abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145752059
quote:
Omstreeks drie uur 's nachts kwamen de eerste reacties ("Hoezo slavernij? Heefty er niets mee te maken", enz.).
Lijkt me geen NL tijd. ;)

Zo'n enorme stapel reakties midden in de nacht (meteen al een stuk of 30 tussen 3 uur en half 4 op een dinsdagochtend) als er alleen nog door EenVandaag een bericht op Facebook is geplaatst, lijkt me niet erg logisch, evenmin als dat de Telegraaf vervolgens ruim 9 uur verloren laat gaan om er zelf iets over te schrijven.

Bovendien, waarom zou EénVandaag op hun eigen site eerst (om 13:41) een veel milder bericht zetten terwijl ze om ±02:50 al voor dezelfde vertaling als de Telegraaf zouden hebben gekozen? That's really not logical, captain. :P

P.S. ik doe 1V zo nog even een meeltje voor nadere info, want op de 1 of andere manier zie ik ze niet om 3 uur 's nachts nog even snel zitten te feestboeken :D (en de Telegraaf dan nog ruim 9 uur zitten te pitten)

[ Bericht 2% gewijzigd door DarkSkywise op 20-10-2014 21:49:48 ]
pi_145752817
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ramen ingooien en bedreigingen lijken momenteel toch meer het ding van de hysterische pro-Piet figuren te komen. Die daarmee ironisch genoeg hun eigen ruiten ingooien...
Ik las een week geleden dat de HEMA en de AH deze aanpassingen hebben ingevoerd omdat ze bang waren voor ingegooide ruiten en zo.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145752875
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 20:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe de kaas- en stroopwafelpiet zal "vallen" bij de verschillende groepen.
Slecht!
1. Het heeft niets met Sinterklaas te maken.
2. Het is weer zo'n fucking irritante commercie die mensen hun strot uitkomt.
#NoDAPL
pi_145752959
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Slecht!
1. Het heeft niets met Sinterklaas te maken.
2. Het is weer zo'n fucking irritante commercie die mensen hun strot uitkomt.
Mensen die Sinterklaas willen zonder de commercie gaan een zware tijd tegemoet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_145753024
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Mensen die Sinterklaas willen zonder de commercie gaan een zware tijd tegemoet.
Voor mij zou het een reden zijn om het te ontwijken, ook als ik een kind zou hebben. Ik leef al jarenlang zo goed als commercievrij in mijn privé-omgeving en dat bevalt mij prima. Geen schreeuwers in mijn huis, niet op mijn televisiescherm en niet op mijn computermonitor of op mijn speakers.
#NoDAPL
pi_145753454
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor mij zou het een reden zijn om het te ontwijken, ook als ik een kind zou hebben. Ik leef al jarenlang zo goed als commercievrij in mijn privé-omgeving en dat bevalt mij prima. Geen schreeuwers in mijn huis, niet op mijn televisiescherm en niet op mijn computermonitor of op mijn speakers.
Prima, ik houd ook niet van commercie. Ik vind het alleen een beetje vreemd hoe mensen zich druk maken om een additieve kaas- en stroopwafelpiet. We hebben de afgelopen jaren ook Wegwijspiet gekregen, lootjespiet, bakpiet, strooipiet, profpiet, muziekpiet, hoofdpiet. Een paar nieuwe pieten. Wat mengeling in de kleur. Mensen die zich daar dan druk over maken.....
Bovendien: Wat willen mensen van het Nationale "kom niet aan onze cultuur" "Piet blijft Piet"-gilde eigenlijk doen?
Met een kleurwaaier voorzien van toegestane RAL-kleuren rondlopen door de straten van Gouda en dan kaas en stroopwafelpiet opsporen en dan de huidskleur checken? Ik zie trouwens ook altijd veel kinderen langs de kant die als piet verkleed zijn en dan
of geheel blank zijn,
of een paar roetvegen op hun wangen hebben.
Moeten die ook bang zijn dat ze worden gearresteerd door de Pietenkleurpolitie?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 20 oktober 2014 @ 22:05:01 #232
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145754368
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:25 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Lijkt me geen NL tijd. ;)

Zo'n enorme stapel reakties midden in de nacht (meteen al een stuk of 30 tussen 3 uur en half 4 op een dinsdagochtend) als er alleen nog door EenVandaag een bericht op Facebook is geplaatst, lijkt me niet erg logisch, evenmin als dat de Telegraaf vervolgens ruim 9 uur verloren laat gaan om er zelf iets over te schrijven.
Herstel: Het bericht werd om 11:55 geplaatst. Ik moest blijkbaar inloggen om de juiste tijd te kunnen zien. :P
De Telegraaf heeft het dus na ongeveer twintig minuten overgenomen.
quote:
Bovendien, waarom zou EénVandaag op hun eigen site eerst (om 13:41) een veel milder bericht zetten terwijl ze om ±02:50 al voor dezelfde vertaling als de Telegraaf zouden hebben gekozen? That's really not logical, captain. :P

De dikgedrukte tekst op http://www.eenvandaag.nl/(...)nij_en_moet_stoppen_, onder de twee updates (13:41: "Verene Shepherd wil kwestie in Algemene Vergadering van de VN"; 16:37: "Kamerdelegatie wil debat met onderzoekster Verene Shepherd"), dat is toch de inleiding van het oorspronkelijke artikel? Die tekst is gelijk aan die van het Facebook-bericht: "terugkeer naar de slavernij", "Sinterklaasfeest moet stoppen".
quote:
Nederland moet stoppen met het Sinterklaasfeest omdat Zwarte Piet een terugkeer is van de slavernij. Dat zegt Prof. Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet. “De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen.”, aldus de Jamaicaanse Shepherd.
Bovendien:
quote:
Maar de kop is: 'Zwarte Piet terugkeer naar slavernij en moet stoppen'. 'Dat is de exacte samenvatting van wat ze zei', zegt redacteur Willem Jan Bloem, die het item maakte. 'Maar dat ze tegen het hele feest is, staat vast.'

http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/lopend-vuur~a3533435/
pi_145756167
quote:
Referendum
Het liefst zou Van Rijn zien dat de Tweede Kamer Zwarte Piet beschermt en dat er een referendum komt waarin de bevolking zich kan uitspreken over de kwestie.
http://www.gooieneemlande(...)r_?lref=r_binnenland

o|O o|O o|O o|O o|O 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
pi_145757501
quote:
Herstel: Het bericht werd om 11:55 geplaatst. Ik moest blijkbaar inloggen om de juiste tijd te kunnen zien.
De Telegraaf heeft het dus na ongeveer twintig minuten overgenomen.
Ah, da's inderdaad logischer... ik zag écht niet om drie uur 's nachts tientallen mensen kwijlend op hun zolderkamertje zitten wachten of EénVandaag nog iets controversieels op Facebook zou posten. :D

Maar ik ga ze toch even mailen (goed dat ik nog even gewacht heb bytheway :P), want terwijl zulke rare vertaalfouten typisch Telegraaf (en soms ook wel typisch AD) zijn, ben ik van 1V iets meer accuratesse gewend en bovendien is hun bericht van 13:41 dan op zijn minst raar te noemen.

Of zoals Columbo vroeger wel eens zei: "Er zit me nog één kleinigheidje dwars..." ;)
pi_145757704
quote:
Het liefst zou Van Rijn zien dat de Tweede Kamer Zwarte Piet beschermt
Kan nog leuk worden als vervolgens de VN besluit dat ZP toch een racistisch stereotype is.

Ja, daar sta je dan met je zojuist aangenomen zwartepietwet. :D :D
  maandag 20 oktober 2014 @ 23:17:29 #236
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145758284
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:02 schreef DarkSkywise het volgende:

[..]

Maar ik ga ze toch even mailen (goed dat ik nog even gewacht heb bytheway :P), want terwijl zulke rare vertaalfouten typisch Telegraaf (en soms ook wel typisch AD) zijn, ben ik van 1V iets meer accuratesse gewend en bovendien is hun bericht van 13:41 dan op zijn minst raar te noemen.

Dat stukje over het voorleggen van het rapport aan de Algemene Vergadering van de VN? Wat is daar dan precies raar aan?
pi_145758546
Ik vraag me af wat er van deze discussie overblijft als we ZP zo tweaken dat hij volledig gelijkwaardig is aan Sinterklaas? Bijvoorbeeld als ZP niet meer een lakeienpak aanheeft maar iets wat meer lijkt op een van de wijzen van het kerstverhaal?
pi_145758699
Pro-Zwarte Piet, maar als je het toch wil veranderen dan maar helemaal terug naar een originele 'zwarte figuur', dus een Krampus-achtig figuur of een Knecht Ruprecht.

Een gekleurde Piet is zo gezocht en van alle mogelijke oplossingen de allerslechtste.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_145758779
Ik word erg treurig van dit topic.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2014 23:29:07 ]
pi_145758802
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:17 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat stukje over het voorleggen van het rapport aan de Algemene Vergadering van de VN? Wat is daar dan precies raar aan?
Die bemoeienis van de VN is een achterlijke stap. In Oekraïne en Syrië kunnen ze geen vinger uitsteken. Maar ze gaan zich wel even bemoeien met een traditie, in een klein landje, genaamd Zwarte Piet.

Sherene Shepherd oordeelde vooral oppervlakkig. Ze had het helemaal niet over de slavernij moeten hebben, Zwarte Piet staat los van de slavernij, is nooit bedacht als slaaf. Ten tweede had ze geen oordeel over het Sinterklaasfeest moeten uitspreken, Sinterklaas is geen tweede kerstman. De kerstman is historisch gezien eerder de tweede Sinterklaas.

Sherene Shepherd weet er onvoldoende vanaf en ik vermoed dat ze zich vooral heeft laten informeren door de personen die tegen Zwarte Piet zijn.
pi_145758906
Wie gaat de rendieren beschermen en dat paard over daken laten lopen?
pi_145759028
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:26 schreef marcodej het volgende:
Pro-Zwarte Piet, maar als je het toch wil veranderen dan maar helemaal terug naar een originele 'zwarte figuur', dus een Krampus-achtig figuur of een Knecht Ruprecht.

Een gekleurde Piet is zo gezocht en van alle mogelijke oplossingen de allerslechtste.
Voor mij is aanpassing ook niet zo heel erg nodig, maar ik ben niet zo toondoof dat ik er helemaal niet aan zou willen denken. Krampus-achtig kan ik ook mee leven, maar ook met zo'n oplossing gooi je iets overboord van 1,5 eeuw ZP traditie. Onze huidige ZP is nou eenmaal onmiskenbaar ook gebaseerd op een zwarte knecht die nou eenmaal heel erg lijkt op de zwarte huisslaven die je vaak op portretten uit een eerdere periode zag. Dat mensen in ZP een slaaf zien is misschien een beetje hysterisch, maar toch ook weer niet compleet raar.
pi_145759250
quote:
Wat is daar dan precies raar aan?
Ik vind het nogal merkwaardig mild ten opzichte van hun bericht van 16:37.

Ik ben overigens weer iets verder... Lammert de Bruin (inderdaad, van 1V) heeft zelf nog een tijd volgehouden dat Shepherd "party" had gezegd (ook al is een party een totaal ander soort feest), maar het schijnt dat meerdere journalisten de opname (tegelijk?) hebben beluisterd en dan hebben ze elkaar waarschijnlijk zitten op te fokken.

Het is tenslotte niet de enige vertaalfout en het lijkt me sterk (ja, alweer :P ) dat 1 journalist in 1 ieniemienie stukje tekst 2½ fout weet te persen. Daar heb je meerdere mensen voor nodig die elkaar zitten te overschreeuwen: "Dit betekent dat!" "Nee, dit betekent zus en zo!" "Welnee, het is dinges en danges!" "Veel te lang, dat past niet in een kop!" "Huh? Zei ze nou 'party'?" "Nee, ze zei..." "Ik verstond 'party'!" "Dat is dan toch geen goede zin?" "Jij moet helemaal zelf weten wat je schrijft, maar in mijn stuk komt 'feest' en mijn krant is lekker puh de grootste en dan gaan ze allemaal jou bellen dat jij het fout hebt!" "Ach, laat ook maar, wie is er nou geïnteresseerd in wat ze heeft gezegd? Pageviews en kijkcijfers, dáár gaat het om!"

Nou ja, zoiets dus. ;)

zie o.a. voor Lammerts tweet en "practice" als standaard VN-jargon: http://www.mihai.nl/2013/10/22/nederland-is-dom/
pi_145759721
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 21:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik las een week geleden dat de HEMA en de AH deze aanpassingen hebben ingevoerd omdat ze bang waren voor ingegooide ruiten en zo.
Hun acties hebben juist de kans op ingegooide ruiten groter gemaakt. Lijkt me dus wat stug.
  maandag 20 oktober 2014 @ 23:54:08 #245
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_145759944
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:23 schreef HiZ het volgende:
Ik vraag me af wat er van deze discussie overblijft als we ZP zo tweaken dat hij volledig gelijkwaardig is aan Sinterklaas? Bijvoorbeeld als ZP niet meer een lakeienpak aanheeft maar iets wat meer lijkt op een van de wijzen van het kerstverhaal?
Zwarte Piet als prins uit het land van Sints -eventueel zwarte- collega Pape Jan, bijvoorbeeld. Zou kunnen werken. Maar de kleding die hij nu draagt hoeft ook niet per se geïnterpreteerd te worden als een lakeienpak. Voeg een mantel toe en hij lijkt als twee druppels water op deze Othello van 1803.

pi_145759948
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hun acties hebben juist de kans op ingegooide ruiten groter gemaakt. Lijkt me dus wat stug.
Ik zie zo'n relSuri eerder een ruit ingooien dan een Geert Wilders. :)
#NoDAPL
pi_145760087
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Zwarte Piet als prins uit het land van Sints -eventueel zwarte- collega Pape Jan, bijvoorbeeld. Zou kunnen werken. Maar de kleding die hij nu draagt hoeft ook niet per se geïnterpreteerd te worden als een lakeienpak. Voeg een mantel toe en hij lijkt als twee druppels water op deze Othello van 1803.

[ afbeelding ]
Hmmm.. door de gekleurde strepen doet het toch wel vooral denken aan een lakeienpak. Door het wat op the sjieken is het hele knechten/slaven idee behoorlijk ver op afstand gezet.
pi_145760096
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Die bemoeienis van de VN is een achterlijke stap.
De VN heeft zich er nooit mee bemoeid. Iemand in een werkgroep die ook werkzaam is of was bij de VN heeft zich er over uitgesproken.
pi_145760288
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Voor mij is aanpassing ook niet zo heel erg nodig, maar ik ben niet zo toondoof dat ik er helemaal niet aan zou willen denken. Krampus-achtig kan ik ook mee leven, maar ook met zo'n oplossing gooi je iets overboord van 1,5 eeuw ZP traditie. Onze huidige ZP is nou eenmaal onmiskenbaar ook gebaseerd op een zwarte knecht die nou eenmaal heel erg lijkt op de zwarte huisslaven die je vaak op portretten uit een eerdere periode zag. Dat mensen in ZP een slaaf zien is misschien een beetje hysterisch, maar toch ook weer niet compleet raar.
Hij is inderdaad een knecht, geen slaaf. Goh, wat erg. Get over it Suri, hij is de knecht, jij niet. Niet zo zeiken dus. :)
#NoDAPL
pi_145760375
quote:
14s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De VN heeft zich er nooit mee bemoeid. Iemand in een werkgroep die ook werkzaam is of was bij de VN heeft zich er over uitgesproken.
Zoiets ja. Officieel deed zij niet namens de UN onderzoek maar gebruikte zij daar ook geen middelen (werktijd die door de UN wordt betaald) van de UN voor?
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')