Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:quote:Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'
Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.
De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.
Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.
Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.
Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."
Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Ik doelde op het alsmaar meer willen vergoeden vanuit de bijstand. Als iemand die bewust weinig werkt, veel toeslagen krijgt om te overleven en vervolgens nog blijft klagen dat hij zo weinig ontvangt kan hij op net zo weinig begrip rekenen als iemand die in de bijstand zit en ook klaagt dat hij zo weinig ontvangt aan luxe producten.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welk deel van "geen mogelijkheden aan de slag te komen" begreep je niet?
Want er wordt net gedaan alsof iedereen in de bijstand per definitie een uitvreter is, terwijl het alleen maar om die paar SBS Probleemwijken types gaat.
Dit wordt alweer het derde jaar dat ik voor deze woning de jaarafrekening krijg, dus dat zal wel goed komen.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:22 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik hoop dat je dan alvast aan het sparen bent voor de jaarafrekening, 70 euro met z'n tweeën is absurd laag, dat is al laag voor in je eentje. Of zetten jullie de kachel gewoon nooit aan?
Dit zijn niet echt wereldschokkende maatregelen om de kosten laag te houden.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:25 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dit wordt alweer het derde jaar dat ik voor deze woning de jaarafrekening krijg, dus dat zal wel goed komen.![]()
En inderdaad, verwarming gaat hier niet vaker aan dan noodzakelijk. Hoeft hier echt niet iedere winterse dag 23 graden binnen te zijn hoor. En geen wasdroger, veel 's nachts wassen, overdag niet al teveel gebruik van elektra etc. en veel met de hand doen i.p.v de vaatwasser.
Lijkt mij toch ook niet. Overigens hebben we hier nog steeds enkel glas in de gehele (jaren 70) woning, dus daar zit 'm de kostenbesparing ook niet in haha.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dit zou niet echt wereldschokkende maatregelen om de kosten laag te houden.
Ik zie hier anders ook geen mensen de bijstand klagen dat het te weinig is, ik zie vooral mensen klagen dat het Nibud zou overdrijven omdat ze aangeven dat een gezin in de bijstand tekort komt, en andere mensen reageren daar weer op.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik doelde op het alsmaar meer willen vergoeden vanuit de bijstand. Als iemand die bewust weinig werkt, veel toeslagen krijgt om te overleven en vervolgens nog blijft klagen dat hij zo weinig ontvangt kan hij op net zo weinig begrip rekenen als iemand die in de bijstand zit en ook klaagt dat hij zo weinig ontvangt aan luxe producten.
Dan lees je nogal selectief.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zie hier anders ook geen mensen de bijstand klagen dat het te weinig is, ik zie vooral mensen klagen dat het Nibud zou overdrijven omdat ze aangeven dat een gezin in de bijstand tekort komt, en andere mensen reageren daar weer op.
Het Nibud staat er juist om bekend niet hele realistische prognoses en conclusies te trekken, hoe kom je erbij dat dat omgekeerd zou zijn?quote:Zoals al eerder gezegd; volgens het Nibud komt een gezin met 2 kinderen in de bijstand ¤ 50,= per maand tekort. En persoonlijk twijfel ik niet zo aan de berekening van het Nibud, die lijkt me behoorlijk realistisch.
Dat hoeft dan ook niet, want die krijgen ze van de gemeente al.quote:Ik snap echter wel waar die gezinnen dat tekort dan mee gaan compenseren, en dat zal de post reserveringen zijn, wat tot gevolg heeft dat er inderdaad geen budget is om een kapotte wasmachine of koelkast te vervangen.
Klopt. Maar neemt niet weg dat een Bijstandsgezin hoe dan ook meer energiekosten zal hebben. Dat kan niet anders.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dit zou niet echt wereldschokkende maatregelen om de kosten laag te houden.
En dat is dan incluis belastingen en netwerkbeheer? Want 70 euro ligt ruim onder het verbruik van een alleenstaande, ook volgens de Eneco. Of heb je een rits zonnepanelen op je dak of zo, want dan wordt het idd lager.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:25 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dit wordt alweer het derde jaar dat ik voor deze woning de jaarafrekening krijg, dus dat zal wel goed komen.![]()
En inderdaad, verwarming gaat hier niet vaker aan dan noodzakelijk. Hoeft hier echt niet iedere winterse dag 23 graden binnen te zijn hoor. En geen wasdroger, veel 's nachts wassen, overdag niet al teveel gebruik van elektra etc. en veel met de hand doen i.p.v de vaatwasser.
Dan kunnen we wel een welles-nietes spelletje gaan spelen over hoe realistisch de cijfers van he Nibud zijn, maar daar zal het dan ook bij blijven.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan lees je nogal selectief.
[..]
Het Nibud staat er juist om bekend niet hele realistische prognoses en conclusies te trekken, hoe kom je erbij dat dat omgekeerd zou zijn?
[..]
Dat hoeft dan ook niet, want die krijgen ze van de gemeente al.
Het Nibud geeft een onderbouwing die behoorlijk ruim is, vermoedelijk gebaseerd op worst case scenario's. Voor een of twee jaar kan dit idd. realistisch zijn, maar dat het ieder jaar tegenzit is zeer onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zie hier anders ook geen mensen de bijstand klagen dat het te weinig is, ik zie vooral mensen klagen dat het Nibud zou overdrijven omdat ze aangeven dat een gezin in de bijstand tekort komt, en andere mensen reageren daar weer op.
Zoals al eerder gezegd; volgens het Nibud komt een gezin met 2 kinderen in de bijstand ¤ 50,= per maand tekort. En persoonlijk twijfel ik niet zo aan de berekening van het Nibud, die lijkt me behoorlijk realistisch.
Ik snap echter wel waar die gezinnen dat tekort dan mee gaan compenseren, en dat zal de post reserveringen zijn, wat tot gevolg heeft dat er inderdaad geen budget is om een kapotte wasmachine of koelkast te vervangen.
Onzin wij wonen met z'n tweeën en komen ook op 70 euro per maand uit (gewoon bij essent).quote:Op maandag 24 maart 2014 11:41 schreef moussie het volgende:
[..]
En dat is dan incluis belastingen en netwerkbeheer? Want 70 euro ligt ruim onder het verbruik van een alleenstaande, ook volgens de Eneco. Of heb je een rits zonnepanelen op je dak of zo, want dan wordt het idd lager.
Dit. In de beperkte denkwereld van Lastpost eten bijstandsgerechtigden gewoon niet op de dagen dat hij uit eten gaat en tegen geeuwhonger nemen ze een slok water bij een openbaar toilet.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:14 schreef Leandra het volgende:
Als ik een patatje of kibbeling op de markt haal dan kan ik daarvoor iets anders (wat anders uit het boodschappenbudget gehaald zou worden) laten vervallen.Make-up valt onder verzorging en hoort dus ook bij de boodschappen.En uit eten gaan er niet eens onder laten vallen.... En toch de vergelijking maken dat het makkelijk moet kunnen..... met 2 personen van ¤ 200,= rondkomen.
Feit is ook dat het Nibud een enorme groep bijstanders representatief wil neerzetten in hun onderzoek en je dus twijfels kan zetten bij de manier van werken. Zoals eight al zei; men neemt wel de worst-case-scenario`s als uitgangspunt.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan kunnen we wel een welles-nietes spelletje gaan spelen over hoe realistisch de cijfers van he Nibud zijn, maar daar zal het dan ook bij blijven.
Feit is wel dat mensen vaak nogal wat posten "vergeten" als ze hun eigen kosten vergelijken met die van het Nibud, en het Nibud een behoorlijke post reserveringen noodzakelijk acht voor een gezin.
En daarbij houden ze geen rekening met het feit of je 15 jaar oude Indeshit witgoed hebt of nagelnieuwe Miele.... je moet volgens het Nibud al snel een ¤ 4.000 hebben liggen om dat spul te kunnen vervangen.
En jij claimt als tweeverdieners samen nog geen fulltime minimumloon te verdienen. Jullie werken beiden bij Post.nl?quote:Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Lastpost het volgende:
1354 euro inclusief vakantiegeld
400 euro toeslagen
183 euro kinderbijslag (12+)
148 euro kindgebonden budget (12+)
* Kwijtschelding gemeentelijke heffingen
* Bijzondere bijstand voor bepaalde zaken
* Tegemoetkoming schoolkosten
Ruim 2000 euro in het geval van een bijstandsgezin met 2 kinderen boven de 12. Ik vind het nogal wat en kan me echt nog steeds niet voorstellen dat een doorsnee gezin daarvan niet kan rondkomen.
Als je even verder leest dan enkel die post en de berekening+uitleg ziet merk je dat ik ook dan ruim binnen de budgetten blijf die gelden voor de bijstand in onze situatie. Zelfs wanneer we beiden ons eigen risico jaarlijks volledig verbruiken.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit. In de beperkte denkwereld van Lastpost eten bijstandsgerechtigden gewoon niet op de dagen dat hij uit eten gaat en tegen geeuwhonger nemen ze een slok water bij een openbaar toilet.
Want uit eten is een post die je niet kan laten vervallen als bijstander zijnde? Er moet per se een patatje gegeten worden bij het dagje dolfinarium a 3,50? Dit soort posten kun je met gemak buiten beschouwing laten, dat zijn namelijk de eerste posten waarop bespaard kan worden.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit. In de beperkte denkwereld van Lastpost eten bijstandsgerechtigden gewoon niet op de dagen dat hij uit eten gaat en tegen geeuwhonger nemen ze een slok water bij een openbaar toilet.
Beiden parttimers, heb nergens geclaimd dat we tweeverdieners zijn hoor.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:46 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En jij claimt als tweeverdieners samen nog geen fulltime minimumloon te verdienen. Jullie werken beiden bij Post.nl?
Je praat poep.
Precies en als zij niet rond kunnen komen dan kunnen mensen met minimumloon dit ook niet. Werken loont zo te zien.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Lastpost het volgende:
400 euro toeslagen
Ruim 2000 euro in het geval van een bijstandsgezin met 2 kinderen boven de 12. Ik vind het nogal wat en kan me echt nog steeds niet voorstellen dat een doorsnee gezin daarvan niet kan rondkomen.
Als lening. Hier tenminste.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:34 schreef Scorpie het volgende:
Dat hoeft dan ook niet, want die krijgen ze van de gemeente al.
Wij hadden bij de eengezinswoning (120 m²) uit 1983 met zonneboiler aan ¤ 130 per maand genoeg voor gas en elektra, bij de eengezinswoning (120m²) uit 1975 zonder zonneboiler was het ongeveer ¤ 180 per maand (gezin met kinderen, één volwassene en kind altijd thuis), en in ons huidige huis zitten we daar nog weer flink boven verwacht ik, maar dat is dan ook behoorlijk groter (en een tweekapper).quote:Op maandag 24 maart 2014 11:41 schreef moussie het volgende:
[..]
En dat is dan incluis belastingen en netwerkbeheer? Want 70 euro ligt ruim onder het verbruik van een alleenstaande, ook volgens de Eneco. Of heb je een rits zonnepanelen op je dak of zo, want dan wordt het idd lager.
Hoe wordt het bedrag van ¤ 1.809 inclusief kinderbijslag en kindgebondenbudget volgens jou ineens "ruim ¤ 2.000" ?quote:Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Lastpost het volgende:
400 euro toeslagen
Volgens mij niet, want dan was het bedrag aan huur, en dus huurtoeslag en dus "totaal aan inkomsten" veel hoger geworden....quote:Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Feit is ook dat het Nibud een enorme groep bijstanders representatief wil neerzetten in hun onderzoek en je dus twijfels kan zetten bij de manier van werken. Zoals eight al zei; men neemt wel de worst-case-scenario`s als uitgangspunt.
quote:Op maandag 24 maart 2014 11:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want uit eten is een post die je niet kan laten vervallen als bijstander zijnde? Er moet per se een patatje gegeten worden bij het dagje dolfinarium a 3,50? Dit soort posten kun je met gemak buiten beschouwing laten, dat zijn namelijk de eerste posten waarop bespaard kan worden.
Dat verschilt per gemeente. Hier krijgt men een aantal dingen volledig vergoed (waaronder witgoed) en andere zaken gedeeltelijk vergoed.quote:
Tweeverdieners = twee mensen in één huishouden met ieder een inkomen.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:47 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Beiden parttimers, heb nergens geclaimd dat we tweeverdieners zijn hoor.
Natuurlijk kan het vervallen, maar als het vervalt dan komen er wel extra boodschappen bijquote:Op maandag 24 maart 2014 11:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want uit eten is een post die je niet kan laten vervallen als bijstander zijnde? Er moet per se een patatje gegeten worden bij het dagje dolfinarium a 3,50? Dit soort posten kun je met gemak buiten beschouwing laten, dat zijn namelijk de eerste posten waarop bespaard kan worden.
Maar een vaatwasser of droger waarschijnlijk niet..... een koelkast en wasmachine wel.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat verschilt per gemeente. Hier krijgt men een aantal dingen volledig vergoed (waaronder witgoed) en andere zaken gedeeltelijk vergoed.
Dan nog blijft zijn bewering staan.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tweeverdieners = twee mensen in één huishouden met ieder een inkomen.
Dus ja, je hebt wel geclaimd dat jullie twee verdieners zijn.
Ook goed, dan zijn we wel degelijk tweeverdieners, verdienen alleen niet zoveel omdat we weinig uren maken.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tweeverdieners = twee mensen in één huishouden met ieder een inkomen.
Dus ja, je hebt wel geclaimd dat jullie twee verdieners zijn.
Geen idee, dat vermeld mijn gemeente namelijk niet. Men kijkt per aanvraag individueel naar de omstandigheden e.d.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar een vaatwasser of droger waarschijnlijk niet..... een koelkast en wasmachine wel.
Dit is alles wat er staat.quote:Enkele voorbeelden van bijzondere uitgaven die vergoed kunnen worden:
Bijzondere extra kosten door een ziekte of handicap (bijvoorbeeld extra waskosten, verwarmings-, vervoers- en dieetkosten en oplaadkosten scootmobiel)
Woonkostentoeslag als u niet meer in staat bent om uw woonkosten te betalen
Verhuiskostenvergoeding of inrichtingskosten bij een noodzakelijke verhuizing
Eigen bijdragen voor bijvoorbeeld kinderopvang, kraamzorg en rechtshulp
Medische kosten die niet volledig worden vergoed door uw aanvullende ziektekostenverzekering (bijvoorbeeld een bril en tandartskosten)
Kosten voor een bewindvoerder/mentor of curator
U kunt een vergoeding aanvragen voor maatschappelijke participatie: om deel te kunnen nemen aan sociale, sportieve en culturele activiteiten.
quote:De langdurigheidstoeslag is een geldbedrag dat de gemeente verstrekt aan mensen die al 3 jaar of langer op minimumniveau leven, geen of weinig eigen vermogen hebben en geen uitzicht hebben op inkomensverbetering. Het bedrag geeft wat financiële ruimte voor bijvoorbeeld vervangingsuitgaven, zoals een nieuwe koelkast. Als u aan de voorwaarden voldoet en blijft voldoen, kunt u in principe ieder jaar een langdurigheidstoeslag krijgen. Deze toeslag wordt niet op de uitkering in mindering gebracht.
Tja. En dan zit je dus met twee volwassenen en twee kinderen op een 3 kamerflatje 3 hoog achter. Hoe krijg je je was droog? In de woonkamer hangen? 2 eenpersoonsdekbed hoezen, 1 tweepersoons..., matrashoezen, handdoeken, kleding, ondergoed, eventueel luiers..quote:Op maandag 24 maart 2014 11:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar een vaatwasser of droger waarschijnlijk niet..... een koelkast en wasmachine wel.
Dus iemand met een spierprobleem zou best een vergoeding voor een vaatwasser en/of droger kunnen krijgen? En dat zou je een probleem vinden?quote:Op maandag 24 maart 2014 11:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geen idee, dat vermeld mijn gemeente namelijk niet. Men kijkt per aanvraag individueel naar de omstandigheden e.d.
[..]
Dit is alles wat er staat.
Dat hoeft ook niet. Wij leefden vroeger op bijna niets (iets van 1800 per maand) met een gezin van 5. Wij gingen ook nergens heen, hadden geen auto en konden niet op vakantie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet gemist heb. Het was gewoon de realiteit. Op het moment dat ik zelf geld kon en mocht verdienen ben ik dat gaan doen en ben ik mijn eigen uitjes gaan betalen.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:57 schreef Leandra het volgende:
Overigens zie ik het gemiddelde gezin in de bijstand nog niet zo snel met het hele gezin naar het Dolfinarium gaan, tenzij de kaartjes (en het vervoer er naartoe) vrijwel gratis zijn.
Ik denk dat je al zo'n ¤ 150,= kwijt bent voor je er met 4 man binnen bent als je met het OV moet komen.
Als mensen met een spierprobleem een vaatwasser nodig hebben omdat ze niet fatsoenlijk een bord vast kunnen houden zou ik ze eerder doorverwijzen naar een zorgpartner, want dan is er iets meer nodig dan een vaatwasser lijkt me.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus iemand met een spierprobleem zou best een vergoeding voor een vaatwasser en/of droger kunnen krijgen? En dat zou je een probleem vinden?
Mwah, je was wordt wel droog hoor, er zijn wat mij betreft maar heel weinig omstandigheden waarbij een droger essentieel is, en jouw voorbeeld is dat voor mij niet, dan was je het beddengoed van de kinderen maar op een andere dag dan het tweepersoonsbeddengoed.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tja. En dan zit je dus met twee volwassenen en twee kinderen op een 3 kamerflatje 3 hoog achter. Hoe krijg je je was droog? In de woonkamer hangen? 2 eenpersoonsdekbed hoezen, 1 tweepersoons..., matrashoezen, handdoeken, kleding, ondergoed, eventueel luiers..
Lekker als je een paar dagen druilerig weer hebt
Eh ja? Zo hebben wij dat jaren gedaan hoor. Ok, we hadden 1 kind maar het was een klein flatje met 1 slaapkamer (en een andere kamer waar we een slaapkamer van hadden gemaakt). Je doet net of dat onmenselijk is ofzo?!quote:Op maandag 24 maart 2014 11:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tja. En dan zit je dus met twee volwassenen en twee kinderen op een 3 kamerflatje 3 hoog achter. Hoe krijg je je was droog? In de woonkamer hangen? 2 eenpersoonsdekbed hoezen, 1 tweepersoons..., matrashoezen, handdoeken, kleding, ondergoed, eventueel luiers..
Oh gelukkig, die komt afwassen.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als mensen met een spierprobleem een vaatwasser nodig hebben omdat ze niet fatsoenlijk een bord vast kunnen houden zou ik ze eerder doorverwijzen naar een zorgpartner, want dan is er iets meer nodig dan een vaatwasser lijkt me.
Het is natuurlijk wel onmenselijk als ze die was ook nog eens in een 6de hands wasmachine moeten doen die niet harder centrifugeert dan 800 toeren.... dan duurt het 3 dagen voor de was droog is.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Luigi het volgende:
[..]
Eh ja? Zo hebben wij dat jaren gedaan hoor. Ok, we hadden 1 kind maar het was een klein flatje met 1 slaapkamer (en een andere kamer waar we een slaapkamer van hadden gemaakt). Je doet net of dat onmenselijk is ofzo?!
Ik ben nogal van het doorluchten.. en toch merk ik het direct als ik twee wasladingen direct na elkaar ophang om te drogen. De eerste duurt een kleine dag, die daarna anderhalve dag. Gewoon omdat er meer vocht in de lucht zit.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, je was wordt wel droog hoor, er zijn wat mij betreft maar heel weinig omstandigheden waarbij een droger essentieel is, en jouw voorbeeld is dat voor mij niet, dan was je het beddengoed van de kinderen maar op een andere dag dan het tweepersoonsbeddengoed.
Je stelt net dat jullie een inkomen van ¤ 1.800 hadden.... wanneer is dat nou weer het bijstandsinkomen van een alleenstaande ouder geworden?quote:Op maandag 24 maart 2014 12:03 schreef Mystikvm het volgende:
Wij hadden trouwens ook geen vaatwasser of droger en leefden in een krappe eensgezingwoning. Mijn broer sliep bij mij op de kamer. Was kon heel goed in huis drogen. Ja, als je de trap op liep zat je met je kop in de was, maar ook dat hoorde er bij.
Ik wist niet beter. Natuurlijk waren er klasgenoten die alles hadden en op vakantie konden omdat pa en ma tweeverdieners waren. Maar ik heb nooit het idee gehad dat wij daar ook recht op zouden moeten hebben. Er was elke dag eten, er was kleding en een dak. De leukigheidjes ben ik zelf gaan verdienen toen het kon.
Ik ben groot voorstander van de bijstand, maar roepen dat leven op het minimum onmogelijk is, is niet waar. Van het bijstandsinkomen van een alleenstaande ouder hielden wij een gezin van 5 draaiend.
Er is dus weinig noodzaak om een droger te hebben behoudens het feit dat de was wat langer uithangt.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die laatste doen er erg lang over om te drogen.
Met tuin?quote:Op maandag 24 maart 2014 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Mijn moeder heeft nog steeds geen vaatwasser en geen droger, doet al 45 jaar zonder en heeft in dat kleine arbeidershuisje 2 kinderen grootgebracht. Volgens mij kan je het inderdaad een beetje dramatiseren, zo`n gebrek aan een droger of vaatwasser.
Onze Griekse buren (van toen wij in ons flatje woonden dus) hebben 2 kinderen grootgebracht daar dus ik zie echt het probleem niet. Mensen hebben echt een verknipt beeld van 'noodzakelijk' tegenwoordig.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Mijn moeder heeft nog steeds geen vaatwasser en geen droger, doet al 45 jaar zonder en heeft in dat kleine arbeidershuisje 2 kinderen grootgebracht. Volgens mij kan je het inderdaad een beetje dramatiseren, zo`n gebrek aan een droger of vaatwasser.
Dat is wat ik hier meermalen lees. Dat vind ik ook vreemd, want een kennis van mij is alleenstaande ouder en die heeft, inclusief alles, iets van 1400 per maand. Dat vind ik nog veel. Zij is met twee. Er zijn dus gezinnen van 4 of meer die het met maar een klein beetje meer moeten doen.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je stelt net dat jullie een inkomen van ¤ 1.800 hadden.... wanneer is dat nou weer het bijstandsinkomen van een alleenstaande ouder geworden?
Ik was tot een tijdje geleden een alleenstaande ouder, niet in de bijstand, maar mijn inkomen is nooit ¤ 1.800 geweest, nee ook niet inclusief toeslagen.
Wat een BS, ik woonde 17 jaar geleden met mijn oudste zoon op een klein rotflatje en ik kreeg m'n was prima weg.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik ben nogal van het doorluchten.. en toch merk ik het direct als ik twee wasladingen direct na elkaar ophang om te drogen. De eerste duurt een kleine dag, die daarna anderhalve dag. Gewoon omdat er meer vocht in de lucht zit.
Ik heb het jaren zonder droger gedaan in een groot vrijstaand huis. Toch had ik ook toen regelmatig naast in de wasruimte en de gangen boven ook in de slaapkamers was hangen omdat ik anders mijn was niet weggewerkt kreeg. Met een tuin kan het bij normaal weer prima als je niet fulltime werkt, maar in een kleine woning is het gewoon niet te doen.
Nu wel een droger maar gebruik hem alleen voor beddegoed (te groot, kan ik nergens ophangen), handdoeken en spijkerbroeken. Die laatste doen er erg lang over om te drogen.
Maar waar ik gemiddeld zo'n 50 euro kwijt ben met een avondje uit eten kan ik ook een week de kast vullen met boodschappen.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Natuurlijk kan het vervallen, maar als het vervalt dan komen er wel extra boodschappen bij
Als ik 5 dagen per week uit eten ga dan red ik het ook prima van ¤ 45 per week aan boodschappen, zelfs met een kind in de luiers, maar dat lijkt me niet de manier waarop we moeten vergelijken.
En met een beetje geluk heeft je bijstandsflatje een balkon en voila... wasrekje er aan en drogen maar.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat een BS, ik woonde 17 jaar geleden met mijn oudste zoon op een klein rotflatje en ik kreeg m'n was prima weg.
Dat dat nog makkelijker werd toen we naar een ruime eengezinswoning verhuisden is wat anders, maar ik heb nooit een probleem gehad de was op te hangen.
Dat ik met een droger minder beddengoed nodig heb omdat het 's morgens van bed en 's avonds er schoon en droog weer op is, is een ander punt, maar die droger kost beduidend meer aan stroom dan een extra setje beddengoed bij Ikea.
Zonder tuin kan het ook zat. Ik hang mijn was ook nooit buiten, verdien zat geld om elke maand wel drie van die dingen te kopen en woon in een tweekamerappartementje met vriendin. Er is een kamer over, daar hangt de was. Het raam kan gewoon open.quote:
Ja, maar de was hing altijd op mijn kamer of die van mijn zus. Slecht weer enzo he. Raampje open, beetje doorwaaien. Ging prima. Heb tot mijn 18e zonder verwarming boven gezeten trouwens, dat was pas koud, kamertje met enkel glas en alleen een klein straalkacheltje in de winter.quote:
Als je gezond bent en kans hebt op een baantje krijg je het dus niet, je hebt uitzicht op inkomensverbetering.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:58 schreef Scorpie het volgende:
Ah, mijn gemeente geeft een 'langdurigheidstoeslag'. Die kan je per jaar krijgen.
[..]
Je bent grappigquote:Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Luigi het volgende:
[..]
Eh ja? Zo hebben wij dat jaren gedaan hoor. Ok, we hadden 1 kind maar het was een klein flatje met 1 slaapkamer (en een andere kamer waar we een slaapkamer van hadden gemaakt). Je doet net of dat onmenselijk is ofzo?!
Bij ons staat hij welgeteld 30 minuten per week aan, puur luxe, om de handdoeken te drogen. Blijven ze lekker zacht.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:10 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Zonder tuin kan het ook zat. Ik hang mijn was ook nooit buiten, verdien zat geld om elke maand wel drie van die dingen te kopen en woon in een tweekamerappartementje met vriendin. Er is een kamer over, daar hangt de was. Het raam kan gewoon open.
Een droger is niet nodig, en zonde van het geld, zelfs voor mensen die het kunnen betalen.
Biljart is met een t.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je bent grappig![]()
Was het moeilijk kiezen tussen de studeerkamer, de speelkamer, de fitnessruimte en de biljardkamer?
Eens. Eén van de meest onzinnige apparaten ooit (IMHO!). Wij hebben de onze weggedaan tijdje terug toen er iets stuk gaan. Pas de problem.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:10 schreef Mystikvm het volgende:
Een droger is niet nodig, en zonde van het geld, zelfs voor mensen die het kunnen betalen.
Dat mis ik dan weer wel, die zachte handdoeken.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij ons staat hij welgeteld 30 minuten per week aan, puur luxe, om de handdoeken te drogen. Blijven ze lekker zacht.
Wat snap je niet aan klein flatje?quote:Op maandag 24 maart 2014 12:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je bent grappig![]()
Was het moeilijk kiezen tussen de studeerkamer, de speelkamer, de fitnessruimte en de biljardkamer?
Je deed je poes/hond in de wasdroger ?? Haha grapje.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:14 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dat mis ik dan weer wel, die zachte handdoeken.![]()
En met huisdieren is zo'n ding wel prettig, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik 'm mis nadat ie de geest heeft gegeven.
Vaatwasser is een absolute luxe, een droger kan in sommige gevallen bijna noodzaak zijn. Mijn ex-schoonouders hadden er ook geen en 4 kinderen in een ruim huis. De was hing overal, tot in de woonkamer aan toe. Hoge stookkosten door de vochtige lucht, schimmel op de plafonds en het behang kwam van de muren. Dat is niet meer van deze tijd.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Zo`n ding is idd wel duur qua stroom. Daarom maar beter dat je die niet zo 1,2,3 krijgt in de bijstand.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:14 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dat mis ik dan weer wel, die zachte handdoeken.![]()
En met huisdieren is zo'n ding wel prettig, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik 'm mis nadat ie de geest heeft gegeven.
Ja met veel kinderen misschien maar in veel gevallen kan de was wel buiten drogen. Met een vaatwasser bespaar je juist veel water.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Vaatwasser is een absolute luxe, een droger kan in sommige gevallen bijna noodzaak zijn. Mijn ex-schoonouders hadden er ook geen en 4 kinderen in een ruim huis. De was hing overal, tot in de woonkamer aan toe. Hoge stookkosten door de vochtige lucht, schimmel op de plafonds en het behang kwam van de muren. Dat is niet meer van deze tijd.
Maatwerk is in die gevallen wel noodzakelijk omdat het verschilt per woning en per samenstelling van het huishouden.
Als je schimmel op de muren hebt staan komt dat niet echt van je was maar eerder van een vochtige kruipruimte.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Vaatwasser is een absolute luxe, een droger kan in sommige gevallen bijna noodzaak zijn. Mijn ex-schoonouders hadden er ook geen en 4 kinderen in een ruim huis. De was hing overal, tot in de woonkamer aan toe. Hoge stookkosten door de vochtige lucht, schimmel op de plafonds en het behang kwam van de muren. Dat is niet meer van deze tijd.
Maatwerk is in die gevallen wel noodzakelijk omdat het verschilt per woning en per samenstelling van het huishouden.
Idd. Het verkrijgen van dergelijke luxe zou juist een stimulans moeten zijn zsm uit de bijstand te geraken.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zo`n ding is idd wel duur qua stroom. Daarom maar beter dat je die niet zo 1,2,3 krijgt in de bijstand.
Toch al snel 500-600 euro netto in de maand. Zeker voor de lagere inkomensklassen is dat héél veel geld. Dat is het verschil tussen rondkomen op minimaal niveau of genoeg geld hebben voor een autootje, uitstapjes met de (klein)kinderen en zorgeloos op vakantie gaan.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:33 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Zal niet veel meer zijn dan de bijstandstrekker........en zo zie je maar wat een ingewikkelde materie dit is...
Je mag het zeker niet hebben over waarom iemand in de bijstand 4 kinderen heeft he?quote:Op maandag 24 maart 2014 12:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Losse tweedehands centrifuge ritselen?quote:Op maandag 24 maart 2014 12:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel onmenselijk als ze die was ook nog eens in een 6de hands wasmachine moeten doen die niet harder centrifugeert dan 800 toeren.... dan duurt het 3 dagen voor de was droog is.
Ik moet wel toegeven dat ik mijn kinderen heb groot gebracht met katoenen luiers. Dat is veel extra was. Een partner met een beroep waarin je vies wordt maar wel witte overhemden moet dragen helpt ook niet echt mee.. Zelf toen in de verpleging dus 5 uniformen per week erbij.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat een BS, ik woonde 17 jaar geleden met mijn oudste zoon op een klein rotflatje en ik kreeg m'n was prima weg.
Dat dat nog makkelijker werd toen we naar een ruime eengezinswoning verhuisden is wat anders, maar ik heb nooit een probleem gehad de was op te hangen.
Dat ik met een droger minder beddengoed nodig heb omdat het 's morgens van bed en 's avonds er schoon en droog weer op is, is een ander punt, maar die droger kost beduidend meer aan stroom dan een extra setje beddengoed bij Ikea.
Ik heb nog steeds geen verwarming boven en slaap met het raam open, ook als het vriest.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, maar de was hing altijd op mijn kamer of die van mijn zus. Slecht weer enzo he. Raampje open, beetje doorwaaien. Ging prima. Heb tot mijn 18e zonder verwarming boven gezeten trouwens, dat was pas koud, kamertje met enkel glas en alleen een klein straalkacheltje in de winter.
Dan heb je dus bijstand zonder sollicitatieplicht. En demotiveer je het voor de middeninkomens enorm om zelf wat aan hun oude dag te doen, want als ze niks gespaard hebben, betaald de overheid het en als ze wel gespaard hebben moeten ze alles uit eigen zak betalen.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan moet je de AOW vermogensafhankelijk maken, boven zoveel vermogen geen AOW. Prima.
Desnoods inkomensafhankelijk.
Ja, maar je weet toch dat het in NL 320 dagen regent en van de overige 45 dagen vriest het 30 dagenquote:Op maandag 24 maart 2014 12:10 schreef Luigi het volgende:
[..]
En met een beetje geluk heeft je bijstandsflatje een balkon en voila... wasrekje er aan en drogen maar.
Ik heb eens meegedaan aan zo'n besparingsactie van essent (geloof ik). Kwamen ze langs om advies te geven en met leuke gadgets om te besparen.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja met veel kinderen misschien maar in veel gevallen kan de was wel buiten drogen. Met een vaatwasser bespaar je juist veel water.
Ik weet vooral dat in Nederland hele volksstammen dól zijn op de slachtofferrol.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar je weet toch dat het in NL 320 dagen regent en van de overige 45 dagen vriest het 30 dagen
Ideaal en voor mij staat de wind gelukkig gunstig vaak zodat ik het ook met regen buiten kan hangen.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:23 schreef Leandra het volgende:
Ik moet trouwens eens een wasrek voor aan het balkon gaan kopen.... das wel zo handig in de zomer, kan ik de droger wat minder vaak gebruiken
Wij hebben nu zo'n molen voor in de tuin maar dat ding is zo'n crime om elke keer neer te zetten en weg te halen dat het nu bij ons ook in de zomer gewoon op zolder hangtquote:Op maandag 24 maart 2014 12:23 schreef Leandra het volgende:
Ik moet trouwens eens een wasrek voor aan het balkon gaan kopen.... das wel zo handig in de zomer, kan ik de droger wat minder vaak gebruiken
Zoals vandaag.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar je weet toch dat het in NL 320 dagen regent en van de overige 45 dagen vriest het 30 dagen
Mmm. In de meeste gevallen betaalt de werkgever dat pensioen en niet de werknemer. Mensen die de pech hebben buiten een Cao te vallen verdienen vaak al minder dan iemand die wel onder een Cao valt én moeten hun eigen pensioen betalen van hun netto inkomen.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Toch al snel 500-600 euro netto in de maand. Zeker voor de lagere inkomensklassen is dat héél veel geld. Dat is het verschil tussen rondkomen op minimaal niveau of genoeg geld hebben voor een autootje, uitstapjes met de (klein)kinderen en zorgeloos op vakantie gaan.
Maar waarom zou de fabrieksarbeider nog 300-400 euro bruto (inclusief werkgeversbijdrage) van zijn maandelijkse beloning gaan afstaan als hij het ook nu kan opmaken omdat het pensioensparen na pensionering geen voordeel brengt? Je moet al een aanvullend pensioen van meer dan 1200 euro per maand opbouwen wil je na pensionering beter af zijn als je AOW wordt afgepakt als je zelf wat hebt opgebouwd. Daar komt Jan Modaal niet aan met de huidige pensioenpremies.
Kortom, je straft alle werkenden die modaal en minder werken door hun pensioeninkomen van de AOW uitkering af te trekken. Ze komen dan immers geen cent hoger uit dan diegenen die nooit geld hebben ingelegd voor pensioen. Dat is in het geheel NIET solidair.
Solidair zijn moet 2 kanten op werken. Dus ofwel moet iedereen gebruik kunnen maken van AOW, ofwel moet de AOW afgeschaft worden (met daarbij een lastenverlaging die vrijwel gelijk is aan de huidige kosten van de AOW) en moet iedereen voor zijn eigen pensioen sparen/verzekering inkopen of doorwerken tot je wordt afgekeurd en in de WAO belandt als je niks voor je oude dag hebt opgebouwd.
Idd niet. Want er zijn steeds meer mensen die door flexwerk na 3 maanden WW in de bijstand belanden. Anders is het na 2 jaar. Knap ingewikkeld om er in 2 jaar 4 kinderen uit te poepen.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:17 schreef Luigi het volgende:
[..]
Je mag het zeker niet hebben over waarom iemand in de bijstand 4 kinderen heeft he?
ah, dus je maakt tussen je 30ste en 40ste 4 kinderen en als je pech hebt en op je 45ste in de bijstand beland geef je ze gewoon terug?quote:Op maandag 24 maart 2014 12:17 schreef Luigi het volgende:
[..]
Je mag het zeker niet hebben over waarom iemand in de bijstand 4 kinderen heeft he?
Nee, inderdaad. Dat is een loze discussie. Meestal gebaseerd op vooroordelen en aannames. Natuurlijk zijn er uitwassen van Bijstandsmoeders die hun hele leven in de Bijstand hangen en het ene kind na het andere kind baren. Maar meestal is het zo dat er al kinderen waren voordat een moeder of gezin in een uitkeringssituatie belandde. Post-natale abortus is ook zo wat hé.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:17 schreef Luigi het volgende:
[..]
In ons geval waren we met drie en hebben we heel kort bijstand gehad. Die kinderen waren er al voor er ontslag volgde voor mijn vader.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:17 schreef Luigi het volgende:
[..]
Nah, ik heb een balkon over de hele breedte van het huis, aan de zuidkant, dus waarom een droogmolen in de tuin zetten, dat is alleen maar speelruimte van de kleine inpikken.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:25 schreef Luigi het volgende:
[..]
Wij hebben nu zo'n molen voor in de tuin maar dat ding is zo'n crime om elke keer neer te zetten en weg te halen dat het nu bij ons ook in de zomer gewoon op zolder hangt.
Leuk zo'n oneliner / dooddoener. Maar doet niets af aan onze argumenten. Kwestie van logisch nadenken.quote:
Nou, serieus; ik weet van een gezin in de bijstand met 4 kinderen, waarvan 2 kinderen in ieder geval al het gevolg zijn van geen geld voor voorbehoedsmiddelenquote:
Gemakzucht bedoel je. Voorbehoedsmiddelen kosten echt niet zoveel.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, serieus; ik weet van een gezin in de bijstand met 4 kinderen, waarvan 2 kinderen in ieder geval al het gevolg zijn van geen geld voor voorbehoedsmiddelen
Godverquote:Op maandag 24 maart 2014 12:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, serieus; ik weet van een gezin in de bijstand met 4 kinderen, waarvan 2 kinderen in ieder geval al het gevolg zijn van geen geld voor voorbehoedsmiddelen
Nou dat geld moet je ook optellen voor levensonderhoud, want de pil wordt toch niet meer vergoed ?quote:Op maandag 24 maart 2014 12:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, gewoon geen geld voor condooms toen ze ook al geen geld voor eten hadden, en om een of andere reden kan een spiraaltje of de pil niet...... weet ik veel, altijd gezeik daar.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:35 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Gemakzucht bedoel je. Voorbehoedsmiddelen kosten echt niet zoveel.
Nou, serieus, zo'n type dat op haar 18de haar eerste kind al had en op haar 30ste nummer 4 krijgt en al bijna geen tand meer in haar mond heeft zouden ze wat mij betreft gewoon op eigen verzoek moeten steriliseren, maar dat doen ze dan weer niet bij vrouwen van die leeftijd.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:35 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou dat geld moet je ook optellen voor levensonderhoud, want de pil wordt toch niet meer vergoed ?
In de bijstand heb je ook geen recht op seks; dat is luxe.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Haha ja zulke types wel ja.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, serieus, zo'n type dat op haar 18de haar eerste kind al had en op haar 30ste nummer 4 krijgt en al bijna geen tand meer in haar mond heeft zouden ze wat mij betreft gewoon op eigen verzoek moeten steriliseren, maar dat doen ze dan weer niet bij vrouwen van die leeftijd.
En ja, dat mag bij een op verzoekje in zulke omstandigheden van mij gratis, geen eigen risico
Ik vind het heel triest dat iemand in zo'n situatie van de gynaecoloog nog te horen krijgt dat ze er niet aan beginnen wegens "te jong".quote:
Ach kom toch op. Dat je in de bijstand zit wil toch niet zeggen dat je dom bent... "Hey ik zit in een financieel lastige situatie, laat ik eens even fijn het risico lopen dat er nog een kostenpostje bijkomt".quote:Op maandag 24 maart 2014 12:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
In de bijstand heb je ook geen recht op seks; dat is luxe.
Ik weet niet wat te jong is in dit geval maar mijn vrouw is op haar begin-dertigste gesteriliseerd op eigen verzoek. Vergoed en wel.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind het heel triest dat iemand in zo'n situatie van de gynaecoloog nog te horen krijgt dat ze er niet aan beginnen wegens "te jong".
Echt, ik snap dat niet.
Dan zet/hang je dat wasrekje maar in de badkamer of slaapkamer. Zo wordt mijn was ook al mijn hele leven gedroogd.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar zoals gezegd, de meeste mensen hebben die kinderen al als ze in de bijstand zitten.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:45 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ach kom toch op. Dat je in de bijstand zit wil toch niet zeggen dat je dom bent... "Hey ik zit in een financieel lastige situatie, laat ik eens even fijn het risico lopen dat er nog een kostenpostje bijkomt".
Slachtofferrol....!
In de meeste CAO's betalen beiden een deel, alleen merk je het als werknemer niet zo, omdat het direct van je brutoloon wordt ingehouden door de werkgever.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mmm. In de meeste gevallen betaalt de werkgever dat pensioen en niet de werknemer. Mensen die de pech hebben buiten een Cao te vallen verdienen vaak al minder dan iemand die wel onder een Cao valt én moeten hun eigen pensioen betalen van hun netto inkomen.
Ik heb pas sinds kort een droger en inderdaad, ophangen is geen probleem, nu gebruik ik de droger alleen voor het beddengoed en de handdoeken, omdat ze dan zachter zijn.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vanaf het moment dat ik een droger heb (december 1999) gebruik ik hem voor vrijwel alles, alleen de overhemden hangen boven de trap naar zolder te drogen, en toen mijn oudste nog thuiswoonde hing zijn sportkleding aan het wasrek.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:55 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb pas sinds kort een droger en inderdaad, ophangen is geen probleem, nu gebruik ik de droger alleen voor het beddengoed en de handdoeken, omdat ze dan zachter zijn.
De rest hang ik not steeds op.
Prikpil is dan een goede optie, kost 20 euro in de drie maanden, ik vind het ideaal.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, gewoon geen geld voor condooms toen ze ook al geen geld voor eten hadden, en om een of andere reden kan een spiraaltje of de pil niet...... weet ik veel, altijd gezeik daar.
Ik heb de droger gekregen toen mijn oma is overleden, omdat de hele familie het zo zielig voor me vond dat ik geen droger had, heb hem nooit echt gemist maar nu is het soms wel handig.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vanaf het moment dat ik een droger heb (december 1999) gebruik ik hem voor vrijwel alles, alleen de overhemden hangen boven de trap naar zolder te drogen, en toen mijn oudste nog thuiswoonde hing zijn sportkleding aan het wasrek.
Maar ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het puur gemakzucht is.....
En even een wasrek voor aan het balkon gaan kopen![]()
Ik wist niet dat er mensen waren die iemand zielig konden vinden omdat hij/zij geen droger heeftquote:Op maandag 24 maart 2014 13:02 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb de droger gekregen toen mijn oma is overleden, omdat de hele familie het zo zielig voor me vond dat ik geen droger had, heb hem nooit echt gemist maar nu is het soms wel handig.
Blijkbaar is het een nogal verwende familie met allemaal drogers.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:03 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik wist niet dat er mensen waren die iemand zielig konden vinden omdat hij/zij geen droger heeft
Wat doet dat er toe?quote:
Ja, ik heb nog nooit van mn leven een droogmachine gehad, en niemand heeft ooit enig begrip voor me getoondquote:Op maandag 24 maart 2014 13:05 schreef snakelady het volgende:
[..]
Blijkbaar is het een nogal verwende familie met allemaal drogers.
Ja, ik voel met je mee......... kusjekroel.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Het leven is ook héél zwaar en onmenselijk voor ons, als drogerloze minderheid!
In de douche en keuken?quote:Op maandag 24 maart 2014 13:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat doet dat er toe?
Maar goed, toen ik nog héél klein was woonden wij met z'n 5-en ergens 3 hoog op een 2 kamerflatje-met-vliering. Een wasdroger was onbetaalbaar dus die hadden we niet (hebben m'n ouders nog steeds niet). Zomers hing de was over de rand van het balkon aan de lijn en in de winter 'gewoon' binnen aan wasrekjes in de douche en keuken.
Het kan gewoon en is echt niet zo bijzonder. Op mijn huidige 35m² droog ik mijn was ook gewoon binnenshuis. Alleen vandaag even niet, want de zon schijnt dus wordt de was buiten lekker snel droog.
Niet om het een of ander, maar dit soort oeverloos gedram over een luxe-product als een droger is nou precies koren op de molen van mensen die iedere cent bijstand toch al teveel vinden.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
In de douche en keuken?
Gatver. In de douche droogt het alleen als er niet dagelijks gedouched wordt en in de keuken ruikt je pas gewassen kleding en beddengoed naar kookluchtjes.![]()
Lijken mij nu net de enige twee plaatsen in huis waar je je was NIET op moet hangen.
Dit. Plus ik vind het beledigend jegens mensen die écht in armoede leven.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar dit soort oeverloos gedram over een luxe-product als een droger is nou precies koren op de molen van mensen die iedere cent bijstand toch al teveel vinden.
Juust.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet om het een of ander, maar dit soort oeverloos gedram over een luxe-product als een droger is nou precies koren op de molen van mensen die iedere cent bijstand toch al teveel vinden.
Je bedoelt de mensen in de schuldhulpverlening?quote:Op maandag 24 maart 2014 13:22 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dit. Plus ik vind het beledigend jegens mensen die écht in armoede leven.
Sowieso producten vergoedenquote:Op maandag 24 maart 2014 13:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er zullen best uitzonderlijke omstandigheden zijn waarbij het vergoeden van een droger te billijken is, maar dat je met 2 volwassenen en 3 kinderen in een klein flatje woont is dat wat mij betreft niet.
En je helpt de discussie ook niet echt door het als argument aan te voeren.
Er zullen ook mensen zijn die in de bijstand zitten en geen recht op een andere uitkering hebben, maar in een dusdanige fysieke situatie zitten dat een (aangepaste) auto geen overbodige luxe is, maar laten we zo'n uitzondering nou vooral niet opvoeren als excuus om iedereen in de bijstand maar een Suzuki Alto cadeau te doen.
Waarom moet bij jou alles met een aanleiding vermeld worden? Verwacht je dat de zieligheidsfactor dan omhoog schiet?quote:Op maandag 24 maart 2014 13:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je bedoelt de mensen in de schuldhulpverlening?
Of de volwassenen (40+) met koophuis die in de bijstand zijn gekomen wegens 'te oud'?
Dan nog geldt voor die mensen dat een droger geen primaire levensbehoefte is. Kom op zeg.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Of de volwassenen (40+) met koophuis die in de bijstand zijn gekomen wegens 'te oud'?
Dit dus.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom moet bij jou alles met een aanleiding vermeld worden? Verwacht je dat de zieligheidsfactor dan omhoog schiet?
Ouder1 haalt wel telkens de gevallen aan van mensen die door veel pech getroffen zijn. Op basis daarvan kan je geen beleid maken. Je moet naar het grotere plaatje kijken. Ook wordt continu de eigen situatie aangehaald.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom moet bij jou alles met een aanleiding vermeld worden? Verwacht je dat de zieligheidsfactor dan omhoog schiet?
Misschien moet je je eigen situatie weer even breed uitmeten in het topic... dan is je referentiekader in ieder geval duidelijk en weten we wanneer we moeten voorstellen dat je je droger op Marktplaats zet.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ohja god dit is die muts die elk topic kaapt!quote:Op maandag 24 maart 2014 13:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien moet je je eigen situatie weer even breed uitmeten in het topic... dan is je referentiekader in ieder geval duidelijk en weten we wanneer we moeten voorstellen dat je je droger op Marktplaats zet.
Omdat mensen zoals jij nog steeds verkondigen dat het noodzakelijk is bijstandsgerechtigden te prikkelen werk te gaan zoeken omdat mensen zoals jij de rekensom werkelozen - vacatures niet kunnen maken en derhalve niet tot de conclusie kunnen komen dat prikkelen niet zal zorgen voor een afname van het aantal werkelozen en dus een afname van het aantal uitkeringen.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is nergens gesteld? Wel kan je vragen stellen aan de duur. Mensen die al tien jaar in de bijstand zitten zonder dat zij ziek zijn is gewoon een gotspe. Daar mag je op zijn MINST een tegenprestatie van verlangen.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:31 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Omdat mensen zoals jij nog steeds verkondigen dat het noodzakelijk is bijstandsgerechtigden te prikkelen werk te gaan zoeken omdat mensen zoals jij de rekensom werkelozen - vacatures niet kunnen maken en derhalve niet tot de conclusie kunnen komen dat prikkelen niet zal zorgen voor een afname van het aantal werkelozen en dus een afname van het aantal uitkeringen.
Opmerkingen in de strekking dat bijstand voor mensen zonder fysieke beperkingen maar afgeschaft moeten worden omdat die maar moeten gaan werken bewijzen dat nog meer.
Ik heb nog nooit een droger gehad. Zelfs in mijn 2 kamer woninkje waar ik in begonnen ben hing de was in de woonkamer voor de gaskachel omdat er in de slaapkamer geen ruimte voor was.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Luigi het volgende:
[..]
De tegenprestatie zou wmb moeten zijn dat iedereen in de bijstand zich realiseert dat het een noodvoorziening ter overbrugging van een liefst tijdelijke situatie is en zich dus de moeite getroost hier zo snel mogelijk uit te geraken. Ik ben niet per se voor verplichte tewerkstelling.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is nergens gesteld? Wel kan je vragen stellen aan de duur. Mensen die al tien jaar in de bijstand zitten zonder dat zij ziek zijn is gewoon een gotspe. Daar mag je op zijn MINST een tegenprestatie van verlangen.
Dat vind ik dan weer overdreven. Het is imo in ieders belang dat Bijstandsgerechtigden ook nog enkele aangename zaken kunnen (blijven) bekostigen.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:24 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Sowieso producten vergoedenEen uitkering is er toch in de basis om mensen in leven te houden? Als ik in de OP lees dat een gezin met 1 kind 25 euro over zou hebben per maand, om ijsjes te kopen of een huisdier te onderhouden, dan is dat al 25 euro te veel.
Maar niet iedereen realiseert zich dat. Bovendien vind ik het vanuit het oogpunt van bijdrage niet meer dan normaal. Werkende mensen worden ook verplicht bij te dragen in de vorm van belastingen. Als je dat niet kan doordat je niet werkt, hoeft dat niet jouw schuld te zijn dus de bijstand is dan bedoeld om je op te vangen, maar kan er best een kleine tegenbijdrage voor worden verwacht. Anders is de balans scheef m.i.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:36 schreef Luigi het volgende:
[..]
De tegenprestatie zou wmb moeten zijn dat iedereen in de bijstand zich realiseert dat het een noodvoorziening ter overbrugging van een liefst tijdelijke situatie is en zich dus de moeite getroost hier zo snel mogelijk uit te geraken. Ik ben niet per se voor verplichte tewerkstelling.
Per situatie? Dat gaat echt gigantisch veel tijd en geld kosten in bureaucratisch Nederland.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer overdreven. Het is imo in ieders belang dat Bijstandsgerechtigden ook nog enkele aangename zaken kunnen (blijven) bekostigen.
Maar het draait simpelweg allemaal om maatwerk. Het heeft geen zin iedereen over één kam te scheren, een 'one size fits all' beleid op te stellen, hanteer een vast normbedrag per Bijstandscategorie (alleenstaanden / samenwonenden / alleenstaande ouders etc) en bekijk gewoon per situatie wat er nodig is qua eventuele aanvullende bijstand, hulp, reintegratie of dwang.
Wat voor de één luxe is zal voor de ander pure noodzaak zijn zoals we al uit de diverse voorbeelden in dit topic hebben kunnen opmaken.
Of je gebruikt gewoon wat hardere handdoeken, hoef je meteen geen lichaamsscrub meer te kopen.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:04 schreef Luigi het volgende:
Pro-tip, liefhebbers van zachte handdoeken kunnen eens naar bamboe handdoeken kijken.
Klopt, en begeleiding mag tegenwoordig geen tijd en geld meer kosten.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Per situatie? Dat gaat echt gigantisch veel tijd en geld kosten in bureaucratisch Nederland.
De eigen situatie? Ik zit niet in de bijstand.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ouder1 haalt wel telkens de gevallen aan van mensen die door veel pech getroffen zijn. Op basis daarvan kan je geen beleid maken. Je moet naar het grotere plaatje kijken. Ook wordt continu de eigen situatie aangehaald.
Tja heb al 12 jaar geen droger en kunnen het ook niet buiten hangen. Toch draaien wij meerdere wasjes per week. Gaat prima hoor. Verwarming gaat ook zelden aan. Gewoon een kleed op de bank en af en toe de open haard aan. Vaatwasser doen we ook niet aan want doe gewoon ouderwets de vaat. Heb er een staan maar gebruik hem niet. Dat terwijl ik dit soort dingen niet hoef te doen aangezien ik het veelvoudige van een minimumloner verdien. GWL bij ons dus ook max 70 per maand.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik denk dat het gros van de mensen nu in de bijstand maar wat graag weer aan het werk wil. Het verhoogde aantal zelfmoorden en pogingen daartoe bij bijstandsgerechtigden is voor mij daarin wel een graadmeter.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:36 schreef Luigi het volgende:
[..]
De tegenprestatie zou wmb moeten zijn dat iedereen in de bijstand zich realiseert dat het een noodvoorziening ter overbrugging van een liefst tijdelijke situatie is en zich dus de moeite getroost hier zo snel mogelijk uit te geraken. Ik ben niet per se voor verplichte tewerkstelling.
Stop eens met woorden in de mond leggen. Niemand zegt dat iedereen in de bijstand 2 tot 5 kinderen baart, Schultenbrau wegtikt en shag rookt. Maar er zitten types tussen die te weinig eigen verantwoordelijkheid nemen en daar nog voor "beloond" worden ook. Daar ageren wij tegen. Ook zijn wij van mening dat mensen in de bijstand, vrijwillig of niet vrijwillig bijstandstrekker, een kleine tegenprestatie kunnen leveren. Wij zijn ons ervan bewust dat er minder vacatures dan werklozen zijn, maar dat betekent niet dat er wel degelijk werk verricht kan worden. Er is namelijk nooit genoeg geld (zelfs als de economie weer zou aantrekken) om alle natuurgebieden bij te houden, alle graffiti te verwijderen, alle perkjes te schoffelen, etc. etc.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De eigen situatie? Ik zit niet in de bijstand.
Het grotere plaatje is heel eenvoudig maar voor velen hier te moeilijk:
850.000 werkelozen en 92.000 vacatures.
Wie je ook aan het werk trapt, wie ook die vacature invult.. er blijven er altijd, links en rechts om 758.000 over die een uitkering nodig hebben.
Nog zo'n groter plaatje:
2008: 300.000 werkelozen
2014: 850.000 werkelozen
Weer zo'n moeilijk rekensommetje: Minimaal 550.000 van de huidige werkelozen is niet langer dan 6 jaar werkeloos. In de praktijk zelfs veel meer dan dat omdat mensen de werkeloosheid in en uit gaan met flexwerk en tijdelijke contracten.
Toch blijven de rechtse rekenwonders stellen dat het gros van de werkelozen hun hele leven in de bijstand hangen en tijdens de bijstand 2 tot 5 of meer kinderen baren.
De langdurige werkeloosheid stijgt het hardste bij 40+. Dat zijn dus mensen met een ruim arbeidsverleden en vaak hogere vaste lasten (private huur, hypotheek, kinderen). Hoe kan je stellen dat die mensen niet willen werken?
Is dat genoeg 'groter plaatje'?
Er is een hoogleraar dramatiek aan jou verloren gegaan zeg...quote:Op maandag 24 maart 2014 13:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik denk dat het gros van de mensen nu in de bijstand maar wat graag weer aan het werk wil. Het verhoogde aantal zelfmoorden en pogingen daartoe bij bijstandsgerechtigden is voor mij daarin wel een graadmeter.
Allemaal zo makkelijk beredeneert vanuit de eigen situatie en vervolgens niet kunnen inleven in andermans situaties.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:42 schreef ssebass het volgende:
[..]
Tja heb al 12 jaar geen droger en kunnen het ook niet buiten hangen. Toch draaien wij meerdere wasjes per week. Gaat prima hoor. Verwarming gaat ook zelden aan. Gewoon een kleed op de bank en af en toe de open haard aan. Vaatwasser doen we ook niet aan want doe gewoon ouderwets de vaat. Heb er een staan maar gebruik hem niet. Dat terwijl ik dit soort dingen niet hoef te doen aangezien ik het veelvoudige van een minimumloner verdien. GWL bij ons dus ook max 70 per maand.
Toch opmerkelijk dat andere mensen dit allemaal niet kunnen...
Kijk men moet leven hoe die zelf wil maar ga niet zeggen dat het niet mogelijk is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Happiness is not getting more, but wanting less"
Ach, die kant van de familie is allemaal hoog opgeleid met goede banen, die vinden mij nu in deze situatie sowieso al heel erg zielig.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:06 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja, ik heb nog nooit van mn leven een droogmachine gehad, en niemand heeft ooit enig begrip voor me getoond
Niets mis mee toch? Common practice in zowat elk land buiten de verwende westerse wereld.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Allemaal zo makkelijk beredeneert vanuit de eigen situatie en vervolgens niet kunnen inleven in andermans situaties.
De meeste mensen in de Bijstand wonen veelal in slecht geisoleerde woningen.
De meeste mensen hebben geen open haard.
De meeste mensen in de Bijstand zijn de gehele dag thuis dus verbruiken overdag ook gas en stroom terwijl anderen werken en dus geen gas en stroom thuis verbruiken.
De meeste Bijstanders zullen al geen vaatwasser hebben, en zowel dan zal die in de meeste gevallen al aanwezig zijn in de woning voordat men in de uitkering belandde. Met de hand de afwas doen is echter geen bezwaar natuurlijk, al kan men er ook voor kiezen om niet dagelijks een afwasje te draaien.
Maar 70 euro per maand aan gas en elektriciteit is wel absurd weinig hoor. Daar komt vrijwel niemand aan.
Maar Bijstanders moeten zich maar behelpen met een dikke trui en een kleedje op de bank om te voorkomen dat ze kou lijden begrijp ik.
Jawel. In dit land zijn we rijk genoeg om niemand kou te hoeven laten lijden.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:48 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Niets mis mee toch? Common practice in zowat elk land buiten de verwende westerse wereld.
Mijn woning is ook bar slecht geïsoleerd. Ik laat gewoon zien dat het wel kan, iets dat hier hardnekkig wordt ontkend, maar blijkbaar is het dat dan ineens een uitzonderlijke situatie die ik alleen kan bewerkstelligen.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Allemaal zo makkelijk beredeneert vanuit de eigen situatie en vervolgens niet kunnen inleven in andermans situaties.
De meeste mensen in de Bijstand zijn de gehele dag thuis dus verbruiken overdag ook gas en stroom terwijl anderen werken en dus geen gas en stroom thuis verbruiken.
De meeste Bijstanders zullen al geen vaatwasser hebben, en zowel dan zal die in de meeste gevallen al aanwezig zijn in de woning voordat men in de uitkering belandde. Met de hand de afwas doen is echter geen bezwaar natuurlijk, al kan men er ook voor kiezen om niet dagelijks een afwasje te draaien.
Maar 70 euro per maand aan gas en elektriciteit is wel absurd weinig hoor. Daar komt vrijwel niemand aan.
Maar Bijstanders moeten zich maar behelpen met een dikke trui en een kleedje op de bank om te voorkomen dat ze kou lijden begrijp ik.
Ik heb er nog wel eentje, uit de betere tijdenquote:Op maandag 24 maart 2014 13:06 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja, ik heb nog nooit van mn leven een droogmachine gehad, en niemand heeft ooit enig begrip voor me getoond
Ikke niet. Bovendien zijn dit soort praktijken niet voorbehouden aan ontwikkelingslanden hoor. Ik heb familie- en vriendschappelijke banden met Kroatië en weet uit eigen ervaring dat dat soort dingen daar volkomen normaal is, in geheel ex-Joegoslavië. Net als in Polen, Tsjechië enz. En dat zijn tweede wereld landen, Polen en Tsjechië zelfs leunend naar eerste wereld. Het is echt een gotspe dat men in Nederland maar alles voor normaal aanziet. In andere landen functioneert men ook gewoon, zonder alle luxe erbij.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jawel. In dit land zijn we rijk genoeg om niemand kou te hoeven laten lijden.
Bovendien ben ik van mening, zoals ik al eerder zei, dat een redelijke mate van comfort voor uitkeringsgerechtigden volgens mij in ieders belang is.
Natuurlijk is armoede in Nederland relatief, maar vergelijkingen met ontwikkelingslanden vind ik altijd zo'n dooddoener.
Dat is tegen dovemans oren gericht hier, al kom ik zelf ook niet aan die 70 euro per maand hoor, ik zit op 100 euro voor een hoekhuis met 2 personen maargoed, ook dat is al een stuk lager dan gemiddeld en daar hoef je echt amper moeite voor te doen.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:50 schreef ssebass het volgende:
[..]
Mijn woning is ook bar slecht geïsoleerd. Ik laat gewoon zien dat het wel kan, iets dat hier hardnekkig wordt ontkend, maar blijkbaar is het dat dan ineens een uitzonderlijke situatie die ik alleen kan bewerkstelligen.
Ik doe dat soort dingen niet eens om geld te besparen of uit milieutechnisch oogpunt, maar gewoon omdat ik het daadwerkelijk niet mis. We zijn gewoon allemaal verwende softies geworden.
Het zal vast kunnen. Maar voor een uitkeringsgerechtigde is het vrij onwaarschijnlijk dat dat haalbaar is (zie mijn eerder aangehaalde argumenten). Alleen al vanwege het feit dat de meeste woningen niet beschikken over een open haard, en dat de meeste uitkeringsgerechtigden de gehele dag thuis zijn (en dus stroom en gas verbruiken op momenten dat jij en de meeste anderen waarschijnlijk aan het werk zullen zijn) zorgen ervoor dat die ¤ 70,- onrealistisch is voor een uitkeringsgerechtigde (zeker als er dan ook nog kinderen zijn).quote:Op maandag 24 maart 2014 13:50 schreef ssebass het volgende:
[..]
Mijn woning is ook bar slecht geïsoleerd. Ik laat gewoon zien dat het wel kan, iets dat hier hardnekkig wordt ontkend, maar blijkbaar is het dat dan ineens een uitzonderlijke situatie die ik alleen kan bewerkstelligen.
Ik doe dat soort dingen niet eens om geld te besparen of uit milieutechnisch oogpunt, maar gewoon omdat ik het daadwerkelijk niet mis. We zijn gewoon allemaal verwende softies geworden.
toen ik nog geen droger had gebruikte ik de fohn daarvoor, sta je een half uur in de badkamer een natte vlek te drogen.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:52 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb er nog wel eentje, uit de betere tijden...gebruik het ding echt nooit want ik kwam er achter dat ik kon bezuinigen op stroom door het ding niet te gebruiken.
Staat er nu alleen nog voor uiterste noodgevallen...je weet wel "Godver een vlek en ik moet zo weg met deze broek even schoonmaken en in de droger dan maar"....zoiets.
Het idee van een tegenprestatie is op zich ook zo slecht nog niet.. de uitwerking in de praktijk echter wel. Het verdringt namelijk banen. Is het niet direct dan wel indirect.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Maar niet iedereen realiseert zich dat. Bovendien vind ik het vanuit het oogpunt van bijdrage niet meer dan normaal. Werkende mensen worden ook verplicht bij te dragen in de vorm van belastingen. Als je dat niet kan doordat je niet werkt, hoeft dat niet jouw schuld te zijn dus de bijstand is dan bedoeld om je op te vangen, maar kan er best een kleine tegenbijdrage voor worden verwacht. Anders is de balans scheef m.i.
Open haard hebben we dit jaar denk ik ook max 4 keer aangehad. Mijn vriendin studeert nog en zat ook gewoon hele dagen thuis. Ja met kinderen zal je iets hoger uitkomen, maar dan nog. Wij kijken ook heel weinig tv en werken veelal met een laptop. Stroomkosten zijn dus ook marginaal.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Het zal vast kunnen. Maar voor een uitkeringsgerechtigde is het vrij onwaarschijnlijk dat dat haalbaar is (zie mijn eerder aangehaalde argumenten). Alleen al vanwege het feit dat de meeste woningen niet beschikken over een open haard, en dat de meeste uitkeringsgerechtigden de gehele dag thuis zijn (en dus stroom en gas verbruiken op momenten dat jij en de meeste anderen waarschijnlijk aan het werk zullen zijn) zorgen ervoor dat die ¤ 70,- onrealistisch is voor een uitkeringsgerechtigde (zeker als er dan ook nog kinderen zijn).
In mijn vorige woning zat ik jaarlijks structureel op 50-55 euro per maand voor g/w/l. Dat was wel een appartement, dat stookt natuurlijk iets goedkoper. Daar tegenover stond weer dat ik duur warm water had, namelijk een enorme elektrische boiler.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:47 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
quote:Op maandag 24 maart 2014 13:55 schreef ssebass het volgende:
Het valt mij trouwens op dat de oorzaak van de problemen voornamelijk bij anderen wordt neergelegd. Hoor alleen maar excuses. Dat verklaart waarschijnlijk ook voor een groot deel waarom ze in die situatie zitten.
Prima, naast een tegenprestatie. Wanneer dringt het tot je door dat inzetten NAAST betaalde banen dient te gebeuren? Er wordt al jaren geen geld meer uitgegeven aan natuurbeheer, daar kunnen mensen zich prima nuttig in maken. Er wordt kennelijk al jaren niet voldoende geld uitgegeven aan graffiti schoonmaak, getuige het feit dat vele steden er nog vol mee zitten. Mensen kunnen in de zorg worden ingezet om de verpleegster te ontlasten van haar niet-essentiële taken zoals koffieschenken, wassen en lopen met de patiënten, zodat zij meer tijd overhoudt voor ZORG. Indien het goed wordt uitgevoerd, hoeft het niet ten koste te gaan van banen. Dat gemeenten er een potje van maken, is op hun conto toe te schrijven.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het idee van een tegenprestatie is op zich ook zo slecht nog niet.. de uitwerking in de praktijk echter wel. Het verdringt namelijk banen. Is het niet direct dan wel indirect.
Ik zie echt wat in verplichte bijeenkomsten in de ochtend. Een soort 'koffie-therapie'. Hoger opgeleide bijstandsgerechtigden (die zijn er steeds meer) kunnen dat in goede banen leiden. Twee uur per werkdag is genoeg. Groepjes van maximaal 15 man en ingedeeld naar opleidings en werkniveau. Indien mogelijk dubbele beroepen vermijden.
A) Ook kinderlozen behouden zo hun dagritme (op tijd opstaan)
B) Kritiek op elkaars CV's, brieven en online netwerken/profielen
C) Elkaar vacatures toespelen uit eigen netwerk en toevallig tegenkomen tijdens de eigen zoektocht
D) Elkaar emotioneel steunen
E) Rollenspellen om gesprekken te oefenen
F) Wie weet elkaar helpen met kleding, make-up e.d.
G) Ze hebben sociale contacten op het eigen niveau
H) Ze bouwen een netwerk op, zeker als groepsleden een baan vinden
En voor de staat kost het geen drol en verdringt nauwelijks banen. De rest van de dag kunnen zij dan besteden aan zelfstandig solliciteren wat door de groep de volgende dag weer gecontroleerd wordt.
Ik denk dat dit veel zinvoller is dan mensen laten schoffelen en de groenvoorziening ontslaan, of laten stratenvegen en de stratenvegers ontslaan, of graffiti laten wegborstelen en de gespecialiseerde schoonmaker failliet laten gaan of ze inzetten in de zorg en de zorgmedewerkers ontslaan enz....
De meerderheid van de mensen die nu een uitkering krijgen hebben jaren gewerkt, zelf werk ik al vanaf mijn 12de parttime en vanaf mijn 17de fulltime en ik ben nu 33.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ikke niet. Bovendien zijn dit soort praktijken niet voorbehouden aan ontwikkelingslanden hoor. Ik heb familie- en vriendschappelijke banden met Kroatië en weet uit eigen ervaring dat dat soort dingen daar volkomen normaal is, in geheel ex-Joegoslavië. Net als in Polen, Tsjechië enz. En dat zijn tweede wereld landen, Polen en Tsjechië zelfs leunend naar eerste wereld. Het is echt een gotspe dat men in Nederland maar alles voor normaal aanziet. In andere landen functioneert men ook gewoon, zonder alle luxe erbij.
Dat is ook niet zo handig.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:56 schreef snakelady het volgende:
[..]
toen ik nog geen droger had gebruikte ik de fohn daarvoor, sta je een half uur in de badkamer een natte vlek te drogen.
Hoe neemt een werkeloze de eigen verantwoording? Als ik hier op Fok, in de kranten en in de verkiezingsprogramma's lees dan kan een werkeloze het gewoon nooit goed doen zolang die nog werkeloos is. Ongeacht de inspanning, investeringen en het hebben van hele lage eisen aan werk.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:45 schreef Richestorags het volgende:
Stop eens met woorden in de mond leggen. Niemand zegt dat iedereen in de bijstand 2 tot 5 kinderen baart, Schultenbrau wegtikt en shag rookt. Maar er zitten types tussen die te weinig eigen verantwoordelijkheid nemen en daar nog voor "beloond" worden ook.
Dat is waar ik me vaak nog het meest aan erger als mensen vinden dat ze tekort komen.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:55 schreef ssebass het volgende:
Het valt mij trouwens op dat de oorzaak van de problemen voornamelijk bij anderen wordt neergelegd. Hoor alleen maar excuses. Dat verklaart waarschijnlijk ook voor een groot deel waarom ze in die situatie zitten.
Nee, natuurlijk hoef je niet op je blote knietjes iemand te bedanken. Maar bedenk wel, dat als je van een situatie gaat waarin je bijdraagt naar een situatie waarin je ontvangt en niet meer bijdraagt, het niet meer dan normaal is dat je als je tegenprestatie een klein beetje gaat bijdragen, al is het maar 10 uur per week. Dat is ook beter voor jezelf. Ik zou er werkelijk waar geen enkele moeite mee hebben al zou ik 10 uur per week moeten koffieschenken en leuten met bejaarden als het alternatief thuiszitten is.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:01 schreef snakelady het volgende:
[..]
De meerderheid van de mensen die nu een uitkering krijgen hebben jaren gewerkt, zelf werk ik al vanaf mijn 12de parttime en vanaf mijn 17de fulltime en ik ben nu 33.
Al die jaren netjes belasting betaald.
Zou ik nu in de bijstand komen dan is dat niet iets wat ik krijg van "jullie", daar heb ik zelf hard voor gewerkt en zal ik in de toekomst ook hard voor werken.
Nederland is niet te vergelijken met landen in jouw voorbeeld aangezien de situaties gewoon totaal anders zijn.
Moet ik dan echt op mijn blote knietjes gaan bedanken voor het geld wat ik krijg waar ik zelf jaren voor heb gewerkt en 42% belasting over heb betaald?
quote:Op maandag 24 maart 2014 14:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is waar ik me vaak nog het meest aan erger als mensen vinden dat ze tekort komen.
De problemen ontstaan altijd door een ander en als je allerlei oplossingen aandraagt dan kan dat niet, kan dat alleen in hele specifieke situaties, is dat niet 'menselijk' of kan ik dat alleen maar omdat ik weinig eisen stel.
Goh, wij hebben het juist over de mensen die geen verantwoording nemen. Zoals mensen die twee kinderen nemen terwijl ze werkloos zijn. Of nog meer. Wij hebben het niet over mensen die buiten hun schuld om werkloos zijn geworden en nu in de penarie zitten. Stop eens met dat "er zijn alleen maar zielige mensen" gelul alsjeblieft. Het is om niet goed van te worden.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoe neemt een werkeloze de eigen verantwoording? Als ik hier op Fok, in de kranten en in de verkiezingsprogramma's lees dan kan een werkeloze het gewoon nooit goed doen zolang die nog werkeloos is. Ongeacht de inspanning, investeringen en het hebben van hele lage eisen aan werk.
Ik ken een gezin die sinds gisteren nog 10 euro te besteden heeft tot het einde van de maand aan eten, oh ja, dat ben ik zelf.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk hoef je niet op je blote knietjes iemand te bedanken. Maar bedenk wel, dat als je van een situatie gaat waarin je bijdraagt naar een situatie waarin je ontvangt en niet meer bijdraagt, het niet meer dan normaal is dat je als je tegenprestatie een klein beetje gaat bijdragen, al is het maar 10 uur per week. Dat is ook beter voor jezelf. Ik zou er werkelijk waar geen enkele moeite mee hebben al zou ik 10 uur per week moeten koffieschenken en leuten met bejaarden als het alternatief thuiszitten is.
En ja, de situaties zijn anders in de landen die ik aanhaalde. Maar daar zeiken de mensen ten minste niet zo godvergeten op alles waar ze wel of niet recht op hebben. Ik ken gezinnen met een lege koelkast, die elke maand structureel te weinig eten hebben, en zelfs die slikken hun lot gewoon lijdzaam i.p.v. de hele dag aan je kop te zeiken dat ze recht hebben op dit en op dat
Jij niet, maar deze zitten er ook tussen, in meer of mindere mate:quote:Op maandag 24 maart 2014 14:07 schreef snakelady het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat is de enige eis die de meeste stellen.
Ja, die zitten er tussen, en die van SBS probleemwijken ook, maar dat die er tussen zitten maakt het nog niet het gros van de mensen die op bijstandsniveau leven.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij niet, maar deze zitten er ook tussen, in meer of mindere mate:
[ afbeelding ]
Maar hoe kan dat dan? Dan moet er toch ergens iets mis zijn gegaan?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik ken een gezin die sinds gisteren nog 10 euro te besteden heeft tot het einde van de maand aan eten, oh ja, dat ben ik zelf.
Shit, dat is nog een weekquote:Op maandag 24 maart 2014 14:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik ken een gezin die sinds gisteren nog 10 euro te besteden heeft tot het einde van de maand aan eten, oh ja, dat ben ik zelf.
Natuurlijk zitten dei er tussen, en er zijn ook mensen die over de rug van anderen miljoenen verdienen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij niet, maar deze zitten er ook tussen, in meer of mindere mate:
[ afbeelding ]
Op zich een goed argument, alleen hoe lang zou je maar liefst op je eigen centen kunnen teren als je die 42% belasting niet had betaald en gewoon dat zelf opzij had gezet? Ik denk dat je het flink wat jaren had kunnen uitzingen dan.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:01 schreef snakelady het volgende:
[..]
De meerderheid van de mensen die nu een uitkering krijgen hebben jaren gewerkt, zelf werk ik al vanaf mijn 12de parttime en vanaf mijn 17de fulltime en ik ben nu 33.
Al die jaren netjes belasting betaald.
Zou ik nu in de bijstand komen dan is dat niet iets wat ik krijg van "jullie", daar heb ik zelf hard voor gewerkt en zal ik in de toekomst ook hard voor werken.
Nederland is niet te vergelijken met landen in jouw voorbeeld aangezien de situaties gewoon totaal anders zijn.
Moet ik dan echt op mijn blote knietjes gaan bedanken voor het geld wat ik krijg waar ik zelf jaren voor heb gewerkt en 42% belasting over heb betaald?
Ik ken die mensen helaas wel (mijn vroegere bovenbuurman was er zo 1, zogenaamd afgekeurd op zijn rug maar wel zwart bijklussenquote:Op maandag 24 maart 2014 14:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, die zitten er tussen, en die van SBS probleemwijken ook, maar dat die er tussen zitten maakt het nog niet het gros van de mensen die op bijstandsniveau leven.
Nee, maar dat betekent ook nog niet dat iedereen in de bijstand van het type is "geef me zo snel mogelijk een baan en verder houd ik m'n mond dicht". Als je hier al voorbij ziet komen dat drogers, laptops en wat dan ook benodigd zijn...quote:Op maandag 24 maart 2014 14:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, die zitten er tussen, en die van SBS probleemwijken ook, maar dat die er tussen zitten maakt het nog niet het gros van de mensen die op bijstandsniveau leven.
Niemand stelt hier ook voor dat mensen gestraft moeten worden, of bijstand zou moeten worden verlaagd. Wel vind ik het niet verstrekken van bonnen voor laptops van 400 euro bij MediaMarkt geen straffen, laat dat duidelijk zijn...quote:Op maandag 24 maart 2014 14:11 schreef snakelady het volgende:
[..]
Natuurlijk zitten dei er tussen, en er zijn ook mensen die over de rug van anderen miljoenen verdienen.
In iedere klasse heb je klootzakken, en in plaats van dan iedereen te straffen omdat er een aantal klootzakken zijn zouden ze beter moeten gaan controleren.
Klopt. Vergelijken met vroeger (lees de jeugd van de babyboomers) net zo.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Natuurlijk is armoede in Nederland relatief, maar vergelijkingen met ontwikkelingslanden vind ik altijd zo'n dooddoener.
Dan nog spreek je niet van armoede. Dat is zelf aangeprate "sociale armoede". Genoeg leuke dingen die je kunt doen die amper tot geen geld kosten.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Vergelijken met vroeger (lees de jeugd van de babyboomers) net zo.
Niemand mist een tv als er maar één iemand een tv heeft in het dorp.. de kinderen spelen toch allemaal samen buiten en hebben dus vermaak genoeg aan elkaar. Behalve als je de enige ben zonder tv en je dagelijks alleen over straat loopt.
Niemand mist een pc als alleen grote bedrijven computers hebben.. tenslotte is er geen leerkracht die je verplicht iets te mailen en geen bank die moeilijk doet als je niet internetbankiert. Laat staan een UWV (toen nog GAK geloof ik) die je verplicht je inspanningen via een website aan te tonen of werkgevers die hun vacatures alleen online zetten en de sollicitaties alleen per mail willen ontvangen. Behalve als bijna alle communicatie via het internet verloopt..
Niemand mist een mobiel als een vaste lijn überhaupt een unicum is. Dan zoek je elkaar op of stuur je een brief. Behalve als alle anderen wel onmiddellijk bereikbaar zijn. Dan slaan ze jou over en bellen die andere sollicitant wel..
En wie zeurt er over een vakantie als al je vrienden, buren, kennissen en collegae ook thuis zijn en je gezellig samen aan de BBQ of picknick kunt? Behalve als die allemaal weg zijn en je alleen op je balkon zit.
Oh gelukkig, de droger komt al terug...quote:Op maandag 24 maart 2014 14:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, maar dat betekent ook nog niet dat iedereen in de bijstand van het type is "geef me zo snel mogelijk een baan en verder houd ik m'n mond dicht". Als je hier al voorbij ziet komen dat drogers, laptops en wat dan ook benodigd zijn...
Ik ben nu nog aan het afbetalen voor een aantal grote rekeningen als de eigen bijdrage voor de ziekten kosten, ziek worden is namelijk een dure hobby.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:11 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Maar hoe kan dat dan? Dan moet er toch ergens iets mis zijn gegaan?
Nee, natuurlijk worden zij dat niet. Maar aan dat soort mensen hebben users als Scorpie en ik ook echt geen hekel, integendeel zelfs. Wij gunnen het hen van harte dat zij uit die situatie komen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh gelukkig, de droger komt al terug...![]()
Nee, maar het gros zal wel blij zijn als ze gewoon een baan zouden kunnen krijgen, en helemaal met de huidige toestroom in de bijstand.
Zelfstandigen die het niet meer kunnen redden, WW die afloopt. Of worden die mensen spontaan het type probleemwijken omdat ze door de huidige economische malaise in de bijstand terechtkomen?
Het valt mij op dat mensen met een baan de oorzaak van het hebben van die baan voornamelijk bij zichzelf leggen. Hoor alleen maar 'op de borst geklop'. De factor 'geluk en mazzel' of 'goede moment op de juiste plaats' hoor ik nooit.quote:Op maandag 24 maart 2014 13:55 schreef ssebass het volgende:
Ik heb gelukkig hele lieve vrienden, familie en een vriend waar we altijd welkom zijn om te eten.quote:
Nee, maar die worden wel net zo makkelijk gehekeld als het over "uitvreters" gaat.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk worden zij dat niet. Maar aan dat soort mensen hebben users als Scorpie en ik ook echt geen hekel, integendeel zelfs. Wij gunnen het hen van harte dat zij uit die situatie komen.
Zonder TV ben je echt geen buitenbeentje ofzo hoor, damn. Zie tevens nog genoeg kinderen buitenspelen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:13 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Vergelijken met vroeger (lees de jeugd van de babyboomers) net zo.
Niemand mist een tv als er maar één iemand een tv heeft in het dorp.. de kinderen spelen toch allemaal samen buiten en hebben dus vermaak genoeg aan elkaar. Behalve als je de enige ben zonder tv en je dagelijks alleen over straat loopt.
Een pc met internet is tegenwoordig inderdaad een must maar dat kost niet de hoofdprijs.quote:Niemand mist een pc als alleen grote bedrijven computers hebben.. tenslotte is er geen leerkracht die je verplicht iets te mailen en geen bank die moeilijk doet als je niet internetbankiert. Laat staan een UWV (toen nog GAK geloof ik) die je verplicht je inspanningen via een website aan te tonen of werkgevers die hun vacatures alleen online zetten en de sollicitaties alleen per mail willen ontvangen. Behalve als bijna alle communicatie via het internet verloopt..
Er is een verschil tussen een vaste lijn van 20 euro per maand, een iphone 5 met een 60 euro abbo per maand en een prepaid toestel van 10 euro incl 10 euro beltegoed. Bovendien heb je tegenwoordig bij je internet/tv abbo ook al bellen zitten voor bijna niks.quote:Niemand mist een mobiel als een vaste lijn überhaupt een unicum is. Dan zoek je elkaar op of stuur je een brief. Behalve als alle anderen wel onmiddellijk bereikbaar zijn. Dan slaan ze jou over en bellen die andere sollicitant wel..
En wie zeurt er over een vakantie als al je vrienden, buren, kennissen en collegae ook thuis zijn en je gezellig samen aan de BBQ of picknick kunt? Behalve als die allemaal weg zijn en je alleen op je balkon zit.
Of gewoon een juiste studie uitkiezen. Ik heb bewust een studie gekozen die in de toekomst van het allergrootste belang is en waarmee je wereldwijd kunt werken. Zo kan ik altijd nog in het buitenland mijn vleugels uitslaan.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het valt mij op dat mensen met een baan de oorzaak van het hebben van die baan voornamelijk bij zichzelf leggen. Hoor alleen maar 'op de borst geklop'. De factor 'geluk en mazzel' of 'goede moment op de juiste plaats' hoor ik nooit.
Ik zou wel even kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschap aanvragen, een inkomen van max 120% van bijstandsniveau in jouw situatie is in de meeste gemeenten grond voor kwijtschelding.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:16 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik heb gelukkig hele lieve vrienden, familie en een vriend waar we altijd welkom zijn om te eten.
Maar ik besef me ook dat niet iedereen dat heeft, en voor die mensen vind ik dat echt verschrikkelijk.
En net zo hard uitgeknepen. Als het aan Richestorags en cs ligt.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar die worden wel net zo makkelijk gehekeld als het over "uitvreters" gaat.
Tsja, dat sommige mensen alleen zwart-wit kunnen kijken wordt net zo goed met hyperbolen hier op mijn conto toegeschreven. Ik ben echt niet zo onmenselijk als dat sommigen het er hier van willen maken, mensen gaan alleen al steigeren als je sommige dingen typt die niet heel links en "sociaal" overkomen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar die worden wel net zo makkelijk gehekeld als het over "uitvreters" gaat.
Oh leuk, en hoe zit dat met de pre-stufi generatie, waar het vooral voor vrouwen nog helemaal niet nodig was om door te leren?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Of gewoon een juiste studie uitkiezen. Ik heb bewust een studie gekozen die in de toekomst van het allergrootste belang is en waarmee je wereldwijd kunt werken. Zo kan ik altijd nog in het buitenland mijn vleugels uitslaan.
Daar heb je gelijk in. Zit je eenmaal op een achterstand kom je er moeilijk uit. Ik hoop dat het je lukt. Is er geen mogelijkheid om e.e.a. op te schorten waarmee je kan sparen en het dan in één keer kan aflossen?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:15 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik ben nu nog aan het afbetalen voor een aantal grote rekeningen als de eigen bijdrage voor de ziekten kosten, ziek worden is namelijk een dure hobby.
Een tandarts rekening aangezien de pijn me op een gegeven moment wel iets te veel werd.
En de aanslag van de lokale belastingen.
Als je iedere maand net kan rondkomen en dan komen er een aantal van dit soort rekeningen dan duurt dat weer een aantal maanden voor je daar bovenop bent, helaas blijven dit soort rekeningen voor wat dan ook altijd terugkomen met als gevolg dat je dus eigenlijk nooit tijd hebt om rustig adem te halen zonder je af te vragen of je wel genoeg geld hebt om alles te kunnen betalen.
Als iedereen alleen studies uitkiest op basis van de carrieremogelijkheden dan worden er een heleboel mensen ongelukkig vrees ik.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Of gewoon een juiste studie uitkiezen. Ik heb bewust een studie gekozen die in de toekomst van het allergrootste belang is en waarmee je wereldwijd kunt werken. Zo kan ik altijd nog in het buitenland mijn vleugels uitslaan.
Ja, heb ik geprobeerd maar hier doen ze daar helaas niet aan.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zou wel even kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschap aanvragen, een inkomen van max 120% van bijstandsniveau in jouw situatie is in de meeste gemeenten grond voor kwijtschelding.
Mijn moeder was zo'n vrouw en verdient nu 5k bruto.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh leuk, en hoe zit dat met de pre-stufi generatie, waar het vooral voor vrouwen nog helemaal niet nodig was om door te leren?
Oh, ik vind het ook leuk gelukkig. Maar het is natuurlijk een beetje onzin om in mindere tijden de zoveelste communicatiekut te zijn. Of het duizendste psycholoogje. Leuk hoor als dat je leuk lijkt, maar hoe verwacht je er in godsnaam brood mee op de plank te krijgen?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:21 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als iedereen alleen studies uitkiest op basis van de carrieremogelijkheden dan worden er een heleboel mensen ongelukkig vrees ik.
En wanneer dringt het tot jou door dat het in de praktijk ALTIJD betaalde banen verdringt? Zelfs mijn idee? Ik loop namelijk bij een jobhunter en daar betaal ik voor. En wat krijg ik daar? O ja.. net de dingen die ik noemde. Zouden we mijn idee invoeren dan raken die mensen dus werkeloos. Gelukkig zijn dat er maar weinigen want er zijn niet veel werkelozen die die stap zetten. Door onbekendheid met de mogelijkheid of door het kostenplaatje. ¤750.- excl. btw voor 3 maanden is een behoorlijke uitgave als je werkeloos bent.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:01 schreef Richestorags het volgende:
Wanneer dringt het tot je door dat inzetten NAAST betaalde banen dient te gebeuren?
Ah, okay.... en dus geldt dat voor iedereen van haar generatie?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:21 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Mijn moeder was zo'n vrouw en verdient nu 5k bruto.
Nogmaals, niet altijd. Mits goed uitgevoerd niet. Dat het aan de uitvoering schort, maakt het idee niet slecht.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:22 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En wanneer dringt het tot jou door dat het in de praktijk ALTIJD betaalde banen verdringt? Zelfs mijn idee? Ik loop namelijk bij een jobhunter en daar betaal ik voor. En wat krijg ik daar? O ja.. net de dingen die ik noemde. Zouden we mijn idee invoeren dan raken die mensen dus werkeloos. Gelukkig zijn dat er maar weinigen want er zijn niet veel werkelozen die die stap zetten. Door onbekendheid met de mogelijkheid of door het kostenplaatje. ¤750.- excl. btw voor 3 maanden is een behoorlijke uitgave als je werkeloos bent.
A) Dat wordt nu betaald gedaanquote:Op maandag 24 maart 2014 14:01 schreef Richestorags het volgende:
Mensen kunnen in de zorg worden ingezet om de verpleegster te ontlasten van haar niet-essentiële taken zoals koffieschenken, wassen en lopen met de patiënten, zodat zij meer tijd overhoudt voor ZORG. Indien het goed wordt uitgevoerd, hoeft het niet ten koste te gaan van banen.
Ik ben naar de bank gegaan om te vragen voor een persoonlijke lening, zodat ik dan alles ineens kan afbetalen. Ik heb ze laten zien dat ik dan de maandelijkse lasten van die lening kan betalen, dat kan ik dan missen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Zit je eenmaal op een achterstand kom je er moeilijk uit. Ik hoop dat het je lukt. Is er geen mogelijkheid om e.e.a. op te schorten waarmee je kan sparen en het dan in één keer kan aflossen?
Niet alles is toe te schrijven aan factoren geluk in het leven Leandra. Voor een deel speelt geluk een rol, voor een ander deel kun je je omstandigheden ook afdwingen. Maar dan moet je het wel willen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, okay.... en dus geldt dat voor iedereen van haar generatie?
Ze heeft puur mazzel dat ze kon blijven werken toen ze kleine kinderen had, of dat ze (weer) een goede baan kreeg nadat ze er uit was geweest om te moederen, want een hoop vrouwen van die generatie komen nog niet aan de helft van zo'n inkomen bij full-time werk.
Dus 32 uur aan de dwangarbeid, 10 uur aan bijeenkomsten.. Wanneer wilde jij dat ze gingen solliciteren? Een goede, kansrijke sollicitatie kost je minimaal 8 uur voor de eerste mail er uit is.quote:
En mensen in de zorg klagen steen en been juist over die hoge werkdruk en de niet-essentiële taken die ze moeten uitvoeren, die TEN KOSTE gaan van meer tijd voor de patiënt. Er kan dus wel degelijk overheveling plaatsvinden.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
A) Dat wordt nu betaald gedaan
B) Als je dat door bijstandsgerechtigden laat doen dan zullen verpleegsters worden ontslagen. Je benoemt namelijk in één zin 80% van hun werkzaamheden. Zorg dus.
Ik had het niet over 32 uur dwangarbeid (gebruik dat belachelijke woord eens niet), maar om 10 uur. Een mail kost minimaal 8 uur? Wat doe jij 8 uur lang? Het gehele personeelsbestand uit je kop leren zodat je bij binnenkomst al weet dat Piet directeur is en je daarmee een betere indruk maaktquote:Op maandag 24 maart 2014 14:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus 32 uur aan de dwangarbeid, 10 uur aan bijeenkomsten.. Wanneer wilde jij dat ze gingen solliciteren? Een goede, kansrijke sollicitatie kost je minimaal 8 uur voor de eerste mail er uit is.
En andere banken? Ik zou persoonlijk elke bank afgaanquote:Op maandag 24 maart 2014 14:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik ben naar de bank gegaan om te vragen voor een persoonlijke lening, zodat ik dan alles ineens kan afbetalen. Ik heb ze laten zien dat ik dan de maandelijkse lasten van die lening kan betalen, dat kan ik dan missen.
Maar dat doen ze niet, want ik verdien nu te weinig en daarom willen ze me geen lening geven ( is de Rabobank).
Banken zijn niet meer zo persoonlijk als dat ze waren, nu voeren ze nummertjes in in de computer en dan kan je een groen licht of een rood licht krijgen, krijg je rood heb je pech, met hoeveel bewijs je ook komt dat je het wel kan afbetalen.
Dat is ook voornamelijk eigen verdienste. Ik heb ook voor gezorgd dat ik een goede opleiding kan doen (kan iedereen hier in NL, dus dat is geen excuus). Daarnaast ervaring op gedaan en contacten gelegd. Geen onverantwoorde leningen aangegaan, boven mijn stand geleefd etc. Ken ook mensen die een hobby studie hebben gekozen, die vind dat een baan ze in de schoot geworpen moet worden en dat de baan volledig in hun straatje moet vallen. Geld uitgeven als water en problemen voor later. Ja ik ken deze mensen. Ipv gewoon tijdelijk een andere baan accepteren gaan ze liever thuis zitten en klagen. Geluk dwing je af en ongeluk overkomt iedereen. Het is hoe je hier mee omgaat. Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen, maar daar gaat het nu niet om. Er valt vaak veel meer te doen en te voorkomen dan wordt gedaan.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het valt mij op dat mensen met een baan de oorzaak van het hebben van die baan voornamelijk bij zichzelf leggen. Hoor alleen maar 'op de borst geklop'. De factor 'geluk en mazzel' of 'goede moment op de juiste plaats' hoor ik nooit.
Ook niet helemaal waar natuurlijk, je maakt je cv in orde, daarnaast maak je diverse sollicitatiebrieven voor diverse functies.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus 32 uur aan de dwangarbeid, 10 uur aan bijeenkomsten.. Wanneer wilde jij dat ze gingen solliciteren? Een goede, kansrijke sollicitatie kost je minimaal 8 uur voor de eerste mail er uit is.
Ja, dat er (terecht) over de werkdruk geklaagd wordt wil niet zeggen dat die banen niet worden verminderd als ze de werkdruk verlagen door bijstandsgerechtigden koffie te laten schenken....quote:Op maandag 24 maart 2014 14:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En mensen in de zorg klagen steen en been juist over die hoge werkdruk en de niet-essentiële taken die ze moeten uitvoeren, die TEN KOSTE gaan van meer tijd voor de patiënt. Er kan dus wel degelijk overheveling plaatsvinden.
Je bent van 1984.... in feite heb je je geweldige opleiding gewoon aan mij te danken, want dankzij de belasting die ik betaald heb kon jij stufi ontvangen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:30 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat is ook voornamelijk eigen verdienste. Ik heb ook voor gezorgd dat ik een goede opleiding kan doen (kan iedereen hier in NL, dus dat is geen excuus). Daarnaast ervaring op gedaan en contacten gelegd. Geen onverantwoorde leningen aangegaan, boven mijn stand geleefd etc. Ken ook mensen die een hobby studie hebben gekozen, die vind dat een baan ze in de schoot geworpen moet worden en dat de baan volledig in hun straatje moet vallen. Geld uitgeven als water en problemen voor later. Ja ik ken deze mensen. Ipv gewoon tijdelijk een andere baan accepteren gaan ze liever thuis zitten en klagen. Geluk dwing je af en ongeluk overkomt iedereen. Het is hoe je hier mee omgaat. Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen, maar daar gaat het nu niet om. Er valt vaak veel meer te doen en te voorkomen dan wordt gedaan.
Zet mensen dan in bij werk wat gewoon niet gedaan wordt, bij natuurbeheer bijvoorbeeld. Al die stichtingen hebben geen rooie rotcent en kunnen prima krachten gebruiken. Ik begrijp dat er haken en ogen aan het plan zitten maar aan de huidige situatie zitten ook haken en ogen.quote:
Weet je niet. Ik ken iemand die tijdens zijn studie gemeenteraadslid was en daardoor geen stufi meer kreeg (te hoge bijverdiensten). Die heeft het echt allemaal zelf gedaan dus.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent van 1984.... in feite heb je je geweldige opleiding gewoon aan mij te danken, want dankzij de belasting die ik betaald heb kon jij stufi ontvangen.
Ik zag twee afgekeurden zwart bij klussen,quote:Op maandag 24 maart 2014 14:11 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ken die mensen helaas wel (mijn vroegere bovenbuurman was er zo 1, zogenaamd afgekeurd op zijn rug maar wel zwart bijklussen ) , maar ik ken ook wel normale mensen in de bijstand overigens. Helaas voor mijn eigen statistieken is het ongeveer 50/50
Dat moet wel een flink grote gemeente zijn, want in de meeste gemeentes is de vergoeding niet zo hoog dat je daardoor boven de inkomstengrens van de stufi uitkomt.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Weet je niet. Ik ken iemand die tijdens zijn studie gemeenteraadslid was en daardoor geen stufi meer kreeg (te hoge bijverdiensten). Die heeft het echt allemaal zelf gedaan dus.
Nee, de eigen verdiensten worden structureel overschat. Ook begrijpelijk natuurlijk. Maar het feit dat je een goede opleiding hebt kunnen volgen ligt ook aan factoren waar je geen invloed op hebt, zoals je aangeboren talent en intelligentie. Natuurlijk is het aan jou om serieus met deze kans om te gaan en bewust keuzes te maken, dat is je eigen inbreng hierin.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:30 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat is ook voornamelijk eigen verdienste. Ik heb ook voor gezorgd dat ik een goede opleiding kan doen (kan iedereen hier in NL, dus dat is geen excuus). Daarnaast ervaring op gedaan en contacten gelegd. Geen onverantwoorde leningen aangegaan, boven mijn stand geleefd etc. Ken ook mensen die een hobby studie hebben gekozen, die vind dat een baan ze in de schoot geworpen moet worden en dat de baan volledig in hun straatje moet vallen. Geld uitgeven als water en problemen voor later. Ja ik ken deze mensen. Ipv gewoon tijdelijk een andere baan accepteren gaan ze liever thuis zitten en klagen. Geluk dwing je af en ongeluk overkomt iedereen. Het is hoe je hier mee omgaat. Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen, maar daar gaat het nu niet om. Er valt vaak veel meer te doen en te voorkomen dan wordt gedaan.
Dat klopt al heb ik die nu onderhand al terug betaald. Betaal tienduizenden euro's belasting per jaar dus dat zit wel goed. Ik ben ook absoluut niet onwelwillend om te betalen voor andere mensen, zoals ziektekosten, eten, onderdak, onderwijs. Het gaat mij gewoon om die irritante mentaliteit dat het altijd aan anderen ligt. Dat zij gewoon pech hebben en anderen geluk. Dat bij hen niets mogelijk is wat bij anderen prima kan. Daar stoor ik mij aan. Excuses en slachtofferrol. Mensen die dit niet doen heb ik ook totaal geen problemen mee en help ik graag.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bent van 1984.... in feite heb je je geweldige opleiding gewoon aan mij te danken, want dankzij de belasting die ik betaald heb kon jij stufi ontvangen.
Dat was het ookquote:Op maandag 24 maart 2014 14:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat moet wel een flink grote gemeente zijn, want in de meeste gemeentes is de vergoeding niet zo hoog dat je daardoor boven de inkomstengrens van de stufi uitkomt.
Juist! Dat soort dingen. Luister Leandra, ik wil ook alleen dat dat soort dingen gebeurt als er geen bestaande banen voor verdwijnen. Ik zou het persoonlijk niet erg te vinden om het te doen mocht ik ooit in de bijstand zitten, alles beter dan thuis zitten toch?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:35 schreef Leandra het volgende:
Zo zie ik het ook wel zitten dat mensen uit de bijstand worden ingezet voor het onderhoud van het groen en de straten, en dan als extra.... dus niet degenen die al jaren in de groenvoorziening werken vervangen voor bijstanders, maar gewoon extra taken laten uitvoeren, zo schoon is de NL woonomgeving niet.
's winters ook stoepen sneeuwvrij maken en dergelijke.
Iedere bank reageert hetzelfde helaas,quote:Op maandag 24 maart 2014 14:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En andere banken? Ik zou persoonlijk elke bank afgaanIk hoop dat je iets vindt iig.
Oh ja, kan dat? Gaaf, vertel mij dan hoe ik dan met mijn 33 jaar een gedegen opleiding kan gaan volgen?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:30 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat is ook voornamelijk eigen verdienste. Ik heb ook voor gezorgd dat ik een goede opleiding kan doen (kan iedereen hier in NL, dus dat is geen excuus).
Is er geen vriend van wie je het kunt lenen en op zijn tijd kunt terugbetalen?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:39 schreef snakelady het volgende:
[..]
Iedere bank reageert hetzelfde helaas,
Het is niet eens dat het nu zo ontzettend veel is, net onder de duizend euro in totaal bij diverse instanties en dan ook wat ik maandelijks in de min ga bij de bank, maar vanwege de diverse maandelijkse afbetalingen is het zoals je al schreef, heel moeilijk om daar weer uit te komen.
En ik wil hoe dan ook uit de schuldsanering blijven.
Neemt niet weg dat er ook gewoon nog mensen zijn die pech hebben....quote:Op maandag 24 maart 2014 14:36 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat klopt al heb ik die nu onderhand al terug betaald. Betaal tienduizenden euro's belasting per jaar dus dat zit wel goed. Ik ben ook absoluut niet onwelwillend om te betalen voor andere mensen, zoals ziektekosten, eten, onderdak, onderwijs. Het gaat mij gewoon om die irritante mentaliteit dat het altijd aan anderen ligt. Dat zij gewoon pech hebben en anderen geluk. Dat bij hen niets mogelijk is wat bij anderen prima kan. Daar stoor ik mij aan. Excuses en slachtofferrol. Mensen die dit niet doen heb ik ook totaal geen problemen mee en help ik graag.
Maar dat hou je altijd. Het punt van ssebass is dat niet iedereen kansloos is en niks aan zijn eigen situatie kan doen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat er ook gewoon nog mensen zijn die pech hebben....
En iedereen kan pech hebben, als het verkeerde je op het verkeerde moment overkomt dan kan het allemaal ineens veel meer tegenzitten dan je in gedachten had.
Die zitten inmiddels al zo lang in het arbeidsproces dat eventuele opleidingen die ze voor hun 25e gevolgd hebben sowieso nauwelijks nog interessant zouden zijn. Recente werkervaring, bijscholing en cursussen wordt veel meer naar gekeken.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh leuk, en hoe zit dat met de pre-stufi generatie, waar het vooral voor vrouwen nog helemaal niet nodig was om door te leren?
Van mijn vriend niet, die zit zelf al in een klote situatie doordat hij een bedrijfsongeluk heeft gehad meer dan een jaar geleden en nu voor de 5de keer geopereerd moet gaan worden om zijn hand te redden. ondertussen veel gedoe met advocaten heen en weer. (wie is schuldig enz.)quote:Op maandag 24 maart 2014 14:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is er geen vriend van wie je het kunt lenen en op zijn tijd kunt terugbetalen?
Waarom nu pas? Daarnaast is er volwassenenonderwijs. Kijk waar vraag naar is en doe dit eventueel avonduren of overdag, wanneer je tijd hebt. Er zijn wel mogelijkheden.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Oh ja, kan dat? Gaaf, vertel mij dan hoe ik dan met mijn 33 jaar een gedegen opleiding kan gaan volgen?
Moeten ze inderdaad wel weer in het arbeidsproces zijn gekomen.... als ze dat niet zijn dan zijn ze inmiddels compleet kansloos.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die zitten inmiddels al zo lang in het arbeidsproces dat eventuele opleidingen die ze voor hun 25e gevolgd hebben sowieso nauwelijks nog interessant zouden zijn. Recente werkervaring, bijscholing en cursussen wordt veel meer naar gekeken.
Stukje wandelen? Dat is met mijn opa in de 5 jaar dat hij in het verzorgingshuis zat nooit door het verzorgend personeel gedaan. Er was geen tijd voor. Dagelijks douchen? Vergeet het maar... Koffie/thee/limonade? Alleen op gezette tijden, de rest van de dag naar eigen behoefte iemand roepen voor een kopje koffie/thee was geen tijd voor. Als hij wel op de 'hulp knop' drukte omdat hij nog wat extra wilde drinken, werd er snel een glas gevuld met kraanwater.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
A) Dat wordt nu betaald gedaan
B) Als je dat door bijstandsgerechtigden laat doen dan zullen verpleegsters worden ontslagen. Je benoemt namelijk in één zin 80% van hun werkzaamheden. Zorg dus.
8 uur voor één sollicitatiebrief? Van welke planeet kom jij?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Voor de allereerste na een periode van werk vind ik het eigenlijk niet eens zo gek. Het kost je best wel even om je cv up to date te krijgen en je weer even in te werken in de kunst van het solliciteren. Nadat die eerste goed voor elkaar is, en je er liefst nog wat feedback van een ander op hebt gehad, schrijf je er natuurlijk zes per uur.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
8 uur voor één sollicitatiebrief? Van welke planeet kom jij?
Niet alleen een brief en niet 1 sollicitatie per dag. Solliciteren kost best een hoop tijd, tenzij je solliciteer om aan je plicht te voldoen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
8 uur voor één sollicitatiebrief? Van welke planeet kom jij?
Maar je zou opa zonder problemen meegeven aan:quote:Op maandag 24 maart 2014 14:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Stukje wandelen? Dat is met mijn opa in de 5 jaar dat hij in het verzorgingshuis zat nooit door het verzorgend personeel gedaan. Er was geen tijd voor. Dagelijks douchen? Vergeet het maar... Koffie/thee/limonade? Alleen op gezette tijden, de rest van de dag naar eigen behoefte iemand roepen voor een kopje koffie/thee was geen tijd voor. Als hij wel op de 'hulp knop' drukte omdat hij nog wat extra wilde drinken, werd er snel een glas gevuld met kraanwater.
Nee, verzorgend personeel heeft geen of véél te weinig tijd voor alle zorgtaken. De 'huishoudelijke' en sociale zorg kan dus prima overgenomen door iemand uit de bijstand die 2 a 3 dagdelen per week met een zorgbehoevende gaat wandelen, naar believen van de zorgbehoevenden drankjes rondbrengt en tevens de afwas verzamelt, of in de huiskamer gezellig gaat kletsen, kaarten of mens-erger-je-nieten.
Kan het zorgpersoneel zich tenminste bezighouden met zorg verlenen. Zodat meneer Jansen uit kamer 23b wel elke dag of om de dag gedoucht kan worden, in plaats van slechts éénmaal per week.
Voor dat douchen kan je ook gewoon personeel aannemen hoor, kan je mooi bijstandsgerechtigden aannemen, dan zijn ze uit de bijstand.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Stukje wandelen? Dat is met mijn opa in de 5 jaar dat hij in het verzorgingshuis zat nooit door het verzorgend personeel gedaan. Er was geen tijd voor. Dagelijks douchen? Vergeet het maar... Koffie/thee/limonade? Alleen op gezette tijden, de rest van de dag naar eigen behoefte iemand roepen voor een kopje koffie/thee was geen tijd voor. Als hij wel op de 'hulp knop' drukte omdat hij nog wat extra wilde drinken, werd er snel een glas gevuld met kraanwater.
Nee, verzorgend personeel heeft geen of véél te weinig tijd voor alle zorgtaken. De 'huishoudelijke' en sociale zorg kan dus prima overgenomen door iemand uit de bijstand die 2 a 3 dagdelen per week met een zorgbehoevende gaat wandelen, naar believen van de zorgbehoevenden drankjes rondbrengt en tevens de afwas verzamelt, of in de huiskamer gezellig gaat kletsen, kaarten of mens-erger-je-nieten.
Kan het zorgpersoneel zich tenminste bezighouden met zorg verlenen. Zodat meneer Jansen uit kamer 23b wel elke dag of om de dag gedoucht kan worden, in plaats van slechts éénmaal per week.
Dwangarbeid is net zo'n belachelijk woord als bijstandstrekker. Zolang die laatste gebruikt wordt heb ik het volle recht die eerste te gebruiken.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:28 schreef Richestorags het volgende:
Ik had het niet over 32 uur dwangarbeid (gebruik dat belachelijke woord eens niet), maar om 10 uur. Een mail kost minimaal 8 uur? Wat doe jij 8 uur lang? Het gehele personeelsbestand uit je kop leren zodat je bij binnenkomst al weet dat Piet directeur is en je daarmee een betere indruk maakt . Kom op zeg, je moet wel realistisch blijven binnen een discussie. Jouw constante overdrijvingen maken het niet bepaald zuiver.
Je hebt duidelijk nooit hoeven te solliciteren, volgens het UVW is netwerken veel belangrijker, vraag je informatie aan over het bedrijf, je belt personeelszaken of de contactpersoon, zodat je de brief aan hem kan richten.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ook niet helemaal waar natuurlijk, je maakt je cv in orde, daarnaast maak je diverse sollicitatiebrieven voor diverse functies.
Bij het cv hoef je alleen de datum aan te passen, bij de sollicitatiebrieven wat kernwoorden en je maakt het iets persoonlijker en zo ben je al redelijk snel klaar voor de toekomstige vacatures.
alleen de eerste keer kost het meerdere uren, daarna iedere sollicitatie maximaal een half uur.
Tuurlijk niet. Ook daar kan je in schiften, net als bij een echte baan. Daar neem je dat soort types ook niet aan.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar je zou opa zonder problemen meegeven aan:
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
Of moeten we die maar met rust laten en alleen de gemotiveerde bijstanders met opa laten wandelen?
Natuurlijk kun je pech hebben, alleen is dat nooit een gegronde reden om maar continu naar anderen te wijzen. Het blijft nog steeds je eigen leven en je eigen verantwoordelijkheid om ook de tegenslagen in je leven weer te boven te komen. Om je daarin te ondersteunen bestaan er onder andere uitkeringen in Nederland voor iedereen die (tijdelijk) niet in zijn eigen inkomen kan voorzien. Van die uitkeringen kun je rondkomen (sociale zekerheid voor het geval je even pech hebt), maar dan moet je je uitgaven wel aanpassen aan de hoogte van je uitkering (eigen verantwoording). Als je weet dat je vaste lasten te hoog zijn om die nog te kunnen betalen als je in de WW komt (eerste vangnet) dan is het tevens je eigen verantwoording om te zorgen voor een buffer aan spaargeld, waarmee je zelf het vangnet wat kunt aanvullen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat er ook gewoon nog mensen zijn die pech hebben....
En iedereen kan pech hebben, als het verkeerde je op het verkeerde moment overkomt dan kan het allemaal ineens veel meer tegenzitten dan je in gedachten had.
Hoe wil je dat dan doen concreet ?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je pech hebben, alleen is dat nooit een gegronde reden om maar continu naar anderen te wijzen. Het blijft nog steeds je eigen leven en je eigen verantwoordelijkheid om ook de tegenslagen in je leven weer te boven te komen. Om je daarin te ondersteunen bestaan er onder andere uitkeringen in Nederland voor iedereen die (tijdelijk) niet in zijn eigen inkomen kan voorzien. Van die uitkeringen kun je rondkomen (sociale zekerheid voor het geval je even pech hebt), maar dan moet je je uitgaven wel aanpassen aan de hoogte van je uitkering (eigen verantwoording). Als je weet dat je vaste lasten te hoog zijn om die nog te kunnen betalen als je in de WW komt (eerste vangnet) dan is het tevens je eigen verantwoording om te zorgen voor een buffer aan spaargeld, waarmee je zelf het vangnet wat kunt aanvullen.
Ik mag toch hopen dat je na 15 jaar een dusdanig deel van je huis hebt afbetaald dat je daar geen schuld aan overhoudt.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:03 schreef macca728 het volgende:
Bijstand, dus huis verkopen, tegen lagere prijs, nog meer schulden.
Nee, voor de allereerste niet. Maar een bijstander verstuurt als het goed is wel iets meer dan 1 sollicitatiebrief per week. En dan duikt de gemiddelde tijd die je aan een sollicitatie besteed al héél snel naar minder dan een uur. Je CV hoef je immers maar 1 keer op te stellen en doordat je regelmatig op dezelfde soort functie solliciteert hoef je ook niet telkens een compleet nieuwe brief op te stellen.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor de allereerste na een periode van werk vind ik het eigenlijk niet eens zo gek. Het kost je best wel even om je cv up to date te krijgen en je weer even in te werken in de kunst van het solliciteren. Nadat die eerste goed voor elkaar is, en je er liefst nog wat feedback van een ander op hebt gehad, schrijf je er natuurlijk zes per uur.
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, voor de allereerste niet. Maar een bijstander verstuurt als het goed is wel iets meer dan 1 sollicitatiebrief per week. En dan duikt de gemiddelde tijd die je aan een sollicitatie besteed al héél snel naar minder dan een uur. Je CV hoef je immers maar 1 keer op te stellen en doordat je regelmatig op dezelfde soort functie solliciteert hoef je ook niet telkens een compleet nieuwe brief op te stellen.
Je eerste sollicitatie waar je 8 uur mee bezig bent is dus totaal niet representatief. Gemiddeld een uur vind ik al veel.
Dat huis is dus gekocht op 2 salarissen, als je gelijk in de financiele ellende komt als 1 vd 2 vertrekt heb je al iets niet goed gedaan. Als ik het gemak zie waarmee mensen een 30 jaar lange financiele verbintenis aangaan op zulke vroege leeftijd... ergens is het toch allemaal een keuze voor een bepaald risico.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:03 schreef macca728 het volgende:
Je koopt op je 25ste een eigen huis, je bent getrouwd, 2 verdiener.
Want een hypotheek kan geen 30 jaar zijn ? Maar dat kan, maar dan heb je geen spaargeld bv.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat je na 15 jaar een dusdanig deel van je huis hebt afbetaald dat je daar geen schuld aan overhoudt.
Ja, ik snap het prima. Alles overkomt je.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
Want een hypotheek kan geen 30 jaar zijn ? Maar dat kan, maar dan heb je geen spaargeld bv.
Prima, kies je 5 jaar later na het aangaan van de hypotheek.
Je snapt het toch ?
Nee dat kan niet, daarvoor moet je namelijk opgeleide verzorgenden aannemen en die zijn (waren?) er nu niet bepaald in overvloed. Wel zou je natuurlijk een voorstel kunnen doen om iemand aan te nemen en de bijbehorende opleiding ook te vergoeden als de persoon direct voor langere periode tekent.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
Voor dat douchen kan je ook gewoon personeel aannemen hoor, kan je mooi bijstandsgerechtigden aannemen, dan zijn ze uit de bijstand.
Ja maar waarom niet als je allebei een vaste baan hebt van 50.000 netto bij wijze van ?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:05 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dat huis is dus gekocht op 2 salarissen, als je gelijk in de financiele ellende komt als 1 vd 2 vertrekt heb je al iets niet goed gedaan. Als ik het gemak zie waarmee mensen een 30 jaar lange financiele verbintenis aangaan op zulke vroege leeftijd... ergens is het toch allemaal een keuze voor een bepaald risico.
Maar de idealistische kijk op eigen verantwoordelijkheid van sommigen nuanceren wordt door sommigen al meteen weggezet als 'excuses verzinnen' en 'het wijzen naar anderen' terwijl de eigen verantwoordelijkheid en de eigen inbreng in je leven schromelijk overschat wordt.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je pech hebben, alleen is dat nooit een gegronde reden om maar continu naar anderen te wijzen. Het blijft nog steeds je eigen leven en je eigen verantwoordelijkheid om ook de tegenslagen in je leven weer te boven te komen. Om je daarin te ondersteunen bestaan er onder andere uitkeringen in Nederland voor iedereen die (tijdelijk) niet in zijn eigen inkomen kan voorzien. Van die uitkeringen kun je rondkomen (sociale zekerheid voor het geval je even pech hebt), maar dan moet je je uitgaven wel aanpassen aan de hoogte van je uitkering (eigen verantwoording). Als je weet dat je vaste lasten te hoog zijn om die nog te kunnen betalen als je in de WW komt (eerste vangnet) dan is het tevens je eigen verantwoording om te zorgen voor een buffer aan spaargeld, waarmee je zelf het vangnet wat kunt aanvullen.
Nee je hebt gelijk, mensen gaan niet scheiden, niet dood, verliezen hun baan niet.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, ik snap het prima. Alles overkomt je.
Als je nu met een huis gekocht in 2007 zit, op 1½ inkomen en je partner vertrekt terwijl jij je baan ook kwijtraakt gaat het heel snel de verkeerde kant op.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:05 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dat huis is dus gekocht op 2 salarissen, als je gelijk in de financiele ellende komt als 1 vd 2 vertrekt heb je al iets niet goed gedaan. Als ik het gemak zie waarmee mensen een 30 jaar lange financiele verbintenis aangaan op zulke vroege leeftijd... ergens is het toch allemaal een keuze voor een bepaald risico.
Als je na 15 jaar je huis nog moet verkopen met onderwaarde, dan heb je daar al niet je verantwoording genomen tijdens de 'vette' jaren.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Hoe wil je dat dan doen concreet ?
Je koopt op je 25ste een eigen huis, je bent getrouwd, 2 verdiener.
Na 15 jaar loopt je partner weg, je verliest je baan, maar je hypotheek heb je nog.
Bijstand, dus huis verkopen, tegen lagere prijs, nog meer schulden.
En dat nu in deze tijd, maar veel mensen die wel een baan hebben ook al nauwelijks rond kunnen komen, maar dan moet je wel flink sparen.
Wij hadden ook nog wel 50k extra kunnen lenen (oid) maar bewust niet gedaan. Als er 'iets' gebeurd kan 1 van ons nog daar blijven wonen in ieder geval. Scheelt wat kopzorgen.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja maar waarom niet als je allebei een vaste baan hebt van 50.000 netto bij wijze van ?
Wanneer moet je dan een huis kopen ? Op je 70ste ?
Idd. Dat.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:36 schreef Tomatenboer het volgende:
Niet bedoeld als excuses en smoesjes, maar om het standaard verhaal dat veel mensen hebben over hun eigen inbreng wat te relativeren. Een genuanceerder beeld en passende bescheidenheid helpt om anderen met wat meer compassie tegemoet te treden.
Precies, je baas kan failliet gaan, sta je op straat, nieuwe baan tegen lager salaris, weer ontslag, geen werk, minder inkomsten, meer schulden..quote:Op maandag 24 maart 2014 15:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je nu met een huis gekocht in 2007 zit, op 1½ inkomen en je partner vertrekt terwijl jij je baan ook kwijtraakt gaat het heel snel de verkeerde kant op.
Je kunt je hypotheek wellicht nog wel van jouw salaris betalen, maar van jouw WW wordt al een stuk lastiger.... en dan sta je daar in je regenlaarzen in je onderwaterhuis.
Het kan precies met de seven-year-itch.
Mijn punt is, dat jij (niks persoonlijks, want je bent in goed gezelschap) keer op keer met voorbeelden komen waarin mensen overduidelijk de verkeerde keuzes maken en vervolgens naar anderen gaan wijzen dat het kut is.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee je hebt gelijk, mensen gaan niet scheiden, niet dood, verliezen hun baan niet.
Crisis ? Welnee bestaat niet.
Vroeger niet nee, nu wel. Realiteit. Kan jou ook overkomen.
Met de huidige gemiddelde hypotheekschuld in Nederland?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat je na 15 jaar een dusdanig deel van je huis hebt afbetaald dat je daar geen schuld aan overhoudt.
Je kan niet alles plannen in je leven, je kan zo doodgaan of je baan verliezen.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:10 schreef Luigi het volgende:
[..]
Wij hadden ook nog wel 50k extra kunnen lenen (oid) maar bewust niet gedaan. Als er 'iets' gebeurd kan 1 van ons nog daar blijven wonen in ieder geval. Scheelt wat kopzorgen.
Financieel plannen, doet mensen dat nog wel?.
Maar dat blijven slechte financiële -eigen- keuzes. Dat iedereen het deed verandert daar natuurlijk weinig aan.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met de huidige gemiddelde hypotheekschuld in Nederland?
Mensen hebben zich de afgelopen jaren tot ver boven hun dak in de schulden gestoken.... overwaarde van het huis financieren en al die ellende, want het kon allemaal niet op, en een hypotheek afbetalen was al helemaal niet nodig, aflossingsvrij was het toverwoord.
En ja... dat was inderdaad allemaal fantastisch geweest, als de boel niet ingestort was.
Niet alles nee, maar liefst wel zo veel mogelijk voor dit soort wezenlijke zaken. Ik zie heel veel struisvogel gedrag hieromtrent.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je kan niet alles plannen in je leven, je kan zo doodgaan of je baan verliezen.
Tja, wat zijn verkeerde keuzes?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn punt is, dat jij (niks persoonlijks, want je bent in goed gezelschap) keer op keer met voorbeelden komen waarin mensen overduidelijk de verkeerde keuzes maken en vervolgens naar anderen gaan wijzen dat het kut is.
Als je met twee inkomens een huis koopt en na 15 jaar nog steeds zo weinig hebt afgelost dat je er een schuld aan overhoudt dan heb je slechte financiële keuzes gemaakt. Dooien of geen dooien.
Tegenwoordig moet je wel een huis kopen gebaseerd op 2 salarissen anders krijg je geen lening. Die zijn nogal aangescherpt. En de huizenprijzen....nou ja....quote:Op maandag 24 maart 2014 15:05 schreef Luigi het volgende:
[..]
Waarom slecht ? Als je alletwee een vaste baan, een hypotheek neemt op basis 1 baan, wat is daar slecht aan ?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dat blijven slechte financiële -eigen- keuzes. Dat iedereen het deed verandert daar natuurlijk weinig aan.
Zo kan je alles wel op eigen verantwoordelijkheid gooien. Niet fair. Sommige dingen overkomen je en om 15 jaar later mensen voor de voeten te gooien dat ze anders hadden moeten sparen en nu maar moeten lijden in stilte is natuurlijk onzin. Niet een maatschappij waarin ik wil leven.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je na 15 jaar je huis nog moet verkopen met onderwaarde, dan heb je daar al niet je verantwoording genomen tijdens de 'vette' jaren.
Nee, het komt er op neer dat mensen hun geld maar blijven uitgeven aan allerlei luxe zaken omdat ze 'er recht op hebben' en niet denken aan de toekomst en/of realistische tegenslagen.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar de idealistische kijk op eigen verantwoordelijkheid van sommigen nuanceren wordt door sommigen al meteen weggezet als 'excuses verzinnen' en 'het wijzen naar anderen' terwijl de eigen verantwoordelijkheid en de eigen inbreng in je leven schromelijk overschat wordt.
Je zegt dat men de uitgaven maar moet aanpassen aan de hoogte van de uitkering, maar sommigen hier zijn van mening dat de Bijstand zo laag moet zijn dat men net genoeg heeft om de huur en wat eten te betalen, dan is dat ook lekker makkelijk beredeneerd hé.
Zo is het ook met het verhaal over sparen voor moeilijker tijden. Altijd makkelijk beredeneert vanuit een positie waarin je genoeg verdient, maar de praktijk is dat heel veel mensen onvoldoende verdienen met hun inkomen uit arbeid om heel veel opzij te zetten voor later.
Afijn, het komt er gewoon op neer dat het verhaal nogal kort door de bocht is.
Wij wonen ook pas 5 jaar waar we nu wonen. Eisen bijstellen. Realistisch zijn!quote:Op maandag 24 maart 2014 15:13 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Tegenwoordig moet je wel een huis kopen gebaseerd op 2 salarissen anders krijg je geen lening. Die zijn nogal aangescherpt. En de huizenprijzen....nou ja....
Nee als je alletwee een vaste baan hebt een huurhuis nemen. Dat is een slechte financiele keus.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:12 schreef Luigi het volgende:
[..]
Niet alles nee, maar liefst wel zo veel mogelijk voor dit soort wezenlijke zaken. Ik zie heel veel struisvogel gedrag hieromtrent.
Op je 35e met z'n 2en een tophypotheek afsluiten voor dat schattige jaren 30 woningkje terwijl je nog hotel de botel verliefd bent op elkaar en geen idee van slechte tijden hebt... tsja, het kan. Maar is het slim?
Heb je gelijk in maar als je bedrijf failliet gaat of je word ontslagen, omdat je baas voor jouw 2 Polen in dienst kan nemen, word het plaatje al snel anders.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:14 schreef Luigi het volgende:
[..]
Wij wonen ook pas 5 jaar waar we nu wonen. Eisen bijstellen. Realistisch zijn!
En je hebt een hypotheek ??quote:Op maandag 24 maart 2014 15:14 schreef Luigi het volgende:
[..]
Wij wonen ook pas 5 jaar waar we nu wonen. Eisen bijstellen. Realistisch zijn!
Nee, maar om te kunnen inschatten of iets een verantwoorde financiële keuze is, vallen mensen vaak terug op het advies van een expert, omdat ze zelf dat inzicht niet voldoende hebben.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dat blijven slechte financiële -eigen- keuzes. Dat iedereen het deed verandert daar natuurlijk weinig aan.
Dat is een deel van het verhaal ja. Overigens is het bij sommige werkgevers ook een harde eis dat je over eigen vervoer beschikt hoor. Al hoeft dat niet perse een auto te zijn natuurlijk. Een brommer zou ook kunnen.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:13 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, het komt er op neer dat mensen hun geld maar blijven uitgeven aan allerlei luxe zaken omdat ze 'er recht op hebben' en niet denken aan de toekomst en/of realistische tegenslagen.
Veel parttime werkende moeders verdienen net genoeg om de kinderopvang te betalen plus het autootje wat ze 'moeten' hebben om op hun werk te komen een paar kilometer verderop. En ook pa 'moet' natuurlijk een auto hebben om op zijn werk te komen.
Tja ALS je het kwijtraakt.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
En je hebt een hypotheek ??
Morgen verlies je allebei je baan. Hoe ga je verder ? Huisje verkopen ?
Ik overweeg het. Dat huren. Deze keet verkopen en er klaar mee zijn. Ook al ben ik inzetbaar en werk ik er voortdurend aan, ontslagen worden is iets wat mij kan overkomen. Een hypotheek met een looptijd van 30 jaar is moeilijk af te betalen als je in deze tijd niet meer zeker bent van jarenlang onafgebroken werk.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee als je alletwee een vaste baan hebt een huurhuis nemen. Dat is een slechte financiele keus.
En dat jaren 30 woninkje verzin jij erbij, waar slaat dat op man ?
Wat het gemiddelde is van al die mensen die in het geheel niet aan toekomstige tegenslagen denken, maakt geen biet uit. Het gaat er om dat al die mensen die naar 10+ jaar nog steeds niets hebben afgelost en amper spaargeld hebben een keuze hebben gemaakt. Namelijk de keuze om bij tegenslag niks op te kunnen vangen.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met de huidige gemiddelde hypotheekschuld in Nederland?
Mensen hebben zich de afgelopen jaren tot ver boven hun dak in de schulden gestoken.... overwaarde van het huis financieren en al die ellende, want het kon allemaal niet op, en een hypotheek afbetalen was al helemaal niet nodig, aflossingsvrij was het toverwoord.
En ja... dat was inderdaad allemaal fantastisch geweest, als de boel niet ingestort was.
Precies, het kan iedereen overkomen en je kan het niet plannen. Een huis kopen was het verstandigste wat je kon doen onderhand, dus die mensen die dat deden waren niet dom.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:17 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik overweeg het. Dat huren. Deze keet verkopen en er klaar mee zijn. Ook al ben ik inzetbaar en werk ik er voortdurend aan, ontslagen worden is iets wat mij kan overkomen. Een hypotheek met een looptijd van 30 jaar is moeilijk af te betalen als je in deze tijd niet meer zeker bent van jarenlang onafgebroken werk.
Ons hypotheekbeleid moet anders, als straks steeds meer mensen halverwege gedwongen moeten stoppen met hun hypotheek, en er een schuld aan over houden.
Dat zijn enkelingen en daar heeft niemand medelij mee.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat het gemiddelde is van al die mensen die in het geheel niet aan toekomstige tegenslagen denken, maakt geen biet uit. Het gaat er om dat al die mensen die naar 10+ jaar nog steeds niets hebben afgelost en amper spaargeld hebben een keuze hebben gemaakt. Namelijk de keuze om bij tegenslag niks op te kunnen vangen.
In de radar docu over de schuldencrisis kwam het toppunt hierin duidelijk in beeld. Een gepensioneerd echtpaar, in bezit van 2 woningen en op beide woningen een tophypotheek. Nooit iets afgelost, altijd maximaal de 'overwaarde' geconsumeerd en nu er even wat tegenwind is, huilen dat ze het zo slecht hebben. Terwijl die mensen, als ze de afgelopen decennia er een gezonde financiële huishouding op hadden nagehouden nu (nagenoeg) hypotheek vrij geweest zouden zijn.
Ja dat kan, maar daar ben je op voorbereid zeg je. Nou wat is je plan ? Jij gaat dood, je partner verliest zijn arm of wordt ontslagen, nou ?quote:
????quote:Op maandag 24 maart 2014 15:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
Precies, het kan iedereen overkomen en je kan het niet plannen. Een huis kopen was het verstandigste wat je kon doen onderhand, dus die mensen die dat deden waren niet dom.
Als je in de 15 goede jaren al je geld over de balk smijt en niks aflost, weet je al die jaren dat je een probleem hebt als één van beide inkomens ooit mocht wegvallen. Dat terwijl het er een behoorlijk grote kans is dat het je overkomt dat één van beide inkomens ergens gedurende de looptijd van de hypotheek (tijdelijk) wegvalt.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:13 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Zo kan je alles wel op eigen verantwoordelijkheid gooien. Niet fair. Sommige dingen overkomen je en om 15 jaar later mensen voor de voeten te gooien dat ze anders hadden moeten sparen en nu maar moeten lijden in stilte is natuurlijk onzin. Niet een maatschappij waarin ik wil leven.
Ik betaal met liefde premies en andere afdrachten om zeker te zijn dat als ik invalide raak, of mijn werkgever failliet gaat, ik in elk geval ergens op terug kan vallen.
Dat antwoord zeiden al die mensen die nu in de schuld zitten.quote:
Als 1 van beide wegvalt of werkloos wordt kan de ander nog in ons huis blijven wonen. Tegen 2x werkloos worden kun je niks beginnen bijna. Behalve dan goed op je hoede zijn bij je werkgever en tijdig anticiperen (mijn werkgever heeft bijv. een baangarantie afgegeven voor de komende 2-3 jaar).quote:Op maandag 24 maart 2014 15:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat kan, maar daar ben je op voorbereid zeg je. Nou wat is je plan ? Jij gaat dood, je partner verliest zijn arm of wordt ontslagen, nou ?
Geld over de balk smijt?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je in de 15 goede jaren al je geld over de balk smijt en niks aflost, weet je al die jaren dat je een probleem hebt als één van beide inkomens ooit mocht wegvallen. Dat terwijl het er een behoorlijk grote kans is dat het je overkomt dat één van beide inkomens ergens gedurende de looptijd van de hypotheek (tijdelijk) wegvalt.
Je niet voorbereiden op een gebeurtenis die in ruim 35% van de gevallen voorkomt, is struisvogelgedrag.
Wandelen niet nee.. maar at is dan ook het enige uit je lijstje. Voor de koffie hadden wij een huiskamer medewerkster.. op minimumloon. Wel moesten wij zelf helpen met eten en drinken bij wie dat niet zelf kon. Wassen.. daar waren wij mee bezig van 7:00 tot 10:00 met het hele team. Als je dat laat doen door bijstandsgerechtigden dan kan je dus het halve of meer, team ontslaan. Veel goedkoper.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Want jij weet dat er een crisis aankwam ? En hoezo geld over de balk smijten ? Moeten mensen met een baan ook al op water en brood leven ? Dat heet gewoon leven en zeker met kinderen kom je niet meer aan sparen toe.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je in de 15 goede jaren al je geld over de balk smijt en niks aflost, weet je al die jaren dat je een probleem hebt als één van beide inkomens ooit mocht wegvallen. Dat terwijl het er een behoorlijk grote kans is dat het je overkomt dat één van beide inkomens ergens gedurende de looptijd van de hypotheek (tijdelijk) wegvalt.
Je niet voorbereiden op een gebeurtenis die in ruim 35% van de gevallen voorkomt, is struisvogelgedrag.
En lessen trek je alleen maar als iets je overkomt. What's next: geld opzij zetten en jij die achteraf even komt vertellen dat het niet genoeg was en dat ze maar meer hadden moeten sparen?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hou toch op joh! Wij kopen ons lam aan de overbodige luxe en kunnen alsnog elke maand sparen. Waar komt die onzin toch vandaan.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Want jij weet dat er een crisis aankwam ? En hoezo geld over de balk smijten ? Moeten mensen met een baan ook al op water en brood leven ? Dat heet gewoon leven en zeker met kinderen kom je niet meer aan sparen toe.
Ik heb het duidelijk over beide. Dus dan moet je je huis verkopen. Binnen een bepaalde periode, dus zeker verlies, dus meer schuld.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:23 schreef Luigi het volgende:
[..]
Als 1 van beide wegvalt of werkloos wordt kan de ander nog in ons huis blijven wonen. Tegen 2x werkloos worden kun je niks beginnen bijna. Behalve dan goed op je hoede zijn bij je werkgever en tijdig anticiperen (mijn werkgever heeft bijv. een baangarantie afgegeven voor de komende 2-3 jaar).
Hoe 'gezellig' zou dat zijn met mensen die gedwongen worden en wie dat werk absoluut niet ligt? Van die mensen die hulpbehoevenden als spastische, vieze, idioten zien? Die over hun nek gaan bij een sliert speeksel uit een mondhoek of urine/poeplucht uit de luier?quote:Op maandag 24 maart 2014 14:50 schreef Ivo1985 het volgende:
in de huiskamer gezellig gaat kletsen, kaarten of mens-erger-je-nieten.
Jij hebt kinderen ? Enig idee hoeveel die kosten ?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:24 schreef Luigi het volgende:
[..]
Hou toch op joh! Wij kopen ons lam aan de overbodige luxe en kunnen alsnog elke maand sparen. Waar komt die onzin toch vandaan.
Dat hangt misschien van je inkomen af en overige persoonlijke situaties?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:24 schreef Luigi het volgende:
[..]
Hou toch op joh! Wij kopen ons lam aan de overbodige luxe en kunnen alsnog elke maand sparen. Waar komt die onzin toch vandaan.
Op extremen kun je nooit anticiperen. En dan nog kun je aan risico inschatting doen. Ik acht de kans dat ik binnen nu en afzienbare tijd mijn baan kwijt raak erg laag. Die kans is bij mijn vrouw iets groter. Als ik ze beide levensgroot zou achten zou ik andere keuzes maken.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik heb het duidelijk over beide. Dus dan moet je je huis verkopen. Binnen een bepaalde periode, dus zeker verlies, dus meer schuld.
Ik wist niet dat er een crisis aankwam, maar dat 1/3e van de huwelijken strandt is gewoon een statistisch gegeven. En dat er zo nu en dan een dip plaatsvindt in de economie is toch ook wel een gegeven.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Want jij weet dat er een crisis aankwam ? En hoezo geld over de balk smijten ? Moeten mensen met een baan ook al op water en brood leven ? Dat heet gewoon leven en zeker met kinderen kom je niet meer aan sparen toe.
Dat deed ik dus en was weinig effectief. CV kost me niet zoveel tijd meer.. nu een uurtje ofzo. Maar de brief.. pffff..quote:Op maandag 24 maart 2014 14:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor de allereerste na een periode van werk vind ik het eigenlijk niet eens zo gek. Het kost je best wel even om je cv up to date te krijgen en je weer even in te werken in de kunst van het solliciteren. Nadat die eerste goed voor elkaar is, en je er liefst nog wat feedback van een ander op hebt gehad, schrijf je er natuurlijk zes per uur.
Jahoor.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jij hebt kinderen ? Enig idee hoeveel die kosten ?
Welke keuzes ? Je huis verkopen ? Andere baan zoeken ?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:27 schreef Luigi het volgende:
[..]
Op extremen kun je nooit anticiperen. En dan nog kun je aan risico inschatting doen. Ik acht de kans dat ik binnen nu en afzienbare tijd mijn baan kwijt raak erg laag. Die kans is bij mijn vrouw iets groter. Als ik ze beide levensgroot zou achten zou ik andere keuzes maken.
Ja en? en als jij nu eens je baan verliest wat dan?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:27 schreef Luigi het volgende:
[..]
Jahoor.. En wij werken beide in de zorg. Maar hebben dus geen over de top hypotheek, maar 1 auto, roken en drinken bijna niet, etc etc. Keuzes, keuzes.
Leuk, nee lieve vrouw we gaan geen huis kopen, want de kans is best groot dat we gaan scheiden.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik wist niet dat er een crisis aankwam, maar dat 1/3e van de huwelijken strandt is gewoon een statistisch gegeven. En dat er zo nu en dan een dip plaatsvindt in de economie is toch ook wel een gegeven.
Prima maar een hoop mensen hebben die keuzes nu eenmaal niet. Gewoon een feit.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:27 schreef Luigi het volgende:
[..]
Jahoor.. En wij werken beide in de zorg. Maar hebben dus geen over de top hypotheek, maar 1 auto, roken en drinken bijna niet, etc etc. Keuzes, keuzes.
Alsof al die anderen alleen maar extremen overkomt. Hou toch op. Nogmaals, extremen zijn extremen en doe je weinig tegen. Daarom heten ze ook zo. Al die mensen daarbuiten die met de vingers in hun oren in LALA land leven en zich bewust en wel in de ellende hebben gestort, daar heb ik weinig medelijden mee.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Welke keuzes ? Je huis verkopen ? Andere baan zoeken ?
Precies op extremen kan je niet anticiperen. Waarom verwacht je dat dan van anderen ?
Als ik zo om mij heen kijk in de arbeiderswijk waar ik woon, zie ik toch echt een heleboel overbodige zooi. Je hoeft niet op water en brood te leven als je een leuke baan hebt, maar het uiterste van alles over de balk smijten is ook onzinnig.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:23 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Geld over de balk smijt?
Ik denk niet dat de meerderheid van de NL bevolking "geld over de balk smijt"...daar staan we niet om bekend in ieder geval..
Dan kopen we geen iPads meer, dan gaan we niet meer op vakantie(s), dan moet de auto misschien de deur uit (vrouw werkt gelukkig op fiets afstand, ook een bewuste keuze geweest overigens) maar verder geen man overboord.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:29 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ja en? en als jij nu eens je baan verliest wat dan?
Ja dat blijkt.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:30 schreef Luigi het volgende:
[..]
Alsof al die anderen alleen maar extremen overkomt. Hou toch op. Nogmaals, extremen zijn extremen en doe je weinig tegen. Daarom heten ze ook zo. Al die mensen daarbuiten die met de vingers in hun oren in LALA land leven en zich bewust en wel in de ellende hebben gestort, daar heb ik weinig medelijden mee.
Mensen verliezen wel hun baan ja, maar beide? Precies tegelijk? Ze zullen er zijn hoor en alle medeleven daarvoor, maar hoe veel zullen het er zijn?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja dat blijkt.
Nee de crisis is geen extreme, mensen verliezen hun baan niet.
Struisvogel.
Je vergeet de TV van 4000 euro nog, het roken en zuipen en de 4-8 kinderen nog.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:31 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dan kopen we geen iPads meer, dan gaan we niet meer op vakantie(s), dan moet de auto misschien de deur uit (vrouw werkt gelukkig op fiets afstand, ook een bewuste keuze geweest overigens) maar verder geen man overboord.
INRICHTEN DAT LEVEN MENSEN!
Ach. Dus de groep waar jij en Scorpie zich zo verschrikkelijk aan irriteren, laat je met rust en de groep die kanonnenhard werkt om aan een baan te komen, die moet vechten tegen depressies vanwege het schaamte gevoel van als 'een parasiet' gezien te worden.. Juist die ga je straffen door hen onbetaalde arbeid te laten verrichten op bedreiging van het stopzetten van de uitkering?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Ook daar kan je in schiften, net als bij een echte baan. Daar neem je dat soort types ook niet aan.
mmmmmm...laat ik het anders formuleren: kan jij je hypotheek nog opbrengen dan? Gaat je vrouw op de fiets naar haar werk of is de auto toch no nodig? etc etc....quote:Op maandag 24 maart 2014 15:31 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dan kopen we geen iPads meer, dan gaan we niet meer op vakantie(s), dan moet de auto misschien de deur uit (vrouw werkt gelukkig op fiets afstand, ook een bewuste keuze geweest overigens) maar verder geen man overboord.
INRICHTEN DAT LEVEN MENSEN!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |