abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148227494
Nog een zeepbelletje:

Tolle zegt dat als je je in dit leven alleen maar bezig houdt met je lichamelijk vorm, je bewustzijn zich niet ontwikkelt tot een hoger bewustzijn en dus weer een vorm(=lichaam) zal zoeken. Bij het hoogste bewustzijn heb je geen lichaam meer nodig.

Hij gaat er voor het gemak van uit dat het bewustzijn zonder brein bestaat.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_148228883
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:14 schreef Kijkertje het volgende:

Hij gaat er voor het gemak van uit dat het bewustzijn zonder brein bestaat.
Zou hij ook denken dat je kunt ademen zonder longen of dat je bloed stroomt zonder hart?
pi_148229273
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zou hij ook denken dat je kunt ademen zonder longen of dat je bloed stroomt zonder hart?
:D Dat denk ik niet. Maar wel dat alle lichamelijke vormen een illusie zijn en niet belangrijk. Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien. ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_148229368
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

:D Dat denk ik niet. Maar wel dat alle lichamelijke vormen een illusie zijn en niet belangrijk. Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien. ;)
Hmja, zal wel weer zo'n reïncarnatieverhaal aan vast zitten.
pi_148229579
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:54 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hmja, zal wel weer zo'n reïncarnatieverhaal aan vast zitten.
Ja idd. Hij brengt het niet als zodanig, maar daar komt het wel op neer. Zo te zien op internet heeft hij uit allerlei spirituele stromingen aan "cherry-picking" gedaan. Hij zal er wel goed van leven denk ik dan.
pi_148229612
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 22:00 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja idd. Hij brengt het niet als zodanig, maar daar komt het wel op neer. Zo te zien op internet heeft hij uit allerlei spirituele stromingen aan "cherry-picking" gedaan. Hij zal er wel goed van leven denk ik dan.
Ach, ieder het zijne. Ik vind dat soort overtuigingen absurd en hij zal hetzelfde van de mijne vinden.
pi_148229997
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 22:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ach, ieder het zijne. Ik vind dat soort overtuigingen absurd en hij zal hetzelfde van de mijne vinden.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, mensen trappen er zelf met open ogen in. Ik kan ook geen enkele discussie van hem vinden op internet met mensen die niet aan zijn lippen hangen en eens wat kritische vragen stellen. Hij geeft ook maar heel weinig en selectief een interview weg. Een veeg teken....
  vrijdag 2 januari 2015 @ 15:29:27 #258
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148244616
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 21:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat is nieuw voor mij; kun je me hier wat meer over vertellen ? Iets specifieker gevraagd: "Kun je mij het bewijs voorleggen waaruit blijkt dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien en hoe dat dan precies werkt ?
pi_148248855
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:29 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dat is nieuw voor mij; kun je me hier wat meer over vertellen ? Iets specifieker gevraagd: "Kun je mij het bewijs voorleggen waaruit blijkt dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien en hoe dat dan precies werkt ?
Zonder lichaam geen hersenen, zonder hersenen geen bewustzijn. Da's niet echt hogere natuurkunde of zo.
pi_148250022
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 17:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zonder lichaam geen hersenen, zonder hersenen geen bewustzijn. Da's niet echt hogere natuurkunde of zo.
Er zijn filosofen die beweren dat bewustzijn een fundamentele eigenschap van het universum is, zie o.a. Chalmer's panpsychisme of een soortgelijk iets. :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_148250056
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 17:58 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Er zijn filosofen die beweren dat bewustzijn een fundamentele eigenschap van het universum is, zie o.a. Chalmer's panpsychisme of een soortgelijk iets. :)
Moeten we het daar echt serieus over gaan hebben?
pi_148250212
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 17:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Moeten we het daar echt serieus over gaan hebben?
Weerleg het maar, het zijn echt geen flutargumenten.

Niet dat ik het er mee eens ben, maar het is te simpel om te zeggen.
We weten overigens ook nog niet wat bewustzijn eigenlijk nu is. I'm just saying.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_148250282
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:03 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Niet dat ik het er mee eens ben, maar het is te simpel om te zeggen.
We weten overigens ook nog niet wat bewustzijn eigenlijk nu is. I'm just saying.
Oké. Het bewustzijn is iets dat constant bedacht wordt door de hersenen. Bewustzijn is dus feitelijk eigenlijk niets.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 18:38:51 #264
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148251545
Het probleem met bewustzijn is dat wij, van nature, bewustzijn zien als een eenvoudig elementair iets... terwijl het in de praktijk een zeer complex en emergent verschijnsel is. Er bestaan allerlei gradaties en vormen van... en wat we er nu precies mee bedoelen blijft in nevelen gehuld.

quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:03 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dat het niet weerlegbaar is sluit niet uit dat het alsnog flutargumenten zijn. Als de enige merites van een argument is dat het niet weerlegbaar is dan is het vrijwel altijd een flutargument.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 21:37:22 #265
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_148259070
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 15:29 schreef Jappie het volgende:

[..]

Verwacht je nu een link naar een bron waar Tolle dit stelt en/of bewijs ervoor aandraagt, of verwacht je dat Kijkertje Tolle's stelling (die ze zelf niet gelooft) gaat aantonen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:51:48 #266
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148263336
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:37 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Verwacht je nu een link naar een bron waar Tolle dit stelt en/of bewijs ervoor aandraagt, of verwacht je dat Kijkertje Tolle's stelling (die ze zelf niet gelooft) gaat aantonen?
Lees de vraag en je weet dat geen van jouw suggesties van toepassing zijn.

Maar ik wil de reden van mijn vraag wel bekend maken hoor; het bevreemd mij namelijk dat Kijkertje Tolle's ideeen wegzet als onzin met het onhoudbare argument dat bewustzijn een lichaam nodig heeft om te kunnen groeien. Dus niet alleen om te kunnen bestaan maar zelfs om te groeien.

Dat soort boute onbewezen stellingen vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dus vandaar mijn interesse naar de achtergrond ervan. :)
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:53:26 #267
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148263413
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:51 schreef Jappie het volgende:

[..]

Maar ik wil de reden van mijn vraag wel bekend maken hoor; het bevreemd mij namelijk dat Kijkertje Tolle's ideeen wegzet als onzin met het onhoudbare argument dat bewustzijn een lichaam nodig heeft om te kunnen groeien. Dus niet alleen om te kunnen bestaan maar zelfs om te groeien.

Dat soort boute onbewezen stellingen vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dus vandaar mijn interesse naar de achtergrond ervan. :)
Waarom is die stelling zo onhoudbaar naar jouw mening?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:55:30 #268
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_148263522
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:37 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Niet zo Grumpy, Fish. Hebben we eindelijk een dame in F&L, ga jij grumpy doen.....
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 22:58:13 #269
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148263660
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:53 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom is die stelling zo onhoudbaar naar jouw mening?
Het is simpelweg niet bewezen en daarom is het inzetten van zulks een stelling als so called "feit" onhoudbaar. Het geeft namelijk een valse voorstelling van zaken alsof nu juist dat al een beklonken zaak zou zijn en dat daarmee Tolle's stelling of ideeënleer onderuit zou zijn gehaald.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:08:16 #270
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_148264201
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:58 schreef Jappie het volgende:

[..]

Het is simpelweg niet bewezen en daarom is het inzetten van zulks een stelling als so called "feit" onhoudbaar. Het geeft namelijk een valse voorstelling van zaken alsof nu juist dat al een beklonken zaak zou zijn en dat daarmee Tolle's stelling of ideeënleer onderuit zou zijn gehaald.
Dat een bewustzijn niet zonder lichaam (hersenen) kan ontstaan en groeien lijkt me vrij evident. Genoeg bewijsmateriaal daarvoor. Bovendien is stellen dat dat niet zo is vrij inconsequentieel tenzij je daar dus bewijzen voor kunt verzamelen.

Dus ik zie niet helemaal hoe je dat als een boude stelling kunt zien.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:22:47 #271
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148265005
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat een bewustzijn niet zonder lichaam (hersenen) kan ontstaan en groeien lijkt me vrij evident. Genoeg bewijsmateriaal daarvoor. Bovendien is stellen dat dat niet zo is vrij inconsequentieel tenzij je daar dus bewijzen voor kunt verzamelen.

Dus ik zie niet helemaal hoe je dat als een boude stelling kunt zien.
Mij is altijd geleerd dat als je iets beweerd dat je dat met bewijzen moet staven en dat je niet omgekeerd de bewijslast bij de partij moet leggen die zegt dat je niet voldoende bewijs hebt.

Laat ik het op een andere manier zeggen, indien je iets tot wetenschap wil verheffen dan zul je het moeten bewijzen, doe je dit niet dan is het niet meer dan een mening. Je kunt overigens prima ergens een mening over hebben daar is niets mis mee; het word pas een probleem zodra je suggereert dat het meer is dan een mening en je nu juist dat stukje meer niet kunt staven.

Dit zijn overigens niet mijn regels..dit zijn regels door de wetenschap zelf opgesteld.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:23:09 #272
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_148265025
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:51 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik snap het nu niet meer denk ik. Tolle stelt enerzijds dat vorm (lichaam) er niet toe doet, en anderzijds dat een bewustzijn dat niet groeit/ontwikkelt, weer een lichaam zal zoeken. Kijkertje zegt dan: "Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien".

Dat is dan toch kritiek op (de tegenstrijdigheid van) Tolle (zijn uitspraken), en niet een stelling van haar?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:23:42 #273
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_148265056
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 22:55 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Niet zo Grumpy, Fish. Hebben we eindelijk een dame in F&L, ga jij grumpy doen.....
Nature of the beast. Een aap aapt, een banaan banaant, een grumpy fish grumpy't
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:26:12 #274
16305 Jappie
parttime reverend
pi_148265190
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 23:23 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik snap het nu niet meer denk ik. Tolle stelt enerzijds dat vorm (lichaam) er niet toe doet, en anderzijds dat een bewustzijn dat niet groeit/ontwikkelt, weer een lichaam zal zoeken. Kijkertje zegt dan: "Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien".

Dat is dan toch kritiek op (de tegenstrijdigheid van) Tolle (zijn uitspraken), en niet een stelling van haar?
Ah kijk dat verklaart een hele hoop. Thnx, op deze manier had ik haar opmerking idd niet gelezen. :)
  vrijdag 2 januari 2015 @ 23:26:48 #275
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_148265223
:D
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')