Lijkt me sowieso een foutieve stelling, menselijke creativiteit zit altijd nog gebonden aan de regels van de waarneembare werkelijkheid dunkt me.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:01 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe is het mogelijk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent? Dat op zich is onder jouw aannames al een onoplosbaar probleem. Toch weet je dat het klopt.
OK see you later.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
He niet generaliseren he?Ik ben niet uitgekeken op filosofie, Utopia is sowieso een tijdelijk forum
![]()
Menselijke creativiteit is niet onbegrensd. Het is afhankelijk van opgedane ervaringen en perceptie. Vanuit dat punt kunnen we combineren, weglaten, toevoegen, vergelijken, onderscheiden, samenvoegen, herleiden, herkennen, et cetera.quote:Op woensdag 24 december 2014 16:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat menselijke creativiteit geen grenzen kent en daarom dit soort dingen altijd weer de kop op steken, maar dat maakt het niet gebaseerd op enige waarheid.
Ik dacht het niet. Ik dacht net nog aan een vliegende kat.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Lijkt me sowieso een foutieve stelling, menselijke creativiteit zit altijd nog gebonden aan de regels van de waarneembare werkelijkheid dunkt me.
Wat een rare vraag, Jerry.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:19 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe zou er iets 'bedacht' kunnen worden in jouw universum? Uit welke natuurwet volgt dat?
OK, ik dacht net nog aan een vliegende kapsonimus die niet kan vliegen.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:21 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Menselijke creativiteit is niet onbegrensd. Het is afhankelijk van opgedane ervaringen en perceptie. Vanuit dat punt kunnen we combineren, weglaten, toevoegen, vergelijken, onderscheiden, samenvoegen, herleiden, herkennen, et cetera.
Twee begrippen die afzonderlijk prima kunnen. De fantasie is ze aan elkaar koppelen. Dat bedoel ik een beetje, alles wat je bedenkt val te visualiseren.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik dacht het niet. Ik dacht net nog aan een vliegende kat.
Er is van alles te bedenken dat helemaal niet visualiseren valt.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
alles wat je bedenkt val te visualiseren.
Natuurlijk wel. Je maakt gewoon een tekening. Of een beschrijving. Of een blueprint. Whatever.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is van alles te bedenken dat helemaal niet visualiseren valt.
Ik kan makkelijk iets bedenken dat in strijd is met de natuurwetten, of zelfs met de logica. Dat lijkt niks bijzonders op het eerste gezicht, maar op het tweede gezicht is het dat wel. Als alles wat we zijn voortkomt uit diezelfde natuurwetten.quote:
Ik zie helemaal niet hoe dat elkaar tegenspreekt. Natuurwetten bepalen ons niet, ze beschrijven alleen de realiteit zoals we die observeren.quote:Op woensdag 24 december 2014 18:32 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik kan makkelijk iets bedenken dat in strijd is met de natuurwetten, of zelfs met de logica. Dat lijkt niks bijzonders op het eerste gezicht, maar op het tweede gezicht is het dat wel. Als alles wat we zijn voortkomt uit diezelfde natuurwetten.
Mee eens ;-)quote:Op woensdag 24 december 2014 18:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik zie helemaal niet hoe dat elkaar tegenspreekt. Natuurwetten bepalen ons niet, ze beschrijven alleen de realiteit zoals we die observeren.
Aangezien creativiteit ook wordt geobserveerd, bestaat dat dus ook daadwerkelijk. Dat we nog geen formules hebben om dit te beschrijven, maakt het niet minder waar dat het bestaat.
Heel eerlijk gezegd: ja, dat is me heel vaak opgevallen.quote:Op woensdag 24 december 2014 17:02 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Vanwege al die voorvallen. Voor een poging zoiets aan te tonen zie bijvoorbeeld:
http://www.sheldrake.org/research/sense-of-being-stared-at
Zeg nou eerlijk, is het jou nooit opgevallen?
En ook heel vaak nietquote:Op woensdag 24 december 2014 23:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Heel eerlijk gezegd: ja, dat is me heel vaak opgevallen.
Ik reageer n.a.v. je discussie met Molurus. Zou mooi zijn dat hier persoonlijke ervaringen met reïncarnatie zouden worden uitgewisseld. Bij voorbeeld frappante onverklaarbare dejavues. Waar, wanneer, wat heeft het met je gedaan.quote:Op woensdag 24 december 2014 16:40 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Is het aan mij gericht? Wat bedoel je precies?
Het is een open deur, maar "persoonlijke ervaringen met reïncarnatie" en "frappante onverklaarbare dejavues" hebben niet noodzakelijk iets met elkaar te maken.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:11 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Ik reageer n.a.v. je discussie met Molurus. Zou mooi zijn dat hier persoonlijke ervaringen met reïncarnatie zouden worden uitgewisseld. Bij voorbeeld frappante onverklaarbare dejavues. Waar, wanneer, wat heeft het met je gedaan.
Je kunt dejavues die je meemaakt ervaren als herinneringen uit een vorig even. Zo ook kennis wat je je niet zou kunnen eigen maken als het geen herinneringen waren. Ik zou willen weten waar Socrates deze kennis vandaan haalt.quote:Op zaterdag 27 december 2014 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is een open deur, maar "persoonlijke ervaringen met reïncarnatie" en "frappante onverklaarbare dejavues" hebben niet noodzakelijk iets met elkaar te maken.
Het kan zijn dat mensen die zulke ervaringen hebben dat zo interpreteren. Maar daarmee is het nog geen waarheid natuurlijk.quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:12 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Je kunt dejavues die je meemaakt ervaren als herinneringen uit een vorig even.
"Het kan niet op een andere manier verklaard worden" is een bewering die nooit gedaan kan worden. Deze intellectuele valkuil staat beter bekend als het "argumentum ad ignorantiam". Ofwel: "Ik neem aan dat de verklaring X is, want ik kan geen andere verklaring bedenken".quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:12 schreef Heerda2 het volgende:
Zo ook kennis wat je je niet zou kunnen eigen maken als het geen herinneringen waren.
Waarheid... Ik denk dat die niet bestaat, ik heb het natuurlijk niet over wiskunde.quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het kan zijn dat mensen die zulke ervaringen hebben dat zo interpreteren. Maar daarmee is het nog geen waarheid natuurlijk.
[..]
"Het kan niet op een andere manier verklaard worden" is een bewering die nooit gedaan kan worden. Deze intellectuele valkuil staat beter bekend als het "argumentum ad ignorantiam". Ofwel: "Ik neem aan dat de verklaring X is, want ik kan geen andere verklaring bedenken".
Het is een fout die helaas heel vaak wordt gemaakt. (En vaak niet als zodanig wordt herkend.)
De enige manier om reïncarnatie (of wat dan ook) aannemelijk te maken is door het direct aannemelijk te maken.
Dat je een bepaald verschijnsel (of dat nu vermeende kennis uit vorige levens of een vermeende foto van buitenaardse wezens is) niet kunt verklaren is op zichzelf eigenlijk niet interessant. Dat zegt niets over het verschijnsel dat je niet kunt verklaren.
Onverklaarde / onverklaarbare verschijnselen worden pas echt interessant als je er toetsbare hypotheses op kunt loslaten. En het rottige is dat de wijze waarop die vermeende kennis uit vorige levens (of foto's van aliens) tot stand komt niet kan worden onderzocht. En dan is het al zo goed als onmogelijk om de reïncarnatiehypothese (of welke hypothese dan ook) aannemelijk te maken.
Je begint en eindigt dan met een onverklaard verschijnsel dat niet kan worden onderzocht. Persoonlijk lijkt dat me zonde van de tijd.
Wiskunde bestaat onafhankelijk van de realiteit die we leven.quote:Op zaterdag 27 december 2014 21:25 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Waarheid... Ik denk dat die niet bestaat, ik heb het natuurlijk niet over wiskunde.
quote:Op woensdag 24 december 2014 16:11 schreef Heerda2 het volgende:
Socratische dialoog betekent dat je uitsluitend mag spreken vanuit je eigen ervaring. Dus weg met theorietjes of ze nu wetenschappelijk gefundeerd zijn of niet.
Waarom? Platonisme is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik heb eigenlijk nooit goede redenen gezien waarom wiskunde meer zou zijn dan een taal met een hoogontwikkelde syntax.quote:Op zondag 28 december 2014 02:03 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wiskunde bestaat onafhankelijk van de realiteit die we leven.
In het boek 'Road to Reality' van Roger Penrose besteedt hij daar wat aandacht aan, z'n trialistische visie van een platonische wereld, een fysieke wereld en een mentale wereld. Ik vond het best wel vanzelfsprekend en kon mijzelf er wel in vinden.quote:Op maandag 29 december 2014 11:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom? Platonisme is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik heb eigenlijk nooit goede redenen gezien waarom wiskunde meer zou zijn dan een taal met een hoogontwikkelde syntax.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |