http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
Bron: http://nos.nl/artikel/708(...)zwarte-piet-aan.htmlquote:Van der Laan past Zwarte Piet aan
Zwarte Pieten die meedoen aan de sinterklaasintocht in Amsterdam, zien er anders uit dan voorgaande jaren. Dat zegt de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan.
De burgemeester schrijft in een brief dat de pieten niet allemaal zwart geschminkt worden. Ongeveer een kwart van de pieten krijgt roetvegen op het verder ongeschminkte gezicht. Ook verdwijnen de oorringen en de dikke rode lippen bij alle pieten.
Edelman
De rol van onderdanige knecht past ook niet meer bij Zwarte Piet, schrijft Van der Laan in een toelichting op de vergunning die hij heeft afgegeven voor de intocht van 16 november.
De burgemeester paste de sinterklaastocht in 2013 ook al op enkele punten aan. Zo werd het paard van Sinterklaas niet door een piet begeleid, maar door een Spaanse edelman. Ook kon men kiezen voor pieten met steil haar.
Bron: ah.nlquote:Reactie op berichtgeving over Albert Heijn en Zwarte Piet
Albert Heijn is er voor iedereen. Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze. Er is dus geen sprake van een besluit om Zwarte Piet in de ban te doen.
Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al uitingen in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Juist, door een handjevol thuiszittende uitkeringstrekkers die niks beter te doen hebben waarbij linkse figuren achter hun gaan staan omdat zij het ook al zo moeilijk hebben in een andere cultuur.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:17 schreef Onnoman het volgende:
Enige oerhollandse feest is kapot gemaakt.
Dat kan. Ze kunnen ook door de schoorsteen komen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
Die pakjes kunnen ook onder de kerstboom.
Er zijn mensen die een probleem hebben met een bepaald onderdeel van het feest. Dat kan, dat mag en iets wordt alleen "verneukt" als je dat toestaat.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:11 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Jij denkt dat deze hele discussie over een onschuldig kinderfeestje 1x ik in het jaar 3 weken zin heeft omdat volwassenen er een groot probleem van maken om een traditie en een kinderfeest te verneuken?
quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat kan. Ze kunnen ook door de schoorsteen komen.
Wees blij dat Zwarte Piet cadeautjes komt brengen en niet door de schoorsteen komt om de iPhone van kiddo's te stelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
Die kerstboom is ongeveer net zo belachelijk als de sint.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat kan. Ze kunnen ook door de schoorsteen komen.
Wees blij dat Zwarte Piet cadeautjes komt brengen en niet door de schoorsteen komt om de iPhone van kiddo's te stelen.
quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:24 schreef DroogDok het volgende:
[..]Echt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat mag ja inderdaad, ik stoor mij ook aan mensen die hier komen wonen en misbruik gaan maken van de situaties en nog eens respectloos zijn ook, moeten we die ook maar verbieden?quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:24 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Er zijn mensen die een probleem hebben met een bepaald onderdeel van het feest. Dat kan, dat mag en iets wordt alleen "verneukt" als je dat toestaat.
Ja, tradities en geloof is sowieso iets belachelijks.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:25 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die kerstboom is ongeveer net zo belachelijk als de sint.
Daar heb je een punt.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:33 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ja, tradities en geloof is sowieso iets belachelijks.
quote:
Ik vond het een oneerlijke kerel die Sinterklaas en zijn Pieten waren veel toffer.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:34 schreef hafcfan het volgende:
[..]Nee, maar het zou me echt een rotzorg zijn welke kleur die pieten hebben. Maar dat er mensen zijn die zich er zo druk om maken verbaast me wel.
Wat is daar mis mee?quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:39 schreef KoosVogels het volgende:
De Sint in onze stad stonk altijd naar paardenstront.
"In het land van klompen en kaas, zijn wij blanken de baas"quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:34 schreef hafcfan het volgende:
Nee, maar het zou me echt een rotzorg zijn welke kleur die pieten hebben. Maar dat er mensen zijn die zich er zo druk om maken verbaast me wel.
Lekker wiet kweken in hun restaurants.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:57 schreef WhateverWhatever het volgende:
Als alle andere culturen nou eens een voorbeeld zouden nemen aan de Chinezen die hier wonen, wat zouden wij het dan leuk hebben met elkaar hier in Nederland!
Precies, deze cultuur past zich aan, hoor je nooit wat over, werkt gewoon...quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lekker wiet kweken in hun restaurants.
Ik mag die jongens wel.
Dat is ook allemaal gerommel. Met als verschil dat ze het zoveel mogelijk "intern" houden en dat de directe last meevalt.quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:57 schreef WhateverWhatever het volgende:
Als alle andere culturen nou eens een voorbeeld zouden nemen aan de Chinezen die hier wonen, wat zouden wij het dan leuk hebben met elkaar hier in Nederland!
Prima, moeten andere Mederlanders een voorbeeld aan nemen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is ook allemaal gerommel. Met als verschil dat ze het zoveel mogelijk "intern" houden en dat de directe last meevalt.
Surinamers hebben ook een andere status dan Chinezen. Voormalige kolonie enzo.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:04 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Prima, moeten andere Mederlanders een voorbeeld aan nemen.
Dat heb je dan verkeerd gedacht.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:18 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
En ik maar denken dat iedereen in Nederland dezelfde status heeft...
Ja en? Moet daarom een cultuur ontsporen?quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Surinamers hebben ook een andere status dan Chinezen. Voormalige kolonie enzo.
Heb je me daar al tussen gezet Kingstown?quote:
Onze cultuur ontspoort als je tijdens de intocht ook een geel Pietje meeloopt?quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:21 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ja en? Moet daarom een cultuur ontsporen?
een volk dat voor tirannen zwicht zei mijn opa altijd, en die deed nog mee aan de tweede wereldoorlogquote:Op maandag 20 oktober 2014 11:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onze cultuur ontspoort als je tijdens de intocht ook een geel Pietje meeloopt?
Dat je de Tweede Wereldoorlog er nog even bijsleepte, was toch wel de kers op de taart.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:29 schreef Mani89 het volgende:
[..]
een volk dat voor tirannen zwicht zei mijn opa altijd, en die deed nog mee aan de tweede wereldoorlog
Helaas is dat niet genoeg voor Gario en de zijnen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onze cultuur ontspoort als je tijdens de intocht ook een geel Pietje meeloopt?
kers op de taart waar heb je het over?? wij zwichten niet voor de minderheid van dit landquote:Op maandag 20 oktober 2014 11:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat je de Tweede Wereldoorlog er nog even bijsleepte, was toch wel de kers op de taart.
Moet je eens wat nieuws opzoeken uit de jaren '60 e.d.....quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:03 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Precies, deze cultuur past zich aan, hoor je nooit wat over, werkt gewoon...
![]()
Vond het gewoon een aardige zet van je. Even je opa en de Tweede Wereldoorlog aanhalen. Kundig.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:33 schreef Mani89 het volgende:
[..]
kers op de taart waar heb je het over?? wij zwichten niet voor de minderheid van dit land
Dat doet de linksmensch toch ook altijd maar al te graag in discussies?quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vond het gewoon een aardige zet van je. Even je opa en de Tweede Wereldoorlog aanhalen. Kundig.
nou dankje jij ook veel plezier met je taart eet smakelijkquote:Op maandag 20 oktober 2014 11:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vond het gewoon een aardige zet van je. Even je opa en de Tweede Wereldoorlog aanhalen. Kundig.
Ongetwijfeld. Maar dat moet je aan hen vragen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat doet de linksmensch toch ook altijd maar al te graag in discussies?
Ah, je bent niet bekend met die uitdrukking. Dat is toch wel weer typisch.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:35 schreef Mani89 het volgende:
[..]
nou dankje jij ook veel plezier met je taart eet smakelijk
Verloedering van onze cultuur.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah, je bent niet bekend met die uitdrukking. Dat is toch wel weer typisch.
kom ook naar de pro pieten demo dan zal ik je uitleggen wat dat betekendquote:Op maandag 20 oktober 2014 11:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah, je bent niet bekend met die uitdrukking. Dat is toch wel weer typisch.
Betekent.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:42 schreef Mani89 het volgende:
[..]
kom ook naar de pro pieten demo dan zal ik je uitleggen wat dat betekend
en dat zegt iemand die zichzelf koos vogels noemt wie wil nou zo door het leven je bent belachelijk gewoonquote:Op maandag 20 oktober 2014 11:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Betekent.
Claimen onze cultuur te verdedigen, maar niet onze prachtige taal beheersen.
Jammer.
Vooral zo blijven posten. Dat doet de zaak erg goed.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:50 schreef Mani89 het volgende:
[..]
en dat zegt iemand die zichzelf koos vogels noemt wie wil nou zo door het leven je bent belachelijk gewoon
meer goed dan je eigen land in de uitverkoop gooien koos vogels ga vooral daar mee doorquote:Op maandag 20 oktober 2014 11:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vooral zo blijven posten. Dat doet de zaak erg goed.
Ik geef helemaal niets om de kleur van piet, van mij mocht hij zwart blijven. Maar door figuren zoals jij zou ik het prima vinden als piet een ander kleurtje krijgt.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:52 schreef Mani89 het volgende:
[..]
meer goed dan je eigen land in de uitverkoop gooien koos vogels ga vooral daar mee door
er komen gewoon veel emoties los met zoiets meestal posten ze zoiets na een krat bier weet je welquote:Op maandag 20 oktober 2014 11:54 schreef De_Guidance het volgende:
http://racistenuitdekast.tumblr.com/
ja dat is jou mening maar daar ben ik het dus niet mee eensquote:Op maandag 20 oktober 2014 11:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik geef helemaal niets om de kleur van piet, van mij mocht hij zwart blijven. Maar door figuren zoals jij zou ik het prima vinden als piet een ander kleurtje krijgt.
Wat een karaktermoord weten gasten als jij toch te plegen voor piet, door gasten zoals jij krijgt piet die connectie met dat slechte. De anti-piet brigade zal je dankbaar zijn, zomaar ze jaren van werk bespaard.
Nee, daar zitten ook randdebielen tussen, meer dan iedereen lief is.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:57 schreef Halcon het volgende:
Je hebt aan beide kanten ook wel wat mensen die ongenuanceerd reageren. Alsof de anti-pieten allemaal zo'n heldere lichten zijn.
Mooi gezegdquote:Op maandag 20 oktober 2014 10:45 schreef Kingstown het volgende:
[..]
"In het land van klompen en kaas, zijn wij blanken de baas"![]()
Aan de andere kant....als dit ons grootste probleem is waar we ons druk overmaken, dan hebben we natuurlijk een prachtig leven met z'n allen.
Als er iets is dat piet zwart heeft gemaakt dan zijn het de schuimbekkende pro-pieters(sorry voor de normale pro-pieters) met hun onverbloemde racisme.quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:57 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ja dat is jou mening maar daar ben ik het dus niet mee eens
hoezo ben ik racistisch danquote:Op maandag 20 oktober 2014 12:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Als er iets is dat piet zwart heeft gemaakt dan zijn het de schuimbekkende pro-pieters(sorry voor de normale pro-pieters) met hun onverbloemde racisme.
Tering. Wat een mensen bestaan er ookquote:Op maandag 20 oktober 2014 11:54 schreef De_Guidance het volgende:
Klopt, maar als je donker gekleurd bent is het zo makkelijk om alles op racisme te gooien, maar als je als blanke gediscrimineerd wordt dan wordt je keihard uitgelachen!quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:06 schreef luxerobots het volgende:
In zekere zin zit er racisme in ons allemaal, iemands ras in nu eenmaal een duidelijk uiterlijk kenmerk. Daar maak je onderscheid in. Erodome, jij kruipt toch ook liever met een neger in bed dan met een Chinees?
*word jequote:Op maandag 20 oktober 2014 12:09 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, maar als je donker gekleurd bent is het zo makkelijk om alles op racisme te gooien, maar als je als blanke gediscrimineerd wordt dan wordt je keihard uitgelachen!
Ik moet zeggen dat ik Nederland dan ook nog nooit ben gediscrimineerd op basis van mijn huidskleur.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:09 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Klopt, maar als je donker gekleurd bent is het zo makkelijk om alles op racisme te gooien, maar als je als blanke gediscrimineerd wordt dan wordt je keihard uitgelachen!
De calimero-kaart zat er op deze pagina nog niet in, thx.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:09 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Quinsy is in deze discussie als eerste met de racisme-kaart gekomen 'Zwarte Piet is Racisme'.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De calimero-kaart zat er op deze pagina nog niet in, thx.
'Nederlanders zijn NIET racistisch.'quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:54 schreef De_Guidance het volgende:
Eén was op zich wel genoeg.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Quinsy is in deze discussie als eerste met de racisme-kaart gekomen 'Zwarte Piet is Racisme'.
Wat is een Calimero-kaart?quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De calimero-kaart zat er op deze pagina nog niet in, thx.
Wat ben je nou voor Nederlander?quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:25 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Wat is een Calimero-kaart?
Weet ik niet, heeft het iets met dat tekenfilmfiguurtje te maken? Dat Calimero ook van huidskleur moet veranderen ofzo?quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:25 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Wat is een Calimero-kaart?
dat kan jij helemaal niet wetenquote:Op maandag 20 oktober 2014 12:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat ben je nou voor Nederlander?
Wat een ongelooflijk slechte moeder dat ze haar kind hiervoor misbruikt. BAH.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:25 schreef Mani89 het volgende:
zijn jullie nu blij alle anti pieten kinderen zo kapot proberen te maken
Jij bent hier nog wel de grootste klap in het gezicht van onze cultuur, met je continue stroom aan spel- en stijlfouten.quote:
Wie zegt dat ik een Nederlander ben?quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat ben je nou voor Nederlander?
Dat weet jij helemaal niet.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:27 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Wat een ongelooflijk slechte moeder dat ze haar kind hiervoor misbruikt. BAH.
Ja, geef de ouders maar weer de schuld.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:27 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Wat een ongelooflijk slechte moeder dat ze haar kind hiervoor misbruikt. BAH.
Ik.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:28 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik een Nederlander ben?
zeg jij toen de oosterburen over de grens kwamen stond jij ze op te wachten met een bos bloemen en een kersentaart koos vogels dus ga niet praten over wie wel of niet nederlander isquote:Op maandag 20 oktober 2014 12:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij bent hier nog wel de grootste klap in het gezicht van onze cultuur, met je continue stroom aan spel- en stijlfouten.
Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat, de geïndoctrineerde en op deze wijze mishandelde kleuter dit filmpje zelf op YouTube heeft gezet. Haar vreselijke moeder misbruikt haar kind voor politieke doeleinden. Onsmakelijk.quote:
Je moet Vogels helemaal niet serieus nemen. Hij is er als de kippen bij om Sinterklaas met de islam te vergelijken en Zwarte Piet met de sharia.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:29 schreef Mani89 het volgende:
[..]
zeg jij toen de oosterburen over de grens kwamen stond jij ze op te wachten met een bos bloemen en een kersentaart koos vogels dus ga niet praten over wie wel of niet nederlander is
jij misbruikt fok voor je politieke doeleinden en daar worden wij ook niet blij van ga lekker in de spiegel tegen jezelf praten ofzoquote:Op maandag 20 oktober 2014 12:31 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat, de geïndoctrineerde en op deze wijze mishandelde kleuter dit filmpje zelf op YouTube heeft gezet. Haar vreselijke moeder misbruikt haar kind voor politieke doeleinden. Onsmakelijk.
Het gaat om de inhoud van het filmpje, logisch dat haar moeder/vader wellicht wel haar zusje of broertje het heeft geupload, niet gelijk de vinger wijzen naar haar moeder.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:31 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat, de geïndoctrineerde en op deze wijze mishandelde kleuter dit filmpje zelf op YouTube heeft gezet. Haar vreselijke moeder misbruikt haar kind voor politieke doeleinden. Onsmakelijk.
Best knap dat een kind van 3 de krant leest.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:38 schreef WhateverWhatever het volgende:
Het gaat om de inhoud van het filmpje, logisch dat haar moeder/vader wellicht wel haar zusje of broertje het heeft geupload, niet gelijk de vinger wijzen naar haar moeder.
Liever gewoon met degene met wie ik die betreffende "klik" heb. In de praktijk blijken beide dat niet vaak te zijnquote:Op maandag 20 oktober 2014 12:06 schreef luxerobots het volgende:
In zekere zin zit er racisme in ons allemaal, iemands ras in nu eenmaal een duidelijk uiterlijk kenmerk. Daar maak je onderscheid in. Erodome, jij kruipt toch ook liever met een neger in bed dan met een Chinees?
Racistquote:Op maandag 20 oktober 2014 12:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Liever gewoon met degene met wie ik die betreffende "klik" heb. In de praktijk blijken beide dat niet vaak te zijn
Alle kinderen in Nederland zijn speciaal, vandaar dat zij 1x per jaar op 5 december cadeaus krijgt van Sinterklaas en ZWARTE PIET, is al jaren zo.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:44 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Best knap dat een kind van 3 de krant leest.
Zal wel zo'n elitair grachtengordelkind zijn. Dat heel speciaal is.
Dan zou ik ze bewust mijden, dat doe ik ook niet.quote:
Leg dat een Quincy maar eens uit.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan zou ik ze bewust mijden, dat doe ik ook niet.
Maar Julia is extra speciaal, want die heeft als 3-jarige in de krant gelezen dat er nu ook een Kaas-Piet komt.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:48 schreef WhateverWhatever het volgende:
Alle kinderen in Nederland zijn speciaal, vandaar dat zij 1x per jaar op 5 december cadeaus krijgt van Sinterklaas en ZWARTE PIET, is al jaren zo.
Lekkere moeder die het allemaal fiks zit te voeden ipv er een leuk verhaaltje van maakt die het kind kalmeert.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:25 schreef Mani89 het volgende:
zijn jullie nu blij alle anti pieten kinderen zo kapot proberen te maken
quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik Nederland dan ook nog nooit ben gediscrimineerd op basis van mijn huidskleur.
Niet gelijk hoorquote:Op maandag 20 oktober 2014 12:48 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Alle kinderen in Nederland zijn speciaal, vandaar dat zij 1x per jaar op 5 december cadeaus krijgt van Sinterklaas en ZWARTE PIET, is al jaren zo.
Is een Nederlandse traditie en kinderfeest namelijk, Sinterklaas en zwarte piet kijken namelijk niet naar de cultuur waar het kindje vandaan komt, bij Sint & Piet zijn alle kindjes gelijk.
Quincy wil niet luisteren, die heeft veelste veel baat bij zijn ik ben zielig gedoe. Die neem ik dan ook geheel niet serieus.quote:
Een domme opmerking, maar niet discriminerend voor de blanken onder ons. Sterker, ik voel me vooral gevleid. Want het is natuurlijk ook gewoon de waarheid.quote:
Correct.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een domme opmerking, maar niet discriminerend voor de blanken onder ons. Sterker, ik voel me vooral gevleid. Want het is natuurlijk ook gewoon de waarheid.
De meeste kinderen maakt het ook niet uit. Er zijn echter ook kinderen die voor Zwarte Piet uitgemaakt worden omdat ze een donkere huidskleur hebben. Kinderen die op 5 december niet eens naar school willen gaan.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Lekkere moeder die het allemaal fiks zit te voeden ipv er een leuk verhaaltje van maakt die het kind kalmeert.
En ach, kinderen kunnen soms heftig reageren op dingen, net als dat soms dingen ze niet opvallen zoals wij ze zien.
Ik ken dan weer 2 gezinnen die met sinterklaas op curacao zijn geweest(met jonge kinderen die nog geloofde in sinterklaas), daar dus kleurpieten hebben gezien, andere liedjes hebben geleerd en alles en die kinderen verblikte of verbloosde niet ervan. Maakte ze geen donder uit.
"Nederlander" omvat voor mij blank, zwart, geel, getint, roodharig etc. Ik volg jouw redenering dan ook niet.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:59 schreef luxerobots het volgende:
Vooral een domme opmerking. De Nigeriaanse president zal meer geschokt zijn door een vliegtuig vol Nigerianen. De Chinese president etc. etc.
Het verbod op vuurtorens, omdat lange roodharigen daarvoor uitgescholden werden, was een groot succes.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
De meeste kinderen maakt het ook niet uit. Er zijn echter ook kinderen die voor Zwarte Piet uitgemaakt worden omdat ze een donkere huidskleur hebben. Kinderen die op 5 december niet eens naar school willen gaan.
En dat is bezwaarlijk.
Ja dat is bezwaarlijk.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
De meeste kinderen maakt het ook niet uit. Er zijn echter ook kinderen die voor Zwarte Piet uitgemaakt worden omdat ze een donkere huidskleur hebben. Kinderen die op 5 december niet eens naar school willen gaan.
En dat is bezwaarlijk.
Ben je ook een beetje dom? Quinsy reageerde op de uitspraak dat Rutte diep geschokt was. Nogal logisch, de Nederlandse premier is geschokt. De Nigeriaanse president zal geschokt zijn als er een vliegtuig vol Nigerianen neerstort. De Chinese president etc. etc.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
"Nederlander" omvat voor mij blank, zwart, geel, getint, roodharig etc. Ik volg jouw redenering dan ook niet.
Een vliegtuig vol Quincy's.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:58 schreef waht het volgende:
[..]
Correct.
Een vliegtuig met Quinsy had geen aandacht gekregen, dat is een feit.
ziek in zijn hoofd waarom willen mensen nog anti piet zijn als zulke mensen voor hun spreken onbegrjipelijk gewoonquote:
en als we jou een achterlijke klaphark noemen moeten we die ook maar verbieden?quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En dat is bezwaarlijk.
Ben je het oneens met mijn stelling?quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ben je ook een beetje dom? Quinsy reageerde op de uitspraak dat Rutte diep geschokt was. Nogal logisch, de Nederlandse premier is geschokt. De Nigeriaanse president zal geschokt zijn als er een vliegtuig vol Nigerianen neerstort. De Chinese president etc. etc.
Omdat ze echt een hekel hebben aan taalverkrachters.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:04 schreef Mani89 het volgende:
[..]
ziek in zijn hoofd waarom willen mensen nog anti piet zijn als zulke mensen voor hun spreken onbegrjipelijk gewoon
Jij post nota bene een filmpje van een huilend kind, waardoor je jouw standpunt kracht bij zou moeten zetten. Daarna wuif je zwarte kinderen weg onder het mom, ze moeten er maar tegen kunnen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:07 schreef Mani89 het volgende:
[..]
en als we jou een achterlijke klaphark noemen moeten we die ook maar verbieden?
ja lach er maar om hopelijk krijg je zelf nooit kinderenquote:Op maandag 20 oktober 2014 13:12 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jij post nota bene een filmpje van een huilend kind, waardoor je jouw standpunt kracht bij zou moeten zetten. Daarna wuif je zwarte kinderen weg onder het mom, ze moeten er maar tegen kunnen.
Hypocriet.
waarom moet je huilen je snapt toch wat ik bedoel of kan je nog niet zo goed lezenquote:Op maandag 20 oktober 2014 13:11 schreef HexHunter het volgende:
[..]
Omdat ze echt een hekel hebben aan taalverkrachters.
Alsjeblieft doe er wat aan man, zo kom je ook nog gewoon sterker over in discussies.
Daar ben ik het dan weer geheel mee eens.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En dat is bezwaarlijk.
Nee hoor, als je al onderscheid maakt ben je racistisch. Hoef je verder niks voor te doen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 12:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan zou ik ze bewust mijden, dat doe ik ook niet.
Onderscheid maakt op basis van ras. Dat is wel een beetje de voorwaarde ervoor.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee hoor, als je al onderscheid maakt ben je racistisch. Hoef je verder niks voor te doen.
Er zijn ook Nederlanders met een kleurtje. Al ben ik een stuk kritischer dan jij, veel gekleurde Nederlanders houden vast aan hun eigen cultuur, hebben hun hart hier niet liggen. Dan zeg ik, vooral als ze ook crimineel zijn, daar is het gat van de deur.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
"Nederlander" omvat voor mij blank, zwart, geel, getint, roodharig etc. Ik volg jouw redenering dan ook niet.
Het maakt niet uit of het ook maar een beetje leesbaar is.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:14 schreef Mani89 het volgende:
[..]
waarom moet je huilen je snapt toch wat ik bedoel of kan je nog niet zo goed lezen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
Tja, en straks is een blank kind een Kaas Piet, worden zij weer gediscrimineerd, het is toch allemaal wat he.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En dat is bezwaarlijk.
Klopt, maar jij zegt dat je ze zou moeten mijden voordat je racistisch zou zijn, en dat is niet zo. Al zou jij alleen al zeggen dat Chinezen kleinere pikkies hebben dan negers ben je racistisch bezig, want onderscheid op ras.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Onderscheid maakt op basis van ras. Dat is wel een beetje de voorwaarde ervoor.
Ik ook. Ik stel voor dat we kaas en kaasknabbels gaan verbieden. En blanke vla natuurlijk.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:36 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Tja, en straks is een blank kind een Kaas Piet, worden zij weer gediscrimineerd, het is toch allemaal wat he.
Ik vind namelijk als iemand mij Kaaskop noemt discriminerend.
Ik ben voor!quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik ook. Ik stel voor dat we kaas en kaasknabbels gaan verbieden. En blanke vla natuurlijk.
Etnisch vs nationaliteit, het is maar net hoe je het bekijkt.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Die reactiesquote:Op maandag 20 oktober 2014 13:52 schreef Repelsteeltju het volgende:
Dit is de nagel aan de doodskist van Zwarte Piet.
Vind ik nietquote:Op maandag 20 oktober 2014 13:57 schreef ems. het volgende:
[..]
Die reacties
Jammer dat ze er geen anti-ZP racisten tussen hebben zitten. Dat is toch nog veruit de vervelendste groep.
Jij interpreteert iets dat duidelijk een mening is als een feit.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:58 schreef JanCees het volgende:
[..]
Jij brengt iets als een feit terwijl het een mening van je is.
Ohquote:Op maandag 20 oktober 2014 13:58 schreef ems. het volgende:
[..]
Jij interpreteert iets dat duidelijk een mening is als een feit.
Helemaal NIET racistischquote:Op maandag 20 oktober 2014 13:52 schreef Repelsteeltju het volgende:
Deze man heeft gelijk natuurlijk.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:52 schreef Repelsteeltju het volgende:
Priceless.quote:Op maandag 20 oktober 2014 14:02 schreef WhateverWhatever het volgende:
vervolgens gaan wij met ze allen de taal van het land niet leren
Dus kolonialisme?quote:Op maandag 20 oktober 2014 14:02 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ik heb een idee, laten wij massaal gaan verhuizen naar een ander land, vervolgens gaan wij met ze allen de taal van het land niet leren, wij gaan ons asociaal en crimineel gedragen, sterker nog wij gaan totaal niet integreren want je eigen cultuur is belangrijker, wij gaan ons respectloos gedragen en schijt hebben aan de cultuur van het land waar wij te gast zijn, wij gaan ons handje ophouden bij de sociale dienst want werken is voor blanken en als klap op de vuurpijl proberen wij oude tradities te verbieden omdat je het daar totaal niet mee eens bent.
WUT? Dit heb ik werkelijk waar nog nooit gehoord.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En dat is bezwaarlijk.
Ik zie hier verschillende zelfverklaarde beschermers van ZP die hun eigen taal nog niet eens beheersen....quote:Op maandag 20 oktober 2014 14:02 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ik heb een idee, laten wij massaal gaan verhuizen naar een ander land, vervolgens gaan wij met ze allen de taal van het land niet leren.
Tenzij je iemand met een donkere huidskleur of twee x-chromosomen voortrekt, dan heet het affirmative action.quote:Op maandag 20 oktober 2014 13:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee hoor, als je al onderscheid maakt ben je racistisch. Hoef je verder niks voor te doen.
Jaja taalfoutje, je tiept weleensch wat verkeert he, het gaat om het moraal van het verhaal.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zie hier verschillende zelfverklaarde beschermers van ZP die hun eigen taal nog niet eens beheersen....
Een typo kan altijd, maar bepaalde lui maken het hier wel heel bont...quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:50 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Jaja taalfoutje, je tiept weleensch wat verkeert he, het gaat om het moraal van het verhaal.
Waarom dan?quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:40 schreef desiredbard het volgende:
-De post was niet voor niks verwijderd, zet het dan niet terug-
quote:Op maandag 20 oktober 2014 01:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Of die gvd WK, waardoor ik nog steeds oranje ben!
1) Moet je me laten weten dat het verwijdert is. Ik zocht me een ongeluk. Om het na een volle draad te herposten.quote:Op maandag 20 oktober 2014 15:40 schreef desiredbard het volgende:
-De post was niet voor niks verwijderd, zet het dan niet terug-
Pro-tip: jezelf quoten heeft weinig zin.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:00 schreef desiredbard het volgende:
1) Moet je me laten weten dat het verwijdert is.
Ja dat was aan specularium bedoeld maar dat ging niet lekkerquote:Op maandag 20 oktober 2014 16:08 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Pro-tip: jezelf quoten heeft weinig zin.
Man waar heb jij die vandaanquote:
Jahaaa van Geenstijl natuurlijk!quote:
Smakeloos, eigenlijk walgelijk, sta ik als pro-zwarte Zwarte Piet ook absoluut niet achter. Maar wat is precies het doel van het plaatsen van zo'n uitbarsting? Aantonen dat iedereen die Zwarte Piet zwart wil houden een racist is? En daarmee dus negentig procent van de bevolking voor racist uitmaken?quote:Op maandag 20 oktober 2014 11:54 schreef De_Guidance het volgende:
Dat er domme racismische mensen bestaan, die komen vooral uit het zuiden. (lees Limburg en Brabant)quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:18 schreef Dik_Troll het volgende:
[..]
Smakeloos, eigenlijk walgelijk, sta ik als pro-zwarte Zwarte Piet ook absoluut niet achter. Maar wat is precies het doel van het plaatsen van zo'n uitbarsting? Aantonen dat iedereen die Zwarte Piet zwart wil houden een racist is? En daarmee dus negentig procent van de bevolking voor racist uitmaken?
#generaliserenkunjeleren
Maar eerlijk is eerlijk, gezien het niveau van zijn rant kan het natuurlijk zijn dat hij niet goed weet hoe de privacyinstellingen van FB precies in elkaar steken.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:20 schreef desiredbard het volgende:
Grapig dat die Jongen zijn FB gewoon open heeft
-
En dit zwaar gemanipuleerd lijkt?
Inderdaad zoiets doet de lieve medemens nietquote:Op maandag 20 oktober 2014 16:22 schreef Dik_Troll het volgende:
, want zo zullen ze uiteraard niet zijn, toch?
OMG......quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:20 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Dat er domme racismische mensen bestaan, die komen vooral uit het zuiden. (lees Limburg en Brabant)
Ja, met zoveel pro-Pieten zou je toch een tsunami aan likes verwachten? Maar nee dus.quote:
Alsof alle Pro-Pieten racisten zijn!quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:34 schreef Dik_Troll het volgende:
[..]
Ja, met zoveel pro-Pieten zou je toch een tsunami aan likes verwachten? Maar nee dus.
Dikke domper voor Quinsy en de rest natuurlijk.
Alsof alle racisten Pro-Piet zijn.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:40 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Alsof alle Pro-Pieten racisten zijn!
Omgekeerd zijn kinderen wel rasisten en nsb ers : 2m40squote:Op maandag 20 oktober 2014 16:40 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Is makkelijk he alles over 1 kam scheren.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:46 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Omgekeerd zijn kinderen wel rasisten en nsb ers : 2m40s
Inderdaad een beetje blanke baantjes wergnemen die zwarten door onder de marktprijs te werken. Zwartwerkers allemaalquote:Op maandag 20 oktober 2014 16:46 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Alsof alle racisten Pro-Piet zijn.
Dat racisme en discriminatie nog altijd bestaande problemen zijn in dit land. Het gedoe rondom zwarte Piet heeft in ieder geval bij mij de illusie doen verliezen dat we er op dat gebied goed voor stonden. Daarom vond ik aanvankelijk dat zwarte Piet gewoon moest blijven bestaan. Niet toegeven aan het gezeur van types die overal racisme in zien. Maar ik heb me vergist.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:18 schreef Dik_Troll het volgende:
[..]
Smakeloos, eigenlijk walgelijk, sta ik als pro-zwarte Zwarte Piet ook absoluut niet achter. Maar wat is precies het doel van het plaatsen van zo'n uitbarsting? Aantonen dat iedereen die Zwarte Piet zwart wil houden een racist is? En daarmee dus negentig procent van de bevolking voor racist uitmaken?
#generaliserenkunjeleren
quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:20 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Dat er domme racismische mensen bestaan, die komen vooral uit het zuiden. (lees Limburg en Brabant)
Ik kan me niet bepaald onttrekken aan de indruk dat het anti-kamp de pro-Zwarte Pieten in het racistenhoekje poogt te drukken door het internet net zo lang af te speuren tot er reacties worden gevonden die in haar ogen geschikt zijn om het beeld te creëren van Zwarte Pietenfans als racisten zoals ze dat zo graag wíllen zien.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:40 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Dat was de grap inderdaad, je moet hem nou niet gaan uitleggen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:50 schreef NotYou het volgende:
[..]
Wat is een racismisch mens precies?
En genoeg zullen er blind in meegaan.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:49 schreef Dik_Troll het volgende:
[..]
Ik kan me niet bepaald onttrekken aan de indruk dat het anti-kamp de pro-Zwarte Pieten in het racistenhoekje poogt te drukken door het internet net zo lang af te speuren tot er reacties worden gevonden die in haar ogen geschikt zijn om het beeld te creëren van Zwarte Pietenfans als racisten zoals ze dat zo graag wíllen zien.
Want met zulke racisten wil je toch niet worden geassocieerd, toch? Toch??? Nou dan!
Raar gevoel voor humor heb je.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:51 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Dat was de grap inderdaad, je moet hem nou niet gaan uitleggen.
Blijkbaar wel als je Zwartepiet dus leuk vind ben je een racist en en nsb-er : 2m40squote:Op maandag 20 oktober 2014 16:46 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Is makkelijk he alles over 1 kam scheren.
Zo'n opmerking kan ik niet serieus nemen van iemand die uit Limburg komt.quote:
Vrij naar het Klein Orkest: wanneer iemand die afwijkt voor racist wordt verklaard.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:51 schreef NotYou het volgende:
[..]
En genoeg zullen er blind in meegaan.
Anti-kamp? Er zijn nauwelijks mensen in dit topic die vinden dat zwarte Piet moet verdwijnen omdat het racistisch is. Wel mensen die bereid zijn om het feest aan te passen. Maar dat vormt nog geen anti-kamp... Zeker niet een kamp dat gezamenlijk via framing anderen in een bepaalde hoek probeert te drukken. Daar slaagt een aanzienlijk deel van dat kamp zelf in. Zolang die achterlijkheid wordt genegeerd of vergoelijkt zal dat effect ook steeds groter worden.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:49 schreef Dik_Troll het volgende:
[..]
Ik kan me niet bepaald onttrekken aan de indruk dat het anti-kamp de pro-Zwarte Pieten in het racistenhoekje poogt te drukken door het internet net zo lang af te speuren tot er reacties worden gevonden die in haar ogen geschikt zijn om het beeld te creëren van Zwarte Pietenfans als racisten zoals ze dat zo graag wíllen zien.
Want met zulke racisten wil je toch niet worden geassocieerd, toch? Toch??? Nou dan!
Maastricht hè, niet zomaar Limburg.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:53 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Zo'n opmerking kan ik niet serieus nemen van iemand die uit Limburg komt.
Onzin natuurlijk. Ik moet wel zeggen dat ik ben geschrokken van hoe brutaal en boers veel mensen in NB zijn. Ook de oudere blanke mannen. Simpel voorbeeldje: ik wandel buiten, ik loop aan de binnenkant van de stoep, komt daar een mongool (blanke man van 50+) aan met slecht opgevoede honden die aan de lijn trekken. Gaat die gast tegen mij zeiken "vooral doorlopen". omdat ik niet voor hem op de straat ga lopen of heel erg voorzichtig langs die honden ga lopen.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:20 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Omdat 0,0001% van de mensen die ZP in stand wil houden dit soort tekstjes publiceert?quote:Op maandag 20 oktober 2014 17:43 schreef Falco het volgende:
Mêeen, walk in the Park voor Quinsy zo. Zwarte Piet gaat nog sneller getransformeerd worden dan ik dacht met dit soort idioten. Hier wil toch geen normale Nederlander mee geassocieerd worden
quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:53 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Blijkbaar wel als je Zwartepiet dus leuk vind ben je een racist en en nsb-er : 2m40s
Als je het bestaan van Zwartepiet beredeneerd verklaard vergoeilijkt ben je een racist
Ondertussen wordt het feest kapotgemaakt door een aantal lieden die een kinderfeest verstieren.
Want we (zij) kunnen niet wegblijven en ergens anders lol gaan maken
Nee we moeten het verzieken voor kleine 3 jarige meisjes
Direct met een protest actie tijdens het grootste evenement voor kinderen in het jaar danwel door gezeik vanaf Maart.
Het eindresultaat
Weest trots Quinsy en politieke-soortgenoten,weest trots
De grote zwarte man heeft gewonnen van de kleine blanke kindertjes
Nee ook omdat nu ex-PVV-opportunisten zich gaan bemoeien met zwarte Piet.quote:Op maandag 20 oktober 2014 17:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat 0,0001% van de mensen die ZP in stand wil houden dit soort tekstjes publiceert?
[ afbeelding ]
Meisje kan al goed acteren zo jong als ze is. Wat een triest filmpje zeg. Het zal die kinderen echt boeien wat die kleur van de Pieten is als ze maar kadootjes krijgen....quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:53 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Blijkbaar wel als je Zwartepiet dus leuk vind ben je een racist en en nsb-er : 2m40s
Als je het bestaan van Zwartepiet beredeneerd verklaard vergoeilijkt ben je een racist
Ondertussen wordt het feest kapotgemaakt door een aantal lieden die een kinderfeest verstieren.
Want we (zij) kunnen niet wegblijven en ergens anders lol gaan maken
Nee we moeten het verzieken voor kleine 3 jarige meisjes
Direct met een protest actie tijdens het grootste evenement voor kinderen in het jaar danwel door gezeik vanaf Maart.
Het eindresultaat
Weest trots Quinsy en politieke-soortgenoten,weest trots
De grote zwarte man heeft gewonnen van de kleine blanke kindertjes
Ik ben anti Sint.quote:Op maandag 20 oktober 2014 16:55 schreef nikk het volgende:
[..]
Anti-kamp? Er zijn nauwelijks mensen in dit topic die vinden dat zwarte Piet moet verdwijnen omdat het racistisch is. Wel mensen die bereid zijn om het feest aan te passen. Maar dat vormt nog geen anti-kamp... Zeker niet een kamp dat gezamenlijk via framing anderen in een bepaalde hoek probeert te drukken. Daar slaagt een aanzienlijk deel van dat kamp zelf in. Zolang die achterlijkheid wordt genegeerd of vergoelijkt zal dat effect ook steeds groter worden.
Het moet ook erg knap zijn van dat minieme deel van de bevolking (dat zich als anti-Piet profileert) om het overgrote merendeel van het volk in een bepaalde hoek te drukken. Het is makkelijker om in die slachtofferrol te duiken dan je uit te spreken tegen het achterlijke deel dat deel uitmaakt van je religie pro-Pieten kamp ...
Die behoren niet tot die 0,00001%?quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:36 schreef Falco het volgende:
[..]
Nee ook omdat nu ex-PVV-opportunisten zich gaan bemoeien met zwarte Piet.
Hoe kom je bij die 0,0001%?quote:Op maandag 20 oktober 2014 17:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat 0,0001% van de mensen die ZP in stand wil houden dit soort tekstjes publiceert?
[ afbeelding ]
Wat ben jij vermoeiend met je eeuwige stokpaardje dat extreem-rechts Zwarte Piet vermoord. De tegenstanders van Zwarte Piet, de initiators, die hebben vanaf de eerste seconde gezorgd voor een hetze met 'Zwarte Piet is Racisme'.quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe kom je bij die 0,0001%?
Immers van de fanatieke voorstanders van Zwarte Piet zit een flink deel in die hoek. In elk geval bij de exemplaren die prominent zijn.
In feite is het de groep die Zwarte Piet nu aan het vermoorden is. Met die gekken van vrienden zijn vijanden niet meer nodig...
En dat is succesvol overgenomen. Juist die hysterie speelt die malle Quinsy in de kaart. Dat zie je toch wel?quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat ben jij vermoeiend met je eeuwige stokpaardje dat extreem-rechts Zwarte Piet vermoord. De tegenstanders van Zwarte Piet, de initiators, die hebben vanaf de eerste seconde gezorgd voor een hetze met 'Zwarte Piet is Racisme'.
Minstens 80-90% van de Nederlanders wil ZP houden zoals die is, dus 0,8-0,9*17Mquote:
Kom op, gedraag je niet alsof je een kleuter bent met 'Ja, maar zij zijn begonnen'quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:51 schreef luxerobots het volgende:
j vermoeiend met je eeuwige stokpaardje dat extreem-rechts Zwarte Piet vermoord. De tegenstanders van Zwarte Piet, de initiators, die hebben vanaf de eerste seconde gezorgd voor een
Hoezo? Kom eens met feiten. Bewijs het verband eens. Het is niet meer dan een argument dat de tegenstanders van Zwarte Piet gebruiken. Net als het racismeverhaal. Piet is nooit een slaaf geweest.quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dat is succesvol overgenomen. Juist die hysterie speelt die malle Quinsy in de kaart. Dat zie je toch wel?
Speel eens niet op de man, maar voeg iets toe aan de discussie.quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:55 schreef Falco het volgende:
[..]
Kom op, gedraag je niet alsof je een kleuter bent met 'Ja, maar zij zijn begonnen'.
Voor iemand met de schitterendste wiskundige formule in je usericoon heb je bizar weinig kaas gegeten van statistiek.quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Minstens 80-90% van de Nederlanders wil ZP houden zoals die is, dus 0,8-0,9*17M
Ik ga uit van enkele honderden tot enkele duizenden extremisten die op de een of andere manier dit soort uitlatingen doen die de landelijke media halen. Misschien 1-2 nullen te veel (een beetje overdreven om het punt te maken) maar 0,0001-0,001% is ook erg weinig.
Er zijn veel lompe boeren en onbeschofte Nederlanders maar dat is van een andere orde dan doodsbedreigingen.
Ik ben voorstander van Zwarte Piet en zie met lede ogen aan hoe hij gekaapt wordt door allerlei gekken.quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoezo? Kom eens met feiten. Bewijs het verband eens. Het is niet meer dan een argument dat de tegenstanders van Zwarte Piet gebruiken. Net als het racismeverhaal. Piet is nooit een slaaf geweest.
Ik geef zelf aan dat ik er 2 nullen aan vastplakte om te overdrijven. Niet zo over zeiken, dat staat nogal kinderachtig, zeker als de ander het zelf al heeft aangegeven.quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:56 schreef Falco het volgende:
[..]
Voor iemand met de schitterendste wiskundige formule in je usericoon heb je bizar weinig kaas gegeten van statistiek.
Wel knap dat zo'n klein clubje dan toch Zwarte Piet weet te kapen voor hun politieke gewin...quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Minstens 80-90% van de Nederlanders wil ZP houden zoals die is, dus 0,8-0,9*17M
Ik ga uit van enkele honderden tot enkele duizenden extremisten die op de een of andere manier dit soort uitlatingen doen die de landelijke media halen. Misschien 1-2 nullen te veel (een beetje overdreven om het punt te maken) maar 0,0001-0,001% is ook erg weinig.
Er zijn veel lompe boeren en onbeschofte Nederlanders maar dat is van een andere orde dan doodsbedreigingen.
Er is nu eenmaal een historie van slavernij die collectief vergeten is.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wel knap dat zo'n klein clubje dan toch Zwarte Piet weet te kapen voor hun politieke gewin...
En dat ze de redelijke mensen compleet weten te overschaduwen...
Juist dat overdrijven en die hysterie dragen bij aan de moord op Zwarte Piet...quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik geef zelf aan dat ik er 2 nullen aan vastplakte om te overdrijven. Niet zo over zeiken, dat staat nogal kinderachtig, zeker als de ander het zelf al heeft aangegeven.
De grootste schreeuwers krijgen nu eenmaal de meeste aandacht.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wel knap dat zo'n klein clubje dan toch Zwarte Piet weet te kapen voor hun politieke gewin...
Enig drama is je niet vreemd.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist dat overdrijven en die hysterie dragen bij aan de moord op Zwarte Piet...
En "minstens 80-90%" bestaat niet, da's òf "minstens 90%", òf "minstens 80%", òf "ik heb eigenlijk geen idee, want ik heb alleen maar resultaten van enquêtes en polls toen er net een lading opgeklopte hysterie in de media was geweest en dat beïnvloedt de resultaten te veel."quote:Ik geef zelf aan dat ik er 2 nullen aan vastplakte om te overdrijven.
Ik vind het eerder knap als een ander klein clubje dit kleine clubje weet te misbruiken om iets door te voeren wat ze toch al wilde doorvoeren. Die mensen die bij de NPO werken die ZP toch al racistisch vonden, die mensen die bij winkels werken en hopen dat er minder ruiten ingegooid worden door hen hun zin te geven, ...quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat bedoelde clubje van 20 man uit Amsterdam schreeuwt helemaal niet zo veel.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:22 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De grootste schreeuwers krijgen nu eenmaal de meeste aandacht.
De "vertaling" van de Telegraaf was eerst:quote:De formulering “terugkeer naar de slavernij” is niet afkomstig van de Telegraaf maar van EenVandaag (kop van 22 oktober: “Zwarte Piet terugkeer naar slavernij en moet stoppen”; toelichting door Willem Jan Bloem:
Dat lijkt me zinloos. De voorstanders vormen immers een dwarsdoorsnede van de bevolking. Er is geen overkoepelende ideologie. Het enige wat hen als groep verbindt is dat ze Zwarte Piet willen behouden.quote:Op maandag 20 oktober 2014 18:57 schreef 99.999 het volgende:
Maar goed, jij zie de pogingen tot kapen vanuit allerlei dubieuze hoeken, van NVU via PVV naar die club van van Klaveren dus niet?
Technisch gezien heb jij gelijk, praktisch gezien kan je het zo formuleren omdat de schattingen uiteen lopen tussen de 80 en de 90%. Geloof me, jij wil niet dat ik hier ga zeuren over alles wat niet klopt.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:28 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
En "minstens 80-90%" bestaat niet, da's òf "minstens 90%"
Blijkbaar klopt er toch iets niet helemaal aan dat sinterklaas en pieterman verhaal.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat bedoelde clubje van 20 man uit Amsterdam schreeuwt helemaal niet zo veel.
Het zijn hun tegenstanders die schreeuwen.
Is het ? Donkere mensen zijn waarschijnlijk ondervertegenwoordigd.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat lijkt me zinloos. De voorstanders vormen immers een dwarsdoorsnede van de bevolking.
jawel... die ideologie is: ZP is onschuldige lieverd.quote:Er is geen overkoepelende ideologie. Het enige wat hen als groep verbindt is dat ze Zwarte Piet willen behouden.
Nee natuurlijk niet. Het is een sprookje. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn fictieve figuren in volksfolklore, een kinderfeest.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Blijkbaar klopt er toch iets niet helemaal aan dat sinterklaas en pieterman verhaal.
Kortom, die ouders deugen niet met dat lulverhaal.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Het is een sprookje. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn fictieve figuren in volksfolklore, een kinderfeest.
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn nep.
Alleen domme mensen snappen dat niet en roepen onzin over discriminatie.
Ik heb het over Brams "enkele honderden tot enkele duizenden extremisten", de schreeuwers op Facebook, Twitter en wat dies meer zij. Ik dacht dat ook 99.999 daarnaar verwees.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat bedoelde clubje van 20 man uit Amsterdam schreeuwt helemaal niet zo veel.
Het zijn hun tegenstanders die schreeuwen.
Er zijn ook "gekleurde" voorstanders.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
een andere overkoepeling is : ik discrimineer niet, ik wordt onterecht beschuldigd en deze denkwijze verbindt zich met een denkwijze dat "zij" hier gast zijn en minder spreekrechten hebben
Het Facebook-bericht van EenVandaag is ouder dan het Telegraafartikel en gebruikte dezelfde formulering.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:31 schreef DarkSkywise het volgende:
@ Iblardi (van een stuk of 475638 topics geleden):
[..]
De "vertaling" van de Telegraaf was eerst:
Telegraaf 22 okt 2013 12:19
"Nederland moet helemaal stoppen met het Sinterklaasfeest. Dat zegt professor Verene Shepherd, hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet." (...) "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen."
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_Sinterklaas__.html
Fok! 22-10-2013 12:52 (bron: Telegraaf)
"Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest."
VN wil Sintfeest volledig verbieden
NOS dinsdag 22 okt 2013 16:05
"Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij."
http://nos.nl/artikel/565560-kamer-mengt-zich-in-debat-sint.html
EénVandaag, di 22 okt 2013, 16:37
"Nederland moet stoppen met het Sinterklaasfeest omdat Zwarte Piet een terugkeer is van de slavernij."
http://www.eenvandaag.nl/(...)nij_en_moet_stoppen_
Omstreeks drie uur 's nachts kwamen de eerste reacties ("Hoezo slavernij? Heefty er niets mee te maken", enz.).quote:EenVandaag
22 oktober 2013 ·
Nederland moet stoppen met het Sinterklaasfeest omdat Zwarte Piet een terugkeer is van de slavernij. Dat zegt Prof. Verene Sheperd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet. “De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen.”, aldus de Jamaicaanse Sheperd.
Ramen ingooien en bedreigingen lijken momenteel toch meer het ding van de hysterische pro-Piet figuren te komen. Die daarmee ironisch genoeg hun eigen ruiten ingooien...quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind het eerder knap als een ander klein clubje dit kleine clubje weet te misbruiken om iets door te voeren wat ze toch al wilde doorvoeren. Die mensen die bij de NPO werken die ZP toch al racistisch vonden, die mensen die bij winkels werken en hopen dat er minder ruiten ingegooid worden door hen hun zin te geven, ...
Correct.quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik heb het over Brams "enkele honderden tot enkele duizenden extremisten", de schreeuwers op Facebook, Twitter en wat dies meer zij. Ik dacht dat ook 99.999 daarnaar verwees.
En het past ook prima bij het commerciële feest wat de Sinterklaasintocht al decennia isquote:Op maandag 20 oktober 2014 20:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe de kaas- en stroopwafelpiet zal "vallen" bij de verschillende groepen.
Ik was altijd voor-Zwarte-Piet omdat het een leuke Nederlandse traditie is.
Ik merk echter dat een groot deel van de pro-Zwarte-Pieten in on-Nederlands vaarwater terechtkomt. Grimmigheid, starheid. Zo iets van "Dit is onze cultuur, en als je het niet bevalt, sodemieter je maar op". Voor mij is dit een keerpunt. Laat Zwarte Piet maar veranderen, de onschuld is er toch af.
Je gaat geen uitnodiging voor een kinderfeestje geven in de vorm van:
OPROEP: KINDERFEEST!
De uitgenodigde kinderen dienen te verschijnen om 14:30.
Volstrekte gehoorzaamheid en strikte kledingcode dient in acht te worden genomen.
Om 15:30 wordt er ranja verstrekt.
Om 15:45 zal het zaklopen een aanvang nemen.
Om 16:30 is er een verplichte deelname aan het koekhap-gebeuren.
Om 17:00 dient er nog een versnapering te worden genuttigd, wier vorm wij tot op heden nog niet openbaar wensen te maken.
Om 17:30 dienen de ouders/verzorgers hun kroost weer op te halen.
En als het je niet bevalt.....
.... dan sodemieter je maar op....
Mooi feestje wordt dat, maar niet heus...
Laten we de polarisering tegengaan.
Ik vond de burgemeester van Gouda wel grappig met zijn uitspraak: We houden het feest zoals het is, maar met een knip-oog richting de huidige discussie.
Een draak van een compromis, maar hoe knap gevonden...
Stiekem de plaatselijke export-producten promoten: Kaas en stroopwafel-pieten. Wat een vondst!!
Dat is nog eens een Hollandse traditie! Koopman en dominee.
Wanneer je collectief betekent dat alle Nederlanders (blank, zwart en overige) eigenlijk niet zoveel weten van slavernij, dan ben ik het met je eens. Ik ben er alleen bang voor dat je bedoelt dat alleen de blanke Nederlanders alles zijn vergeten.quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Er is nu eenmaal een historie van slavernij die collectief vergeten is.
Lijkt me geen NL tijd.quote:Omstreeks drie uur 's nachts kwamen de eerste reacties ("Hoezo slavernij? Heefty er niets mee te maken", enz.).
Ik las een week geleden dat de HEMA en de AH deze aanpassingen hebben ingevoerd omdat ze bang waren voor ingegooide ruiten en zo.quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ramen ingooien en bedreigingen lijken momenteel toch meer het ding van de hysterische pro-Piet figuren te komen. Die daarmee ironisch genoeg hun eigen ruiten ingooien...
Slecht!quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe de kaas- en stroopwafelpiet zal "vallen" bij de verschillende groepen.
Mensen die Sinterklaas willen zonder de commercie gaan een zware tijd tegemoet.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Slecht!
1. Het heeft niets met Sinterklaas te maken.
2. Het is weer zo'n fucking irritante commercie die mensen hun strot uitkomt.
Voor mij zou het een reden zijn om het te ontwijken, ook als ik een kind zou hebben. Ik leef al jarenlang zo goed als commercievrij in mijn privé-omgeving en dat bevalt mij prima. Geen schreeuwers in mijn huis, niet op mijn televisiescherm en niet op mijn computermonitor of op mijn speakers.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Mensen die Sinterklaas willen zonder de commercie gaan een zware tijd tegemoet.
Prima, ik houd ook niet van commercie. Ik vind het alleen een beetje vreemd hoe mensen zich druk maken om een additieve kaas- en stroopwafelpiet. We hebben de afgelopen jaren ook Wegwijspiet gekregen, lootjespiet, bakpiet, strooipiet, profpiet, muziekpiet, hoofdpiet. Een paar nieuwe pieten. Wat mengeling in de kleur. Mensen die zich daar dan druk over maken.....quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor mij zou het een reden zijn om het te ontwijken, ook als ik een kind zou hebben. Ik leef al jarenlang zo goed als commercievrij in mijn privé-omgeving en dat bevalt mij prima. Geen schreeuwers in mijn huis, niet op mijn televisiescherm en niet op mijn computermonitor of op mijn speakers.
Herstel: Het bericht werd om 11:55 geplaatst. Ik moest blijkbaar inloggen om de juiste tijd te kunnen zien.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:25 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Lijkt me geen NL tijd.
Zo'n enorme stapel reakties midden in de nacht (meteen al een stuk of 30 tussen 3 uur en half 4 op een dinsdagochtend) als er alleen nog door EenVandaag een bericht op Facebook is geplaatst, lijkt me niet erg logisch, evenmin als dat de Telegraaf vervolgens ruim 9 uur verloren laat gaan om er zelf iets over te schrijven.
De dikgedrukte tekst op http://www.eenvandaag.nl/(...)nij_en_moet_stoppen_, onder de twee updates (13:41: "Verene Shepherd wil kwestie in Algemene Vergadering van de VN"; 16:37: "Kamerdelegatie wil debat met onderzoekster Verene Shepherd"), dat is toch de inleiding van het oorspronkelijke artikel? Die tekst is gelijk aan die van het Facebook-bericht: "terugkeer naar de slavernij", "Sinterklaasfeest moet stoppen".quote:Bovendien, waarom zou EénVandaag op hun eigen site eerst (om 13:41) een veel milder bericht zetten terwijl ze om ±02:50 al voor dezelfde vertaling als de Telegraaf zouden hebben gekozen? That's really not logical, captain.
Bovendien:quote:Nederland moet stoppen met het Sinterklaasfeest omdat Zwarte Piet een terugkeer is van de slavernij. Dat zegt Prof. Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet. “De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen.”, aldus de Jamaicaanse Shepherd.
quote:Maar de kop is: 'Zwarte Piet terugkeer naar slavernij en moet stoppen'. 'Dat is de exacte samenvatting van wat ze zei', zegt redacteur Willem Jan Bloem, die het item maakte. 'Maar dat ze tegen het hele feest is, staat vast.'
http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/lopend-vuur~a3533435/
http://www.gooieneemlande(...)r_?lref=r_binnenlandquote:Referendum
Het liefst zou Van Rijn zien dat de Tweede Kamer Zwarte Piet beschermt en dat er een referendum komt waarin de bevolking zich kan uitspreken over de kwestie.
Ah, da's inderdaad logischer... ik zag écht niet om drie uur 's nachts tientallen mensen kwijlend op hun zolderkamertje zitten wachten of EénVandaag nog iets controversieels op Facebook zou posten.quote:Herstel: Het bericht werd om 11:55 geplaatst. Ik moest blijkbaar inloggen om de juiste tijd te kunnen zien.
De Telegraaf heeft het dus na ongeveer twintig minuten overgenomen.
Kan nog leuk worden als vervolgens de VN besluit dat ZP toch een racistisch stereotype is.quote:Het liefst zou Van Rijn zien dat de Tweede Kamer Zwarte Piet beschermt
Dat stukje over het voorleggen van het rapport aan de Algemene Vergadering van de VN? Wat is daar dan precies raar aan?quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:02 schreef DarkSkywise het volgende:
[..]
Maar ik ga ze toch even mailen (goed dat ik nog even gewacht heb bytheway), want terwijl zulke rare vertaalfouten typisch Telegraaf (en soms ook wel typisch AD) zijn, ben ik van 1V iets meer accuratesse gewend en bovendien is hun bericht van 13:41 dan op zijn minst raar te noemen.
Die bemoeienis van de VN is een achterlijke stap. In Oekraïne en Syrië kunnen ze geen vinger uitsteken. Maar ze gaan zich wel even bemoeien met een traditie, in een klein landje, genaamd Zwarte Piet.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:17 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat stukje over het voorleggen van het rapport aan de Algemene Vergadering van de VN? Wat is daar dan precies raar aan?
Voor mij is aanpassing ook niet zo heel erg nodig, maar ik ben niet zo toondoof dat ik er helemaal niet aan zou willen denken. Krampus-achtig kan ik ook mee leven, maar ook met zo'n oplossing gooi je iets overboord van 1,5 eeuw ZP traditie. Onze huidige ZP is nou eenmaal onmiskenbaar ook gebaseerd op een zwarte knecht die nou eenmaal heel erg lijkt op de zwarte huisslaven die je vaak op portretten uit een eerdere periode zag. Dat mensen in ZP een slaaf zien is misschien een beetje hysterisch, maar toch ook weer niet compleet raar.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:26 schreef marcodej het volgende:
Pro-Zwarte Piet, maar als je het toch wil veranderen dan maar helemaal terug naar een originele 'zwarte figuur', dus een Krampus-achtig figuur of een Knecht Ruprecht.
Een gekleurde Piet is zo gezocht en van alle mogelijke oplossingen de allerslechtste.
Ik vind het nogal merkwaardig mild ten opzichte van hun bericht van 16:37.quote:Wat is daar dan precies raar aan?
Hun acties hebben juist de kans op ingegooide ruiten groter gemaakt. Lijkt me dus wat stug.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik las een week geleden dat de HEMA en de AH deze aanpassingen hebben ingevoerd omdat ze bang waren voor ingegooide ruiten en zo.
Zwarte Piet als prins uit het land van Sints -eventueel zwarte- collega Pape Jan, bijvoorbeeld. Zou kunnen werken. Maar de kleding die hij nu draagt hoeft ook niet per se geïnterpreteerd te worden als een lakeienpak. Voeg een mantel toe en hij lijkt als twee druppels water op deze Othello van 1803.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:23 schreef HiZ het volgende:
Ik vraag me af wat er van deze discussie overblijft als we ZP zo tweaken dat hij volledig gelijkwaardig is aan Sinterklaas? Bijvoorbeeld als ZP niet meer een lakeienpak aanheeft maar iets wat meer lijkt op een van de wijzen van het kerstverhaal?
Ik zie zo'n relSuri eerder een ruit ingooien dan een Geert Wilders.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hun acties hebben juist de kans op ingegooide ruiten groter gemaakt. Lijkt me dus wat stug.
Hmmm.. door de gekleurde strepen doet het toch wel vooral denken aan een lakeienpak. Door het wat op the sjieken is het hele knechten/slaven idee behoorlijk ver op afstand gezet.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:54 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Zwarte Piet als prins uit het land van Sints -eventueel zwarte- collega Pape Jan, bijvoorbeeld. Zou kunnen werken. Maar de kleding die hij nu draagt hoeft ook niet per se geïnterpreteerd te worden als een lakeienpak. Voeg een mantel toe en hij lijkt als twee druppels water op deze Othello van 1803.
[ afbeelding ]
De VN heeft zich er nooit mee bemoeid. Iemand in een werkgroep die ook werkzaam is of was bij de VN heeft zich er over uitgesproken.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die bemoeienis van de VN is een achterlijke stap.
Hij is inderdaad een knecht, geen slaaf. Goh, wat erg. Get over it Suri, hij is de knecht, jij niet. Niet zo zeiken dus.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:33 schreef HiZ het volgende:
[..]
Voor mij is aanpassing ook niet zo heel erg nodig, maar ik ben niet zo toondoof dat ik er helemaal niet aan zou willen denken. Krampus-achtig kan ik ook mee leven, maar ook met zo'n oplossing gooi je iets overboord van 1,5 eeuw ZP traditie. Onze huidige ZP is nou eenmaal onmiskenbaar ook gebaseerd op een zwarte knecht die nou eenmaal heel erg lijkt op de zwarte huisslaven die je vaak op portretten uit een eerdere periode zag. Dat mensen in ZP een slaaf zien is misschien een beetje hysterisch, maar toch ook weer niet compleet raar.
Zoiets ja. Officieel deed zij niet namens de UN onderzoek maar gebruikte zij daar ook geen middelen (werktijd die door de UN wordt betaald) van de UN voor?quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De VN heeft zich er nooit mee bemoeid. Iemand in een werkgroep die ook werkzaam is of was bij de VN heeft zich er over uitgesproken.
Geen idee, lekker boeiend.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoiets ja. Officieel deed zij niet namens de UN onderzoek maar gebruikte zij daar ook geen middelen (werktijd die door de UN wordt betaald) van de UN voor?
Het doet er wel toe aangezien indien de UN middelen beschikbaar stelde voor dit onderzoek zij slechts om politieke redenen zichzelf distantieerde terwijl ze het in feite wel steunde. Het maakt dus het verschil tussen hypocriet gedrag van de UN en een misverstand bij de pers.quote:
Dus als zij besluit onder werktijd daar onderzoek naar te doen is het ineens een stiekem toch wel door de VN geautoriseerd onderzoek?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het doet er wel toe aangezien indien de UN middelen beschikbaar stelde voor dit onderzoek
Indien de UN dat wist en toestond in feite wel. Het zou dan hypocriet zijn om je pro forma te distantiëren terwijl je het onderzoek steunde.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dus als zij besluit onder werktijd daar onderzoek naar te doen is het ineens een stiekem toch wel door de VN geautoriseerd onderzoek?
Of ze heeft dat inmiddels opgegeven en ze steunt daarom onderzoek naar lekker onbenullige kwesties.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:09 schreef Halcon het volgende:
Maar ik begrijp dat de UN de problemen in Syrië, Mali, Irak en Oekraïne dus al heeft opgelost?
Dat kan ook nog.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of ze heeft dat inmiddels opgegeven en ze steunt daarom onderzoek naar lekker onbenullige kwesties.
Zolang de UN niks doet met het advies van zo een werkgroep en het ook niet is omgezet in een aanbeveling lijkt me dat van niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Indien de UN dat wist en toestond in feite wel.
Officieel steunen wij het niet maar we betalen je wel voor dit onderzoek. Niet echt geloofwaardig.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zolang de UN niks doet met het advies van zo een werkgroep en het ook niet is omgezet in een aanbeveling lijkt me dat van niet.
Het doen van onderzoek wordt gesteund, ja. Of de uiteindelijke uitkomst ook wordt gesteund is per onderzoek verschillend. Sowieso is de uitkomst van zo'n onderzoek allesbehalve bindend. Dat wordt het pas als het wordt voorgedragen bij de ledenvergadering in de vorm van een aanbeveling en dan kan er nog steeds niets mee gedaan worden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Officieel steunen wij het niet maar we betalen je wel voor dit onderzoek. Niet echt geloofwaardig.
Oerhollands?quote:Op maandag 20 oktober 2014 10:17 schreef Onnoman het volgende:
Enige oerhollandse feest is kapot gemaakt.
Misschien kun jij de pers en de UN even educatie gaan geven hoe het precies in elkaar zit.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het maakt dus het verschil tussen hypocriet gedrag van de UN en een misverstand bij de pers.
Dat lijkt me wel een goed advies.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:25 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Misschien kun jij de pers en de UN even educatie gaan geven hoe het precies in elkaar zit.
Dan komt het vast allemaal in orde, want het is slechts onwetendheid van hun kant dat ze niet de juiste mening hebben.
Moet dat onderzoek nog komen of was die vergelijking met de kerstman en (indirect) de slavernij het onderzoek?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het doen van onderzoek wordt gesteund, ja.
Ik heb dit argument uit de hoek van Gario ook gehoord. Ik vraag me het af. Waar zijn die schilderijen met een Zwarte Piet-figuur als huisslaaf? Het kan kloppen, maar ik ben ze niet tegengekomen. En al zeker niet vaak.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:33 schreef HiZ het volgende:
[..]
Voor mij is aanpassing ook niet zo heel erg nodig, maar ik ben niet zo toondoof dat ik er helemaal niet aan zou willen denken. Krampus-achtig kan ik ook mee leven, maar ook met zo'n oplossing gooi je iets overboord van 1,5 eeuw ZP traditie. Onze huidige ZP is nou eenmaal onmiskenbaar ook gebaseerd op een zwarte knecht die nou eenmaal heel erg lijkt op de zwarte huisslaven die je vaak op portretten uit een eerdere periode zag. Dat mensen in ZP een slaaf zien is misschien een beetje hysterisch, maar toch ook weer niet compleet raar.
De kerstman misbruikt rendieren, dat is weer ander verhaal.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Moet dat onderzoek nog komen of was die vergelijking met de kerstman en (indirect) de slavernij het onderzoek?
En de elfjes in zijn fabriek, die nooit het zonlicht zien en altijd moeten werken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:39 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De kerstman misbruikt rendieren, dat is weer ander verhaal.
Niemand die me kan uitleggen wat die boom ermee te maken heeft.
Dat komt ook uit een oudere germaanse traditie.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:39 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De kerstman misbruikt rendieren, dat is weer ander verhaal.
Niemand die me kan uitleggen wat die boom ermee te maken heeft.
Is ook geklets.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb dit argument uit de hoek van Gario ook gehoord. Ik vraag me het af. Waar zijn die schilderijen met een Zwarte Piet-figuur als huisslaaf? Het kan kloppen, maar ik ben ze niet tegengekomen. En al zeker niet vaak.
Waren nota bene te zien bij "Typisch Nederlands". Een Surinaamse dame ging door het dolle heen.quote:
Ja, maar had dat kind een Zwarte Pieten-pakje? Of een ander kostuum.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waren nota bene te zien bij "Typisch Nederlands". Een Surinaamse dame ging door het dolle heen.
Zou dat zwarte kind er niet op hebben gestaan dan zou ze overigens hysterisch hebben staan krijsen dat het wordt ontkend.
Dan zou ik de uitzending terug moeten kijken. Als ik het me goed voor de geest haal, dan zag ik het wel als een opvallend pak, maar niet als iets typisch voor ZP.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, maar had dat kind een Zwarte Pieten-pakje? Of een ander kostuum.
Niet gezien.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waren nota bene te zien bij "Typisch Nederlands". Een Surinaamse dame ging door het dolle heen.
Zou dat zwarte kind er niet op hebben gestaan dan zou ze overigens hysterisch hebben staan krijsen dat het wordt ontkend.
Ik heb alleen de aankondiging gezien, weet het ook niet meer precies. Zoals ik al heb aangegeven is het kostuum van Zwarte Piet moeilijk te achterhalen waar het precies vandaan komt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan zou ik de uitzending terug moeten kijken. Als ik het me goed voor de geest haal, dan zag ik het wel als een opvallend pak, maar niet als iets typisch voor ZP.
Ja zoiets, de gouden oorbellen zijn al weg inmiddels.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 01:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb alleen de aankondiging gezien, weet het ook niet meer precies. Zoals ik al heb aangegeven is het kostuum van Zwarte Piet moeilijk te achterhalen waar het precies vandaan komt.
Het lijkt op een kruising tussen een pagepakje, een beschermer zoals de Zwitserse garde en het kostuum van een exotische Moor.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 01:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb alleen de aankondiging gezien, weet het ook niet meer precies. Zoals ik al heb aangegeven is het kostuum van Zwarte Piet moeilijk te achterhalen waar het precies vandaan komt.
Het lijkt op een kruising tussen een pagepakje, een beschermer zoals de Zwitserse garde en het kostuum van een exotische Moor.
http://www.google.com/img(...)laaf&docid=oEAdkLzS-quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb dit argument uit de hoek van Gario ook gehoord. Ik vraag me het af. Waar zijn die schilderijen met een Zwarte Piet-figuur als huisslaaf? Het kan kloppen, maar ik ben ze niet tegengekomen. En al zeker niet vaak.
dus je voelt je meer marokkaan dan hollands?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oerhollands?
Meen je dat nou? Ik dacht dat Sinterklaas in bijna heel Nederland wel gevierd werd.
OerhollandsAls het echt een oerhollands feest is, vier ik het nooit meer!
Ik gok dat hij zich Nederlander voelt.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 08:26 schreef Onnoman het volgende:
[..]
dus je voelt je meer marokkaan dan hollands?
azijnzeiker
Sinterklaas ziet er fucking eng uit.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 02:17 schreef anonymoussie het volgende:
[ afbeelding ]
Toen dachten ze in 1935, laten we het anders doen...
Echt het stereotype van een slavendrijver.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 08:33 schreef Peunage het volgende:
[..]
Sinterklaas ziet er fucking eng uit.
mensen die anno nu gaan zeiken om hollander of nederlander..quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 08:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik gok dat hij zich Nederlander voelt.
maar goed.. in 1935 kreeg je ook een slag in je bek van de sint als je ondeugend wasquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 02:17 schreef anonymoussie het volgende:
[ afbeelding ]
Toen dachten ze in 1935, laten we het anders doen...
Er zijn kinderen die Sinterklaas nog steeds eng vinden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 08:33 schreef Peunage het volgende:
[..]
Sinterklaas ziet er fucking eng uit.
quote:Een Sinterklaasfeest zonder intocht is ondenkbaar. De allereerste Amsterdamse 'blijde incomste' vond plaats midden in de crisisjaren 75 jaar geleden. Het was meteen een groot succes. Acht Sinterklazen hebben inmiddels hun opwachting gemaakt. Ondanks berichten over geldproblemen treedt dit jaar de negende aan. Een korte geschiedenis van de leukste dag van het jaar - voor kinderen én ouders.
In september verschenen zorgelijke berichten. Zou de Sinterklaasintocht dit jaar wel doorgaan? Bij de voorbereiding van de 71ste intocht bleek een tekort van ¤ 70.000,-, bijna de helft van de totale begroting van ¤ 160.000 ,-. Veel bedrijven die traditioneel aan de intocht bijdroegen, zijn het afgelopen jaar afgehaakt vanwege de economische recessie. Een paar weken later kwam de geruststellende mededeling dat er zich genoeg sponsors hadden gemeld. Het gevaar was geweken.
Curieus genoeg ontstond het idee voor een 'blijde incomste' van de schutspatroon van Amsterdam tijdens de vorige grote crisis. Tot dan toe was Sinterklaas een feest dat thuis of in verenigingsverband werd gevierd. Begin jaren dertig verschenen er op straat steeds meer Sinterklazen die liedjes zongen voor geld. Er ontstonden onderlinge vechtpartijen over fooien - een onbegrijpelijk beeld voor de Amsterdamse kinderen. NRC-journalist David Kouwenaar bedacht het plan voor een feestelijke intocht, dat vervolgens enthousiast werd uitgevoerd door het Initiatief Comité Amsterdam (ICA) onder leiding van huisarts en onafhankelijk gemeenteraadslid M. (Maupie) de Hartogh. Het ICA bestond uit mannen van aanzien uit verschillende culturele en sociale kringen en was opgericht om de hoofdstad met allerlei projecten te "verlevendigen". De Hartogh vond de bekende acteur Eduard Verkade bereid als Sint op te treden, de havenstoombootdienst leverde een boot en Van Gend & Loos stelde een schimmel beschikbaar.
Ten eeuwigen dage
Op zaterdag 1 december 1934, het weer was guur, ging de intocht van start. Met de stoomboot kwam de bisschop aan bij de Sint-Nicolaaskerk, vergezeld van zes Zwarte Pieten, Surinaamse matrozen van een schip dat toevallig in de haven lag. De jongens hadden het ijskoud; een van hen klaagde bij de Sint: "Heilige Heer, ik verrek van de kou..." Honderden kinderen zwaaiden met vlaggetjes en "een onvervalscht Amsterdamsch boefje", aldus het Algemeen Handelsblad, gaf de Sint namens alle Amsterdamse kinderen een bos bloemen.
Voorop ging het muziekcorps van Albert Heijn met daarachter de heren van het ICA-comité in een rijtuig. Eduard Verkade werd op zijn schimmel behalve door de zes Pieten, voor en achter begeleid door herauten: Spaanse edelmannen te paard en een ere-escorte van dames en heren van de Amsterdamse Studenten Rijvereniging Hors. Na deze indrukwekkende figuren volgden bekende Amsterdamse firma’s. Bestelauto’s van Boldoot, De Bijenkorf, Hema, Vroom & Dreesmann, Hille (beschuit), VANA(levensmiddelen) vervoerden de door de bedrijven ter beschikking gestelde cadeautjes.
Bij de Oporto Bodega, Damrak 92, kreeg Sinterklaas een bokaal wijn van de Spaanse vice-consul en hing hij een krans aan de gevelsteen `Sinterclaes' in het hoekhuis 'De Bisschop' van waaruit de goedheiligman eeuwenlang heeft uitgekeken op de jaarlijkse Sinterklaasmarkt op de Dam.* Het publiek stond er rijen dik. Voor het paleis overhandigde de voorzitter van het genootschap Amstelodamum, stadsgeschiedschrijver prof. Hajo Brugmans, hem een oorkonde. Daarin werd vastgelegd dat Sint-Nicolaas ten eeuwigen dage in dezelfde waardigheid de `blijde incomste` zou herhalen volgens hetzelfde protocol en altijd op de zaterdag vóór zijn naamdag.
De stoet trok verder naar de Oudezijds Voorburgwal voor een officiële ontvangst op het Prinsenhof door burgemeester en wethouders. De gereformeerde burgemeester Willem de Vlugt had enige tegenzin moeten overwinnen voor dit eerbetoon aan een roomse heilige, maar dankte de Sint hartelijk voor zijn komst in deze benarde tijden. De stoet moest zich daarna soms door kleine straatjes wringen. Via de Sint Agnietenstraat richting Kloveniersburgwal en via de Halvemaansteeg naar het Rembrandtsplein om over de Reguliersgracht en de Stadhouderskade te eindigen in het Vondelpark. Hier werden de cadeautjes uitgedeeld. Het Algemeen Handelsblad: "Onder den troonhemel in het Paviljoen-Vondelpark liet Sint-Nicolaas 6000 kinderen langs zich gaan. Ze werden daar met een geschenkje verblijd."
Volwassenen zijn meer bang voor Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:18 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Er zijn kinderen die Sinterklaas nog steeds eng vinden.
Enge Piet?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:22 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Volwassenen zijn meer bang voor Zwarte Piet.
Edgar niet denk ik.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:22 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Volwassenen zijn meer bang voor Zwarte Piet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |