abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 maart 2014 @ 14:28:31 #201
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_138113864
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:26 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dus 32 uur aan de dwangarbeid, 10 uur aan bijeenkomsten.. Wanneer wilde jij dat ze gingen solliciteren? Een goede, kansrijke sollicitatie kost je minimaal 8 uur voor de eerste mail er uit is.
Ik had het niet over 32 uur dwangarbeid (gebruik dat belachelijke woord eens niet), maar om 10 uur. Een mail kost minimaal 8 uur? Wat doe jij 8 uur lang? Het gehele personeelsbestand uit je kop leren zodat je bij binnenkomst al weet dat Piet directeur is en je daarmee een betere indruk maakt :'). Kom op zeg, je moet wel realistisch blijven binnen een discussie. Jouw constante overdrijvingen maken het niet bepaald zuiver.
  maandag 24 maart 2014 @ 14:29:30 #202
396550 Richestorags
pi_138113898
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:25 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik ben naar de bank gegaan om te vragen voor een persoonlijke lening, zodat ik dan alles ineens kan afbetalen. Ik heb ze laten zien dat ik dan de maandelijkse lasten van die lening kan betalen, dat kan ik dan missen.
Maar dat doen ze niet, want ik verdien nu te weinig en daarom willen ze me geen lening geven ( is de Rabobank).

Banken zijn niet meer zo persoonlijk als dat ze waren, nu voeren ze nummertjes in in de computer en dan kan je een groen licht of een rood licht krijgen, krijg je rood heb je pech, met hoeveel bewijs je ook komt dat je het wel kan afbetalen.
En andere banken? Ik zou persoonlijk elke bank afgaan :) Ik hoop dat je iets vindt iig.
pi_138113921
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het valt mij op dat mensen met een baan de oorzaak van het hebben van die baan voornamelijk bij zichzelf leggen. Hoor alleen maar 'op de borst geklop'. De factor 'geluk en mazzel' of 'goede moment op de juiste plaats' hoor ik nooit.
Dat is ook voornamelijk eigen verdienste. Ik heb ook voor gezorgd dat ik een goede opleiding kan doen (kan iedereen hier in NL, dus dat is geen excuus). Daarnaast ervaring op gedaan en contacten gelegd. Geen onverantwoorde leningen aangegaan, boven mijn stand geleefd etc. Ken ook mensen die een hobby studie hebben gekozen, die vind dat een baan ze in de schoot geworpen moet worden en dat de baan volledig in hun straatje moet vallen. Geld uitgeven als water en problemen voor later. Ja ik ken deze mensen. Ipv gewoon tijdelijk een andere baan accepteren gaan ze liever thuis zitten en klagen. Geluk dwing je af en ongeluk overkomt iedereen. Het is hoe je hier mee omgaat. Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen, maar daar gaat het nu niet om. Er valt vaak veel meer te doen en te voorkomen dan wordt gedaan.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 24 maart 2014 @ 14:31:26 #204
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138113966
quote:

[..]

Dus 32 uur aan de dwangarbeid, 10 uur aan bijeenkomsten.. Wanneer wilde jij dat ze gingen solliciteren? Een goede, kansrijke sollicitatie kost je minimaal 8 uur voor de eerste mail er uit is.
Ook niet helemaal waar natuurlijk, je maakt je cv in orde, daarnaast maak je diverse sollicitatiebrieven voor diverse functies.
Bij het cv hoef je alleen de datum aan te passen, bij de sollicitatiebrieven wat kernwoorden en je maakt het iets persoonlijker en zo ben je al redelijk snel klaar voor de toekomstige vacatures.
alleen de eerste keer kost het meerdere uren, daarna iedere sollicitatie maximaal een half uur.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 24 maart 2014 @ 14:31:31 #205
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138113970
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]

En mensen in de zorg klagen steen en been juist over die hoge werkdruk en de niet-essentiële taken die ze moeten uitvoeren, die TEN KOSTE gaan van meer tijd voor de patiënt. Er kan dus wel degelijk overheveling plaatsvinden.
Ja, dat er (terecht) over de werkdruk geklaagd wordt wil niet zeggen dat die banen niet worden verminderd als ze de werkdruk verlagen door bijstandsgerechtigden koffie te laten schenken....
Op het moment dat er voor (vrijwel) niets iemand uit de bijstand ingezet kan worden betekent dat in de realiteit dat de werkgever vindt dat er dus minder arbeidsplaatsen nodig zijn.

Dat is het verneukeratieve aan een hoop van die plannen; zet bijstanders in om de werkdruk te verlagen en het gevolg is dat er bespaard wordt op vaste krachten.
Per saldo heb je de werkdruk uiteindelijk nog niet verlaagd en doet een bijstander het werk van een opgeleid personeelslid... met als extra bonus dat dat personeelslid aan het eind van de WW weer als bijstander ingezet kan worden in de oude functie.

En maar tekeergaan over die uitkeringstrekkers.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 24 maart 2014 @ 14:33:12 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138114024
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:30 schreef ssebass het volgende:

[..]

Dat is ook voornamelijk eigen verdienste. Ik heb ook voor gezorgd dat ik een goede opleiding kan doen (kan iedereen hier in NL, dus dat is geen excuus). Daarnaast ervaring op gedaan en contacten gelegd. Geen onverantwoorde leningen aangegaan, boven mijn stand geleefd etc. Ken ook mensen die een hobby studie hebben gekozen, die vind dat een baan ze in de schoot geworpen moet worden en dat de baan volledig in hun straatje moet vallen. Geld uitgeven als water en problemen voor later. Ja ik ken deze mensen. Ipv gewoon tijdelijk een andere baan accepteren gaan ze liever thuis zitten en klagen. Geluk dwing je af en ongeluk overkomt iedereen. Het is hoe je hier mee omgaat. Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen, maar daar gaat het nu niet om. Er valt vaak veel meer te doen en te voorkomen dan wordt gedaan.
Je bent van 1984.... in feite heb je je geweldige opleiding gewoon aan mij te danken, want dankzij de belasting die ik betaald heb kon jij stufi ontvangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 maart 2014 @ 14:33:49 #207
396550 Richestorags
pi_138114047
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:31 schreef Leandra het volgende:

Zet mensen dan in bij werk wat gewoon niet gedaan wordt, bij natuurbeheer bijvoorbeeld. Al die stichtingen hebben geen rooie rotcent en kunnen prima krachten gebruiken. Ik begrijp dat er haken en ogen aan het plan zitten maar aan de huidige situatie zitten ook haken en ogen.
  maandag 24 maart 2014 @ 14:34:51 #208
396550 Richestorags
pi_138114076
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je bent van 1984.... in feite heb je je geweldige opleiding gewoon aan mij te danken, want dankzij de belasting die ik betaald heb kon jij stufi ontvangen.
Weet je niet. Ik ken iemand die tijdens zijn studie gemeenteraadslid was en daardoor geen stufi meer kreeg (te hoge bijverdiensten). Die heeft het echt allemaal zelf gedaan dus.
pi_138114086
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:11 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ken die mensen helaas wel (mijn vroegere bovenbuurman was er zo 1, zogenaamd afgekeurd op zijn rug maar wel zwart bijklussen ) , maar ik ken ook wel normale mensen in de bijstand overigens. Helaas voor mijn eigen statistieken is het ongeveer 50/50
Ik zag twee afgekeurden zwart bij klussen,
Oh, het was een wonder
Het was een wonder, boven wonder
Dat die afgekeurden klussen konden
Hi hi hi, ha ha ha
Ik stond er bij en ik keek er naar.

Klagen, klagen en klagen maar geen eigen verantwoording nemen.. Zijn gewoon websites voor hoor.. kan je het anoniem melden. En anders niet zeiken dat jij hun uitkering moet betalen.
  maandag 24 maart 2014 @ 14:35:40 #210
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138114111
Zo zie ik het ook wel zitten dat mensen uit de bijstand worden ingezet voor het onderhoud van het groen en de straten, en dan als extra.... dus niet degenen die al jaren in de groenvoorziening werken vervangen voor bijstanders, maar gewoon extra taken laten uitvoeren, zo schoon is de NL woonomgeving niet.

's winters ook stoepen sneeuwvrij maken en dergelijke.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 maart 2014 @ 14:36:36 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138114139
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Weet je niet. Ik ken iemand die tijdens zijn studie gemeenteraadslid was en daardoor geen stufi meer kreeg (te hoge bijverdiensten). Die heeft het echt allemaal zelf gedaan dus.
Dat moet wel een flink grote gemeente zijn, want in de meeste gemeentes is de vergoeding niet zo hoog dat je daardoor boven de inkomstengrens van de stufi uitkomt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138114145
quote:

[..]

Nee, de eigen verdiensten worden structureel overschat. Ook begrijpelijk natuurlijk. Maar het feit dat je een goede opleiding hebt kunnen volgen ligt ook aan factoren waar je geen invloed op hebt, zoals je aangeboren talent en intelligentie. Natuurlijk is het aan jou om serieus met deze kans om te gaan en bewust keuzes te maken, dat is je eigen inbreng hierin.
De ervaring die je opdoet en de contacten die je legt is ook afhankelijk van het netwerk dat je hebt. Dat is deels zelf gecreeërd (good for you) maar net zo goed afhankelijk van het milieu waarin je opgroeit en toevalligheden.

Verder overkomt iedereen inderdaad 'ongelukken' maar bestaan daar ook gradaties in. Veel mensen maken een slechte start en komen die vervolgens niet meer te boven bijvoorbeeld. Ook is het niet zo dat een tijdelijke baan accepteren altijd beter is voor je carrierekansen dan nog even afwachten totdat wel een baan voorbij komt die beter aansluit op je talenten.

Niet bedoeld als excuses en smoesjes, maar om het standaard verhaal dat veel mensen hebben over hun eigen inbreng wat te relativeren. Een genuanceerder beeld en passende bescheidenheid helpt om anderen met wat meer compassie tegemoet te treden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138114152
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat klopt al heb ik die nu onderhand al terug betaald. Betaal tienduizenden euro's belasting per jaar dus dat zit wel goed. Ik ben ook absoluut niet onwelwillend om te betalen voor andere mensen, zoals ziektekosten, eten, onderdak, onderwijs. Het gaat mij gewoon om die irritante mentaliteit dat het altijd aan anderen ligt. Dat zij gewoon pech hebben en anderen geluk. Dat bij hen niets mogelijk is wat bij anderen prima kan. Daar stoor ik mij aan. Excuses en slachtofferrol. Mensen die dit niet doen heb ik ook totaal geen problemen mee en help ik graag.
  maandag 24 maart 2014 @ 14:37:41 #214
396550 Richestorags
pi_138114179
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat moet wel een flink grote gemeente zijn, want in de meeste gemeentes is de vergoeding niet zo hoog dat je daardoor boven de inkomstengrens van de stufi uitkomt.
Dat was het ook :).
  maandag 24 maart 2014 @ 14:38:43 #215
396550 Richestorags
pi_138114222
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:35 schreef Leandra het volgende:
Zo zie ik het ook wel zitten dat mensen uit de bijstand worden ingezet voor het onderhoud van het groen en de straten, en dan als extra.... dus niet degenen die al jaren in de groenvoorziening werken vervangen voor bijstanders, maar gewoon extra taken laten uitvoeren, zo schoon is de NL woonomgeving niet.

's winters ook stoepen sneeuwvrij maken en dergelijke.
Juist! Dat soort dingen. Luister Leandra, ik wil ook alleen dat dat soort dingen gebeurt als er geen bestaande banen voor verdwijnen. Ik zou het persoonlijk niet erg te vinden om het te doen mocht ik ooit in de bijstand zitten, alles beter dan thuis zitten toch?
  maandag 24 maart 2014 @ 14:39:10 #216
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138114232
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]

En andere banken? Ik zou persoonlijk elke bank afgaan :) Ik hoop dat je iets vindt iig.
Iedere bank reageert hetzelfde helaas,
Het is niet eens dat het nu zo ontzettend veel is, net onder de duizend euro in totaal bij diverse instanties en dan ook wat ik maandelijks in de min ga bij de bank, maar vanwege de diverse maandelijkse afbetalingen is het zoals je al schreef, heel moeilijk om daar weer uit te komen.
En ik wil hoe dan ook uit de schuldsanering blijven.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 24 maart 2014 @ 14:40:01 #217
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138114260
quote:

[..]

Dat is ook voornamelijk eigen verdienste. Ik heb ook voor gezorgd dat ik een goede opleiding kan doen (kan iedereen hier in NL, dus dat is geen excuus).
Oh ja, kan dat? Gaaf, vertel mij dan hoe ik dan met mijn 33 jaar een gedegen opleiding kan gaan volgen?
  maandag 24 maart 2014 @ 14:40:12 #218
396550 Richestorags
pi_138114269
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:39 schreef snakelady het volgende:

[..]

Iedere bank reageert hetzelfde helaas,
Het is niet eens dat het nu zo ontzettend veel is, net onder de duizend euro in totaal bij diverse instanties en dan ook wat ik maandelijks in de min ga bij de bank, maar vanwege de diverse maandelijkse afbetalingen is het zoals je al schreef, heel moeilijk om daar weer uit te komen.
En ik wil hoe dan ook uit de schuldsanering blijven.
Is er geen vriend van wie je het kunt lenen en op zijn tijd kunt terugbetalen?
  maandag 24 maart 2014 @ 14:41:55 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138114315
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:36 schreef ssebass het volgende:

[..]

Dat klopt al heb ik die nu onderhand al terug betaald. Betaal tienduizenden euro's belasting per jaar dus dat zit wel goed. Ik ben ook absoluut niet onwelwillend om te betalen voor andere mensen, zoals ziektekosten, eten, onderdak, onderwijs. Het gaat mij gewoon om die irritante mentaliteit dat het altijd aan anderen ligt. Dat zij gewoon pech hebben en anderen geluk. Dat bij hen niets mogelijk is wat bij anderen prima kan. Daar stoor ik mij aan. Excuses en slachtofferrol. Mensen die dit niet doen heb ik ook totaal geen problemen mee en help ik graag.
Neemt niet weg dat er ook gewoon nog mensen zijn die pech hebben....
En iedereen kan pech hebben, als het verkeerde je op het verkeerde moment overkomt dan kan het allemaal ineens veel meer tegenzitten dan je in gedachten had.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 maart 2014 @ 14:43:10 #220
396550 Richestorags
pi_138114358
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

En iedereen kan pech hebben, als het verkeerde je op het verkeerde moment overkomt dan kan het allemaal ineens veel meer tegenzitten dan je in gedachten had.
Maar dat hou je altijd. Het punt van ssebass is dat niet iedereen kansloos is en niks aan zijn eigen situatie kan doen.
pi_138114368
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh leuk, en hoe zit dat met de pre-stufi generatie, waar het vooral voor vrouwen nog helemaal niet nodig was om door te leren?
Die zitten inmiddels al zo lang in het arbeidsproces dat eventuele opleidingen die ze voor hun 25e gevolgd hebben sowieso nauwelijks nog interessant zouden zijn. Recente werkervaring, bijscholing en cursussen wordt veel meer naar gekeken.
  maandag 24 maart 2014 @ 14:45:50 #222
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138114477
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Is er geen vriend van wie je het kunt lenen en op zijn tijd kunt terugbetalen?
Van mijn vriend niet, die zit zelf al in een klote situatie doordat hij een bedrijfsongeluk heeft gehad meer dan een jaar geleden en nu voor de 5de keer geopereerd moet gaan worden om zijn hand te redden. ondertussen veel gedoe met advocaten heen en weer. (wie is schuldig enz.)
Verders hebben de meerderheid van mijn vrienden het zelf al niet makkelijk, ze helpen waar ze kunnen, zoals dat ik daar met de kinderen mag gaan eten enz. dat vind ik al super van ze.
Mijn ouders hebben al flink geïnvesteerd in mijn huis en ook daar eten, ze kopen af en toe wat kleding voor de kinderen enz, maar ze kunnen niet een groot bedrag ineens missen.
pi_138114557
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:40 schreef snakelady het volgende:

[..]

Oh ja, kan dat? Gaaf, vertel mij dan hoe ik dan met mijn 33 jaar een gedegen opleiding kan gaan volgen?
Waarom nu pas? Daarnaast is er volwassenenonderwijs. Kijk waar vraag naar is en doe dit eventueel avonduren of overdag, wanneer je tijd hebt. Er zijn wel mogelijkheden.
  maandag 24 maart 2014 @ 14:48:34 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138114580
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Die zitten inmiddels al zo lang in het arbeidsproces dat eventuele opleidingen die ze voor hun 25e gevolgd hebben sowieso nauwelijks nog interessant zouden zijn. Recente werkervaring, bijscholing en cursussen wordt veel meer naar gekeken.
Moeten ze inderdaad wel weer in het arbeidsproces zijn gekomen.... als ze dat niet zijn dan zijn ze inmiddels compleet kansloos.
En niet omdat het niveau van hun opleiding zo beroerd was, want ik denk dat een jaren 80 meao'er qua niveau niet veel onderdoet voor de huidige generatie die klaar is met hbo-economie, maar als die jaren 80 meao'er niet al jaren weer aan het werk is komt dat ook niet meer... ongeacht hun computerkennis enz.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138114649
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:24 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

A) Dat wordt nu betaald gedaan
B) Als je dat door bijstandsgerechtigden laat doen dan zullen verpleegsters worden ontslagen. Je benoemt namelijk in één zin 80% van hun werkzaamheden. Zorg dus.
Stukje wandelen? Dat is met mijn opa in de 5 jaar dat hij in het verzorgingshuis zat nooit door het verzorgend personeel gedaan. Er was geen tijd voor. Dagelijks douchen? Vergeet het maar... Koffie/thee/limonade? Alleen op gezette tijden, de rest van de dag naar eigen behoefte iemand roepen voor een kopje koffie/thee was geen tijd voor. Als hij wel op de 'hulp knop' drukte omdat hij nog wat extra wilde drinken, werd er snel een glas gevuld met kraanwater.

Nee, verzorgend personeel heeft geen of véél te weinig tijd voor alle zorgtaken. De 'huishoudelijke' en sociale zorg kan dus prima overgenomen door iemand uit de bijstand die 2 a 3 dagdelen per week met een zorgbehoevende gaat wandelen, naar believen van de zorgbehoevenden drankjes rondbrengt en tevens de afwas verzamelt, of in de huiskamer gezellig gaat kletsen, kaarten of mens-erger-je-nieten.
Kan het zorgpersoneel zich tenminste bezighouden met zorg verlenen. Zodat meneer Jansen uit kamer 23b wel elke dag of om de dag gedoucht kan worden, in plaats van slechts éénmaal per week.
pi_138114699
quote:

[..]

8 uur voor één sollicitatiebrief? Van welke planeet kom jij?
  maandag 24 maart 2014 @ 14:54:59 #227
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138114821
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Voor de allereerste na een periode van werk vind ik het eigenlijk niet eens zo gek. Het kost je best wel even om je cv up to date te krijgen en je weer even in te werken in de kunst van het solliciteren. Nadat die eerste goed voor elkaar is, en je er liefst nog wat feedback van een ander op hebt gehad, schrijf je er natuurlijk zes per uur.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138114860
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Niet alleen een brief en niet 1 sollicitatie per dag. Solliciteren kost best een hoop tijd, tenzij je solliciteer om aan je plicht te voldoen.
  maandag 24 maart 2014 @ 14:56:57 #229
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138114899
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Stukje wandelen? Dat is met mijn opa in de 5 jaar dat hij in het verzorgingshuis zat nooit door het verzorgend personeel gedaan. Er was geen tijd voor. Dagelijks douchen? Vergeet het maar... Koffie/thee/limonade? Alleen op gezette tijden, de rest van de dag naar eigen behoefte iemand roepen voor een kopje koffie/thee was geen tijd voor. Als hij wel op de 'hulp knop' drukte omdat hij nog wat extra wilde drinken, werd er snel een glas gevuld met kraanwater.

Nee, verzorgend personeel heeft geen of véél te weinig tijd voor alle zorgtaken. De 'huishoudelijke' en sociale zorg kan dus prima overgenomen door iemand uit de bijstand die 2 a 3 dagdelen per week met een zorgbehoevende gaat wandelen, naar believen van de zorgbehoevenden drankjes rondbrengt en tevens de afwas verzamelt, of in de huiskamer gezellig gaat kletsen, kaarten of mens-erger-je-nieten.
Kan het zorgpersoneel zich tenminste bezighouden met zorg verlenen. Zodat meneer Jansen uit kamer 23b wel elke dag of om de dag gedoucht kan worden, in plaats van slechts éénmaal per week.
Maar je zou opa zonder problemen meegeven aan:

of

of

Of moeten we die maar met rust laten en alleen de gemotiveerde bijstanders met opa laten wandelen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138114902
quote:

[..]

Voor dat douchen kan je ook gewoon personeel aannemen hoor, kan je mooi bijstandsgerechtigden aannemen, dan zijn ze uit de bijstand.
pi_138114908
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:28 schreef Richestorags het volgende:
Ik had het niet over 32 uur dwangarbeid (gebruik dat belachelijke woord eens niet), maar om 10 uur. Een mail kost minimaal 8 uur? Wat doe jij 8 uur lang? Het gehele personeelsbestand uit je kop leren zodat je bij binnenkomst al weet dat Piet directeur is en je daarmee een betere indruk maakt . Kom op zeg, je moet wel realistisch blijven binnen een discussie. Jouw constante overdrijvingen maken het niet bepaald zuiver.
Dwangarbeid is net zo'n belachelijk woord als bijstandstrekker. Zolang die laatste gebruikt wordt heb ik het volle recht die eerste te gebruiken.

Ik deed aan hagelschieten. Gewoon overal op solliciteren waar ik ook maar enigszins een heel klein beetje voor in aanmerking kwam. Deed ik er zo 20 op een dag. Van mijn jobhunter heb ik geleerd dat dat dus niet zo werkt.
Het begint met het zoeken naar heel specifieke vacatures, liefst die die nog niet op vacaturesites staan en nog niet zijn uitbesteed aan recruiters. Zoeken op mijn sterke punten, mijn unieke selling pointen. heb ik er één gevonden dan begint het netwerken. Wie ken ik daar, via via? Ex medewerkers? Die benaderen en vragen om info over wat ze zoeken, waarom ze zoeken, wat ze absoluut wel en absoluut niet willen zien in de ideale kandidaat. Dan bedrijf googlen, website doorlezen, zoeken naar aanknopingspunten, cultuur van het bedrijf. Dan telefoonnummers en email-adressen zoeken van direct betrokkenen (dus liever niet de HR medewerker in een wat groter bedrijf, maar de leidinggevende of de directe medewerker). Die bellen en zo ongeveer dezelfde vragen stellen.
Met die info gaan sparren met vrienden en kennissen (nu mijn jobhunter groep) om een helder, duidelijk en bondig verhaal te krijgen van waarom ik juist die baan wil bij dat bedrijf. Dat in een brief zetten, die opsturen naar mijn jobhunter voor kritiek. CV naar het gevraagde profiel toeschrijven. Die opsturen naar mijn jobhunter voor kritiek. Kritiek verwerken en weer terug sturen. Soms even bellen om sneller te kunnen sparren.
Dan het geheel mailen naar direct betrokkene en HR medewerker.

En die benadering levert me veel meer op dan mijn eerdere schieten met hagel. 1 op de 3 brieven levert mij nu een gesprek op, tegen 1 op de 100 of meer voor die tijd.
pi_138115013
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:31 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ook niet helemaal waar natuurlijk, je maakt je cv in orde, daarnaast maak je diverse sollicitatiebrieven voor diverse functies.
Bij het cv hoef je alleen de datum aan te passen, bij de sollicitatiebrieven wat kernwoorden en je maakt het iets persoonlijker en zo ben je al redelijk snel klaar voor de toekomstige vacatures.
alleen de eerste keer kost het meerdere uren, daarna iedere sollicitatie maximaal een half uur.
Je hebt duidelijk nooit hoeven te solliciteren, volgens het UVW is netwerken veel belangrijker, vraag je informatie aan over het bedrijf, je belt personeelszaken of de contactpersoon, zodat je de brief aan hem kan richten.

Alleen aan het zoeken naar sollicitaties kan je al uren kwijt zijn, want het heeft geen zin om te solliciteren op functies waar je sowieso niet aan voldoet.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:00:26 #233
396550 Richestorags
pi_138115028
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar je zou opa zonder problemen meegeven aan:
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]

Of moeten we die maar met rust laten en alleen de gemotiveerde bijstanders met opa laten wandelen?
Tuurlijk niet. Ook daar kan je in schiften, net als bij een echte baan. Daar neem je dat soort types ook niet aan.
pi_138115036
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je pech hebben, alleen is dat nooit een gegronde reden om maar continu naar anderen te wijzen. Het blijft nog steeds je eigen leven en je eigen verantwoordelijkheid om ook de tegenslagen in je leven weer te boven te komen. Om je daarin te ondersteunen bestaan er onder andere uitkeringen in Nederland voor iedereen die (tijdelijk) niet in zijn eigen inkomen kan voorzien. Van die uitkeringen kun je rondkomen (sociale zekerheid voor het geval je even pech hebt), maar dan moet je je uitgaven wel aanpassen aan de hoogte van je uitkering (eigen verantwoording). Als je weet dat je vaste lasten te hoog zijn om die nog te kunnen betalen als je in de WW komt (eerste vangnet) dan is het tevens je eigen verantwoording om te zorgen voor een buffer aan spaargeld, waarmee je zelf het vangnet wat kunt aanvullen.
pi_138115140
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je pech hebben, alleen is dat nooit een gegronde reden om maar continu naar anderen te wijzen. Het blijft nog steeds je eigen leven en je eigen verantwoordelijkheid om ook de tegenslagen in je leven weer te boven te komen. Om je daarin te ondersteunen bestaan er onder andere uitkeringen in Nederland voor iedereen die (tijdelijk) niet in zijn eigen inkomen kan voorzien. Van die uitkeringen kun je rondkomen (sociale zekerheid voor het geval je even pech hebt), maar dan moet je je uitgaven wel aanpassen aan de hoogte van je uitkering (eigen verantwoording). Als je weet dat je vaste lasten te hoog zijn om die nog te kunnen betalen als je in de WW komt (eerste vangnet) dan is het tevens je eigen verantwoording om te zorgen voor een buffer aan spaargeld, waarmee je zelf het vangnet wat kunt aanvullen.
Hoe wil je dat dan doen concreet ?

Je koopt op je 25ste een eigen huis, je bent getrouwd, 2 verdiener.

Na 15 jaar loopt je partner weg, je verliest je baan, maar je hypotheek heb je nog.
Bijstand, dus huis verkopen, tegen lagere prijs, nog meer schulden.

En dat nu in deze tijd, maar veel mensen die wel een baan hebben ook al nauwelijks rond kunnen komen, maar dan moet je wel flink sparen.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:04:36 #236
346939 Janneke141
pi_138115178
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:03 schreef macca728 het volgende:
Ik mag toch hopen dat je na 15 jaar een dusdanig deel van je huis hebt afbetaald dat je daar geen schuld aan overhoudt.
pi_138115183
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor de allereerste na een periode van werk vind ik het eigenlijk niet eens zo gek. Het kost je best wel even om je cv up to date te krijgen en je weer even in te werken in de kunst van het solliciteren. Nadat die eerste goed voor elkaar is, en je er liefst nog wat feedback van een ander op hebt gehad, schrijf je er natuurlijk zes per uur.
Nee, voor de allereerste niet. Maar een bijstander verstuurt als het goed is wel iets meer dan 1 sollicitatiebrief per week. En dan duikt de gemiddelde tijd die je aan een sollicitatie besteed al héél snel naar minder dan een uur. Je CV hoef je immers maar 1 keer op te stellen en doordat je regelmatig op dezelfde soort functie solliciteert hoef je ook niet telkens een compleet nieuwe brief op te stellen.
Je eerste sollicitatie waar je 8 uur mee bezig bent is dus totaal niet representatief. Gemiddeld een uur vind ik al veel.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:05:21 #238
346939 Janneke141
pi_138115214
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:04 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee, voor de allereerste niet. Maar een bijstander verstuurt als het goed is wel iets meer dan 1 sollicitatiebrief per week. En dan duikt de gemiddelde tijd die je aan een sollicitatie besteed al héél snel naar minder dan een uur. Je CV hoef je immers maar 1 keer op te stellen en doordat je regelmatig op dezelfde soort functie solliciteert hoef je ook niet telkens een compleet nieuwe brief op te stellen.
Je eerste sollicitatie waar je 8 uur mee bezig bent is dus totaal niet representatief. Gemiddeld een uur vind ik al veel.
Helemaal mee eens.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:05:35 #239
37295 Luigi
mario pls
pi_138115223
quote:

Dat huis is dus gekocht op 2 salarissen, als je gelijk in de financiele ellende komt als 1 vd 2 vertrekt heb je al iets niet goed gedaan. Als ik het gemak zie waarmee mensen een 30 jaar lange financiele verbintenis aangaan op zulke vroege leeftijd... ergens is het toch allemaal een keuze voor een bepaald risico.
pi_138115230
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat je na 15 jaar een dusdanig deel van je huis hebt afbetaald dat je daar geen schuld aan overhoudt.
Want een hypotheek kan geen 30 jaar zijn ? Maar dat kan, maar dan heb je geen spaargeld bv.

Prima, kies je 5 jaar later na het aangaan van de hypotheek.

Je snapt het toch ?
  maandag 24 maart 2014 @ 15:06:45 #241
346939 Janneke141
pi_138115269
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:05 schreef macca728 het volgende:

[..]

Want een hypotheek kan geen 30 jaar zijn ? Maar dat kan, maar dan heb je geen spaargeld bv.

Prima, kies je 5 jaar later na het aangaan van de hypotheek.

Je snapt het toch ?
Ja, ik snap het prima. Alles overkomt je.
pi_138115271
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:57 schreef macca728 het volgende:

[..]

Voor dat douchen kan je ook gewoon personeel aannemen hoor, kan je mooi bijstandsgerechtigden aannemen, dan zijn ze uit de bijstand.
Nee dat kan niet, daarvoor moet je namelijk opgeleide verzorgenden aannemen en die zijn (waren?) er nu niet bepaald in overvloed. Wel zou je natuurlijk een voorstel kunnen doen om iemand aan te nemen en de bijbehorende opleiding ook te vergoeden als de persoon direct voor langere periode tekent.
pi_138115283
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:05 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dat huis is dus gekocht op 2 salarissen, als je gelijk in de financiele ellende komt als 1 vd 2 vertrekt heb je al iets niet goed gedaan. Als ik het gemak zie waarmee mensen een 30 jaar lange financiele verbintenis aangaan op zulke vroege leeftijd... ergens is het toch allemaal een keuze voor een bepaald risico.
Ja maar waarom niet als je allebei een vaste baan hebt van 50.000 netto bij wijze van ?
Wanneer moet je dan een huis kopen ? Op je 70ste ?
pi_138115304
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Maar de idealistische kijk op eigen verantwoordelijkheid van sommigen nuanceren wordt door sommigen al meteen weggezet als 'excuses verzinnen' en 'het wijzen naar anderen' terwijl de eigen verantwoordelijkheid en de eigen inbreng in je leven schromelijk overschat wordt.

Je zegt dat men de uitgaven maar moet aanpassen aan de hoogte van de uitkering, maar sommigen hier zijn van mening dat de Bijstand zo laag moet zijn dat men net genoeg heeft om de huur en wat eten te betalen, dan is dat ook lekker makkelijk beredeneerd hé.

Zo is het ook met het verhaal over sparen voor moeilijker tijden. Altijd makkelijk beredeneert vanuit een positie waarin je genoeg verdient, maar de praktijk is dat heel veel mensen onvoldoende verdienen met hun inkomen uit arbeid om heel veel opzij te zetten voor later.

Afijn, het komt er gewoon op neer dat het verhaal nogal kort door de bocht is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138115320
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, ik snap het prima. Alles overkomt je.
Nee je hebt gelijk, mensen gaan niet scheiden, niet dood, verliezen hun baan niet.
Crisis ? Welnee bestaat niet.

Vroeger niet nee, nu wel. Realiteit. Kan jou ook overkomen.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:08:53 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138115359
quote:

[..]

Als je nu met een huis gekocht in 2007 zit, op 1½ inkomen en je partner vertrekt terwijl jij je baan ook kwijtraakt gaat het heel snel de verkeerde kant op.
Je kunt je hypotheek wellicht nog wel van jouw salaris betalen, maar van jouw WW wordt al een stuk lastiger.... en dan sta je daar in je regenlaarzen in je onderwaterhuis.

Het kan precies met de seven-year-itch.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138115386
quote:

[..]

Hoe wil je dat dan doen concreet ?

Na 15 jaar loopt je partner weg, je verliest je baan, maar je hypotheek heb je nog.

En dat nu in deze tijd, maar veel mensen die wel een baan hebben ook al nauwelijks rond kunnen komen, maar dan moet je wel flink sparen.
Als je na 15 jaar je huis nog moet verkopen met onderwaarde, dan heb je daar al niet je verantwoording genomen tijdens de 'vette' jaren.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:10:06 #248
37295 Luigi
mario pls
pi_138115419
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:07 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja maar waarom niet als je allebei een vaste baan hebt van 50.000 netto bij wijze van ?
Wanneer moet je dan een huis kopen ? Op je 70ste ?
Wij hadden ook nog wel 50k extra kunnen lenen (oid) maar bewust niet gedaan. Als er 'iets' gebeurd kan 1 van ons nog daar blijven wonen in ieder geval. Scheelt wat kopzorgen.

Financieel plannen, doet mensen dat nog wel? :?.
pi_138115423
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:36 schreef Tomatenboer het volgende:
Niet bedoeld als excuses en smoesjes, maar om het standaard verhaal dat veel mensen hebben over hun eigen inbreng wat te relativeren. Een genuanceerder beeld en passende bescheidenheid helpt om anderen met wat meer compassie tegemoet te treden.
Idd. Dat.

Toen ik van de verpleging naar de commerciële hoek ging heb ik ook gewoon mazzel gehad. Een vriend van mij had een vriendin die hulp nodig had bij het opknappen van haar boot. Ik heb dat gedaan, vond het wel gezellig en mocht dan ook wel eens mee zeilen. Zij hoorde dat een andere vestiging een officemanager nodig had en heeft mij actief naar voren geschoven. Zo kwam ik aan die baan buiten mijn eigen vakgebied waar ik veel ervaring heb opgedaan. Later kwam ik een raadslid tegen in de sportkantine van de gym van mijn jongste. Ik zat daar één maal per week te wachten tot zij klaar was, hij kwam daar voor zijn sociale contacten. Toen ik weer naar een andere baan zocht wist hij me naar voren te schuiven als directie secretaresse. Ook kwam ik aan mijn baan als projectmedewerker door een franchisenemer van dezelfde organisatie als waar ik werkte, die hoorde dat ik een andere baan zocht.

Uiteraard zit daar een stukje eigen inbreng in. Het onderhouden van contacten, de manier waarop je over komt, dat mensen je iets gunnen. Maar de grootste factor was wel geluk en op de juiste plaats zijn op het juiste moment.
pi_138115448
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je nu met een huis gekocht in 2007 zit, op 1½ inkomen en je partner vertrekt terwijl jij je baan ook kwijtraakt gaat het heel snel de verkeerde kant op.
Je kunt je hypotheek wellicht nog wel van jouw salaris betalen, maar van jouw WW wordt al een stuk lastiger.... en dan sta je daar in je regenlaarzen in je onderwaterhuis.

Het kan precies met de seven-year-itch.
Precies, je baas kan failliet gaan, sta je op straat, nieuwe baan tegen lager salaris, weer ontslag, geen werk, minder inkomsten, meer schulden..

Zo gaat dat vaak, voor vrouwen komt er nog bij dat ze misschien geen baan hadden, geen werkervaring, nou succes bij het vinden van een baan op je 40ste.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:10:53 #251
346939 Janneke141
pi_138115466
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:07 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee je hebt gelijk, mensen gaan niet scheiden, niet dood, verliezen hun baan niet.
Crisis ? Welnee bestaat niet.

Vroeger niet nee, nu wel. Realiteit. Kan jou ook overkomen.
Mijn punt is, dat jij (niks persoonlijks, want je bent in goed gezelschap) keer op keer met voorbeelden komen waarin mensen overduidelijk de verkeerde keuzes maken en vervolgens naar anderen gaan wijzen dat het kut is.
Als je met twee inkomens een huis koopt en na 15 jaar nog steeds zo weinig hebt afgelost dat je er een schuld aan overhoudt dan heb je slechte financiële keuzes gemaakt. Dooien of geen dooien.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:11:23 #252
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138115497
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met de huidige gemiddelde hypotheekschuld in Nederland?
Mensen hebben zich de afgelopen jaren tot ver boven hun dak in de schulden gestoken.... overwaarde van het huis financieren en al die ellende, want het kon allemaal niet op, en een hypotheek afbetalen was al helemaal niet nodig, aflossingsvrij was het toverwoord.

En ja... dat was inderdaad allemaal fantastisch geweest, als de boel niet ingestort was.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138115517
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:10 schreef Luigi het volgende:

[..]

Wij hadden ook nog wel 50k extra kunnen lenen (oid) maar bewust niet gedaan. Als er 'iets' gebeurd kan 1 van ons nog daar blijven wonen in ieder geval. Scheelt wat kopzorgen.

Financieel plannen, doet mensen dat nog wel? :?.
Je kan niet alles plannen in je leven, je kan zo doodgaan of je baan verliezen.
Invalide worden, scheiden, noem maar op.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:12:25 #254
346939 Janneke141
pi_138115557
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mensen hebben zich de afgelopen jaren tot ver boven hun dak in de schulden gestoken.... overwaarde van het huis financieren en al die ellende, want het kon allemaal niet op, en een hypotheek afbetalen was al helemaal niet nodig, aflossingsvrij was het toverwoord.

En ja... dat was inderdaad allemaal fantastisch geweest, als de boel niet ingestort was.
Maar dat blijven slechte financiële -eigen- keuzes. Dat iedereen het deed verandert daar natuurlijk weinig aan.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:12:59 #255
37295 Luigi
mario pls
pi_138115576
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Je kan niet alles plannen in je leven, je kan zo doodgaan of je baan verliezen.
Niet alles nee, maar liefst wel zo veel mogelijk voor dit soort wezenlijke zaken. Ik zie heel veel struisvogel gedrag hieromtrent.

Op je 35e met z'n 2en een tophypotheek afsluiten voor dat schattige jaren 30 woningkje terwijl je nog hotel de botel verliefd bent op elkaar en geen idee van slechte tijden hebt... tsja, het kan. Maar is het slim?
pi_138115595
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mijn punt is, dat jij (niks persoonlijks, want je bent in goed gezelschap) keer op keer met voorbeelden komen waarin mensen overduidelijk de verkeerde keuzes maken en vervolgens naar anderen gaan wijzen dat het kut is.
Als je met twee inkomens een huis koopt en na 15 jaar nog steeds zo weinig hebt afgelost dat je er een schuld aan overhoudt dan heb je slechte financiële keuzes gemaakt. Dooien of geen dooien.
Tja, wat zijn verkeerde keuzes?

Iedereen maakt iedere dag keuzes. 50% kans dat die goed uitpakken, en 50% dat die slecht uitpakken. Dat kun je niet altijd vooraf voorzien, maar op het moment zelf leken het de juiste keuzes over het algemeen.

Maar achteraf is het altijd makkelijk praten natuurlijk.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:13:28 #257
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138115598
quote:

[..]

Tegenwoordig moet je wel een huis kopen gebaseerd op 2 salarissen anders krijg je geen lening. Die zijn nogal aangescherpt. En de huizenprijzen....nou ja....
pi_138115606
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar dat blijven slechte financiële -eigen- keuzes. Dat iedereen het deed verandert daar natuurlijk weinig aan.
Waarom slecht ? Als je alletwee een vaste baan, een hypotheek neemt op basis 1 baan, wat is daar slecht aan ?
pi_138115617
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je na 15 jaar je huis nog moet verkopen met onderwaarde, dan heb je daar al niet je verantwoording genomen tijdens de 'vette' jaren.
Zo kan je alles wel op eigen verantwoordelijkheid gooien. Niet fair. Sommige dingen overkomen je en om 15 jaar later mensen voor de voeten te gooien dat ze anders hadden moeten sparen en nu maar moeten lijden in stilte is natuurlijk onzin. Niet een maatschappij waarin ik wil leven.

Ik betaal met liefde premies en andere afdrachten om zeker te zijn dat als ik invalide raak, of mijn werkgever failliet gaat, ik in elk geval ergens op terug kan vallen.
pi_138115629
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:07 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Maar de idealistische kijk op eigen verantwoordelijkheid van sommigen nuanceren wordt door sommigen al meteen weggezet als 'excuses verzinnen' en 'het wijzen naar anderen' terwijl de eigen verantwoordelijkheid en de eigen inbreng in je leven schromelijk overschat wordt.

Je zegt dat men de uitgaven maar moet aanpassen aan de hoogte van de uitkering, maar sommigen hier zijn van mening dat de Bijstand zo laag moet zijn dat men net genoeg heeft om de huur en wat eten te betalen, dan is dat ook lekker makkelijk beredeneerd hé.

Zo is het ook met het verhaal over sparen voor moeilijker tijden. Altijd makkelijk beredeneert vanuit een positie waarin je genoeg verdient, maar de praktijk is dat heel veel mensen onvoldoende verdienen met hun inkomen uit arbeid om heel veel opzij te zetten voor later.

Afijn, het komt er gewoon op neer dat het verhaal nogal kort door de bocht is.
Nee, het komt er op neer dat mensen hun geld maar blijven uitgeven aan allerlei luxe zaken omdat ze 'er recht op hebben' en niet denken aan de toekomst en/of realistische tegenslagen.

Veel parttime werkende moeders verdienen net genoeg om de kinderopvang te betalen plus het autootje wat ze 'moeten' hebben om op hun werk te komen een paar kilometer verderop. En ook pa 'moet' natuurlijk een auto hebben om op zijn werk te komen.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:14:00 #261
37295 Luigi
mario pls
pi_138115635
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:13 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Tegenwoordig moet je wel een huis kopen gebaseerd op 2 salarissen anders krijg je geen lening. Die zijn nogal aangescherpt. En de huizenprijzen....nou ja....
Wij wonen ook pas 5 jaar waar we nu wonen. Eisen bijstellen. Realistisch zijn!
pi_138115684
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:12 schreef Luigi het volgende:

[..]

Niet alles nee, maar liefst wel zo veel mogelijk voor dit soort wezenlijke zaken. Ik zie heel veel struisvogel gedrag hieromtrent.

Op je 35e met z'n 2en een tophypotheek afsluiten voor dat schattige jaren 30 woningkje terwijl je nog hotel de botel verliefd bent op elkaar en geen idee van slechte tijden hebt... tsja, het kan. Maar is het slim?
Nee als je alletwee een vaste baan hebt een huurhuis nemen. Dat is een slechte financiele keus.
En dat jaren 30 woninkje verzin jij erbij, waar slaat dat op man ?
  maandag 24 maart 2014 @ 15:16:12 #263
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138115750
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:14 schreef Luigi het volgende:

[..]

Heb je gelijk in maar als je bedrijf failliet gaat of je word ontslagen, omdat je baas voor jouw 2 Polen in dienst kan nemen, word het plaatje al snel anders.
pi_138115756
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:14 schreef Luigi het volgende:

[..]

En je hebt een hypotheek ??

Morgen verlies je allebei je baan. Hoe ga je verder ? Huisje verkopen ?
  maandag 24 maart 2014 @ 15:16:44 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138115779
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, maar om te kunnen inschatten of iets een verantwoorde financiële keuze is, vallen mensen vaak terug op het advies van een expert, omdat ze zelf dat inzicht niet voldoende hebben.
En we weten allemaal wat het advies van de experts de afgelopen 15 jaar geweest is.

Dus ja, het was verstandiger om "dom" niet maximaal en aflossingsvrij te lenen voor je huis, de keuken, de badkamer en de uitbouw, maar juist degenen die dit niet deden wordt nu verweten dat ze in hun afgeloste huis zitten, want dat is die bejaarde die z'n huis niet 3 keer tegen een hogere prijs verkocht heeft om een nog duurdere hypotheek te nemen. :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138115797
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:13 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee, het komt er op neer dat mensen hun geld maar blijven uitgeven aan allerlei luxe zaken omdat ze 'er recht op hebben' en niet denken aan de toekomst en/of realistische tegenslagen.

Veel parttime werkende moeders verdienen net genoeg om de kinderopvang te betalen plus het autootje wat ze 'moeten' hebben om op hun werk te komen een paar kilometer verderop. En ook pa 'moet' natuurlijk een auto hebben om op zijn werk te komen.
Dat is een deel van het verhaal ja. Overigens is het bij sommige werkgevers ook een harde eis dat je over eigen vervoer beschikt hoor. Al hoeft dat niet perse een auto te zijn natuurlijk. Een brommer zou ook kunnen.

Maar met een minimumloon (of net erboven) kun je tegenwoordig onmogelijk voldoende vermogen opbouwen om in tegenslag zware klappen op te vangen.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:17:18 #267
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138115815
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

En je hebt een hypotheek ??

Morgen verlies je allebei je baan. Hoe ga je verder ? Huisje verkopen ?
Tja ALS je het kwijtraakt.
Ik heb mijn huis 30.000 onder de waarde verkocht om maar snel weg te gaan anders had de bijstands bijl in mijn nek gehakt
pi_138115842
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee als je alletwee een vaste baan hebt een huurhuis nemen. Dat is een slechte financiele keus.
En dat jaren 30 woninkje verzin jij erbij, waar slaat dat op man ?
Ik overweeg het. Dat huren. Deze keet verkopen en er klaar mee zijn. Ook al ben ik inzetbaar en werk ik er voortdurend aan, ontslagen worden is iets wat mij kan overkomen. Een hypotheek met een looptijd van 30 jaar is moeilijk af te betalen als je in deze tijd niet meer zeker bent van jarenlang onafgebroken werk.

Ons hypotheekbeleid moet anders, als straks steeds meer mensen halverwege gedwongen moeten stoppen met hun hypotheek, en er een schuld aan over houden.
pi_138115918
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat het gemiddelde is van al die mensen die in het geheel niet aan toekomstige tegenslagen denken, maakt geen biet uit. Het gaat er om dat al die mensen die naar 10+ jaar nog steeds niets hebben afgelost en amper spaargeld hebben een keuze hebben gemaakt. Namelijk de keuze om bij tegenslag niks op te kunnen vangen.

In de radar docu over de schuldencrisis kwam het toppunt hierin duidelijk in beeld. Een gepensioneerd echtpaar, in bezit van 2 woningen en op beide woningen een tophypotheek. Nooit iets afgelost, altijd maximaal de 'overwaarde' geconsumeerd en nu er even wat tegenwind is, huilen dat ze het zo slecht hebben. Terwijl die mensen, als ze de afgelopen decennia er een gezonde financiële huishouding op hadden nagehouden nu (nagenoeg) hypotheek vrij geweest zouden zijn.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:20:02 #270
37295 Luigi
mario pls
pi_138115964
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:16 schreef macca728 het volgende:

Morgen verlies je allebei je baan.
Nee.
pi_138115968
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:17 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik overweeg het. Dat huren. Deze keet verkopen en er klaar mee zijn. Ook al ben ik inzetbaar en werk ik er voortdurend aan, ontslagen worden is iets wat mij kan overkomen. Een hypotheek met een looptijd van 30 jaar is moeilijk af te betalen als je in deze tijd niet meer zeker bent van jarenlang onafgebroken werk.

Ons hypotheekbeleid moet anders, als straks steeds meer mensen halverwege gedwongen moeten stoppen met hun hypotheek, en er een schuld aan over houden.
Precies, het kan iedereen overkomen en je kan het niet plannen. Een huis kopen was het verstandigste wat je kon doen onderhand, dus die mensen die dat deden waren niet dom.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:20:58 #272
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138116007
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wat het gemiddelde is van al die mensen die in het geheel niet aan toekomstige tegenslagen denken, maakt geen biet uit. Het gaat er om dat al die mensen die naar 10+ jaar nog steeds niets hebben afgelost en amper spaargeld hebben een keuze hebben gemaakt. Namelijk de keuze om bij tegenslag niks op te kunnen vangen.

In de radar docu over de schuldencrisis kwam het toppunt hierin duidelijk in beeld. Een gepensioneerd echtpaar, in bezit van 2 woningen en op beide woningen een tophypotheek. Nooit iets afgelost, altijd maximaal de 'overwaarde' geconsumeerd en nu er even wat tegenwind is, huilen dat ze het zo slecht hebben. Terwijl die mensen, als ze de afgelopen decennia er een gezonde financiële huishouding op hadden nagehouden nu (nagenoeg) hypotheek vrij geweest zouden zijn.
Dat zijn enkelingen en daar heeft niemand medelij mee.
Maar een gezin met een normale baan (normale banen) kunnen niet zo veel opzij zetten.
Kinderen kosten nogal wat.
pi_138116011
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:20 schreef Luigi het volgende:

[..]

Nee.
Ja dat kan, maar daar ben je op voorbereid zeg je. Nou wat is je plan ? Jij gaat dood, je partner verliest zijn arm of wordt ontslagen, nou ?
  maandag 24 maart 2014 @ 15:22:27 #274
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138116074
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Precies, het kan iedereen overkomen en je kan het niet plannen. Een huis kopen was het verstandigste wat je kon doen onderhand, dus die mensen die dat deden waren niet dom.
????
Ben ik het niet mee eens. Tegenwoordig kan je beter huren. Raak je dan werkloos dan word je tenminste niet de straat opgeschopt. Bij een eigen huis is over en uit...riskanter op dit moment...
pi_138116079
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:13 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Zo kan je alles wel op eigen verantwoordelijkheid gooien. Niet fair. Sommige dingen overkomen je en om 15 jaar later mensen voor de voeten te gooien dat ze anders hadden moeten sparen en nu maar moeten lijden in stilte is natuurlijk onzin. Niet een maatschappij waarin ik wil leven.

Ik betaal met liefde premies en andere afdrachten om zeker te zijn dat als ik invalide raak, of mijn werkgever failliet gaat, ik in elk geval ergens op terug kan vallen.
Als je in de 15 goede jaren al je geld over de balk smijt en niks aflost, weet je al die jaren dat je een probleem hebt als één van beide inkomens ooit mocht wegvallen. Dat terwijl het er een behoorlijk grote kans is dat het je overkomt dat één van beide inkomens ergens gedurende de looptijd van de hypotheek (tijdelijk) wegvalt.
Je niet voorbereiden op een gebeurtenis die in ruim 35% van de gevallen voorkomt, is struisvogelgedrag.
pi_138116082
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:20 schreef Luigi het volgende:

[..]

Nee.
Dat antwoord zeiden al die mensen die nu in de schuld zitten.

MIJ OVERKOMT HET NIET, dus ik kan lekker een huis kopen.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:23:28 #277
37295 Luigi
mario pls
pi_138116137
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dat kan, maar daar ben je op voorbereid zeg je. Nou wat is je plan ? Jij gaat dood, je partner verliest zijn arm of wordt ontslagen, nou ?
Als 1 van beide wegvalt of werkloos wordt kan de ander nog in ons huis blijven wonen. Tegen 2x werkloos worden kun je niks beginnen bijna. Behalve dan goed op je hoede zijn bij je werkgever en tijdig anticiperen (mijn werkgever heeft bijv. een baangarantie afgegeven voor de komende 2-3 jaar).
  maandag 24 maart 2014 @ 15:23:54 #278
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138116153
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:22 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je in de 15 goede jaren al je geld over de balk smijt en niks aflost, weet je al die jaren dat je een probleem hebt als één van beide inkomens ooit mocht wegvallen. Dat terwijl het er een behoorlijk grote kans is dat het je overkomt dat één van beide inkomens ergens gedurende de looptijd van de hypotheek (tijdelijk) wegvalt.
Je niet voorbereiden op een gebeurtenis die in ruim 35% van de gevallen voorkomt, is struisvogelgedrag.
Geld over de balk smijt?
Ik denk niet dat de meerderheid van de NL bevolking "geld over de balk smijt"...daar staan we niet om bekend in ieder geval.. :)
pi_138116157
quote:

[..]

Wandelen niet nee.. maar at is dan ook het enige uit je lijstje. Voor de koffie hadden wij een huiskamer medewerkster.. op minimumloon. Wel moesten wij zelf helpen met eten en drinken bij wie dat niet zelf kon. Wassen.. daar waren wij mee bezig van 7:00 tot 10:00 met het hele team. Als je dat laat doen door bijstandsgerechtigden dan kan je dus het halve of meer, team ontslaan. Veel goedkoper.

Wat zie jij eigenlijk als echte zorg? Medicijnen uitzetten en delen en de wondverzorging? Als dat is wat er overblijft kan je dus 80% van de verpleging ontslaan.
pi_138116170
quote:

[..]

Want jij weet dat er een crisis aankwam ? En hoezo geld over de balk smijten ? Moeten mensen met een baan ook al op water en brood leven ? Dat heet gewoon leven en zeker met kinderen kom je niet meer aan sparen toe.
pi_138116172
quote:

[..]

En lessen trek je alleen maar als iets je overkomt. What's next: geld opzij zetten en jij die achteraf even komt vertellen dat het niet genoeg was en dat ze maar meer hadden moeten sparen?

Daarnaast zijn er ook veel mensen die hun spaargeld investeren in hun woning om de gedaalde waarde op te vangen. Dat is wat anders dan over de balk smijten.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:24:52 #282
37295 Luigi
mario pls
pi_138116198
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

Want jij weet dat er een crisis aankwam ? En hoezo geld over de balk smijten ? Moeten mensen met een baan ook al op water en brood leven ? Dat heet gewoon leven en zeker met kinderen kom je niet meer aan sparen toe.
Hou toch op joh! Wij kopen ons lam aan de overbodige luxe en kunnen alsnog elke maand sparen. Waar komt die onzin toch vandaan.
pi_138116253
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:23 schreef Luigi het volgende:

[..]

Als 1 van beide wegvalt of werkloos wordt kan de ander nog in ons huis blijven wonen. Tegen 2x werkloos worden kun je niks beginnen bijna. Behalve dan goed op je hoede zijn bij je werkgever en tijdig anticiperen (mijn werkgever heeft bijv. een baangarantie afgegeven voor de komende 2-3 jaar).
Ik heb het duidelijk over beide. Dus dan moet je je huis verkopen. Binnen een bepaalde periode, dus zeker verlies, dus meer schuld.
pi_138116267
quote:
in de huiskamer gezellig gaat kletsen, kaarten of mens-erger-je-nieten.
Hoe 'gezellig' zou dat zijn met mensen die gedwongen worden en wie dat werk absoluut niet ligt? Van die mensen die hulpbehoevenden als spastische, vieze, idioten zien? Die over hun nek gaan bij een sliert speeksel uit een mondhoek of urine/poeplucht uit de luier?
pi_138116269
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:24 schreef Luigi het volgende:

[..]

Hou toch op joh! Wij kopen ons lam aan de overbodige luxe en kunnen alsnog elke maand sparen. Waar komt die onzin toch vandaan.
Jij hebt kinderen ? Enig idee hoeveel die kosten ?
  maandag 24 maart 2014 @ 15:26:23 #286
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138116277
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:24 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dat hangt misschien van je inkomen af en overige persoonlijke situaties?
  maandag 24 maart 2014 @ 15:27:01 #287
37295 Luigi
mario pls
pi_138116304
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:25 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik heb het duidelijk over beide. Dus dan moet je je huis verkopen. Binnen een bepaalde periode, dus zeker verlies, dus meer schuld.
Op extremen kun je nooit anticiperen. En dan nog kun je aan risico inschatting doen. Ik acht de kans dat ik binnen nu en afzienbare tijd mijn baan kwijt raak erg laag. Die kans is bij mijn vrouw iets groter. Als ik ze beide levensgroot zou achten zou ik andere keuzes maken.
pi_138116312
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:24 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik wist niet dat er een crisis aankwam, maar dat 1/3e van de huwelijken strandt is gewoon een statistisch gegeven. En dat er zo nu en dan een dip plaatsvindt in de economie is toch ook wel een gegeven.
pi_138116321
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 14:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat deed ik dus en was weinig effectief. CV kost me niet zoveel tijd meer.. nu een uurtje ofzo. Maar de brief.. pffff..
  maandag 24 maart 2014 @ 15:27:48 #290
37295 Luigi
mario pls
pi_138116336
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:26 schreef macca728 het volgende:

[..]

Jij hebt kinderen ? Enig idee hoeveel die kosten ?
Jahoor. :Y) . En wij werken beide in de zorg. Maar hebben dus geen over de top hypotheek, maar 1 auto, roken en drinken bijna niet, etc etc. Keuzes, keuzes.
pi_138116387
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:27 schreef Luigi het volgende:

[..]

Op extremen kun je nooit anticiperen. En dan nog kun je aan risico inschatting doen. Ik acht de kans dat ik binnen nu en afzienbare tijd mijn baan kwijt raak erg laag. Die kans is bij mijn vrouw iets groter. Als ik ze beide levensgroot zou achten zou ik andere keuzes maken.
Welke keuzes ? Je huis verkopen ? Andere baan zoeken ?

Precies op extremen kan je niet anticiperen. Waarom verwacht je dat dan van anderen ?
  maandag 24 maart 2014 @ 15:29:54 #292
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138116442
quote:

[..]

Jahoor. :Y) . En wij werken beide in de zorg. Maar hebben dus geen over de top hypotheek, maar 1 auto, roken en drinken bijna niet, etc etc. Keuzes, keuzes.
Ja en? en als jij nu eens je baan verliest wat dan?
pi_138116446
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik wist niet dat er een crisis aankwam, maar dat 1/3e van de huwelijken strandt is gewoon een statistisch gegeven. En dat er zo nu en dan een dip plaatsvindt in de economie is toch ook wel een gegeven.
Leuk, nee lieve vrouw we gaan geen huis kopen, want de kans is best groot dat we gaan scheiden.
quote:

[..]

Prima maar een hoop mensen hebben die keuzes nu eenmaal niet. Gewoon een feit.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:30:39 #294
37295 Luigi
mario pls
pi_138116463
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:28 schreef macca728 het volgende:

[..]

Welke keuzes ? Je huis verkopen ? Andere baan zoeken ?

Precies op extremen kan je niet anticiperen. Waarom verwacht je dat dan van anderen ?
Alsof al die anderen alleen maar extremen overkomt. Hou toch op. Nogmaals, extremen zijn extremen en doe je weinig tegen. Daarom heten ze ook zo. Al die mensen daarbuiten die met de vingers in hun oren in LALA land leven en zich bewust en wel in de ellende hebben gestort, daar heb ik weinig medelijden mee.
pi_138116477
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:23 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Geld over de balk smijt?
Ik denk niet dat de meerderheid van de NL bevolking "geld over de balk smijt"...daar staan we niet om bekend in ieder geval.. :)
Als ik zo om mij heen kijk in de arbeiderswijk waar ik woon, zie ik toch echt een heleboel overbodige zooi. Je hoeft niet op water en brood te leven als je een leuke baan hebt, maar het uiterste van alles over de balk smijten is ook onzinnig.

Ik leef leuk en heb alle luxe die ik mij kan wensen, maar er gaat ook nog 100 euro per maand naar een spaarrekening zonder echte bestemming, naast de spaarrekening voor de afschrijving van duurzame goederen. Die laatste is al méér dan voldoende om kleine tegenslagen op te vangen (kapotte wasmachine, dure reparatie aan auto), de eerstgenoemde kom ik eigenlijk nooit aan en zal ik gebruiken als eigen inbreng als ik ooit een huis koop.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:31:36 #296
37295 Luigi
mario pls
pi_138116488
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:29 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja en? en als jij nu eens je baan verliest wat dan?
Dan kopen we geen iPads meer, dan gaan we niet meer op vakantie(s), dan moet de auto misschien de deur uit (vrouw werkt gelukkig op fiets afstand, ook een bewuste keuze geweest overigens) maar verder geen man overboord.

INRICHTEN DAT LEVEN MENSEN!
pi_138116500
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:30 schreef Luigi het volgende:

[..]

Alsof al die anderen alleen maar extremen overkomt. Hou toch op. Nogmaals, extremen zijn extremen en doe je weinig tegen. Daarom heten ze ook zo. Al die mensen daarbuiten die met de vingers in hun oren in LALA land leven en zich bewust en wel in de ellende hebben gestort, daar heb ik weinig medelijden mee.
Ja dat blijkt.

Nee de crisis is geen extreme, mensen verliezen hun baan niet.
Struisvogel.
  maandag 24 maart 2014 @ 15:32:57 #298
37295 Luigi
mario pls
pi_138116532
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dat blijkt.

Nee de crisis is geen extreme, mensen verliezen hun baan niet.
Struisvogel.
Mensen verliezen wel hun baan ja, maar beide? Precies tegelijk? Ze zullen er zijn hoor en alle medeleven daarvoor, maar hoe veel zullen het er zijn?
pi_138116540
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:31 schreef Luigi het volgende:

[..]

Dan kopen we geen iPads meer, dan gaan we niet meer op vakantie(s), dan moet de auto misschien de deur uit (vrouw werkt gelukkig op fiets afstand, ook een bewuste keuze geweest overigens) maar verder geen man overboord.

INRICHTEN DAT LEVEN MENSEN!
Je vergeet de TV van 4000 euro nog, het roken en zuipen en de 4-8 kinderen nog.

Prima als dee argumenten op zijn, komt deze dooddoener weer voorbij.
pi_138116542
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:00 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Ook daar kan je in schiften, net als bij een echte baan. Daar neem je dat soort types ook niet aan.
Ach. Dus de groep waar jij en Scorpie zich zo verschrikkelijk aan irriteren, laat je met rust en de groep die kanonnenhard werkt om aan een baan te komen, die moet vechten tegen depressies vanwege het schaamte gevoel van als 'een parasiet' gezien te worden.. Juist die ga je straffen door hen onbetaalde arbeid te laten verrichten op bedreiging van het stopzetten van de uitkering?

Dat nog bezijden het feit van verdringing van betaalde arbeid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')