Zou hij ook denken dat je kunt ademen zonder longen of dat je bloed stroomt zonder hart?quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:14 schreef Kijkertje het volgende:
Hij gaat er voor het gemak van uit dat het bewustzijn zonder brein bestaat.
quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zou hij ook denken dat je kunt ademen zonder longen of dat je bloed stroomt zonder hart?
Hmja, zal wel weer zo'n reïncarnatieverhaal aan vast zitten.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]Dat denk ik niet. Maar wel dat alle lichamelijke vormen een illusie zijn en niet belangrijk. Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien.
Ja idd. Hij brengt het niet als zodanig, maar daar komt het wel op neer. Zo te zien op internet heeft hij uit allerlei spirituele stromingen aan "cherry-picking" gedaan. Hij zal er wel goed van leven denk ik dan.quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hmja, zal wel weer zo'n reïncarnatieverhaal aan vast zitten.
Ach, ieder het zijne. Ik vind dat soort overtuigingen absurd en hij zal hetzelfde van de mijne vinden.quote:Op donderdag 1 januari 2015 22:00 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ja idd. Hij brengt het niet als zodanig, maar daar komt het wel op neer. Zo te zien op internet heeft hij uit allerlei spirituele stromingen aan "cherry-picking" gedaan. Hij zal er wel goed van leven denk ik dan.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, mensen trappen er zelf met open ogen in. Ik kan ook geen enkele discussie van hem vinden op internet met mensen die niet aan zijn lippen hangen en eens wat kritische vragen stellen. Hij geeft ook maar heel weinig en selectief een interview weg. Een veeg teken....quote:Op donderdag 1 januari 2015 22:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ach, ieder het zijne. Ik vind dat soort overtuigingen absurd en hij zal hetzelfde van de mijne vinden.
Dat is nieuw voor mij; kun je me hier wat meer over vertellen ? Iets specifieker gevraagd: "Kun je mij het bewijs voorleggen waaruit blijkt dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien en hoe dat dan precies werkt ?quote:Op donderdag 1 januari 2015 21:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]Dat denk ik niet. Maar wel dat alle lichamelijke vormen een illusie zijn en niet belangrijk. Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien.
Zonder lichaam geen hersenen, zonder hersenen geen bewustzijn. Da's niet echt hogere natuurkunde of zo.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:29 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat is nieuw voor mij; kun je me hier wat meer over vertellen ? Iets specifieker gevraagd: "Kun je mij het bewijs voorleggen waaruit blijkt dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien en hoe dat dan precies werkt ?
Er zijn filosofen die beweren dat bewustzijn een fundamentele eigenschap van het universum is, zie o.a. Chalmer's panpsychisme of een soortgelijk iets.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zonder lichaam geen hersenen, zonder hersenen geen bewustzijn. Da's niet echt hogere natuurkunde of zo.
Moeten we het daar echt serieus over gaan hebben?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Er zijn filosofen die beweren dat bewustzijn een fundamentele eigenschap van het universum is, zie o.a. Chalmer's panpsychisme of een soortgelijk iets.
Weerleg het maar, het zijn echt geen flutargumenten.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 17:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Moeten we het daar echt serieus over gaan hebben?
Oké. Het bewustzijn is iets dat constant bedacht wordt door de hersenen. Bewustzijn is dus feitelijk eigenlijk niets.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:03 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Weerleg het maar, het zijn echt geen flutargumenten.
Niet dat ik het er mee eens ben, maar het is te simpel om te zeggen.
We weten overigens ook nog niet wat bewustzijn eigenlijk nu is. I'm just saying.
Dat het niet weerlegbaar is sluit niet uit dat het alsnog flutargumenten zijn. Als de enige merites van een argument is dat het niet weerlegbaar is dan is het vrijwel altijd een flutargument.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 18:03 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Weerleg het maar, het zijn echt geen flutargumenten.
Verwacht je nu een link naar een bron waar Tolle dit stelt en/of bewijs ervoor aandraagt, of verwacht je dat Kijkertje Tolle's stelling (die ze zelf niet gelooft) gaat aantonen?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:29 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat is nieuw voor mij; kun je me hier wat meer over vertellen ? Iets specifieker gevraagd: "Kun je mij het bewijs voorleggen waaruit blijkt dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien en hoe dat dan precies werkt ?
Lees de vraag en je weet dat geen van jouw suggesties van toepassing zijn.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 21:37 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Verwacht je nu een link naar een bron waar Tolle dit stelt en/of bewijs ervoor aandraagt, of verwacht je dat Kijkertje Tolle's stelling (die ze zelf niet gelooft) gaat aantonen?
Waarom is die stelling zo onhoudbaar naar jouw mening?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 22:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Lees de vraag en je weet dat geen van jouw suggesties van toepassing zijn.
Maar ik wil de reden van mijn vraag wel bekend maken hoor; het bevreemd mij namelijk dat Kijkertje Tolle's ideeen wegzet als onzin met het onhoudbare argument dat bewustzijn een lichaam nodig heeft om te kunnen groeien. Dus niet alleen om te kunnen bestaan maar zelfs om te groeien.
Dat soort boute onbewezen stellingen vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dus vandaar mijn interesse naar de achtergrond ervan.
Niet zo Grumpy, Fish. Hebben we eindelijk een dame in F&L, ga jij grumpy doen.....quote:Op vrijdag 2 januari 2015 21:37 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Verwacht je nu een link naar een bron waar Tolle dit stelt en/of bewijs ervoor aandraagt, of verwacht je dat Kijkertje Tolle's stelling (die ze zelf niet gelooft) gaat aantonen?
Het is simpelweg niet bewezen en daarom is het inzetten van zulks een stelling als so called "feit" onhoudbaar. Het geeft namelijk een valse voorstelling van zaken alsof nu juist dat al een beklonken zaak zou zijn en dat daarmee Tolle's stelling of ideeënleer onderuit zou zijn gehaald.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 22:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom is die stelling zo onhoudbaar naar jouw mening?
Dat een bewustzijn niet zonder lichaam (hersenen) kan ontstaan en groeien lijkt me vrij evident. Genoeg bewijsmateriaal daarvoor. Bovendien is stellen dat dat niet zo is vrij inconsequentieel tenzij je daar dus bewijzen voor kunt verzamelen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 22:58 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het is simpelweg niet bewezen en daarom is het inzetten van zulks een stelling als so called "feit" onhoudbaar. Het geeft namelijk een valse voorstelling van zaken alsof nu juist dat al een beklonken zaak zou zijn en dat daarmee Tolle's stelling of ideeënleer onderuit zou zijn gehaald.
Mij is altijd geleerd dat als je iets beweerd dat je dat met bewijzen moet staven en dat je niet omgekeerd de bewijslast bij de partij moet leggen die zegt dat je niet voldoende bewijs hebt.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat een bewustzijn niet zonder lichaam (hersenen) kan ontstaan en groeien lijkt me vrij evident. Genoeg bewijsmateriaal daarvoor. Bovendien is stellen dat dat niet zo is vrij inconsequentieel tenzij je daar dus bewijzen voor kunt verzamelen.
Dus ik zie niet helemaal hoe je dat als een boude stelling kunt zien.
Ik snap het nu niet meer denk ik. Tolle stelt enerzijds dat vorm (lichaam) er niet toe doet, en anderzijds dat een bewustzijn dat niet groeit/ontwikkelt, weer een lichaam zal zoeken. Kijkertje zegt dan: "Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien".quote:Op vrijdag 2 januari 2015 22:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Lees de vraag en je weet dat geen van jouw suggesties van toepassing zijn.
Maar ik wil de reden van mijn vraag wel bekend maken hoor; het bevreemd mij namelijk dat Kijkertje Tolle's ideeen wegzet als onzin met het onhoudbare argument dat bewustzijn een lichaam nodig heeft om te kunnen groeien. Dus niet alleen om te kunnen bestaan maar zelfs om te groeien.
Dat soort boute onbewezen stellingen vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dus vandaar mijn interesse naar de achtergrond ervan.
Nature of the beast. Een aap aapt, een banaan banaant, een grumpy fish grumpy'tquote:Op vrijdag 2 januari 2015 22:55 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Niet zo Grumpy, Fish. Hebben we eindelijk een dame in F&L, ga jij grumpy doen.....
Ah kijk dat verklaart een hele hoop. Thnx, op deze manier had ik haar opmerking idd niet gelezen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:23 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik snap het nu niet meer denk ik. Tolle stelt enerzijds dat vorm (lichaam) er niet toe doet, en anderzijds dat een bewustzijn dat niet groeit/ontwikkelt, weer een lichaam zal zoeken. Kijkertje zegt dan: "Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien".
Dat is dan toch kritiek op (de tegenstrijdigheid van) Tolle (zijn uitspraken), en niet een stelling van haar?
Klopt precies. In dit geval geldt dat dus voor de hypothese dat een bewustzijn geen lichaam nodig heeft. Aangezien voor zover wij weten een bewustzijn toch echt alleen voorkomt in een lichaam, is dat de meest logische aanname. Wil je aantonen dat dat niet zo is zul je dus met een bewustzijn zonder lichaam op de proppen moeten komen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:22 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mij is altijd geleerd dat als je iets beweerd dat je dat met bewijzen moet staven en dat je niet omgekeerd de bewijslast bij de partij moet leggen die zegt dat je niet voldoende bewijs hebt.
Laat ik het op een andere manier zeggen, indien je iets tot wetenschap wil verheffen dan zul je het moeten bewijzen, doe je dit niet dan is het niet meer dan een mening. Je kunt overigens prima ergens een mening over hebben daar is niets mis mee; het word pas een probleem zodra je suggereert dat het meer is dan een mening en je nu juist dat stukje meer niet kunt staven.
Dit zijn overigens niet mijn regels..dit zijn regels door de wetenschap zelf opgesteld.
Ja dat is het, we begrijpen ze gewoon niet.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:26 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ah kijk dat verklaart een hele hoop. Thnx, op deze manier had ik haar opmerking idd niet gelezen.
Het is eerder andersom, Jerry.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:40 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja dat is het, we begrijpen ze gewoon niet.
In mijn geval bedoel je.quote:
Ik had het over de dames.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee hoor, we begrijpen jou noch Jappie
Ik snap waarom je dat zegt, maar Jappie en ik moeten elkaar ook nog begrijpen, kan je nagaan wat er nog te doen is ;-)quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee hoor, we begrijpen jou noch Jappie
Gelukkig begrijp jij me welquote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:23 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik snap het nu niet meer denk ik. Tolle stelt enerzijds dat vorm (lichaam) er niet toe doet, en anderzijds dat een bewustzijn dat niet groeit/ontwikkelt, weer een lichaam zal zoeken. Kijkertje zegt dan: "Vreemd dan dat je bewustzijn een lichaam nodig heeft om te groeien".
Dat is dan toch kritiek op (de tegenstrijdigheid van) Tolle (zijn uitspraken), en niet een stelling van haar?
Nu meende ik rustig te kunnen gaan slapen nadat Grumpy mij helder en in een paar zinnen verklaarde dat ik Kijkertje's opmerking op een verkeerde manier had opgevat echter jij schijnt er toch een beetje een dubbele agenda erop na te houden voor bij wie wanneer de bewijslast ligt.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 23:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt precies. In dit geval geldt dat dus voor de hypothese dat een bewustzijn geen lichaam nodig heeft. Aangezien voor zover wij weten een bewustzijn toch echt alleen voorkomt in een lichaam, is dat de meest logische aanname. Wil je aantonen dat dat niet zo is zul je dus met een bewustzijn zonder lichaam op de proppen moeten komen.
Mja..ikdenk dat ik op het verkeerde spoor werd gezet door Jig's opmerking waar jouw reactie waar ik op reageerde voor mij een andere lading kreeg. Soz voor de commotie endezo...quote:
Ik begrijp alles....quote:
Is goed hoor en de commotie is wel grappig.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:09 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mja..ikdenk dat ik op het verkeerde spoor werd gezet door Jig's opmerking waar jouw reactie waar ik op reageerde voor mij een andere lading kreeg. Soz voor de commotie endezo...
Er zijn hele concrete argumenten welke meerdere malen in discussie worden opgevoerd door zowel JW als mijzelve en anderen. Het probleem is alleen dat ze allen door de aard/natuur van het beestje wat bewustzijn heet onbewijsbaar/ongrijpbaar zijn.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:07 schreef Molurus het volgende:
Die claim is niet veel interessanter dan zeggen dat een operating system zoals Windows niet kan bestaan zonder computer.
Natuurlijk kun je bij hoog en laag volhouden dat dat misschien best wel zou kunnen. En dat zou dan nog waar kunnen zijn ook. Maar zolang er geen concrete argumenten zijn om te veronderstellen dat zoiets bestaat is het gewoon niet aannemelijk.
Voor jullie zelf zijn ze ook onbewijsbaar en onbegrijpbaar? Want als dat het geval is zie ik eerlijk gezegd niet hoe het concrete argumenten genoemd kunnen worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:14 schreef Jappie het volgende:
[..]
Er zijn hele concrete argumenten welke meerdere malen in discussie worden opgevoerd door zowel JW als mijzelve en anderen. Het probleem is alleen dat ze allen door de aard/natuur van het beestje wat bewustzijn heet onbewijsbaar/ongrijpbaar zijn.
Slijmjurkquote:
Hé, het is geen Utopia hier. Je moet wel met argumenten komen;-)quote:
Hoe grijpbaar vind jij bewustzijn of het leven dan? Ik heb het nog niet in een paar simpele termen kunnen vangen iig. Dat neemt echter niet weg dat hetgeen ik wel kan beargumenteren pleit voor het idee dat bewustzijn de oorzaak is voor de wereld der dingen en dat ik omgekeerd geen enkel argument kan opstarten zonder direct voorbij te gaan aan de subjectieve aard van de beleving zelf.quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor jullie zelf zijn ze ook onbewijsbaar en onbegrijpbaar? Want als dat het geval is zie ik eerlijk gezegd niet hoe het concrete argumenten genoemd kunnen worden.
Maar ook in wiskunde kan de 'bewezen' waarheid slechts een afgeleide zijn van een groter geheel. Zoals je een raaklijn van een punt op een kromme kunt maken, zal je ook in wiskunde het grotere geheel dmv voortschrijdend inzicht kunnen vinden.quote:Op zondag 7 december 2014 17:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat alleen in wiskunde dingen bewezen kunnen worden.
Er is vandaag eentje van de Pinkstergemeente Utopia binnengestaptquote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:37 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hé, het is geen Utopia hier. Je moet wel met argumenten komen;-)
Interessante foto. Weet ze dat er een F&L topic is?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:46 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Er is vandaag eentje van de Pinkstergemeente Utopia binnengestaptErg grappig en erg offtopic
![]()
[ afbeelding ]
Ze is hier in gesprek met haar onzichtbare steun en toeverlaat
Ze weet niet veel en wat ze wel weet is onjuistquote:Op zaterdag 3 januari 2015 00:58 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Interessante foto. Weet ze dat er een F&L topic is?
Jammer, waarom niet?quote:Op zaterdag 3 januari 2015 01:03 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ze weet niet veel en wat ze wel weet is onjuistIk begrijp dat je de foto interessant vindt maar helaas mag ze nu geen contact meer met de buitenwereld hebben en al helemaal niet met FOK! natuurlijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |