abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145709439
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:51 schreef Specularium het volgende:
Politiek correct is gewoon een kutterm, aangezien Bram bepaalt wie er bij hoort.
Je bedoelt "aangezien de persoon die die term gebruikt dat bepaalt"?
Dat ben ik niet met je eens. Vraag het aan 100 'gewone' mensen en je zal veel overlapping zien tussen wat ze noemen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145709510
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het was niet mijn intentie om op de man te spelen en ja, hij behoort voor mij duidelijk tot die groep mensen.
Ah, het was niet de bedoeling. Dan heb je uiteraard gelijk. In dat geval is er geen sprake van op de man spelen....
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_145709591
Trouwens Bram, beweer je nou dat jij zelf het type Nederlander bent dat met de voeten in de modder staat?
pi_145709788
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:56 schreef KoosVogels het volgende:
Trouwens Bram, beweer je nou dat jij zelf het type Nederlander bent dat met de voeten in de modder staat?
In vergelijking met de bestuurderskaste wel. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145709970
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hahah
pi_145709985
Zwarte Piet. :r

Echt zo schrikbarend hoe erg mensen geven om het kleurtje van Piet terwijl andere tradities omtrent Piet ook gewoon zijn veranderd.

Maar nee hoor, als het gaat om het kleurtje komt het primitieve racisme en hunga-hunga gedrag naar voren. :r
pi_145710036
Sowieso wrang dat we feest vieren met een negerkarikatuur terwijl we zo'n grote rol hadden in de slavernij. :{
pi_145710195
Dat Piet stukje bij beetje is getransformeerd van een boeman in fucking Muziekpiet, daar maalt inderdaad niemand om.

Beetje vreemd.
pi_145710367
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:09 schreef KoosVogels het volgende:
Dat Piet stukje bij beetje is getransfoord van een boeman in fucking Muziekpiet, daar maalt inderdaad niemand om.

Beetje vreemd.
Tsja, mensen hebben al snel het "wij tegen hen"-gevoel blijkbaar.
pi_145710566
Overigens durf ik er zeker van te zijn dat van het pro-Pieten kamp meer mensen vroeger NSB'er zouden zijn dan van het anti-Pieten kamp. Maar dat terzijde.
pi_145710991
quote:
1s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:18 schreef robin007bond het volgende:
Overigens durf ik er zeker van te zijn dat van het pro-Pieten kamp meer mensen vroeger NSB'er zouden zijn dan van het anti-Pieten kamp. Maar dat terzijde.
Tja, in het anti-Pieten-kamp zitten dan waarschijnlijk weer meer fans van Stalin.

Maar dit zijn natuurlijk drog-argumenten van jewelste.
pi_145713176
Onze kinderen worden bang van de kaas-Piet. :'(

pi_145713586
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 21:05 schreef Kingstown het volgende:

Zou hij blokjes kaas strooien?
pi_145716429
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_145716651
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Tja, in het anti-Pieten-kamp zitten dan waarschijnlijk weer meer fans van Stalin.
Denk je ? Die paar 70 plussers in Nederland die je in het hokje pro-stalin kan douwen die kunnen ook zo conservatief op pietgebied zijn.

quote:
Maar dit zijn natuurlijk drog-argumenten van jewelste.
Mee eens.... behalve dat je het monoculturalisme van felle pietfans en die van de nsb wel met elkaar moet vergelijken
pi_145716787
[quote]0s.gif [b]Op zondag 19 oktober 2014 22:02 schreef [url%
pi_145716917
Nou, dat ging dus niet helemaal goed. :D
Wat ik dus wou zeggen:
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 22:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mee eens.... behalve dat je het monoculturalisme van felle pietfans en die van de nsb wel met elkaar moet vergelijken
Ik heb tot nu toe niemand in deze discussie zien zeggen dat minderheden geen recht op hun eigen cultuur zouden hebben en dat er in Nederland geen plaats voor multiculturalisme zou zijn. Maar misschien zie ik wat over het hoofd. Zou je het kunnen aanwijzen?
pi_145717795
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 19:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En daar komt de aanval op de persoon weer nu de argumenten weer op zijn. Zo voorspelbaar. :')
Nee Duke, ik heb nog nooit via Twitter, Facebook of een mail iemand bedreigd. Mag ik geen afstand nemen van iemand omdat ik gewoon niet de behoefte voel om van iemand afstand te nemen?
Jij zit hier constant op de man te spelen.
pi_145717853
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 20:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

_O- , dan mag je wel wat minder wereldvreemd gaan proberen over te komen om dat realistisch te laten zijn.
pi_145718603
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 16:14 schreef Mani89 het volgende:

[..]

las het op facebook inderdaad, politie moet zoiezo op afstand blijven ander gaan er rare dingen gebeuren
Dat snap ik nou niet: voorstanders van Zwarte Piet die ernstig kattekwaad uithalen. Zijn ze dan niet bang om met de roe te krijgen of in de zak mee naar Spanje te moeten? Waar ze vermalen worden tot pepernoten! Dat wordt volgend jaar pepernoten vreten tot we er bij neervallen!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145718738
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 21:05 schreef Kingstown het volgende:

Toen ik heel klein was, was ik bang voor ZP. Op het Sinterklaasfeest van m'n pa's werk alleen maar gejankt.

Leek mij eerlijk gezegd geen argument tegen ZP.
pi_145718941
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 22:47 schreef Igen het volgende:
Nou, dat ging dus niet helemaal goed. :D
Wat ik dus wou zeggen:

[..]

Ik heb tot nu toe niemand in deze discussie zien zeggen dat minderheden geen recht op hun eigen cultuur zouden hebben
Dat zou niet politiek correct zijn toch ? En men wilt die schijn van correctheid ophouden.
Maar die ongewenstheid van buitenlanders die onder de schijn van pietenliefde doorvreet is toch allang duidelijk in het maatschappelijk ZP-debat ?
Niet alleen die agressie, de bedreigingen, het discriminerend geleuter, maar ook het onvermogen en de onwil om donkere mensen te willen begrijpen op dit punt . En dat komt voort uit de status van gast die men donkere mensen nog steeds oplegt. Men bedeelt hen minder rechten hebben tot meepraten, de cultuur meevormen, minder het recht te existeren in dit land.

De felle pietenlovers ( niet te verwarren met de rustige pietenfans) zijn monoculturalisten . In diepste wezen accepteren ze de aanwezigheid van grote groepen Nederlanders in Nederland onvoldoende tot.... in weze die verwerpen.
pi_145719018
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:36 schreef Bluesdude het volgende:
En dat komt voort uit de status van gast die men donkere mensen nog steeds oplegt.

Kunnen negers en jij niet gewoon opdonderen als ze de Nederlandse cultuur niet bevalt?

Klagen over een kinderfeest, grow up man. :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 19 oktober 2014 @ 23:39:59 #126
104871 remlof
Europees federalist
pi_145719085
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:38 schreef El_Matador het volgende:
Kunnen negers en jij niet gewoon opdonderen als ze de Nederlandse cultuur niet bevalt?
Lekker bezig weer Mata.
Yankee go home!
pi_145719233
quote:

[..]

de status van gast die men donkere mensen nog steeds oplegt.
Ja, daar heb je wel een punt.
:)
quote:
Men bedeelt hen minder rechten hebben tot meepraten, de cultuur meevormen, minder het recht te existeren in dit land.
Is er één "de cultuur" dan?

Edit: Dit is een serieuze vraag, geen flauwe retorische vraag. En het is een belangrijke vraag.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2014 23:46:57 ]
pi_145719253
quote:
10s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:38 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Klagen over een kinderfeest, grow up man. :')
Ha... mooi voorbeeld van agressie van monoculturalisten .
Een mening wordt niet geaccepteerd , verdraait tot anti- Nederlands en dan is er een smoesje gemaakt om iemand het bestaansrecht te ontkennen.
Daar zit enge kantjes aan.. In dit geval is het ook nog eens racisme

ps.. de Nederlandse cultuur bevalt me prima hoor. alleen die grote bekken van sommige pseudo- cultuurverdedigers niet
pi_145719280
quote:
15s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:39 schreef remlof het volgende:

[..]

Lekker bezig weer Mata.
Ja, ik bedoel, klagen in Brazilie dat het carnaval kut is, of jammeren in Engeland dat Fish n Chips zo slecht is, is ook zo zinloos.

Handen af van onze cultuur, dan is Nederland fokking, maar echt fokking tolerant.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_145719305
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oh, ik kan me heel erg goed inleven in die klagers, het is echter het gevolg van misverstanden bij hen dat zij klagen. Als zij de oorsprong van ZP zouden kennen dan zouden ze niet tot deze mening (en hobby) zijn gekomen.
Ik vrees dat je de invloed van rede en informatie op gevoelens ver overschat.
Ik kan met je eens zijn dat de mensen die zich door ZP gediscrimineerd voelen, vooral een intern probleem hebben. Maar dat wordt niet opgelost door van Zwarte Piet iets anders te maken en waarschijnlijk zelfs niet door hem af te schaffen. De slavernij is ook al lang, ver voor hun geboorte, afgeschaft maar zit hen nog steeds dwars. En dat gevoel gaat ook niet over als ze meer weten over de herkomst van ZP.
Sterker nog: ze zullen alle informatie krombuigen om hun gelijk te ondersteunen.
Niet uitzonderlijk, want dat doet vrijwel iedereen.

Overigens geldt mutatis mutandis hetzelfde natuurlijk voor de sterke verdedigers van ZP.

Mede daarom is men amper geïnteresseerd in achtergrondinformatie. Zaad op de rotsen, parels voor de zwijnen. Voor de zeloot is alleen al nadenken daarover verraad.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_145719395
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:43 schreef Igen het volgende:

Is er één "de cultuur" dan?
De Nederlandse samenleving ? Er is maar één Nederlandse samenleving in Nederland., maar wel in vele vormen, met diverse gedachtes. Zo hoort het ook.
Felle pietenfans draaien door als mensen een niet-zwarte piet willen spelen..
Ze accepteren die andere vormen en gedachtes niet. Hoogst intolerant
pi_145719421
quote:

[..]

Dat zou niet politiek correct zijn toch ? En men wilt die schijn van correctheid ophouden.
Maar die ongewenstheid van buitenlanders die onder de schijn van pietenliefde doorvreet is toch allang duidelijk in het maatschappelijk ZP-debat ?
Niet alleen die agressie, de bedreigingen, het discriminerend geleuter, maar ook het onvermogen en de onwil om donkere mensen te willen begrijpen op dit punt . En dat komt voort uit de status van gast die men donkere mensen nog steeds oplegt. Men bedeelt hen minder rechten hebben tot meepraten, de cultuur meevormen, minder het recht te existeren in dit land.

De felle pietenlovers ( niet te verwarren met de rustige pietenfans) zijn monoculturalisten . In diepste wezen accepteren ze de aanwezigheid van grote groepen Nederlanders in Nederland onvoldoende tot.... in weze die verwerpen.

Ik zou bijna zeggen: Q.E.D.!
pi_145719635
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De Nederlandse samenleving ? Er is maar één Nederlandse samenleving in Nederland., maar wel in vele vormen, met diverse gedachtes. Zo hoort het ook.
Felle pietenfans draaien door als mensen een niet-zwarte piet willen spelen..
Ze accepteren die andere vormen en gedachtes niet. Hoogst intolerant
Geklets!
Ik voor mij accepteer de stroman niet! Er wordt mij een racisme in de schoenen geschoven dat ik helemaal niet ken. Gekoppeld aan argumenten die mijn intelligentie en medegevoel beledigen.
Nou kan ik me verbaal en intellectueel aardig redden, maar er zijn veel mensen van wie het IQ de 100 bepaald niet overstijgt. Dus die grijpen terug op primitievere argumenten.

Ook hier geldt dit mutatis mutandis (veranderd wat er veranderd moet worden) voor de tegenstanders.
pi_145719863
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nou ja, dat is dus de vraag. Hebben we een "melting pot" of een "salad bowl" in Nederland?

In het integratiedebat hoor je ook nogal eens iets over "parallelle samenlevingen". Die term komt vaak van rechts, als afkeurenswaardig fenomeen. Wat dat betreft is het natuurlijk wel hypocriet dat diezelfde lui dan nu ineens wel de autochtone groep als zo'n parallelle samenleving willen afbakenen, nu het even handiger uitkomt.
  maandag 20 oktober 2014 @ 00:00:02 #135
104871 remlof
Europees federalist
pi_145719937
quote:
19s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:44 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, ik bedoel, klagen in Brazilie dat het carnaval kut is, of jammeren in Engeland dat Fish n Chips zo slecht is, is ook zo zinloos.

Handen af van onze cultuur, dan is Nederland fokking, maar echt fokking tolerant.
Wat nou handen af van onze cultuur? Een kleine aanpassing in de kleur van Piet vind ik niet meer dan op z'n plaats. Dat verandert onze cultuur niet.
Yankee go home!
pi_145719963
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou ja, dat is dus de vraag. Hebben we een "melting pot" of een "salad bowl" in Nederland?

In het integratiedebat hoor je ook nogal eens iets over "parallelle samenlevingen". Die term komt vaak van rechts, als afkeurenswaardig fenomeen. Wat dat betreft is het natuurlijk wel hypocriet dat diezelfde lui dan nu ineens wel de autochtone groep als zo'n parallelle samenleving willen afbakenen, nu het even handiger uitkomt.
Ik heb geen problemen met moslimenclaves.

Wel heb ik er een probleem mee als de kindertjes van gastarbeiders gaan lopen janken om zoiets ouds en eigens als Zwarte Piet.

Donder dan op naar Haiti ofzo en ga daar klagen ofzo.

pi_145719989
quote:
7s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:00 schreef remlof het volgende:
Een kleine aanpassing in de kleur van Piet vind ik niet meer dan op z'n plaats.
Dat mag jij vinden.

Ik mag jou dan een kwispelende hont in het zicht van Joseph Goebbels vinden.

pi_145720083
quote:
19s.gif Op zondag 19 oktober 2014 23:44 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Als inwoners van Blumenau ofzo niet blij zijn met carnaval, dan zou het wel een beetje raar zijn om te zeggen dat ze dan maar moeten opzouten terug naar Duitsland. Die mensen zijn in Brazilië geboren. Het is ook hun land.
pi_145720288
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Als inwoners van Blumenau ofzo niet blij zijn met carnaval, dan zou het wel een beetje raar zijn om te zeggen dat ze dan maar moeten opzouten terug naar Duitsland. Die mensen zijn in Brazilië geboren. Het is ook hun land.
Klagen over tolerantie in Nederland is als klagen over vrouwen in Colombia, vlees in Argentinie en bier in Duitsland.

FYI: dat is heel iets anders dan klagen over vrouwen in Duitsland, vlees in Colombia en bier in Argentinie. :+

pi_145720313
quote:
19s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wel heb ik er een probleem mee als de kindertjes van gastarbeiders gaan lopen janken om zoiets ouds en eigens als Zwarte Piet.

Donder dan op naar Haiti ofzo en ga daar klagen ofzo.
Gastarbeiders? Dat associeer ik meer met Joegoslaven, Marokkaanse Berbers en Turken. En daarvoor Italianen en nog veel eerder Duitse hannekemaaiers.
Donkere landgenoten uit de Caraïben en Suriname doen ook wel vaak gastarbeid, d.w.z. laag gewaardeerd en betaald, maar zijn eerder rijksgenoten dan gastarbeiders. En als ik naar het nieuws kijk, is het toch vooral deze groep die protesteert. Deze groep heeft ook voorouders die slaaf geweest zijn. Niet dat ze er zelf last van gehad hebben, trouwens.

Samenvattend: gastarbeiders aanspreken hierover is een misser van jewelste.
pi_145720368
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Gastarbeiders? Dat associeer ik meer met Joegoslaven, Marokkaanse Berbers en Turken. En daarvoor Italianen en nog veel eerder Duitse hannekemaaiers.
Donkere landgenoten uit de Caraïben en Suriname doen ook wel vaak gastarbeid, d.w.z. laag gewaardeerd en betaald, maar zijn eerder rijksgenoten dan gastarbeiders. En als ik naar het nieuws kijk, is het toch vooral deze groep die protesteert. Deze groep heeft ook voorouders die slaaf geweest zijn. Niet dat ze er zelf last van gehad hebben, trouwens.

Samenvattend: gastarbeiders aanspreken hierover is een misser van jewelste.
Kees, het kon ook alleen jij zijn die kon happen hierop he? :D

pi_145720396
quote:
12s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:09 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Klagen over tolerantie in Nederland is als klagen over vrouwen in Colombia, vlees in Argentinie en bier in Duitsland.

FYI: dat is heel iets anders dan klagen over vrouwen in Duitsland, vlees in Colombia en bier in Argentinie. :+
Rare uitspraak voor iemand die de klagers zonder pardon weg wenst naar Haïti. (van alle Caraïbische (ei)landen!)
pi_145720447
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Rare uitspraak voor iemand die de klagers zonder pardon weg wenst naar Haïti. (van alle Caraïbische (ei)landen!)
Ja, doe normaal man. Zo'n nietsnut als een Quincy Weetikveel die gaat lopen jammeren in komkommertijd.

Boek dan een reisje (naar de Cariben; Haiti of Aruba) van 15 november tot 6 december en je hebt nergens last van.

pi_145720551
quote:
19s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ok, consequent de "salad bowl" dus. Prima. ^O^

Maar Bluesdude ziet de samenleving blijkbaar anders, namelijk als de "melting pot" met één gemeenschappelijke cultuur waarin iedereen zich een beetje aanpast en wat dingetjes van elkaar overneemt.

Met zo'n verschil in opvatting over hoe een multiculturele samenleving werkt, kun je het natuurlijk ook niet eens worden over de vraag wat er met Zwarte Piet moet gebeuren.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2014 00:17:29 ]
pi_145720585
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar Bluesdude ziet de samenleving blijkbaar anders, namelijk als de "melting pot" met één gemeenschappelijke cultuur waarin iedereen zich een beetje aanpast en wat dingetjes van elkaar overneemt.

Met zo'n verschil in opvatting over hoe een multiculturele samenleving werkt, kun je het natuurlijk ook niet eens worden over de vraag wat er met Zwarte Piet moet gebeuren.
Vind dit ook de enige manier eigenlijk.
pi_145720604
quote:
10s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:11 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Kees, het kon ook alleen jij zijn die kon happen hierop he? :D
Vast wel. Ik beschouw dit als een compliment. :)

Maar om het punt verder uit te werken: allerlei soorten immigranten worden al te makkelijk op een grote hoop gegooid. En dan wordt gemakshalve maar de meest negatieve groep genoemd om een punt te maken over alle immigranten.
Om diverse redenen hecht ik er aan om althans op dit punt de discussies zuiver te houden.
asielzoekers =/= gelukszoekers =/= gewenste beroepen =/= goedkope arbeidskrachten =/= MOE =/= rijksgenoten =/= repatrianten uit ons Indië =/= nou ja, noem maar op.
pi_145720649
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:19 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vast wel. Ik beschouw dit als een compliment. :)

Maar om het punt verder uit te werken: allerlei soorten immigranten worden al te makkelijk op een grote hoop gegooid. En dan wordt gemakshalve maar de meest negatieve groep genoemd om een punt te maken over alle immigranten.
Om diverse redenen hecht ik er aan om althans op dit punt de discussies zuiver te houden.
asielzoekers =/= gelukszoekers =/= gewenste beroepen =/= goedkope arbeidskrachten =/= MOE =/= rijksgenoten =/= repatrianten uit ons Indië =/= nou ja, noem maar op.
Feit blijft dat degenen die nu klagen nog nooit last gehad hebben van slavernij, kolonialisme of de roe over hun zwarte billetjes.

Ze willen gewoon moeilijk doen en andermans (!) feest afpakken/omvormen.

Donder dan op, desnoods tijdelijk.

pi_145720657
quote:
19s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:14 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, doe normaal man. Zo'n nietsnut als een Quincy Weetikveel die gaat lopen jammeren in komkommertijd.

Boek dan een reisje (naar de Cariben; Haiti of Aruba) van 15 november tot 6 december en je hebt nergens last van.
Over Halfgare Quibus ben ik het wel met je eens. Zelfs als perfomancekunstenaar slaat hij een pover figuur. Bovendien verschuilt hij zich achter zijn moeder, :@ de lafaard.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kees22 op 20-10-2014 00:31:15 (Woordgeslacht !) ]
pi_145720686
quote:
19s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:14 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wat mij meer stoort is het totale fact-free gehalte. Het kostuum van Piet zou direct afgeleid zijn van een slavenpak. De krulpruik is kroeshaar. De schmink is negerschmink.

Zwarte Piet en Sinterklaas stammen af van een veel oudere germaanse traditie. En Quinsy maar onzin spuien. Allemaal op het podium van de publieke omroep (Pauw (en Witteman), DWDD en Joop). Zo betalen de belastingbetalers aan het afbreken van onze traditie door een stelletje steuntrekkende 'kunstenaars'.
pi_145720725
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat mij meer stoort is het totale fact-free gehalte. Het kostuum van Piet zou direct afgeleid zijn van een slavenpak. De krulpruik is kroeshaar. De schmink is negerschmink.

Zwarte Piet en Sinterklaas stammen af van een veel oudere germaanse traditie. En Quinsy maar onzin spuien. Allemaal op het podium van de publieke omroep (Pauw (en Witteman), DWDD en Joop). Zo betalen de belastingbetalers aan het afbreken van onze traditie door een stelletje steuntrekkende 'kunstenaars'.
Eens.

Hoe een Turks-Madrileense bisschop en Italiaanse schoorsteenvegers worden herschreven ten dienste van werkelijk de grootste nullen uit Nederland, is stuitend.

Regenboog-, stroopwafel- en andere niet-Zwarte Pieten zijn herkenbaar. Nu net het idee achter Zwarte Piet, dat de buurman, ma of oompje de kekke Piet kon spelen.

pi_145720812
quote:
19s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Regenboog-, stroopwafel- en andere niet-Zwarte Pieten zijn herkenbaar. Nu net het idee achter Zwarte Piet, dat de buurman, ma of oompje de kekke Piet kon spelen.
Het is niet ineens verboden voor de buurman om toevallig een zwarte Piet en niet een stroopwafelpiet te spelen, hoor.
pi_145720854
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is niet ineens verboden voor de buurman om toevallig een zwarte Piet en niet een stroopwafelpiet te spelen, hoor.
Nee, had er nog bij moeten komen.

De hele "discussie" is te zinloos voor woorden. Echt, ga echte slavernij aan de kaart stellen, er zijn nog wat Qatarese stadions die wat bloed aan de banken hebben hangen.

pi_145720862
quote:
14s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:21 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Feit blijft dat degenen die nu klagen nog nooit last gehad hebben van slavernij, kolonialisme of de roe over hun zwarte billetjes.

Ze willen gewoon moeilijk doen en andermans (!) feest afpakken/omvormen.

Donder dan op, desnoods tijdelijk.
Eerste zin: geheel eens. En bovendien hebben ze het tegen de verkeerde mensen: mijn voorouders hebben aantoonbaar (althans van vaders kant) niet aan slavernij gedaan. Wel had mijn vader af en toe een knecht. Die trouwens gewoon loon en koffie kreeg.

Tweede zin: dit is te makkelijk. Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich gediscrimineerd voelen. Maar dat is hen dan geleerd. Veel Indo's hebben in hun opvoeding meegekregen dat ze nederig moeten zijn en meer hun best doen dan de blanken. (Is me verteld door Indo's!) Dat afschudden is lastig. Net zo lastig als een streng religieuze opvoeding af te schudden is. Laat ze diep doorvoelde boeken schrijven. Knielen op een doos bananen?

Derde zin: ook dat is te makkelijk. En op de onmogelijkheid daarvan is het vonnis van de Amsterdamse rechtbank ook gebaseerd: het feest en de figuur van ZP zijn niet te vermijden in die anderhalve maand. En dat is kwetsend.

Grappig: we zijn het basaal eens, maar fel oneens over de uitwerking. Dat leidt tot leuks.
pi_145720930
quote:
12s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:29 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, had er nog bij moeten komen.

De hele "discussie" is te zinloos voor woorden. Echt, ga echte slavernij aan de kaart stellen, er zijn nog wat Qatarese stadions die wat bloed aan de banken hebben hangen.
Ook dat ben ik volmondig met je eens!
Laat Quibus er op toezien dat zijn moeder een goed loon betaald krijgt. En laat ij zelf eens wat nuttigs gaan doen.
pi_145720933
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:27 schreef Igen het volgende:

[..]

De hele traditie hangt natuurlijk van vrijwilligheid aan elkaar. Feit is dat Quinsy Zwarte Piet wil verbieden, dat is waarom hij naar de rechter stapt.

Amsterdam is zelf al overstag gegaan door binnen vier jaar alle Zwarte Pieten door Roet Pieten te vervangen. En mocht Quinsy het hoger beroep winnen, dan kan elke intocht gebombardeerd worden en zal Zwarte Piet daarbij verdwijnen.
pi_145721042
quote:
19s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Eens.

Hoe een Turks-Madrileense bisschop en Italiaanse schoorsteenvegers worden herschreven ten dienste van werkelijk de grootste nullen uit Nederland, is stuitend.

Of kobolden uit de hel, of de raven van Wodan.
Daar wordt verschillend over gedacht. Maar de figuur is wijd verspreid in Europa, in heel verschillende vormen. In Iran is er zelfs een zwarte Sinterklaas-figuur, met rode puntmuts, die cadeautjes rondbrengt met gedichten en blanke helpers heeft. Hadji Nowroez, op het nieuwjaarsfeest op 21 maart.
Oh, en dan doen ze ook aan gekleurde eieren.
pi_145721101
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De hele traditie hangt natuurlijk van vrijwilligheid aan elkaar. Feit is dat Quinsy Zwarte Piet wil verbieden, dat is waarom hij naar de rechter stapt.

Amsterdam is zelf al overstag gegaan door binnen vier jaar alle Zwarte Pieten door Roet Pieten te vervangen. En mocht Quinsy het hoger beroep winnen, dan kan elke intocht gebombardeerd worden en zal Zwarte Piet daarbij verdwijnen.
Het is gvd net de FJN: twee of drie halve zolen die zich vervelen en dan maar een rechtszaak beginnen.
pi_145721120
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Vind dit ook de enige manier eigenlijk.
Ok.

Maar dat werkt alleen als het van twee kanten komt, en andere herkomstgroepen bij andere issues ook bereid zijn om af en toe eens wat water bij de wijn te doen (bijv. bij het onverdoofd slachten, ik noem maar wat).
pi_145721173
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Ok.

Maar dat werkt alleen als het van twee kanten komt, en andere herkomstgroepen bij andere issues ook bereid zijn om af en toe eens wat water bij de wijn te doen (bijv. bij het onverdoofd slachten, ik noem maar wat).
Absoluut. Het onverdoofd slachten is natuurlijk niet helemaal een juist voorbeeld. Maar iedereen moet zich idd aanpassen.

Maar waar zouden de anti pieten zich in dit geval dan aan moeten aanpassen?
pi_145721203
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat Amsterdam doet is hun (onze, ik woon er) zaak natuurlijk. Daar hoeft de rest van het land zich niks van aan te trekken. Het is niet de nationale intocht hè.

En die rechtszaak - als Quincy het hoger beroep wint, dan is dat geen inhoudelijke overwinning. Het enige dat hij dan wint is dat gemeenten dan voortaan bij elke vergunning die ze voor een publiek evenement of demonstratie verlenen, een passage moeten opnemen waarin ze het risico op stereotypering van een bevolkingsgroep moeten afwegen tegen andere belangen die spelen.

Dat zou trouwens behoorlijk ingrijpend zijn, dus ik denk dat de Raad van State wel twee keer zullen nadenken voordat ze jurisprudentie scheppen die die verplichting oplegt.
pi_145721214
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:41 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Absoluut. Het onverdoofd slachten is natuurlijk niet helemaal een juist voorbeeld. Maar iedereen moet zich idd aanpassen.

In dit geval misschien wel helemaal niks.
pi_145721217
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:41 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Accepteren dat het Sinterklaasfeest een Nederlandse traditie is?
pi_145721257
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Accepteren dat het Sinterklaasfeest een Nederlandse traditie is?
Denk dat ze dat ook accepteren. Maar dat ze het uiterlijk van de Zwarte Piet niet accepteren.
pi_145721327
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:44 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Denk dat ze dat ook accepteren. Maar dat ze het uiterlijk van de Zwarte Piet niet accepteren.
Dat is een onderdeel van het Sinterklaasfeest.

Ik zie overigens nooit Zwarte Pieten katoen plukken of mishandeld worden door Sinterklaas, dus waarom nu al die ophef :?
pi_145721343
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat zijn jouw woorden : "een gemeenschappelijke cultuur"
Ik had het over "één Nederlandse samenleving".
Ik kan precies op een landkaart aanwijzen waar die samenleving verblijft op de wereld.

En iedereen moet zich tot altijd aanpassen aan de anderen. Dat is per definitie 'het samenleven".
En dat men wat dingetjes van elkaar overneemt is logisch.

quote:
Moeten jij en ik het dan persé eens worden over ZP ? Is toch saai
Moet de hele Nederlandse bevolking het dan eens worden over hoe ZP te spelen ?
pi_145721348
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat Amsterdam doet is hun (onze, ik woon er) zaak natuurlijk. Daar hoeft de rest van het land zich niks van aan te trekken. Het is niet de nationale intocht hè.

En die rechtszaak - als Quincy het hoger beroep wint, dan is dat geen inhoudelijke overwinning. Het enige dat hij dan wint is dat gemeenten dan voortaan bij elke vergunning die ze voor een publiek evenement of demonstratie verlenen, een passage moeten opnemen waarin ze het risico op stereotypering van een bevolkingsgroep moeten afwegen tegen andere belangen die spelen.

Dat zou trouwens behoorlijk ingrijpend zijn, dus ik denk dat de Raad van State wel twee keer zullen nadenken voordat ze jurisprudentie scheppen die die verplichting oplegt.
Dat zou ik niet eens zo verkeerd vinden.
Geen belgenmoppen in een carnavalsoptocht, geen Polenmeldpunt op internet, geen sexistische grapjes van standwerkers op een braderie.
Afwegen is geen probleem. Natuurlijk moeten belangen afgewogen worden tegen andere belangen.
pi_145721354
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is een onderdeel van het Sinterklaasfeest.

Ik zie overigens nooit Zwarte Pieten katoen plukken of mishandeld worden door Sinterklaas, dus waarom nu al die ophef :?
Geloof dat die discussie er al jarenlang is. Alleen bepaalde personen zoals die Quincy hebben nu ineens aandacht gehad. En dan komt social media erbij. Etc.

Nja het Sinterklaas feest kan nog steeds bestaan als het uiterlijk van Zwarte Piet wordt aangepast.
pi_145721395
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Quinsy kan dan toch bij elke intocht waar Zwarte Piet verschijnt een proces starten. Hij zou dan toch kunnen stellen dat de afweging onjuist is gemaakt?
pi_145721418
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:49 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Geloof dat die discussie er al jarenlang is. Alleen bepaalde personen zoals die Quincy hebben nu ineens aandacht gehad. En dan komt social media erbij. Etc.

Nja het Sinterklaas feest kan nog steeds bestaan als het uiterlijk van Zwarte Piet wordt aangepast.
Geen idee. Nu is het opeens een soort van hype.

Tja, je kunt ook Kerstmis vieren met een versierd betonblok i.p.v. een boom, carnaval met ranja i.p.v. alcohol en Pasen met een krop sla i.p.v. eieren....
pi_145721451
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:52 schreef Halcon het volgende:

[..]

Tja, je kunt ook Kerstmis vieren met een versierd betonblok i.p.v. een boom, carnaval met ranja i.p.v. alcohol en Pasen met een krop sla i.p.v. eieren....
Nja dat zijn geen kwetsende dingen dus ... Zwarte Piet schijnt mensen dus echt te kwetsen. En dan denk ik waarom passen we het niet aan. Het gaat om de kado's en de gezelligheid toch ?
pi_145721500
quote:

[..]

Zo kun je ook kerstmis vieren. Net wat je zelf wilt.
Je maakt een denkfout. Eeuwen lang is het sintfeest gedaan zonder ene Piet.
Men kan ook sint vieren met Kees of met Ingrid... en de huidskleur van die figuren is niet relevant voor het feest.
pi_145721501
quote:

[..]

Hohoho! Hou jij eens even op! Straks krijgen we allemaal die buttplug uit Parijs in huis, de Blauwe Knoop die in alle café's toezicht houdt en de PvdD die de Paashaas en chocoladeëieren wil verbieden. (In het laatste geval gesteund door Quibus: de chocoladeëieren suggeren dat alle negers zo dom als een ei zijn!)
pi_145721505
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja dat zijn geen kwetsende dingen dus ... Zwarte Piet schijnt mensen dus echt te kwetsen. En dan denk ik waarom passen we het niet aan. Het gaat om de kado's en de gezelligheid toch ?
Bomen omhakken is slecht voor het milieu, eieren doen denken aan legkippen en alcohol zorgt altijd en overal wel voor problemen en overlast.

Kerst, Pasen en Carnaval gaan ook om de gezelligheid.

Quincy zou een punt hebben als we een dag zouden hebben waar we de slavernij op de plantages zouden vieren, in de zin van "dat waren nog eens tijden", maar dat doen we niet.
pi_145721525
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Bomen omhakken is slecht voor het milieu, eieren doen denken aan legkippen en alcohol zorgt altijd en overal wel voor problemen en overlast.

Kerst, Pasen en Carnaval gaan ook om de gezelligheid.

Quincy zou een punt hebben als we een dag zouden hebben waar we de slavernij op de plantages zouden vieren, in de zin van "dat waren nog eens tijden", maar dat doen we niet.
Ja is wel erg extreem die voorbeelden :P Maar Quincy slaat idd door.

Nja schijnbaar zijn er mensen die Zwarte Piet niet tof vinden. En ik heb er geen moeite mee als Zwarte Piet dan ook wordt aangepast.
pi_145721533
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat mensen zich zo gekwetst voelen. Vind het zelf onterecht/ongestoeld, maar het gevoel leeft blijkbaar. Het is voor mij ook een feit hoe slecht de multiculturele samenleving werkt. Mensen houden zo sterk vast aan hun cultuur, dat culturen frontaal botsen.

In mijn opinie bestaat er niet zoiets als een recht om niet beledigd te worden. Dat is namelijk uiterst subjectief. Een moslim is beledigd als je dingen over profeet Mohamed zegt, zelfs als die dingen berusten op hun eigen bronnen. En zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken over bevolkingsgroepen en gelovigen.
pi_145721544
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je maakt eendenkfout. Eeuwen lang is het sintfeest gedaan zonder ene Piet.
Men kan ook sint vieren met Kees of met Ingrid... en de huidskleur van die figuren is niet relevant voor het feest.
Zo kun je dus alles wel aanpassen. Toch doen we dat niet. In al die dingen zit wel enige vorm van afweging. Zwarte Piet is zwart, dat is al tijden zo en hij verwijst niet naar een katoenplukker. Een hoop drukte om niets dus.
pi_145721549
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je maakt eendenkfout. Eeuwen lang is het sintfeest gedaan zonder ene Piet.
Vet van mij.
Licht me in over de denkfout, anders dan dat volksfeesten niet kunnen veranderen.
Je denkt toch niet dat die Spekman, die nu voortdurend als sleutelfiguur aangehaald wordt, zijn zwarte piet uit de lucht gegrepen had? Eeuwen daarvoor kwam er ook al een zwarte figuur voor in dit volksfeest.
pi_145721551
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind het jammer dat mensen zich zo gekwetst voelen. Vind het zelf onterecht/ongestoeld, maar het gevoel leeft blijkbaar. Het is voor mij ook een feit hoe slecht de multiculturele samenleving werkt. Mensen houden zo sterk vast aan hun cultuur, dat culturen frontaal botsen.

In mijn opinie bestaat er niet zoiets als een recht om niet beledigd te worden. Dat is namelijk uiterst subjectief. Een moslim is beledigd als je dingen over profeet Mohamed zegt, zelfs als die dingen berusten op hun eigen bronnen. En zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken over bevolkingsgroepen en gelovigen.
Nja de slavernij is toch niet vast houden aan hun cultuur? Ze linken Zwarte Piet er aan en als ik dan kijk naar hoe Zwarte Piet er uit ziet begrijp ik die link.
pi_145721554
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hohoho! Hou jij eens even op! Straks krijgen we allemaal die buttplug uit Parijs in huis, de Blauwe Knoop die in alle café's toezicht houdt en de PvdD die de Paashaas en chocoladeëieren wil verbieden. (In het laatste geval gesteund door Quibus: de chocoladeëieren suggeren dat alle negers zo dom als een ei zijn!)
_O-

Ik sluit niks meer uit. :)
pi_145721558
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 00:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat zijn jouw woorden : "een gemeenschappelijke cultuur"
Ik had het over "één Nederlandse samenleving".
Ik kan precies op een landkaart aanwijzen waar die samenleving verblijft op de wereld.

En iedereen moet zich tot altijd aanpassen aan de anderen. Dat is per definitie 'het samenleven".
En dat men wat dingetjes van elkaar overneemt is logisch.
Zo logisch is dat niet. Je kan net zo goed willen dat iedereen binnen z'n eigen groep blijft en z'n eigen cultuur zo veel mogelijk behoudt. Zeg maar net als in de tijd van de verzuiling.

Ik weet niet wat beter is. De aanpassingen voor de "melting pot" zijn pijnlijk, zoals het verzet tegen aanpassing van zwarte piet maar ook het verzet tegen andere dingen, zoals bijv. de afschaffing van ritueel slachten, laat zien. Maar misschien moet je daar maar doorheen. Later zijn we misschien juist blij als we nu die pijn doorstaan en er daardoor een samenleving ontstaat die hechter en minder verzuild is.
quote:
[..]

Moeten jij en ik het dan persé eens worden over ZP ? Is toch saai
Moet de hele Nederlandse bevolking het dan eens worden over hoe ZP te spelen ?
Nee, eens worden hoeft niet. Maar een "let's agree to disagree" is ook wat waard. :)
pi_145721570
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja is wel erg extreem die voorbeelden :P Maar Quincy slaat idd door.

Nja schijnbaar zijn er mensen die Zwarte Piet niet tof vinden. En ik heb er geen moeite mee als Zwarte Piet dan ook wordt aangepast.
Mwah, het is allemaal "een onderdeel van een traditie aanpassen".

Er zijn ook mensen die Kerst niet tof vinden, Pasen vervelend vinden en last hebben van carnaval....
pi_145721578
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja de slavernij is toch niet vast houden aan hun cultuur? Ze linken Zwarte Piet er aan en als ik dan kijk naar hoe Zwarte Piet er uit ziet begrijp ik die link.
Ik niet. Denk je echt dat de slaven zulke kleurige pakjes hadden, zulke gouden oorringen, zulk uitbundig kroeshaar en zulke gestipte lippen?
pi_145721590
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:04 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik niet. Denk je echt dat de slaven zulke kleurige pakjes hadden, zulke gouden oorringen, zulk uitbundig kroeshaar en zulke gestipte lippen?
Laat staan dat ze met cadeautjes rondliepen.

En what's next, mag een neger straks niet meer knechten in een wielerploeg, op zijn werk een niet-leidinggevende functie uitoefenen, een dienende rol spelen in een voetbalelftal, ballenjongen zijn bij tennis, etc...
pi_145721595
quote:

[..]

Hmm ja heb je een punt.

Maar toch zijn die oorbellen al aangepast toch ?
pi_145721617
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die Kerst niet tof vinden, Pasen vervelend vinden en last hebben van carnaval....
Ja klopt. Al denk ik niet dat je deze met elkaar kan vergelijken.
pi_145721626
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:01 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik heb Anouk horen zeggen dat Zwarte Piet op een slaaf lijkt en dat het een kleine moeite is om het aan te passen. Ten eerste ben ik het er niet mee eens. Hoezo lijkt hij op een slaaf? Piet ziet er niet uit alsof hij een ontevreden is met wat hij doet. Zijn werkzaamheden staan ook niet bekend als de werkzaamheden van de gemiddelde slaaf. En ook qua uiterlijk zijn er verschillen.

Ten tweede is het uitermate oppervlakkig gedacht, jij ziet eruit als een misdadiger, dus moet je opgesloten worden. Het gaat er niet om wat het op lijkt, het gaat om de feiten.
pi_145721635
quote:

[..]

Ik niet. Denk je echt dat de slaven zulke kleurige pakjes hadden, zulke gouden oorringen, zulk uitbundig kroeskrulhaar en zulke gestipte lippen?
  maandag 20 oktober 2014 @ 01:07:50 #188
104871 remlof
Europees federalist
pi_145721637
quote:

[..]

Ja, de slaven van de edelen hadden dat soort dingen.
Yankee go home!
pi_145721639
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:06 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja klopt. Al denk ik niet dat je deze met elkaar kan vergelijken.
Net uitgelegd waarom je dat met dezelfde creativiteit als nu de link met de slavernij wordt gemaakt, wel kunt. :)

Wakker blijven mevrouw :P
pi_145721641
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik heb Anouk horen zeggen dat Zwarte Piet op een slaaf lijkt en dat het een kleine moeite is om het aan te passen. Ten eerste ben ik het er niet mee eens. Hoezo lijkt hij op een slaaf? Piet ziet er niet uit alsof hij een ontevreden is met wat hij doet. Zijn werkzaamheden staan ook niet bekend als de werkzaamheden van de gemiddelde slaaf. En ook qua uiterlijk zijn er verschillen.

Ten tweede is het uitermate oppervlakkig gedacht, jij ziet eruit als een misdadiger, dus moet je opgesloten worden. Het gaat er niet om wat het op lijkt, het gaat om de feiten.
Ja maar iedereen presenteert andere 'feiten' . Er gaan nu zoveel verhalen rond over wat de oorsprong is van Zwarte Piet. Ik weet het niet meer :P
pi_145721655
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Net uitgelegd waarom je dat met dezelfde creativiteit als nu de link met de slavernij wordt gemaakt, wel kunt. :)

Wakker blijven mevrouw :P
Gahhaah ja. Nja zei het al eerder. Ik weet niet precies wat ik van Zwarte Piet vind. Maar als er een groep is die het als naar ervaart dan kan het wat mij betreft gewoon worden aangepast.
  maandag 20 oktober 2014 @ 01:10:00 #192
104871 remlof
Europees federalist
pi_145721673
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja maar iedereen presenteert andere 'feiten' . Er gaan nu zoveel verhalen rond over wat de oorsprong is van Zwarte Piet. Ik weet het niet meer :P
Ik vond dit stuk vrij verhelderend: http://www.volkskrant.nl/(...)surinamers~a3771202/
Yankee go home!
pi_145721696
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Of die gvd WK, waardoor ik nog steeds oranje ben!
Maar die heeft ons wel het inzicht gebracht dat Octopus Paul de schepper is van diepzee, hoogland en wolkenluchten. Met Zijn heilige inkt, waardoor ieder van ons zijn of haar geheel persoonlijke heilige boek kan schrijven.
pi_145721705
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:01 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zo kun je dus alles wel aanpassen. Toch doen we dat niet. In al die dingen zit wel enige vorm van afweging. Zwarte Piet is zwart, dat is al tijden zo en hij verwijst niet naar een katoenplukker. Een hoop drukte om niets dus.
Je fixeert je op het slavernij-argument van ene Quinsy. Daarmee negeer je dat andere donkere mensen anders hun onvrede formuleren. Men vindt het niet leuk geimiteerd te worden, o,a omdat men elk jaar die grapjes naar hun toe weer moeten aanhoren.
Je weet dit niet en idd worden die andere argumenten weinig genoemd in het ZP-debat. Mensen willen dat ook niet weten.
Gerda Havertong formuleerde haar onvrede weer heel anders in 1987. Niks met slavernij te maken.

Inderdaad is er een hoop drukte om niets. En dan bedoel ik het fanatisme van mensen die perse willen dat ene Piet een donkere huidskleur moet hebben.
Het is maar een fantasiefiguur in een theater.
pi_145721706
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:08 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

In het kort zit het zo. De germaanse traditie van Wodan en zijn zwarte helpers is veel ouder. Wodan is een Sint geworden in de landen om ons heen. De helpers zijn vaak zwart gebleven, of soms zelfs duivels geworden. Hier in Nederland zijn Sint en Piet exotisch geworden. Sint komt uit Spanje. Net als Piet.

De germaanse traditie is verchristelijkt. De huidige vorm van Sint en Piet bestaat zo'n 160+ jaar.
pi_145721715
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:09 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Gahhaah ja. Nja zei het al eerder. Ik weet niet precies wat ik van Zwarte Piet vind. Maar als er een groep is die het als naar ervaart dan kan het wat mij betreft gewoon worden aangepast.
Dan kun je alles wel aanpassen, want er ergert zich altijd wel een groep. En aan die aanpassing ergeren anderen zich weer.
pi_145721737
quote:
7s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:07 schreef remlof het volgende:

[..]

Ja, de slaven van de edelen hadden dat soort dingen.
De edelen hadden ook horigen. 500 Vijfhonderd jaar geleden.
En Shaka Zulu spietste zijn tegenstanders op een paal. Nou ja, dat liet hij doen door zijn gehoorzamen.
Evenals Vlad de Spietser.
pi_145721751
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dan kun je alles wel aanpassen, want er ergert zich altijd wel een groep. En aan die aanpassing ergeren anderen zich weer.
In dit geval wordt die groep geimiteerd. Het is een kwestie van fatsoen als mensen het niet leuk vinden geimiteerd te worden dat de imitators en hun fans daar rekening mee houden..
pi_145721761
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

In het kort zit het zo. De germaanse traditie van Wodan en zijn zwarte helpers is veel ouder. Wodan is een Sint geworden in de landen om ons heen. De helpers zijn vaak zwart gebleven, of soms zelfs duivels geworden. Hier in Nederland zijn Sint en Piet exotisch geworden. Sint komt uit Spanje. Net als Piet.

De germaanse traditie is verchristelijkt. De huidige vorm van Sint en Piet bestaat zo'n 160+ jaar.
Waarom zijn er dan mensen die dan ook beweren dat Sint uit Turkije komt en de Zwarte Pieten Moren zijn ?
pi_145721770
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 01:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je fixeert je op het slavernij-argument van ene Quinsy. Daarmee negeer je dat andere donkere mensen anders hun onvrede formuleren. Men vindt het niet leuk geimiteerd te worden, o,a omdat men elk jaar die grapjes naar hun toe weer moeten aanhoren.
Je weet dit niet en idd worden die andere argumenten weinig genoemd in het ZP-debat. Mensen willen dat ook niet weten.
Gerda Havertong formuleerde haar onvrede weer heel anders in 1987. Niks met slavernij te maken.

Inderdaad is er een hoop drukte om niets. En dan bedoel ik het fanatisme van mensen die perse willen dat ene Piet een donkere huidskleur moet hebben.
Het is maar een fantasiefiguur in een theater.
De drukte komt van beide kanten. Dat snap jij ook wel.

En dat grapje van Pino (of hoe heet die vogel)... dat gaat echt niet verdwijnen na het hele circus dat Quincy en co er van maken.

Het slavernij-argument wordt nu gebruikt en komt ook naar voren in bv het VK-artikel waar Remlof naar linkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')