan. :)
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:53:26 #267
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148263413
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:51 schreef Jappie het volgende:

[..]

Maar ik wil de reden van mijn vraag wel bekend maken hoor; het bevreemd mij namelijk dat Kijkertje Tolle's ideeen wegzet als onzin met het onhoudbare argument dat bewustzijn een lichaam nodig heeft om te kunnen groeien. Dus niet alleen om te kunnen bestaan maar zelfs om te groeien.

Dat soort boute onbewezen stellingen vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dus vandaar mijn interesse naar de achtergrond ervan. :)
Waarom is die stelling zo onhoudbaar naar jouw mening?
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:55:30 #268
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_148263522
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:37 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Niet zo Grumpy, Fish. Hebben we eindelijk een dame in F&L, ga jij grumpy doen.....
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:58:13 #269
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148263660
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:53 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom is die stelling zo onhoudbaar naar jouw mening?
Het is simpelweg niet bewezen en daarom is het inzetten van zulks een stelling als so called "feit" onhoudbaar. Het geeft namelijk een valse voorstelling van zaken alsof nu juist dat al een beklonken zaak zou zijn en dat daarmee Tolle's stelling of ideeënleer onderuit zou zijn gehaald.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:08:16 #270
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148264201
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:58 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het is simpelweg niet bewezen en daarom is het inzetten van zulks een stelling als so called "feit" onhoudbaar. Het geeft namelijk een valse voorstelling van zaken alsof nu juist dat al een beklonken zaak zou zijn en dat daarmee Tolle's stelling of ideeënleer onderuit zou zijn gehaald.
Dat een bewustzijn niet zonder lichaam (hersenen) kan ontstaan en groeien lijkt me vrij evident. Genoeg bewijsmateriaal daarvoor. Bovendien is stellen dat dat niet zo is vrij inconsequentieel tenzij je daar dus bewijzen voor kunt verzamelen.

Dus ik zie niet helemaal hoe je dat als een boude stelling kunt zien.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:22:47 #271
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148265005
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat een bewustzijn niet zonder lichaam (hersenen) kan ontstaan en groeien lijkt me vrij evident. Genoeg bewijsmateriaal daarvoor. Bovendien is stellen dat dat niet zo is vrij inconsequentieel tenzij je daar dus bewijzen voor kunt verzamelen.

Dus ik zie niet helemaal hoe je dat als een boude stelling kunt zien.
Mij is altijd geleerd dat als je iets beweerd dat je dat met bewijzen moet staven en dat je niet omgekeerd de bewijslast bij de partij moet leggen die zegt dat je niet voldoende bewijs hebt.

Laat ik het op een andere manier zeggen, indien je iets tot wetenschap wil verheffen dan zul je het moeten bewijzen, doe je dit niet dan is het niet meer dan een mening. Je kunt overigens prima ergens een mening over hebben daar is niets mis mee; het word pas een probleem zodra je suggereert dat het meer is dan een mening en je nu juist dat stukje meer niet kunt staven.

Dit zijn overigens niet mijn regels..dit zijn regels door de wetenschap zelf opgesteld.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:23:09 #272
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_148265025
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:51 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik snap het nu niet meer denk ik. Tolle stelt enerzijds dat vorm (lichaam) er niet toe doet, en anderzijds dat een bewustzijn dat niet groeit/ontwikkelt, weer een lichaam zal zoeken. Kijkertje zegt dan: "Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien".

Dat is dan toch kritiek op (de tegenstrijdigheid van) Tolle (zijn uitspraken), en niet een stelling van haar?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:23:42 #273
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_148265056
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:55 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Niet zo Grumpy, Fish. Hebben we eindelijk een dame in F&L, ga jij grumpy doen.....
Nature of the beast. Een aap aapt, een banaan banaant, een grumpy fish grumpy't
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:26:12 #274
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148265190
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:23 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik snap het nu niet meer denk ik. Tolle stelt enerzijds dat vorm (lichaam) er niet toe doet, en anderzijds dat een bewustzijn dat niet groeit/ontwikkelt, weer een lichaam zal zoeken. Kijkertje zegt dan: "Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien".

Dat is dan toch kritiek op (de tegenstrijdigheid van) Tolle (zijn uitspraken), en niet een stelling van haar?
Ah kijk dat verklaart een hele hoop. Thnx, op deze manier had ik haar opmerking idd niet gelezen. :)
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:26:48 #275
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148265223
:D
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:37:25 #276
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148265721
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:22 schreef Jappie het volgende:

[..]

Mij is altijd geleerd dat als je iets beweerd dat je dat met bewijzen moet staven en dat je niet omgekeerd de bewijslast bij de partij moet leggen die zegt dat je niet voldoende bewijs hebt.

Laat ik het op een andere manier zeggen, indien je iets tot wetenschap wil verheffen dan zul je het moeten bewijzen, doe je dit niet dan is het niet meer dan een mening. Je kunt overigens prima ergens een mening over hebben daar is niets mis mee; het word pas een probleem zodra je suggereert dat het meer is dan een mening en je nu juist dat stukje meer niet kunt staven.

Dit zijn overigens niet mijn regels..dit zijn regels door de wetenschap zelf opgesteld.
Klopt precies. In dit geval geldt dat dus voor de hypothese dat een bewustzijn geen lichaam nodig heeft. Aangezien voor zover wij weten een bewustzijn toch echt alleen voorkomt in een lichaam, is dat de meest logische aanname. Wil je aantonen dat dat niet zo is zul je dus met een bewustzijn zonder lichaam op de proppen moeten komen.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:40:39 #277
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_148265864
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:26 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ah kijk dat verklaart een hele hoop. Thnx, op deze manier had ik haar opmerking idd niet gelezen. :)
Ja dat is het, we begrijpen ze gewoon niet.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:41:48 #278
12221 Tijn