quote:Op donderdag 8 mei 2014 13:32 schreef freako het volgende:
Zijn er hier nog mensen die zich op GeenStijl aangemeld hebben om bij het stemmen tellen te zijn om de resultaten door te kunnen briefen?
Ik bedoel dan deze oproep: http://www.geenstijl.nl/m(...)_many_to_so_few.html
Ik heb met de gedachte gespeeld (ik ben immers toch al bij die telling), maar het blijkt dat er zich al iemand had aangemeld voor 'mijn' stembureau.. Ik ben benieuwd of die ook daadwerkelijk op komt dagen. Zou wel grappig zijn, we hebben nog niet eerder iemand bij de telling gehad die geen familie was van een van de stembureauleden.
Gisteravond heb ik in ieder geval een Excel-sheetje in elkaar gedraaid waar ik de totalen van de kandidaten en de partijen in kan noteren tijdens de telling. Dat gekut met papiertjes en totalen optellen met een rekenmachientje ben ik helemaal klaar mee, dus ik heb besloten om mijn laptop maar mee te nemen.
al vind ik het een dramatische kutactie, een beeld is al meer dan geen beeld, noh?quote:Op zondag 18 mei 2014 01:09 schreef jatochneetoch het volgende:
Als of dit een reëel beeld gaat geven.
In de randstad doen in verhouding veel meer mensen mee, wat als gevolg heeft dat de uitkomst niet het zelfde zal zijn als wat het hele land stemt.
Hoe meer stemlokalen bereikt worden, hoe accurater het resultaat natuurlijk.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:09 schreef jatochneetoch het volgende:
In de randstad doen in verhouding veel meer mensen mee, wat als gevolg heeft dat de uitkomst niet het zelfde zal zijn als wat het hele land stemt.
Ik ben geen statisticus, maar volgens mij zijn de juiste verhoudingen (representatieve groep) een minimale voorwaarde voor een betrouwbare "poll'.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:30 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Hoe meer stemlokalen bereikt worden, hoe accurater het resultaat natuurlijk.En er is toch geen uitslagenavond dus er is tijd zat.
Daarom moet men ook massaal mee doen.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:44 schreef nikk het volgende:
Ik ben geen statisticus, maar volgens mij zijn de juiste verhoudingen (representatieve groep) een minimale voorwaarde voor een betrouwbare "poll'.
Het gros van de mensen zal na 21:00 toch niet verder komen dan bankhangen met TV, tablet of computer, dus doe nou niet alsof je zo nuttig bezig zal zijn.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:45 schreef ChevyCaprice het volgende:
Als je die tijd wil gaan verneuken vooral doen
Daarom vraagt men ook nadrukkelijk het voorlezen van de uitslag te filmen met je telefoon.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:55 schreef tofastTG het volgende:
Ik betwijfel persoonlijk of de gemiddelde reaguurder objectief genoeg is voor het doorgeven van resultaten. Ben benieuwd hoe accuraat de cijfers van GS blijken te zijn op Zondag.
Klopt, maar ik wens de heren en dames van GS succes als ze 1500 filmpjes van +- 5 minuten in een avondje willen bekijken.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:56 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daarom vraagt men ook nadrukkelijk het voorlezen van de uitslag te filmen met je telefoon.
Verdelen over meer man.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:58 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Klopt, maar ik wens de heren en dames van GS succes als ze 1500 filmpjes van +- 5 minuten in een avondje willen bekijken.
De GS-redactie is niet zo groot volgens mij:P, en ja ik begrijp ook niet zo goed waarom we niet gewoon opdezelfde dag stemmen als de rest van Europa. Dat zou het eea. wel makkelijker maken.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:59 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Verdelen over meer man.Maar het gaat natuurlijk ook deels om het principe, zie de deelname ook als een ludiek protest.
Door het te relateren aan eerdere uitslagen in hetzelfde stembureau (er zijn uitslagen per stembureau beschikbaar voor de Kamerverkiezingen van '10 en '12) kom je al dichter in de buurt van een representatieve uitslag.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:44 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben geen statisticus, maar volgens mij zijn de juiste verhoudingen (representatieve groep) een minimale voorwaarde voor een betrouwbare "poll'.
Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar het lijkt me een zinloos experiment op deze wijze.
In de meeste landen stemt men standaard op zondag. Waarom weet ik ook niet. In Nederland wordt er echter juist nooit op een zondag gestemd omdat een deel van de Nederlandse bevolking dan zondagsrust wenst te houden. Vanuit een stukje respect voor elkaar wordt daar rekening mee gehouden en worden verkiezingen in Nederland eigenlijk altijd op woensdag of donderdag gehouden.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:01 schreef tofastTG het volgende:
De GS-redactie is niet zo groot volgens mij:P, en ja ik begrijp ook niet zo goed waarom we niet gewoon opdezelfde dag stemmen als de rest van Europa. Dat zou het eea. wel makkelijker maken.
Zondag is bij uitstek de vrije dag van de beroepsbevolking. Je zou kunnen beargumenteren dat die landen daarom uit respect voor bepaalde hardwerkende burgers op zondag naar de stembus gaan.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
In de meeste landen stemt men standaard op zondag. Waarom weet ik ook niet. In Nederland wordt er echter juist nooit op een zondag gestemd omdat een deel van de Nederlandse bevolking dan zondagsrust wenst te houden. Vanuit een stukje respect voor elkaar wordt daar rekening mee gehouden en worden verkiezingen in Nederland eigenlijk altijd op woensdag of donderdag gehouden.
Het maakt mij eigenlijk niks uit. Stemmen is 5 minuten werk, die tijd kan ik altijd wel vinden. Zaterdag zou inderdaad wel een prima compromis zijn denk ik voor de mensen voor wie het wel wat uit maakt.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:09 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Zondag is bij uitstek de vrije dag van de beroepsbevolking. Je zou kunnen beargumenteren dat ze daarom uit respect voor bepaalde hardwerkende burgers op zondag naar de stembus gaan.
Zaterdag(met de Nederlandse openingstijden) lijkt mij trouwens voor heel Europa een goed alternatief.
Klopt, ben ik verder ook met je eens. Begrijp verder nooit zo goed waarom bepaalde gelovigen op Zondag wel naar de kerk mogen, maar niet 5 minuten mogen besteden aan het uitbrengen van hun stem.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:10 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het maakt mij eigenlijk niks uit. Stemmen is 5 minuten werk, die tijd kan je altijd wel vinden.
Ja, dat weet ik ook niet. Maar ze schijnen het bezwaarlijk te vinden.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:11 schreef tofastTG het volgende:
Klopt, ben ik verder ook met je eens. Begrijp verder nooit zo goed waarom bepaalde gelovigen op Zondag wel naar de kerk mogen, maar niet 5 minuten mogen besteden aan het uitbrengen van hun stem.
Ja, anderzijds hebben dit soort dingen momenteel niet echt de prioriteit in den Haag, de komende verkiezingen zullen we het dus nog wel met de donderdag moeten doen. Wat overigens ook geen wereldprobleem is.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:12 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik ook niet. Maar ze schijnen het bezwaarlijk te vinden.Die zaterdag die je voorstelde lijkt mij wel een prima compromis eigenlijk voor iedereen.
Ik zie niet in hoe. Verkiezingen staan altijd op zich zelf. De enige waar dat voor zou kunnen gelden is de SGP.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:03 schreef freako het volgende:
[..]
Door het te relateren aan eerdere uitslagen in hetzelfde stembureau (er zijn uitslagen per stembureau beschikbaar voor de Kamerverkiezingen van '10 en '12) kom je al dichter in de buurt van een representatieve uitslag.
Ik overweeg CU-SGP te stemmen, zou ik anders nooit stemmen.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:30 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe. Verkiezingen staan altijd op zich zelf. De enige waar dat voor zou kunnen gelden is de SGP.
Bij landelijke verkiezingen zie je over het algemeen in het hele land een redelijk uniforme verschuiving ten opzichte van eerdere verkiezingen. Dus als in gemeente A D66 10% wint, zal dat in gemeente B misschien 11% zijn, in gemeente C 8,5% etc. Verliezen zal D66 echter (bijna) nergens. Om te bepalen hoeveel een partij gewonnen heeft, moet je het kunnen vergelijken met eerdere uitslagen.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:30 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe. Verkiezingen staan altijd op zich zelf. De enige waar dat voor zou kunnen gelden is de SGP.
Misschien begrijp ik je verkeerd. Wat vergelijk je precies met elkaar?quote:Op zondag 18 mei 2014 02:58 schreef freako het volgende:
[..]
Bij landelijke verkiezingen zie je over het algemeen in het hele land een redelijk uniforme verschuiving ten opzichte van eerdere verkiezingen. Dus als in gemeente A D66 10% wint, zal dat in gemeente B misschien 11% zijn, in gemeente C 8,5% etc. Verliezen zal D66 echter (bijna) nergens. Om te bepalen hoeveel een partij gewonnen heeft, moet je het kunnen vergelijken met eerdere uitslagen.
De uitslagen komen bij GS niet op gemeenteniveau binnen, zoals we dat gewend zijn bij uitslagenavonden, maar op stembureauniveau. Dus moet je vergelijken met eerdere uitslagen voor dezelfde stembureaus. Dat kan niet altijd, omdat er wel eens wat schuift in stemdistricten, maar over het algemeen zal dat een heel aardig beeld geven.
Kennelijk is bij eerdere landelijke verkiezingen geconstateerd dat er een redelijk uniforme verschuiving is ten opzichte van eerdere verkiezingen (aanname, maar freako heeft aanzienlijke kennis op dit gebied dus laten we aannemen dat het klopt). Met andere woorden, je rekent per stembureau uit wat het verschil is ten opzichte van de voorgaande landelijke verkiezingen (die van 2012 dus, ook EP verkiezingen zijn landelijk). Per partij krijg je nu een verdeling van de verandering van de uitslagen per stembureau. Met wat geluk tenderen die naar een bepaald gemiddelde (en bijbehorende standaardafwijking en betrouwbaarheidsinterval), op basis van die waarden kun je best een poging tot voorspellen wagen.quote:Op zondag 18 mei 2014 03:17 schreef nikk het volgende:
Misschien begrijp ik je verkeerd. Wat vergelijk je precies met elkaar?
Sowieso lijkt me d.m.v. vergelijken, middelen, correleren, etc een verkiezingsuitslag bepalen weinig zinvol.
Een exitpoll lijkt me een stuk simpeler en betrouwbaarder. Maar het is sowieso erg veel moeite voor een redelijk voorspelbare uitslag, CDA/VVD/PvdA/PVV/SP/D66: twee hiervan 4 zetels en de rest 3 zetels. GL/CU+SGP 2: zetels. Overige partijen: geen zetels.quote:Op zondag 18 mei 2014 03:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kennelijk is bij eerdere landelijke verkiezingen geconstateerd dat er een redelijk uniforme verschuiving is ten opzichte van eerdere verkiezingen (aanname, maar freako heeft aanzienlijke kennis op dit gebied dus laten we aannemen dat het klopt). Met andere woorden, je rekent per stembureau uit wat het verschil is ten opzichte van de voorgaande landelijke verkiezingen (die van 2012 dus, ook EP verkiezingen zijn landelijk). Per partij krijg je nu een verdeling van de verandering van de uitslagen per stembureau. Met wat geluk tenderen die naar een bepaald gemiddelde (en bijbehorende standaardafwijking en betrouwbaarheidsinterval), op basis van die waarden kun je best een poging tot voorspellen wagen.
Exit-poll omvat denk ik een veel minder kiezers.quote:Op zondag 18 mei 2014 04:35 schreef nikk het volgende:
Een exitpoll lijkt me een stuk simpeler en betrouwbaarder. Maar het is sowieso erg veel moeite voor een redelijk voorspelbare uitslag, CDA/VVD/PvdA/PVV/SP/D66: twee hiervan 4 zetels en de rest 3 zetels. GL/CU+SGP 2: zetels. Overige partijen: geen zetels.
Onofficiële uitslagen op het internet gebaseerd op getuigenissen van aanwezigen lijkt me niet bevorderlijk voor de transparantie of vertrouwen in de verkiezingen/democratie. Ten eerste moet iedereen die de uitslag post betrouwbaar en geloofwaardig zijn, het foutloos gehoord en opgeschreven hebben, en heb je daarnaast ook het gevaar dat er een vertekend beeld kan ontstaan. "Hoe kan het dat de uitslagen van GS/Jantje/Pietje laten zien dat partij X enorm wint maar bij de officiële uitslag je dit nauwelijks terugziet?" Etc.quote:Op zondag 18 mei 2014 04:41 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Exit-poll omvat denk ik een veel minder kiezers.Verder is dit een veel mooier project. Willekeurige mensen die naar hun lokale stembureau gaan om de telling te volgen en de uitslag online te plaatsen. Transparanter kan het niet. En het laat zien hoe waardevol internet is, de bevolking kan zijn eigen telling van de stemmen organiseren.
Exact.quote:Op zondag 18 mei 2014 03:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kennelijk is bij eerdere landelijke verkiezingen geconstateerd dat er een redelijk uniforme verschuiving is ten opzichte van eerdere verkiezingen (aanname, maar freako heeft aanzienlijke kennis op dit gebied dus laten we aannemen dat het klopt). Met andere woorden, je rekent per stembureau uit wat het verschil is ten opzichte van de voorgaande landelijke verkiezingen (die van 2012 dus, ook EP verkiezingen zijn landelijk). Per partij krijg je nu een verdeling van de verandering van de uitslagen per stembureau. Met wat geluk tenderen die naar een bepaald gemiddelde (en bijbehorende standaardafwijking en betrouwbaarheidsinterval), op basis van die waarden kun je best een poging tot voorspellen wagen.
Ga er maar vanuit dat er rond 22.00 - 22.30 een voorlopige uitslag is op partijniveau, en een uurtje later eentje op kandidaatniveau.quote:Op zondag 18 mei 2014 10:09 schreef sonnyspek het volgende:
Ik heb mezelf al aangemeld en ik ga er zeer zeker bij zijn. Ik kijk alleen nog even of ik het ga filmen. Stemmen tellen duurt aardig lang toch?
Zo, dat duurt wel even dan. Ik ga er denk vanaf 20.30 zitten en dan een paar boeken erbij.quote:Op zondag 18 mei 2014 10:16 schreef freako het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat er rond 22.00 - 22.30 een voorlopige uitslag is op partijniveau, en een uurtje later eentje op kandidaatniveau.
In de avond ook? Zware baan.quote:Op zondag 18 mei 2014 10:15 schreef KoosVogels het volgende:
Normale mensen moeten die dag gewoon werken. Nee dus.
Ik beken dat ik even niet zat te denken, al moet ik zelf wel toevallig ook 's avonds werken.quote:
De stembus sluit pas om 21.00 he. Daarna moeten eerst het aantal uitgegeven stembiljetten bepaald worden, de stembus geopend en de paar honderd stembiljetten uitgevouwen, gesorteerd en geteld worden. Het zal wel wat sneller gaan dan bij de Kamerverkiezingen, omdat het de helft aan stembiljetten scheelt.quote:Op zondag 18 mei 2014 10:21 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Zo, dat duurt wel even dan. Ik ga er denk vanaf 20.30 zitten en dan een paar boeken erbij.
Ik heb net uit nieuwsgierigheid eens gekeken welke gemeenten bij de Europese verkiezingen van 2009 en 2004 een beetje in de buurt van de landelijke uitslag kwamen, en je ziet toch wel veel andere namen dan bij de Kamerverkiezingen, dus lagere opkomst en misschien ook minder peilingen hebben toch wel wat invloed. Wel zie je tussen 2009 en 2004 een aardige overlap, veel gemeenten in de top 20 van 2009 staan ook in die van 2004:quote:Op zondag 18 mei 2014 10:15 schreef freako het volgende:
[..]
Exact.. Je ziet best opvallende dingen in dat soort data. Er zijn bijvoorbeeld gemeenten waar de uitslag bij de Kamerverkiezingen keer op keer heel dicht de landelijke uitslag benadert. In de gemeenten Apeldoorn en Heemskerk geldt dit al sinds zeker 1994.
Als het goed is moet dit ook op stembureauniveau te bepalen zijn. Het zou dan eigenlijk het beste zijn om deze 'GS-uitslagen' met de uitslag per stembureau van 2009 te vergelijken omdat de opkomst waarschijnlijk weer heel laag is, maar die uitslagen zijn er helaas niet.
Daarom. Het blijft toch onderdeel van de permanente campagne van de Telegraafgroep.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:55 schreef tofastTG het volgende:
Ik betwijfel persoonlijk of de gemiddelde reaguurder objectief genoeg is voor het doorgeven van resultaten. Ben benieuwd hoe accuraat de cijfers van GS blijken te zijn op Zondag.
klopt maar die dingen die jij opnoemt zijn allemaal een stuk leuker dan een beetje stemmen tellenquote:Op zondag 18 mei 2014 01:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het gros van de mensen zal na 21:00 toch niet verder komen dan bankhangen met TV, tablet of computer, dus doe nou niet alsof je zo nuttig bezig zal zijn.
Hoe zouden de verkiezingen in andere landen beinvloed kunnen worden? De Nederlandse verkiezingen zullen echt niet groter zijn dan een klein artikeltje op pagina 4 in een Franse krant. Logisch ook , het gaat slechts om ruim 3 % van het totaal aantal zetels.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:20 schreef Euribob het volgende:
Volgens mij is het enige wat dit stemmentellen bereikt een beïnvloeding van de resultaten van de andere lidstaten.
Ik denk dat veel Europese kranten de uitslag in Nederland toch wel als een peiling voor de eigen verkiezingen zullen beschouwen. En als dan blijkt dat Wilders 50% van de stemmen haalt, tja.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Hoe zouden de verkiezingen in andere landen beinvloed kunnen worden? De Nederlandse verkiezingen zullen echt niet groter zijn dan een klein artikeltje op pagina 4 in een Franse krant. Logisch ook , het gaat slechts om ruim 3 % van het totaal aantal zetels.
Maar hij heeft het liever niet.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:04 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Waarom een middelvinger naar Rutte? Hij heeft juist toegegeven dat het een sympathieke actie van GS is.
Dus jij twijfelt ook...quote:
Ik denk het wel ja, als er zoveel mogelijk mee doen. Maar uiteindelijk is mijn vraag ook of je het wel of niet gaat doen. Als er in elk stemlokaal iemand is, behalve in 1 waar jij woont, zou je dan meedoen, een beetje je vrije avond opgeven?quote:Op zondag 18 mei 2014 01:09 schreef jatochneetoch het volgende:
Je hebt nog minder dan een week om erover na te denkenquote:Op zondag 18 mei 2014 01:26 schreef Kowloon het volgende:
Goed initiatief! Ik ga er eens over denken.
Volwassenen die de baas willen spelen op Europees niveau... Heb jij ene beter idee om dat te stoppen?quote:Op zondag 18 mei 2014 01:26 schreef Insomnia_ het volgende:
Volwassenen die "een middelvinger willen opsteken"
Grote klasse.
Met die 1500 aanmeldingen lijkt mij het wel een beetje representatief. Maar wat dacht je dan van peilingen? Dat is nooit representatief, maar toch neemt iedereen dat serieus.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:44 schreef nikk het volgende:
Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar het lijkt me een zinloos experiment op deze wijze.
Nou, dat wil ik niet dus, maar je alsof ik wat beters te doen heb, naast op FOK zittenquote:Op zondag 18 mei 2014 01:45 schreef ChevyCaprice het volgende:
Als je die tijd wil gaan verneuken vooral doen
quote:Op zondag 18 mei 2014 01:47 schreef Kowloon het volgende:
Het gros van de mensen zal na 21:00 toch niet verder komen dan bankhangen met TV, tablet of computer, dus doe nou niet alsof je zo nuttig bezig zal zijn.
Dan valt het opofferen van een avondje stijlloos stemmen tellen wel meequote:Op zondag 18 mei 2014 01:58 schreef tofastTG het volgende:
Klopt, maar ik wens de heren en dames van GS succes als ze 1500 filmpjes van +- 5 minuten in een avondje willen bekijken.
Ja dat vroeg ik mij ook af, maar de reden is duidelijk, de macht moet gewoon weten hoeveel extra geld ze nog in de propaganda moeten proppen na donderdag.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:01 schreef tofastTG het volgende:
De GS-redactie is niet zo groot volgens mij:P, en ja ik begrijp ook niet zo goed waarom we niet gewoon opdezelfde dag stemmen als de rest van Europa. Dat zou het eea. wel makkelijker maken.
Als het goed is, hebben we al een correspondent in 'mijn' stembureau. Dus dan hoef ik niet meer te twijfelen.quote:
Dat is de Sabbath voor de Joden. Als je niet oppast komt anti-semitisme ook altijd kijken.quote:Op zondag 18 mei 2014 02:12 schreef Kowloon het volgende:
Ja, dat weet ik ook niet. Maar ze schijnen het bezwaarlijk te vinden.Die zaterdag die je voorstelde lijkt mij wel een prima compromis eigenlijk voor iedereen.
Vind ik ook, daarom zou ik er wel onderdeel van willen zijn... Maarja, tegenstanders hebben ook redelijke argumenten.quote:Op zondag 18 mei 2014 04:41 schreef Kowloon het volgende:
Exit-poll omvat denk ik een veel minder kiezers.Verder is dit een veel mooier project. Willekeurige mensen die naar hun lokale stembureau gaan om de telling te volgen en de uitslag online te plaatsen. Transparanter kan het niet. En het laat zien hoe waardevol internet is, de bevolking kan zijn eigen telling van de stemmen organiseren.
Wat een onzin.quote:Op zondag 18 mei 2014 05:07 schreef nikk het volgende:
Onofficiële uitslagen op het internet gebaseerd op getuigenissen van aanwezigen lijkt me niet bevorderlijk voor de transparantie of vertrouwen in de verkiezingen/democratie. Ten eerste moet iedereen die de uitslag post betrouwbaar en geloofwaardig zijn, het foutloos gehoord en opgeschreven hebben, en heb je daarnaast ook het gevaar dat er een vertekend beeld kan ontstaan. "Hoe kan het dat de uitslagen van GS/Jantje/Pietje laten zien dat partij X enorm wint maar bij de officiële uitslag je dit nauwelijks terugziet?" Etc.
Het tellen van de stemmen moet transparant zijn en strikt volgens de regels verlopen. Iedereen die wil kan al aanwezig zijn bij het tellen van de stemmen. Als burger kan je dus het proces volledig controleren. Een eigen telling organiseren is niet alleen onzinnig maar zelfs schadelijk voor het vertrouwen in de democratie. Je creëert alleen maar onnodige twijfel.
quote:Op zondag 18 mei 2014 10:15 schreef KoosVogels het volgende:
Normale mensen moeten die dag gewoon werken. Nee dus.
"Even"?quote:Op zondag 18 mei 2014 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
Ik beken dat ik even niet zat te denken, al moet ik zelf wel toevallig ook 's avonds werken.
Lekker boeiend of dat zo is, het blijft een goed initiatief. Doe je er wel of niet aan mee, dat vroeg ik.quote:Op zondag 18 mei 2014 11:17 schreef 99.999 het volgende:
Daarom. Het blijft toch onderdeel van de permanente campagne van de Telegraafgroep.
Er staan toch meer stembureaus in je gemeentequote:Op zondag 18 mei 2014 20:20 schreef freako het volgende:
[..]
Als het goed is, hebben we al een correspondent in 'mijn' stembureau. Dus dan hoef ik niet meer te twijfelen..
Daarom verwerken ze ook demograffische statistieken etc. in de uitslag. Zodat er een goede schatting gemaakt kan worden.quote:Op zondag 18 mei 2014 01:09 schreef jatochneetoch het volgende:
Ja, alleen ben ik degene die de stemmen aan het tellen is in dat bureau.quote:Op zondag 18 mei 2014 20:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Er staan toch meer stembureaus in je gemeente
Offtopic, maar ik moet het toch even kwijt:quote:Op zondag 18 mei 2014 01:04 schreef Enel_Crocodille het volgende:
Alles wat op touw wordt gezet door dat haatblog krijgt een 'nee'.
Maar ik dacht dat je een onverbeterlijke optimist wasquote:Op zondag 18 mei 2014 20:32 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, alleen ben ik degene die de stemmen aan het tellen is in dat bureau..
Cool inderdaadquote:
1) Ik vertrouw politici niet en vind het onze taak de democratie te controleren. Europa heeft al meerdere malen laten zien wat ze van democratie vinden (zie referanda)quote:Op zondag 18 mei 2014 20:52 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Cool inderdaaden idealistisch...
Maar ehm waarom eigenlijk? Zoals je weet twijfel ik, dus ik ben benieuwd naar jouw argumentatie.
(en wat ga je al die uren doen als je moet wachten?)
Ja sowiesoquote:Op zondag 18 mei 2014 21:36 schreef Kandijfijn het volgende:
1) Ik vertrouw politici niet en vind het onze taak de democratie te controleren. Europa heeft al meerdere malen laten zien wat ze van democratie vinden (zie referanda)
Ja precies, ik denk dat er sowieso fraude zal plaatsvinden, maar dan in een vorm van extra miljoenen pompen in propaganda in andere landen wanneer blijkt dat Eurokritische partijen winst hebben gemaakt. Dat mag niet bij een select groepje bekend zijn, nee.quote:2) Normaal gesproken is er weinig tijd wat te doen met de stembiljetten en de uitslagen. En mijn vertrouwen dat de verkiezingen eerlijk verlopen is redelijk groot. Nu er de uitslagen 3 dagen slechts bekend zijn bij een select groepje mensen en 3 dagen verborgen blijven is er veel meer kans op fraude.
Een extra controle is een goed idee en een uitstekend signaal!
Ik neem gewoon een boek mee en mijn kladblok,.. Desnoods mijn tablet om het nieuwe rooster te maken o.i.d.quote:Op maandag 19 mei 2014 13:06 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ja sowieso
[..]
Ja precies, ik denk dat er sowieso fraude zal plaatsvinden, maar dan in een vorm van extra miljoenen pompen in propaganda in andere landen wanneer blijkt dat Eurokritische partijen winst hebben gemaakt. Dat mag niet bij een select groepje bekend zijn, nee.
Maarja, dan blijft daar je persoonlijke overweging om er wel of geen onderdeel van te zijn, met andere woorden, ben je bereid om een aantal uur je kapot te vervelen? Ach, misschien valt het mee en is het tellen snel voorbij.
Ga jij nog 'iets' meenemen om je niet te vervelen? Een boek of iets anders ofzo?
Ik mag toch hopen dat toeschouwers niet ingeschakeld worden bij het tellen, maar dat dat alleen door de gemeente aangewezen tellers gedaan wordt. In een aantal gemeenten worden uitzendbureaus ingeschakeld om voldoende tellers te werven, doel je hierop?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:58 schreef Ludacriss het volgende:
In Rotterdam vaak genoeg meegemaakt dat er mensen komen kijken bij de telling. Vaak gaat dit ook uit van een aantal organisaties en ze helpen vaak ook mee met tellen!
Als stembureauleden moeten wij een training volgen, de tellers moeten het telgedeelte van de training ook volgen. Ik vind het nogal een raar idee dat er straks een willekeurige groep mensen aan de stembiljetten gaat zitten. Dan wordt de kans dat er fouten worden gemaakt juist groter lijkt me.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:21 schreef freako het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat toeschouwers niet ingeschakeld worden bij het tellen, maar dat dat alleen door de gemeente aangewezen tellers gedaan wordt. In een aantal gemeenten worden uitzendbureaus ingeschakeld om voldoende tellers te werven, doel je hierop?
Zonder benoeming meetellen mag ook helemaal niet.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Als stembureauleden moeten wij een training volgen, de tellers moeten het telgedeelte van de training ook volgen. Ik vind het nogal een raar idee dat er straks een willekeurige groep mensen aan de stembiljetten gaat zitten. Dan wordt de kans dat er fouten worden gemaakt juist groter lijkt me.
Hoe lang schat je in dat het tellen gaat duren?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:18 schreef freako het volgende:
[..]
Zonder benoeming meetellen mag ook helemaal niet.
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 16:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Hoe lang schat je in dat het tellen gaat duren?
quote:Op zondag 18 mei 2014 10:16 schreef freako het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat er rond 22.00 - 22.30 een voorlopige uitslag is op partijniveau, en een uurtje later eentje op kandidaatniveau.
Jaja ik had even de moeite moeten nemen om terug te lezenquote:
'Training'. Je krijgt wat info op een website. Stelt geen reet voor.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Als stembureauleden moeten wij een training volgen, de tellers moeten het telgedeelte van de training ook volgen. Ik vind het nogal een raar idee dat er straks een willekeurige groep mensen aan de stembiljetten gaat zitten. Dan wordt de kans dat er fouten worden gemaakt juist groter lijkt me.
De aantallen stembiljetten zijn nu inderdaad wel te overzien, zeker als je met meer man telt. Het meeste werk is nog het uitvouwen van de biljetten, en sorteren op een stapel per partij. Fijn, met die 19 partijen. Vervolgens pakt iedereen een stapel (of een paar kleintjes) en telt deze. Als je dat optelt heb je al een voorlopige uitslag. Vervolgens pakt een andere teller de stapel, en telt deze nogmaals, nu op kandidaatniveau. En als het goed is, komt daar hetzelfde uit. Doordat Nederland geen grote partijen meer heeft, heeft de grootste partij hooguit een kwart van de stemmen. Dat zijn er 150-200 in een gemiddeld stembureau.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:40 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Jaja ik had even de moeite moeten nemen om terug te lezen
Maar ehm, anderhalf uur tellen? Dat lijkt op zich nog wel snel, toch?
Volgens mij had je de lage opkomst al meegerekend, maar stel dat de opkomst nog lager is... Ja dan gaat het tellen nog sneller, maar daarnaast. Dan ben ik ergens best wel verbaasd.
Dat verschilt nogal per gemeente geloof ik. Wij kregen een 1,5 uur durende training met filmpjes, vragen en een examen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:43 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
'Training'. Je krijgt wat info op een website. Stelt geen reet voor.
Mooi man, had gedacht dat ze stiekem wel meer PVV stemmetjes zouden meepakken, maar ziet er naar uit dat ze vrij eerlijk geteld hebben. Prima actie!quote:
Yep.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 11:05 schreef Ridocar het volgende:
Meegedaan.
Meeschrijven, doorgeven, klaar. Eitje.
Filmen heb ik niet gedaan. wel een bandje mee laten lopen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 11:29 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Yep.
(je vergeet: filmen)
Nee.quote:Op zondag 18 mei 2014 20:28 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
EN mochten de uitslagen verschillen van de officiële uitslagen, dan kan dat natuurlijk ook aan de officiële uitslagen liggen ipv aan GeenStijl.
Ehm, je beweert het tegendeel van wat Nikk beweert. (deed je net ook in een ander topic, vandara dat ik soms even niet volg)quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch klopt het. Enig bewijs voor manipulatie van de officiële tellingen is er gewoon niet.
Ik beweer exact hetzelfde als nikk. Als de uiteindelijke uitslag afwijkt van die van GS dan ligt dat aan GS en niet aan de officiële tellingen. Daar doet een trolletje op GS niets aan af. Vermoedelijk was dat figuur ook gewoon te dom om het biljet daadwerkelijk volgens de regels in te vullen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ehm, je beweert het tegendeel van wat Nikk beweert. (deed je net ook in een ander topic, vandara dat ik soms even niet volg)
Maar er is juist wel bewijs voor manipulatie van de officiële tellingen. Stijlloze tellers hebben het stembureau gecontroleerd waar ze tevens gestemd hebben. En er zijn kennelijk gevallen (of misschien wel maar 1) waar Artikel50 0 stemmen had, terwijl de stijlloze teller op Art50 had gestemd. Nu staat het nog maar ergens tussen de regels door op Geenstijl; geen idee hoe serieus we dat gegeven dus moeten nemen.
Sorry, je hebt helemaal gelijk.quote:
Nee (volgens de Nikk-techniek)quote:Als de uiteindelijke uitslag afwijkt van die van GS dan ligt dat aan GS en niet aan de officiële tellingen.
Lekker makkelijk, alsof tegenstanders niet bewust lopen te mollen.quote:Daar doet een trolletje op GS niets aan af. Vermoedelijk was dat figuur ook gewoon te dom om het biljet daadwerkelijk volgens de regels in te vullen.
De regering houdt op last van een vreemde mogendheid van onverkozenen de verkiezingsuitslag achter voor de kiezers, en dan zouden mensen die gebruik maken van het recht om op de telling toe te zien het vertrouwen in de democratie ondermijnen?quote:Op zondag 18 mei 2014 05:07 schreef nikk het volgende:
Het tellen van de stemmen moet transparant zijn en strikt volgens de regels verlopen. Iedereen die wil kan al aanwezig zijn bij het tellen van de stemmen. Als burger kan je dus het proces volledig controleren. Een eigen telling organiseren is niet alleen onzinnig maar zelfs schadelijk voor het vertrouwen in de democratie. Je creëert alleen maar onnodige twijfel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |