quote:DNA bevat vier verschillende nucleotiden met de nucleobasen adenine, thymine, guanine en cytosine, die afgekort worden met respectievelijk de letters A, T, G en C. De beide strengen zijn complementair doordat de basen alleen in de paren AT en GC kunnen voorkomen.
Niet, het ligt niet in de EU.quote:Waar past EGYPTE in de reeks
NOORWEGEN, IERLAND, BELGIE, PORTUGAL, NEDERLAND, DENEMARKEN
Noorwegen ook niet....quote:Op maandag 16 december 2013 21:55 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Niet, het ligt niet in de EU.
?Ligt gewoon in europaquote:
Volgens mij is er 1quote:Aan 7 collegas wordt gevraagd hun favoriete Detective in drie
woorden op aparte briefjes te beschrijven. Een collega geeft drie
briefjes met de woorden ECHTE PRUIL OOR,een andere heeft briefjes
met DRANK LALT RUWE. De andere vijf collega's hebben in een
jolige bui hun briefjes samengevoegd.
Heeft misschien iets met kleuren in de vlag te maken?quote:Op maandag 16 december 2013 21:55 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Niet, het ligt niet in de EU.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hmm... Maar Portugal en Ierland passen niet mooi in dat rijtje van 'steeds één kleur anders'...
quote:Op maandag 16 december 2013 22:07 schreef MAHL het volgende:
[..]
Heeft misschien iets met kleuren in de vlag te maken?Misschien het aantal kleuren?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hmm... Maar Portugal en Ierland passen niet mooi in dat rijtje van 'steeds één kleur anders'...
portugal, denemarken, noorwegen, nederland, ,egypte, belgie?
Alleen Ierland kan ik dan nog niet plaatsen.
Misschien komt die voor portugal ivm groen?
Met die vlaggen hebben we dus? Dan schrijf ik die opquote:Op maandag 16 december 2013 22:15 schreef MAHL het volgende:
12. Twee geliefden, twee dansen, twee steden en twee Griekse letters worden verbonden door een goed in het oor liggende opsomming.
Adam/Eva, Salsa/???, ???/???, alfa/omega?
Geen idee joh, ik gok ook maar watquote:Op maandag 16 december 2013 22:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Met die vlaggen hebben we dus? Dan schrijf ik die op
Macarena?quote:Op maandag 16 december 2013 22:17 schreef glannie het volgende:
Dat heeft vast te maken met alliteratie.
Nee het moet iets 'logisch' zijn, want als het zo'n statistisch lijstje is kun je net zo goed een willekeurig land pakken. Iets waarvan je denkt als je het ziet 'oh ja, natuurlijk'.quote:Op maandag 16 december 2013 22:21 schreef Leipo666 het volgende:
misschien een rijtje wat te maken heeft met hoe gelukkig de inwoners zijn of hoe de mensenrechten zijn? zoiets?
quote:FEDERATIEBESTUUR, BEHEERORGANISATIE, STAATSRECHTELIJK, RIJWIELHERSTELLER
ACTEEROPLEIDING, MEDEWERKERSONDERZOEK, SPOEDCURSUS, HOUTSKOOLSTUDIE
BELASTINGAANGIFTE, SCHADEFORMULIER, TARIEFGROEPINDELING,
PUBLICITEITSSTUNT
FIETSROUTENETWERK, TRAPONDERSTEUNING, SCHAPENWOLKJES,
VERJAARDAGFEEST
Nederlands belasting geld aan het werk.quote:Op maandag 16 december 2013 22:32 schreef Leipo666 het volgende:
maar hier zijn dus ambtenaren mee bezig om te verzinnen en de ingezonden antwoorden te controleren
Och beter dan een paar miljoen voor een zoveelste zandbakmissie om jihadstrijders af te knallen.quote:Op maandag 16 december 2013 22:32 schreef Leipo666 het volgende:
maar hier zijn dus ambtenaren mee bezig om te verzinnen en de ingezonden antwoorden te controleren
Kijkend naar de antwoorden van 2010 denk ik van niet. Maakt het ook wel wat leuker imoquote:Op maandag 16 december 2013 22:53 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
De vragen zijn onafhankelijk op te lossen volgens mij
Hij is maar 1 punt waard, dus dat zal m zijn. Al kun je nog zeggen dat de M om en om wel/niet voorkomt in het woord. Ik vond zelf CITROENVLA wel een mooi woord. Het is tot nu toe ook de enige die ik heb opgelost.quote:Op maandag 16 december 2013 22:58 schreef MAHL het volgende:
Deze kan ook niet te moeilijk zijn...
Welk woord kan de rij completeren?
ABSURDISME, WACHTWOORD, KLASSEMENT, DERAILLEUR, PERMAFROST,
TEERHARTIG, FORMIDABEL, RIBBENKAST, VLEUGELLAM
Tienletterwoord, eindigt op de A (schuift nl steeds een plekje op). Maar ik mis nog één hint geloof ik
Met minstens 7 o's en 2 x'en kan je niet zoveel kanten op, dus gewoon brute-forcenquote:Op maandag 16 december 2013 23:22 schreef glannie het volgende:
Knap hoor, ziet er op het eerste blik voor mij uit alsof dat goed is.
Hoe kwam je op het thema?
Ik neem aan dant Schelm Hels en Rook Sherlock Holmes moeten vormen.quote:AQUA DROEVE HELS JOULE MIETJE MUSEA NOR PRIK RAG RENT ROOK SCHADE
SCHELM SUCCES SUL
Bij deze even een tvp om morgen bij een kop koffie wikipedia verder aan te slingerenquote:AQUA DROEVE JOULE MIETJE MUSEA NOR PRIK RAG RENT SCHADE
SUCCES SUL
quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:10 schreef Stranger het volgende:
[..]
Met minstens 7 o's en 2 x'en kan je niet zoveel kanten op, dus gewoon brute-forcen
Anyways, ik was intussen naar die Detective-opgave aan het kijken.
"Echte Pruil Oor" = Hercule Poirrot
"Drank Lalt Ruwe" = Kurt Wallander
[..]
Ik neem aan dant Schelm Hels en Rook Sherlock Holmes moeten vormen.
[..]
Bij deze even een tvp om morgen bij een kop koffie wikipedia verder aan te slingeren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door glannie op 17-12-2013 00:27:04 ]
quote:Op dinsdag 17 december 2013 00:10 schreef Stranger het volgende:
[..]
Met minstens 7 o's en 2 x'en kan je niet zoveel kanten op, dus gewoon brute-forcen
Anyways, ik was intussen naar die Detective-opgave aan het kijken.
"Echte Pruil Oor" = Hercule Poirrot
"Drank Lalt Ruwe" = Kurt Wallander
[..]
Ik neem aan dant Schelm Hels en Rook Sherlock Holmes moeten vormen.
[..]
Bij deze even een tvp om morgen bij een kop koffie wikipedia verder aan te slingeren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. blijft over... ff kijken.
Idd, vele malen leuker ditquote:Op dinsdag 17 december 2013 00:45 schreef Molurus het volgende:
Damn, dat is nog s andere koek dan de nationale wetenschapsquiz.
uitleg?quote:Op maandag 16 december 2013 22:25 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
10 is ook al zon vraag
Dit heb ik bij 10:
[..]
[ Bericht 9% gewijzigd door glannie op 17-12-2013 02:29:20 ]
quote:Op dinsdag 17 december 2013 02:23 schreef glannie het volgende:
Vraag 7a snap ik, morgen maar eens verder uitvogelen welke van de overgebleven drie (edit twee) woorden ik moet wegstrepen opgelost
Een hint voor de puzzelaarsNice! Nu ik snap op wat voor manier ik moet denken is 7b ineens vrij makkelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen hint, maar min of meer de oplossing:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het antwoord (mad paint skills)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 24% gewijzigd door Stranger op 17-12-2013 11:50:41 ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.wantSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:38 schreef Stranger het volgende:
Ik heb 11 vertaald:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het antwoord (mad paint skills)Nice, het was dus gewoon een substitutiecijfer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Och natuurlijkquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:22 schreef glannie het volgende:
Jij moet de letters uitvogelen aan de hand van de tips
Engelse versie heb je sws niets aan aangezien het een NL puzzel isquote:Op maandag 16 december 2013 22:52 schreef glannie het volgende:
21. Volgens Vernam is deze opgave onmogelijk te kraken, maar voor iedereen die dapper genoeg is aan deze kerstpuzzel te beginnen moet het te doen zijn. Wat staat hier?
YSHFW KGITX SSGWI EGIMB QZVTR OIXLM LYDSS Y
Deze vraag gaat overduidelijk over Gilbert Vernam, de uitvinder van het Vernam-cipher. Dat valt alleen te decrypten met een salt die waarschijnlijk in de voorgaande vraag verborgen zit.
http://www.calcresult.com/misc/cyphers/vernam.html
Dit ding moet je denk ik wel als 1 mega set lineaire vergelijkingen op moeten kunnen lossenquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:37 schreef glannie het volgende:
Dat kan best denk ik ja.
Ik was zelf helemaal links begonnen, waar:
7a=15b+2*2c+7d
15b=2*2c+7d
quote:Op dinsdag 17 december 2013 11:38 schreef Stranger het volgende:
Ik heb 11 vertaald:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En het antwoord (mad paint skills)Zou je me willen uitleggen hoeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zat meer te denken aan een matrix te maken mbv overeenkomende letters. Maar ben er nog niet aan begonnen, vanavond eens even goed voor zitten.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:37 schreef glannie het volgende:
Dat kan best denk ik ja.
Ik was zelf helemaal links begonnen, waar:
7a=15b+2*2c+7d
15b=2*2c+7d
De letter helemaal rechts aan de 20 arm kan je iig al invullen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:41 schreef glannie het volgende:
Ja, dat idee had ik dus ook haha, maar het wordt nog wel ingewikkeld dan.
Misschien is aan de hand van deze eerste vergelijking een aantal letters gokken niet zo'n slecht plan.
Je hebt maar 1 optie daar, omdat je een vergelijking op kan stellen voor de gewichten links en rechts: x*20 = 420-xquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:45 schreef glannie het volgende:
Hoezo? Het moet een hoge letter zijn, zoveel is duidelijk, maar invullen lukte me nog niet gelijk op het eerste gezicht.
Een substitutiecijfer moet je gewoon proberen in te vullen aan de hand van veelvoorkomendheden in taal.quote:
Oooh. Ik had gedacht dat het lastiger was en dat het NL wasquote:Op dinsdag 17 december 2013 12:52 schreef glannie het volgende:
[..]
Een substitutiecijfer moet je gewoon proberen in te vullen aan de hand van veelvoorkomendheden in taal.
Zo zie je in die tekst veel R'en staan. Aangezien de E het meest voorkomt, begin je daar eerst mee.
Na een paar letters moet je meestal wel iets kunnen zien en dan is het net zo lang puzzelen tot de rest op z'n plaats valt.
Het voordeel is dat er geen dubbele letters zijn. Iedere letter heeft gewoon een andere betekenis.
Ach ja, natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je hebt maar 1 optie daar, omdat je een vergelijking op kan stellen voor de gewichten links en rechts: x*20 = 420-x
Alleen het 2e gedeelte is een palindroom. Dat stuk vormt samen met die 9/10 combinatie een woord, of zie ik het nu verkeerd?quote:Op dinsdag 17 december 2013 12:27 schreef Stranger het volgende:
Over die kerstballenvraag trouwens, ik denk zelf dat het makkelijkste beginnetje hier zit:
[ afbeelding ]
de 9-10 balans kan volgens mij niet zo heel veel zijn (alleen r/t of i/j ?)
En wat volgt is een palindroom
Of lees ik die opgave helemaal verkeerd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij 2b ga ik er nog even vanuit dat het plaatsen zijn, voornamelijk dankzij de steeds herhalende letters op het einde.
quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:13 schreef Stranger het volgende:
Trouwens 2a is volgens mijIs dit een code/cryptisch omzet iets, of gewoon met inzicht logisch nagedacht?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij 2b ga ik er nog even vanuit dat het plaatsen zijn, voornamelijk dankzij de steeds herhalende letters op het einde.
Inderdaad substitutie maar deze zag ik eigenlijk gewoon toen ik me realiseerde dat de eerste 4 woorden herhaald werden.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:24 schreef glannie het volgende:
Ook substitutie. Stranger is er nogal vlot in
Ja, als fan van Herman Finkers zijnde had ik die eigenlijk wel moeten wetenquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:25 schreef Stranger het volgende:
[..]
Inderdaad substitutie maar deze zag ik eigenlijk gewoon toen ik me realiseerde dat de eerste 4 woorden herhaald werden.
Voel me echt fucking achterlijk... Iets in me zegt dat ik met mn vwo diploma zoner onvoloendes hier op zn minst ies uit zou moeten wetenquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:24 schreef glannie het volgende:
Ook substitutie. Stranger is er nogal vlot in
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wie heeft er voor vraag 20 nog ideeen voor lijstjes van 7?
De dagen van de week, 1,2,3,4,5,6,7, de 7 wereldwonderen, de 7 dwergen, de 7 roeiverenigingen van KNSRB, en... wat nog meer?
[ Bericht 14% gewijzigd door kroonkurk_070 op 17-12-2013 13:37:00 ]
Denk niet dat dat het is. Topografisch, met een mooie 'lijn' is het ook niet, gezien in die opgaven er landen naast/onder elkaar liggen en je dus geen mooi lijntje krijgt van noord/zuid of oost/west etc.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:28 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Voel me echt fucking achterlijk... Iets in me zegt dat ik met mn vwo diploma zoner onvoloendes hier op zn minst ies uit zou moeten weten
Oh en trouwens, 23A is niet met GBP, bevolkingsdichtheid of bevolkingsaantal... In die richting zat ik namelijk te denken. Topografische locatie valt Fiji eigenlijk overal buiten, enzij je naar het klimat kijkt (althans dat kan ik eens doen)
quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:35 schreef MrBanaan1 het volgende:
Bij vraag 17 staat er die gekleurde balk.
Als je naar deze pagina gaat http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Monday_(New_Order_song) zie je dat er op de rand van de single hoes ("Blue Monday" is een nummer van een band) dat er een soortgelijke kleurstrip staat (niet exact gelijk). Zou dit het zijn?
quote:The artwork is designed to resemble an 8" floppy disk. The sleeve does not display either the group name nor song title in plain English anywhere; the only text on the sleeve is "FAC SEVENTY THREE" on the spine. Instead the legend "FAC 73 BLUE MONDAY AND THE BEACH NEW ORDER" is represented in code by a series of coloured blocks. The key enabling this to be deciphered was printed on the back sleeve of the album, Power, Corruption & Lies.[15] "Blue Monday" and Power, Corruption & Lies are two of four Factory releases from this time period to employ the colour code, the others being "Confusion" by New Order and From the Hip by Section 25.
Denk het ja, zonder codewoord is het niet te doen denk ik.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:36 schreef kroonkurk_070 het volgende:
Zou je vraag 21 moeten oplossen met het antwoord op vraag 1/ het antwoord op vraag 1 moeten valideren met vraag 21?
In vraag 21 staat nl.
Volgens Vernam is deze opgave onmogelijk te kraken, maar voor
iedereen die dapper genoeg is aan deze kerstpuzzel te beginnen
moet het te doen zijn.
Dapper genoeg om te beginnen, is dat een hint naar 1? of ergens anders naar?
Is me niet helemaal duidelijk, maar betekent dat dat er ergens een key is waarmee MISSCHIEN die kleurenboodschap in de puzzel ontcijfert kan worden?quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:39 schreef MAHL het volgende:
[..]
[..]
[..]
Denk het ja, zonder codewoord is het niet te doen denk ik.
Ja, of je moet de key pakken op de achterkant van dat ene albumquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:43 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Is me niet helemaal duidelijk, maar betekent dat dat er ergens een key is waarmee MISSCHIEN die kleurenboodschap in de puzzel ontcijfert kan worden?
Ik begreep niet helemaal/hoe waar die key was en hoe men die gebruikt. Heb je het geprobeerd?quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:44 schreef MAHL het volgende:
[..]
Ja, of je moet de key pakken op de achterkant van dat ene album
Nog niet, kijk er vanavond even naarquote:Op dinsdag 17 december 2013 13:45 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Ik begreep niet helemaal/hoe waar die key was en hoe men die gebruikt. Heb je het geprobeerd?
Nee, want aan het begin van de test staat dat elke vraag afzonderlijk is op te lossen. Dat betekent dus dat je geen antwoord op een vraag nodig mag hebben om tot een oplossing te kunnen komen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 13:36 schreef kroonkurk_070 het volgende:
Zou je vraag 21 moeten oplossen met het antwoord op vraag 1/ het antwoord op vraag 1 moeten valideren met vraag 21?
In vraag 21 staat nl.
Volgens Vernam is deze opgave onmogelijk te kraken, maar voor
iedereen die dapper genoeg is aan deze kerstpuzzel te beginnen
moet het te doen zijn.
Dapper genoeg om te beginnen, is dat een hint naar 1? of ergens anders naar?
Top, nu zie ik ook wat ik fout deedquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:02 schreef Alrac4 het volgende:
Ik heb het linkerdeel van de kerballenpuzzel opgelost. De volledige uitwerking komt later vandaag wel een keer, maar volgens mij klopt dit zo (de getallen moeten natuurlijk nog vervangen worden door letters, maar dit is makkelijker rekenen):
[ afbeelding ]
Je kunt je niet voorstellen hoe graag ik nu de berekening wil zienquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:02 schreef Alrac4 het volgende:
Ik heb het linkerdeel van de kerballenpuzzel opgelost. De uitwerking van dit stuk komt later vandaag wel een keer, maar volgens mij klopt dit zo (de getallen moeten natuurlijk nog vervangen worden door letters, maar dit is makkelijker rekenen):
[ afbeelding ]
Nou, het was niet allemaal even elegant, een paar keer gewoon alles geprobeerd om te kijken wat de mogelijkheden warenquote:Op dinsdag 17 december 2013 14:13 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Je kunt je niet voorstellen hoe graag ik nu de berekening wil zien![]()
Eens kijken of ik er verder mee kom haha
Ik heb volgensmij nog iets gevoden voor de ballen puzzel. De 2 ballen die in evenwicht zijn met gewicht 9 en 10 (na de 14 in jouw rij) kunnen alleen 9 en 10 of 18 en 20 zijn. Als je de letters invult in jouw oplossing, staat er KON. 9 en 10 levert dan IJ op en 18 en 20 levert RT op. Aangezien KONRT nooit een woord kan worden (toch?) en een nieuw woord ook niet met RT kan beginnen (toch?) moet het dus IJ zijn en dus 9 en 10.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:15 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Nou, het was niet allemaal even elegant, een paar keer gewoon alles geprobeerd om te kijken wat de mogelijkheden waren
Ik zal proberen er een begrijpelijk verhaal van te maken
Dat eerste stuk begrijp ik niet, ik snap wel dat het linkerdeel van het 9/10 stuk 38 moet wegen, maar hoe kom je bij 57?quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:24 schreef glannie het volgende:
Ik was ook zo ver, alle ballen van de tweede streng, die recht eronder hangen moeten samen 57 gram wegen.
Die 10 en 9, moeten dan ook I (9) en J (10) zijn, want 19*2=38 en 38+19=57. Ben nu aan het kijken hoe ik de rest kan wegschrijven
Het totaal weegt 420 gram, in de linkertak hebben we zojuist 126 gram weggezet, helemaal rechts hebben we al 20 gram, en aan het rechterstuk hangt (126*31)/18 gram, houdt 57 gram over voor het middelste stuk.quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:26 schreef MrBanaan1 het volgende:
[..]
Dat eerste stuk begrijp ik niet, ik snap wel dat het linkerdeel van het 9/10 stuk 38 moet wegen, maar hoe kom je bij 57?
quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:29 schreef Stranger het volgende:
[..]
Het totaal weegt 420 gram, in de linkertak hebben we zojuist 126 gram weggezet, helemaal rechts hebben we al 20 gram, en aan het rechterstuk hangt (126*31)/18 gram, houdt 57 gram over voor het middelste stuk.
-edit- ik zeg natuurlijk 'hebben we' maar alle eer naar Alrac4
Aaaah, ok. Hoofd maar eens breken over die resterende 38...quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:29 schreef glannie het volgende:
Alle ballen samen wegen 420, de meest rechterbal is dus de T (20)
420-20=400 en 20*20 = 400
De totale linkerkant weegt dus 400 aan ballen.
De rechterbal erbij maakt 420.
Net heeft Alrac4 de linkerstreng berekent. Die ballen samen zijn 126 gram.
Dat betekent dat die 126*31 gelijk moet zijn aan 18*x aan de andere kant.
De andere kant is dus 217. De linkerkant is 126. Het midden is dan 400-217-126=57
R/T is toch nog steeds een optie?quote:Op dinsdag 17 december 2013 14:24 schreef glannie het volgende:
Ik was ook zo ver, alle ballen van de tweede streng, die recht eronder hangen moeten samen 57 gram wegen.
Die 10 en 9, moeten dan ook I (9) en J (10) zijn, want 19*2=38 en 38+19=57. Ben nu aan het kijken hoe ik de rest kan wegschrijven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |