Och natuurlijkquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:22 schreef glannie het volgende:
Jij moet de letters uitvogelen aan de hand van de tips
Engelse versie heb je sws niets aan aangezien het een NL puzzel isquote:Op maandag 16 december 2013 22:52 schreef glannie het volgende:
21. Volgens Vernam is deze opgave onmogelijk te kraken, maar voor iedereen die dapper genoeg is aan deze kerstpuzzel te beginnen moet het te doen zijn. Wat staat hier?
YSHFW KGITX SSGWI EGIMB QZVTR OIXLM LYDSS Y
Deze vraag gaat overduidelijk over Gilbert Vernam, de uitvinder van het Vernam-cipher. Dat valt alleen te decrypten met een salt die waarschijnlijk in de voorgaande vraag verborgen zit.
http://www.calcresult.com/misc/cyphers/vernam.html
Dit ding moet je denk ik wel als 1 mega set lineaire vergelijkingen op moeten kunnen lossenquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:37 schreef glannie het volgende:
Dat kan best denk ik ja.
Ik was zelf helemaal links begonnen, waar:
7a=15b+2*2c+7d
15b=2*2c+7d
quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:38 schreef Stranger het volgende:
Ik heb 11 vertaald:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het antwoord (mad paint skills)Zou je me willen uitleggen hoeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zat meer te denken aan een matrix te maken mbv overeenkomende letters. Maar ben er nog niet aan begonnen, vanavond eens even goed voor zitten.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:37 schreef glannie het volgende:
Dat kan best denk ik ja.
Ik was zelf helemaal links begonnen, waar:
7a=15b+2*2c+7d
15b=2*2c+7d
De letter helemaal rechts aan de 20 arm kan je iig al invullen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:41 schreef glannie het volgende:
Ja, dat idee had ik dus ook haha, maar het wordt nog wel ingewikkeld dan.
Misschien is aan de hand van deze eerste vergelijking een aantal letters gokken niet zo'n slecht plan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je hebt maar 1 optie daar, omdat je een vergelijking op kan stellen voor de gewichten links en rechts: x*20 = 420-xquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:45 schreef glannie het volgende:
Hoezo? Het moet een hoge letter zijn, zoveel is duidelijk, maar invullen lukte me nog niet gelijk op het eerste gezicht.
Een substitutiecijfer moet je gewoon proberen in te vullen aan de hand van veelvoorkomendheden in taal.quote:
Oooh. Ik had gedacht dat het lastiger was en dat het NL wasquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:52 schreef glannie het volgende:
[..]
Een substitutiecijfer moet je gewoon proberen in te vullen aan de hand van veelvoorkomendheden in taal.
Zo zie je in die tekst veel R'en staan. Aangezien de E het meest voorkomt, begin je daar eerst mee.
Na een paar letters moet je meestal wel iets kunnen zien en dan is het net zo lang puzzelen tot de rest op z'n plaats valt.
Het voordeel is dat er geen dubbele letters zijn. Iedere letter heeft gewoon een andere betekenis.
Ach ja, natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je hebt maar 1 optie daar, omdat je een vergelijking op kan stellen voor de gewichten links en rechts: x*20 = 420-x
Alleen het 2e gedeelte is een palindroom. Dat stuk vormt samen met die 9/10 combinatie een woord, of zie ik het nu verkeerd?quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:27 schreef Stranger het volgende:
Over die kerstballenvraag trouwens, ik denk zelf dat het makkelijkste beginnetje hier zit:
[ afbeelding ]
de 9-10 balans kan volgens mij niet zo heel veel zijn (alleen r/t of i/j ?)
En wat volgt is een palindroom
Of lees ik die opgave helemaal verkeerd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij 2b ga ik er nog even vanuit dat het plaatsen zijn, voornamelijk dankzij de steeds herhalende letters op het einde.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:13 schreef Stranger het volgende:
Trouwens 2a is volgens mijIs dit een code/cryptisch omzet iets, of gewoon met inzicht logisch nagedacht?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij 2b ga ik er nog even vanuit dat het plaatsen zijn, voornamelijk dankzij de steeds herhalende letters op het einde.
Inderdaad substitutie maar deze zag ik eigenlijk gewoon toen ik me realiseerde dat de eerste 4 woorden herhaald werden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:24 schreef glannie het volgende:
Ook substitutie. Stranger is er nogal vlot in
Ja, als fan van Herman Finkers zijnde had ik die eigenlijk wel moeten wetenquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:25 schreef Stranger het volgende:
[..]
Inderdaad substitutie maar deze zag ik eigenlijk gewoon toen ik me realiseerde dat de eerste 4 woorden herhaald werden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |