In mijn eigen bewoordingen:
Vanuit het perspectief van de ervaring bekeken, kun je stellen dat er geen TWEE (dualistisch) maar DRIE ervaringen van de werkelijkheid zijn.
1) De ervaring van de werkelijkheid daarbuiten (het 'object' als waargenomene) .
2) De ervaring van ons zelf (als subjectieve gescheiden waarnemer hiervan).
3) De ervaring, die beide ervaringen met elkaar VERBINDT, alsook OVERSTIJGT. Dit is de ervaring van het onbepaalde, ondefinieerbare, onbenoembare GEWAARZIJN zelf. Het "getuige zijn" van dit alles. Zowel van de ervaring van jezelf, als de ervaring daarbuiten.
Vergelijk het met Descartes zijn droombeeld. Stel dat we dromen en in onze droom zit een tijger (object) achter ons slapend ik (subject) aan. Binnen die droom hebben we de illusie (die echt aanvoelt, maar dat weten we niet, gezien we immers dromen en ons daarvan niet bewust zijn), dat object en subject werkelijk zijn). Die scheiding is echt.
Echter, wanneer je dit droombeeld een niveau hoger bekijkt, vanuit het PERSPECTIEF van de dromer zelf (de persoon die aan het slapen is), merk je dat die scheiding niet echt is. Het zijn immers beide 'droom' elementen (ervaringen) uit zijn bewustzijn (als ervaring) zelf. Vanuit dit perspectief (wat je daarvoor nog niet wist) besef je dat de droom onecht is, en de dromer echt.
Of anders gesteld, het dualisme is ONECHT (een illusie).
Maar de ERVARING hiervan (via ons gewaarzijn) is wel ECHT.
Wat mij betreft. We mogen denken, fantaseren, voelen, dromen, etc wat we maar willen. Als een golf in de oceaan die komt en gaat. Hoe echt dit alles ook smaken mag. Het blijven illusies. Die komen en gaan. En waarbinnen we onwetend (zullen) blijven.
De enige (onbenoembare, ondefinieerbare) zekerheid die we wel hebben. is dit GEWAARZIJN zelf. Voorgesteld als een vlakke dode, stille oceaan (een constante lijn, zonder golf). Voorgesteld als lege ruimte, als het NIETS dat tijdelijke vormen van 'IETS' mogelijk maakt.
Waarmee je (tot slot) terug zou kunnen aansluiten bij Descartes zelf. Wat er overblijft, is het bewustzijn van die ervaring zelf (hij noemde dit zijn twijfelende ik). Met dit verschil dat het niet duaal is. Dat dualisme is een perspectief. Een keuze, zo je wilt.
Zo kan ik ervoor kiezen om de hand van iemand anders te schudden (in vrede, verbinding, non-duaal). Alsook om diezelfde hand eraf te hakken (in oorlog, conflict, duaal).
Dat verbindende / niet verbindende lijkt me persoonlijk de mooiste uitdaging in dit leven. Waar kun je mee verbinden en waarmee niet. Iemand die ongelovig tegenover je staat, die verbindt niet, die is duaal, die scheidt. Hij of zij spreken daarin een andere taal.