abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145721544
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zo kun je ook kerstmis vieren. Net wat je zelf wilt.
Je maakt eendenkfout. Eeuwen lang is het sintfeest gedaan zonder ene Piet.
Men kan ook sint vieren met Kees of met Ingrid... en de huidskleur van die figuren is niet relevant voor het feest.
Zo kun je dus alles wel aanpassen. Toch doen we dat niet. In al die dingen zit wel enige vorm van afweging. Zwarte Piet is zwart, dat is al tijden zo en hij verwijst niet naar een katoenplukker. Een hoop drukte om niets dus.
pi_145721549
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zo kun je ook kerstmis vieren. Net wat je zelf wilt.
Je maakt eendenkfout. Eeuwen lang is het sintfeest gedaan zonder ene Piet.
Men kan ook sint vieren met Kees of met Ingrid... en de huidskleur van die figuren is niet relevant voor het feest.
Vet van mij.
Licht me in over de denkfout, anders dan dat volksfeesten niet kunnen veranderen.
Je denkt toch niet dat die Spekman, die nu voortdurend als sleutelfiguur aangehaald wordt, zijn zwarte piet uit de lucht gegrepen had? Eeuwen daarvoor kwam er ook al een zwarte figuur voor in dit volksfeest.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145721551
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat mensen zich zo gekwetst voelen. Vind het zelf onterecht/ongestoeld, maar het gevoel leeft blijkbaar. Het is voor mij ook een feit hoe slecht de multiculturele samenleving werkt. Mensen houden zo sterk vast aan hun cultuur, dat culturen frontaal botsen.

In mijn opinie bestaat er niet zoiets als een recht om niet beledigd te worden. Dat is namelijk uiterst subjectief. Een moslim is beledigd als je dingen over profeet Mohamed zegt, zelfs als die dingen berusten op hun eigen bronnen. En zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken over bevolkingsgroepen en gelovigen.
Nja de slavernij is toch niet vast houden aan hun cultuur? Ze linken Zwarte Piet er aan en als ik dan kijk naar hoe Zwarte Piet er uit ziet begrijp ik die link.
pi_145721554
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hohoho! Hou jij eens even op! Straks krijgen we allemaal die buttplug uit Parijs in huis, de Blauwe Knoop die in alle café's toezicht houdt en de PvdD die de Paashaas en chocoladeëieren wil verbieden. (In het laatste geval gesteund door Quibus: de chocoladeëieren suggeren dat alle negers zo dom als een ei zijn!)
_O-

Ik sluit niks meer uit. :)
pi_145721558
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat zijn jouw woorden : "een gemeenschappelijke cultuur"
Ik had het over "één Nederlandse samenleving".
Ik kan precies op een landkaart aanwijzen waar die samenleving verblijft op de wereld.

En iedereen moet zich tot altijd aanpassen aan de anderen. Dat is per definitie 'het samenleven".
En dat men wat dingetjes van elkaar overneemt is logisch.
Zo logisch is dat niet. Je kan net zo goed willen dat iedereen binnen z'n eigen groep blijft en z'n eigen cultuur zo veel mogelijk behoudt. Zeg maar net als in de tijd van de verzuiling.

Ik weet niet wat beter is. De aanpassingen voor de "melting pot" zijn pijnlijk, zoals het verzet tegen aanpassing van zwarte piet maar ook het verzet tegen andere dingen, zoals bijv. de afschaffing van ritueel slachten, laat zien. Maar misschien moet je daar maar doorheen. Later zijn we misschien juist blij als we nu die pijn doorstaan en er daardoor een samenleving ontstaat die hechter en minder verzuild is.
quote:
[..]

Moeten jij en ik het dan persé eens worden over ZP ? Is toch saai
Moet de hele Nederlandse bevolking het dan eens worden over hoe ZP te spelen ?
Nee, eens worden hoeft niet. Maar een "let's agree to disagree" is ook wat waard. :)
pi_145721570
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja is wel erg extreem die voorbeelden :P Maar Quincy slaat idd door.

Nja schijnbaar zijn er mensen die Zwarte Piet niet tof vinden. En ik heb er geen moeite mee als Zwarte Piet dan ook wordt aangepast.
Mwah, het is allemaal "een onderdeel van een traditie aanpassen".

Er zijn ook mensen die Kerst niet tof vinden, Pasen vervelend vinden en last hebben van carnaval....
pi_145721578
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja de slavernij is toch niet vast houden aan hun cultuur? Ze linken Zwarte Piet er aan en als ik dan kijk naar hoe Zwarte Piet er uit ziet begrijp ik die link.
Ik niet. Denk je echt dat de slaven zulke kleurige pakjes hadden, zulke gouden oorringen, zulk uitbundig kroeshaar en zulke gestipte lippen?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145721590
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:04 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik niet. Denk je echt dat de slaven zulke kleurige pakjes hadden, zulke gouden oorringen, zulk uitbundig kroeshaar en zulke gestipte lippen?
Laat staan dat ze met cadeautjes rondliepen.

En what's next, mag een neger straks niet meer knechten in een wielerploeg, op zijn werk een niet-leidinggevende functie uitoefenen, een dienende rol spelen in een voetbalelftal, ballenjongen zijn bij tennis, etc...
pi_145721595
quote:

[..]

Hmm ja heb je een punt.

Maar toch zijn die oorbellen al aangepast toch ?
pi_145721617
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die Kerst niet tof vinden, Pasen vervelend vinden en last hebben van carnaval....
Ja klopt. Al denk ik niet dat je deze met elkaar kan vergelijken.
pi_145721626
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik heb Anouk horen zeggen dat Zwarte Piet op een slaaf lijkt en dat het een kleine moeite is om het aan te passen. Ten eerste ben ik het er niet mee eens. Hoezo lijkt hij op een slaaf? Piet ziet er niet uit alsof hij een ontevreden is met wat hij doet. Zijn werkzaamheden staan ook niet bekend als de werkzaamheden van de gemiddelde slaaf. En ook qua uiterlijk zijn er verschillen.

Ten tweede is het uitermate oppervlakkig gedacht, jij ziet eruit als een misdadiger, dus moet je opgesloten worden. Het gaat er niet om wat het op lijkt, het gaat om de feiten.
pi_145721635
quote:

[..]

Ik niet. Denk je echt dat de slaven zulke kleurige pakjes hadden, zulke gouden oorringen, zulk uitbundig kroeskrulhaar en zulke gestipte lippen?
  maandag 20 oktober 2014 @ 01:07:50 #188
104871 remlof
Europees federalist
pi_145721637
quote:

[..]

Ja, de slaven van de edelen hadden dat soort dingen.
Yankee go home!
pi_145721639
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:06 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja klopt. Al denk ik niet dat je deze met elkaar kan vergelijken.
Net uitgelegd waarom je dat met dezelfde creativiteit als nu de link met de slavernij wordt gemaakt, wel kunt. :)

Wakker blijven mevrouw :P
pi_145721641
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik heb Anouk horen zeggen dat Zwarte Piet op een slaaf lijkt en dat het een kleine moeite is om het aan te passen. Ten eerste ben ik het er niet mee eens. Hoezo lijkt hij op een slaaf? Piet ziet er niet uit alsof hij een ontevreden is met wat hij doet. Zijn werkzaamheden staan ook niet bekend als de werkzaamheden van de gemiddelde slaaf. En ook qua uiterlijk zijn er verschillen.

Ten tweede is het uitermate oppervlakkig gedacht, jij ziet eruit als een misdadiger, dus moet je opgesloten worden. Het gaat er niet om wat het op lijkt, het gaat om de feiten.
Ja maar iedereen presenteert andere 'feiten' . Er gaan nu zoveel verhalen rond over wat de oorsprong is van Zwarte Piet. Ik weet het niet meer :P
pi_145721655
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Net uitgelegd waarom je dat met dezelfde creativiteit als nu de link met de slavernij wordt gemaakt, wel kunt. :)

Wakker blijven mevrouw :P
Gahhaah ja. Nja zei het al eerder. Ik weet niet precies wat ik van Zwarte Piet vind. Maar als er een groep is die het als naar ervaart dan kan het wat mij betreft gewoon worden aangepast.
  maandag 20 oktober 2014 @ 01:10:00 #192
104871 remlof
Europees federalist
pi_145721673
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja maar iedereen presenteert andere 'feiten' . Er gaan nu zoveel verhalen rond over wat de oorsprong is van Zwarte Piet. Ik weet het niet meer :P
Ik vond dit stuk vrij verhelderend: http://www.volkskrant.nl/(...)surinamers~a3771202/
Yankee go home!
pi_145721696
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Of die gvd WK, waardoor ik nog steeds oranje ben!
Maar die heeft ons wel het inzicht gebracht dat Octopus Paul de schepper is van diepzee, hoogland en wolkenluchten. Met Zijn heilige inkt, waardoor ieder van ons zijn of haar geheel persoonlijke heilige boek kan schrijven.
pi_145721705
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:01 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zo kun je dus alles wel aanpassen. Toch doen we dat niet. In al die dingen zit wel enige vorm van afweging. Zwarte Piet is zwart, dat is al tijden zo en hij verwijst niet naar een katoenplukker. Een hoop drukte om niets dus.
Je fixeert je op het slavernij-argument van ene Quinsy. Daarmee negeer je dat andere donkere mensen anders hun onvrede formuleren. Men vindt het niet leuk geimiteerd te worden, o,a omdat men elk jaar die grapjes naar hun toe weer moeten aanhoren.
Je weet dit niet en idd worden die andere argumenten weinig genoemd in het ZP-debat. Mensen willen dat ook niet weten.
Gerda Havertong formuleerde haar onvrede weer heel anders in 1987. Niks met slavernij te maken.

Inderdaad is er een hoop drukte om niets. En dan bedoel ik het fanatisme van mensen die perse willen dat ene Piet een donkere huidskleur moet hebben.
Het is maar een fantasiefiguur in een theater.
pi_145721706
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

In het kort zit het zo. De germaanse traditie van Wodan en zijn zwarte helpers is veel ouder. Wodan is een Sint geworden in de landen om ons heen. De helpers zijn vaak zwart gebleven, of soms zelfs duivels geworden. Hier in Nederland zijn Sint en Piet exotisch geworden. Sint komt uit Spanje. Net als Piet.

De germaanse traditie is verchristelijkt. De huidige vorm van Sint en Piet bestaat zo'n 160+ jaar.
pi_145721715
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:09 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Gahhaah ja. Nja zei het al eerder. Ik weet niet precies wat ik van Zwarte Piet vind. Maar als er een groep is die het als naar ervaart dan kan het wat mij betreft gewoon worden aangepast.
Dan kun je alles wel aanpassen, want er ergert zich altijd wel een groep. En aan die aanpassing ergeren anderen zich weer.
pi_145721737
quote:
7s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:07 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja, de slaven van de edelen hadden dat soort dingen.
De edelen hadden ook horigen. 500 Vijfhonderd jaar geleden.
En Shaka Zulu spietste zijn tegenstanders op een paal. Nou ja, dat liet hij doen door zijn gehoorzamen.
Evenals Vlad de Spietser.
pi_145721751
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dan kun je alles wel aanpassen, want er ergert zich altijd wel een groep. En aan die aanpassing ergeren anderen zich weer.
In dit geval wordt die groep geimiteerd. Het is een kwestie van fatsoen als mensen het niet leuk vinden geimiteerd te worden dat de imitators en hun fans daar rekening mee houden..
pi_145721761
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

In het kort zit het zo. De germaanse traditie van Wodan en zijn zwarte helpers is veel ouder. Wodan is een Sint geworden in de landen om ons heen. De helpers zijn vaak zwart gebleven, of soms zelfs duivels geworden. Hier in Nederland zijn Sint en Piet exotisch geworden. Sint komt uit Spanje. Net als Piet.

De germaanse traditie is verchristelijkt. De huidige vorm van Sint en Piet bestaat zo'n 160+ jaar.
Waarom zijn er dan mensen die dan ook beweren dat Sint uit Turkije komt en de Zwarte Pieten Moren zijn ?
pi_145721770
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je fixeert je op het slavernij-argument van ene Quinsy. Daarmee negeer je dat andere donkere mensen anders hun onvrede formuleren. Men vindt het niet leuk geimiteerd te worden, o,a omdat men elk jaar die grapjes naar hun toe weer moeten aanhoren.
Je weet dit niet en idd worden die andere argumenten weinig genoemd in het ZP-debat. Mensen willen dat ook niet weten.
Gerda Havertong formuleerde haar onvrede weer heel anders in 1987. Niks met slavernij te maken.

Inderdaad is er een hoop drukte om niets. En dan bedoel ik het fanatisme van mensen die perse willen dat ene Piet een donkere huidskleur moet hebben.
Het is maar een fantasiefiguur in een theater.
De drukte komt van beide kanten. Dat snap jij ook wel.

En dat grapje van Pino (of hoe heet die vogel)... dat gaat echt niet verdwijnen na het hele circus dat Quincy en co er van maken.

Het slavernij-argument wordt nu gebruikt en komt ook naar voren in bv het VK-artikel waar Remlof naar linkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')