abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145721214
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:41 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Absoluut. Het onverdoofd slachten is natuurlijk niet helemaal een juist voorbeeld. Maar iedereen moet zich idd aanpassen.

Maar waar zouden de anti pieten zich in dit geval dan aan moeten aanpassen?
In dit geval misschien wel helemaal niks.
pi_145721217
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:41 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Absoluut. Het onverdoofd slachten is natuurlijk niet helemaal een juist voorbeeld. Maar iedereen moet zich idd aanpassen.

Maar waar zouden de anti pieten zich in dit geval dan aan moeten aanpassen?
Accepteren dat het Sinterklaasfeest een Nederlandse traditie is?
pi_145721257
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Accepteren dat het Sinterklaasfeest een Nederlandse traditie is?
Denk dat ze dat ook accepteren. Maar dat ze het uiterlijk van de Zwarte Piet niet accepteren.
pi_145721327
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:44 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Denk dat ze dat ook accepteren. Maar dat ze het uiterlijk van de Zwarte Piet niet accepteren.
Dat is een onderdeel van het Sinterklaasfeest.

Ik zie overigens nooit Zwarte Pieten katoen plukken of mishandeld worden door Sinterklaas, dus waarom nu al die ophef :?
pi_145721343
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Ok, consequent de "salad bowl" dus. Prima. ^O^

Maar Bluesdude ziet de samenleving blijkbaar anders, namelijk als de "melting pot" met één gemeenschappelijke cultuur waarin iedereen zich een beetje aanpast en wat dingetjes van elkaar overneemt.
Dat zijn jouw woorden : "een gemeenschappelijke cultuur"
Ik had het over "één Nederlandse samenleving".
Ik kan precies op een landkaart aanwijzen waar die samenleving verblijft op de wereld.

En iedereen moet zich tot altijd aanpassen aan de anderen. Dat is per definitie 'het samenleven".
En dat men wat dingetjes van elkaar overneemt is logisch.

quote:
Met zo'n verschil in opvatting over hoe een multiculturele samenleving werkt, kun je het natuurlijk ook niet eens worden over de vraag wat er met Zwarte Piet moet gebeuren.
Moeten jij en ik het dan persé eens worden over ZP ? Is toch saai
Moet de hele Nederlandse bevolking het dan eens worden over hoe ZP te spelen ?
pi_145721348
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat Amsterdam doet is hun (onze, ik woon er) zaak natuurlijk. Daar hoeft de rest van het land zich niks van aan te trekken. Het is niet de nationale intocht hč.

En die rechtszaak - als Quincy het hoger beroep wint, dan is dat geen inhoudelijke overwinning. Het enige dat hij dan wint is dat gemeenten dan voortaan bij elke vergunning die ze voor een publiek evenement of demonstratie verlenen, een passage moeten opnemen waarin ze het risico op stereotypering van een bevolkingsgroep moeten afwegen tegen andere belangen die spelen.

Dat zou trouwens behoorlijk ingrijpend zijn, dus ik denk dat de Raad van State wel twee keer zullen nadenken voordat ze jurisprudentie scheppen die die verplichting oplegt.
Dat zou ik niet eens zo verkeerd vinden.
Geen belgenmoppen in een carnavalsoptocht, geen Polenmeldpunt op internet, geen sexistische grapjes van standwerkers op een braderie.
Afwegen is geen probleem. Natuurlijk moeten belangen afgewogen worden tegen andere belangen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145721354
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is een onderdeel van het Sinterklaasfeest.

Ik zie overigens nooit Zwarte Pieten katoen plukken of mishandeld worden door Sinterklaas, dus waarom nu al die ophef :?
Geloof dat die discussie er al jarenlang is. Alleen bepaalde personen zoals die Quincy hebben nu ineens aandacht gehad. En dan komt social media erbij. Etc.

Nja het Sinterklaas feest kan nog steeds bestaan als het uiterlijk van Zwarte Piet wordt aangepast.
pi_145721395
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:43 schreef Igen het volgende:

[..]

En die rechtszaak - als Quincy het hoger beroep wint, dan is dat geen inhoudelijke overwinning. Het enige dat hij dan wint is dat gemeenten dan voortaan bij elke vergunning die ze voor een publiek evenement of demonstratie verlenen, een passage moeten opnemen waarin ze het risico op stereotypering van een bevolkingsgroep moeten afwegen tegen andere belangen die spelen.

Dat zou trouwens behoorlijk ingrijpend zijn, dus ik denk dat de Raad van State wel twee keer zullen nadenken voordat ze jurisprudentie scheppen die die verplichting oplegt.
Quinsy kan dan toch bij elke intocht waar Zwarte Piet verschijnt een proces starten. Hij zou dan toch kunnen stellen dat de afweging onjuist is gemaakt?
pi_145721418
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:49 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Geloof dat die discussie er al jarenlang is. Alleen bepaalde personen zoals die Quincy hebben nu ineens aandacht gehad. En dan komt social media erbij. Etc.

Nja het Sinterklaas feest kan nog steeds bestaan als het uiterlijk van Zwarte Piet wordt aangepast.
Geen idee. Nu is het opeens een soort van hype.

Tja, je kunt ook Kerstmis vieren met een versierd betonblok i.p.v. een boom, carnaval met ranja i.p.v. alcohol en Pasen met een krop sla i.p.v. eieren....
pi_145721451
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:52 schreef Halcon het volgende:

[..]

Tja, je kunt ook Kerstmis vieren met een versierd betonblok i.p.v. een boom, carnaval met ranja i.p.v. alcohol en Pasen met een krop sla i.p.v. eieren....
Nja dat zijn geen kwetsende dingen dus ... Zwarte Piet schijnt mensen dus echt te kwetsen. En dan denk ik waarom passen we het niet aan. Het gaat om de kado's en de gezelligheid toch ?
pi_145721500
quote:

[..]

Zo kun je ook kerstmis vieren. Net wat je zelf wilt.
Je maakt een denkfout. Eeuwen lang is het sintfeest gedaan zonder ene Piet.
Men kan ook sint vieren met Kees of met Ingrid... en de huidskleur van die figuren is niet relevant voor het feest.
pi_145721501
quote:

[..]

Hohoho! Hou jij eens even op! Straks krijgen we allemaal die buttplug uit Parijs in huis, de Blauwe Knoop die in alle café's toezicht houdt en de PvdD die de Paashaas en chocoladeëieren wil verbieden. (In het laatste geval gesteund door Quibus: de chocoladeëieren suggeren dat alle negers zo dom als een ei zijn!)
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145721505
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja dat zijn geen kwetsende dingen dus ... Zwarte Piet schijnt mensen dus echt te kwetsen. En dan denk ik waarom passen we het niet aan. Het gaat om de kado's en de gezelligheid toch ?
Bomen omhakken is slecht voor het milieu, eieren doen denken aan legkippen en alcohol zorgt altijd en overal wel voor problemen en overlast.

Kerst, Pasen en Carnaval gaan ook om de gezelligheid.

Quincy zou een punt hebben als we een dag zouden hebben waar we de slavernij op de plantages zouden vieren, in de zin van "dat waren nog eens tijden", maar dat doen we niet.
pi_145721525
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Bomen omhakken is slecht voor het milieu, eieren doen denken aan legkippen en alcohol zorgt altijd en overal wel voor problemen en overlast.

Kerst, Pasen en Carnaval gaan ook om de gezelligheid.

Quincy zou een punt hebben als we een dag zouden hebben waar we de slavernij op de plantages zouden vieren, in de zin van "dat waren nog eens tijden", maar dat doen we niet.
Ja is wel erg extreem die voorbeelden :P Maar Quincy slaat idd door.

Nja schijnbaar zijn er mensen die Zwarte Piet niet tof vinden. En ik heb er geen moeite mee als Zwarte Piet dan ook wordt aangepast.
pi_145721533
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat mensen zich zo gekwetst voelen. Vind het zelf onterecht/ongestoeld, maar het gevoel leeft blijkbaar. Het is voor mij ook een feit hoe slecht de multiculturele samenleving werkt. Mensen houden zo sterk vast aan hun cultuur, dat culturen frontaal botsen.

In mijn opinie bestaat er niet zoiets als een recht om niet beledigd te worden. Dat is namelijk uiterst subjectief. Een moslim is beledigd als je dingen over profeet Mohamed zegt, zelfs als die dingen berusten op hun eigen bronnen. En zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken over bevolkingsgroepen en gelovigen.
pi_145721544
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je maakt eendenkfout. Eeuwen lang is het sintfeest gedaan zonder ene Piet.
Men kan ook sint vieren met Kees of met Ingrid... en de huidskleur van die figuren is niet relevant voor het feest.
Zo kun je dus alles wel aanpassen. Toch doen we dat niet. In al die dingen zit wel enige vorm van afweging. Zwarte Piet is zwart, dat is al tijden zo en hij verwijst niet naar een katoenplukker. Een hoop drukte om niets dus.
pi_145721549
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je maakt eendenkfout. Eeuwen lang is het sintfeest gedaan zonder ene Piet.
Vet van mij.
Licht me in over de denkfout, anders dan dat volksfeesten niet kunnen veranderen.
Je denkt toch niet dat die Spekman, die nu voortdurend als sleutelfiguur aangehaald wordt, zijn zwarte piet uit de lucht gegrepen had? Eeuwen daarvoor kwam er ook al een zwarte figuur voor in dit volksfeest.
pi_145721551
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat mensen zich zo gekwetst voelen. Vind het zelf onterecht/ongestoeld, maar het gevoel leeft blijkbaar. Het is voor mij ook een feit hoe slecht de multiculturele samenleving werkt. Mensen houden zo sterk vast aan hun cultuur, dat culturen frontaal botsen.

In mijn opinie bestaat er niet zoiets als een recht om niet beledigd te worden. Dat is namelijk uiterst subjectief. Een moslim is beledigd als je dingen over profeet Mohamed zegt, zelfs als die dingen berusten op hun eigen bronnen. En zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken over bevolkingsgroepen en gelovigen.
Nja de slavernij is toch niet vast houden aan hun cultuur? Ze linken Zwarte Piet er aan en als ik dan kijk naar hoe Zwarte Piet er uit ziet begrijp ik die link.
pi_145721554
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hohoho! Hou jij eens even op! Straks krijgen we allemaal die buttplug uit Parijs in huis, de Blauwe Knoop die in alle café's toezicht houdt en de PvdD die de Paashaas en chocoladeëieren wil verbieden. (In het laatste geval gesteund door Quibus: de chocoladeëieren suggeren dat alle negers zo dom als een ei zijn!)
_O-

Ik sluit niks meer uit. :)
pi_145721558
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat zijn jouw woorden : "een gemeenschappelijke cultuur"
Ik had het over "één Nederlandse samenleving".
Ik kan precies op een landkaart aanwijzen waar die samenleving verblijft op de wereld.

En iedereen moet zich tot altijd aanpassen aan de anderen. Dat is per definitie 'het samenleven".
En dat men wat dingetjes van elkaar overneemt is logisch.
Zo logisch is dat niet. Je kan net zo goed willen dat iedereen binnen z'n eigen groep blijft en z'n eigen cultuur zo veel mogelijk behoudt. Zeg maar net als in de tijd van de verzuiling.

Ik weet niet wat beter is. De aanpassingen voor de "melting pot" zijn pijnlijk, zoals het verzet tegen aanpassing van zwarte piet maar ook het verzet tegen andere dingen, zoals bijv. de afschaffing van ritueel slachten, laat zien. Maar misschien moet je daar maar doorheen. Later zijn we misschien juist blij als we nu die pijn doorstaan en er daardoor een samenleving ontstaat die hechter en minder verzuild is.
quote:
[..]

Moeten jij en ik het dan persé eens worden over ZP ? Is toch saai
Moet de hele Nederlandse bevolking het dan eens worden over hoe ZP te spelen ?
Nee, eens worden hoeft niet. Maar een "let's agree to disagree" is ook wat waard. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')