Dat verschilt per gemeente. Hier krijgt men een aantal dingen volledig vergoed (waaronder witgoed) en andere zaken gedeeltelijk vergoed.quote:
Tweeverdieners = twee mensen in één huishouden met ieder een inkomen.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:47 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Beiden parttimers, heb nergens geclaimd dat we tweeverdieners zijn hoor.
Natuurlijk kan het vervallen, maar als het vervalt dan komen er wel extra boodschappen bijquote:Op maandag 24 maart 2014 11:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want uit eten is een post die je niet kan laten vervallen als bijstander zijnde? Er moet per se een patatje gegeten worden bij het dagje dolfinarium a 3,50? Dit soort posten kun je met gemak buiten beschouwing laten, dat zijn namelijk de eerste posten waarop bespaard kan worden.
Maar een vaatwasser of droger waarschijnlijk niet..... een koelkast en wasmachine wel.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat verschilt per gemeente. Hier krijgt men een aantal dingen volledig vergoed (waaronder witgoed) en andere zaken gedeeltelijk vergoed.
Dan nog blijft zijn bewering staan.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tweeverdieners = twee mensen in één huishouden met ieder een inkomen.
Dus ja, je hebt wel geclaimd dat jullie twee verdieners zijn.
Ook goed, dan zijn we wel degelijk tweeverdieners, verdienen alleen niet zoveel omdat we weinig uren maken.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tweeverdieners = twee mensen in één huishouden met ieder een inkomen.
Dus ja, je hebt wel geclaimd dat jullie twee verdieners zijn.
Geen idee, dat vermeld mijn gemeente namelijk niet. Men kijkt per aanvraag individueel naar de omstandigheden e.d.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar een vaatwasser of droger waarschijnlijk niet..... een koelkast en wasmachine wel.
Dit is alles wat er staat.quote:Enkele voorbeelden van bijzondere uitgaven die vergoed kunnen worden:
Bijzondere extra kosten door een ziekte of handicap (bijvoorbeeld extra waskosten, verwarmings-, vervoers- en dieetkosten en oplaadkosten scootmobiel)
Woonkostentoeslag als u niet meer in staat bent om uw woonkosten te betalen
Verhuiskostenvergoeding of inrichtingskosten bij een noodzakelijke verhuizing
Eigen bijdragen voor bijvoorbeeld kinderopvang, kraamzorg en rechtshulp
Medische kosten die niet volledig worden vergoed door uw aanvullende ziektekostenverzekering (bijvoorbeeld een bril en tandartskosten)
Kosten voor een bewindvoerder/mentor of curator
U kunt een vergoeding aanvragen voor maatschappelijke participatie: om deel te kunnen nemen aan sociale, sportieve en culturele activiteiten.
quote:De langdurigheidstoeslag is een geldbedrag dat de gemeente verstrekt aan mensen die al 3 jaar of langer op minimumniveau leven, geen of weinig eigen vermogen hebben en geen uitzicht hebben op inkomensverbetering. Het bedrag geeft wat financiële ruimte voor bijvoorbeeld vervangingsuitgaven, zoals een nieuwe koelkast. Als u aan de voorwaarden voldoet en blijft voldoen, kunt u in principe ieder jaar een langdurigheidstoeslag krijgen. Deze toeslag wordt niet op de uitkering in mindering gebracht.
Tja. En dan zit je dus met twee volwassenen en twee kinderen op een 3 kamerflatje 3 hoog achter. Hoe krijg je je was droog? In de woonkamer hangen? 2 eenpersoonsdekbed hoezen, 1 tweepersoons..., matrashoezen, handdoeken, kleding, ondergoed, eventueel luiers..quote:Op maandag 24 maart 2014 11:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar een vaatwasser of droger waarschijnlijk niet..... een koelkast en wasmachine wel.
Dus iemand met een spierprobleem zou best een vergoeding voor een vaatwasser en/of droger kunnen krijgen? En dat zou je een probleem vinden?quote:Op maandag 24 maart 2014 11:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geen idee, dat vermeld mijn gemeente namelijk niet. Men kijkt per aanvraag individueel naar de omstandigheden e.d.
[..]
Dit is alles wat er staat.
Dat hoeft ook niet. Wij leefden vroeger op bijna niets (iets van 1800 per maand) met een gezin van 5. Wij gingen ook nergens heen, hadden geen auto en konden niet op vakantie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet gemist heb. Het was gewoon de realiteit. Op het moment dat ik zelf geld kon en mocht verdienen ben ik dat gaan doen en ben ik mijn eigen uitjes gaan betalen.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:57 schreef Leandra het volgende:
Overigens zie ik het gemiddelde gezin in de bijstand nog niet zo snel met het hele gezin naar het Dolfinarium gaan, tenzij de kaartjes (en het vervoer er naartoe) vrijwel gratis zijn.
Ik denk dat je al zo'n ¤ 150,= kwijt bent voor je er met 4 man binnen bent als je met het OV moet komen.
Als mensen met een spierprobleem een vaatwasser nodig hebben omdat ze niet fatsoenlijk een bord vast kunnen houden zou ik ze eerder doorverwijzen naar een zorgpartner, want dan is er iets meer nodig dan een vaatwasser lijkt me.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus iemand met een spierprobleem zou best een vergoeding voor een vaatwasser en/of droger kunnen krijgen? En dat zou je een probleem vinden?
Mwah, je was wordt wel droog hoor, er zijn wat mij betreft maar heel weinig omstandigheden waarbij een droger essentieel is, en jouw voorbeeld is dat voor mij niet, dan was je het beddengoed van de kinderen maar op een andere dag dan het tweepersoonsbeddengoed.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tja. En dan zit je dus met twee volwassenen en twee kinderen op een 3 kamerflatje 3 hoog achter. Hoe krijg je je was droog? In de woonkamer hangen? 2 eenpersoonsdekbed hoezen, 1 tweepersoons..., matrashoezen, handdoeken, kleding, ondergoed, eventueel luiers..
Lekker als je een paar dagen druilerig weer hebt
Eh ja? Zo hebben wij dat jaren gedaan hoor. Ok, we hadden 1 kind maar het was een klein flatje met 1 slaapkamer (en een andere kamer waar we een slaapkamer van hadden gemaakt). Je doet net of dat onmenselijk is ofzo?!quote:Op maandag 24 maart 2014 11:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tja. En dan zit je dus met twee volwassenen en twee kinderen op een 3 kamerflatje 3 hoog achter. Hoe krijg je je was droog? In de woonkamer hangen? 2 eenpersoonsdekbed hoezen, 1 tweepersoons..., matrashoezen, handdoeken, kleding, ondergoed, eventueel luiers..
Lekker als je een paar dagen druilerig weer hebt
Oh gelukkig, die komt afwassen.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als mensen met een spierprobleem een vaatwasser nodig hebben omdat ze niet fatsoenlijk een bord vast kunnen houden zou ik ze eerder doorverwijzen naar een zorgpartner, want dan is er iets meer nodig dan een vaatwasser lijkt me.
Het is natuurlijk wel onmenselijk als ze die was ook nog eens in een 6de hands wasmachine moeten doen die niet harder centrifugeert dan 800 toeren.... dan duurt het 3 dagen voor de was droog is.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Luigi het volgende:
[..]
Eh ja? Zo hebben wij dat jaren gedaan hoor. Ok, we hadden 1 kind maar het was een klein flatje met 1 slaapkamer (en een andere kamer waar we een slaapkamer van hadden gemaakt). Je doet net of dat onmenselijk is ofzo?!
Ik ben nogal van het doorluchten.. en toch merk ik het direct als ik twee wasladingen direct na elkaar ophang om te drogen. De eerste duurt een kleine dag, die daarna anderhalve dag. Gewoon omdat er meer vocht in de lucht zit.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, je was wordt wel droog hoor, er zijn wat mij betreft maar heel weinig omstandigheden waarbij een droger essentieel is, en jouw voorbeeld is dat voor mij niet, dan was je het beddengoed van de kinderen maar op een andere dag dan het tweepersoonsbeddengoed.
Je stelt net dat jullie een inkomen van ¤ 1.800 hadden.... wanneer is dat nou weer het bijstandsinkomen van een alleenstaande ouder geworden?quote:Op maandag 24 maart 2014 12:03 schreef Mystikvm het volgende:
Wij hadden trouwens ook geen vaatwasser of droger en leefden in een krappe eensgezingwoning. Mijn broer sliep bij mij op de kamer. Was kon heel goed in huis drogen. Ja, als je de trap op liep zat je met je kop in de was, maar ook dat hoorde er bij.
Ik wist niet beter. Natuurlijk waren er klasgenoten die alles hadden en op vakantie konden omdat pa en ma tweeverdieners waren. Maar ik heb nooit het idee gehad dat wij daar ook recht op zouden moeten hebben. Er was elke dag eten, er was kleding en een dak. De leukigheidjes ben ik zelf gaan verdienen toen het kon.
Ik ben groot voorstander van de bijstand, maar roepen dat leven op het minimum onmogelijk is, is niet waar. Van het bijstandsinkomen van een alleenstaande ouder hielden wij een gezin van 5 draaiend.
Er is dus weinig noodzaak om een droger te hebben behoudens het feit dat de was wat langer uithangt.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Die laatste doen er erg lang over om te drogen.
Met tuin?quote:Op maandag 24 maart 2014 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Mijn moeder heeft nog steeds geen vaatwasser en geen droger, doet al 45 jaar zonder en heeft in dat kleine arbeidershuisje 2 kinderen grootgebracht. Volgens mij kan je het inderdaad een beetje dramatiseren, zo`n gebrek aan een droger of vaatwasser.
Onze Griekse buren (van toen wij in ons flatje woonden dus) hebben 2 kinderen grootgebracht daar dus ik zie echt het probleem niet. Mensen hebben echt een verknipt beeld van 'noodzakelijk' tegenwoordig.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Mijn moeder heeft nog steeds geen vaatwasser en geen droger, doet al 45 jaar zonder en heeft in dat kleine arbeidershuisje 2 kinderen grootgebracht. Volgens mij kan je het inderdaad een beetje dramatiseren, zo`n gebrek aan een droger of vaatwasser.
Dat is wat ik hier meermalen lees. Dat vind ik ook vreemd, want een kennis van mij is alleenstaande ouder en die heeft, inclusief alles, iets van 1400 per maand. Dat vind ik nog veel. Zij is met twee. Er zijn dus gezinnen van 4 of meer die het met maar een klein beetje meer moeten doen.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je stelt net dat jullie een inkomen van ¤ 1.800 hadden.... wanneer is dat nou weer het bijstandsinkomen van een alleenstaande ouder geworden?
Ik was tot een tijdje geleden een alleenstaande ouder, niet in de bijstand, maar mijn inkomen is nooit ¤ 1.800 geweest, nee ook niet inclusief toeslagen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |