pfaf | maandag 16 december 2013 @ 18:59 | |||
In navolging van MUZ / Jaarlijstjes 2004 MUZ / Jaarlijstjes 2005! MUZ / Jaarlijstjes 2006! MUZ / Jaarlijstjes 2007! MUZ / Jaarlijstjes 2008! MUZ / Jaarlijstjes 2009! MUZ / Jaarlijstjes 2011! en MUZ / Jaarlijstjes 2012!
| ||||
pfaf | maandag 16 december 2013 @ 19:00 | |||
Zelf weer veel te weinig nieuwe muziek geluisterd. Een top 15 zonder commentaar dus. 0 . Nirvana - In Utero (20th anniversary) 1 . Queens of the Stone Age - …Like Clockwork 2 . Unknown Mortal Orchestra - II 3 . Ceramic Dog - Your Turn 4 . Suuns - Images du Futur 5 . Deerhunter - Monomania 6 . The Aristocrats - Culture Clash 7 . The Flaming Lips - The Terror 8 . Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities 9 . Soft Machine Legacy - Burden of Proof 10 . The Ex & Brass Unbound - Enormous Door 11 . Föllakzoid - II 12 . Neko Case - The Worse Things Get, the Harder I Fight, the Harder I Fight, the More I Love You 13 . Les Yeux de la Tête - Mosca Violenta 14 . Julia Holter - Loud City Song 15 . Sigur Rós - Kveikur | ||||
BoerBert | maandag 16 december 2013 @ 19:01 | |||
He he, eindelijk. Van de week even naar kijken. | ||||
Inverted_World | maandag 16 december 2013 @ 19:23 | |||
1 - The Boxer Rebellion - Promises 2 - Devendra Banhart - Mala 3 - London Grammar - If You Wait 4 - De Staat - I Con 5 - Twenty One Pilots - Vessel 6 - Woodkid - The Golden Age 7 - Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities 8 - Kurt Vile - Wakin on a pretty Daze 9 - The National - Trouble Will Find Me 10 - Deerhunter - Monomania 11 - Beans & Fatback - With Skin Attached 12 - Unknown Mortal Orchestra - II Voor nu zo even uit mijn hoofd. Viel me al weer op dat ik vooral veel uit 2012 heb ontdekt dit jaar. Haha. Maar het grootste vooruitzicht op dit moment: Broken Bells - After the disco (januari 2014) [ Bericht 0% gewijzigd door Inverted_World op 16-12-2013 20:36:18 ] | ||||
Keith_Bakker | maandag 16 december 2013 @ 19:25 | |||
1. Maceo Plex Live @ Audio Obscura (ADE 2013 Special) 2. Tale of Us Live @ Audio Obscura (ADE 2013 Special) | ||||
Inverted_World | maandag 16 december 2013 @ 19:27 | |||
Niet echt albums toch, setjes? | ||||
IAmKloot | maandag 16 december 2013 @ 19:32 | |||
toch best wel weer een leuk jaar geweest 01 Nick Cave And The Bad Seeds - Push The Sky Away 02 Volcano Choir - Repave 03 The Pastels - Slow Summits 04 The National - Trouble Will Find Me 05 I Am Kloot - Let It All In 06 Jon Hopkins - Immunity 07 Jonathan Wilson - Fanfare 08 Beaches - She Beats 09 John Vanderslice - Dagger Beach 10 Kurt Vile - Walking On A Pretty Daze 11 Deerhunter - Monomania 12 Darkside - Psychic 13 Beady Eye - BE 14 Youth Lagoon - Wondrous Bughouse 15 My Bloody Valentine - MBV 16 Mazzy Star - Seasons Of Your Day 17 Psychic Ills - One Track Mind 18 Mogwai - Les Revenants 19 Eels - Wonderful Glorious 20 Pure X - Crawling Up The Stairs 21 Night Beats - Sonic Bloom 22 Ron Sexsmith - Forever Endeavour 23 No Joy - Wait To Pleasure 24 Tim Knol - Soldier On 25 Connections - Private Airplanes | ||||
HarryVanDeSunwep | maandag 16 december 2013 @ 19:35 | |||
Met trots presenteer ik hier mijn 10 favoriete albums van 2013. 01. De ring die jij draagt - Wimmie Bouma 02. Wij vieren het leven - Jannes. 03. Duizend spiegels - Marco Borsato 04. Deze man - Jeroen van der Boom 05. Ode aan jou - Marianne Weber & Willem Barth 06. Mick Harren zingt Willy Alberti 07. De mooiste jaren komen nog - Frans Bauer 08. Al 35 jaar hart voor muziek - Anita & Ed 09. Zoals ik ben - Karin Welsing 10. Liedjes van het leven - Duo Nationaal Ik zal hier wel weer als een zwakbegaafde pauper neergezet worden maar dat boeit me geen ene donder. | ||||
richolio | maandag 16 december 2013 @ 19:37 | |||
Anita & Ed | ||||
richolio | maandag 16 december 2013 @ 19:37 | |||
Ik kom hier op terug. | ||||
methodmich | maandag 16 december 2013 @ 19:37 | |||
Kijk aan, het topic is er weer. Later deze maand de top 60 nog wat maar eens plaatsen. Nu nog bezig met schuiven. | ||||
Norrage | maandag 16 december 2013 @ 20:03 | |||
Hoi lieverds, Nou...daar kom ik hoor Normaal post ik dit soort lijstjes ook op facebook, maar dit keer niet. Wat moet iedereen wel niet van me denken ----- 50. Deltron 3030 - Event 2 Deltron 3030 is de samenwerking van Kid Koala, Dan The Automator en Del the Funky Homosapian. Als er een album is geweest dat mij ooit in een voor mij toentertijd onbekend genre, hiphop, heeft gesleurd, is het hun vorige samenwerking van 13!!! Jaar geleden. Dit is het vervolg. En het klinkt heerlijk, met goede gastbijdrages van Jamie Cullum (!!!), Damon Albarn en Mike Patton. Veelzijdig zijn ze altijd geweest en veel veelzijdigere hiphop albums zul je niet vaak horen. 49. José James - No Beginning No End De laatste jaren timmert de vocal jazz hevig aan de weg, en lijkt het jazz & R&B genre aan populariteit te winnen. En gelukkig niet door zoetsappige meuk als Caro Emerald, maar oprecht goede artiesten die genres combineren tot een beter geheel. Gregory Porter kreeg de wereld al aan zijn voeten met soul-muziek met een sterke jazz-basis, Jose doet hetzelfde maar dan met jazz dat doordrenkt is van R&B en mooie popsongs. 48. Elephant Stone - Elephant Stone Ook de jaren '70 revival is aan een onwaarschijnlijke populariteit aan het winnen. Dit album doet niet veel nieuws, maar het is wel uniek door het gebruik van de Egyptische sitar en bovengemiddeld pakkende popsongs. Er staat zelfs een regelrechte Bryan Adams ripoff op, maar oh wat is dat nummer fijn. En de rest van het album heeft een scherp randje. Aangenaam lekker album. 47. Howe Gelb - The Coincidentalist Howe Gelb is solo en met Giant Sand en door zijn vele producties, gast-optredens (zelfs bij Carice van Houten), één van mijn favoriete artiesten, met zijn ene been in de rock, zijn andere in de country, wat vingers gedoopt in de jazz (getuige zijn heerlijke instrumentale jazz-platen, luister ze!) en zijn zang lijkt een eerbetoon aan de dit jaar overleden Lou Reed. En dat alles is dit album zeker ook. Niet heel spannend, maar het hele album lang boeiend en druipend van de kwaliteit. Howe maakt nooit slechte albums. 46. Mount Kimbie - Cold Spring Fault Less Youth Mount Kimbie was 2 jaar terug samen met James Blake het pronkstuk van de alternatieve tragere dubstep (nou, zo noem ik het in ieder geval). Dit album heeft echter bijna een poppy geluid, er komt zelfs zang op voor maar is bij vlagen toch weer heerlijk Mount Kimbie. Omdat de electronica ook in dit soort lijstjes zeker niet mag ontbreken. 45. Thao & the Get Down Stay Down - We the Common Thao was voor mij de verrassing van afgelopen LeGuessWho. Met haar ongelooflijk vitale, veelzijdige, muzikale, vrolijke maar toch ook ontzettend punky optreden heeft ze mijn hart gewonnen. Haar vorige albums klinken allemaal wat poppyer, maar het lijkt alsof ze met We The Common de live-sound wat meer op plaat heeft weten te verenigen. Aanstekelijke pop-liedjes met een scherp randje en tomeloze inzet. Thao mag snel weer langskomen in Nederland met haar geniale band(naam) The Get Down Stay Down. 44. Meindert Talma – Kelderkoorts Meindert is Nederlandsch onbekendste popster. En terecht. Want als hij Nederlands bekendste popster zou worden, dan gaan heel veel Nederlanders nooit meer naar muziek luisteren. Maar wat een ongekende held is deze man en als je van hem leert te houden, is hij meteen fantastisch. Geniaal hilarische teksten, een lachwekkend accent en waanzinnige zinsnedes als "stadskabouters en bliep bliep bliep synthesizer muziek" en heerlijke rocksongs die gaan over "viersporenrecorders". Tsja, je verzint het echt niet. 43. Perera Elsewhere – Everlast Uit de Britse Bonobo achterban lijkt dit album te zijn gekomen, en het klinkt net zo heerlijk (en dit jaar zelfs beter dan Bonobo zijn eigen release) want deze zwoele elektronische plaat doet het én goed op de achtergrond maar door de rijke arrangementen óók op de voorgrond. Met gastoptredens van onder andere Gonjasufi, die het album net over een bepaald niveau heen tillen, deze top 50 in. 42. Eleanor Friedberger - Personal Record Ik zou bijna zeggen, de meest onderschatte plaat van het jaar. Deze heerlijk rake, funky popplaat doet denken aan een mix van Feist, KT Tunstall en Neko Case. En dan ook nog heel wat meer alt-country dan Eleanor haar eerste plaat. Ga dit luisteren, want Eleanor zou met dit geluid, zeker op nummers als She's A Mirror, toch zeker wel hitpotentie moeten hebben. 41. Gregory Porter - Liquid Spirit Gregory is live een van de meest geniale artiesten die ik ooit heb mogen aanschouwen. Op plaat gaat het jazzy, rauwe en improviserende randje er een klein beetje af, en dat gebeurt zeker op dit nieuwe album. Up-tempo nummers komen er nauwelijks meer op voor, maar als je je echt eens onderdompelt in deze plaat, dan ben je toch direct weer verkocht. Zijn stem in combinatie met misschien wel de beste en meest onderschatte band van het moment, ontroert meteen. 40. Low - The Invisible Way Low is een band die het bij mij heel goed zou kunnen doen, maar dat nooit doet omdat hun sound te eentonig is. Op dit album, geproduceerd door Wilco's Jeff Tweedy, gaan ze al een beetje de goede richting op, maar er zijn toch ook een aantal bijna commerciële gedrochten op te vinden. Toch kent het album ook instant klassiekers als Amethyst, Clarence White en Just Make it Stop. Dankzij deze nummers, die mij eindelijk weten te overtuigen, halen ze dan gewoon mijn top 50. 39. !!! - THR!!!ER !!! Heeft altijd het dansbare van electronische muziek als dat van Daft Punk weten te mixen met de punk-sound van een Joy Division. Maar jammer genoeg komen ze toch altijd als een soort tweederangs LCD Soundsystem over. Dit album weet ook niet over de hele lengte te boeien, maar kent een paar heerlijke dansnummers en een zeer aanstekelijk gebruik van saxofoon dat ze op de vorige albums zelden hebben gebruikt. Vernieuwend, en toch toegankelijk. 38. Nils Frahm – Spaces Al die neo-klassieke piano-muziek van de laatste jaren die tegen het commerciële aanleunt weet mij never nooit echt te pakken. Want voor mij is er Keith Jarrett, en niemand anders kan daar aan tippen. Nils is echter een uitzondering. Hij weet de piano-standaards van een Dustin O'Hallaron, Olafur Arnulds en consorten te overtreffen met een duistere, spannende en zelfs ietwat elektronische sound. Geslaagde composities, en hij houdt het wél een heel album boeiend. 37. Mozes & The Firstborn - Mozes & the Firstborn Toen Mozes de zaal platspeelden als voorprogramma van Kaizers Orchestra 2 jaar terug, en gewoon beter waren dan het hoofdprogramma, wist ik dat ik deze band in de gaten moest houden. Ik heb mezelf gelukkig aan mijn woord gehouden want 4 bezochte concerten verder blijken ze alleen maar gegroeid te zijn. Het album weet niet zover te geraken als hun live-act, maar is desalniettemin een topper in de '70s opmars van 2013, en Nederlands. 36. Atoms for Peace – Amok De singles, de verwachting, de samenwerking. Alles deed verwachten dat dit wel eens het beste album van 2013 kon gaan worden. Het is ze bij lange na niet gelukt. De nummers lijken erg op elkaar, komen nooit tot een climax (en dat is juist iets waar en Thom en Flea meestal verrekte goed mee kunnen omgaan, zonder in cliches te belanden) en zijn bij vlagen zelfs een beetje cheesy. Gelukkig hebben we heldennummers als Default en Stuck Together Pieces, waar de experimentele en muzikale genialiteit van de bandleden het best tot uiting komt. Op de rest? Tsja, het is een lekker album, meer niet. 35. Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze Kurt heeft misschien wel het meest eentonige album van het hele jaar uitgebracht, maar bij Kurt is dat totaal geen probleem. Zijn muziek blijkt op plaat én live een enorme psychedelische trip en is zelfs gedurende de 60 minuten dat dit album lang is geen enkel probleem. Baanbrekend is het album echter niet, maar lekker zeker wel. 34. Torre Florim & Roos Rebergen - De Tweede Speeldoos Roos heeft al 2x mijn jaar-lijstje gewonnen. Met Torre lukt dat haar niet, maar het is dan ook geen volwaardig album. Wat het wel is? Een geniale plaat vol blijdschap, speelvreugde en verrukkelijke samenwerking. En de top 10 van mijn beste concerten dit jaar haalden ze wel. Ruimschoots. 33. Steve Mason - Monkey Minds in the Devil’s Time Dit jaar stond in het teken van mijn ontdekking van de Beta Band. Steve Mason, frontman, weet dat niveau solo niet te benaderen maar heeft een prima album op de mat gelegd. Beta-band-veelzijdigheid (is dat een woord?) is alom aanwezig, nummers zijn pakkend en het album is bijzonder verfrissend in de hedendaagse overmaat aan elektronica en 70s psychedelica. 32. Devendra Banhart – Mala Hippy-grootheid Devendra heeft na jaren van inactiviteit weer een leuk, en door vele hippe genres beïnvloed, album uitgebracht. Beetje Afrikaans, beetje Spaans, beetje folk, beetje country maar vooral heerlijke composities en een lekker zwoel album. Hij zal nooit meer zo losbandig en freaky zijn als vroeger, maar na teleurstellende vorige platen die bijna op 3FM gedraaid hadden kunnen worden, is hij weer back to basic! 31. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City Brooklyn hipsters Vampire Weekend wisten het, naar mijn mening, slechtste album van de afgelopen 5 jaar te maken met het tenenkrommende Contra. Daarom vind ik het ook bewonderingswaardig dat ze ineens weer met een klassieker op de proppen zijn gekomen die hoge ogen gooit in iedereen hun jaarlijstjes. Veelzijdigheid troef met harde, totaal niet des Vampire Weekendse rockers als Diane Young en pop-pareltje Step. 30. Laura Marling - Once I Was an Eagle Laura is de Joni Mitchell van deze tijd. Beter heb je ze niet tegenwoordig, folk-zangeressen als Laura. Ook dit album is weer fantastisch en ze lijkt met het jaar weer 5 jaar volwassener te worden. Het album is duister, vol zelfreflectie, maar weet een soort intense, schitterende hoop uit te stralen en groeit naar grote hoogtes richting het einde. Jammergenoeg is het veels te lang, en is het lastig om de gehele luisterbeurt te boeien en staan er niet meer zulke hit-gevoelige nummers op als op de vorige albums. Maar alleen al door het respect dat Laura verdient met haar oeuvre, staat ze hier bijna in de top 30. 29. Portugal. The Man - Evil Friends Portugal. The Man gaan een evolutie door van losbandige, experimentele, psychedelische rockband met vleugjes noise-invloeden die alleen de die-hard fan kan boeien, tot een band die steeds meer pop-songs aan het maken is en eigenlijk gewoon keihard zou moeten doorbreken naar het grote publiek. Waarom dat niet gebeurt is mij een volstrekt raadsel. Dit album is pakkend, muzikaal, kent invloeden die een album top maken (Danger Mouse) en is toch weer typisch PTM. Maar misschien luistert men alleen hun eerste albums, en is het ze allemaal net iets teveel van het goede. 28. Tomasz Stanko – Wislawa Tomasz Stanko is een van de onbekendste maar meest erkende jazztrompettisten van dit decennium. Met dit heerlijke duistere, experimentele maar toch zwoele en hypnotiserende jazz-album weet hij wellicht niet de volledige 1u40 minuten te boeien, maar toch zeker een uur of wat. Een tip voor duistere electro liefhebbers, die geen electro meer willen luisteren. 27. Okkervil River - The Silver Gymnasium Okkervil River is altijd een beetje de waanzinnige singles makende versie geweest van concept-album band Shearwater. Het lijkt alsof beide bands een beetje naar elkaar toe beginnen te groeien, want dit album van Okkervil River lijkt soms best veel op de laatste van Shearwater. Of dat slecht is? Nou, niet echt. Het album begint als een regelrechte knaller met typische Okkervil River krakers met een net iets toegankelijker randje. Maar het album kakt een beetje in en haalt het niet bij de veel rauwere eerste albums van de band. Daarom een positie in de middenmoot, en niet in de top regionen waar ze normaalgesproken patent op hebben. 26. Mikal Cronin – MCII De revival van de fuzz-rock, '70s psychedelcia komt me een beetje de strot uit. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Elephant Stone, verderop in dit lijstje, is er een van. Mikal Cronin is de andere. Vaak samen opgetreden met Ty Segall weet Mikal met dit album heel SXSW voor zich te winnen, en het leek alsof hetzelfde met Nederland gebeurde. Helemaal gelukt is dat niet, maar wel bij mij. De topper van het genre, mijns inziens. 25. Black Milk - No Poison No Paradise Als er al indie-hiphop bestaat, bestaat het in de vorm van Black Milk. Een relatief onbekende hiphop formatie met invloeden die alle kanten opstuiteren en het hiphopgenre ontstijgen. Dit album is in alle opzichten raak en weet je in beweging te krijgen. Tegelijkertijd staan er zelfs regelrechte jazz-composities op en is het inderdaad de veelzijdigheid die dit hét hiphop album van het jaar maken. 24. Janelle Monáe - The Electric Lady De vrouwelijke reïncarnatie van Michael Jackson, of toch Prince? Wie het weet mag het zeggen. Met wederom een verdomd lang dubbel-album dat alle kanten opschiet, weet Janelle niet zo te verbazen en te verrassen als haar doorbraak album, maar weet ze zeker heel veel jaarlijstjes te halen. En live? Beter krijg je ze niet meer, dezer dagen. Live is Janelle dan toch echt de reïncarnatie van Prince. 23. DAAU - Eight Definitions De klassieke en filmische jazz met vleugjes elektronica van de Belgische experimentele act DAAU, was mij tot Into The Great Wide Open volstrekt onbekend. Ook daarna nog, want ik kreeg het voor elkaar hun opening van het festival te missen. Maar de omschrijving "De muziek van DAAU valt maar moeilijk in een hokje te plaatsen", bleef echter hangen en ze blijken inderdaad moeilijk te plaatsen. Maar dat het soms zelfs funky klinkt, soms klassiek, experimenteel en ook heel toegankelijk is misschien dan toch een heel leuk hokje. 22. Pien Feith - Tough Love Pien begon als Nederlandse PJ Harvey. Toen werd ze de Nederlandse The Knife, ofzo. Met dit album wilde ze het beste album door een vrouw ooit maken. Nou, dat is haar dan niet gelukt, maar dat ze en de rauwe PJ Harvey punk weet te combineren met elektronische klasse en synthesizer gebruik, verdient zeker een prijs. Dit is haar eerste album dat echt een geheel is, geen moment verveelt en behalve experimentele topproducties ook zeer toegankelijke electrotunes kent als Shake It Off. 21. Justin Timberlake - The 20/20 Experience Justin is in mijn ogen altijd de enige artiest geweest, die wellicht een heel klein beetje zichzelf de nieuwe King of Pop, de opvolger van Michael Jackson, mag noemen. En daar heeft hij zelf echter schijt aan want wat er vooral zo bijzonder is aan deze comeback van Justin, is dat ie gewoon doet waar hij zin in heeft. Slechts een enkel nummer blijft onder de 5 minuten, en samen met een tweede deel van dit album dat eigenlijk niet uitgebracht had mogen worden, schiet hij zichzelf een beetje in zijn voeten. Maar het is juist deze losbandigheid, die dit album desalniettemin tot een klein meesterwerkje maakt. 20. Orlando - The Early Warning Company Elke Eurosonic/Noorderslag kent voor mij een Nederlandse ontdekking. Dit jaar was dat Orlando met het heerlijke met blazers doordrenkte Show me where the bullets go. Het later uitgebrachte album was nét niet zo geniaal als dat nummer, maar zeker wel geniaal genoeg om mijn top 25 te halen. En een zo gedurfde mix van punk met big-band achtige blazers uit de Kytopia stal, krijgt mij om. 19. Rhye – Woman Het klinkt als zwoele pornomuziek met een vleugje Sade. Gelukkig heeft het een heerlijk experimenteel randje en ontstijgt het net die bordeel-sfeer. En dan is het eigenlijk meteen wel een verrekte goed en verslavend album. Eeuwigheidswaarde, geen idee of het dat heeft, maar dit is misschien wel gewoon het lekkerste (maar niet het beste) album van het jaar. 18. Yo La Tengo – Fade Yo La Tengo krijgt het album na album voor elkaar weer te boeien, en toch hun eigen sound te behouden. Dit album wijkt, van al hun 15+ eerdere albums, misschien nog wel het meeste af van hun basis-sound. Het album bevat namelijk geen enkel nummer van boven de 6 minuten, en dat is jammer. En tegelijkertijd toch ook wel weer heel erg raak, want nog niet eerder wist Yo La Tengo zo'n coherent pop-album te maken als deze, die je gewoon even opzet en dan voor je het weet weer afgeluisterd hebt. En waarna je denkt van, wow, dat ging snel, maar wat was dat goed. 17. Arctic Monkeys – AM Arctic Monkeys ben ik uit het oog verloren na hun 2e album, en ik ben geloof ik niet de enige. Het duurde dan ook tot de week van het schrijven van deze top 50, dat ik hun nieuwste album ben gaan luisteren. En holy shit, wat is het pakkend zeg. AM is weer volledig terug, is plotsklaps volwassen geworden en weten snoeiharde songs met een enorm lekkere duistere en opzwepende sound te produceren. En die bas....heerlijk. 16. Julia Holter - Loud City Song Julia Holter valt niet in een hokje te plaatsen. Aan de ene kant maakt ze experimentele electronische muziek met een jazz-randje, aan de andere kant maakt ze filmische muziek die zo in een David Lynch film geplaatst kan worden. Dit album is misschien wel haar beste tot nu toe, want het mixt beide elementen tot een schitterend concept-album dat van begin tot eind een enorme trip is. 15. Primal Scream - More Light De lievelingen van de Britten, nooit écht doorgebroken in Nederland, maar wel op de proppen gekomen met een weer exceptioneel excentriek album. Het springt van krautrock naar blues naar electronica naar simpelweg weirde en bijna irritante liedjes. Maar het is Primal Scream, en ze komen er mee weg, want er komen ook blazers op voor. Geen Screamadelica, maar toch verrekte dichtbij. 14. The Weeknd - Kiss Land R&B zanger The Weeknd is een van de 3 personen die in mijn lijstje doet denken aan Michael Jackson. En hij is de enige wiens stemgeluid ook echt op dat van de King of Pop lijkt. Als je dat dan combineert met een van Portishead gejatte rip (niet van the rip, maar van machine gun), langgerekte en rijk gearrangeerde instrumentatie en pakkende pop-songs, heb je eigenlijk best wel een goede plaat gemaakt. 13. Solex - Solex Ahoy! Wie zou verwachten dat een Nederlandse elektronische act als Solex ineens een album zou uitbrengen dat de 12 provincies van Nederland verenigt, en dat doet door 12 folky, rootsy, jazzy, bluesy en vooral totaal niet elektronische nummers te maken en dat onder andere samen met Daniel Lohues doet? En daar nog in slaagt ook? Ik in ieder geval niet. 12. CocoRosie - Tales of a Grass Widow Deze excentrieke bijna-tweeling hebben al meerdere freaky maar oh zo sfeervolle platen uitgebracht, met invloeden van hiphop, elektronica en folk. Dit album is geen uitzondering, en zoekt een iets elektronischer geluid op. Uiteraard met gastzang van Anthony. Het begint met een bijna dansbaar nummer en zigzagt door alles heen wat CocoRosie doorgaans zo'n sterke formatie maakt. Boeiend, origineel en muzikaal. 11. Matt Elliott - Only Myocardial Infarction Can Break Your Heart Als Matt alleen het eerste, 17 minuten durende, nummer op plaat had gezet had hij mijn top 50 ook wel gehaald. Het openingsnummer is het meest epische nummer van het jaar en is op plaat en live ongeëvenaard goed. Alles in zijn eentje opgenomen, met geniaal gebruik van zijn loopstation, slaagt Matt erin om enorm depressieve, onheilspellende en perfecte zondagmiddag muziek te creëren. De rest van het album haalt het niveau van dat openingsnummer niet, maar zet het wel door, en stuwt dit album bijna mijn top 10 in. Ontdekking van het jaar. 10. Jonathan Wilson – Fanfare Jonathan is de minst originele artiest in mijn top 50. Elk nummer lijkt gejat van Pink Floyd, Neil Young, Bob Dylan, of welke 70s legende dan ook en dat allemaal tegelijk. Dat is ook niet vreemd, want veel van dit soort artiesten heeft hij dan ook gewoon bijgestaan. En die ervaring spatte al van zijn zeer geslaagde vorige album af, maar nog meer van dit ongekend intrigerende Fanfare. En er komt een blazer in voor. 9. Eefje de Visser - Het Is De eerste keer dat ik de nieuwe nummers hoorde was live op Vlieland. Ik dacht, jammer, want ze kwamen niet over, klonken allemaal hetzelfde en de heerlijke composities van haar debuut leken te ontbreken. Maar toen ik dit album met koptelefoon luisterde, bleek het eigenlijk gewoon veel beter, volwassener en veelzijdiger te zijn dan haar debuut. En vooral meer een geheel. Het album is een lange trip, met heerlijk gebruik van bas, haar stem, tempowisselingen en onverstaanbare teksten. Ja, dat laatste is wel een beetje jammer, maar het kan me niks schelen, want Eefje. 8. Suuns - Images Du Futur Suuns is een van de beste livebands op de planeet. Hun debuutalbum was niet het beste album op de planeet, maar was wel waanzinnig goed. Deze tweede lijkt net wat meer aan te sluiten bij hun live-act, en het blijft bewonderingswaardig dat een act die krautrock combineert met psychedelica, electronica en hele harde gitaren, toch van begin tot eind dansbaar is en zelfs ronduit irritante composities geslaagd weet te maken. 7. James Blake – Overgrown Met uitzondering van de schitterende Feist cover Limit To Your Love, wist James Blake mij niet te raken met zijn debuut. Dit album daarentegen, deed dat meteen. Ineens was daar die combinatie van die bijzonder experimentele, onluisterbare soul-dubstep van zijn debuut met nu ook dansbare, sfeervolle electronica die alle puzzelstukjes op zijn plaats laat vallen. Hij flirt hier zelfs met house op Voyeur, laat Chance the Rapper even meerappen, en weet de kracht van zijn debuut te vertalen in schitterende nummers als Retrogade en Overgrown. 6. The Flaming Lips - The Terror The Flaming Lips gaan al bijna 30 jaar mee, en ze weten ze zich nog steeds met werkelijk elk album te vernieuwen. Was daar in 2011 ineens een krautrock album, nu is daar een soort van enorme trip van onheilspellende doom-muziek, die eigenlijk alleen omschreven kan worden door de titel van het album zelf: The Terror. The Lips schuwen niet om er een 14 minuten lang nummer op te zetten, of om op de bonusplaat de Beatles cover All You Need Is Love te plaatsen. Beiden geniaal gedaan, maar eigenlijk is dit album gewoon een heel lang nummer, en makkelijk ergens te plaatsen tussen het allerbeste werk van hun indrukwekkende oeuvre. 5. Forest Swords – Engravings 2013 moet voor mij wel het jaar zijn van de elektronische muziek, doorstoken van gitaren en duistere elementen, die dan tot een pakkend geheel zijn gesmeed. Zo ook met dit album van Forest Swords. Aan de ene kant denk je simpele maar interessante elektronica te horen, aan de andere kant heeft dit een net zo duister en experimenteel sfeertje als onder(boven)staand The Terror. Witch House wordt dit kennelijk genoemd, en stiekem vind ik dat wel mooi. 4. Bill Callahan - Dream River Bill is misschien wel de beste folk-zanger van zijn generatie. Hij doet wat andere folk-artiesten niet doen, spant zijn nummers lang uit, gooit er instrumenten in die ook folk-cultheld Nick Drake eerder durfde te gebruiken, en houdt het daar eigenlijk gewoon bij. Maar de genialiteit, de ongekende klasse en de schitterende arrangementen blijven van de eerste tot de laatste seconde bovendrijven. Dit is niet zomaar een folk-album, dit is een klassieker in zijn soort, die door Bill zijn schitterende stemgeluid misschien wel heel erg lang gaat beklijven. 3. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away 2013 is het jaar van Nick Cave. Hij wist Lowlands volstrekt naar zijn hand te zetten, speelde 2x de HMH volledig plat, en heeft waarschijnlijk met Push the Sky Away hét populairste album van het jaar gemaakt en komt in iedereen hun lijstje wel voor. Dit album is echter niet de karakteristieke Nick Cave. Nergens, behalve misschien aan het eind van Jubilee Street, ontspoort het. Het hele album klinkt eigenlijk nagenoeg hetzelfde. Toch weet hij een ongelooflijke sfeer te creëren, zijn de composities rijkelijk aangevuld door de misschien wel net zo grote held Warren Ellis en zijn de teksten ongeëvenaard. En het is Nick Cave die het zingt, en dan maakt het niet uit hoe het klinkt. Het is Nick Cave. 2. Darkside – Psychic Darkside lijkt de vreemde eend in deze lijst. Waarschijnlijk had bijna niemand van deze artiest gehoord, tot de hype begon. Maar toen bleek wondergenie Nicolas Jaar erachter te zitten, die 2 jaar terug een van de beste albums van het jaar maakte. Waar dat album echter een jazzy, Four-tetiaans en rustig elektronica album was, had Jaar kennelijk dit jaar vooral erg veel zin om keihard los te gaan, samen met gitarist Dave Harrington. En dat is wonderwel, en waanzinnig goed, gelukt. De opbouw in vooral het openingsnummer is onheilspellend goed, Mark Knopfler invloeden op Paper Trails maken het bij vlagen zelfs (op een goede manier) top 2000 waardig, maar bovenal is dit het album simpelweg dé perfecte mix van genres, zoals het zelden eerder is gedaan. 1. Arcade Fire – Reflektor Door velen geliefd, door meerderen verafschuwd, maar ik denk dat iedereen het erover eens is dat Arcade Fire lekker heeft gedaan waar ze zin in hadden. En voor mij is dit een regelrecht schot in de roos. Het album is eigenlijk veels te lang, het kostte me 10x voordat ik het echt wist te waarderen, de laatste 6 minuten van het album zijn verschrikkelijk en het album schiet eigenlijk teveel verschillende kanten op en is ontzettend pretentieus. Toch is het geniaal. Toch is het ongekend fantastisch. Toch kent het misschien wel het beste nummer van de eeuw en weet Arcade Fire, zoals alleen de allerallergrootste bands voor hun hebben gekund, zich ongekend geslaagd te vernieuwen, en met een hele dikke knipoog naar de popcultuur. Zij nemen zichzelf niet meer serieus, en wij hoeven dat dus ook niet meer te doen. Wij hoeven alleen nog maar te genieten. En dan halen ze met gemak mijn top #1.
[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 16-12-2013 20:33:43 ] | ||||
Felagund | maandag 16 december 2013 @ 20:16 | |||
Nr. 3 is dus het beste album? | ||||
BoerBert | maandag 16 december 2013 @ 20:19 | |||
Toch leuk dat het beste nummer van Portugal The Man dan weer een nummer van Vampire Weekend is . | ||||
SuperfastJellyfish | maandag 16 december 2013 @ 20:20 | |||
1. The National - Trouble Will Find Me 2. Atoms for Peace - Amok 3. Arcade Fire - Reflektor 4. Eefje de Visser - Het Is 5. Savages - Silence Yourself 6. Kurt Vile - Wakin On A Pretty Daze 7. Sigur Rós - Kveikur 8. Arctic Monkeys - AM 9. CHVRCHES - The Bones Of What You Believe 10. HAIM - Days Are Gone | ||||
Norrage | maandag 16 december 2013 @ 20:21 | |||
Het beste maar niet het leukste album | ||||
BoerBert | maandag 16 december 2013 @ 20:23 | |||
En de rest van deze discussie gaan we niet voeren . | ||||
pfaf | maandag 16 december 2013 @ 20:23 | |||
Nice Norrage, die zal ik met kerst eens doornemen. Cocorosie heb ik helemaal gemist. | ||||
kciR | maandag 16 december 2013 @ 20:25 | |||
Haha! | ||||
methodmich | maandag 16 december 2013 @ 20:25 | |||
Ga er vier met je dubbelen Nor. | ||||
Norrage | maandag 16 december 2013 @ 20:26 | |||
Dank voor het openen, en ook bedankt voor het leuke lijstje! Follakzoid erin is leuk (heb je ze gezien? ) en Suuns lekker hoog Maar Ceramic Dog, Sof Machine en Les Yeux ken ik niet eens. Qu'est que c'est? En de rest ook leuke lijstjes, veel dubbelen, maar dat is ook niet vreemd met mijn lijst van 50 | ||||
Norrage | maandag 16 december 2013 @ 20:31 | |||
4 maar? Normaal dubbelen we er wel meer toch? Is mijn lijstje zo "alternatief", of ben jij origineel bezig? of heb je slechts een top 4 gemaakt? | ||||
kciR | maandag 16 december 2013 @ 20:31 | |||
Zal ik dit jaar weer het tellen op mij nemen, net als de voorgaande jaren?
| ||||
Norrage | maandag 16 december 2013 @ 20:34 | |||
| ||||
kciR | maandag 16 december 2013 @ 20:34 | |||
Mooie lijstjes al! Nog genoeg te ontdekken, al heb ik mijn lijstje toch al wel in grote lijn klaar. Norrage, we gaan er 14 dubbelen. En je hebt je aan je woord gehouden; Forest Swords in de top 5 | ||||
Norrage | maandag 16 december 2013 @ 20:44 | |||
Ik wil nog even kwijt dat dit jaar echt fantastisch is. Normaal maak ik nooit dit soort uitgebreide lijstjes, maar 2013 verdiende het. Alle 50 platen in mijn top 50 vind ik gewoon echt tof, en zouden allen in de top 20 van vorig jaar hebben kunnen staan. En de hele top 10 had boven de top 2 van vorig jaar kunnen staan. Het jaar was veelzijdig, had waanzinnige hits, wel weinig echt overtuigende debuten (al is Darkside misschien een debuut), had oude helden die nieuwe geniaal werk uitbrachten en was ook over de breedte ongelooflijk sterk. Ik wil niet de discussie weer voor de 100e keer starten, maar echt, vergeleken met vorig jaar, echt tof jaar. Heb zin in 2014! En het bijhouden van dit lijstjes is echt handig. Ik heb gewoon een RYM lijstje dat ik elke keer bijhoud, en een spotify lijstje met de beste nummers (die meteen als herinnering dient voor alle goede albums ) Vandaar dat ik op 137 geluisterde albums zit. Ook dankzij Musicmeter, die echt heel makkelijk een excel uitspuugt met al jouw gerankte albums van het jaar. | ||||
pfaf | maandag 16 december 2013 @ 22:28 | |||
Alle drie jazzrock, waarbij Ceramic Dog de band is van God Marc Ribot, die ken je vast wel. | ||||
Norrage | maandag 16 december 2013 @ 22:44 | |||
oooeh klinkt lekker, al vrees ik dat ze zeer hard zullen zijn, maar staan in mijn spotify to-do list | ||||
n00biedoobiedoo | maandag 16 december 2013 @ 23:24 | |||
Dat is natuurlijk wel een beetje te sterk uitgedrukt, aangezien de tent nog niet half vol stond. Maar het was een weergaloos optreden, dat zeker. | ||||
Norrage | dinsdag 17 december 2013 @ 00:02 | |||
Ik was er zelf niet bij dus geen idee, maar ik hoor er iedereen over was het zo rustig? | ||||
n00biedoobiedoo | dinsdag 17 december 2013 @ 00:03 | |||
Dat pleit voor ze, maar er waren hooguit 7500 mensen van de 55000 bij aanwezig. | ||||
Maxerazzi | dinsdag 17 december 2013 @ 00:41 | |||
Mijn top 15 voor dit jaar. Het was zonder twijfel een prachtig muziekjaar. 1. Yo La Tengo - Fade 2. Jon Hopkins - Immunity 3. Bill Callahan - Dream River 4. Darkside - Psychic 5. Julia Holter - Loud City Song 6. Tim Hecker - Virgins 7. Nils Frahm - Spaces 8. Atoms For Peace - Amok 9. Mutual Benefit - Love’s Crushing Diamond 10. Oliver Wilde - A Brief Introduction To Unnatural Light Years 11. Arcade Fire - Reflektor 12. Lubomyr Melnyk - Corollaries 13. Holden - The Inheritors 14. Daniel Wohl - Corps Exquis 15. Nick Cave & the Bad Seeds - Push the Sky Away [ Bericht 0% gewijzigd door Maxerazzi op 17-12-2013 14:51:35 ] | ||||
Maxerazzi | dinsdag 17 december 2013 @ 00:49 | |||
Da's een mooie uitgebreide lijst geworden. En die plaat van Stanko is me helemaal ontgaan, joh. | ||||
On | dinsdag 17 december 2013 @ 07:47 | |||
Staat in mijn top 10 zelfs. Lijst komt ergens deze dagen. Probeer er ook een Spotify lijst aan te hangen, maar veel nummers ontbreken zag ik al. Leuke lijst hoor Norrage, met die stukjes ook. | ||||
BoerBert | dinsdag 17 december 2013 @ 14:00 | |||
01 | The National | Trouble Will Find Me 02 | Darkside | Psychic 03 | Atoms for Peace | AMOK 04 | Arcade Fire | Reflektor 05 | Nick Cave and the bad seeds | Push the sky away 06 | Queens of the Stone Age | …Like Clockwork 07 | Unknown Mortal Orchestra | II 08 | White Denim | Corsicana Lemonade 09 | The Strokes | Comedown Machine 10 | Eels | Wonderful, Glorius 11 | Jon Hopkins | Immunity 12 | Jonathan Wilson | Fanfare 13 | Vampire Weekend | Modern Vampires Of The City 14 | James Blake | Overgrown 15 | Suuns | Images du Futur 16 | Moderat | II 17 | Foxygen | We Are the 21st Century Ambassadors of Peace & Magic 18 | Arctic Monkeys | AM 19 | Blood Orange | Cupid Deluxe 20 | Mutual Benefit | Love's Crushing Diamond 21 | Phoenix | Bankrupt! 22 | MGMT | MGMT 23 | Disclosure | Settle 24 | Woodkid | The Golden Age 25 | Grizzly Bear | Shields: B-Sides In de spoiler m'n favoriete liedje van elk album jaja.
| ||||
Norrage | dinsdag 17 december 2013 @ 14:05 | |||
UMO doet het goed Ik heb die sinds februari ofzo niet meer geluisterd. Vond het wel aardig, maar niet blijven hangen. Ga het straks nog eens opzetten | ||||
Maxerazzi | dinsdag 17 december 2013 @ 14:53 | |||
Haha, ik dacht al die tijd dat 't album Love's Crushing Dream heette. | ||||
OMG | dinsdag 17 december 2013 @ 15:21 | |||
Hm. Lastig. Van de 43 aanwinsten dit jaar zijn er slechts 11 van 2013, en autistisch als ik ben neem ik alleen releases op in mijn top X lijstje die ik ook daadwerkelijk zelf heb. Dus ik gok dat ik eingelijk pas over 5 jaar met een fatsoenlijk lijstje kan komen. Maar goed, om voor het einde van het jaar toch nog iets ingeleverd te hebben (en hoe ik er op het moment naar kijk); 1. Motorpsycho - Still Life With Eggplant M'n go to band, voor als ik niet weet waar ik naar wil luisteren. 2. No Joy - Wait to Pleasure Shoegaze. Is het hip dit soort dingen te doen? Ik weet het niet. Het lijkt er wel op of ik oud word, maar dit was een stiekeme verrassing voor mij. Een nummer op YouTube ontdekt, klonk tof, album gekocht, en de rest van het album vond ik net zo leuk. 3. James Blake - Overgrown Veel meer een geheel dan z'n eerste album. En Retrograde vind ik nog steeds fantastisch om door speakers te horen knallen, ook al heb ik 'em al 8 miljoen miljard keer gehoord. 4. Autechre - Exai Bliep, piep, zzzz, bonk. Luistert voor mij verrassend lekker weg. En dat voor 2 discs. 5. David Lynch - The Big Dream Om 1 of andere reden vond ik dit erg zomerse muziek. Maar dan in een David Lynch universum. 6. Depeche Mode - Delta Machine Zoveel beter dan Sounds of the Universe. Maar da's dan ook niet zo moeilijk. 7. The Kniφe - Shaking the Habitual In tegenstelling tot Autechre moet ik hier toch wel wat meer voor in de stemming zijn wil ik allebei de discs luisteren. 8. Reggie and the Full Effect - No Country for Old Musicians De terugkeer van RATFE. Ik vond het toevallig als project op Kickstarter, en besloot toen maar een backer te worden. De eerste paar albums waren vooral veel lolligheid, en op No Country for Old Musicians zijn een heel stel van de alterego's weer te horen. 9. Bonobo - The North Borders Ja. Leuk. Vooral lekker in de zomer, dus scoort 'ie nu niet zo hoog, want ik ben in m'n winterse bui. 10. Tomahawk - Oddfellows Op nummer 10 dan maar. Oddfellows is niet slecht, maar wanneer ik Tomahawk wil luisteren, dan pak ik liever 1 van de eerste 2 albums. Of Anonymous. Maar Oddfellows is vaak niet mijn eerste keus. Vandaar ook dat 'ie onderaan de lijst bungelt. Extra: Bad Religion - Christmas Songs Ik weet nog steeds niet of het nou een album of een EP is. Maar Bad Religion die kerstliedjes spelen (de ironie, gezien de religiositeit van sommige) klinkt best lekker. En ik zou 'em misschien stiekem wel eens om kunnen wisselen met Tomahawk. Sorry, Mike. | ||||
chansadres | dinsdag 17 december 2013 @ 15:51 | |||
Mijn top 10 van dit jaar: 1. Arctic Monkeys - AM 2. Queens of the Stone Age - …Like Clockwork 3. Fall Out Boy - Save Rock and Roll 4. Daft Punk - Random Access Memories 5. Dave Grohl - Sound City - Real to Reel 6. Paul McCartney - New 7. Biffy Clyro - Opposites 8. Editors - The Weight of Your Love 9. White Lies - Big TV 10. Volbeat - Outlaw Gentlemen & Shady Ladies En ik moet nog veel beluisteren van dit jaar | ||||
methodmich | dinsdag 17 december 2013 @ 16:06 | |||
Nee, krijg een top 66 dit jaar als het goed is.... Dus het zal een combinatie zijn van allebei, denk ik. Heb het zo te zien in andere hoeken gezocht, want komt sowieso nog maar weinig dubbel werk tegen met de platen die ik heb gekocht. Top! | ||||
kciR | dinsdag 17 december 2013 @ 23:11 | |||
Ik heb de laatste dagen nog wat zitten schuiven, maar ik denk dat dit hem wel moet zijn.. (over een maand denk ik er toch weer anders over) Portugal. The Man is mijn plaat van het jaar. Na drie achtereenvolgende albums in mijn top 10, nu voor het eerst een nummer 1 positie. Voor de eerste 30 (eigenlijk 31) heb ik nog een youtube linkje in de spoiler gezet. Nu wel gebruik van maken 1. Portugal. The Man – Evil Friends 2. Arctic Monkeys – AM 3. Forest Swords – Engravings 4. Vampire Weekend – Modern Vampires Of The City 5. Unknown Mortal Orchestra – II 6. Daughter – If You Leave 7. Mogwai – Les Revenants 8. Rhye – Woman 9. Foals – Holy Fire 10. Poliça – Shulamith 11. James Blake – Overgrown 12. Lorde – Pure Heroine 13. Sigur Rós – Kveikur 14. Nick Cave & The Bad Seeds – Push The Sky Away 15. Volcano Choir – Repave 16. Darkside – Psychic 17. The National – Trouble Will Find Me 18. Vondelpark – Seabed 19. Tony Dekker – Prayer Of The Woods 20. No Ceremony/// - No Ceremony 21. Arcade Fire – Reflektor 22. The Weeknd – Kiss Land 23. London Grammar – If You Wait 24. Devendra Banhart – Mala 25. Braids – Flourish // Perish 26. Grails – Black Tar Prophecies Vol’s 4, 5 & 6 27. Frightened Rabbit – Pedestrian Verse 28. Mark Kozelek & Jimmy LaValle – Pearls From The Sea 29. 65daysofstatic – Wild Light 30. Everything Everything – Arc 31. Barbarossa – Bloodlines 32. Willis Earl Beal – Nobody Knows 33. Austra – Olympians 34. Phoenix – Bankrupt! 35. Iron & Wine – Ghost On Ghost 36. The Veils – Time Stays, We Go 37. Wampire – Orchards 38. Eefje de Visser – Het Is 39. Villagers – {Awayland} 40. !!! – Thr!!!er 41. Mutual Benefit – Love’s Crushing Diamond 42. Darkstar – News From Nowhere 43. Bonobo – The North Borders 44. MS MR – Secondhand Rapture 45. Miles Kane – Don’t Forget Who You Are 46. Blood Orange – Cupid Deluxe 47. Money – The Shadow of Heaven 48. Suuns – Images Du Futur 49. Atoms For Peace – AMOK 50. Waxahatchee – Cerulean Salt 51. The Child Of Lov - The Child Of Lov Eervolle vermeldingen (beste EP's met hoge verwachtingen voor debuutalbum) Douglas Dare – Seven Hours SOHN – Bloodflows FKA Twigs – EP2
[ Bericht 0% gewijzigd door kciR op 17-12-2013 23:17:28 ] | ||||
Gehenna | dinsdag 17 december 2013 @ 23:28 | |||
Dit, maar van de week nog terug geluisterd, bleef bij mij niet meer dan 'aardig' | ||||
Norrage | dinsdag 17 december 2013 @ 23:28 | |||
Lekker hoor Kcir! Altijd grappig om albums te zien die je niet kent, maar ook om albums te zien die je helemaal begin van het jaar geluisterd hebt en volstrekt vergeten bent. Vondelpark bijvoorbeeld. En interessante #1. Favo band van me, maar ze deden het dit jaar toch niet helemaal bij me.... | ||||
Gehenna | dinsdag 17 december 2013 @ 23:29 | |||
Leuke lijstjes btw al Ik wacht zelf nog heel even, ik ontdek nog steeds pareltjes van dit jaar | ||||
ranja | dinsdag 17 december 2013 @ 23:38 | |||
Ik ben nog bezig met beschrijvingen bij m'n albums en daarna nog een volgorde bepalen.... ik zie nog maar weinig overlap met mijn lijst tussen de al geposte lijsten trouwens | ||||
Norrage | dinsdag 17 december 2013 @ 23:39 | |||
What else is new Als er iemand alternatief is onder de alternatieven, ben jij het wel | ||||
kciR | dinsdag 17 december 2013 @ 23:51 | |||
Dank. Vondelpark stond eerst in de bovenste regionen, maar is toch afgezakt. Zelfde voor !!!, die zakte bij elke tussenpijling zo'n 5 plaatsen.. Zo zie je maar dat die jaarlijstjes echt een momentopname zijn, waar bij mij over de breedte gezien, de albums uit de eerste helft van het jaar er veel slechter van af komen. Sommige albums, zoals Devendra Banhart, die ik nu weinig meer luister, staan nog hoog omdat er een goede herinnering aan zit, niet zozeer muzikaal. Mala heb ik dit jaar veel in Japan geluisterd, samen met Nick Cave (maar dat album is dan muzikaal weer beter). [ Bericht 19% gewijzigd door kciR op 17-12-2013 23:59:59 ] | ||||
IAmKloot | dinsdag 17 december 2013 @ 23:52 | |||
die heb ik te laat ontdekt voor mijn lijstje, maar wat een schitterende plaat is dat | ||||
kciR | woensdag 18 december 2013 @ 00:01 | |||
De naam doet denken dat hij ook op TV Oranje te zien is, maar het is de zanger van Great Lake Swimmers solo. Erg fraaie plaat ja | ||||
Tchock | woensdag 18 december 2013 @ 14:42 | |||
TVP. Lijstje onderweg. | ||||
icebliss | woensdag 18 december 2013 @ 19:10 | |||
01 Vampire Weekend – Modern Vampires of the City 02 Daniel Avery – Drone Logic 03 Jon Hopkins – Immunity 04 Foxygen – We Are the 21st Century Ambassadors of Peace & Magic 05 Arcade Fire – Reflektor 06 Holden – The Inheritors 07 PAPA – Tender Madness 08 Disclosure – Settle 09 De Staat – I_Con 10 Clouds – Ghost Systems Rave 11 De Jeugd van Tegenwoordig – "Ja, Natúúrlijk!" 12 Factory Floor – Factory Floor 13 Moderat – II 14 Queens of the Stone Age – ...Like Clockwork 15 Jacco Gardner – Cabinet of Curiosities 16 John Wizards – John Wizards 17 Miles Kane – Don't Forget Who You Are 18 Applescal – Dreaming In Key 19 Benjamin Damage – Heliosphere 20 Jake Bugg – Shangri La | ||||
Norrage | woensdag 18 december 2013 @ 19:12 | |||
Die Jon Hopkins komt ook overal terug, die heb ik denk ik 1x geluisterd Maar nog eens wat keren luisteren | ||||
Belabor | woensdag 18 december 2013 @ 23:45 | |||
Een top 5 van mij. Niet omdat ik zo weinig muziek geluisterd heb dit jaar, maar vooral omdat deze 5 er voor mij dit jaar echt uitsprongen. Groot liefhebber van alles wat met harde, fuzzy gitaren te maken heeft, dus dat heeft dit lijstje behoorlijk gevormd. 5. 'From The Ages' - EARTHLESS. [Instrumentele Stoner Rock] * TOP: 'Violence of the Red Sea'. * FLOP: 'From The Ages' * Zoals vertrouwd weer steengoede jam-rock, al gaat dat gouden randje er al een beetje af als je bedenkt hoeveel beter ze live zijn. Daarnaast duurt de titeltrack gewoon echt veel te lang. 4. 'Earth Rocker' - CLUTCH. [Hard Rock] *TOP: 'Cyborg Betty' & 'Crucial Velocity' * FLOP: 'Unto The Breach' * Gewoon bare-bones rock and roll met die bekende sneer naar de wereldwijde politiek en economie. Helaas wordt de ene helft van het album enigszins uitgebalanceerd door de middelmatige andere helft. Wel ontbreekt enige originaliteit, maar daarvoor luister je niet naar Clutch! 3. '...Like Clockwork' - QUEENS OF THE STONE AGE. [Alternatieve Rock] * TOP: 'If I Had A Tail' & 'Keep Your Eyes Peeled' * FLOP: 'Like Clockwork' & 'I Appear Missing' * Dit album is, gelet op de doordachte teksten, mysterieuze sfeer en geweldige bijdragen van gastartiesten fantastisch, maar in vergelijking met eerdere albums toch een beetje te braaf. Het spettert live ook lang niet zoals het oudere werk, al kan dat ook deels aan de leeftijd van de mannen liggen. Mijn favoriete band, maar niet mijn favoriete album! 2. 'I_CON' - DE STAAT. [Alternatieve Rock] *TOP: 'Devil's Blood', 'Get It Together' & 'Build That, Buy That' * FLOP: 'Wonderer' * Jawel, een Nederlandse band in mijn top 5! Misschien wel minder gedraaid door mij dan 'Earth Rocker' of '...Like Clockwork', maar gezien de betere consistentie in het album en de wereldse kwaliteit die deze Nederlandse band dit jaar even neergezet heeft de nummer 2 notatie zeker waard! De houdbaarheid van dit album is niet de allerbeste en daarom is dit geen nummer één. 1. 'Double Disco Animal Style' - LOADING DATA. [Groove/Stoner Rock] * TOP: 'Give The Rat A Name', 'So High' & 'Armageddon' * FLOP: 'On My Heart' * Dit had het nieuwe Queens of the Stone Age album kunnen worden, zeker met zo'n titel. Geweldig geproduceerde stoner rock met invloeden uit polka, rock 'n roll en zelfs techno doet met een klein snufje muzikale creativiteit wonderen. Het veel te lange 'On My Heart' kan aan dit album niks afdoen! Absolute aanrader! Aan te raden voor de fijnproevers: * 'Peace' - Vista Chino [Stoner Rock] * 'Uncovered Queens of the Stone Age' - Olivier Libaux [Soul/Pop/Tango/Blues Covers] * 'Sound City - Real to Reel' - Sound City [Film soundtrack] [ Bericht 1% gewijzigd door Belabor op 18-12-2013 23:51:44 ] | ||||
Disorder | donderdag 19 december 2013 @ 12:07 | |||
In willekeurige volgorde: 36 - Shadow play Queens of the stone age - ...Like clockwork Tim Hecker - Virgins Boards of Canada - Tommorow's harvest Nick Cave & the bad seeds - Push the sky away Nick Cave & the bad seeds - Live from KCRW Agnes Obel - Avantine Burial - Rival dealer EP Machinedrum - Vapor city Sundrugs - Hidden scenes Als ik dan toch voor een favoriet moet gaan wordt het waarschijnlijk Tim Hecker's Virgins. Ik zat tijdens het Incubate festival in Tilburg in de theaterzaal. Alle lichten uit. Tim Hecker's melancholische klanken op een oorsplijtend volume. Dat kwam zo diep binnen. Prachtig, prachtig. | ||||
Maxerazzi | donderdag 19 december 2013 @ 12:58 | |||
Ik heb 'm gezien in het Muziekgebouw aan 't IJ. Heel intens live inderdaad. | ||||
Beregd | donderdag 19 december 2013 @ 13:02 | |||
Ik vond fade van yo la tengo na een paar luisterbeurten echt kut, zeker na zo'n heldenplaat als popular songs, maar blijkbaar moet ik het toch nog een kans gunnen? | ||||
Beregd | donderdag 19 december 2013 @ 13:08 | |||
is die al uit dan? of enkel in de states? | ||||
Maxerazzi | donderdag 19 december 2013 @ 13:08 | |||
Volgens mij sta ik er best alleen in, dus ik weet niet of je nou op mijn lofzang moet afgaan. | ||||
drsnoodaard | donderdag 19 december 2013 @ 13:20 | |||
1. nurse with wound/graham bowers - parade 2. man or astro-man? - defcon 54321 3. wolf eyes - no answer, lower floors 4. throwing muses - purgatory/paradise 5. secret chiefs 3 - book of souls, folio a. 6. matana roberts - coin, coin, chapter two 7. roro/every bolt rumbling - split cd-r verder niet heel veel geluisterd van dit jaar, helaas. dat nurse with wound album is geweldig, de rest van de lijst is ook goed, maar man or astroman?, throwing muses, wolf eyes en secret chiefs 3 hebben beter gedaan me dunkt... nog tips adhv dit lijstje voor mij? | ||||
Disorder | donderdag 19 december 2013 @ 13:22 | |||
Uit dit coole interview: http://www.spin.com/artic(...)he-drones-interview/ Dat hele album trekt me een andere wereld in. En dat heb ik live ook zo ervaren. | ||||
Norrage | donderdag 19 december 2013 @ 13:39 | |||
Stond vorige week inderdaad pas in NL op de luisterpaal, dus is volgens mij ook officieel te koop | ||||
Norrage | donderdag 19 december 2013 @ 13:39 | |||
Ik vind hem goed hoor Maar het mist inderdaad de experimentele kracht van de vorige albums. Tsja, lees mijn jaarlijst-stukje maar over YLT | ||||
methodmich | donderdag 19 december 2013 @ 16:57 | |||
Met kciR dubbel ik er 7. Ben wel benieuwd naar jouw lijst, denk ik dat met jou wel wat overlap zal hebben dit jaar. Wellicht ook niet heel veel, maar toch. | ||||
Beregd | donderdag 19 december 2013 @ 19:50 | |||
slechte jaarlijstjestaktiek van hen | ||||
Moody | donderdag 19 december 2013 @ 21:25 | |||
01. Flying Horseman - City Same City
02. Jonathan Wilson - Fanfare
03. Cloud Cult - Love
04. The National - Trouble Will Find Me
05. Darkside - Psychic
06. Typhoon - White Lighter
07. Primal Scream - More Light
08. Matt Elliott - Only Myocardial Infarction Can Break Your Heart
09. Turin Brakes - We Were Here
10. Jonas Winterland - Mensen Zijn Gemaakt Van Dun Papier 11. Peter Adams - Fifteen Fires in the Filament Eve 12. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City 13. Kurt Vile - Waking on a Pretty Daze 14. Junip - Junip 15. Postiljonen - Skyer 16. Radical Face - The Family Tree: The Branches 17. Rhye - Woman 18. Bell X1 - Chop Chop 19. Israel Nash Gripka - Israel Nash’s Rain Plans 20. Torres - Torres 21. Phosphorescent - Muchacho 22. Elephant Stone - Elephant Stone 23. John Grant - Pale Green Ghosts 24. Paul McCartney - New 25. Okkervil River - The Silver Gymnasium 26. Keaton Henson - Birthdays 27. Jan Swerts - Anatomie Van De Melancholie 28. Fossil Collective - Tell Where I Lie 29. The Haxan Cloak - Excavation 29,5. Kiddo - Where To? sorry, moest er nog ff tussen 30. Barbarossa - Bloodlines 31. Frightened Rabbit - Pedestrian Verse 32. Joseph Arthur - The Ballad of Boogie Christ 33. Son Lux - Lanterns 34. London Grammar - If You Wait 35. Arctic Monkeys - AM 36. Sigur Ros - Kveikur 37. Arcade Fire - Reflektor 38. Mikal Cronin - MCII 39. Rogue Wave - Nightingale Floors 40. Portugal. The Man - Evil Friends 41. Miles Kane - Don't Forget Who You Are 42. Jagwar Ma - Howlin’ 43. Rose Windows - The Sun Dogs 44. Prefab Sprout - Crimson/Red 45. Gregory Alan Isakov - The Weatherman 46. The Black Angels - Indigo Meadow 47. Villagers - {Awayland} 48. Bill Callahan - Dream River 49. The Crimea - Square Moon 50. Daughter - If You Leave 51-100: Ziezo [ Bericht 1% gewijzigd door Moody op 20-12-2013 22:14:47 ] | ||||
kciR | donderdag 19 december 2013 @ 21:43 | |||
Mooilijstje Moody. Veel dubbelen met mij Of platen die op mijn shortlist stonden maar het net niet hebben gehaald. Bell x1 ben ik helemaal vergeten.. Darkside gaat wel hoog eindigen denk ik in de eindlijst. Ik durf alleen nog niet te zeggen wat de winnaar worden zal. | ||||
Moody | donderdag 19 december 2013 @ 21:46 | |||
Dank. Idd veel dubbele Ik gok dat de winnaar Arcade Fire gaat worden, die komt volgens mij in de meeste lijstjes voor. [ Bericht 1% gewijzigd door Moody op 19-12-2013 21:56:39 ] | ||||
Norrage | donderdag 19 december 2013 @ 21:58 | |||
Moody, dat Flying Horsemen, heb je dat wel geplugt??? Ik heb er nog nooit van gehoord | ||||
Felagund | donderdag 19 december 2013 @ 22:02 | |||
Wilde het net zeggen, nr. 11,14 en 19 zijn wel uitgebreid geplugt. | ||||
Moody | donderdag 19 december 2013 @ 22:02 | |||
Verrassing | ||||
Moody | donderdag 19 december 2013 @ 22:03 | |||
Ik noem het liever "delen met mijn vriendjes". Klinkt wat vriendelijker | ||||
Arn0 | donderdag 19 december 2013 @ 22:06 | |||
Coole lijst Moody maar.. Ik mis onze vriend Jan Swerts | ||||
Moody | donderdag 19 december 2013 @ 22:07 | |||
Hm. Is weggevallen dan, had 'm ergens in de middenmoot. Even er tussen gooien Ah ik zie het al. Nummer 22 en 27 ontbraken door verkeerde tags. Fixed | ||||
Lonewolf2003 | vrijdag 20 december 2013 @ 16:02 | |||
Elk jaar denk ik toch de muziekscène redelijk op de voet te volgen, maar elk jaar zie in jaarlijstjes weer allemaal albums waar ik compleet niet van gehoord heb. | ||||
Vatta | vrijdag 20 december 2013 @ 17:56 | |||
Dit inderdaad. Mijn definitieve top 10 dan maar: 1. The National - Trouble Will Find Me (2013) 2. Arctic Monkeys - AM (2013) 3. Daft Punk - Random Access Memories (2013) 4. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City (2013) 5. Everything Everything - Arc (2013) 6. Arcade Fire - Reflektor (2013) 7. Volcano Choir - Repave (2013) 8. Revere - My Mirror / Your Target (2013) 9. Woodkid - The Golden Age (2013) 10. De Jeugd van Tegenwoordig - "Ja, Natúúrlijk!" (2013) | ||||
methodmich | vrijdag 20 december 2013 @ 19:55 | |||
Vijf keer dubbel met Moody. Weinig gezien zijn lange lijst en het feit dat ik ook boven de 60 titels kom. Ik heb kennelijk echt rare platen gekocht dit jaar... Al verwacht ik er met ranja misschien nog wat meer te dubbelen. | ||||
ranja | vrijdag 20 december 2013 @ 21:11 | |||
Ik zal kijken of ik dit weekend m'n lijst kan posten Ben al een aardig eind met de beschrijvingen, de volgorde is dan maar een momentopname eigenlijk... | ||||
Slobeend | vrijdag 20 december 2013 @ 23:45 | |||
Flying Horseman Mooi lijstje hoor. | ||||
Moody | vrijdag 20 december 2013 @ 23:49 | |||
Dank. Bij dat album is een goede koptelefoon aanbevolen | ||||
Norrage | zaterdag 21 december 2013 @ 01:48 | |||
Beetje standaard muziek of niet? heb het vanmiddag lopen luisteren. Beetje mix van Bohren met Kiss the Anus of a Black Cat ofzo maar klonk niet heel onaardig hoor moet het nog een beetje plaatsen.... Vind het vooral raar dat jouw #1 uit het niets komt Pas net ontdekt? | ||||
Moody | zaterdag 21 december 2013 @ 12:41 | |||
Jan Swerts heb ik ook een tijdje aan moeten wennen, kwartje is half gevallen, maar wel een erg interessant album. Flying Horseman heb ik 2 of 3 maand geleden op zo'n indieblog gezien. Heb het wel 1 of 2 keer genoemd in het topic hoor | ||||
Norrage | zaterdag 21 december 2013 @ 12:47 | |||
Ik vind het vooral totaal niks voor jou, van wat ik er van gehoord heb. Goede verrassing | ||||
chansadres | zaterdag 21 december 2013 @ 13:27 | |||
Dat is een mooie lijst, Moody! Vooral Cloud Cult spreekt me enorm aan. Ik denk dat ik je lijstje maar grondiger ga doorspitten | ||||
Moody | zaterdag 21 december 2013 @ 13:51 | |||
Flying Horseman bedoel je? Heb niet echt het gevoel dat dat extreem afwijkt van andere muziek in de lijst | ||||
Moody | zaterdag 21 december 2013 @ 13:53 | |||
Merci boekoep | ||||
alpeko | zaterdag 21 december 2013 @ 19:14 | |||
Mooi dat Jan Swerts - Anatomie Van De Melancholie in ieder geval 1x genoemd is. Ik hoop komende week mijn lijst af te hebben. Zoals gebruikelijk weer weinig vrouwen maar opvallend veel vrouwen in de top 10. Wederom weer veel Scandinavisch werk, met name uit IJsland. Veel instrumentaal. [ Bericht 16% gewijzigd door alpeko op 22-12-2013 12:27:13 ] | ||||
methodmich | zaterdag 21 december 2013 @ 19:58 | |||
Ben zeer benieuwd, alpeko. Al weet ik al een klein beetje. | ||||
alpeko | zaterdag 21 december 2013 @ 20:11 | |||
Er kan veel gebeuren in een week. Mss staat de nieuwe Borsato wel op 1 | ||||
Moody | zaterdag 21 december 2013 @ 20:31 | |||
Is er potverdikkie een nieuwe Borsato???? | ||||
alpeko | zaterdag 21 december 2013 @ 20:48 | |||
Je mag je jaarlijst nog aanpassen hoor: | ||||
Moody | zaterdag 21 december 2013 @ 21:00 | |||
Wat een nummer, wat een emotie | ||||
Kerftminister | zondag 22 december 2013 @ 00:49 | |||
Nou, heb er nog steeds een paar klaarstaan die ik wil luisteren van dit jaar, maar zo blijf je eeuwig aan de gang, dus hier mijn lijst: 1. Queens of the Stone Age - ...Like Clockwork Ja, heerlijk album. Vrijwel elk nummer is de moeite waard en blijft in je hoofd hangen. Een andere sound dan hun vorige albums, maar de verandering is zeer welkom. De riffjes zijn inventief, het album is uitdagend, maar aan de andere kant ook weer erg toegankelijk. Zat ruimte ook nog om te knallen, grootste pluspunt is dat Josh Homme duidelijk aan zijn zang heeft gewerkt, heerlijk om mee te zingen ook. 2. tricot - T H E Verrassing van het jaar. Voor oktober nog nooit van deze band gehoord, per toeval op RYM tegengekomen. Het album zelf is heerlijke math rock met een heerlijk catchy sausje eroverheen. Wederom uitdagende maar ook toegankelijke muziek. De drums doen me denken aan Can-drummer Jaki Liebezeit. Heel het album staat vol met korte leuke songs, die ik graag meezing. Van energieke nummers tot wat meer dream-pop achtige dingen. Alles staat erop. Zou album van het jaar zijn als ik geen enorme Queens of the Stone Age-fan zou zijn. 3. Black Milk - No Poison No Paradise Black Milk is terug met een meesterwerkje. Ik vind hem persoonlijk niet beter dan Tronic, maar dat is echt een album dat ik altijd identificeer met mijn jeugd, heeft net iets extra's. Hij benadert het album wel. Hip-Hop is niet meer zo jazzy geweest sinds A Tribe Called Quest en De La Soul. Het album is wat meer uit een concept gemaakt, het verhaal van Sonny en zijn jeugd. Zorgvuldig gekozen gasten helpen nog extra op het album. 4. Deltron 3030 - Event II Ze zijn eindelijk terug, na 13 jaar om de kelderende Hip-Hop scéne een beetje te reanimeren. De meningen over het album zijn verdeeld, maar wat mij betreft is het geslaagd. Hij is natuurlijk minder goed dan het debuut, maar dat is net als zeggen dat Wu-Tang Forever minder was dan 36 Chambers. Leuk speels album en na het zien van de groep live in de Melkweg afgelopen week, kwam ik tot de conclusie dat het doel van het album bereikt is, het maken van leuke muziek. 5. Portugal. The Man - Evil Friends Heerlijke indie-pop. Songs zijn erg clever en vooral erg catchy. Verder heb ik niet heel veel over het album te zeggen, het slaat gewoon bijna overal de plank raak zonder echt fenomenaal goed te zijn. 6. Thundercat - Apocalypse Zou het album niet echt een genre kunnen geven. Jazz, funk, soul, r&b, hip-hop, van alles zit erin. Het is een erg leuk en compleet album, met heerlijke baslijntjes van het begin tot het einde. Een nadeel van het album is dat het na een tijdje een beetje eentonig wordt. Verder is de muziek erg plezierig en is het gewoon een goed album. 7. Bill Callahan - Dream River Heb het album nog maar weinig geluisterd, maar wat ik kan vertellen is dat het een heel fijn americana album is. Rustige songs die met veel klasse in elkaar zijn gezet. Prima album om weg te luisteren. 8. Czarface - Czarface Samenwerking tussen Wu-Tang legende Inspectah Deck en het duo 7L & Esoteric. Resultaat: sterke old school boom bap met misschien wel de beste solo-album prestatie van Deck's hele carriére. Vette lines, goede productie, een aanrader voor elke Hip-Hop liefhebber. 9. FLiP - Love Toxicity Nog een grote verrassing, deze week pas voor het eerst geluisterd, maar wat een heerlijk album. Hoe kan ik dit gemist hebben? Lijkt veel op tricot, maar dan iets hardere gitaren en meer een alt-rock sound. De zangeres zingt wat lager en de nummers zijn misschien iets catchier. Maar als ik in een week al tot de conclusie kom dat het een van de beste albums van het jaar is, moet het erg goed zijn. Heerlijke gitaarrifs, sterke zang en elk nummer blijft gewoon enorm hangen. 10. Prodigy x Alchemist - Albert Einstein Prodigy met zijn eerste goede release sinds hij de bak uit is. Alchemist heeft hard zijn best gedaan met de beats en complimenteert Prodigy erg sterk met leuke conceptbeats. Verder wel een album dat je echt als album moet luisteren, zou zo geen los nummer kunnen noemen dat uitblonk. 11. Janelle Monáe - The Electric Lady Wederom ene plaat waar ik al een tijdje naar uitkeek en het stelde zeker niet teleur. Hij is minder experimenteel dan het vorige album, maar dat betekent niet dat de soul of de creativiteit van Janelle niet aanwezig is. De nummers klinken wat volwassener en zijn gemaakt met een grote knipoog naar Prince, die dan ook als gast op het album verschijnt. 12. Great Minds - Great Minds 'Ja ik slide op pleinen' Een van de quotes die aangeven dat de Great Minds bij vlagen lekker onnozel kunnen zijn. Op het album doen ze het op een goede manier en drie van de beste Nederlandse rappers laten wederom zien dat ze drie van de beste Nederlandse rappers zijn. Een paar heerlijke flows en lines komen op het album voor, wat toch lastiger is in de beperkte Nederlandse taal. Een grote smet op het album is het nummer 'Doag', met Kleine Viezerik die een van de slechtste verses aller tijden presenteert. Laat dat nummer echter niet het plezier van het album verpesten, want als het aan Jiggens ligt is het hele album toch al 'naar z'n godverredomme'. 13. Bombino - Nomad Ik ben dol op muziek uit kleinere muzieklanden en toen ik zag dat dit album uitkwam was ik vastbesloten hem te luisteren. Erg vermakelijk bluesrock album met Afrikaanse invloeden. De nummers hebben ook zang in een Afrikaanse stijl en dat bevalt me ook vanzelfsprekend. 14. Peace - In Love Het kan me niet schelen wat iedereen en zijn grootouders van dit album vonden. Ik vond hem lekker. Heerlijke catchy indie-pop met tropische gitaarlijntjes. Simpel? Ja. Vervelend? Verre van, draai sommige nummers van het album nog regelmatig. 15. Vista Chino - Peace We sluiten de stukjes af met Kyuss, althans wat Kyuss had moeten zijn. Al wilde Josh Homme niet dat de naam Kyuss verder gebruikt werd. Achteraf begrijp ik het wel, de genialiteit van Kyuss zal niet meer geëvenaard worden, maar dit is nog steeds gewoon een heel lekker stoner-albumpje. Kwaliteit en ik vind hem zelfs beter dan Wretch, betekent dat het zo in het Kyuss repertoire had gepast. Overige albums: 16. Boards of Canada - Tormorrow's Harvest 17. Thee Oh Sees - Floating Coffin 18. Tyler, the Creator - Wolf 19. Shpongle - Museum of Consciousness 20. Quasimoto - Yessir, Whatever 21. Glen Check - Youth! 22. My Bloody Valentine - mbv 23. Haim - Days are Gone 24. Elephant Stone - Elephant Stone 25. Daft Punk - Random Access Memories 26. Primal Scream - More Light 27. lovesliescrushing - Ghost Colored Halo 28. Yo La Tengo - Fade 29. Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba - Jama Ko 30. Big K.R.I.T. - King Remembered in Time 31. John Wizards - John Wizards 32. Yaya - Cruel Picture 33. John Legend - Love in the Future 34. Miles Kane - Don't Forget Who You Are 35. Brown Eyed Girls - Black Box 36. The Underachievers - Indigoism 37. Mr. Muthafuckin' Exquire - Kismet 38. Steven /Wilson - The Raven that Refused to Sing 39. Sistar - Give it to Me 40. Earl Sweatshirt - Doris 41. Oh Ji-Eun - 3 42. Charles Bradley - Victim of Love 43. Dubizoa Kolektiv - Apsurdistan 44. Capital Cities - In a Tidal Wave of Mystery 45. Boris - Präparat 46. Cage the Elephant - Melophobia 47. Sigur Rós - Kveikur 48. Surfer Blood - Pythons 49. Run the Jewels - Run the Jewels 50. One Ok Rock - 人生×僕= | ||||
methodmich | zondag 22 december 2013 @ 12:09 | |||
Zeer origineel lijstje Kerft! | ||||
cafca | zondag 22 december 2013 @ 12:33 | |||
Ik ga niet aan een top 10 komen dit jaar, ben ik bang, dus ik sla een jaartje over. Veel top 40 shit geluisterd, verder alleen een paar nieuwe albums van oude bekenden aangeschaft dit jaar, plus één album van een support act van een oude bekende | ||||
Norrage | zondag 22 december 2013 @ 12:34 | |||
| ||||
ranja | zondag 22 december 2013 @ 12:37 | |||
dan doe je toch een top 6 ofzo wat is er mis met nieuwe albums van oude bekenden, zijn toch ook nieuwe albums... en je hebt nog een dikke week om je lijstje aan te vullen met de beste albums die je ontdekt via dit topic | ||||
Norrage | zondag 22 december 2013 @ 13:35 | |||
En een jaarlijstjes topic zonder top 10 van cafca, is als een jaarlijstjes topic dat geopend is door iemand anders dan pfaf. | ||||
methodmich | zondag 22 december 2013 @ 16:53 | |||
Ja, al is cafca voor mij meer iemand van de 'aller tijden'-lijsten hoor. Daaruit heb ik wel eens mooie albums ontdekt. Al vind ik ook dat hij gewoon mee moet doen. Come on, cafca! | ||||
Norrage | zondag 22 december 2013 @ 16:55 | |||
Volgens mij heb ik elk jaar wel 2 albums uit de jaarlijstjes van cafca gehaald, die echt fantastisch zijn, en die ook in mijn eigen lijst hadden moeten staan | ||||
Beregd | zondag 22 december 2013 @ 17:13 | |||
Ik volg cafca, heb niet eens tien albums uit 2013 gekocht dit jaar | ||||
Norrage | zondag 22 december 2013 @ 17:15 | |||
Is dat ouderdom ofzo? | ||||
alpeko | zondag 22 december 2013 @ 17:18 | |||
Wat sneller dan verwacht... ben er vandaag eens goed voor gaan zitten. Hier is mijn jaarlijst. 40 albums in totaal. EDIT: nu met werkende plaatjes. 01. Greg Haines - Where we were Hoewel nog jong, bracht Greg Haines dit jaar al een fraai verzamelalbum uit met het werk van de afgelopen 7 jaar. Daarnaast bracht deze Britse, maar in Berlijn residerende, componist (vaak optrekkend met Frahm, O'Halloran, Broderick) een nieuw album uit. Hierop laat hij een ander geluid horen dan daarvoor. Nog altijd wel ambient maar met minder klassieke invloeden. Bij vlagen neigt het zelfs naar minimalistische techno. Aanvankelijk viel dit album daardoor totaal niet in de smaak bij mij. Het past ook eigenlijk niet zo goed in mijn straatje en dat hij desondanks toch op één staat, zegt wel iets over de kwaliteit er van. Het geduld met deze plaat is beloond. Soundtrack van een zwoele zomeravond. Favoriete track: het haast orgastische So it goes 02. Hammock - Oblivion Hymns "U heeft geluisterd naar... probeer ook eens...". Spotify gebruikers weten wat ik bedoel. Zelden klopt de suggestie. Zo ook deze keer. Omdat ik naar Ólafur Arnalds had geluisterd moest ook maar eens Hammock proberen. Oké, het is beide instrumentaal maar daarbij houdt de vergelijking wel op. Hammock is een Amerikaanse collectief van Marc Byrd en Andrew Thompson. Shoe-gaze (à la Slowdive), ambient (à la Jonsí & Alex). Maar dat gaat met name op voor vorige albums. Oblivion Hymns neigt meer naar A Winged Victory For The Sullen (O'Halloran & Wiltzie). En laat dat nu net mijn nummer 1 van 2011 zijn. Het slotnummer is een draak van nummer en had nooit op dit album mogen staan. Dat is het enige smetje. Favoriete track: I Could Hear the Water at the Edge of All Things (het koor op het einde is net niet kitsch) 03. Sebastian Plano - Impetus Bij toeval via het label van Greg Haines, Denovali, uitgekomen bij Plano. Oneerbiedig gezegd: Argentijnse Ólafur Arnalds/Max Richter. Hoewel zeker een eigen geluid. Wederom instrumentaal. Piano, strijkers en subtiele elektronische toevoegingen. Zeg je Argentinië dan zeg je tango en bandoneon. En dat instrument heeft Plano een mooi plaatsje in dit geheel. De openings- en tevens titeltrack is een fraai tweeluik. Favoriete track: Impetus en Angels vanwege de onweerstaanbare bandoneon klanken 04. Arcade Fire - Reflektor Eigenlijk had dit album op 1 moeten staan. Het speelt zeker mee dat de 3 hierboven onbekend zijn en daarom wel wat extra aandacht verdienen. Maar die albums zullen geen muziekgeschiedenis schrijven, daarvoor het is genre te marginaal. Dit album schrijft dat wel. Na het horen van de eerste single en wat vluchtige fragmenten was ik huiverig. Heb het album ook niet durven aan te schaffen toen ik het op de dag van de release zag liggen. Uiteindelijk na meerdere luisterbeurten het album toch in huis gehaald en altijd kent het nog vele geheimen. De OK Computer of Kid A van Arcade Fire? Vanaf nu is dit de maatstaf voor Arcade Fire. Gewaagd! Geslaagd! Favoriete track: keiharde Porno en Here Comes the Night Time met z'n Caribische invloeden 05. Daughter - If You Leave Band rondom Elena Tonra en daarmee eerste vrouw in mijn jaarlijst. Ik houd van het sfeertje. Een vergelijking met The XX ligt op de loer. Op meerdere nummers valt er tussendoor een stilte. Even een seconde of een fractie niets. Geen gitaar, geen zang. Niets. Zouden meer artiesten moeten doen, sommige ook langer dan 1 sec Sombere en donkere teksten. Moet je van houden, dat wel. Favoriete track: Smother 06. Julianna Barwick - Nepenthe Meteen maar de tweede vrouw in de top 10 er achteraan. De frontman van Sigur Rós is groot liefhebben van de Brooklynse Julianna Barwick. Vriendje Alex Somers (die van Jonsí & Alex) nodigde haar uit om naar IJsland te komen. Daaruit kwam deze liefdesbaby voort. Julianna sampelt haar stem en creëert daarmee een dromerige ambient wereld. Amiina strijkers en kinderkoortje erbij. Het album ademt IJsland. Riceboy Sleeps II. Favoriete track: One Half (dat qua begin overigens wel erg veel lijkt op Indian Summer van Jonsí & Alex) 07. The National - Trouble Will Find Me Niet zo verrassend als Arcade Fire, maar eveneens een album dat in een lijst geschoond van instrumentaal werk toch minstens top 3-waardig zou zijn. Minder dan zijn voorganger mijns inziens maar ook nu weet The National weer een album af te leveren dat nergens inzakt. En dat is wederom knap. Favoriete track: Pink Rabbits 08. Eefje de Visser - Het is Beste Nederlandse artiest in mijn lijst en tevens beste Nederlandstalig. Wat mij betreft ook het beste Nederlandstalige albums in jaren. Haar eerste album ging er bij mij niet als zoete koek in. Deze bevalt me een stuk beter. Vrouwelijke Spinvis. Onbegrijpelijke teksten. Favoriete track: In het echt 09. Chantal Acda - Let Your Hands Be My Guide De in België woonachtige Nederlandse, lid van Isbells, werkte op haar vorige soloplaat With Our Heads in the Clouds and Our Hearts in the Fields in 2011 uitgebracht onder de naam Sleepingdog, samen met Adam Wiltzie (Stars of the Lid en A Winged Victory for the Sullen). Op dit album kiest ze voor samenwerking met pianist/componist Nils Frahm, multi-instrumentalist en zanger Peter Broderick en Múm celliste Gyda Valtysdottir. Daarmee was mijn interesse voor dit album wel gewekt. Verstild, dromerig, lieflijk, breekbaar. Favoriete track: Jason 10. Jan Swerts - Anatomie van de melancholie De uit België afkomstige componist Jan Swerts werkte bijna 10 jaar aan de voorganger en beschouwde dat als zijn enige plaat. Toch kwam er 3 jaar na dato een opvolger. Minimalistische piano, strijkers, koper en, ondanks de Nederlandstalige titel van het album en de tracks, Engelstalige teksten. Teksten die niet beklijven en ook ondergeschikt zijn aan het geheel. Bijna een soort mantra. Ik heb een haat/liefde verhouding met deze plaat. En daarom geslaagd als kunstproject. Soms staan sommige nummer me enorm tegen. Het hele album in het geheel afluisteren is me nog geen enkele keer gelukt, toch ben k er nog lang niet klaar mee. Favoriete track: Een verlangen naar ontroostbaarheid met zijn mijmerende koper 11. Moddi - Set the House on Fire Hoogst genoteerde Scandinaviër in mijn lijst en het komt niet eens uit IJsland maar uit Noorwegen. Noorse bijvangst in mijn IJslandse visvijver. Pop/folk met piano, gitaar, accordeon en strijkers. Sferisch. Net niet top 10-waardig omdat het niveau niet over de hele plaat gelijk is. Afgezien van de Noorstalige openingstrack Heim en Heim Igjen is het album Engelstalig. Favoriete track: One Minute More, kippenvel! 12. The Veils - Time Stays, We go Al weer het vierde album van de band van Finn Andrews. Was de voorganger Sun Gangs na Nux Vomica een stapje terug, daar weet dit album dat niveau wel weer te bereiken. Nog altijd onbegrijpelijk dat deze band afgezien van Lavinia zo weinig aandacht krijgt. Favoriete track: The Sign of Love 13. Peter Broderick - Float 2013 In 2008 debuteerde deze destijds 19 jarige Amerikaanse componist, ook bekend van Efterklang, met dit album. Vijf jaar later brengt hij uit ongenoegen over de kwaliteit een nieuwe productie ervan uit. Plus 2 extra nummers. Leverde dit jaar dus ook een bijdrage aan het album dat op plek 9 staat. Favoriete track: A Glacier 14. Scott Matthew - Unlearned Coveralbum van deze Amerikaanse singer-songwriter. Weet van Whitney Houstons I Wanna Dance with Somebody een draaglijk nummer te maken. Knap! En ook de covers van Radioheads No Surprises and Joy Divisions Love Will Tear Us Apart zijn wonderschoon. Favoriete track: Love Will Tear Us Apart 15. Local Natives - Hummingbird De moeilijke tweede na het goed ontvangen debuut Gorilla Manor. Een stuk meer ingetogen dan de voorganger. Dat bevalt me wel. Favoriete track: Mt. Washington het meest ingetogen van allen 16. Kashmir - E.A.R. Zweden en IJsland volgen nog, dit is de Deense bijdrage aan mijn lijst. Finland ontbreekt. Deense Radiohead, mag ik dat zo zeggen? Misschien niet helemaal qua geluid maar wel experimenteel karakter. Ornaments van Moss licht wel in het verlengde. Matige zanger, dat wel. Favoriete track: het 8,5 minuut durende Pedestals met een intro van 6 minuten. 17. Daft Punk - Random Access Memories Ik had niks met Daft Punk, heb niets met dance. Enorme hype. De uitgebrachte singels zijn k#t Maar zelfs dan staan er enkele heerlijke tracks op die doen denken aan het jaren 70/80 sfeertje. Favoriete track: Contact 18. Sigur Rós - Kveikur 2013 was duidelijk geen goed muziekjaar in IJsland. Normaal gesproken is er toch altijd wel één album dat de top 10 weet te halen. Bovendien, een Sigur Rós album dat de top 10 niet haalt is in mijn geval groot nieuws. Dit is gewoonweg het matigste album ooit van Sigur Rós. Niets meer, niets minder. Een verrassing was dit niet. Na de voorganger Valtari, mijns inziens kan die zich prima meten met hun beste werk, werd al duidelijk dat de nieuwe de andere kant op zou gaan. De verkeerde kant. Is het dan slecht? Nee dat niet, maar als ik kan kiezen uit 3-4 geweldige albums van Sigur Rós, waarom zou ik deze dan nog opzetten? Favoriete track: Natuurlijk Var, dat nummer had ook prima op Valtari gepast. 19. Bell X1 - Chop chop Deze Ierse band leverde met voorganger A Bloodless Coup een hoogvlieger af in 2011. Chop Chop haalt dat niveau niet, maar zoals gebruikelijk wel weer een oerdegelijke plaat. Bell X1 blijft altijd binnen de lijntjes. Favoriete track: Careful What You Wish For 20. Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities Psychedelische pop uit de polder. Mogelijk wat ondergewaardeerd in mijn jaarlijst vanwege het feit dat ik er te weinig naar heb geluisterd. Louter aangeschaft vanwege Clear the Air en dat nummer verveelt me nog steeds niet. Favoriete track: Clear the Air 21. Ásgeir - In the Silence In thuisland IJsland een groot succes. Zijn IJslandse versie verkoopt daar erg goed. Helaas heb ik die nog nergens voor een goede prijs gevonden. Ik moest het doen met de Engelstalige. Bon Iver is het eerste waar je aan denkt als je het hoort. Favoriete track: King and Cross 22. Volcano Choir - Repave Na de IJslandse Bon Iver maar meteen de echte Bon Iver, want Justin Vernon is een van de mannen achter Volcano Choir. Aanvankelijk was ik behoorlijk enthousiast over dit album, maar het is toch al snel wat op de achtergrond geraakt. Favoriete track: Byegone 23. Sumie - Sumie Ik zet de Zweedse Sandra Sumie Nagano maar even lukraak ergens in mijn jaarlijst neer. Kersvers binnen en nog te weinig gehoord om een definitief oordeel te vellen. Vergelijkbaar met het album van Chantal Acda dus ze kan ook zo maar top 10-waardig zijn. Verstilde, melancholische, lieflijke gitaar liedjes. De productie is in handen van pianisten Dustin O'Halloran en Nils Frahm en daarmee was mijn interesse wel gewekt. Favoriete track: Voor nu Never Wanted to Be 24. Janne Schra - Janne Schra Deze voormalige Room Eleven frontvrouw bracht eerder al een solo album uit onder de naam waaronder ze ook schildert: Schradinova. Onder haar eigen naam levert ze een album af dat veelzijdiger klinkt. Jazzy invloeden zijn er nog altijd wel, maar het is echt een volwassen popalbum geworden. Kwaliteit is hoog maar het is allemaal net wat te gewoontjes voor een hogere notering. Favoriete track: Hold on to 25. Houses - A Quiet Darkness Tweekoppige band uit Chicago bestaande uit het echtpaar Dexter Tortoriello en Megan Messina. De zanger doet bij vlagen (bijv. op Tenderly) denken aan Chris Martin. Het album vertelt het verhaal van een stel dat van elkaar gescheiden wordt door een nucleaire holocaust en elkaar probeert terug te vinden langs California’s Highway 10. Lekker herkenbaar dus Beach House-achtig. Favoriete track: What We Lost 26. Rue Royale - Remedies Ahead Nog zo'n zingend echtpaar uit Chicago, Brookln & Ruth Dekker tegenwoordig woonachtig in Engeland. Naaien nog altijd zelf de cd-boekjes aan elkaar en daardoor nog even aandoenlijk. Brave gitaarliedjes. Sterke eerst helft, zakt daarna wat in. Favoriete track: Set Out To Discover 27. Midlake - Antiphon Folkband uit Texas. Voorganger The Courage of Others stond in 2010 op plek 1 in mijn jaarlijst. Dat dit album daar bij lange na niet aan zou gaan tippen was wel duidelijk gezien het feit dat Midlake ontzielt werd na het vertrek van frontman Tim Smith. Zijn stem wordt gemist, maar de sfeer blijft onmiskenbaar Midlake. Het is zeker geen slecht album en met The Old and the Young staat er zelfs een track op die tot Roscoe-achtige hoogtes kan stijgen. Midlake hoeft niet afgeschreven te worden ondanks het verlies van haar frontman en dat is goed nieuws! Favoriete track: The Old and the Young 28. Mister and Mississippi - Mister and Mississippi Nederlandse band begonnen als een schoolproject van de Herman Brood Academie. Dat ze goed hebben goed geluisterd naar Sigur Rós hoor je wel op het slotnummer. Ook Blaudzun en Fleet Foxes kunnen als inspiratiebron gezien worden. Favoriete track: Circulate 29. Ólafur Arnalds - For Now I'm Winter IJslandse componist die ieder jaar wel een album aflevert. Dit jaar stapte Ólafur over van het kleinschalige Erased Tapes naar het grote Universal. Opeens zit er voor het eerst ook zang in zijn muziek. Arnór Dan Arnarson, wiens stem doet denken aan die van Antony, zingt meerdere nummers mee. Voegt het iets toe? Nee. Leidt het af? Ook niet. Degelijk. Toch strafpunten voor deze opmerkelijke moves en vandaar de wat lagere notering. Verrast iemand eens, is het weer niet goed Favoriete track: Only the Winds dat ook zomaar op and They Have Escaped the Weight of Darkness had kunnen staan 30. Atoms for Peace - Amok Samenwerking tussen o.a. Radiohead frontman Thom Yorke en Flea van de Red Hot Chili Peppers. Dus hoge verwachtingen en worden niet helemaal waargemaakt. Het begint goed met Before Your Very Eyes maar daarna houdt het ook wel op. Favoriete track: Before Your Very Eyes 31. Few Bits - Few Bits Antwerpse band met als middelpunt de zangeres die luistert naar de naam Karolien Van Ransbeeck. Dromerige pop/rock/folk. Favoriete track: Come on Home 32. Radical Face - The Familty Tree: The Branches Folk rock/pop gemaakt door Ben Cooper die hier nog het meest bekend is van Welcome Home dat de Nikon reclame opsiert. Maakt een drieluik. Dit is deel 2. Het vorige deel, dat hoog eindigde in mijn jaarlijst, betrof de wortels van de boom. Nu de takken. Deel 3 zal wel The Leaves gaan heten. Matig vervolg van een prima eerste deel. Op één of andere manier staat zijn stem me steeds meer tegen. Jammer want deel 3 zal toch moeten kopen om het geheel compleet te hebben Favoriete track: Reminders 33. Pascal Pinon - Twosomeness Pascal Pinon is een man die begin 20e eeuw rondtrok met een circus als man met twee hoofden. De IJslandse tweeling Ásthildur en Jófríður Ákadóttir (de één beter gelukt dan de ander ) brengt onder deze naam een album uit waarvan de titel ook al verwijst naar hun tweelingschap. Geproduceerd door Alex Somers. Deze 2 jong volwassen dames wisselen hoofdzakelijk Engels (met onmiskenbaar IJslands accent) af met Zweeds en hun moedertaal. Samenzang. Speeldoosjesmuziek à la Múm. Favoriete track: Bloom met tegen de gewoonte in voor albums buiten de top 10 toch nog een Youtube linkje 34. Bed Rugs - Rapids Belgische Beatles. Logische supportact van Jacco Gardner. Kliekje van methodmich (had deze dubbel). Leuk! Favoriete track: Blinds 35. Meindert Talma - Kelderkoorts Ook met dank aan methodmich. Komt samen met een boek. Boek heb ik bewaard voor vakantie. Ik was nog niet bekend met het werk van Talma. Teksten zijn hilarisch Favoriete track: Surhuisterveen ik weet nu hoeveel mensen er wonen en hoeveel kerken en staan. Dank Meindert. 36. Olöf Arnalds - Sudden Elevation Nicht van Ólafur. IJslandse folk. Was haar debuut nog volledig in haar moederstaal en het tweede album nog deels IJslands, daar is dit album Engelstalig. Helaas, want daarmee is het bijzondere betoverende wel weg. Het onderscheidt zich hiermee niet van een standaard singer/songwriters album. Afgezien van haar bijzondere stem dan. Niet onaardig, meer ook niet. Favoriete track: Return Again 37. Phosphorescent - Muchacho Een zwaluw maakt nog geen zomer. Song For Zula is briljant en rechtvaardigt de aankoop sowieso. De rest springt er niet zo uit. Is ook niet zo mijn genre. Zang is matig. Favoriete track: Song For Zula 38. Amiina - The Lighthouse Project Project van de strijkende dames van het IJslandse Amiina. EP, geen volwaardig album. Opgenomen in een vuurtoren. Leuk, maar daar hoor je als luisteraar natuurlijk barweinig van terug. Kijk ons vieren (met een zwangere Hildur dus eigenlijk 5) eens even lekker gek knusjes in een vuurtoren zitten en toch nog ons ding doen. En wat nou vuurtoren? Het is een huis met 2 etages met een lamp op het dak. In een land waar een struik al een boom is, kan dat kennelijk. Het levert wel een leuk boekje met foto's op. Eigenlijk best wel lief en zo. Favoriete track: Hilli (Lighthouse version) 39. The Boxer Rebellion - Promises Op nummer 39, met rijst, de nieuwe van The Boxer Rebellion. Deze Britse band scoorde hoog met hun voorganger The Cold Still. Werden dit jaar tweede bij de 3voor12 Song van jaar verkiezing met Diamonds en daarmee beleefde ze hiermee in ons land hun doorbraak. Dat is ze gegund, alleen helaas doen ze dat wel met hun slechtste album ooit! Wat een draak is dit. Waardeloze, kansloze, inspiratieloze, rommel. Snel vergeten en genieten van hun vorige drie albums. En nu denken ze waarschijnlijk dat ze met dit album op de goede weg zijn? Ik hoop dat ze tot inkeer komen. Favoriete track: Diamonds zelfs na die veel te vaak op de radio gehoord te hebben. Dat zegt wat over de rest. 40. Myrra Rós - Live in the Studio Alleen maar om de 40 te halen voeg ik een live album toe. Normaal doe ik dat niet. Ik had ook het live album van Elbow kunnen toevoegen, maar de IJslandse Myrra Rós voegt op haar live album 3 nieuwe nummers toe. Dus stiekem toch een beetje nieuw. Eindigt dus enkel onderaan omdat het een live album is. Rustige pop, afwisselend Engels en IJslands. Favoriete track: The house the home ook live erg mooi [ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 24-12-2013 12:55:26 ] | ||||
Moody | zondag 22 december 2013 @ 17:27 | |||
Mooi lijstje alpeko Niet overal met je eens, maar dat is alleen maar leuk Paar voorbeelden: * Chop Chop is beter dan Bloodless Coup (maar beide een stuk minder dan de eerste 3 albums) * Midlake stelt mij zwaar teleur * Reflektor de OK Computer van Arcade Fire? * Mister and Mississippi vond ik ronduit saai Maarrrr...er staan ook een paar platen in die ik niet ken en dankzij de omschrijvingen zeker ga proberen | ||||
alpeko | zondag 22 december 2013 @ 17:31 | |||
Wel nee, Chop Chop kent pieken en dalen. Ik skip heel wat nummers door. Bloodless Coup was heel evenwichtig. Mij ook, maar met een lichtpuntje. Niet qua geluid, qua koerswisseling. Daar kan ik zeker in mee gaan deels. | ||||
Norrage | zondag 22 december 2013 @ 17:40 | |||
Leuk leuk leuk alpeko Zoals ik in mijn lijstje zei word ik wel een beetje moe van al die instrumentale neoklassieke platen, maar zeker een paar schitterende genoemd. En de genialiteit van Reflektor erkennen | ||||
Moody | zondag 22 december 2013 @ 17:40 | |||
Evenwichtig in het bevatten van aardige popnummertjes. Op Chop Chop staat iets grotere pieken, maar idd ook wat skipmomentjes. Rest van je punten: eens | ||||
methodmich | zondag 22 december 2013 @ 17:57 | |||
Netjes, alpeko! We gaan er een stuk of 8 dubbelen, waarvan twee al wel verwacht waren. | ||||
ranja | zondag 22 december 2013 @ 17:59 | |||
Lastig van die bands met dezelfde naam Kijk uit naar een nieuw album van Houses, maar dan wel een andere Houses Ik ga 1 dubbelen met alpeko. | ||||
ranja | zondag 22 december 2013 @ 20:56 | |||
Shit dacht dat ik klaar was heb ik 2 albums volledig vergeten in de lijst op te nemen. Morgen dan maar kijken waar die tussen passen en wie ik er dan toch nog uitgooi. | ||||
cafca | zondag 22 december 2013 @ 22:41 | |||
Toch maar een top 10 maken denk ik | ||||
cafca | maandag 23 december 2013 @ 08:59 | |||
Voila: 1. Kim Churchill - With Sword & Shield 2. Billy Bragg - Tooth & Nail 3. Ben Sollee - The Hollow Sessions 4. Torres - Torres 5. Lucy Wainwright Roche - There's a Last Time for Everything 6. Jonathan Wilson - Fanfare 7. Steve Gunn - Time Off 8. Cloud Cult - Love 9. Jonas Winterland - Mensen zijn van dun papier 10. Laura Marling - Once I was an Eagle Volgorde redelijk willekeurig, de meest gedraaide bovenaan, vanaf nummer 5 eigenlijk te weinig geluisterd om een echt goed beeld te vormen. Verder op de "moet ik nog luisteren" lijst: Hiss Golden Messenger - Haw Mount Moriah - Miracle Temple Phosphorescent, Editors, Scott Matthew, Patti Griffin, Flip Kowlier, Joseph Arthur..... Aanvullingen welkom [ Bericht 13% gewijzigd door cafca op 23-12-2013 12:49:50 ] | ||||
methodmich | maandag 23 december 2013 @ 11:53 | |||
Nou, heb alle platen uit 2013 (Nederlandse release) die ik dit jaar heb gekocht of gekregen weer op volgorde gezet. Het zijn er 66 dit jaar en dit is het geheel subjectieve resultaat: 66. HAPPY CAMPER - Soundtrack Of Mute Job Roggeveen, het brein achter Happy Camper, is al volop bezig met zijn in 2014 te verschijnen album. Daarop zullen weer tal van Nederlandse artiesten te horen zijn om zijn songs te zingen. Tussendoor maakte Roggeveen de soundtrack voor de animatiefilm Mute. Een, hoe toepasselijk, volledig instrumentale. Er gebeurt van alles in, maar het ontbreken van zang is voor mij toch wel een minpunt. Kortom, een mooi zoethoudertje richting die nieuwe plaat. Favoriete track: Maggie And The Magician 65. BOSS CAPONE - Another 15 Dance Floor Crashers By Boss Capone Boudewijn van Trigt, ook wel bekend als 'Boss', speelt al geruime tijd in reggae- en skabands. Hij brengt nu een soloplaat uit, die een ode is aan de Jamaicaanse muziek. Precies, dat is swingend te noemen. Er is echter ook een opmerkelijke plaats ingeruimd voor een orgel. Een gezellig plaatje dus. Favoriete track: That Wasn't Worth Me Dollar, Girl 64. TANGARINE - Seek & Sigh Een Friese tweeling met baarden die tweestemmige popmuziek maken, waarin een voorliefde voor de jaren zestig doorklinkt. Het Friese antwoord op Simon & Garfunkel heet Tangarine, zo wordt duidelijk op dit eerste album. Echt een plaat voor rustige momenten, maar net iets te eenvormig om echt bij de strot te grijpen. Favoriete track: Reasons 63. BED RUGS - Rapids Fijn pyschedelisch plaatje van Belgische bodem. Rapids is een EP en dus eigenlijk veel te kort, maar dat mag de pret niet drukken. In alle songs op dit door Paul Butler van The Bees geproduceerde album klinkt een voorliefde voor The Beatles door, maar is er altijd wel een licht apart randje te ontdekken. Favoriete track: Blinds 62. VILLAGERS - {Awayland} Na zijn ijzersterke plaat Becoming A Jackal waren de verwachtingen rond dit album van Villagers hooggespannen. Helaas maakt Conor O'Brien die verwachtingen wat mij betreft niet echt waar. Het is verre van slecht wat hij hier brengt, maar de beklemmende wijze waarop zijn debuut mij greep is hier zelden tot niet aanwezig. Favoriete track: Nothing Arrived 61. OF MONTREAL - Lousy With Sylvian Briar Een album van Of Montreal bevat altijd de vaste ingrediënten: psychedelica, heel veel ideeën en plotse wendingen. Deze plaat sluit wat dat betreft ook weer aan bij de vele voorgangers. Toch is er iets anders, zo blijkt na beluistering. Waar Of Montreal voorheen graag behoorlijk over de top ging, blijft de grootste theatrale gekte hier weg. Dat is jammer, want daardoor gaat de plaat voorbij zonder dat je ineens vol verbazing luistert wat er gebeurt en is dit dus een van zijn mindere werkstukken geworden. Favoriete track: Colossus 60. BETTIE SERVEERT - Oh, Mayhem! De achtste studioplaat van deze Nederlandse rockband is een redelijk energieke. Nog altijd is het karakteristieke stemgeluid van Carol van Dyk een onderscheidende factor, zelfs als het geluid meer richting pop neigt dan richting de rock uit de hoogtijdagen van Palomine. Leuk, pittig plaatje. Favoriete track: Monogamous 59. WOODKID - The Golden Age Woodkid is de artiestennaam van Yoann Lemoine. Hij toont zich op dit album schatplichtig aan Antony - die van The Johnsons inderdaad -, want zijn beheerste, doch droevige stem glijdt over een bed van bombast. De emoties mogen getoond worden, dat wil Woodkid er maar mee zeggen. Het is een mooi album, maar zo goed als Antony of bijvoorbeeld Perfume Genius is Woodkid (nog) niet. Favoriete track: Run Boy Run 58. EARTH MK. II - Music For Mammals Hugo van de Poel maakte in het verleden muziek met Jacco Gardner. Met hun band brachten zij hun voorliefde voor Syd Barrett en psychedelica ten gehore. Daarna gingen de bandleden hun eigen weg. Qua geluid sluit deze plaat aan bij die van Van de Poels voormalige maatje Gardner, alleen legt die net wat meer avontuur in zijn muziek. Daardoor blijft dit vooral een prettige plaat, maar wordt het niveau van Gardner nergens benaderd. Favoriete track: Together 57. LISA LOEB - No Fairy Tale Lisa Loeb scoorde in de jaren negentig een mondiale hit met Stay (I Missed You), maar dat leverde geen echte doorbraak op. Ze bracht flink wat albums uit, maar bleef ook actrice. De bebrilde zangeres bracht dit jaar weer een plaat uit vol fijne luisterpop, waarin haar heldere stem de voornaamste troef is. Niet verheffend of wereldschokkend, maar gewoon leuk. Favoriete track: A Hot Minute 56. BETH SORRENTINO - Would You Like To Go Dit album bevat songs van Curt Boettcher, een min of meer vergeten singer / songwriter uit de jaren zestig met een voorliefde voor folk. Toen Beth Sorrentino voor het eerst kennis maakte met zijn werk, was ze direct onder de indruk. Dat leverde dit album op, waarop ze doorgaans vanachter de piano de nummers van Boettcher speelt. Het resultaat is een luisterplaat voor rustige momenten. Favoriete track: Along Comes Mary 55. FEW BITS - Self Titled De Belgische groep rond zangeres Karolien Van Ransbeeck kwam dit jaar met een fijn album, dat in de categorie dromerige popmuziek mag worden ingedeeld. De vergelijking met Mazzy Star is zelden ver weg. Nog niet elk nummer is even geslaagd, maar Few Bits laat hiermee sowieso horen dat er toekomst in de band zit. Favoriete track: Shell 54. WASHED OUT - Paracosm Ernest Greene leverde enkele jaren geleden een zeer fijn album af met Within And Without. De ingrediënten waren vooral synthesizers, verdwaalde gitaar en cello en een wat dromerige zang. Ook op Paracosm wordt een dromerige sfeer neergezet, waardoor het een fijne plaat is om even mee te ontsnappen aan de hectiek van het dagelijks leven. Favoriete track: All I Know 53. THE EPSTEIN - Murmurations Soms is moeilijk te verklaren waarom de ene band wel succesvol is en de andere niet echt. The Epstein is een mooi voorbeeld. Deze Britse band speelt folkpop van behoorlijk niveau, maar krijgt desondanks weinig aandacht. Misschien zijn er al te veel bands in dit genre actief, wie zal het zeggen? Hoe dan ook is Murmurations een degelijke plaat met een aantal sterke songs. Favoriete track: Another Band Has Gone 52. KATE NASH - Girl Talk Kate Nash lijkt in niets meer op dat gezellige buurmeisje dat met haar rauwe accent catchy pianopopliedjes schreef over alles wat haar in haar jonge leventje bezig hield. Op haar vorige plaat werd ze al wat ruiger en op deze plaat is Kate zelfs bijna punk te noemen. Het resultaat is een wisselvallig album, waarop pakkende nummers een plaats hebben gekregen naast min of meer experimentele krijsrock. Dat is even wennen, maar de lichtpuntjes tillen de plaat toch nog naar een aanvaardbaar niveau. Favoriete track: Sister 51. DEVENDRA BANHART - Mala Devendra Banhart geldt nog altijd als de man die de free folk deed ontstaan. Inmiddels is de oerhippie met Venezolaanse roots zelf al weer flink wat albums verder. Zijn laatste platen stonden altijd boordevol ideeën, maar misten daardoor vorm of duurden te lang. Op Mala pakt Banhart de zaken iets anders aan en doet hij weer meer denken aan de folkie die hij ten tijde van zijn eerste platen was. Desondanks heb ik hem wel eens beter gehoord. Favoriete track: Your Fine Petting Duck 50. MATTHEW SWEET AND SUSANNA HOFFS - Under The Covers Vol. 3 Matthew Sweet en Susanna Hoffs, ook wel Sid en Susie, maakten al twee albums vol covers. Daarop namen ze de jaren zestig en zeventig onder handen, dus logischerwijs zijn nu de jaren tachtig aan de beurt. Net als de voorgangers levert dat een leuke plaat op, maar wereldschokkend is het uiteraard niet. Overigens verdienen de twee wel een compliment voor de songkeuze, want die is zeker niet voor de hand liggend. Favoriete track: Girls Talk 49. MARK LANEGAN - Imitations Ook in 2013 was de coverplaat populair. Mark Lanegan deed er dit jaar ook aan mee. Het was zijn tweede album dit jaar, al kan dit meer als tussendoortje worden beschouwd. Lanegan heeft de te coveren songs op opvallende plekken gezocht. In de platenkast van zijn vader, zou je bijna denken, maar ook in zijn eigen platenkast, waar ongetwijfeld albums van Nick Cave en The Twilight Singers in zullen staan. Niet elk nummer is even geslaagd, maar het geheel is een mooi herfstachtig plaatje geworden. Favoriete track: Brompton Oratory 48. TESSA ROSE JACKSON - Songs From The Sandbox Deze jonge Nederlandse muzikante met Britse roots komt met een fijn album, waarop ze duidelijk laat horen over talent te bezitten. Jackson schreef haar eigen nummers, nam ze ook zelf op en is een veelzijdig artieste, die in haar teksten bovendien behoorlijk volwassen klinkt voor haar leeftijd. Favoriete track: Forgive Me 47. ADAM GREEN & BINKI SHAPIRO - Self Titled Nadat hij uit het puberale, maar bij vlagen geniale folkduo The Moldy Peaches stapte, zette Adam Green een fijne solocarrière op. Zijn albums klonken altijd op een bepaalde manier ouderwets, omdat Green duidelijk goed had geluisterd naar het werk van de folkmeesters uit de jaren zestig en zeventig. Geregeld viel de naam Lee Hazlewood als vergelijking. Die zong geregeld samen met dames en dat is precies wat Green hier nu ook doet. Hij vroeg zangeres Binki Shapiro mee te doen en het resultaat is een zomers plaatje met leuke duetten. Niet meer en niet minder. Favoriete track: Just To Make Me Feel Good 46. SIR YES SIR - We Should Talk Alweer zo'n Belgische band die in 2013 met een fraaie plaat kwam. Sir Yes Sir is de band van Tijs Delbeke, die eerder speelde met onder andere Dez Mona, Roosbeef, Ellen Schoenaerts en Mauro Pawlowski. Nu debuteert hij zelf en dat gaat hem vrij goed af. Niet elk nummer op dit typisch Belgische album - lees: grillige popsongs - bevalt even goed, maar er zijn genoeg hoogtepunten te ontdekken in zijn naar dEUS, Morphine en Soulwax knipogende werk. Favoriete track: Longing = Good Taste 45. BENT VAN LOOY - Round The Bend De frontman van Das Pop, die tijdens de break van zijn band ook nog drumde bij Soulwax, komt hier met een soloplaat. Deze staat vol met ingetogen pianosongs. De vergelijking met Das Pop is soms nog wel degelijk te maken, vooral als de muziek wat zwieriger wordt. Daar staat echter wel tegenover dat de meeste nummers van Van Looy een donker randje hebben, waardoor de vergelijking uiteindelijk mank gaat. Dat is niet erg, want de Belg bewijst nog altijd goede liedjes te kunnen schrijven. Favoriete track: Friendly With The Fleas 44. DIVERSE ARTIESTEN - Ramses Shaffy - Leef! Dit album is een mooi eerbetoon aan de enige jaren geleden overleden Ramses Shaffy. Diverse Nederlandse artiesten vertolken hier zijn werk. Er is gekozen voor een mooie mix van oudere artiesten als Boudewijn de Groot, De Dijk en Liesbeth List en modernere artiesten als Tim Knol, Stuurbaard Bakkebaard en Lucky Fonz III. Dat levert soms verrassende resultaten op en dat zijn vaak ook de leukste bijdragen. Favoriete track: Ik Drink (Fréderique Spigt) 43. NEKO CASE - The Worse Things Get, The Harder I Fight, The Harder I Fight, The More I Love You De zangeres met de nachtegalenstem, die ook kan zingen op orkaankracht, heeft dit album een ontzettend lange titel meegegeven. Haar Stem - let op de hoofdletter - staat ook op deze plaat weer centraal en is hoe dan ook haar grootste troef. Qua songs blijft deze plaat helaas wel wat achter bij haar oudere werk, maar desondanks zijn er nog genoeg mooie momenten. Favoriete track: Man 42. THE SILHOUETTES - Self Titled The Silhouettes is het Nederlandse antwoord op de vele man/vrouw duo's die de laatste jaren furore maken in de muziek. Het resultaat is een prettig luisterbaar album waarop meer uptempo songs goed worden afgewisseld met liedjes met een melancholisch geluid. Favoriete track: All A Lie 41. SAVAGES - Silence Yourself De award voor de meest ijzingwekkende vrouwelijke zang gaat dit jaar ongetwijfeld naar Jehnny Beth, zoals de zangeres van damesband Savages zich noemt. In weerwil van de titel lijken deze dames geenszins van plan zich het zwijgen op te laten leggen. Feministische powerrock, die term past hier wel bij. Dat levert enkele sterke songs op, maar is lang niet altijd even interessant. Favoriete track: Husbands 40. EINS ZWEI & THE PARALLEL CINEMA - Self Titled Het is ongetwijfeld een van de opvallendste platen van eigen bodem, dit Eins Zwei & The Parallel Cinema. Stefan van Maurik, de frontman van Eins Zwei Orchestra, werd volgens de overlevering gegrepen door de muziek uit Bollywood-films. Samen met een uitgebreide band brengt hij die nu naar Nederland. De oosterse invloeden mixen prima met de westerse inbreng en dat levert een opzwepende plaat op. Favoriete track: Cocaine 39. SHEARWATER - Fellow Travelers Sinds het ontstaan heeft Shearwater veel getoerd. Tijdens die optredens hebben ze tal van artiesten ontmoet. Dat inspireerde frontman Jonathan Meiburg tot een coveralbum, waarop zijn band werk van bevriende artiesten covert. Aangezien Shearwater geen alledaagse band is, zijn de gecoverde bands dus ook verre van standaard. Voorbeelden? David Thomas Broughton, Xiu Xiu, The Baptist Generals en St. Vincent. De uitzondering wordt gevormd door Coldplay, wiens Hurts Like Heaven hier door de als vanouds galmende Meiburg op verbluffende wijze wordt vertolkt. Heerlijk tussendoortje! Favoriete track: Cheerleader 38. KING CREOSOTE - That Might Well Be It, Darling Dit album van King Creosote was een van de uitgaven die speciaal voor Record Store Day werden uitgebracht. Het is een verzameling van songs uit diverse perioden in zijn loopbaan. Dat maakt dat de samenhang volledig ontbreekt, maar als er sterke songs op een plaat staan, is dat geen onoverkomelijk probleem. Uiteraard heeft King Creosote die sterke songs. De ingrediënten zijn nog altijd zijn Schotse accent, gevoel voor melodie en melancholie. Fijn tussendoortje. Favoriete track: Ankle Shackles 37. ALELA DIANE - About Farewell Alela Diane zag haar huwelijk stranden. Dit leverde meer dan voldoende inspiratie op voor dit nieuwe album, waarop ze qua geluid weer meer terugkeert naar haar debuut The Pirate's Gospel. Meer vanuit het hart dan vanuit het verstand dus, want de soms overbodige bombast van haar laatste platen blijft achterwege. De sobere omlijsting past haar prima en laat haar eerlijke teksten nog duidelijker naar voren komen. Favoriete track: Hazel Street 36. MEINDERT TALMA - Kelderkoorts Meindert Talma bouwt al jaren aan een opmerkelijk oeuvre. Zijn gortdroog gezongen, vaak komische teksten over het leven van alledag, vaak omlijst door een rond de piano opgebouwde muzikale achtergrond, is niet voor iedereen weggelegd. Liefhebbers van Talma zitten echter altijd goed en dat is met dit album, dat samen met een gelijknamige roman werd uitgebracht, weer net zo het geval. Favoriete track: Crucifix 35. CRIME & THE CITY SOLUTION - American Twilight Het was al weer lang geleden dat Crime & The City Solution, de band van Simon Bonney, een album uitbracht. De comeback mag er wezen. De band heeft versterking gekregen van onder andere David Eugene Edwards (16 Horsepower) en toont zich zeer veelzijdig. Stevige rock, stemmige en melodieuze nummers en zelfs flink groovende tracks wisselen elkaar af. Voeg daar de gepassioneerde voordracht van Bonney zelf over vrouwen, religie en allerlei andere onderwerpen en je krijgt vanzelf een bijzondere plaat. Favoriete track: Domina 34. DOUGLAS FIRS - Shimmer & Glow Vanzelfsprekend was 2013 ook weer een jaar waarin de nodige interessante Belgische releases plaatsvonden. Dit album van Douglas Firs hoort daar zeker bij. Spil van de band is Gertjan Van Hellemont, die ook gitarist was bij The Bony King Of Nowhere. Zijn debuut bevat fraaie gitaarpop met een tintje folk en country. Favoriete track: Pretty Legs And Things To Do 33. MARK LANEGAN & DUKE GARWOOD - Black Pudding Mark Lanegan bracht dit jaar twee albums uit. Black Pudding, waarop de man met de schuurpapieren stembanden samenwerkte met Duke Garwood, was de eerste. Het gitaarspel van Garwood en diens keuze voor de overige, vaak afwijkende muzikale omlijsting vormen een fraaie toevoeging aan de donkere teksten van Lanegan. Vrolijk wordt het daardoor nooit, dus het is geen plaat die je zo even in de speler stopt. Mooi is het op de beste momenten uiteraard wel. Favoriete track: Death Rides A White Horse 32. NADINE SHAH - Love Your Dum And Mad Deze Engelse zangeres en pianiste, met Noors en Pakistaans bloed, toont zich hier een groot talent. Haar donkere geluid doet denken aan het werk van PJ Harvey, Nick Cave en Patti Smith, maar Shah heeft te veel klasse om weggezet te worden als imitator. Dit album laat een originele artieste horen, die vermoedelijk op weg is om binnen enkele jaren een wereldplaat te maken. De aanzet is al meer dan de moeite waard. Favoriete track: Floating 31. TIM KNOL - Soldier On De derde van Tim Knol is een volwassen plaat geworden, waarbij hij alle bagage van de voorgangers heeft meegenomen. Knol produceerde het album dan ook zelf. De invloeden zijn nog altijd hoorbaar: Neil Young, alt. country, de jaren zestig. Toch ontbreekt er gevoelsmatig soms iets aan de songs, misschien wel juist het jeugdige enthousiasme dat het debuut zo prettig maakte. Neemt niet weg dat Knol ijzersterke songs kan schrijven en dat dit dan ook een van de betere albums van Nederlandse bodem is. Favoriete track: Motion Of Life 30. RON SEXSMITH - Forever Endeavour Ron Sexsmith staat al jaren synoniem voor kwalitatief goede, melodieuze en melancholische popmuziek. Ook Forever Endeavour voldoet weer moeiteloos aan de hoge standaard die Sexsmith voor zichzelf heeft gecreëerd. Natuurlijk zal het hem ook nu geen spatje meer bekendheid brengen, maar de liefhebber van zijn werk weet genoeg. Wie hem nog niet kent, doet er daarnaast goed aan hem eens te leren kennen middels deze plaat. Favoriete track: If Only Avenue 29. JANNE SCHRA - Self Titled Janne Schra is natuurlijk bekend van Room Eleven en Schradinova. Dit album maakte ze onder haar eigen naam. Misschien wel omdat het veel meer kleine en intieme luisterliedjes bevat. Dat is echter niet het enige, want ze wil op dat album duidelijk laten horen hoe veelzijdig ze als zangeres en songschrijfster is. Dat is de kracht, maar tegelijkertijd misschien ook de zwakte van de plaat, waardoor een absolute topnotering uitblijft. Desondanks mag Schra trots zijn op dit album. Favoriete track: The Ditch 28. VARIOUS ARTISTS - Sing Me The Songs: Celebrating The Works Of Kate McGarrigle De inmiddels al enige tijd overleden Kate McGarrigle schreef tijdens haar leven ongeveer veertig jaar mooie folkmuziek samen met haar zus Anna. Haar kinderen Rufus en Martha Wainwright namen het initiatief voor deze fraaie muzikale ode, waaraan ook onder andere Norah Jones, Emmylou Harris, Teddy Thompson, Antony, Broken Social Scene, Linda Thompson en Richard Thompson een steentje bijdragen. Zij doen dit stuk voor stuk vol inleving, waardoor dit een eerbetoon van hoog niveau is geworden. Favoriete track: Saratoga Summer Song (Teddy Thompson) 27. WAXAHATCHEE - Cerulean Salt Leg haar artiestennaam op je digitale Wordfeud-bord en je scoort veel punten. Katie Crutchfield, de dame achter het pseudoniem Waxahatchee, scoort met deze plaat ook punten. Haar songs zijn vrijwel altijd indringend en kennen een ogenschijnlijke eenvoud, maar dat is nu juist de kracht. Intiem, lo-fi, eerlijk, direct en grillig: dat is Waxahatchee. Favoriete track: Brother Bryan 26. UNKNOWN MORTAL ORCHESTRA - II Jazeker, ook in Nieuw-Zeeland wordt interessante muziek gemaakt. Dat bewijst Ruban Nielson, de man achter Unknown Mortal Orchestra. Dit album bevat lo-fi indiepop van superieure kwaliteit, waar iemand als Beck zich niet voor zou schamen. Het maakt van II een van de interessantere releases van dit jaar. Favoriete track: Swim & Sleep (Like A Shark) 25. PATTY GRIFFIN - American Kid Patty Griffin mag gerust worden beschouwd als een van de beste zangeressen binnen haar genre van de laatste jaren. Dat genre is Americana. Ook met dit album bewijst Griffin haar grote klasse. De thematiek is zwaar, want Griffin zingt vooral over haar overleden vader. Omdat ze altijd al volstrekt eerlijk heeft geklonken, past dit wel bij haar muziek. Liefhebbers van Americana mogen dit album niet missen, want binnen dat genre is het een hoogtepunt van 2013. Favoriete track: Don't Let Me Die In Florida 24. WILLIS EARL BEAL - Nobody Knows Zijn debuut Acousmatic Sorcery was een zeer origineel album, waarop Willis Earl Beal zijn ongepolijste muziek had verzameld. Zijn rauwe zang en minimale muzikale begeleiding kropen direct onder de huid. Op opvolger Nobody Knows is het rauwe randje niet helemaal verdwenen, maar kiest Beal ook voor een wat gladdere omlijsting. Je zou het soms gewoon r&b kunnen noemen. Zijn eigenaardigheid is hij echter niet verloren en dus levert Willis Earl Beal hier wederom een intrigerend werkstuk af. Favoriete track: Blue Escape 23. SCOTT MATTHEW - Unlearned Singer / songwriter Scott Matthew besloot voor dit album eens een selectie van de covers op te nemen, waarmee hij doorgaans zijn optredens afsluit. Het resultaat is opmerkelijk en dat heeft vooral te maken met de keuze van het materiaal. Matthew is namelijk een zanger die doorgaans weemoedige, trieste liedjes brengt en een nogal trage, emotionele manier van zingen heeft. Het contrast met de nummers van pakweg Whitney Houston kan dan ook niet groter zijn. Dat maakt Unlearned ook zo leuk en interessant. Favoriete track: Love Will Tear Us Apart 22. PHOSPHORESCENT - Muchacho Matthew Houck, de man achter Phosphorescent, is zeker geen vrolijke Frans. Zijn op Americana gebaseerde muziek staat bol van de bittere teksten. Qua zang doet Phosphorescent ook vooral aan befaamde treurwilgen als Will Oldham denken, maar hij is tegelijkertijd niet vies van grootse arrangementen. Een interessante combinatie, zo blijkt op Muchacho. Favoriete track: Song For Zula 21. MICK HARVEY - Four (Acts Of Love) Mick Harvey kennen we natuurlijk vooral dankzij zijn werk voor The Bad Seeds, de band rond Nick Cave. Daar maakt Harvey geen deel meer van uit. Hij kan prima op eigen benen staan, zo bewees hij al met eerdere soloplaten. Deze lijkt echter tot nu toe de sterkste. Stemmige gitaarpop, folk, meer sferische stukken, het staat er allemaal op. Harvey vertolkt ook veel werk van andere artiesten en zet ook dat naar zijn hand. Mooi album. Favoriete track: God Made The Hammer 20. I AM KLOOT - Let It All In De band rond John Bramwell, die zanger met die heerlijke snerende stem, voegt weer een nieuw hoofdstuk toe aan de toch al zo rijke discografie. Weinig nieuws onder de zon, want opnieuw zijn het luisterliedjes die in alle eenvoud toch bij de keel grijpen. Natuurlijk speelt die fantastische stem daarbij weer een hoofdrol. Favoriete track: Some Better Day 19. IAN CLEMENT - Drawing Daggers Ian Clement maakt ook deel uit van de Belgische rockband Wallace Vanborn. Die formatie speelt vooral stevige muziek, maar Clement heeft overduidelijk ook een rustige kant. Die brengt hij op deze soloplaat ten gehore. Het is een collectie sterke songs, al dan niet akoestisch gebracht, die thematisch altijd wat donker zijn. Daardoor is de vergelijking met Mark Lanegan geen vreemde, maar Clement heeft klasse genoeg om zonder dergelijke referenties aan de weg te timmeren. Favoriete track: Kissing The Claw 18. FLIP KOWLIER - Cirque Flip Kowlier, de Vlaamse rapper die jaren geleden de gitaar pakte en ontroerende songs begon te schrijven, is terug. Vanzelfsprekend zingt Kowlier nog altijd in het inmiddels vertrouwd aandoende West-Vlaams. Waar hij op zijn eerdere werk vooral persoonlijke nummers maakte, koos hij nu voor een thema. Een circus. Daarin gebeurt overigens meer dan voldoende. Er is een teleurgestelde directeur, die aan lager wal raakt en ziek wordt, een pony, een zongebruinde frontman van de showband en uiteindelijk loopt het niet goed af. Mooie comeback! Favoriete track: Floske 17. STADT - Kind Of Diversion Deze Vlaamse band met Nederlandse zanger doet aan avontuurlijke gitaarpop. De ene keer rocken de mannen er aardig op los, dan weer wordt gekozen voor een melodieuze 'bijna ballad' en ook de psychedelische effecten zijn zelden ver weg. De stem van zanger Fulco Ottervanger kan al die afwisseling ook moeiteloos aan. Het levert een spannend album van hoog niveau op. Favoriete track: Bits Of Time 16. DIVERSE ARTIESTEN - De Supersonische Boem Een leuk idee van Excelsior: breng diverse artiesten van nu, voornamelijk afkomstig uit de eigen stal, bij elkaar en laat ze de oude klassiekers van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink in een nieuw jasje steken. Dat levert een gevarieerde collectie covers op. Op zijn minst is iedere cover een mooi eerbetoon aan het origineel, maar met name Marike Jager, Roosbeef, Blue Grass Boogiemen en Dave von Raven (The Kik) zetten de nummers op geheel eigen wijze naar de hand. Erg leuk schijfje! Favoriete track: Emma Dilemma (Dave von Raven) 15. JOHN FULLBRIGHT - From The Ground Up De Amerikaan John Fullbright is verantwoordelijk voor een van de beste Americana-albums van dit jaar. Zijn jonge leeftijd maakt direct nieuwsgierig naar wat hij in zijn loopbaan allemaal nog gaat opnemen, want deze plaat bevat al een aantal ijzersterke songs. Fullbright bespeelt regelmatig de piano, waardoor zijn vorm van alt. country bovendien net iets ander wordt dan standaard. Mooi album! Favoriete track: Jericho 14. AN PIERLÉ - Strange Days An Pierlé wordt niet zelden omschreven als de Vlaamse Tori Amos. Niet zo gek, want Pierlé brengt haar songs op intense wijze, schroomt niet om veel emoties in de zang te leggen, schrijft zeer persoonlijke teksten en speelt ook nog eens piano. Door de jaren heen toonde de Belgische echter al aan genoeg eigen smoel te hebben en met Strange Days voegt ze weer een mooie plaat toe aan haar rijke oeuvre. Bovendien is het er één waarop ze het klein houdt en vooral stem en piano laat schitteren. Favoriete track: This Burning 13. JACCO GARDNER - Cabinet Of Curiosities Onze landgenoot Jacco Gardner gooide met dit debuutalbum ook over de grens hoge ogen. De psychedelische pop van de jonge twintiger is dan ook van hoog niveau. Gardner is duidelijk geïnspireerd door mannen als Syd Barrett en Brian Wilson, maar weet genoeg eigenheid aan zijn songs toe te voegen om veel meer te zijn dan een simpele imitator. Favoriete track: The Ballad Of Little Jane 12. COCOROSIE - Tales Of A Grass Widow Daar waren ze weer, de zusjes Bianca en Sierra Casady. Ze brachten al vier albums uit, waarvan met name de eerste drie boordevol verrassende en sterke songs stonden. De kracht? De om elkaar heen cirkelende zang van de zusjes, de vreemde effectjes, de teksten en vooral de sfeer die ze opriepen. De vierde plaat was iets minder en op deze vijfde klinkt CocoRosie vooral volwassener dan ooit. Dat levert een aantal mooie nummers op, maar de echte uitschieters ontbreken. Misschien wel omdat de grillige gekte wat achterwege is gelaten. Goede plaat, maar ze kunnen beter. Daarom ook net geen notering in de top 10. Maar: ik wil nog steeds best twee van die zusjes hebben! Favoriete track: Gravediggress 11. FOXYGEN - We Are The 21st Century Ambassadors Of Peace & Magic Een bijzonder gezelschap, dit Foxygen. De nog jonge bandleden hebben overduidelijk een voorliefde voor muziek uit de jaren zestig. Tal van invloeden komen langs, van Bowie tot Dylan, van Beach Boys tot Beatles en van Kinks tot folk. Alles wordt door elkaar gegooid en dat levert een fijn klinkend en gevarieerd werkstuk op. Favoriete track: San Francisco 10. JOANNA GRUESOME - Weird Sister Liefhebbers van fijne indiegitaarpop met vrouwelijke zang, opgelet! Joanna Gruesome uit Wales heeft dan de plaat gemaakt die je dit jaar niet mocht missen. Het rammelt regelmatig lekker, schiet soms uit de bocht, maar blijft stiekem altijd melodieus en vooral aanstekelijk. Heerlijk plaatje! Favoriete track: Secret Surprise 9. PARQUET COURTS - Light Up Gold Heerlijk, een lekker ouderwets rammelend gitaarplaatje uit de Verenigde Staten. Denk Pavement, denk Guided By Voices, denk Feelies. Maar meer nog: denk Parquet Courts. De Amerikanen weten precies de juiste achteloosheid in hun rammelende, punky songs te stoppen. Dat maakt Light Up Gold een van de fijnere albums van dit jaar. Favoriete track: Borrowed Time 8. THE CHILD OF LOV - Self Titled Het is zonder meer een van de bijzonderste verhalen van 2013: The Child Of Lov. Lange tijd werd er gezegd dat de man die de zang op dit ontzettend catchy album verzorgt, luisterde naar de naam Cole Williams. Inmiddels is duidelijk dat hij eigenlijk Martijn Teerlinck heette. Heette, want in december dit jaar overleed Teerlinck. Zijn muzikale erfenis mag er zijn. Is het hiphop, is het r&b, is het funk of dansbare soul? Geen idee, waarschijnlijk een mix. De vergelijking met OutKast valt te maken, maar vertelt ook niet het hele verhaal. Een bijzondere verrassing is de plaat in ieder geval wel. Favoriete track: Warrior 7. THE THERMALS - Desperate Ground Rammelende garagepunk van hoog niveau. Zo kan de muziek van The Thermals het best omschreven worden. Ook dit album staat er weer vol mee. De bijtende voordracht van Hutch Harris geeft de muziek weer precies dat fijne, gejaagde mee, waardoor The Thermals weer een bak energie over de luisteraar heen smijten. Strak, rauw en toch ook altijd met stiekem oor voor melodie. Favoriete track: I Go Alone 6. TEGAN AND SARA - Heartthrob De Canadese tweeling blinkt al jaren uit in het schrijven van pakkende liedjes, waarin hun samenzang voor een extra dimensie zorgt. Ook nu cirkelen de stemmen weer om elkaar heen of vallen ze samen om de songs extra kracht te geven. Wellicht knipoogt dit album net wat meer naar pop dan het eerdere werk, maar catchy liedjes schrijven kunnen de dames nog altijd. Favoriete track: Now I'm All Messed Up 5. THE BAPTIST GENERALS - Jackleg Devotional To The Heart The Baptist Generals maakten naam met de lo-fi parels Dogs en No Silver / No Gold, albums uit respectievelijk 2000 en 2002. Daarna bleef het lang stil rond de band van Chris Flemmons. Nu is hij terug en pakt hij de zaken net wat anders aan. Het lo-fi jasje is uitgetrokken, maar heel gepolijst klinkt het natuurlijk nooit. Dat kan ook niet, gezien de zangstem van Flemmons. Die doet vooral denken aan mensen als Will Oldham en Jason Molina. De teksten zijn misschien nog wel scherper dan ooit, aangezien Flemmons is gelouterd door het leven. Kennelijk niet altijd even plezierig, maar wat een geweldige plaat is dit mede daardoor geworden! Favoriete track: Clitorpus Christi 4. NICK CAVE & THE BAD SEEDS - Push The Sky Away Nick Cave loopt al jaren mee en maakt eigenlijk nooit een slechte plaat. Sterker nog, vrijwel elk album kan worden omschreven als goed. Push The Sky Away vormt hierop geen uitzondering en kan zich meten met het beste uit zijn omvangrijke oeuvre. Het album sluit aan bij de meer melodieuze platen die hij in de jaren negentig maakte, want wild wordt het hier zelden. Wel mooi, heel mooi. Favoriete track: Mermaids 3. JOSEPH ARTHUR - The Ballad Of Boogie Christ Acts 1 & 2 Al jaren maakt Joseph Arthur fraaie platen, maar een groot publiek wist hij er nooit mee te bereiken. Op deze plaat is Arthur meer dan ooit in topvorm. Dat het een dubbelaar is geworden, onderstreept dit alleen maar. Wat Arthur ook doet, het is raak. Dan weer toont hij zich een erfgenaam van Bob Dylan, dan weer is het (folk)rock, er zijn gospelinvloeden en Arthur draait evenmin de hand om voor een akoestisch nummer met alleen een gitaar of vanachter de piano. Zijn teksten laten tegelijkertijd horen dat zijn leven niet over rozen is gegaan. Fantastisch werkstuk! Favoriete track: I Used To Know How To Walk On Water 2. GAMBLES - Trust Matthew Siskin is een webdeveloper, die in zijn vrije tijd zijn eigen muziek schrijft. Zijn grootste inspiratiebron was Leonard Cohen, aan de hand van wiens songs hij het vak leerde. Niet zo vreemd dus dat dit album schatplichtig is aan Cohen. Gambles bewijst op deze wonderschone plaat dat er maar weinig nodig is om te kunnen raken. Een akoestische gitaar en een warme stem, meer is het niet. Hij zingt over verval, ellende, mislukte liefdes en het verlies van een kind. Niet vrolijk, maar mede daardoor meeslepend. Waar woorden te kort schieten, besluit Gambles gewoon een stukje te fluiten. Een parel! Favoriete track: So I Cry Out 1. ELLEN SCHOENAERTS KWARTET - Feiten Ellen Schoenaerts is de voormalige levenspartner van Tom Pintens (ex-Zita Swoon) en schreef tevens teksten voor zijn soloplaten. Nu stapt ze zelf in de schijnwerpers en hóe! Feiten bevat een collectie songs van een dertigster die worstelt met het leven. Mannen, drank, geluk, geloof, liefde... Het zijn de thema's die hier voorbij komen en mede door Schoenaerts' doorleefde en intense wijze van zingen grijpen de nummers je direct bij de strot. Plaat van het jaar! Favoriete track: Gelukkig Zijn (Te Leven Als Gingen We Nooit Meer Voorbij) [ Bericht 0% gewijzigd door methodmich op 23-12-2013 12:15:10 ] | ||||
Pink_Floyd | maandag 23 december 2013 @ 12:04 | |||
Wat een fijne lijsten weer, met veel om nog te ontdekken. Methodmich, is John Fullbright niet van 2012? Ik heb hem ook pas dit jaar ontdekt en gezien, maar dacht dat album uit mei 2012 was....if not, dan komt hij bij mij ook hoog dit jaar, heerlijke plaat! | ||||
ranja | maandag 23 december 2013 @ 12:10 | |||
Eerste snelle blik levert 7 of 8 dubbelingen met methodmich op, als ik alleen naar de nummers 50-1 kijk dan | ||||
Norrage | maandag 23 december 2013 @ 12:10 | |||
Leuk MM Ik ga dat lijstje binnenkort eens lekker uitpluizen. Originele en vooral onbekende top3! | ||||
methodmich | maandag 23 december 2013 @ 12:13 | |||
In ons land pas verschenen in 2013, dus die release houd ik altijd maar aan voor deze lijsten. Gewoon in je lijst zetten dus! Nee, met Eefje heb ik niet veel. Geen idee waarom, maar op de eerste plaat al niet. Een paar kan ik wel al raden, ben benieuwd of die inschatting klopt. [ Bericht 21% gewijzigd door methodmich op 23-12-2013 12:18:50 ] | ||||
alpeko | maandag 23 december 2013 @ 12:13 | |||
Mooie lijst mich. Geen Eefje? Vind ik typisch een album voor jou. | ||||
cafca | maandag 23 december 2013 @ 12:48 | |||
Ook in de lijst van methodmich weer een aantal voor op de "nog te luisteren-lijst" | ||||
Cinsault | maandag 23 december 2013 @ 17:50 | |||
Dit jaar een top 30, want een goed muziekjaar was het wel! 1 Arcade Fire Reflektor 2 Kurt Vile Wakin on a pretty daze 3 Jon Hopkins Immunity 4 Nick Cave & The Bad Seeds Push the sky away 5 Jonathan Wilson Fanfare 6 Vampire Weekend Modern vampires of the city 7 Disclosure Settle 8 Phosphorescent Muchaco 9 Darkside Psychic 10 The National Trouble will find me 11 Julia Holter Loud city song 12 Braids Flourish//Perish 13 Boards of Canada Tomorrow’s harvest 14 The Flaming Lips The Terror 15 Julianna Barwick Nepenthe 16 Laura Marling Once I was an eagle 17 Neko Case The worse things get, the harder I fight… 18 Primal Scream More light 19 Goldfrapp Tales of us 20 James Blake Overgrown 21 London Grammar If you wait 22 Atoms for peace Amok 23 Oliver Wilde A brief introduction to unnatural lightyears 24 Moderat II 25 Holden The inheritors 26 Daughter If you leave 27 Youth Lagoon Wondrous bughouse 28 Bill Callahan Dream river 29 Foxygen We are the 21st century ambassadors... 30 Arctic Monkeys AM | ||||
Lord-Ronddraai | maandag 23 december 2013 @ 18:03 | |||
Ga binnekort een poging wagen, maar ik heb door alle jaarlijstjes hier en op andere sites echt heel veel nog niet goed beluisterd | ||||
pfaf | maandag 23 december 2013 @ 18:12 | |||
En een paar "bestaan ze nog?", zoals The Thermals en I Am Kloot. | ||||
BoerBert | maandag 23 december 2013 @ 18:15 | |||
Veel overeenkomsten, Cinsault . | ||||
ranja | maandag 23 december 2013 @ 18:29 | |||
Waarom kende ik Joanna Gruesome nog niet In elk geval te laat voor mijn lijst... | ||||
Pink_Floyd | maandag 23 december 2013 @ 19:29 | |||
01] Israel Nash Gripka - Israel Nash's Rain Plans 02] Nick Cave And The Bad Seeds - Push The Sky Away 03] House of Wolves - Fold in the Wind 04] The National - Trouble Will Find Me 05] The Virginmarys - King Of Conflict 06] Darkside - Psychic 07] Editors - The Weight of Your Love 08] Kanye West - Yeezus 09] Gregory Porter - Liquid Spirit 10] Queens of the Stone Age - …Like Clockwork 11] Volcano Choir - Repave 12] Arctic Monkeys - AM 13] Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities 14] MS MR - Secondhand Rapture 15] Savages - Silence Yourself 16] Foals - Holy Fire 17] Mogwai - Les Revenants 18] Mikal Cronin - MCII 19] Deap Vally - Sistrionix 20] Midlake - Antiphon 21] The Veils - Time Stays, We Go 22] Mayer Hawthorne - Where Does This Door Go 23] Alela Diane - About Farewell 24] Unknown Mortal Orchestra - II 25] Stereophonics - Graffiti On The Train 26] Low-The Invisible Way 27] Arcade Fire - Reflektor 28] Sigur Rós - Kveikur 29] Rhye - Woman 30] CHVRCHES - The Bones Of What You Believe 31] Sound City - Real to Reel 32] Daughter - If You Leave 33] Flume - Flume 34] Harper Simon - Division Street 35] The Black Angels - Indigo Meadow 36] HAIM - Days Are Gone 37] Atoms for Peace - Amok 38] Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze 39] I Am Kloot-Let It All In 40] Beans and Fatback - With Skin Attached 41] Mister & Mississippi - s/t 42] Moderat - II 43] Phosphorescent - Muchacho 44] The Boxer Rebellion - Promises 45] The Joy Formidable-Wolf's Law 46] Macklemore - The Heist 47] Treetop Flyers - The Mountain Moves 48] Foxygen - We Are The 21st Century Ambassadors Of Peace & Magic 49] White Lies - Big TV 50] The Postal Service - Give Up Mijn top 50 van 2013: een erg fijn en divers muziekjaar Tevens behoorlijk wat goede liveshows dit jaar oa. Prince in Paradiso, Kendrick Lamar in Melkweg en stuk of 20 namen van hierboven op enkele festivals...op naar 2014! En eigenlijk hoort John Fullbright - From the ground up ook nog in mijn top 10, maar officieel was de release 2012 (in mijn bestanden dan ) dus voor de consequentheid niet in het lijstje hierboven [ Bericht 5% gewijzigd door Pink_Floyd op 23-12-2013 19:47:02 ] | ||||
methodmich | maandag 23 december 2013 @ 19:31 | |||
Die kwam ook pas heel laat bij mij aan hoor. Las de naam hier op FOK! in een post van Z en dat intrigeerde me vanwege de gelijkenis met Joanna Newsom (waar het muzikaal totaal niet op lijkt). Bleek een heerlijke schijf. Zag dat je er al een paar had toegevoegd in je post inderdaad. Ik schat in dat Gambles op zich ook wel iets voor jou zal zijn! | ||||
methodmich | maandag 23 december 2013 @ 19:33 | |||
Ja, die maken ook anno 2013 gewoon nog muziek! Had dit willen toevoegen in die vorige post, maar drukte per ongeluk verkeerd Ook een behoorlijk divers lijstje zo! | ||||
ranja | maandag 23 december 2013 @ 19:37 | |||
Tijd om mijn lijst ook te posten... volgorde blijft arbitrair tot het laatste moment, van veel albums heb ik het idee dat ze te laag staan maar wil ook niks wat bovenin staat laten zakken Heb wel hier en daar wat geclusterd wat vergelijkbare muziek betreft voor de onderlinge volgorde. 01 Vanessa Paradis - Love Songs Waar Frankrijk Welk 5e album, 6 jaar na de vorige Wat dubbel cd met love songs in alle soorten: ballads, popsongs en zelfs een murderballad. Plus vanessa paradis en dubbel cd, zegt genoeg toch? Min - 02 AC Berkheimer - Equation of State Waar Welk 3e album, 3 jaar na de vorige Wat alt.rock met wat shoegaze invloeden Plus Misschien wel m'n favoriete nederlandse band-zangeres staat altijd hoog in m'n jaarlijst, met deze band of met Space Siren Min veel nummers van 3 minuten hadden best een outro van een extra minuut (of 2) mogen hebben 03 Minor Alps - Get There Waar USA Welk 1e samenwerking tussen Juliana Hatfield en Matthew Caws (nada surf) Wat alt.rock/singer-songwriter Plus De meeste songs doen toch veel aan de Juliana Hatfield van de laatste jaren denken Min - 04 Eins Zwei & The Parallel Cinema - Eins Zwei & The Parallel Cinema Waar Welk eenmalige(?) samenwerking tussen Eins Zwei Orchestra en How to Throw a Christmas Party Wat gitaarnoise + 12 man/vrouw groot koor + violen + sitar + bollywoodteksten Plus bijzondere combinatie van stijlen die toch weer niet teveel afwijkt van het Eins Zwei Orchestra shoegazegeluid Min je moet er een beetje voor in de stemming zijn 05 Baby Animals - This Is Not the End Waar Australie Welk 3e album, 20 jaar (!) na de vorige Wat alt.rock/hardrock Plus Alsof er niks veranderd is, hoewel, het album is eigenlijk gewoon beter, consistenter, dan hun vorige Min - 06 Sky Larkin - Motto Waar UK Welk 3e album, 3 jaar na de vorige Wat alt.rock Plus lekker uptempo, had ook zo uit de 90s kunnen komen. dit is wel hun beste album tot nu toe Min Min of meer ongemerkt heb je zo 3 albums van zo'n band in de kast staan, toch proberen wat meer te onthouden 07 Throwing Muses - Purgatory/Paradise Waar USA Welk 9e album, 10 jaar na de vorige (tussendoor heeft Kristin Hersh nog wel albums solo en met 50ft Wave uitgebracht) Wat alt.rock/singer-songwriter Plus eindelijk weer een album onder de naam Throwing Muses, toch over het algemeen het beste van Hersh. Hier staan ook weer veel nummers op die het best bij de Muses stijl passen. Min 32 liedjes waarvan veel de 1.30 nog niet halen waarbij je je afvraagt of ze het demo-stadium eigenlijk al ontgroeid waren 08 Hooverphonic - Reflection Waar België Welk 2e album met de huidige zangeres, 3 jaar na de vorige (met een live album tussendoor) Wat sfeervolle, filmisch aandoende electro Plus net als de vorige een album dat je meesleept Min die vorige is gemiddeld wel net wat beter 09 The History of Apple Pie - Out of View Waar UK Welk debuutalbum Wat shoegaze/alt.rock Plus wie is my bloody valentine? Min live op BKS viel toch wel wat tegen 10 Swearin' - Surfing Strange Waar USA Welk 2e album, 1 jaar na de vorige (al zijn ze in nederland zo'n beetje tegelijk officieel uitgebracht) Wat band met het zusje van Waxahatchee, alt.rock Plus een van de beste singles van het jaar staat er op, verder gewoon lekker gruizig Min ik kocht het debuut en deze tegelijk en het debuut vind ik toch net beter 11 The Silhouettes - The Silhouettes Waar Welk debuutalbum Wat tweestemmige shoegaze; raveonettes-light Plus prima bij elkaar passende stemmen en lekkere muziek Min - 12 Splashh - Comfort Waar UK Welk debuutalbum Wat britpop Plus lekker jammerende gitaren, fijne liedjes Min - 13 PINS - Girls Like Us Waar UK Welk debuutalbum na een ep vorig jaar Wat alt.rock met een vleugje electro Plus missing link tussen Savages en Chvrches? Nou... bij gebrek aan betere omschrijving Min - 14 Sebadoh - Defend Yourself Waar USA Welk 8e album, 14 jaar na de vorige (maar vorig jaar al een ep) Wat lofi noiserock Plus gewoon sebadoh zoals het hoort, kan geen lofi band tegenop Min - 15 Tegan and Sara - Heartthrob Waar Canada Welk 7e album, 4 jaar na de vorige Wat tweestemmige pop/rock/singer-songwriter Plus Misschien wel het meeste poppy album van de zusjes, heerlijke liedjes Min Dat gaat wel samen met nog steeds veel electronica 16 Persian Claws - Persian Claws Waar Mexico Welk debuutalbum, band opgepikt via bandcamp Wat garagerock/punkrock Plus lp op 45 toeren zegt al genoeg eigenlijk, gewoon lekker gaan Min - 17 Yori Swart - Weigh In Weigh Out Waar Welk een jaar na het debuutalbum, zelf noemt ze het een EP, maar een vinylplaat met 4 nummers per kant mag van mij ook een album heten Wat semi-acoustisch singer/songwriter Plus Yori is gewoon in heel korte tijd uitgegroeid naar een van m'n favoriete nederlandse zangeressen Min - 18 The Julie Ruin - Run Fast Waar USA Welk debuutalbum van de nieuwe band van Kathleen Hanna (bikini kill, le tigre) Wat gitaar en electro strijden om de voorgrond met de drammende kinderstem van Kathleen Plus lekkere gekte Min in het eind van het album moeten er toch ook andere bandleden zingen met wisselend succes 19 Tessa Rose Jackson - Songs from the Sandbox Waar Welk debuutalbum Wat singer/songwriter met veel koortjes en handgeklap Plus gewoon een erg lekker plaatje Min - 20 Eefje de Visser - Het is Waar Welk 2e album, 2 jaar na de vorige Wat nederlandstalige singer-songwriter, nu met nog kortere en cryptischere titels Plus gewoon weer goed en over het algemeen prima verstaanbaar gezongen Min kan uiteindelijk toch niet tippen aan het debuut 21 Various Artists - Sound City: Real to Reel Waar USA Welk eenmalig project van Dave Grohl in de Sound City studio met een keur aan gastmuzikanten. Wat rock in allerlei vormen met steeds een andere zanger Plus veel afwisseling en nummers die wat mwah beginnen eindigen toch ook wel goed Min - 22 Vista Chino - Peace Waar USA Welk debuutalbum van John Garcia en Brant Bjork, zo'n 20 jaar nadat ze samen in Kyuss zaten Wat na de tour Kyuss Lives! waarin de heren Kyuss nummers speelden nu een album wat verder gaat waar Kyuss gebleven was Plus kyuss 2013 Min - 23 Waxahatchee - Cerulean Salt Waar USA Welk 2e album, een jaar na het eerst (dat in de cd versie gewoon bijgevoegd wordt als bonus disc) Wat alt.rock/singer-songwriter Plus soms lekker gruizig, soms fijne liedjes, heerlijk Min haar zusje vind ik toch beter 24 Zaz - Recto verso Waar Frankrijk Welk 2e album, 3 jaar na het (in Frankrijk) met prijzen overladen debuut Wat franstalige pop met authentieke chanson invloeden Plus Na het eerste, verrassende, album is het toch nog een keer gelukt, een album vol frisse en zomerse liedjes Min - 25 The Machine / Sungrazer - The Machine / Sungrazer Waar Welk eenmalige splitrelease tussen deze twee bands Wat stoner/spacerock Plus Het beste wat Nederland aan stoner te bieden heeft bij elkaar op 1 plaat (The Machine wint overigens makkelijk) Min Sungrazer is inmiddels gestopt 26 Laura Marling - Once I Was an Eagle Waar UK Welk 4e album, 2 jaar na de vorige Wat vrijwel solo opgenomen, lang album met voornamelijk stem en acoustische gitaar Plus bijzondere prestatie, een die je aandacht wel trekt Min je moet er wel voor willen gaan zitten en het is best een lange zit 27 La Femme - Psycho Tropical Berlin Waar Frankrijk Welk debuutalbum na een paar ep's Wat electro met postrock invloeden, gedeeld man/vrouw zang Plus electro in 2013, ga je toch vergelijken met chrvches. La femme wint op meer veelzijdigheid. Min dat rappen had niet gehoeven 28 Chvrches - The Bones of What You Believe Waar UK Welk veel naar uitgekeken debuutalbum na wat singles vorig jaar Wat electro Plus fraaie nummers, prima stem Min zwak middenstuk waar je even doorheen moet 29 Matthew Sweet and Susanna Hoffs - Under the Covers, Vol. 3 Waar USA Welk 3e album van dit duo, 4 jaar na deel 2 Wat na de 60s en 70s nu gevuld met 80s covers van oa Pretenders, XTC, Roxy Music en Kirsty MacColl Plus prima songkeuze over het algemeen en ach, Susanna's stem verveelt toch nooit Min misschien was het coveren van de Gogo's toch niet zo'n goed idee 30 Colour Me Wednesday - I Thought It Was Morning Waar UK Welk debuutalbum Wat pop/rock met engels accent Plus Lekker korte ongepolijste liedjes met voor de afwisseling wat punkpop of ska invloeden Min - 31 BlackboxRed - The Gunner and the Ghost Waar Welk 1e volledige album na een ep 2 jaar geleden Wat man/vrouw duo, noiserock Plus lekkere bak herrie Min beste nummer blijkt toch die al eerder op een EP stond te zijn 32 Superchunk - I Hate Music Waar USA Welk 10e album, 3 jaar na de vorige Wat alt.rock/noiserock Plus Ze blijven toch de beste in hun genre Min ondanks dat de jaren 90 albums superieur blijven 33 Speedy Ortiz - Major Arcana Waar USA Welk 2e album maar de eerste (en enige) die ik ken Wat dwarse gitaarmuziek; seedling zonder viool of throwing muses zonder hysterische hersh Plus dit soort bandjes zijn er tegenwoordig toch niet veel meer Min - 34 Savages - Silence Yourself Waar UK Welk veel naar uitgekeken debuutalbum na een ep vorig jaar Wat new wave/punkrock Plus dit soort muziek hebben we sinds de 80s toch weinig meer gehoord Min niet alle nummers beklijven even goed, ze moeten het toch vooral van wat uitschieters hebben 35 Elisa - L'anima vola Waar Italië Welk 7,8 of 9e album, beetje onduidelijk met italiaanse en internationale releases en overlap hierin Wat italiaanse pop Plus Elisa is eigenlijk de enige van wie ik italiaanstalige muziek in de kast heb staan, en dit album bewijst weer waarom. Prima songs inclusief italiaans drama maar van haar kan ik het hebben. Min - 36 Orlando - The Early Warning Company Waar Welk debuutalbum Wat alt.rock met blazers Plus interessant concept met prima liedjes, staat live ook als een huis Min er hadden toch net iets meer uptempo songs op gemogen 37 Pearl Jam - Lightning Bolt Waar USA Welk 10e album, 4 jaar na de vorige Wat grunge/alt.rock Plus stuk beter dan het vorige album mede door een paar sterke singles Min altijd weer een paar van die onnodige semi-acoustische ballads 38 Marnie - Crystal World Waar UK Welk debuutalbum van de zangeres van Ladytron Wat ladytron-light Plus de bekende zachte stem van ladytron, bekende electrodeuntjes Min de 4 synths van ladytron, daar kan ze toch niet tegenop 39 Sam Phillips - Push Any Button Waar USA Welk 10e album van een zangeres waar ik me eigenlijk dit jaar pas wat meer in ben gaan verdiepen Wat singer/songwriter Plus prima songs die het best te vergelijken zijn met iemand als Aimee Mann Min al heeft Aimee toch net wat hardere gitaren 40 Laura Jansen - Elba Waar Welk 2e album 4 jaar na de vorige Wat pop/singer-songwriter Plus prima album waarvan de single lang niet het beste nummer is Min sommige liedjes met alleen piano zijn me iets te minimaal 41 Stevie Ann - California Sounds Waar Welk 4e album, 3 jaar na de vorige Wat singer-songwriter met een vleugje americana Plus waarschijnlijk beter dan de vorige 2 Min op basis van de 1e single, Dirty Feelings, had ik 'm toch nog beter verwacht 42 Joan Jett and The Blackhearts - Unvarnished Waar USA Welk 12e album, 7 jaar na de vorige Wat Joan Jett, je krijgt precies wat je verwacht Plus zie wat, want dat is precies wat je wil in dit geval Min - 43 Kate Nash - Girl Talk Waar UK Welk 3e album, 3 jaar na de vorige Wat singer-songwriter/poprock Plus even wennen als je alleen foundations kent, Kate rockt af en toe flink. Het fijne accent blijft. Min de beste nummers van het album stonden ook al op een ep van vorig jaar 44 Eisley - Currents Waar USA Welk 4e album, 2 jaar na de vorige Wat alt.rock met engeltjesstemmen Plus gewoon weer erg aangenaam om te luisteren Min na 4 albums is het verzadigingspunt misschien wel bereikt 45 My Bloody Valentine - MBV Waar Ierland Welk 4e album, 22 jaar (!) na de vorige, lang verwacht en uiteindelijk toch gekomen Wat shoegaze/alt.rock Plus het wachten is eindelijk over, in de popencyclopedie van 1993 stond al dat reikhalkzend werd uitgekeken naar de opvolger van Loveless Min maar MBV is inmiddels wel links en rechts ingehaald door allerlei shoegazebands die veel betere albums dan dit hebben uitgebracht (en grotendeels zijn genegeerd) 46 Avril Lavigne - Avril Lavigne Waar Canada Welk 5e album, 2 jaar na de vorige Wat pop/rock Plus de beste nummers komen weer een beetje in de buurt van haar beste album tot nu toe (haar 2e bedoel ik) Min als Avril wil trouwen met mr Nickelback moet ze zelf weten, maar mee laten zingen was echt niet nodig geweest 47 Cate Le Bon - Mug Museum Waar UK Welk 3e album, eerste en enige die ik ken Wat singer-songwriter/electro Plus in het middendeel van het album staan wat gave nummers die behoorlijk aan Stereolab doen denken Min maar het album komt wat moeilijk op gang, ook de stem kost even wennen 48 Texas - The Conversation Waar UK Welk 8e album, 8 jaar na de vorige Wat rootsrock Plus de meeste nummers klinken toch wel weer degelijk Min zitten ook wat missers bij en sowieso wordt het nooit meer zoals in de 80s 49 Beady Eye - BE Waar UK Welk 2e album, 2 jaar na de vorige Wat britpop Plus zoals eigenlijk ook op alle Oasis albums staan er best weer wat goede nummers op Min Maar ook net als bij Oasis lijkt het er op dat de meeste rock'n'roll er na het eerste album wel wat af is, teveel ballads 50 Various Artists - De supersonische boem! Waar Welk eenmalig project van diverse nederlandse zangers met een excelsior band Wat liedjes van Annie M.G. Schmidt in een popversie Plus eefje, roos, marike Min spinvis en nog wat van die lui [ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 23-12-2013 19:47:26 ] | ||||
methodmich | maandag 23 december 2013 @ 20:28 | |||
Ga nu VI kijken, maar morgen op mijn gemakje eens doornemen ranja. Ziet er op het eerste oog goed uit! | ||||
Norrage | maandag 23 december 2013 @ 23:17 | |||
Zo, wat zou het percentage vrouwen zijn daar | ||||
ranja | maandag 23 december 2013 @ 23:39 | |||
iets van 100 - het percentage vrouwen bij jou? | ||||
takkfyrir | dinsdag 24 december 2013 @ 11:31 | |||
Toffe lijst! Ik zou heel veel met je dubbelen, als ik ook een lijst zou maken. Wat vind je van de Noorstalige cd van Moddi - Kæm va du? - die in oktober is uitgekomen? Ik heb trouwens deze link nog bij mijn favorieten staan, daar kun je Dýrð í dauðaþögn voor 15 euro krijgen. Het is alleen niet echt duidelijk hoe hoog de verzendkosten zijn. | ||||
alpeko | dinsdag 24 december 2013 @ 12:53 | |||
Goede smaak heb jij Dank voor je correctie. Dit Noorse album heb ik volledig gemist. Heb het op Spotify gevonden en nu opstaan. Toch iets minder melancholisch. Ik mis de accordeon. Je bent dan waarschijnlijk ook wel bekend met Einar Stray? | ||||
takkfyrir | dinsdag 24 december 2013 @ 13:29 | |||
Ik ken Einar Stray zeker, en ik verheug me al als een malle op het nieuwe album dat volgend jaar uitkomt. Op de Alternativ Julekalender kun je een nieuw nummer beluisteren, of kende je die al? In ieder geval zit dat nummer ook in een audiotour van het Groninger Museum. Op de Julekalender vind je trouwens heel veel nog relatief onbekende Noorse (en soms andere Scandinavische) bandjes, zit vaak best wat leuks bij. En nu ik toch aan het pluggen ben, noem ik ook nog even Kråkesølv uit Noorwegen. Die hebben nu drie albums uitgebracht, vooral de eerste cd vind ik tof. | ||||
ranja | dinsdag 24 december 2013 @ 14:16 | |||
Grappig, ik vind juist die van Gardner wat saaier en meer van hetzelfde,,, maar misschien komt dat omdat ik hem ook live heb gezien en dat toch echt niet volhield. Mijn favoriet is denk ik Vluchten kan niet meer van Henk Koorn (hallo venray) en Janneke Nijhuis (the deaf) en qua wat ik nog niet kende was Mevrouw Tamara ( 'Aan een klein meisje') ook een aangename kennismaking. Wat jij dus als minpunt zie heb ik bij de plus geschreven | ||||
methodmich | dinsdag 24 december 2013 @ 14:35 | |||
Ja, ik zag dat bij Tegan and Sara inderdaad staan. Grappig, precies omgekeerd dus. Net als bij Jacco en Earth Mk. II dan eigenlijk. Uit jouw lijst spreken Splashh en Speedy Ortiz me op basis van de omschrijvingen wel aan. Is Splashh echt 'ouderwetse' Britpop? En Zaz klinkt ook wel aardig qua beschrijving, al weet ik niet of ik een heel Frans album echt leuk ga vinden. Wel interessant om eens op te zoeken. Overigens zag ik ook Cate Le Bon langs komen. Heeft vorig jaar ook een aardige plaat gemaakt, Cyrk. Zie ook: MUZ / Jaarlijstjes 2012! (nummer 25). | ||||
ranja | dinsdag 24 december 2013 @ 14:46 | |||
hetzelfde ook een beetje bij Kate Nash eigenlijk een nummer als Fri-end vind ik echt geweldig (stond dus ook al op haar ep vorig jaar). Ouderwets... tja, dat was destijds ook al breed, zoveel overeenkomsten tussen Pulp en Oasis hoor ik ook niet Het is wel lekker uptempo allemaal, wat dat betreft passen ze misschien meer bij Supergrass en The Rifles als bij Blur en Oasis. Ik heb ze op Best Kept Secret gezien, was toen ook erg leuk. en deze nieuwe staat er bij jou dus niet in? ken je 'm nog niet of valt-ie tegen? | ||||
methodmich | dinsdag 24 december 2013 @ 14:50 | |||
Ik wist niet dat Cate al weer een nieuwe plaat had. Die vorige was ook niet eens zo vroeg in 2012 uitgekomen. Dus vandaar. En een vergelijking met Supergrass wat betreft Splashh klinkt ook niet verkeerd. Ga ik eens op het lijstje zetten voor het volgende bezoek aan de muziekwinkel. Ik vind van Kate Nash inderdaad de wat minder 'punkachtige' songs beter, ja. Al heeft Sister ook wel weer een rauw stukje. Maar daar vind ik het wel lekker in de hele opbouw passen. | ||||
Immerdebestebob | dinsdag 24 december 2013 @ 15:49 | |||
Wanner is de deadline? | ||||
MidnightShow_ | dinsdag 24 december 2013 @ 16:58 | |||
Ik ben hier best slecht in, maar i'm going to give it a try.. het is niet meer dan mijn persoonlijke smaak.. 1. Queens of the Stone Age - …Like Clockwork 2. Depeche Mode - Delta Machine 3. Arctic Monkeys - AM 4. Arcade Fire - Reflektor 5. David Bowie - The Next Day 6. Janelle Monáe - The Electric Lady 7. Editors - The Weight of Your Love 8. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away 9. Biffy Clyro - Opposites 10. Placebo - Loud Like Love 11. Franz Ferdinand - Right Thoughts, Right Words, Right Action 12. Nine Inch Nails - Hesitation Marks 13. Alter Bridge - Fortress 14. Black Sabbath - 13 15. Chvrches - The Bones Of What You Believe//London Grammar - If You Wait | ||||
cafca | dinsdag 24 december 2013 @ 17:08 | |||
Och, verrek, Bowie vergeten! | ||||
Tchock | dinsdag 24 december 2013 @ 17:14 | |||
Dit? | ||||
Norrage | dinsdag 24 december 2013 @ 17:17 | |||
Met oud & nieuw ofzo? | ||||
Moody | dinsdag 24 december 2013 @ 17:47 | |||
Deadline? Moet je zelf weten, er zijn geen prijzen te winnen Daarbij is eind december juist de tijd waarin je zoveel nieuwe platen leert kennen (door lijstjes van anderen). Zou jammer zijn om die niet mee te nemen. | ||||
kciR | woensdag 25 december 2013 @ 00:36 | |||
Nog een weekje, dan neem ik hem mee voor de eindlijst. Als hij in 2013 gepost is. 1 januari wil ik hem graag afhebben.. | ||||
kciR | vrijdag 27 december 2013 @ 12:02 | |||
Ik ben nu bij met de lijstjes. Er zijn er nu 23 gepost. Dat is de helft van een doorsnee jaar.. Laat die lijstjes maar langskomen! | ||||
Norrage | vrijdag 27 december 2013 @ 12:09 | |||
Misschien in het pre-jaarlijstjes topic rondneuzen. Volgens mij zijn daar ook veel lijstjes gepost. | ||||
Gehenna | vrijdag 27 december 2013 @ 12:37 | |||
Binnenkort even voor gaan zitten | ||||
kciR | vrijdag 27 december 2013 @ 13:23 | |||
Oh ja, bedankt. Ik heb er vijf overgenomen. (Als er nog iets veranderd in jullie lijstje, post dan even een nieuwe ) robdriessen Darkestrah Atmosphere72 Asskicker14 brooklyndodger
[ Bericht 42% gewijzigd door kciR op 27-12-2013 13:29:30 ] | ||||
ranja | vrijdag 27 december 2013 @ 13:46 | |||
dat klopt wel een beetje met de trend van de MUZ top 100 allertijdens van dit jaar... | ||||
Tchock | vrijdag 27 december 2013 @ 13:55 | |||
Ik heb al een lijst, alleen ik worstel nog met de volgorde | ||||
BoerBert | vrijdag 27 december 2013 @ 13:55 | |||
Vooral elke dag ernaar kijken, dan blijf je bezig . | ||||
indiaantje89 | vrijdag 27 december 2013 @ 14:03 | |||
Nou nu is het toch wel tijd om een lijstje te posten. Ben niet goed in hele verhalen er omheen te typen dus dat zal ik maar laten. 01. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away 02. Darkside - Psychic 03. My Bloody Valentine - My Bloody Valentine 04. The National - Trouble Will Find Me 05. Tim Hecker - Virgins 06. James Blake - Overgrown 07. Villagers - Awayland 08. Placebo - Loud Like Love 09. Atoms For Peace - AMOK 10. Bonobo - The North Borders 11. Arctic Monkeys - AM 12. Disclosure - Settle 13. The Haxan Cloak - Excavation 14. Moderat - II 15. Queens of the Stone Age - Like Clockwork 16. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest 17. David Bowie - The Next Day 18. Mazzy Star - Seasons of Your Day 19. Sigur Ros - Kveikur 20. Arcade Fire - Reflektor 21. Death Grips - Government Plates 22. Bill Callahan - Dream River 23. Phosphorescent - Muchacho 24. Vampire Weekend - Modern Vampires Of The City 25. Editors - The Weight of Your Love | ||||
MarsX | vrijdag 27 december 2013 @ 14:05 | |||
01. Old Gray - An Autobiography 02. Weekend Nachos – Still 03. Tiny Moving Parts – This Couch is Long & Full of Friendship 04. Death Grips – Government Plates 05. House Of Black Lanterns - Kill The Lights 06. HOLY – The Age Of Collapse 07. Portugal. The Man – Evil Friends 08. Nai Harvest – Whatever 09. Defeater - Letters Home 10. Comadre - Comadre | ||||
Tchock | vrijdag 27 december 2013 @ 14:15 | |||
Prima lijst hoor. We gaan veel overlappen, al staan er ook wel wat dingen in jouw lijst die ik echt een ramp vond | ||||
indiaantje89 | vrijdag 27 december 2013 @ 14:16 | |||
Zoals? Heb het ook snel uit mijnn mouw geschud. Vraagje het me morgen dan kan het zo een ander lijst zijn. | ||||
Tchock | vrijdag 27 december 2013 @ 14:18 | |||
Placebo heb ik een keertje geluisterd, vond er weinig aan. Editors vind ik helemaal geen goed album, terwijl Arcade Fire en Vampire Weekend bij mij veel hoger gaan komen dan bij jou | ||||
indiaantje89 | vrijdag 27 december 2013 @ 14:30 | |||
Placebo nummers pakte live erg goed uit. En Exit Wounds en Loud Like Love vond ik zelfs de betere nummers van het jaar. Editors was niet echt een top album voor hun doen, maar dat vond ik ook van arcade fire. Maar toch over het geheel nog steeds degelijke albums. | ||||
Tchock | vrijdag 27 december 2013 @ 14:32 | |||
Hmmm, Editors vond ik gewoon saai. En live zo mogelijk nog veel saaier, hoe veel vuurwerk je er ook tegenaan smijt. Arcade Fire daarentegen Maar goed, smaken verschillen, dat maakt dit topic leuk (en überhaupt mogelijk). | ||||
indiaantje89 | vrijdag 27 december 2013 @ 14:34 | |||
Dat klopt, ik vind die van AF ook nog hun slechtste tot nu toe. Vandaar dat die zo laag staat, om dat mijn verwachtingen hoger lagen. | ||||
methodmich | vrijdag 27 december 2013 @ 15:06 | |||
2013 is dus geen goed lijstjesjaar... Hoewel kwantiteit natuurlijk niet alles zegt. | ||||
Tchock | vrijdag 27 december 2013 @ 15:58 | |||
1. Darkside - Psychic Geweldige samenwerking tussen Nicolas Jaar en Dave Harrington. Jaar creëert geweldige beats en soundscapes en Harrington vult het aan met gitaarwerk waar je de invloeden haast vanaf kunt zien druipen. Vooral Knopfler steekt regelmatig zijn kop op, maar ook Gilmour is af en toe te horen (komt daar de bandnaam van?) Het is meer een akoustisch experiment dan een coherent album af en toe, maar het boeit van begin tot eind. Vrijwel elk nummer heeft iets unieks. Hoogtepunten: Golden Arrow, Paper Trails, Freak, Go Home (die percussie!), Metatron. Minpunten: geen 2. Atoms For Peace - Amok Ook wel: The King of Limbs part 2 (ft. Flea). Thom Yorke doet een gooi naar dansmuziek maar komt toch wel weer redelijk dicht in de buurt van zijn eigen Radiohead-geluid. Alleen de gitaren ontbreken. De beats zijn zo ongelofelijk ingewikkeld en uitgebreid, laag over laag van geluidjes en bliepjes en kraakjes worden gebruikt om de nummers op te bouwen. Mag gezegd worden: het kost af en toe wat moeite om de bas echt te waarderen, omdat die redelijk subtiel is (iets wat ik eigenlijk niet eerder gehoord had van Flea). Hoogtepunten: Before Your Very Eyes..., Ingenue, Amok. Minpunten: Er had wel ergens een iets hardere breakdown in gemogen. Dan had 'ie bovenaan de lijst gestaan. 3. Arcade Fire - Reflektor Langverwachte opvolger van The Suburbs. In twee delen, dus lang, dus veel uitschieters omhoog en omlaag. De twee platen zijn heel verschillend aan elkaar maar werken wel erg goed samen. Eigenlijk is amper twee maanden te weinig om alles wat er in zit te ontdekken, typerend is ook dat iedereen die ik gesproken heb andere lievelingsnummers heeft. Tevens het album met de meest briljante marketingcampagne van dit jaar. Hoogtepunten: Reflektor, het koppel Awful Sound/It's Never Over, Afterlife. Minpunten: Zoals wel meer dubbelalbums had er best wat af gekund. Here Comes the Night Time heeft na 6,5 minuut écht geen reprise nodig, Supersymmetry is saai en wordt gevolgd door een dikke 7 minuten ruis en geluidjes die de plank nogal mis slaan. 4. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City Het album dat voor mij Vampire Weekend over de streep trok. Vampire Weekend is volwassen geworden, de gitaren zijn praktisch gesneuveld, maar de teksten zijn even ingenieus gebleven. Veel mensen knappen - begrijpelijk - af op de nieuwe sound, maar ik vind het geweldig. Bijzonder en geslaagd is het gebruik van pitch shifting in bijvoorbeeld Step en Ya Hey. Hoogtepunten: Ya Hey (yaweh?), Step, Hudson, Diane Young (dying young?). Minpunten: kakt in net voor het eind (Finger Back & Worship You) en helemaal op het eind (Young Lion) 5. James Blake - Overgrown Waardige opvolger van misschien wel het beste debuutalbum ooit. Niet zo goed als de eerste, maar wel vol prachtige nummers. Blake heeft een heel stuk zelfvertrouwen er bij gekregen en dat is goed te horen - het is minder kwetsbaar en meer in-your-face. Of in elk geval vlak langs je face, want het blijft James Blake. Probeert in Digital Lion het truckje van Limit To Your Love te herhalen. Minpunten: heb je dat bonusnummer gehoord? Everyday I Ran? *kotsgeluiden* 6. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away Nick Cave wordt oud? Push is veel rustiger dan wat ik van Cave gewend ben. Misschien heeft hij met Grinderman de agressie er wel even uit geramd. In elk geval levert het een uitzonderlijk goed album op en voor mij het eerste Cave-album dat ik regelmatig in zijn geheel luister. Hoogtepunten: Jubilee Street (live-nummer van het jaar), Mermaids, Push the Sky Away. Minpunten: Had wel wat langer gemogen. En soms is de tekst simpelweg lelijk, maar dat wijten we dan maar aan Cave's artistieke vrijheid. 7. The National - Trouble Will Find Me Wauw. The National was altijd al mooi, maar Trouble Will Find Me is een spervuur van nummers die dwars door je ziel snijden. Niet geschikt voor elk moment van de dag en vermijden als je toch al een slechte bui had. Als ze goed vallen kippenvelopwekkend. Hoogtepunten: I Should Live in Salt, Sea of Love, Pink Rabbits. 8. Arctic Monkeys - AM Arctic Monkeys evolueert verder. Dit jaar zijn ze een Amerikaanse rockband die schrijft over meisjes en een achtergrondkoortje meeneemt op tour. Sommige nummers glijden je oor binnen en blijven er weken hangen (shoo-wap shooowap), anderen hebben wat meer tijd nodig. 9. Queens of the Stone Age - ...Like Clockwork Lastige dit. Sommige nummers vind ik geweldig, andere totaal niets. In elk geval een prima album en waarschijnlijk een van de meest duurzame in de lijst. Hoogtepunten: I Appear Missing en My God is the Sun. Tevens: Josh Homme heeft zangles gehad. Minpunten: I Say By the Ocean (intro gejat van Blur ), Like Clockwork is het saaiste wat ik ooit van Qotsa gehoord heb. 10. Bonobo - The Northern Borders Toen ik dit voor het eerst hoorde beviel het me meteen, maar ik had niet verwacht hoe vaak ik ook buiten de rustige momenten zin had om het aan te zetten. De muziek is simpel, elegant en doeltreffend. Live fenomenaal goed. Hoogtepunten: Cirrus, Antenna. Minpunten: wordt soms wat saai - heel veel nummers lijken op elkaar. Wat niet erg is als het allemaal goed is, maar wat variatie was leuk geweest. 11. Moderat - Moderat II Net zoals Moderats eerste album bevat het prachtige techno/two-step achtige nummers die je alleen maar op repeat wil zetten, maar ook een paar missers. 12. Nosaj Thing - Home Zie Bonobo - maar dan heel ietsje minder goed uitgevoerd. Eclipse/Blue is veruit het toppunt van de plaat. 13. Various Artists - Trust Compilatie van het label van Nicolas Jaar waarop op ook Psychic uit kwam. Aanzetten en wegdromen. 14. My Bloody Valentine - mbv Misschien wel de meest geanticipeerde plaat van het jaar na Daft Punk. Maakte de verwachtingen niet helemaal waar, maar shoegaze is tegenwoordig ook zo relevant als videobanden. Levert desaniettemin een sterk album op, een drieluik: drie nummers in Loveless-stijl, drie rustige nummers en drie knotsgekke moderne MBV-tracks. Minpunt: Nothing Is is het irritantste nummer van het jaar. 15. No Ceremony/// - No Ceremony/// De meeste nummers op dit album zijn van vorig jaar en heb ik al compleet stuk geluisterd, maar omdat het album pas deze zomer uit kwam toch een plekje gegund. 16. Disclosure - Settle 17. Peace - In Love 18. Eels - Wonderful, Glorious 19. Vondelpark - Seabed 20. Airhead - For Years 21. Abstraxion - Break of Lights 22. Trentemøller - Lost 23. Primal Scream - More Light 24. Depeche Mode - Delta Machine 25. Sigur Rós - Kveikur Eervolle vermeldingen
| ||||
BoerBert | vrijdag 27 december 2013 @ 16:05 | |||
Hoe meningen kunnen verschillen , tijdje geleden viel hij ineens bij me. | ||||
BoerBert | vrijdag 27 december 2013 @ 16:05 | |||
Verder leuke lijst, vooral doordat een aantal hoogtepunten van albums wel overeenkomen (National, Darkside). | ||||
Immerdebestebob | vrijdag 27 december 2013 @ 16:20 | |||
Ik kwam niet helemaal tot 100 topplaten, dus werden het er 75. 1 . Arcade Fire :: Reflektor 2 . Vampire Weekend :: Modern Vampires of the City 3 . Queens of the Stone Age :: ...Like Clockwork 4 . Paul McCartney :: NEW 5 . Surfer Blood :: Pythons 6 . The Joy Formidable :: Wolf's Law 7 . Justin Timberlake :: The 20/20 Experience (1 /2) 8 . Suede :: Bloodsports 9 . Nick Cave & The Bad Seeds :: Push the Sky Away 10 . Janelle Monae :: The Electric Lady 11 . Portugal. The Man :: Evil Friends 12 . Tegan & Sara :: Heartthrob 13 . Jonathan Wilson :: Fanfare 14 . HAIM :: Days are Gone 15 . Grizzly Bear :: Shields: B-sides 16 . The Strokes :: Comedown Machine 17 . Torres :: Torres 18 . Depeche Mode :: Delta Machine 19 . Eefje de Visser :: Het Is 20 . Dream Theater :: Dream Theater 21 . CHVRCHES :: The Bones Of What You Believe 22 . Austra :: Olympia 23 . Franz Ferdinand :: Right Thoughts, Right Words, Right Action 24 . Theme Park :: Theme Park 25 . Black Sabbath :: 13 26 . Ra Ra Riot :: Beta Love 27 . Yo La Tengo :: Fade 28 . Arctic Monkeys :: AM 29 . The National :: Trouble Will Find Me 30 . Ikonika :: Aerotropolis 31 . James Blake :: Overgrown 32 . Hanni El Khatib :: Head in the Dirt 33 . Half Moon Run :: Dark Eyes 34 . The So So Glows :: Blowout 35 . !!! :: Thr!!!er 36 . The Child Of Lov :: The Child Of Lov 37 . Woodkid :: The Golden Age 38 . The Virgins :: Strike Gently 39 . Phoenix :: Bankrupt! 40 . Peace :: In Love 41 . Pearl Jam :: Lightning Bolt 42 . Frank Turner :: Tape Deck Heart 43 . Sigur Ros :: Kveikur 44 . The Silhouettes :: The Silhouettes 45 . The Octopus Project :: Fever Forms 46 . Laura Marling :: Once I Was An Eagle 47 . Speedy Ortiz :: Major Arcana 48 . Darkside :: Psychic 49 . Primal Scream :: More Light 50 . Toro Y Moi :: Anything in Return 51 . Viva La Fete :: 2013 52 . Volcano Choir :: Repave 53 . Nine Inch Nails :: Hestitation Marks 54 . Volbeat :: Outlaw Gentleman & Shady Ladies 55 . Tom Odell :: Long Way Down 56 . Seasick Steve :: Hubcap Music 57 . Dawn of Midi :: Dysnomia 58 . Neko Case :: The Worse Things Get, The Harder I Fight, The Harder I Fight, The More I Love 59 . Zaz :: Recto Verso 60 . Ludovico Einaudi :: In A Time Lapse 61 . London Grammar :: If You Wait 62 . Deap Vally :: Systrionix 63 . Kavinsky :: OutRun 64 . Kurt Vile :: Walking On A Pretty Daze 65 . Miles Kane :: Don't Forget Who You Are 66 . Camera Obscura :: Desire Lines 67 . Polica :: Shulasmith 68 . Cloud Cult :: Love 69 . Julia Holter :: Loud City Song 70 . Jacco Gardner :: Cabinet of Curiosities 71 . The Naked and Famous :: In Rolling Waves 72 . Eleanor Friedberger :: Personal Record 73 . Okkervil River :: The Silver Gymnasium 74 . No Age :: No Object 75 . Unkown Mortal Orchestra :: II Eervolle vermeldingen: Oneervolle vermeldingen: De rest:
[ Bericht 0% gewijzigd door Immerdebestebob op 27-12-2013 16:29:22 ] | ||||
Immerdebestebob | vrijdag 27 december 2013 @ 16:25 | |||
Verdorie Miles Kane helemaal vergeten | ||||
Felagund | vrijdag 27 december 2013 @ 16:27 | |||
Dat Mountain Goats album is toch al heel oud? | ||||
Immerdebestebob | vrijdag 27 december 2013 @ 16:29 | |||
Glipte er tussendoor. Had iets anders moeten zijn, maar weet niet wat Edit: haalde door elkaar met Mount Kimbie | ||||
methodmich | vrijdag 27 december 2013 @ 16:34 | |||
Lekker veel werk van gemaakt Tchock, top! En goed dat ook De Beste Bob deelneemt en The Child Of Lov punten geeft. | ||||
Immerdebestebob | vrijdag 27 december 2013 @ 16:38 | |||
Doodgaan doet het goed in 2013. Anders had ik het niet ontdekt. Verraste me gelijk | ||||
Asskicker14 | vrijdag 27 december 2013 @ 16:40 | |||
1. HAIM - Days Are Gone 2. Vampire Weekend - Modern Vampires Of The Weekend 3. Drake - Nothing Was The Same 4. Arctic Monkeys - AM 5. Chance The Rapper - Acid Rap 6. Childish Gambino - Because The Internet 7. Portugal. The Man - Evil Friends 8. Charli XCX - True Romance 9. Laura Marling - Once I Was An Eagle 10. A$AP Rocky - LONG.LIVE.A$AP | ||||
kciR | vrijdag 27 december 2013 @ 22:41 | |||
Ja, bij mij ook. Had hem links laten liggen bij de release en vond vooral zijn omgang met het afzeggen van optredens wat arrogant. Nu hij dood is en ik de reden van afzeggen weet heb ik er wat meer waardering voor gekregen en eens goed beluisterd. Is een goed album, had veel potentie. Maar te laat ontdekt voor een serieuze notering helaas.. Mooi lijstje overigens! Die van Tchok ook trouwens | ||||
Norrage | zaterdag 28 december 2013 @ 12:13 | |||
Lekkere lijstjes heren En Tchock, we zijn toch wel lichtelijk soulmates met deze lijstjes | ||||
superworm | zaterdag 28 december 2013 @ 19:47 | |||
Ik heb nadat ik jarenlang popmuziek veronachtzaamde, dit hele jaar steevast 's ochtends na het nieuws een kwartiertje muziek-tv gekeken. Radio luister ik niet, maar gebaseerd op de muziekzenders in ons pakket (Xite, VH1, MTV [daadwerkelijke muziek], MTV Brand New, SLAM!TV) en door periodiek de hitlijsten te beluisteren (Billboard Hot 100, UK Top 40, Nederlandse Top 40), heb ik een lijstje samengesteld van Pop met een hoofdletter - de hits van het jaar, maar natuurlijk (enigszins) gesorteerd op eigen smaak. Provisorische Top 50; ben bezig aan de uiteindelijke lijst 'Top 213 van 2013'. Die zal ik dan ook als YouTube-afspeellijst maken. Niet alle liedjes komen uit 2013; degene uit 2012 zijn echter in '13 een hit geweest (minstens top 10-positie in één der lijsten; Sonnentanz is een goed voorbeeld). 1 Lorde – Royals Klangkarussell – Sonnentanz Robin Thicke ft. T.I. & Pharrell – Blurred Lines Pharrell Williams – Happy Bastille – Pompeii John Newman – Love Me Again Imagine Dragons – Radioactive Icona Pop ft. Charli XCX – I Love It Passenger – Let Her Go 10 Anna Kendrick – Cups Avicii – Wake Me Up Naughty Boy – La La La Wilkinson – Afterglow Macklemore & Ryan Lewis – Same Love Eminem – Rap God Pitbull ft. Ke$ha – Timber Calvin Harris ft. Ellie Goulding – I Need Your Love Olly Murs – Troublemaker One Republic – Counting Stars 20 Duck Sauce – It's You Katy Perry – Roar Imagine Dragons – Demons Daft Punk ft. Pharrell Williams – Get Lucky Jason Derulo ft. 2 Chainz – Talk Dirty Macklemore & Ryan Lewis ft. Wanz – Thrift Shop Taylor Swift - I Knew You Were Trouble Passenger – Holes Lady Gaga – Applause Ellie Goulding – Burn 30 Miley Cyrus – Wrecking Ball Conor Maynard – R U Crazy Quadron – Hey Love will.i.am ft. Britney Spears – Scream And Shout Caro Emerald – Tangled Up Paramore – Still Into You Macklemore & Ryan Lewis – Can't Hold Us Rudimental ft. John Newman – Feel the Love Lawson – Juliet James Blunt – Bonfire Heart 40 Theophilus London - Wine And Chocolate Chris Malinchak – So Good To Me Capital Cities – Safe and Sound Zedd ft. Foxes – Clarity Martin Garrix – Animals Bastille - Of The Night Robbie Williams – Candy John Newman - Cheating Imagine Dragons - On Top Of The World Arcade Fire – Reflektor Demi Lovato – Heart Attack [ Bericht 1% gewijzigd door superworm op 28-12-2013 19:53:23 ] | ||||
Lord-Ronddraai | zaterdag 28 december 2013 @ 20:59 | |||
Wie zit er nou in godsnaam op youtubes te wachten van de meest overplayed nummers van het jaar. | ||||
Timo20 | zaterdag 28 december 2013 @ 21:05 | |||
Toevallig vanmiddag mijn lijstje en motivaties gemaakt: Dan het doorgaans moeilijkste lijstje van het jaar. Het was een geweldig muzikaal jaar met veel goede albums en dus is het een hele klus om er 10 uit te kiezen die je het beste vindt en ze in goede volgorde te zetten. Een aantal albums die ik ook goed vond hebben de lijst net niet gehaald, waaronder (in willekeurige volgorde): Haim - Days are Gone, Rudimental Home, London Grammar - If You Wait, Editors - The Weight Of Your Love, Riverside - Shrine of New Generation Slaves, Sigur Rós - Kveikur, The Joy Formidable - Wolf`s Law en Black Rebel Motorcycle Club - Spectre at The Feast. De albums die het wel hebben gehaald zijn: 10: Chvrches - The Bones of what you believe Nee je bent niet terug in de jaren `80. Dit trio uit Glasgow is pas in 2011 opgericht en kwam dit jaar met hun eerste volwaardige album. Onder leiding van frontvrouw Lauren Mayberry storten ze een hele bak synthpop over je uit en zorgen ze er eigenhandig voor dat dat genre weer populair is geworden. Stuk voor stuk catchy tracks die er voor zorgen dat je niet stil kunt blijven zitten, het album is voorbij je er erg in hebt. 9: The National - Trouble will Find Me Na High Violet levert The National opnieuw een prachtig album af en betekende Trouble Will Find Me de definitieve doorbraak bij het grotere publiek. Een album waar je even aan moet wennen en een aantal keer moet horen om goed te kunnen doorgronden maar dat zich langzaam maar zeker onder je huid nestelt. Om er vervolgens niet meer weg te gaan. 8: Queens of The Stone Age - ...Like Clockwork Ze zijn in de loop van de jaren steeds meer mainstream geworden maar dat doet gelukkig niets af aan de constante kwaliteit van hun muziek. Op ...Like Clockwork valt niet veel aan te merken: harde recht-toe-recht-aan rock die het afgelopen jaar menig festival weide in vervoering bracht, met singles als My God is the Sun en I Sat By The Ocean als touwtrekkers. Heerlijk,van begin tot eind. 7: Arctic Monkeys - AM Al jaren timmeren ze aan de weg en leveren keer op keer goede albums af. Dat heeft er nu, na al die jaren, toe geleid dat ze eindelijk op menig festival (oa. Best Kept Secret en Glastonbury) headliner zijn. Volgend jaar zal dat niet anders zijn, wanneer ze onder andere een dag op Rock Werchter afsluiten. Dit jaar kwam hun vijfde studio album uit, het simpel getitelde AM. Met sterke basspartijen als leidraad (zoals dat begin van Do I Wanna Know? !)is het een album dat weer anders is dan hun vorige en vernieuwen ze constant, zonder hun typische geluid uit het oog te verliezen. Met AM tonen ze aan dat zij nog steeds groeiende en wij nog lang niet van ze af zijn. Gelukkig maar! 6: Arcade Fire - Reflektor Als enige niet-Amerikaanse band ooit wonnen ze met hun vorige album The Suburbs de Grammy voor Album van `t jaar. Nu is het dan eindelijk voor een nieuw album, een dubbel album nog wel. Eigenzinnig en creatief als ze zijn trekt Arcade Fire zich op Reflektor niets aan van de geldende regeltjes in de popmuziek. Ondoorgrondelijk, niet erg radio vriendelijk en de title track die ruim 7 minuten duurt: allemaal is het hier te vinden. Als het dan ook nog eens een mengeling is van heerlijke funky, dansbare en ook af en toe rocky muziek dan is het duidelijk dat deze geweldige plaat thuis hoort in de top 10 van beste albums van het jaar. 5: Daft Punk - Random Access Memories En de award voor beste marketing campagne van het jaar gaat naar: Daft Punk! Járen werd er gespeculeerd of en zo ja wanneer er nou eindelijk eens een nieuw Daft Punk album zou komen. Dit jaar was het dan eindelijk daar, vooraf gegaan door een geniale marketing campagne. Eén enkel stukje van de melodie lijn van Get Lucky bracht de hele muzikale wereld in vervoering, met zelfs een youtube filmpje waarin dat stukje werd gelooped tot een versie van 10 uur tot gevolg. Toen Get Lucky en vervolgens het hele album dan eindelijk werden uitgebracht vielen muziek "recensenten" over elkaar heen om te vertellen dat het toch echt niet zo goed was als we van de Fransen gewend zijn en allemaal te moeilijk zou zijn. Allemaal dom gezwam, Random Access Memories is geweldig. Het is waar dat we Get Lucky misschien niet meer kunnen horen omdat het compleet is doodgedraaid maar de rest van de plaat verdiend alle lof. Beyond, Touch en Giorgio by Moroder: allemaal fantastische tracks. De pers kan zeggen wat ze willen: Daft Punk is terug van nooit geweest en zijn beter dan ooit. 4: Pearl Jam - Lightning Bolt 15 oktober: de datum waar ik al maanden naar uitkeek. Dan zou het nieuwe Pearl Jam album uitkomen. Bevooroordeeld als ik ben had ik verwacht dat het het beste en voor mij meest gedraaide album van het jaar zou worden. Dat werd het "helaas" niet. Na de eerste twee luisterbeurten had ik een gevoel van "hmmm, is dit het nou?". Lichtjes teleurgesteld draaide ik `m nog eens, en nog eens en... beetje bij beetje werd hij beter. En zo bleef deze plaat groeien en vond ik het na -tig keer luisteren toch een sterke plaat. Het is niet het PJ geluid van weleer want met een aantal rustige tracks zal het zeker niet iedereen kunnen bekoren. Gelukkig zitten er ook weer een paar heerlijke rock tracks tussen (Mind your Manners knalt de speakers uit) en doen Eddie en de mannen het dus opnieuw. Lightning Bolt is een "groeiplaat", één die bij mij alsnog is uitgegroeid tot één van de beste van het jaar. 3: Nick Cave and The Bad Seeds - Push The Sky Away Nooit een groot liefhebber geweest van Nick Cave en dus nam ik ook niet de moeite om Push The Sky Away te luisteren toen het afgelopen mei uitkwam. Had ik dat maar wel gedaan... Toen een aantal weken geleden de jaarlijstjes begonnen binnen te druppelen en deze in veel van die lijstjes bovenaan te vinden was begon ik toch nieuwsgierig te worden en besloot het toch maar eens te proberen. Na afloop, en eigenlijk al tijdens het luisteren, kon ik maar één woord uitbrengen: WOW! wat was dit mooi! Die geweldige donkere stem, de muziek, het tempo van de nummers: het komt allemaal perfect samen. Vooral het nummer Jubilee Street bezorgde me een brok in m`n keel. Daarna luisterde ik het album nog veel vaker en schafte de vinyl versie aan,waar het allemaal nog beter tot z`n recht komt. Nooit verwacht maar dit staat volkomen terecht zo hoog in al die lijstjes, en dus ook in mijn top 3. 2: Disclosure - Settle De dance sensatie van 2013. Met z`n tweetjes maakten de broertjes Lawrence een fantastische plaat. Om te zeggen dat ze, zoals ik de afgelopen tijd zo vaak heb gelezen, de dance wereld op z`n kop hebben gezet is misschien wat overdreven maar geweldig is het wel. White Noise, Latch, F For You, Simulation: stuk voor stuk heerlijke tracks die overal werken. Zowel thuis op standje burenruzie, in een club of op een festival: overal zorgen ze voor dansende mensen. Op Werchter zorgden ze voor één van de fijnste shows, ben benieuwd naar de optreden in het Klokgebouw in Eindhoven en naar hun toekomstige werk. Maar voorlopig zal Settle niet snel van de draaitafel verdwijnen. 1: Biffy Clyro - Opposites Een jaar vol goede albums en voorafgaand lijstje ten spijt, er is maar één album die de titel Album van het Jaar verdiend en dat is (met gigantische voorsprong) zonder enige twijfel Opposites van Biffy f****** Clyro! De mannen van het jaar voor mij, op muzikaal gebied: één van de beste shows van het jaar (ze hebben dit jaar onder andere op Sziget en Reading and Leeds bewezen dat ze kunnen headlinen dus ik hoop dat we ze komend jaar ook op Pinkpop als headliner kunnen gaan bekijken), de track van het jaar (Opposite) en dus het album van het jaar. Het is een dubbel album dat zowel op de eerste als de tweede disc geen enkel zwak moment of slecht nummer kent.En het zijn niet de singles die dit album zo goed maken maar juist de album tracks: Sounds Like Balloons, Stringin` Belle, A Girl And His Cat en Accident Without Emergency zijn slechts een paar van de nummers die dit zo`n gigantisch goed album maken. Als je een cd grijs of kapot zou kunnen draaien dan heb ik dat met dit album gedaan. Het meest gedraaide,mooiste, meest meeslepende en dus volkomen terecht Album van het Jaar 2013: Biffy Clyro - Opposites! | ||||
Timo20 | zaterdag 28 december 2013 @ 21:08 | |||
Ligt `t dan niet aan jouw verwachtingen ipv aan `t album? | ||||
Immerdebestebob | zaterdag 28 december 2013 @ 21:12 | |||
Opvallende keus VOnd het eerst ook geweldig, maar na veel luisterbeurten kakte het wat in. Geen last van dus | ||||
Lord-Ronddraai | zaterdag 28 december 2013 @ 21:15 | |||
1 Fuck Buttons - Slow Focus 2 The Field - Cupid's Head 3 Endless Boogie - Long Island 4 Daniel Avery - Drone Logic 5 Manthra Dei - Manthra Dei 6 Vatican Shadow - Remember Your Black Day 7 Oneohtrix Point Never - R Plus Seven 8 The Black Dog - Tranklements 9 Tropic Of Cancer - Restless Idylls 10 Gold Panda - Half Of Where We Live 11 Stellar Om Source - Joy One Mile 12 Prurient - Through The Window 13 Weekend - Jinx 14 Uncle Acid and the Deadbeats - Mind Control 15 Tripwires - Spacehopper 16 Ishome - Confession 17 Moderat - II 18 Marcel Fengler - Fokus 19 Cosmin TRG - Gordian 20 Laura Marling - Once I Was An Eagle 21 Ceephax - Cro Magnox 22 My Bloody Valentine - MBV 23 SHXCXCHCXSH - STRGTHS 24 Kurt Vile - Wakin On A Pretty Daze 25 DJ Koze - Amygdala 26 Fuzz - Fuzz 27 Ø [Phase] - Frames Of Reference 28 Miles - Faint Hearted 29 Emptyset - Recur 30 Monkey3- The 5th Sun 31 Monomyth - Monomyth 32 Recondite - Hinterland 33 Claudio PRC - Inner State 34 Varg - Misantropen 35 JK FLesh & Prurient - Worship Is The Cleansing Of The Imagination 36 Jon Hopkins - Immunity 37 Ulwhednar - LP 38 Visto Chino - Peace 39 Lycia - Quiet Moments 40 Daughter - If You Leave 41 Dreamweapon - Living Hell On Earth 42 Fishermen - Patterns Paths 43 Laurel Halo - Chance Of Rain 44 Shifted - Under A Single Banner 45 Savages - Silence Yourself 46 Boris - Praparat 47 Coma - In Technicolor 48 Kölsch - 1977 49 Bee Mask & Donato Dozzy - Donato Dozzy Plays Bee Mask 50 Pinknoizu - The Drop Best wel een lekker jaar vond ik het. Wel een beetje weinig rock voor mij, maar de platen die erin staan zijn dan wel weer erg lekker. | ||||
superworm | zaterdag 28 december 2013 @ 21:15 | |||
Niet erg vriendelijke opmerking of wel?! Wellicht vind jij dit niks, maar anderen wel. Daarnaast doe ik het niet als 'mijn favo platen'-lijst, maar meer als onderzoekje naar de pop anno nu. En overplayed, dat is het idee, plus over tien jaar klinkt 't weer fris. [ Bericht 6% gewijzigd door superworm op 29-12-2013 17:25:13 ] | ||||
Timo20 | zaterdag 28 december 2013 @ 21:19 | |||
Ik dus juist niet. Hoe vaker ik `m hoor hoe beter de plaat wordt | ||||
indiaantje89 | zaterdag 28 december 2013 @ 21:59 | |||
Kan ook, maar vind het gewoon hun minste album tot nu toe, maar daar weerhoud het niet van dat het nog niet goed is. | ||||
Gillingham | zondag 29 december 2013 @ 14:19 | |||
1. Jon Hopkins - Immunity 2. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest 3. The National - Trouble Will Find Me 4. Foxygen - We Are the 21st Century Ambassadors Peace & Magic 5. Phosphoroscent - Muchacho 6. Arcade Fire - Reflektor 7. Autechre - Exai 8. Grouper - The Man Who Died in His Boat 9. Low - The Invisible Way 10. Nick Cave and The Bad Seeds - Push the Sky Away 11. Darkside - Psychic 12. Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko 13. Ulrich Schnauss - A Long Way to Fall 14. Atoms for Peace - Amok 15. Holden - The Inheritors 16. Bonobo - The North Borders 17. Bombino - Nomad 18. Mazzy Star - Seasons of Your Day 19. Unknown Mortal Orchestra - II 20. The Haxan Cloak - Excavation | ||||
GeorgKacher | zondag 29 december 2013 @ 15:09 | |||
Heerlijk om te lezen al die lijstjes, misschien maak ik zelf ook nog een top 25 oid maar heb wat weinig tijd op het moment. | ||||
methodmich | zondag 29 december 2013 @ 16:27 | |||
Mazzy Star, mooie keus Gillingham. Alleen al vanwege Hope! | ||||
Rellende_Rotscholier | zondag 29 december 2013 @ 16:30 | |||
Eens kijken of ik morgen nog even een lijstje in elkaar kan draaien. | ||||
methodmich | zondag 29 december 2013 @ 16:32 | |||
Doe maar, ik heb hoge verwachtingen van je! | ||||
Timo20 | zondag 29 december 2013 @ 21:08 | |||
Ben benieuwd! | ||||
Gillingham | zondag 29 december 2013 @ 22:30 | |||
Zelf (nog) niet beluisterd dit jaar? | ||||
methodmich | maandag 30 december 2013 @ 17:16 | |||
Nee, is min of meer langs me heen gegaan eigenlijk. Misschien wel omdat ik Hopes laatste album niet zo vond. Overigens hoop ik wel dat Rellende_Rotscholier nog met zijn lijstje komt vandaag. En Georg uiteraard! | ||||
ranja | maandag 30 december 2013 @ 17:21 | |||
Ik heb die van Mazzy Star wel beluisterd maar vond 'm niet interssant. Maar dat geldt eigenlijk ook al voor de vorige MS album uitgezonderd de eerste... | ||||
Ulx | maandag 30 december 2013 @ 17:25 | |||
Traumahelikopter - Traumahelikopter Bevis Frond - White Numbers Giuda - Let's Do It Again Pignose Willy's - Who Do You Love? Kavinsky - Outrun Vul het lijstje wel aan als me meer binnenschiet. | ||||
kciR | maandag 30 december 2013 @ 17:54 | |||
Nog een kleine 36 uur tot de stembussen sluiten. In praktijk iets langer, ik ga niet tijdens de jaarwisseling zitten Fokken. Het verschil tussen de huidige nummer één en twee is echt minimaal (706 vs 704 punten (bij mij krijgt nr1 50pt, nr2 49pt etc)).. Spannend! | ||||
Rellende_Rotscholier | maandag 30 december 2013 @ 18:19 | |||
Heb 40 albums gerangschikt. Nu het geheel nog een beetje opleuken. | ||||
methodmich | maandag 30 december 2013 @ 19:32 | |||
Kijk aan, de laatste loodjes dus. Spannend! | ||||
Rellende_Rotscholier | maandag 30 december 2013 @ 19:50 | |||
1. The National - Trouble Will Find Me Het zesde album van deze ondertussen gelouterde band. Een album waar ik het de eerste luisterbeurten erg moeilijk mee had. Ik wist niet precies wat ik ervan moest denken. Het leek allemaal wel heel gezapig en saai. De nummers met wat meer tempo leken maar kort houdbaar. Na enkele luisterbeurten begon het kwartje toch wel langzaam te vallen. Ondertussen is het kwartje helemaal gevallen. Een album vol met fantastische nummers. Ze worden eigenlijk steeds mooier. Tijdens iedere luisterbeurt ontdek je weer wat moois. In eerste instantie leken nummers als Fireproof en Heavenfaced een tikje saai, maar ondertussen vind ik dat de sterkste nummers. Er staan eigenlijk geen slechte nummers op. Topplaat. Kan niet wachten op de volgende. • Favoriete nummer: Fireproof 2. Arcade Fire - Reflektor Iedereen heeft hier zo ongeveer het hele jaar naar uitgekeken. De verwachtingen waren enorm. Dan is het toch knap dat je weer een goede plaat weet af te leveren. Het haalt het niet bij Funeral, maar dat is geen schande. Dat niveau is dan ook enorm hoog. Toch is dit een geweldige plaat, met nummers die eigenlijk ook iedere keer beter worden. Het is alleen wat te lang en er staan een paar nummers op die weinig toevoegen, maar de goede nummers zijn dan ook echt goed. Niets mis mee. Toch zou ik het wel waarderen als ze bij een volgend album weer wat meer richting de sound van Funeral zouden gaan. • Favoriete nummer: It's Never Over (Oh Orpheus) 3. Sigur Rós - Kveikur Het album van vorig jaar, Valtari, was wat rustiger. Wat sferischer. Dat is niet echt mijn favoriete Sigur Rós. Mijn favoriete Sigur Rós is meer die van deze plaat. Grote bakken herrie, hier en daar. Eigenlijk staan hier bijna alleen maar goede nummers op, hoewel het misschien wat teveel van hetzelfde is. Valtari was ook teveel van hetzelfde. Als ze een paar nummers van Valtari op deze plaat hadden gezet en een paar nummers van deze plaat op Valtari, had je waarschijnlijk twee haast perfecte platen gehad. Nu heb je twee hele goede platen. Alsnog niet slecht. • Favoriete nummer: Brennisteinn 4. Woodkid - The Golden Age Een hele plaat is misschien wat teveel van het goede, daarom luister ik de nummers hiervan liever los. Los is het wel fantastisch. Run Boy Run, Iron, I Love You, The Golden Age, allemaal fantastische nummers. Een beetje bombastisch, een beetje kitsch misschien, maar wel enorm lekker. Deze man heeft absoluut talent. Maakt ook erg fraaie video's. Helemaal niets mis mee. • Favoriete nummer: Conquest Of Spaces 5. Daughter - If You Leave Leverde al twee fantastische EP's af, dus werd het tijd voor een eerste cd. Die is best goed geworden, nadat ik het aanvankelijk niet veel vond. Ik had gehoopt dat een aantal nummers van de EP's het album zouden halen, maar behalve Youth was daar geen sprake van, en Youth werd dan ook nog eens opnieuw opgenomen. Uiteindelijk bleek het ook niet nodig om de nummers van de EP's op dit album te zetten, want wat er nu op te vinden is bevalt prima. Eigenlijk heeft ieder nummer wel wat. Zit allemaal goed in elkaar, weinig op aan te merken. • Favoriete nummer: Still 6. Bill Callahan - Dream River Bill heeft een prachtige stem. Dat alleen al maakt het album de moeite waard. Zoals alles wat Bill maakt, is dit toch wel weer heel boeiend. Sommige nummers zouden alleen wel een minuutje korter mogen zijn. Dat is het enige wat ik er op aan te merken heb. Dat maakt dat dit gewoon een pracht van een album is, waar ik verder weinig over te zeggen heb. • Favoriete nummer: Javelin Unlanding 7. Frank Turner - Tape Deck Heart Tijd voor wat stevigere muziek. Lekkere, aanstekelijke rock van Frank Turner. Hij heeft het weer voor elkaar gekregen om een hele rits lekkere nummers achter elkaar te zetten. De mindere nummers zijn de wat rustigere. Dat is niet echt Frank z’n sterke punt. Nee, Frank moet gewoon knallen. Springen, schreeuwen, rammen op die gitaar. Dan komt het helemaal goed. Recovery, Plain Sailing Weather, Polaroid Picture, The Way I Tend To Be, Four Simple Words vallen allemaal wel in die categorie en maken dit album zeker de moeite waard. • Favoriete nummer: Plain Sailing Weather 8. Nick Cave and the Bad Seeds - Push The Sky Away Werkelijk waar prachtig. Die stem he, die stem. Niet ieder nummer bevalt me even goed, maar er staan een paar potentiële klassiekers op. Een Higgs Boson Blues bijvoorbeeld. Het nummer Push The Sky Away is ook prachtig. Niets haalt het echter bij Jubilee Street. Dat nummer gaat hier in ieder geval nog vaak voorbij komen. • Favoriete nummer: Jubilee Street 9. Okkervil River - The Silver Gymnasium Ondertussen alweer het zevende album van Okkervil River. Na het enigszins tegenvallende I Am Very Far uit 2011 was ik toch wel bevreesd dat dit album ook een tegenvaller zou worden, maar daar is gelukkig geen sprake van. Ze hebben zichzelf weer herpakt. Vooral de eerste helft van The Silver Gymnasium is ijzersterk. De tweede helft is wat minder. Dat is wel een minpunt, maar met zo’n eerste helft heb je weinig reden om te klagen. Zo ongeveer de grootste meevaller van het jaar. • Favoriete nummer: Down Down The Deep River 10. Charli XCX - True Romance Huh? Wat doet dit hier dan ineens? Ja, dat weet ik eigenlijk ook niet zo goed. Ik word er gewoon heel erg vrolijk van. Het is fout, het is autotune, maakt allemaal niet uit, het klinkt goed.Erg hoogstaand is het allemaal niet, maar zeker wel aanstekelijk. Het blijft wel even in je hoofd zitten. Tussen alle serieuze muziek door wel even lekker. • Favoriete nummer: You (Ha Ha Ha) 11. Phosphorescent - Muchacho • Favoriete nummer: The Quotidian Beasts 12. Radical Face - The Family Tree: The Branches • Favoriete nummer: Holy Branches 13. CHVRCHES - The Bones of What You Believe • Favoriete nummer: The Mother We Share 14. Waxahatchee - Cerulean Salt • Favoriete nummer: You're Damaged 15. Disclosure - Settle • Favoriete nummer: Confess to Me 16. Matt Elliott - Only Myocardial Infarction Can Break Your Heart • Favoriete nummer: The Right to Cry 17. London Grammar - If You Wait • Favoriete nummer: Wasting My Young Years 18. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City • Favoriete nummer: Step 19. Moddi - Set the House on Fire • Favoriete nummer: House by the Sea 20. Agnes Obel - Aventine • Favoriete nummer: Fuel to Fire 21. Bastille - Bad Blood • Favoriete nummer: Icarus 22. Queens of the Stone Age • Favoriete nummer: I Appear Missing 23. Daft Punk - Random Access Memories • Favoriete nummer: Doin' It Right 24. Eefje de Visser - Het Is • Favoriete nummer: Ongeveer 25. Foals - Holy Fire • Favoriete nummer: Inhaler 26. Biffy Clyro - Opposites • Favoriete nummer: Stingin’ Belle 27. Julia Holter - Loud City Song • Favoriete nummer: Hello Stranger 28. Rhye - Woman • Favoriete nummer: Open 29. Charles Bradley - Victim of Love • Favoriete nummer: Strictly Reserved For You 30. Jagwar Ma - Howlin • Favoriete nummer: What Love 31. Midlake - Antiphon • Favoriete nummer: Antiphon 32. The Neighbourhood - I Love You • Favoriete nummer: Sweater Weather 33. Miles Kane - Don't Forget Who You Are • Favoriete nummer: Don’t Forget Who You Are 34. Darkside - Psychic • Favoriete nummer: Paper Trails 35. De Jeugd van Tegenwoordig - “Ja, Natúúrlijk!” • Favoriete nummer: Op een sexuele wijze 36. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) • Favoriete nummer: The Raven That Refused to Sing 37. Villagers - {Awayland} • Favoriete nummer: Nothing Arrived 38. Phoenix - Bankrupt! • Favoriete nummer: Bourgeois 39. Arctic Monkeys - AM • Favoriete nummer: Do I Wanna Know? 40. Volcano Choir - Repave • Favoriete nummer: Dancepack [ Bericht 0% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 31-12-2013 00:38:06 ] | ||||
Felagund | maandag 30 december 2013 @ 19:55 | |||
Die van mij komt ook nog morgen. | ||||
Aisumasen | maandag 30 december 2013 @ 19:56 | |||
Ah, daar is het topic:
[ Bericht 0% gewijzigd door Aisumasen op 30-12-2013 20:05:44 ] | ||||
methodmich | maandag 30 december 2013 @ 20:04 | |||
Kijk aan, de lijst van RR. Leuk gedaan, met leuke omschrijvingen! Verrassende nummer 10 ook inderdaad ineens tussen al die andere platen. | ||||
Tchock | maandag 30 december 2013 @ 20:07 | |||
Toffe lijst hoor Rellenderotscholier Veel (vanuit mijn eigen perspectief) begrijpelijke keuzes maar ook veel aparte dingen. | ||||
Beregd | maandag 30 december 2013 @ 20:10 | |||
1 jake bugg - shangri la (zo weinig genoemd hier, is hij na twee albums al niet meer hip? ik vind het echt een superplaat) 2 bill callahan - dream river 3 schrijver zoekt zanger (radioprogramma Joos bracht schrijvers en zangers samen, zijn een aantal heel sterke songs uitgekomen oa van tijs delbeke (sir yes sir), stef kamil carlens, roosbeef) 4 nick cave and the bad seeds - push the sky away 5 josh ritter - the beast in its tracks 6 babyshambles - sequel to the prequel 7 okkervil river - the silver gymnasium 8 tindersticks - six leap years 9 deerhunter - monomania 10 yo la tengo - fade maar zoals gezegd, ben nog een hoop aan het ontdekken van 2013 [ Bericht 25% gewijzigd door Beregd op 30-12-2013 20:18:52 (speciaal voor moody) ] | ||||
Moody | maandag 30 december 2013 @ 20:12 | |||
Mooie lijsten weer de laatste dagen Toch vind ik als lijstjeslurker af en toe een tuubje handiger dan een albumcover en/of vertellen wat je het beste nummer vindt. Een verhaaltje heeft dan wel weer veel meerwaarde. Slechts een mening | ||||
BoerBert | maandag 30 december 2013 @ 20:13 | |||
1a en 1b . Leuk lijstje R_R. Lees: ik heb er ook een hoop van. Wel lachen dat je Heavenfaced zo goed vindt. Ik blijf Guus Meeuwis horen en dus is het insta-skip. | ||||
methodmich | maandag 30 december 2013 @ 20:17 | |||
Dat is vermoedelijk alleen in België verkrijgbaar? Klinkt interessant namelijk. Doet me denken aan Poetracks, waarin Belgische en Nederlandse artiesten gedichten op muziek zetten. | ||||
ranja | maandag 30 december 2013 @ 20:19 | |||
als iedereen inderdaad alle youtubejes zou aanklikken, ja, dan wel | ||||
Rellende_Rotscholier | maandag 30 december 2013 @ 20:22 | |||
Nou, kom maar op met die aparte dingen dan. | ||||
Rellende_Rotscholier | maandag 30 december 2013 @ 20:22 | |||
Van al die tuubjes wordt je post zo onoverzichtelijk. | ||||
Beregd | maandag 30 december 2013 @ 20:22 | |||
is idd wel iets voor jou ook te vinden op bol.com, zie ik net http://www.bol.com/nl/p/r(...)er/9200000022236849/ | ||||
Tchock | maandag 30 december 2013 @ 20:24 | |||
Frank Turner en Woodkid vond ik zelf niets aan, Okkervil River en Charli XCX ken ik niet. | ||||
Moody | maandag 30 december 2013 @ 20:25 | |||
Ojee, de rel begint... | ||||
Moody | maandag 30 december 2013 @ 20:25 | |||
Gewoon achter een spoiler-tag. | ||||
ranja | maandag 30 december 2013 @ 20:28 | |||
Ik vertrouw er op dat iedereen op youtube kan zoeken | ||||
Moody | maandag 30 december 2013 @ 20:29 | |||
Ja joh, het is maar een mening van 1 gek he. Ben ook blij dat iedereen zijn eigen ding doet | ||||
methodmich | maandag 30 december 2013 @ 20:38 | |||
Oh, interessant. Ga ik eens op het verlanglijstje zetten en dan binnenkort aanvullen met een andere bestelling om de verzendkosten weg te spelen. Hollander hè... | ||||
Rellende_Rotscholier | maandag 30 december 2013 @ 20:42 | |||
Die eerste twee kan ik me wel wat bij voorstellen, maar dat je Okkervil River niet kent als vaste poster in Indie Central, dat is toch op z'n minst opmerkelijk te noemen. | ||||
Tchock | maandag 30 december 2013 @ 20:43 | |||
Ik heb de naam inderdaad wel voorbij zien komen maar om onduidelijke redenen dit album (of de vorige zes) niet zelf geluisterd. Aanrader dus? | ||||
Rellende_Rotscholier | maandag 30 december 2013 @ 20:49 | |||
Absoluut een aanrader.
| ||||
Rellende_Rotscholier | maandag 30 december 2013 @ 20:50 | |||
We hebben wel vrij weinig overeenkomsten trouwens. Ik ga in het nieuwe jaar eens wat nauwkeuriger naar jouw lijstje kijken. | ||||
Seam | maandag 30 december 2013 @ 20:52 | |||
Het was een vrij mooi jaar ondanks dat veel van mijn favoriete artiesten geen nieuw werk afleverden. Een paar verrassingen en teleurstellingen, ieder jaar weer hetzelfde. Met name Arcade Fire, OneRepublic, Hammock en Ulver stelde me wat teleur, maar dat komt natuurlijk door de hoge verwachtingen. Positief viel Justin Timberlake me op, het eerste deel van The 20/20 Experience stond lang in mijn top 10, maar haalde het eindlijstje net niet. Nieuwe ontdekkingen ook gelukkig weer voldoende gedaan: Lanterns on the Lake, There will be fireworks en Bvdub zal ik voortaan continu in de gaten houden. Uiteindelijk is mijn top 10 toch weer redelijk gevarieerd geworden. 10. Kayo Dot - Hubardo Verwachtingen heb ik niet meer bij deze band, niet vanwege hun niveau, maar vanwege hun complexe muziek. Een dubbelalbum leek in eerste instantie misschien iets teveel van het goede maar het bevat wel degelijk een aantal memorabele momenten. 9. Deafheaven - Sunbather Er was zoveel te doen om deze hoes. Een roze albumhoes! Bij een blackmetal band! Wat een controverse! Mooi dat ze post-rock elementen verweven hebben met de blastbeats van blackmetal. Helaas net wat onevenwichtig om uiteindelijk echt een van m'n favoriete albums te worden. 8. Oathbreaker - Eros|Anteros Opnieuw een metalband die het niet schuwt andere genre's in de mengpot te gooien. Scheutje shoegaze, scheutje post-rock en een flinke lepel metal. Erg sfeervol! 7. Bvdub - A Careful Ecstasy Wat een emotionele muziek! Zelden zo'n emoties gehoord in electro muziek als bij Bvdub, de enige reden waarschijnlijk dat deze niet hoger staat is omdat ik eerder All is Forgiven hoorde en die groeide dit jaar uit tot een van m'n favoriete platen. 6. Jon Hopkins - Immunity Eigenlijk gewoon een erg goede plaat die nergens in uitblinkt als je het grandioze slotstuk zou weglaten. Twintig minuten pure sfeer, heerlijke vocalen, prachtige uitgesponnen melodieen, dat is wat ik zoek in electronische muziek! 5. There Will Be Fireworks - The Dark, Dark Bright Deze plaat pas een week of twee geleden ontdekt, dus de plek zal wel veranderen uiteindelijk. De eerste indruk is echt prachtig. Muziek die zich niet makkelijk laat classificeren, folkrock is waarschijnlijk de beste term, maar post-rock zou je het eigenlijk ook kunnen noemen. Daarnaast is een Schots accent altijd mooi meegenomen. 4. Cult of Luna - Vertikal Cult of Luna goes dubstep! This is madness! Nee ik vind de electro invloeden erg lekker en werkt ook prima in deze epische conceptplaat. Mooi project waar je wel voor in de stemming moet zijn, maar als je dat eenmaal bent dan wordt je ook onmiddellijk opgezogen. Echt een groeiplaat en ik denk stiekem zelfs dat het mijn tweede favoriete plaat van Cult of Luna zal worden. 3. Kanye West - Yeezus Of moet ik Kanye feat Death Grips zeggen? De invloeden zijn duidelijk, maar de kwaliteit van de producties is weer helemaal Kanye. Fenomenaal geluid en schitterende beats. Ik ben nooit zo'n groot liefhebber van teksten in muziek geweest, ik vind de emoties die erin wordt gelegd belangrijker. Laat dat nou precies zijn wat Kanye hier geweldig doet. De woede, de haat, het narcisme, veel dichterbij dan dit kunnen die emoties niet meer komen. 2. Jan Swerts - Anatomie van de Melancholie Ik wil hier eigenlijk niet teveel woorden over kwijt want ik weet niet goed hoe ik moet uitdrukken hoe bijzonder deze plaat is. Prachtig pianospel, maar het zijn met name de toevoegingen van een Jonsi achtige zang, gitaar en allerlei klassieke instrumenten die het geheel naar een hoger niveau tillen. Gaat ongetwijfeld mijn favoriete late night plaat worden. 1. The Weeknd - Kiss Land Ik zie deze plaat als duistere aardse tegenhanger van Total Loss van How to dress well. Lust, seks, jaloezie, depressie, verslaving, prostitutie, verdriet, verlies, het komt allemaal voorbij. Net als bij Yeezus was ik enorm onder de indruk van de producties. Ik wist dat The Weekend daar gevoel voor had, maar dit zag ik niet aankomen. De ene na de andere onvergetelijk beat wordt uit z'n mouw geschud alsof het niks is. Het mooie is ook dat het allemaal echt als een geheel aanvoelt. De nummers lijken elkaar allemaal logisch op te volgen. Iedere keer dat ik deze plaat opzet lijk ik in een hypnotiserende trance te komen. [ Bericht 7% gewijzigd door Seam op 30-12-2013 21:02:18 ] | ||||
Asskicker14 | maandag 30 december 2013 @ 20:54 | |||
Charli XCX - True Romance is inderdaad een geweldige album, uniek in zijn soort. Een throwback naar 80's synth-dance met een fout pop-randje, maar het klinkt zo lekker. Met name Set Me Free (Feel My Pain) en Grins. Geproduceerd door Ariel Rechtshaid (ook verantwoordelijk voor Vampire Weekend en HAIM's album), die tevens is genomineerd voor Producer Of The Year bij de Grammy's van volgend jaar. | ||||
Norrage | maandag 30 december 2013 @ 21:00 | |||
Gewoon allebei doen | ||||
Norrage | maandag 30 december 2013 @ 21:05 | |||
in mijn top 5 favoriete bands denk ik hup Tchock: luisteren! | ||||
kciR | maandag 30 december 2013 @ 21:11 | |||
Mooie lijstjes komen er nog binnen Seam, dit There Will Be Fireworks heb ik gemist. Ga ik gelijk opzoeken! Deze band heeft Darkestrah ooit op een Digitale Pakjesavond Sinterklaas cd voor mij gezet (ander topic) en beviel mij erg goed! | ||||
barreman | maandag 30 december 2013 @ 23:55 | |||
1. Ásgeir - In the silence Voor mij dé ontdekking van 2013. Na Sigur Ros weer wat moois wat voortkomt uit Ijsland: Ásgeir. Pas 20 jaar oud en een fantastisch debuut. Gaan we de komende jaren hopelijk nog veel meer moois van horen. De Ijslandse versie schijnt nog veel mooier te zijn. Betoverend! Favoriete nummer: Torrent 2. The National - Trouble will find me Al jarenlang fan van deze band, dus zeer gespannen hoe het nieuwe album zou gaan klinken. Vanaf moment één had deze plaat me in zijn macht. Stuk voor stuk prachtige nummers, de zware stem van Matt Berninger blijft een genot om naar te luisteren. Favoriete nummer: Slipped 3. Arctic Monkeys - AM Op Best Kept Secret volgens 3voor12 het beste concert van het jaar meegemaakt. Alex Turner, de koning van Hilvarenbeek. Daar kwamen ''Do I wanna know'', ''R U Mine'' en ''Mad Sounds'' al voorbij. Typisch zo'n band waarvan we over een aantal jaar zeggen (en het nu al doen) ''wow, die gasten waren legendarisch''. Favoriete nummer: Snap out of it 4. Arcade Fire - Reflektor Een ander album waar ik dit jaar absoluut op zat te wachten is de nieuwe Arcade Fire. The Suburbs vond ik tegen het commerciele aan, gelukkig staan er op Reflektor maar weinig ''radio-proof'' nummers. Arcade Fire zoals ze mijn inziens horen te zijn. Favoriete nummer: You already know 5. Portugal. The Man Deze band eigenlijk pas ontdekt door hun single ''Purple, Yellow, Red and Blue''. Toen gelijk kaarten besteld voor Paradiso op basis van dat nummer. Heerlijk optreden van een band die blijkbaar al zeker 6 albums hadden uitgebracht. Sindsdien verkocht. Favoriete nummer: Creep in a t-shirt 6. Darkside - Psychic Een openingstrack van 11 minuten, en dat je ook 11 minuten lang geboeid blijft luisteren..is mijns inziens een top 5 notering waard, maar in zijn totaliteit haalt ie het nét niet bij bovenstaande platen. Plaat die hoe vaker je hem luistert steeds beter en beter word. Favoriete nummer: Golden Arrow 7. MS MR - Seconhand Rapture Zo'n beetje mijn favoriete optreden van Lowlands dit jaar. Knallen in de india tent. Eigenlijk veel rete commerciële radio hits, maar totaal niet opgepakt door de nederlandse radio. Misschien maar goed ook. Favoriete track: Fantasy 8. London Grammar - If you wait Stuk voor stuk prachtige nummers gezongen door Hannah Reid, een nog prachtigere vrouw. Kan niet wachten ze 3 maart in de melkweg live te gaan zien!! Favoriete nummer: Strong 9. Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities Er lijkt steeds betere muziek van eigen bodem te gaan komen. Jarenlang geteerd op Spinvis, Roosbeef en De Staat..maar nu is daar dan Jacco Gardner. Wat een heerlijke plaat, bijna on-nederlands. Dus ook niet zo gek dat hij zo gehypt is dit jaar. Favoriete nummer: Watching the moon 10. Dans Dans - I/II Band van onder andere Bert Dockx van Flying Horseman. Een beleving opzich..en koptelefoon verplicht. Favoriete nummer: Yesterday is here 11. The Boxer Rebellion - Promises 12. Daughter - If you leave 13. Vampire Weekend - Modern Vampires of the city 14. Woodkid - The Golden Age 15. Cloud Cult - Love 16. Flying Horseman - City same city 17. HAIM - Days are gone 18. Chvrches - The bones of what you believe 19. Devendra Banhart - Mala 20. Foals - Holy Fire 21. Editors - The Weight of love 22. Junip - Junip 23. Eefje de Visser - Het is 24. Queens of the Stone Age - ...Like Clockwork 25. Kurt Vile - Walking on a pretty daze 26. Miles Kane - Don't forget who you are 27. Poliça - Shulamith 28. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the sky away 29. Volcano Choir - Repave 30. Okkervil River - The Silver Gymnasium 31. Unknown Mortal Orchestra - II 32. Franz Ferdinand - Rights Thought, Right Words, Right Action 33. Rhye - Woman 34. Local Natives - Hummingbird 35. James Blake - Overgrown 36. Villagers - {Awayland} 37. Aafke Romeijn - Chin. Ind. Spec. Rest. 38. Phoenix - Bankrupt! 39. Elephant Stone - Elephant Stone 40. Placebo - Loud like love 41. I Am Kloot - Let it all in 42. Howe Gelb - The Coincidentalist 43. Eleanor Friedberger - Personal Record 44. Low - The Invisible way 45. Yo La Tengo - Fade 46. Laura Marling - Once I was an eagle 47. Pearl Jam - Lightning Bolt 48. Deerhunter - Monomania 49. Pien Feith - Tough love 50. Pokey LaFarge - Pokey LaFarge [ Bericht 2% gewijzigd door barreman op 31-12-2013 00:13:22 ] | ||||
Tchock | maandag 30 december 2013 @ 23:59 | |||
| ||||
barreman | dinsdag 31 december 2013 @ 00:14 | |||
Was een klein stukje vergeten...bij deze aangepast | ||||
Lonewolf2003 | dinsdag 31 december 2013 @ 10:36 | |||
Zal een dezer dagen ook mijn lijstje plaatsen. Is er een deadline? | ||||
GeorgKacher | dinsdag 31 december 2013 @ 10:40 | |||
Mooie plaat inderdaad als het me lukt om nog een lijstje te maken dan staat deze zeker weten hoog. | ||||
ranja | dinsdag 31 december 2013 @ 10:42 | |||
plaatsen mag altijd maar om mee te tellen in de telling moet-ie vandaag geplaatst worden geloof ik. | ||||
Lonewolf2003 | dinsdag 31 december 2013 @ 11:07 | |||
Kan iemand (de lijstjesteller) dat bevestigen of ontkrachten? Want in dat geval zal ik vandaag nog proberen een lijstje te plaatsen. Dan moet het maar uit mijn hoofd. | ||||
Peter88Online | dinsdag 31 december 2013 @ 12:00 | |||
1. Editors – The Weight Of Your Love 2. Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities 3. Charles Bradley – Victim Of Love 4. Gregory Porter – Liquit Spirit 5. The National – Trouble Will Find Me 6. Laura Marling – Once I Was An Eagle 7. Midlake – Antiphon 8. Jake Bugg – Shangri La 9. Paul McCartney – New 10. Franz Ferdinand – Rights Thoughs, Right Words, Rights Action | ||||
takkfyrir | dinsdag 31 december 2013 @ 12:25 | |||
| ||||
kciR | dinsdag 31 december 2013 @ 14:26 | |||
Ja, graag vandaag Maar mag ook morgenochtend nog wel. Ik wil hem graag in de middag afronden. | ||||
methodmich | dinsdag 31 december 2013 @ 16:01 | |||
Klopt, al ben je niet de enige waarmee ik weinig dubbel. Denk dat ik dit jaar nog de meeste dubbelen heb met ranja en dan met name dankzij de Nederlandse bands. Is die al uit barreman? En zo ja, staat die cover van De Jeugd er ook op? Ik wens overigens kciR al vast veel succes met tellen! Benieuwd naar de grootste gemene delers morgen. | ||||
Norrage | dinsdag 31 december 2013 @ 16:25 | |||
Heb je de TT van een van de indie topics gemist? Ja die nieuwe Aafke is al een tijdje uit. Maar te laat om in mijn lijstje te hebben verwerkt | ||||
methodmich | dinsdag 31 december 2013 @ 16:28 | |||
Joh, als je twee dagen niet online bent, mis je zes indietopics. Dus denk dat ik die inderdaad even gemist heb. | ||||
Norrage | dinsdag 31 december 2013 @ 16:57 | |||
2 dagen niet online zijn kan dan ook niet hè | ||||
methodmich | dinsdag 31 december 2013 @ 17:04 | |||
Tuurlijk wel, lekker onthaasten joh. | ||||
Grobbel | dinsdag 31 december 2013 @ 17:41 | |||
Het afmaken van mijn albumlijstje voor het eind van 2013 ga ik niet meer redden, maar mijn songlijstje is wel af en staat inclusief Spotify-link in dit topic: MUZ / (Jaarlijstjes-topic) Jouw favoriete nummers van 2013 | ||||
Disorder | dinsdag 31 december 2013 @ 18:04 | |||
Toch even geprobeerd een volgorde te maken: 1. Tim Hecker - Virgins 2. Burial - Rival dealer EP 3. Queens of the stone age - ...Like clockwork 4. 36 - Shadow play 5. Boards of Canada - Tommorow's harvest 6. Nick Cave & the bad seeds - Live from KCRW 7. Nick Cave & the bad seeds - Push the sky away 8. Agnes Obel - Avantine 9. Machinedrum - Vapor city 10. Sundrugs - Hidden scenes | ||||
Lonewolf2003 | dinsdag 31 december 2013 @ 18:33 | |||
Een top 50 dan maar. Anders blijf ik maar bezig met schuiven in de onderste regionen. En er kunnen nu best dingen af gevallen zijn, waar ik overmorgen weer spijt van heb. 1 Tegan and Sara - Hearththrob 2 Kanye West -Yeezus 3 Autre ne Veut - Anxiety 4 John Hopkins - Immunity 5 Forest Swords - Engravings 6 Disclosure - Settle 7 Suede - Bloodsports 8 The National - Trouble Will Find Me 9 Charli XCX - True Romance 10 Rhye -Woman 11 Nick Cave and the Bad Seeds - Push the Sky Away 12 Daft Punk - Random Acces Memories 13 Sky Ferreira - Night Time, My Time 14 Arcade Fire - Reflektor 15 Janelle Monáe - The Electric Lady 16 Bill Callahan - Dream River 17 Waxahatchee - Cerulean Salt 18 Local Natives - Hummingbird 19 Vampire Weekend - Modern Vampires of the City 20 Fuck Buttons - Slow Focus 21 Chance the Rapper - Acid Rap 22 James Blake - Overgrown 23 Iron & Wine - Ghost on Ghost 24 Justin Timberlake - The 20/20 Experience (1 of 2) 25 Arctic Monkeys - AM 26 Youg Galaxy - Ultramarine 27 Earl Sweatshirt - Doris 28 Camera Obscura - Desire Line 29 Darkside - Physics 30 Drake - Nothing Was the Same 31 Vondelpark - Seabed 32 Moderat - II 33 Julianna Barwick -Nepethene 34 Icona Pop - This is.... Icona Pop 35 Volcano Choir - Repave 36 The Haxan Cloak - Excavation 37 Lapalux - Nostalchic 38 Unknown Mortal Orchestra - II 39 Foxygen - We Are the 21st Century Ambassadors of Peace & Magic 40 Haim - Days Are Gone 41 Boards of Canada - Tomorrow's Harvest 42 Veronica Falls - Waiting for Something to Happen 43 Portugal. The Man - Evil Friends 44 Devendra Banhart - Mala 45 Savages - Silence Yourself 46 Mikal Cronin - MCII 47 Junip - Junip 48 Phosphorescent - Muchacho 49 Neko Case - The Worst Things Get, The Harder I Fight... 50 Bill Ryder-Jones - A Bad Wind Blows in My Heart | ||||
tim. | dinsdag 31 december 2013 @ 18:35 | |||
Ik heb toch nog best veel kunnen noteren, maar ik was niet zo onder de indruk van de dit jaar uitgekomen muziek. De eerste twee albums vond ik eerst soms wat eenzijdig en saai, maar verdienen desondanks die plekken. 1 These New Puritans - Field of Reeds 2 The National - Trouble Will Find Me 3 Sigur Rós - Kveikur 4 Tim Hecker - Virgins 5 My Bloody Valentine - m b v 6 Boards of Canada - Tomorrow's Harvest 7 Laurel Halo - Chance of Rain 8 David Bowie - The Next Day 9 Unknown Mortal Orchestra - II 10 Deafheaven - Sunbather 11 No Age - An Object 12 Nick Cave and the Bad Seeds - Push the Sky Away 13 Jackson Scott - Melbourne 14 Deerhunter - Monomania 15 Grouper - The Man Who Died in His Boat 16 Dean Blunt - The Redeemer 17 Julia Holter - Loud City Song 18 Fuck Buttons - Slow Focus 19 Arcade Fire - Reflektor 20 The Field - Cupid's Head 21 Bill Callahan - Dream River 22 Christopher Owens - Lysandre 23 Arctic Monkeys - AM 24 Atoms for Peace - Amok 25 Savages - Silence Yourself 26 Daft Punk - Random Access Memories 27 Jon Hopkins - Immunity 28 Buke and Gase - General Dome 29 Disclosure - Settle 30 Willis Earl Beal - Nobody knows. 31 Дин Блант (Dean Blunt) - Каменный остров (Stone Island) 32 James Blake - Overgrown 33 Paysage d'Hiver - Das Tor 34 Mount Kimbie - Cold Spring Fault Less Youth 35 Franz Ferdinand - Right Thoughts, Right Words, Right Action 36 DJ Koze - Amygdala 37 - Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze 38 Parenthetical Girls - Privilege (Abridged) 39 Mister Lies - Mowgli | ||||
Norrage | dinsdag 31 december 2013 @ 18:36 | |||
| ||||
kciR | dinsdag 31 december 2013 @ 19:10 | |||
Die cover staat niet op het album van Aafke. Het album is trouwens best anders dan haar debuut. Dat was echt een singer-songwriter plaat. Op haar tweede is er veel meer ruimte voor elektro. Beetje wennen wel.. En bedankt | ||||
Felagund | dinsdag 31 december 2013 @ 21:57 | |||
Uit de losse pols gemaakt dit lijstje, kan zijn dat ik er morgenvroeg anders over denk, dan pas ik hem nog aan: 1. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away 2. Primal Scream - More Light 3. Autechre – Exai 4. Suuns - Images du Futur 5. Arcade Fire – Reflektor 6. Nosaj Thing – Home 7. Darkside – Psychic 8. Jon Hopkins – Immunity 9. Tim Hecker – Virgins 10. Laura Marling – Once I was an Eagle 11. Baths – Obsidian 12. Jonathan Wilson - Fanfare 13. Mikal Cronin – MCII 14. Steve Mason - Monkey Minds in the Devil’s Time 15. Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze 16. Low - The Invisible Way 17. Eleanor Friedberger - Personal Record 18. Melt yourself Down – Melt yourself down 19. Savages – Silence Yourself 20. Julia Holter - Loud City Song 21. The Flaming Lips - The Terror 22. Deerhunter – Monomania 23. Holden – The inheretors 24. Eefje Visser – Het is 25. Frightened Rabbit – Pedestrian Verse 26. Queens of the Stone Age – Like Clockwork 27. Mark Kozelek & Desertshore – s.t. 28. Moderat – II 29. Local Natives – Hummingbird 30. Tocotronic – Wie wir leben wollen 31. Okkervil River - The Silver Gymnasium 32. Boards of Canada - Tormorrow's Harvest 33. Portugal. The Man - Evil Friends 34. Toy – Join the Dots 35. The Men – New Moon 36. Rhye – Woman 37. Mogwai - Les Revenants 38. !!! – Thr!!!er 39. Unknown Mortal Orchestra – II 40. Janne Schra - Janne Schra 41. Eels – Wonderful, glorious 42. Phosphorescent – Muchacho 43. Jagwar Ma – Howlin’ 44. Parov Stelar Trio – The invisible girl 45. WAXAHATCHEE - Cerulean Salt 46. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City 47. Daft Punk - Random Access Memories 48. Telekenis – Domarion 49. Phoenix – Bankrupt! 50. Grumbling Fur – Glynnaestra 51. Nadine Shah – Love your mum & dad 52. Teeth of the Sea – Master 53. Junip – Junip 54. HAIM – Days are gone 55. Bonobo - The North Borders | ||||
Felagund | dinsdag 31 december 2013 @ 21:58 | |||
Damn, these new puritans hadden er ook ingemoeten. | ||||
Norrage | dinsdag 31 december 2013 @ 22:38 | |||
Fela heeft het gehaald!!! Ik had bijna een dejavu Lekker lijstje. Lijkt op de mijne, door elkaar gehusseld (al zitten er stiekem best wat andere albums in) | ||||
kciR | woensdag 1 januari 2014 @ 12:34 | |||
Om 13u ga ik de definitieve lijst opmaken. Dus nog een half uurtje om je lijstje te posten. | ||||
Felagund | woensdag 1 januari 2014 @ 13:25 | |||
Ik ben altijd op tijd toch. Ja, ik heb dit jaar weinig originele dingen geluisterd. Wel veel meer albums dan vorig jaar (toen had ik slechts een top 20). | ||||
methodmich | woensdag 1 januari 2014 @ 15:16 | |||
Okee, dank voor de omschrijving. Geen idee of ik het dan heel leuk ga vinden eigenlijk. Trouwens, Felagund nog ff op de valreep met zijn lijst. Flink gevarieerd. Let alleen wel op de albumtitel van Nadine Shah, die klopt nu niet. Al staat die onder plek 50 en telt deze vermoedelijk niet mee toch? | ||||
Norrage | woensdag 1 januari 2014 @ 16:30 | |||
Hey Kcir waar blijf je? | ||||
kciR | woensdag 1 januari 2014 @ 16:46 | |||
Daar is hij dan. De stemmen zijn geteld. De lijst is af. Fok!'s jaarlijstje 2013 553 albums zijn er genoemd in de 44 lijstjes (toch een mooie score). Het was dus weer een heel divers muziekjaar en wat ik zo lees is iedereen het er over eens dat de kwaliteit ook hoog ligt. De uitslag lijkt wel een déj'a vu van 2010. De eerste en tweede plek worden ingenomen door precies dezelfde bands. Het bleef lang spannend welk album de eerste plaats zou innemen. Het ging voornamelijk tussen The National, Arcade Fire, Nick Cave en ook lange tijd Queens Of The Stone Age. Uiteindelijk trok The National aan het langste eind. . Hier een korte uitleg over hoe het is berekend: De nummer 1 van elke lijst kreeg 50 punten, nummer 2 - 49 punten, enz. tot 49 - 2 punten, 50 en alles daaronder 1 punt. De lengte van de lijstjes maakt dus niet uit. Dat maakt dit lijstje Notering - Band - Albumtitel - punten (aantal lijstjes)
En voor de liefhebber de nummers 101-200 (met minstens twee stemmen) in een spoiler. Hoogste Nederlandse platen (scheelt drie punten): . Tot volgend jaar [ Bericht 0% gewijzigd door kciR op 01-01-2014 17:01:12 (Jon Hopkins en John Hopkins samengevoegd) ] | ||||
BoerBert | woensdag 1 januari 2014 @ 16:47 | |||
The National . Goed werk, kciR | ||||
Felagund | woensdag 1 januari 2014 @ 16:49 | |||
Leuk lijstje, al had de nr. 1 wat mij betreft wat lager gemogen. Bedankt voor het werk weer Kcir. | ||||
Maxerazzi | woensdag 1 januari 2014 @ 16:49 | |||
Trouble Will Find Me die Reflektor verslaat. Ik wacht op de reactie vanuit kamp Norrage. | ||||
Maxerazzi | woensdag 1 januari 2014 @ 16:50 | |||
O, en bedankt voor het werk kciR! | ||||
kciR | woensdag 1 januari 2014 @ 16:50 | |||
Bedankt Wel een lijstje naar jou smaak geworden. 9 albums uit deze eind top 10 staan in jou persoonlijke lijst! (Net als bij Cinsault, indiaantje89, Tschock en immerdebestebob) | ||||
Cinsault | woensdag 1 januari 2014 @ 16:52 | |||
Heb alle lijstjes nog eens snel doorgekeken en wat opvalt is dat Spaces van Nils Frahm maar twee keer wordt genoemd, terwijl die de hemel is ingeprezen in de muziekpers. Verder geen enkele vermelding, op die van mezelf na, van Tales of Us van Goldfrapp. Terwijl dat een prachtig album is. Maar goed, smaken verschillen... | ||||
Felagund | woensdag 1 januari 2014 @ 16:53 | |||
Ik heb hem nog niet geluisterd (ik zit een beetje gebonden aan Spotify en daar staat hij niet op). Maar met kerst was ik in Nederland, dus toen heb ik hem binnen gehaald, kan hem nu dus luisteren. Goldfrapp ken ik (nog) niet. | ||||
Rellende_Rotscholier | woensdag 1 januari 2014 @ 16:53 | |||
Prima lijstje. Niets mis mee. | ||||
Maxerazzi | woensdag 1 januari 2014 @ 16:54 | |||
Alleen de ware fijnproever heeft Nils Frahm in zijn top 10 verwerkt. | ||||
Norrage | woensdag 1 januari 2014 @ 16:58 | |||
Wat een kut #1 inderdaad beetje verlengde van de musicmeter top 100 Enige lijstjes waar ik hem op #1 zie staan. Verder natuurlijk (en terecht) overal wel hoog Maar niet voorkomend in mijn hele top 100. (op #120 ofzo staat ie). Maar verder natuurlijk geweldige top 50!!! Geniaal ook dat Darkside hier zo hoog staat in vergelijking met andere lijstjes | ||||
Felagund | woensdag 1 januari 2014 @ 16:59 | |||
De lijstjes doorkijkend ben ik naast These New Puritans ook nog Pien Feith en Mutual Benefit vergeten. Devendra Banhart had er ook nog ingekund, maar daar heb ik te weinig naar geluisterd. | ||||
Norrage | woensdag 1 januari 2014 @ 16:59 | |||
Ik had Nils Frahm erin staan, en ik ben niet eens fan! Fantastische plaat ja. Als ik hem vaker had geluisterd miscshien nog hoger gekomen. | ||||
Cinsault | woensdag 1 januari 2014 @ 16:59 | |||
Bedankt KciR overigens voor het goede werk! | ||||
Norrage | woensdag 1 januari 2014 @ 17:01 | |||
Verrassend lage notering voor Flaming Lips trouwens. Maar er is hier inderdaad wel een kleine fanschare voor hen, valt me altijd weer op. En wel heel moeilijk album | ||||
Cinsault | woensdag 1 januari 2014 @ 17:02 | |||
Maar inderdaad erg mooi, Norrage! Je moet er echt even voor gaan zitten... | ||||
Norrage | woensdag 1 januari 2014 @ 17:03 | |||
Ik luister hem ook zelden, is eigenlijk ook 1 groot nummer. Losse nummers luisteren gaat echt niet, behalve misschien de Beatles cover | ||||
Norrage | woensdag 1 januari 2014 @ 17:04 | |||
En ik kan eeuwig doorkijken haha en steeds nieuwe dingen ontdekken, maar een laatste opvallende notering is Peace: toch niet helemaal de hype waargemaakt | ||||
Cinsault | woensdag 1 januari 2014 @ 17:05 | |||
Ik heb hem gek genoeg ook maar 4 keer geluisterd, Misschien omdat ie zo zwaarmoedig is | ||||
Felagund | woensdag 1 januari 2014 @ 17:05 | |||
Op Spotify staat hij ook als een album met 10 nummers, met het 10e nummer het volledige album. Als je niet oppast luister je dan het album twee keer achter elkaar. Er hebben ook maar 4 personen op gestemd, dan valt de notering nog wel mee. | ||||
methodmich | woensdag 1 januari 2014 @ 17:10 | |||
Goed telwerk weer kciR! Verder zie ik weinig van mijn top 10 hoog terug, maar dat geeft niet. Nick Cave uiteraard wel, dat viel te verwachten. | ||||
Cinsault | woensdag 1 januari 2014 @ 17:10 | |||
Dan zal ik nu The National maar weer eens uit de kast pakken .... even officieel stil staan bij deze toch wel opvallende nummer 1, die ik niet direct had zien aankomen. | ||||
kciR | woensdag 1 januari 2014 @ 17:13 | |||
Nee klopt, al zijn er users met nog minder gelijkenissen, zoals ranja, cafca, chansadres, Darkestrah, brooklyndodger.. Misschien is de invloed van het Indie-topic toch erg groot op de eindlijstjes uiteindelijk | ||||
Cinsault | woensdag 1 januari 2014 @ 17:21 | |||
Ongetwijfeld... Een album als Sunbather (Deafheaven) zie je hier ook nauwelijks terug, terwijl ook dat album in de muziekpers vrijwel unaniem positieve kritieken kreeg. Niet mijn smaak overigens... | ||||
kciR | woensdag 1 januari 2014 @ 17:26 | |||
En wat te denken van Kanye West. Bij ons op de 50e plek.. | ||||
Cinsault | woensdag 1 januari 2014 @ 17:29 | |||
Hiphop en ruige rock blieven we niet zo | ||||
Asskicker14 | woensdag 1 januari 2014 @ 17:37 | |||
Shit. Ik was helemaal vergeten om Keaton Henson - Birthdays in mijn top 10 te steken. Die komt raar genoeg helemaal niet voor in de top 100. | ||||
dekatophetspek | woensdag 1 januari 2014 @ 18:58 | |||
01 Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities 01 Monomyth - Monomyth 03 Black Sabbath - 13 04 Queens Of The Stone Age - ...Like Clockwork 05 Kadavar - Abra Kadavar 06 Vista Chino - Peace 07 The Beardy Durfs - A Ton of Bricks 08 The Knife - Shaking The Habitual 09 Ivy Garden Of The Desert – I ate of the plant, and it was good! 10 Sparky's Revenge - What's Your Perspective | ||||
Moody | woensdag 1 januari 2014 @ 19:00 | |||
Beekeeper | ||||
Lonewolf2003 | woensdag 1 januari 2014 @ 19:01 | |||
Mee eens. | ||||
Lonewolf2003 | woensdag 1 januari 2014 @ 19:05 | |||
Die Beatles cover is dan ook het enige leuke aan het album. De rest vond ik echt niks. En uit good will, omdat ik best fan van ze ben, heb ik hem meerdere malen geprobeerd. Maar bleef het herrie vinden. Zelfde als met de nieuwe Deerhunter. | ||||
Gillingham | woensdag 1 januari 2014 @ 19:34 | |||
Mooie lijst en mooi werk Kcir, dank. | ||||
IAmKloot | woensdag 1 januari 2014 @ 21:50 | |||
Arcade Fire niet op #1 en mooie hoge noteringen voor Jon Hopkins en Darkside, kortom een geweldige lijst | ||||
Norrage | woensdag 1 januari 2014 @ 21:58 | |||
Het is idd wel een wat ander album... | ||||
Immerdebestebob | woensdag 1 januari 2014 @ 23:21 | |||
Mijn excuses. Die ben ik gewoon straal vergeten Zou ergens tussen 40 en 55 komen | ||||
Z | donderdag 2 januari 2014 @ 17:11 | |||
12. COCOROSIE - Tales Of A Grass Widow Daar waren ze weer, de zusjes Bianca en Sierra Casady. Ze brachten al vier albums uit, waarvan met name de eerste drie boordevol verrassende en sterke songs stonden. De kracht? De om elkaar heen cirkelende zang van de zusjes, de vreemde effectjes, de teksten en vooral de sfeer die ze opriepen. De vierde plaat was iets minder en op deze vijfde klinkt CocoRosie vooral volwassener dan ooit. Dat levert een aantal mooie nummers op, maar de echte uitschieters ontbreken. Misschien wel omdat de grillige gekte wat achterwege is gelaten. Goede plaat, maar ze kunnen beter. Daarom ook net geen notering in de top 10. Maar: ik wil nog steeds best twee van die zusjes hebben! Favoriete track: Gravediggress Schokkend lage notering 7. THE THERMALS - Desperate Ground Rammelende garagepunk van hoog niveau. Zo kan de muziek van The Thermals het best omschreven worden. Ook dit album staat er weer vol mee. De bijtende voordracht van Hutch Harris geeft de muziek weer precies dat fijne, gejaagde mee, waardoor The Thermals weer een bak energie over de luisteraar heen smijten. Strak, rauw en toch ook altijd met stiekem oor voor melodie. Favoriete track: I Go Alone Ik herinner me dat je er vroeger anders over dacht, mooi hoe dat kan veranderen (2004! Wat een geheugen).
| ||||
pfaf | donderdag 2 januari 2014 @ 17:55 | |||
kciR, bedankt, mooi naslagwerk weer zo. | ||||
Gehenna | donderdag 2 januari 2014 @ 18:19 | |||
oh hij is geteld. Met de top2000 was ik deze helemaal vergeten. Oh wel, gewoon voor de spreekwoordelijke spek en bonen: 1 - Tomorrow's Harvest - Boards of Canada Tags: IDM, Ambient Techno, comeback 2 - Aheym - Kronos Quartet & Bryce Dessner Tags: Chamber Music, Post-Minimalism 3 - Chromanatron - Nurse With Wound Tags: Experimental, Industrial, Krautrock, Noise, Sound-Collage, Ambient 4 - Exit! Fire! Orchestra Tags: Experimental Big Band, Free Jazz, Avant-Garde Jazz 5 - Shaking the Habitual - The Kniφe Tags: Electronic, Experimental, Art Pop, Dark Ambient 6 - Het is - Eefje de Visser Tags: Alternative Singer/Songwriter 7 - Ericana - Daniël Lohues Tags: Singer/Songwriter, Folk, Dialect 8 - Long Story Short - Peter Brötzmann and friends Tags: Free Improvisation, Free Jazz, Avant-Garde, Noise 9 - Silence Yourself - Savages Tags: Post-Punk, Indie Rock, Gothic Rock 10 - Messe I.X–VI.X - Ulver With Tromsø Chamber Orchestra Tags: Ambient, Modern Classical 11 - Howlin - Jagwar Ma Tags: Madchester, Neo-Psychedelia, House 12 - Kveikur - Sigur Rós Tags: Post-Rock, Dream Pop 13 - Peace on Venus - Bardo Pond Tags: Psychedelic Rock, Noise Rock, Drone, Shoegaze 14 - Virgins - Tim Hecker Tags: Drone, Noise, Ambient 15 - m b v - My Bloody Valentine Tags: Shoegaze, Noise Pop, Dream Pop, comeback 16 - Exai - Autechre Tags: IDM, Glitch 17 - Hubardo - Kayo Dot Tags: Avant-Garde Metal, Avant-Prog and what not.. 18 - Avatarium - Avatarium Tags: Doom Metal 19 - Images du futur - Suuns Tags: Indie Rock, Post-Punk, Electronic 20 - Makthaverskan II - Makthaverskan Tags: Indie Rock, Post-Punk, Dream Pop, Noise Rock, Pop Punk 21 - Euporie Tide - Causa Sui Tags: Psychedelic Rock, Jam Band, Heavy Psych 22 - Matangi - M.I.A. Tags: Electropop, (Experimental) Hip Hop 23 - Book of Souls: Folio A - Secret Chiefs 3 Tags: World-infused experimental Rock 24 - The Eldritch Dark - Blood Ceremony Tags: Folk Rock, Traditional Doom Metal 25 - Slow Focus - Fuck Buttons Tags: Electronic, Drone, Neo-Psychedelia 26 - Tap: Book of Angels Volume 20 - Pat Metheny Tags: Jazz Fusion, Avant-Garde Jazz, Zorn, Book of Angels 27 - Seasons of Your Day - Mazzy Star Tags: Dream Pop, Psychedelic Folk, Slowcore, Alt-Country, Neo-Psychedelia, comeback 28 - Das Tor - Paysage d'Hiver Tags: Atmospheric Black Metal, Lo-Fi 29 - A Fallen Empire - Kerridge Tags: Industrial Techno, Drone, Noise 30 - Hark - The DoppelgangazHark Tags: East Coast Hip Hop, Abstract Hip Hop, Boom Bap 31 - Paul - Suit And Tie Johns Tags: Psychedelic Rock, Neo-Psychedelia, Garage Rock Revival 32 - Coronal Mass - AeronautCoronal Mass Tags: Drone, Ambient 33 - Boys Do Cry - Stuurbaard Bakkebaard Tags: Alternative Rock 34 - Abandon All Life - Nails Tags: Grindcore, Powerviolence? 35 - Solex Ahoy! The Sound Map of the Netherlands - Solex Tags: Indie Electronic 36 - Super-Empowered - Mannheim Tags: Noise Rock, Math Rock, (avant)-Fusion?, Avant-Garde Metal 37 - Inform - Educate - Entertain - Public Service Broadcasting Tags: Indietronica, Krautrock 38 - From the Ages - Earthless Tags: Psychedelic Rock, Jam Band, Space Rock, Stoner Rock 39 - Sunbather - Deafheaven Tags: Blackgaze, Post-Rock 40 - Passaggio - Einaudi by Lavinia - Lavinia Meijer Tags: Classical Crossover, Modern Classical, New Age 41 - Magic Circle - Magic Circle Tags: (Traditional) Doom Metal, Stoner Rock 42 - Wakin on a Pretty Daze - Kurt Vile Tags: Folk Rock, Singer/Songwriter 43 - Cabinet of Curiosities - Jacco Gardner Tags: Psychedelic Pop, Neo-Psychedelica 44 - Colored Sands - Gorguts Tags: Technical Death Metal, Progressive Death Metal, comeback 45 - Mind Control - Uncle Acid (& the Deadbeats) Tags: Heavy Psych, Stoner Rock 46 - II - Föllakzoid Tags: Krautrock, Space Rock 47 - The Underground Resistance - Darkthrone Tags: Heavy Metal, Black Metal 48 - The Invisible Way - Low Tags: Slowcore 49 - Tookah - Emilíana Torrini Tags: Indie Pop, Singer/Songwriter 50 - Out of View - The History of Apple Pie Tags: Shoegaze, Noise Pop EPs: 1 - Rival Dealer - Burial Tags: EP, Future Garage 2 - Brennisteinn EP - Sigur Rós Tags: EP, Post-Rock, Ambient 3 - Rise Above It All - Bardo Pond Tags: EP, Psychedelic Rock, Neo-Psychedelia, Noise Rock, Shoegaze 4 - 3-Days-Desert - Stonerfront Nijmegen Tags: EP, Stoner Rock 5 - Certain Death - Heartless Tags: Hardcore Punk, Crust Punk, EP 6 - Diaries - MMOTHS Tags: EP, Chillwave 7 - Wogen der Trauer - Firtan Tags: EP, Melodic Black Metal 8 - Vergezichten - Machinefabriek Tags: EP, Ambient, Electronic 9 - Day/Night - |M|O|O|N| Tags: EP, Funky House, Electronic 10 - Hinterkaifeck - Giles Corey Tags: EP, Slowcore, Lo-Fi, Singer/Songwriter 11 - Trust - Gold Panda Tags: EP, IDM, Glitch, Wonky, Downtempo 12 - Unlit - Volor Flex Tags: EP, Future Garage 13 - Extended Play - Fleetwood Mac Tags: EP, Pop/Rock 14 - EP2 - FKA twigs Tags: EP, Contemporary R&B, Art Pop, Electropop, Pop Soul 15 - Donkey Punch the Night - Puscifer Tags: EP, Industrial Rock, Alternative Rock, Remix, Novelty Live albums: 1 - The Norwegian National Opera - Ulver Tags: Live, Art Rock, Electronic 2 - Not Here / Not Now - Swans Tags: Live, Experimental Rock, Post-Rock, Drone, Noise Rock 3 - Live at The Note - The Cosmic Dead Tags: Live, Space Rock, Jam Band 4 - Live: The 50th Anniversary Tour - The Beach Boys Tags: Live, Sunshine Pop, Surf Rock 5 - Live at Roadburn - Ulver Tags: Live, Psychedelic Pop/Rock 6 - The Orchestrion Project - Pat Metheny Tags: Live, Jazz (Fusion) 7 - Live at Phoenix Public House Melbourne - Mark Kozelek Tags: Slowcore, Singer/Songwriter, Live Verder vond ik People, Hell and Angels van Jimi Hendrix ook geweldig maar dat zijn natuurlijk oude opnames en daarom niet opgenomen in mijn lijst En de hele lijst staat overigens hier: https://rateyourmusic.com/list/Gehenna/2013/ | ||||
methodmich | donderdag 2 januari 2014 @ 19:22 | |||
Ja, het deed mij ook pijn om de zusjes niet bij de eerste tien te plaatsen. Maar ja, het kon niet anders. En The Thermals hebben we het eerder dit jaar ook over gehad. Wel een topgeheugen dus, maar die was je even vergeten. MUZ / (Indie Central LXI) There is an indie that never goes out | ||||
Z | donderdag 2 januari 2014 @ 20:11 | |||
Mijn korte termijn geheugen gaat er aan! | ||||
daankes | zaterdag 4 januari 2014 @ 01:21 | |||
Weer een hoop inspiratie opgedaan voor albums die ik had gemist/was vergeten in 2013. Wederom dank! OA: The Boxer Rebellion - promises Nirvana - in utero Volcano Choir - Repave Tim Knol - Soldier On Stereophonics - Graffiti On The Train The Strokes | Comedown Machine Darkside | Psychic White Denim | Corsicana Lemonade Phoenix | Bankrupt! Grizzly Bear | Shields: B-Sides Volbeat - Outlaw Gentlemen & Shady Ladies Dave Grohl - Sound City - Real to Reel Forest Swords – Engravings Sigur Rós – Kveikur Miles Kane – Don’t Forget Who You Are Jon Hopkins – Immunity Jacco Gardner – Cabinet of Curiosities Woodkid - The Golden Age Everything Everything - Arc Placebo - Loud Like Love HAIM - Days Are Gone Pearl Jam - Lightning Bolt Frank Turner - Tape Deck Heart Weer een weekje wat te doen zullen we maar zeggen. | ||||
GeorgKacher | zaterdag 4 januari 2014 @ 13:38 | |||
Een klein lijstje van mijn hand, heb de tijd niet om een hele uitgebreide lijst te maken. 12. Anouk – Sad Singalong Songs Sad Singalong Songs, an album by Anouk on Spotify Hier heb ik met mijn vriendin veel naar geluisterd tijdens onze reis door China. Best aardige ballads maar daar gaat het helemaal niet om. Het is de herinnering die deze CD bijzonder maakt. Zittend op een bed in een hele vieze, overvolle trein, galmde deze CD door de coupe. Chinezen doen dat zelf ook voordat ik voor aso word uitgemaakt haha. Tijdens veel lange treinreizen stond deze CD op. 11. Klak Tik – The servants Tricolore, an album by Haiku Salut on Spotify Een Deense band, dit is hun derde CD. Ik had tot dit jaar nooit van ze gehoord. Dit is opgenomen in een kerk waardoor je een ruimtelijk effect hebt. Het lijkt wel wat op Fleet Foxes, maar dit heeft wel een geheel eigen stijl zeg ik er gelijk maar bij. Beste track m.i. Quenched Man. Quenched Man, a song by Klak Tik on Spotify. 10. Haiku Salut – Tricolore Volledig instrumentaal is deze CD. Veel electronica gemixt met piano en gitaar. Het jammerlijke is dat deze CD halverwege veel minder wordt. Leaf Stricken vind ik het mooiste nummer Haiku Salut – Leaf Stricken. Een gedurfde CD, niet alle nummers zijn even geslaagd maar deze sound hoor je eigenlijk niet, orginele sound! Leaf Stricken, a song by Haiku Salut on Spotify. 9. Neko Case – The Worse Things Get, the Harder I Fight. The Worse Things Get, The Harder I Fight, The Harder I Fight, The More I Love You [Deluxe Edition], an album by Neko Case on Spotify Haar stem blijft prachtig. Heeft betere cd’s gemaakt, maar voor deze vrouw heb ik een zwak. 8. Thee oh Sees – Floating Coffin Floating Coffin, an album by Thee Oh Sees on Spotify Vleugjes Pixies en Nirvana hoor je hier, vooral eerst genoemde is aanwezig. De gitaarmuren zijn heerlijk vervormd, het klinkt lekker dromerig en een vleugje psychedelisch is het zeker. Lekkere plaat! 7. Nataly Dawn – How i knew her How I Knew Her, an album by Nataly Dawn on Spotify Lieflijke jazz pop zo zou ik het willen noemen. Echte uitschieters heeft deze plaat niet, het lijkt ook net wat teveel op elkaar. De eerste paar nummers zijn goed, daarna zakt de plaat helaas qua niveau weg. Het heeft wel wat weg van Gretchen Parlato, haar niveau heeft zij zeker nog niet. 6. Adrian Crowley & James Yorkston: My Yoke is Heavy: The songs of Daniel Johnston My Yoke Is Heavy : The Songs Of Daniel Johnston, an album by Adrian Crowley & James Yorkston on Spotify Mooi eerbetoon. Ze vertolken ze in de lo-fi style, dus erg kaal maar daardoor juist ook zo sterk. Minimalistisch en eenzaam zijn de woorden die bij me opkomen als ik er naar luister. 5. Mostly other People do the killing- Slippery RockSlippery Rock, an album by Mostly Other People Do The Killing on Spotify Avantgarde jazz. Echt een naam kun je dit niet geven, maar dat is misschien wel de beste omschrijving. Muziek die alle kanten op gaat, er gebeurt van alles hier. Heel avontuurlijk, heel vrij. Heerlijk om naar te luisteren. Je moet wel echt van jazz houden wil je dit mooi vinden vrees ik. Ik ken mensen die dit vreselijk vinden haha. 4. Monoswezi- The Village The Village, an album by Monoswezi on Spotify Afrikaanse muziek waarvan je niets kunt verstaan. Geen idee wat de taal is. Maar de muziek is fantastisch. Wat een klanken, wat een stem, het klinkt als 1 geheel. Aparte klanken in overvloed, de stem klinkt wat hees en zeer intens. Luister bijvoorbeeld een track als Ndinewe, zo mooi zo intens. Veel fraaie basklarinetpartijen, haar stem lijkt wel wat op een jonge Esperanza Spalding. 3. Wayne Shorter Qaruet – Without a net. Without A Net, an album by Wayne Shorter on Spotify No words needed. Briljant. 2 Lisa Knapp – Hidden Seam Hidden Seam, an album by Lisa Knapp on Spotify Veel gastmuzikanten geven acte de presence bij deze Engelse folk zangeres. James Yorkston en vooral Alasdair Roberts doen op een paar nummers mee. Vooral de duetten met Alasdair Roberts zijn erg geslaagd. Het lijkt wel wat op Bjork maar dan zonder al die electronica, dat is bij haar veel meer aanwezig dan hier. Mooie lieflijke stem. 1 Asgeir – Higher In the Silence, an album by ÃÂsgeir on Spotify Ik hoorde het eerste nummer en wist toen al hier ga ik van houden. Deze IJslandse zanger maakt een briljant debuut. John Grant vertaalde de songs van deze plaat van het IJslands naar het Engels. De teksten zijn geschreven door zijn 72 jarige vader. Mooie falset stem, mooie arrangementen. Veel prachtige nummers. [ Bericht 0% gewijzigd door GeorgKacher op 04-01-2014 17:06:25 ] | ||||
methodmich | zaterdag 4 januari 2014 @ 16:57 | |||
Bijzonder lijstje Georg. Beetje internationaal. Grappig om de naam Alasdair Roberts terug te lezen. Heb ik een album van, inmiddels een paar jaar oud. Folk met Schots accent. Is dat nog steeds zijn stijl? Je titel van Neko Case klopt overigens niet in de lijst, wel in de link | ||||
GeorgKacher | zaterdag 4 januari 2014 @ 17:08 | |||
Je hebt helemaal gelijk had een nummer genomen als titel, is aangepast dank voor je oplettendheid. Ja is dezelfde stijl, echt van die Engelse folk, hij doet op twee nummers mee. | ||||
methodmich | zaterdag 4 januari 2014 @ 17:29 | |||
Okee, klinkt niet verkeerd. Ga ik eens opzoeken binnenkort. | ||||
GeorgKacher | zaterdag 4 januari 2014 @ 18:10 | |||
Ik zeg doen:) En de nieuwe Ed Harcourt is ook de moeite waard | ||||
Timo20 | zaterdag 4 januari 2014 @ 22:55 | |||
Mooie lijst thanks voor het werk | ||||
methodmich | vrijdag 24 januari 2014 @ 19:14 | |||
Heb hem inmiddels ook al een tijdje in huis en is echt heel leuk. Dank nog voor de tip, want zonder jouw jaarlijstje had ik hem nooit gevonden denk ik! Ook wel grappig om bijvoorbeeld Mauro, Ozark Henry, Daan en Arno in het Nederlands te horen zingen. | ||||
Ulx | vrijdag 24 januari 2014 @ 19:31 | |||
Shit, Man....or Astroman's Defcon 5...4....3....2...1! helemaal vergeten. Kunnen we de lijstjes even allemaal opnieuw inleveren? | ||||
Beregd | vrijdag 24 januari 2014 @ 20:11 | |||
ah, super! Zeker bij ozark henry klinkt het echt niet hé in het nederlands , dat nr van mauro vind ik echt goed |