abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 december 2014 @ 18:20:42 #176
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_147926234
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 17:01 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Hoe is het mogelijk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent? Dat op zich is onder jouw aannames al een onoplosbaar probleem. Toch weet je dat het klopt.
Lijkt me sowieso een foutieve stelling, menselijke creativiteit zit altijd nog gebonden aan de regels van de waarneembare werkelijkheid dunkt me.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 december 2014 @ 18:20:48 #177
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_147926237
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

He niet generaliseren he? o|O Ik ben niet uitgekeken op filosofie, Utopia is sowieso een tijdelijk forum :D
OK see you later.

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 24-12-2014 18:35:12 ]
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_147926258
quote:
3s.gif Op woensdag 24 december 2014 16:51 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik denk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent en daarom dit soort dingen altijd weer de kop op steken, maar dat maakt het niet gebaseerd op enige waarheid.
Menselijke creativiteit is niet onbegrensd. Het is afhankelijk van opgedane ervaringen en perceptie. Vanuit dat punt kunnen we combineren, weglaten, toevoegen, vergelijken, onderscheiden, samenvoegen, herleiden, herkennen, et cetera.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:22:00 #179
339669 JerryWesterby
pi_147926281
quote:
5s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Lijkt me sowieso een foutieve stelling, menselijke creativiteit zit altijd nog gebonden aan de regels van de waarneembare werkelijkheid dunkt me.
Ik dacht het niet. Ik dacht net nog aan een vliegende kat.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:22:25 #180
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_147926294
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:19 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Hoe zou er iets 'bedacht' kunnen worden in jouw universum? Uit welke natuurwet volgt dat?
Wat een rare vraag, Jerry.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:23:44 #181
339669 JerryWesterby
pi_147926339
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:21 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Menselijke creativiteit is niet onbegrensd. Het is afhankelijk van opgedane ervaringen en perceptie. Vanuit dat punt kunnen we combineren, weglaten, toevoegen, vergelijken, onderscheiden, samenvoegen, herleiden, herkennen, et cetera.
OK, ik dacht net nog aan een vliegende kapsonimus die niet kan vliegen.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:24:14 #182
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_147926356
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:22 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ik dacht het niet. Ik dacht net nog aan een vliegende kat.
Twee begrippen die afzonderlijk prima kunnen. De fantasie is ze aan elkaar koppelen. Dat bedoel ik een beetje, alles wat je bedenkt val te visualiseren.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:25:12 #183
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_147926392
quote:
14s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

alles wat je bedenkt val te visualiseren.
Er is van alles te bedenken dat helemaal niet visualiseren valt.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:27:03 #184
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_147926453
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:25 schreef Tijn het volgende:

[..]

Er is van alles te bedenken dat helemaal niet visualiseren valt.
Natuurlijk wel. Je maakt gewoon een tekening. Of een beschrijving. Of een blueprint. Whatever.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:32:01 #185
339669 JerryWesterby
pi_147926634
quote:
5s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:22 schreef Tijn het volgende:

[..]

Wat een rare vraag, Jerry.
Ik kan makkelijk iets bedenken dat in strijd is met de natuurwetten, of zelfs met de logica. Dat lijkt niks bijzonders op het eerste gezicht, maar op het tweede gezicht is het dat wel. Als alles wat we zijn voortkomt uit diezelfde natuurwetten.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:35:50 #186
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_147926768
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:32 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ik kan makkelijk iets bedenken dat in strijd is met de natuurwetten, of zelfs met de logica. Dat lijkt niks bijzonders op het eerste gezicht, maar op het tweede gezicht is het dat wel. Als alles wat we zijn voortkomt uit diezelfde natuurwetten.
Ik zie helemaal niet hoe dat elkaar tegenspreekt. Natuurwetten bepalen ons niet, ze beschrijven alleen de realiteit zoals we die observeren.

Aangezien creativiteit ook wordt geobserveerd, bestaat dat dus ook daadwerkelijk. Dat we nog geen formules hebben om dit te beschrijven, maakt het niet minder waar dat het bestaat.
  woensdag 24 december 2014 @ 18:41:14 #187
339669 JerryWesterby
pi_147926923
quote:
2s.gif Op woensdag 24 december 2014 18:35 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik zie helemaal niet hoe dat elkaar tegenspreekt. Natuurwetten bepalen ons niet, ze beschrijven alleen de realiteit zoals we die observeren.

Aangezien creativiteit ook wordt geobserveerd, bestaat dat dus ook daadwerkelijk. Dat we nog geen formules hebben om dit te beschrijven, maakt het niet minder waar dat het bestaat.
Mee eens ;-)
pi_147938503
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 17:02 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Vanwege al die voorvallen. Voor een poging zoiets aan te tonen zie bijvoorbeeld:

http://www.sheldrake.org/research/sense-of-being-stared-at

Zeg nou eerlijk, is het jou nooit opgevallen?
Heel eerlijk gezegd: ja, dat is me heel vaak opgevallen.
  woensdag 24 december 2014 @ 23:33:35 #189
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_147938610
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 23:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Heel eerlijk gezegd: ja, dat is me heel vaak opgevallen.
En ook heel vaak niet ;).
pi_147938708
quote:
14s.gif Op woensdag 24 december 2014 23:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En ook heel vaak niet ;).
Ontelbaar veel keren niet.
pi_147938818
Maar ach. De kans dat al die ontelbare zandkorrels op de wereld zouden komen te liggen waar ze nu liggen is een op ontelbaar.

En toch liggen ze er.

Het is een wonder!
pi_148003192
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 16:40 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Is het aan mij gericht? Wat bedoel je precies?
Ik reageer n.a.v. je discussie met Molurus. Zou mooi zijn dat hier persoonlijke ervaringen met reïncarnatie zouden worden uitgewisseld. Bij voorbeeld frappante onverklaarbare dejavues. Waar, wanneer, wat heeft het met je gedaan.
pi_148007335
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 12:11 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Ik reageer n.a.v. je discussie met Molurus. Zou mooi zijn dat hier persoonlijke ervaringen met reïncarnatie zouden worden uitgewisseld. Bij voorbeeld frappante onverklaarbare dejavues. Waar, wanneer, wat heeft het met je gedaan.
Het is een open deur, maar "persoonlijke ervaringen met reïncarnatie" en "frappante onverklaarbare dejavues" hebben niet noodzakelijk iets met elkaar te maken. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148013887
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 14:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is een open deur, maar "persoonlijke ervaringen met reïncarnatie" en "frappante onverklaarbare dejavues" hebben niet noodzakelijk iets met elkaar te maken. :)
Je kunt dejavues die je meemaakt ervaren als herinneringen uit een vorig even. Zo ook kennis wat je je niet zou kunnen eigen maken als het geen herinneringen waren. Ik zou willen weten waar Socrates deze kennis vandaan haalt.
Ik kom in de buurt wanneer ik bedenk hoe komponisten in staat zijn Hemelse muziek te ontvangen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Heerda2 op 27-12-2014 17:18:54 ]
pi_148014170
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 17:12 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Je kunt dejavues die je meemaakt ervaren als herinneringen uit een vorig even.
Het kan zijn dat mensen die zulke ervaringen hebben dat zo interpreteren. Maar daarmee is het nog geen waarheid natuurlijk.

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 17:12 schreef Heerda2 het volgende:

Zo ook kennis wat je je niet zou kunnen eigen maken als het geen herinneringen waren.
"Het kan niet op een andere manier verklaard worden" is een bewering die nooit gedaan kan worden. Deze intellectuele valkuil staat beter bekend als het "argumentum ad ignorantiam". Ofwel: "Ik neem aan dat de verklaring X is, want ik kan geen andere verklaring bedenken".

Het is een fout die helaas heel vaak wordt gemaakt. (En vaak niet als zodanig wordt herkend.)

De enige manier om reïncarnatie (of wat dan ook) aannemelijk te maken is door het direct aannemelijk te maken.

Dat je een bepaald verschijnsel (of dat nu vermeende kennis uit vorige levens of een vermeende foto van buitenaardse wezens is) niet kunt verklaren is op zichzelf eigenlijk niet interessant. Dat zegt niets over het verschijnsel dat je niet kunt verklaren.

Onverklaarde / onverklaarbare verschijnselen worden pas echt interessant als je er toetsbare hypotheses op kunt loslaten. En het rottige is dat de wijze waarop die vermeende kennis uit vorige levens (of foto's van aliens) tot stand komt niet kan worden onderzocht. En dan is het al zo goed als onmogelijk om de reïncarnatiehypothese (of welke hypothese dan ook) aannemelijk te maken.

Je begint en eindigt dan met een onverklaard verschijnsel dat niet kan worden onderzocht. Persoonlijk lijkt dat me zonde van de tijd. :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Molurus op 27-12-2014 17:49:15 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148024145
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 17:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het kan zijn dat mensen die zulke ervaringen hebben dat zo interpreteren. Maar daarmee is het nog geen waarheid natuurlijk.

[..]

"Het kan niet op een andere manier verklaard worden" is een bewering die nooit gedaan kan worden. Deze intellectuele valkuil staat beter bekend als het "argumentum ad ignorantiam". Ofwel: "Ik neem aan dat de verklaring X is, want ik kan geen andere verklaring bedenken".

Het is een fout die helaas heel vaak wordt gemaakt. (En vaak niet als zodanig wordt herkend.)

De enige manier om reïncarnatie (of wat dan ook) aannemelijk te maken is door het direct aannemelijk te maken.

Dat je een bepaald verschijnsel (of dat nu vermeende kennis uit vorige levens of een vermeende foto van buitenaardse wezens is) niet kunt verklaren is op zichzelf eigenlijk niet interessant. Dat zegt niets over het verschijnsel dat je niet kunt verklaren.

Onverklaarde / onverklaarbare verschijnselen worden pas echt interessant als je er toetsbare hypotheses op kunt loslaten. En het rottige is dat de wijze waarop die vermeende kennis uit vorige levens (of foto's van aliens) tot stand komt niet kan worden onderzocht. En dan is het al zo goed als onmogelijk om de reïncarnatiehypothese (of welke hypothese dan ook) aannemelijk te maken.

Je begint en eindigt dan met een onverklaard verschijnsel dat niet kan worden onderzocht. Persoonlijk lijkt dat me zonde van de tijd. :)
Waarheid... Ik denk dat die niet bestaat, ik heb het natuurlijk niet over wiskunde.
pi_148036087
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 21:25 schreef Heerda2 het volgende:

[..]

Waarheid... Ik denk dat die niet bestaat, ik heb het natuurlijk niet over wiskunde.
Wiskunde bestaat onafhankelijk van de realiteit die we leven. :)
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_148083833
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 16:11 schreef Heerda2 het volgende:
Socratische dialoog betekent dat je uitsluitend mag spreken vanuit je eigen ervaring. Dus weg met theorietjes of ze nu wetenschappelijk gefundeerd zijn of niet.
:')
Jij hebt dus totaal geen weet van de Socratic method (dialectic).
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_148086901
quote:
1s.gif Op zondag 28 december 2014 02:03 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Wiskunde bestaat onafhankelijk van de realiteit die we leven. :)
Waarom? Platonisme is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik heb eigenlijk nooit goede redenen gezien waarom wiskunde meer zou zijn dan een taal met een hoogontwikkelde syntax.
pi_148097193
quote:
1s.gif Op maandag 29 december 2014 11:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? Platonisme is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik heb eigenlijk nooit goede redenen gezien waarom wiskunde meer zou zijn dan een taal met een hoogontwikkelde syntax.
In het boek 'Road to Reality' van Roger Penrose besteedt hij daar wat aandacht aan, z'n trialistische visie van een platonische wereld, een fysieke wereld en een mentale wereld. Ik vond het best wel vanzelfsprekend en kon mijzelf er wel in vinden. :)

Nu heb ik mijzelf er niet heel erg in verdiept, maar er moet toch wel een wiskundig iets zijn dat de wetmatigheden in ons universum verklaard? Misschien is ons universum, de fysieke wereld, een soort medium waar de wiskunde haar bestaansrecht krijgt?

[ Bericht 2% gewijzigd door Discombobulate op 29-12-2014 19:05:06 ]
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')