abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134465411
Vraag 2B

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_134475123
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:24 schreef Molurus het volgende:
Vraag 2B

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sow, ik ben benieuwd hoe je daar achter bent gekomen! Misschien leer ik er nog wat van :P
pi_134555163
een rij met 7 elementen do-re-mi
pi_134609565
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 16:35 schreef Jerrijn het volgende:
Vraag 20

Groep 1 - ?

Groep 2 - Kleuren van de Regenboog
Blauw, Geel, Groen, Indigo, Oranje, Rood, Violet

Group 3 - De 7 Dwergen
Bashful, Doc, Dopey, Grumpy, Happy, Sleepy, Sneezy
Zou het toeval zijn dat 6 van de 7 detectives uit het antwoord op vraag 16 precies passen tussen de regenboogkleuren en de dwergen? Maar 6 is helaas geen 7, want Poirot past niet tussen Sneezy en Violet... Verder zoeken!
pi_134634159
23b symmetrisch gelet op de laatste letters:
NoorwegEN IerlaND BelgiE Portugal EgypteE NederlaND DenemarkEN
pi_134637886
Moeilijk zeg. :Y
-nee-
pi_134651878
Beide landenreeksen van vraag 23 geven om-en-om een republiek en een monarchie, mits het betreffende land ertussen wordt geschoven. Misschien een iets te makkelijke oplossingsrichting, mede omdat beide reeksen vermoedelijk een eigen sleutel hebben.

Bij 23a kun je ook kijken naar het verschuiven van het wapen: eerst twee vlaggen zonder wapen, dan linksboven, dan links van het midden, dan midden, dan opnieuw midden en daarna weer links van het midden. Fiji heeft een wapen rechts van het midden, wat volgens die redenering een plek zou kan krijgen tussen de twee vlaggen met het wapen precies in het midden.
pi_134652602
Erg toffe puzzel, zal de komende dagen wel weer hoop bruteforce tools schrijven woorden :D
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_134653028
MBT vraag 1, misschien een lead: de volgende letters zitten in geen 1 woord:

c
g
h
j
p
q
x
y
z
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_134657549
Handig om te weten, ook voor de Vernam-vraag. Ik kan me voorstellen dat de woordenreeks van vraag 1 daar gebruikt moet worden...

En de U zit alleen in de woorden 1, 4 en 9 en zou daarom wellicht pas weer in woord 16 aan de beurt mogen komen.
pi_134673405
Vragen moeten/kunnen onafhankelijk van elkaar opgelost worden (gegeven). Dus vraag 1 kan geen relatie hebben met vraag 21.
CryptoNerd
pi_134681160
Je hoeft vraag 1 toch niet per sé op te lossen, om de woordenreeks van vraag 1 te gebruiken bij vraag 21? Het is maar net hoe zwart/wit dat gegeven van 'onafhankelijkheid' is toegepast.

Ik zeg overigens niet dat het zo is, ik wil het alleen niet uitsluiten. We hebben tenslotte toch een sleutel nodig voor vraag 21.
pi_134734623
De sleutel voor vraag 21 moeten we volgens mij zoeken in een uitspraak van Vernam, een idee of een eigenschap of het moet iets te naken hebben met hoe dapper we zijn om deze puzzel op te lossen.
Volgens Vernam moet de sleutel even lang zijn als de te coderen tekst. Anders is het niet veilig. Misschien hebben we daar iets aan en zoeken we dus een sleutel van 36 letters...................

Ik heb nog geen idee.

Groet Ed
CryptoNerd
pi_134739402
minstens even lang, als ik het goed heb begrepen
pi_134744735
Bij vraag 1) voldoet VANILLEVLA als je kijkt naar het aantal letters en het opschuiven van de letter A.
pi_134746855
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 14:09 schreef Schonedal het volgende:
Bij vraag 1) voldoet VANILLEVLA als je kijkt naar het aantal letters en het opschuiven van de letter A.
Behalve dat de A nu tweemaal in je woord zit.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_134751816
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 21:42 schreef glannie het volgende:
Vraag 19:

[..]

Dit heeft natuurlijk met DNA te maken, de enige letters die worden gebruikt zijn voor een DNA code, maar veel verder kom ik nog niet :)

[..]

Zoals glannie al zegt, heeft vraag 19 te maken met moleculaire genetische codering.

SPOILER
pi_134754771
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 11:14 schreef remsakee het volgende:
minstens even lang, als ik het goed heb begrepen
Je hebt het goed begrepen, minstens even lang. Als de sleutel langer is, is het niet erg, maar als je het begin van de goeie sleutel hebt kun je met een kortere sleutel wel al het begin van de correcte uitkomst zien. :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 17:11 schreef numberniners het volgende:

[..]

Zoals glannie al zegt, heeft vraag 19 te maken met moleculaire genetische codering.

SPOILER
Hmmm, bedankt hiervoor. Even kijken of ik er nu iets verder mee kom :)
pi_134756379
Nee, maak het jezelf niet zo moeilijk.

SPOILER
pi_134756435
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 19:08 schreef remsakee het volgende:
Nee, maak het jezelf niet zo moeilijk.

SPOILER
Hebben we het allebei over vraag 21, want die heb ik inmiddels.
Als je opmerking over vraag 19 gaat, ga ik het nu even bekijken. :)
pi_134756874
Op welke vraag moeten we aan de morse code denken?
CryptoNerd
pi_134763351
Mijn Spoiler ging over de vraag met die DNA-achtige structuur. Dit naar aanleiding van de uitwerking van de puzzel uit 2010.
pi_134767420
Zeker weten?

Maar wat heeft morse met biologie te maken dan?
pi_134776988
In dit geval heeft de vorm van de vraag met biologie te maken. Dat is echter slechts de verpakking, die je op het verkeerde been kan zetten.

Uiteindelijk komt de oplossing overigens wel weer terug op die verpakking.
pi_134780433
Vraag 13:
SPOILER
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')