abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 maart 2014 @ 13:26:40 #126
37295 Luigi
mario pls
pi_138111756
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Misschien moet je je eigen situatie weer even breed uitmeten in het topic... dan is je referentiekader in ieder geval duidelijk en weten we wanneer we moeten voorstellen dat je je droger op Marktplaats zet.
Ohja god dit is die muts die elk topic kaapt! :D. Dacht al.
pi_138111935
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom moet bij jou alles met een aanleiding vermeld worden? Verwacht je dat de zieligheidsfactor dan omhoog schiet?
Omdat mensen zoals jij nog steeds verkondigen dat het noodzakelijk is bijstandsgerechtigden te prikkelen werk te gaan zoeken omdat mensen zoals jij de rekensom werkelozen - vacatures niet kunnen maken en derhalve niet tot de conclusie kunnen komen dat prikkelen niet zal zorgen voor een afname van het aantal werkelozen en dus een afname van het aantal uitkeringen.

Opmerkingen in de strekking dat bijstand voor mensen zonder fysieke beperkingen maar afgeschaft moeten worden omdat die maar moeten gaan werken bewijzen dat nog meer.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:33:00 #128
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_138111973
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:31 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Omdat mensen zoals jij nog steeds verkondigen dat het noodzakelijk is bijstandsgerechtigden te prikkelen werk te gaan zoeken omdat mensen zoals jij de rekensom werkelozen - vacatures niet kunnen maken en derhalve niet tot de conclusie kunnen komen dat prikkelen niet zal zorgen voor een afname van het aantal werkelozen en dus een afname van het aantal uitkeringen.

Opmerkingen in de strekking dat bijstand voor mensen zonder fysieke beperkingen maar afgeschaft moeten worden omdat die maar moeten gaan werken bewijzen dat nog meer.
Dat is nergens gesteld? Wel kan je vragen stellen aan de duur. Mensen die al tien jaar in de bijstand zitten zonder dat zij ziek zijn is gewoon een gotspe. Daar mag je op zijn MINST een tegenprestatie van verlangen.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:35:23 #129
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_138112037
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Luigi het volgende:

[..]

Eh ja? Zo hebben wij dat jaren gedaan hoor. Ok, we hadden 1 kind maar het was een klein flatje met 1 slaapkamer (en een andere kamer waar we een slaapkamer van hadden gemaakt). Je doet net of dat onmenselijk is ofzo?!
Ik heb nog nooit een droger gehad. Zelfs in mijn 2 kamer woninkje waar ik in begonnen ben hing de was in de woonkamer voor de gaskachel omdat er in de slaapkamer geen ruimte voor was.
Niet praktisch maar je gaat er niet dood aan ofzo :{
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 24 maart 2014 @ 13:36:41 #130
37295 Luigi
mario pls
pi_138112077
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat is nergens gesteld? Wel kan je vragen stellen aan de duur. Mensen die al tien jaar in de bijstand zitten zonder dat zij ziek zijn is gewoon een gotspe. Daar mag je op zijn MINST een tegenprestatie van verlangen.
De tegenprestatie zou wmb moeten zijn dat iedereen in de bijstand zich realiseert dat het een noodvoorziening ter overbrugging van een liefst tijdelijke situatie is en zich dus de moeite getroost hier zo snel mogelijk uit te geraken. Ik ben niet per se voor verplichte tewerkstelling.
pi_138112087
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:24 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Sowieso producten vergoeden :') Een uitkering is er toch in de basis om mensen in leven te houden? Als ik in de OP lees dat een gezin met 1 kind 25 euro over zou hebben per maand, om ijsjes te kopen of een huisdier te onderhouden, dan is dat al 25 euro te veel.
Dat vind ik dan weer overdreven. Het is imo in ieders belang dat Bijstandsgerechtigden ook nog enkele aangename zaken kunnen (blijven) bekostigen.

Maar het draait simpelweg allemaal om maatwerk. Het heeft geen zin iedereen over één kam te scheren, een 'one size fits all' beleid op te stellen, hanteer een vast normbedrag per Bijstandscategorie (alleenstaanden / samenwonenden / alleenstaande ouders etc) en bekijk gewoon per situatie wat er nodig is qua eventuele aanvullende bijstand, hulp, reintegratie of dwang.

Wat voor de één luxe is zal voor de ander pure noodzaak zijn zoals we al uit de diverse voorbeelden in dit topic hebben kunnen opmaken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 24 maart 2014 @ 13:38:35 #132
396550 Richestorags
pi_138112137
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:36 schreef Luigi het volgende:

[..]

De tegenprestatie zou wmb moeten zijn dat iedereen in de bijstand zich realiseert dat het een noodvoorziening ter overbrugging van een liefst tijdelijke situatie is en zich dus de moeite getroost hier zo snel mogelijk uit te geraken. Ik ben niet per se voor verplichte tewerkstelling.
Maar niet iedereen realiseert zich dat. Bovendien vind ik het vanuit het oogpunt van bijdrage niet meer dan normaal. Werkende mensen worden ook verplicht bij te dragen in de vorm van belastingen. Als je dat niet kan doordat je niet werkt, hoeft dat niet jouw schuld te zijn dus de bijstand is dan bedoeld om je op te vangen, maar kan er best een kleine tegenbijdrage voor worden verwacht. Anders is de balans scheef m.i.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:39:12 #133
396550 Richestorags
pi_138112154
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:36 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat vind ik dan weer overdreven. Het is imo in ieders belang dat Bijstandsgerechtigden ook nog enkele aangename zaken kunnen (blijven) bekostigen.

Maar het draait simpelweg allemaal om maatwerk. Het heeft geen zin iedereen over één kam te scheren, een 'one size fits all' beleid op te stellen, hanteer een vast normbedrag per Bijstandscategorie (alleenstaanden / samenwonenden / alleenstaande ouders etc) en bekijk gewoon per situatie wat er nodig is qua eventuele aanvullende bijstand, hulp, reintegratie of dwang.

Wat voor de één luxe is zal voor de ander pure noodzaak zijn zoals we al uit de diverse voorbeelden in dit topic hebben kunnen opmaken.
Per situatie? Dat gaat echt gigantisch veel tijd en geld kosten in bureaucratisch Nederland.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:39:31 #134
244933 trovey
Nachtoele
pi_138112159
quote:
3s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:04 schreef Luigi het volgende:
Pro-tip, liefhebbers van zachte handdoeken kunnen eens naar bamboe handdoeken kijken.
Of je gebruikt gewoon wat hardere handdoeken, hoef je meteen geen lichaamsscrub meer te kopen. :+
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_138112181
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Per situatie? Dat gaat echt gigantisch veel tijd en geld kosten in bureaucratisch Nederland.
Klopt, en begeleiding mag tegenwoordig geen tijd en geld meer kosten.

Maar maatwerk is wel de oplossing. Zo krijg je met maatwerk mensen veel sneller aan het werk is mijn overtuiging (en uiteindelijk bespaar je daarmee juist weer geld, en is het beter voor de personen in kwestie).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138112225
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ouder1 haalt wel telkens de gevallen aan van mensen die door veel pech getroffen zijn. Op basis daarvan kan je geen beleid maken. Je moet naar het grotere plaatje kijken. Ook wordt continu de eigen situatie aangehaald.
De eigen situatie? Ik zit niet in de bijstand.

Het grotere plaatje is heel eenvoudig maar voor velen hier te moeilijk:
850.000 werkelozen en 92.000 vacatures.

Wie je ook aan het werk trapt, wie ook die vacature invult.. er blijven er altijd, links en rechts om 758.000 over die een uitkering nodig hebben.

Nog zo'n groter plaatje:
2008: 300.000 werkelozen
2014: 850.000 werkelozen

Weer zo'n moeilijk rekensommetje: Minimaal 550.000 van de huidige werkelozen is niet langer dan 6 jaar werkeloos. In de praktijk zelfs veel meer dan dat omdat mensen de werkeloosheid in en uit gaan met flexwerk en tijdelijke contracten.
Toch blijven de rechtse rekenwonders stellen dat het gros van de werkelozen hun hele leven in de bijstand hangen en tijdens de bijstand 2 tot 5 of meer kinderen baren.
De langdurige werkeloosheid stijgt het hardste bij 40+. Dat zijn dus mensen met een ruim arbeidsverleden en vaak hogere vaste lasten (private huur, hypotheek, kinderen). Hoe kan je stellen dat die mensen niet willen werken?

Is dat genoeg 'groter plaatje'?
pi_138112256
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:58 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Tja. En dan zit je dus met twee volwassenen en twee kinderen op een 3 kamerflatje 3 hoog achter. Hoe krijg je je was droog? In de woonkamer hangen? 2 eenpersoonsdekbed hoezen, 1 tweepersoons..., matrashoezen, handdoeken, kleding, ondergoed, eventueel luiers..

Lekker als je een paar dagen druilerig weer hebt :N
Tja heb al 12 jaar geen droger en kunnen het ook niet buiten hangen. Toch draaien wij meerdere wasjes per week. Gaat prima hoor. Verwarming gaat ook zelden aan. Gewoon een kleed op de bank en af en toe de open haard aan. Vaatwasser doen we ook niet aan want doe gewoon ouderwets de vaat. Heb er een staan maar gebruik hem niet. Dat terwijl ik dit soort dingen niet hoef te doen aangezien ik het veelvoudige van een minimumloner verdien. GWL bij ons dus ook max 70 per maand.

Toch opmerkelijk dat andere mensen dit allemaal niet kunnen...
Kijk men moet leven hoe die zelf wil maar ga niet zeggen dat het niet mogelijk is.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_138112345
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:36 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik denk dat het gros van de mensen nu in de bijstand maar wat graag weer aan het werk wil. Het verhoogde aantal zelfmoorden en pogingen daartoe bij bijstandsgerechtigden is voor mij daarin wel een graadmeter.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:45:08 #139
396550 Richestorags
pi_138112362
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De eigen situatie? Ik zit niet in de bijstand.

Het grotere plaatje is heel eenvoudig maar voor velen hier te moeilijk:
850.000 werkelozen en 92.000 vacatures.

Wie je ook aan het werk trapt, wie ook die vacature invult.. er blijven er altijd, links en rechts om 758.000 over die een uitkering nodig hebben.

Nog zo'n groter plaatje:
2008: 300.000 werkelozen
2014: 850.000 werkelozen

Weer zo'n moeilijk rekensommetje: Minimaal 550.000 van de huidige werkelozen is niet langer dan 6 jaar werkeloos. In de praktijk zelfs veel meer dan dat omdat mensen de werkeloosheid in en uit gaan met flexwerk en tijdelijke contracten.
Toch blijven de rechtse rekenwonders stellen dat het gros van de werkelozen hun hele leven in de bijstand hangen en tijdens de bijstand 2 tot 5 of meer kinderen baren.
De langdurige werkeloosheid stijgt het hardste bij 40+. Dat zijn dus mensen met een ruim arbeidsverleden en vaak hogere vaste lasten (private huur, hypotheek, kinderen). Hoe kan je stellen dat die mensen niet willen werken?

Is dat genoeg 'groter plaatje'?
Stop eens met woorden in de mond leggen. Niemand zegt dat iedereen in de bijstand 2 tot 5 kinderen baart, Schultenbrau wegtikt en shag rookt. Maar er zitten types tussen die te weinig eigen verantwoordelijkheid nemen en daar nog voor "beloond" worden ook. Daar ageren wij tegen. Ook zijn wij van mening dat mensen in de bijstand, vrijwillig of niet vrijwillig bijstandstrekker, een kleine tegenprestatie kunnen leveren. Wij zijn ons ervan bewust dat er minder vacatures dan werklozen zijn, maar dat betekent niet dat er wel degelijk werk verricht kan worden. Er is namelijk nooit genoeg geld (zelfs als de economie weer zou aantrekken) om alle natuurgebieden bij te houden, alle graffiti te verwijderen, alle perkjes te schoffelen, etc. etc.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:45:29 #140
37295 Luigi
mario pls
pi_138112375
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:44 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik denk dat het gros van de mensen nu in de bijstand maar wat graag weer aan het werk wil. Het verhoogde aantal zelfmoorden en pogingen daartoe bij bijstandsgerechtigden is voor mij daarin wel een graadmeter.
Er is een hoogleraar dramatiek aan jou verloren gegaan zeg...
pi_138112438
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:42 schreef ssebass het volgende:

[..]

Tja heb al 12 jaar geen droger en kunnen het ook niet buiten hangen. Toch draaien wij meerdere wasjes per week. Gaat prima hoor. Verwarming gaat ook zelden aan. Gewoon een kleed op de bank en af en toe de open haard aan. Vaatwasser doen we ook niet aan want doe gewoon ouderwets de vaat. Heb er een staan maar gebruik hem niet. Dat terwijl ik dit soort dingen niet hoef te doen aangezien ik het veelvoudige van een minimumloner verdien. GWL bij ons dus ook max 70 per maand.

Toch opmerkelijk dat andere mensen dit allemaal niet kunnen...
Kijk men moet leven hoe die zelf wil maar ga niet zeggen dat het niet mogelijk is.
Allemaal zo makkelijk beredeneert vanuit de eigen situatie en vervolgens niet kunnen inleven in andermans situaties. :')

De meeste mensen in de Bijstand wonen veelal in slecht geisoleerde woningen.
De meeste mensen hebben geen open haard.
De meeste mensen in de Bijstand zijn de gehele dag thuis dus verbruiken overdag ook gas en stroom terwijl anderen werken en dus geen gas en stroom thuis verbruiken.
De meeste Bijstanders zullen al geen vaatwasser hebben, en zowel dan zal die in de meeste gevallen al aanwezig zijn in de woning voordat men in de uitkering belandde. Met de hand de afwas doen is echter geen bezwaar natuurlijk, al kan men er ook voor kiezen om niet dagelijks een afwasje te draaien. :P

Maar 70 euro per maand aan gas en elektriciteit is wel absurd weinig hoor. Daar komt vrijwel niemand aan.

Maar Bijstanders moeten zich maar behelpen met een dikke trui en een kleedje op de bank om te voorkomen dat ze kou lijden begrijp ik.
pi_138112440
http://tvolen.be/2013/10/(...)aan-prijs-cara-pils/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:48:04 #143
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138112463
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:06 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ja, ik heb nog nooit van mn leven een droogmachine gehad, en niemand heeft ooit enig begrip voor me getoond :'(
Ach, die kant van de familie is allemaal hoog opgeleid met goede banen, die vinden mij nu in deze situatie sowieso al heel erg zielig.
Zo heb ik ook geen vaatwasser, vinden ze ook zo erg voor me, dat ik mijn afwas met de hand moet doen. :')
Ze bedoelen het goed maar het komt soms zo depressief over. ;)
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 24 maart 2014 @ 13:48:28 #144
396550 Richestorags
pi_138112476
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:47 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Allemaal zo makkelijk beredeneert vanuit de eigen situatie en vervolgens niet kunnen inleven in andermans situaties. :')

De meeste mensen in de Bijstand zijn de gehele dag thuis dus verbruiken overdag ook gas en stroom terwijl anderen werken en dus geen gas en stroom thuis verbruiken.
De meeste Bijstanders zullen al geen vaatwasser hebben, en zowel dan zal die in de meeste gevallen al aanwezig zijn in de woning voordat men in de uitkering belandde. Met de hand de afwas doen is echter geen bezwaar natuurlijk, al kan men er ook voor kiezen om niet dagelijks een afwasje te draaien. :P

Maar 70 euro per maand aan gas en elektriciteit is wel absurd weinig hoor. Daar komt vrijwel niemand aan.

Maar Bijstanders moeten zich maar behelpen met een dikke trui en een kleedje op de bank om te voorkomen dat ze kou lijden begrijp ik.
Niets mis mee toch? Common practice in zowat elk land buiten de verwende westerse wereld.
pi_138112534
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:48 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Niets mis mee toch? Common practice in zowat elk land buiten de verwende westerse wereld.
Jawel. In dit land zijn we rijk genoeg om niemand kou te hoeven laten lijden. :)

Bovendien ben ik van mening, zoals ik al eerder zei, dat een redelijke mate van comfort voor uitkeringsgerechtigden volgens mij in ieders belang is.

Natuurlijk is armoede in Nederland relatief, maar vergelijkingen met ontwikkelingslanden vind ik altijd zo'n dooddoener.
pi_138112537
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:47 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Mijn woning is ook bar slecht geïsoleerd. Ik laat gewoon zien dat het wel kan, iets dat hier hardnekkig wordt ontkend, maar blijkbaar is het dat dan ineens een uitzonderlijke situatie die ik alleen kan bewerkstelligen.

Ik doe dat soort dingen niet eens om geld te besparen of uit milieutechnisch oogpunt, maar gewoon omdat ik het daadwerkelijk niet mis. We zijn gewoon allemaal verwende softies geworden.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:52:17 #147
244933 trovey
Nachtoele
pi_138112589
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:06 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ja, ik heb nog nooit van mn leven een droogmachine gehad, en niemand heeft ooit enig begrip voor me getoond :'(
Ik heb er nog wel eentje, uit de betere tijden *) ...gebruik het ding echt nooit want ik kwam er achter dat ik kon bezuinigen op stroom door het ding niet te gebruiken. :P Staat er nu alleen nog voor uiterste noodgevallen...je weet wel "Godver een vlek en ik moet zo weg met deze broek, even schoonmaken en in de droger dan maar"....zoiets. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door trovey op 24-03-2014 13:57:26 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 24 maart 2014 @ 13:55:24 #148
396550 Richestorags
pi_138112677
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Jawel. In dit land zijn we rijk genoeg om niemand kou te hoeven laten lijden. :)

Bovendien ben ik van mening, zoals ik al eerder zei, dat een redelijke mate van comfort voor uitkeringsgerechtigden volgens mij in ieders belang is.

Natuurlijk is armoede in Nederland relatief, maar vergelijkingen met ontwikkelingslanden vind ik altijd zo'n dooddoener.
Ikke niet. Bovendien zijn dit soort praktijken niet voorbehouden aan ontwikkelingslanden hoor. Ik heb familie- en vriendschappelijke banden met Kroatië en weet uit eigen ervaring dat dat soort dingen daar volkomen normaal is, in geheel ex-Joegoslavië. Net als in Polen, Tsjechië enz. En dat zijn tweede wereld landen, Polen en Tsjechië zelfs leunend naar eerste wereld. Het is echt een gotspe dat men in Nederland maar alles voor normaal aanziet. In andere landen functioneert men ook gewoon, zonder alle luxe erbij.
pi_138112681
Het valt mij trouwens op dat de oorzaak van de problemen voornamelijk bij anderen wordt neergelegd. Hoor alleen maar excuses. Dat verklaart waarschijnlijk ook voor een groot deel waarom ze in die situatie zitten.
  maandag 24 maart 2014 @ 13:55:45 #150
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_138112689
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 13:50 schreef ssebass het volgende:

[..]

Mijn woning is ook bar slecht geïsoleerd. Ik laat gewoon zien dat het wel kan, iets dat hier hardnekkig wordt ontkend, maar blijkbaar is het dat dan ineens een uitzonderlijke situatie die ik alleen kan bewerkstelligen.

Ik doe dat soort dingen niet eens om geld te besparen of uit milieutechnisch oogpunt, maar gewoon omdat ik het daadwerkelijk niet mis. We zijn gewoon allemaal verwende softies geworden.
Dat is tegen dovemans oren gericht hier, al kom ik zelf ook niet aan die 70 euro per maand hoor, ik zit op 100 euro voor een hoekhuis met 2 personen maargoed, ook dat is al een stuk lager dan gemiddeld en daar hoef je echt amper moeite voor te doen.

En wat Richestorags zegt ben ik het ook mee eens, we zijn gewoon vreselijk verwend tot op het bot, gaan gillen als het even wat minder moet en het ergste is nog dat de meeste mensen niet eens beseffen hoe stinkend rijk en verwend we hier zijn.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')