#ANONIEM | woensdag 8 oktober 2014 @ 08:51 |
Originele OP: _______________________________ In dit stukje wilde ik mijn gedachten over dit onderwerp eens kwijt. Overal kom ik dezelfde eindeloze discussie tegen, maar er zijn wel degelijk overeenkomsten tussen deze twee. Atheisme is geen religie zoals sommige durven te beweren, het verwerpt tenslotte het god concept. Wat wel zo is, is dat beide gebaseerd zijn op aannames, waarbij theisten er vanuit gaan dat god bestaat en atheisten dat er geen god is. Geen van beide is te bewijzen. Als men wetenschappelijke en dus meetbare feiten als richtlijn neemt kan men er redelijkerwijs vanuit gaan dat de teksten in de heilige schriften behoorlijk uit hun verband zijn gerukt of dat het denkbeelden of waanideeen zijn van bepaalde individuen uit de oudheid, leuk voor historici maar geen enkel bewijs voor het bestaan van god, plus dat het ook nog vaak in conflict komt met bewezen feiten enerzijds of dat er meer plausibele verklaringen te bedenken zijn voor bepaalde fenomenen (Occam's razor anyone?) Om deze discussie zinvol te maken zou men eerst moeten bedenken wat de definitie van god is, god als een almachtig en alwetend wezen/bewustzijn lijkt mij inderdaad zeer onwaarschijnlijk. Maar als de mensheid een creatie is van een hogere beschaving of het resultaat van een proces (in welke vorm dan ook) dat in gang is gezet door een dergelijke beschaving. Zijn deze wezens dan goden? Enfin, in het dagelijks leven is het al niet echt verstandig om beslissingen te nemen op basis van aannames (Assumption is the mother of all fuckups). Maar als je je complete leven baseerd op een aanname ben je volgens mij toch echt wel behoorlijk de weg kwijt. Prima als je er zo nu en dan wat mentale steun uit kunt halen maar als het je leven gaat bepalen, of erger nog, het leven van anderen dan is er echt serieus iets mis. | |
Varg89 | woensdag 8 oktober 2014 @ 09:04 |
Aleister Crowley war ein guter Mensch. | |
P8 | woensdag 8 oktober 2014 @ 09:05 |
Topic nog even linken met het vorige deel? | |
Molurus | woensdag 8 oktober 2014 @ 09:17 |
Done! | |
GrumpyFish | woensdag 8 oktober 2014 @ 09:22 |
Dus op onderstaande gezichten herken jij niet de emotie die getoond wordt per gezicht? Jij kunt niet aan iemand zien of diegene blij is, of verdrietig? Alle onderstaande gezichten zijn voor jou emotieloos? ![]() | |
Molurus | woensdag 8 oktober 2014 @ 09:26 |
En zulke gezichten moeten iets onvermijdbaars hebben. Dus als je zelf verdrietig bent dan moet je, min of meer automatisch / onvrijwillig, zo'n gezicht trekken en dat van jezelf weten. Anders kun je alsnog niet weten met welke emoties in anderen dat correspondeert. | |
P8 | woensdag 8 oktober 2014 @ 09:28 |
![]() Linksonder is het gezicht van iemand die op het punt staat iemand te verkrachten ![]() | |
Molurus | woensdag 8 oktober 2014 @ 09:35 |
En hoe kun jij dat weten? Trek jij ook zo'n gezicht als je.... nvm. ![]() | |
P8 | woensdag 8 oktober 2014 @ 09:37 |
It takes one to know one ![]() | |
stbabylon | woensdag 8 oktober 2014 @ 09:52 |
Not this 'no religion is a religion' shit again ![]() | |
Syamsu | woensdag 8 oktober 2014 @ 13:25 |
....je kan toch gewoon meningen maken. Je kan toch gewoon als mening zeggen dat :-( droevig is. Dat is een redelijk oordeel. Waarbij redelijk oordelen een mengelmoes is van allerlei meningen die aan elkaar gerelateerd zijn. <knip> [ Bericht 11% gewijzigd door Molurus op 08-10-2014 13:31:06 ] | |
MrGuma | woensdag 8 oktober 2014 @ 15:54 |
Ik ben toch benieuwd wat er steeds bij Syams wordt weggehaald. | |
schrijfveer | donderdag 9 oktober 2014 @ 22:18 |
In onze beleving is het een waarneming, maar misschien is het in werkelijkheid slechts een klein stukje van een groter fenomeen. [ Bericht 1% gewijzigd door schrijfveer op 09-10-2014 22:48:31 ] | |
Tchock | vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:20 |
Ja, nogmaals, dat kun je nooit uitsluiten (omdat bewijzen dat iets niet bestaat sowieso onmogelijk is en je het hier ook nog over iets hebt dat je per definitie niet kunt waarnemen). Maar we weten hoe dingen werken, ook voor zover we die niet waarnemen. | |
likdoorn | maandag 13 oktober 2014 @ 19:23 |
Wat is atheisme dan wel, aub? Wat ik denk is ook onzichtbaar voor jou, wil dat dan zeggen dat ik niets denk? (Serieuze vraag) JIJ zegt dat gelovigen aannemen dat God bestaat. Dat vind ik nogal een understatement. Ik denk eerder dat gelovigen met zekerheid vertrouwen op Hem. Lijkt onwaarschijnlijk voor jou, maar dat maakt het niet minder waar. Om de Bijbel te quoten: God is geest, liefde en licht. Dan zouden ze de scheppers zijn. Als je er nu en dan wat mentale steun kunt uithalen, waarom dan niet je hele leven erop baseren? | |
#ANONIEM | maandag 13 oktober 2014 @ 19:25 |
Ik geloof er geen zak van. Je bent weer gewoon aan het trollen en zuigen. Best hoor, dat mag blijkbaar, maar ik ga je niet voeren. | |
likdoorn | maandag 13 oktober 2014 @ 19:29 |
Jigzoz, ik vroeg je enkel maar een simpele vraag te beantwoorden hoor. Wat is er opeens met jou? | |
#ANONIEM | maandag 13 oktober 2014 @ 19:32 |
Je bent hier nog nooit serieus geweest. | |
Cockwhale | maandag 13 oktober 2014 @ 19:36 |
Het grappig is dat we niet eens altijd specifiek dit soort uitdrukkingen maken bij deze emoties. Emoties worden herkent vanuit context, geluid, houding etc. | |
Molurus | maandag 13 oktober 2014 @ 19:37 |
Daar moet ook een stukje introspectie bij zitten. Anders kun je nooit weten welk uiterlijk gedrag hoort bij welke emotie. | |
erodome | maandag 13 oktober 2014 @ 19:39 |
Als je je meer in lichaamstaal verdiept kom je erachter dat er altijd uitdrukkingen zijn. Er is niet maar 1 uitdrukking voor een emotie, het zijn er een aantal die kunnen en het is er altijd 1, zelfs bij degene die heel bewust proberen het niet te doen. Geluid e.d. ondersteunen dat waardoor het duidelijker wordt, maar voor degene die erg goed observeert en weet hoe het zit met die subtiele lichaamstaal is dat niet echt heel nodig. | |
GrumpyFish | maandag 13 oktober 2014 @ 20:52 |
Gebruik je je mening dat :-( droevig is om in te schatten hoe iemand zich voelt? En is dat niet een poging om iemands emoties meetbaar te krijgen? Als je zegt dat redelijk oordelen een mengelmoes is van allerlei meningen die aan elkaar gerelateerd zijn. Wat zijn dan die "allerlei meningen"? Zijn dat alleen allerlei meningen van jezelf, of ook meningen van anderen? Is de mening dat :-( blijdschap is, net zo redelijk als dat :-( droevig is? | |
Syamsu | woensdag 15 oktober 2014 @ 18:27 |
...wat wordt bedoeld met dat, :-( droevig is, is dat de vrije wil de mondhoeken omlaag trekt, en dat de geest die de uitkomst van die keuze zo heeft bepaald, droevig is. Het wordt droevig slaat op de motivatie van de keuze, niet het resultaat van de keuze. Het gaat natuurlijk over de emotie, en niet over de richting van mondhoeken. Je kan inderdaad geen droefheid of geluk meten in de richting van mondhoeken. Droefheid en geluk zijn geen fysieke substanties die je kunt meten. Ja meningen van jezelf, en meningen van jezelf die je hebt overgenomen van anderen. In de praktijk werk je natuurlijke met een hele sloot aan voorgekauwde meningen, en dan kies je eigenlijk alleen 1 keer om het "redelijke" oordeel te volgen, en dan is het veelal kopieren van wat als redelijk oordeel geldt. Dan is het dus voor een groot gedeelte wel gedwongen, maar zit je de hele tijd te kiezen om redelijk te zijn. De informatie van de gezichtsuitdrukking wordt gebruikt om te kijken hoe een ander beslissingen maakt, en andere aspecten van keuzes die meetbaar zijn. Je moet wel enigszins de keuzes vinden, om een mening te maken over de motivatie van die keuzes. Maar het blijft gewoon een mening, dwz het antwoord wordt gekozen. Wellicht veranderd de manier waarop je een keuze maakt, al naar gelang welke gezichtsuitdrukking je ziet. Ik snap natuurlijk je punt dat je niet gedwongen kan worden naar de conclusie van droefheid, door de gezichtsuitdrukking, dat is per definitie onmogelijk, of betekenisloos. Maar je vraagt al veel te complexe zaken, ik weet niet alles. Je kan zien dat de fundamentele logica goed werkt, en dat dit de enige manier is waarop de logica goed kan werken. Het is niet mogelijk het concept van vrije wil functionerend te krijgen, zonder dat het bestaan van hetgene wat kiest een mening is. En je kan zien dat je op deze manier zinnige ideeen krijgt van hoe het precies zou werken. | |
Discombobulate | woensdag 15 oktober 2014 @ 18:39 |
Vraagje aan de gelovigen, ik ben zelf niet gelovig, maar vond dit wel een interessant perspectief. We must here make a clear distinction between belief and faith, because, in general practice, belief has come to mean a state of mind which is almost the opposite of faith. Belief, as I use the word here, is the insistence that the truth is what one would “lief” or wish it to be. The believer will open his mind to the truth on the condition that it fits in with his preconceived ideas and wishes. Faith, on the other hand, is an unreserved opening of the mind to the truth, whatever it may turn out to be. Faith has no preconceptions; it is a plunge into the unknown. Belief clings, but faith lets go. In this sense of the word, faith is the essential virtue of science, and likewise of any religion that is not self-deception. […] The present phase of human thought and history … almost compels us to face reality with open minds, and you can only know God through an open mind just as you can only see the sky through a clear window. You will not see the sky if you have covered the glass with blue paint. But “religious” people who resist the scraping of the paint from the glass, who regard the scientific attitude with fear and mistrust, and confuse faith with clinging to certain ideas, are curiously ignorant of laws of the spiritual life which they might find in their own traditional records. A careful study of comparative religion and spiritual philosophy reveals that abandonment of belief, of any clinging to a future life for one’s own, and of any attempt to escape from finitude and mortality, is a regular and normal stage in the way of the spirit. Indeed, this is actually such a “first principle” of the spiritual life that it should have been obvious from the beginning, and it seems, after all, surprising that learned theologians should adopt anything but a cooperative attitude towards the critical philosophy of science. - Alan Watts Naar mijn idee handelen de meeste van jullie in de vorm van 'belief', wat jullie geloof totaal onzinnig en irrationeel maakt. Hoe zien jullie 'faith' i.t.t. 'belief' zoals het citaat hierboven? | |
ATON | woensdag 15 oktober 2014 @ 19:27 |
![]() | |
ATON | woensdag 15 oktober 2014 @ 19:40 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme Graag gedaan. Dat is geen quote, dat één van de omschrijvingen. Wil je er nog wat ? Graag gedaan. Dan toch verschillende goden volgens Genesis 3:
een konijnenpoot zou voor sommigen ook helpen. | |
Syamsu | donderdag 16 oktober 2014 @ 00:24 |
Wetenschap heeft niet zoveel of niets met waarheid te maken. In de wetenschap zit je doorgaans alleen kopietjes van dingen te maken naar een wiskundig model. Waarheid wordt meer relevant binnen de wetenschap als je gaat kijken naar wat niet bestaat, maar mogelijk wel had kunnen bestaan. Omdat er veel meer mogelijkheden zijn dan wat gekozen is. Waarheid wordt meer relevant als je gaat kiezen wat je onderzoekt. Waarom kies je dat nou om te onderzoeken, dat stelt een waarheid. En technologie bevestigd vaak de waarde van de mens, vaak ook juist niet met bommen enzo. Die keuzes zeggen iets over de waarheid van het menselijke bestaan, en de waarheid over de wetenschap. Ik vindt het is onmogelijk om religieuse geloofwaardigheid te hebben, en niet met walging te staan tegenover de wetenschap in het algemeen sinds Darwin ongeveer. Het oordeel over de 20ste eeuw en to nu toe, moet toch in eerste instantie zijn, onmenselijk, waanzinnig, en geweldadig. Daarna kunnen de goede kanten ook wel aan bod komen. Vrijheid is dus wel echt, en hoe het in de 20ste eeuw ging, en nu nog gaat, had nooit mogen gebeuren. En precies waardoor het allemaal fout is gegaan is de wetenschap. Nog precieser evolutietheorie, natuurlijke selectie theorie. Wetenschappers hebben de regels overtreden door het doen laten lijken dat ze als feit kunnen weten wat een organisme leuj en niet leuk vindt. Je kan niet als feit stellen dat een organisme het leuk vindt om te leven, dat moet als mening worden gesteld. De wetenschap in zn algemeenheid is sinds Darwin vergeven met leugenaars die alles als feit stellen, en geen plaats laten voor meningen. En religie heeft stelselmatig de wetenschap terecht gewezen dat ze fout zitten met evolutietheorie, maar ze blijven liegen dat ze als feit weten wat het gevoelsleven van een organisme is. Creationisme is de basis van de wetenschap want daarin wordt feit en mening wel goed gescheiden. Het bestaan van God is een mening, en het bestaan van de aarde die God geschapen heeft een feit. En of de organismes leven leuk vinden is een mening, maar dat ze leven is een feit. | |
Mr.44 | donderdag 16 oktober 2014 @ 01:12 |
EN dat terwijl we net 1 van de minst bloedige eeuwen achter de rug hebben er zijn nog nooit relatief gezien zo weinig slachtoffers geclaimd door oorlog en genocide in de menselijke geschiedenis als in de vorige eeuw | |
Tchock | donderdag 16 oktober 2014 @ 01:31 |
Ik betwijfel of dat waar is. | |
Syamsu | donderdag 16 oktober 2014 @ 07:02 |
Dat is gewoon niet waar, iemand in de middeleeuwen had minder kans om door geweld om het leven te komen als iemand in de 20ste eeuw. En nu rekenen we geeneens met de dreiging van geweld, de dreiging met nucleaire wapens. | |
Semisane | donderdag 16 oktober 2014 @ 07:18 |
Wellicht is het goed om je eens te verdiepen in de evolutietheorie, want er klopt niks van wat je zegt. ![]() Er zijn hier gewoon twee mogelijkheden, je bent onwetend over de evolutietheorie, maar dan vraag ik me af waarom je er überhaupt een mening over zou willen hebben of je weet dat wat je zegt niet klopt...en dan ben je niks anders dan een leugenaar. De vraag is, welke van de twee ben je? Onwetend of een leugenaar. Overigens zijn je ideeën over de wetenschap net zo beroerd, maar goed laten we gewoon één onderwerp tegelijkertijd ontleden. ![]() | |
Molurus | donderdag 16 oktober 2014 @ 08:11 |
En dan graag in een topic waar dat thuishoort: F&L / Evolutie of scheppingverhaal? Want met atheïsme vs theïsme heeft een discussie over evolutie niet veel te maken. ![]() | |
Syamsu | donderdag 16 oktober 2014 @ 08:46 |
Jij weet toch ook dat natuurlijke selectie theorie alles met emotief taalgebruik beschrijft. Differentieel reproductie "succes". "Zelfzuchtige" genen. De "strijd" om te ooverleven.Het doen voorkomen alsof emoties gemeten kunnen worden, het doen voorkomen dat alles een feitelijke kwestie is, en geen plaats laten voor meningen, dat is atheisme practisch gezien. | |
Molurus | donderdag 16 oktober 2014 @ 08:51 |
Evolutie en atheïsme hebben helemaal niets met elkaar te maken. | |
Semisane | donderdag 16 oktober 2014 @ 09:02 |
Dat jij de omschrijvingen van de processen en mechanismes binnen de evolutietheorie interpreteert als emotioneel enkel omdat bepaalde woorden in een andere context ook een emotie kunnen omschrijven geeft aan dat je niet veel op hebt met begrijpend lezen en niet veel begrijpt van context. Daarbij maakt het ook duidelijk dat je waarschijnlijk vrij weinig wetenschappelijke artikelen hebt gelezen. Ga je nou echt verwachten dat ik daarop in ga? ![]() Verder heeft Molurus net aangegeven dat deze discussie ergens anders moeten voortzetten...laten we hem maar blij maken. ![]() Ps. Je hebt mijn vraag niet beantwoord, ben je onwetend met betrekking tot de evolutietheorie of is dit moedwillige onzin? ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Semisane op 16-10-2014 09:24:33 ] | |
Syamsu | donderdag 16 oktober 2014 @ 12:03 |
Het percentage evolutie wetenschappers die als feit stellen te weten wat de motivatie van organismes is, is ongeveer 100 procent. En het is niet dat ze een ander idee hebben van emotie, naast het selectie idee van emotie dat organismes in feite strijden om te overleven. | |
SpecialK | donderdag 16 oktober 2014 @ 12:09 |
Wat... | |
Semisane | donderdag 16 oktober 2014 @ 12:11 |
Wat een onzin. Als iets niet bepaald heel belangrijk is binnen de evolutietheorie is het wel de motivatie van organismen. Deze uitspraak is wederom een prachtig voorbeeld van hoe weinig je weet over het onderwerp. ![]() Dit wordt werkelijk een beetje zielig eigenlijk, want terwijl je je tijd verdoet om je fanatsieverhaal te maken over wat evolutietheorie moet voorstellen had je die tijd ook kunnen gebruiken om er wel iets over te leren....zonde eigenlijk. ![]()
![]() Laten we maar ophouden. Dit hoort, zoals Molurus al aangaf, niet thuis in dit topic en je hebt nu toch wel duidelijk gemaakt dat je over dit onderwerp niks zinnigs hebt te vermelden. | |
Discombobulate | donderdag 16 oktober 2014 @ 12:13 |
Dit is dus precies wat Alan Watts aanhaalt in z'n betoog die ik gepost heb en dit is ook precies wat jullie geloof compleet onzinnig maakt. Cursusje wetenschapsfilosofie is een must voor jou. ![]() | |
Syamsu | donderdag 16 oktober 2014 @ 12:54 |
Er zijn ook nul evolutionisten die gewoon eerlijk zijn. Het zijn allemaal van die vecht types die alleen zo argumenteren dat in het voordeel is van evolutie theorie. Het is toch duidelijk dat als je stelt dat organismes strijden om te overleven dat je het succes noemt, dat je dan over motivatie hebt. En evolutionisten hebben geen ander idee over emoties dan als het foute idee uit natuurlijke selectie theorie. Wat dit met atheisme te maken heeft is dat door alles als feit te stellen er geen ruimte meer is voor meningen over het bestaan van liefde, haat en God. | |
Discombobulate | donderdag 16 oktober 2014 @ 12:57 |
Een atheïst is niet per se altijd ook een materialist en een rationalist. ![]() *zucht* | |
xpompompomx | donderdag 16 oktober 2014 @ 13:10 |
Welke god en waarom die wel maar al die anderen niet? ![]() | |
Syamsu | donderdag 16 oktober 2014 @ 13:25 |
Dat is hetzelfde als iemand vraagt waarom iemand een schilderij mooi vindt. Bij een mening zijn meerdere conclusies valide. Bij feiten is maar 1 conclusie valide, en die conclusie is een uitputtend model van waar het feit over gaat. | |
#ANONIEM | donderdag 16 oktober 2014 @ 13:32 |
Je plakt wel heel leuk een rijtje woorden achter elkaar, maar je zegt er helemaal niks mee. En een antwoord op de gestelde vraag geef je al helemaal niet. | |
Semisane | donderdag 16 oktober 2014 @ 13:52 |
Onzinnige kul, maar als jij dit wilt denken dan wens ik je er veel succes mee. Wat ik niet zo goed begrijp is dat jij maar blijft volhouden dat atheïsten geen emoties toelaten, terwijl dit al meerdere malen wordt tegengesproken. Waarom is dat? Je houd namelijk enkel jezelf voor de gek met deze vrij inhoudsloze uitspraken. Ik vind het ook maar vrij lastig om er op in te gaan, je omschrijft zowel de evolutietheorie als het atheïsme in termen die er totaal niets mee te doen hebben. Wat precies hoop je hier mee te bereiken? Wellicht wil je er ook niks mee eigenlijk, je komt op me over dat je deze uitspraken enkel aan de lopende band herhaald omdat je je eigen visie bevestigd wilt zien of zo. Echt kennis op doen van de atheïsten hier wil je kennelijk niet. Nou ja ach, het is ook allemaal niet zo heel belangrijk. Het is zover duidelijk genoeg dat je weinig kennis hebt van zowel het atheïsme als de evolutietheorie. ![]() Mocht je over de evolutietheorie vragen hebben en werkelijk er iets van wilt weten, i.pv. je eigen nonsense te willen geloven, dan is er een evolutie vragen topic. Ik laat het hierbij, want er valt bar weinig te discussiëren zo. ![]() | |
Syamsu | donderdag 16 oktober 2014 @ 14:21 |
De vraag was, waarom niet een andere god, het antwoord is, dat het een subjectieve kwestie is, en dat je inderdaad ook in andere goden kunt geloven. Een mening is logisch valide als die gekozen is, dus niet gedwongen, en de mening moet gaan over iets dat een keuze maakt. Niet over iets dat is gekozen, daar zijn feiten op van toepassing. | |
Tchock | donderdag 16 oktober 2014 @ 14:33 |
Huh wat | |
Syamsu | donderdag 16 oktober 2014 @ 14:42 |
Kijk je kan 2 kanten op, je kiest er 1. Dan is het een feit wat je hebt gekozen, en een mening wat de emotie is dat die keuze zo deed uitkomen. | |
Tchock | donderdag 16 oktober 2014 @ 15:41 |
Dat iets gekozen is kan zowel een feit als een mening zijn. En daarbij snap ik totaal niet hoe dat relevant is voor de vraag die je gesteld werd. | |
Syamsu | donderdag 16 oktober 2014 @ 16:47 |
Het is altijd een feitelijke kwestie wat er is gekozen, en altijd een mening wat het is dat die keuze zo deed uitkomen. Met feiten leg je een oorzaak en gevolg relatie tussen het ding wat je bewijst, en het feit dat het gevolg is van die oorzaak. Je kijkt naar de sterren, en je noteert de positie van de sterren in een schrift. De positie van die sterren, dat zijn feiten, en die worden veroorzaakt door de sterren zelf, het is een incompleet model van die sterren. Bij een feit heb je dus altijd een 1 op 1 kopietje, en is er ook altijd maar 1 enkel antwoord logisch valide. Bewijs is niet van toepassing op wat kiest, omdat bewijs alleen werkt op basis van dwang. Bewijs dwingt naar een conclusie. Wat kiest is vrij, dus de dwang van bewijs kan daar niet van toepassing zijn. Daarom hebben we ook meningen. Met een mening kies je de conclusie, en het gaat over wat het is dat een keuze maakt. Een mening is geen kopietje, het woord liefde is geen kopietje van liefde, en het woord God is geen kopietje van God. In het heelal is er ook vrijheid, het kan verschillende kanten op. En de vraag wat het is dat die keuzes zo doet uitkomen, kan dus alleen worden beantwoord met een mening. En van daaruit onstaat meestal geloof in God, en goden. Expressie van emotie met vrije wil, over wie het heelal zo gekozen heeft, daar komen mensen meestal tot de conclusie dat God het heelal heeft gecreeerd. Maar wat atheisten, evolutie-wetenschappers, dus eigenlijk doen, is zeggen dat een mening hebben fout is. Dat alleen feiten goed zijn, en meningen fout zijn. Daarom vragen ze altijd bewijs voor het bestaan van God, en zeggen ze dat ze liefde en haat kunnen meten als zijnde electrochemische processen in het brein. Ze zeggen als feit te weten dat organismes strijden om te overleven, en dat ze succes hebben, en dat ze zelfzuchtig zijn enzovoort. Ze maken dus van alles een feitelijke kwestie, en sluiten meningen compleet uit. | |
Molurus | donderdag 16 oktober 2014 @ 17:05 |
Atheisten zijn geen evolutie-wetenschappers, en evolutie-wetenschappers zijn geen atheisten. Bedenk nou even waar je het over wilt hebben, maar als dat evolutie is dan hoort het nadrukkelijk niet thuis in dit topic. | |
Mystikvm | donderdag 16 oktober 2014 @ 17:56 |
Ah, Syamsu heeft gewoon moeite met het concept van determinisme. Er heel hard tegen schoppen maakt het niet minder waarschijnlijk. | |
Mystikvm | donderdag 16 oktober 2014 @ 17:57 |
Ik heb afgelopen weekend trouwens de film The Unbelievers gezien. Keurige film die weer een hoop dogma's van het geloof onderuit haalt. | |
#ANONIEM | donderdag 16 oktober 2014 @ 18:00 |
Hé, die staat op Netflix. Binnenkort maar eens kijken. Klinkt wel aardig, als ik er zo eens wat over lees. | |
Molurus | donderdag 16 oktober 2014 @ 18:48 |
Wat mij een beetje stoorde aan deze film is dat Krauss en Dawkins zich daarin profileren als datgene waar ze tegen ageren: een stel profeten. Verder was het wel vermakelijk, maar inhoudelijk niet erg interessant wat mij betreft. Krauss en Dawkins on tour, zeg maar. ![]() | |
Mystikvm | donderdag 16 oktober 2014 @ 21:50 |
Ik snap wel waarom ze dat doen. In een maatschappij waarin niet geloven in God wordt weggehoond is het bijna noodzakelijk om een harde koers te varen om dit soort bijgeloof aan de kaak te stellen. Kritisch denken mag best gepromoot worden. Veel geloofsovertuigingen worden er van jongs af aan ingestampt. Niet iedereen kan die indoctrinatie zelf van zich af schudden. | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 13:09 |
Correct. Die stelling is fundamenteel onbewijsbaar. Net als alle stellingen van de vorm 'X bestaat niet'. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 22 oktober 2014 @ 13:41 |
Sjoemie heeft, net als veel christenen, een heel raar beeld van wat het inhoudt om atheïst te zijn. | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 13:47 |
"Immorele moordlustige communistische godenhaters" is ongeveer het beeld dat Sjoemie daarvan heeft, zo lijkt het. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 22 oktober 2014 @ 13:49 |
Ja, dat is een beeld dat bij veel christenen leeft. En het getuigt van een absoluut gebrek aan empathie, aangezien die mensen kennelijk niet in staat zijn om in te zien dat anderen hun ideeën net zo oprecht koesteren als zijzelf. | |
sjoemie1985 | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:21 |
Ik zie gewoon meer dat atheïsten een totaal verkeerd beeld hebben van God en de Bijbel. En dat met name bij de athïsten hier op het forum, want zo anti als dat ik ze hier tegen kom ben ik ze in het dagelijks leven nog niet tegen gekomen. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:22 |
Dat we niet hetzelfde beeld van God en de Bijbel hebben als jij, betekent niet dat ons beeld van God en de Bijbel onjuist is. Het feit dat jij atheïsten dingen aanwrijft die nergens op slaan, betekent wel dat jouw beeld van atheïsten onjuist is. | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:27 |
Zoals je zelf al aangaf: atheïsten geloven niet in goden. Dus hebben ze ook geen negatief beeld van die goden. De Bijbel valt wel het 1 en ander op aan te merken. Leviticus zou ik nou niet bepaald een moreel werk noemen. Of wat te denken van Job? http://videosift.com/video/The-Book-of-Job-South-Park-ed Maar zoals gezegd: atheïsten geven god daar niet te schuld van, want die geloven helemaal niet dat die god bestaat. Zij houden Christenen verantwoordelijk voor dit soort verwerpelijke ideeën. | |
sjoemie1985 | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:28 |
En aan de andere kant door het geen dat jij over christenen zegt en of bijbelse gegevens verdraaid betekent dat jij een verkeerd beeld van christenen hebt. Want als jij beweert dat Jezus het zelfde is als satan terwijl dat nergens in de bijbel staat en je het ook nergens uit kunt opmaken dan heb je een verkeerd beeld. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:30 |
Nee, dat bleek uit die droom van die TS. Jij zei dat die droom voorspellend was, ik wees erop dat dat zou betekenen dat Jezus slecht is. Overigens acht ik de kans groot dat ik meer weet van het christendom dan jij, en dat is niet omdat ik zo'n geweldige kenner van het christendom ben. | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:30 |
Heb ik ergens gezegd dat Jezus hetzelfde is als Satan? Voor jouw informatie: ik geloof evenmin in Satan. Probeer het verschil te zien tussen feitelijke goden / duivels en geloofsovertuigingen daarover. Ik besef dat die voor jou hetzelfde zijn, maar voor atheïsten zijn dat echt verschillende dingen. | |
Semisane | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:31 |
Maar in gaan op de (terechte) opmerking van Ser_Ciappelletto, dat jij een totaal verkeerd beeld hebt van atheïsten, ga je verder niet? ![]() | |
Semisane | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:32 |
Ik betwijfel zelfs of jezus wel heeft bestaan (zeker zoals hij is beschreven in de bijbel. ![]() | |
sjoemie1985 | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:34 |
Als christen gaat het er eerst om dat je een volgeling van Jezus bent en Hem kent, en wat hij ook voor de leden van dit forum heeft gedaan. nee, dat had ik ook tegen ser_ciappelleto | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:35 |
Het zou mij echt niet verbazen als de Bijbelse Jezus gebaseerd is op een historisch persoon. Maar dan was het wel iemand die in zijn eigen tijd geen noemenswaardige invloed had, en die in de verste verte niet lijkt op de mythe Jezus zoals die wordt neergezet in de Bijbel. | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:36 |
Ok. ![]() | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:38 |
Wat betekent dit nou weer? ![]() | |
ems. | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:41 |
Jezus moet op z'n knieen gaan en mijn voeten kussen voor wat ik allemaal voor deze wereld heb betekend. Zijn eigen CV is een stuk minder indrukwekkend. Beetje dom doodgaan aan een kruis. Zo kan ik het ook ![]() | |
sjoemie1985 | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:46 |
![]() | |
ems. | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:47 |
Ga je mij ook aanbidden na mijn dood? | |
Semisane | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:48 |
Tja, het kan ook gewoon een aantal verhalen zijn over verschillende personen uit die tijd verzameld onder één noemer. Dat lijkt me zelfs iets waarschijnlijker, ook al zou er een Jesuz van Nazareth hebben bestaan. En ja uiteraard zijn de mythes gewoon dikdoenerij en hebben weinig met een werkelijkheid te maken. ![]() | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 14:48 |
Dat sterven aan het kruis voor onze zonden is vooral een briljant stukje cognitieve dissonantie van Paulus. Want het slaat eigenlijk nergens op, een profeet - de zoon van god, die zomaar aan een kruis gespijkerd blijkt te kunnen worden. En natuurlijk is het hele idee van sterven voor onze zonden helemaal absurd. (En moreel verwerpelijk.) | |
sjoemie1985 | woensdag 22 oktober 2014 @ 15:20 |
het kan dan misschien wel absurd zijn, maar het is voor menig christen wel waarheid, en dat is 1 ding dat zeker is. | |
ems. | woensdag 22 oktober 2014 @ 15:42 |
Ik nagel ook altijd mensen aan kruizen om ze dan vervolgens tot in de eeuwigheid te bedanken voor hun offer dat totaal geen invloed op niemand heeft gehad. | |
sjoemie1985 | woensdag 22 oktober 2014 @ 16:00 |
Dan zul je eerst moeten gaan geloven dan zul je dat wel gaan begrijpen. | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 16:03 |
Dat noemen ze ook wel 'special pleading'. ![]() | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 16:05 |
Niemand hier betwist dat er veel Christenen zijn. Trouwens ook veel Hindoes, voor wie het bestaan van een god met een olifantenhoofd waarheid is. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 22 oktober 2014 @ 18:00 |
Waarheden zijn niet subjectief. Dan zouden het geen waarheden zijn. | |
#ANONIEM | woensdag 22 oktober 2014 @ 19:21 |
Ik vind toch dat je wel erg principieel omgaat met waar of niet waar. Er mag toch wel enige redelijkheid achter een gedachte zitten voordat je die als 'misschien wel waar' benoemt. Om maar weer eens met de smurfen die op de maan bizarre hobby's hebben te komen: je kunt rustig zeggen dat dat onzin is, terwijl inderdaad de filosofie zegt dat je dat niet per definitie kunt uitsluiten. Maar als je niet meer buiten die filosofie kunt denken, dan maak je ook geen onderscheid meer tussen 'zou misschien wel kunnen' en 'totaal ongeloofwaardig'. | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 20:28 |
Niet geloven in een god, en zeggen dat er geen god bestaat zijn twee verschillende dingen. Het atheïstische standpunt is in de breedste zin dit: "ik verwerp de godshypothese bij gebrek aan bewijzen en argumenten". En dat is dus niet noodzakelijk de claim (te weten) dat er geen god is. Wie een hypothese aandraagt mag die zelf toetsen, zeker. Dat sowieso. ![]() | |
Molurus | woensdag 22 oktober 2014 @ 20:29 |
Atheïsme en agnosticisme zijn dan ook volledig compatibel. De meeste atheïsten zijn beide. | |
BerjanII | woensdag 22 oktober 2014 @ 20:51 |
Veel atheïsten zijn ex christenen, die zullen wel goed nagedacht hebben over hun godsdienst, ik wel in elk geval. Het enige wat christenen doen is al het goede aan hun god toewijzen en het slechte aan satan of de mens. Onzichtbare wezens zijn algoed en superlief, omdat ze nooit iets (fout) doen, en als ze wel foute dingen schijnen te doen (lees het OT maar eens objectief) dan zijn er gelovige kerkvaders die teveel tijd hadden en een theorie bedacht hebben om het onzichtbare wezen het toch goed te laten doen. Het zou goed zijn als alle monotheistische godsbeelden voorgoed uit ons collectief geheugen verwijderd zouden worden. Dan krijg je veel minder "wij tegen zij" "goed tegen slecht" "hemel tegen hel" ideeen dan er nu zijn. En leven mensen meer in vrijheid dan wij ons kunnen voorstellen. Misschien zelfs wel meer in vrijheid dan wij aankunnen.... Daarvoor moet je kijken naar de Antieke Wereld waar Paulus het vandaan heeft. Dit komt heus niet hocus pocus uit de lucht vallen, en ook bij de joden vind je dit nergens terug. Als je weet dat de oorspronkelijke Paulus in Tarsus geboren is dan weet je genoeg, hopelijk ![]() Dus hij is gebaseerd op iemand met de naam Jezus? Voor de rest klopt er niks van wat er in de Bijbel staat? Klopt! Hij is dan ook een mythe. De naam Jezus komt overeen met de naam Jozua, daar zijn de geschriften dan ook op gebaseerd. En wat heeft hij precies gedaan dan? Sterven voor de zonden der mensheid, omdat jouw god bloedvergieten nodig had om mensen te vergeven? Misschien wordt het tijd deze oorlogs/stamgod in te ruilen voor een betere "god" of levensfilosofie? Hij stelt eisen aan zijn eigen schepselen die ze niet kunnen beantwoorden, en vervolgens vergeeft hij ze pas na bloedvergieten in plaats van zijn eisen te versoepelen? En daar zijn mensen dan nog dankbaar voor ook? | |
sjoemie1985 | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:29 |
Maar moet je iets of iemand echt gezien hebben voor dat je kunt geloven dat het bestaat of bestaan, of gebeurt is? | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:34 |
Nee. Maar je moet het wel zintuiglijk waargenomen hebben, eventueel met een hulpmiddel. En die waarneming moet verifieerbaar en herhaalbaar zijn. Voldoet God daaraan? Nee. ![]() | |
Molurus | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:34 |
Nee. Maar dat wil niet zeggen dat alles wat mensen bedenken en dat niet is waargenomen even plausibel is. Een deel daarvan is zeer plausibel, een deel daarvan is volstrekt ongeloofwaardig en een deel zit daar tussenin. Het hangt af van de aard van de claims en de argumenten die daarvoor worden aangedragen. | |
sjoemie1985 | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:35 |
De bijbel is anders best verifieerbaar ![]() en wat versta je onder herhaalbaar? Want volgens mij is de oerknal enzo niet te herhalen en ook niet verifieerbaar. ![]() | |
Molurus | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:36 |
Claims zoals maagdelijke bevalling, opstaan uit de dood en het idee dat de aarde slechts een paar duizend jaar oud zou zijn kunnen niet alleen niet geverifieerd worden, ze zijn volstrekt ongeloofwaardig in het licht van de huidige wetenschappelijke kennis. Het beste wat je kunt doen is dat soort claims niet letterlijk uitleggen. | |
Molurus | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:38 |
Niet herhaalbaar, maar wel heel goed verifieerbaar: http://www.talkorigins.org/faqs/astronomy/bigbang.html#evidence Enjoy. ![]() | |
sjoemie1985 | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:40 |
heb je ook iets in het nederlands, want zo technisch engels versta ik niet of kan ik niet echt lezen. | |
Molurus | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:43 |
Ik zal eens zoeken, kom ik op terug! ![]() | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:44 |
Dat ligt eraan. Kun je verifiëren dat de Bijbel bestaat? Ja, zonder veel moeite. Kun je verifiëren dat de Bijbel waar is? Nee, noch in theorie, noch in praktijk. In theorie is het onmogelijk omdat je nooit met 100% zekerheid kunt zeggen dat je geen bewijs zult vinden dat tegen de Bijbel ingaat. In praktijk is het onmogelijk omdat er al veel bewijs is gevonden dat tegen de Bijbel ingaat. Dat je de waarneming 1000x kan doen en dat die niet (of nauwelijks) verandert. Wij kunnen de oerknal indirect waarnemen (achtergrondstraling etc.). We kunnen die waarneming zo vaak herhalen als we willen en die waarneming blijft hetzelfde binnen een marge van zekerheid. We kunnen die waarneming ook met verifiëren met wetten en theorieën. Ergo, waarnemingen van de oerknal voldoen aan alle voorwaarden voor goede wetenschap. Waarnemingen van God, daarentegen, zijn niet te herhalen - tenminste niet zonder een volledige andere uitkomst te krijgen. Daarnaast kunnen we die waarneming niet met enige wet of theorie verifiëren. Ergo, waarnemingen van God voldoen niet aan de voorwaarden voor goede wetenschap. | |
sjoemie1985 | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:44 |
ik weet niet hoe goed jouw engels is, maar kun jij wel lezen wat er staat of bedoeld wordt? | |
Molurus | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:46 |
Mijn Engels is nagenoeg even goed als mijn Nederlands. Soms vergeet ik wel eens dat dat niet voor iedereen geldt. | |
sjoemie1985 | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:50 |
mijn engels is best aardig, maar als het over van die wetenschappelijk dingen enzo gaat dan smijten ze vaak met van die dure woorden enzo. | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:55 |
Dat is in het Nederlands niet anders. Ik zou zeggen: zoek die woorden gewoon op op Wikipedia of zo. Dan leer je wat nieuwe woorden, je leert wat meer over evolutie/wetenschap en je hoeft niet steeds om een Nederlandstalige bron te vragen. | |
Molurus | donderdag 23 oktober 2014 @ 13:59 |
Ik kan zo gauw geen echt goede samenvatting in Nederlands vinden, wie er 1 weet: ik hou me aanbevolen. Intussen zal ik proberen de belangrijkste argumenten samen te vatten: Het heelal dijt (versneld) uit Dit weten we doordat het licht dat wij zien van verre sterrenstelsels een andere golflengte heeft, die direct samenhangt met de afstand. Het is vergelijkbaar met hoe bijvoorbeeld het geluid van een trein verandert als die voorbij rijdt: als de trein naar je toe komt klinkt het geluid hoger, beweegt de trein van je af dan klinkt het geluid lager. In het geval van verre sterrenstelsels klinken ze 'lager' dan sterrenstelsels die dichterbij zijn, dat wil zeggen: het licht is verschoven naar een grotere golflengte. Dat wijst erop dat hoe verder een sterrenstelsel van ons af staat, hoe sneller hij van ons vandaan beweegt. Kosmische achtergrondstraling De achtergrondstraling die we waarnemen ziet er in alle richtingen hetzelfde uit, en is direct afkomstig van wat ze noemen 'the last scattering surface': het laatste moment dat de dichtheid van materie in het universum zo groot was dat licht niet vrij kon bewegen. De modellen die men daar nu van heeft duiden erop dat dat moment vrij kort na de oerknal moet zijn geweest: 300.000 jaar. De verhoudingen van elementen In eerste instantie waren er alleen waterstof en helium aanwezig in het universum, de twee lichtste elementen. Zwaardere elementen worden gevormd door kernfusie in sterren. De verhoudingen tussen de aanwezigheid van de diverse zwaardere elementen geeft veel informatie over hoe lang sterren al bezig zijn met het omzetten van waterstof en helium in zwaardere elementen. En de gegevens die we daar nu van hebben zijn perfect consistent met het oerknalmodel. Uiteraard is dit een zeer magere / korte samenvatting. Mocht je er vragen over hebben dan hoor ik dat graag. | |
sjoemie1985 | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:22 |
1 ding van de evolutie theorie of oerknal theorie is sowieso ook niet te herhalen of te achterhalen hoe het is gegaan en dat is het ontstaan/ creëren van leven. | |
Molurus | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:25 |
Hoe de oerknal is ontstaan en hoe het eerste leven is ontstaan zijn dan ook twee dingen die de wetenschap op dit moment nog niet kan verklaren. ![]() Ten aanzien van het eerste leven zijn er wel een aantal plausibele ideeën, maar die zijn buitengewoon lastig te verifiëren. Ten aanzien van het ontstaan van de oerknal, dat is echt een volslagen raadsel. We weten het niet. Wat we overigens wel vrij zeker weten is dat er zo'n 10 miljard jaar heeft gezeten tussen die twee gebeurtenissen. Dat lijkt me heel moeilijk te rijmen met een letterlijke uitleg van de Bijbel. [ Bericht 8% gewijzigd door Molurus op 23-10-2014 14:31:55 ] | |
sjoemie1985 | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:34 |
zo is het ook met bepaalde dingen in de bijbel die God heeft gedaan, wij weten niet waarom. Die dingen vonden plaats in een andere tijd en cultuur. Sommige dingen kun je wel weten want dat staat gewoon in de bijbel. zoals de zondvloed, er staat namelijk dat God zag dat de aarde slecht en verdorven was en daarom de gehele mensheid wou vernietigen maar toch liet hij noach en zijn gezin en schoon dochters in leven. Om een nieuwe start te maken. Als jij nou iets zou maken maar na lange tijd blijkt het toch niet goed uit te pakken dan zou jij toch ook op nieuw begin eventueel met iets wat nog wel goed is van het geen je maakte? | |
Mystikvm | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:36 |
Maar is dat nou een metafoor, of geloof je dat God echt de wereld onder water heeft gezet? | |
Molurus | donderdag 23 oktober 2014 @ 14:38 |
Wat is in dit geval nu precies de waarneming? De Bijbel, of de gebeurtenissen die daarin beschreven worden? Voor ons is dat, lijkt me, de Bijbel zelf. Dus is het (het bestaan van) de Bijbel zelf die in eerste instantie om een verklaring vraagt. En dan zijn er in hoofdlijnen twee populaire verklaringen: - het boek is (geinspireerd door) het woord van god, de gebeurtenissen die daarin worden beschreven hebben echt plaatsgevonden. - het boek is geschreven door mensen, en is een afspiegeling van de toenmalige stand van wetenschap en filosofie. In mijn ogen is de tweede uitleg duidelijk minder problematisch dan de eerste. Dat is precies hoe de wetenschap werkt. Steeds maar weer opnieuw testen en verifiëren, proberen er gaten in te schieten, en als dat lukt de ideeën bijstellen. Dat soort zelfcontrole en zelfcorrectie zie je in de diverse religies nauwelijks, ook in het Christendom niet. [ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 23-10-2014 14:49:06 ] | |
Ser_Ciappelletto | donderdag 23 oktober 2014 @ 15:54 |
Ten eerste: het ontstaan van het leven is noch onderdeel van de evolutietheorie, noch van de oerknaltheorie. Ten tweede: dat we het nu nog niet weten, betekent niet dat het niet waar is. Het betekent zeker niet dat het alternatief waar is. | |
Halcon | zondag 26 oktober 2014 @ 18:55 |
Het is nu een hyperbool. Destijds vanuit het oogpunt van de schrijver wellicht niet. Die wist vermoedelijk niet beter dan dat dat stukje Aarde "de wereld" was. Het is dat hij geen hele grote schuiver had, want dan had hij het water zo van de Aarde afgeschoven. ![]() | |
Papabeer202 | maandag 27 oktober 2014 @ 15:34 |
heeft niemand jou ooit vertelt dat alle wetenschap gebaseerd is op aannames? | |
#ANONIEM | maandag 27 oktober 2014 @ 18:52 |
Nee. Zelfs niet bij wetenschapsfilosofie. | |
ems. | maandag 27 oktober 2014 @ 18:53 |
Zoals dat als ik koffiezet dat ik aanneem dat er dan koffie uit het apparaat komt? True. | |
#ANONIEM | maandag 27 oktober 2014 @ 18:53 |
Dat mag je wel aannemen ja... | |
ems. | maandag 27 oktober 2014 @ 18:54 |
Je hebt helemaal gelijk. Ik ga direct iedereen behalve mijn vrienden en familie uitmoorden want het gaat duidelijk niet de goede kant op met de wereld en massale genocide is daar vanzelfsprekend de beste oplossing voor. God komt een beetje over als een doorsnee jihadist. | |
#ANONIEM | maandag 27 oktober 2014 @ 18:55 |
Ik neem aan dat je als schepper dan ook je eigen ontwerpplannen nog eens aan een grondige evaluatie onderwerpt. | |
ems. | maandag 27 oktober 2014 @ 18:57 |
Tuurlijk niet, het is de schuld van de mensen, niet van mij. | |
#ANONIEM | maandag 27 oktober 2014 @ 18:58 |
Blij dat God geen elektronicafabrikant is. "Het is de schuld van de koelkast! Niet van mij!" | |
BerjanII | maandag 27 oktober 2014 @ 21:15 |
En dan is het waar? En een paar versjes later had God er spijt van dat hij de Aarde overspoeld met water had, "want de mens is toch maar slecht en niet in staat tot enig goeds". Die zondvloedmythen zijn er overigens in alle culturen. Maar die van de Bijbel is waar zeker, want het staat in de bijbel? Nee, ik zou het opgeven, een dikke scheet laten en aan mijn pik gaan trekken. | |
SpecialK | maandag 27 oktober 2014 @ 21:31 |
https://www.google.nl/search?q=Berjan+bestaat+niet (bijna 4500 hits!) Teach the controversy! Open je ogen, mensen! | |
Halcon | maandag 27 oktober 2014 @ 21:45 |
Mwah. Jij maakt toch ook weleens iets waar je later niet meer naar omkijkt? ![]() | |
Mr.44 | maandag 27 oktober 2014 @ 21:46 |
Alleen is er geen enkel spoor te vinden van een globale zondvloed en zou niets zo'n zondvloed kunnen overleven (inclusief Noach) en waarom red God die ene man die bijna meteen dronken wordt na de zondvloed | |
Halcon | maandag 27 oktober 2014 @ 21:47 |
Je hebt om de hele aarde onder te laten lopen gigantisch veel water nodig. Om de Cauberg om te laten lopen heb je al meer nodig dan alle poolkappen. | |
Morrigan | maandag 27 oktober 2014 @ 23:31 |
In de bijbel stond dat de overstroming kwam door de regen. Dat water moet toch ook ergens vandaan komen. ![]() | |
Halcon | dinsdag 28 oktober 2014 @ 06:49 |
Ja, precies. Het lijkt me vrij sterk dat er zoveel regen kan vallen dat de hele Aarde blank komt te staan. Je hebt het dan over een oceaan bovenop een oceaan zeg maar. Het eventueel vaststellen dat de Ark van Noach heeft bestaan, doet daar niets aan af. Dat argument wordt weleens gebruikt, maar al stelt iemand dat vast, dan zegt dat nog niet dat de hele wereld heeft blank gestaan. | |
Molurus | dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:16 |
Ik vermoed dat het verhaal van de zondvloed, dat zover ik weet veel ouder is dan de Bijbel, gebaseerd is op een werkelijke tsunami of overstroming, maar dat dat is gebeurd in een tijd dat de wereld nog veel groter was dan hij nu is. Daarmee bedoel ik: een wereld waarin het al bijzonder was om nieuws te krijgen van iets dat 1000 km verderop was gebeurd. En dan lijkt het al snel alsof 'de hele wereld' overstroomd is. | |
Mystikvm | dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:18 |
Natuurlijk zijn de verhalen in de Bijbel een overtrokken weergave van de werkelijkheid, of puur metaforisch. Het gaat er om dat er mensen zijn die werkelijk geloven dat God de hele aarde verzopen heeft. | |
laforest | dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:47 |
En omdat het in de Bijbel staat is het zo? | |
laforest | dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:48 |
Ja, aannames met betrekking tot de wetten der natuur, waarin wetenschappelijk onderzoek ondernomen wordt. | |
laforest | dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:50 |
Ik denk dat de gelovigen hier maar eens Clifford's 'Ethics of Belief' zouden moeten lezen. ![]() Hier een Nederlandse versie, ik heb alleen het orgineel gelezen. http://www.verbodengeschriften.nl/html/deethiekvanhetgeloven.html Conclusie van Clifford:
| |
Molurus | dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:54 |
Er kunnen natuurlijk wel andere gronden zijn dan de vraag of een veronderstelling juist is. Zo is het denkbaar dat religie een positieve invloed heeft op mensen, geheel onafhankelijk van de vraag of geloofsovertuigingen correct zijn. | |
laforest | dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:58 |
Lees het hele stuk eens, dat praat makkelijker, aangezien de conclusie in context genomen moet worden (ik plaatste de conclusie omdat velen te lui zijn om te lezen ![]() | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 09:31 |
Ja voor mij is de bijbel 1 en al waarheid. Als dat niet zo zou zijn, zou het betekenen dat je aan God's woord en zijn macht twijfelt. Want de bijbel is God's woord. | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 09:39 |
En hoe beargumenteer je dat het God's woord is en een integraal verslag van zijn woorden? | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 09:54 |
Het is niet God's woord. De Bijbel is meerdere malen, in verschillende talen, vertaald en niet altijd heel precies. Daarbij ook nog even vermelden dat vele religieuze autoriteiten hebben aangegeven dat de numinous, mystical ervaring, zoals een profeet dat beleefd, onuitsprekelijk is en daarom nooit precies 1 op 1 kan worden naverteld. Laatste punt is dat een engel de Bijbel heeft geciteerd, niet God, het is niet God's woord, maar dat van een boodschapper, Gabriël. Het Nieuwe Testament is gewoon een verzameliong van verhalen die van mond op mond zijn doorgegeven ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door laforest op 29-10-2014 10:00:07 ] | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 09:59 |
ja de boodschapper van God, dus wel degelijk God's woord ![]() | |
SpecialK | woensdag 29 oktober 2014 @ 09:59 |
God kan niet liegen want dan is hij minder machtig? ERROR ERROR. | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:01 |
daarom staan er zeker ook BRIEVEN van johannes in en van paulus enzo is allemaal mond op mond zeker ? | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:02 |
![]() Gods woorden zijn onuitsprekelijk (ineffable). Niemand, dus ook een profeet, kan het woord van God aan ons vertellen, alleen maar een reconstructie daarvan. ![]() Fool ![]() | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:03 |
Ja, en God had ook een post-it achtergelaten met een paar agenda punten? ![]() | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:04 |
Hoe weet jij dat de boodschapper van God daadwerkelijk met God gesproken heeft en zijn woorden juist en volledig op papier heeft gezet? | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:06 |
Als God werkelijk bestaat, dan kan jij, noch welke mens ook, daarvan extacte weet van hebben, aangezien God transcedent is en jij daar geen toegang tot hebt. Blijf het vooral geloven, vooral je verstand niet gebruiken. ![]() | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:06 |
als iemand jouw iets verteld namens een ander hoe weet jij dan dat het echt waar is dat het van die gene komt? | |
SpecialK | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:07 |
Dat weet je niet. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:07 |
Ja, inderdaad. Daarnaast is het ook nog zo dat er geen bewijs is dat een Engel überhaupt iets aan een mens verteld heeft. Niemand was erbij, geen bewijs. ![]() | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:07 |
Wie zegt dat die ene überhaupt de ander iets heeft gezegd, ook weer omdat nog een ander dat heeft beweerd? | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:08 |
Ik vertel jouw nu dat ik onlangs met een engel heb gesproken en die vertelde mij dat die andere engel gelogen heeft, het was niet God's woord. ![]() | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:09 |
denk eerder dat een demon jouw dat dan verteld heeft, want die willen graag mensen van God weg houden ![]() | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:10 |
In beginsel niet. Dat kun je redelijkerwijs aannemen als diegene dat bijvoorbeeld bevestigt, er een opname is van dat gesprek, etc. Genoeg mogelijkheden om het redelijkerwijs aan te kunnen nemen, dus pik er maar eentje uit. Neem als voorbeeld Wilders met zijn vraag "meer of minder Marokkanen?". Er zijn opnamen van, hij heeft bevestigd dat hij dat heeft gevraagd en dus weten we dat hij het heeft gezegd. [ Bericht 8% gewijzigd door Halcon op 29-10-2014 10:15:17 ] | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:16 |
![]() Dus als persoon A het zegt dan is het waarheid, maar als persoon B het zegt, dan is het een leugen. Zie je niet hoe idioot jouw eigen houding is? Okay, laten we het zo doen, kom eens met een bewijs waar uit blijkt dat de Bijbel echt het woord van God is, dat kun je niet. Alle theologen die dat serieus aan de universteit of in het Vaticaan bestuderen weten dit ook, kijk maar naar Reginald Foster bijvoorbeeld. Alleen een simpele ziel houdt stug aan onzin vast. | |
SpecialK | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:17 |
Hoe weet jij dat de bijbel niet opgesteld is door demonen om de oorlogszuchtige plaaggeest Yahweh naar voren te duwen als god? Misschien zit de echte goedaardige god af te wachten totdat mensen het eindelijk door gaan krijgen en zijn kant kiezen? | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:17 |
Haal jij dan even een recorder op uit de jaren dat keizer nero leefde om al zijn uitspraken na te luisteren, of een gesprek van darwin over zijn conclusies, want wie weet zijn zijn papieren wel allemaal vervalst en alles wat hij heeft doorverteld wel weer verdraaid door is gegeven aan andere professors etc. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:19 |
Quoten kun je ook al niet. ![]() Er waren mensen bij toen Nero iets zei, niemand was bij de profeten. Je bent echt simpel. Iemand van het Vaticaan, weet er meer van vergeleken met sjoemie1985. | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:20 |
Het gaat nu om de woorden van God, niet over keizer Nero of Darwin. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:22 |
En Darwin schreef zijn eigen boeken, de almachtige God kan zelf nog geen boek schrijven. | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:22 |
Door de zonde kon bijna niemand met God spreken alleen enkelen zoals mozes en ook de hoge pristers konden met God spreken in de tempel of enkele andere heilige plekken. Dat had gewoon met de heiligheid van God te maken. Dus mozes gaf door aan het volk wat God heeft gezegd. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:23 |
Of Father George Coyne van het Vaticaan. Mensen met verstand. ![]() | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:23 |
Ja. Er wordt niet geclaimd dat die teksten afkomstig zijn van een alwetend wezen. Dat God geen boek kan schrijven, weet je ook niet natuurlijk. ![]() | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:24 |
![]() | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:24 |
En hoe weet je dat Mozes inderdaad met God heeft gesproken en een correct verslag heeft gegeven van zijn woorden? | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:25 |
Waarom zou hij een mens überhaupt iets zeggen? Wij spreken toch ook niet met een mier of een virus. Wij zijn voor God niet interessant, dat is een illusie van mensen. | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:25 |
als het hem al niks zou interesseren zou hij de mens in eerste instantie al niet hebben gemaakt. | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:27 |
Dan neem je aan dat God de mens heeft gemaakt. Waar baseer je die aanname op? Daarnaast maakt iedereen weleens dingen waar hij/zij later niet meer naar omkijkt. Ik heb alle kunstwerken die ik op de basis- en middelbare school heb gemaakt, niet meer bewaard hoor. ![]() | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:27 |
omdat wij door hem zijn gemaakt. God heeft ons naar zijn evenbeeld gemaakt, dus als wij mensen een gevoel hebben heeft hij ook een gevoel. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:29 |
Ik ben door mijn vader en moeder gemaakt. ![]() En hoe weet jij dit? Ook van een ander gehoord? ![]() | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:30 |
nee dat lees ik in de bijbel en ik kan ook conclusies trekken. | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:30 |
Waar baseer je dat op? | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:32 |
En dan komen we weer terug bij de kernvraag: Waaruit blijkt dat de inhoud van de Bijbel van God afkomstig is en dat het een correct en volledig verslag is van zijn woorden? | |
ATON | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:34 |
Wat betreft die ' zonde ' -obsessie heb ik je al meerdere malen uitgelegd dat dit kul is. En wat Mozes en co. betreft heb je hier wat ( wetenschappelijke ) informatie betreft die figuranten: http://skepp.be/nl/levens(...)jericho#.VFC0aI80kYy En geloof me, dit is niet door ' demonen ' geschreven. | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:37 |
Omdat ik in God geloof en dat dus de bijbel waarheid, wat voor antwoord verwacht je anders dan? ooit in het woorden boek gekeken wat geloven betekent? | |
Mr.44 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:39 |
de helft van de brieven van Paulus zijn niet van Paulus en geen van de brieven van Johannes zijn van die Johannes, of van de schrijver(s) van het evangelie van Johannes (en dat is ook niet geschreven door die Johannes) geen enkel evangelie is geschreven door de auteur die er later aan toegeschreven is | |
SpecialK | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:41 |
Heb je nog een goede niet-bijbelse reden om de bijbel als centraal punt van al je aannames te laten gelden. Of was het gewoon een kwestie van... het eerste boek dat je las waarin stond dat dit de absolute waarheid is neem jij als absolute waarheid aan? | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:45 |
God zegt zus en zo, want de Bijbel zegt zus en zo en de Bijbel klopt, want God zus en zo. Daar komt het op neer. Wat ik me dan altijd afvraag is bij wat voor argument of vaststelling iemand afstapt van zijn eigen cirkelredenering? Zelfs mensen als Jan Rein de Wit hebben een antwoord op zo'n vraag. | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:52 |
ligt er aan wat je met die johannes bedoelt want er waren in die tijd wel meer mensen met een zelfde naam. Maar als ik kijk naar de bijbel en hoe het er nu aan toe gaat in de wereld zie ik gewoon veel overeenkomsten. neeem bijvoorbeeld dat verhaal in de bijbel over het beeld van nebukadnessar's droom. Dat uit verschillende metalen/ grondstoffen bestond en het onderste deel bestond uit leem en ijzer dus metalen die niet te combineren zijn. dat valt beste te vergelijken met de huidige europese unie wat eigenlijk geen unie is want elk land wil toch zijn eigen regeltjes etc behouden. | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:56 |
Ik neem aan dat met 'Johannes' maar 1 persoon wordt bedoeld, en niet zomaar iemand die 'Jan' heet. Ik hoop dat je ook wel wat verschillen ziet. Ze springen nogal in het oog namelijk. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:57 |
Cirkelredenatie, de Bijbel is waar omdat het in de Bijbel staat. Sorry, dat telt niet. Jij weet het beter dan de mensen in het Vaticaan, priesters, theologen, etc. Wellicht bij jij ook een profeet? Ik zou zeggen, schrijf er een boek over en schrijf dan ook meteen dat het zo is omdat het in je boek staat. ![]() | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:58 |
Ja, ik heb de Bijbel, Koran, en Oude Testament gelezen, verrek, ik studeer ook nog een filosofie der religie aan de universiteit in Dublin dit jaar. ![]() | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 10:58 |
Hij blijft actueel. ![]() ![]() | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 11:11 |
waarom geloof jij dan dat het niet waar is? En dan niet gaan zeggen dat het in dat en dat boek staat, want ik weet wie de schrijver is en wat die schrijver zegt/ schrijft is waar. ![]() | |
ATON | woensdag 29 oktober 2014 @ 11:17 |
Ik denk dat men hier de auteur van het ( later genoemde ) Johannes evangelie bedoeld : http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Johannes | |
ATON | woensdag 29 oktober 2014 @ 11:24 |
Voor 15 ¤ weet je het : http://www.uitgeverijtenh(...)hreef-de-bijbel.html http://www.scienceguide.n(...)geschreven-werd.aspx | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 11:25 |
Een cirkelredenatie kan overigens wel deductief correct zijn. Het probleem is: het is geen bewijs of argument. | |
Mr.44 | woensdag 29 oktober 2014 @ 11:26 |
Omdat zo'n beetje iedereen die voor priester heeft gestudeerd weet dat dit niet waar is (er is niet voor niets de grap dat er geen betere manier is om je geloof te verliezen dan een studie theologie) Jij gelooft dat de bijbel goddelijk geïnspireerd is, maar zelfs dan zijn er zeker aan het begin veel verandering in te tekst geslopen door simpelweg de tekst te kopiëren | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 11:27 |
Dit plaatje geeft het wel heel duidelijk weer ![]() | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 12:18 |
Dat weet jij niet, de Bijbel die jij leest een een vertaling, van een vertalingen, van een vertaling, van een vertalingen. Het is algemeen bekend dat die vertaling niet altijd even correct waren. ![]() | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 12:19 |
In welk geval is een cirkelredenatie correct? In mijn mening nooit. | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 12:24 |
Als A dan B, als B dan C, als C dan A. Dat is correct, of kan in elk geval correct zijn. Alleen heb je daarmee niet aangetoond dat A, B en C alledrie waar zijn. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 13:13 |
[ Bericht 100% gewijzigd door laforest op 29-10-2014 13:16:55 ] | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 13:19 |
Mijn post was weg. ![]() Nogmaals, je logica is fout in vorm en dus ongeldig. Juist is A dan B B dan C A dan C (niet C dan A) Cirkleredenatie is altijd fout. De twee andere vormen geldig in logica zijn: Tweede: A dan B A dan C B dan C of Derde vorm: A dan C B dan C A dan B | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 13:24 |
Als je hebt: A dan B B dan C Dan kun je daaruit natuurlijk afleiden: A dan C Maar dat maakt een cirkelredenering nog niet deductief ongeldig. Het probleem is slechts dat het ook mogelijk is dat A, B en C alledrie onwaar zijn. Dus het enige dat je dan zegt is dat als 1 van de drie waar is, de andere twee ook waar zijn, en dat als 1 onwaar is de andere twee ook onwaar zijn. Overigens bedenk ik dit niet zelf, ik herhaal hier letterlijk iets dat Herman Philipse zei in zijn college over betrouwbare kennis. | |
sjoemie1985 | woensdag 29 oktober 2014 @ 13:32 |
maar ja, de vertalingen nu worden vaak getoetst aan de bron. Dus A is de bron waarin de bijbel en B is de griekse vertaling In die tijd werd daar ook veel grieks gesproken. Dus venzelfsprekend werd de bijbel ook in het grieks geschreven. En aan de hand van die teksten worden de huidige vertalingen ook geschreven. dus bron van vertaling M is ook A en B | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 13:37 |
Dat iets correct is vertaald of in een bepaalde taal is geschreven, wil nog niet automatisch zeggen dat die woorden dan ook van God afkomstig zijn en een correct verslag zijn van zijn woorden. | |
Mr.44 | woensdag 29 oktober 2014 @ 13:38 |
De originele teksten bestaan niet meer Wat er nog wel is zijn manuscripten en delen van manuscripten die soms in kleine details en soms op belangrijke punten niet met elkaar overeenkomen. en hoe ouder de manuscripten zijn hoe groter de verschillen tussen de manuscripten die zijn overgebleven uit die tijd.
| |
Ser_Ciappelletto | woensdag 29 oktober 2014 @ 14:30 |
Nee hoor. De meeste christenen lezen hun vertalinkjes zonder ooit naar de bron te kijken. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 29 oktober 2014 @ 14:38 |
Je kunt niet iets 'correct' vertalen. Als je vertaalt, moet je altijd keuzes maken. Veel woorden hebben geen 1 op 1 vertaling, zeker als je rekening gaat houden met impliciete betekenissen en connotaties. Sommige talen kunnen dingen grammaticaal (= in de vorm van het werkwoord) uitdrukken die andere talen niet of alleen met woorden kunnen uitdrukken. En dan heb je nog het literaire gehalte: probeer maar eens een gedicht te vertalen met respect voor het metrum. Je gaat dan bijna altijd op een extreem verwrongen taalgebruik uitkomen, laat staan dat je nog veel ruimte hebt om bijvoorbeeld stijlfiguren over te nemen. Zelfs van het Nederlands naar het Engels of Duits, talen die intiem verwant zijn, ga je zulke problemen vanaf het eerste moment tegenkomen. Laat staan wanneer je van het Grieks of het Hebreeuws naar het Nederlands vertaalt. Kortom, iedere vertaler maakt keuzes: gebruik ik voor woord A met connotaties X, Y en Z woord B met connotatie X, woord C met connotatie Y of woord D met connotatie Z? Neem ik hier de grammaticale nuance mee of niet? Probeer ik de metafoor te behouden, al is die in de doeltaal niet gangbaar, of leg ik de metafoor uit (wat op zich al erg gevaarlijk is) en wijk ik extreem hard af van de brontaal? | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 14:39 |
Dat schreef je niet, jij schreef A dan B, B dan C, C dan A. Laat ik het zo uitleggen. Jan is mens ( A is B) Mens is dier (B is C) Jan is dier (A is C) Je kunt niet concluderen dat dieren Jan zijn. (C is A). Een cirkelredenatie is alleen deductief geldig in de volgende vorm: A is B Daarom B is A, dan kan ook kunnen ook A en B waar zijn: Amsterdam is de hoofdstad van Nederland, daarom is de hoofdstad van Nederland Amsterdam. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 14:39 |
Aan de bron? De laatste vertaling hebben ze bij Moses, God en Gabriël getoest? ![]() Please... | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 14:45 |
Wat je hier denk ik verkeerd hebt begrepen is dat: C dan A niet wordt afgeleid, maar gegeven is. Net als A dan B, en B dan C. Natuurlijk kun je C dan A niet op die manier afleiden. Maar C dan A kan best een (correct) gegeven zijn. (Hoewel het dat in jouw voorbeeld niet is natuurlijk.) Neem bijvoorbeeld: Stelling A: Z = X / Y Stelling B: X = Z * Y Stelling C: Y = X / Z (Gegeven: X, Y en Z zijn positieve integers.) In dit geval zijn: A dan B B dan C C dan A Volstrekt geldige en correcte stellingen. Het probleem is alleen dat je dan nog steeds niet weet of X, Y en Z werkelijk die relaties hebben. Als A, B of C ongeldig is, dan zijn de andere twee dat ook. Dus heb je feitelijk niets bewezen. | |
Halcon | woensdag 29 oktober 2014 @ 14:47 |
Dat klopt, vertalen is zeker niet eenvoudig en een vertaling kan altijd zorgen voor een andere nuance. Dan nog is niet gezegd dat het bronverhaal afkomstig is van God en dat het een correcte weergave is van zijn verslag. Bij dat laatste zouden we dan voor het gemak even aannemen dat God de bron was van het verhaal (wat niet aannemelijk is) en dat als God inderdaad de bron van het verhaal was, God het letterlijk zo heeft gezegd (ook dat is niet aannemelijk). En zelfs als dat allemaal zo is, dan hoeft het verhaal nog niet waar te zijn. Zijn stelling is min of meer dat de bron correct is, omdat de bron afkomstig is van God. Voor die stelling is m.i. te weinig bewijs om 'm zondermeer aan te nemen. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 14:53 |
Maar logisch kan C dan A niet, dus als een gelovige zo zijn geloof probeert uit te leggen dan is het hoe dan ook incorrect. Dan is het eigenlijk een petitio principii of nog vroeger de τὸ ἐξ ἀρχῆς omdat men aanmeent dat A zo is en dan C met A uitlegt. | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 14:56 |
Waarom zou dat niet kunnen? Zonder concrete invulling van A, B en C is 'C dan A' niet anders dan 'A dan B'. Met concrete invulling: wat is er incorrect aan mijn voorbeeld? (Zie edit.) Je weerlegt de cirkelredenering nu door er een incorrecte veronderstelling in te bouwen. Op die manier kun je elke deductie 'weerleggen', niet alleen cirkelredeneringen. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:09 |
Je hebt gelijk dat dit klopt, wiskundig, maar in vorm van logica niet. Omdat het dan is Z = X / Y dan X = Z * Y X = Z * Y dan Y = X / Z Dan volgt logisch alleen maar dat: Z = X / Y dan Y = X / Z niet Y = X / Z dan Z = X / Y Ik weet ook wel dat het wiskundig ,en dus abstract, klopt (het is waar, niet geldig), maar dit kan men toch niet in de praktijk gebruiken om de waarheid van de Bijbel vast te stellen. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:10 |
Waarom niet, ja, ik heb logica niet bedacht. Jij begint met deductie en volgens de regels van deductie kan het niet. Als we puur zonder concrete invulling spreken, spreek dan ook niet van deductie, daar geef je al iets concreets aan, dat het moet voldoen aan de regels van deductie. Zolang een deductie de regels van deductie volgt, kan ik hem nooit weerleggen. | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:12 |
Mja, als 1 van deze stellingen: A dan B B dan C C dan A Op zichzelf al incorrect is dan is ook de cirkelredenering niet deductief geldig natuurlijk. Maar dat is niet omdat cirkelredeneringen algemeen deductief ongeldig zijn. Dan hang je gewoon op 1 enkele verkeerde veronderstelling. Als we hebben: A dan B B dan C C dan D Waarin 'B dan C' gewoon fundamenteel onjuist is, om wat voor reden dan ook, dan kun je dus ook niet zeggen: A dan D. Wat je hier beschrijft lijkt me geen fundamenteel bezwaar tegen cirkelredeneringen. | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:15 |
Dat zeg jij. Zoals gezegd: Herman Philipse spreekt je direct tegen. Persoonlijk heb ik wel een hoge pet op van die man als het gaat om kennistheorie. Ik quote letterlijk: "Een cirkelredering is deductief geldig. Het is echter geen bewijs." | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:16 |
Okay, maar ik bewijs met logica ook niet of iets juist of onjuist is, ik stel slechts vast of een argument geldig of ongeldig is. Dit is een verschil. Tuurlijk als B dan C onjuist is, is het hele argument fout. Een argument kan alleen blijven als het A) geldig is en B) Juist (waar) is. In de cirkelredenatie wordt aan A) niet voldaan. Zoals eerder gezegd, een cirkelredenatie is alleen logisch geldig als de vorm is: A dan B, B dan A. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:17 |
Dat klopt ook, ik spreek dit niet tegen, maar dit is alleen zo in de vorm van A dan B, B dan A. Niet in de vorm die jij aangeeft. | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:19 |
Waarom zou dat voor 3 (of N) knooppunten anders werken dan voor 2? Overigens leek je dat wel degelijk tegen te spreken, ook voor 2:
[ Bericht 16% gewijzigd door Molurus op 29-10-2014 15:26:51 ] | |
Papierversnipperaar | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:23 |
God is groot! ![]() | |
ATON | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:24 |
In het geval van de Bijbel is die er niet. Ook het O.T. is reeds uit andere culturen overgeschreven en geredigeerd. Het eerste deel van het O.T. is Deuteronomium, wat pas in 620 v.C. gedeeltelijk geschreven is ( in het Hebreeuws wat zelfs nog eens niet bestond in de 10e eeuw v.C. ) Het O.T. is pas onder Grieks bewind vertaald naar het Grieks, ten behoeve van de joodse diaspora in Alexandrië. http://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint Het N.T. is integraal in het Koinè Grieks geschreven. Deze auteurs hebben niet de Hebreeuwse Tenach gebruikt, maar de Septuagint. | |
Papierversnipperaar | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:27 |
Groot is mijn piem0l ![]() | |
Papierversnipperaar | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:27 |
Mijn piem0l is God ![]() | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:28 |
A is B B is A is een geldige cirkelredenatie, Maar A is B B is C C is A is niet een geldige cirkelredenatie OMDAT je vanuit deductie ALLEEN kunt afleiden dat A is C, niet C is A, daarom is deze vorm niet geldig. | |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 15:29 |
Ja, daar had ik moeten zeggen dat in de gegeven vorm een cirkelredenatie nooit correct is. Inderdaad, daar had ik preciezer moeten schrijven, daar heb je gelijk. mea maxima culpa. | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 17:17 |
Uit A dan B kun je toch evenmin afleiden B dan A? De clue is dat zowel A dan B als B dan A gegeven zijn. En dat lijkt me voor 3 knooppunten echt niet anders. Voorbeeld: Als het regent (A) wordt de straat nat (B). Maar dat wil niet zeggen dat als de straat nat wordt (B) dat het dan regent (A). Dit voorbeeld bewijst evenmin dat het voor 2 knooppunten altijd ongeldig is: Zolang de afzonderlijke deducties geldig zijn maakt het geen drol uit of het er 2, 3 of 400 zijn. Hier is alleen 'B dan A' op zichzelf al ongeldig en is de cirkelredenatie deductief ongeldig, maar dat kun je niet veralgemeniseren. Gegeven A dan B en B dan A is het een deductief geldige cirkelredenering. En op precies dezelfde manier is er gegeven A dan B, B dan C, C dan A sprake van een deductief geldige cirkelredenering. Er is echter in geen van beide gevallen (N=2, N=3) sprake van een bewijs. En dat is het voornaamste probleem. [ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 29-10-2014 17:26:19 ] | |
Papierversnipperaar | woensdag 29 oktober 2014 @ 17:35 |
God straft onmiddellijk. ![]()
| |
laforest | woensdag 29 oktober 2014 @ 17:55 |
Sorry, maar je haalt steeds waarheid en geldigheid door de war (validity and truth), je voorbeeld is logisch geldig, maar geen waarheid, dit is nou juist waarom een cirkleredenatie wel geldig kan zijn, maar niet waar is. Je argument is geldig, maar niet waar (not sound). Wat je daar onder zegt, maakt heel erg veel uit, maar dat ga ik hier niet allemaal typen. Voor zulke simpele zaken raad ik je aan om Copi's Introduction to logic te lezen. | |
#ANONIEM | woensdag 29 oktober 2014 @ 17:59 |
Het is maar een detail, maar toch: het verhaal van Noach. How can I be so sure ? - Try it ! [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2014 18:04:00 ] | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 18:03 |
Dit onderscheid snap ik volledig. Mijn kritiek is puur gericht op waarom dat anders zou zijn voor 3 of N stellingen dan voor 2. Dat heb je in mijn ogen niet beargumenteerd. Dat je uit A dan B en B dan C niet kunt afleiden dat C dan A betwist ik nergens. Maar dat geldt evengoed voor het feit dat je uit A dan B niet kunt afleiden B dan A. Het aantal stappen hierin doet er helemaal niets toe. En ik kan jou, voor zulke simpele zaken die compleet beneden mijn niveau zijn, de colleges van Herman Philipse van harte aanraden. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 29-10-2014 18:30:33 ] | |
Molurus | woensdag 29 oktober 2014 @ 18:29 |
Of de geanimeerde versie ervan: ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 29 oktober 2014 @ 18:32 |
![]() |