quote:DNA bevat vier verschillende nucleotiden met de nucleobasen adenine, thymine, guanine en cytosine, die afgekort worden met respectievelijk de letters A, T, G en C. De beide strengen zijn complementair doordat de basen alleen in de paren AT en GC kunnen voorkomen.
Niet, het ligt niet in de EU.quote:Waar past EGYPTE in de reeks
NOORWEGEN, IERLAND, BELGIE, PORTUGAL, NEDERLAND, DENEMARKEN
Noorwegen ook niet....quote:Op maandag 16 december 2013 21:55 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Niet, het ligt niet in de EU.
?Ligt gewoon in europaquote:
Volgens mij is er 1quote:Aan 7 collegas wordt gevraagd hun favoriete Detective in drie
woorden op aparte briefjes te beschrijven. Een collega geeft drie
briefjes met de woorden ECHTE PRUIL OOR,een andere heeft briefjes
met DRANK LALT RUWE. De andere vijf collega's hebben in een
jolige bui hun briefjes samengevoegd.
Heeft misschien iets met kleuren in de vlag te maken?quote:Op maandag 16 december 2013 21:55 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Niet, het ligt niet in de EU.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hmm... Maar Portugal en Ierland passen niet mooi in dat rijtje van 'steeds één kleur anders'...
quote:Op maandag 16 december 2013 22:07 schreef MAHL het volgende:
[..]
Heeft misschien iets met kleuren in de vlag te maken?Misschien het aantal kleuren?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hmm... Maar Portugal en Ierland passen niet mooi in dat rijtje van 'steeds één kleur anders'...
portugal, denemarken, noorwegen, nederland, ,egypte, belgie?
Alleen Ierland kan ik dan nog niet plaatsen.
Misschien komt die voor portugal ivm groen?
Met die vlaggen hebben we dus? Dan schrijf ik die opquote:Op maandag 16 december 2013 22:15 schreef MAHL het volgende:
12. Twee geliefden, twee dansen, twee steden en twee Griekse letters worden verbonden door een goed in het oor liggende opsomming.
Adam/Eva, Salsa/???, ???/???, alfa/omega?
Geen idee joh, ik gok ook maar watquote:Op maandag 16 december 2013 22:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Met die vlaggen hebben we dus? Dan schrijf ik die op
Macarena?quote:Op maandag 16 december 2013 22:17 schreef glannie het volgende:
Dat heeft vast te maken met alliteratie.
Nee het moet iets 'logisch' zijn, want als het zo'n statistisch lijstje is kun je net zo goed een willekeurig land pakken. Iets waarvan je denkt als je het ziet 'oh ja, natuurlijk'.quote:Op maandag 16 december 2013 22:21 schreef Leipo666 het volgende:
misschien een rijtje wat te maken heeft met hoe gelukkig de inwoners zijn of hoe de mensenrechten zijn? zoiets?
quote:FEDERATIEBESTUUR, BEHEERORGANISATIE, STAATSRECHTELIJK, RIJWIELHERSTELLER
ACTEEROPLEIDING, MEDEWERKERSONDERZOEK, SPOEDCURSUS, HOUTSKOOLSTUDIE
BELASTINGAANGIFTE, SCHADEFORMULIER, TARIEFGROEPINDELING,
PUBLICITEITSSTUNT
FIETSROUTENETWERK, TRAPONDERSTEUNING, SCHAPENWOLKJES,
VERJAARDAGFEEST
Nederlands belasting geld aan het werk.quote:Op maandag 16 december 2013 22:32 schreef Leipo666 het volgende:
maar hier zijn dus ambtenaren mee bezig om te verzinnen en de ingezonden antwoorden te controleren
Och beter dan een paar miljoen voor een zoveelste zandbakmissie om jihadstrijders af te knallen.quote:Op maandag 16 december 2013 22:32 schreef Leipo666 het volgende:
maar hier zijn dus ambtenaren mee bezig om te verzinnen en de ingezonden antwoorden te controleren
Kijkend naar de antwoorden van 2010 denk ik van niet. Maakt het ook wel wat leuker imoquote:Op maandag 16 december 2013 22:53 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
De vragen zijn onafhankelijk op te lossen volgens mij
Hij is maar 1 punt waard, dus dat zal m zijn. Al kun je nog zeggen dat de M om en om wel/niet voorkomt in het woord. Ik vond zelf CITROENVLA wel een mooi woord. Het is tot nu toe ook de enige die ik heb opgelost.quote:Op maandag 16 december 2013 22:58 schreef MAHL het volgende:
Deze kan ook niet te moeilijk zijn...
Welk woord kan de rij completeren?
ABSURDISME, WACHTWOORD, KLASSEMENT, DERAILLEUR, PERMAFROST,
TEERHARTIG, FORMIDABEL, RIBBENKAST, VLEUGELLAM
Tienletterwoord, eindigt op de A (schuift nl steeds een plekje op). Maar ik mis nog één hint geloof ik
Met minstens 7 o's en 2 x'en kan je niet zoveel kanten op, dus gewoon brute-forcenquote:Op maandag 16 december 2013 23:22 schreef glannie het volgende:
Knap hoor, ziet er op het eerste blik voor mij uit alsof dat goed is.
Hoe kwam je op het thema?
Ik neem aan dant Schelm Hels en Rook Sherlock Holmes moeten vormen.quote:AQUA DROEVE HELS JOULE MIETJE MUSEA NOR PRIK RAG RENT ROOK SCHADE
SCHELM SUCCES SUL
Bij deze even een tvp om morgen bij een kop koffie wikipedia verder aan te slingerenquote:AQUA DROEVE JOULE MIETJE MUSEA NOR PRIK RAG RENT SCHADE
SUCCES SUL
quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:10 schreef Stranger het volgende:
[..]
Met minstens 7 o's en 2 x'en kan je niet zoveel kanten op, dus gewoon brute-forcen
Anyways, ik was intussen naar die Detective-opgave aan het kijken.
"Echte Pruil Oor" = Hercule Poirrot
"Drank Lalt Ruwe" = Kurt Wallander
[..]
Ik neem aan dant Schelm Hels en Rook Sherlock Holmes moeten vormen.
[..]
Bij deze even een tvp om morgen bij een kop koffie wikipedia verder aan te slingeren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door glannie op 17-12-2013 00:27:04 ]
quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:10 schreef Stranger het volgende:
[..]
Met minstens 7 o's en 2 x'en kan je niet zoveel kanten op, dus gewoon brute-forcen
Anyways, ik was intussen naar die Detective-opgave aan het kijken.
"Echte Pruil Oor" = Hercule Poirrot
"Drank Lalt Ruwe" = Kurt Wallander
[..]
Ik neem aan dant Schelm Hels en Rook Sherlock Holmes moeten vormen.
[..]
Bij deze even een tvp om morgen bij een kop koffie wikipedia verder aan te slingeren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. blijft over... ff kijken.
Idd, vele malen leuker ditquote:Op dinsdag 17 december 2013 00:45 schreef Molurus het volgende:
Damn, dat is nog s andere koek dan de nationale wetenschapsquiz.
uitleg?quote:Op maandag 16 december 2013 22:25 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
10 is ook al zon vraag
Dit heb ik bij 10:
[..]
[ Bericht 9% gewijzigd door glannie op 17-12-2013 02:29:20 ]
quote:Op dinsdag 17 december 2013 02:23 schreef glannie het volgende:
Vraag 7a snap ik, morgen maar eens verder uitvogelen welke van de overgebleven drie (edit twee) woorden ik moet wegstrepen opgelost
Een hint voor de puzzelaarsNice! Nu ik snap op wat voor manier ik moet denken is 7b ineens vrij makkelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen hint, maar min of meer de oplossing:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het antwoord (mad paint skills)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 24% gewijzigd door Stranger op 17-12-2013 11:50:41 ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.wantSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:38 schreef Stranger het volgende:
Ik heb 11 vertaald:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het antwoord (mad paint skills)Nice, het was dus gewoon een substitutiecijfer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Och natuurlijkquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:22 schreef glannie het volgende:
Jij moet de letters uitvogelen aan de hand van de tips
Engelse versie heb je sws niets aan aangezien het een NL puzzel isquote:Op maandag 16 december 2013 22:52 schreef glannie het volgende:
21. Volgens Vernam is deze opgave onmogelijk te kraken, maar voor iedereen die dapper genoeg is aan deze kerstpuzzel te beginnen moet het te doen zijn. Wat staat hier?
YSHFW KGITX SSGWI EGIMB QZVTR OIXLM LYDSS Y
Deze vraag gaat overduidelijk over Gilbert Vernam, de uitvinder van het Vernam-cipher. Dat valt alleen te decrypten met een salt die waarschijnlijk in de voorgaande vraag verborgen zit.
http://www.calcresult.com/misc/cyphers/vernam.html
Dit ding moet je denk ik wel als 1 mega set lineaire vergelijkingen op moeten kunnen lossenquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:37 schreef glannie het volgende:
Dat kan best denk ik ja.
Ik was zelf helemaal links begonnen, waar:
7a=15b+2*2c+7d
15b=2*2c+7d
quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:38 schreef Stranger het volgende:
Ik heb 11 vertaald:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het antwoord (mad paint skills)Zou je me willen uitleggen hoeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zat meer te denken aan een matrix te maken mbv overeenkomende letters. Maar ben er nog niet aan begonnen, vanavond eens even goed voor zitten.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:37 schreef glannie het volgende:
Dat kan best denk ik ja.
Ik was zelf helemaal links begonnen, waar:
7a=15b+2*2c+7d
15b=2*2c+7d
De letter helemaal rechts aan de 20 arm kan je iig al invullen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:41 schreef glannie het volgende:
Ja, dat idee had ik dus ook haha, maar het wordt nog wel ingewikkeld dan.
Misschien is aan de hand van deze eerste vergelijking een aantal letters gokken niet zo'n slecht plan.
Je hebt maar 1 optie daar, omdat je een vergelijking op kan stellen voor de gewichten links en rechts: x*20 = 420-xquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:45 schreef glannie het volgende:
Hoezo? Het moet een hoge letter zijn, zoveel is duidelijk, maar invullen lukte me nog niet gelijk op het eerste gezicht.
Een substitutiecijfer moet je gewoon proberen in te vullen aan de hand van veelvoorkomendheden in taal.quote:
Oooh. Ik had gedacht dat het lastiger was en dat het NL wasquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:52 schreef glannie het volgende:
[..]
Een substitutiecijfer moet je gewoon proberen in te vullen aan de hand van veelvoorkomendheden in taal.
Zo zie je in die tekst veel R'en staan. Aangezien de E het meest voorkomt, begin je daar eerst mee.
Na een paar letters moet je meestal wel iets kunnen zien en dan is het net zo lang puzzelen tot de rest op z'n plaats valt.
Het voordeel is dat er geen dubbele letters zijn. Iedere letter heeft gewoon een andere betekenis.
Ach ja, natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je hebt maar 1 optie daar, omdat je een vergelijking op kan stellen voor de gewichten links en rechts: x*20 = 420-x
Alleen het 2e gedeelte is een palindroom. Dat stuk vormt samen met die 9/10 combinatie een woord, of zie ik het nu verkeerd?quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:27 schreef Stranger het volgende:
Over die kerstballenvraag trouwens, ik denk zelf dat het makkelijkste beginnetje hier zit:
[ afbeelding ]
de 9-10 balans kan volgens mij niet zo heel veel zijn (alleen r/t of i/j ?)
En wat volgt is een palindroom
Of lees ik die opgave helemaal verkeerd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij 2b ga ik er nog even vanuit dat het plaatsen zijn, voornamelijk dankzij de steeds herhalende letters op het einde.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:13 schreef Stranger het volgende:
Trouwens 2a is volgens mijIs dit een code/cryptisch omzet iets, of gewoon met inzicht logisch nagedacht?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij 2b ga ik er nog even vanuit dat het plaatsen zijn, voornamelijk dankzij de steeds herhalende letters op het einde.
Inderdaad substitutie maar deze zag ik eigenlijk gewoon toen ik me realiseerde dat de eerste 4 woorden herhaald werden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:24 schreef glannie het volgende:
Ook substitutie. Stranger is er nogal vlot in
Ja, als fan van Herman Finkers zijnde had ik die eigenlijk wel moeten wetenquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:25 schreef Stranger het volgende:
[..]
Inderdaad substitutie maar deze zag ik eigenlijk gewoon toen ik me realiseerde dat de eerste 4 woorden herhaald werden.
Voel me echt fucking achterlijk... Iets in me zegt dat ik met mn vwo diploma zoner onvoloendes hier op zn minst ies uit zou moeten wetenquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:24 schreef glannie het volgende:
Ook substitutie. Stranger is er nogal vlot in
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wie heeft er voor vraag 20 nog ideeen voor lijstjes van 7?
De dagen van de week, 1,2,3,4,5,6,7, de 7 wereldwonderen, de 7 dwergen, de 7 roeiverenigingen van KNSRB, en... wat nog meer?
[ Bericht 14% gewijzigd door kroonkurk_070 op 17-12-2013 13:37:00 ]
Denk niet dat dat het is. Topografisch, met een mooie 'lijn' is het ook niet, gezien in die opgaven er landen naast/onder elkaar liggen en je dus geen mooi lijntje krijgt van noord/zuid of oost/west etc.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:28 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Voel me echt fucking achterlijk... Iets in me zegt dat ik met mn vwo diploma zoner onvoloendes hier op zn minst ies uit zou moeten weten
Oh en trouwens, 23A is niet met GBP, bevolkingsdichtheid of bevolkingsaantal... In die richting zat ik namelijk te denken. Topografische locatie valt Fiji eigenlijk overal buiten, enzij je naar het klimat kijkt (althans dat kan ik eens doen)
quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:35 schreef MrBanaan1 het volgende:
Bij vraag 17 staat er die gekleurde balk.
Als je naar deze pagina gaat http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Monday_(New_Order_song) zie je dat er op de rand van de single hoes ("Blue Monday" is een nummer van een band) dat er een soortgelijke kleurstrip staat (niet exact gelijk). Zou dit het zijn?
quote:The artwork is designed to resemble an 8" floppy disk. The sleeve does not display either the group name nor song title in plain English anywhere; the only text on the sleeve is "FAC SEVENTY THREE" on the spine. Instead the legend "FAC 73 BLUE MONDAY AND THE BEACH NEW ORDER" is represented in code by a series of coloured blocks. The key enabling this to be deciphered was printed on the back sleeve of the album, Power, Corruption & Lies.[15] "Blue Monday" and Power, Corruption & Lies are two of four Factory releases from this time period to employ the colour code, the others being "Confusion" by New Order and From the Hip by Section 25.
Denk het ja, zonder codewoord is het niet te doen denk ik.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:36 schreef kroonkurk_070 het volgende:
Zou je vraag 21 moeten oplossen met het antwoord op vraag 1/ het antwoord op vraag 1 moeten valideren met vraag 21?
In vraag 21 staat nl.
Volgens Vernam is deze opgave onmogelijk te kraken, maar voor
iedereen die dapper genoeg is aan deze kerstpuzzel te beginnen
moet het te doen zijn.
Dapper genoeg om te beginnen, is dat een hint naar 1? of ergens anders naar?
Is me niet helemaal duidelijk, maar betekent dat dat er ergens een key is waarmee MISSCHIEN die kleurenboodschap in de puzzel ontcijfert kan worden?quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:39 schreef MAHL het volgende:
[..]
[..]
[..]
Denk het ja, zonder codewoord is het niet te doen denk ik.
Ja, of je moet de key pakken op de achterkant van dat ene albumquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:43 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Is me niet helemaal duidelijk, maar betekent dat dat er ergens een key is waarmee MISSCHIEN die kleurenboodschap in de puzzel ontcijfert kan worden?
Ik begreep niet helemaal/hoe waar die key was en hoe men die gebruikt. Heb je het geprobeerd?quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:44 schreef MAHL het volgende:
[..]
Ja, of je moet de key pakken op de achterkant van dat ene album
Nog niet, kijk er vanavond even naarquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:45 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Ik begreep niet helemaal/hoe waar die key was en hoe men die gebruikt. Heb je het geprobeerd?
Nee, want aan het begin van de test staat dat elke vraag afzonderlijk is op te lossen. Dat betekent dus dat je geen antwoord op een vraag nodig mag hebben om tot een oplossing te kunnen komen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:36 schreef kroonkurk_070 het volgende:
Zou je vraag 21 moeten oplossen met het antwoord op vraag 1/ het antwoord op vraag 1 moeten valideren met vraag 21?
In vraag 21 staat nl.
Volgens Vernam is deze opgave onmogelijk te kraken, maar voor
iedereen die dapper genoeg is aan deze kerstpuzzel te beginnen
moet het te doen zijn.
Dapper genoeg om te beginnen, is dat een hint naar 1? of ergens anders naar?
Top, nu zie ik ook wat ik fout deedquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:02 schreef Alrac4 het volgende:
Ik heb het linkerdeel van de kerballenpuzzel opgelost. De volledige uitwerking komt later vandaag wel een keer, maar volgens mij klopt dit zo (de getallen moeten natuurlijk nog vervangen worden door letters, maar dit is makkelijker rekenen):
[ afbeelding ]
Je kunt je niet voorstellen hoe graag ik nu de berekening wil zienquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:02 schreef Alrac4 het volgende:
Ik heb het linkerdeel van de kerballenpuzzel opgelost. De uitwerking van dit stuk komt later vandaag wel een keer, maar volgens mij klopt dit zo (de getallen moeten natuurlijk nog vervangen worden door letters, maar dit is makkelijker rekenen):
[ afbeelding ]
Nou, het was niet allemaal even elegant, een paar keer gewoon alles geprobeerd om te kijken wat de mogelijkheden warenquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:13 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Je kunt je niet voorstellen hoe graag ik nu de berekening wil zien![]()
Eens kijken of ik er verder mee kom haha
Ik heb volgensmij nog iets gevoden voor de ballen puzzel. De 2 ballen die in evenwicht zijn met gewicht 9 en 10 (na de 14 in jouw rij) kunnen alleen 9 en 10 of 18 en 20 zijn. Als je de letters invult in jouw oplossing, staat er KON. 9 en 10 levert dan IJ op en 18 en 20 levert RT op. Aangezien KONRT nooit een woord kan worden (toch?) en een nieuw woord ook niet met RT kan beginnen (toch?) moet het dus IJ zijn en dus 9 en 10.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:15 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Nou, het was niet allemaal even elegant, een paar keer gewoon alles geprobeerd om te kijken wat de mogelijkheden waren
Ik zal proberen er een begrijpelijk verhaal van te maken
Dat eerste stuk begrijp ik niet, ik snap wel dat het linkerdeel van het 9/10 stuk 38 moet wegen, maar hoe kom je bij 57?quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:24 schreef glannie het volgende:
Ik was ook zo ver, alle ballen van de tweede streng, die recht eronder hangen moeten samen 57 gram wegen.
Die 10 en 9, moeten dan ook I (9) en J (10) zijn, want 19*2=38 en 38+19=57. Ben nu aan het kijken hoe ik de rest kan wegschrijven
Het totaal weegt 420 gram, in de linkertak hebben we zojuist 126 gram weggezet, helemaal rechts hebben we al 20 gram, en aan het rechterstuk hangt (126*31)/18 gram, houdt 57 gram over voor het middelste stuk.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:26 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Dat eerste stuk begrijp ik niet, ik snap wel dat het linkerdeel van het 9/10 stuk 38 moet wegen, maar hoe kom je bij 57?
quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:29 schreef Stranger het volgende:
[..]
Het totaal weegt 420 gram, in de linkertak hebben we zojuist 126 gram weggezet, helemaal rechts hebben we al 20 gram, en aan het rechterstuk hangt (126*31)/18 gram, houdt 57 gram over voor het middelste stuk.
-edit- ik zeg natuurlijk 'hebben we' maar alle eer naar Alrac4
Aaaah, ok. Hoofd maar eens breken over die resterende 38...quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:29 schreef glannie het volgende:
Alle ballen samen wegen 420, de meest rechterbal is dus de T (20)
420-20=400 en 20*20 = 400
De totale linkerkant weegt dus 400 aan ballen.
De rechterbal erbij maakt 420.
Net heeft Alrac4 de linkerstreng berekent. Die ballen samen zijn 126 gram.
Dat betekent dat die 126*31 gelijk moet zijn aan 18*x aan de andere kant.
De andere kant is dus 217. De linkerkant is 126. Het midden is dan 400-217-126=57
R/T is toch nog steeds een optie?quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:24 schreef glannie het volgende:
Ik was ook zo ver, alle ballen van de tweede streng, die recht eronder hangen moeten samen 57 gram wegen.
Die 10 en 9, moeten dan ook I (9) en J (10) zijn, want 19*2=38 en 38+19=57. Ben nu aan het kijken hoe ik de rest kan wegschrijven
Met kon er voor wel jaquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:40 schreef glannie het volgende:
Taaltechnisch lijkt me dat onmogelijk, dus heb ik gelijk afgeschreven.
Hierbij de uitwerking van het linkerdeel van de puzzel:quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:02 schreef Alrac4 het volgende:
Ik heb het linkerdeel van de kerballenpuzzel opgelost. De uitwerking van dit stuk komt later vandaag wel een keer, maar volgens mij klopt dit zo (de getallen moeten natuurlijk nog vervangen worden door letters, maar dit is makkelijker rekenen):
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:51 schreef glannie het volgende:
Vraag 17:
De kleurencode, het antwoord isIk had éen stapje, goed genoegSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Precies de stap die mij ff hielpquote:
Nondeju..... En ik vond Wiskunde B moeilijkquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:47 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Hierbij de uitwerking van het linkerdeel van de puzzel:
<knip>
Die 2C komt van die twee ballen die onder elkaar hangen? Ik vrees dat die niet per se hetzelfde hoeven te zijnquote:Op dinsdag 17 december 2013 16:03 schreef glannie het volgende:
Bij de kerstballen in het midden.
13A+B=2C+13D
A+B+2C+D=38
Het lijkt me aannemelijk dat A=D, ik zie niet echt een mogelijkheid dat de formules anders kloppend kunnen blijven.
Dan zou je uitkomen op de volgende mogelijke combinaties.
1+18+9+1
3+16+8+3
5+14+7+5
7+12+6+7
9+10+5+9
11+8+4+11
13+6+3+13
15+4+2+15
17+2+1+17
Nu eerst ff sporten.
Het kan volgens mij niet anders dat je aan de linkerkant 1 en 18 (A en R) krijgt, ik kom alleen niet uit die twee onder elkaar. Is dat sowieso te beredeneren of ik het wellicht niet makkelijker om straks te kijken welke letters er nog voor de zin over zijn?quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:32 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
[..]
Aaaah, ok. Hoofd maar eens breken over die resterende 38...
TFGK kan geen "land" zijn; ik hem nl een landenlijst doorgespit en er is geen land wat vervolgens aan die dubbele letter ( nRiR) kan voldoen/quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:10 schreef Molurus het volgende:
Heeft iemand al enige vooruitgang geboekt bij vraag 2?
De eerste snap ik min of meer.. maar bij 2 zit ik echt vast. Ja, ik wil ze op volgorde oplossen.
Ik zit me voornamelijk een beetje dood te staren op -FKRRI als achtervoegsel bij de laatste twee woorden, voornamelijk ook omdat die F en K weer terugkomen in de laatste 3 letters van vier andere woorden, maar hoe langer ik er naar staar hoe minder ver ik kom voor mijn gevoel.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:10 schreef Molurus het volgende:
Heeft iemand al enige vooruitgang geboekt bij vraag 2?
De eerste snap ik min of meer.. maar bij 2 zit ik echt vast. Ja, ik wil ze op volgorde oplossen.
Scroll hier eens door, kijk je of er iets terugkerends met die regelmaat is http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_plaatsenquote:Op dinsdag 17 december 2013 17:27 schreef Stranger het volgende:
[..]
Ik zit me voornamelijk een beetje dood te staren op -FKRRI als achtervoegsel bij de laatste twee woorden, voornamelijk ook omdat die F en K weer terugkomen in de laatste 3 letters van vier andere woorden, maar hoe langer ik er naar staar hoe minder ver ik kom voor mijn gevoel.
Eerst dacht ik dat FKRRI misschien -ville kon zijn, maar vier woorden die eindigen op v-i lijkt me zo sterk
Ik zat ook al aan zon verbonden te denken, maar kon zo gauw niets verzinnen.quote:
Zonder dat ik weet wat een (voorbeeld van) 'goed in het oor liggende opsomming' is ga ik niet eens proberen die vraag te beantwoorden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:34 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Scroll hier eens door, kijk je of er iets terugkerends met die regelmaat is http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_plaatsen
Btw, ik zit bij 12 te denken.
i) kan Adam of Eva zijn, zoals genoemd, maar ikzelf dacht aan Romeo en Julia.
iv) is alpha en omega, lijkt me vrij duidelijk.
iii) echter zit ik dus over te denken. Ik dacht dat een van die steden tokyo of peking ofzo moest zijn; dat je bijv. New York en Tokyo hebt, om zo aan te duiden dat het de hele wereld om gaat ofzo...
De hele opsomming.quote:Op dinsdag 17 december 2013 23:08 schreef kroonkurk_070 het volgende:
Ik dacht bij 12 aan radio alfabet
Rome juliet
Lima quebec
Foxtrot tango
Alfa delta
De opsomming? Echo echo? Echo alleen?
Ik heb de hele dag nog wat aan zitten klooien en daardoor heb ik nu nog 2 ballen opgelost. Die berekening moet ik morgen wel echt nog even nakijken, want daar zaten wel een paar vreemde stappen in volgens mijquote:Op woensdag 18 december 2013 00:25 schreef glannie het volgende:
Iemand nog verder gegaan met de kerstballen? Ik zit nog ff vast
Ga er in de vakantie eens even zelf naar kijken met een groot vel papier voor alle vergelijkingen. Negeer tijdelijk even jullie vooruitgang daarmee, eens even kijken hoe ver ik zelf komquote:Op woensdag 18 december 2013 00:25 schreef glannie het volgende:
Iemand nog verder gegaan met de kerstballen? Ik zit nog ff vast
quote:Op woensdag 18 december 2013 01:41 schreef glannie het volgende:
7d:
BEK, KLAUW, KOP, NEUS, OOG, OOR, POOT, STAART, TAND, TONG, VOET
zou ik op de goede weg zitten metDan hoort poot of tong er niet bij?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.;-)
Edit:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Shit!
Tussen Alfa en Delta komt "bravo charlie", wat ook de naam van een liedje is (zag ik net op google)quote:Op dinsdag 17 december 2013 23:08 schreef kroonkurk_070 het volgende:
Ik dacht bij 12 aan radio alfabet
Rome juliet
Lima quebec
Foxtrot tango
Alfa delta
De opsomming? Echo echo? Echo alleen?
Deed mij eerder denken aan Foxtrot Uniform Charlie Kilo van de Bloodhound Gang.quote:Op woensdag 18 december 2013 13:36 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Tussen Alfa en Delta komt "bravo charlie", wat ook de naam van een liedje is (zag ik net op google)
Ze vragen de gehele opsomming (i-v).quote:Op woensdag 18 december 2013 13:41 schreef MAHL het volgende:
[..]
Deed mij eerder denken aan Foxtrot Uniform Charlie Kilo van de Bloodhound Gang.
Nee snap ikquote:Op woensdag 18 december 2013 13:53 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ze vragen de gehele opsomming (i-v).
Het goed in de oren liggen zal ook wel slaan op het duidelijk hoorbaar zijn over een slechte radio verbindingquote:Op woensdag 18 december 2013 13:54 schreef MAHL het volgende:
[..]
Nee snap ikDenk ook dat het het radio alfabet is, alleen die 'opsomming' van 'echo echo' klinkt niet echt imo.
quote:Op woensdag 18 december 2013 13:57 schreef DrParsifal het volgende:
De oplossing van de kerstballen puzzel:Klasse!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zat eigenlijk een beetje te gokken op een E na de OPP en daarop verder te zoeken, maar daardoor ook een beetje vast.Zo ver waren we al wel, maar nu nog de goed in het oor liggende opsomming.quote:Op woensdag 18 december 2013 12:33 schreef michakoopmans het volgende:
12.
Denk aan militair alfabet, alfa, beta, gamma ect ect.....Hoe kom je aan die 2 priemgetallen?quote:Op woensdag 18 december 2013 14:51 schreef Playmobil het volgende:
18(a) is volgens mij WERKT SNEL.
PUMEGENMB = 3296799508237 in base-26
3296799508237 = 10135547 * 325271
N = p * q (waarbij p,q priemgetallen zijn, zie RSA Calculator)
10135547 = WERKT (weer via base-26)
325271 = SNEL
Maar nu die andere..
[ Bericht 19% gewijzigd door glannie op 18-12-2013 15:43:47 ]
Hij klopt ook nietquote:Op woensdag 18 december 2013 16:40 schreef Playmobil het volgende:
18(b) De zin in base26 is:
20569858802338600000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Ben nog aan het denken of dit getal vercijferd is, of dat de zin zelf logisch op te breken valt in stukken.. anyways erg veel nullen.
Ik probeer het niet eens te snappen....quote:Op woensdag 18 december 2013 14:51 schreef Playmobil het volgende:
18(a) is volgens mij WERKT SNEL.
PUMEGENMB = 3296799508237 in base-26
3296799508237 = 10135547 * 325271
N = p * q (waarbij p,q priemgetallen zijn, zie RSA Calculator)
10135547 = WERKT (weer via base-26)
325271 = SNEL
Maar nu die andere..
Wegpagina doet het hier nietquote:Op woensdag 18 december 2013 16:01 schreef Playmobil het volgende:
via https://www.cs.drexel.edu/~jpopyack/IntroCS/HW/RSAWorksheet.html
Kan ook Engels, was bij vorige vragen ook zo.quote:Op woensdag 18 december 2013 17:05 schreef Playmobil het volgende:
Bij mij werkt die site ook niet meer, gisteravond wel. Ik weet nog steeds niet of het de juiste manier is maar dat er twee Nederlandse woorden uitkomen is dan wel heel toevallig.
Terecht.quote:Op woensdag 18 december 2013 17:18 schreef MrBanaan1 het volgende:
Kan ook Engels, was bij vorige vragen ook zo.
BTW ik wordt genegeerd
Godverdomme ik schaam me diep. Nja ik pas het toch aan, in mijn verdediging: mannen kunnen niet multitaskenquote:
Net alsof we het in hoeven te zenden, ik neem aan dat de AIVD dankzij mijn FOK!-profiel mijn cadeau's gewoon thuis komt bezorgenquote:Op woensdag 18 december 2013 16:52 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
MAAR: Gaan we dit nu als Fok! inzenden? Lijkt me wel leuk opzich. Iemand die alle antwoorden heeft bijgehouden?
In je oplossing met snel en werkt zitten ook geen fouten, die klopt gewoon. Alleen je bas26 getal uit de zin van 18b zit een fout, hij klopt gewoon nietquote:Op woensdag 18 december 2013 17:03 schreef Playmobil het volgende:
[..]
leg uit.. ik heb het net nog gecheckt in Excel en ik zie geen fouten..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
quote:Op donderdag 19 december 2013 21:24 schreef Molurus het volgende:
Vraag 2BSow, ik ben benieuwd hoe je daar achter bent gekomen! Misschien leer ik er nog wat vanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zou het toeval zijn dat 6 van de 7 detectives uit het antwoord op vraag 16 precies passen tussen de regenboogkleuren en de dwergen? Maar 6 is helaas geen 7, want Poirot past niet tussen Sneezy en Violet... Verder zoeken!quote:Op woensdag 18 december 2013 16:35 schreef Jerrijn het volgende:
Vraag 20
Groep 1 - ?
Groep 2 - Kleuren van de Regenboog
Blauw, Geel, Groen, Indigo, Oranje, Rood, Violet
Group 3 - De 7 Dwergen
Bashful, Doc, Dopey, Grumpy, Happy, Sleepy, Sneezy
Behalve dat de A nu tweemaal in je woord zit.quote:Op vrijdag 27 december 2013 14:09 schreef Schonedal het volgende:
Bij vraag 1) voldoet VANILLEVLA als je kijkt naar het aantal letters en het opschuiven van de letter A.
Zoals glannie al zegt, heeft vraag 19 te maken met moleculaire genetische codering.quote:Op maandag 16 december 2013 21:42 schreef glannie het volgende:
Vraag 19:
[..]
Dit heeft natuurlijk met DNA te maken, de enige letters die worden gebruikt zijn voor een DNA code, maar veel verder kom ik nog niet
[..]
Je hebt het goed begrepen, minstens even lang. Als de sleutel langer is, is het niet erg, maar als je het begin van de goeie sleutel hebt kun je met een kortere sleutel wel al het begin van de correcte uitkomst zien.quote:Op vrijdag 27 december 2013 11:14 schreef remsakee het volgende:
minstens even lang, als ik het goed heb begrepen
quote:Op vrijdag 27 december 2013 17:11 schreef numberniners het volgende:
[..]
Zoals glannie al zegt, heeft vraag 19 te maken met moleculaire genetische codering.Hmmm, bedankt hiervoor. Even kijken of ik er nu iets verder mee komSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op vrijdag 27 december 2013 19:08 schreef remsakee het volgende:
Nee, maak het jezelf niet zo moeilijk.Hebben we het allebei over vraag 21, want die heb ik inmiddels.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je opmerking over vraag 19 gaat, ga ik het nu even bekijken.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand enig idee voor 3b?
Een hoop nieuwe zielen op het forum door dit topic, lijkt het.quote:Op zondag 29 december 2013 23:37 schreef Terecht het volgende:
http://forum.fok.nl/user/history/418967
http://forum.fok.nl/user/history/418780
http://forum.fok.nl/user/history/418894
http://forum.fok.nl/user/history/418568
http://forum.fok.nl/user/history/418449
http://forum.fok.nl/user/history/418410
http://forum.fok.nl/user/history/418316
http://forum.fok.nl/user/history/418886
Hmm.
Of een gevalletjequote:Op maandag 30 december 2013 00:05 schreef MAHL het volgende:
[..]
Een hoop nieuwe zielen op het forum door dit topic, lijkt het.
Wat zou daar het nut van zijn?quote:Op maandag 30 december 2013 00:09 schreef Terecht het volgende:
[..]
Of een gevalletje
- meervoudige persoonlijkheid
- syndroom van Korsakov
- AIVD infiltratie
- trololololololo
In chronologische volgorde:quote:
De volgende newbie dient zich aan. Nu wil ik toch wel eens van je weten hoe je hier verzeild bent geraakt en of je toevallig aanhang meegenomen hebt.quote:Op maandag 30 december 2013 00:46 schreef mart020 het volgende:
Haha, heb vraag 5 helemaal af.
Het helpt als je Mathematica9 en excel behoorlijk goed beheerst. Want deze vraag gaat om key-space beperken. als je weet hoe je een polynomial moet factureren and je de daarbijhorende resultaten moet filtreren dan kom je een heel einde.
Ik ben hier gezeild gerakt uit inteesse voor cryptografie. Het kerstboomballetjes probleem was een fluitje van een cent met gebruik van Mathematica en Excel.quote:Op maandag 30 december 2013 00:59 schreef Terecht het volgende:
[..]
De volgende newbie dient zich aan. Nu wil ik toch wel eens van je weten hoe je hier verzeild bent geraakt en of je toevallig aanhang meegenomen hebt.
Mensen googlen op de puzzel, één van de eerste hits is dit topic.quote:Op maandag 30 december 2013 00:59 schreef Terecht het volgende:
[..]
De volgende newbie dient zich aan. Nu wil ik toch wel eens van je weten hoe je hier verzeild bent geraakt en of je toevallig aanhang meegenomen hebt.
Ok. Niettemin sla ik je advies in de wind en ga morgen een poging wagen mbv Matlab. Overigens is de uiteindelijke wiskunde niet de moeilijkheid natuurlijk maar de formalisering van de vraag tot een stelsel van wiskundige vergelijkingen.quote:Op maandag 30 december 2013 01:07 schreef mart020 het volgende:
[..]
Ik ben hier gezeild gerakt uit inteesse voor cryptografie. Het kerstboomballetjes probleem was een fluitje van een cent met gebruik van Mathematica en Excel.
Dat was bij de KWTT ook altijd zo. Er zijn genoeg puzzelfans en fok staat hoog in de google.quote:Op zondag 29 december 2013 23:37 schreef Terecht het volgende:
Hmm.
quote:Op maandag 30 december 2013 14:54 schreef Edv3l2 het volgende:
Hoi, heeft iemand enig idee hoe vraag 15 op te lossen is?
quote:Op dinsdag 7 januari 2014 19:32 schreef JddMan het volgende:
Hallo FOKkertjes,
Ik ben al een tijdje aan het puzzelen met dit ding, en jullie hints helpen erg.
Voor vraag 7d zie ik verschillende oplossingen circuleren. Ik deel de mijne met jullie
7d: BEK, KLAUW, KOP, NEUS, OOG, OOR, POOT, STAART, TAND, TONG, VOETHmmm, ik zat heel dichtbij als dit goed blijkt te zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vind deze opgave toch een beetje matig.![]()
De aivd leest meequote:Op zondag 29 december 2013 23:37 schreef Terecht het volgende:
http://forum.fok.nl/user/history/418780
http://forum.fok.nl/user/history/418894
http://forum.fok.nl/user/history/418568
http://forum.fok.nl/user/history/418449
http://forum.fok.nl/user/history/418410
http://forum.fok.nl/user/history/418316
http://forum.fok.nl/user/history/418886
Hmm.
Ik heb een stukje software geschreven dat van verschillende lijsten alle mogelijke combinaties test, om te zien of ze dat patroon volgen. Daarna ben ik met een aantal mensen op zoek gegaan naar een hoop lijsten van 7 elementen, en heb die in mijn programma gegooid. Maar helaas, geen matches.quote:20. Het volgende voorbeeld geeft de opzet van deze opgave aan. Stel
Groep 1: een, twee, drie
Groep 2: boter kaas eieren
Groep 3: Aramis Athos Porthos
De elementen van de drie groepen worden in alfabetische
volgordegezet en daarna vervangen door hun groepsnummer. Dit
geeft de reeks
3, 3, 2, 1, 1, 2, 2, 3, 1
Welke drie groepen van elk 7 elementen geven analoog aan
bovenstaand voorbeeld de volgende reeks?
3, 2, 1, 1, 3, 3, 2, 2, 3, 3, 1, 2, 1, 1, 2, 2, 3, 3, 1, 2, 1
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus mijn vraag: weten jullie nog lijstjes van 7 elementen die wij gemist hebben?
Als ik een match vind zal ik die zeker hier posten.
quote:Op zondag 12 januari 2014 14:57 schreef JddMan het volgende:
Okay mensen, de deadline kruipt dichterbij, en het zou leuk zijn als we nog een puzzeltje op konden lossen. Ik zat te denken aan opgave 20.
[..]
Ik heb een stukje software geschreven dat van verschillende lijsten alle mogelijke combinaties test, om te zien of ze dat patroon volgen. Daarna ben ik met een aantal mensen op zoek gegaan naar een hoop lijsten van 7 elementen, en heb die in mijn programma gegooid. Maar helaas, geen matches.
De volgende lijsten heb ik al getest:Waarschijnlijk al genoemd maar wat zo even in mij opkomt:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus mijn vraag: weten jullie nog lijstjes van 7 elementen die wij gemist hebben?
Als ik een match vind zal ik die zeker hier posten.
Zeven wereldwonderen
Zeven heuvels van Rome
Zeven dwergen in het Nederlands
Zeven Verenigde Nederlanden
Dat lijkt me niet, want dan is die opgave echt onmogelijk om op te lossen. Het zullen wel 'complete' lijsten van 7 zijn.quote:Op zondag 12 januari 2014 15:29 schreef Feestkabouter het volgende:
het rotte is: ik heb me eerder ook te pletter gezocht naar lijstjes van 7.......... maar het mag volgens de opgave ook een lijst van meer dan 7 zijn waarvan 7 opeenvolgende elementen worden genomen.
bijv januari februari ... juli
vergelijk: een twee drie
en misschien hoeven het niet eens de eerste 7 elementen te zijn (als de reeks al een begin heeft).....
sterrenbeelden?
Chinese sterrenbeelden?
manen van Jupiter?
de 40 rovers van Ali Baba?
Muppets?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De eerste 7 uit een groep lijkt me nog wel kunnen, gelet op het voorbeeld: een, twee, drie
Ja en nee. Het aantal permutaties (wat jij berekent) is inderdaad 6 keer zo groot als het aantal combinaties (wat ik bereken).quote:Op maandag 13 januari 2014 02:08 schreef meth1745 het volgende:
Zouden 58 lijsten niet 185136 mogelijkheden opleveren? Zes manieren om de eerste tweede en derde lijst te kiezen aangezien je die ook bij het totale aantal meerekent.
het feit dat er 2 groepen zijn die ten opzichte van elkaar kloppen in de reeks, lijkt me niet heel bijzonder.quote:Op woensdag 15 januari 2014 00:02 schreef Edv3l2 het volgende:
Hoi ik dacht dat ik op FOK gelezen had dat voor vraag 20 de laatste 2 groepen al bekend zijn en dat we alleen nog op zoek zijn naar groep 1. Groep 2 zou zijn kleuren van de regenboog (Nederlands) en groep 3 namen van de 7 dwergen (Engels). Maakt dat het zoeken niet makkelijker?
welk programma (programmeertaal) gebruik je? Heb het even in python gezet, zonder die optimalisatie, 103 lijsten, test 772452 permutaties in 23 secquote:Op maandag 13 januari 2014 20:59 schreef JddMan het volgende:
[..]
Ja en nee. Het aantal permutaties (wat jij berekent) is inderdaad 6 keer zo groot als het aantal combinaties (wat ik bereken).
Echter, als ik ga scannen hoef ik niet al die zes mogelijkheden te proberen. Ik neem steeds drie lijsten, en zet die in alfabetische volgorde. Dan kijk ik of ze dit patroon volgen:
C B A A C C B B C C A B A A B B C C A B C
Het maakt dan niet uit welke van de drie lijsten A, B of C is. Zolang de 1ste, 5e, 6e, etc maar uit de dezelfe lijst afkomstig zijn. En de 3e, 4e, 11e. En de 2e, 7e, 8e, etc. Dan gaat er een belletje rinkelen.
Op die manier scan ik 6 keer zo snel (en dat is fijn, want ook 30.000 dingen scannen duurt al vrij lang).
Enfin. Ik heb alle bovenstaande opties ook geprobeerd, maar nog steeds geen match. Ik ben echt benieuwd naar de uitkomst. Maar zolang het nog geen 20 Januari is, blijf me lijstjes sturen!
Insturen oplossingen kan tot 20 januari. Antwoorden worden daarna bekend gemaakt (opgestuurd naar inzenders die minstens één juist antwoord hadden).quote:Op woensdag 15 januari 2014 17:07 schreef MrBanaan1 het volgende:
Staan de antwoorden onderhand ergens al? Zo nee, wanneer komen die? Nu wil ik het namelijk wel eens weten e rustig doorlezen.
Dat was inderdaad een typfoutje van mij; die laatste A moet een C zijn. In mijn programma klopt het overigens wel (ik heb het nog even dubbel gechecked, maar daar staat het goed).quote:Op woensdag 15 januari 2014 08:13 schreef meth1745 het volgende:
Blauw Geel Groen Indigo Oranje Rood Violet
Bashful Doc Dopey Grumpy Happy Sleepy Sneezy
C B A A C C B B C C A B A A B B C C A B C
Bashful Blauw - - Doc Dopey Geel Groen Grumpy Happy - Indigo - - Oranje Rood Sleepy Sneezy - Violet
Het patroon hierboven gegeven klopt niet: 8 Cs, 6 As laatste C moet een A zijn.
JddMan, je programma gebruikt het juiste patroon hoop ik?
De zonden en deugden voldoen aan CBCCBBCCBBBCCB:
afgunst, gulheid, gulzigheid, hebzucht, ijver, kuisheid, luiheid, lust, matigheid, naastenliefde, nederigheid, trots, wraak/woede, zachtmoedigheid
afgunst, gulheid, hebzucht, ijdelheid, ijver, kuisheid, luiheid, lust, matigheid, naastenliefde, nederigheid, vraatzucht, wraak/woede, zachtmoedigheid
Dwergen en kleuren:
bashful, blauw, doc, dopey, geel, groen, grumpy, happy, indigo, oranje, rood, sleepy, sneezy, violet
En combinaties die aan CAACCCCAAACCAA voldoen: (met gierigheid en hebzucht, woede en wraak inwisselbaar)
afgunst, drie, een, gierigheid/hebzucht, luiheid, lust, trots, twee, vier, vijf, vraatzucht, woede/wraak, zes, zeven
afgunst, aus, bei, gierigheid/hebzucht, ijdelheid, luiheid, lust, mit, nach, von, vraatzucht, woede/wraak, zeit, zu
quote:Op woensdag 15 januari 2014 11:42 schreef meth1745 het volgende:
[..]
welk programma (programmeertaal) gebruik je? Heb het even in python gezet, zonder die optimalisatie, 103 lijsten, test 772452 permutaties in 23 sec
niet alle 1033 combinaties worden getest, enkel deze die geen woorden gemeen hebben. Voor synoniemen heb ik alle mogelijkheden als afzonderlijke lijsten genomen, was eenvoudiger dan het in het programma te doen. Dus bvb:Ik gebruik Bourne Again Shell (oftewel de BASH shell van Linux Ubuntu) in combinatie met awk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn computer is kennelijk iets (zeg maar een stuk) trager. Ik deed zojuist 44 seconden over iets minder dan 15576 combinaties. Ik vraag me af of dat is omdat een shell script langzamer is dan een programma in python, of dat het is omdat mijn computer niet de jongste meer is. 't zal wel een combinatie van beide zijn.
Ik heb het programma zo geschreven dat een lijst met slashes zoals onderstaande automatisch wordt opgedeeld in alle verschillende mogelijkheden, die vervolgens dan elk tegen alle andere lijsten worden getest (maar niet tegen elkaar).
Trots/IJdelheid Hebzucht/gierigheid Lust Jaloezie/afgunst Gulzigheid/vraatzucht Woede/wraak Luiheid
't duurde even voordat ik dat netjes geprogrammeerd had. Ik vind jouw oplossing eigenlijk ook wel elegant, gewoon de lijst overslaan wanneer in de twee lijsten een dubbele entry voorkomt. Mooie vondst.
Ik heb zojuist de namen van de 7 schilderen die gestolen waren uit de kunsthal geprobeerd, maar dat leverde ook niks op. Even als de zeven instrumenten uit Beethoven's Opus 20 (klarinet, hoorn, fagot, viool, altviool, cello en contrabas). Ik ben echt benieuwd wat de oplossing gaat zijn.
je rijdt niet zo vaak op de A2 he?quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:24 schreef Edv3l2 het volgende:
Misschien moeten jullie niet zoeken naar algemeen erkende 7 elementen. Misschien zijn het wel alle afslagen op de A2 tussen Utrecht en Maastricht, of de 7 sluizen die je passeert op de Maas van Maastricht naar Rotterdam of de eindstand van de Eredivie voetbal , hockey of dammen..... Misschien is dat een betere zoekrichting....
Echt voor de hand liggend is het in ieder geval niet.
het gaat mij meer om het aantal afslagen tussen Utrecht en Maastricht, het zijn er namelijk dik 40quote:
als je het topic hebt gevolgd kun je zien dat we dat behoorlijk proberen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 23:29 schreef Edv3l2 het volgende:
ja dat geloof ik best, maar het gaat er mij om, om naar iets anders te zoeken dan standaard 7 elementen, dan zijn afslagen een mogelijkheid (40 is natuurlijk erg veel), maar de eerste 7 uit een uitslag van voetbal of iets anders zou ook nog kunnen. Misschien zelfs de top 7 spionnen van de AIVD, wie zal het weten :-)
M a.w. zoek ook eens buiten je box of treedt eens uit je kader. Dat bedoelde ik ermee.
Ja dat is wel curieus. Aan de andere kant, de lijst:quote:Op woensdag 15 januari 2014 23:47 schreef meth1745 het volgende:
De kans dat twee willekeurige lijsten passen in het schema is 1 op 1144. Dat we in een zestigtal lijsten zo'n combinaties vinden is dus niet verwonderlijk, maar dat de zeven hoofdzonden en de zeven deugden samen zo'n combinatie vormen is wel opvallend; misschien moet het derde lijstje in dezelfde hoek gezocht worden?
Die hebben we al getest (zowel met "ti" als met "si"). ;-)quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |